دمنوش پنیرک و گل ختمی

دوره مقدماتی php
دمنوش پنیرک و گل ختمی
دمنوش پنیرک و گل ختمی

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با دمنوش گل پنیرک سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

پنیرک گیاهی است علفی ، پایا و چند ساله که ارتفاع آن به 60 سانتی متر نیز می‌رسد.در کتب طب سنتی از آن به خبازی یاد شده است . برگ‌های آن این گیاه خودرو و حالت دایره ای و دندانه دار دارد و گل‌های آن بنفش رنگ و کوچک هستند . از لحاظ شکل ظاهری به گل ختمی بسیار شبیه می‌باشد و از لحاظ خواص نیز به آن نزدیک است. قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ وگل آن می‌باشد . جمع آوری برگهای پنیرک در فصل بهار و جمع آوری گل ها در تابستان صورت می‌گیرد.

تاثیر بر روی دستگاه ادراری و تناسلی: دمنوش گل پنیرک ادرار آور است. مقوی رحم می‌باشد. دارای ویتامین A وB وC است و درمان بیماری‌های کلیه ومثانه بسیار موثر است. برای سوزش مجاری ادراری مفید است. دمنوش آن برای عفونت مثانه موثر است.تاثیر بر روی غدد: دمنوش پنیرک در سلامت کبد و پاک کردن آن موثر است. برای درمان یرقان مورد استفاده قرار می‌گیرد.تاثیر بر روی دستگاه تنفسی : دمنوش گل‌های پنیرک به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. برای رفع زکام به کار می‌رود. تورم دهان و گلو را برطرف می‌سازد. دمنوش ساقه و برگ آن ، گرفتگی صدا را برطرف می‌کند .تاثیر بر وری دستگاه گوارش: دمنوش پنیرک به عنوان ضد اسهال عمل می‌کند. ملین است ویبوست را برطرف می‌سازد. خلط آور است. دمنوش گل پنیرک ، تورم‌های روده‌ای و معده‌ای را رفع می‌کند. استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام در رفع ناراحتی‌های بواسیر ، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره موثر است. در درمان دلپیچه کمک می‌کند.تاثیر بر روی پوست: دمنوش پنیرک در درمان جوش‌های پوستی کاربرد دارد . از دمنوش غلیظ آن که اثر نرم کننده پوست بدن را دارد به صورت لوسیون استفاده می‌شود.خواص دیگر : ترکیب پودر خشک شده پنیرک با روغن زنجبیل ، یک مسکن قوی برای درد می‌باشد.دمنوش پنیرک و گل ختمی

سلام ،دکتر یاسمین رحیمی پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

دوره مقدماتی php

گیاهی است که به حالات خودرو در جنگلها و اراضی غیر مزروع می روید و از ارتفاع آن تا شصت سانتی متر میرسد. ریشه های آبدار و سفید رنگی دارد و ساقه آن استوانه ای شکل وراست است. برگهای آن بزرگ و دارای دم برگ است و گلهای آن به رنگ گلی مایل به بنفش و دارای خصوص تیره است این گلها پس از خشک شدن به رنگ آبی در می آیند در کاشان به این گیاه مولجه می گویند.

برای به دست آوردن عرق پنیرک از شاخ و برگ و گل های این گیاه استفاده می کنند.

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.



 

دمنوش پنیرک و گل ختمی

 

از مهم ترین اثرات گزارش شده ی گل پنیرک می توان به مواردی چون ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم اشاره کرد.

 

پنیرک با نام علمی Malva sylvestris در عربی خبازی نامیده می شود. گیاهی است علفی، به ارتفاع تا 60 سانتی متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می روید و برای استفاده نیز کشت می گردد.

 

قسمت مورد استفاده ی پنیرک برگ و گل می باشند. البته در اکثر نواحی، گل پنیرک مورد استفاده قرا می گردد. این گیاه در ایران رویش ندارد و گونه ی نزدیک به آن به نام M.neglecta مورد استفاده قرار می گیرد. گونه ی موجود در ایران، به بلندی گونه ی اول نیست و به حالت تقریبا خوابیده است و حداکثر تا 40 سانتی متر مرتفع می شود. برگ ها دارای حالت دایره ای و دندانه دار و گل ها، بنفش رنگ و کوچک هستند.

 

قسمت مورد استفاده ی پنیرک در ایران، گل های بنفش رنگ خشک شده ی آن می باشد. محل رویش گیاه در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران، آذربایجان، آستارا، اصفهان، نواحی مرکزی ایران، خراسان، دامغان، سمنان، جنوب ایران، کرمان، بلوچستان و سایر نقاط می باشند.

 

الف: گل پنیرک

ترکیبات مهم

گل های پنیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک می شود. هم چنین گل های پنیرک حاوی مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین ها و 7 درصد آنتوسیانین ها می باشد(نسبت به وزن خشک گل).

 

اثرات مهم

دم کرده ی گل ها به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می کند.

 

در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم ها استفاده می شود. از رنگ آن(آنتوسیانین های آن)، برای مواد غذایی استفاده می شود.پنیرک

 

طریقه و مقدار مصرف

تهیه چای: بر روی 2 گرم از گل ها، یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر 5 دقیقه می جوشانیم. هم چنین می توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از 15 دقیقه، صاف نموده و میل کنیم.

 

نکات قابل توجه

1- اثرات گل پنیرک، عمدتا مربوط به موسیلاژ و آنتوسیانین آن است که یکی از مهم ترین داروهای ضد سرفه و مفید برای رفع گرفتگی صدا است.

 

2- بهتر است پس از صاف کردن دم کرده، گل را کمی فشار داد تا تمام موسیلاژ استخراج شده و تفاله را دور بریزیم.دمنوش پنیرک و گل ختمی

 

3- هنگام تهیه ی فرآورده، نباید بیش از 5 دقیقه آن را بجوشانیم، چون باعث هیدرولیز موسیلاژ و کم اثر شدن محصول می شود.

 

4- در منابع جدید مصرف گیاه را برای درمان کم خونی، مفید گزارش نموده اند.

 

مهمترین اثرات گزارش شده گل پنیرک:

ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم.

 

ب: برگ پنیرک

ترکیبات مهم

  • مدل لباس مجلسی 2020 دخترانه
  • برگ حاوی حدود 8 درصد موسیلاژ می باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.

     

    طریقه و مقدار مصرف

    بر روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه می جوشانیم و یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و بهتر است درب آن را بپوشانیم؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف می کنیم. البته بهتر است محلول های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می شود. این میزان مصرف را می توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

     

    اثرات مهم

    اثرات مهم برگ پنیرک مشابه با گل های آن است؛ به ویژه جهت درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، تورم های روده ای – معدی، مناسب است.

     

    داروهای گیاهی

    برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد.پنیرکدمنوش پنیرک و گل ختمی

     

    عوارض جانبی

    تاکنون عوارضی از مصرف گل و یا برگ پنیرک گزارش نشده است.

     

    نکات قابل توجه

    1- گیاه پنیرک موجود در ایران(Malva neglecta)، از نظر خواص دارویی مشابه با پنیرک موجود در نقاط دیگر دنیا است. این دو گونه گیاه از یک جنسی هستند که شرح آن داده شده است.

     

    2- خواص گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین ها، کامل ترمی باشد.

     

    3- برای استفاده از خواص کامل پنیرک، می توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد.

     

    4- چون اثرات پنیرک با گل ختمی هم جهت است، می توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی جهت تهیه ی موسیلاژ مربوطه، به ویژه در سرماخوردگی، تسکین سرفه به عنوان خلط آور و رفع گرفتگی صدا استفاده کرد.

     

    5- برای جمع آوری گل ها، بهتر است در زمان باز شدن گل ها که اکثرا در تابستان است، این کار صورت گیرد، جمع آوری برگ ها در فصل بهار باید صورت گیرد.

     

    6- در بازار ایران، فقط گل پنیرک به صورت خشک شده(بنفش رنگ) وجود دارد که می توان طبق روش ذکر شده، از آن استفاده کرد.پنیرک

    پنیرک در طب سنتی

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می ‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌ کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب ‌گزیدگی مفید است، دم کرده ی ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌ سازد.

     

    در درمان التهاب ‌های تنفسی و جوش ‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری ‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.

     

    برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل و یا کورک قرار گیرد باعث می ‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

     

    جوشانده ی آن برای عفونت ‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌ های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌ های تنبلی هستند، توصیه می ‌شود.

     

    در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌ شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

     

    برای رفع جوش‌های صورت نیز می ‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌ های محل جوش را تسکین می ‌دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی‌ ها موثر است.

     

    برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه

     

    سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد

     

    در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌ کننده و خنک‌ کننده استفاده می‌ شود، 300 گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌ جوشانند و به عنوان مسکن می‌ خورند.

     

    استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی‌ های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.

     

    از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می ‌آید که اثر نرم‌ کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می ‌بخشد.

     

    برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب ‌زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می ‌مالند.

     

    برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.

     

    فرآوری: مریم مرادیان نیری

    بخش تغذیه تبیان

    منابع:

    کتاب گیاهان دارویی و گیاه درمانی – جلد اول – تالیف دکتر محمدحسین صالحی سورمقی

    سایت ایرنا

    داروخانه گیاهی بیتوته

    محصول معجزه آسا برای پرپشتی مو و ابرو

    گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

    سلامتی با خوردن اجیل، چگونه؟

    موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

    مشاوره تخصصی فروش در اینستاگرام

    کاشت دندان بدون جراحی و خونریزی

    خدمات درمانی و مشاوره ترک اعتیاد

    انواع مغزیجات بی نظیر و مفید برای سلامتی

    ترک اعتیاد و سم زدایی بدن

    چگونه کسب وکار پرسودی داشته باشیم؟

    با فضای مجازی کسب و کارت رو نجات بده!

    ثبت نام دوره اموزش ماساژ کلاسیک و درمانی

    مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

    دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    گل ختمی، گیاهی دو ساله یا جاودانه با منشا آسیا و اروپا است و این گل در طول تابستان شکوفه می دهد. طیف وسیعی از رنگ های ارغوانی، قرمز، سفید، صورتی، زرد و بنفش دارد ؛ علاوه بر این، می تواند تا 2 متر ارتفاع داشته باشد در نتیجه، مشخص شده است که گل ختمی تنها برای مصارف باغبانی به کار نمی رود، بلکه این گیاه همچنین برای ارتقای مزایای سلامتی نیز ارزشمند است برای مثال، به تسکین اسهال، سرفه، سرما خوردگی و معده کمک خواهد کرد بنابراین، اگر می خواهید بیشتر در مورد فواید سلامتی گل ختمی بدانید، نگاهی به لیست این بخش سلامت نمناک بیاندازید.

    تب می تواند نشانه این باشد که بدن شما در برابر حضور باکتری ها یا ویروس هایی که به سنگر سیستم ایمنی حمله می کنند، دفاع می کند. در این نقطه، گل ختمی می تواند فردی که تب دارد را درمان کند.

    چیزی که باعث می شود گل ختمی برای درمان تب داشته باشد، وجود خواص ضد عفونی اش است. این گیاه به رفع گرفتگی بینی و درمان علائم سرماخوردگی کمک خواهد کرد ، که منجر به درمان طبیعی تب می شود.

    این منفعت از زمان های باستان مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین شک نداشته باشید که از گل ختمی به عنوان درمان تب استفاده کنید. برای این نکات، شما می توانید یک فنجان چای گل ختمی را برای تسکین تب بنوشید.

    در حقیقت، بسیاری از انواع گیاهان برای التیام زخم ها و کبودی ها مفید هستند. گیاهانی دارای اثرات ضد التهابی هستند، درد زخم ها و کوفتگی را کاهش می دهند.دمنوش پنیرک و گل ختمی

    این در مورد گل ختمی نیز صادق است. مشخص شده است که فواید سلامتی آن به گونه ای است کخ به التیام سریع تر زخم ها کمک می کند.

    این گیاه باعث کاهش درد ناشی از آسیب می شود. برای درمان زخم، شما می توانید برگ های گل ختمی را بجوشانید و آن را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

    اگر مار شما را نیش بزند، گل ختمی آماده است که به شما کمک کند. نشان داده شده است که گل ختمی در درمان خارش از گزش حشرات مفید است.

    هم چنین به تسکین ناراحتی سوختگی نیز کمک خواهد کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برگ های خرد شده این گیاه را به منطقه آسیب دیده اعمال کنید.

    همه ی ما تقریبا با این خاصیت گل ختمی آشنا هستیم و میدانیم جوشانده گل ختمی نسخه ی عالی طب سنتی برای درمان گلو درد است ، شما می توانید چای از گل ها، دانه ها و ریشه هایش را مصرف کنید علاوه بر این، شما می توانید شکر و عسل را برای شیرینی چای اضافه کنید.

    چای گل ختمی می تواند به شما کمک کند تا برخی بیماری ها را درمان کنید. برای مثال، این کار برای درمان گلو درد ، خوب خواهد بود. توصیه می شود که این چای را برای درمان سرفه خشک و جلوگیری از سوزش گلو بنوشید.

    علاوه بر توانایی گل ختمی برای درمان گلو درد، این گیاه می تواند برای درمان تب و سرماخوردگی هم مفید باشد. شما می توانید این چای را از دانه ها، ریشه ها و گل های گل ختمی تهیه کنید.

    بعد از آن می توانید این چای گیاه را بنوشید تا تب و سرماخوردگی را کاهش دهید که به اثرات التهاب بدن مرتبط است. این چای به افزایش گردش بدن و سم زدایی کمک خواهد کرد. در واقع، این چای گیاهی بدن شما را آرام خواهد کرد.

    چیزی که باعث می شود گل ختمی به چنین درمانی طبیعی تبدیل شود، این است که می تواند به تسکین مشکلات تنفسی کمک کند.

    شما می توانید برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و گرفتگی بینی، چای گل ختمی بنوشید. در واقع می توانید به سادگی ریشه آن را آسیاب کنید و آن را به عنوان یک چای تهیه کنید.

    گل ختمی برای تسکین گلو و بیماری ها بسیار ارزشمند خواهد بود.

    از این رو، چون گل ختمی طیف وسیعی از فواید سلامتی را ارائه می دهد، پس می توانید این گیاه را به عنوان درمان های طبیعی خانگی خود داشته باشید.

    تب بالا ممکن است به خودی خود یک بیماری نباشد، اما مطمئناً می تواند احساس شما را بد کند. تب را با یک مقدار غذای گرم که با ریشه های خشک شده و گل های تازه آماده است، پایین بیاورید.

    مواد لازم:

    طرز تهیه:

    تمام مواد را به مدت 20 دقیقه بجوشانید.

    اجازه دهید خنک شود و با استفاده از عسل شیرینش کنید و سه فنجان در روز از آن ، برای دور نگه داشتن تب بنوشید.

    ریشه گل ختمی را می توان به عنوان یک محرک اشتها مصرف کرد. مطالعات مختلف ثابت کرده اند که ماهیت نشاسته ای ریشه گل ختمی، سطح اشتها را افزایش می دهد.

    ریشه های گل ختمی را باید به رژیم غذایی سالم اضافه کرد. ریشه های خوراکی این گیاه گلدار حاوی مقادیر مناسب ویتامین B و C است.

    علاوه بر این، می توان مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، مس، آهن، روی و ید را در ریشه ها یافت.

    ریشه های گل ختمی برای نوزادان ایمن هستند. یک دهانشویه را با ریشه هایش تهیه کنید و سپس تحریکی را که در زمان دندان دراوردن تجربه می کنند کم می کند. علاوه بر تسکین سوزش، خواص ضد درد به کاهش درد که اغلب همراه با دندان دراوردن همراه است، کمک می کند.

    گل ختمی به عنوان گیاه، اثرات ضد التهابی دارد که بدن را از خطر بیماری ها محافظت می کند. هم چنین این یکی خواص آرامش بخش دارد که در ترویج سلامت هاضمه نقش دارد.

    خواص ضد التهاب و آرام بخش به حفاظت از شکم و روده از آسیب التهاب کمک خواهد کرد در نتیجه همانطور که در بخش سلامت نمناک گفته ایم گل ختمی برای درمان مشکلات گوارشی از قبیل زخم، درد شکمی، اسهال، اسهال و حرکت روده تحریک پذیر، عالی خواهد بود.دمنوش پنیرک و گل ختمی

    علاوه بر این عصاره ریشه گل ختمی می تواند اشتها را به دلیل وجود نشاسته اش بالا ببرد. مزایای بزرگش چیست؟

    یکی از فواید سلامتی گل ختمی روشی است که گردش خون را افزایش می دهد. مشخص شده که عصاره گل های ختمی می تواند گردش خون را نیز ترویج کند.

    در این نقطه، توصیه می شود 5 میلی لیتر از عصاره اش را در یک روز بنوشید تا بهترین نتایج سلامتی را به دست آورید.

    فایده بعدی سلامتی ارایه شده توسط گل ختمی، درمان خونریزی لثه است. مشخص شده است که گل ختمی می تواند به عنوان دهانشویه استفاده شود. هم چنین به خاطر وجود خواص ضد التهابی اش به درمان درد لثه، و سوزش نیز کمک می کند.

    خود دهانشویه اش نیز می تواند از ریشه این گیاه ساخته شود. علاوه بر این، گل های ختمی می توانند به عنوان تسکین دهنده، ادرار آور و نرم کننده عمل کنند.

    در نتیجه برای داشتن دهان سالم و تازه، استفاده از گل ختمی بهترین روش است که می توانید انجام دهید.

    در حقیقت، عصاره گل ها و ریشه های گل ختمی به مقابله با انواع بیماری ها کمک خواهد کرد. در این حالت، ریشه ها و گلهای ختمی به تسکین درد و سوزش معده در زنان کمک خواهند کرد.

    چیزی که باعث می شود گل ختمی تبدیل به یک درمان طبیعی بزرگ شود، روشی است که به درمان خروج واژینال کمک می کند.

    برای نکات، شما می توانید گل و ریشه هایش را آسیاب کنید و با اضافه کردن عسل آن را به یک چایی تبدیل کنید. بنابراین، با مزایای ارائه شده توسط گل ختمی، سلامتی زنان را به طور حتم ارتقا خواهد داد.

  • مدل کابینت جدید سفید مشکی
  • گفته می شود که گل ختمی برای افزایش تولید شیر زنان مفید خواهد بود. به همین دلیل، شما می توانید ریشه ها و برگ هایش را بجوشانید و این کار را انجام دهید.

    علاوه بر این، گل ختمی نیز می تواند از سقط جنین نیز جلوگیری کند بنابراین، با این که این گیاه طیف وسیعی از مزایای سلامتی را فراهم می کند، شما می توانید آن را از هم اکنون مصرف کنید.

    در واقع، فواید سلامتی گل ختمی برای درمان زیبایی در ادامه بخش سلامت نمناک و در بحث بررسی خواص گل ختمی آورده شده است:

    یکی از مزایای زیبایی ارایه شده توسط گل ختمی، بهبود سلامت پوست است. در این حالت، گل ختمی پوست شما را به پوستی نرم و درخشان و مرطوب تبدیل می کند.

    هم چنین پوست شما را مرطوب خواهد کرد و از حضور خشکی پوست جلوگیری خواهد کرد. برای این گزینه ها، شما می توانید یک ماسک پوست با اضافه کردن ترکیبات طبیعی دیگری مثل روغن زیتون، ماست و عسل برای رسیدن به زیبایی و پوست سالم استفاده کنید.

    گل ختمی نه تنها مزایای سلامتی را تامین می کند، بلکه در ارتقا سلامت مو نیز نقش مهمی دارد. گل ختمی می تواند به عنوان نرم کننده گیاهی موثر استفاده شود.

    در نتیجه با استفاده منظم از این نرم کننده مو، شما موهای صاف و نرمی خواهید داشت و در واقع از شر موهای خشک خلاص می شوید.

    علاوه بر این، مشهور است که گل ختمی می تواند رنگ موی طبیعی برای شما باشد. شما می توانید موهای خود را در خانه تان رنگ کنید. در نتیجه شما باید چند گام ساده را دنبال کنید.

    باید گل های آبی آن را به آب اضافه کنید و بجوشانید. بعد از آن، شما باید آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. بنابراین استفاده از این رنگ موی طبیعی بسیار عالی خواهد بود ، چون شما همچنین می توانید موهای صافی نیز داشته باشید.دمنوش پنیرک و گل ختمی

    دسته ای از گلهای بنفش آبی رنگ این گیاه را در آب داغ بجوشانید. بگذارید به مدت 10 دقیقه بماند. پپ و بعد از سرد شدن، آن را به یک بطری بریزید. موهای خود را با آن اسپری کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بماند و موهای خود را شامپو کنید و بعد با آب بشویید.

    هایلایت زرد رنگ روی موهای خاکستری شما بوجود می آید، با این رنگ کردن ساده، یک تغییر زیبا به دست خواهید آورد.

    شما می توانید از آن، به هر اندازه که می خواهید استفاده کنید تا هایلایت های زرد پنهان را نگه دارید. هفته ای دو بار از آن استفاده کنید تا یک رنگ زیبا به دست آورید، بدون این که به موهایتان آسیب بزنید!

    عصاره این گیاه برای آبرسانی پوست، نگه داشتن رطوبت و نرم کردن پوست شناخته می شود. این نرم کننده غیر چرب به خاطر نرم کنندگی اش شناخته شده است و آن را به یک درمان خانگی برای پوست های خشک تبدیل کرده است.

    عصاره آن همچنین به پوست انعطاف پذیری و کشسانی می دهد و آن را جوان و درخشان نگه می دارد.

    فعالیت های ضد التهابی ریشه های گل ختمی واقعاً قابل تحسین است. آزمایش های انجام شده در طول دهه 1960 نشان دادند که این ریشه ها پتانسیل آزاد کردن شرایط مختلف پوست را دارند، از جمله برامدگی هایی که با اگزما و پسوریازیس همراه هستند را نیز از بین خواهند برد.

    هم چنین شما می توانید بریدگی ها، خراش و زخم های کوچک را با استفاده از ریشه های این گیاه التیام ببخشید.

    کمی از ساقه یا ریشه های گل ختمی را بردارید و آن را در محل سوختگی های خود اعمال کنید. آن ها درد و التهاب و زخم ها را التیام می دهند. خواص مرطوب کنندگی ریشه های این گیاه باعث رطوبت و جلوگیری از خشک شدن ناحیه آسیب دیده و التیام سریع تر می شود.

    یکی از مشکلات عمده با موهای مجعد این است که به راحتی به هم پیچیده می شود و باز کردن گره ها یکی از سخت ترین کارها است. می توانید با جوشانده این گیاه به اهداف درمانیتان برسید. با مرطوب کردن حلقه های خشک موها، آنها را سریعاً آزاد و نرم کنید.

    در واقع، فواید سلامتی بیشتری برای گل ختمی در زیر آورده شده است:

    -کاهنده تورم

    -درمان درد

    -محرک اشتها

    در نتیجه اجازه دهید نگاهی به نکاتی برای مصرف گل ختمی در زیر بیندازیم.

    برای مصرف گل ختمی می توانید چندین روش از جمله اضافه کردن گلبرگ و غنچه گل را به سالاد خود انجام دهید. این عالی است چون شما مواد مغذی را به کاسه سالاد خود اضافه می کنید.

    هم چنین شما می توانید گلش را آسیاب کنید و آن را به عنوان یک چای بجوشانید. فراموش نکنید که عسل را برای شیرین کردن مزه اش اضافه کنید!

    این گیاه عموماً به خورش و سوپ اضافه می شود. علاوه بر این، گلبرگ های آن می توانند به دادن رنگ به محصولات قنادی کمک کنند و همچنین رنگ عالی را به میوه ها، نوشیدنی های غیرالکلی، مانند مربا، ژله و سوسیس، می دهد.

    در آخر، باید متذکر شویم که گل ختمی نوعی گیاه است که حرارت بالا و قرار گرفتن مستقیم با الکل می تواند خواص التیام بخشی داشته باشد.

    پس برای آماده کردن گل ختمی باید مراقب باشید. به طور خلاصه، گل ختمی تنها یک گل زیبا در باغ شما نیست. در واقع، بیشتر از این است. این گیاه می تواند طیف وسیعی از فواید سلامتی را به شما بدهد ، مانند افزایش گردش و درمان سریع تر زخم ها.

    بنابراین شروع به مصرف گل ختمی کنید و همچنین می توانید بهترین نتایج سلامتی را به دست آورید.

    در حالی که گل ختمی برای اغلب مردم ایمن است، اما همیشه توصیه می شود که با پزشک خود، مانند همه داروهای دیگر، چک کنید. هیچ مطالعه ای برای تاثیر این گیاه در طول دوران بارداری و شیردهی در دسترس نیست.

    بنابراین بهتر اسست که برای ایمن بودن از آن استفاده نکنید.

     

    پنیرک یک گیاه پرخاصیت است که مردم از گل و برگ آن برای تهیه دارو استفاده می کنند.

    پنیرک در بیشتر خاک ها، از مناطق ساحلی گرفته تا زیستگاه های طبیعی کوهستانی، با بیش ترین تنظیمات مناسب برای این گیاه مقاوم، یافت می شود.

    برگ ها، گل ها، غلاف دانه، ریشه ها.

    برگ ها در بهار؛ گل ها در اواخر بهار؛ غلاف دانه در اوایل تابستان.

    ریشه ها می توانند هر زمان که به اندازه کافی برای خود بوته گیاه بزرگ باشند، برداشت شوند.دمنوش پنیرک و گل ختمی

    ویتامین های A، B، C، E؛ انولین؛ لعاب، فنول، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری؛ فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، سلنیوم، پتاسیم.

    همانند بسیاری از گیاهان خوراکی، پنیرک نیز سابقه ای طولانی در کاربردهای دارویی دارد.

    پنیرک به دلیل محتوای لعابی بالای آن، گیاهان تسکین دهنده و آرامش بخش را به ویژه برای التهاب، یا برای مجاری ادراری، گوارشی یا تنفسی، به کار برده می شود.

    زنان باردار یا مادران تازه ممکن است دوست داشته باشند بدانند که برگ های پنیرک می توانند مقادیر مفیدی از آهن را فراهم کنند، همچنین روی و بیشتر ویتامین ها.

    بنا بر گزارش ها، همه خانواده پنیرک ها به جز پنیرک پنبه، خوراکی هستند.

    با میزان موکیلاژ زیاد، برگ ها می توانند به عنوان پادزهر اضطراری برای سوزش و یا تحریکاتی که ممکن است ناشی از مصرف اتفاقی گیاهان تند و زننده باشد.

    آشپزهای خلاق می توانند پنیرک را با اسفناج در بسیاری از غذاها از جمله سوپ و سالاد وارد کنند.

    من حتی برگ های پنیرک بزرگ را برای یک ثانیه در روغن داغ سرخ می کنم تا “پاپدام” درست شود.

    هم چنین پنیرک می تواند سوپ را کمی لعاب دار و سفت کند.

    پنیرک به عنوان مهم ترین گیاه در جامعه وجود دارد.

    هر بهار پنیرک در حومه های شهر جمع می شوند.

    در زمان های قدیم، پنیرک یک محصول قحطی و یک غذای سنتی بود که هر ساله در روز استقلال درست می کردند.

    در زمانی که غذای مصری / خاورمیانه ای به نام مولوخیل تهیه می شود، پنیرک معمولی را می توان جانشین خانواده کورچروس الیتوریوس آکا ‘پنیرک جوت’ کرد.

    در چین، ریشه های پنیرک یک جز اصلی و عام هستند و در سوپ استفاده می شوند.

    غلاف دانه را می توان با سفیده تخم مرغ جایگزین کرد، در صورتی که بخواهد مرنگ پنیرک درست کند. غلاف دانه پوست کنده شده را با استفاده از غلاف دانه 3 قسمت آب و 1 قسمت از آن بجوشانید تا مایع به نصف کاهش یابد.

    برای هر نصف لیوان مایع، یک عدد سفیده تخم مرغ، یک قاشق چایخوری فلفل، کمی وانیل و شکر اضافه کنید، بعد آن را انقدر هم بزنید تا حالت کف و فوم شود، درست مثل مرنگ.

    مزایای پنیرک

    برگ ها و غنچه های گل پنیرک شامل مخاط، تانن، فلاونوئیدها، روغن گیاهی، ویتامین C و مواد دیگر هستند.

    آنتوسیانین گلیکوزید مالوین که یک ماده شیمیایی طبیعی است، تنها در گل ها یافت می شود.

    مالوا سیلوستریس به طور سنتی به عنوان یک درمان گیاهی برای آسم، برونشیت، سرفه، عفونت های گلو و آمفیزم استفاده می شود.

    هم چنین برای درمان زخم یا التهاب غشا مخاطی در دهان، گلو، معده و روده ها استفاده می شود.

    استفاده دیگر از این گیاه در داروهای گیاهی سنتی شامل درمان سنگ صفرا، سنگ کلیه، التهاب کلیه، سردرد، یبوست، دندان درد و بی خوابی است.

     

    دمنوش پنیرک و گل ختمی

    به علت داشتن عوامل قابض، باکتریایی و خواص ضد التهابی اش، این گیاه می تواند به صورت موضعی به عنوان یک درمان گیاهی برای زخم ها، کورک ها، جوش ها، نیش حشرات، خارش پوست، اگزما، آکنه و تورم مفید باشد.

    پنیرک های معمول، کاربردهای سلامتی مشابه زیادی با مارشملو دارد.

    پنیرک معمول یک گیاه محبوب برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن کمک می کند، چون خواص درمانی دارد که می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مخاطی است که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد.

    چای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه می تواند برای درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا به کار رود. گل ها و برگ ها باید قبل از استفاده، به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس بخورند.

    برای حفظ خواص پزشکی این گیاه، نباید جوشانده شوند. امروزه، گل ها و عصاره خشک شده در بسیاری از مخلوط های چای تجاری و داروهای ضد درمانی مورد استفاده قرار می گیرند که برای تسکین سرفه در نظر گرفته شده است.

     

    گفته می شود که چای از این گیاه به مادران شیرده کمک می کند تا شیر بیشتری تولید کنند. مالوا سیلوستریس نیز از آن به عنوان یک منبع غذا استفاده می کند.

    دانه های آن شبیه به فندق های جوان هستند و می توانند در سالاد سبز همراه با برگ ها و گل ها قرار بگیرند. استفاده از پنیرک در آشپزخانه عمدتاً فراموش شده است، اما قطعاً سزاوار بازگشت مجدد است.

    دمنوش گل پنیرک دارای ویتامین وB وC فراوان می باشد ، مقوی رحم و ادرار آور است و برای درمان بیماری های کلیه ومثانه مانند سوزش مجاری ادراری و عفونت مثانه بسیارمفید و موثر است.

    دمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است.

  • مدل موی شینیون دخترانه برای عروسی
  • دمنوش گل های پنیرک برای رفع زکام و تورم دهان و گلو بسیار موثر است و به علت داشتن موسیلاژ، از داروهای مفید برای درمان سرفه است ، همچنین دمنوش ساقه و برگ آن ، موجب برطرف شدن گرفتگی صدا می شود.

    دمنوش پنیرک سبب درمان دلپیچه می شود و ضد اسهال است . این دمنوش برای رفع تورم های روده ای و معده ای و یبوست به دلیل خواص ملینی آن مفید است . این دمنوش خلط آوربوده و استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام موجب رفع ناراحتی های بواسیر ، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و … می شود.

    دمنوش پنیرک خاصیت نرم کنندگی پوست بدن را دارد و برای درمان جوش بسیار موثر است ، می توان این دمنوش را به صورت لو سیون برای نرم کردن پوست بدن به کار برد.

     

    تهیه چای:

    در یک قوری 2 گرم گل پنیرک و یک لیوان آب سرد می ریزیم و اجازه می دهیم تا 5 دقیقه بجوشد ، سپس در حالیکه این چای در حال جوش است روی آن یک لیوان آب می ریزیم و بعد از یک ربع آن را صاف می کنیم و این چای مفید را می نوشیم.

    1- گل پنیرک، موسیلاژ و آنتوسیانین فراوان دارد که موجب بند آمدن سرفه و رفع گرفتگی صدا می شود.

    2- پس از صاف کردن دم کرده، برای استخراج تمام موسیلاژ گل را فشار دهید و سپس تفاله را دور بریزید.

    3- هنگام تهیه ی فرآورده، بیش از 5 دقیقه آن را نجوشانید، زیرا موجب هیدرولیز موسیلاژ می شود و محصول را کم اثر می کند.دمنوش پنیرک و گل ختمی

    4- مصرف این گیاه برای درمان کم خونی، مفید است.

    ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم.

    ب:برگ پنیرک

    برگ پنیرک دارای 8 درصد موسیلاژ و مقداری تانن و فلاونوئید است که پس از هیدرولیز، قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید تولید می کند.

    یک لیوان آب سرد ریخته را روی 5 گرم برگ پنیرک بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید و یا روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و درب آن را بپوشانیم تا دم بکشد ، سپس بعد از 15 دقیقه آن را صاف می کنیم. اگر می خواهید محلول های سرد برگ پنیرک را مصرف کنید ، قبل از مصرف، آن را کمی گرم کنید. برای هر بار مصرف این دمنوش ، یک قاشق عسل به آن بیفزایید تا اثر آن قوی ترشود. روزی سه تا چهار بار این دمنوش را مصرف کنید.

    درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، درمان تورم های روده ای – معدی

    از ترکیب برگ پنیرک با گیاهان دیگر برای کاهش عوارض سرماخوردگی به خصوص سرفه، استفاده می کنند.

    پنیرک برای سوزش دهان و گلو، سرفه خشک و برونشیت مورد استفاده قرار می گیرد و هم چنین برای مشکلات شکم و مثانه استفاده می شود.برای درمان زخم، برخی افراد پنیرک را در یک لباس مرطوب گرم قرار می دهند و آن را مستقیماً به پوستشان می مالند و یا آن را به آب وان حمام اضافه کنید.در غذاها، پنیرک به عنوان یک عامل رنگ آمیزی به کار می رود. گل پنیرک حاوی مخاط است که از گلو و دهان محافظت می کند و آنها را تسکین می دهد.

    مدارک تایید شده برای:

    _برونشیت.

    _ناراحتی شکمی.

    _مشکلات مثانه ای.

    _اسهال.

    _تحریک دهان و گلو.

    _سرفه خشک.

    _زخم ، املیدن روی پوست یا ریختن در وان حمام .

    شرایط دیگر:

    شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی پنیرک برای این کاربردها مورد نیاز است.

    دوزهای ایمن:

    برای تعیین مقدار مناسب این گیاه، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

    برخی گیاه شناسان این دوز مصرفی را توصیه می کنند:مصرف 5 گرم گیاه ریز شده، خشک شده یا تازه، روزانه و یا دم کرده.

    این گیاه سمی نیست و هیچ گزارشی از عوارض جانبی و یا تداخل با دیگر داروها برایش وجود ندارد.

    این شامل هم گل ها و هم برگ ها می شود.

    با این حال، دوزهای زیادش می توانند به عنوان ملین مورد استفاده قرار گیرند و موجب اسهال می شوند.

    در برخی از مقالات زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از این گیاه اجتناب کنند، اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

    اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد پنیرک وجود دارد تا بدانیم استفاده از آن بی خطر است یا خیر.

    بارداری و شیردهی:اطلاعات کافی در مورد استفاده از پنیرک در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد ؛ در مورد استفاده از آن در حد امن پیش بروید و زیاده روی نکنید.

    گیاه پنیرک را به خوبی با مواد شوینده مخصوص سبزیجات ، چندین مرتبه می شوئیم تا کاملا تمیز شود سپس آن را خرد می کنیم و با کمی آب می پزیم . سپس پیاز داغ و سیر داغ می کنیم و کمی زرد چوبه و فلفل به آن می افزاییم و چند تخم مرغ به آن می افزاییم ، سپس این مخلوط را به پنیرک پخته شده اضافه می کنیم و 5 دقیقه درب ظرف را می بندیم تا این مواد طعم دار شوند.این غذای خوشمزه را همراه ماست میل بفرمایید.

     

    سبد خرید شما خالی است.

    نام کاربری یا آدرس ایمیل *

    گذرواژه *

    مرا به خاطر بسپار .btnh:hover { background-color: #d2a56a !important; } .btnh{ min-width: 150px; float: left; margin-top: 10px!important; background-color: #800020!important; cursor: pointer; font-size: 14px; color: #fff; padding: 14px 20px; text-decoration: none!important; border: none; transition: all .6s cubic-bezier(.77,0,.175,1); }ورود

    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

    دمنوش پنیرک و گل ختمی

    آدرس ایمیل *

    گذرواژه *

    نام خانوادگی *

    نام فروشگاه *

    آدرس فروشگاه * https://vipshop.flowers/market/

    شماره تلفن*

    قوانین و شرایط را خوانده و قبول دارم.

    مشتری هستم فروشنده هستم

    عضویت

    نام کاربری یا آدرس ایمیل *

    گذرواژه *

    مرا به خاطر بسپار .btnh:hover { background-color: #d2a56a !important; } .btnh{ min-width: 150px; float: left; margin-top: 10px!important; background-color: #800020!important; cursor: pointer; font-size: 14px; color: #fff; padding: 14px 20px; text-decoration: none!important; border: none; transition: all .6s cubic-bezier(.77,0,.175,1); }ورود

    گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

    آدرس ایمیل *

    گذرواژه *

    نام خانوادگی *

    نام فروشگاه *

    آدرس فروشگاه * https://vipshop.flowers/market/

    شماره تلفن*

    قوانین و شرایط را خوانده و قبول دارم.

    مشتری هستم فروشنده هستم

    عضویت

    گیاه پنیرک با نام علمی گیاهی گل‌دار از جنس مالوا (Malva) است. این گیاه با گل‌های بنفش‌رنگ خود اغلب در دشت‌ها می‌روید و ارتفاع آن معمولا به حدود ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. پنیرک، بومیِ غرب اروپا است؛ اما در بخش‌هایی از مدیترانه و شمال آفریقا هم رشد می‌کند و به بیشتر کشورهای انگلیسی‌زبان وارد شده است.دمنوش پنیرک و گل ختمی

    عجیب‌ترین بخش گیاه پنیرک، مغز و دانه‌های آن است (که به‌خاطر شکل‌شان به پنیرک معروف شده‌اند). لُعاب (موسیلاژ) موجود در گیاه پنیرک ارزش دارویی زیادی دارد و در تهیه‌ی داروهای مختلف از آن استفاده می‌شود. مردم در قدیم گل پنیرک را نیز مصرف می‌کردند.

    پنیرک در بیشتر خاک ها، از مناطق ساحلی گرفته تا زیستگاه های طبیعی کوهستانی، با بیش ترین تنظیمات مناسب برای این گیاه مقاوم، یافت می شود.

    یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های گیاه پنیرک برای کاهش درد به‌ خصوص در درمان‌های موضعی است. اگر زخم یا جراحتی در پوست خود دارید می‌توانید برگ پنیرک را به‌صورت ضماد روی محل موردنظر قرار دهید.

    مواد شیمیایی موجود در برگ گیاه پنیرک، ‌که دارای ویتامین‌های بسیار زیادی است، نه‌تنها سبب بهبودی سریع‌تر می‌شود، بلکه مواد ضددرد خاصی را ترشح می‌کند که به کاهش درد و ناراحتی کمک خواهد کرد.

    از خاصیت ضد درد گیاه پنیرک می‌توان برای دردهای داخلی و خارجی استفاده کرد. به‌خاطر همین ویژگی خاص، از پنیرک می‌توان به‌عنوان ماسک صورت یا درمان سردردهای موضعی استفاده کرد.

    قرار دادن گیاه پنیرک بر روی زخم، از نفوذ عفونت‌های باکتریایی و سایر عوامل خارجی از طریق جراحت به بدن جلوگیری می‌کند و با این روش سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مصرف برگ، دانه‌ها و سایر بخش‌های گیاه پنیرک نیز به این امر کمک می‌کند.

    برای تسکین نیش حشره، سوختگی‌های وسیع، آفتاب‌سوختگی یا خارش پوستی، استفاده از ژل یا پماد حاوی پنیرک می‌تواند در کاهش التهاب و وَرَم تأثیر زیادی داشته باشد و همزمان به ترمیم سریع‌تر آن ناحیه کمک‌ کند.

    اگر از روغن پنیرک یا انواع پنیرک خوراکی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را روی مفاصل یا مناطقی که درد دارد قرار دهید.

  • خواص بابونه براي موي سر
  • اگر از احتقان سینه یا بیماری تنفسی رنج می‌برید، مصرف پنیرک پیشنهادی عالی برای شما است. پنیرک نه‌تنها با تمیز کردن مجاری تنفسی، سینه را صاف می‌کند، بلکه با ویژگی ضدالتهابی خود سبب تسکین سینه و غدد می‌شود. همچنین به افزایش سلامتی و بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.

    استفاده از پماد پنیرک می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی بدن داشته باشد. در حقیقت اگر نگران افزایش سن‌تان هستید یا هر روز چین‌و‌چروک‌هایتان را جلوی آینه وارسی می‌کنید، از ژل یا کِرِم حاوی پنیرک استفاده کنید و پوست‌تان را جوان نگه دارید.

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق رامعتدل می‌کند. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

    پنیرک به صورت دم کرده، ادرار آور و زیاد کننده شیر مادران است.

    مخلوط گل پنیرک و گل ختمی برای درمان سرماخوردگی، تسکین سرفه و رفع گرفتگی صدا مفید است.

    دم کرده گیاه پنیرک برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده تنبلی هستند، بسیار مفید است.

    از خواص پنیرک رفع سردردهای یکطرفه شدید (میگرن)، دل پیچه، ورم لوزه‌ها و درد گلو است.

    استفاده از ضماد برگ و ریشه پنیرک روی دمل یا کورک، باعث می‌شود تا بسیار سریع سرباز کنند.

    رفع ناراحتی‌های بواسیر، ورم پلک چشم و بعضی تومورها از دیگر خواص پنیرک است، به این منظور از جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و یا حمام ته نشین استفاده می‌شود.

    دمنوش پنیرک و گل ختمی

    برای سوختگی ناشی از آفتاب و آفتاب زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی مالیده می‌شود.

    مصرف پنیرک به صورت چای در درمان ورم معده و برطرف نمودن التهاب روده توصیه می‌شود و می‌تواند از ایجاد زخم معده جلوگیری نماید که این خاصیت به خاطر وجود موسیلاژ است.

    این گیاه در درمان برونشیت، آمفیزم و سایر ناراحتی‌های مربوط به برونش‌ها به عنوان درمان مکمل مورد استفاده قرار میگیرد.

    نوشیدن جوشانده پنیرک برای بیماری‌هایی نظیر عفونت مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مفید و موثر است.

    استفاده از پنیرک به صورت کرم و یا لوسیون خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان اگزما میتواند مفید باشد، همچنین از خواص پنیرک درمان آکنه، زخم، کبودی و سوختگی پوست نیز هست.

    از دیگر خواص پنیرک، تسکین درد ناشی از گزیدگی زنبور است به این منظور برگ پنیرک را کوبیده و در محل گزیدگی قرار می‌دهند، همچنین برگ تازه ساییده شده با کره گاوی باعث شده هیچ گزنده‌ای، بدن را نگزد.

    نشستن در جوشانده برگ گیاه پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نرم کردن آنها بسیار مفید و موثر است.

    گیاه پنیرک در درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار موثر است.

    برای تهیه کردن دم کرده پنیرک به یک الی دو قاشق گیاه تازه از آن نیاز دارید. گیاه تازه پنیرک را به مقدار نیاز در یک فنجان آب سرد به مدت ۸ ساعت خیس کنید، سپس با حرارت بسیار کم گرم کنید و نگذارید بجوشد و روزانه دو الی سه بار از آن  بنوشید.

    برای تهیه عصاره پنیرک ۵۰ گرم از گیاه تازه پنیرک را در یک لیوان آب داغ برای دو الی سه ساعت خیس کنید و برای چند لحظه با حرارت کم آن را جوش دهید و برای شستشو دست و صورت و استعمال خارجی از آن استفاده کنید.

    برای از بین بردن انواع عفونت، 40‌ گرم گیاه پنیرک را به‌همراه یک لیتر آب جوش به مدت 10‌دقیقه دم کرده، یک فنجان از این دمکرده را روزی سه‌بار بنوشید تا عفونت‌های ادراری، برونشیت و عفونت‌های سرخک و مخملک از‌بین بروند.

    مخلوط گل پنیرک به همراه گل سرخ، بابونه، گل ختمی و بنفشه برای رفع عفونت دستگاه تناسلی زنان بسیار موثر است.

    دمنوش پونه، پنیرک، و شستشوی با سرکه نیز از درمان‌های خانگی برای رفع عفونت زنان است.

    بر روی 5 گرم برگ پنیرک، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه جوشانده شود، همچنین میتوان بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخت و درب آن را بست؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف کرده و استفاده شود، همچنین می‌توان با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن اضافه نمود که اثر آن قویتر میشود. از این ترکیب روزی 3 تا 4 مرتبه استفاده شود.

    نشستن در جوشانده برگ پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نیز نرم کردن آنها و نرم کردن ورم‌های مقعد مفید است.

    درمان سرفه با گیاه پنیرک

    گفته می شود که چای از این گیاه به مادران شیرده کمک می کند تا شیر بیشتری تولید کنند. مالوا سیلوستریس نیز از آن به عنوان یک منبع غذا استفاده می کند.

    دانه های آن شبیه به فندق های جوان هستند و می توانند در سالاد سبز همراه با برگ ها و گل ها قرار بگیرند. استفاده از پنیرک در آشپزخانه عمدتاً فراموش شده است، اما قطعاً سزاوار بازگشت مجدد است.

    دمنوش گل پنیرک دارای ویتامین وB وC فراوان می باشد ، مقوی رحم و ادرار آور است و برای درمان بیماری های کلیه ومثانه مانند سوزش مجاری ادراری و عفونت مثانه بسیارمفید و موثر است.

     

    دمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است.

    این گیاه سمی نیست و هیچ گزارشی از عوارض جانبی و یا تداخل با دیگر داروها برایش وجود ندارد.

    این شامل هم گل ها و هم برگ ها می شود.

    با این حال، دوزهای زیادش می توانند به عنوان ملین مورد استفاده قرار گیرند و موجب اسهال می شوند.

    در برخی از مقالات زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از این گیاه اجتناب کنند، اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

    اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد پنیرک وجود دارد تا بدانیم استفاده از آن بی خطر است یا خیر.

    بارداری و شیردهی:اطلاعات کافی در مورد استفاده از پنیرک در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد ؛ در مورد استفاده از آن در حد امن پیش بروید و زیاده روی نکنید.

    گیاه پنیرک را به خوبی با مواد شوینده مخصوص سبزیجات ، چندین مرتبه می شوئیم تا کاملا تمیز شود سپس آن را خرد می کنیم و با کمی آب می پزیم . سپس پیاز داغ و سیر داغ می کنیم و کمی زرد چوبه و فلفل به آن می افزاییم و چند تخم مرغ به آن می افزاییم ، سپس این مخلوط را به پنیرک پخته شده اضافه می کنیم و 5 دقیقه درب ظرف را می بندیم تا این مواد طعم دار شوند.این غذای خوشمزه را همراه ماست میل بفرمایید.

    مقاله امروز هم به پایان رسید مقاله امروز چه طور بود؟ در معرفی و توضیح «گل پنیرک چیست؟ خواص پنیرک (طبیعت و خواص درمانی)» موفق بودیم؟ اگر سوالی در گوشه ذهنتان جا مانده، در قسمت دیدگاه از ما بپرسید.
    سعی میکنیم خیلی زود جوابتان را بدهیم. در آخر هم اگر نظری درباره مقاله «گل پنیرک چیست؟ خواص پنیرک (طبیعت و خواص درمانی)» دارید که فکر میکنید جایش در مقاله خالی است حتما مطرح کنید تا بتوانیم از آن استفاده کنیم 😊 این مقاله به کوشش اعضای تیم VIP تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت خرید آنلاین گل و گیاه و مقالات داشته باشیم. در پایان اگر فکر میکنید خواندن این مقاله میتواند برای دوستان شما مفید باشد حتما آن را به اشتراک بگذارید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌ سایت

    عالى بود! یه سوال آیا دم کرده گل یا برگ پنیرک اگه به صورت خوراکى مصرف بشه واسه پوستهاى پیر مفید هست یا نه؟

    سلام بله

    سلام بله


     

    مشخصات

     

    پنیرک گیاهی است علفی ، پایا و چند ساله که ارتفاع آن به 60 سانتی متر نیز می‌رسد. در کتب طب سنتی از آن به خبازی یاد شده است .
    برگ‌های آن این گیاه خودرو و حالت دایره ای و دندانه دار دارد و گل‌های آن بنفش رنگ و کوچک هستند . از لحاظ شکل ظاهری به گل ختمی بسیار شبیه می‌باشد و از لحاظ خواص نیز به آن نزدیک است.
    قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ وگل آن می‌باشد .
    جمع آوری برگهای پنیرک در فصل بهار و جمع آوری گل ها در تابستان صورت می‌گیرد.دمنوش پنیرک و گل ختمی

       

    فواید دمنوش گل پنیرک

    تاثیر بر روی دستگاه ادراری و تناسلی:
    دمنوش گل پنیرک ادرار آور است.
    مقوی رحم می‌باشد.
    دارای ویتامین A وB وC است و درمان بیماری‌های کلیه ومثانه بسیار موثر است.
    برای سوزش مجاری ادراری مفید است.
    دمنوش آن برای عفونت مثانه موثر است.

    تاثیر بر روی غدد:
    دمنوش پنیرک در سلامت کبد و پاک کردن آن موثر است.
    برای درمان یرقان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تاثیر بر روی دستگاه تنفسی :
    دمنوش گل‌های پنیرک به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است.
    برای رفع زکام به کار می‌رود.
    تورم دهان و گلو را برطرف می‌سازد.
    دمنوش ساقه و برگ آن ، گرفتگی صدا را برطرف می‌کند .

    تاثیر بر وری دستگاه گوارش:
    دمنوش پنیرک به عنوان ضد اسهال عمل می‌کند.
    ملین است ویبوست را برطرف می‌سازد.
    خلط آور است.
    دمنوش گل پنیرک ، تورم‌های روده‌ای و معده‌ای را رفع می‌کند.
    استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام در رفع ناراحتی‌های بواسیر ، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره موثر است.
    در درمان دلپیچه کمک می‌کند.

    تاثیر بر روی پوست:
    دمنوش پنیرک در درمان جوش‌های پوستی کاربرد دارد .
    از دمنوش غلیظ آن که اثر نرم کننده پوست بدن را دارد به صورت لوسیون استفاده می‌شود.

    خواص دیگر :
    ترکیب پودر خشک شده پنیرک با روغن زنجبیل ، یک مسکن قوی برای درد می‌باشد.

     

     

     

    منبع جغرافیایی دمنوش گل پنیرک

    این گیاه در ایران در نواحی البرز ،کرج، آذربایجان ، خراسان و شیراز دیده شده است.
     

    برای استفاده از خواص کامل پنیرک ،می‌توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد .
    چون اثرات پنیرک با گل ختمی شباهت زیادی دارد، می‌توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی برای تهیه دمنوش استفاده کرد.

    عوارض جانبی دمنوش گل پنیرک

    عوارض خاصی برای آن ذکر نشده است اما از استفاده زیاد آن باید خودداری کرد .

    طبیعت دمنوش گل پنیرک

    از نظر طب سنتی ، گیاه پنیرک را معتدل و تا حدودی سرد و تر می‌دانند.

     

    سایت شمیم بر پایه احترام به ارزش‌های خانواده بنا شده است و تمامی تلاش خود را در تحقق این مهم انجام خواهد داد. برای تماس با ما توسط راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

    سامانه پیامکی : 100020010

    رایانامه : contactus@shamiim.ir

    شبکه اجتماعی:

    تمامی حقوق این سایت برای وب‌سایت شمیم محفوظ می باشد

    برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید از غذا و دمنوش‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، استفاده کنیم.

    به گزارش فارس، این روزها با شیوع ویروس کرونا بیشتر از هر چیزی نیاز به آرامش داریم تا هم سیستم ایمنی بدن مان تقویت شود و هم بتوانیم تصمیم‌های درست بگیریم.

    انسان‌ها گاهی اوقات دچار اضطراب و استرس می‌شوند و این احساس اضطراب و ناراحتی برای هیچ فردی بیگانه نیست. زمان استرس، خوردن برخی گیاهان به صورت دمنوش می‌تواند به کاهش اثر این حالت و عوارض ناشی از آن، کمک کند. این دمنوش‌ها هم آرام‌بخش است و هم به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

    دمنوش‌هایی مانند آویشن شیرازی، مرزنجوش، پونه‌کوهی، نعناع، جینسینگ، اکیناسه (سرخارگل)، گل پنیرک، ختمی و زوفا، بارهنگ، قدومه شیرازی، اسطوخودوس، بابونه، چای سبز، سفید و کوهی، کاکوتی و عناب از جمله دمنوش‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، نوشیدن این دمنوش‌ها از ابتلای افراد به سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری و به درمان این عارضه کمک می‌کند.

    دمنوش پنیرک و گل ختمی

    دمنوشی مناسب برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

    نوشیدن دمنوش ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، اسطوخودوس، بارهنگ و عناب نقشی مؤثر در بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا، رفع عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) معده، سرفه و خارج کردن خلط از ریه‌ها دارد. برای این منظور باید ۳۰ گرم آویشن شیرازی را با ۱۰ گرم از هر یک از این گیاهان و 7عدد عناب داخل قوری ریخته و پس ز اضافه کردن آب‌جوش به آن صبر کنند تا دمنوش به خوبی دَم بکشد. هنگام مصرف دمنوش، عسل به آن اضافه کنید، این دَم‌کرده را می‌توان روزانه  چهار تا پنج لیوان میل کرد.

    دمنوشی برای رفع عفونت بدن

    افرادی که دچار عفونت بدن هستند باید یک قاشق غذاخوری از ترکیب گیاهان آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی و اسطوخودوس را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ مبتلایان به عفونت می‌توانند روزانه سه لیوان از این دمنوش را به همراه یک قاشق مرباخوری عسل میل کنند.

    دمنوش آویشن و شیرین بیان 

    دمنوش دیگری که می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی مفید باشد، دمنوشی از آویشن و شیرین بیان که می‌توانید آن را با عناب مصرف کنید. برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری برگ آویشن به همراه یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان را به همراه پنج عدد عناب را در یک قوری ریخته و یک لیوان آب جوش روی آن بریزید. این مخلوط را یک ربع با حرارت ملایم دم کرده و پس از صاف کردن، آن را به صورت گرم بنوشید. توجه کنید که این دستور دو بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار است.

    البته برای کسانی که فشار خون بالا دارند مصرف شیرین‌بیان بیش از ۳ تا ۴ هفته توصیه نمی‌شود.

    گل گاوزبان

    دمنوش گل گاوزبان از قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین دم کردنی‌ها در بین مردم ایران است.

    آرام بخش اعصاب، تقویت کننده کلیه و کبد، نشاط آور و پیشگیری کننده از افسردگی است.گل گاو زبان، سنبل‌الطیب و به لیمو را به همراه آب جوش در قوری دم کنید. اگر از رنگ سیاه گل گاوزبان خوش تان نمی‌آید چند لیمو عمانی را به قوری اضافه کنید.

    عناب

    این گیاه برای رفع استرس و اضطراب بسیار مفید است و به علت مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان، روند پیری پوست را کند می‌کند. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده‌ گلو و سینه است و فشار خون را نیز کاهش می‌دهد. این گیاه گرفتگی صدا را برطرف می‌کند و سبب تقویت دستگاه گوارش می‌شود.

     10تا 15 عدد عناب را در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم و سپس از صافی رد کنید. از آن جا که عناب شیرین است، نیاز به شیرین کردن دمنوش آن ندارید اما می‌توانید از عسل و نبات نیز استفاده کنید.

    دمنوش میوه گل رز

     میوه گل رز منبع خوبی برای ویتامین C است. حتی می‌توان گفت که این بهترین منبع ویتامین C است. شما می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را با یک فنجان میوه گل رز در روز به خصوص در این شرایط تقویت کنید.

    دمنوش زنجبیل و عسل و لیمو

    این دمنوش مانند معجزه‌ای سبب تقویت سیستم ایمنی بدنتان می شود. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که در این روزها نوشیدن این دمنوش را فراموش نکنید و برای اثربخشی بیشتر به آن مقداری عسل و لیمو اضافه کنید.

    دمنوش دارچین ، فلفل سیاه و زنجبیل

    این دمنوش با دارا بودن دارچین، فلفل سیاه و زنجبیل می‌تواند دمای بدن را حفظ کند. با نوشیدن این دمنوش بیماری‌ها نمی‌توانند به شما نزدیک شوند.

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    ما را دنبال کنید.

    ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی با بیان اینکه دمنوش‌های متنوعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد، گفت: این دمنوش‌ها باعث جلوگیری از ضعیف شدن بدن شده و باعث می‌شوند ویروس هایی مانند کرونا و آنفلوآنزا نتوانند بدن را درگیر کنند.

    هانیه ناصری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: دمنوش‌هایی مانند آویشن شیرازی، مرزنجوش، پونه‌کوهی، نعناع ، گل پنیرک، ختمی و زوفا، قدومه شیرازی، اسطوخودوس، بابونه، چای سبز، سفید و کوهی، کاکوتی و عناب از جمله دمنوش‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند و نوشیدن این دمنوش‌ها از ابتلای افراد به سرماخوردگی پیشگیری کرده و به درمان این عارضه کمک می‌کند.

    وی افزود: دمنوش ترکیبی چوب دارچین و زنجبیل و چای ترش نیز یکی از بهترین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

    ناصری نوشیدن دمنوش ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، زنجبیل و عناب را هم برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار موثر دانست و افزود: این دمنوش موجب رفع عفونت سینوس‌ها(سینوزیت) و معده و نیز خارج کردن خلط از ریه‌ها می‌شود.

    وی افزود: برای این منظور باید ۳۰ گرم آویشن شیرازی را با ۱۰ گرم از هر یک از این گیاهان و هفت عدد عناب داخل قوری ریخته و پس از اضافه کردن آب‌جوش به آن صبر کرد تا دمنوش به خوبی دَم بکشد و هنگام مصرف دمنوش، عسل به آن اضافه کرد. این دَم‌کرده را می‌توان روزانه  چهار تا پنج لیوان میل کرد.دمنوش پنیرک و گل ختمی

    این کارشناس ارشد گیاهان دارویی ترکیب سرکه سیب یا انگور محلی، سیر و عسل را هم یکی دیگر از  قوی‌ترین ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و افزود: این ترکیب خاصیت آنتی‌بیوتیکی قوی دارد.

    وی افزود: برای تهیه این ترکیب باید سه حبه سیر خام را به شکل ریز رنده و آنها را با یک لیوان سرکه سیب یا انگور محلی و هفت قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرد، این ترکیب باید روزانه سه بار و هر بار یک قاشق غذاخوری میل شود.

    ناصری تصریح کرد: مبتلایان به سرماخوردگی برای رفع مشکلشان باید علاوه بر استفاده از این گیاهان دارویی از مصرف غذاهای حجیم و چرب هم پرهیز کرده و حتما مصرف طبخ غذایی آنها به صورت آبپز، بخارپز و یا کبابی باشد.

    وی یادآور شد: استفاده از مرکبات مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و همچنین کیوی هم یکی از بهترین خوراکی های برای این دسته از بیماران است.

    ناصری افزود: این بیماران باید هنگام مصرف لبنیات از سیاهدانه، پودر نعنا یا پودر زیره همراه آن استفاده کنند.

     کارشناس ارشد گیاهان دارویی مصرف همزمان گیاهان دارویی با داروهای آرام‌بخش شیمیایی، خواب‌آور، ضد فشارخون و افسردگی را خطرناک دانست و تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که این گیاهان اثربخشی داروهای شیمیایی را افزایش دهند، بنابراین باید بین استفاده از گیاهان دارویی و مصرف داروهای شیمیایی حداقل دو تا سه ساعت فاصله باشد.

     وی یادآور شد: افرادی که شیمی‌درمانی می‌شوند، مبتلایان به هپاتیت و نارسایی‌های قلبی و اشخاصی که انسولین تزریق می‌کنند باید گیاهان دارویی را تحت نظر پزشک استفاده کنند، همچنین کودکان زیر سه سال و کهنسالان نیز بهتر است قبل از مصرف این گیاهان با متخصص طب سنتی مشورت کنند.

    انتهای پیام

    در حدود ۲۵ تا ۳۰; متن را ببینید.

    Axolopha (DC.) Alef.Dinacrusa G. Krebs[۲]

    پَنیرَک از گیاهان خزنده و پایا با بلندای ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر(در برخی شهرهای ایران مثل دزفول 50سانتی متر) و ساقه‌های ستبر، شاخه‌شاخه و کرک‌دار و منشعب و رنگ گل‌ها آبی و صورتی و میوه مسطح است.
    این سرده در ایران ۱۰ گونه گیاه علفی یک‌ساله یا چندساله دارد. این گیاه در درمان سرماخوردگی مؤثر است و در اغلب نقاط ایران به ویژه در استان خوزستان و شهرستان اندیمشک و دشت های اطراف آن شهرستان به صورت وفور در می‌روید.

    در متون قدیمی فارسی به پنیرک، تریندینگ، خورپرست، آفتاب‌پرست و آفتاب‌گردک هم می‌گفتند. در عربی به آن خُبازی و خُبازا و در زبان هندی خباجی می‌گویند. در طب سنتی نام ملوخیا و ملوکیه هم به‌کار رفته که از یونانی μαλάχη (ملاخه) گرفته شده‌است. در متون قدیمی، خلمیط، بقلةالیهودیه، و خبازی بستانی هم نوشته‌اند.
    پنیرک را در کرمان و شیراز ختمی (خطمی) و نان کلاغ و خرو و در گیلان پین‌دیره می‌گویند. در مناطق جنوبی‌تر ایران بویژه در استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و فارس به آن تولَه می‌گویند.
    در منطقه آذربایجان با نام “هَمَه گوجی” شناخته میشود.

    پنیرک با نام علمی Malva sylvestris در عربی خبازی نامیده می‌شود. گیاهی است علفی، به ارتفاع تا ۶۰ سانتی‌متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده نیز کشت می‌گردد.
    دمنوش پنیرک و گل ختمی

    قسمت مورد استفادهٔ پنیرک برگ و گل می‌باشند. البته در اکثر نواحی، گل پنیرک مورد استفاده قرا می‌گردد. این گیاه در ایران رویش ندارد و گونهٔ نزدیک به آن به نام M.neglecta مورد استفاده قرار می‌گیرد. گونهٔ موجود در ایران، به بلندی گونهٔ اول نیست و به حالت تقریباً خوابیده‌است و حداکثر تا ۴۰ سانتی‌متر مرتفع می‌شود. برگ‌ها دارای حالت دایره‌ای و دندانه دار و گل‌ها، بنفش رنگ و کوچک هستند.

    قسمت مورد استفادهٔ پنیرک در ایران، گل‌های بنفش رنگ خشک شدهٔ آن می‌باشد. محل رویش گیاه در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران، آذربایجان، آستارا، اصفهان، نواحی مرکزی ایران، خراسان، دامغان، سمنان، بهبهان، جنوب ایران، کرمان، بلوچستان و سایر نقاط می‌باشند.

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب گزیدگی مفید است، دم کردهٔ ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌سازد.

    در درمان التهاب‌های تنفسی و جوش‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.

    برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل یا کورک قرار گیرد باعث می‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

    جوشاندهٔ آن برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مؤثر و مفید است، دم کردهٔ آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند، توصیه می‌شود.

    در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

    برای رفع جوش‌های صورت نیز می‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌های محل جوش را تسکین می‌دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی‌ها مؤثر است.

    در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌کننده و خنک‌کننده استفاده می‌شود، ۳۰۰ گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌جوشانند و به عنوان مسکن می‌خورند.

    استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی‌های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.

    از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می‌آید که اثر نرم‌کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می‌بخشد.

    برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب زدگی، جوشانده ۵۰۰ گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می‌مالند.

    برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.

    گل‌های پنیرک بیش از ۱۰ درصد موسیلاژ دارند. این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک می‌شود. هم چنین گل‌های پنیرک حاوی مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین‌ها و ۷ درصد آنتوسیانین‌ها می‌باشد (نسبت به وزن خشک گل).

    دم کردهٔ گل‌ها به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می‌شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می‌کند.

    در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم‌ها استفاده می‌شود. از رنگ آن(آنتوسیانین‌های آن)، برای مواد غذایی استفاده می‌شود.

    مهمترین اثرات گزارش شده عبارتند از: ضد درد، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط‌آور و مقوی رحم.

    تهیه چای: بر روی ۲ گرم از گل‌ها، یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر ۵ دقیقه می‌جوشانیم. هم چنین می‌توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از ۱۵ دقیقه، صاف نموده و میل کنیم.

    برگ حاوی حدود ۸ درصد موسیلاژ می‌باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می‌کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.

    بر روی ۵ گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود ۵ دقیقه می‌جوشانیم یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می‌ریزیم و بهتر است در آن را بپوشانیم؛ آن گاه پس از ۱۵ دقیقه صاف می‌کنیم. البته بهتر است محلول‌های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می‌شود. این میزان مصرف را می‌توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

    اثرات مهم برگ پنیرک مشابه با گل‌های آن است؛ به ویژه جهت درمان تورم قسمت‌های بالای راه‌های تنفسی و گلو، تورم‌های روده‌ای – معدی، مناسب است.

    برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون‌های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد.

    تاکنون عوارضی از مصرف گل یا برگ پنیرک گزارش نشده‌است.[۴]

    گیاه پنیرک موجود در ایران(Malva neglecta)، از نظر خواص دارویی مشابه با پنیرک موجود در نقاط دیگر دنیا است. این دو گونه گیاه از یک جنسی هستند که شرح آن داده شده‌است.

    خواص گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین‌ها، کامل ترمی باشد.
    دمنوش پنیرک و گل ختمی

    برای استفاده از خواص کامل پنیرک، می‌توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد.

    چون اثرات پنیرک با گل ختمی هم جهت است، می‌توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی جهت تهیهٔ موسیلاژ مربوط، به ویژه در سرماخوردگی، تسکین سرفه به عنوان خلط‌آور و رفع گرفتگی صدا استفاده کرد.

    برای جمع‌آوری گل‌ها، بهتر است در زمان بازشدن گل‌ها که اکثراً در تابستان است، این کار صورت گیرد، جمع‌آوری برگ‌ها در فصل بهار باید صورت گیرد.

    در بازار ایران، فقط گل پنیرک به صورت خشک شده (بنفش رنگ) وجود دارد که می‌توان طبق روش ذکر شده، از آن استفاده کرد.

    مصرف زیاد آن سست‌کننده معده‌های ضعیف است. برای مزاج‌های سرد و تر مناسب نیست.

    مصرف پنیرک ممکن است با داروهای گوارشی و مشکلات تنفسی تداخل داشته باشد. [۵]

    افشار سیستانی، ایرج، جزیره هندرابی و دریای پارس، تهران: مؤلف، ۱۳۷۱. ص. ۸۵.

    دمنوش پنیرک و گل ختمی
    دمنوش پنیرک و گل ختمی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *