درمان عفونت گلو در زنان باردار

دوره مقدماتی php
درمان عفونت گلو در زنان باردار
درمان عفونت گلو در زنان باردار

درمان عفونت گلو در زنان باردار

درمان عفونت گلو در زنان باردار :گلودرد اصلا حس خوبی ندارد به خصوص در دوران بارداری که حالت تهوع دارید، شب نمی توانید بخوابید و تغییرات زیادی به سراغ شما آمده است.
گلو درد در دوران بارداری ممکن است باکتریایی یا ویروسی باشد. با توجه به دلیل عفونت، معمولا جای نگرانی نیست و خود به خود بهبود می یابید.


چرا گلودرد می شوید؟

 

در بیشتر موارد گلودرد به خاطر باکتری استرپ گروه آ اتفاق می افتد. این باکتری معمولا از فردی به فردی دیگر منتقل می شود.
اگر یکی از اعضای خانواده گلودرد دارد سعی کنید در نزدیکی او نباشید.
اگر مشکل سینوزیت داشته باشید گلودرد بسیار آزار دهنده خواهد بود.
بنابراین بهتر است اطلاعات خود را در خصوص گلودرد در دوران بارداری افزایش دهید.


علائم و نشانه های گلودرد:

 

علائم و نشانه های گلودرد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در ادامه رایج ترین علائم ذکر شده است.
قرمزی و تورم لوزه
درد پیوسته در گلو
تورم در اطراف گردن
مشکل در خوردن و قورت دادن
سردرد
خستگی و ضعف
تب
عرق کردن شدید
از دست دادن اشتها
بزرگ شدن غدد لنفاوی
معمولا گلودرد خود به خود از بین می رود اما اگر مدتی به طول انجامید به سایر بافت های گلو نیز آسیب می رساند.


نکاتی مهم در خصوص گلودرد در دوران بارداری:

درمان عفونت گلو در زنان باردار

نکاتی ساده و بدون عوارض برای جلوگیری از گلودرد و درمان آن در دوران بارداری وجود دارد:

دوره مقدماتی php

از خوردن نوشیدنی های سرد و گازدار خودداری کنید زیرا باعث بدتر شدن گلودرد می شود.
مایعات زیاد بخورید و مراقب باشید بدن کم آب نشود.
از خوردن غذاهای فراوری شده، غذاهای حاوی نگهدارنده و رنگ غذا خودداری کنید.
چای گیاهی مانند چای سبز و چای لیمو بخورید زیرا باعث کاهش درد می شوند.
از بخور استفاده کنید تا گرفتگی بینی برطرف شود و درد گلو کاهش یابد.
حداقل روزی سه بار نمک، آب و پودر زردچوبه قرقره کنید. نمک باکتری های عفونت زا را از بین می برد و زردچوبه به عنوان ضدعفونی کننده و ضد التهاب طبیعی عمل می کند.
غذاهایی مصرف کنید که سیستم ایمنی بدن را قوی کنند. غذاهای خام و تازه که حاوی ویتامین و مواد معدنی هستند مصرف کنید.
به مقدار کافی استراحت کنید.
ظرف غذا و قاشق و چنگال خود را با فردی که اخیرا گلودرد داشته است به اشتراک نگذارید.
سعی کنید حداقل در دوارن بارداری غذاهای بیرون و فست فود مصرف نکنید.

 

درمان عفونت گلو در زنان باردار

 

اگر به مدت طولانی در دوران بارداری گلودرد داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
پزشک قرص های مسکن و ضد التهاب تجویز می کند تا درد گلو را در دوران بارداری تسکین دهد.
همچنین پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند تا عفونت به سایر قسمت های بدن منتقل نشود.

نکته: مصرف نامناسب آنتی بیوتیک باعث تکرار گلو درد می شود. در این حالت به دوز بالایی از آنتی بیوتیکی نیاز دارید که به جنین آسیب می رساند. بهتر است مطابق دستور پزشک عمل کنید.

 

 

۱- نوشیدن شربت عسل و آبلیمو ( اگر در سه ماه اول بارداری هستید از این گزینه صرف نظر کنید )

۲- گل، یک داروی گیاهی است. دارویی که بدن را برای مبارزه با عفونت ها آماده می کند و اگر به محض دیدن علایم سرماخوردگی، دمنوش این گیاه را بنوشید، بر اساس تحقیقات تازه بعد از ۱ یا ۲ روز علایم محو یا کم می شوند. البته اگر بیماری خاصی دارید، برای نوشیدن این چای باید با پزشک خود مشورت کنید تا تداخل دارویی به بیماری هایتان اضافه نشود

۳-تحقیقات نشان داده که اگر در ۲۴ ساعت اول،  قرص های آبنباتی سرماخوردگی را بخورید، علایم بیماری کمتر می شود و سلامت خود را زودتر به دست می آورید.
۴- تاثیر ویتامین C برای مبارزه با سرماخوردگی، دیگر ثابت شده است اما به تازگی در تحقیقاتی مشخص شده که اگر در فصل سرما و در شرایطی که استرس های محیطی و کاری زیادی دارید، هرروز ویتامین C بخورید، احتمال سرماخوردگی شما نصف می شود. بهترین توصیه برای کمک گرفتن از ویتامین C هم این است؛ صبح به صبح یک لیوان آب پرتقال، لیموشیرین بخورید یا در چای خود لیموترش بچکانید.

۵- پزشکان تحقیق کرده اند و می گویند، بخار سوپ مرغ باعث باز شدن مجرای تنفسی می شود، آب آن بدن را از بحران کم آبی در بیماری نجات می دهد و در نهایت هم التهاب دستگاه تنفسی را کاهش می دهد.
۶- نوشیدن چای همان خاصیت های تسکین دهنده سوپ مرغ را دارد و آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز و چای سیاه، برای مبارزه بدن با ویروس بسیار معجزه آساست.

۷-  تحقیقات مشخص کرده اگر روزانه سیر تازه بخورید، به مبارزه بدن شما با میکروب ها کمک می کند و کمتر از یک انسان عادی گرفتار ویروس ها و بیماری ها می شوید.
۸- اگر یک دستگاه بخار آب را در اتاق بگذارید یا آب داغ حمام را باز کنید و برای مدتی در بخار حمام نفس بکشید، ذرات ریز و داغ آب باعث می شود گرفتگی در مجرای بینی، برطرف و تنفس شما راحت تر شود.

۹- یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل و با سرنگ کوچکی این مایع را به داخل بینی، تزریق کنید. با این کار، بینی خود را شستشو می دهید و راه تنفسی را از ویروس ها و گرده ها پاک می کنید. مخاط بینی هم رقیق می شوند و در دوران بیماری، راحت تر نفس می کشید.
۱۰- اگر ۴ بار در روز، آب نمک قرقره کنید، میکروب ها از دستگاه تنفسی شما دور می شوند و رشد نمی کنند.

۱۱-  هیچ وقت از خواب عمیق و استراحت خود به بهانه کار دور نشوید و در فصل سرد، تختخواب خود را گرم نگه دارید.
۱۲- به محض بروز علائم سرماخوردگی ازاین خوراکی های مصرف کنید :

نعناع : بهتر است هنگام سرماخوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف کنید تا گلودرد شما را تسکین دهد. عصاره آن را به آبی که در حالت بخار کردن است اضافه کنید تا هوای خشک را مرطوب کند. 

 

فلفل: ماده ای به نام «capsaicin» موجود در فلفل تند عملکردی شبیه یک ماده محرک را دارد که باعث تحریک ترشح خلط و ترشحات بینی می شود.

 

زنجبیل: زنجبیل دم کرده در صورتی که  تب و لرز  کرده اید بدن را گرم می کند. یک قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به یک لیوان آب داغ اضافه و مصرف کنید.


دارچین: همانند زنجبیل طعم تندی دارد و احساس گرمی ایجاد می کند. کمی پودر دارچین به آب داغ اضافه کنید یا چند چوب دارچین بجوشانید تا بخار آن گرفتگی بینی را برطرف کند. از این مایع به عنوان نوشیدنی هم می توانید استفاده کنید.

درمان عفونت گلو در زنان باردار

عسل: عسل را هرطور که استفاده کنید، درمانی برای سرماخوردگی به حساب می آید. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که روزی یک قاشق چای خوری عسل مصرف می کنند هنگام سرماخوردگی کمتر سرفه می کنند و خواب بهتری دارند.

لیمو: ویتامین c موجود در آن برای درمان این بیماری موثر است. از آن جا که مصرف آب لیمو هنگام سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد، برای طعم دار کردن آب از لیمو استفاده کنید. برای رفع گلودرد، کمی لیمو در یک لیوان آب جوش بریزید و یک قاشق چای خوری عسل و یا کمی زنجبیل به آن اضافه و مصرف کنید.

آب نمک: قرار دادن نمک روی زخم می تواند آزاردهنده باشد اما غرغره کردن آب نمک می تواند تسکین دهنده گلودرد باشد. زیرا آب نمک التهاب گلو را کاهش می دهد. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و آرام غرغره کنید. این کار را بر حسب نیاز تکرار کنید.


سوپ مرغ: مایعات داغ و مغذی تاثیر مثبتی روی بیماری سرماخوردگی دارند. به خصوص سوپ مرغ. محققان معتقدند که مواد موجود در سوپ مرغ برای مقابله با واکنش التهابی بدن هنگام سرماخوردگی مفید و موثر است.

۱۳- رعایت نظافت؛ شستن دست را با صابون فراموش نکنید. از آن جا که تحقیقات نشان داده صابون های معمولی در از بین بردن میکروب ها موثر است و نیازی به استفاده از صابون ضدباکتری نیست. هر بار بین انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذایی، هنگام بازگشت از بیرون، استفاده از دستشویی، دست زدن به حیوانات و تمیز کردن بینی حتما رعایت شود. خارج از منزل از دستمال های مخصوص استفاده کنید. در صورتی که یکی از اعضای خانواده سرما خورده است این نکات رعایت شود.

۱۴- مسواک فرد مذکور را از بقیه جدا نگه دارید. پس از دوره واگیری، مسواک فرد را با آب جوش بشویید تا هر نوع جرم یا ویروس باقی مانده از بین برود.
۱۵- دمای اتاق را پایین نگه دارید، خانه بیش از حد گرم هوای خشک ایجاد می کند که محیط مناسبی برای رشد ویروس ها به حساب می آید. کاهش درجه حرارت به میزان ۵ درجه و استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت در فصل سرما در کاهش ابتلا به سرماخوردگی موثر است.

۱۶- مصرف میوه و سبزی: هویج، کیوی، کشمش، لوبیا سبز، پرتقال و توت فرنگی حاوی ویتامین می باشند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. سبزی هایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم منابع خوب بتاکاروتن محسوب می شوند که از بدن در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، سعی کنید روزی ۵ وعده میوه و سبزی خام و یا کمی پخته مصرف کنید. پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن خواص آن می شود.
۱۷- مصرف شیرینی جات را به حداقل برسانید. از آن جا که شکر محیط مناسبی برای عوامل بیماری زاست، مصرف مواد قندی را به خصوص هنگام سرماخوردگی به حداقل برسانید.

۱۸- گیاه مریم گلی برای درمان گلودرد موثر عمل می‌کند. در سال ۲۰۰۹ پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلودرد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.روش استفاده: ۱ تا ۳ گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. روزانه ۵ مرتبه با این محلول قرقره کنید. گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر ۱۸ ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

 

۱۹– آویشن: التیام بخش و ضد سرفه: آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و .. موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلودرد بسیار موثر است.روش استفاده: ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری پُر آویشن بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنید و روزانه بعد از غذا ۳ فنجان از این دم کرده را میل کنید.توجه داشته باشید نباید بیش از ۳ هفته‌ی مدام از دم کرده‌ی آویشن استفاده کرد.توجه داشته باشید روغن ضروری آویشن برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای کودکان زیر ۳ سال بدون تجویز پزشک مورد عدم مصرف دارد.

درمان عفونت گلو در زنان باردار

 

۲۰- سرکه‌ی سیب: ضدباکتری و سرشار از ویتامین:سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه ۲ تا ۳ مرتبه قرقره کنید. اگر گلودردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.


۲۱- اسطوخودوس: ضدالتهاب:اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند. روش استفاده: ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید.توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان میوه x بخوانید...