زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

دوره مقدماتی php
زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98
زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

فصل و زمان گلاب گیری کاشان ۹۹  از چه تاریخی آغاز می گردد؟ آیا مراسم و جشنواره گلاب گیری کاشان، قمصر و نیاسر در سال ۹۹ مانند ۹۸ برگزار می گردد؟ فصل گلاب گیری کاشان با توجه به شیوع ویروس کرونا آیا در برنامه مسافران باشد؟ شروع و پایان گلاب گیری کاشان چه تاریخی است؟ با ما همراه باشید

سخنی از طرف اهالی شهرستان کاشان در سال ۹۹

«ما اهالی شهرستان کاشان و شهرهای قمصر و نیاسر و … هرساله میزبان شما گردشگران محترم از سراسر ایران هستیم و شما قدم بر سر چشمان ما می گذارید. تقاضایی داریم از شما، با توجه به اینکه شهرستان کاشان و شهر های آن به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت بدی قرار داشته است، تمنا می کنیم جهت حفظ سلامتی خودتان و جلوگیری از وخیم شدن اوضاع در این شهرستان فعلا از سفر به این شهرستان خودداری کنیم. انشالله سال بعد خدمتگذار شما در این شهر خواهیم بود. ممنونیم» 

و اما ادامه مطلب

تماشای مراسم گلابگیری و چیدن گلهای محمدی هرساله عده زیادی را به کاشان می‌کشاند و هزاران گردشگر داخلی و خارجی از گلابگیری کاشان دیدن می کنند.فصل گلابگیری کاشان در بهار و معمولا از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا  اواسط خردادماه (۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خردادماه) ادامه دارد.زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

گاها این زمان با توجه به شریط آب و هوایی کمی جلو یا عقب می افتد و البته در شهرهای مختلف شهرستان متفاوت می باشد.

دوره مقدماتی php

مکان های گلاب گیری در شهر کاشان

گلاب گیری در کاشان معمولا در اکثر شهرهای اطراف کاشان که کوهستانی می باشند و گل محمدی در آن مناطق کیفیت مناسب دارند انجام می گیرد. البته در مناطق کویری نیز گل محمدی کشت می شود ولی کیفیت بالایی ندارد و به همین دلیل قیمت گل محمدی در آن مناطق پایین تر می باشد.شهرهایی چون  قمصر، نیاسر، برزُک و روستاهایی چون ون، سار، وادقان، خاوه، مشهد اردهال، قالهر، مرق، ویدوج، آذران، کامو از جمله مکان هایی است که گلاب گیری در آن انجام می گیرد.

زمان گلاب گیری کاشان در سال ۹۹ در شهرها و مکان های مختلف بسته به آب و هوای آن منطقه متفاوت می باشد.

شهر کاشان نسبت به شهرهای اطرافش مثل قمصر و نیاسر گرمتر بوده و بنابراین گل های محمدی چند روزی زودتر می شکفند.در این مطلب که با نزدیک شدن به زمان گلاب گیری به روزرسانی می گردد، تاریخ و زمان دقیق شکفتن گل محمدی و گلاب گیری کاشان در مکان های مختلف شهرستان به اطلاع شما می رسد.

در طول روز بهترین زمان برای حضور در مراسم گلابگیری و گلچینی ساعات اولیه روز ، یعنی زمانی که هنوز آفتاب کاملا گرم نشده است، می باشد.

گل هایی که در ساعات پیش از طلوع چیده شده اند تازه ترند و طبیعتا گلاب بهتری از آنها به دست می‌آید.

قمصر در جنوب کاشان در فاصله ۳۰ کیلومتری واقع شده است.

قمصر علاوه بر شهرتش در گلاب گیری، دارای طبیعت بسیار زیبایی در دل کویر است که چشم ها را خیره می کند.تاریخ شروع برداشت گل محمدی در قمصر تقریبا از ۲۰ اردیبهشت می باشد و با توجه به آب و هوا تا یک ماه هر روز ادامه دارد.تاریخ شروع گلاب گیری در شهر قمصر:      از ۱۵ اردیبهشت شروع می شود. در مدت زمانی که گل های محمدی هنوز در قمصر نشکفته اند یعنی دهم تا بیستم، گل محمدی از مناطق نزدیک به کاشان که گرمتر بوده و زودتر شکفته اند تامین می شود ولی مقدار آن ناچیز می باشد.

نیاسر همانطور که در نقشه قابل مشاهده می باشد، در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع شده است.

نیاسر جدا از مراسم گلاب گیری در فصل بهار بواسطه جاهای دیدنی آن در سایر فصول نیز میهمان گردشگران می باشد.تاریخ شروع برداشت گل محمدی در نیاسر تقریبا از ۲۰ اردیبهشت می باشد و با توجه به آب و هوا تا یک ماه هر روز ادامه دارد.

تاریخ شروع گلاب گیری در شهر نیاسر:      از ۱۵ اردیبهشت شروع می شود. در مدت زمانی که گل های محمدی هنوز در نیاسر نشکفته اند یعنی دهم تا هجدهم، گل محمدی از مناطق نزدیک به کاشان که گرمتر بوده و زودتر شکفته اند تامین می شود ولی مقدار آن ناچیز می باشد.

برزُک در جنوب غربی کاشان در فاصله ۵۴ کیلومتری و در دامنه کوه های سر به فلک کشیده ی کرکس دره ی بزرگ و پهناوری وجود دارد به نام برزک که میزبان گردشگران در مراسم گلابگیری می باشد.

تاریخ شکفتن گل های محمدی در برزک تقریبا از ۲۵ اردیبهشت می باشد و با توجه به آب و هوا تا یک ماه هر روز  ادامه دارد.تاریخ شروع گلاب گیری در شهر برزُک:     از ۱۰ اردیبهشت شروع می شود. در مدت زمانی که گل های محمدی هنوز در برزک نشکفته اند یعنی دهم تا بیست و پنجم، گل محمدی از مناطق نزدیک به کاشان که گرمتر بوده و زودتر شکفته اند تامین می شود ولی مقدار آن ناچیز می باشد.

با توجه به تغییرات آب و هوایی این مطلب به روز رسانی می گردد. آخرین به روز رسانی این مطلب  در تاریخ  ۲۶ اردیبهشت ۹۹ می باشد.  

توجه داشته باشید که جشنواره گلاب گیری همان بازه زمانی شروع  برداشت گل محمدی تا پایان برداشت گل محمدی که تقریبا یک ماه به طول می کشد، می باشد.

 

با توجه به اینکه ممکن است شما قصد خرید گلاب کاشان داشته باشد راهنمایی را آماده نموده ایم که به شما در نحوه تشخیص گلاب اصل و نیز کیفیت گلاب کمک خواهد نمود. می توانید در ادامه مطلب این راهنما  را مشاهده نمایید. امیدواریم که بتوانیم راهنمای خوبی برای شما باشیم.

 

سلام ممنون از اطلاعاتتون ..میخواستم بدونم آیا الان بدلیل قرنطینه همچنان بسته است و آیا مراسمات گلاب گیری شروع شده است؟

سلام مراسمات گلابگیری انجام نمی شود. و صرفا تولید گلاب گیری در کارگاه ها جهت سفارشات و البته اگر در آینده وضعیت سفید شد انجام می گیرد.

فروشگاه اینترنتی گیاه نوش اولین مرجع فروش عرقیات گیاهی و گلاب کاشان  تولید شده به روش سنتی و مستقیم از کارگاه تولیدی در کاشان می باشد. هم وطن های عزیز می توانند با آسودگی و اطمینان کامل محصولات کاملا طبیعی را به صورت آنلاین خرید و درب منزل تحویل بگیرند. زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

 [0913-262-0814 ساعت تماس 9 الی 23] [03155722590  ساعت تماس 16 الی 23]giahnoosh_help 

irajmahmoodi2 at gmail dot com

کاشان نیاسر خیابان ولیعصر کارگاه باغ بهشت

عرق بهار نارنج | عرق کاسنی | عرق رازیانه |  عرق چهل گیاه | عرق آویشن | عرق شاتره | عرق نعنا | عرق شیرین بیان | عرق بابا آدم |  عرق بوقناق | عرق برگ گردو | عرق زنیان | عرق هل | عرق بیدمشک | گلاب دو آتیشه | عرق اسطوخودوس | عرق خارشتر | عرق گل گاوزبان | عرق یونجه | عرق زیره سبز | گلاب درجه یک | خرید گلاب اصل کاشان | تشخیص گلاب اصل | مضرات عرق کاسنی | عرقیات گیاهی | عرق فراسیون | عرقیات سرد | عرقیات گرم 

Copyright © 2016 giahnoosh.com

استفاده از مطالب فروشگاه اينترنتی گياه نوش فقط برای مقاصد غيرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و پشتیبانی :  نوین صدرا

بالا

منو

گلابگیری نیاسر

بهار که می‌شود، عطر گل محمدی در شهرهایی همچون نیاسر، کاشان، قمصر آنچنان می‌پیچد که در هر کوی و برزنی که قدم بگذارید از بوی عطر آن سرمست خواهید شد. مگر می‌شود که بهار زیبا بیاد و برای گلاب‌گیری به نیاسر سفر نکرد؟!

اگر شما از جمله افرادی هستید که تا به حال مراسم گلاب‌گیری را از نزدیک تماشا نکرده‌اید با ما در تور گلاب‌گیری نیاسر همراه شده و این مراسم را از نزدیک تماشا کنید. درجه سختی تور نیاسر، 2 از  6 بوده و نیاز به آوردن غذا ندارید. آرندتور در این سفر یک روزه، دو وعده اصلی صبحانه و نهار به همراه یک میان وعده میزبان شما خواهد بود.

کهن باغ نیاسر یکی از شهرهای کاشان است که در 20 کیلومتری این شهر در استان اصفهان قرار دارد. این شهر آب و هوای معتدل و خنکی دارد و هرساله در ایام گلاب‌گیری که از 20 فروردین آغاز و تا آخر اردیبهشت ادامه دارد، هزاران گردشگر را به تماشای این مراسم زیبا و باشکوه. دعوت می‌کند. گل‌های محمدی نیاسر زودتر از کاشان و قمصر به ثمر می‌رسند. بنابراین همان طور که گفته شد، در سفر به نیاسر شما از بوی گل‌های محمدی در کوی  برزن آن سرمست خواهید شد.زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

مراسم گلاب‌گیری به شیوه سنتی انجام می‌‌شود. در این شیوه از وسائلی همچون پارچ، قرابه، نی و شیشه استفاده می‌گردد. مراسم گلاب‌گیری سنتی سابقه‌ای بسیار طولانی داشته و با شکفتن گل‌های محمدی زن و مرد مشغول چیدن گل‌ها از صبح زود خواهند بود. این مراسم بسیار جالب است و در نهایت پس از 5 تا 7 ساعت زحمت گلاب ناب و خوش بو آماده می‌گردد.

در تور گلاب‌گیری نیاسر پس از تماشای مراسم گلاب‌گیری به بازدید از آبشار نیاسر مشهور می‌روید. آبشار نیاسر از چشمه‌ای هم نام با خودش به نام چشمه نیاسر نشأت می‌گیرد. این چشمه‌ی باستانی به چشمه اسکندریه هم شهرت دارد و از قدیمی‌ترین چشمه‌های این منطقه است. چشمه و آبشار نیاسر آبی بسیار خنک و زلال دارد. این آبشار علاوه بر کیفیت و خنکی آبش به دلیل داشتن استلاکتیت‌ها و استلاکمیت‌های زیبا در بدنه آبشار منظره‌ی بسیار چشم‌نوازی را ایجاد کرده که از دیدنش سیر نخواهید شد. کنید. دلیل تشکیل استلاکتیت‌ها و استلاکمیت‌ها، انحلال سنگ‌های آهکی در طول سالیان متمادی است. آبشار نیاسر در فصل پاییز کمترین و در بهار بیشترین مقدار آب را داراست.

چهار طاقی نیاسر بنای باستانی باقی‌مانده از دوره ساسانی است که به دستور اردشیر بابکان بر روی صخره‌های غربی مشرف به شهر ساخته شده‌است. مردم محلی اعتقاد دارند، این بنا یک آتشکده مشهور بوده اما باستان شناسان احتمال می‌دهند چهار طاقی نیاسر، کاربری‌های مختلف همچون نشانه راهیابی، بنای یادبود، آتشگاه و مقبره بزرگان نیز داشته‌است.

پس از بازدید از شهر نیاسر در راه بازگشت به باغ و حمام فین کاشان محل قتل امیرکبیر و یکی از باغ‌های مشهور ایرانی سفر خواهید کرد. سابقه و قدمت این بنا به دوره صفویه بر می‌گردد. باغ فین یکی از اماکن بسیار پرجاذبه شهر کاشان است که سالانه هزاران گردشگر را به بازدید از خود دعوت می‌کند. باغ فین به همراه مجموعه‌های پیرامونش در سال 1314 هجری شمسی به ثبت ملی رسیده و چند سالی است که در فهرست میراث جهانی در یونسکو نیز به ثبت رسیده‌است.

همسفران عزیز در سفر یکروزه با تخفیف سفر کنید…

تخفیف شنبگی: 20 هزار تومان کمتر از مبلغ اصلی تور

تخفیف یک‌شنبگی: 15 هزار تومان کمتر از مبلغ اصلی تور

تخفیف دوشنبگی: 10 هزار تومان کمتر از مبلغ اصلی تور

تخفیف سه‌شنبگی: 5 هزار تومان کمتر از مبلغ اصلی تور

قابل ذکر است این تخفیفات برای 15 نفر اولی که ثبت‌نام کنند لحاظ خواهد شد…

پس عجله کنید تا جزء 15 نفر اول این سفر باشید…

جهان یک کتاب است و آنهایی که سفر نمی روند فقط یک صفحه از آن را می خوانند.

در تیم آرندتور همراهمان باشید

خواص عرقیات گیاهی ، گلاب کاشان، شربت های گیاهی، دمنوش

فصل گلاب گیری کاشان 99 و زمان شروع جشنواره گلاب گیری در کاشان، قمصر و نیاسر از اواسط اردیبهشت  ۹۹ تا اواخر  بهار می باشد.  با توجه به شرایط جوی و تفاوت نسبت به سال 98 تاریخ دقیق گلابگیری جهت برنامه ریزی بهتر سفر و تور گلابگیری کاشان را در >> گیاه نوش << مشاهده فرمایید.

در فصل گلاب گیری کاشان صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی از آیین  گلچینی و گلابگیری کاشان دیدن می کنند. تماشای مراسم گلابگیری هرساله عده زیادی را به کاشان می‌کشاند.

فصل گلاب گیری کاشان معمولا از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا  اواسط خردادماه (۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خردادماه) ادامه دارد. اما گاها این زمان با توجه به شریط آب و هوایی کمی جلو یا عقب می افتد و البته در شهرهای مختلف شهرستان متفاوت می باشد.

 

زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

گلاب گیری در کاشان معمولا در اکثر شهرهای اطراف کاشان که کوهستانی می باشند و گل محمدی در آن مناطق کیفیت مناسب دارند انجام می گیرد اما زمان گلاب گیری کاشان در مناطق و شهرهای آن متفاوت می باشد.

شهرهایی چون  قمصر، نیاسر، برزُک و روستاهایی چون ون، سار، وادقان، خاوه، مشهد اردهال، قالهر، مرق، ویدوج، آذران، کامو از جمله مکان هایی است که گلاب گیری در آن انجام می گیرد.

تاریخ شروع و زمان گلاب گیری در کاشان و شهرهای قمصر و نیاسر و برزک

 

قمصر در جنوب کاشان در فاصله ۳۰ کیلومتری واقع شده است. قمصر علاوه بر شهرتش در گلاب گیری، دارای طبیعت بسیار زیبایی در دل کویر است که چشم ها را خیره می کند.

تاریخ تقریبی شروع گلاب گیری در شهر قمصر:      از ۲۰ اردیبهشت شروع و معمولا تا یک ماه ادامه دارد.

نیاسر همانطور که در نقشه قابل مشاهده می باشد، در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع شده است. نیاسر جدا از مراسم گلاب گیری در فصل بهار بواسطه جاهای دیدنی آن در سایر فصول نیز میهمان گردشگران می باشد.

 

تاریخ تقریبی شروع گلاب گیری در شهر نیاسر:      از ۱۵ اردیبهشت شروع و معمولا تا یک ماه ادامه دارد.

 

توجه بفرمایید که تاریخ ها در حال حاضر و به دلیل شرایط جوی و نامشخص بودن زمان دقیق شکفتن گل های محمدی به طور تقریبی می باشد و با نزدیکتر شدن به زمان گلاب گیری به روز خواهند شد.  برای مشاهده تاریخ دقیق جشنواره گلاب گیری به سایت گیاه نوش مراجه فرمایید. 

 

گلاب گیری کاشان

شما با سپردن اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و ارسال اطلاعات آن می توانید با ما همکار شوید .

شما با رزرو اقامتگاه خود در سایت بهتوریست و پرداخت امن خود آن را به مدت زمان دلخواه اجاره نمایید .

نام کاشان و مخصوصا شهرهای اطراف آن مثل نیاسر و قمصر با گلاب وگلابگیری و عطر فرح بخش گل محمدی عجین شده است .فصل بهار کاشان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می شود . یکی از دلایل این امر رویش گل معطر محمدی و برگزاری جشنواره گل و گلاب در شهر ها و روستاهای اطراف کاشان می باشد .

کاشان ، نیاسر و قمصر و روستاهای اطراف آن ها مثل جوشقان کامو و برزک ، سده و ون و به طور کلی روستاهای کوهستانی اطراف کاشان در فصل بهار سراسر شور و هیجان می شوند .نوع خاک و آب و هوا در این خطه سبب شده که نوعی از گل محمدی که از انواع گل رز می باشد در آن به خوبی رشد کند و مدال با کیفیت ترین گلاب حاصله در سراسر ایران را دریافت کند . تقریبا از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه هزاران گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن مراسم گلابگیری وارد کاشان می گردند . زمان رویش گل محمدی و شروع گلابگیری در کاشاندر فصل بهار گل های محمدی آماده چیده شدن می شوند ولی اینکه زمان دقیق آن چه وقتی است بسیار وابسته به وضعیت آب و هوایی منطقه می باشد . در مناطق سردسیرتر کوهپایه ای مثل وادقان و ون ، گل ها دیر تر می شکفند در روستاهای اطراف کاشان که هوا کمی گرمتر است زود تر گل ها باز می شوند و بالطبع گلابگیری زودتر آغاز می شود .مراحل و مراسم گلابگیری سنتی به محض اینکه گل های محمدی شروع به باز شدن می کنند گلابگیران شروع به کار می کنند .فرایند گلابگیری با گلچینی در ابتدای صبح وقتی هوا به اصطلاح گرگ و میش است استارت می خورد ؛ چرا که هم هوا خنک است و هنوز گرمای روز شروع نشده و هم اینکه با بالا آمدن خورشید و گرم شدن هوا عطر گل محمدی کم می شود و بنابراین باید به محض شکفتن گل ها که همان اول صبح است چیده شوند و به کارگاه های گلابگیری سپرده شوند .در روستاهای اطراف کاشان خیلی از خانه ها مجهز به دیگ های مسین برای گلابگیری سنتی می باشند . در واقع کشش بیشتر گردشگران برای دیدن همین گلابگیری سنتی در کاشان می باشد .طبق مدارک به دست آمده در کتب تاریخی ، نخستین افرادی که به فکر ساختن دستگاهی برای عصاره گیری و تقطیر مایعات افتادند ؛ ایرانیان بوده اند . در گذشته از عصاره گلبرگ های گل محمدی برای معالجه بیماری های معده و روده و نیز تسکین اعصاب و روان استفاده می کرده اند .گلچین هایی که امکان گلابگیری ندارند گل های چیده شده را هر روز به کارگاه های گلابگیری میبرند برای فروش.در دیگ های مخصوص گلابگیری گل های تازه را به همراه 3 برابر وزن آن آب می ریزند و روی اجاق های هیزمی یا گازی قرار می دهند .در دیگ کاملا بسته می شود تا بخار حاصله از جوشیدن از آن خارج نشود . فقط یک روزنه در روی در دیگ ایجاد می شود که با لوله ای فلزی به یک پارچ بزرگ فلزی متصل است . این پارچ فلزی در داخل آب خنک قرار دارد تا بخاری که وارد آن می شود طی فرایند تقطیر تبدیل به مایع شود .مایع به دست آمده همان گلاب ناب محمدی است که عطر دل انگیز آن مشام را نوازش می دهد . این فرایند حدود 4 ساعت زمان می برد و ارمغان معطر آن ، گلاب خاص مصارف مختلف غذایی و دارویی دارد و برای تطهیر اماکن مقدسه و همچنین تطهیر خانه کعبه هم استفاده می شود .تاریخ شروع گلابگیری در شهرهای مختلف کاشان

پیشنهاد می کنیم برای بازدید از گلستان ها و باغات گل محمدی در ابتدای روز بروید تا بتوانید گل ها را قبل از چیده شدن ببینید و به گرمای روز بر نخورید و نکته دیگر اینکه مواظب دستان خود موقع چیدن گل ها باشید چون تیغ های تیزی گل ها را در بر گرفته اند در کمین هستند .بهتوریست سفر خوشی را برای شما آرزو دارد . با رزرو به موقع خانه و سوئیت مبله برای اسکان با آسودگی خاطر به گردش بپردازید . زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

آدرس سایت

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

وب سایت ” به توریست ” بزرگترین هدف خود را کمک به توسعه و شکوفایی صنعت گردشگردی و ایرانگردی و نیز افزایش فرصت شغلی مرتبط با گردشگری قرار داده است . ما از تکنولوژی برای تحقق اهدافمان مدد گرفتیم تا سفری خاطره انگیز همراه با تجربه های شگفت انگیز برایتان به ارمغان بیاوریم .برنامه ریزی برای سفر ، پیش از آن و حتی حین سفر و در مسیر ، برای رزرو اقامتگاهی امن و اطلاع از آب و هوای شهر و نقشه منطقه مورد بازدید  از خدمات ” به توریست ” به مسافران و گردشگران گرامی می باشد .

آدرس پستی : کاشان . خیابان آیت الله کاشانی . اندیشه 9 . ولایت 11 

رزرو اقامتگاه ، مشاوره و پشتیبانی : 64 38  900  0991  64 40  900  0991جهت هر گونه مشاوره و پشتیبانی با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

جدول محتوا

گلابگیری کاشان مراسمی است که همه ساله از نیمه‌های اردیبهشت تا نیمه‌های خرداد در بخش‌های مختلف کاشان همچون قمصر و نیاسر و برزک و ازوار انجام می‌شود در این مراسم که سالانه بیش از یک میلیون نفر گردشگر به خود جذب می‌کند. از گل‌های سرخی که در این مناطق کاشته شده‌اند، گلاب تهیه می‌شود.

هزار و پانصد واحد گلابگیری که در کاشان وجود دارد، سالانه پانزده هزار تن گلاب سنگین تولید می‌شود.

از اواسط اردیبهشت تا دو سه هفته بعدش، مهمانان زیادی برای تماشای مراسم گلابگیری و اقامت در بومگردی های کاشان و قمصر ، راهی کاشان می‌شوند.
بهترین زمان برای حضور در مراسم گلابگیری ساعات اولیه روز ، یعنی زمانی که هنوز آفتاب کاملا گرم نشده است، گل هایی که در ساعات پیش از طلوع چیده شده اند تازه ترند و طبیعتا گلاب بهتری از آنها به دست می‌آید.

جهت اجاره سوئیت و آپارتمان در کاشان کلیک کنید

زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

مرغوب‌ترین گلاب کاشان مربوط به روستای وادقان و ون است که در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، در مرز استان‌های قم ، اصفهان و مرکزی قرار دارند. علاوه بر گلاب سایر عرقیجات و کتیرای مرغوبی نیز در این روستاها بدست می‎آید.

قمصر در فاصله ۳۰ کیلومتری از جنوب کاشان قرار دارد. در شهر که پر از باغ گل است، امکان دیدن مراسم گلابگیری کاشان برای گردشگران مهیاست، مردم قمصر، مردمی مهماندوست و خونگرم و با حوصله هستند و به گونه‌ای فرایند تهیه گلاب را توضیح می‌دهند که گویی از تکرار این توضیحات خودشان لذت بیشتری می‎برند تا مخاطب.

غیر از دیدن مراسم گلابگیری و طبیعت زیبای قمصر بازدید از امامزاده پیر داوود که بنایی متعلق به دوره آل بویه است و گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ جالبی دارد خالی از لطف نیست. هرچند که نام گلاب بیشتر با قمصر گره خورده ولی در سایر شهرهای کاشان مثل نیاسر و روستاهایی همچون ون، سده و وداقان نیز گلابگیری انجام می‌شود. به خصوص در وادقان و ون در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، جایی که باغ‌ های زیادی دارد و گلاب غلیظتری نیز به دست می‌آید.

نیاسر که به کهن باغشهر ایران معروف است، در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع شده و جدا از مراسم تماشایی گلابگیری،  آبشار نیاسر، بنای چهارطاقی روی تپه های غرب نیاسر و  آتشکده نیاسر از جمله جاهای دیدنی‌اش هستند. جایی که  مختص کاشان است  و نه هیج کجای دیگر دنیا.

از وسایل ضروری گلاب‌گیری است که از جنس مس یا آلومینیوم است. دیگ‌ها در اندازه‌های مختلف از جمله ۳۰، ۴۰ و ۵۰ کیلویی هستند. یعنی یک دیگ ۳۰ کیلویی ظرفیت ۳۰ کیلو گل دارد. این دیگ‌ها ساخت مسگرهای کاشان هستند. به طور معمول، هر گلاب گیر ۲ تا ۶ دیگ بزرگ در اختیار دارد. دیگ‌ها را در گوشه‌ای از حیاط منزل یا در کارگاهی که در حاشیه کوچه و خیابان بر پا شده، بر روی اجاق‌های گلی نصب می‌کنند.

ظرف مسی استوانه‌ای با دهانه تنگ است که در پی عمل تقطیر، گلاب در آن ریخته می‌شود. این قرابه‌ها را نیز مسگران کاشان می‌ساختند که اکنون در صورت تقاضا آن‌ها را می‌سازند. نحوه استفاده از پارچ بدین صورت است که، در مقابل دیگ‌هایی که بر روی اجاق نهاده شده، چاله‌ای دراز و باریک حفر می‌کنند و در مقابل هر دیگ یکی از قرابه‌ها را در چاله می‌گذارند.

طوری که دهانه پارچ بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. هنگام گلاب‌گیری چاله را از آب پر می‌کنند و برای آنکه آب چال بر اثر بخاری که وارد قرابه می‌شود گرم نشود، آب را در چاله به جریان می‌اندازند. چون اگر آب گرم شود عمل تقطیر انجام نمی‌گیرد. به همین علت اجاق و دیگ‌ها را اغلب در کنار جوی‌های آب و یا در مسیر آب رونده نصب می‌کنند و برخی از افراد که از آب رونده و یا جوی آب به دور هستند آب چاله را به وسیله آب لوله به جریان می‌اندازند.

وقتی چاله از آب پر شود، قرابه‌ها در عمق چاله ثابت نمی‌مانند. برای نگه داشتن قرابه، دو میله آهنی را در دوطرف دهانه قرابه به حلقه فلزی که در طرفین چال کوبیده شده، فرو می‌کنند. این دو میله مانع بالا آمدن قرابه از آب می‌شود. در گذشته به جای این میله‌ها از تخته‌های چوبی یا نردبان استفاده می‌کرده‌اند. بدین صورت که دهانه پارچ را از بین دو تخته یا پلکان نردبان قرار داده با چند تخته سنگ تخته یا نردبان را ثابت می‌کردند. در گذشته از پارچ‌های کوچک‌تر با ظرفیت تقریبی ۹ لیتر استفاده می‌کردند که اصطلاحا پارچ عطری می‌گفته‌اند. پارچ‌های امروزی ۳۰ تا۴۰ لیتر ظرفیت دارد.

یک جفت لوله آلومینیومی است که، به طور موازی در فاصله ۵ سانتی‌متری توسط چند دستک در کنار هم قرار می‌گیرند. این جفت لوله از وسط در قالب یک زاویه ۴۵ درجه تا خورده است.

طوری که یک طرف آن به صورت مورب از دیگ به سمت بالا جهت می‌یابد و در طرف دیگر از بالا به طور عمود به دهانه پارچ وصل می‌شود. علت اینکه نی‌ها را به این صورت ساخته‌اند، این است که مسیر حرکت بخار از دیگ به قرابه طولانی شود تا بخار زودتر سرد شود و همچنین موقعی که دیگ می‌جوشد تقریبا تا یک متری آب در نی بالا می‌آید که چون به صورت مورب به بالا جهت دارد، آب بیش از این نمی‌تواند از نی بالا برود.

در گذشته، جنس نی از چوب خیزران که در اراضی نی‌زار حواشی جوی و برکه‌های آب می‌روید، بوده است. خمیدگی و به تعبیری زاویه ۴۵ درجه نی قدیمی، مشابه نی آلومینیومی امروزی است با این تفاوت که درزهای اتصال خمیدگی را با پارچه‌ای آغشته به خمیر گندم می‌گرفتند تا بخار از درزها خارج نشود.

ظرف مسی گود داری با تسمه تنگ و دهانه گشادی است، که با آن در دیگ را می‌بندند. این درپوش به وسیله پیچ و مهره بر روی دهانه دیگ محکم می‌شود. برای این کار ، درپوش را روی دهانه می‌گذارند و محور آهنی ضخیمی که دو انتهای آن قلاب مانند و در وسط آن میله‌ای در قالب پیچ و مهره پایین و بالا می‌رود، روی آن می‌گذارند و به دو سر محور زنجیری می‌اندازند که سر دیگر این زنجیرها به طرفین حلقه آهنی که در زیر لبه دهانه دیگ نصب شده، وصل هستند.

پیچ یا میله محور را می‌چرخانند. در نتیجه سر پیچ که تخت و صاف است روی درپوش فشار می‌آورد و بر اثر کشش زنجیر طرفین، درپوش کاملا جفت و بسته می‌شود. معدود از افراد برای بستن در دیگ چند تخته سنگ سنگین را روی درپوش می‌گذارند که در گذشته عموما از این طریق استفاده می‌کرده‌اند.

در گذشته، جنس درپوش از سفال شبیه به تقار بوده که آن را روی دهانه قرار داده، دور تا دور آن را با خمیر محکم می‌کردند، تا بخار از ریخته‌های آن خارج نشود. به هر حال رابط بین دیگ و قرابه، نی است که انتهای قسمت مورب آن به دو سوراخ روی بدنه درپوش وصل می‌شود و انتهای قسمت عمودی آن از میان گلوله‌ای از پارچه به نام گووه Gove که دهانه قرابه با آن بسته می‌شود، به داخل قرابه راه می‌یابد.

در یک دیگ ۳۰ کیلویی، ۳۰ کیلو گل و ۴۰ کیلو آب می‌ریزند و به ترتیبی که گفته شد، در آن را می‌بندند و اجاق زیر آن را روشن می‌کنند. از این مقدار گل یک قرابه گلاب در طول ۴ ساعت حاصل می‌شود.

بهترین وسیله نگهداری گلاب، ظروف شیشه‌ای است. شیشه‌ها در اندازه‌های مختلف بوده که ظرفیت آن‌ها از ۲۰۰ گرم تا ۳ کیلوگرم متفاوت بوده است. شیشه کپ، کتابی، نیزه‌ای یا فوتی از این جمله‌اند. ناگفته نماند که قمصر به لحاظ این که مرکز اصلی گلاب‌گیری بوده، دارای کارخانه شیشه‌سازی بوده است.

اگر برای دیدن مراسم گلابگیری به کاشان سفر کردید حتما برای اقامت در کاشان به سایت شب سر بزنید و اقامتگاه های بومگردی کاشان را برای رزرو انتخاب کنید.

جالب توجه است که گل محمدی، یکی از انواع گل رز است. برای خرید گل، می توانید از گلیتال اقدام کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اصفهان – کاشان

اتاق خواب ندارد

ظرفیت : 2 نفر استاندارد + 2 نفر اضافه

اصفهان – کاشان – شهرستان آران و بیدگل

2 خوابه

ظرفیت : 8 نفر استاندارد + 7 نفر اضافه

اصفهان – کاشان

زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

2 خوابه

ظرفیت : 4 نفر استاندارد + 7 نفر اضافه

چه جالب فکر میکردم خیلی دم و دستگاه پیشرفته ای بخاد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت


کد کپچا *

  • عکس نوشته دیانا
  • سایت شب برای بهبود کیفیت اقامت در منازل شخصی، ویلا و سوئیت تاسیس شد. حاصل فعالیت مجموعه شب ارائه هزاران اقامتگاه و ویلا شخصی مطمئن و ده ها هزار شب اقامت در نقاط مختلف کشور است. هدف این مجموعه ایجاد بستر لازم برای معرفی اقامتگاه های شخصی سلامت و ایجاد تجربه های نو برای میهمانان است. شب به عنوان اولین مجموعه اجاره روزانه در شمال و سایر نقاط ایران، با نظارت بر کیفیت اقامت در فضای مجازی، افتخار همکاری با میزبان های متعهد و میهمانان با سلایق متنوع را داشته است. شب با مدلسازی کامل فضای اجاره ویلای کشور موفق به خلق مسیری مطمئن برای تضمین پرداخت ، اصالت و نظافت منازل گشته و با پشتیبانی 24 ساعته و تیم تامین رضایت مشتری، در هر لحظه از اقامت همراه شماست. شما در سایت شب می‌توانید از شهرهای های دنج ایران، اقامتگاه و ویلای شخصی خود را رزرو و اجاره کنید و با پرداخت آنی رزرو خود را قطعی کنید. کافیست در سایت شب اجاره ویلا در شمال، اجاره ویلا در کیش، اجاره سوئیت در تهران و اطراف تهران و اجاره روزانه آپارتمان در مشهد یا سایر شهرها را انتخاب کنید. سایت شب پرداخت شما را تضمین کرده و قابلیت استرداد وجه و پرداخت مبلغ لغو رزرو را داراست. ویلا، سوئیت و اقامتگاه خود را با ارزان ترین قیمت اجاره کنید.

    بهترین زمان گلاب گیری کاشان سال 98 و شروع جشنواره گلاب گیری در قمصر از 20 و نیاسر از 15 اردیبهشت تا اواخر فصل بهار می باشد.  با توجه به شرایط جوی و تفاوت نسبت به سال 97 تاریخ دقیق گلابگیری جهت برنامه ریزی بهتر سفر و تور گلابگیری کاشان را در گیاه نوش مشاهده فرمایید.

    گیاه نوش مشاهده فرمایید.

    در فصل گلاب گیری صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی از آیین  گلچینی و گلابگیری کاشان دیدن می کنند. تماشای مراسم گلابگیری هرساله عده زیادی را به کاشان می‌کشاند.

    زمان گلاب گیری در کاشان معمولا از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا  اواسط خردادماه (۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خردادماه) ادامه دارد. اما گاها این زمان با توجه به شریط آب و هوایی کمی جلو یا عقب می افتد و البته در شهرهای مختلف شهرستان متفاوت می باشد.

    زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98

    گلاب گیری در کاشان معمولا در اکثر شهرهای اطراف کاشان که کوهستانی می باشند و گل محمدی در آن مناطق کیفیت مناسب دارند انجام می گیرد.

    شهرهایی چون  قمصر، نیاسر، برزُک و روستاهایی چون ون، سار، وادقان، خاوه، مشهد اردهال، قالهر، مرق، ویدوج، آذران، کامو از جمله مکان هایی است که گلاب گیری در آن انجام می گیرد.

    تاریخ شروع و زمان گلاب گیری در کاشان و شهرهای قمصر و نیاسر و برزک

    قمصر در جنوب کاشان در فاصله ۳۰ کیلومتری واقع شده است. قمصر علاوه بر شهرتش در گلاب گیری، دارای طبیعت بسیار زیبایی در دل کویر است که چشم ها را خیره می کند.

    تاریخ تقریبی شروع گلاب گیری در شهر قمصر:      از ۲۰ اردیبهشت شروع و معمولا تا یک ماه ادامه دارد.

    نیاسر همانطور که در نقشه قابل مشاهده می باشد، در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع شده است. نیاسر جدا از مراسم گلاب گیری در فصل بهار بواسطه جاهای دیدنی آن در سایر فصول نیز میهمان گردشگران می باشد.

    [ جهت بازدید از باغستان گل محمدی در بکرترین  نقطه نیاسر، گلابگیری معتبر و اقامت در نیاسر از قبل با این شماره هماهنگ نمایید 09132620814 ، می توانید لوکیشن و مکان گلاب گیری سنتی باغ بهشت و باغ گل را از طریق تلگرام دریافت نمایید]

    تاریخ تقریبی شروع گلاب گیری در شهر نیاسر:      از ۱۵ اردیبهشت شروع و معمولا تا یک ماه ادامه دارد.

    توجه بفرمایید که تاریخ ها در حال حاضر و به دلیل شرایط جوی و نامشخص بودن زمان دقیق شکفتن گل های محمدی به طور تقریبی می باشد و با نزدیکتر شدن به زمان گلاب گیری به روز خواهند شد.  برای مشاهده تاریخ دقیق جشنواره گلاب گیری به سایت گیاه نوش مراجه فرمایید. 

    سایت گیاه نوش مراجه فرمایید. 

    وب سایت گیاه نوش

    زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98
    زمان جشنواره گلاب گیری کاشان 98
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *