زاج تفنگ چیست

دوره مقدماتی php
زاج تفنگ چیست
زاج تفنگ چیست

زاج‌کاری (به انگلیسی: Bluing) افزودن یک لایه بسیار نازک از اکسید سیاه آهن (Fe3O4) به بخش‌های فولادی جنگ‌افزارها یا دیگر قطعات فولادی است. زاج‌کاری بیشتر برای زیبایی و محافظت از لوله تفنگ و استتار از دید دشمن یا شکار بکار می‌رود. روش‌های مختلفی برای زاج‌کاری وجود دارد که به دو دسته زاج‌کاری گرم و زاج‌کاری سرد تقسیم می‌شوند.

در زاج‌کاری گرم محلولی داغ از سود سوزآور و نیترات پتاسیم و آب تهیه می‌شود که مایع زاج نامیده می‌شود. برای زاجکاری گرم ابتدا قطعات فولادی را با حلال مخصوص غیر اسیدی چربی زدائی کرده سپس با سمباده نرم پوساب مخصوص سمباده کاری می‌کنند و بعد در مایع زاج داغ که حرارت آن بوسیله توموسویچ وترموکوبل تحت کنترل است فرو برده و درمی‌آورند.
در زاج‌کاری سرد از محصولات آماده تجارتی استفاده میگرددکه اخیراً افشانه‌های مخصوصی نیز به جهت زاجکاری سرد تولید شده‌است که چون راهنمای کاملی ازچگونگی استفاده درست به همراه دارند برای افراد غیر حرفه‌ای زاجکاری را راحت ترکرده‌است.

در زاجکاری گرم بخار ناشی از مایع زاج بسیارسمی است و در زاجکاری سرد سعی شود از دستکش پلاستیکی استفاده شود زیرا سم ان از طریق پوست هم جذب می‌گردد.

آبی‌کاری را فرهنگستان زبان فارسی این‌گونه تعریف کرده‌است: قرار دادن سطح زنگارزدایی‌شدهٔ آلیاژ آهنی در معرض هوا یا بخار آب، یا مواد دیگر در دمای مناسب و در نتیجه تشکیل لایهٔ آبی‌رنگ اکسیدی نازک در سطح آن که شکل ظاهری آن را بهبود می‌دهد و بر مقاومت آن در برابر خوردگی می‌افزاید.[۱]

 

روش زاجکاری

دوره مقدماتی php

ابتدا خوب است بدانید زاج با اسلحه شما چه میکند.اولین هدف از زاجکاری اسلحه مقاوم سازی در برابر نفوذ اب و رطوبت به بدنه لوله سلاح شماست.در ثانی این کار باعث میشود اسلحه شما براق تر و نو نوارتر جلوه کند.خیلی راحت و بدون هزینه های اضافی یک رنگ بر بخرید یک دستکش پلاستی حالا اگر کهنه بود هم سوراخ نباشد.

یک پارچه کتانی به ابعاد یک دستمال کوچولو یا مقداری پنبه یک کتری آب گرم یک دستمال یا ماسک بینی برای حفاظت از استشمام مستقیم بوی زاج «مواظب باشید سمی است»یک سفره پلاستکی برای زیر کار که فرش خانه را کثیف نکنید.یک تکه کاغذ سمباده نمره صفر یا سه صفر.حالا آب هرچه تمیزتر بهتر آب مصرفی شما برای این کار نباید املاح زیادی داشته باشد چون گچ و نمک و املاح آب هنگام شستشو نباید روی لوله یامحل زاج کاری اثرش بماند.ابتدا پیش قنداق را جدا کنید و لوله اسلحه را در بیاورید.تسمه سلاح را باز کنید.نکته:معمولا زیر پیش قنداق و جاهایی که با دست تماس زیادی نداشته اگر زاجش خوب است نیازی نیست که با رنگ بر تمیز کنید.دوستان خوب توجه کنید سمباده باید ریز باشد تا به جان لوله صدمه نزند در ضمن به نوشته های روی سلاح یا ارم اسلحه زیاد پیله نکنید چون بر اثر سابش زیاد از بین میروند.این آرم که معمولا به صورت یک سر مرغابی یا گوزن زیر سلاح حک شده یا چاپ شده است این مارک نشانه ساخت شرکت سازنده است.خب حالا تا جایی که لازم میدونید رنگ بر را با یک برس با ظرافت به بدنه لوله بکشید.قبل از این اگر لازم بود نشانه ها که به شکل برنزی یا طلایی هستند همان نوک مگسگ را با یک انبر دست باز کنید  کمی دستمال کاغذی بزاری بین دهان انبر دست تا ضربه نبیند و بعد با فشار کم بچرخانید راحت باز میشود.حالا به راحتی رنگ بر را به بدنه لوله بمالید و بگذارید نیم ساعت یا یک ساعت بستگی به حوصله و برش رنگ بر دارد حالا میبینید که لول اسلحه کاملا سفیدشده زاجهای قدیم و رنگ بر را با اب و تاید یا مایع ضرفشویی بشوید.انقدر بشویید که اثری از رنگ بر و زاجهای کهنه نماند.این کار را می توان با آب معمولی انجام داد تا تمیز شود.حالا کمی با نرمی سمباده بزنید تا اثری ازرنگ بر و جای زاج قدیم نماند.دوباره لوله را آب کشی کنید وقتی مطمئن شدید اثری از چربی و رنگ زاج نمانده با آن آب گرم کتری که آماده کردید زیاد گرم نباشد که دست شما بسوزد مواظب باشید.این اب باید از اب باران یا مقطر باشد که اثر گچ یا شوره را روی لوله از بین ببرد.آب اب انبار نیز می شود برای این کار استفاده کنید.حالا سطح کار را با یک حوله تمیز کنید تا کاملا خشک شود.کار را زیاد به تاخیر نیاندازید که لوله زنگ بزند البته یکی نیم ساعت مهم نیست.چون استنشاق این ماده سمی است در هوای باز مثل حیاط خانه اگر باد و گرد و خاک باشد صلاح نیست چون باید سطح کارتمیز بوده و هیچ اثری از:رطوبت-تار پود حوله- گردخاک- چربی اثر انگشتان یا لکه های گریس و روغن-نباشدحالا درب قوطی یا شیشه زاج را باز کنید.مقداری از زاج را در یک نعلبکی بریزید همه را یک باره استفاده نکنید.درب زاج را محکم کنید و با یک تکه پنبه یا پارچه کتانی یا پنبه ای زاجکاری را شروع کنید.از بالا به پایین و دوباره از پایین به بالا و این عمل را زیاد تکرار کنید تا خوب سطح لوله به زاج آغشته شود.حین کار میتوانید پنبه را عوض کنید. و یک تکه جدیدی بردارید دوباره زاج را درون نعلبکی بریزید و این عمل را چند بار تکرار کنید.ناگفته نماند جای استفاده از دستکش و ماسک بینی اینجا یعنی هنگام زاجکاری است.بگذارید لوله خشک شود.حالا زاجکاری تمام شده یک کهنه یا یک قطعه پنبه اغشته به روغن چرخ خیاطی شروع کنید به تمیز کردن سطوح زاج خورده یعنی همینکه روغن زدن شما تمام شد نتیجه کار مشخص می شود.خب تبریک میگویم دیدید چه سیاه و براق شد.

 

ابتدا لوله سلاح را با آب و مایع شوینده یا تینر۱۰۰۰۰بطور کامل شستشو میدهیم

بصورتی که چربی لوله کاملاَ از بین برود، سپس با دقت آن را خشک نموده و سپس بوسیله

سشوار آن را کمی گرم کرده و پنبه ای را آغشته به زاج می نماییم .

بصورت مداوم از بالا به پائین و یا برعکس بدون توقف دست بر روی لوله تفنگزاج تفنگ چیست

می کشیم و فوراَ به کمک یک دستمال کاغذی یا دستمال نرم خشک و تمیز می کنیم

بطوری که حالت خیس بودن لوله از بین برود .

باید بدانید که در هنگام این عمل پنبه را زیاد آغشته به زاج نکنیم.فقط کافیست که پنبه را با زاج نمناک کنیم.

چون اگر بدین شکل عمل نکنیم روی کار چکه (شرّه) میکند و رنگ لوله یکنواخت نمی شود و حالت چند رنگی پیش میاد.

اگر لوله ی تفنگ ما بسیارقدیمی – کثیف و رنگ ریخته باشد لازم است با استفاده از

سمباده شماره بالا( نرم ) لوله تفنگ را تمیز و عاری از رنگ و به اصطلاح کامل سفید نماییم .

سپس عملیات بیان شده فوق را ۲ یا ۳ بار روی لوله تفنگ انجام بدهیم البته کیفیت

این زاج آنقدر بالاست که معمولاً احتیاج نمی شود، برای بار دوم و یا سوم زاج کاری

نماییم ,مگر اینکه لوله ما بیش از اندازه رنگ ریخته ,خش دار و ناپاک باشد و همچنین

باید توجه داشته باشیم که اگر لازم باشد برای بار دوم یا سوم زاج کاری نماییم،

باید ابتدا بگذاریم که زاج اول یا دوم کاملاً خشک شود که این عمل معمولاَ بین ۱۰ تا۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

پس از انجام زاج کاری با روغن یا اسپری مخصوص حتماَ باید لوله تفنگ را تمیز و چرب نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌ سایت

دیدگاه

آدرس فروشگاه : تهران اتوبان افسریه خیابان شهید رحیمی ملک تجاری سازمان بسیج جنب جوان سیر ایثار فروشگاه تجهیزات شکاری فرخ

تلفن : 02133203137

اضافه نمودن یک لایه سرمه ای خیلی پر رنگ و مقاوم بروش شیمیائی را برروی سطوح فولادی زاجکاری یا سیاهکاری سلاح می نامند. عمل زاجکاری را به 2 روش سرد وگرم جهت زیبائی ,مقاوم سازی در برابر پوسیدگی، استتار بدنه فلزی از دید شکار و یا عدم انعکاس نورانجام می دهند.

مواد لازم

زاج تفنگ چیست

الف- یک عدد اسپری ضدچربی.اکثر فروشگاه های مجاز سلاح یا ابزار فروشان دارند.ب – مایع شستشوی دیونایزرورت  یا آب مقطرصنعتی با عدد اسیدی خیلی پایین.ج – سنباده  p600 ترجیحا” آلمانی.

د – زاج مایع مرغوب.مانند سوپربلو.ه – برس از جنس پلی استریا پنبه پلی استر.هرگز از پنبه سلولوزی استفاده نگنید چون با مایع زاج ترکیب شده و موجبات تضعیف زاجکاری میگردد.و – دستمال پارچه ای .پارچه بایستی نرم و فاقد چربی باشد در بین دستمال پارچه های خشک مارک تونا بهترین است که اکثر سوپرمارکتها دارندبعلاوه یکعدد سفره پلاستیکی یکمتر در یکمتر جهت چیدن مواد وابزار.ی- وسایل حفاظتی مانند دستکش پلاستیکی و عینک محافظ چشم.

– فضای اطرافتان بسته نبوده و بهتر است درزمان شروع کار هوا شرجی یا بارانی نباشد.

 – برای سهولت وتسریع درانجام کار.تمام اجناس را دسترس خود و کنارهم روی یک نایلون یا سفره  پلاستیکی بطور مرتب بچینید.  

– از تجهیزات ایمنی بویژه دستکش و عینک در مرحله چهارم  حتما استفاده فرمائید.

این یک محتوای ویژه است. برای مشاهده ادامه مطلب وارد حساب کاربری خود شوید.

 

اگر اشتراک ویژه ندارید از این قسمت تهیه نمایید!


کلیه تصاویر و مطالب موجود در سایت شکاره تحت قوانین کپی رایت می باشد و هرگونه کپی برداری شامل نقض قوانین و پیگرد قانونی می باشد.

تیم شکاره فعالیت مجازی خود را از سال 1397شروع کرد و در این مدت محبوبیت خود را یافت و به برندی که شناخته شده است تبدیل شد، اولین بودن به صورت تخصصی در زمینه لوازمات جانبی کار و حمایت از محیط زیست…

زاج کاری چیست؟

اضافه نمودن یک لایه سرمه ای خیلی پر رنگ و مقاوم بروش شیمیائی را برروی سطوح فولادی زاجکاری یا سیاهکاری سلاح می نامند. عمل زاجکاری را به 2 روش سرد وگرم جهت زیبائی ,مقاوم سازی در برابر پوسیدگی، استتار بدنه فلزی از دید شکار و یا عدم انعکاس نور انجام می دهند.

زاجکاری سرد

مواد لازم

زاج تفنگ چیست

الف- یک عدد اسپری ضدچربی. اکثر فروشگاه های مجاز سلاح یا ابزار فروشان دارند.

ب – مایع شستشوی دیونایزرورت یا آب مقطرصنعتی با عدد اسیدی خیلی پایین.

ج – سنباده p600 ترجیحا” آلمانی.

د – زاج مایع مرغوب، مانند سوپربلو.

ه – برس از جنس پلی استریا پنبه پلی استر. هرگز از پنبه سلولوزی استفاده نگنید چون با مایع زاج ترکیب شده و موجبات تضعیف زاجکاری می گردد.

و – دستمال پارچه ای .پارچه بایستی نرم و فاقد چربی باشد در بین دستمال پارچه های خشک مارک تونا بهترین است که اکثر سوپرمارکتها دارندبعلاوه یکعدد سفره پلاستیکی یکمتر در یکمتر جهت چیدن مواد وابزار.

ی- وسایل حفاظتی مانند دستکش پلاستیکی و عینک محافظ چشم.

چنانچه در جایی زندگی می کنید که تهیه مواد مشروحه بالا قابل ابتیاع نیست بهتر است که از کیت کامل زاجکاری برنا که تمام مواد و ابزار لازم را در یک جعبه موجود دارد استفاده نمایید.

– فضای اطرافتان بسته نبوده و بهتر است درزمان شروع کار هوا شرجی یا بارانی نباشد.

– برای سهولت وتسریع درانجام کار.تمام اجناس را دسترس خود و کنارهم روی یک نایلون یا سفره پلاستیکی بطور مرتب بچینید.

– از تجهیزات ایمنی بویژه دستکش و عینک در مرحله چهارم حتما استفاده فرمائید.

مرحله1 – چربی زدائی اولیه

ابتدا تمام قطعات چوبی، پلاستیکی، برنجی، مسی ویا برجستگیهائی که مانع از تسهیل تمیزکاری یا سنباده کاری میگردد را از بدنه جدا نموده و قطعه مورد نظررا با اسپری ضدچربی ( اسپری شماره1 داخل کیت زاجکاری) و استفاده ازیکدستمال پارچه ای از روغن وگریس کاملا پاکسازی نمائید.

مرحله2 – زنگ زدائی اولیه

یک ورق سنباده پوساپ P600 را برداشته وسطح سنباده راکاملا” خیس نموده وسطوح قطعه را ضمن برداشتن زاج قبلی(سیاهکاری قبلی) تا رسیدن به فولاد خالص سنباده زده و همزمان می توان از اسپری دیونایزر یا آب مقطر جهت تمیزی بهتر استفاده نمود.

مرحله 3- تمیزکاری ثانویه

قطعه کار را با یک ریسمان مناسب (طناب پلاستیکی) بصورت افقی به جائی آویزان و سپس با اسپری ضد چربی (اسپری شماره یک) آنقدر اسپری کنید تا مایع روی سطوح قطعه کار روان وموجب جدا کردن براده ها وریزش مواد زائد باقی مانده روی سطح کارشود. پس از انجام اسپری 10دقیقه بعد بطوری که دست تماس پیدانکند با اسپری دیونایزر کاملا شستشو داده و جایی آویزان کنید تا کاملا خشک شود.(چربی پوست دست منجر به لک روی قطعه کار می گردد) بعد با دستکش پلاستیکی آنرا برداشته و بصورت افقی روی دوقطعه تمیز داخل سفره پلاستیکی جهت زدن زاج مایع قرار دهید.

مرحله 4- عمل زاج مالی روی قطعه

از دو جعبه یا ظرف پلاستیکی کمک گرفته و قطعه کار را بطور افقی روی آنها قرار دهید با وسیله ای مانند سشوار سطوح قطعه کار را کاملا خشک کنید تا ضمن داشتن گرمای مناسب رطوبت هم از درون قطعه کار خارج گردد وسپس ضمن استفاده از تجهیزات ایمنی درب بطری زاج را باز کرده و حدودا” یک سوم بطری را در یک لیوان شیشه ای کوچک بریزید و درب شیشه را بسته و لیوان حاوی زاج را درون جعبه پلاستیکی قرار دهید تا چنانچه به هر دلیل لیوان زاج مایع در اثر اشتباه واژگون گردید به جایی آسیب نرساند.سپس به آرامی مایع زاج را بوسیله برس مخصوص که از جنس پلی استر است روی سطح کار بزنید واز کشیدن پنبه حاوی زاج بیش از 3 سانتی متر جدا” خوداری شود.

3 سانت و 3سانت یعنی هر بار که پنبه به زاج مایع آغشته می شود و به لوله زده می شود نبایستی بیش از 3 سانتی متر حرکت کند.

بعد ازاینکه به پایان قطعه کار رسیدید یکبار دیگر تمام نقاط زاج زده را بخوبی بررسی کنید و چنانچه جایی از قطعه کار زاج زده نشده بود بصورت نقطه ای لگه گیری کرده و سپس با پارجه شماره 1 اضافات روی لوله را پاک کنید و نقاطی که زاج ممکن است نخورده بصورت نقطه ای زاج بزنید سپس حالا بصورت کشیدن پنبه به سرتاسر قطعه برای یکنواختی زاج بزنید بعداز 3 ال 4 بار زاجکاری بصورت طولی عملیات زاجکاری را برای مدت یک ساعت متوقف کنید.تا سطح کار خشک شود.

مرحله 5-اسپری کردن روغن روی قطعه زاج کاری شده.

قطعه کار را با یک ریسمان آویزان کرده و بوسیله اسپری روی سطوح زاجکاری شده اسپری کنید تا قطعه کار کاملا” چرب و براق گرددو ارتباط اکسژن با قطعه کار کاملا قطع گردد.

بعد از2ساعت سطوح قطعه کار را با یک قطعه دیگر از دستمال پارچه خیلی آرام وملایم تمیز کنید.توضیح: مالیدن روغن با پارچه ویا قلم مو روی قطعه کاردر این مرحله توصیه نمیگردد.

مرحله 6 – تمیزکاری نهائی

زاج تفنگ چیست

با اسپری قطعه کار را از بالا به پائین شستشو نمائید و آنقدر اسپری کنید که محلول از سطوح قطعه کارجاری گشته تا ضایعات ناشی ازعمل زاجکاری پاکسازی شود. در آخر کار با یک قطعه دیگرازدستمال پارچه مخصوص به آرامی سطوح زاجکاری شده را تمیز وخشک نمائید ودرمحل مناسبی نگهداری کنید که تا 48 ساعت درمقابل سایش قرار نداشته باشد. پس از سپری شدن زمان مذکور کلیه عملیات زاجکاری به پایان می رسد و امیدواریم با رعایت نکات فنی و ایمنی ابزاری زیبا و مقاوم را بوجود آورده باشید، یادمان باشد.

الف – اکثرموادشیمیایی- عرق دست – خون – شیره اکثر گیاهان به سطوح زاجکاری لطمه می زنند.

ب : از مواداسیدی مانند مایعات ظرفشوئی- پودرهای رختشوئی -شامپو و همچنین تینرهای فوری متفرقه برای تمیز کردن ویا چربی زدائی استفاده نکنیم.

ج -از پارچه های احتمال به داشتن چربی و یا از جنس سخت وزبر برای تمیزکردن سلاح استفاده نکنیم.

ب- آب لوله کشی اغلب شهرها ی کشور سختی بالائی داشته و اگر برای تمیزکردن سلاح در مراحل زاجکاری استفاده شوند آثار لک روی سلاح ایجاد کرده واز زیبایی کار می کاهد.

ج- ماده زاج سمی است وتماس آن با پوست موجب مسمومیت میگردد وچنانچه به پوستتان زده شد سریعا محل آلوده را با آب فراوان بشوئید بدلیل تشابه شیشه آن با دارو از نگهداری زاج مایع زیادی در خانه جدا بپرهیز کنید.

د- از نگهداری مایع زاج در دسترس افراد ناشی ویا جای ناامن وفاقد قفل و بست خوداری کنید نیازمان را پیش بینی و همان مقداری خریداری کنیم که مصرف داریم. یک زاج مایع به ظرفیت 30 سی سی برای زاجکاری یک تفنگ شکاری تک لول کافیست.

زاجکاری گرم

زاجکاری گرم تمام عملیات چربی زدایی مانند زاجکاری سرد قطعه کار را با مواد غیر اسیدی چربی زدائی وسنباده کاری کرده و سپس قطعه کار را در دیگ حاوی محلول گرم زاج (نیترات سدیم و سودسوزآور و آب) با حرارتی که بوسیله عناصر الکتریکی والکترونیکی (ترموکوبل وترموسویچ )تحت کنترل است فروبرده و پس از سیاه شدن کامل قطعه کار از دیگ حاوی ماده زاج خارج و با محلول یونیزه وفاقد سختی شستشو نموده وبعداز خشک کردن بصورت غوطه وری قطعه کار را روغن کاری می نمایند که با اتمام انجام روغنکاری عملیات زاجکاری گرم پایان می رسد و منبعد سلاح احتیاج به مراقبت ویژه داشته که توصیه ما برای اینکه بدنه سلاح در موقع استفاده از خط وخش در امان باشد بهتر از نوارهای دوجداره غیرچسبی که به رنگ استتار نیز هست استفاده شود.

منبع مقاله: سایت shekare.ir

  • images of lord shiva with quotes in hindi
  • تیم شکاره فعالیت مجازی خود را از سال 1397شروع کرد و در این مدت محبوبیت خود را یافت و به برندی که شناخته شده است تبدیل شد، اولین بودن به صورت تخصصی در زمینه لوازمات جانبی کار و حمایت از محیط زیست…

    با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


    مطلبی دیگر از این نویسنده


    مطلبی دیگر در همین موضوع


    بر اساس علایق شما

    از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

    زاج کاری سلاح گلوله زنی

    زاج کاری سلاح گلوله زنی

    زاج تفنگ چیست
    زاج تفنگ چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *