طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست

دوره مقدماتی php
طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست
طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست



امتیاز دهید


3.4
از

79

دلمه برگ مو یکی از محبوب ترین غذاهای خاورمیانه است. این غذا انواع مختلفی دارد مثل دلمه بادمجان یا دلمه فلفل ولی دلمه برگ مو رایج ترین آنهاست. دلمه فقط مخصوص ما ایرانی ها نیست. دلمه برگ مو را در ترکیه و کشورهای عربی هم تهیه میکنند. البته گاهی مواد داخلی دلمه متفاوت است. مثلا در برخی از مناطق به جای برنج، دلمه با بلغور تهیه میکنند. برای پیچیدن دلمه هم راه های مختلفی هست. میتوانید دلمه برگ مو را رول کنید یا مثل یک بقچه بپیچید. اگر برگ ها خیلی کوچک هستند میتوانید هر دلمه را با دو برگ بپیچید. در اینجا طرز تهیه دلمه برگ مو رایج ترین و خوشمزه ترین دلمه ایرانی را آموزش میدهیم.

دوره مقدماتی php

 

طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست

 

 

 

برنج را نیم ساعت درون اب خیس دهید و پس از این مدت زمان برنج را با چند لیوان آب و کمی نمک بپزید و همانند برنج آبکش آماده و آبکشی کنید. ( وقتی دانه برنج را میان انگشتان دست میفشارید باید دورش نرم و مغزش کمی خام باشد )

 

پیاز را ریز کرده و با کمی نمک و فلفل در روغن تفت دهید سپس گوشت چرخ کرده را اضافه نمائید و مجدد تفت دهید تا رنگ گوشت ها تغییر کند سپس بگذارید سرد شود.

 

لپه باقلا را کمی بپزید تا نیم پز شود. سبزی دلمه را نیز شسته و چرخ نمایید یا ریز خرد کنید. وقتی مواد گوشتی خوب سرد شدند سبزی های خرد شده ، ماست، لپه باقلا پخته و برنج آبکش شده را اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید.

 

 

برگ موها را بشویید. برگ مو را به پشت کف دست تان قرار دهید ( مواد داخل قسمت پشت برگ ریخته میشود ) درون هر برگ مو را یک قاشق یا بیشتر از مخلوط مواد بریزید و ارام بپیچید تا مواد خوب مخفی شوند. تمام دلمه ها را به همین صورت آماده کنید. برای پیچیدن دلمه به شکل سیگارتی کافی است برگ را از سمت چپ و راست روی مواد تا کنید و سپس آن را از سمت خودتان به طرف مقابل رول کنید.

 

 

کف قابلمه ای مناسب را کمی چرب کنید و برگ موها را کف قابلمه به ارامی قرار دهید ، کاسه یا بشقاب کوچکی را روی دلمه ها قرار دهید تا در زمان پخت برگ ها از هم باز نشوند. ( البته نباید زیاد سنگین باشد تا به دلمه ها فشاری وارد نشود )

 

 

پس از چیدن دلمه ها حدود 1 لیوان آب و چند قاشق روغن به قابلمه اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید و وقتی آب شروع به تبخیر کرد حرارت را ملایم کنید تا دلمه ها با حرارت ملایم پخته و نرم شوند. برای داشتن دلمه برگ مو ملس میتوانید به جای آب از شربت آبلیمو استفاده کنید. تزیین دلمه برگ مو را میتوانید با زرشک تفت داده شده انجام دهید.

 

 

– در صورتی که سبزی تازه در دسترس نبود از سبزی خشک  هم میتوانید استفاده کنید ، در صورت تمایل میتوانید بجای لپه باقلا از لپه قیمه ای استفاده کنید که در اینصورت باید لپه را از شب قبل خیس کنید تا نرم شود.

– دلمه برگ مو ترکیه هم مشابه همین غذاست اما در آن از بلغور گندم استفاده میشود.

– سبزی دلمه برگ مو شامل نعنا، مرزه، ترخون، پیازچه، شوید، جعفری است.

 – استفاده از ماست در مواد دلمه اختیاری است.

– برای درست کردن دلمه ترش، قبل از پخت کمی آبلیمو روی آنها بدهید.

– برای درست کردن دلمه برگ مو شیرین کمی آب و شکر را مخلوط کنید و قبل از پخت روی دلمه ها بریزید.

– برای درست کردن دلمه برگ مو ملس یک پیمانه شربت آبلیمو درست کنید و قبل از پخت روی دلمه ها بدهید. مقدار شیرینی و ترشی شربت بستگی به سلیقه شما دارد.

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

با غوره عااااااااااالی میشه

سلام ممنونم از زحماتتون
عالی دراومد
فقط من ب آبش چند تا آلو و کمی شیره انگور و سرکه اضافه کردم
خیلی خوب شد

سلام مهرناز جان. خیلی ممنونم. موفق باشی!

طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست

دلمه بدون چاشنی اصلا خوشمزه نیست
شکر و سرکه یا شیره و سرکه بهترین چاشنی است

سلام عزیزم
واقعا ازت ممنونم و خسته نباشی، خیلی بیان شیوا و راحتی داری و واقعا بهم کمک کرد. خدا قوت

سلام دستور خوبی بود فقط یه ایراد داشت دو لیوان اب خیلی زیاد عوضه دلمه آخرش آش تحویل میگیرید.آب باید در حدی باشه که فقط کف قابلمه رو پر کنه خیلی کم

سلام ممنون خیلی عالی بود با سلیقه ما جور میشد ممنون@-}–

سلام ، نوش جانت بنفشه جان خوشحالم پسندیدی

سلام نیلوفر جون.خانومی واقعا خسته نباشی با این همه زحمتی که میکشی خدا قوت.خیلی از سایتت استفاده میکنم ، الحق و الانصاف هر چی که درست کردم خوب در اومده و خدا رو شکر به مشکلی برنخوردم. راستش من خیلی دلمه برگ مو درست کردم ولی همیشه فصلش درست کردم و خوب هم دراومده ، الان که فصل برگ مو نیست خیلی هوس کردم ولی نمیدونم چطور با این برگهای کنسروی میشه درست کرد ! اگه راهنماییم کنی ممنون میشم عزیزم.مثل همیشه دوستت دارم موفق باشی…

سلام ، ممنونم الهه جان لطف داری … هر مقدار برگی که میخوای از کنسرو خارج کن و 1 – 2 ساعت بذار تو یه کاسه آب تا خیس بخوره بعد مثل برگ تازه میتونی ازش استفاده کنی

با درود بر شما عزیز ،میشه برگ مو رو براى فصلهاى دیگه فریز کرد ، چطورى بپزیم یا نه

سارا جان میتونی برگ موهارو بشوری بعد که رطوبتش رفت داخل کیسه فریزر بذار و فریزش کنی ٬ بزودی مطلبی در مورد نگهداری برگ مو میذارم

عالی بود

ممنونم

با سلام تزین کیک را هم بگذارید

تزیین کیک هم گذاشتم و بزودی تصاویر بیشتری قرار میدم

ممنون

خواهش میکنم عزیزم ?

سلام
باتشکر از مطالب زیبا وجالب وسودمند سایت تون
لطفا سایر انواع دلمه ها رو هم برامون بذارید

ممنون الهام جان ، حتما عزیزم

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

دلمه برگ مو یکی از معروف ترین انواع دلمه است. تقریبا در اواسط فصل بهار می توانید بهترین نوع برگ مو را برای درست کردن دلمه برگ مو در بازار پیدا کنید. دلمه برگ مو هم به عنوان پیش غذا سرو می شود هم به عنوان غذای اصلی. در این آموزش کامل ترین روش پخت دلمه برگ مو را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر دلمه برگ مو تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه دلمه برگ مو در ادامه با همدوره همراه باشید.

بهتر است لپه را از شب قبل در آب بخیسانیم تا نفخش برطرف شود و در زمان پختن سریعتر بپزد. لپه را با مقداری آب می پزیم و کنار می گذاریم. برنج را نیم ساعت در آب می خیسانیم و پس از گذشت این زمان با چند لیوان آب و کمی نمک می گذاریم برنج نیم پز شود.

باید برنج طوری پخته شود که اطراف دانه های برنج نرم و مغز سفت باشد. پس از پختن برنج آن را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. حالا در یک تابه بزرگ پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود.

پس از نرم شدن پیاز ، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا گوشت رنگش تغییر کند و تقریبا پخته شود. پس از اینکار تابه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم تا مخلوط گوشت سرد شود.طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست

سبزی دلمه را یا باید به صورت ساطوری ریز خرد کنیم یا اینکه چرخ کنیم. وقتی مخلوط گوشت سرد شد سبزی ساطوری شده را به همراه ماست ، لپه و برنج به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

حالا برگ موها را می شوییم. اگر برگ موها تازه باشد باید ۱ یا ۲ دقیقه در آب جوش قرار داده شوند تا زمان پیچاندن دلمه نشکنند. برگ مو باید به پشت روی سطح کار قرار گیرد و با قاشق مقداری از مایه دلمه را روی برگ مو می ریزیم.

دلمه ها را می توانیم به دو صورت بپیچانیم . روش اول به صورت بقچه ای است که از یک سمت شروع می کنیم و تمام قسمت های خارجی دلمه را به سمت وسط جمع می کنیم و دلمه ها را به ترتیب در یک ظرف می گذاریم تا باز نشوند.

روش دوم پیچاندن لوله ای است که بعد از قرار دادن مایه دلمه برگ را مانند لوله جمع می کنیم و سر و ته برگ را به داخل دلمه برمی گردانیم. به همین صورت تمام دلمه ها را می پیچانیم. حالا کف قابلمه ای را با روغن چرب می کنیم.

و تمام دلمه ها را با دقت در قابلمه می چینیم. اگر احتمال باز شدن دلمه را می دهید یک کاسه کوچک روی دلمه ها قرار دهید تا از باز شدن آنها جلوگیری کند. پس از اینکه تمام دلمه ها را در قابلمه چیدیم ۲ لیون آب به قابلمه اضافه می کنیم.

حدود ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری هم روغن به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و تقریبا تبخیر شود سپس حرارت را کم می کنیم تا دلمه ها به آرامی پخته شوند. پس از آماده شدن غذا در ظرف مورد نظر می چینیم و سرو می کنیم.

همانظور که می دانید معروف ترین دلمه برگ مو متعلق به شهرهایی مثل اردبیل و تبریز است که در این مناطق اکثرا دلمه را با سبزیجات معطر و کوهی تهیه می کنند. سبزی دلمه مرسوم در اکثر شهرهای کشورمان شامل نعناع ، ترخون ، مرزه ، شوی ، پیازچه و جعفری می شود که به سلیقه خود می توانید از سبزیجات کوهی و دارویی هم در سبزی دلمه خود استفاده نمایید.

دلمه همه جای ایران هست کردستان و لرستان بهترین و خوشمزه ترین دلمه هارو دارن پس بیخود ربطش ندید به اردبیل و تبریز.

دلمه فقط برای تبریز است و بس .

دقیقا مننم موافقم روش تبریزی هاروهم نمی پسندم ما چاشنی اون رو شیره انگور میزنیم وباسرکه ملس وعالی میشه ماست هم نمیزنیم

دلمه تقریبا همه جای ایران درست میکنن…و هرکس یه چیزی داخل دلمه میکنه…مثلا ما پیاز سرخ کرده،کشمش،شوید تازه،برنج،نخود ولوبیا،عدس میریزیم و بعدشم داخل برگ مو میپیچیم و روی آن شیره انگور میریزیم

سلام‌ خسته نباشید ممنون از مطالب خوبتون من با افتخار اصالتا لر هستم و مادرم همیشه برای ما دلمه برگ مو درست کرده و مادربزرگم هم به گفته مادرم از قدیم بهترین دلمه های برگ‌ مو رو درست کرده و خوده استان لرستان دارای بهترین برگ مو هست.

حالامهم نیس مال کجاس همه ایران سرای ماست منم ک از روستام درست میکنیم همتون درپناه حق باشین

البته که ایرانی بودنمون مهمه. اما یه دلیل اینکه میگن دلمه غذای ترکی هست اینه که اصلا خود کلمه « دلمه» یه کلمه ترکی هست و در واقع با تلفظ محلی «دولاما» هست یعنی «پیچاندن، چیزی که می پیچونند».

دلمه فقط ماله قمیاست ولا غیر

آخه از اسم دلمه معلومه ترکی هست من ترک نیستم ولی اینکه میگن ترکی هست حتما یه دلیلی داره خوب میرزا قاسمی رو هم همه جا درست میکنن ولی همه میدونه مال شماله تازه غذا تبریزیا واقعا یه چیز دیگس خود فالوده رو شیراز و یزد هم خوردیم تبریز هم خوردیم تازه فهمیدیم فالوده یعنی چی در حالی که فالوده مال شیرازه

به نظرم دلمه باید یه کم ترش باشه که خوشمزه بشه ما توی لرستان علاوه بر ماست، آبلیمو هم به مواد داخل دلمه میزنیم و برای دلمه برگ مو از باقلا به جای لپه استفاده میکنیم. مادر من حتی توی آب روغنی که رو ی دلمه ها میریزه هم آبلیمو اضافه میکنه معرکه میشه

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست
طرز تهیه دلمه برگ مو با ماست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *