درمان آفت دهان با رب انار

دوره مقدماتی php
درمان آفت دهان با رب انار
درمان آفت دهان با رب انار

آفت دهان نوزاد آفت دهان چیست علت آفت دهان درمان خانگی آفت دهان آفت‌های دهان زخم‌هایی هستند که داخل دهان ظاهر شده و اغلب در داخل گونه‌ها مشاهده می‌شوند. آفـت دهـان می‌تواند در هنگام غذا خوردن، نوشیدن یا مسواک زدن دردناک باشد. آفت‌ گاه به گاه در دهان معمولاً بی‌خطر بوده و به خودی خود برطرف می‌شوند. در صورتی که این زخم‌ها بیشتر از ۳ هفته باقی بمانند یا بطور مکرر عود می‌کنند، باید به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید. آفت‌های دهان قابل انتقال به فرد دیگری نیستند.


 


 


 

دوره مقدماتی php

درمان آفت دهان با رب انار


انواع آفت دهان


 


آفت دهان کوچک

آفت کوچک شایع‌ترین نوع آفت است و زخم کوچک دایره‌ای یا بیضی شکلی است که بدون باقی گذاشتن جای زخم ظرف یک تا دو هفته بهبود می‌یابد. آفت کوچک داخل گونه، روی لب، زبان و لثه و در موارد نادر در سقف دهان ایجاد می‌شود. اکثر این زخم‌ها به اندازه نوک مداد است و گاهی به صورت گروهی یا خوشه‌ای دیده می‌شود. هر بار چهار تا شش آفت به صورت همزمان ایجاد می‌شود.


 


آفت دهان بزرگ

آفت بزرگ از نوع آفت کوچک، بزرگ‌تر و عمقی‌تر است، لبه‌های نامنظم دارد و بهبود آن بیش از 6 هفته طول می‌کشد. آفت بزرگ دهان جای زخم بلندمدتی را باقی می‌گذارد، در مقایسه با آفت کوچک شدیدتر است و التیام آن زمان بیشتری می‌برد. هر گونه آفتی که بیشتر از سه هفته در دهان باقی بماند باید توسط دندانپزشک معاینه شود. آفت‌های بزرگ معمولاً نزدیک لوزه‌ها دیده می‌شود و بیمار متحمل درد زیاد، به ویژه هنگام بلع می‌شود. هر بار معمولاً فقط یک آفت بزرگ ایجاد می‌شود.


 


آفت دهان هرپتی‌فرم

آفت هرپتی‌فرم به بزرگی نوک سوزن است و در گروه‌های 10 تا 100 تایی عموماً در بین بزرگسالان دیده می‌شود. این نوع زخم دهانی لبه‌های نامنظم دارد و غالباً بدون باقی گذاشتن جای زخم پس از یک تا دو هفته بهبود می‌یابد.


 


 


علت های آفت دهان


 

زخم یا زخم‌های دردناک داخل دهان، روی زبان، کام نرم (بخش عقبی سقف دهان)، یا داخل گونه‌ها. زخم‌هایی در دهان که بصورت گرد، خاکستری رنگ و با لبه یا حاشیه‌ی قرمز هستند. در حملات شدید آفـت دهـان ممکن است شرایط زیر را تجربه کنید:


تب


ضعف جسمانی


تورم غدد لنفاوی


 

علت دقیق به‌وجود‌آمدن آفـت دهـان، هنوز به‌درستی شناخته نشده است، اما آنچه مشخص است این است که عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز آفـت دهـان شود. گازگرفتن ناگهانی لب یا گونه از داخل، حساسیت غذایی (غذاهای تند، اسیدی یا حاوی گلوتن)، تمیزکردن بیش‌از‌حد معمول دندان‌ها، آسیب هنگام درمان‌های دهان و دندان، استفاده از خمیردندان‌ یا دهان‌شویه‌های دارای لوریل سولفات سدیم، استرس، تغییرات هورمونی یا وجود باکتری موسوم به «هلی‌کوباکتر پیلوری» (همان باکتری که عامل زخم‌های پپتیک است)، همه‌ی اینها می‌توانند باعث ایجاد آفـت دهـانی شوند. از طرفی اعتقاد بر این است که کمبود ویتامین‌های گروه ب، روی، فولات (اسیدفولیک) و آهن می‌توانند به ایجاد و پیشرفت آفـت دهـان کمک کند.


 

آفـت دهـان ممکن است زمانی‌که شما دچار شرایط بدنی خاص یا بیماری هستید، بروز کند. شرایطی مثل:


 

ویروس‌های تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی بدن مثل ویروس ایدز(HIV)؛


 

بیماری «سلیاک»، بیماری خود‌ایمنی که جنبه‌ی ژنتیکی دارد و در این بیماری در اثر مصرف «گلوتن» روده‌ی کوچک دچار آسیب می‌شود. در دنیا از هر ۱۰۰ نفر یک نفر ممکن است به این مشکل دچار شود؛


 

«کولیت زخمی» یا «کولیت اولسروز»، بیماری کرون یا دیگر مشکلات روده؛


 

بیماری بهجت (Behcet’s disease) نوعی بیماری نادر، مزمن و التهابی با منشاء ناشناخته است که موجب التهاب در سراسر بدن از جمله محیط دهان می‌شود.


 


 


درمان آفت دهان با چند روش خانگی و گیاهی

درمان آفت دهان با رب انار


 

برگ ریحان : برگ ریحان تازه را بجوید. این کار را دوبار در روز تکرارکنید، هر بار می‌توانید ۳ تا ۵ برگ ریحان را بجوید. این روش را تا درمان آفت ادامه دهید.


 

پیاز : پیاز را به شکل خام بخورید. می‌توانید همراه غذا و به عنوان چاشنی از آن استفاده کنید. پیاز به دلیل داشتن سولفور در درمان آفـت دهـان بسیار مؤثر است.


 

گوجه‌فرنگی : می‌توانید در سالاد از آن استفده کنید یا بطور جداگانه بطور روزانه مصرف کنید. روش دیگر قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی است. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید و تا درمان آفت ادامه دهید. 


 

روغن نعناع : روغن نعناع را مستقیماً بر روی زخم‌ها استفاده کنید تا درد آن کاهش یابد. می‌توانید دوباردر روز این کار را انجام دهید. سعی کنید روغن نعناع حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو دهید.


 

ماست و پنیر محلی : ماست درمان مؤثری برای آفـت دهـان است. خوردن ماست دوبار در روز یا خوردن ترکیب موز و ماست برای صبحانه در بهبود آفت مفید است. پنیر محلی نیز مفید است.


 


 


 

سرکه‌ی سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفـت دهـان بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه‌ی کاملا دردسترس، به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای آفـت دهـان بسیار پرکاربرد باشد.


 


درمان آفت دهان با زینک


 

کمبود روی می‌تواند با آفـت‌ دهـان مرتبط باشد. بنابراین مصرف مکمل روی می‌تواند مشکل را حل کند. اما باید یادتان باشد؛ مصرف طولانی‌مدت قرص زینک باید حتما تحت نظر پزشک باشد.


 


 


رب انار و درمان آن در آفت دهان


 

“تانن” موجود در انار خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد و برای رفع آفـت دهـان موثر است. رب انار از تغلیظ آب انار جوشانده حاصل می‌شود و در صورت تهیه از انار مرغوب و فرایند بهداشتی، مصرف آن مفید است. در طی تهیه رب انار، میزان ویتامین c موجود در انار کاهش می‌یابد، اما “پلی‌فنول‌ها”‌ و “اسید الایژیک”‌ انار در رب انار نیز محفوظ می‌ماند.


 


 


 


 

درمان سریع آفت دهان,درمان گیاهی آفت دهان,علت بروز آفت دهان

درمان سریع آفت دهان,درمان گیاهی آفت دهان,علت بروز آفت دهان

درمان سریع آفت دهان,درمان گیاهی آفت دهان,علت بروز آفت دهان

درمان سریع آفت دهان,درمان گیاهی آفت دهان,علت بروز آفت دهان


 


 


 

دیدگاه

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد

تندرستی و تغذیه, دهان و دندان, طب سنتی و مکمل ۱۶۲ دیدگاه 786,767 بازدید

برگ ریحان : برگ ریحان تازه را بجوید. این کار را دوبار در روز تکرارکنید، هر بار می‌توانید ۳ تا ۵ برگ ریحان را بجوید. این روش را تا درمان آفت ادامه دهید.

پیاز : پیاز را به شکل خام بخورید. می‌توانید همراه غذا و به عنوان چاشنی از آن استفاده کنید. پیاز به دلیل داشتن سولفور در درمان آفت دهان بسیار مؤثر است.

گوجه‌فرنگی : می‌توانید در سالاد از آن استفده کنید یا بطور جداگانه بطور روزانه مصرف کنید. روش دیگر قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی است. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید و تا درمان آفت ادامه دهید.

دمنوش گل‌همیشه بهار/ مریم گلی : می‌توانید به صورت دهان شویه نیز این دمنوش را قرقره کنید. برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک را در آب بجوشانید. برای دهان شویه صبر کنید دمنوش سرد شود و پس از آن قرقره کنید.

درمان آفت دهان با رب انار

پودر زردچوبه : کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید. این خمیر را مستقیماً بر روی زخم بگذارید. می‌توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید.

روغن نعناع : روغن نعناع را مستقیماً بر روی زخم‌ها استفاده کنید تا درد آن کاهش یابد. می‌توانید دوباردر روز این کار را انجام دهید. سعی کنید روغن نعناع حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو دهید.

ماست و پنیر محلی : ماست درمان مؤثری برای آفت دهان است. خوردن ماست دوبار در روز یا خوردن ترکیب موز و ماست برای صبحانه در بهبود آفت مفید است. پنیر محلی نیز مفید است.

آب پرتقال : خوردن آب پرتقال تازه (۳ تا ۴ نوبت در روز) می‌تواند به درمان زخم آفت کمک کند. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز آفت دهان، کمبود ویتامین C‌ است. آب پرتقال تازه سرشار از ویتامین C است و استفاده روزانه‌ی آن، ویتامین C‌ مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

شیرِ نارگیل : از شیرِنارگیل به عنوان دهان شویه، ۳ تا ۴ بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید. می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنید و از آن برای دهان‌شویه استفاده کنید.

دوغ :  به طور روزانه مصرف کنید. دوغ یکی از مؤثرترین روش‌های درمان آفت است.

آب : به طور متناوب با آب سرد و گرم دهان را شستشو دهید. هر بار دو فنجان آب کافی است (یکی سرد، دیگری گرم). این درمان بسیار ساده و در دسترس است.

شاه‌ توت : خوردن آب شاه‌توت، راه درمانی دیگری است که باعث کاهش درد و تحریک زخم‌های دهانی می‌شود.

تخم گشنیز : یک قاشق از تخم گشنیز را در مقداری آب بجوشانید، پس از سرد شدن محلول، به عنوان دهان شویه از آن استفاده کنید. این کار را ۳ تا ۴ بار و تا بهبود زخم‌ها ادامه دهید.

آلوئه ورا : آب آلوئه ورا را ۲ تا ۳ بار در روز قرقره کنید و تا بهبودی زخم ها ادامه دهید.

روغن درخت چای : این روغن را مستقیما بر روی زخم‌ها قراردهید. مهم است که این کار را پیش از خواب در شب انجام دهید. راه دیگر این است که ۳ تا ۴ بار در روز آن را در محل زخم‌ها قراردهید. می‌توانید روغن درخت چای را با آب گرم و نمک مخلوط کنید و مخلوط را به عنوان دهان شویه استفاده کنید.

دارچین : مقداری پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید و به عنوان دهان شویه تا درمان آفت استفاده کنید. بهتر است این محلول را صبح‌ها استفاده کنید.

پاپایا :  خوردن میوه‌ی پاپایا به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. افرادی که مبتلا به آفت هستند نباید از غذاهای تند و پرادویه استفاده کنند. خوردن آب و کاهش استرس در بهبود سریع‌تر زخم‌ها مؤثر است.

گروه ترجمه پارسی طب

به نقل از searchhomeremedy.com

 

برچسبآفت آفت دهان تغذیه درمان آفت دهان دهان روش درمان آفت دهان روش درمان زخم دهان زخم دهان

۱۳۹۷-۰۲-۳۰

۱۳۹۷-۰۲-۲۴

۱۳۹۶-۰۸-۳۰

یه سری افت ها دلیلش عصبی شدن هست.من چندین مطلب در این باره مطالعه کردم خیلی دنبالش رفتم چون خودم خیلی درگیرشم.ولی چیزی که وجود داره این هست که همه دارو ها رو همه افراد جوابگو نیست.بر فرض مثال من پیاز میخورم دهنم افت میزنه اما اینجا نوشته یکی از راههای درمانه

سلام فقط و فقط سماغ برای افت دهان خوبه کافی هست پودرش رو بزارید روش اولش می سوزه و اتیش میگیره ولی سریع خوب میشه

سلام من حداقل ۱۰۰مورد داروی شیمیایی و گیاهی مصرف کردم ولی بدن که ضعیف میشه این مورد پیش میاد وراه درمان قطعی هم نداره بهترین راه برای شستشو زخم با جوش شیرین ونمک هست واین که ویتامین بدن بهتر کنی وبدن قوی ترش کنی با خوردن میوه جات عسل و پسته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

ممکن است شنیده باشید که انسان تنها از ده درصد مغز خود استفاده می‌کند و اگر شما بتوانید بقیه قدرت مغز خود را رمزگشایی کنید، می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید. شما می توانید تبدیل به یک نابغه فوق العاده شوید و یا قدرت‌های روانی مانند ذهن‌خوانی و حرکت اجسام با نیروی ذهن را به دست آورید.

این “افسانه ده درصد” الهام‌بخش منابع بسیاری در خیالپردازی فرهنگی بوده است. به عنوان مثال، در فیلم لوسی محصول سال ۲۰۱۴ ، یک زن با مصرف مواد مخدر، ۹۰ درصد از مغزش را که قبلا غیرقابل دسترس بوده را رها می‌کند و قدرت‌های خدامانند را در خود پرورش می‌دهد.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۳ که توسط بنیاد مایکل جی فاکس برای تحقیقات پارکینسون انجام شد، بسیاری از مردم، ازجمله حدود ۶۵ درصد آمریکایی‌ها این افسانه را باور دارند. در مطالعه دیگری که از دانشجویان پرسیده شد انسان‌ها از چند درصد مغزشان استفاده می‌کنند، حدود یک سوم دانشجویان رشته‌های روانشناسی، پاسخ دادند.”۱۰ درصد”.

با این حال، بر خلاف اسطوره ده درصد، دانشمندان نشان داده‌اند که انسان هر روز از تمام ظرفیت مغز خود استفاده می‌کند.

درمان آفت دهان با رب انار

چندین مورد از شواهد وجود دارد که افسانه ده درصد را رد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بازسازی سلولهای مغزی

اندازه مغز با میزان هوش چه ارتباطی دارد؟

چند درصد از مغز انسان استفاده می شود؟

علم عصب‌شناسی بررسی می کند که چگونه آناتومی مغز بر رفتار، احساسات و شناخت افراد تاثیر می گذارد.

در طول سال‌ها، دانشمندان مغز نشان داده‌اند که قسمت‌های مختلف مغز مسئول اعمال خاصی هستند، از تشخیص رنگ گرفته تا حل مسائل. بر خلاف افسانه ده درصد، دانشمندان به لطف تکنیک‌های تصویربرداری مغز مانند توموگرافی انتشار پوزیترون و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی، ثابت کرده‌اند که همه بخش‌های مغز در فعالیت‌های روزانه ما به طور کامل استفاده می‌شود.

تا به حال تحقیقات درباره پیدا کردن یک منطقه مغز که کاملا غیر فعال باشد، به جایی نرسیده است. حتی مطالعاتی که فعالیت در سطح تک‌سلولی را اندازه گیری می کنند، هیچ بخش غیر فعال مغز را نشان نداده‌اند.

بسیاری از مطالعات تصویربرداری مغز که فعالیت مغز را هنگامی که فرد یک کار خاص را انجام می دهد، اندازه گیری می‌کنند، نشان می‌دهد که چگونه قسمت‌های مختلف مغز با یکدیگر کار می‌کنند.

به عنوان مثال، در حالی که شما این متن را در تلفن هوشمند خود می‌خوانید، برخی از قسمت‌های مغز شما، از جمله قسمت‌هایی که مسئول دید، درک مطلب و نگه داشتن گوشی شما هستند، فعالت‌ر خواهند بود.

با این حال، برخی از تصاویر مغز، به طور ناخواسته از افسانه ده درصد حمایت می‌کنند، زیرا این تصاویر، اغلب لکه‌های روشن کوچکی روی تصویر خاکستری مغز نشان می‌دهد. این ممکن است به این معنا باشد که تنها نقاط روشن در مغز فعالیت دارند، اما اینطور نیست. بلکه، لکه‌های رنگی نمایانگر مناطقی از مغز هستند که وقتی شخص کاری انجام می‌دهد، فعال‌ترند، و زمانی که شخص کاری انجام نمی‌دهد، نقاط خاکستری وجود دارد، یعنی مغز فعال است ولی به میزان کمتر.

مخالفت مستقیم با افسانه ۱۰ درصد در افراد مبتلا به آسیب مغزی ،مثل سکته مغزی، ضربه به سر یا مسمومیت با مونواکسیدکربن، قرار می‌گیرد و کارهایی که به دلیل صدمات فوق دیگر قادر به انجام آن‌ها نیستند و یا نمی‌توانند مانند قبل انجام دهند. اگر افسانه ۱۰ درصد درست باشد، پس آسیب به بسیاری از نقاط مغز ما، نباید بر عملکرد روزانه ما تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان داده‌اند که آسیب رساندن به یک بخش بسیار کوچک مغز ممکن است عواقب ویرانگر داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کسی تجربه آسیب به منطقه براکا را داشته باشد، میتواند زبان را درک کنند، اما نمیتواند به درستی کلمات را ادا کند یا به صورت روان صحبت کند.

در یک مورد بسیار افشا شده، یک زن در فلوریدا زمانی که کمبود اکسیژن نیمی از ناحیه پیشین مغزش_که ۸۵ در از مغز را تشکیل می‌دهد_ را تخریب کرد به طور دائم “قابلیت تفکر، درک، خاطرات و احساسات که اساس انسان بودن است” را از دست داد.

یکی دیگر از شواهد علیه افسانه ده درصد، تکامل است. مغز افراد بزرگسال تنها دو درصد از جرم بدن را تشکیل می‌دهد، اما بیش از ۲۰ درصد از انرژی بدن را مصرف می‌کند. در مقایسه، مغز بسیاری از گونه‌های مهره دار – از جمله ماهی‌ها ، خزندگان، پرندگان و پستانداران – دو تا هشت درصد انرژی بدن خود را مصرف می کنند.

مغز به وسیله میلیون ها سال انتخاب طبیعی شکل گرفته است، که این موضوع ویژگی‌های مطلوب را برای افزایش احتمال زنده ماندن به ارمغان می آورد. بعید است بدن در صورتی که تنها از ۱۰ درصد مغز استفاده کند، مقدار زیادی از انرژی خود را به مغز اختصاص دهد.

حتی با شواهد فراوان که خلاف آن را نشان می دهد، چرا بسیاری از مردم هنوز معتقدند که انسان تنها از ده درصد مغز خود استفاده می‌کند؟ مشخص نیست که چگونه در وهله اول اسطوره گسترش یافته است، اما ممکن است از طریق کتاب‌های خودآموز محبوب شده باشد و حتی ممکن است در مطالعات قدیمی و ناقص علوم عصب‌شناسی نیز وجود داشته باشد.

جذابیت اصلی اسطوره ده درصد این ایده است که اگر شما بتوانید بقیه قدرت مغز خود را رمزگشایی کنید، می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید. این ایده با پیامی که توسط کتاب های خودآموز بیان می‌شود مطابقت دارد که به شما راه‌هایی را می دهد که می توانید خودتان را بهبود ببخشید.

به عنوان مثال، مقدمه لوئل توماس در کتاب مشهور دیل کارنگی، ” چطور بر دوستانمان پیروز شویم و مردم را تحت تآثیر قرار دهیم”، می‌گوید که فرد معمولی “تنها ۱۰ درصد از توانایی ذهنی پنهانش را توسعه می‌دهد.” این بیانیه که از ویلیام جیمز، روانشناس، بیان شده، اشاره می‌کند به پتانسیل فرد برای دستیابی بیشتر، نه اینکه چقدر از مغز آن‌ها استفاده می‌شودگفته می‌شود  که انیشتین، با استفاده از افسانه ده درصد، نبوغش را توضیح داد، هرچند این ادعاها بی اساس است.

یکی دیگر از منابع اسطوره موجود در زمینه‌های ‌”ساکت” مغز از پژوهش های علوم انسانی قدیمی است. به عنوان مثال، در دهه ۱۹۳۰، ویلدر پنیفورد، جراح مغز و اعصاب، الکترودهای الکتریکی را به مغز بیماران مبتلا به صرع متصل کرد. او متوجه شد که برخی از نواحی مغز باعث شده بیماران احساسات مختلفی را تجربه کنند که دیگران نمی‌توانند تجربه کنند.

با تکامل تکنولوژی، محققان بعدا دریافتند که این مناطق “ساکت” مغز، که شامل لوب پیشانی است،مطمئناٌ کارکردهایی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

هشت علامت تومور مغزی را بشناسید

مغز چگونه هشیاری را بوجود می آورد؟

عادات هفت گانه مضر برای سلامت مغز

صرف نظر از اینکه چگونه و کجا این افسانه ایجاد شده است و علی رغم فراوانی شواهد که نشان می‌دهد انسان از کل مغز خود استفاده می‌کند، این افسانه در تصورات فرهنگی نفوذ کرده است. با این حال، این فکر که شما می‌توانید با رمزگشایی بقیه مغزتان، تبدیل به یک نابغه یا فوق بشر با قدرت حرکت اجسام با ذهن شوید، بسیار وسوسه‌انگیز است.

thoughtco




خانه

موبایل

آفت دهانی یک بیماری دردناک و عود کننده مخاط دهان بوده که به صورت زخم‌های کوچک و بزرگ، گرد و کم عمق هستند که در داخل دهان شکل می‌گیرند.نسرین علیزاده با اشاره به اینکه آفت دهانی زخم‌های دردناکی هستند که درون دهان و اغلب در پایه لثه، درون گونه‌ها یا لب‌ها، روی کام نرم یا روی زبان به وجود می‌آیند، افزود: مکانیسم دقیق ایجاد آفت هنوز به درستی روشن نیست اما به نظر می‌رسد واکنش‌های ایمنی بدن بیمار در ایجاد آن دخیل باشد. زخم‌های آفتی زمانی ایجاد می‌شود که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می‌دارد، حضور این مولکول سبب حمله لنفوسیت خواهد شد نتیجه این فرآیند پیدایش زخم‌های آفتی خواهد بود.

هرچند درمان قطعی برای آفت وجود ندارد اما روش‌هایی وجود دارد که در کاهش مدت زمان حضور زخم و نیز کاهش درد و ناراحتی و تسریع بهبودی بیمار موثر است، این روش‌ها شامل بکار گیری نکات تغذیه‌ای و غیر تغذیه‌ای است.

درمان آفت دهان با رب انار

 

* مصرف گلوتن گندم، فلفل، لیمو، آب لیمو، پرتقال، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، شکلات و گردو ایجاد آفت دهان را تشدید می‌کند. مصرف بادمجان نیز بروز آفت دهان را تشدید می‌کند.

 

* مصرف مرتب و روزانه ماست، گنجاندن مواد غذایی سرشار از آهن، اسیدفولیک، و ویتامین ب 12 در رژیم غذایی موجب از بین رفتن آن می‌شود.

 

* از آنجایی که یکی از دلایل بروز آفت می‌تواند کمبود دریافت ریزمغذی‌ها باشد، خوردن موادی همچون جگر، غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم چربی، لوبیای خشک، حبوبات، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن و زرده تخم‌مرغ که بهترین منابع آهن هستند در بهبود این مشکل موثر است.

 

* مصرف سیب و خرمالو نیز در درمان آفت دهان تأثیرگذارند.”تانن” موجود در انار خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد و برای رفع آفت دهان موثر است

 

 

کمبود ویتامین B12 و آهن از مهم‌ترین علل آفت دهانبهترین روش جبران کمبود ویتامین B12 و آهن در این افراد رعایت یک رژیم غذایی مناسب همراه با گوشت قرمز است و مکمل‌های آهن به عنوان روش درمانی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

تغییرات هورمونی در زنان یکی دیگر از عوامل این بیماری است. ایام قبل از قاعدگی و دیگر عوامل تغییرات هورمونی خصوصاً افزایش هورمون استروژن در بروز ضایعات آفتی موثر است.آزمایش خون C.B.C، جهت بررسی میزان آهن کافی، اسیدفولیک و ویتامین B12 لازم است انجام شود. اگر فردی به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای و نقایص خونی دچار آفت دهانی شود بهترین روش درمانی این افراد تجویز رژیم غذایی مناسب است و مکمل‌های آهن به علت اینکه در بدن ذخیره نمی‌شوند به هیچ‌وجه مناسب نیست.

 

 

افراد مستعد آفت دهان از مصرف غذاهای تند و سخت اجتناب کنند

افراد مبتلا و یا مستعد به آفت دهان را از مصرف غذاهای کنسرو شده‌ی تیز و تند و غذاهای دارای سفتی بیش از حد اجتناب کنند، مصرف غذاهای سخت باعث ضربه و تروما به دهان و غذاهای تند میزان بروز آفت دهان را افزایش می‌دهند.

 

آفت دهان ساده‌ترین ضایعه دهانی است. از آنجایی که هر نوع ضایعه‌ای در دهان به شکل زخم ظاهر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود هر نوع زخم در دهان به عنوان آفت شناخته نشود، ولی با این حال در اسرع وقت باید به پزشک معالج نشان داده شود. آفت دهان، زخم‌های منفرد با پایه و بنیاد ژنتیک است و این بیماری گاهاً در برخی خانواده‌ها شایع‌تر است. آفت دهانی بعد از سنین 10 سالگی شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

 

تغذیه نادرست یکی از عوامل مستعد کننده بروز آفت دهان است؛ مصرف مقدار کم ویتامین ب که در سبزیجات و میوه‌ها موجود است، کاهش مصرف غذاهایی که منبع آهن می‌باشند از جمله گوشت و تخم‌مرغ، بیماری کم خونی و سنین بلوغ به ویژه در دختران، عوامل مستعد کننده بروز بیماری آفت دهان می‌باشند.

مصرف گلوتن گندم، فلفل، لیمو، آب لیمو، پرتقال، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، شکلات و گردو ایجاد آفت دهان را تشدید می‌کند. مصرف بادمجان نیز بروز آفت دهان را تشدید می‌کند.

 

ضربه یا تروما از دیگر علل بروز بیماری آفت است و افرادی که مستعد بیماری آفت دهان می‌باشند می‌بایست از مصرف غذاهای تند و تیز و سخت اجتناب کنند؛ چرا که گاز گرفتن و مصرف این نوع غذاها منجر به ایجاد ضربه به دهان و بروز آفت در دهان می‌شود.

 

افرادی که بیش از دو مرتبه در طول یک ماه به یک نوع آفت در دهان دچار می‌شوند، با توجه به این که برخی بیماری‌های روماتولوژی به صورت زخم‌های دهانی تظاهر می‌یابند، بیمار حتماً با یک متخصص روماتولوژی نیز مشورت نماید.

 

بیماری آفت دهان، تغذیه فرد را مختل می‌کند؛ بنابراین به منظور درمان آن می‌توان از روش هوتو شیمیایی استفاده نمود که در این روش با استفاده از ماده‌ای اسیدی ناحیه آفت سوزانده و زخم بهبود می‌یابد. بهترین روش درمان آفت دهان مصرف کپسول آنتی‌بیوتیک و تتراسایکلین است و استفاده از دهان‌شویه‌های محتوی کورتون نیز می‌تواند آفت دهان را بهبود بخشد.

 

 

داروی طبیعی رفع آفت دهان”تانن” موجود در انار خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد و برای رفع آفت دهان موثر است. رب انار از تغلیظ آب انار جوشانده حاصل می‌شود و در صورت تهیه از انار مرغوب و فرایند بهداشتی، مصرف آن مفید است. در طی تهیه رب انار، میزان ویتامین c موجود در انار کاهش می‌یابد، اما “پلی‌فنول‌ها”‌ و “اسید الایژیک”‌ انار در رب انار نیز محفوظ می‌ماند.منبع:tebyan.net


تغذیه و تناسب اندام

درمان آفت دهان با رب انار

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

درمان آفت دهان با رب انار
درمان آفت دهان با رب انار
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *