دمنوش مریم گلی برای چیست

دوره مقدماتی php
دمنوش مریم گلی برای چیست
دمنوش مریم گلی برای چیست



مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.“مریم گلی”‌ گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.مریم گلی از خانواده نعناع است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ‌مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه مشخصی است. به عنوان پرمصرف‌ترین گیاه دارویی safe محسوب می‌شود.مریم‌گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مۆثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است همچنین داروی تونیک و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به‌کاربرده می‌شد. در اروپا از در قدیم‌الایام برای کاهش شیر زنان استفاده می‌شد، این گیاه ضد آلزایمر قوی است و به شکل قرص و قطره تهیه شده است و در ایران از قدیم به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف‌کننده سوءهاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شد. خواص مریم‌گلی* گیاه مریم گلی ضد درد، آرامش‌بخش و برای کاهش قندخون مفید است. * برگ‌های مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار، ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکروسالوین است و دارای خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و دارای اسیدهای آلی است. * جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است. * مریم گلی ضدسرطان، ضدآلزایمر، ضدمیکروب، ضدتعریق، آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده شیر در زنان باردار، کاهش‌دهنده میل جنسی، قاعده‌آور و کاهنده پرفشاری خون است.* مریم گلی یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که تسکین‌دهنده گلودرد است.  برگ‌های این گیاه خواص ضد التهابی و ضدعفونی دارد از این رو برای تسکین گلو درد به اندازه داروهای موجود موثر است.  گلودرد یک بیماری شایع در فصل سرما است که می‌تواند در اثر ویروس، باکتری یا موادی همچون الکل، تنباکو یا آلاینده‌های موجود در هوا به وجود آید. با تقویت سیستم ایمنی می‌توان علائم سرماخوردگی مانند گلودرد را تسکین داد. مریم گلی در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. * برگ‌های مریم گُلی سازگاری با دهان و حلق داشته و به همین دلیل محلول غِرغِره و دهان‌شویه مناسبی از آن به دست می‌آید.

 

دمنوش مریم گلی برای چیست

دوره مقدماتی php

  دم کرده مریم گلی* دَم کرده تهیه شده از برگ‌های مریم گُلی برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد. دَم کرده مریم گُلی با 20 گرم برگ در 500 میلی‌لیتر آب تهیه می‌شود. * دم‌کرده آن به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولاً در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی دست می‌دهد، اثر معالج دارد. * غِرغِره و یا دهان‌شویه دَم کرده رقیق‌شده مریم گُلی را می‌توان برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه استفاده کرد. * قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌کرده مریم گُلی و کُمپرس نمودن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، با این گیاه دارویی توصیه شده است.* کارشناسان مریم گُلی را محرّکی مقوّی برای کبد و جریان صفرا و همچنین بهبود گردش خون عنوان کرده‌اند. عوارض مریم گلیمصرف مقدار زیاد مریم گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.منابع:farsnews.com

isna.ir

داروخانه گیاهی بیتوته

ثبت نام دوره اموزش ماساژ کلاسیک و درمانی

رسیدن به اوج لذت جنسی با این محصولات

سم زدایی بدن از مواد مخدر، سیگار و الکل

چگونه در فضای مجازی فروش داشته باشم؟

درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

محصول معجزه آسا برای پرپشتی مو و ابرو

کسب و کار اینترنتی، پر سودترین هستند

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

ایمپلنت دیجیتال وبدون درد/02166400484

کاشت ایمپلنت با کمترین شکاف در فک

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

مرکز رسمی ومعتبر آموزش درحوزه سلامت

کسب وکارت به بن بست رسیده ودنبال راه حلی؟

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

از جمله خواص دمنوش مریم گلی برای سلامتی می‌توان به توانایی آن در کاهش اضطراب، پیشگیری از سرطان، تسکین علائم یائسگی، سم زدایی از بدن، کمک به کاهش وزن، کاهش سطوح قند خون، تقویت اشتها، تسکین ناراحتی معده، و تحریک دستگاه ایمنی بدن اشاره کرد. مریم گلی حاوی ترکیب شیمیایی فراری به نام توژون است که در صورت مصرف بیش از اندازه، می‌تواند خطرناک باشد. با وجود این، مصرف متعادل دمنوش مریم گلی ، به خصوص در صورت عدم ابتلا به هیچ گونه مشکل کبدی یا کلیوی، هیچ عارضه‌ی جانبی خطرناکی به همراه ندارد.

دمنوش مریم گلی از جمله دمنوش‌های درمانی قدیمی است که برای درمان گلو درد، سرفه، آنفولانزا، و حتی مشکلات گوارشی، علائم یائسگی، و کاهش اضطراب کاربرد داشته است. به چای مریم گلی “‌چای متفکران‌”‌ نیز گفته می‌شود، زیرا این دمنوش قادر است تمرکز، دقت و هم‌چنین شفافیت ذهنی را بهبود ببخشد. بخشی از گیاه مریم گلی که برای تهیه‌ی دمنوش کاربرد دارد، شامل برگ‌های تازه یا خشک شده‌ی گیاه دارویی مریم گلی (Salvia officinalis) می‌شود.

چای مریم گلی از برگ‌های گیاه مریم گلی تهیه می‌شود؛ این گیاه جزء گیاهان بومی نواحی مدیترانه‌ای است و امروزه، به یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی با کاربرد آشپزی در سرتاسر جهان تبدیل شده است. با وجود این، وجود میزان بالایی از ویتامین A، ویتامین C، خانواده‌ی ویتامین B، ویتامین K، و ویتامین E، و هم‌چنین، مس، فیبر، کلسیم، آهن، و منیزیوم در این گیاه دارویی، آن را به یکی از داروهایی طبیعی بسیار محبوب برای درمان برخی وضعیت‌ها و بیماری‌ها نیز تبدیل کرده است.

در ادامه‌ی این مقاله، سایت بازده قصد دارد به برخی حقایق جالب درباره‌ی گیاه مریم گلی، چای مریم گلی، و هم‌چنین خواص دمنوش مریم گلی برای سلامتی، درمان اضطراب و رفع عصبانیت اشاره کند.دمنوش مریم گلی برای چیست

در ادامه به برخی خواص دمنوش مریم گلی برای سلامتی اشاره می‌کنیم:

دمنوش مریم گلی یک نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از طریق متابولیسم (سوخت و ساز)، به پاکسازی بدن از رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا و سموم کمک می‌کند. در همین رابطه، دمنوش مریم گلی دارای خاصیت ادرارآوری است و می‌تواند ترکیبات مضر را از طریق ادرار از بدن خارج کند. بر همین اساس، با مصرف این دمنوش می‌توانیم از احتمال بروز مشکلات خطرناک از قبیل سکته‌ی قلبی و سرطان پیشگیری کنیم.

مریم گلی حاوی تعدادی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند نظیر فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک، و هم‌چنین تعدادی آنزیم آنتی‌اکسیدانی است. تمام این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را پیش از آن‌که بتوانند باعث بروز استرس اکسیداتیو، جهش ژنتیکی، و آپوپتوز در بدن شوند، تعقیب و خنثی کنند. این مسئله می‌تواند به پیشگیری و تسکین شدت بیماری‌های مزمن و پیری زودرس و خیلی چیزهای دیگر کمک کند.

چای مریم گلی به عنوان دارویی برای درمان سرفه به کار می‌رود، زیرا این چای دارای خواص اکسپکتورانت و هم‌چنین ضد التهابی است. اکسپکتورانت نوعی دارو است که باعث ترشح خلط در طول مجاری تنفسی می‌شود. جهت درمان سرفه، گلو درد، یا وضعیت‌های مشابه با استفاده از دمنوش مریم گلی باید آن را به طور مرتب غرغره کنید تا مشکل‌تان به تدریج بر طرف شود.

دمنوش مریم گلی با کمک به تنظیم سطوح گلوکز خون می‌تواند برای بیماران دیابتی فوق‌العاده مفید باشد. مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی درمان‌‌های تکمیلی در پزشکی به چاپ رسیدند، نشان می‌دهد مریم گلی می‌تواند به کاهش سطوح گلوکز خون ناشتا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. دیابت نوع ۲ نوعی از دیابت است که در آن، بدن دچار عدم تولید یا مقاومت به انسولین می‌شود.

کاهش سطوح گلوکز خون ناشتا می‌تواند به کاهش فشار روی لوزالمعده کمک کند. به علاوه، این وضعیت می‌تواند از افت و خیز گلوکز و انسولین پیشگیری کند؛ این افت و خیزها از جمله نگرانی‌های اصلی بیماران مبتلا به دیابت به شمار می‌روند. مصرف دمنوش مریم گلی برای افراد غیر مبتلا به دیابت که در معرض خطر ابتلا به این اختلال قرار دارند نیز می‌تواند اقدام موثری جهت پیشگیری از این وضعیت به شمار ‌رود.

دمنوش مریم گلی باعث تسکین گر گرفتگی و هم‌چنین تعریق مرتبط با یائسگی می‌شود. این ادعا پس از مشاهده‌ی نتایج آزمایشی مطرح شد که در آن، به مدت ۸ هفته به ۷۱ زن، روزانه قرص برگ تازه‌ی مریم گلی داده شد. طبق نتایج این آزمایش، میزان گر گرفتگی زنان در طول چهار هفته به میزان ۵۰ درصد، و تا هفته‌ی هشتم به میزان ۶۴ درصد کاهش یافت. نتایج این آزمایش در نشریه‌ی پیشرفت‌های درمانی منتشر شده‌اند.

سایر مطالعات نیز نشان داده‌اند، استفاده از این دمنوش به طور مرتب می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی گر گرفتگی را در زنان یائسه کاهش دهد. به علاوه، این دمنوش باعث کاهش سایر علائم یائسگی از قبیل نوسانات خلقی و بیش فعالی مثانه نیز می‌شود.

موکوزیت دهانی عارضه‌ی التهابی دردناک و بروز زخم در غشای مخاطی دیواره‌ی دهان است که معمولا در اثر پرتو درمانی و شیمی درمانی جهت کمک به درمان سرطان اتفاق می‌افتد. موکوزیت دهانی باعث فلج دهان و هم‌چنین بروز عفونت می‌شود. طبق نتایج مطالعه‌ای که نتایج آن در نسخه‌ی ۲۰۱۶ نشریه‌ی درمان‌‌های تکمیلی در پزشکی به چاپ رسیدند، با غرغره‌ی دمنوش مریم گلی ظرف یک دوره‌ی چند روزه می‌توان از بروز موکوزیت دهانی در طول شیمی درمانی جلوگیری کرد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، ترکیب دمنوش مریم گلی با چای سیاه یا رزماری می‌تواند به رشد موها کمک کند، یا باعث تیره شدن موهای سفید یا خاکستری شود؛ این روش قطعا در مقایسه با استفاده از رنگ مو بسیار سالم‌تر است. این ترکیب که هنگام شستشوی مو می‌توان از آن استفاده کرد، قادر است به تیره شدن مو کمک کند؛ این مسئله ممکن است به دلیل وجود تانن در ترکیب این دمنوش‌ها باشد.

هم‌چنین، دمنوش (چای) مریم گلی می‌تواند به کاهش سطوح بالای کلسترول نیز کمک کند. طبق مشاهدات پژوهشی، مریم گلی می‌تواند از طریق کاهش میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول منفی (ال‌دی‌ال یا لیپو پروتئین کم چگال)،‌ و هم‌زمان با افزایش میزان کلسترول خوب یا اچ‌دی‌ال (لیپو پروتئین پر چگال) به کاهش کلسترول کمک کند.

دمنوش مریم گلی با محافظت از بدن در برابر اضطراب می‌تواند به آرامش ذهن کمک کند. اضطراب نوعی اختلال روانی است که با علائمی نظیر نگرانی و ترس بیش از اندازه شناخته می‌شود؛ این میزان از ترس و نگرانی به اندازه‌ای است که می‌تواند زندگی روزانه‌ی فرد را مختل کند. اضطراب در میان نوجوانان و افراد میانسال بسیار رایج است؛ از جمله نمونه‌های علائم اضطراب می‌توان به وحشت‌زدگی و اختلال وسواس فکری عملی (OCD) اشاره کرد. میزان اضطراب را خودمان می‌توانیم در خود ارزیابی کنیم؛ از این رو، درمان این وضعیت آن‌چنان نیازمند دارو نیست.

با این‌که دمنوش مریم گلی به عنوان یک محرک شناخته می‌شود، دارای خاصیت آرامش‌بخشی به روان و اعصاب است، و هم‌چنین می‌تواند تمرکز و حافظه را بهبود ببخشد. گیاه مریم گلی باعث بهبود عملکرد در موقعیت‌های پر استرس و کاهش اضطراب مزمن می‌شود.

بیماری آلزایمر نوعی بیماری پیشرونده است که باعث از کار افتادن کارکردهای حیاتی روانی و شناختی می‌شود؛ این بیماری در میان سالخوردگان شایع است. طبق نظر برخی کارشناسان، گیاه مریم گلی ممکن است به بهبود مهارت‌های شناختی و محافظت از افراد در برابر اختلالات تباه کننده‌ی اعصاب کمک کند.

با این‌که چای مریم گلی می‌تواند به تحریک اشتها کمک کند، این دمنوش قادر است سطوح کلسترول بد (ال‌دی‌ال) را کاهش دهد؛ به این ترتیب، دمنوش مریم گلی می‌تواند به کاهش چاقی مفرط و سرعت بخشیدن به متابولیسم (سوخت و ساز) کمک کند. هم‌چنین، میزان بالای آنتی‌اکسیدان در این دمنوش نیز می‌تواند به پیشگیری از استرس اکسیداتیو و کند شدن متابولیسم (سوخت و ساز) کمک کند؛ هر دوی این عوامل می‌توانند به رسوب چربی منجر شوند.

چای مریم گلی به عنوان یک عامل ادرارآور طبیعی و محرک کبد و کلیه‌ها قادر است فرایند دفع سموم از بدن‌ را از طریق ادرار تسریع ببخشد. این وضعیت می‌تواند فشار را از روی دستگاه لنفاوی، و هم‌چنین کلیه‌ها و کبد کاهش دهد. به علاوه، این دمنوش با افزایش تعریق می‌تواند به سم‌زدایی از بدن از طریق پوست نیز کمک کند.

وجود مقدار قابل توجهی آهن در دمنوش مریم گلی باعث شده است این دمنوش بتواند به بهبود گردش خون نیز کمک کند؛ زیرا آهن یکی از اجزای کلیدی در ترکیب گلبول‌های قرمز خون است. با افزایش گلبول‌های قرمز خون، بدن می‌تواند سلول‌ها و اندام‌های خود را به طور موثر اکسیژن رسانی کند و باعث بهبود قدرت ترمیم و کارکردشان شود.

مصرف مواد غذایی به مقدار کافی جهت تامین انرژی مورد نیاز برای آن‌هایی که در حال بازیابی از تصادف، عمل جراحی، یا بیماری طولانی مدت هستند، از اهمیت بالایی برخودار است. چای مریم گلی دارای خواص تحریک کننده‌ی اشتها است و می‌تواند وزن و انرژی از دست رفته را برگرداند.

مریم گلی حاوی آنتی‌اکسیدان و دارای خواص ضد التهابی است، و می‌تواند به تسکین ناراحتی معده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. ویژگی‌های ضد باکتری و ضد ویروسی این گیاه دارویی نیز می‌توانند باعث ایجاد تعادل در میکروفلورا (میکرو ارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارشی)، و در نهایت، تسکین گاز و نفخ بیش از حد معده، گرفتگی معده، و یبوست شوند.

تهیه‌ی دمنوش مریم گلی در خانه بسیار آسان است؛ برای این کار فقط به مقداری برگ تازه یا خشک شده‌ی مریم گلی، آب، و در صورت تمایل به شیرین شدن طعم قوی مریم گلی، به مقداری عسل نیاز است. اگر در باغچه‌تان گیاه مریم گلی پرورش می‌دهید، به سادگی می‌توانید این برگ‌ها را بچینید، داخل حوله‌ی مرطوبی بپیچید،‌ و تا زمانی که به آن نیاز دارید، در یخچال نگهداری کنید. هم‌چنین، می‌توانید برگ‌های خشک شده‌ی مریم گلی را از عطاری‌ها نیز خریداری کنید؛ این برگ‌های خشک شده باید در ظرف درب بسته، در مکانی خنک، تاریک، و خشک نگهداری شوند.

الف. ۲ قاشق چای خوری برگ تازه‌ی مریم گلی (یا یک قاشق چای خوری برگ خشک شده‌ی مریم گلی)
ب. یک فنجان آب (تصفیه شده)
پ. عسل، لیمو، یا تکه‌های پرتقال (برای بهبود طعم دمنوش، در صورت نیاز)

الف. آب را در قوری کوچکی بجوشانید و سپس، آن را از روی حرارت بردارید.
ب. برگ‌های مریم گلی (تازه یا خشک شده) را داخل آب بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ الی ۷ دقیقه در آب داغ دم بکشند.دمنوش مریم گلی برای چیست

پ. دمنوش را از صافی عبور دهید تا برگ‌های مریم گلی از آن خارج شوند.
ت. دمنوش را داخل لیوان بریزید، و در صورت تمایل، مقداری عسل یا لیمو به آن بیفزایید، و از نوشیدن آن لذت ببرید!

برخی انواع خاص مریم گلی حاوی سطوح مختلفی از مواد شیمیایی از جمله توژون هستند که در صورت مصرف بیش از اندازه، می‌توانند باعث بروز آسیب‌های کبدی و کلیوی، و ‌هم‌چنین تشنج شوند. با این‌که عوارض جانبی ناشی از مصرف دمنوش مریم گلی نادر هستند، آگاهی از مشکلات احتمالی مصرف آن اهمیت دارد.

به دلیل خاصیت مریم گلی در کاهش فشار خون، اگر از داروهای کاهنده‌ی فشار خون (وارفارین) استفاده می‌کنید، مصرف مریم گلی می‌تواند خطر افت فشار خون را در شما افزایش دهد. این مسئله ممکن است به سرگیجه منجر شود؛ و چنان‌چه قرار باشد تحت عمل جراحی قرار بگیرید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

دمنوش مریم گلی غالبا برای کاهش سطوح قند خون و تنظیم علائم بیماری دیابت تجویز می‌شود. از این رو، مصرف این دمنوش به همراه سایر داروهای کاهنده‌ی قند خون می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد و به افت قند خون منجر شود.

مصرف بیش از اندازه‌ی ماده‌ی شیمیایی توژون موجود در مریم گلی می‌تواند باعث بروز تشنج شود. بنابراین، اگر از بیماری‌های تشنجی نظیر بیماری صرع رنج می‌برید، مصرف دمنوش (چای) مریم گلی جزء بهترین گزینه‌های‌تان نخواهد بود.

از آن‌جا که این دمنوش می‌تواند بر تعادل هورمون‌ها تاثیر بگذارد؛ و از آن‌جا که این دمنوش دارای اثری نظیر استروژن در بدن است، ممکن است افزایش میزان استروژن در بدن، باعث وخامت وضعیت برخی سرطان‌های خاص شود. از این رو، پیش از افزودن دمنوش مریم گلی به رژیم غذایی‌تان بهتر است با متخصص انکولوژی (سرطان شناسی) مشورت کنید.

اگر دچار ضعف عملکرد کبد یا کلیه هستید، بهتر است از مصرف دمنوش مریم گلی خودداری کنید؛‌ زیرا این دمنوش باعث وخامت وضعیت‌تان خواهد شد.

مریم گلی یکی از ادویه‌ی رایج در آشپزی یا طب سنتی به شمار می‌رود. از این رو، بسیاری افراد ممکن است تصور کنند مصرف بیش از حد این دمنوش کاملا بی خطر است و هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد. با وجود این، این مسئله درست نیست. همان طور که گفته شد، مریم گلی حاوی توژون و هم‌چنین کافور است؛ در صورت مصرف بیش از اندازه‌ی این روغن‌های معطر ممکن است بدن در معرض خطر قرار بگیرد. عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه‌ی کافور و توژون، علاوه بر تشنج، ممکن است شامل وارد آمدن آسیب تدریجی به اندام‌های بدن نیز باشد. به همین خاطر، کمیته‌ی نظارت بر محصولات دارویی گیاهی آژانس اروپایی دارو در اتحادیه‌ی اروپا حداکثر مصرف توژون را برای مقاصد دارویی ۶ میلی گرم تعیین کرد.

مصرف هر گونه غذا یا نوشیدنی حاوی مریم گلی نیز برای زنان باردار توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است باعث بروز انقباضات رحمی شود. انقباض رحمی باعث سفت شدن و گرفتگی ماهیچه‌های ادراری می‌شود. انقباضات رحمی باعث فشار آمدن بر جنین در رحم و سقط جنین می‌شود.

  • فوائد ذكر الله والاستغفار
  • در عین حال، از دیگر عوارض جانبی قابل توجه مصرف دمنوش مریم گلی می‌توان به بروز مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه گوارش، بثورات جلدی، نوسان در فشار خون، و هم‌چنین کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی اشاره کرد. برخی از زیر گونه‌های مریم گلی، نظیر مریم گلی اسپانیایی (Salvia lavandulaefolia) نیز ممکن است دارای اثراتی شبیه استروژن باشند؛ مصرف این گونه‌ از مریم گلی نیز می‌تواند برای افراد مبتلا به مشکلات هورمونی دردسرساز شود.

    منبع: organicfacts و drhealthnefits

    برچسب ها دمنوش مریم گلیمریم گلیگیاهان دارویی

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    گیاهان از زمان های قدیم به خاطر تنوع مواد مغذی خود و نیز ارزش داروییشان ارزش یافته اند. اکثر آن ها بخش مهمی از رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. مریم گلی یک گیاه است که از زمان باستان شناخته شده است و همچنین یک گیاه همیشه سبز دائمی که متعلق به خانواده نعناعیان همراه با گیاهان نظیر پونه کوهی، رزماری، اسطوخودوس، ریحان و آویشن است. این شهر بومی مدیترانه و جنوب شرقی اروپا است و نام علمی آن برگرفته از کلمه لاتین “سالور” است که به معنای “نجات دادن” می باشد.

    مریم گلی کلاری:

    این گیاه با برگ های معطر قوی مشخص می شود و عمدتاً در محلول های غرغره گلو و عطریات به کار می رود.

    مریم گلی 3 جزئی:

    این یک بوته چند ساله با برگ های چند قسمتی است و بومی کشورهای مدیترانه ای است و اغلب برای درست کردن چای به کار می رود.دمنوش مریم گلی برای چیست

    مریم گلی آناناسی:

    برگ های تازه این نوع برای افزودن طعم به نوشیدنی ها و دسرها به کار می رود.

    مریم گلی لاجوردی:

    این نوع بومی مکزیک است. یک گیاه بزرگ با گل های آبی است و به عنوان یک نوش دارو گیاهی استفاده می شود.

    مریم گلی فواید سلامتی و خواص دارویی خود را مدیون ارزش مواد مغذی غنی خود است. این گیاه همانطور که در بخش سلامت نمناک آورده ایم سرشار از ترکیبات شیمیایی مشتق شده از ویتامین ها, مواد معدنی و روغنش است. پروفایل تغذیه ای آن در جدول زیر توضیح داده می شود.

    ویتامین A:مریم گلی منبع بزرگی از ویتامین A است. در 100 گرم از مریم گلی خشک شده حدود 5900 واحد ویتامین A وجود دارد که 196% میزان دریافت روزانه برای هر فرد است.

    ویتامین C:برگهای مریم گلی تازه غنی از ویتامین c است. در 100 گرم از آن حدود 32.4 میلی گرم یا 54% ویتامین C روزانه هر فرد موجود می باشد.

    ویتامین های B:علاوه بر ویتامین a و c, این گیاه دارای سطوح بالایی از ویتامین های گروه B مانند اسید فولیک, پیریدوکسین, تیامین و ریبوفلاوین نسبت به مقادیر توصیه شده روزانه می باشد.

    مواد معدنی:مریم گلی تازه و خشک منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم, کلسیم, منگنز, منیزیم, روی, آهن و مس است.

    روغن گیاهی:برگ مریم گلی شامل ترکیبات خاصی مانند سینئول, اسید تانیک, کلروژنیک اسید, کافئیک اسید, کافئیک و نیکوتینی اسید, نیکوتین آمید, فلاون و استروژنیک, و همچنین مواد تلخ مثل اوره و اسید لاکتیک است.

    مریم گلی می تواند پوست شما را سالم و زیبا نگه دارد و گیاهان شیمیایی مشتق شده از ترکیبات شیمیایی، روغن های اسانس آن حاوی ویتامین هایی برای مراقبت از پوست هستند.

    مزایای سلامتی مریم گلی:

    1. ضد پیری:

    آنتی اکسیدان ها نشانه های سالخوردگی مثل چین و چروک، خطوط ظریف و خال های پیری را معکوس می کنند. این آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزادی محافظت می کنند که به سلول های پوست آسیب می رسانند و باعث پیری زودرس پوست می شوند. این گیاه غنی از کلسیم و ویتامین A است که از پوست شما در برابر هجوم رادیکال های آزاد محافظت می کند و به بازسازی روزانه سلولی کمک می کند و باعث به حداقل رساندن و به تاخیر افتادن ظهور چین صورت می شود.

    2. تونر پوست های چرب:

    مریم گلی به عنوان یک تونر عالی با تنظیم تولید چربی عمل می کند. شما می توانید یک تونر خانگی را با جوشاندن یک قاشق مریم گلی در حدود 250 میلی لیتر آب آماده کنید. 30 دقیقه صبر کنید و بعد صافش کنید. آن را بعد از سرد شدن به صورت خود بزنید.

    3. گیاه مریم گلی برای درمان مشکلات پوستی:

    خاصیت ضد باکتری این گیاه شگفت انگیز، از وقوع عفونت های پوستی جلوگیری می کند. هم چنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که به درمان آکنه و نیز تسکین علایم اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

     

    مریم گلی گیاه است و عصاره آن برای مو با بسیاری از روش ها مفید بوده است. برخی از فوایدش برای مو به شرح زیر هستند.

    4. گیاه مریم گلی برای درمان ریزش مو:

    از زمان باستان برای مبارزه با ریزش مو و طاسی استفاده می شد. مریم گلی حاوی بتا – سیتواسترول است که یک ترکیب آلفا-5 است که در درمان طاسی سر مرد موثر بوده است. توصیه می شود که 3 تا 4 قطره روغنش را با مقادیر برابری از روغن رزماری و نعناع ترکیب کنید و با 1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون رقیق کنید. پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید.

    5. گیاه مریم گلی برای داشتن موهایی براق:

    استفاده از چای مریم گلی را می توان برای درخشان کردن موها استفاده کرد. شما می توانید آن را با جوشاندن 1 قاشق سوپ خوری برگ های خشک مریم گلی در یک فنجان آب آماده کنید. این عصاره به درمان شوره سر کمک می کند.دمنوش مریم گلی برای چیست

    6. گیاه مریم گلی برای تقویت رشد مو:

    ترکیبی از مریم گلی و رزماری بسیار عالی است و می تواند موی شما را ضخیم تر، محکم تر و قدرتمندتر کند. مریم گلی به ویژه در تقویت رشد موی جدید موثر است چون گردش پوست سر را بهبود می بخشد و مواد مغذی بیشتری را برای کیسه های ترشحی مو تامین می کند. یک محلول شستشو از مریم گلی و رزماری را می توان با جوشاندن این دو گیاه در آب آماده کرد. این عصاره گیاهی می تواند کیفیت موهای شما را بهبود ببخشد و باعث احیای موهای خشک و نازک شود. می تواند هر روز یا یک یا دو بار در هفته برای حفظ درخشش مو و ضخامت به کار رود. به دلیل خاصیت سفت کنندگی اش، شوره سر را کاهش می دهد و از انسداد کیسه های ترشحی مو جلوگیری می کند.

    7. گیاه مریم گلی تیره کننده موها:

    مریم گلی می تواند برای تیره کردن و تشدید رنگ مو به کار رود. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از شامپو زدن, از آن استفاده کنید. دم کرده برگ های مریم گلی تازه می تواند موهای خاکستری را تیره کند و رنگ مو قهوه ای یا سیاه را عمیق تر کند و به آن درخشندگی بدهد.

    8. لوسیون مریم گلی:

    مریم گلی می تواند برای تهیه یک لوسیون برای تنظیم موها و بهبود بافت آن استفاده شود. تعدادی از برگهای مریم گلی را با مقدار مساوی رز ماری ترکیب کنید. آن ها را در حدود 6 اونس آب بجوشانید و بگذارید چند دقیقه به آرامی بجوشد. اجازه دهید تا 3 ساعت بماند و سپس موهای خود را با این مخلوط ماساژ دهید.

    فواید سلامتی گیاه مریم گلی:

    مریم گلی فواید سلامتی مختلفی دارد. از اعراب تا چین, همه این گیاه را به عنوان کلیدی برای زندگی سالم تشخیص داده اند. در واقع, به دلیل برخورداری از ویژگی های سلامتی و درمانی اش, عنوان ” گیاه سال ” توسط انجمن بین المللی گیاه دارویی در تاجیکستان انتخاب شد. در متن زیر برخی از فواید سلامتی این گیاه معطر آورده شده است.

    9. ویژگی های ضد التهابی گیاه مریم گلی:

    طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه وین در اتریش, مریم گلی دارای ویژگی های ضد التهابی شگفت انگیزی است. چای مریم گلی اغلب به عنوان یک شست وشو دهنده برای التهاب آرامش بخش استفاده می شود.

  • مدل بلوز مجلسی شیک 2020
  • عصاره مریم گلی, بافت و روغنش به راحتی در فروشگاه های پزشکی موجود است برای درمان التهاب دهان و گلو استفاده می شوند. این گیاه برای استفاده خارجی و موضعی توسط کمیسیون آلمانی درمان ورم مخاط دهان و گلو توصیه شده است.

    مطالعه اخیر در آلمان نشان داده است که استفاده از عصاره برگ خشک و یا محلول برگ مریم گلی باعث کاهش عرق کردن تا حدود 50 % می شود. خشک می کند و به حذف بوی بدن کمک می کند.

    11. گیاه مریم گلی برای درمان سو هاضمه و عدم هاضمه:

    مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی ملایم و عدم هاضمه استفاده می شود. این یک ماده مقوی محرک است که می تواند ضعف معده و ضعف دستگاه گوارش را درمان کند. چای مریم گلی یا دم کرده اش در این خصوص بسیار موثر است. این اثر با تحریک ترشح گوارشی بالا, جریان صفرا, تحرک روده ای و عملکرد پانکراس, می تواند علائم سوهاضمه را حذف کند.

     

    12. گیاه مریم گلی برای درمان گلو درد:

    محلول مریم گلی در درمان گلو التهاب و لوزه و گلو زخم موثر است. برای این هدف, شما می توانید کمی از برگه ای مریم گلی خشک را در حدود 1 میلی لیتر آب بریزید و به مدت 10 دقیقه بجوشانید. معجون را صاف کنید و آن را با کمی عسل شیرین کنید. استفاده از آن دو بار در روز باعث آرامش خواهد شد.

    13. گیاه مریم گلی برای سلامت دندان:

    این گیاه می تواند نقش مهمی در برنامه دندان پزشکی شما ایفا کند. از آن می توان به عنوان دهان شویه موثر در درمان بیماری های لثه, گلو و برفک استفاده کرد. اگر دچار مشکل هستید, می توانید به سادگی چای مریم گلی قوی بخورید یا آن را در مکعب های یخ منجمد کنید. برای تسکین درد یکی از این مکعب ها را در دهان خود بریزید.

    14. گیاه مریم گلی برای درمان آسم:

    دمنوش مریم گلی برای چیست

    اثر ضد تشنجی مریم گلی باعث کاهش تنش در عضلات می شود و می تواند برای جلوگیری از حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد. این بیماری در رفع گرفتگی مخاط در مجاری هوایی و جلوگیری از عفونت های ثانویه موثر است.

    15. گیاه مریم گلی برای پیش گیری از دیابت:

    مطالعات متعددی ثابت کرده اند که عصاره مریم گلی دارای خاصیت ضد هیپرگلیسمی است که با مهار ترشح گلوکز ذخیره شده از کبد, قند خون را کاهش می دهد. به عبارت ساده تر, کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید در بیماران دیابتی نوع 2 موثر است. با این حال, تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است.

    16. منافع عصبی گیاه مریم گلی:

    مصرف منظم مریم گلی باعث بهبود حافظه و پردازش اطلاعات در افراد مبتلا به آلزایمر می شود. این امر ممکن است به این دلیل باشد که اسانس مریم گلی باعث بهبود سطوح استیل کولین استراز در مغز می شود. این آنزیم تمرکز را بهبود می بخشد و به درمان کاهش حافظه مربوط به آلزایمر کمک می کند.

    17. گیاه مریم گلی مفید برای زنان:

    این مزایا را می توان به حضور تانن سفت در مریم گلی نسبت داد. به نظر می رسد که تاثیر استروژنیک آن برای زنانی که مایل به خشک کردن شیر مادر خود هستند, مفید باشد. با این حال, داده های بالینی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

    18. گیاه مریم گلی برای درمان افسردگی:

    محلول مریم گلی اغلب به عنوان چای شناخته می شود که حاوی توجون است که GABA و سروتونین ( 5-HT3) گیرنده آنتاگونیست است. علاوه بر بهبود تمرکز و توجه, به مقابله با اندوه و افسردگی کمک می کند. همچنین مریم گلی اغلب به عنوان درمان طبیعی برای افسردگی استفاده می شود. حضور آنتی اکسیدان های سنتزی مانند اپیژنین, دیوزمتین و لوتئولین آن را قادر می سازد تا با افسردگی و استرس مقابله کند. نوشیدن یک فنجان چای مریم گلی رزحیه شما را بهبود می دهد, در نتیجه به شما اطمینان می دهد که بر افکار منفی ناشی از افسردگی غلبه می کنید.

    19. فواید قلبی عروقی گیاه مریم گلی:

    مریم گلی سه جزئی شامل یک فلاون به نام سالیوژینین است. این شل کننده عروقی است که در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند.

    20. گیاه مریم گلی مفید برای قلب:

    2 قاشق چایخوری مریم گلی حاوی حدود 20 میلی گرم کلسیم و مقدار زیادی پتاسیم است که برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلب ضروری هستند. این گیاه فاقد کلسترول است و سدیم کمی دارد. از این رو، باید کسانی استفاده کنند که دارای مشکلات کلسترولی هستند تا از اختلالات قلبی و عروقی محافظت کنند.

    21. مریم گلی درمانی طبیعی برای از بین بردن سلولیت:

    همان طور که ذکر شد، روغن برگ مریم گلی گردش خون را افزایش می دهد. هرچه گردش خون بهتر باشد، سم زدایی بیشتر خواهد بود. وقتی سموم دفع می شوند، سلولت کم تری قابل مشاهده می شود. استفاده منظم از این روغن می تواند به جلوگیری از برگشت سلولیت کمک کند.

     

    22. مریم گلی یک آنتی اکسیدان است:

    چای مریم گلی یک نوشیدنی آنتی اکسیدانی است که بدن را از سرطان محافظت می کند و باعث ایجاد حفاظتی دربرابر رادیکال های آزاد و سموم از طریق متابولیسم می شود. در حقیقت، ترکیبات منفی را از طریق ادرار بیرون می ریزد. خاصیت ادرار آوری هم دارد.

    23. چای مریم گلی برای درمان سرفه:

    چای مریم گلی به عنوان یک راه حل برای سرفه کار می کند، زیرا دارای خاصیت خلط آوری و ضد التهابی است. خلط آور دارویی است که ترشح خلط را از طریق راه هوایی تنفس می کند. برای از بین بردن سرفه, گلودرد, و یا شرایط مشابه با استفاده از چای مریم گلی, آن را به طور مرتب مصرف کنید تا این که شرایط تسکین پیدا کند.

    24. چای مریم گلی برای تسکین علائم یائسگی:

    چای مریم گلی, گرگرفتگی و همچنین عرق ناشی از یائسگی را تسکین می دهد. این ادعا پس از مشاهده زنانی که به مدت هشت هفته به صورت روزانه این گیاه را مصرف کردند, انجام شد. نتایج حاکی از کاهش گرگرفتگی در طول چهار هفته و در هفته هشتم بود.

    25. چای مریم گلی مفید برای تنظیم کلسترول:

    چای مریم گلی می تواند به کاهش سطوح کلسترول بالا نیز کمک کند! تحقیقات نشان داده اند که مریم گلی, کلسترول را با کاهش میزان تری گلیسرید و کلسترول منفی (ldl یا لیپوپروتئین با دانسیته کم) کاهش می دهد در حالی که افزایش کلسترول خوب یا hdl را افزایش می دهد.

    26. آرام کردن ذهن با چای مریم گلی:

    چای مریم گلی ذهن را با محافظت از اضطراب آرام می کند. اضطراب یک اختلال در سلامت روانی است که با نگرانی یا ترس مشخص می شود که به اندازه کافی قوی است که زندگی روزمره را مختل کند. اضطراب در بین نوجوانان و افراد میانسال شایع تر است و نمونه های علائم اضطراب شامل اختلال اضطراب و اختلال وسواس فکری (ocd) است. اضطراب می تواند ارزیابی شود و به حداقل درمان پزشکی نیاز دارد.

    27. سایر مزایا مریم گلی:

    روغن مریم گلی حاوی شامل مواد فراری مانند کامفن، سینول، بورنول، و بورنیل است که به عنوان خواص تونر، قابض، روان کننده، و محرک شناخته می شوند. این روغن می تواند به صورت خارجی برای تسکین دردهای دردناک مانند سفتی ماهیچه, روماتیسم و سایر بیماری های عفونی استفاده شود. علاوه بر این, از آن برای آروماتراپی در عصبانیت, استرس, خستگی, سردرد و اضطراب استفاده می شود. محلول یا چای مریم گلی دارویی مفید برای درمان تب حصبه, اسهال, مشکلات کبد, مشکلات کلیوی, خونریزی ریه یا معده و سرخک است.

    توصیه هایی برای مصرف چای مریم گلی:

    مریم گلی یک ماده غذایی رایج است. بنابراین, بسیاری تصور می کنند که مصرف مریم گلی را باید در حد محدوده کاملاً ایمن نگه داریم.

    مریم گلی, سرشار از کافور و ترشحات ضروری است که ممکن است هنگام مصرف زیاد, خطراتی را برای بدن ایجاد کند. عوارض جانبی ناشی از کافور و پرخوری بیش از حد شامل تشنج و آسیب تدریجی اندام می باشد.

    چگونه می توان چای مریم گلی را تهیه کرد؟!

    برای تهیه چای مریم گلی, دو قاشق سوپ خوری برگ های مریم گلی تازه (یا یک قاشق سوپ خوری برگ های خشک شده) را به یک لیوان اضافه کنید.

    لیوان را با آب تقریباً جوش پر کنید. برای چند دقیقه روی آن را بپوشانید. چای را برای برداشتن برگ ها صاف کنید.

    در بسیاری از فروشگاه های غذاهای طبیعی می توان کیسه های چای مریم گلی را یافت.

    چای مریم گلی هم در مخلوط با چای معمولی یافت می شود.

    مریم گلی عموماً در آشپزی استفاده می شود که ممکن است باعث شود شما باور کنید که کاملاً ایمن است.

    در حالی که مریم گلی عموماً زمانی ایمن در نظر گرفته می شود که طبق دستور العمل های بالا به طور معمول در دستور العمل های غذایی یافت می شود, مریم گلی دارای ترشحات ضروری است که اگر به مقدار کافی به صورت خوراکی مصرف نشود و بیشتر مصرف شود، دارای اثرات نامطلوبی جدی مانند تشنج و آسیب به اندام ها است.

    در حالی که یک محدوده امن قابل قبول هنوز برایش مشخص نشده است, اما کمیته آژانس داروهای گیاهی اتحادیه اروپا در گزارش فراورده های گیاهان دارویی توصیه می کند که یک حد بالای 6 میکروگرم از محصولات مورد استفاده برای اهداف دارویی استفاده نشود.

    یک مطالعه مقدماتی حاکی از آن است که می توان هر روز سه تا شش فنجان چای مریم گلی مصرف شود بدون اینکه به آستانه سم شناسی برسد. به هر حال, مطالعه دیگری پیشنهاد می کند که مصرف روزانه باید براساس یافته های آن ها کم تر باشد.

    میزان دریافت, کافور و ترکیبات دیگری که در چای مریم گلی استخراج می شوند, بسته به عواملی که بر قدرت مانند فرآیند ساخت موثر هستند, متفاوت است. اگر چه چای مریم گلی برای کاهش عرضه شیر مادر در مادران شیرده توصیه می شود, اما زنان شیرده باید قبل از استفاده از آن با پزشکان خود مشورت کنند.

    عوارض جانبی مریم گلی همانطور که در بخش سلامت نمناک برایتان آورده ایم شامل شکایات گوارشی خفیف, تهوع, استفراغ, خس خس, خس خس پوستی, فشار خون بالا و پایین (بسته به گونه), واکنش های آلرژیک و پایین آوردن سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت است.

    در میان سایر اثرات جانبی، چای مریم گلی می تواند مشکلاتی در هضم, التهاب پوستی, نوسان فشار خون و کاهش قند خون در بیماران دیابتی به صورت خفیف تا شدید شود.

    به زنان باردار توصیه نمی شوند که هر نوع نوشیدنی یا غذایی که حاوی مریم گلی است را مصرف کند، چون ممکن است موجب انقباضات رحمی شود.

    می تواند باعث انقباض رحمی, سفت شدن و کوتاه شدن ماهیچه های ادراری شود. در زنان باردار, انقباضات رحمی منجر به سقط جنین می شود.

    برخی از زیر گونه ها مانند مریم گل، مانند مریم گلی اسپانیایی ممکن است اثرات استروژن – مانندی را ایجاد کنند, بنابراین برای افراد با مشکلات هورمونی دردسرساز است.

    سبد خرید ثبت سفارش

    جمع اقلام: 0 تومان

    سبد خرید ثبت سفارش

    مریم گلی گیاهی همیشه سبز چند ساله می باشد. این گیاه حدود 900 گونه با نام مریم گلی دارد که این نوع معمولی مهمترین آنهاست و از نظر رنگ، گل و برگ متغیر می باشد. این گیاه قدیمی دارای گلهای آبی و مایل به زرد، برگهای مایل به خاکستری که پوشیده از موهای ریز به نام تریکوم است. برگها در قسمت بالایی زنگ زده است و به دلیل وجود موهای ریز فراوان، قسمت زیر آن سفید است. در نوع جدید آن برگها با رنگ های زرد، بنفش و قرمز دیده می شوند. این گیاه پر مصرف، دارای ساقه های چوبی و دانه های تقریبا کروی شکل می باشد.

    این گیاه در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد اما مریم گلی، بومی منطقه مدیترانه است. این گیاه از سالهای دور استفاده دارویی و غذایی داشته است. رومیان آن را ” گیاه مقدس” می نامیدند و در آیین های مذهبی استفاده می کردند. به طور کلی از زمانهای بسیار قدیم این گیاه برای مراقبت از مو، افزایش باروری، درمان مشکلات عصبی و روحی، درمان نیش مار، التهاب زبان، گلو و دهان، دوری از شر و کاهش تب استفاده داشته است.  تئوفراستوس طبیب، ستاره شناس، کیمیاگر و گیاه شناس سوئیسی – آلمانی در دوران رنسانس دو نوع مریم گلی را شناسایی کرد. نوع اول اسفاکوس که یک گیاه زیر آب وحشی بود و نوع دوم که رومیان آن را با نام بزاق می خواندند با نام Pliny Elder که مصارفی مانند بی حس کننده موضعی برای پوست، ادرار آور و …. داشته است. “والافید استرابو” در شعر خود “هورتولوس” ( باغ هزار تو) نامیده که درمان بسیاری از بیماریها و دارای رایحه ای شیرین است، یاد کرده است. و اسم مریم گلی را با استفاده از ریشه یونانی آن ” للیفاگوس” نامید. در انگلیس استفاده از این گیاه به همراه آویشن، جعفری و رزماری توصیه می شود. در مصر به عنوان عطر در چای سیاه استفاده می شود و البته خود به تنهایی به عنوان نوشیدنی گیاهی قابل مصرف است.دمنوش مریم گلی برای چیست

    به دلیل دارا بودن طعم تند و تیز، به اکثر غذاهای خوش طعم افزوده می شود و جزء مواد تشکیل دهنده مهم در اغلب غذاها و نیز در آماده سازی و فراوری گوشت به کار می رود.

    در طب سنتی از مریم گلی در درمان نقرس، تشنج، زخم، سرگیجه، روماتیسم، قند خون، التهاب، لرزش، اسهال و فلج استفاده می شود.

    طبق تحقیقات نوین از این گیاه به عنوان داروی ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضد التهاب، ضد دمانس (زوال عقل)، هیپولیپیدمی ( بالا بودن چربی) و هیپوگلیسمی ( قند خون پایین) کاربرد دارد. در ادامه توضیحاتی در مورد برخی خواص این گیاه تند و تیز می دهیم.

    اسیدی به نام رزمارینیک در مریم گلی وجود دارد که به حالت ضد التهاب برای معده عمل می کند. در نتیجه از اسپاسم معده، التهاب در سراسر روده، ایجاد اسهال و ورم معده در بیماران به طور چشمگیری جلوگیری می کند.

    موکوزیت یا زخم های دهانی دردناک یکی از عوارض ایجاد شده پس از پرتو درمانی و شیمی درمانی است. در سال 2016 از گروهی از بیماران که تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند، خواسته شد علاوه بر مراقبتهای معمول دهان و دندان، از چای مریم گلی، نعناع و آویشن برای شستشو دهان استفاده کنند. در روز پنجم و چهاردهم که وضعیت این بیماران مورد بررسی قرار گرفت مشاهده شد در افرای که دهان خود را با این محلول شست و شو داده بودند ایجاد موکوزیت کمتر از گروهی بود که از این محلول استفاده نکرده بودند. حتی افرادی که از این محلول استفاده کرده بودند به طور کامل در روز 5 دچار موکوزیت نشده بودند.  

    تحقیقات زیاد، محققین را به این نتیجه رسانده است که نوشیدن چای مریم گلی از سرطان های روده بزرگ، پستان، رحم و برخی از انواع دیگر سرطان ها جلوگیری می کند.

    شواهد علمی در مورد اثرات مریم گلی بر موها وجود ندارد، اما گروهی از طرفداران این گیاه معتقد هستند که شستشوی موها با ترکیب چای مریم گلی و چای سیاه یا رزماری سبب افزایش رشد مو و رنگ شدن موهای خاکستری به طور موقت خواهد شد. (( برای اینکه این مورد را انجام دهید و نتیجه را ببینید باید چای خنک شده مریم گلی را بر روی موهای خاکستری اسپری کنید و به مدت 5 الی 10 روی موها بماند و سپس شستشو دهید))

    در سال 2009 میلادی نتیجه مطالعه کوچکی اعلام شد که گروهی از مبتلایان به کلسترول LDL بالا پس از 4 هفته که به طور منظم از چای مریم گلی استفاده کرده بودند این نوع کلسترول در آنها کاهش یافته بود. محققین در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که مصرف این چای سبب افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن شده است.

    تقریبا کلیه پژوهشگران متفق القول هستند که مریم گلی آزاد سازی قند ذخیره شده در کبد را منظم نموده و در نتیجه از نوسانات شدید قند خون جلوگیری کرده و از بروز دیابت نوع 2 و یا حداقل کمک به کنترل قند در افراد دیابتی خواهد نمود.

    در مطالعه ای مقدماتی که در مجله پیشرفت های درمانی (Advances in Therapy ) انتشار یافت حاکی از این مطلب بود که پژوهشگران از 71 زن یائسه خواستند که در طول 8 هفته، روزانه یک قرص برگ مریم گلی تازه مصرف کنند. در پایان دریافتند که میزان گرگرفتگی در 50% از زنان پس از 4 هفته و 64% پس از 8 هفته کاهش یافته است. طبق برخی شواهد محققین به این نتیجه رسیدند که برگ مریم گلی سبب کاهش گرگرفتگی، تعریق بیش ازحد و تعریق شبانه می شود.

    اگر از برگ های مریم گلی مرهم موضعی و یا تنتور ( در اصطلاح پزشکی به مایعی گفته می شود که از تاثیر اتر و یا الکل بر جوهرهای مواد معدنی، حیوانی یا گیاهی به دست می آید) گیاهی آماده کرده و به طور مرتب روی مناطق آسیب دیده و یا ملتهب پوست گذارده، کمک به درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و پسوریازیس خواهد نمود.

    علیرغم اینکه ما می اندیشیم که انواع باکتریها از دهان و بینی وارد بدن ما می شوند اما پوست هم بسیار در جذب باکتریها مهم می باشد. مریم گلی دارای خاصیت ضد میکروبی است در نتیجه اگر از این گیاه، تنتور و یا مرهم تهیه کنیم و به صورت موضعی بر روی پوست بمالیم از ورود عفونتهای ویروسی و باکتریایی به بدن جلوگیری می کند.

    ویتامین K به میزان فراوانی در مریم گلی وجود دارد. این ویتامین ضروری برای بدن، در غذاهای فراوانی متاسفانه وجود ندارد در نتیجه اگر نشانه های اولیه پوکی استخوان را مشاهده کردید و یا دچار بالا رفتن سن شده اید می توانید به آسانی با مصرف روزانه برگ مریم گلی به میزان 27% به جذب ویتامین K مورد نیاز بدن کمک کنید.

    یکی از خواص مریم گلی، محرک عملکردهای مغزی می باشد و سبب افزایش قدرت حافظه و تمرکز می شود. در حال حاضر تحقیقات پیرامون کاربرد این گیاه برای کمک به درمان اختلالات شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر ادامه دارد. اما پژوهشگران تقریبا به این نتیجه رسیده اند که مصرف عصاره و عطر آن که سبب تحریک مسیرهای عصبی می شود می تواند در پیری ذهن را جوان نگاه دارد.

    فلائونیدها و ترکیبات فنلی موجود در گیاه مریم گلی خاصیت ضد التهابی در قسمتهای مختلف بدن ایجاد می کند. التهابات در مجاری گوارشی و تنفسی را می توان با کمک چای و دم کرده آن از بین برد. استفاده از خیسانده برگ ها و یا تنتور این گیاه در درمان التهابات و مشکلاتی مانند نقرس و آرتروز بسیار کمک می کند.

    ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گیاه مریم گلی مانند آپی ژنین، رزمارینیک اسید و لوتئولین رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. رادیکال های آزاد سبب بسیاری از بیماری ها مانند ایجاد استرس اکسیداتیو در سیستم بدن، قلب، مفاصل، مغز و عضلات می شوند و این خاصیت گیاه مورد بحث می تواند در درمان این گونه بیماریها کمک کند.

    تحقیقات پژوهشگران حاکی از اینست که خوردن و یا استنشاق مقدار کمی از مریم گلی سبب تقویت حافظه، افزایش تمرکز، قدرت یادآوری و توجه به موضوع خاص می شود. اگر مقدار اندکی از گیاه را به رژیم غذایی خود بیافزایید کمک فراوانی به توانایی مغزی خواهید کرد.

    برای تهیه این نوع چای، ابتدا یک قاشق غذاخوری برگ خشک شده گیاه و یا دو قاشق غذاخوری برگ تازه آن را دریک لیوان آب تقریبا جوش ریخته و سپس درب لیوان را پوشانده. با گذشت چند دقیقه محلول لیوان را صاف کرده و میل کنید.

    طبق تحقیقاتی هواداران، اعتقاد دارند که این چای که از برگ گیاه مریم گلی معمولی تهیه می شود، سبب کاهش وزن و برطرف کردن برخی از مشکلات سلامتی و نیز سبب تقویت مو خواهد شد.

    از خواص تایید شده گیاه باید به این موارد اشاره نماییم:

    هایپرهیدروسیس ( تعرق بیش از حد بدن) – برطرف کردن سوزش سر دل – زوال شخصیتی مربوط به سن – بی خوابی – گر گرفتگی و همچنین غرغره کردن این چای از روش های قدیمی برای کمک به گلودرد و سرفه است.

    دو ماده توژون و کافور در مریم گلی موجود است. کافور و توژون عطرهای گیاهی و روغنی هستند که اگر در میزان زیاد، به حالت خوراکی مصرف شوند، به طور کلی خطراتی جدی مانند آسیب به اندام ها و تشنج ایجاد خواهد نمود. در نتیجه مصرف آن را به دلیل اینکه در مواد خوراکی استفاده می شود باید با میزان مجاز استفاده شود تا دچار عارضه ای نشویم.

    البته هنوز میزان مجازی اعلام نشده اما طبق اعلام کمیته محصولات دارویی گیاهیِ آژانس داروهای اروپای اتحادیه‌ی اروپا، برای داروسازی، میزان 6 میلی گرم توژون به عنوان حد مجاز و امن است.

    نتیجه مطالعات مقدماتی گروهی از محققین در مجله Chemical Central” اعلام شده است مبنی بر اینکه روزانه مصرف 3 تا 6 فنجان چای مریم گلی هیچگونه مشکلی ایجاد نخواهد کرد و حالت سمی بوجود نخواهد آورد. اما در جایی دیگر این میزان را بالا دانسته اند و متذکر شده اند که میزان مصرف باید کمتر از این مقدار باشد. محققین اعلام داشته اند که در چای خوراکی میانگین توزون و کافور به ترتیب 4/4 و 7/16 میلی گرم در لیتر و در چای دارویی 3/11 و 4/25 میلی گرم در لیتر است. به طور کلی باید گفت که میزان توژون و کافور و سایر ترکیبات موجود در چای مریم گلی بستگی مانند مراحل تولید، مانند برداشت، خشک کردن و عصاره گیری و همچنین زمان دم کشیدن چای بسیار متغیر می باشد. گاهی زنان شیر ده برای اینکه فرزند خود را از شیر بگیرند و یا به هر دلیلی از مریم گلی برای کم شدن شیر استفاده می کنند، اما باید قبل از اقدام حتما با پزشک مشورت کنند.

    زنان باردار هم از مصرف زیاد خودداری کنند زیرا سبب انقباضات رحمی خواهد شد.دمنوش مریم گلی برای چیست

    افرادی که مشکلات هورمونی دارند منع مصرف دارند. استفاده از مریم گلی در میزان بالا با داروهایی مانند داروهای ضد تشنج، آرامبخش ها و داروهای دیابت تداخل دارویی ایجاد می کند.  

     Salvia officinalis  یا مریم گلی معمولی یک نوع از این گیاه است که برای تهیه بیشتر چای های کیسه ای مریم گلی، استفاده می شود، و در اغلب فروشگاههای مواد غذایی به آسانی یافت می شود. این نوع معمولی را نباید با انواع دیگر آن اشتباه گرفت زیرا با خطراتی مواجه خواهید شد. به عنوان مثال مریم گلی مقدس (Salvia divinorum) خاصیت توهم زایی دارد و در برخی از فرهنگ های بومی برای اهداف مذهبی استفاده می شود. نوع دیگر مریم گلی سفید (Salvia apiana) که گیاه بومی قسمتهایی از مکزیک و جنوب کالیفرنیا است به عنوان بخور سوزانده در مراسم تطهیر به کار می رود.

    مریم گلی معمولی گیاهی آلرژیک نیست اما به دلیل اینکه این گیاه از خانواده نعناعیان است بهتر است کسانی که به گروه گیاهان نعناعیان واکنش های حساسیت زا دارند در رابطه با مصرف آن به هر شکل در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند. از مصرف مریم گلی به طور منظم و در مقدار بالا به دلیل وجود کافور و توژون در این گیاه خودداری نمایید.

    آدرس پست الکترونیک شما نمایش داده نمیشود.

    دیدگاه

    ذخیره اطلاعات وارد شده در این مرورگر برای دفعات بعدی.

    ارسال دیدگاه

    چای مارکت ارائه کننده انواع چای و دمنوش با کیفیت از بهترین چای ایرانی، چای سیاه، چای سفید، چای سبز، چای ماچا، چای ماسالا و انواع دمنوش های ترکیبی. چای مارکت در نظر دارد تا با افزایش سطح آگاهی مصرف کننده و عرضه بالاترین کیفیت از انواع چای و دمنوش، علاقه‌مندان به نوشیدنی‌های طبیعی و افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند را در رسیدن به این هدف یاری دهد.

    تلفن: 460 300 91 – 021 پست الکترونیک: info[@]chaymarket.com

  • چگونه دوست دختر خوب پيدا کنم
  • شما به اینترنت متصل نیستید!

    مطالب پر بازدید

    با گیاه مریم گلی آشنا هستید؟ آیا می دانید از این گیاه در چه مواردی استفاده می شود و نحوه ی مصرف آن به چه صورتی است؟ این گیاه که دارای طبعی گرم و خشک است برای رفع استرس بسیار توصیه شده است و یک آرامش بخش قوی به حساب می آید. همچنین مریم گلی را برای پیشگیری از آلزایمر می توان مصرف کرد.

    به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

    پشتیبانی و مشاور رایگان

    کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت


    دمنوش مریم گلی برای چیست

    یک گیاه مدیترانه ­ای با برگ های بیضی شکل و مجعد به رنگ خاکستری مایل به سبز که تند و کمی تلخ است با عطر و طعمی نعنایی.

    میتوان برگ های مریم گلی را با آب سرد شسته و در قوری چینی ریخته و به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم روی کتری، اجازه دهید تا دم بکشد.

    ضدتشنج و در رفع خستگی ذهنی و افزایشی قدرت تمرکز مفید است. جالب است بدانید که برگ های مریم گلی به عنوان رفع کننده سوءهاضمه، نفخ معده، درد شکم است.

    مریم گلی محرک رحم است و برای تسکین درد قاعدگی و درمان مشکلات قاعدگی و درمان مشکلات قاعدگی و در درمان گرگرفتگی های دوران یائسگی بانوان استفاده می شود.

    البته مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، باید کمتر از این دمنوش استفاده کنند زیرا باعث کاهش شیر می شود.

    دم‌کرده آن به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولاً در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی دست می‌دهد، اثر معالج دارد.

     برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد.

    مریم گلی باعث تولید فیتواستروژن می‌شود. فیتواستروژن همان استروژن‌های گیاهی است که می‌تواند مانع افت شدید استروژن در خانم‌ها شود و در نتیجه حالت گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. باید بدانید که حالت گرگرفتگی در خانم‌های یائسه به دلیل افت میزان استروژن آن‌ها می‌باشد. این گیاه همچنین حاوی اسید اورسولیک است که خاصیت قابضی و ضدعفونی‌کنندگی دارد. به همین دلیل نیز باعث تنظیم میزان تعریق می‌شود.

    مریم گلی خاصیت ضد اسپاسم دارد و همین خاصیت را در دستگاه گوارش نیز به جا می‌گذارد. در واقع این گیاه پرخاصیت باعث تسکین کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی معده می‌شود، دردهای مربوط به عادت ماهانه را تسکین می‌دهد و نقش موثری در حفظ دستگاه گوارش دارد. به خصوص اینکه از سوزش معده جلوگیری می‌کند. از همه مهم تر اینکه مریم گلی یکی از گیاهان فوق‌العاده موثر برای مقابله با نفخ و گاز معده نیز محسوب می‌شود. اگر شما هم از چنین مشکلاتی رنج می‌برید می‌توانید با مشورت با داروساز و یا عطار شروع به مصرف گیاه مریم گلی بکنید.

    مواد لازم
    مریم گلی تازه یا خشک ۱۵ گرم
    آب ۱ لیتر
    آب لیموترش ۱ عدد
    عسل ۱ قاشق غذاخوری

    روش تهیه
    مریم گلی و عسل را به آب جوش اضافه کرده و ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش کرده و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. در نهایت دمنوش تان را صاف کنید. سپس آب لیموترش را به آن اضافه کرده و در طول روز میل کنید. می توانید این درمان را تا ۵ روز ادامه دهید و سپس ۵ روز استراحت کنید.

    شاید این سوال برایتان پیش آید که تنتور چیست؟

    یکی از بهترین اشکال دارویی گیاهان که از زمان های قدیم مورد استفاده بوده اند محلول های هیدروالکلی (مخلوط آب و الکل) عصاره گیاهان میباشد.

    در صورتی که درجه الکلی این محلول ها حدود 25 درصد (25 قسمت الکل و حدود 75 قسمت آب)باشد فراورده تنتور و در صورتی که حدود 60 درصد یا بیشتر باشد به نام الگزیر خوانده میشوند.

    در این روش گیاه خشک و یا تازه در محلول 25 درصد الکل و آب (25 قسمت الکل و 75 قسمت آب) قرار میگیرد.کلیه ی قسمت های گیاه ممکن است مورد مصرف قرار گیرد.در اینجا الکل ضمن استخراج مواد نقش محافظ و ضد میکروب را نیز داراست.تنتور برای بعضی از گیاهان قابل استفاده است و اکثرا تا دو سال میتوان از آن استفاده کرد.تنتور های صنعتی را با الکل اتیلیک تهیه میکنند که برای کاربرد خانگی میتوان آن را رقیق نمود.

    √ تنتور عصاره ی برگ های این گیاه را جهت عفونت های دهان مثل التهاب لثه و لوزه مورد استفاده قرار می دهند.

    √ نوع دیگر از این گیاه وجود دارد که مریم گلی آناناس نامیده می شود، با یک عطر بسیار شیرین آناناسی که میتوان از آن به عنوان یک چاشنی خوراکی استفاده کرد.

    √ در بریتانیا مریم گلی یکی از گیاهان ضروری در کنار جعفری، رزماری و آویشن می باشد. این گیاه در تهیه غذاهای اروپایی، ایتالیایی و خاورمیا نه کاربرد دارد. از این گیاه در کریسمس یا روز شکرگزاری در کنار گوشت بوقلمون کباب شده استفاده میشود.

    √ موجب تقویت و افزایش نیروی جنسی در خانم ها

    √ افزایش میل جنسی بانوان

    √ مریم گلی را دم کرده و به صورت خیلی رقیق در شستن دهان و غرغره کردن استفاده کنید.
    دمنوش مریم گلی برای چیست

    √ مناسب برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه

    √ قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌ کرده مریم گُلی و کُمپرس نمودن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، نتیجه ی بسیار خوبی به شما خواهد داد.

    √ گیاه مریم گلی برای تسکین تبخال

    البته مریم گلی به تنهایی نمی‌تواند از پس این ویروس معروف و مزاحم تبخال بر بیاید؛ اما به عنوان یک گیاه ضد ویروس برای مقابله با مشکل تبخال موثر عمل می‌کند. کافی است چند قطره روغن گیاهی درخت چای یا روغن گیاهی اسطوخودوس را با چند قطره روغن گیاهی مریم گلی مخلوط کرده و در مقدار کمی روغن گیاهی دیگر مانند روغن زیتون رقیق کنید. سپس روغن به دست آمده را روی تبخال بزنید. خواهید دید که خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کردید از شر این ویروس مزاحم خلاص خواهید شد.

    √ گیاه مریم گلی برای درمان بیماری های عفونی

    مریم گلی به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی‌کنندگی، می‌تواند مانع گسترش عوامل عفونت زا شود. خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه نیز باعث کاهش عوامل التهاب زا خواهد شد. علاوه بر این‌ها مریم گلی خواص قابضی دارد و به همین دلیل نیز می‌تواند روان شدن ناشی از التهاب‌ها در مجاری تنفسی را کاهش دهد. مریم گلی با افزایش موضعی تولید گلبول‌های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اکنون که فصل سرما فرارسیده و مشکل سرماخوردگی کم‌کم دامن خیلی‌ها را گرفته است می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. می‌توانید از اسپری‌های مخصوص این گیاه استفاده کنید و یا اینکه با دم کرده‌ی آن قرقره کنید.

    مریم گلی گیاهی با خواص ضدعفونی‌کنندگی است. در نتیجه برای تسکین و درمان جراحات سطحی پوست نیز کارساز و برای ارتقای سلامت و بهداشت دهان و دندان مفید است. این گیاه پرخاصیت از تکثیر باکتری‌های تشکیل‌دهنده‌ی جرم‌های دندانی و تخریب لثه‌ها جلوگیری می‌کند. این گیاه به صورت کپسولهم وجود دارد. می‌توانید با مشورت با پزشک داروساز از کپسول‌های آن برای افزایش سلامت پوست و دهان و دندانتان استفاده کنید.

    استفاده از خمیردندان‌های حاوی این گیاه برای سلامتی دهان و دندان بسیار مفید است.

    شست و شوی موها با عصاره ی آن(چه دم کردنی و چه جوشانده) ، شوره سر را از بین می برد .

  • تصاویر پروفایل روز حسابدار
  • مریم گلی ضدسرطان، ضدآلزایمر، ضدمیکروب، ضدتعریق، آنتی اکسیدان، کاهش دهنده شیر در زنان باردار، و کاهش دهنده میل جنسی، کاهنده قند خون، قاعده آور و پرفشاری خون است همچنین محرک سیستم ایمنی بدن و تا حدی آرام بخش است. میتوان از قرص و قطره ی این گیاه در درمان این بیماری ها استفاده کرد.

    در آنژیم و انواع گلو درد بیشتر از جوشانده غلیظ این گیاه استفاده می شود. ولی اگر جوشانده ی مریم گلی با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مؤثر است.

    کمپرس و بخور مریم گلی به تنهایی یا مخلوط با گیاه بابونه ترمیم کننده پوست های متمایل به جوشی شدن است.

      همه یک و نیم قاشق چای خوری پودر دو قاشق غذاخوری برگ مریم گلی را در یک قوری بریزید و آب جوش با دمای ۷۰ یا ۸۰ درجه به آن اضافه کنید و اجازه دهید دمنوشتان به مدت ۱۵ الی ۲۰۰ دقیقه دم بکشد. این دمنوش طعم تلخی دارد. پس در صورت تمایل، برای شیرین کردن آن می توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

    به مقدار لازم مریم گلی را در مقداری آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد تا حدی که نصف آب بخار شود.

    مریم گلی تازه برگ های معطر و بدون نقاط نرم، لکه دار و یا خشک انتخاب کنید. مریم گلی خشک بصورت کامل، ساییده شده و پودر موجود است. مریم گلی ساییده شده ظاهر نسبتاً نرمی دارد.

    مریم گلی تازه در یک دستمال حوله ­ای پیچیده و درون یک کیسه پلاستیکی به مدت ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. این گیاه تازه را به مدت ۱ سال می توان در فریزر نگهداری کرد. آنها را شسته و برگ هایش را خشک کنید، ساقه­ های آن را دور ریخته و در کیسه های مخصوص فریزر قرار دهید. مریم گلی خشک در جای سرد و تاریک و در ظرف در بسته به مدت ۶ ماه نگهداری کنید.

    گرد آوری و تدوین: فرزانه پاشایی

    هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام و با لینک دهی مستقیم مجاز می باشد.

     

    دمنوش مریم گلی برای چیست

    مطالب مرتبط

    هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

    مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

    تحقیقاتی که در مجله داروسازی و درمانگاه بالینی انجام شده نشان داده است که حتی مقادیر کوچک عصاره مریم گلی، از نظر استنشاق یا مصرف، می تواند به کاهش علائم بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​و افزایش توانایی یادآوری و حافظه در افراد کمک کند. فعالیت های دیگر مغز مانند افزایش غلظت و تمرکز بر یک موضوع انتخاب شده را به دنبال دارد که به معنی آن است که برای جوانان در مدرسه یا برای افراد علاقه مند به چالش و مشاغل فکری، اضافه کردن کمی از آن به رژیم غذایی ممکن است موثر باشد زیرا تقویت کننده مغز محسوب می شود.

    مطالعه ای با عنوان “فعالیت موضعی ضد التهابی برگ مریم گلی ادعا می کند که این گیاه توانایی درمان بسیاری از بیماری هایی که از التهاب ناشی می شود را دارد.

    جویدن برگ های مریم گلی همیشه دلپذیر ترین راه نیست زیرا عطر و طعم می تواند بسیار شدید باشد اما این مؤثرترین راه برای دریافت ترکیبات ارگانیک در سیستم شما است اما اگر از مسائل التهابی، به ویژه در دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش رنج می برید، می توانید این التهاب را با دم کردن این گیاه برطرف کنید.

    ویژگی های ضد التهابی مریم گلی به مسائل بهداشتی نظیر آرتروز و نقرس و همچنین التهاب کلی سیستم قلبی عروقی که می توانند منجر به بیماری های قلبی و فشار خون بالا شوند می انجامد. فلاونوئیدها و ترکیبات فنلی موجود در آن مسئول این اثرات مفید هستند.

    شرایط مزمن و بیماری های دژنراتیو می تواند دلیل بعضی از نگرانی های بهداشتی و خطرناکی که در زندگی شما به وجود می آیند باشد. بسیاری از این ها ناشی از رادیکال های آزاد، مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که به سلول های سالم حمله می کنند و باعث آپوپتوز یا جهش می شوند.دمنوش مریم گلی برای چیست

    برخی از خواص ضد میکروبی که در مریم گلی وجود دارد و در عین حال معمولا در مقادیر کم مصرف می شود، می تواند کاربرد موضعی داشته باشد و از آن برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی و ویروسی که به بدن شما حمله می کنند استفاده کنید. ما اغلب به وارد شدن بیماری از طریق بینی یا دهان فکر می کنیم اما پوست نیز می تواند به خطر افتاده و به عنوان دروازه ای برای عوامل خارجی باشد. روش موضعی می تواند یک راه دفاعی در برابر این نوع از بروز بیماری باشد.

    یکی از مزایای نادیده گرفته شده از خواص مریم گلی در واقع سطح بالای ویتامین K، ویتامین ضروری برای بدن است که در بسیاری از غذاها وجود ندارد. ویتامین K یک عنصر حیاتی در توسعه تراکم استخوان و اطمینان از صحت استخوان های ما است. اگر از علائم اولیه پوکی استخوان رنج می برید یا یک سبک زندگی فقیر از مواد مغذی دارید، سلامت استخوان شما کم است. اضافه کردن برگ های مریم گلی به رژیم غذایی شما می تواند میزان ویتامین K را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، به عنوان یک خوراک 27 درصد از نیاز روزانه تان را تامین می کند.

    استفاده موضعی از برگ مریم گلی می تواند اثربخشی آن در برابر شرایط پوستی خاص، از جمله اگزما، پسوریازیس و آکنه را تشدید کند. این مشکلات ناخوشایند را می توان به سرعت یا به تدریج کاهش داد اگر شما به طور منظم عصاره آن را به مناطق التهابی و یا آسیب دیده اعمال کنید.

    بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شده است، مریم گلی یکی از بهترین گیاهان است که به کنترل دیابت کمک می کند. حاوی عصاره ها و مواد شیمیایی خاص است که برخی از آنها در داروهایی که معمولا برای کنترل دیابت تجویز می شود، به طور مصنوعی یافت می شود. به نظر می رسد تنظیم و مهار انتشار گلوکز ذخیره شده در کبد، جلوگیری از نوسانات عمده قند خون که می تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند را کنترل کند یا حداقل موجب پیشگیری از این بیماری شود.

    اسید رزمارینیک موجود در مریم گلی، به عنوان عامل ضد التهابی برای معده عمل می کند. این ماده مانع از اسپاسم معده می شود و می تواند به طور قابل توجهی کاهش اسهال و گاستریت برای بیماران مبتلا به شرایط ناراحت کننده و شرم آور داشته باشد. اضافه کردن آن به وعده های غذایی می تواند تمام پروسه های گوارش تان را در مسیر تنظیم کرده و کاهش التهاب در سراسر روده را به دنبال داشته باشد.

    یک مطالعه آزمایشی که در مجله بین المللی علوم مولد منتشر شد، مزایای چای مریم گلی را روی 6 داوطلب زن 40 تا 55 ساله بررسی کرد. به طور خاص، محققان به تنظیم قند خون و کلسترول رسیدند. آنها دریافتند که پس از چهار هفته مصرف چای این گیاه، اثرات واقعی بر تنظیم قند وجود ندارد اما “بهبودی در پروفایل لیپید با سطح کلسترول LDL پایین تر و همچنین افزایش سطح کلسترول HDL پلاسما در طول دو هفته پس از درمان را به دنبال دارد.

    افزایش وزن و چاقی ناشی از عوارض بهداشتی از جمله دیابت نوع 2 و فشار خون بالا است. محققان در حال توسعه جایگزین های طبیعی برای روش های کنترل از دست دادن وزن، اثرات عصاره حاصل از برگ های مریم معمولی را بررسی کردند. آزمایشات مبتنی بر حیوانات نشان می دهد که این عصاره جذب چربی در پانکراس را مهار می کند و منجر به کاهش وزن کلی موش هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا هستند می شود. این یافته ها می تواند راه درمان طبیعی برای چاقی باشد.

    علائم یائسگی عبارتند از گرگرفتگی، بی خوابی، سرگیجه، سردرد، عرق شبانه و گاه به گاه ضربان قلب. این علائم ناشی از عدم تعادل هورمونی، یعنی کاهش میزان استروژن است. در سال 2011، محققان سوئیس اعتقاد داشتند که چای مریم گلی می تواند برای علائم یائسگی مفید باشد. در این مطالعه، 71 بیمار با دوز روزانه قرص این گیاه به مدت دو ماه تحت درمان قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که مریم گلی درمان مناسب برای علائم یائسگی است که به بیماران و مراقبین گزینه های درمانی طبیعی ارائه می دهند.

    هنگامی که برای اهداف آشپزی مصرف می شود، مریم گلی برای بزرگسالان و کودکان کاملا امن است. در مقابل، هنگامی که برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد، عصاره مریم گلی یا برگ آن می تواند مضر باشد اگر در مدت زمان طولانی استفاده شود. این به این دلیل است که مریم گلی حاوی توئون، یک نوروکسین است که مسئول اثرات تغییر دهنده ذهن در نوشابه های الکلی است.

    اگر بیش از حد مصرف شود، می تواند عوارض جانبی بالقوه ای مانند بیقراری، استفراغ، سرگیجه، ضربان قلب سریع، لرزش، تشنج و آسیب به کلیه ایجاد کند.

    اسانس مریم گلی مخصوصا سمی است و عوارض جانبی را به میزان 12 قطره ایجاد می کند. به این ترتیب، اسانس آن هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شود. حتی زمانی که به صورت موضعی استفاده می شود، اگر روغن رقیق نشود، می تواند باعث ایجاد خارش یا سوزش شود.

    مریم گلی همچنین می تواند با داروهای ضد انعقادی در مواردی که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد تداخل ایجاد کند، از جمله فنوباربیتال، میوزین (پرییدون)، دپاکوت (والپروئیک اسید)، نورونتیین (گاباپنتین)، تگرتول (کاربامازپین) و دیالانتین (فنوتیوین) و غیره…

    مصرف بیش از حد مریم گلی در افراد مبتلا به دیابت همچنین می تواند باعث کاهش شدید قند خون و منجر به هیپوگلیسمی شود. در صورت استفاده از کپسول ها یا عصاره ها، مصرف بیش از مقدار توصیه شده در برچسب محصول را هرگز مصرف نکنید. داروهای مریم گلی باید با احتیاط در افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه مورد استفاده قرار گیرد.

    در مورد هر نوع داروئی که مصرف می کنید از پزشک خود مطلع شوید، از جمله داروهای گیاهی مانند مریم گلی، به طوری که کاملا از مزایا و خطرات بالقوه آن مطلع شوید. کسانی که از واکنش های آلرژیک به اعضاء این خانواده بزرگ گیاهی رنج می برند، باید با دکتر قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود مشورت کنند.

    مریم‌گلی معمولی (نام علمی: Salvia officinalis) گیاهی است چند ساله و علفی، ریشه راست و دارای انشعابات فراوان ساقه راست و ارتفاع آن بین ۸۰–۵۰ سانتی‌متر می‌باشد این گیاه دارای ساقه‌های جوان به رنگ سبز تیره وپوشیده از کرکهای انبوه و خاکستری رنگ است. با افزایش عمر گیاه، ساقه چوبی ور نگ آن قهوه‌ای می‌شود. برگ‌ها بلند ونیزه‌ای شکل می‌باشند. برگ‌های پایینی دارای دمبرگ بلند هستند در حالی که برگ‌های قسمت فوقانی ساقه، دمبرگ کوتاهی دارند. سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرکهای ظریف می‌باشد. گل‌ها به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی یا سفید و به صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند. روی هرچرخه ۸–۵ گل وجود دارد میوه فندقه و به رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره‌است. قطر تاج گیاه حدود ۵۵ سانتی‌متر است. وزن هزار دانه ۶۱/۵۵ گرم و طول دوره جوانه زنی ۱۲ روز می‌باشد. این گیاه از راسته لب‌گلی‌ها (Lamiales) و تیره نعنائیان (Lamiaceae) است.زمان گلدهی این گیاه، بهار و رویشگاه آن در دامنه های صخره ای در منطقه ایرانی – تورانی می باشد. این گیاه،
    انحصاری ایران است و در ناحیه فارس(اقلید)
    پراکنش دارد و تحت عنوان مریم گلی اقلیدی شناخته می شود.

    پرورش مریم گلی باید در زمین‌های اصلاح شده، قابل نفوذ، حاصلخی و نسبتاً مرطوب صورت گیرد. بهترین رشد آن در خاکهای رسی غنی و زهکش دار صورت می‌گیردو اراضی رو به آفتاب را ترجیح می‌دهد. گیاهی است مدیترانه‌ای که در طول رویش به گرما و هوای خشک نیازدارد. مقاومت آن بر گرما زیاد است. این گیاه در زمستان در دمای پایین‌تر از ۱۵- درجه سانتیگراد دچار سرمازدگی شده و طی ۶–۵ روز خشک می‌شود. هوای گرم و خاک‌هایی با بافت متوسط که حاوی مقادیر مناسبی ترکیبات کلسیم باشند برای آن مناسب است؛ و در افزایش مواد موثره نقش زیادی دارد. خاکهای شنی و فقیر از عناصر غذایی، مناطق سرد و رطوبت فراوان از عوامل محدودکننده رشد این گیاه هستند. محدوده pH خاک برای کشت مریم گلی ۲/۸–۹/۴ است که pH مناسب آن ۴/۶ می‌باشد. این گیاه ۷–۵ سال عمر می‌کند و تا ۴ سال بازدهی اقتصادی دارد. بذور در درجه حرارت ۱۵–۱۲ سانتی گراد شروع به رویش می‌کنند.

    اسانس (توژان حدود ۵۰درصد)، مواد تلخ و دی ترپن، فلاو نوئید، اسیدهای فنو لیک، تانن

    [۱][۲][۳][۴][۵][۶]

    از مریم گلی در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند نفخ و اسهال و به صورت غرغره در بهبود التهاب دهان و حلق و خون‌ریزی لثه استفاده می‌شود. امروزه مریم گلی به عنوان آنتی باکتریال، ضد قارچ، ضد ویروس، ضد تعرق، پایین آورنده فشار خون، ضد التهاب، قابض، افزایش دهنده اشتها و مدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    از پیکر رویشی این گیاه در تهیه قطره خوراکی و عصاره‌هایی جهت استفاده موضعی استفاده می‌شود. قطره خوراکی که از این گیاه تهیه می‌شود، در کاهش تعرق و گُرگرفتگی در دوران یائسگی مؤثر است. همچنین عصاره‌های موضعی به دست آمده، کمک به بهبود آکنه و تبخال می‌کنند.

    از زمان‌های قدیم از گیاه مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی استفاده شده است. این گیاه از خانواده‌ی نعناع بوده و برخلاف اسم زیبایش مزه‌ی کمی تلخی دارد. متخصصان طب سنتی خواص شماری برای این گیاه عنوان کرده‌اند و آن را یکی از گیاهان ضدپیری می‌دانند. در واقع این گیاه تأثیر زیادی در مقابله با یائسگی، گرگرفتگی، تقویت حافظه و غیره دارد. در این مطلب قصد داریم گوشه‌ای از خواص این گیاه پرخاصیت را به شما نشان دهیم. لطفاً ما با باشید.

     

    مریم گلی حافظه‌ی شما را از نابودی نجات می‌دهد. به خاطر اینکه می‌تواند از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی پیشگیری کرده و روند تخریب سلول‌های عصبی را به تعویق می‌اندازد. در نتیجه باعث بهبود و تقویت حافظه می‌شود. بر اساس نتایج بررسی‌های متعدد، مریم گلی برای مقابله با آلزایمر موثر است. بیماری آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز می‌کند که مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه قادر است از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند.

     

    مریم گلی باعث تولید فیتواستروژن می‌شود. فیتواستروژن همان استروژن‌های گیاهی است که می‌تواند مانع افت شدید استروژن در خانم‌ها شود و در نتیجه حالت گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. باید بدانید که حالت گرگرفتگی در خانم‌های یائسه به دلیل افت میزان استروژن آن‌ها می‌باشد. این گیاه همچنین حاوی اسید اورسولیک است که خاصیت قابضی و ضدعفونی‌کنندگی دارد. به همین دلیل نیز باعث تنظیم میزان تعریق می‌شود.دمنوش مریم گلی برای چیست

     

    بیماری آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز  می‌کند که مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه قادر است از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند 

     

     

    مریم گلی به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی‌کنندگی، می‌تواند مانع گسترش عوامل عفونت زا شود. خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه نیز باعث کاهش عوامل التهاب زا خواهد شد. علاوه بر این‌ها مریم گلی خواص قابضی دارد و به همین دلیل نیز می‌تواند روان شدن ناشی از التهاب‌ها در مجاری تنفسی را کاهش دهد. مریم گلی با افزایش موضعی تولید گلبول‌های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اکنون که فصل سرما فرارسیده و مشکل سرماخوردگی کم‌کم دامن خیلی‌ها را گرفته است می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. می‌توانید از اسپری‌های مخصوص این گیاه استفاده کنید و یا اینکه با دم کرده‌ی آن قرقره کنید.

    البته مریم گلی به تنهایی نمی‌تواند از پس این ویروس معروف و مزاحم تبخال بر بیاید؛ اما به عنوان یک گیاه ضدویروس برای مقابله با مشکل تبخال موثر عمل می‌کند. کافی است چند قطره روغن گیاهی درخت چای یا روغن گیاهی اسطوخودوس را با چند قطره روغن گیاهی مریم گلی مخلوط کرده و در مقدار کمی روغن گیاهی دیگر مانند روغن زیتون رقیق کنید. سپس روغن به دست آمده را روی تبخال بزنید. خواهید دید که خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کردید از شر این ویروس مزاحم خلاص خواهید شد.

     

     مریم گلی گیاهی با خواص ضدعفونی‌کنندگی است. در نتیجه برای تسکین و درمان جراحات سطحی پوست نیز کارساز و برای ارتقای سلامت و بهداشت دهان و دندان مفید است. این گیاه پرخاصیت از تکثیر باکتری‌های تشکیل‌دهنده‌ی جرم‌های دندانی و تخریب لثه‌ها جلوگیری می‌کند. این گیاه به صورت کپسول، برگ خشک، روغن گیاهی و یا در ترکیب برخی از خمیردندان‌ها وجود دارد. می‌توانید با مشورت با پزشک داروساز از کپسول‌های آن برای افزایش سلامت پوست و دهان و دندانتان استفاده کنید. استفاده از خمیردندان‌های حاوی این گیاه نیز مفید است.

    مروری بر خواص گیاه مریم گلی

    مروری بر خواص ماریتیغال (خار مریم)

    معرفی 8 گیاه معطر و روش استفاده از آن‌ها

    نسخه‌ی مادربزرگ‌ها برای درمان سرماخوردگی

    دمنوش مریم گلی برای چیست
    دمنوش مریم گلی برای چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *