راههاي درمان اگزماي نوزادان

دوره مقدماتی php
راههاي درمان اگزماي نوزادان
راههاي درمان اگزماي نوزادان


اگزما می تواند هنگام دو ماهگی نوزاد شروع شود. علائم اگزما در نوزاد می تواند ملایم و قابل چشم پوشی باشد و یا شدید و همراه با خارش پوستی.




راههاي درمان اگزماي نوزادان

فرزندان ما، خصوصیات زیادی را از ما به ارث می رسند، مثل رنگ مو، رنگ چشم، میزان قد و حتی زمینه ابتلا به یک حساسیت پوستی مثل بیماری اگزما.

دوره مقدماتی php

 

اگر کسی از نزدیکان شما دارای زمینه ابتلا به بیماری های آلرژیک (حساسیتی) باشد، اگزما اولین علامتی است که نشان می دهد کودک شما نیز دارای زمینه ابتلا به همین بیماری هاست.

 

اگزما می تواند هنگام دو ماهگی نوزاد شروع شود. علائم اگزما در نوزاد می تواند ملایم و قابل چشم پوشی باشد و یا شدید و همراه با خارش پوستی.

 

لذا باید علائم اگزما در کودکان، راه های درمان و جلوگیری از آن را بدانید.

 

9 علامت اگزما در کودکان

علائم اگزما در نوزادان عبارتند از:

1- خشکی پوست

2- پوست نازک

3- قرمزی پوست

4- زبری پوست

5- ترک خوردگی پوست

6- پوست ضخیم یا چرمی شکل

7- خارش پوست

8- پوسته پوسته شدن

9- تکه های دایره ای شکل قرمز یا کمرنگ روی سطح پوست


برخی از علائم بالا می توانند نشان دهنده وجود مشکل دیگری در نوزاد باشند، مثل حساسیت پوست کودک در اثر پوشک.


 

لذا خودتان نمی توانید تشخیص دهید که نوزادتان اگزما دارد یا نه و قبل از درمان این مشکل، باید کودک خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

 

نکات مهم برای درمان اگزمای کودکان

اگزما که گاهی اوقات درماتیت اتوپیک نامیده می شود، شامل التهاب مزمن لایه بیرونی (سطحی) پوست است.

 

در اینجا 7 نکته  برای درمان موارد شدید اگزما را بیان می کنیم:

 

1- از مواد محرک دوری کنید.

در بیماری اگزما، پوست به آسانی تحریک می شود. لذا درمان اصلی این بیماری، دوری از عوامل تحریک کننده آن است.

عوامل محرک اگزما در کودکان عبارتند از:

– آب و هوای خشک

– پشم، پر و پوسته بدن حیوانات

راههاي درمان اگزماي نوزادان

– گرده گیاهان، قارچ ها و کپک ها و گردوخاک

– صابون و مواد شوینده تند و قوی

– گرمای هوا و عرق کردن بدن

 

2- از مواد معطر دوری کنید.

آنچه که باعث بروز اگزما در هر کودکی می شود، متفاوت است، ولی مواد معطر و خوشبویی که با پوست بچه تماس پیدا می کنند مثل صابون، شامپو و کرم، می توانند باعث شروع اگزما در کودک شوند.

 

لذا برای کودک خود، از پودر یا صابون لباسشویی، نرم کننده لباس، دستمال مرطوب پاک کننده، دستمال کاغذی، صابون، شامپو و کرم بچه ی بدون بو (بدون عطر) استفاده کنید.


3- پوست بدن کودک خود را مرطوب نگه دارید.

مرطوب نگه داشتن پوست، مهم ترین کار برای حفظ سلامت پوست در بیماران مبتلا به اگزما است.

 

شما می توانید حداقل 2 تا 3 بار در روز، پوست بدن کودک خود را با یک کرم بچه بدون بو و کم آلرژی، مرطوب و نرم نگه دارید تا علائم اگزما کاهش یابد.

می توانید از پمادهای روغنی مخصوص بچه استفاده کنید.

پمادهای روغنی بهتر از لوسیون ها، رطوبت پوست را حفظ می کنند.

 

در مورد نوع کرم یا پماد مخصوص بچه مبتلا به اگزما می توانید از یک پزشک متخصص اطفال سوال کنید.

 

4- از پماد های پوستی مخصوص اگزما استفاده کنید.

پمادهای حاوی هیدروکورتیزون می توانند خارش و التهاب پوستی را در اگزما کاهش دهند.

 

برخی کرم های کورتونی نیز برای کودکان مبتلا به اگزما مفیدند، ولی همیشه قبل از استفاده از هر نوع پماد و یا کرم کورتونی باید با پزشک مشورت کنید.

 

پمادهای هیدروکورتیزونی را نیز نباید بیش از یک هفته برای کودک خود استفاده کنید.

در کل قبل از مصرف هر نوع کرم یا پمادی، با پزشک کودک خود مشورت کنید.


5- از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنید.


اگر خارش کودک شدید است، تحت نظر پزشک و با تجویز او می توانید از داروهای خوراکی ضدحساسیت (آنتی هیستامین) برای کودک خود استفاده کنید.

 

6- کودک را خنک نگه دارید.

آب داغ، چربی طبیعی پوست را که از آن محافظت می کند، از بین می برد.

لذا بدن کودک خود را با آب ولرم بشویید و بلافاصله بعد از آن، با کرم یا پماد پوست کودک را چرب کنید.

در ضمن بدن کودک خود را زیاد و زود به زود نشویید که اگزمای او را بدتر می کند.

 

7- برنامه غذایی کودک را تغییر ندهید.

برخی مواد غذایی می توانند باعث تحریک اگزما در برخی کودکان شوند.

ولی بدون مشورت با پزشک، هیچ ماده غذایی را از برنامه غذایی کودک خود حذف نکنید.

 

در کل باید گفت هنگام مشاهده علائم اگزما در کودک خود، باید او را فوراً نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا مطمئن شوید که آیا کودک تان اگزما دارد یا نه؟

در صورت داشتن اگزما، پزشک می تواند راهکارهای درمانی مخصوص کودک شما را بیان کند.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

کنترل اگزمای نوزادان

12 مشکل رایج در پوست نوزاد

15 نکته درباره اگزمای پوست

اگزما؛ خارش، خشکی و قرمزی پوست

اگزما در کمین دست‌ شماست!

انواع اگزما

7 نوع اگزمای پوستی

اگزما را خودتان درمان کنید

اگزما و روش مقابله با آن

احساس خارش و سوزش عضلات ، در واقع احساس سوزش و خارشی است که در سطح پوست وجود ندارد، بلکه در عمق بافت ماهیچه در زیر پوست احساس می شود. این احساس معمولا بدون قرمزی یا سوزش پوست در فرد بوجود می آید و می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، هرچند شرایط خاص هر فرد می تواند احتمال آن را افزایش دهد. این موضوع به ویژه در دوندگان معمول تر و رایج تر است. در این مقاله از بخش ورزش و سلامتی دکتر سلام …

در حالی که ممکن است لزوما چیز بدی به نظر نرسد، اما اعتیاد به ورزش می تواند منجر به مشکلات جدی شود، بنابراین شما ممکن است بپرسید که این نوع اعتیاد، چیست؟ مطالعات متعددی نشان داده اند که مزایای سلامت جسمی و روحی ورزش منظم برای رفاه حال ما ضروری است. بر خلاف بسیاری از رفتارهای اعتیاد آور دیگر، ما تشویق می کنیم که بیشتر ورزش کنید. با این حال چیزی به نام اعتیاد به ورزش نیز وجود دارد و می تواند عواقب زیان آوری …

در مورد جراحی های دستگاه تناسلی چه می دانید؟ آیا می دانید کودکان نیز ممکن است نیاز به این جراحی ها داشته باشند؟ جراحی های دستگاه تناسلی در کودکان شامل چه مواردی می شوند؟ آیا می دانید با وجود چه علائمی کودک شما حتما باید این جراحی را انجام دهد؟ در این مقاله از بخش جنسی دکتر سلام، می خواهیم به بررسی این جراحی ها در کودکان پرداخته و با مزایا و فواید آنها بیشتر آشنا شویم. همچنین به بررسی نحوه انجام این جراحی ها …

فلوترهای ماده ژله ای پشت چشم ، بافت های کلاژنی میکروسکوپی درون زجاجیه هستند که تمایل به ایجاد لکه و انداختن سایه بر روی شبکیه دارند و به صورت شناورهایی در بیمار ظاهر می شوند. شايع ترين علت ایجاد شناور ماده ژله ای پشت چشم در چشم پزشکي، جدا شدن زجاجیه  (PVD) و جدا شدن قسمت جلویی هيالوئيد پشتی از شبکيه است. این شرایط غالبا یک تهدید برای بینایی نیست. بیمارانی که علائم و نشانه های شناورهای زجاجیه را دارند، باید توسط چشم پزشک معاینه …

آب مروارید مادرزادی چیست؟ در مورد این بیماری چشمی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا نوزادانی که با این بیماری متولد می شوند، درمانی برای آنها وجود دارد یا تا آخر عمر باید با آن زندگی کنند؟ این بیماری به چه علتی بوجود می آید؟ جراحی آب مروارید مادرزادی نیز وجود دارد؟ در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام در مورد علل، علائم و راه های تشخیص و درمان این بیماری در نوزادان صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید. آب مروارید مادرزادی چیست؟ به …راههاي درمان اگزماي نوزادان

در مورد عوارض مصرف کورتون چه می دانید؟ آیا می دانید این دارو در چه زمینه هایی کاربرد دارد و قادر به درمان چه بیماری هایی است؟ آیا …

آیا جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی امکان پذیر است؟ از دست دادن مو یکی از استرس زاترین عواقب و نشانه های شیمی درمانی در پروسه درمانی …

لپتیژن ( Leptigen ) یکی از قرص های رژیمی در بازار است که ادعا می شود تاثیر شگرفی در کاهش وزن سریع و آسان دارد.  اما اکثر این …

احساس خارش و سوزش عضلات ، در واقع احساس سوزش و خارشی است که در سطح پوست وجود ندارد، بلکه در عمق بافت ماهیچه در زیر پوست احساس …

این بیماری یک اختلال مغزی فاسد کننده است که منجر به جنون و دیوانگی و سرانجام مرگ می شود. علائم این بیماری می تواند شبیه ناهنجاری هایی مثل …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

این هفت تمرین ورزشی را انجام دهید تا بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد. می‌ توانید آنها را در باشگاه یا در …

کدام ورزش شکم می تواند برای دوران بارداری مفید باشد و از اضافه وزن در بارداری پیشگیری کند؟ زنان زیادی به محض اینکه باردار …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

اگزمای
آتوپیک

 تعيين
وقت ويزيت 

دکتر
اميد زرگري

اگزمای
آتوپیک یا
سرشتی چیست؟


راههاي درمان اگزماي نوزادان

شیوع
اگزمای
آتوپیک چه
میزان است؟


علایم
اگزمای
آتوپیک چیست؟


چه
عواملی باعث
ایجاد
اگزمای
آتوپیک می
شوند یا آن را
تشدید می
کنند؟


درمان


توصیه
هایی برای
والدین
کودکان
مبتلا به
اگزمای
آتوپیک:


اگزمای
آتوپیک یا
سرشتی چیست؟
 


 

اگزما یک
بیماری
پوستی است که
اشکال مختلف
با علل
متفاوت دارد.
اگزمای
آتوپیک یکی
از شایع ترین
انواع اگزما
است که به
خصوص در
نوزادان و
کودکان
ایجاد می شود.
این نوع
اگزما
معمولا با
تاریخچه
شخصی یا
خانوادگی
سایر
بیماریهای
حساسیتی
همچون آسم و
حساسیت های
فصلی رابطه
دارد.

 

شیوع
اگزمای
آتوپیک چه
میزان است؟
 


 

شیوع این نوع
اگزما طی سه
دهه گذشته به
خصوص در
کشورهای
پیشرفته
افزایش قابل
توجهی داشته
است و به
نظرمی رسد
زندگی
ماشینی و شهر
نشینی باعث
افزایش شیوع
آن می گردد
طوری که در
اروپای
شمالی میزان
شیوع اگزمای
اتوپیک در
کودکان تا
بیست درصد هم
گزارش شده
است.

 

علایم
اگزمای
آتوپیک چیست؟
 


 

در
دوران
شیرخوارگی
اولین علایم
اگزمای
آتوپیک
معمولا در
صورت و به شکل
ضایعات قرمز
رنگ روی گونه
ها آغاز می
شود. با گذشت
زمان سایر
نواحی بدن به
خصوص اندام
ها هم
مبتلامی
شوند. پوست
ناحیه درگیر
غالبا خشک و
خشن بوده و
گهگاه دانه
های ریز
آبدار هم به
مجموعه
علایم اضافه
می شود. علاوه
بر این ها
پوست
مبتلایان به
اگزمای
آتوپیک
بسیار بیشتر
از سایرین
مستعد
عفونتهای
جلدی به خصوص
با
استافیلوکوک
اوریوس می
باشد.


 

چه
عواملی باعث
ایجاد
اگزمای
آتوپیک می
شوند یا آن را
تشدید می
کنند؟
 


 

در
بروز اگزمای
آتوپیک
عوامل مختلف
ارثی ،
ایمنی،
متابولیک،
نورواندوکرین
و عفونی
مشارکت
دارند اما به
طور اختصار
می توان گفت
که علاوه بر
استعداد
خانوادگی
برای ابتلا
به اگزما
عوامل دیگری
هم در ایجاد
یا تشدید آن
دخیلند که  عبارتند
از:


استرس
: استرس
در اشکال
گوناگون
میتواند
اگزمای
آتوپیک را
بدتر کند: کم
نیستند
کودکانی که
به هنگام
امتحانات
دچار حملات
اگزما
میشوند!


آب
و هوا: تغییرات
شدید حرارت
می تواند
اگزما را
تشدید کند.
معمولا در آب
وهوای خشک
اگزمای
آتوپیک
شدیدتر
میشود.


 

درمان
 

راههاي درمان اگزماي نوزادان


 

 در
درمان
اگزمای
آتوپیک توجه
به چند عامل
اهمیت دارد
که عبارتند
از:


درمان
خشکی پوست: به
هر نحو ممکن
میبایست
پوست این
کودکان را
چرب نگاه
داشت.
استفاده
مکرر از مواد
امولیانت (نرم
کننده) و
پرهیز از
استفاده از
صابون های
قوی از اصول
اولیه
برخورد با
اگزمای
اتوپیک است.


درمان
خارش: با
خنک نگاه
داشتن پوست،
استفاده از
البسه نخی و
نهایتا مصرف
آنتی
هیستامین ها
می بایست
خارش این
کودکان را
کنترل کرد.


درمان
ضایعات جلدی:
استفاده
از داروهای
استیروییدی
موضعی تحت
نطارت پزشک
معمولا باعث
بهبود
ضایعات جلدی
می شود،
هرچند گاهی
درمان های
قوی تری لازم
میشود.


 

توصیه
هایی برای
والدین
کودکان
مبتلا به
اگزمای
آتوپیک:



استفاده از
پمادهای نرم
کننده را جزو
برنامه های
منظم مراقبت
از پوست و به
صورت عادت در
آورید. توصیه
من آن است که
این کار را
خود شخصا و با
حوصله انجام
دهید و
استفاده از
آن را به کودک
خود محول
نکنید!



سعی کنید
لباس
زیرکودک
همیشه نخی
بوده، حتی
الامکان از
تماس پوست با
البسه
نایلونی و
پشمی اجتناب
شود.



استحمام
اگزما را
بدتر نمی
کند، اما
استفاده از
صابون و آب
داغ چرا!
بنابر این
بهتر است با
آب ملایم و
مواد غیر
صابونی یا
صابون های
بسیار ملایم
پوست پاک شود.
همچنین پس از
استحمام از
سایش شدید 
پوست با
حوله
خودداری
کنید و حتما
بلافاصله از
نرم کننده
استفاده
نمایید.



اگر پزشک شما
استفاده از
آنتی بیوتیک
یا پماد های
کورتونی را
برای مدتی
توصیه می
کند، مطابق
دستور وی عمل
کنید.
استفاده
درست این
داروها هیچ
خطری برای
کودک شما
نخواهد داشت.


 


راههاي درمان اگزماي نوزادان
راههاي درمان اگزماي نوزادان
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *