درمان افسردگي شديد بدون دارو

دوره مقدماتی php
درمان افسردگي شديد بدون دارو
درمان افسردگي شديد بدون دارو

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور ماست و آمار رسمی حکایت از شیوع ۱۸ درصدی این بیماری در بین مردم کشور ما دارد. افسردگی همچنین چهارمین بیماری شایع در کشور است.درمان افسردگي شديد بدون دارو

مصرف خودسرانه‌ی داروهای ضدافسردگی می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد. با توجه به آنکه استفاده‌ی خودسرانه‌ی دارو در کشور ما بسیار بالا است، توجه به راهکارهایی برای کنترل افسردگی بدون نیاز به دارو اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ما در این مقاله، ۱۱ راهکار کنترل و درمان افسردگی بدون دارو را توضیح می‌دهیم. مؤثربودن تمامی این ۱۱ راهکار برای درمان و کنترل افسردگی از نظر علمی و پزشکی تأیید شده‌ است.

دوره مقدماتی php

از احساسات و بیماری خود شرمنده نباشید. افسردگی بسیار شایع است. صحبت و مراجعه به یک متخصص روان‌شناسی می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی بکند. در صورتی که نیاز به درمان جدی‌تری داشته باشید، مشاور در این زمینه شما را راهنمایی می‌کند. صحبت درباره‌ی افسردگی با یک متخصص روان‌شناسی می‌تواند به‌سرعت باعث آگاهی بیشتر شما نسبت به بیماری و احساسات‌تان و همچنین متعادل‌تر شدن شدت آنها بشود. افسردگی باعث می‌شود تا شما همه‌چیز را در زندگی مبهم و سیاه ببینید. مشاور به شما کمک می‌کند که چنین دیدگاه غیرواقعی و غیرمنطقی را از بین ببرید.

فواید ورزش تنها مربوط به سلامت جسمانی نیست، شاید درباره‌ی تأثیر ورزش در افسردگی چیزهایی شنیده باشید. در اروپا، پزشکان برای بیماران افسرده ورزش تجویز می‌کنند. بهترین شیوه‌ی ورزش، پیاده‌روی و دوندگی در طبیعت است. پیاده‌روی در طبیعت به ذهن و بدن شما آرامش هدیه می‌کند و باعث می‌شود که شدت احساسات منفی شما کمتر بشوند. از طرفی با ورزش و پیاده‌روی در طبیعت، متوجه می‌شوید که طبیعت هم مانند ما انسان‌ها مدام تغییر می‌کند. طبیعت هم، زمانی سرشار از شادی و جنب‌وجوش است و زمانی به خواب زمستانی فرو می‌رود. در صورتی که روح و جسم خود را با طبیعت هماهنگ کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

اجازه دهید که خورشید پوست شما را گرم کند. تا چند سال پیش تجویز قرص‌های ویتامین D برای درمان افسردگی و مشکلات دیگر رفتاری رایج بود. تحقیقات جدید نشان داد که مصرف این قرص‌ها تأثیر درمانی ندارد. در عوض، تحقیقات زیادی نشان داده است که مصرف غذاهای سالم دریایی و دارای ویتامین D مانند ماهی قزل‌آلا احتمال ابتلا به افسردگی را کمتر می‌کند. به همین دلیل بهتر است مصرف قرص‌های ویتامین D را قطع کنید و کمی حمام آفتاب بگیرید و از راه‌های طبیعی ویتامین‌های موردنیاز بدن‌ خود را تأمین کنید.

تحقیقات نشان داده است که خواندن کتاب‌های خودیاری علمی می‌تواند شدت بیماری افسردگی را بسیار کمتر کند. در این زمینه کتاب‌های بسیار مناسبی به زبان فارسی ترجمه شده است. ما پیشنهاد می‌کنیم کتاب «درمان نگرانی» نوشته‌ی دکتر رابرت لیهی و یا کتاب «با رفتاردرمانی عقلانی هیجانی (REBT) زندگی چندان هم بد نیست» نوشته‌ی دکتر اد ناتینگهام را مطالعه کنید.

مصرف غذاهای نا‌سالم مانند فست فود و تنقلات و همچنین پرخوری می‌توانند علائم افسردگی را تشدید کنند و حتی جزو عوامل افسردگی باشند. هر زمانی که به خوردن غذاهای ناسالم عادت کنید، احساس بدی را تجربه خواهید کرد و هرقدر بیشتر به مصرف غذاهای ناسالم عادت کنید، ترک آنها سخت‌تر خواهد بود. میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، همچنین ماهی قزل‌آلا، گردو و شکلات تلخ در بهبود علائم افسردگی مفید هستند.

مصرف مشروبات الکلی و یا مواد مخدر در مدت کوتاهی به شما احساس سرخوشی می‌دهد اما پس از آن به‌شدت وضعیت روحی شما را بد‌تر می‌کند. مشروبات الکلی و مواد مخدر وضعیت روانی شما را شدیداً وخیم می‌کنند؛ به همین علت باید سریع‌تر مصرف آنها را قطع کنید.

بیش از هر چیز باید عاشق خودتان باشید. یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید و خودتان را با همه‌ی عیب‌ها و مشکلات‌تان بپذیرید. به وضعیت ظاهری خودتان رسیدگی کنید، حمام کنید، خواب مناسب داشته باشید، به خودتان عطر بزنید و زمان بیشتری را به خودتان اختصاص دهید. افکار منفی و غیرواقعی که اعتماد‌ به نفس شما را از بین می‌برند متوقف کنید.

تحقیقات مختلف نشان داده است که خنده باعث می‌شود شما احساس بهتری را تجربه کنید. شما می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌های کمدی را نگاه کنید. این سریال‌ها و فیلم‌ها حتی اگر شما را خیلی هم نخندانند باعث می‌شوند که شرایط زندگی را خیلی جدی نگیرید.

افکار و احساسات خود را بنویسید. نقاشی کنید و یا یکی از هنرهای مورد علاقه‌تان را یاد بگیرید. می‌توانید لحظاتی را با گیاهان سپری و حتی باغبانی کنید. مطالعات نشان داده است که کار با گیاهان و باغبانی می‌تواند حتی بیشتر از داروهای ضدافسردگی در کاهش علائم این بیماری مؤثر باشد. پس خلاقیت به خرج بدهید و کارهای مختلف را امتحان کنید. در حین تمامی کارهایی که انجام می‌دهید، به موسیقی خوب گوش دهید. تحقیقات مختلف نشان داده است که گوش‌دادن به موسیقی خوب، احساسات مثبتی را به شما هدیه می‌کند و شدت افسردگی شما را کمتر می‌کند.

هنگامی که بچه بودیم مدام رؤیای زندگی مناسب خود را در آینده می‌دیدیم و این رؤیاها به ما احساسات بهتری هدیه می‌کردند. هنگامی که دچار افسردگی هستیم، از رؤیاپردازی دوری می‌کنیم. شاید نیاز دارید که رؤیاهایی واقعی‌تر را در ذهن‌تان پرورش دهید اما هیچ‌گاه از رؤیاپردازی دست برندارید. این رؤیاها می‌توانند اراده‌ی شما را برای داشتن زندگی با احساس بهتر افزایش دهند.

راه اصلی درمان افسردگی این است که شما قدرت و شجاعت پذیرش سیاه‌ترین افکار و احساسات‌تان را داشته باشید و زندگی خود را با وجود آنها تغییر دهید. همه‌ی تبعات افسردگی منفی نیستند، افسردگی می‌تواند به شما نگاه واقعی‌تری نسبت به زندگی بدهد و اتفاقاتی که در حالت عادی امکان مشاهده‌ی آنها نیست از طریق افسردگی به چشم می‌آیند. اما تغییر احساسات و تغییر زندگی در زمان افسردگی به شجاعت نیاز دارد و شما باید قدرت و اراده‌ تغییر احساسات و رفتار خود را داشته باشید.

در پایان به‌یاد داشته باشید که شاید در دوران افسردگی همه‌‌چیز تغییرناپذیر به‌نظر بیاید و احساس کنید که هیچ‌گاه احساس بهتری را تجربه نخواهید کرد اما زیباترین رنگین‌کمان‌ها پس از شدیدترین طوفان‌ها به‌وجود می‌آیند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کتاب، موسیقی کلاسیک و رفتار درمانی شناختی

سلام.من ۳۳سالمه و نزدیک به دوساله که افسردگی شدید دارم.هرچند با گذشت دوسال تقریبا ۶۰درصد علایم بیماری کمرنگ شده ولی بشدت به زندگی و به آینده نا امیدم و انگیزه ای ندارم.همیشه میترسم که هیچوقت دیگه اون دوران شاد قبل ازبیماری رو تجربه نکنم.تورو خدا هرکی این بیماری رو داشته و کاملا خوب شده بنویسه.

روانشناسی

آزار جنسی کودکان؛ هر آنچه والدین باید بدانند

علائم اوتیسم در بزرگسالان؛ ۱۰ نشانه تشخیص و ۵ روش درمان آن
درمان افسردگي شديد بدون دارو

ترس از دست دادن چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

سندرم سیندرلا؛ اختلالی فراگیر که هر زنی باید درمورد آن بداند

۹ نشانه که می‌گوید کمال گرایی شما از کنترل خارج شده است

آخرین مطالب


چطور ایمیل تأثیرگذارتری بنویسیم؟

خواص کرن بری؛ ۴ خاصیت درمانی این سوپر غذای سرشار از انواع ویتامین

۱۰ اشتباهی که شرکت‌های کوچک و متوسط مرتکب می‌شوند

پاک کردن تتو با لیزر؛ مراحل، روش‌های جایگزین و عوارض آن

انواع پنیر؛ ۱۵ نوع پنیر خوشمزه و محبوب در دنیا

ترین های جهان


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

زندگی همه نوع آدم را از ثروتمند و فقیر تا پزشک و وکیل را به این سو و آن سو می‌کشد. در زندگی گاهی به اوج می‌رسیم و گاهی به پایین‌ترین نقطه! در این میان هستند کسانی که به افسردگی دچار می‌شوند و روزها را با بی حوصلگی پشت سر می‌گذارند.

درمان افسردگی‌هایی که خیلی جدی به نظر نمی‌‎رسند، چند روزی بیشتر طول نمی‌کشند(مثل غصه خوردن، بی‌حوصله بودن و توی رختخواب کز کردن). با استفاده از روش‌های بسیار ساده درمان افسردگی‌ می‌توان نتایج مطلوبی به دست آورد.

اگر یکی از نزدیکان شما افسرده شود. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، چیست؟

روبرت جاف می‌گوید: «به حرف‌هایش گوش کنید. او بیش از هر چیزی دیگری به کسی احتیاج دارد که حرف‌هایش را خوب گوش کند.»درمان افسردگي شديد بدون دارو

اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان نزدیک شما دچار افسردگی شد و در این مورد حرفی نزد. به توصیه دکتر جاف به سراغش بروید و از او بپرسد افسرده‌ای؟ بهتر است سوال‌هایتان پاسخ‌های باز داشته باشد. مثلاً بگویید: «اولین بار که افسرده شدی کی بود؟» این سوال خوبی است. زیرا با دانستن زمان شروع افسردگی، می‌توان به پیامدهای آن پی برد.

دکتر جاف توصیه‌های سودمند دیگری هم دارد که عبارتند از:

اگر فکر می‌کنید بی‌حوصله و بی‌روحیه شده‌اید و به زندگی امیدوار نیستید، یکی از چند روش مطمئن زیر را امتحان کنید تا شور و شوق خود را باز یابید. در ادامه 15 روش درمان افسردگی بدون دارو را با مطالعه کنید.

اگر دچار افسردگی شده‌اید باید بدانید که برای درمان افسردگی‌ نباید به اطراف توجه کنید بلکه باید خوش باشید! اگر بی‌حوصله هستید هیچ چیز دیگری به‌غیر از شادی نمی‌تواند شما را از این حالت خارج کند. پس به به آنچه در اطرافتان می‌گذرد، توجه نکنید و خوش باشید.

بنجامین فرانکلین (Benjamin Franklin) می‌گوید: «فقط دو چیز است که در این دنیا راه گریز ندارد : مرگ و مالیات» او یک چیز دیگر را فراموش کرده: ناراحتی!دکتر ویلیام نوس می‌گوید: «قبول کنید که کمی ناراحتی، واقعاً اهمیتی ندارد.» دکتر فرد استراس بورگر در ادامه می‌گوید: «بپذیرید که احساس پریشانی زودگذر است و از این که ناراحت هستید خود را بیشتر نرنجانید.»

با قدم زدن و غصه خوردن در خانه، افسرده‌تر هم می‌شوید. پس توصیه می‌کنیم از خانه بیرون بزنید و کاری را که دوست دارید، با جنب و جوش انجام بدهید. می‌توانید پیاده‌روی یا دوچرخه سواری کنید. به یکی از دوستان خود سر بزنید. شطرنج بازی کنید. مطالعه کنید. یا فقط نقش یک فرد نیکوکار را به خود بگیرید. با این همه تماشای برنامه‌های تلویزیون و پیچاندن دکمه آن، احتیاج به جنب و جوش ندارد.

فکر کنید ببینید انجام چه کارهایی شما را سرگرم می‌کند. بهترین راه این است که فعالیت‌های مورد علاثه خود را روی کاغذ بنویسید، البته مساله این است که هنگام ناراحتی و بی‌حوصلگی هیچ کاری لذت بخش نیست. پس چه کار باید کرد؟ دکتر یوجین والکر تهیه فهرستی از فعالیت‌هایی که قبلاً از انجام آن‌ها لذت می‌بردید را توصیه می‌کند. پس از آن یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و انجام دهید.

دکتر بونی استریکلند (استاد روانشناسی دانشگاه ماساچوست) می‌گوید: «صحبت کردن با دیگران و بیان احساسات شخصی همیشه به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی داشته باشید. دوستانی را برای صحبت کردن انتخاب کنید که به شما توجه داشته باشند و با آن‌ها درد دل کنید.»

اگر صحبت از مشکلات باعث بغض شما می‌شود، خوب گریه کنید. دکتر روبرت جاف می‌گوید: «گریه شما را کاملاً راحت می‌کند. مخصوصاً اگر علت آن را بدانید.»

وضعیت خود را با دقت بررسی کرده و در صدد رفع مشکل خود باشید. دکتر استراس بورگر می‌گوید: «در بسیاری از مواقع اگر منشأ افسردگی خود را درست تشخیص بدهید، احساس شما خیلی بهتر خواهد شد. وقتی مشکل خود را می‌دانید، می‌توانید اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.»

اگر تلاش کردید ولی نتیجه نداد، کار دیگری را شروع کنید. دکتر آرنولد گسل می‌گوید: « ما بزرگترها هم مثل بچه‌های کوچک و بزرگ درباره چند سال بعد عمرمان حرف‌هایی می‌زنیم و گاهی هم به حرف کوچک‌ترها گوش می‌کنیم؛ هر چند می‌دانیم گذشت زمان غیرواقعی بودن آن‌ها را نشان می‌دهد.» دنبال کردن اهداف نامشخص می‌تواند، موجب افسردگی شود. در این شرایط فقط می‌توانید بگویید: «نهایت آنچه از دستم بر می‌آمد، انجام دادم و دیگر آن را انجام ندهید.»

تحقیقات بی‌شماری نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد. اگر شما تا حالا به طور مرتب ورزش می‌کردید و تناسب جسمانی خوب ولی ضعیف روجی بدی داشته‌اید، به توصیه دکتر گسل ورزش کنید تا کنید تا کاملاً خسته شوید. ورزش یکی از روش‌های مناسب برای از بین بردن حالت عصبی شماست.

دکتر الن مک گراث می‌گوید : «یکی از بهترین راه‌های بیرون ریختن احساسات نوشتن آن‌ها بر روی کاغذ و یا حتی بهتر از آن نقاشی کردن آن‌ نقاشی کردن آن‌هاست. اگر پس از این که چیزی شما را ناراحت کرد، فوراً بنشینید و شروع کنید به نقاشی کردن، از احساسی که به شما دست می‌دهد، تعجب خواهید کرد. از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگ قرمز می‌تواند دلالت بر عصبانیت، مشکی نشانه ناراحتی و خاکستری دلالت بر نگرانی داشته باشد.»

برای این که غم و غصه را فراموش کنید، کافی است که به چیز دیگری فکر کنید. برای این منظور، دکتر نوس پیشنهاد می‌د که کار واقعاً کسل کننده‌ای را در نظر بگیرید و انجام دهید. چه کاری؟ مثلاً کاشی‌های حمام خود را با برس تمیز کنید، یا یک صفحه از کتابی را چندین بار پشت سرهم بخوانید.

مشغله زندگی در قرن بیستم کم نیست. اگر فکر می‌کنید علت اصلی افسردگی شما به خاطر زمان‌بندی کردن بیش از حد امور است، دکتر استریکلند می‌گوید: «استراحت کنید و برای کارهای خود مثل حمام آب گرم یا ماساژ وقت بیشتری بگذارید.»

دکتر روبرت براون می‌گوید: «هنگامی که افسرده هستید، اصلاً نمی‌توانید قدرت تشخیص خوبی داشته باشید. او توصیه می‌کند که تصمیم‌های مهم زندگی را بگذارید برای زمانی که حالتان بهتر شد. در غیر این صورت تصمیم اشتباه می‌گیرید. که بدون شک باعث ناراحتی بیشتر شما می‌شود.»

دکتر نوس می‌گوید: «وقتی ناراحت هستید آمادگی آ« را دارید که نراحتی خود را فوراً به دیگران نشان دهید. ولی این کار را نکنید. چون ممکن است دیگران هم حال شما را داشته باشند و ناراحتی خود را نشان بدهند.»

دکتر نوس می‌گوید: «ولخرجی زیاد هم درست مانند پرخاش کردن به دیگران، نتیجه عکس دارد. به عبارت دیگر به همان اندازه که خرید زیاد می‌تواند باعث خوشحالی شما شود. هنگام پرداخت صورت حساب‌ها هم ‌می‌تواند مایه نگرانی باشد.»

دکتر نوس هشدار می‌دهد که خوردن زیاد هم نتیجه عکس می‌دهد. شاید در لحظه خوردن احساس شما خوب باشد. ولی وقتی که شکم و چربی بیاورید باعث افسردگی شما می‌شود. اگر نمی‌توانید جلو شکم خود را بگیرید، برای مقابله با پرخوری از خانه بیرون بزنید.

هشدار پزشکیچه موقع به پزشک روانشناس مراجعه کنیم؟اگر افسرده و بی‌حوصله شده‌اید و علی رغم استفاده از همه روش‌های درمانی که می‌دانستید، این احساس همچنان شما را راحت نمی‌گذارد، لازم است که به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید. متخصصان روانشناسی توصیه می‌کنند که در صورت مشاهده حداقل چهار مورد زیر برای مدت بیش از دو هفته، حتماً به پزشک روانشناس مراجعه کنید.- ناراحتی، نگرانی یا احساس بی‌عرضگی به طور دایم.- احساس ناامیدی و یا بدبینی.- احساس گناه، به درد نخور بودن و یا بی‌پناهی.- بی‌علاقگی یا لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره، از جمله ارتباط جنسی.- اختلالات خواب از قبیل بی‌خوابی، زود بیدار شدن و یا خواب ماندن.- اختلالات گوارشی(نظیر کم و زیاد شدن اشتها و یا بی‌اشتهایی. کمبود یا اضافه وزن).- کم شدن انرژی، خستگی زیاد و یا احساس کم کردن مسئولیت.- فکر کردن به مرگ یا خودکشی یا تلاش برای خودکشی.- بی‌قراری و یا تحریک پذیری.- مشکل داشتن در تمرکز، به یاد آوردن مطالب و یا تصمیم‌گیری‌ها.

آیا مطلب ” 15 روش برای درمان افسردگی‌، درمان افسردگی بدون دارو! ” برای شما مفید بود ؟

جویدن ناخن عادت ناپسندی است و باید بدانید که این عادت مشکلات جدی ای را در بلند مدت در سلامت و […]

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

مطالعات متوالی در زمینه‌ی درمان‌های جایگزین برای تسکین افسردگی از سوی مرکز ملی سلامت روحی، که به تحقیقات غیر متعصبانه می‌پردازد، حاکی از آن بود که حتی با مصرف مقدار استاندارد اغلب داروهای ضد افسردگی هم فقط۳۰٪ از افرادی که از افسردگی حاد رنج می‌برند با اولین نسخه درمانی بهبود می‌یابند. روی آوردن به داروهای جدید که اغلب برای حصول نتیجه مستلزم ۱۲ هفته مصرف داروست، در ۲۵٪ از موارد کارساز است. بنابراین پس از ۲۴ هفته (تقریبا ۶ ماه) علائم افسردگی فقط در ۵۵٪ از افرادی که از افسردگی حاد رنج می‌برند، بهبود می‌یابد.

این خبر مسرت‌بخشی برای من نیست.

و اما ۴۵٪ دیگر چه می‌شوند؟

هر روزه در پروژه‌ی انجمن افسردگی من موسوم به Beyond Blue، از بیمارانم می‌شنوم که با وجود مصرف ترکیبی از ۲۰، ۳۰ و حتی ۴۰ داروی متفاوت موفق به غلبه بر افسردگی خود نشده‌اند و با کوچکترین موضوع تمام زندگیشان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. من به شخصه با این نوع افسردگی آشنایی دارم، به همین دلیل در دو سال اخیر، زمان و هزینه‌ی بسیاری را صرف کشف درمان‌های جایگزین نمودم.

درمان افسردگي شديد بدون دارو

در اینجا به ۱۰ نوع درمان غیردارویی برای بهبود افسردگی اشاره می‌کنم که موجب بهبودی برخی از افراد انجمن من یا دوستانی که در حال نبرد با این غول بودند، شده است. حتی اگر دچار مقاومت دارویی نسبت به داروهای ضد افسردگی نیستید، دانستن این مطالب برایتان خالی ازلطف نیست و می‌تواند در راستای مصرف دارو به شما کمک شایانی نماید. به یاد داشته باشید که گرچه من نویسنده‌ی بسیار متعصبی هستم( اما کاملا آگاه و با تحقیقات کامل) اما پزشک نیستم، بنابراین پیش از تغییر برنامه‌های دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

امکان شمردن تعداد افرادی که با روش درمانی تحریک مغناطیسی عصب جمجمه از افسردگی نجات یافتند، برایم میسر نیست. اما در روش اجرایی مارتا رودس قطعا این امکان وجود داشت. وی در خاطراتش نوشت که بیش از ۳۰۰۰ نفر را درمان کرده و دستاوردهایش در حصول این تکنولوژی جدید سهمی را به خود اختصاص داد. روش تحریک مغناطیسی اعصاب جمجمه متحمل فرایندی غیر تهاجمیست که سلول‌های عصبی مغز را با امواج مغناطیسی کوتاه تحریک می‌کند. یک حلقه‌ی سیمی بزرگ از جنس آهن‌ربای الکتریکی به دور جمجمه وصل می‌شود که امواج متمرکزی را تولید کرده، امواج را از جمجمه عبور می‌دهد و قشر مخ که منطقه‌ی تنظیم خلق و خوست را تحریک می‌کند. این روش درمانی در سال ۲۰۰۸ از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده تائید شد.

من دو سال پیش برای اولین بار درباره‌ی تحریک مغناطیسی اعصاب جمجمه مطالبی شنیدم. به تنهایی شروع به تحقیق در این زمینه نمودم اما شرکت بیمه، تحقیقات من را تحت پوشش قرار نمی‌داد و من باید متحمل هزینه‌ی گزافی می‌شدم. با این وجود، با تلاش‌های بی‌وقفه‌ی یکی از مدیران شرکت یاخته‌های عصبی، تعرفه‌ی بیمه افزایش و افراد تحت پوشش آن از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون نفر رسید. نتایج مطالعه‌ی اخیر که در مجله‌ی روانپزشکی بالینی به چاپ رسید، حاکی از تاثیر طولانی مدت و دوام روش تحریک مغناطیسی بیش از یک سال در بیماران بزرگسال می‌باشد. همین امروز صبح شرکت اعلام کرد که هزینه‌های درمانی برای تحت پوشش گرفتن بیمارانی که نیازمند درمان‌های غیر تهاجمی هستند، افزایش خواهد یافت.

درمان رفتار دیالکتیکی یکی دیگر از مباحث محبوب در انجمن افسردگی من است. یک نوع درمان رفتاری- شناختی که در اواخر سال‌های ۱۹۸۰ از سوی روانشناس مارشا لاین هن که سابقا به درمان اختلالات شخصیتی مبهم می‌پرداخت، ارائه شد. اما امروزه به تمامی انواع اختلالات روانی می‌پردازد. امروز یکی از بیمارانم در انجمن Beyond Blue به من گفت که به عنوان فردی که سالها از افسردگی و اضطراب رنج برده، تکنیک‌ها بسیاری را از گروه حمایتی دیالکتیکی برای گذران زندگی روزانه آموخته است. فعالیت‌های رفتاری و تجسمات فکری که از گروه آموخت، او آرام می‌نمود و این تکنیک‌ها به ویژه در زمان‌ حمله‌های عصبی یا بروز دلتنگی‌های طاقت‌فرسا برایش بسیار موثر بود. تکنیک‌های تنفسی، توقف و دور نمودن افکار منفی و پذیرش همه‌جانبه‌ی احساسات عمیق بی‌آنکه خود را قضاوت کنیم و در مواقعی که غیر قابل کنترل یا بدرفتاریم، بخواهیم خود را قابل کنترل و دوست داشتنی جلوه دهیم از تکنیک‌های متداول این روش درمانی می‌باشد.

تائید بسیاری از مطالعات بر آن است که یوگا به بهبود افسردگی کمک شایانی می‌کند. به عنوان نمونه در سال ۱۹۹۳، ۵۰ دانشجوی دختر که از افسردگی حاد رنج می‌بردند به مدت ۳۰ روز و هر روز ۳۰ دقیقه حرکت شاواسانای یوگا را تمرین نمودند. این تمرینات میزان افسردگی آنها را در اواسط و پایان دوره‌ی درمان تا حد قابل توجهی کاهش داد. تیاگان به مدت ۱۵ سال در نیوزلند، استرالیا، پرو و مکزیک به آموزش یوگا و غلبه بر انزواطلبی می‌پرداخت. او برنامه‌ایی آنلاین برای آموزش یوگا و مدیتیشن تهیه نمود تا به صورت رایگان در اختیار افرادی که از افسردگی رنج می‌برند و بارها روش‌های دارویی را امتحان کرده‌اند، قرار گیرد. وی تصریح می‌کند که چنانچه به تمرینات یوگا به چشم درمان بنگرید، بسیاری از علائم افسردگی در شما کاهش خواهد یافت. حرکات و مکث در اندام‌ها و در عین حال تمرکز بر تنفس موجب تخلیه‌ی انرژی‌‌های بدن که در قالب افسردگی محصور شده می‌گردد، از بدن خارج و آزاد می‌شود. تجسمات فکری، تنفس و مولفه‌های تمرینات مدیتیشن به مساعدت و تجدید قوای مغز پرداخته و الگوی شکل‌گیری تفکرات جدید را تقویت می‌کند. یوگا ابزاری قدرتمند است که به تحولات عمیق را در پی دارد.

همانطور که چند روزپیش در مقاله‌ی خود در زمینه‌ی آگاهی ذکر کردم، در مطالعه‌ای جدید که در دانشگاه آکسفورد صورت پذیرفت مشخص شد، درمان شناختی بر پایه‌ی آگاهی به اندازه‌ی داروهای ضدافسردگی در جلوگیری از عود افسردگی موثر واقع می‌شود. مطالعات دال بر آن است که هم درمان‌شناختی بر پایه‌ی آگاهی و هم طرح‌های کاهش استرس بر پایه‌ی آگاهی، تاثیرات گسترده‌ای بر علیه‌ی افسردگی و اضطراب دارد و موجب کاهش پریشانی‌های ذهنی متداول می‌گردد. سال گذشته یک دوره‌ی آموزشی۸ هفته‌ای را گذراندم. درنتیجه بیش از پیش از واکنش‌های عصبی‌ام آگاهم و پیش از آنکه استرس مرا از پای درآورد، برای کاهش آن تلاش می‌کنم. من از آنچه موجب استرسم می‌شود، آگاهم. آگاهم که انتقادهای درونی و تصور آینده مضطربم می‌کند. از مزایای این روش جای گرفتن استرس در نقطه‌ی خاصی از بدن( ذهن) است و تمرکزم فقط بر آرام کردن آن نقطه معطوف می‌گردد.

الکساندر معتقد است شما هر چیزی اعم از فیزیکی، ذهنی یا روحی را به صورت تنش‌های عضلانی به بدن مخابره می‌کنید. عضلات بدن ما از حافظه برخوردارند. آنها داستان‌های ما را نقل می‌کنند. ما با تنش‌های فیزیکی به وقایع زندگی پاسخ می‌دهیم. با بازگویی‌ و تکرار آسیب‌های روحی این تنش‌های فیزیکی انعکاسی، می‌توانند ادامه یافته و عامل تنش‌های عضلانی مزمن گردد. تعلیمات جسمانی هانا، توسط توماس هانا ارائه شد و مبنای آن تعلیمات عصبی عضلانیست که در کمال آرامش به دردهای مزمن معطوف می‌شود، مایه‌ی تسهیل حرکات و تخفیف استرس است. فعالیت‌های جسمانی هانا به طور خاص فعالیت‌ موتورهای حسی فراموشی را تحریک و به مغز آموزش می‌دهد تا چگونه حرکات عضلاتش را دوباره بازآموزد. ریان ماسکل که سالها در شهر آناپولیس به حرفه‌ی ماساژ درمانی می‌پرداخت اکنون به حرفه‌ی تعلیمات جسمانی هانا می‌پردازد. او به من گفت که اکنون به جای دستکاری عضلات مشتریانش که در قالب ماساژدرمانی انجام می‌داد به آنها آموزش می‌دهد تا چگونه کارهای خود را انجام دهند، چگونه عضلات خود را به گونه‌ای حرکت دهند که درد و تنش را از خود دور کنند. آموزش تعلیمات جسمانی هانا از یک متخصص، این توان را به شما می‌دهد تا کنترل بیشتری بر بدن خود داشته و سلامت عصبی – عضلانی شما را در طول حیات تامین می‌کند.

هنگامی که آنه‌ایل رافاس مولف کتاب “بی‌ارزش” با محققی که در ارتباط با فعالیت‌های مغزی مطالعه می‌نمود، مصاحبه می‌کرد گفت که موزیک مغز را فعال می‌کند، با استفاده از ضربان دوگوشی می‌توان خلق و خویی متفاوت خلق نمود. در واقع این تکنولوژی قرنهاست در اطراف ما وجود دارد اما مدتی طول کشید که در چرخه‌ی درمان جای گیرد. چند نمونه از مطالعات اخیر حاکی از آن است که با بهره‌گیری از ضربان دوگوشی یا درمان سمعی تا حد زیادی می‌توان اضطراب را حداقل در بیمارانی که تحت جراحی آب‌مروارید قرار می‌گیرند، کاهش داد و از علائم افسردگی در کودکان و بزرگسالان کاست.

گرچه رافاس مردد بود اما دست به تجربه زد. او اذعان داشت که به محض آنکه صدا به مغزم می‌رسید، فورا تغییراتی در خود حس می‌کردم، راحت‌تر نفس می‌کشیدم، نور و گرما را در درون خود احساس می‌نمودم، لبخندی عمیق، لطیف و دلپذیر در چهره‌ام می‌نشست، اضطراب و افسردگی را به دست فراموشی می‌سپردم که هیچ علمی، دانشمندی قادر به توجیح آن نبود. گرچه این احساس تمام روز با او نبود اما حداقل برای وی گوش دادن به موزیک با این روش آرامش سریع، خوشایند، شگفت‌انگیز و کوتاه مدت را به ارمغان می‌آورد.

دو سال پیش من با اشک و آه با دوستم پریسیلا وارنر تماس گرفتم. سرخورده از جلسات روانپزشکی، داروهای جدیدی را امتحان می‌کردم. با این وجود از هیچ‌ یک از روش‌های درمانی نتیجه نگرفتم، نه از تغییر در رژیم غذایی، نه از مدیتیشن و نه از یوگا و طب سوزنی. من تمام گزینه‌ها را امتحان کردم اما هیچ کدام موثر واقع نشد. پریسیلا روش حساسیت‌زدایی حرکت چشم و درمان پردازش مجدد را پیشنهاد کرد. تنها روشی که توانسته بود به او کمک کند تا از شر اضطرابش رها شود و برای خود او نیز موثر واقع شده بود و تاثیر متفاوتی برای او به همراه داشت.

حساسیت‌زدایی حرکت چشم و درمان پردازش مجدد، درمانی روانشناختی است که از سوی فرانسین شاپیرو ارائه شد که با استفاده از حرکات چشم و دیگر روش‌ها به پردازش خاطرات دردناک می‌پردازد. طبق نتایج مطالعاتی که بر استفاده از این روش و نحوه‌ی تداخل آن در اختلالات و کاهش آنها صحه می‌گذارد، اکنون از سوی برخی سازمان‌ها تائید می‌شود. این روش برای افرادی که افسردگی‌ آنها با هر گونه شوک، حاد یا تشدید می‌شود ابزاری فوق‌العاده به نظر می‌ر‌سد. به عنوان مثال زنی به نام گریس که در انجمن افسردگی من شرکت می‌کند اینچنین شرح می‌دهد که “این روش به من کمک کرد تا از شر خاطرات دردناک و به یادآوری آنها خلاص شوم.” این روش به پردازش خاطرات دردناک می‌پردازد.

بازخورد زیستی فرایندی است که به شما آموزش می‌دهد تا با استفاده از حسگرهای الکترونیکی که به تولید بازخورد می‌پردازند، کنترل بهتری بر ذهن و بدن خود داشته باشید. بازخورد زیستی این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا در صفحه‌ی نمایش ببینید که افکار خاص چگونه تغییرات پیچیده‌ای را در بدن شما ایجاد می‌کنند و چگونه موجب آرامش یا تنش در عضلات شما می‌شوند و بالطبع چگونه بر افکار شما تاثیر می‌گذارند. با کمی دستکاری موفقیت‌آمیز در ذهن و بدن، قادر خواهید بود بر افکار خود غلبه کرده و بدن خود را نیز تحت کنترل درآورید. بازخورد زیستی در درمان انواع بیماری‌های فیزیکی و روحی موثر است از جمله فشار خون، دردهای مزمن، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و بیماری‌های سندرم عروقی موسوم به Raynaud و این روش به ویژه در درمان بیمارانی که امکان مصرف دارو ندارند یا درمان‌های دارویی برایشان موثر نیست، بسیار مفید است.

دکتر نورمن روزنتال در کتابش با موضوعیت تعالی موسوم به شفا و تبدیل در سایه‌ی مدیتیشن‌های متعالی به ارائه‌ی علم شکوهمندی در ورای این نوع از مدیتیشن می‌پردازد. روزنتال یک محقق ۲۰ ساله و عضو انجمن ملی سلامت روحیست که مغز بیماران مبتلا به اختلالات روحی حاد را به خوبی می‌شناسد. در واقع در یکی از تحقیقاتش به طور خاص به مطالعه‌ی بیمارانی که از اختلالات دوقطبی رنج می‌بردند، پرداخت و تاثیر مدیتیشن بر آنها را مطالعه نمود. وی اینچنین می‌نویسد که به گزارش چندین بیمار، احساس آرامش در آنها افزایش پیدا نمود، تمرکزشان بهبود یافت و توانایی سازمان‌دهی امور در آنها بالا رفت و اولویت‌بندی‌هایشان تنظیم گشت. جای تعجبی نیست که با بهره‌گیری از روش مدیتیشن قشر پیش‌پیشانی یا کورتکس مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مدیتیشن‌های متعالی نه تنها به بیمارانی که از اختلالات دوقطبی رنج می‌برند بلکه به بیماران مبتلا به اختلال اضطراب و افسردگی حاد نیز کمک نمود تا عملکردهای اجرایی خود را بهبود بخشند.

پیش از آنکه درباره‌ی فواید تای جی و تاثیر آن در بهبود افسردگی، اضطراب و کنترل استرس چیزی خوانده باشم، با آن آشنا بودم. یکی از همسایگانم که چندی پیش از دنیا رفت به مدت ۵ سال، دو روز در هفته در کلاس‌های پیشرفته‌ی آموزش فنون تای جی شرکت می‌کرد. من شاهد بودم که این هنر فنون سنتی چینی چه تاثیری بر وی داشت. کمتر دچار شوک‌های عصبی می‌شد و بیشتر لبخند می‌زد. از نظر حرکتی با مشکلی مواجه نبود. طبق مطالعات انجام شده انجام این فنون با حرکات آرام، کنترل تنفس‌ و مدیتیشن از مزایای فراوانی برای افراد سالخورده برخوردار است. به گزارش مارک ویلر در مقایسه‌ی سالمندانی که تنها به داروهای افسردگی متداول اکتفا می‌کنند با سالمندانی که هفته‌ای یک بار شرکت در کلاس‌های فنون تای جی را با درمان‌های متداول افسردگی ترکیب می‌کنند، نه تنها میزان افسردگی آنها تا حد زیادی کاهش یافته بلکه کیفیت حیات، حافظه‌ی قوی‌تر و فعالیت‌هاس شناختی بهتری برایشان به ارمغان آورده و البته انرژی کلی بدنشان نیز افزایش یافته است.

در نهایت میتوانید از طریق لینک روبرو با برخی از داروهای ضد افسردگی آشنا شوید : داروهای ضد افسردگی

عضویت در خبرنامه مجله سلامت

به حل مشکلات زندگی فکر می کنم

عالی بود
ممنون از شما

فقط اسم روشهارو میگین؟ دستور عمل و نحوه ی انجام دادنشو از کجا پیدا کنیم

سلام دوست عزیز،
دستور عمل هرکدومش نیاز به مشاوره متخصص دارد.
بازم اگر در مراجع علمی چیزی درمورد نحوه هرکدوم از موارد پیدا کردیم حتماً براتون ترجمه و منتشر خواهیم کرد.
روز خوش

من که الان چندین ماهه احساس افسردگی میکنم ب نظرتون حوصله دارم این مطالب قلنبه سلمبه رو بخونم!!!
۴تا راهکار سلیس و راحت بگین
ای خداااا

سلام دوست عزیز
میتونی عناوین رو بخونید فقط و هر عنوانی که براتون جالب بود رو وارد جزئیات بشید.
موفق باشید

?

من خیلی افسردم فک میکنم زندگی بی هدف یدارم حالم خوب نیس کاشکی کسی کمکم میکرد

سلام
وقت بخیر دوستان
من خیلی افسرده و داغونم کاش یه نفر که علم مشاوره داره کمکم کنه

وای خدا جان کسی را پیدا کو که کمک کند که از دست افسردگی می میرم شماره تماسم این است ۰۰۹۰۵۳۱۹۵۱۸۹۷۱ هر قدر پول بخواهد ولی کمکم کند

لطفن این ها را کی نوشته همرایم به تماس شود هر جای که باشد می آیم کمکم کند ۰۰۹۰۵۳۱۹۵۱۸۹۷۱ خیلی خوش می شوم در انتظار هستم ۱۵ سال شده که از زندگی خیر ندیدم خدایا

سلام عزیزان رک وراست بگم.درسته تفریح نداریم .تقصیرکسی نیست.ایران در رتبه های اوله.اگربه فیلمهای قدیمی نگاه ودقت کنیدحالوروزشون ونشاطوخنده تفریح دورهم نشینی رفتوامد…بهترازحالا.اماهرکس سلیقه خودشوپیداکنه.ورزش مطالعه پیاده روی…و دوستیابی.دوستیکه دردهارو دیده درک کرده وازشون موفق بیرون اومده باشه.هرشخصی در۱زمینه ای قدرت داره ازداشته وتواناییمون به دیگران کمک کنیم وبهمون کمک بشه.اشخاصی در وضعیت مالی خوب اما حتی اونم درگیر.یکی دیگه یابهتره بگم گروهی دیگه باداشتن حداقل مادیات به اوج لذت وشادی میرسند.بهمدیگه میشه کمک کرد.در۱کلمه تبادل تجربیات.اونیکه مشگل مالی داره میتونه بهترین مشورت نگاه به افق روشنایی ونور درنهایت شادیرو برای همیشه به فردگمگشته هدیه بده وبرعکس.کافیه همدیگرو پیدا ودستمونوبگیریم.باامکانات وتکنولوژیه امروزی کارسختی نیست.امابایدصادق ومردمیدان بود.اینم بدونیم اگراعتقاد داشته باشیم هیچ کاری مثل حل مشگلات خداروخوشحال نمیکنه.درعصرامروزی که مشگلات روحی اولینند چ کاری مهمتراز اینکار؟اولین نفر من.شما میتونی بعدی باشی .اگربخوای بهترازمن….سعید.ازکرج

من ی بار افسردگی گرفتم. زنگ زدم به یکی از مراکز درمانی برای تعیین وقت. وقتی پرسیدم هزینه مشاوره چقدره، گفتن برای ۴۵ دقیقه مشاوره ۱۵۰ هزار تومان می گیرن. از از اون روز احساس کردم داره حالم بهتر میشه…..

دوستان این مریضی واقعا وحشتناکه ،این که نتونی با کسی حرف بزنی استرس و غم ثانیه ای راحتت نزاره باعث میشه زندگی واسه آدم تلخ بشه ،من پارسال بعد از هفت ماه عذاب از افسردگی بهبودی پیدا کردم و زندگیم واقعا فوق العاده شد واقعا عالی ولی متاسفانه الان چهار ماهه باز این بیماری برگشته قوی تر و سخت تر خدایا …تحمل بیش از حد سخته ولی به امید خوب شدن مجدد دوام میارم ،اینو یادتون باشه صبور باشید و به روزهای شیرینی که منتظر شماست فکر کنید ،قدم اول مهمه ،برام دعا کنید

سلام.چی شد که حالتون بهتر شد؟
و چرا دومرتبه برگشت؟

سلام من ۲۲ سالمه و افسردگی شدید دارم از ١ سال پیش دارو درمانی رو شروع کردم ولی بعد از ٣ماه که حالم بهتر شد حس کردم دیگه نباید دارو مصرف کنم چون خوب شدم سر از خود دارو رو قطع کردم و بعد یع مدت اینقد حالم بد شد که خوکشی کردم از بعد خودکشی دوباره دارو درمانی رو شروع کردم نمیگم ١٠٠ ٪‏ الان خوبم ولی تقریبا ۶ ماه گزشته و من احساس میکنم یکم بهترم و اینو ازونجایی حس کردم که قبلا حال نداشتم از جام بلند شم ولی الان دلم میخواد برم باشگاه ثبت نام کنم برم مسافرت بخندم درسته تهش اون حس غمم همراهمه و نا امیدم ولی با اگاهی ازینکه اینم یه بیماریه مث سرماخوردگی که درمان میشه منم دارم تلاش میکنم که عوض شم…تنها چیزی که میدونم اینه که تو این بیماری برعکس همه بیماریها که ادمای اطرافت کمک میکنن خوب شی توی افسردگی فقطو فقط ماییم.تنهای تنها. باید از جامون پاشیم به فکر فردا باشیم و محم و استوار بریم جلو.(ورزش_موسیقی_رقص_مسافرت)
امیدوارم هممون خوب شیم برای منم دعا کنید

واقعا افسردگی و مشکل اعصاب خیلی روی زندگی اجتماعی انسانها تآثیر بدی می گذاره
کاش یکی پیدا بشه راه حل مناسبی پیش روی همه بگذاره که متآسفانه نیست

چه طوری بود حالتون مهسا جانووهامی.همش دراز کش بودین لطفا کمکم کنید

درمان افسردگي شديد بدون دارو



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

درمان افسردگي شديد بدون دارو
درمان افسردگي شديد بدون دارو
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *