درمان حساسيت به گلوتن

دوره مقدماتی php
درمان حساسيت به گلوتن
درمان حساسيت به گلوتن



امروزه بعضی از مردم از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنند. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که علائم بیماری حساسیت به گلوتن چیست و آیا شما هم به این حساسیت مبتلا هستید یا نه؟ حساسیت به گلوتن، پنج شکل مختلف دارد و هر کدام هم نشانه های خاص خودشون رو دارند اما یکسری از علائم هستند که بین تمام انواع حساسیت به گلوتن، مشترک هستند. ما این علائم رو در ادامه مطلب به شما معرفی می کنیم اما توجه داشته باشید که داشتن این علائم لزوماً به معنی حساسیت به گلوتن نیست و ممکن است که نشانه بیماری ها یا مشکلات دیگری باشند. پس در صورت داشتن این علائم، حتماً برای تشخیص اینکه آیا به گلوتن حساسیت دارید یا نه، با پزشک مشورت کنید تا اگر وجود این حساسیت در شما تشخیص داده شد، از رژیم بدون گلوتن استفاده کنید.

مشکلات گوارشی

درمان حساسيت به گلوتن

دوره مقدماتی php

البته لزوماً همه افرادی که به گلوتن حساسیت دارند دچار مشکلات گوارشی نمی شوند اما چون شیوع این مورد در بین این افراد زیاد است، به عنوان اولین نشانه احتمالی حساسیت به گلوتن در نظر گرفته می شود. از جمله این مشکلات گوارشی می توان به اسهال، یبوست، رفلاکس و دردهای شکمی اشاره کرد که به طور مکرر در دو بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن بدون ابتلا به سلیاک، دیده می شوند. گاهی نیز افرادی که علائم سندرم روده تحریک پذیر رو دارند، به نوعی از حساسیت به گلوتن مبتلا هستند و وقتی که از خوردن گلوتن پرهیز می کنند، علائم سندرم روده تحریک پذیر در اونها از بین می رود. البته هر مشکل گوارشی نشانه حساسیت به گلوتن نیست اما این امکان هم وجود دارد که پای این بیماری در میان باشد. همچنین، همیشه اینطور نیست که فرد مبتلا به حساسیت به گلوتن، علائم گوارشی از خود نشان بدهد.

شوره سر

گاهی وجود شوره سر نشانه حساسیت به گلوتن است. یکی از شایع ترین انواع شوره سر، درماتیت سبوره است که می تواند با ابتلا به بیماری سلیاک (یکی از پنج نوع حساسیت به گلوتن) در ارتباط باشد. البته باید تحقیقات بیشتری برای تأیید رابطه حساسیت به گلوتن و خشکی پوست و اکزما انجام شود. این امکان هم وجود دارد که شوره سر در اثر ابتلا به بیماری خود ایمنی پسوریازیس به وجود آمده باشد که خود این بیماری هم ارتباطاتی با سلیاک و حساسیت به گلوتن دارد. اگر فردی به پسوریازیس مبتلا باشد، در نقاط دیگر بدن هم علائم پوستی این بیماری رو خواهد دید.

خارش شدید پوستی

وقتی که فردی به گلوتن حساسیت داشته باشد، شوره سر تنها مشکل پوستی که وی با اون برخورد می کند، نخواهد بود بلکه در سلیاک و حساسیت به گلوتن بدون ابتلا به سلیاک، فرد دچار انواع خارش های شدید پوستی می شود که در اصطلاح به اون DH گفته می شود. این خارش ها حقیقتاً طاقت فرسا و خسته کننده هستند. توجه داشته باشید که هر خارش پوستی نشانه عدم تحمل گلوتن نیست. اما اگر چنین علائمی در شما وجود دارد، شاید مشکل حساسیت به گلوتن داشته باشید.

تیرگی ذهنی

آیا احساس کند ذهنی و کسالت می کنید؟ آیا فراموش کار هستید و نمی توانید تمرکز کنید؟ آیا احساس می کنید که مغز شما در هاله ای از مه گرفتار شده است؟ شاید به گلوتن حساسیت دارید که دچار چنین احساساتی شده اید. البته بیماری های دیگری هم هستند که چنین علائمی دارند و هیچ تضمینی نیست که داشتن این علائم نشانه صد در صد برای حسایست به گلوتن باشند. اما اگر سایر علائم حساسیت به گلوتن رو که در این مقاله به اونها می پردازیم، دارید، حتماً باید آزمایش حسایست به گلوتن بدهید.

سردردهای ضربتی

خیلی از افراد به دلایل مختلفی دچار سردرد می شوند. اما افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، دچار سردردهای مکرر می شوند و بعضی از اونها از میگرن رنج می برند. این احتمال وجود دارد که گلوتن موجود در مواد غذایی به عنوان یک عامل تحریک کننده در بروز میگرن نقش داشته باشد. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

احساس سوزن سوزن شدن دست ها و پاها

گاهی به طور طبیعی دچار حس خواب رفتگی در پاها و دست ها می شویم اما اگر این حس و حس سوزن سوزن شدن و نیز بی حسی به صورت دائمی در پاها و دست ها وجود دارد، ممکن است که به گلوتن حساسیت داشته باشید. البته کسانی هم که به دیابت مبتلا هستند و یا دچار جراحت، اختلالات کلیوی و کمبود ویتامین هستند، هم از این مسأله رنج می برند. اگر به هیچ یک از این موارد مبتلا نیستید، این احتمال وجود دارد که به گلوتن حساسیت داشته باشید. درمان ضایعات عصبی در دست ها و پاها کار مشکلی است اما با کمک رژیم غذایی بدون گلوتن می توان تخریب عصبی رو کندتر کرده و یا متوقف نمود.

اختلالات بیش فعالی و کمبود تمرکز و توجه

به نظر می رسد که بیش فعالی با حساسیت به گلوتن در ارتباط باشد و مصرف رژیم بدون گلوتن به از بین بردن علائم بیش فعالی کمک کند. البته این مسأله هنوز به اثبات نرسیده است اما تجربه بسیاری از والدین نشان می دهد که وقتی که گلوتن رو از برنامه غذایی کودکان بیش فعال خود حذف می کنند، علائم بیش فعالی نیز در این کودکان فروکش می کند. البته این امر ممکن است به علت حذف مواد غذایی پرشکر که اکثرشون حاوی مقدار زیادی گلوتن هستند، باشد. اگر کودک بیش فعال دارید، بهتر است که در زمینه حذف گلوتن از غذای او با پزشک مشورت کنید زیرا این احتمال وجود دارد که حذف گلوتن، کمک کننده باشد.

افسردگی، عصبانیت و زود رنجی

شاید بتوان گفت که بین این احساسات منفی و حساسیت به گلوتن رابطه وجود دارد. متأسفانه، تحقیقات علمی در این زمینه صورت نگرفته است اما این موارد در بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن دیده می شوند. توصیه ما این است که اگر پیگیر افسردگی، عصبانیت و زودرنجی خودتون هستید، از پزشک معالج خود درباره احتمال حساسیت به گلوتن هم پرس و جو کنید.

ناباروری و مشکلات باروری

بسیاری از زنان و مردان مبتلا به بیماری سلیاک از ناباروری هم رنج می برند. البته هنوز علت اصلی این امر مشخص نیست. در این مورد هم هنوز اطلاعات علمی دقیق در دسترس نیست اما اگر ابتلا به بیماری سلیاک در شما تشخیص داده شده است، استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است که در برطرف کردن مشکلات باروری به شما کمک کند (در هر دو جنس مرد و زن). در این زمینه هم حتماً با پزشک خودتون مشورت کنید.

با توجه به علائمی که برشمرده شد، خیلی از شما خواهید گفت که “اینها دقیقاً علائم من هستند! پس باید از رژیم بدون گلوتن استفاده کنم!” انقدر در تصمیم گیری عجله نکنید. همونطور که قبلاً هم گفتیم، این علائم ممکن است که ربطی به حساسیت به گلوتن نداشته باشند و نشانه مشکللات دیگری باشند. اونچه که شما باید در قدم اول انجام بدهید این است که به پزشک مراجعه کنید تا در صورت صلاحدید پزشک، آزمایش های لازم جهت تشخیص حساسیت به گلوتن بر روی شما انجام شوند.

هر گونه کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  celiacdisease.about.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی


ارسال شده درمجله سلامتی

Tags: آلرژی به گلوتن حساسیت به گلوتن رژیم بدون گلوتن رژیم غذایی بدون گلوتن سلیاک عدم تحمل گلوتن علائم حساسیت به گلوتن گلوتن

شما می‌توانید پاسخ‌های داده شده به این نوشته را دنبال کنید با خوراک RSS 2.0.

بازتاب و بازخورد در حال حاضر غیرفعال است ولی می‌توانید دیدگاه بگذارید.


نام


ایمیل (پنهان می‌شود)


وبلاگ


نُه − 6 =

Select Page

دسامبر 13, 2012 | پزشکی |

تغذیه و بهداشت خانواده

عده ای از مردم به هر دلیلی قادر نیستند پروتئین موجود در گندم را که گلوتن نامیده می شود، هضم و جذب نمایندکه در نهایت سبب تشخیص بیماری سلیاک می شود. متأسفانه هنوز درصد بالایی از دست اندرکاران بهداشت و اطرافیان افرادی که به گلوتن حساسیت دارند براین باورند که بیمار درد و ناهنجاریها را تصور می کند در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. به همین دلیل بیماری سلیاک مزمن تر شده و درمان و کنترل آن مشکل تر خواهد شد. در اینجا باید اشاره شود که متأسفانه بسیاری از علائم و سندروم های بیماری سلیاک شباهتی نزدیک با بیماری های دیگر روده مانند کولون حساس و غیره دارد و به ظاهر درمان می گردد، که نتیجه ای نخواهد داشت. اگرچه آزمایش های مخصوص تشخیص بیماری سلیاک وجود دارند ولی بعضی از علائم اختصاصی آن می تواند سبب تشخیص بیماری شود. در زیر به چند نوع از سندروم بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن اشاره می گردد:

پروتئین موجود در گندم گلوتن نامیده می شود که عدم هضم و جذب آن سبب بیماری سلیاک می شوددرمان حساسيت به گلوتن

ـ اصولا علائم حساسیت به گلوتن همیشه با ناهنجاری ها و دردهای دستگاه گوارش همراه است که می تواند گاز و فشار، یبوست، اسهال، درد شدید شکم و نوعی خستگی باشد و گاهی چند نوع از این علائم با هم بروز می کنند.

ـ شخص بیمار اغلب به نوعی سردرد شدید یا میگرن دچار می شود.

ـ بیمار تمام علائم بیماری فایبرومایالژیا را دارد و دردهای شدید پشت و ماهیچه ها برای مدتی کوتاه یا طولانی شخص را خسته می کند.

ـ بیمار مبتلا به بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن اغلب دچار نوعی افسردگی و سرگردانی می گردد زیرا هر روز بیماری به صورتی جدید تظاهر می کند و سبب خستگی بیمار می شود.

ـ گاهی شخص بیمار تعادل خود را از نظر راه رفتن و فعالیت های جسمی از دست می دهد و عارضه ی سرگیجه و درد و ضعف و ناهنجاری های اعصاب و غیره مزید بر علت شده و سبب رنج و آزار بیمار می گردد.

ـ خستگی بی مورد و دائمی، مخصوصا پس از صرف غذا یکی از علائم مشخصه ی این بیماری است و پزشک معالج قادر نخواهد بود به وضوح محل درد و علت خستگی را مشخص نماید که در نتیجه بیمار به حال خود گذاشته می شود و به هر دری می زند تا بتواند علت یا علل این همه ناهنجاریها را شناسایی نماید که تقریبا بی نتیجه بوده و در نهایت سبب خستگی کامل بیمار و دست کشیدن از پیگیری و درمان بیماری می شود.

پس چه باید کرد؟ آیا می شود با این بیماری تشخیص داده نشده و خسته کننده به همین صورت زندگی کرد؟ جواب خیر است.

برای تشخیص بیماری سلیاک باید با متخصص این بیماری تماس گرفت و تمام آزمایشات اختصاصی تشخیص آن را انجام داد. بیمار باید لیست تمام سندروم ها و علائم بیماری خودش را به دقت تهیه نماید و سعی نکند برای هر یک دلیلی آورده و خود یا پزشک خویش را متقاعد کند که چه تشخیص داده است. آنگاه رژیم غذایی بدون گلوتن مانند دوری از محصولات گندم، جو و انواع مختلف غلات که حاوی مقداری گلوتن هستند را به دقت پیروی نمود. اگر پس از حدود دو ماه سندروم بیماری عوض شد و دردها و علائم خسته کننده دیگر کاهش یافت، امکان وجود بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن زیاد خواهد بود. بسیاری از غذاها مانند برنج گلوتن ندارند که می توانند در این مدت قسمت اصلی غذای بیمار را تشکیل دهند. اخیرا نان های گندم و جو و غیره مخصوص برای افرادی که سلیاک دارند و یا نمی توانند گلوتن مصرف کنند به بازار آمده که به آن نان دوغ ترش می گویند. به عبارت دیگر اگر شما به جای آب در تهیه خمیر آرد گندم مقداری دوغ ترش استفاده کنید گلوتن موجود در آرد مورد بحث بیرون از دستگاه گوارش شکسته شده و مشکلی برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند، ایجاد نمی کند و یا اینکه اگر غذایی را که حاوی گلوتن است با مقداری از میوه ی پاپایا مصرف کنید آنزیم های مخصوص این میوه در معده سبب شکسته شدن گلوتن شده و غذا راحت تر و بدون عوارض مهم هضم و جذب می گردد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به تارنمای www.celiac.com مراجعه کنید.

روش زندگی فعال از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می کند

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر بیشتر از ۳۵ میلیون نفر در دنیا به عارضه ی فراموشی دچار هستند که در نهایت بیماری آلزایمر یا عارضه ی فراموشی مطلق را به وجود می آورد. پیش بینی می شود که اگر روش موثر پیشگیری و درمان عارضه ی فراموشی کشف نشود تا سال ۲۰۳۰ میزان این بیماری در دنیا دو برابر خواهد شد.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا طی بررسی ۸۷۶ نفر مسن تر از ۷۸ سال دریافتند که افرادی که روش زندگی فعالی دارند و قادرند فعالیت های جسمی داشته باشند (دوچرخه سواری، شنا، رقص، پیاده روی، باغبانی و غیره) خیلی کمتر از دیگران به عارضه ی فراموشی و بیماری آلزایمر دچار می شوند. در این بررسی آزمایشات زیادی مانند MRI مغز و آزمایش خون و غیره از شرکت کنندگان تحقیقات علمی مورد بحث به عمل آمده و در ضمن روش های دیگر زندگی و عادت غذایی آنها نیز مطالعه گردیده است.

فشار خون بالا و پیری زودرس سلول های مغز

ژورنال علمی Lancet در شماره ی این ماه مقاله ی جالبی تحت عنوان رابطه ی فشار خون بالا و پیری زودرس مغز به چاپ رسانیده که نتایج جدیدی در این مورد به بار آورده است. این بررسی نشان می دهد که اگر عارضه ی فشار خون بالا در میانسالی و سنین بالاتر پیگیری و درمان نشود موجب پیری سلول های مغز شده و نوعی فراموشی در شخص به وجود می آورد که به تدریج زمینه را برای بروز بیماری آلزایمر آماده می سازد. علاوه بر پیری زودرس مغز در افرادی که به عارضه ی فشارخون بالا دچار هستند، مشکلات دیگری مانند بیماری های قلب و عروق (۶۲درصد) و سکته ی مغزی(۴۹درصد) هم خواهند داشت. در آمریکا هرساله بیشتر از ۵۰ میلیون نفر از این دسته از بیماری ها رنج می برند و درصد بالایی از آنها جانشان را به همین جهت از دست می دهند. در آمریکا حدود ۶۰ سال قبل یک بررسی وسیع و دنباله داری به نام Framingham شروع شده و تا به حال سه نسل از مردم در این بررسی شرکت کرده اند و نتایج ارائه شده در این قسمت مربوط به ۵۷۹ نفری است که در سال های اخیر زیر پوشش مخصوص قرار داشتند.

شکر مصنوعی آسپارتام و سرطان

موضوع رابطه بین مصرف قندهای مصنوعی و سرطان سال های زیادی ست که ذهن محققان را به خود مشغول کرده است.

اخیرا محققان دانشگاه هاروارد با پیگیری بیشتر از ۷۷ هزار پرستار زن و ۴۶ هزار پرستار مرد که ۲۲ سال به طول انجامیده ثابت کرده اند که مصرف زیاد نوشابه های گازدار حاوی قندهای مصنوعی امکان بروز سرطان خون را ۴۲ درصد افزایش می دهد. این رقم برای بیماری هوچکین ۳۱ درصد و برای نوع دیگر سرطان به نام  Multiple Myeloma   صددرصد گزارش شده است. این یکی از بزرگ ترین مطالعات علمی است که توسط مرکز تحقیقات پزشکی شناخته شده در دنیا و بر روی بیشتر از یکصدهزار نفر انجام گرفته و شکی در صحت آن وجود ندارد.

بهتر است باور کنید

پژوهشگران دانشگاه فیلادلفیا به یکصد نفر که به عارضه ی اسهال دچار بودند پودر خشک گوجه فرنگی تجویز کرده و دریافتند که حداکثر تا ۴ ساعت بعد این عارضه برطرف گردیده است. این افراد به علت مسمویت غذایی، ناهنجاری های روده بزرگ و انواع دیگر عوامل بروز اسهال به این عارضه دچار شده بودند. می گویند که در موقع ابتلا به اسهال مقداری پودر خشک گوجه فرنگی را به صورت چای دم کرده مصرف کنید تا این بیماری بدون عوارض جانبی درمان گردد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com

Share:

Rate:

آوریل 11, 2013

سپتامبر 27, 2018

جولای 29, 2010

سپتامبر 24, 2008

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

COMMENT

وبسایت

درمان حساسيت به گلوتن

ناشر: انتشارات شهروند

سردبیر: حسن زرهی

مدیر هیئت تحریریه: نسرین الماسی

ویراستار: فرح طاهری

ویراستار انگلیسی: سیما سحر زرهی

تصویر ساز قصه: محمود معراجی

کاریکاتور: توکا نیستانی

تیم تحریریه و همکاران: دکتر رضا براهنی، دکتر نسترن ادیب راد، دکتر عطا انصاری،  بهرام بهرامی، شهرام تابع محمدی،  محمد رحیمیان، بهرنگ رهبری ، سیما سحر زرهی، علی شریفیان، عباس شکری،  جواد طالعی، فرهاد فرسادی، اسد مذنبی، عزت مصلی نژاد، میرزاتقی خان، شهباز نخعی، مجید نفیسی

Sharvand Publication

SUITE 322- 550 HIGHWAY 7 EAST

Richmond Hill, Ontario, L4B 3Z4

CANADA

Tel: +1 905 764 7022

Email: news@shahrvand.com

Designed by Elegant Themes | Powered by WordPress

ایجاد حساسیت و آلرژی متعاقب مصرف گندم و یا تنفس آرد گندم یکی از بیماری های آلرژیک غذایی و همچنین تنفسی محسوب می گردد. مطالعات نشان می دهند در دهه های اخیر شیوع حساسیت به گندم رو به افزایش بوده است! آلرژی به گندم از چندین نظر با سایر آلرژی های غذایی متفاوت است. اول اینکه گندم پرمصرف ترین غله در ایران و جهان می باشد. دوم آنکه یکی از مهمترین منابع تامین پروتئین برای انسان به شمار می آید. همچنین گندم از جمله مواد غذایی است که در ابتدای زندگی یعنی حدودا از ۵ ماهگی وارد رژیم غذایی کودکان می شود و می تواند حتی از طریق شیردادن مادر نیز باعث بروز عوارض آلرژیک در کودکان مستعد گردد. با توجه به این مهم در این نوشتار بر اساس مقالات و مستندات معتبر به بحث و تشریح حساسیت و آلرژی به گندم پرداخته شده و تفاوت این بیماری با بیماری سلیاک (نوعی بیماری خودایمن در اثر مصرف گندم؛ به ادامه نوشتار مراجعه گردد) نیز بیان می شود.

به طور کلی غلات مهمترین منبع پروتئینی در رژیم غذایی مردم در سراسر جهان به شمار می آیند. در این میان پرمصرف ترین غله در ایران و جهان گندم می باشد. همه غلات از نظر گیاه شناسی متعلق به خانواده Poaceae می باشند. گندم مورد استفاده برای تهیه نان با نام علمی تریتیکوم ایستیوم (Triticum aestivum)  به طور گسترده در مناطق مختلف ایران کاشت می شود و با آب و هواهای مختلف سازگار می باشد. گندم در میان مواد غذایی از ارزش بالایی برخوردار است و می توان از آن محصولات مختلفی مانند انواع نان، پاستا، شیرینی جات و … بدست آورد. به رغم ارزش غذایی بالای گندم و کاربرد بسیار زیاد آرد گندم در صنایع غذایی اما امروزه به طور روزافزونی گزارش هایی  از واکنش های آلرژیک غذایی و تنفسی متعاقب مصرف گندم و یا تنفس آرد گندم در ایران و سایر کشورهای جهان اعلام می گردد.

بر اساس مطالعات انجام شده در کشور ایران در خصوص آلرژی غذایی، نتایج نشان داده است حساسیت به گندم بعد از آلرژی به شیرگاو، تخم مرغ و مغزهای خوراکی از جمله آلرژی های غذایی شایع  در کشورمحسوب می گردد. آلرژی به گندم در کودکان شایع تر از بزرگسالان می باشد.  درمان حساسيت به گلوتن

در جهان نیز نتایج پژوهش ها حاکی از افزایش واکنش های آلرژیک به گندم بخصوص در کودکان می باشد. در این مطالعات شیوع آلرژی به گندم در کودکان ۲ تا ۱۰ سال بین ۲ تا ۹ درصد گزارش شده است.

 

به طور کلی پروتئین ها تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد وزن خشک دانه گندم را به خود اختصاص می دهند. قسمت عمده این پروتئین ها گلیادین ها (Gliadins) و گلوتنین ها (Glutenins) می باشند. این پروتئین ها ترکیبات پیچیده تری مانند گلوتن را ایجاد می نمایند که به میزان فراوانی در گندم و در برخی دیگر از غلات وجود دارند.  تاکنون از گندم ۲۷ ماده آلرژی زا در بانک جهانی آلرژن  ها (www.allergen.org) به ثبت رسیده است. مواد آلرژی زای گندم دارای خصوصیات مختلف بوده و درجه حساسیت زایی متفاوتی دارند.

عوارض ناشی از مصرف گندم و یا تنفس آرد گندم منجر به علائم و تظاهرات بالینی مختلفی می شود که در ادامه به طور مختصر بیان خواهند شد:

شناخته شده ترین واکنش آلرژیک به گندم همان عوارض ناشی از مصرف خوراکی گندم است. گندم برای نخستین بار در حدود ۵ ماهگی وارد رژیم غذایی افراد می شود. حساسیت به گندم ممکن است در حین شیر دادن مادر نیز برای اطفال روی دهد. به طور کلی بالغین کمتر از کودکان دچار آلرژی غذایی ناشی از مصرف گندم می شوند. علائم آلرژی غذایی به گندم به طور معمول شامل کهیر، آنژیوادم، تنگی نفس، درد شکم، تهوع و استفراغ و در موارد شدید شوک آنافیلاکسی می باشد. گاهی عوارض دیررس ناشی از حساسیت به گندم بعد از حدود ۲۴ ساعت به صورت علائم معده –روده ای و یا تشدید واکنش های درماتیت آلرژیک (اگزما) مشاهده می گردد.

 

آسم نانوایان نوعی آلرژی شغلی بوده که اغلب در افراد شاغل در کارخانه های آسیاب گندم و غلات و همچنین نانوایی ها و شیرینی پزی ها روی می دهد. آسم نانوایان در اثر تنفس آرد غلات ایجاد می گردد. علائم تنفسی در این بیماری ممکن است با علائم رینیت آلرژیک، التهاب ملتحمه چشم (کونژکتیویت) و کهیر نیز همراه باشد. اغلب بیماران مبتلا به آسم نانوایان قادر به مصرف خوراکی گندم بوده بدون آنکه دچار علائم خاصی شوند!

 

این نوع عارضه ناشی از مصرف گندم منحصر بفرد بوده و زمانی روی می دهد که فرد بعد از مصرف گندم فعالیت ورزشی داشته باشد.  در این حالت عوارض ناشی از مصرف پروتئین های حساسیت زای گندم از نوع موضعی مانند کهیر بوده و یا به صورت گسترده یعنی به شکل کهیر در نقاط مختلف بدن، آنژیوادم، تنگی نفس، کاهش فشار خون و یا شوک مشاهده می گردد. عارضه آنافیلاکسی القاشده با ورزش وابسته به گندم براحتی قابل پیش بینی و یا تشخیص نمی باشد! زیرا بروز و شدت این عارضه به میزان گندم مصرفی و شدت فعالیت ورزشی دارد. در مطالعه ای که بر روی بیماران فنلاندی انجام شده است نتایج نشان داده این عارضه بین ۱۰ دقیقه تا ۴ ساعت بعداز مصرف گندم بروز یافته و مدت فعالیت ورزشی که باعث ایجاد این عارضه گردیده، بین ۱۰ دقیقه تا ۶۰ دقیقه بوده است.

 

چندین تفاوت بین آلرژی به گندم و بیماری سلیاک وجود دارد. همانطور که پیش تر بیان شد گندم دارای پروتئین های مختلفی است که بدن انسان گاهی به بعضی از این پروتئین ها واکنش نشان می دهد. سلول ها و مواد ایجاد کننده عوارض در بیماری سلیاک و آلرژی به گندم با هم کاملا متفاوت است. در حساسیت غذایی به گندم و یا در آسم نانوایان، فرد دچار یک بیماری آلرژیک بوده و مکانیسم آن با سایر بیماری های آلرژیک یکسان است (رجوع به نوشتار مکانیسم ایجاد حساسیت یا آلرژی به زبان ساده). اما بیماری سلیاک نوعی بیماری ارثی و خودایمن (انحراف و واکنش سیستم ایمنی بدن یک فرد علیه برخی مواد و سلول های بدن خود او) بوده که در آن سیستم ایمنی بدن بدلیل واکنش به پروتئین گلوتن گندم باعث آسیب زدن به بافت روده می شود. در این بیماری پرزهای روده در اثر تهاجم سیستم ایمنی و التهاب از بین می روند. این آسیب بتدریج موجب اختلال در جذب مواد غذایی و املاح معدنی و در نهایت سوءتغذیه در فرد می گردد.

تشخیص آلرژی به گندم با مشاوره با متخصص آسم وآلرژی و بر اساس آگاهی دقیق از سابقه بیمار، علائم ایجاد شده در اثر مصرف گندم و یا استنشاق آرد گندم و همچنین انجام آزمایش های پوستی و خونی می باشد (برای آگاهی از این آزمایش ها به نوشتارآزمایش های رایج خونی و پوستی برای  تشخیص بیماری های آلرژیک مراجعه نمایید). شایان ذکر است بعضی از پروتئین های حساسیت زای گندم با آلرژن های موجود در برخی گونه های چمن ها و یا مواد غذایی مشابه بوده و این امر موجب ایجاد واکنش متقاطع میان این آلرژن ها می شود. به عبارتی گاهی افراد حساس به گرده گونه هایی از چمن ها و یا بعضی از مواد غذایی خاص ممکن است در صورت مصرف گندم و یا استنشاق آرد گندم دچار عوارض آلرژیک شوند! برای مطالعه آلرژن های مشابه مواد حساسیت زای گندم به نوشتار واکنش متقاطع میان مواد حساسیت زای غذایی و تنفسی رجوع نمایید.

 

به  عنوان یک قاعده کلی برای بیماری های آلرژیک، بعد از اثبات وجود حساسیت به یک ماده مانند پروتئین های موجود در گندم، اجتناب از برخورد و یا مصرف ماده حساسیت زا می تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض آلرژیک در فرد بیمار شود. همچنین می توان برای پیشگیری به موارد توصیه شده در ادامه (عنوان بعدی) توجه نمود.

برای درمان علائم آلرژیک ناشی از مصرف گندم و یا تنفس آرد گندم به طور معمول پزشک معالج عوارض آلرژیک ملایم و خفیف را با تجویز داروهای آنتی هیستامین  و یا پمادهای موضعی استروئیدی کنترل می کند. اما در مواقعی که عوارض آلرژیک شدید بوده و امکان بروز واکنش آنافیلاکسی وجود دارد به مراقبت های اورژانسی نیاز بوده که توضیحات آن در نوشتار داروهای اورژانسی برای واکنش های شدید آلرژیک بیان شده است. البته لازم به توضیح است در صورت داشتن شرایط لازم در فرد بیمار ممکن است پزشک معالج فرد را برای انجام ایمونوتراپی اختصاصی به مراکز درمانی معتبر و مشخص معرفی نماید (نوشتار ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی برای درمان آلرژی).

 

توصیه های مهم در ارتباط با کنترل و پیشگیری از آلرژی و حساسیت به گندم

 

تهیه و تدوین:  شبکه جامع آلرژی

منابع:

 

۱- wheat allergy: diagnosis and management

۲- …Clinical presentation, allergens

۳- Wheat allergy

۴- Update on wheat hypersensitivity

۵- Sensitization to common allergens

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

درمان حساسيت به گلوتن


قبل از دست کشیدن از خوردن پاستا و نان به دلیل حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک حتما این مقاله را بخوانید تا با علائم حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک آشنا شوید تا اگر نیازی بود حتما نست دهید.

آیا شما هم به دنبال مواد غذایی بدون گلوتن هستید زیرا متقاعد شده اید که این پروتئین (*گلوتن gluten) باعث ایجاد مسائل گوارشی برایتان می شود؟ اگر با پزشک در این مورد مشورت نکرده باشید، ممکن است اشتباه کرده باشید. یک مطالعه جدید نشان داده است بسیاری از افرادی که رژیم بدون گلوتن را انتخاب کرده اند، برای بیماری سلیاک یا سیلیاک celiac disease به درستی مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

* گلوتن gluten :گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می‌گردد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم بیماری سلیاک که شما را از ابتلا به سلیاک آگاه می کند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره بیماری سلیاک چه می دانید؟درمان حساسيت به گلوتن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خطر جدی رژیم های فاقد گلوتن, بسیار مراقب باشید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم های فاقد گلوتن به این دلایل رد می شوند

محققان مدرسه پزشکی بهداشت شرق Eastern Health Clinical School در دانشکده موناش Monash University و بیمارستان آلفرد Alfred Hospital در ملبورن استرالیا، با بررسی 144 نفر که مدعی بودند که از حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی* non-celiac gluten sensitivity  ( NCGS ) رنج می برند متوجه شدند 44 درصد از شرکت کنندگان بدون نظارت پزشکی از رژیم بدون گلوتن استفاده می کنند – و 69 درصد از آن ها آزمایش های لازم برای تشخیص بیماری سلیاک را انجام نداده اند. (انجام آزمایش توسط پزشک قبل از این که رژیم بدون گلوتن را شروع کنید اهمیت بالایی دارد، چون تشخیص مضر بودن آن برای بدن، پس از اینکه تقریبا از سیستم بدن حذف شده، کار سختی می شود.)

* حساسیت به گلوتن غیر سلیاکیnon-celiac gluten sensitivity  ( NCGS ) : بیمار علی رغم رد حساسیت به گندم و بیماری سلیاک، در پاسخ به مصرف غذاهای حاوی گندم، چاودار و جو پرک علائم مختلف را از خود بروز میدهد، ولی علائم بعد از حذف این مواد از رژیم غذایی خود بخود از بین میروند.

یک واقعیت جالب دیگر از این مطالعه: 72 درصد از شرکت کنندگان حتی دارای معیارهای بیماری حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی نبودند. در حالی که 62 درصد از این گروه به این دلیل که پزشکان نتوانستند دلیلی برای رد بیماری سلیاک پیدا کنند، جزو بیماران سلیاک قرار گرفتند، 24 درصد از آن ها با وجود ادامه دادن رژیم بدون گلوتن باز هم با مشکلات مربوط به دستگاه گوارش روبرو بودند. ( سندرم روده تحریک پذیر irritable bowl syndrome یا آلرژی به گندم می توانند علایم مشابهی داشته باشند. )

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری روده تحریك پذیر چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بخوانند

نتیجه گیری:

نباید برای حساسیت به گلوتن خودتشخیصی کنید. اگر فکر می کنید ممکن است به یکی از این بیماری ها مبتلا باشید باید به پزشک مراجعه نمایید و آزمایش های مربوط به بیماری سلیاک را انجام دهید تا دچار پیامدهای آن نشوید.از کجا بدانید که برای این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید؟ دکتر جینا سام Gina Sam،مدیر مرکز حرکات دستگاه گوارش در بیمارستان کوه سینا  Mount Sinai Hospital ، علایم نشان دهنده بیماری سلیاک را بیان می کند.

از آن جایی که درمان نکردن بیماری سلیاک به بخش های خاصی از روده که این ویتامین ها را جذب می کند آسیب می رساند، کمبود آن ها می تواند علامت ابتلای شما به این بیماری باشد.

* فولات Folate : جزو ویتامین های گروه B می باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین B12

حتی اگر بدون علامت هستید، بستگان درجه یک بیمار مبتلا به سلیاک قطعا باید تحت آزمایش قرار بگیرند.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

بیماری سلیاک بانام‌های دیگری مثل سلیاک اسپروس یا آنتروپاتی حساس به ماده گلوتن در آرد گندم نیز شناخته می‌شود. ده‌ها نشانه و علامت برای این بیماری وجود دارد و علائم جدیدی نیز در این بیماری وجود دارد که تحت بررسی قرار دارند.

شدت این علائم بسیار متنوع است. این بیماری در برخی افراد بدون علامت است به این معنی که این افراد تا زمانی که مشکلات جدی در آن‌ها بروز نکند متوجه این بیماری نخواهند شد.

درواقع طبق آمار سازمان بیماری سلیاک 97 درصد آر مبتلایان از وجود بیماری خود اطلاع ندارند. این امر تشخیص بیماری و معالجه آن را مشکل می‌کند. یک عامل مشکل‌ساز دیگر این است که ممکن است فرد بیماری به نام حساسیت به گلوتن غیر سلیاک داشته باشد.

این موضوع شامل افرادی است که به گلوتن حساسیت دارند اما دچار التهاب روده‌ای نیستند.اگرچه این بیماری با احتمال بیشتری در نژاد سفیدپوستان اروپایی وجود دارد اما می‌تواند در مردان، زنان و کودکان بروز کند.

خوب پس بیماری سلیاک دقیقاً چیست و چه اثراتی روی بدن دارد؟ به‌طور خلاصه این بیماری حساسیت شدید به پروتئین گلوتن موجود در گندم است. سیستم ایمنی بدن چنان واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد که باعث بروز التهاب در روده کوچک می‌شود.این التهاب روی پرزهای انگشتی جدار روده کوچک اثر گذاشته و مانع جذب مواد غذایی موردنیاز بدن توسط روده کوچک می‌شود.درمان حساسيت به گلوتن


درمان‌های غربی در حال حاضر تنها حذف مواد غذایی دارای گلوتن را پیشنهاد می‌کنند؛ اما حتی زمانی که غذاهای حاوی گلوتن از برنامه غذایی فرد حذف می‌شوند بازهم التهاب روده‌ای باقی می‌ماند.

•    گاز
•    نفخ
•    اسهال
•    یبوست
•    کاهش وزن
•    رفلکس اسید معده

برخی علائم دیگر عبارت‌اند از:

•    دانه‌های پوستی شدیداً خارش‌دار روی آرنج، زانوها، پشت و پشت گردن
•    احساس غیرعادی سوزش یا سوزن شدن در دست‌ها و پاها
•    زخم‌های دهانی
•    درد مفاصل
•    تأخیر در رشد مغزی و جسمی در کودکان
•    سردرد
•    افسردگی
•    تغییر رنگ دندان‌ها

اگرچه سایر دانه‌های غلات مثل جو و چاودار نیز دارای گلوتن هستند اما در اینجا منظور از گلوتن انحصاراً گلوتن موجود در گندم است؛ و نکته دیگر اینکه گلوتن ممکن است در بسیاری از غذاها که به‌ظاهر فاقد گلوتن هستند نیز مانند سویا سس، سس سالاد و حتی برخی از داروها وجود داشته باشد.

طب سوزنی و شرقی می‌تواند به درمان علائم بیماری سلیاک کمک کند. پزشک شما ممکن است تا به‌طور مستقیم طی جلسات منظم طب سوزنی به درمان التهاب روده بپردازد. این درمان‌ها روی سایر علائم شما نیز اثر خواهند داشت.


این‌ها اقدامات اولیه‌ای است که می‌توان در خانه برای سلامت دستگاه گوارش از آن‌ها کمک گرفت. طبق اصول طب سوزنی و شرقی کبد مسئول تغییر شکل غذاها به مواد مغذی و انتقال آن‌ها به سایر اندام‌های بدن است.

همچنین کبد به عادات منظم غذایی واکنش خوبی نشان می‌دهد ،یعنی اینکه عادات غذای خود را با مصرف وعده‌های غذایی منظم، پرهیز از گرسنگی طولانی و پرخوری کنترل کنید.سه ساعت قبل از خواب آخرین وعده غذایی خود را صرف کنید. صبحانه وعده غذایی مهمی در طول روز است آن را حذف نکنید.

گلوتن ویکی پدیا فارسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وبسایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

در اکانت تلگرام خود نام (کلینیک ها) یا clinichaweb را جستجو کنید و برای دریافت پیشنهادات ویژه دمات پزشکی جوانی پوست، کنترل وزن و دندانپزشکی زیبایی در تهران عضو شوید.

 

 

شخصی هست که با روش های تو این صفحه سولولیت بدنشو از بین برده…

من با لیزر دندانپزشکی برا خونریزی لثه اقدام کردم.خوب شد دیگه…

سلام و وقت بخیر آیا در شهر بابل هم مرکزی برای این روش درمان…

سلام از تلاش شما در جهت بالا بردن اطلاعات پزشگي تشکر مينمايم…

لیزر پوست خانگی هم وجود داره…

گزارش تصویری

درمان حساسيت به گلوتن

در اینستاگرام بازیگران ۵۲۲ تصاویری از مینا ساداتی , روناک یونسی , ترلان پروانه , هلیا امامی , مارال فرجاد , گلاره عباسی , شقایق فراهانی , آزاده نامداری , پوریا پورسرخ , سیما تیرانداز و … را مشاهده خواهید کرد

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

گلوتن (Gluten) پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار وجود دارد و حدود 1 درصد از انسانها به آن آلرژی دارند و این آلرژی غذایی در کودکان باید زود تشخیص داده شود تا جلوی عوارض آن گرفته شود. بیماری سلیاک، نام بیماری فرد حساس به گلوتن است.

علائم بیماری در کودکان متغیر است. اما تحريك‌پذيري يكي از رايج‌ترين علائم مي‌باشد . هر کودک ممکن است یک یا تعدادی از این علائم را داشته باشد:

نیمی از افراد مبتلا به سیلياك فاقد هرگونه علايم روده اي ميباشند. اما ممکن است دستگاه گوارش آنها دچار مشکلاتی شده باشد. در صورت مشکوک بودن به سلیاک، به پزشک مراجعه کنید تا برای شما آزمایش خون تجویز نماید.

زماني كه گلوتن در غذای فرد بیمار وجود دارد،  فرد مسموم مي‌شود كه منجر به آسيب روده  مي‌گردد. اين آسيب ديدگي باعث كاهش جذب مواد غذايی ضروری مي‌شود و اگر تحت درمان قرار نگیرد، می تواند منجر به سوءتغذيه و بيماريهای متعاقب  ( به عنوان مثال: كم‌خوني كمبود آهن، كاهش تراكم استخوان، كاهش وزن غيرارادي، كمبود فولات و ويتامين B12) گردد.درمان حساسيت به گلوتن

سوءجذب مشكل جدي براي كودكان محسوب مي‌شود، زيرا آنها به مواد مغذي كافي جهت رشد مناسب نيازمندند .

يك رژيم غذايي بدون گلوتن، مهمترين و اولين قدم است. كه براي اينكار بايد حتماً با يك متخصص تغذيه مشاوره صورت گیرد. همچنين بخاطر داشته باشيد كه قبل از تشخيص، گلوتن آسيب زيادي در طولاني مدت به دستگاه گوارشتان رسانده است که با 6 ماه تا 2 سال رژيم غذايي بدون گلوتن این آسیب ها رو به بهبود مي‌رود. اگر چه بسياري از بيماران با اين رژيم غذائي در همان هفته‌هاي اول احساس  بهبودی مي‌ کنند.

گلوتن در جو، گندم سرخ، گندم سياه، ماءالشعیر، سركه مالت، نشاسته گندم، سبوس گندم، خمير فطير آرد، تثبیت کننده بستنی و سس کچاپ و سس سویا وجود دارد. اگر نان یا سسی گلوتن نداشته باشد، روی آن عبارت عاری از گلوتن (Gluten Free) درج میشود. این غذاها را باید از رژیم بیمار حساس به گلوتن حذف کنید: انواع نانهای معمولی، ماكارونی و اسپاگتی، انواع كیك و بيسكویت‏هاي معمولی و انواع كلوچه ها. همچنين مصرف كليه محصولات غذايی كه در تهيه آنها از اينگونه غلات استفاده شده است، ممنوع مي‏باشد مانند سوسيس، كالباس و سوپهاي آماده. همچنین خمیرهای بازی کودکان نیز گلوتن دارد. اما گلوتن از راه پوست جذب نمیشود، فقط مهم است که پس از بازی، دستها را کامل و درست بشویید.

برای آشنایی با این بیماری به انجمن ایرانی سلیاک و یا  سایت بیماران سلیاک مراجعه کنید. همچنین وبلاگهای زیر نیز می تواند برای مشاوره و بالابردن اطلاعات شما مفید باشد :

سلام من مبتلا به سلیاک شدم هرچی می خورم عدم تحمل بهش دارم میشه خواهش کنم به من کمک کنی برنج با مرغ جواب نمیده البته اینکه من 4سال از این موضوع میگذره درضمن رژیم در افراد متفاوته 9کیلو کم کردم خواهش میکنم کمکم بکن

من یه پسر سه ساله دارم که از بدو تولد مبتلا به بیماری سلیاکه از نوع شدید اسمش بهشاد خواهش میکنم که اگه ماکارونی بدون گلوتن وجود داره بهم معرفی کنید ممنون.

سلام شما نوشتین بهشاد عزیز از بدو تولد مبتلا به سلیاک بوده میشه لطفا بگین چه علایمی داشت . و چطور تشخیص داده شد والا پسر دختر دایی من از بدو تولذ اسهال داره شدید یک هفته هم بستری شد ولی جوابی نگرفتن خواستم ببینم ایا از بدو تولد احتمال داره نوزاد هم این بیماریو داشته باشه بینهایت ممنونم که وقت میزارین برام

باسلام
دخترم هفت سالشه که شش ماهه تشخیص دادن که سلیاک داره، کاملا در رزیم بود تازه بردیم دوباره ازمایش دادیم فرقی نکرده الانم شدید یبوست داره. صورتش جوش میزنه و پاش درد شدیدداره . به تهران پیش دکتر *** رییس انجمن سلیاک بردیم اصلا خوب نمیشه . اگه کسی درمانی یا دکتری سراغ داره لطفا پیام بذاره ***

سلام خدمت همه ی شما عزیزان
من واقعا برای مشکل پیش آمده برای شما عزیزان متاسفم
من یک دانشجو هستم و میخوام یک مقاله در مورد این بیماری تهیه کنم
از عزیزانی ک خودشون یا عزیزانشون دچار این بیماری شده اند تقاضا دارم که در این مقاله به من کمک کنن شاید این تنها کمکی باشه که از دست من برای شما عزیزان بر میاد شاید تونستیم غذاهایی فاقد گلوتن رو در کشور زیاد کنیم ممنون میشم

سلام، من یک بیمار مبتلا به سلیاک هستم و در از نا (لرستان) زندگی می کنم، خدا رحمت کنه مرحوم دکتر علی چراغی را (ایشون متخصص داخلی بود)، ایشون حدود دوسال پاش بیماری مرا از طریق آندوسکوپی تشخیص داد. من هم زخم معدع دارم هم سلیاک که هر دوی اینها از طریق آندوسکپی مشخص شدند.ایشون به من توصیه کردند که به جای نان های سنتی و به طور کلی نانهایی که توسط گندم و جو ساخته می شوند (مثل لواش و امثال آن) از نان برنجی ونان ذرت استفاده کنم. اینجا در ازنایه بنده خدایی هست که ما سفارش می دهیم و برای ما نان برنجی می آورد.البته متاسفانه در شهری مثل ازنا نان ذرت وجود خارجی نداره و اگر هم در شهرهای مجاور هم فرضا گیر بیایدبه شدت گران است. ایشون به من توصیه کردند که بجای نان ذرت از پفک نمکی هایی که دارای آرد ذرت هستند می توانید استفاده کنید.

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید

استفاده شما از این سایت به منزله پذیرش قوانین نینی کده است
: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
تماس با نی نی کده

© کلیه حقوق این سایت متعلق به سایت نی نی کده میباشد . کپی طرح سایت جرم محسوب شده و پیگیری قضایی خواهد داشت. کپی برداری از مقالات جهت استفاده تجاری، بدون هماهنگی با مدیران سایت ممنوع بوده و دزدی محتوای معنوی تلقی می گردد.

کپی بخشی از مطالب سایت (و نه کل مطلب) جهت رفرنس دادن، فقط با قراردادن لینک مستقیم به سایت نی نی کده مجاز است. طراحی توسط ماکرومدیا

درمان حساسيت به گلوتن
درمان حساسيت به گلوتن
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *