روش پخت حلیم بادمجان شیرازی

دوره مقدماتی php
روش پخت حلیم بادمجان شیرازی
روش پخت حلیم بادمجان شیرازی

حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است با بادمجان تهیه می شود. حلیم بادمجان دستور پخت های مختلفی دارد و در شهرهای مختلف کشورمان با مواد متفاوتی تهیه می شود.

دلیل اینکه نام این غذا را حلیم بادمجان گذاشته اند این است که پس از آماده شدن شباهت زیادی به حلیم گندم دارد. حلیم بادمجان یک غذای کامل است ، اما در مهمانی های خود می توانید آنرا مانند کشک و بادمجان به عنوان پیش غذا هم سرو کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر حلیم بادمجان تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلیم بادمجان تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی حلیم بادمجان با پارسی دی همراه باشید.

ابتدا یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

روش پخت حلیم بادمجان شیرازی

دوره مقدماتی php

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در مرحله بعد گوشت را بشویید ، سپس به قابلمه اضافه کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. توجه داشته باشید که برای تهیه حلیم بادمجان باید از گوشت یکدست و لخم مانند گوشت سردست و فیله استفاده کنید.

نکته مهم دیگر در این مرحله این است باید مقداری آب داخل قابلمه بریزید که پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت حدود یک لیوان آب گوشت داخل قابلمه باقی بماند. اینکار باعث می شود در وسط پخت مجبور نشوید آب اضافه کنید که روی طعم غذا تاثیر منفی بگذارد.

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آنرا از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید ، سپس مجددا به قابلمه اضافه کنید. در مرحله بعدی بادمجان ها را پوست بگیرید و با روغن تفت دهید تا سرخ شوند سپس به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید.

در مرحله بعدی برنج را به همراه عدس در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برنج و عدس به طور کامل بپزند. در همین حین دو پیاز باقیمانده ، سیرها و نعناع خشک را به صورت جداگانه با روغن تفت دهید.

پس از آماده شدن نعناع داغ ، سیر داغ و پیاز داغ نصف آنها را داخل قابلمه بریزید و نصف دیگرشان را برای تزیین حلیم بادمجان نگه دارید. در مرحله بعدی پس از اینکه برنج و عدس پختند آنها را بکوبید و به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید.

حرارت زیر قابلمه را کم کنید و مداوم مواد را هم بزنید تا بادمجان کاملا له شود. پس  از اینکه حلیم بادمجان به روغن افتاد و تقریبا آماده شد کشک را اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از ده دقیقه غذا آماده سرو است.

اشتراک گذاری

دانلود

گزارش

دیدگاه

نمی پسندم

روش پخت حلیم بادمجان شیرازی

می پسندم

واما طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی اصفهانی یک غذای سنتی ایرانی.

اینجابهترین ویدئو کلیپهارو دنبال کنید،باماهمراه باشید عزیزان.

تا کنون برای این ویدئو دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری ویدئو

در دیدستان شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید

با دریافت اپلیکیشن اندرویدی دیدستان، در هر زمان، هر مکان و با هر سرعت اینترنت، از تماشای آنلاین ویدئو بر روی گوشی یا تبلت خود لذت ببرید.

غذای نونی بسیار خوشمزه که دربعضی مناطق برای حلیم بادمجان از عدس, لپه, لوبیا و یا ماش استفاده میکنند.


 

گوشت را همراه با 1 برگ بو, هویج ,نصف پیاز, 1 قاشق چای خوری فلفل سیاه و آب در قابلمه ریخته وبگذارید خوب پخته شود.

بعد از پخت از صافی رد کرده , آب آن را کنار بگذارید , گوشت را با گوشت کوب بکوبید تا له شود.

روش پخت حلیم بادمجان شیرازی

بادمجان ها را پوست گرفته حلقه ای برش بدهید و در آب گوشت بپزید تا نرم شود. از صافی رد کنید,خوب له کنید.

برنج را خیسانده با آب باقی مانده گوشت ومقداری دیگر آب بجوشانید تا مانند شله زرد نرم شود. گوشت , بادمجان,کشک و نمک را به برنج اضافه کنید و مدام هم بزنید.

پیاز را خلالی برش داده و در روغن سرخ کنید تا طلایی شود( مقداری از آن را کنار بگذارید) زرد چوبه , فلفل سیاه و نعنا را به آن اضافه کنید تفت دهید تا بوی نعنا به مشام برسد برسد.

نصف نعنا داغ را به مواد اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کشدار شود. 15 دقیقه مانده به اینکه حلیم را در ظرف بریزید, گردو ها را خرد کرده به مواد اضافه کنید.

در ظرف مناسب ریخته و باقیماند نعنا داغ و گردو را روی آن تزیین کنید.

 


${Body}

آدرس : تهران

تلفن: ——-

فکس : —-

پست الکترونیک : info@bamacook.com

آهنگ احساسی و غمگین


“آینده در دستان شماست

روش پخت حلیم بادمجان شیرازی

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید…

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

در آپارات شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید.

آرشیو هزاران فیلم وسریال ایرانی و خارجی

آرشیو انیمیشن و فیلم های مناسب برای کودکان

مسئولیت محتوای ویدئوها و هرگونه پاسخگویی به ادعاهای مطروحه توسط اشخاص حقیقی
و حقوقی با منتشر کننده است و آپارات هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد.

آموزش آشپزی و دستور تهیه حلیم بادمجان خوشمزه و مجلسی

برنج :•: 2 پیمانه

گوشت سردست یا گردن :•: 500 گرم

کشک :•: 500 گرم

روش پخت حلیم بادمجان شیرازی

پیاز سرخ شده :•: 1 پیمانه

سیر رنده شده :•: 2 حبه

بادمجان سرخ شده :•: 2 کیلو

نعناع داغ :•: یک چهارم پیمانه

نمک، فلفل، ادویه جات و آب زعفران :•: به میزان لازم

آموزش آشپزی و دستور تهیه حلیم بادمجان خوشمزه و مجلسی

برنج را 2 – 3 ساعت قبل میگذاریم بپزد. برای هر 1 پیمانه برنج 7 پیمانه آب در نظر میگیریم. بعضیها حلیم بادمجان را با عدس یا لوبیا سفید درست میکنند اما رنگ حلیم بادمجان با عدس تیره میشود و با لوبیا هم طعم چندان خوبی نخواهد داشت اما با برنج هم خوشمزه تر است هم رنگ خوبی دارد.

برنج باید آنقدر بپزد تا آبش کشیده شده و غلیظ شود و برنج کاملاً له شود مثل شله زرد. دقت کنید وقتی برنج را میگذاریم بپزد وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد تا وقتی کامل پخته نشده هم نمیزنیم چون اگر در این موقع قاشق داخل ظرف کنیم و هم بزنیم برنج ته میگیرد و مجبوریم مدام هم بزنیم.

گوشت را با پیاز و ادویه جات میگذاریم پخته شود زمانی که پخته شد آخر سر نمک اضافه میکنیم. گوشت کمی چربی داشته باشد بهتر است. یا بادمجان را پوست کنده از همان ابتدا به برنج اضافه میکنیم و میگذاریم با برنج بپزد یا اینکه آنها را مقداری سرخ میکنیم و سرخ شده آن خوشمزه تر است.

بادمجانها را لازم نیست ورق کنیم بلکه به صورت درسته پوست میکنیم چند ساعت میگذاریم نمک بخورد تا تلخی آنها گرفته شود و بعد با مقداری روغن سرخ میکنیم. گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را به برنج اضافه میکنیم و مخلوط میکنیم. مواد باید کمی سفت باشد.

اگر برنج آب داشته باشد بعد از اضافه کردن مواد هر چقدر روی حرارت بماند آبش خشک نمیشود. در یک ماهی تابه روغن میریزیم و روی حرارت میگذاریم وقتی روغن گرم شد

نصف پیاز سرخ شده را اضافه میکنیم بقیه آن را برای تزئین نگه میداریم. سیر رنده شده را اضافه میکنیم تفت میدهیم. نباید سیر بسوزد فقط نرم شود کافی است.

هر چیزی که زیاد سرخ شود هم عطرش کم میشود هم خشک میشود. ادویه خورشتی و زردچوبه را به مواد اضافه میکنیم و تفت میدهیم وقتی ادویه ها خوب تفت داده شد و عطر آنها بلند شد مواد را به حلیم اضافه میکنیم.

ادویه جات را حتماً تفت میدهیم. میتوانیم وقتی برنج را میپزیم زردچوبه هم اضافه کنیم. مقداری نعنا داغ و آب زعفران به حلیم اضافه میکنیم زمانی که همه مواد پخته شد و با هم مخلوط شد

ظرف را از روی حرارت برمیداریم مواد را با گوشت کوب برقی یا با هر وسیله دیگری کامل له میکنیم تا حالت کشدار پیدا کنند نیاز نیست مواد شل شود فقط حالت کشدار پیدا کند کافیست.

بعد کشک را که با مقداری آب مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه جوشانده ایم اضافه میکنیم و حلیم را روی حرارت میگذاریم تا 15 دقیقه بجوشد. حلیم باید زیاد روی حرارت بماند تا حلیم خوبی شود.

برای تزئین روی حلیم میتوان از گردو هم استفاده کرد. روی حرارت خیلی ملایم میگذاریم اما بعد از اضافه کردن کشک نباید حلیم زیاد بجوشد چون ته میگیرد. روی حلیم بادمجان را با پیاز داغ و نعنا داغ و کشک تزئین و سرو می کنیم.

برای مجلسی تر شدن حلیم بادمجان می توانیم مقداری مغز گردو هم خرد کنیم و روی حلیم بادمجان را با آن تزیین کنیم.

روش پخت حلیم بادمجان شیرازی
روش پخت حلیم بادمجان شیرازی
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *