طبع کلپوره چیست

دوره مقدماتی php
طبع کلپوره چیست
طبع کلپوره چیست

مریم نخودی گیاهی است علفی و چندساله که تا ارتفاع 40 سانتی متر می رسد. این گیاه شاخه های فراوانی دارد و به علت پرزهای پنبه ای دارای ظاهری تقریبا سفید رنگ است. برگ ها دراز و باریک هستند که روی دو سطح آنها از پرزهای سفید رنگ پوشیده شده است. گل ها کوچک و به رنگ های سفید تا صورتی می باشند. قسمت مورد استفاده گیاه شاخه های گلدار آن است. استفاده از این گیاه به طوری که در کتب داروئی قدیمی وارد است به زمانهای نسبتاً دور نسبت داده می شود مانند آنکه بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از آن در آثار خود نام برده اند و چون گیاه ظاهری کاملاً مشخص دارد. نوع مورد نظر حکما در زمانهای قدیم، همین گیاه فعلی بوده است. سرشاخه های گلدار گیاه اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می نماید. مصرف آن را با بررسی هائی که بعمل آمده در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، بیماریهای دستگاه تناسلی ـ ادراری و تأخیر یا عدم وقوع قاعدگی به علت ضعف کلی مؤثر می باشد. در ضمن اثر ضد تشنج نیز دارد. از این گیاه تلخ در بلوچستان، ایران و هندوستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می شود؛ بعلاوه تب بر است و از جوشاندۀ گیاه در آب و با خیساندن و یا دم کردۀ آن در آب در موارد سرماخوردگی مصرف می شود. در کرمان نیز برای رفع ناراحتی هاضمه و دل درد از آن استفاده می کنند.

طبیعت گیاه دارویی کلپوره گرم و خشک است. برخی از مهم ترین خواص درمانی این گاه عبارت اند از:

1. گیاه کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان خانگی اسهال مفید است. در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده می شود.

2. تسکین دردهای قاعدگی از خواص کلپوره است.

3. از ضماد گیاه دارویی کلپوره به عنوان انتی بادی برای مقابله با نیش حشرات استفاده می شود.طبع کلپوره چیست

4. دم کرده سرشاخه های گل دار کلپوره اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می نماید.

دوره مقدماتی php

5. درمان عرق کردن زیاد در هنگام شب از خواص گیاه دارویی کلپوره است.

6. کلپوره برای تقویت اعصاب، تقویت لثه ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرفان به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می کند.

7. کمک به درمان و رفع بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری یکی دیگر از خواص کلپوره در درمان بیماری ها است.

8. از گیاه کلپوره در بلوچستان، هند و ایران برای رفع درد ناحیه قلب و قفسه سینه استفاده می شود.

9. از کلپوره برای بهبود جوش های بدن نیز می توان استفاده کرد.

10جوشانده گیاه کلپوره خاصیت تب بردارد و برای درمان خانگی سرماخوردگی مفید است.

11. مصرف کلپوره یا مریم نخودی همراه عسل برای التیام زخمهای مزمن مفید است.

12. از جوشانده غلیظ این گیاه و ترکیب آن باکمی آب می توان به عنوان داروی راشیتیسم به ویژه در کودکان و داروی ضد روماتیسم استفاده کرد.

سرشاخه های گلدار گیاه کلپوره در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد و زمان جمع آوری آن به تناسب شرایط محیطی بین ماههای خرداد و مرداد است. طرز مصرف این گیاه به شرح زیر میباشد:
از این گیاه بیشتر به صورت دم کرده و جوشانده استفاده می شود. به این منظور نیم لیتر آب در حال جوش را بر روی 2 قاشق مرباخوری از گیاه خردشده بریزید و اجازه دهید دم بکشد.
همچنین مصرف آن به صورت عرق نیز وجود دارد. مصرف عرق کلپوره برای درمان بیماری ها به صورت یک فنجان قبل از هر وعده غذایی است.

کلپوره گیاهی است از تیره نعنائیان، علفی، پایا و دارای شاخه های زیاد به ارتفاع 10 تا 35 سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه ای است. شاخه های گیاه کلپوره گرد و کردار است و اغلب به رنگ قرمز مایل به بنفش دیده می شود.
گلها ی گیاه دارویی کلپوره نسبتاً بزرگ هستند و به دسته های 1 تا 6 تایی در محور برگها ی بالایی قرار دارند و در رنگ های سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی هستند.
این گیاه بیشتر در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه زارها یافت می شود. در کشور ما پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف شمال، جنوب، مغرب و مرکز ایران دارد.

استفاده از گیاه دارویی کلپوره برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر چهار سال اصلا توصیه نمی شود.

به علت مسمومیت این گیاه برای کلیه ها و کبد بایستی در مصرف آن احتیاط نمود از همین رو مصرف دارویی این گیاه برای مدت کوتاه مجاز است.

افراد دچار بیماری هایی مانند گلوکوم (آب سیاه چشم)، بزرگی پروستات و افراد دارای ناراحتی های قلبی و نارسایی کلیه و کبد بایستی از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

مصرف هم زمان گیاه کلپوره با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلیبن کلامید بایستی بااحتیاط همراه باشد زیرا باعث کاهش بیش ازحد قند خون خواهد شد.

خشكي دهان، افزايش تعداد ضربان قلب، يبوست، احتباس ادراري و سردرد از عوارض جانبی مصرف کلپوره است بنابراین توصیه می شود از این گیاه زیر نظر متخصص طب سنتی استفاده کنید.


 

این گیاه دارای عوارضی هم هست و باید تا آخر خوانده شود

 

خواص کلپوره (مریم‌ نخودی) در طب سنتی چیست؟

طبع کلپوره چیست

 

   

 

طبیعت گیاه دارویی کلپوره گرم و خشک است. برخی از مهم‌ترین خواص درمانی این گاه عبارت‌اند از:

سایت شمیم بر پایه احترام به ارزش‌های خانواده بنا شده است و تمامی تلاش خود را در تحقق این مهم انجام خواهد داد. برای تماس با ما توسط راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

سامانه پیامکی : 100020010

رایانامه : contactus@shamiim.ir

شبکه اجتماعی:

تمامی حقوق این سایت برای وب‌سایت شمیم محفوظ می باشد

مطالب پر بازدید


در این بخش بطور مختصر درباره عرق کلپوره مواردی را مورد بررسی  و ارزیابی قرار میدهیم ابتدا باید بگویم که عرق کلپوره طبیعت گرم دارد

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

پشتیبانی و مشاور رایگان

کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

روش مصرف

طبع کلپوره چیست

یک فنجان قبل از هر وعده غذایی میل شود

مطالب مرتبط

سلام من ی سوال داشتم ایا عرق کلپوره برای کسی ک صورتش جوش میزنه خوبه ؟

با سلام:
خواص درمانی عرق کلپوره:
رفع ناراحتی های هاضمه
سر درد و دل درد
رقیق کننده شیر مادر
پایین آورنده قند و فشار خون
ضد اسهال و دل پیچه
تصفیه کننده خون
پاک کننده و بر طرف کننده ناراحتی های کبد
ضد سرفه
عفونت های دهان و لثه و لوزه ها
ضد جوش و خارش بدن

من تاثیرشو دیدم، ده روزی هست قبل از هر وعده ی غذایی یک فنجان از دم کرده کلپوره استفاده کردم جوشام داره خشک میشه.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

کلپوره Teucrium Polium گیاهی که در ایران با نام مریم نخودی بیشتر شناخته شده و از تیره نعنایان است و در مناطق مدیترانه ای رشد کرده و دارای گل های صورتی وسفید می باشد.

کلپوره گیاهی از تیره نعنایان است و با نام های مریم نخودی، مسک الجن نیز شناخته می شود و در بلوچستان ایران برای دردهای قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.کلپوره حاوی ترکیبات سالوژنین ، سیرسیلیو ، سابینین ، میرسن ، ژرماکرن ، اسپاتولنول میباشد.

کلپوره با خواص ضد باکتری ، ضد دیابتی و ضد اسهال برای درمان بیماری های بیشماری که مرتبط با معده هستند استفاده میشود.از کلپوره برای ساخت داروهای زیادی مانند داروی اسهال و دیابت استفاده میشود که به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلپوره حاوی خواص ضد باکتری است که باعث کاهش سطح کلی رادیکال های آزاد در بدن میشود و به پاکسازی بدن کمک میکند و همچنین از بروز هر بیماری در بدن جلوگیری میکند.این گیاه حاوی ترکیباتی است که به آرامش اعصاب کمک میکند و در عین حال سطح چربی خون را کاهش میدهد. کلپوره میتواند به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک کند.طبع کلپوره چیست

کلپوره طبعی گرم و خشک دارد. کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان اسهال بسیار مفید است. از این گیاه در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده میشود.

کلپوره دارای خواص ضد باکتری، ضد دیابت، ضد اسهال می باشد و به همین علت در صنعت دارو سازی از آن برای داروهای اسهال و دیابت نیز استفاده می شود.همچنین از کلپوره برای درمان اسهال، مشکلات معده، کاهش درد قاعدگی، ریزش مو، زخم دهان و گزش حشرات استفاده می شود.

جوشانده کلپوره: قرقره جوشانده کلپوره برای شستشو و ضد عفونی دهان ، رفع برفک ، درمان زخم های دهان و درمان ناراحتی های حلق استفاده میشود.اگر سر خود را با جوشانده کلپوره بشویید میتوانید پوست سر خود را به راحتی تقویت و از ریزش مو جلوگیری کنید.

ضماد کلپوره: ضماد این گیاه برای درمان گزیدگی حشرات استفاده میشود.این گیاه را کوبیده و به صورت ضماد در آورید و بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

کلپوره گیاهی گرم و خشک است و میتواند به درمان سرماخوردگی ، تقویت دستگاه گوارش و رفع اسهال ، تسکین درد در ناحیه قفسه سینه و درد قاعدگی و همچنین تری گلیسیرید خون کمک کند.

برای درمان عرق های شبانه میتوانید از دمنوش گیاه کلپوره استفاده کنید.مصرف دمنوش کلپوره در دوران قاعدگی باعث میشود که دردهای قاعدگی را تسکین دهد.همچنین از گیاه کلپوره در طب سنتی برای بهبود جوش های بدن مورد استفاده قرار میگیرد.

کلپوره را میتوانید روزی سه نوبت مصرف کنید. برای هر بار مصرف 1 قاشق مرباخوری حاوی 5 گرم از کلپوره را به مدت 20 دقیقه در یک قوری دم کرده و بعد از غذا میل کنید.

کلپوره گیاهی با نام دیگر مریم نخودی ،یک گیاه دارویی برای درمان اسهال، معده، کاهش درد قاعدگی،ریزش مو ،زخم دهان و گزیدگی حشرات استفاده می شود.

کلپوره چیست؟

کلپوره Tecrium Polium گیاهی رایج که بعضی افراد به اسم مریم نخودی میشناسند. این گیاه معمولا در مناطق مدیترانه رشد میکند که با گل های صورتی و سفید شناخته میشود. کلپوره با خواص ضد باکتری ، ضد دیابتی و ضد اسهال برای درمان بیماری های بیشماری که مرتبط با معده هستند استفاده میشود.

 

کلپوره از تیره نعنایان میباشد و با نام های دیگری همچون مریم نخودی ، مسک الجن شناخته میشود.این گیاه در بلوچستان ، ایران و هندوستان برای رفع درد های قلبی مورد استفاده قرار میگیرد.طبع کلپوره چیست

 

از کلپوره برای ساخت داروهای زیادی مانند داروی اسهال و دیابت استفاده میشود که به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است.کلپوره حاوی ترکیبات سالوژنین ، سیرسیلیو ، سابینین ، میرسن ، ژرماکرن ، اسپاتولنول میباشد.

 

مصرف بیش از حد گیاه کلپوره میتواند مشکلات جدی برای مغز و معده داشته باشد. زنان باردار و مادران شیرده و کودکان نباید از گیاه کلپوره استفاده کنند.کلپوره به مدت کوتاه مصرف شود و مصرف طولانی مدت از این گیاه باعث مسمومیت در کلیه ها و کبد میشود .کسانی که مشکلات کبدی ، کلیه، ناراحتی های قلبی – عروقی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

 

کلپوره حاوی خواص ضد باکتری است که باعث کاهش سطح کلی رادیکال های آزاد در بدن میشود و به پاکسازی بدن کمک میکند و همچنین از بروز هر بیماری در بدن جلوگیری میکند.این گیاه حاوی ترکیباتی است که به آرامش اعصاب کمک میکند و در عین حال سطح چربی خون را کاهش میدهد. کلپوره میتواند به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک کند.

 

کلپوره طبعی گرم و خشک دارد. کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان اسهال بسیار مفید است. از این گیاه در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده میشود.

 

موارد مصرف کلپوره

قرقره جوشانده کلپوره برای شستشو و ضد عفونی دهان ، رفع برفک ، درمان زخم های دهان و درمان ناراحتی های حلق استفاده میشود.از ضماد این گیاه برای درمان گزیدگی حشرات استفاده میشود.این گیاه را کوبیده و به صورت ضماد در آورید و بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

 

اگر سر خود را با جوشانده کلپوره بشویید میتوانید پوست سر خود را به راحتی تقویت و از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

 

کلپوره گیاهی گرم و خشک است و میتواند به درمان سرماخوردگی ، تقویت دستگاه گوارش و رفع اسهال ، تسکین درد در ناحیه قفسه سینه و درد قاعدگی و همچنین تری گلیسیرید خون کمک کند.

 

برای درمان عرق های شبانه میتوانید از دمنوش گیاه کلپوره استفاده کنید.مصرف دمنوش کلپوره در دوران قاعدگی باعث میشود که دردهای قاعدگی را تسکین دهد.همچنین از گیاه کلپوره در طب سنتی برای بهبود جوش های بدن مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نحوه مصرف کلپوره

کلپوره را میتوانید بجوشانید و مصرف کنید.

عصاره این گیاه را میتوانید از داروخانه ها و یا عطاری ها تهیه کنید.

از عرق کلپوره میتوانید استفاده کنید

 

طبع کلپوره چیست

مقدار مصرف کلپوره

کلپوره را میتوانید روزی سه نوبت مصرف کنید. برای هر بار مصرف 1 قاشق مرباخوری حاوی 5 گرم از کلپوره را به مدت 20 دقیقه در یک قوری دم کرده و بعد از غذا میل کنید.

 

 موارد منع مصرف کلپوره

کسانی که نارسایی کبدی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

اگر نارسانیی کلیوی دارید نباید از این گیاه استفاده کنید.

این گیاه برای بیماران قلبی و عروقی منع مصرف دارند.

این گیاه کودکان زیر 4 سال  منع مصرف دارد.

 گلوکوم و هایپرتروفی پروستات نیز منع مصرف دارد.

 

  • جديدترين مدل هاي بستن شال و روسري
  •  

    منبع: درمان سرا

    تمامی حقوق برای وبسایت خبری

    “شما نیوز”

    محفوظ است و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

    طبع گیاه دارویی کلپوره یا مریم نخودی (Teucrium polium) گرم و خشک است.

    درمان سرماخوردگی، تقویت دستگاه گوارش و رفع اسهال، تسکین درد ناحیه قفسه سینه، – سردرد و درد قاعدگی، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون از خواص کلپوره در طب سنتی است.

    کلپوره یا گیاه مریم نخودی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که در طب سنتی برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش، رفع بیماری های دستگاه تناسلی ادراری، تسکین درد ناحیه قفسه سینه و درمان عرق کردن زیاد” در هنگام شب استفاده می شود.

    در ادامه این مطلب برخی از مهم ترین خواص کلپوره در درمان بیماری ها، طریقه مصرف و موارد احتیاطی در مورد مصرف این گیاه گردآوری شده است.

    استفاده از گیاهان دارویی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد دارد و بسیاری از کسانی که با خواص گیاهان دارویی آشنا هستند سعی م یکنن در برنامه روزانه خود از آنها استفاده کنند. خواص دارویی گیاه کلپوره را در پرشین وی بخوانید.

    کلپوره گیاهی است که در مناطق معتدل و کوهستانی رشد می کند و حدود ۱۰۰۰ سال است که از
    رویش آن می گذرد.تاریخ استفاده از این گیاه به زمان بقراط برمی گردد.این گیاه، دارویی است که بوعلی سینا درکتابش
    به آن اشاره کرده است.کلپوره خاصیت دارویی بسیار متنوعی دارد و قدرت درمانی بالایی دارد.با استفاده از این
    دارو به علت قدرتی که دارد نتیجه بسیار سریع مشاهده می شود.از جمله خواص این داروی گیاهی کاهش قند،
    کاهش درد و ضعف اعصاب می توان نام برد.

    البته این داروی گیاهی برای بیماری های عفونی و مفصلی بسیار مفید
    است.از جوشانده غلیظ این گیاه و با ترکیب آن با کمی آب می توان به عنوان داروی راشیتیسم به ویژه
    در کودکان و روماتیسم استفاده کرد.علت تاثیر گذاری بسیار بالای این دارو بر کاهش قند حفاظت آن از لوزالمعده است.کسانی
    که می خواهند از این گیاه به عنوان کاهش دهنده قند خون استفاده کنند بهتر است بدانند که استفاده همزمان
    این گیاه دارویی با سایر داروهای کاهش قند توصیه نمی شود.

    کلپوره یا مریم گلی را برای بهبود جوش های بدن نیز می توان استفاده کرد.این گیاه به شکل بوته ای
    با گل های سفید و خوشبو می روید اما طعم بسیار تلخی دارد.طریقه مصرف این دارو بیشتر به شکل جوشانده
    است.نکته قابل توجه در مورد این دارو این است که استفاده این دارو برای زنان باردار و کودکان زیر چهارسال
    اصلا توصیه نمی شود.

    طبیعت گیاه دارویی کلپوره گرم و خشک است. برخی از مهم‌ترین خواص درمانی این گاه عبارت‌اند از:طبع کلپوره چیست

    گیاه کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان خانگی اسهال مفید است. در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل‌درد استفاده می‌شود.
    تسکین دردهای قاعدگی از خواص کلپوره است.

    از ضماد گیاه دارویی کلپوره به‌عنوان انتی بادی برای مقابله با نیش حشرات استفاده می‌شود.
    دم‌کرده سرشاخه‌های گل‌دار کلپوره اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می‌نماید.
    درمان عرق کردن زیاد در هنگام شب از خواص گیاه دارویی کلپوره است.
    کلپوره برای تقویت اعصاب، تقویت لثه‌ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرفان به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می‌کند.
    کمک به درمان و رفع بیماری‌های دستگاه تناسلی و ادراری یکی دیگر از خواص کلپوره در درمان بیماری‌ها است.

    جام جم ـ ستاره

    Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

    © باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

    بندرعباس-ایرنا- مورتلخ که نام دیگر آن(مریم گلی کارواندی) و درمانگر بسیاری از بیماریهای گوارشی است، یکی از گیاهان دارویی پرطرفدار در بین مردم هرمزگان به شمار می‌رود.

    مورتلخ از خانواده نعناعیان و گیاهی بوته‌ای به ارتفاع ۲۰ تا۴۰ سانتیمتر با ساقه‌هایی متعدد و برگ‌های متراکم پوشیده از کرک‌ها و غده‌ها است.

    این گیاه تلخ با برگ‌های فراوان و دسته‌ای در سطحی از کرک‌های پشمی سفید و سبز متمایل به خاکستری پوشیده شده است.

    مردم هرمزگان به خصوص شهرهای حاجی آباد، برگ‌های این گیاه را پس از جمع‌آوری خشک کرده و برای درمان بیماری‌های معده از آن استفاده می‌کنند.

    گیاه مورتلخ را فقط می‌توان در کوه‌های اطراف تونل تنگه زاغ، گنو و قطب‌آباد یافت و در دیگر مناطق استان رویش ندارد.طبع کلپوره چیست

    خواص دارویی گیاه مورتلخ

    این گیاه برای درمان ناراحتی‌های گوارشی شامل، اسهال، نفخ، دل درد، ترش کردن معده مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که برگ ها را پس از خشک شدن به صورت پودر درآورده و با آب مصرف می شود.

    همچنین برای برطرف کردن سوزش معده، سرماخوردگی، درد استخوان و مفاصل و بهبود حال خانم‌های تازه زایمان کرده، به اندازه یک مشت برگ پودر شده در یک لیتر آب جوشانیده و مصرف می شود.

    برای سردرد و بهبود زخم و عقرب گزیدگی مقداری برگ تازه آن را کوبیده روی زخم یا روی سر می‌بندند و نیز مصرف پودر این گیاه با یک لیوان آب .گرمای بدن را رفع می کند

    تحقیقات نشان داده که اسانس این گیاه دارویی موثر، خواص ضد میکروبی بسیار قوی دارد و می توان از آن برای تولید داروهای مختلف استفاده کرد.

    مورتلخ، گیاهی نایاب و در معرض انقراض

    مسوول هرباریوم گیاهان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: گیاه نایاب و بومی مور تلخ در کوه‌ها و دشت‌های این استان، بدون آب و خاک رویش دارد که هم اکنون در معرض انقراض قرار گرفته است.

    محمد امین سلطانی پور مدتی قبل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این انقراض به دلایلی شامل، برداشت بی رویه مردم برای مصارف سنتی و خانگی، شرایط رویشگاه‌ها، افزایش خشکسالی‌های مداوم در طول سالیان اخیر و نبود زادآوری صورت گرفته است.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین پونه کوهی که از گیاهان دارویی معطر به شمار می‌رود و فقط کنار چشمه‌های آب سرد مناطق کوهستانی دارای ارتفاع بیش از ۴۰۰ متر هرمزگان یافت می‌شود، در خطر انقراض قرار دارد.

    این محقق به فعالیت هرباریوم گیاهان در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان اشاره و بیان کرد: این مکان از سال۱۳۶۰تاکنون تاسیس شده که در آن گیاهان با وسایلی شامل روزنامه، تخته و طناب خشک شده و نگهداری می‌شوند زیرا عمر طبیعی آن‌ها از یک هفته تا ۱۰ روز است.

    مسوول هرباریوم گیاهان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان بیان داشت: این مرکز به عنوان منبع فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی، تجربیات تخصصی محققان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا بتوانند تحقیقات علمی خود را درخصوص گونه‌های گیاهی تکمیل کنند.

    بهترین مناطق کشت گیاهان دارویی درهرمزگان

    رییس جهادکشاورزی هرمزگان گفت: شهرستان‌های بندرعباس، رودان، میناب، حاجی آباد و بندرخمیر از بهترین مناطق کشت گیاهان دارویی درهرمزگان به شمار می‌رود که شناسایی شده است.

    علی باقرزاده همایی افزود: گیاهانی شامل، آویشن، بابونه، حنا، مرزنجوش، نعنا فلفلی، به‌لیمو، چای‌ترش وسپستان توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کشت شده است.

    وی بیان کرد: کشت گیاهان دارویی، اشتغال پایدار، رونق اقتصادی، ارتقای توان مالی بهره‌برداران و جایگزینی محصول‌ها را به همراه دارد و با نیاز آبی کم به جای آب فراوان اجرا شده است.

    رییس جهاد کشاورزی هرمزگان عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی، ترویجی و توجیهی از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده با هدف ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان دارویی است.

    مورتلخ، عمده‌ترین گیاه دارویی استان

    رییس اداره امور مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: عمده این گیاهان دارویی استان شامل، آویشن شیرازی، آنغوزه، بادام کوهی، مور خوش، مورتلخ، کلپوره، رازیانه و پونه است.

    اسلام بهرامی افزود: زمین‌های جلگه‌ای، دشت‌ها و تپه ماهورها در هرمزگان، محل رویش ۳۰۰ گونه گیاه دارویی و صنعتی است.

    وی یادآور شد: برداشت گیاهان دارویی از مراتع، بستگی به میزان باران دارد که به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود بارش در سال‌های اخیر، امکان برداشت گونه‌های گیاهی وجود نداشته است.

    این مقام مسوول خاطر نشان کرد: اولویت برداشت گیاهان دارویی و صنعتی، با مرتعداران و بهره برداران دارای مجوز از کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان است.

    رییس اداره امور مراتع منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به اینکه درحال‌حاضر رویشگاه‌های برخی گونه‌های دارویی شامل، مورخوش، آویشن و آنغوزه در معرض تخریب شدید هستند گفت: بهره برداران موظف شده‌اند مساحت۳ برابر عرصه‌ها را با روش بذرپاشی، گونه‌های دارویی و صنعتی احیا کنند.

    بهرامی بیان کرد: در همین راستا تاکنون ۵۲ شرکت تعاونی در زمینه بهره‌برداری و احیای ۵۰۰ هکتار رویشگاه گیاهان دارویی با این اداره کل مشارکت داشته‌اند.

    وی یادآور شد: طبق ماده ۳ قانون حفاظت، بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، برداشت از گیاهان دارویی عرصه‌های طبیعی و ملی به منظور استفاده خانوار(۳ تا۵ کیلوگرم) مجاز است.

    سالیانه ۲۰۰ تن گیاه دارویی برداشت می‌شود

    طبع کلپوره چیست

    رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی هرمزگان نیز ابراز کرد: سالیانه افزون بر۲۰۰ تن انواع گیاهان دارویی شامل، آویشن، حنا، آلوئه ورا، صبرزرد، مورخوش، مورتلخ، مرزنجوش و چای ترش از یک هزار رویشگاه‌ها و مزارع استان برداشت می شود.

    امین ضیایی افزود: با توجه به بارندگی های سال گذشته و احیای مراتع با مشارکت مردم محلی همان منطقه، امسال گیاهان دارویی بسیار غنی و بستر مناسبی برای توسعه منابع طبیعی فراهم کرده است.

    وی تصریح کرد: برداشت گیاهان دارویی در قالب ۲۰ فقره قرارداد از شهرهای میناب، بندرعباس، رودان، حاجی آباد، بشاگرد و بستک به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال انجام شده است.

    ضیایی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های موجود، در سال گذشته هیچ مجوزی از سوی منابع طبیعی هرمزگان برای برداشت گیاهان دارویی صادر نشد.

    کوه گنو محلی مناسب برای رویش گیاهان دارویی هرمزگان

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: نیمی از گیاهان دارویی شناخته شده استان در کوه گنو وجود دارد و این منطقه محل مناسبی برای رویش آنهاست.

    امید ذاکری بیان کرد: گیاهانی شامل، تنگرس، درمنه، انزروت، سنای مکی، مورخوش، مریم گلی کارواندی(مورتلخ)، ارس، بادام کوهی، چوج، آویشن شیرازی، مریم نخودی، زیره، گلدر و گنجر به عنوان مهم‌ترین گونه‌های دارویی در منطقه گنو و بعضی از نقاط استان به شمار می‌رود.

    وی اظهار کرد: منطقه گنو با ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر بندرعباس قرار گرفته که به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاع زیاد به بلندترین کوه هرمزگان شهرت دارد.

    طلای سبز فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری است

    رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به اینکه گیاهان دارویی با خاصیت‌های فراوان فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده گفت: این طلای سبز امروزه می‌تواند سودآوری بسیاری در پی داشته باشد.

  • عکس نوشته تیکه دار جدید 2015
  • عبدالحمید حاجبی اضافه کرد: در این زمینه نیز طرح‌های تحقیقاتی به سمت کابردی شدن پیش می‌رود و نتایج آن نیز در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد تا برای سرمایه‌گذاری بهره‌ ببرند.

    وی بیان کرد: باید فرآوری گیاهان دارویی گسترش پیدا کند و به کشورهای دیگر هم صادر شود که بخش خصوصی می‌تواند با بهره‌مندی اقتصادی از جنگل‌ها و مرتع، اشتغال‌زایی مناسبی را برای استان به ارمغان داشته باشد.

    رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ادامه داد: این مرکز می‌تواند با در اختیار داشتن زمین‌های مناسب کشت و پرروش گیاهان در استان، اقتصاد و سرمایه خوبی را در این زمینه فراهم آورد.

    حاجبی تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی خاص ایجاد شده در هرمزگان، طرح‌های گیاه‌شناسی در زمینه‌هایی شامل، پایش رویشگاه‌های جنگل، مرتع، تعیین جایگاه حفاظتی اکوسیستم‌ها و گیاهانی که با خطر انقراض مواجه هستند، انجام شده است.

    کارخانه بسته‌بندی گیاهان دارویی در هرمزگان وجود ندارد

    مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: این استان با رویش گونه‌های گیاهی متنوع و کم‌نظیر، حتی یک کارخانه صنایع فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در آن وجود ندارد.

    امید ذاکری افزود: بسیاری از این گیاهان دارویی پس از تهیه و خشک کردن، به استان‌های همجوار شامل، کرمان و فارس ارسال می شود زیرا کارخانه ای مستقل در هرمزگان نیست.

    وی خاطر نشان کرد: این گیاهان دارویی پس از برداشت و ارسال به استان های همجوار، در اصفهان و تهران بسته بندی و به خارج از کشور صادر خواهد شد.

    مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان اظهار داشت: وجود تعاونی های روستایی، ترویج فرآوری، عرق و اسانس گیری و راه اندازی مرکز فروش تخصصی گیاهان دارویی راهکارهای ایجاد اشتغال‌زایی و ارزش افزوده در استان است.

    ذاکری تصریح کرد: صندوق حمایت از تعاونی‌ها در این خصوص، با افزایش ۵ برابری سرمایه از محل کمک‌های استانداری آماده پرداخت تسهیلات بدون سود به تعاونی‌های فعال در این زمینه است.طبع کلپوره چیست

    مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان یادآور شد: در دشت های پهناور هرمزگان، با ارزش‌ترین گیاهان دارویی رشد می کند و زندگی بسیاری از روستاییان و عشایر استان اشتغال در زمینه کشت و فروش انواع این گیاهان است.

    وی ادامه داد: گونه‌های گیاهی پر مصرف دارویی و خوراکی در بین مردم هرمزگان شامل، آویشن، آنغوزه، گیشدر، بادام کوهی، بنه، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا است.

    درحال حاضر ۸ هزار نمونه گیاهی با یک هزار گونه و ۹۷ خانواده در نوار ساحلی، دشت‌ها، دامنه قله‌ها، و تپه ماهورهای هرمزگان شناسایی شده و آویشن آنغوزه، درمنه، مورتلخ(مورخشک)، آویشن و درمنه شاه از گیاهان دارویی پر مصرف در بین مردم استان است.

    بندرعباس-ایرنا- منطقه گنو به وسعت یک شهر در شمال بندرعباس آرمیده و از قله سر به فلک کشیده آن…

    بندرعباس-ایرنا- هرمزگان، دارای رویش گیاهان دارویی متنوع و کم‌نظیر با مشکلات بسیاری از جمله…

    بندرعباس- ایرنا- ۲۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در سال جاری در هزار هکتار از رویشگاه‌های هرمزگان…

    بندرعباس-ایرنا- ۴ میلیون هکتار از مرتع های هرمزگان، با محاصره خشکسالی و استفاده بی رویه دام…

    بندرعباس-ایرنا- گیاهان همواره اهمیت فراوانی در طول عمر و توسعه جوامع بشر داشته اند و تحقیقات…

    بندرعباس-ایرنا- مردم هرمزگان مانند دیگر مناطق کشور برای درمان بیماری های خود ابتدا به استفاده…

    بندرعباس-ایرنا- گیاهان دارویی متنوع و شناسایی شده در هرمزگان با خاصیت های فراوانی که دارد،…

    بندرعباس – ايرنا – معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت: پيش بيني مي شود…

    بندرعباس-ایرنا- رئیس اداره امور مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: زمین های جلگه ای،…

    شهرکرد- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری…

    ساری- ایرنا – آمار بیماران کرونایی مازندران در ادامه روند کاهشی خود…

    تهران-ایرنا- رعایت رویکرد توسعه حمل و نقل محور(TOD) در طرح ساماندهی…

    قم – ایرنا – آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اشاره به…

    شیراز-ایرنا- فرماندار شهرستان شیراز گفت: زیر پوسته زرین و پُر زرق…

    یزد- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد از تحویل…

    مشهد- ایرنا – مجموعه‌ای از آثار هنری اهدایی مقام معظم رهبری، با محوریت…

    گچساران – ایرنا- مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب…

    اهواز – ایرنا – مدیرکل شیلات خوزستان گفت: ماموران پایگاه حفاظت منابع…

    تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران گفت: برنامه‌ریزی…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

    طبع کلپوره چیست
    طبع کلپوره چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *