زاج سبز فرمول

دوره مقدماتی php
زاج سبز فرمول
زاج سبز فرمول

Ferrous sulfate; green vitriol; iron vitriol; copperas; melanterite; szomolnokite

[O-]S(=O)(=O)[O-].[Fe+2]

زاج سبز فرمول

دوره مقدماتی php

InChI=1S/Fe.H2O4S/c;1-5(2,3)4/h;(H2,1,2,3,4)/q+2;/p-2 YKey: BAUYGSIQEAFULO-UHFFFAOYSA-L Y

InChI=1/Fe.H2O4S/c;1-5(2,3)4/h;(H2,1,2,3,4)/q+2;/p-2Key: BAUYGSIQEAFULO-NUQVWONBAS


فروس سولفات قلقنت،قلقند ازخلقیس یونانی، زاج ترکی، زاج سبز (به انگلیسی: ferrous sulfate)

رده درمانی: املاح و مواد ضروری بدن

اشکال دارویی: قرص، آمپول، شربت و قطره

فروس سولفات در درمان و پیشگیری از کم خونی فقر آهن به کار می رود.
در عین حال سولفات آهن خشک یا آبدار 18 درصد به عنوان کود کشاورزی برای تأمین آهک خاک بکار می رود.
بدون سولفات آهن کشاورزی گیاهان دچار مرگ تدریجی می‌شوند.
در عین حال سولفات آهن 2 ظرفیتی بدلیل رطوبت کم پر کاربردترین نوع سولفات آهن در کشاورزی است.

فروس سولفات با فرمول (FeSO4) موجب جبران کمبود احتمالی آهن برای ساخت هم جهت گلبولهای قرمز خون می‌شود. این ماده در ترکیب با مواد زیادی مانند ویتامین سی، اسید فولیک و مولتی ویتامین و … نیز تولید شده‌است.

تهوع، استفراغ، اسهال، حساسیت نسبت به دارو، سوزش و درد معده، تغییر رنگ دندان (در مصرف خوراکی) و آبسه محل تزریق

کم خونی

این فهرست توسط اتحادیه اروپا منتشر شده است و Directive 2001/59/EC نام دارد

این فهرست توسط اتحادیه اروپا منتشر شده است و Directive 2001/59/EC نام دارد


زاج یا آلوم، ترکیب شیمیایی خاصی است که در کلاس خاصی از ترکیبات شیمیایی قرار دارد
ترکیب خاصی با فرمول KAl (SO4)2.12H2O است. طبقه وسیع‌تری از ترکیبات شناخته شده به عنوان آلوم‌ها با فرمول AB (SO4)2.12H2O وجود دارد.
AB(SO4) 2.12H2O.مقادیر زیادی از آن در یمن موجود می‌باشد و از رده سنگ‌های معدنی موجود در بعضی کوه‌های یمن است، این ماده در عطاری‌ها موجود بوده و برای اهداف پزشکی و به عنوان ماده ای ضد عرق و برای پاکسازی دندان شناخته می‌شود و این خواص آن به دلیل مواد سولفات آلومینیوم موجود در آن می‌باشد .

چهار نوع مختلف از زاج وجود دارد به نام‌های آلوم آمونیوم, آلوم پتاس, آلوم کروم و آلوم قلیایی

1- آلوم آمونیوم : از نظر شیمیایی, آلوم آمونیوم با فرمول NH4AL(SO4)2.12H2O معرفی می‌شود. این نوع زاج یک آلومینیوم دو سولفاته است. این گونه از زاج در طبیعت کریستاله و سفید رنگ است.

2- آلوم پتاس : پتاس مربوط به سولفات آلومینیوم پتاسیم می‌شود و به عنوان یک قابض و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌گردد. زاج پتاس یک دئودورانت طبیعی است. همچنین زاج پتاس به‌طور گسترده ای برای تصفیه آب کاربرد دارد. مواد معدنی نظیر کائولینیت و آلونیت, منابع طبیعی تأمین زاج پتاس هستند.

زاج سبز فرمول

3- آلوم کروم : بر خلاف دیگر انواع زاج, این نوع زاج برای فراینده برنزه کردن استفاده می‌شود. این سولفات دوگانه پتاسیم و کرومیوم با فرمول شیمیایی KCr(SO4)2.12H2O معرفی می‌شود. این نوع زاج در طبیعت به صورت کریستال بنفش رنگ یافت می‌گردد.

4- آلوم قلیایی : آلوم قلیایی چیزی جز مندوزیت نیست. نوعی ماده معدنی که در محیط زیست به صورت طبیعی یافت می‌شود. در تولید نمک مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای تولید سودا از آن استفاده می‌شود. آلوم قلیایی همچنین بنام آلوم سدیم نیز شناخته می‌شود.این نوع زاج با فرمول شیمیایی Na2SO4.Al2(SO4)3.24H2O معرفی می‌گردد.

در تصفیه آب و فاضلاب مصرف می‌شود. در صنایع دباغی، نساجی، عکاسی و کاغذسازی هم استفاده می‌گردد. برای تهیه بیکینگ پودر و افزایش ماندگاری میوه و سبزی هم کاربرد دارد.

زاج سبز یا زاج اخضر در اصل یک نمک آهن به نام سولفات آهن ۲ ظرفیتی است که با نام توتیا و زنگار نیز نامیده می شود. زاج سبز یا سولفات آهن ارزان ترین کود کشاورزی برای تامین نیاز گیاهان به عنصر آهن است. فرمول مولکولی زاج سبز به صورت FeSO4 بوده و آبپوش های گوناگونی به شکل FeSO4·xH2O می باشد. زاج سبز همان گونه که از نام آن مشخص است دارای رنگ سبز بوده و ظاهری کریستالی دارد. سولفات آهن از نظر پزشکی نیز جایگاه مهمی داشته به صورتی که در لیست داروهای ضروری اعلام شده از طرف سازمان جهانی سلامت ، به عنوان یکی از داروهای اساسی برای سلامت عنوان شده است. به دلیل اینکه عنصر آهن موجود در زاج سبز دارای حالت یونیزه می باشد ، بنابراین جذب آن توسط بدن انسان و ساختار های گیاهی بسیار آسان و سریع خواهد بود.

سولفات آهن سبز رنگ دارای مصارف مختلفی در زمینه های کشاورزی ، درمانی و صنعتی است که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:

کشاورزی

سولفات آهن در کنار کلات آهن ، دو کود کشاورزی اصلی برای تامین نیاز گیاهان و درختان به عنصر اهن می باشند با این تفاوت که قیمت زاج سبز تقریبا یک دهم قیمت کلات آهن است.

زاج سبز فرمول

صنعت

از زاج سبز برای تولید دیگرنمک ها و ترکیبات آهن استفاده می شود. سولفات آهن یک عامل کاهنده کرومات در تولید سیمان است. زاج سبز در تولید رنگ و جوهر نیز کاربرد دارد.

پزشکی

سولفات آهن در کنار دیگر ترکیبات آهن برای غنی سازی غذا ها و تولید قرص آهن به منظور جلوگیری از نارسایی کمبود آهن مصرف می شود. آهن جذب شده در بدن به بخشی از هموگلوبین و میوگلوبین خون تبدیل می شود که نقش حامل اکسیژن به بافت ها و ارگان های حیاتی و ذخیره آن در سلول ها را بر عهده دارند. البته یبوست یکی از آثار جانبی مصرف ترکیبات آهن از جمله زاج سبز است.

زاج سبز علاوه بر اینکه در کشاورزی دارای مصارف گسترده ای می باشد ، همچون زاج سفید در طب سنتی ایرانی هم کاربرد دارد. سه روش استاندارد برای تولید زاج سبز در اشل صنعتی وجود دارد که عبارتند از:

– روش اول ، عبور دادن صفحات استیل از داخل حمام اسید سولفوریک است.

– در روش دوم ، سولفات آهن به عنوان محصول جانبی در تولید دی اکسید تیتانیوم از ایلمنیت از طریق فراینده سولفاته به دست می آید.

– سومین روش ، تولید صنعتی زاج سبز از طریق اکسیداسیون پیریت است.

 

 

گروه صنعتی سینا تولید با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه تولید محصولات و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و با بهره مندی از پرسنل و کارشناسان تولید و فروش زبده و کارآزموده ، امروز افتخار خدمت رسانی به صد ها مصرف کننده و صادرکننده گرامی را در رزومه کاری خود دارد.

از جمله خدمات ما می توان به تولید و نیز واردات انواع مواد اولیه ضروری در بخش های شیمیایی ، معدنی و کشاورزی از جمله سود سوز آور ، کربنات کلسیم ، آهک هیدراته و آهک زنده ، سولفات آهن ، سولفات آلومینیم ، هیومیک اسید ، کربنات کلسیم ، کربنات سدیم ، کود شیمیایی ، اسید ها ، الکل ها ، حلال ها و مواد اولیه مورد استفاده در بخش های صنعتی و خدماتی اشاره نمود.

Green vitriol

سایر اسامی زاج سبز : توتیا | سولفات آهن ۲ | فروس سولفات

اسامی لاتین : Iron(II) sulfate | Ferrous Sulfate | Green vitriol

فرمول شیمیایی : FeSO4⋅۷H2O

این نوع زاج یک نمک کریستالی سبز رنگ و کاملا محلول در آب است که به نام سولفات آهن دو ظرفیتی هفت آبه نیز شناخته می شود. زاج سبز به صورت کلی در کشاورزی ، پزشکی (طب سنتی و مدرن) و صنعت کاربرد دارد. این ماده حاوی مقادیر زیادی آهن یونیزه قابل جذب است که برای انسان و گیاهان مناسب می باشد ، از این رو در تولید قرص آهن برای جبران فقر آهن در انسان کاربرد داشته و همچنین از زاج سبز برای تامین آهن مورد نیاز گیاهان و جلوگیری از زردی برگ ها و ضعف در گیاهان استفاده می شود.

زاج سبز فرمول

زاج سبز یک محصول جانبی است که در صنایع ذوب آهن تولید می گردد و اصول تولید آن بر پایه خاصیت اکسید شوندگی عنصر آهن می باشد. برای استفاده در صنایع مختلف نظیر تولید دارو جهت مصرف انسانی باید خالص سازی شده و از نظر میزان مواد سمی ، پی اچ و خلوص به حد استاندارد برسد.

با نام کود سولفات آهن شناخته می شود و به صورت مستقیم یا در ترکیب با دیگر کود های کشاورزی در اختیار گیاهان و درختان قرار می گیرد. زاج اصلی ترین منبع تامین آهن گیاهان در خاک های فقیر است که از جمله مزایای آن می توان به قیمت ارزان ، انحلال پذیری راحت در آب و پی اچ پایین اشاره نمود. زاج سبز برای گل کاغذی و تقویت انواع گل و گیاه آپارتمانی نیز کاربرد دارد. برای آشنایی با مزایا و روش مصرف زاج سبز در کشاورزی ، صفحه اهمیت کود سولفات آهن در کشاورزی چیست؟ را مطالعه نمایید.

معمولا به صورت قرص آهن یا به عنوان یک افزودنی غذایی برای درمان مشکلاتی نظیر خستگی دائم ، سستی ، خواب آلودگی ، ابتلای زیاد به سرماخوردگی ، گزگز دست و پا و … که به دلیل فقر آهن در بدن ایجاد می شود کاربرد دارد. در طب سنتی ایرانی هم زاج سبز دارای مزاج گرم و خشک است و برای درمان خستگی و خواب آلودگی تجویز می شود.

اصلی ترین زمینه کاربرد زاج در تصفیه آب است. وجود یون هایی نظیر کلسیم و منیزیم در ترکیب آب سبب سنگین شدن آن می شود. آب سنگین رسوب ایجاد کرده و می تواند دستگاه های صنعتی و وسایلی که با آن سروکار دارند را خراب کند. همچنین در بدن انسان هم مشکلاتی نظیر خرابی دندان ها و ایجاد سنگ می کند. استفاده از سولفات آهن یا زاج سبز در رفع سختی آب به دلیل وجود یون آهن در آن است. در گذشته های دور (قرن هجده میلادی) از زاج به عنوان یک رنگ (پیگمانت) سبز یا آبی استفاده می کرده اند.

به خاطر داشته باشید در هنگام کار با زاج سبز ، احتیاط نمایید زیرا این ماده دارای ترکیبات اسید سولفوریک (سولفات) در خود بوده و ممکن است باعث حساسیت ، خارش ، قرمزی و سوختگی خفیف پوست شود. همچنین مصرف خوراکی زاج باید فقط تحت نظر پزشک انجام گردد در غیر این صورت ممکن است به اعضاء داخلی بخصوص کبد صدمه بزند.

قیمت آهک

قیمت پودر سنگ

قیمت سولفات آهن

گوگردبنتونیت دار

کربنات کلسیم در کشاورزی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

 

 

 

تفاوت سولفات آهن ۲ ظرفیتی و سولفات آهن ۳ ظرفیتی چیست؟

نام سولفات آهن ۲ : زاج سبز – فروس سولفات – Iron(II) sulfate – ferrous sulfate

فرمول شیمیایی سولفات آهن ۲ : FeSO4

حالت فیزیکی سولفات آهن ۲ : رنگ سبز روشن – آبدار – دارای حالت کریستالی

ویژگی های شیمیایی سولفات آهن ۲ : محلول در آب – دارای خاصیت اسیدی

زاج سبز فرمول

مهم ترین آبپوش : سولفات آهن ۲ ظرفیتی ۷ آبه

کاربردهای سولفات آهن ۲ : کشاورزی (ارزان ترین کود آهن) – تصفیه آب و فاضلاب – رنگ سازی

نام سولفات آهن ۳ : زاج زرد – فریک سولفات – Iron(III) sulfate – ferric sulfate

فرمول شیمیایی سولفات آهن ۳ : Fe2(SO4)3

حالت فیزیکی سولفات آهن ۳ : رنگ زرد روشن تا مایل به قهوه ای – خشک – دارای حالت پودری

ویژگی های شیمیایی سولفات آهن ۳ : محلول در آب – دمای ذوب ۴۸۰ درجه سانتیگراد

کاربردهای سولفات آهن ۳ : کشاورزی – تولید مواد شیمیایی

سولفات آهن ۲ و سولفات آهن ۳ ظرفیتی هر دو نمک آهن و اسید سولفوریک می باشند اما تفاوت اصلی آنها در ظرفیت یون آهن است. سولفات آهن ۲ یک محصول جانبی صنایع تولید فولاد می باشد. البته می توان از طریق واکنش اسید سولفوریک با مشتقات آهن نیز اقدام به تولید این محصول نمود. در حالی که برای تولید سولفات آهن ۳ حتما باید از سولفات آهن دو ظرفیتی به عنوان ماده اولیه به همراه اسید سولفوریک و یک عامل اکسید کننده استفاده نمود.

تفاوت دیگر این دو ماده این است که سولفات آهن ۲ ظرفیتی آبدار بوده و به صورت کریستال های درشت تولید می شود و رنگ آن سبز می باشد در حالی که سولفات آهن سه معمولا خشک و پودری است و رنگ آن زرد متمایل به قهوه ای می شود. از نظر میزان کارایی ، سولفات آهن دو ظرفیتی هفت آبه دارای طیف وسیعی از کاربرد ها در کشاورزی ، تصفیه آب و فاضلاب ، تولید رنگ ، تولید مواد شیمیایی ، تنظیم اسیدیته ، تولید مکمل های دارویی و غذایی جهت تامین آهن و … می باشد. این در حالی است که سولفات آهن ۳ با وجود قیمت گرانتر کاربرد کمتری داشته و جهت تصفیه زباله های صنعتی و تولید مواد شیمیایی مصرف می شود.

عالی،متشکرم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

تلفن دفتر مرکزی : 02133324980

تلفن همراه : 09128124103

از ساعت 9 الی 18 پاسخگو هستیم

سولفات آهن دو ظرفیتی که با نام زاج سبز هم شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین نمک‌های آهن است به طوری که در صنعت، کشاورزی و پزشکی به کار می‌رود. این ماده با فرمول شیمیایی FeSO4·xH2O در فرم‌های مختلفی وجود دارد، اما فرم هفت‌آبه آن رایج‌تر است.

سولفات آهن به صورت کریستال یا پودر، به رنگ سبز و بدون بو است. این ماده شیمیایی در آب حلالیت بالایی دارد به صورتی که حدود سی گرم از نوع هفت‌آبه آن، در صد میلی‌لیتر آب با دمای اتاق حل می‌شود.

زاج سبز در حجم صنعتی معمولاً به شکل محصول جانبی تولید می‌شود. برای مثال در بعضی از واحدهای تولید ورق فولادی و همچنین در کارخانه‌های تولید تیتانیوم دی اکسید، حجم زیادی از این ماده تولید می‌شود.

سولفات آهن یا همان زاج سبز برای تولید مواد شیمیایی مختلف، تصفیه آب و فاضلاب، تولید رنگ و رنگ‌دانه، ساخت مکمل‌های غذایی و دارویی، استفاده به عنوان کود کشاورزی،  تولید جوهر، ساخت کاتالیست و … کاربرد دارد. البته از نظر حجمی، مصرف به عنوان کود کشاورزی بیشترین استفاده را دارد؛ زیرا زاج سبز منبع اصلی تامین آهن محصولات زراعی به حساب می آید.

زاج سبز فرمول

سولفات آهن در کنار متابی سولفیت سدیم، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رسوب‌دهنده‌های طلا محسوب می‌شود. این رسوب‌دهنده محبوبیت زیادی نزد کسانی که به بازیابی طلا مشغول‌اند، دارد؛ چراکه بسیار ارزان است و طلا را نیز به خوبی رسوب می‌دهد.

امتیاز به این مطلب:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Comment

نام*

ایمیل*

وبسایت

       

سبد خرید شما خالی است.

سبد خرید شما خالی است.

گل کاغذی یکی از گیاهان رونده و زیبا و گلدار بوده که در شمال و جنوب کشور روی دیوارها و طاق نصرت‌ها کاشته شده و از بهار تا پاییز روی گل بوده و زیبایی چشمگیری به منزل یا حیاط هدیه می‌کند.

این گیاه برای گلدهی به چند شرط نیاز دارد؛ یکی اسیدی شدن خاک و افزودن آهن که هر دوی این‌ها در ساختار زاج سبز یا زاج اخضر وجود داشته و دلیل استفاده از این کود برای گل کاغذی می‌باشد. یکی دیگر از موارد گلدهی این گیاه، بزرگ نبودن گلدان و عدم آبیاری زیاد و نور کافی می‌باشد.

زاج سبز فرمول

زاج سبز از نظر شیمیایی همان سولفات آهن دو ظرفیتی است و از نظر فیزیکی دارای کریستال‌های ریز و درشت آبدار می‌باشد. این محصول ممکن است به صورت یک آبه یا هفت آبه تولید شود و خلوص آن معمولا بین 18 درصد تا 22 درصد متغیر خواهد بود. 

اهمیت کود سولفات آهن یا زاج سبز به عنوان ارزان‌ترین کود آهن در کشاورزی بر کشاورزان و باغداران پوشیده نیست. کود سولفات آهن سبز رنگ که دارای نام کامل‌تر کود سولفات آهن دو ظرفیتی هفت آبه و فرمول شیمیایی FeSO4 است، یک کود ارزان با کاربرد آسان بوده که ترکیب مناسبی با انواع کود حیوانی و کود آلی دارد. از طرف دیگر، کود سولفات آهن به علت دارا بودن خاصیت اسیدی، قادر است با کاهش pH خاک، قدرت جذب عناصر ضروری و ریزمغذی‌ها را توسط گیاهان افزایش دهد.

با وجود این که زاج سبز یک کود بسیار مفید و کم زیان است، اما در مصرف آن باید اصول خاصی همچون میزان، روش و مقدار مصرف را رعایت نمود. 

توصیه می‌شود که سولفات آهن در بهار یا اوایل تابستان استفاده شود.

برای تامین نیاز گیاهان به آهن، بهتر است این عمل را به مدت 6 الی 8 هفته تکرار کنید تا زمانی که رنگ زرد برگ گیاهان کاملا سبز شود.

گل‌ها و سبزیجات: مقدار 2 قاشق غذاخوری کود سولفات آهن به ازاء هر 10 متر مربع از زمین کشاورزی استفاده شود. برای این منظور کود آهن را با آب و خاک مخلوط نمایید.

درخت و درختچه: نیم تا یک قاشق چایخوری کود سولفات آهن را در یک گالن آب (4 لیتر) حل نموده و در اطراف ریشه درخت بریزید.

چمن: دو فنجان سولفات آهن را در سه گالن آب حل نموده و در هر یکصد متر مربع از زمین چمن‌کاری شده مصرف نمایید.

نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر با سایر کودهای اصلی زیر خاک شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

هدف اطلسی‌ها

اطلسی‌ها با هدف خدمت به هموطنان در زمینه عرضه گل و گیاه آپارتمانی و لوازم جانبی از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شد. تیم اطلسی‌ها قصد دارد در دنیای پر مشغله و پر استرس امروزی، فرهنگ گیاه داری در منازل، آپارتمان‌ها و محل‌های کار را توسعه دهد؛ زیرا اعتقاد دارد نگهداری، پرورش و همزیستی با گل‌ها و گیاهان در آرامش و سلامت روانی هموطنان تاثیر بسزایی دارد.

راهنمای مشتریان

تماس با ما

درباره ما

قوانین و مقررات

رویه بازگرداندن کالا

ثبت شکایات

تماس با ما

زاج سبز فرمول

آدرس: تهران خیابان پیروزی خیابان شهید باقری پلاک ۱۳ واحد ۴

تلفن:۰۲۱۳۳۳۰۷۱۳۹۰۹۰۲۴۱۷۴۲۴۲  فکس:۰۲۱۳۳۳۰۷۱۳۹

ساعات فعالیت:شنبه تا چهارشنبه ۸ الی ۱۷پنج شنبه ۸ الی ۱۳

مجوزهای فعالیت

 

       


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

  • نقاشی با آبرنگ ساده

  • آدرس ایمیل *


    گذرواژه *

    اطلاعات شخصی شما برای بهبود تجربه شما در این سایت و برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری و یا دیگر اهداف ذکر شده در سیاست حفظ حریم خصوصی استفاده می گردد.


    عضویت

    ابتدا توسط
    لینک ثبت نام
    در منوهای اصلی سایت فرم عضویت را تکمیل نمایید و سپس آگهی خود را بعد از مطالعه قوانین توسط لینک درج
    آگهی ثبت نمایید. جهت کسب اطلاعات در مورد تفاوت آگهی های ویژه و رایگان ،
    لیست قیمت ها و تخفیف ها به صفحه تعرفه در منوهای اصلی سایت رجوع نمایید.

    لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید.

    زاج آهن در حقیقت همان سولفات آهن دو ظرفیتی می باشد که دارای فرمول شیمیایی FeSO4.7H2O بوده و سبز رنگ است. بیشترین کاربرد زاج اهن در کشاورزی می باشد که از آن به عنوان یک ریز مغذی برای تامین آهن مورد نیاز گیاهان که نقش مهمی در عمل فتوسنتز ایفا می نماید استفاده می گردد.

    قیمت : 180,000 تومان

    1 در انبار

    برچسب: Fe2(SO4)3, زاج آهن, زاج سبز, سولفات آهن, سولفات آهن ( زاج آهن / زاج سبز ) هفت آبه یک کیلو گرمی KN, فریک سولفات, مواد شیمیایی

     

    زاج سبز فرمول

    گارانتی ندارد

    نقد بررسی یافت نشد…

    امتیاز شماامتیاز …عالیخوبمعمولیبد نیستضعیف

    امتیاز شما

    با خدمات ۲۴ ساعته مال‌کالا ، در ۷ روز هفته همراه ما باشید:

    88812738 021 | 88830288 021

    با عضویت در خبرنامه از جدیدترین تخفیف ها و کالا ها مطلع شوید.

    بزرگ‌ترین فروشگاه تخصصی پزشکی، شیمیایی و آزمایشگاهی. مال‌کالا سعی دارد مرجع تخصصی نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالاهای تخصصی پزشکی، آزمایشگاهی و شیمیایی به کابران عمومی و یا تخصصی همچون بیمارستان ها و مراکز درمانی در ایران باشد.

    تمامی حقوق این سایت برای شرکت کیمیا نوین ( مال‌کالا) محفوظ است.

    آزمایش
    شماره 5

    هدف: تهیه
    زاج کروم، زاج آهن با استفاده از واکنشگرهای لازم و بررسی رشد بلوری آنها

    تئــوری

    زاج ها نوعی نمک های مضاعف هستند.
    نمک های مضاعف وقتی حاصل می شوند که دو نمک با هم به نسبت

    زاج سبز فرمول

    مولی ساده متبلور شوند. شکل و سيستم
    بلوری نمک حاصل با شکل بلوری دو نمک سازنده آن يکی است و واحد

    های بلوری نمک های تشکیل دهنده در
    نمک مضاعف به نحوی قرار گرفته اند که بلوری با ساختمان پایدار ایجاد

    می شوند. ولی برخلاف این نمک ها، زاج
    ها دارای فرم بلوری مخصوص به خود هستند و لزومی ندارد که شباهتی با

    بلور نمک های سازنده خود داشته باشند.
    تفاوت دیگر زاج ها با نمک مضاعف این است که در ساختمان آنها دو

    کمپلکس شرکت دارد. در صورتی که در نمک
    های مضاعف، يک کمپلکس با يک نمک ساده ترکیب می شوند.

    پايداری کمپلکس های فلزی در محلول یک
    جنبه مهم شیمی فلزات در حالت محلول است.

     ساختمان
    حلال و ماهیت حوزه های حلال پوشی گونه های حل شده موجود و واکنش های بین گونه ها و
    تعادل

    های ناشی از آن همگی بر پایداری
    کمپلکس ها اثر می گذارند؛ همچنین کمپلکس هایی که اتم مرکزی آنها شعاع

    یونی کوچک دارند، آهسته تر از آنهایی
    که یون های مرکزی بزرگتری دارند در واکنش شرکت می کنند. یون های

    کوچک پر بار، پایدارترین کمپلکس ها
    را تشکیل می دهند. کمپلکس های پایدار آهن اکثرا هشت وجهی هستند؛

    مانند [Fe(CN)6]3_،
    [Fe(NH3)6]2+،
    [Fe(CN)5NO]2_.

    محلول آبی آهن(II)شامل یون هگزاآکوئوآهن(II)هشت وجهی([Fe(H2O)6]2+)
    است که رنگ آبی روشن

    متمایل به سبزدارد.یک نمک مضاعف آهن(II)،نمک موربا
    فرمول6H2O،
    Fe(SO4)،(NH4)2SO4است

    که در مقابل اکسایش در معرض هوا و از
    دست دادن آب تبلور کاملا پایدار است.

    علاوه بر موارد ذکر شده، لیگندها نیز
    در پایداری کمپلکس ها نقش عمده ای دارند. لیگندهای چند دندانه ای

    کمپلکس های پایدارتری از لیگندهای تک
    داندانه ای دارند.

    همچنین هر اندازه قدرت بازی لیگندی
    بیشتر باشد گرایش آن لیگند به تشکیل کمپلکس های پایدارتر با فلزاتی چون

    آهن بیشتر است. اما برخلاف کمپلکس
    های پایدار آهن، کلرورها و سولفات های مضاعف آهن در حلال های آبی

    به یون های تشکیل دهنده شکسته می
    شوند. در اینگونه موارد دیگر صحبتی از کمپلکس نیست بلکه آنها را نمک

    های مضاعف یا زاج ها می نامند. زاج
    ها فرمول عمومی MIMIII(SO4)2
    . 12H2O را دارند که در آنها فلز

    یک ظرفیتی می تواند فلزاتی چون کبالتIII، آهنIII، کرومIII،
    آلومینیمIII،
    تیتانیمIII
    و اسکاندیمIII

    باشد. پایداری این گونه ترکیب ها در
    ارتباط با اندازه یون های فلزی است به طوری که یون های یک ظرفیتی بزرگ

    می توانند زاج های پایداری را تشکیل
    دهند ولی هر قدر یون سه ظرفیتی بزرگتر باشد از پایداری زاج کاسته می شود.

    دو کمپلکس تشکیل دهنده زاج ها از
    طریق یون های سولفات به هم متصل می شوند. بنیان سولفات از طریق اسید

    سولفریک تثبیت می شود. هیبرید کمپلکس
    های تشکیل دهنده زاج ها از نوع Sp3d2
    یا d2Sp3
    است و شکل آنها

    زاج سبز فرمول

    نیز هشت وجهی می باشد.

     زاج ها وقتی
    در آب حل می شوند، طی مراحلی مولکول های آب از دست داده و در نهایت به یون های سازنده
    خود

    تبدیل می شوند و دیگر به صورت کمپلکس نخواهند بود. چند
    زاج مهم عبارتند از: زاج کروم، زاج آلومینیوم و زاج

    آهن.                            

    FeSO4
    + (NH4)2SO4 + H2SO4 +
    HNO3  è  NH4Fe(SO4)2
    . 12H2O

    زاج
    آهن ( آمونیوم(I)
    آهن(III)
    سولفات . 12
    آبه )

     

    K2Cr2O7 + H2SO4
    + C2H5OH  è  KCr(SO4)2 . 12H2O
    + CH3COOH

    زاج
    کروم ( پتاسیم(I)
    کروم(III)
    سولفات . 12
    آبه )

     

  • علت شير نخوردن کودک 6 ماهه
  • Al2(SO4)3 .
    18H2O + K2SO4 
    è  KAl(SO4)2 . 12H2O
    + H2O

    زاج
    آلومینیوم ( پتاسیم(I)
    آلومینیوم(III)
    سولفات . 12
    آبه )

    برای بدست آوردن بلور های زاج ها، لازم
    است محلولی از مقادیر با اکی والان برابر از سولفات فلز سه ظرفیتی و

    سولفات فلز یک ظرفیتی قلیایی را به حال
    خود گذاشت تا در دمای معمولی تبخیر شود. پس از تبخیر شدن حلال،

    بلور های هشت وجهی زاج بدست می آید .
    ضمنا قرار دادن یک بلور درشت در محلول سیر شده و تشکیل بلور

    درشت تر به رشد بلور کمک خواهد کرد.
    همگن بودن محلول نیز یکی دیگر از عوامل موثر در رشد بلور است.

    یعنی رشد بلور زمانی خوب خواهد بود
    که غلظت کاتیون ها در همه نقاط یکسان باشد. بررسی رفتار زاج آلومینیوم

    – پتاسیم که در
    اثر انحلال به یون های K+aq  و [Al
    (H2O)6]3+aq و SO42_aq
    تبدیل می شود. یون هگزاآکو

    آلومینیوم فورا قابل حل است، اما با پیشرفت
    زمان مخصوصا اگر دما بالا برود، میل خواهد داشت ضمن از دست

    دادن پروتون طی مراحل زیر هیدروکسیل دار
    شود:

    زاج سبز فرمول

    [Al(H2O)6]3+  è 
    [Al(OH)(H2O)5]2+ + H+aq

    [Al(OH)(H2O)5]2+  è 
    [Al(OH)2(H2O)4]+ + H+aq

    در این کمپلکس ها یک مول آب می تواند به وسیله یون SO42_ جایگزین
    شود.

    SO42_ + [Al(OH)(H2O)5]2+  è 
    [Al(OH)(SO4)(H2O)4] + H2O

    تبدیل محلول به محلول کلوئیدی
    احتمالا با تشکیل پل هیدروکسو همراه است.

    این پل و سایر پل های دیگر از همین نوع
    ، پلیمر هایی با بزرگی نا معین می دهند که احتمالا به صورت رسوب هایی

    جدا می شوند.تبدیل کمپلکس های محلول به
    رسوب با بازگشتن ازمحلول کلوئیدی،با افزایش PHتسریع می شود.

    یک مشخصه این رسوب ها آن است که با شستشوی
    مکرر با آب، همه آنیون های SO42_ حذف نمی شوند. زیرا

    این یون ها جایی را در قشرکئوردینانسیون
    کاتون Al3+
    اشغال کرده اند و به طور ساده در سطح ذرات جذب

    نشده اند.

    زاج قهوه ای سزیم –
    رودیم [CsRh(SO4)2
    . 12H2O]نیز در آب به طورمشابه عمل می کند؛
    لیکن ترکیب

    مذکور می تواند قسمتی از آب خود را
    از دست داده و ترکیب [CsRh(SO4)2
    . 4H2O]قرمز را تولید نماید.

    زاج ها و دیکر هیدرات ها را اغلب از
    نمک های کمپلکس متمایز می کنند وآنها را ترکیب های شبکه ای می نامند.

    اما واضح است که تشخیص دقیق همیشه
    ممکن نیست.مثلا در[PtCl6]جامد،یونها
    ی هشت وجهی[PtCl6]2_

    وجود دارد. در صورتی که ترکیب KMgF3، بدون یون های
    کمپلکس مستقل بوده و دارای ساختمان پروسکیت

    است.

    این مواد همه متحدالشکل، مزه آنها
    شیرین، معمولا در آب محلولند و در اثر هیدرولیز واکنش اسیدی ضعیف دارند.

    کاتیون سه ظرفیتی(مثل Al) ممکن است با فلزات هم ظرفیت مانند آهن،
    کروم و منگنز جابجا شود و زاج مخلوط

    تولید کند.

    مصــارف و کاربرد هـــا

    * زاجها را براي
    انداختن ترشي و شور، براي تصفيه ي آب و فاضلاب، براي سيمان ضد آب، براي كاغذ سازي و
    به

    عنوان عوامل ايجاد كف در كفهاي آتش نشاني به كار مي برند.
    به عنوان مثال، آلومينيم سولفات جز زاج ها است.

    كه براي تصفيه آب به كار مي رود.

    * اضافه کردن زاج برای سفید کردن سطح نان.
    درطب سنتي براي درمان زخم هاي دهاني و دباغی مورد استفاده

    قرار مي گیرد.

    * در رنگرزی به عنوان دندانه مخصوصا در
    پشم ها سبب پذیرش رنگ.

    * در صنایع غذایی براي تهيه مربا و شربت
    کاربرد دارد.

    * درزمینه پزشکی وتهیه ی لوازم آرایشی
    و بهداشتی و زيبايي  براي پوست هاي چرب استفاده
    می شود.

    * از زاجها در صنعت دباغي نيز به طور
    گسترده استفاده مي شود. پوست از نظر شيميايي پليمري است از اسيدهاي

    آمينه كه آنها را اصطلاحا پروتئين مي‌نامند.
    اسيدهاي آمينه از طريق پيوندهاي پپتيدي براحتي مي‌توانند تحت تاثير

    ميكرو ارگانيسم و عوامل بيروني ديگر قرار
    گيرند. در اين صورت زنجير پروتئين گسسته شده و پوست كيفيت

    طبيعي خود را از دست خواهد داد. از اين
    رو براي جلوگيري از هجوم و نفوذ ميكرو ارگانيسمها و عوامل موثر

    بيروني در پوست بايد تغييراتي كه تغيير
    اساسي در ماهيت پوست وارد نكند بر روي آن بوجود آورد اين عمليات را

    دباغي پوست گويند. دباغي با مواد گياهي
    از قسمتهاي مختلف گياه يعني پوست، تنه، برگ، شاخه، ميوه و ريشه

    گياهان مي‌توان مواد دباغي تهيه كرد.
    از آن جمله مي‌توان پوست درخت صنوبر، كاج، بلوط، فندق، كائوچو، سماق

    و …
    را نام برد. براي تهيه عصاره يا جوهر دباغي، مواد مذكور را با روشهاي ويژه‌ در آب مي‌خيسانند.
    در اين عمل

    مواد جامد و مواد محلول براي دباغي بدست
    مي‌آيد. به مواد جامد مقداري بي‌سولفيت سديم اضافه مي‌كنند تا اين

    مواد را حل كند.

    * دباغي با كروم: بر عكس مواد
    دباغي گياهي كه منشا گياهي دارند، دباغي با نمكهاي كروم منشا معدني داشته و

    براي پوست‌ها سبك كارايي دارد. براي تهيه
    مواد دباغي با كروم از سنگ معدن كروميت {متشكل از %68 اكسيد

    كروم ( III) و %32 اكسيد آهن ( II)} استفاده مي‌شود. دوام پوست دباغي شده با نمك
    كروم حدود سه برابر

    دوام پوست دباغي شده با مواد گياهي است.

    زاج هاي رنگي، نامهايي است كه به برخي
    از نمكهاي سولفات فلزات (به علت رنگ آنها) نسبت مي دهند . به

    عنوان مثال مس(II) سولفات CuSO4 . 5H2O
    را زاج آبي مي نامند. نمك اپسوم يا زاج سرخ به منيزيم

    سولفات MgSO4 . 7H2O
    اتلاق
    مي شود. زاج سبز نيز آهن(II)
    سولفات FeSO4
    . 7H2O مي باشد.

    * در صنعت دباغی برای جلوگیری از
    هجوم و نفوذ میکروارگانیسم ها و عوامل بیرونی در پوست از مواد شیمیایی

    مختلفی استفاده می کنند که یکی از آن
    موارد زاج سفید است که به علت بی رنگ بودن اثری بر روی موی خز باقی

    نمی گذارد.

    * از زاج سیاه یا سولفات آهن در رنگرزی
    استفاده می­کنند که باعث تیره شدن رنگ ها می­گردد.

    * زاج سبز یا کات کبود برای دندانه کردن
    پشم به مقدار محدود استفاده می شود بعلاوه در صنعت رنگرزی برای

    رنگرزی رنگ های روشن به کار می رود.
    زاج سبز روی پشم اثر نموده و از استقامت آن می کاهد و پشم را زبر و

    شکننده می­کند.

    * یکی از کاربرد های سولفات
    آلومینیوم این است که به عنوان منعقد کننده و برای حذف مواد آلی و کدر کننده

    آب با هزینه ی پایین و کاربری بالا
    در تصفیه آب و فاضلاب ها استفاده می شود.

    * زاج نیز هم‌چون برخی گیاهان از ادویه
    ضد عفونت می‌باشد چون دارای مواد قابضه می‌باشد. جسمی معدنی بلوری

    و در اثر تأثیر مواد معدنی به رنگ‌های
    متفاوت دیده می‌شود.

    * در صنعت مرکب‌سازی به‌کار می‌آید.

    * کاربرد اسید سولفوریک: تولید
    کودهای شیمیایی، تصفیه مواد نفتی، صنایع شیمیایی، صنعت آهن و فولاد، مواد

    منفجره و … به مصرف می رسد. همچنین
    در فرآیند آنودایزینگ آلومینیوم از غلظت های متفاوت این اسید به عنوان

    الکترولیت استفاده می شود.

    اسید سولفوریک در زمره مواد خطرناک قرار
    دارد. واین ماده شیمیایی، خورنده و واکنش دهنده است در فهرست

    موادی که از نظر سلامت جسمانی دارای خطرات
    خاص می باشد.

    تماس با این ماده می تواند باعث تحریک
    شدید و سوختگی پوست و چشم ها گردد که آسیب چشم ها ممکن است

    به ضایعات چشمی و حتی نابینایی منجر گردد.
    استنشاق اسید سولفوریک می تواند باعث تحریک مخاط بینی و حلق

    گردد. استنشاق اسید سولفوریک می تواند
    از طریق تحریک ریه ها باعث بروز سرفه و یا تنگی نفس گردد.

    در سطوح بالاتر در معرض بودن با این ماده
    می تواند باعث آب آوردن ریه ها (ادم ریوی) شود که یک حالت

    اورژانس پزشکی است و با تنگی نفس شدید
    همراه می باشد.

    عوارض جانبی: اسید
    سولفوریک ممکن است عوارض مزمن (طولانی مدت) ایجادنماید و این عوارض حتی ممکن

    است برای ماهها و یا سالها پایدار باقی
    بماند: اسید سولفوریک می تواند تحریک ریه ها شود. تماس مکرر با این ماده

    ممکن است به بروز برونشیت منجر شود که
    برای بیمار سرفه، خلط و یا تنگی نفس به همراه دارد.

    تماس مداوم با اسید سولفوریک می تواند
    باعث آسیب پایدار و برگشت ناپذیر ریه ها، آسیب به دندانها و تحریک

    معده گردد.

    نتیجه گیری

    * دمای واکنش نباید از 40 0C بیشتر باشد؛ زیرا  در دمای زیاد آلدئید های حاصله به علت نقطه ی جوش
    کمی که دارند تبخیر شده و محیط آزمایشگاه را سمی می کنند؛ همچنین دمای زیاد باعث تبخیر
    آب شده که این عمل باعث کاهش راندمان می شود.

    * نوع بلور زاج ها هشت وجهی می باشد.

    * برای تهیه بلور درشت تر و عوامل
    موثر در رشد بلوری:

    – قرار دادن یک بلور درشت در محلول سیر شده (هسته اولیه)
    به تشکیل بلور درشت تر و رشد بلور کمک می­کند.

    – خراشیدن ته ظرف از عومل دیگر در تسریع تشکیل بلور می
    باشد.

    – همگن بودن محلول از عوامل دیگر در رشد بلورهاست.

    – یکسان بودن غلظت کاتیون ها در سرتاسر محلول به رشد
    بهتر بلور کمک می­کند.

    عواملی همانند سرد کردن آرام بلورها، گرم کردن در دمای
    پایین (آغاز کردن گرما از دماهای کمتر)، استفاده از

    محلول های رقیق، گذاشتن یک بلور درشت در محلول سیر شده
    وهمگن بودن محلول (یکسان بودن غلظت

    کاتیونها  در
    همه محلول) در تهیه بلوری درشت و یکدست موثر است.

    منابع ایجاد خطا

    – افزودن اتانول به مقدار زیاد

    – افزودن آب به میزان زیاد

    – اشتباه در تعیین نقطه ی پایانی به علت خطا در رویت
    رنگ سبز

    – بالا رفتن دماي محلول بيش از 40 درجه سانتيگراد

    زاج سبز فرمول
    زاج سبز فرمول
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *