روش پخت آش رشته مجلسی

دوره مقدماتی php
روش پخت آش رشته مجلسی
روش پخت آش رشته مجلسی

آش رشته

آش رشته یکی از انواع آش های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که به عنوان محبوب ترین آش ایرانی محسوب می شود. این آش خوشمزه در میان ایرانیان به اندازه ای محبوب است تقریبا کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که آش رشته را دوست نداشته باشد.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آش رشته تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش رشته تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی آش رشته با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

روش پخت آش رشته مجلسی

دستور پخت

دوره مقدماتی php

از شب قبل حبوبات را بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخ شان رفع شود راحت تر پخته شوند. برای شروع آشپزی ابتدا نخود ، لوبیا چیتی و لوبیا سفید را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به طور کامل بپزند.

در حین پختن حبوبات یکی از پیازها را خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. تفت دادن پیاز را ادامه دهید تا با ادویه ها یکدست شود. پس از اینکه حبوبات به طور کامل پختند آنها را به قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید و با پیاز کمی تفت دهید.

در مرحله بعدی چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. در ادامه عدس را به قابلمه اضافه کنید و حدود یک ساعت صبر کنید تا عدس هم به طور کامل پخته شود. پس از اینکه عدس به طور کامل پخت سبزی آشی را پاک کنید و بشویید.

در ادامه سبزی آشی را خرد کنید ( توجه داشته باشید که سبزی آش را نباید خیلی ریز خرد کنید ) و به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله نباید دیگر درب قابلمه را به طور کامل ببندید زیرا بستن درب قابلمه باعث می شود که سبزی آش بد رنگ شود.

پس از اینکه سبزی آش به طور کامل پخت رشته آشی را اضافه کنید تا رشته هم پخته شود و جا بیفتد.  در این مرحله می توانید کشک را هم به آش اضافه کنید و به خوبی با دیگر مواد مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن رشته نمک آش را اندازه کنید.

در حین جا افتادن آش سیر ، نعناع داغ و پیاز باقیمانده را به ضورت جداگانه با مقداری روغن تفت دهید. در صورت تمایل می توانید نیمی از سیر داغ و نعناع داغ را به آش اضافه کنید. در پایان پس از آماده شدن آش آنرا با نعناع داغ ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین کرده و سرو کنید.

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

روش پخت آش رشته مجلسی

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка плейлистов…

آموزش آشپزی و دستور تهیه آش رشته مجلسی و خوشمزه

«« لوبیا چیتی :•: 1 لیوان »»

«« نخود :•: 1 لیوان »»

«« عدس :•: 1 لیوان »»

روش پخت آش رشته مجلسی

«« لوبیا سفید :•: 1 لیوان »»

«« آرد گندم :•: 1 قاشق غذاخوری »»

«« رشته آش :•: 600 گرم »»

«« پیاز داغ :•: 1 لیوان »»

«« سیر داغ :•: 1/2 لیوان »»

«« نعنا داغ :•: به مقدار لازم برای تزیین »»

«« کشک :•: 1 کیلو گرم »»

«« سبزی آش :•: 2 کیلو گرم  »»

برای تهیه آش رشته ابتدا حبوبات را برای کاهش نفخ ناشی از آن یک روز قبل خیس کنید و 2 تا 3 بار آب آن ها را عوض کنید و دور بریزید. پیازها را سرخ کنید و سیر داغ را هم آماده کنید. پیاز داغ ها  را با زردچوبه کمی تفت دهید.

نخود ، لوبیا و سیر داغ و پیاز داغ را درون قابلمه بریزید و تا با هم پخته شوند. سپس عدس و سبزی خرد شده را هم به بقیه مواد آش رشته اضافه کنید. یک تا دو قاشق آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

در صورتی که از رشته خوبی استفاده می کنید که لعاب کافی را به آش رشته شما می دهد می توانید آرد سفید داخل آش نریزید اما اگر رشته شما به اندازه کافی به آش لعاب نمی دهد اضافه کردن آرد سفید مفید است.

سبزی که پخته شد رشته آش را اضافه کنید و هم بزنید تا رشته ها به یکدیگر نچسبند. زمانی که از پختن رشته ها اطمینان پیدا کردید کشک را اضافه کنید.

بعد از 5 دقیقه گاز را خاموش کنید. و اجازه دهید که آش رشته کمی جا بیافتد. در آش رشته نمک نریزید چون معمولاً هم رشته و هم کشک به قدر کافی نمک دارد.

سبزی آش رشته متشکل از تره ، جعفری ، گشنیز ، شوید و اسفناج است

تزیین آش رشته با کشک بصورت مجلسی

تزیین آش رشته ساده و سریع برای پخش کردن

تزیین آش کشک و رشته با پیاز داغ و سیر داغ و کشک فراوان

تزیین آش رشته به صورت شطرنجی و دم طاووسی

تزیین آش رشته به شکلی زیبا برای عروس و داماد

روش پخت آش رشته مجلسی

تزیین آش رشته به صورت سنتی و زیبا برای عصرانه

تزیین آش رشته به شکل خانم گل به دست برای خانم های جوان

تزیین آش رشته مجلسی با گردو و پیاز داغ فراوان برای افطار در رمضان” target=”_blank” class=”csslink” >ماه رمضان

امتیاز دهید


3.5
از

350

آش رشته یکی از محبوب ترین آش های ایرانی می باشد. این آش جزو غذاهای سنتی ایران محسوب میشه که هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا می توان آن را سرو کرد. در فصل پاییز و زمستان، لذت خوردن یک کاسه آش رشته داغ را نمی توان با چیز دیگری مقایسه کرد. طبخ آش رشته در دورهمی ها را شاید بتوان یکی از رسوم ایرانی به حساب آورد. همچنین در مناسبت های خاص مثل شب یلدا، چهارشنبه سوری و سیزده بدر، معمولا برای عصرانه این آش خوشمزه را تهیه می کنند. آش رشته نذری هم جایگاه ویژه ای در بین تمام غذاهای نذری دارد. با عطر و طعمی بی نظیر که لذت خوردن آن را دو چندان می کند. همچنین در ماه رمضان روزه داران برای سفره افطار آش رشته تهیه می کنند. آش شله قلمکار یکی دیگر از آش های سنتی ایرانی است.

شاید تهیه آش رشته برای خیلی از خانوم ها سخت به نظر برسد، به خصوص وقتی برای تعداد زیادی طبخ شود. اما شما با دانستن ترفند های آش رشته خوشمزه میتوانید بهترین نوع آن را آماده کنید. ایران کوک در این مطلب طرز تهیه آش رشته مجلسی با تمام فوت و فن های جا افتادن و خوشمزه تر شدن آن را به شما آموزش می دهد. در دستور آش رشته برای 10 نفر با ما همراه شوید.

 

روش پخت آش رشته مجلسی

 

 

برای تهیه آش رشته لازم است که حبوبات به جز عدس را از روز قبل و برای 24 ساعت خیس کرده و چند مرتبه آب آن ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. (عدس نیازی به خیساندن از قبل ندارد، زیرا در این صورت حین پخت وا می ورد)

 

لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود را به طور جداگانه بپزید. عدس را نیم پز کنید. (نیم پز یعنی وقت بین دو انگشت فشار دهید سفت است ولی له می شود) توجه کنید که عدس حتما باید نیم پز شود، در غیر این صورت داخل آش له می شود.

 

در قابلمه که گنجایش مواد را دارد و میخواهید آش را درون آن تهیه کنید، پیاز ها را نگینی خرد کرده و درون آن تفت دهید تا رنگ آن ها طلایی روشن شود. سپس زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و تفت دهید تا خامی آن ها گرفته شده و عطر مواد بلند شود.

 

در این مرحله حبوبات پخته شده را درون قابلمه ریخته و به مقدار لازم آب اضافه کنید. در قابلمه را ببندید تا آب به جوش بیاید. (می توانید برای لعاب، غلظت و طعم آش، به جای آب از آب گوشت یا آب قلم استفاده کنید) همچنین برای لعاب بیشتر آش می توانید در این مرحله 1 قاشق غذاخوری آرد و یا جو پرک اضافه کنید.

 

وقتی آب جوش آمد سبزی آش را به محتویات درون قابلمه اضافه کنید. حرارت را روی ملایم قرار داده تا سبزی آهسته پخته شود و آش لعاب بیندازد.

 

پس از پخته شدن سبزی ها حالا نوبت اضافه کردن رشته آشی می باشد. رشته ها را بشکنید و کمی خرد کنید. (نباید خیلی خرد کنید زیرا ممکن است داخل آش له شود و شکل آن خراب شود) رشته ها را کم کم اضافه کنید و آرام هم بزنید تا رشته ها از هم باز شوند. (ممکن است تمام رشته ها نیاز نباشد و در صورتی که یک جا اضافه کنید آش خیلی سفت شود.) اگر آش خیلی سفت شد می توانید کمی آب جوش اضافه کرده تا رقیق شود.

 

در قابلمه را نیمه بگذارید و روی حرارت ملایم اجازه دهید تا رشته ها خوب پخته شده و لعاب بیندازند. در این حین گاهی هم بزنید تا آش ته نگیرد. اگر پس از پخته شدن احساس کردید که آش بیش از اندازه سفت است، 1 الی 2 لیوان آب جوش اضافه کرده بگذارید چند قل ریز بزند تا آش به غلظت دلخواه برسد. (در نظر داشته باشید آش پس از سرد شدن معمولا کمی سفت تر خواهد شد)

 

وقتی آش به خوبی جا افتاد و مواد جدا از هم نبود، آش رشته خوشمزه شما آماده است. می توانید مقداری از نعناع داغ و کشک را در حین پخت هم اضافه کرده تا طعم آن ها به خورد آش رود. کمی از طعم آش را بچشید و اگر نیاز بود کمی نمک اضافه کنید و اجازه دهید چند جوش بزند تا نمک به خورد آش برود. در آخر آش را در ظرف های مناسب سرو کرده و روی آن را با کشک، پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ تزئین کنید. نوش جان.

 

 

– برای تهیه نعناع داغ، ابتدا روغن را درون تابه ای داغ کنید سپس چند قاشق نعناع خشک داخل روغن بریزید و کمی تفت دهید و سریع از روی حرارت بردارید تا نعناع سیاه نشود.

– می توانید حبوبات را هم زمان در یک قابلمه هم بپزید اما ممکن است رنگ آش شما تیره شود.

– می توانید در صورت تمایل به جای عدس، ماش داخل آش بریزید.

– زمان پخت حبوبات معمولا 3 ساعت تا 3 ساعت و نیم طول می کشد.

– آش رشته نذری را هم میتوانید با همین دستور تهیه کنید.

 

 

خوشحال می شویم آش رشته را طبق دستور ایران کوک تهیه کرده و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

سلام ممنون از دستور خوبی ک دادید
ببخشید این دستوری ک نوشتید برای چند نفر هست؟

برای چند نفره این مواد؟
چرا نصف دستورای این سایت مشخص نیست برا چند نفره؟

سلام .. کشک روش چطور درست کنم ؟؟

روش پخت آش رشته مجلسی

خیییییییبببببلی خوب بودممنون ازلطفتون

سلام من درست کردم عالی شد میشه یکم از لوبیا چیتی رو لوبیا قرمز بریزیم؟ خوشمزه تر نمیشه؟

واسه چند نفره

این دستور برای چند نفره؟

سلام زمان پخت حبوبات چقدر باشه

۱۰ تا پیاز؟؟؟؟؟

سلام
عزیز آش رشته آرد نمیخواد عایا؟!?

سلام. نجمه جان رشته آشی خودش لعاب میندازه به آرد احتیاجی نیست!

عالی ساده

Mercy

سلام عزیزان چرا کشک من میبره در مرحله آخر کشک رو میجوشونم و میریزم تو آش که یکم خنک شده و از جوش افتاده لطفاً راهنمایی کنید

بهناز جان کشک رو باید وقتی به آش اضافه کنی که روی حرارت قرار داره ، مرتب هم باید هم بزنی تا داخل آش حل شه و کمی که جوشید از روی حرارت برداری

من اش رشته زیاد درست میکنم کشک رو با آب سرد حل کن یواش یواش به اش درحال جوش خوردن اضافه کن و هم بزن
میتونین دوغ گازدار هم اضافه کنین به اش رسته مزه اش عالی میشه

من عاشق اش رشتم ولی مامانم برام درس نمیکنه همیشه میگه سخته و ازبیرون میخره منم غذاهای بیرون و دوس ندارم تصمیم گرفتم خودم درس کنم به نظرتون میتونم …؟؟؟بازم ممنون از مطالبتون

مهتا جان منم اولین بار که اش رشته درست کردم دبیرستانی بودم ! خودمم باورم نمیشد بتونم یه دیگ بزرگ آش رشته درست کنم اما به تشویق اطرافیان دست به کار شدم و نتیجه عالی شد … مطمئنم تو هم میتونی عزیزم

خیلی خیلی عالییییییییییییی بودمن اش زیاددرست میکنم ولی اینو ازهمه بیشتردوست داشتم ممنون

سلام . با تشکر از توضیحات خوبتون

خـــوب و عـــالی

عالی بود

مرسی

بین سایر آموزش دهنده ها بهترین و کاملترین آموزش رو داشتین ممنونم از راهنماییتون:منتظر آموزشای فوق العادتون هستیم

خیلی ممنون

سلام سایتتون واقعا بی نظیره مرسی من تازه عروسم زیادم آشپزی بلد نیستم اموزش تصویری خیلی کمکم میکنه واقعا ممنون

سلام بسیار عالی

سلام.من میخوام برای 2نفر اش بذارم اندازه مواد رو نصف کنم؟

مریم جان میتونی با نصف این مقدار هم آش تهیه کنی

لطفا طرز تهیه کیک اسفنجی رو برام ایمیل کنید البته در صورت امکان با تشکر

فاطمه جان دستور کیک اسفنجی در بخش کیک ها هست که میتونی مطالعه کنی

ممنون عزیزم واقعا که خیلی خیلی عالی بود

وقتی سه لیوان آب رو نخود لوبیا ریختیم تا بپزه خووووو آبه تبخیر میشه ما بازم باید آب اضاف کنیم

آرزو جون باید حرارت ملایم باشه ، میتونی برای شروع آب بیشتری هم بریزی ، اگه بازم خواستی آب اضافه کنی باید کم کم و البته آب جوش بریزی ،اینو میتونی با توجه به غلظت آش متوجه شی

سلام خانومی .
خسته نباشی…

نیلوفر جان ، منظورت از 20 عدد سیر حبه است یا بوته ؟

با تشکر

ممنون مریم جان ، منظورم حبه است ، 20 تا حبه حدود 4 تا بوته میشه

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

آش رشته یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین آش های ایرانی است. خانواده های ایرانی اغلب این آش خوشمزه را در فصل های زمستان و پاییز تهیه می کنند. ضمن اینکه آش رشته در ماه رمضان یکی از پیش غذاهای ویژه سفره افطار است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ تا ۶ نفر آش رشته تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش رشته در ادامه با همدوره همراه باشید.

در مرحله اول باید نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در آب بخیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را عوض کنیم تا در زمان مصرف ایجاد نفخ نکنند. یک قابلمه بزرگ برای تهیه آش انتخاب می کنیم و نخود و لوبیا خیس خورده را به همراه ۵ لیوان آب داخلش می ریزیم.

حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخلش به جوش بیاید سپس حرارت را ملایم می کنیم تا نخود و لوبیا نیم پز شوند. پس از اینکه نخود و لوبیا کمی نرم شدند عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و همچنان اجازه می دهیم حبوبات به خوبی بپزند.

پیازها و سیرها را به صورتی نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند و طلایی شود. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده را داخل قابلمه می ریزیم.روش پخت آش رشته مجلسی

نصف سیر و پیاز سرخ را شده را برای تزیین آش رشته کنار می گذاریم. بلافاصله بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی آش را خرد می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم. نیاز به گذاشتن درب قابلمه نیست چون باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود.

حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی بپزند. زمانی که مطمئن شدید مواد آش کاملا پخته شده اند رشته آشی را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از بیست دقیقه کشک را به آش اضافه می کنیم و در آخر نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

دقت داشته باشید کشک و رشته آش ممکن است شور باشند و نیاز به اضافه کردن نمک زیادی نباشد پس در این مرحله مراقب باشید آش رشته را شور نکنید. کمی مواد آش را زیر و رو می کنیم و آش را از روی حرارت بر می داریم.

در یک کاسه کوچک کمی روغن می ریزیم و نعناع خشک شده را به آن اضافه می کنیم. کاسه را روی حرارت قرار می دهیم و نعناع خشک را کمی تفت می دهیم سپس از روی حرارت بر می داریم. در زمان کشیدن آش در کاسه با نعناع داغ ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین می کنیم.

سبزی آش رشته شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید. بهتر است اسفناج یا برگ چغندر را به صورت درشت تر از باقی سبزیحات آشی خرد کنید.

روش پخت آش رشته مجلسی
روش پخت آش رشته مجلسی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *