خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

دوره مقدماتی php
خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری
خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

پزشکان بدون مرز: شاهی (تره تیزک) سبزی بومی مدیترانه شرقی است. این گیاه یک ساله به ارتفاع 20 تا 30 سانتی‌متر است که در نواحی مختلف ایران نیز پرورش می‌یابد. شاهی به عنوان غذا و دارو مصرف می‌شود. این سبزی را خیلی راحت می‌توان کاشت و خیلی راحت و سریع آماده برداشت می‌شود. قسمت‌های قابل‌استفاده شاهی شامل ریشه‌ها، برگ‌ها و تخم شاهی است.

 

 

ریشه شاهی

 

خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

دوره مقدماتی php

ریشه شاهی مزه تند و تلخی دارد. این ریشه برای درمان سفلیس و ناتوانی در دفع ادرار مفید است.

 

 

برگ شاهی

 

برگ‌های شاهی، محرک، ادرارآور و ضد باکتری هستند. این برگ‌ها برای درمان بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C) و بیماری‌های کبدی مفید است. شاهی را به عنوان یک پماد می‌توان مورد استفاده قرار داد.

 

 

تخم شاهی

 

تخم شاهی مزه‌ تند و تلخی دارد. این ماده خاصیت چربی سوزی تصفیه‌کنندگی خون، شیرافزایی، قاعده‌آور، مقوی (نیروبخش) و ادرارآور دارد.

دارویی برای چشم‌درد است. تخم شاهی قوای جنسی را تقویت می‌کند.

 

تخم‌ شاهی برای مرض جذام، بیماری‌های پوستی، اسهال و اسهال خونی، سوءهاضمه، بیماری‌های چشمی، اسکوربوت، آسم و سرفه مفید است.

 

تخم شاهی خاصیت سقط‌کنندگی جنین دارد. در ضمن تخم شاهی خاصیت ملینی نیز دارد.

 

 

فواید شاهی برای سلامتی بدن

ضد سرطان

 

به دلیل وجود ویتامین C  و E  در شاهی این گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده در جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد دارد. در نتیجه یک ماده ضدسرطانی است. شاهی مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. پروفسور «لئون بینه»عصاره شاهى را گرفت و به بدن موش‌هایی که به سرطان مبتلا بودند تزریق کرد و مشاهده کرد که این کار رشد سلول‌های سرطانى را در این موش‌ها متوقف می‌کند.

 

 

درمان کم خونی

خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

 

شاهی علاوه بر ویتامین C حاوی مقدار فراوان آهن و اسیدفولیک است، از این رو برای اشخاص کم خون مفید است.

 

 

کاهش چربی خون

 

در یک طرح تحقیقاتی در ایران که به منظور تعیین تأثیر سبزی شاهی برچربی‌های خون ‏در کارکنان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفت، مشخص شد که میزان کلسترول در گروه مورد بررسی کاهش یافته بود.

 

 

مفید برای آسم

  • عکس دخترانه فانتزی اسپرت
  •  

    شاهی حاوی مقدار فراوان ویتامین A و روغن‌های فرار است. به همین دلیل برای مخاط دستگاه تنفسى و در نتیجه مبتلایان به آسم فوق‌العاده مفید است.        

                                                                                                                                

    کسانى که برونشیت دارند یا سرفه‌های سختى می‌کنند، هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهی را مصرف کنند.

     

     

    مفید برای کلیه‌ها

     

    شاهی مانند خیلی از سبزی‌های گروه چلیپاییان مانند کلم، کلم برکلی و کلم پیچ دارای گلوکوزیدها و روغن خردل (روغن تلخ) است. این مواد، محرک فعالیت کلیه‌ها هستند و موجب تقویت معده و کیسه صفرا می‌شوند. از این رو مصرف شاهی به کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند، توصیه شده است.

     

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

     

    دیگر فواید

     

    1. شاهی حاوی مقدار فراوان کلسیم، آرسنیک، منگنز، مس، روی و گوگرد است. به همین دلیل اشتهاآور است.

    2.  شاهی خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای در اختلالات مفصلی و نقرس دارد.                            

    3. عصاره شاهی کرم بدن را از بین می‌برد.                                                              

    4. جویدن برگ‌های شاهی تازه لثه‌ها را محکم می‌کند و آن‌ها را سالم نگه می‌دارد.                           

    5. شاهی کک و مک را که معمولاً در صورت انسان به صورت لکه‌های قهوه‌ای ریزی پدیدار می‌شود، برطرف می‌کند. بدین منظور باید برگ شاهی را کوبید و روی لکه‌ها گذاشت و یا تخم شاهی را کوبید و در مقداری آب خیس کرد و یک بار در روز بر روی لکه‌ها گذاشت و آن قدر ادامه داد تا لکه‌ها برطرف شوند.                

     6. شاهی لکه‌های سفید پوست را برطرف می‌کند. به این منظور باید تخم شاهی را کوبید و با کمی عسل مخلوط کرد و بر روی لکه‌ها قرار داد. این عمل را روزی یک مرتبه تکرار کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

     

     

    شاهی در آشپزخانه

     

    شاهی به طور معمول در ساندویچ‌های انگلیسی مانند ساندویچ تخم مرغ و شاهی (تهیه‌شده با تخم‌مرغ آب پز، مایونز، نمک و مقداری شاهی) استفاده می‌شود. اما در ایران بیشتر به صورت یک نوع سبزی خوردن استفاده می‌شود.                            

    شاهی را در سبزی خوردن یا به صورت سالاد بخورید. کسانى که نمی‌توانند این سبزى را خام بخورند باید آب آن را بگیرند و بخورند.

     

    مقدار مواد مغذی در 100 گرم شاهی خام

     

    30 کیلوکالری

    انرژی

    5/5 گرم

    کربوهیدرات

    1/1 گرم

    فیبرغذایی

     7/0 گرم

    چربی

    6/2  گرم

    پروتئین

    346میکروگرم

    ویتامین A

    80 میکروگرم

    فولات

    69 میلی‌گرم

    ویتامین C

    81 میلی‌گرم

    کلسیم

    3/1  میلی‌گرم

    آهن

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » شاهی: طبع، خواص و مضرات شاهی در طب سنتی و روایات برای مو، بارداری و لاغری

    شاهی : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    تحقیقات نشان داده ویتامین C موجود در شاهی برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

    ویتامین K نیز نقش مهمی در در سلامت قلب و عروق ایفا کرده و از تجمع کلسیم اضافی روی دیواره شریان ها یا دریچه های قلب که به عنوان کلسیفیکاسیون شریانی نیز معروف است جلوگیری می کند.

    کلسیفیکاسیون از عوامل کاهش الاستیسیته عروق خونی، افزایش فشار خون، بروز سکته مغزی و سکته قلبی می باشد.

    افزودن ۱۴ گرم شاهی به سالاد روزانه تقریبا نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند.

    خواص شاهی

    توجه: به افرادی که روزانه مقادیر فراوانی کلسیم مصرف می کنند توصیه می شود حتما مواد غذایی دارای ویتامین K همچون کاسنی فرنگی، آب تره و شاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند به جز مواردی که که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می شود.

    شاهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد روی بافت ها و سلول های بدن را کاهش داده و از انسداد سلول ها جلوگیری می کند.

    هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های غذایی واکنش نشان می دهد باعث بروز آلرژی های غذایی و التهاب می شود و مصرف ویتامین A خطر بروز انواع خاص آلرژی و التهاب را کاهش می دهد.

    منگنز موجود در شاهی از بروز پوکی استخوان و آرتروز (استئوآرتریت) جلوگیری کرده و برای حفظ و افزایش تراکم استخوانی ضروری می باشد.

    شاهی خام حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند.

    ویتامین K موجود در شاهی نیز باعث تقویت استخوان ها و دندان ها شده و با حفظ برخی تعادل های هورمونی، روند ترمیم استخوانی را بهبود می بخشد و از شکستگی استخوانی و پوکی استخوان پیشگیری می کند.

    توجه: مصرف شاهی زمانی برای استخوان ها مفید است که دریافت روزانه کلسیم و منیزیم توسط بدن نیز در سطح مناسبی قرار داشته باشد.

    ویتامین B2 یا ریبوفلاوین موجود در شاهی به درمان مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس، بی حسی، صرع و اضطراب کمک می کند.

    به نظر می رسد ترکیب ویتامین B2 و ویتامین B6 برای کاهش علائم دردناک سندرم تونل کارپال (سندرم مجرای مچ دستی) مفید است.

    خواص ضد التهابی شاهی نیز احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم عصبی همچون آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می دهد.

    شاهی حاوی ویتامین B6 است که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می شود.

    از آن جا که تولید ناکافی سلول های قرمز در بدن باعث بروز علائم کم خونی همچون خستگی، درد و غیره می شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 به کاهش این علائم و بهبود کم خونی کمک می کند.

    مانند اغلب سبزیجات تازه شاهی نیز منبع غنی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی همچون کارتنوئید است که نقش مهمی در سلامت چشم، بهبود بینایی و درمان شب کوری ایفا می کنند.

    کارتنوئیدهای بتاکاروتن، لوتئین و زاکسنتین از شبکیه و ماکولا لوتئا در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت کرده و از بروز آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر شرایط دژنراتیو چشم جلوگیری می کند.

    شاهی به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

    ویتامین C قدرت دفاعی سلول های سفید خون را افزایش داده و به عنوان ضد باکتری و ضد ویروس قوی شناخته شده است و ویتامین A از نفوذ ویروس ها یا باکتری ها از طریق غشاهای مخاطی بدن همچون چشم، بینی، دهان، گلو، ریه ها و معده جلوگیری می کند.

    شاهی حاوی گلوکوناستورتین است که به از بین رفتن ارگانیسم های مضر در بدن کمک کرده و از رشد و تکثیر باکتری های مضر برای سلامت دهان، دندان و لثه که باعث پوسیدگی دندان ها می شود جلوگیری می کند.

    از سوی دیگر ویتامین های فراوان موجود در شاهی نیز از سلامت لثه و دندان ها محافظت می کنند.

    گلوکوناستورتین موجود در شاهی مانع تولید آنزیم هایی خاصی می شود که مسئول رشد تومورهای سرطانی می باشند و ویتامین های آنتی اکسیدانی شاهی بخصوص ویتامین C به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کنند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    لازم به ذکر است برای اثربخش بودن باید شاهی را به صورت خام مصرف کنید زیرا پختن شاهی مقادیر زیادی از مواد مغذی موجود در آن را از بین می برد.

    ویتامین K و سایر ترکیبات موجود در شاهی به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان بی نظمی پریود مفید است.

    شاهی برای کسانی که از یبوست رنج می برند مفید است و ترکیب بذر شاهی و عسل نیز به درمان اسهال و اسهال خونی کمک می کند.

    شاهی حاوی گواتروژن می باشد که جذب ید در تیروئید را کاهش داده و ممکن است به کم کاری تیروئید منجر شود.

    مصرف مقادیر بیش از حد شاهی ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد حساس شود.

    مضرات شاهی

    مصرف شاهی ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون در افراد دیابتی شود.

    مصرف شاهی با خطر کاهش بیش از حد فشار خون و تداخل با داروی های کاهنده فشار همراه است.

    به دلیل احتمال کاهش بیش از حد قند خون قبل و بعد از عمل، از مصرف شاهی حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی اجتناب کنید.

    طبع شاهی گرم و نسبتا خشک (صفراوی) است.

  • مواد لازم برای آش رشته
  • طبع شاهی

    شاهی به سلامت و تقویت موها کمک می کند و به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن برای درمان ریزش مو مفید است.

    ویتامین A و E موجود در شاهی نیز به ضخیم شدن تارهای مو و افزایش رشد آن کمک می کند.

    خواص شاهی برای مو

    در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

    این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید

    امام صادق فرمودند : اگر مردی شب را شاهی بخورد و بخوابد ، تا صبح با جذام دست و پنجه نرم میکند.

    امام صادق فرمودند : شاهی برای بنی امیه است. (الکافی ج : ۶ ص : ۳۶۸)

    پیامبر از شاهی بدشان می آمد.

    سبزی شاهی در روایات

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    امام صادق فرمودند : شاهی گیاهی بر در جهنم است.

    امام صادق فرمودند : وقتی به شاهی نگاه میکنم گویا به سمت آتش حرکت میکنم. (وسائل‏الشیعه ج : ۲۵ ص : ۱۹۷)

    پیامبر فرمودند :شاهی را در جهنم دیدم.

    امام صادق فرمودند : شب هنگام شاهی خوردن ، برص و پیسی می آورد.(مستدرک‏الوسائل ج : ۱۶ ص : ۴۲۲)

    پیامبر فرمودند :شاهی علف خبیثی است من آن را در جهنم دیده ام. (بحارالأنوار ج : ۶۳ ص : ۲۱۵

    شاهی برای خون مفید است و سرفه کودکان را برطرف می کند.

    مصرف شاهی باعث افزایش میل جنسی می شود.

    خواص شاهی در طب سنتی

    شاهی اثر زخم و کک و مک را از بین برده و به درمان اسهال کمک می کند.

    شاهی برای درمان التهاب، عفونت های پوستی، آکنه و تصفیه خون مفید است و خاصیت دیورتیک و اکسپکتورانت دارد.

    تخم شاهی نیز دارای خواص درمانی فراوانی بوده، در طب سنتی از خواص تخم شاهی برای درمان برخی ناراحتی های دستگاه گوارش نظیراسهالبه ویژه اسهال خونی ورفع سوء هاضمهاستفاده میشود.

    ویتامین B9 یا اسید فولیک موجود در شاهی برای جلوگیری از نقایص مادرزای جنین حین بارداری و زایمان مانند نقص لوله عصبی ضروری می باشد.

    مصرف منظم شاهی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به اسید فولیک را تامین می کند.

    سبزی شاهی در بارداری

    هشدار: مصرف شاهی در دوران بارداری باعث انقباضات رحمی شده و خطر بروز سقط جنین را افزایش می دهد.

    مصرف منظم شاهی با تحریک غدد مخصوص شیر در سینه به افزایش شیر مادر کمک می کند از سوی دیگر شاهی به دلیل پروتئین و آهن فراوان برای سلامت زنان پس از زایمان و در دوران شیردهی بسیار مفید است.

    سبزی شاهی حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد بنابراین یکی از سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

    شاهی برای لاغری

    شاهی سبزی یکساله است که زمان کاشت آن برای مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان هست و در مناطق سردسیر در فصل بهار و اوایل تابستان می باشد .

    با این حال شما در منزل می توانید با مراقبت از جوانه های شاهی از هوای گرم و سرد انها را در هر زمان کشت کنید.

    شاهی نیاز به خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب دارد .

    جهت خاک شاهی نیاز نیست زیاد وسواس باشید و در هر خاک عادی می توانید ان را کشت کنید با این حال مخلوطی از خاک باغچه و کود حیوانی یا هر کود مغذی دیگری برای این کار مساعد است یا ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس).

    کاشت سبزی شاهی

    همچنین در کمپوست خوب پوسیده شده رشدخوبی خواهد داشت.

    نیاز به مکانی سایه افتاب دارد .

    پس حتما باید چند ساعت در روز افتاب مستقیم را ببیند .

    هرچه نور خورشید بیشتر باشد احتمال قارچ روی برگ‌ها کمتر است.

    شاهی تا قبل از جوانه زنی و در ده روز تا دو هفته اول نیاز به خاک همیشه مرطوب دارد .

    پس از این مرحله می توانید بعد از خشک شدن سطحی خاک به ابیاری گیاه معمولا سه روزه ادامه دهید.

    این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود.

    سعی کنید از آبپاشی روی برگا خودداری کنید.

    بذر شاهی در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دست‌پاش یا ردیفی کاشته می‌شود.

    آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید؛ و خاک را تا سبز شدن بذر‌ها مرطوب نگه دارید.

    ترجیحا” در مکانی آفتابگیر بپاشید خاک باید تقریبا همیشه مرطوب باشد چون در خاک مرطوب بهتر رشد میکند بعد از یک هفته پس از کاشت بذر ، رویش جوانه ها را از دل خاک مشاهده خواهید کرد

    مقدار بذر مورد نیاز برای هر متر مربع از باغچه یا مزرعه ، یک گرم است.

    بذر خیلی ریز و قرمز رنگ است.

    بذر شاهی را به دلیل ریز بودن با ماسه بادی مخلوط کرده و در مناطق معتدل، اواخر زمستان و اوایل بهار در کرت‌هایی که از قبل با خاک مناسب و نیمه سبک آماده کرده اند به صورت دست پاش و خطی کاشته و سپس روی کرتهارا با کود دامی کاملا پوسیده پوشانده وآبیاری می‌نمایند.

    وقتی گیاه به اندازه کافی رشد و خوب مستقر شد بهتر است در هر ردیف به فواصل معین ۱۵ سانتیمتر و فاصله بوته ها ۳ الی چهار سانتی متر تنک نمود.

    به دلیل آن که دوره رشد شاهی کوتاه و در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است، در طول فصل می‌توان چند نوبت اقدام به کشت آن کرد.

    می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر‌ها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از پایان فصل سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

    نکته : می توانیم بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا ۲۴ ساعت مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند.

    گلدانی به ارتفاع بیست سانتی متر را انتخاب می کنیم.

    کف گلدان باید دارای سوراخ های متعدد باشد که بعد از ابیاری اب اضافی از زیر ان خارج شود .

    خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان می‌ریزیم.

    بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

    سطح خاک را صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌ دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم اما دقت کنید که با توجه به اینکه سایز بذر ریز میباشد، حداکثر دو میلی‌ متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.

    یا می توانید بذر ها را با مقداری ماسه مخلوط کنید می توانید جهت حفظ رطوبت گلدان روی آن را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیک بپوشانید.

    سپس روی خاک بپاشید.

    توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد و بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم خورشید به جوانه ها بتابد.

    شاهی‌های تازه را قبل از گل دادن گیاه، یعنی هنگامی که بسیار کوچک هستند، برداشت کنید.

    اگر تا زمان گل دادن گیاه صبر کنید، برگ‌های آن سفت و گس می‌شود.برای برداشت جوانه‌های شاهی از قیچی استفاده کنید، وقتی جوان‌ ترین برگ‌ها سبز رنگ شدند، معمولاً ۱۰ روز بعد از کشت گیاه، آن را برداشت کنید.

    وقتی که ساقه‌های گل شکل گرفته‌اند، از برداشت برگ‌های بلند شاهی بپرهیزید، زیرا برگ‌ها بعد از آن آنقدر تلخ می‌شوند که قابل خوردن نیستند.

    شاهی آبی یا آب تره که به نام بولاغ اوتی نیز معروف است از گیاهان دارویی آبزی یا نیمه آبزی می باشد که از نظر ژنتیکی به گیاه خردل بسیار نزدیک بوده و عطر و طعم تندی دارد.

    این گیاه بومی نواحی آسیای غربی، اروپا، هند و آفریقا است و امروزه در سراسر دنیا به طور گسترده یافت می شود.

    این گیاه دارای میزان بالای کاروتنوئیدز مانند لوتئین است که به محافظت از چشم کمک می کند.

    این گیاه فشار خون و کلسترول را به حالت طبیعی برمی گرداند و تولید شیر در زنان شیرده را افزایش می دهد.

    این گیاه فعالیت ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.

    خواص شاهی آبی

    لوتئین موجود در آن مانع آسیب به رگ و بیماری قلبی می شود.

    این گیاه کم کالری و غنی از پتاسیم است. از آن جایی که این گیاه ادرارآور است، با دفع آب اضافه بدن موجب کاهش وزن می شود.

    آب با تنظیم کردن جریان صفرا، به هاضمه کمک می کند.

    این گیاه در صاف کردن و بهبود بخشیدن به پوست نقش مهمی دارد.

    برای جلوگیری از خون ریزی لثه، آب تره بخورید.

    پماد تهیه شده از آن برای تسکین از غده پروستات بزرگ شده، پاهای متورم و پیچ خوردگی قوزک پا مورد استفاده قرار می گیرد.

    این گیاه که منبع عالی ید است، به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک می کند.

    کلسیم فراوان در آن، استخوان و دندان ها را تقویت می کند.

    مخلوط آب این گیاه همراه با سرکه خستگی و خواب آلودگی را رفع می کند.

    برگ های خیس شده این گیاه در عسل به مدت یک شب کامل سرفه را از بین می برد.

    برای درمان آلرژی، عطسه، سنگینی سر و ریزش اشک کمی آب تره بخورید.

    جویدن این گیاه بوی نامطبوع دهان را از بین می برد.

    حقیقت آن است که در هیچ جایی یک درمان قطعی برای زنگ سفید آن پیدا نکرده ایم ،اما برای پیشگیری می توانیم جایی که شاهی کاشته شده تا ۲ تا ۳ سال شاهی را در آن محل نکاریم و یا روی سبزی را در اوایل رشد اش نایلون بپوشانیم .

    درمان سفیدک سبزی شاهی

    کاشتن در مکان سرد و سایه میتواند کنترل بیشتری در زنگ سفید داشته باشد .

    قارچکش جدید رانمن(سیازوفامید)قارچکشی بسیار موثر و با فرمولاسیون جدید جهت کنترل سفیدک شاهی به کار میرود.

    نیکزاد: با تمهید امور پیشگیرانه، جلوی تکرار حوادث دردناک گرفته شود

    قالیباف: تلاش برخی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خطای راهبردی است

    جلسه شورای نگهبان با حضور وزیر نیرو برگزار شد

    تعهد قوی ایران، روسیه و ترکیه به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه

    پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است

    قانون سزار غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است/نیروهای آمریکایی زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند

    نامه باشگاه پرسپولیس به آنتورپ/ حضور دوباره بیرانوند در تمرینات سرخ پوشان

    سرمربی جدید ماشین سازی انتخاب شد

    دو عضو جدید هیات مدیره استقلال منصوب شدند

    رحیمی: کمیسیون صنایع برای بهبود وضع بازار خودرو راهکار می‌دهد

    ابتلای یک نماینده مجلس یازدهم به کرونا

    نماینده نطنز: استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا اجتناب‌ناپذیر است

    رئیس دفتر روحانی: ایران، روسیه و ترکیه برای صلح و آرامش منطقه توافق کرده‌اند

    جهانگیری: گفتگو راهکار اصلی حل مسائل بنیادین کشور در حوزه‌های مختلف است

    توییت واعظی درباره تکرار تجربه انزوای سران آمریکا در شورای امنیت

    وقتی در فوتسال به قوی شدن حریفان تیم ملی فکر می‌کنند!

    پیوستن بازیکن سابق فولاد به نفت مسجدسلیمان

    کریم باقری فعلا نمی‌تواند دستیار اسکوچیچ شود

    مشمولان سهام عدالت برای دیدن سبد سهام‌ شان چکار کنند؟

    ارزشمندترین برند جهان معرفی شد | ۱۰ برند لوکس ۲۰۲۰

    پرسش‌های بی‌پاسخ از انفجار کلینیک سینااطهر

    کلینیک سینا اطهر

    ترخیص تمامی مصدومان حادثه انفجار کلینیک سینااطهر

    “هوش مصنوعی” و “علم داده” یار انسان در مقابله با کرونا

    تولید گوشت گیاهی با فناوری چاپ ۳ بعدی

    تصاویر باکیفیت تغییر چهره با فناوری “دیپ‌فیک” شرکت دیزنی

    موز: خواص و مضرات موز / خواص موز برای کمر، مردان، پوست، کودکان / انواع موز

    ماسک توت فرنگی / خواص شگفت ‌انگیز ماسک توت ‌فرنگی برای پوست و مو

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » شاهی: طبع، خواص و مضرات شاهی در طب سنتی و روایات برای مو، بارداری و لاغری

    شاهی : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    تحقیقات نشان داده ویتامین C موجود در شاهی برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

    ویتامین K نیز نقش مهمی در در سلامت قلب و عروق ایفا کرده و از تجمع کلسیم اضافی روی دیواره شریان ها یا دریچه های قلب که به عنوان کلسیفیکاسیون شریانی نیز معروف است جلوگیری می کند.

    کلسیفیکاسیون از عوامل کاهش الاستیسیته عروق خونی، افزایش فشار خون، بروز سکته مغزی و سکته قلبی می باشد.

    افزودن ۱۴ گرم شاهی به سالاد روزانه تقریبا نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند.

    خواص شاهی

    توجه: به افرادی که روزانه مقادیر فراوانی کلسیم مصرف می کنند توصیه می شود حتما مواد غذایی دارای ویتامین K همچون کاسنی فرنگی، آب تره و شاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند به جز مواردی که که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می شود.

    شاهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد روی بافت ها و سلول های بدن را کاهش داده و از انسداد سلول ها جلوگیری می کند.

    هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های غذایی واکنش نشان می دهد باعث بروز آلرژی های غذایی و التهاب می شود و مصرف ویتامین A خطر بروز انواع خاص آلرژی و التهاب را کاهش می دهد.

    منگنز موجود در شاهی از بروز پوکی استخوان و آرتروز (استئوآرتریت) جلوگیری کرده و برای حفظ و افزایش تراکم استخوانی ضروری می باشد.

    شاهی خام حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند.

    ویتامین K موجود در شاهی نیز باعث تقویت استخوان ها و دندان ها شده و با حفظ برخی تعادل های هورمونی، روند ترمیم استخوانی را بهبود می بخشد و از شکستگی استخوانی و پوکی استخوان پیشگیری می کند.

    توجه: مصرف شاهی زمانی برای استخوان ها مفید است که دریافت روزانه کلسیم و منیزیم توسط بدن نیز در سطح مناسبی قرار داشته باشد.

    ویتامین B2 یا ریبوفلاوین موجود در شاهی به درمان مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس، بی حسی، صرع و اضطراب کمک می کند.

    به نظر می رسد ترکیب ویتامین B2 و ویتامین B6 برای کاهش علائم دردناک سندرم تونل کارپال (سندرم مجرای مچ دستی) مفید است.

    خواص ضد التهابی شاهی نیز احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم عصبی همچون آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می دهد.

    شاهی حاوی ویتامین B6 است که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می شود.

    از آن جا که تولید ناکافی سلول های قرمز در بدن باعث بروز علائم کم خونی همچون خستگی، درد و غیره می شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 به کاهش این علائم و بهبود کم خونی کمک می کند.

    مانند اغلب سبزیجات تازه شاهی نیز منبع غنی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی همچون کارتنوئید است که نقش مهمی در سلامت چشم، بهبود بینایی و درمان شب کوری ایفا می کنند.

    کارتنوئیدهای بتاکاروتن، لوتئین و زاکسنتین از شبکیه و ماکولا لوتئا در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت کرده و از بروز آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر شرایط دژنراتیو چشم جلوگیری می کند.

    شاهی به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

    ویتامین C قدرت دفاعی سلول های سفید خون را افزایش داده و به عنوان ضد باکتری و ضد ویروس قوی شناخته شده است و ویتامین A از نفوذ ویروس ها یا باکتری ها از طریق غشاهای مخاطی بدن همچون چشم، بینی، دهان، گلو، ریه ها و معده جلوگیری می کند.

    شاهی حاوی گلوکوناستورتین است که به از بین رفتن ارگانیسم های مضر در بدن کمک کرده و از رشد و تکثیر باکتری های مضر برای سلامت دهان، دندان و لثه که باعث پوسیدگی دندان ها می شود جلوگیری می کند.

    از سوی دیگر ویتامین های فراوان موجود در شاهی نیز از سلامت لثه و دندان ها محافظت می کنند.

    گلوکوناستورتین موجود در شاهی مانع تولید آنزیم هایی خاصی می شود که مسئول رشد تومورهای سرطانی می باشند و ویتامین های آنتی اکسیدانی شاهی بخصوص ویتامین C به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کنند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    لازم به ذکر است برای اثربخش بودن باید شاهی را به صورت خام مصرف کنید زیرا پختن شاهی مقادیر زیادی از مواد مغذی موجود در آن را از بین می برد.

    ویتامین K و سایر ترکیبات موجود در شاهی به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان بی نظمی پریود مفید است.

    شاهی برای کسانی که از یبوست رنج می برند مفید است و ترکیب بذر شاهی و عسل نیز به درمان اسهال و اسهال خونی کمک می کند.

    شاهی حاوی گواتروژن می باشد که جذب ید در تیروئید را کاهش داده و ممکن است به کم کاری تیروئید منجر شود.

    مصرف مقادیر بیش از حد شاهی ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد حساس شود.

    مضرات شاهی

    مصرف شاهی ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون در افراد دیابتی شود.

    مصرف شاهی با خطر کاهش بیش از حد فشار خون و تداخل با داروی های کاهنده فشار همراه است.

    به دلیل احتمال کاهش بیش از حد قند خون قبل و بعد از عمل، از مصرف شاهی حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی اجتناب کنید.

    طبع شاهی گرم و نسبتا خشک (صفراوی) است.

  • عکس نوشته پروفایل برای تولد مادر
  • طبع شاهی

    شاهی به سلامت و تقویت موها کمک می کند و به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن برای درمان ریزش مو مفید است.

    ویتامین A و E موجود در شاهی نیز به ضخیم شدن تارهای مو و افزایش رشد آن کمک می کند.

    خواص شاهی برای مو

    در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

    این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید

    امام صادق فرمودند : اگر مردی شب را شاهی بخورد و بخوابد ، تا صبح با جذام دست و پنجه نرم میکند.

    امام صادق فرمودند : شاهی برای بنی امیه است. (الکافی ج : ۶ ص : ۳۶۸)

    پیامبر از شاهی بدشان می آمد.

    سبزی شاهی در روایات

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    امام صادق فرمودند : شاهی گیاهی بر در جهنم است.

    امام صادق فرمودند : وقتی به شاهی نگاه میکنم گویا به سمت آتش حرکت میکنم. (وسائل‏الشیعه ج : ۲۵ ص : ۱۹۷)

    پیامبر فرمودند :شاهی را در جهنم دیدم.

    امام صادق فرمودند : شب هنگام شاهی خوردن ، برص و پیسی می آورد.(مستدرک‏الوسائل ج : ۱۶ ص : ۴۲۲)

    پیامبر فرمودند :شاهی علف خبیثی است من آن را در جهنم دیده ام. (بحارالأنوار ج : ۶۳ ص : ۲۱۵

    شاهی برای خون مفید است و سرفه کودکان را برطرف می کند.

    مصرف شاهی باعث افزایش میل جنسی می شود.

    خواص شاهی در طب سنتی

    شاهی اثر زخم و کک و مک را از بین برده و به درمان اسهال کمک می کند.

    شاهی برای درمان التهاب، عفونت های پوستی، آکنه و تصفیه خون مفید است و خاصیت دیورتیک و اکسپکتورانت دارد.

    تخم شاهی نیز دارای خواص درمانی فراوانی بوده، در طب سنتی از خواص تخم شاهی برای درمان برخی ناراحتی های دستگاه گوارش نظیراسهالبه ویژه اسهال خونی ورفع سوء هاضمهاستفاده میشود.

    ویتامین B9 یا اسید فولیک موجود در شاهی برای جلوگیری از نقایص مادرزای جنین حین بارداری و زایمان مانند نقص لوله عصبی ضروری می باشد.

    مصرف منظم شاهی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به اسید فولیک را تامین می کند.

    سبزی شاهی در بارداری

    هشدار: مصرف شاهی در دوران بارداری باعث انقباضات رحمی شده و خطر بروز سقط جنین را افزایش می دهد.

    مصرف منظم شاهی با تحریک غدد مخصوص شیر در سینه به افزایش شیر مادر کمک می کند از سوی دیگر شاهی به دلیل پروتئین و آهن فراوان برای سلامت زنان پس از زایمان و در دوران شیردهی بسیار مفید است.

    سبزی شاهی حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد بنابراین یکی از سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

    شاهی برای لاغری

    شاهی سبزی یکساله است که زمان کاشت آن برای مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان هست و در مناطق سردسیر در فصل بهار و اوایل تابستان می باشد .

    با این حال شما در منزل می توانید با مراقبت از جوانه های شاهی از هوای گرم و سرد انها را در هر زمان کشت کنید.

    شاهی نیاز به خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب دارد .

    جهت خاک شاهی نیاز نیست زیاد وسواس باشید و در هر خاک عادی می توانید ان را کشت کنید با این حال مخلوطی از خاک باغچه و کود حیوانی یا هر کود مغذی دیگری برای این کار مساعد است یا ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس).

    کاشت سبزی شاهی

    همچنین در کمپوست خوب پوسیده شده رشدخوبی خواهد داشت.

    نیاز به مکانی سایه افتاب دارد .

    پس حتما باید چند ساعت در روز افتاب مستقیم را ببیند .

    هرچه نور خورشید بیشتر باشد احتمال قارچ روی برگ‌ها کمتر است.

    شاهی تا قبل از جوانه زنی و در ده روز تا دو هفته اول نیاز به خاک همیشه مرطوب دارد .

    پس از این مرحله می توانید بعد از خشک شدن سطحی خاک به ابیاری گیاه معمولا سه روزه ادامه دهید.

    این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود.

    سعی کنید از آبپاشی روی برگا خودداری کنید.

    بذر شاهی در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دست‌پاش یا ردیفی کاشته می‌شود.

    آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید؛ و خاک را تا سبز شدن بذر‌ها مرطوب نگه دارید.

    ترجیحا” در مکانی آفتابگیر بپاشید خاک باید تقریبا همیشه مرطوب باشد چون در خاک مرطوب بهتر رشد میکند بعد از یک هفته پس از کاشت بذر ، رویش جوانه ها را از دل خاک مشاهده خواهید کرد

    مقدار بذر مورد نیاز برای هر متر مربع از باغچه یا مزرعه ، یک گرم است.

    بذر خیلی ریز و قرمز رنگ است.

    بذر شاهی را به دلیل ریز بودن با ماسه بادی مخلوط کرده و در مناطق معتدل، اواخر زمستان و اوایل بهار در کرت‌هایی که از قبل با خاک مناسب و نیمه سبک آماده کرده اند به صورت دست پاش و خطی کاشته و سپس روی کرتهارا با کود دامی کاملا پوسیده پوشانده وآبیاری می‌نمایند.

    وقتی گیاه به اندازه کافی رشد و خوب مستقر شد بهتر است در هر ردیف به فواصل معین ۱۵ سانتیمتر و فاصله بوته ها ۳ الی چهار سانتی متر تنک نمود.

    به دلیل آن که دوره رشد شاهی کوتاه و در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است، در طول فصل می‌توان چند نوبت اقدام به کشت آن کرد.

    می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر‌ها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از پایان فصل سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

    نکته : می توانیم بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا ۲۴ ساعت مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند.

    گلدانی به ارتفاع بیست سانتی متر را انتخاب می کنیم.

    کف گلدان باید دارای سوراخ های متعدد باشد که بعد از ابیاری اب اضافی از زیر ان خارج شود .

    خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان می‌ریزیم.

    بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

    سطح خاک را صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌ دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم اما دقت کنید که با توجه به اینکه سایز بذر ریز میباشد، حداکثر دو میلی‌ متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.

    یا می توانید بذر ها را با مقداری ماسه مخلوط کنید می توانید جهت حفظ رطوبت گلدان روی آن را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیک بپوشانید.

    سپس روی خاک بپاشید.

    توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد و بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم خورشید به جوانه ها بتابد.

    شاهی‌های تازه را قبل از گل دادن گیاه، یعنی هنگامی که بسیار کوچک هستند، برداشت کنید.

    اگر تا زمان گل دادن گیاه صبر کنید، برگ‌های آن سفت و گس می‌شود.برای برداشت جوانه‌های شاهی از قیچی استفاده کنید، وقتی جوان‌ ترین برگ‌ها سبز رنگ شدند، معمولاً ۱۰ روز بعد از کشت گیاه، آن را برداشت کنید.

    وقتی که ساقه‌های گل شکل گرفته‌اند، از برداشت برگ‌های بلند شاهی بپرهیزید، زیرا برگ‌ها بعد از آن آنقدر تلخ می‌شوند که قابل خوردن نیستند.

    شاهی آبی یا آب تره که به نام بولاغ اوتی نیز معروف است از گیاهان دارویی آبزی یا نیمه آبزی می باشد که از نظر ژنتیکی به گیاه خردل بسیار نزدیک بوده و عطر و طعم تندی دارد.

    این گیاه بومی نواحی آسیای غربی، اروپا، هند و آفریقا است و امروزه در سراسر دنیا به طور گسترده یافت می شود.

    این گیاه دارای میزان بالای کاروتنوئیدز مانند لوتئین است که به محافظت از چشم کمک می کند.

    این گیاه فشار خون و کلسترول را به حالت طبیعی برمی گرداند و تولید شیر در زنان شیرده را افزایش می دهد.

    این گیاه فعالیت ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.

    خواص شاهی آبی

    لوتئین موجود در آن مانع آسیب به رگ و بیماری قلبی می شود.

    این گیاه کم کالری و غنی از پتاسیم است. از آن جایی که این گیاه ادرارآور است، با دفع آب اضافه بدن موجب کاهش وزن می شود.

    آب با تنظیم کردن جریان صفرا، به هاضمه کمک می کند.

    این گیاه در صاف کردن و بهبود بخشیدن به پوست نقش مهمی دارد.

    برای جلوگیری از خون ریزی لثه، آب تره بخورید.

    پماد تهیه شده از آن برای تسکین از غده پروستات بزرگ شده، پاهای متورم و پیچ خوردگی قوزک پا مورد استفاده قرار می گیرد.

    این گیاه که منبع عالی ید است، به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک می کند.

    کلسیم فراوان در آن، استخوان و دندان ها را تقویت می کند.

    مخلوط آب این گیاه همراه با سرکه خستگی و خواب آلودگی را رفع می کند.

    برگ های خیس شده این گیاه در عسل به مدت یک شب کامل سرفه را از بین می برد.

    برای درمان آلرژی، عطسه، سنگینی سر و ریزش اشک کمی آب تره بخورید.

    جویدن این گیاه بوی نامطبوع دهان را از بین می برد.

    حقیقت آن است که در هیچ جایی یک درمان قطعی برای زنگ سفید آن پیدا نکرده ایم ،اما برای پیشگیری می توانیم جایی که شاهی کاشته شده تا ۲ تا ۳ سال شاهی را در آن محل نکاریم و یا روی سبزی را در اوایل رشد اش نایلون بپوشانیم .

    درمان سفیدک سبزی شاهی

    کاشتن در مکان سرد و سایه میتواند کنترل بیشتری در زنگ سفید داشته باشد .

    قارچکش جدید رانمن(سیازوفامید)قارچکشی بسیار موثر و با فرمولاسیون جدید جهت کنترل سفیدک شاهی به کار میرود.

    نیکزاد: با تمهید امور پیشگیرانه، جلوی تکرار حوادث دردناک گرفته شود

    قالیباف: تلاش برخی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خطای راهبردی است

    جلسه شورای نگهبان با حضور وزیر نیرو برگزار شد

    تعهد قوی ایران، روسیه و ترکیه به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه

    پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است

    قانون سزار غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است/نیروهای آمریکایی زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند

    نامه باشگاه پرسپولیس به آنتورپ/ حضور دوباره بیرانوند در تمرینات سرخ پوشان

    سرمربی جدید ماشین سازی انتخاب شد

    دو عضو جدید هیات مدیره استقلال منصوب شدند

    رحیمی: کمیسیون صنایع برای بهبود وضع بازار خودرو راهکار می‌دهد

    ابتلای یک نماینده مجلس یازدهم به کرونا

    نماینده نطنز: استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا اجتناب‌ناپذیر است

    رئیس دفتر روحانی: ایران، روسیه و ترکیه برای صلح و آرامش منطقه توافق کرده‌اند

    جهانگیری: گفتگو راهکار اصلی حل مسائل بنیادین کشور در حوزه‌های مختلف است

    توییت واعظی درباره تکرار تجربه انزوای سران آمریکا در شورای امنیت

    وقتی در فوتسال به قوی شدن حریفان تیم ملی فکر می‌کنند!

    پیوستن بازیکن سابق فولاد به نفت مسجدسلیمان

    کریم باقری فعلا نمی‌تواند دستیار اسکوچیچ شود

    مشمولان سهام عدالت برای دیدن سبد سهام‌ شان چکار کنند؟

    ارزشمندترین برند جهان معرفی شد | ۱۰ برند لوکس ۲۰۲۰

    پرسش‌های بی‌پاسخ از انفجار کلینیک سینااطهر

    کلینیک سینا اطهر

    ترخیص تمامی مصدومان حادثه انفجار کلینیک سینااطهر

    “هوش مصنوعی” و “علم داده” یار انسان در مقابله با کرونا

    تولید گوشت گیاهی با فناوری چاپ ۳ بعدی

    تصاویر باکیفیت تغییر چهره با فناوری “دیپ‌فیک” شرکت دیزنی

    موز: خواص و مضرات موز / خواص موز برای کمر، مردان، پوست، کودکان / انواع موز

    ماسک توت فرنگی / خواص شگفت ‌انگیز ماسک توت ‌فرنگی برای پوست و مو

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » شاهی: طبع، خواص و مضرات شاهی در طب سنتی و روایات برای مو، بارداری و لاغری

    شاهی : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    تحقیقات نشان داده ویتامین C موجود در شاهی برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

    ویتامین K نیز نقش مهمی در در سلامت قلب و عروق ایفا کرده و از تجمع کلسیم اضافی روی دیواره شریان ها یا دریچه های قلب که به عنوان کلسیفیکاسیون شریانی نیز معروف است جلوگیری می کند.

    کلسیفیکاسیون از عوامل کاهش الاستیسیته عروق خونی، افزایش فشار خون، بروز سکته مغزی و سکته قلبی می باشد.

    افزودن ۱۴ گرم شاهی به سالاد روزانه تقریبا نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند.

    خواص شاهی

    توجه: به افرادی که روزانه مقادیر فراوانی کلسیم مصرف می کنند توصیه می شود حتما مواد غذایی دارای ویتامین K همچون کاسنی فرنگی، آب تره و شاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند به جز مواردی که که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می شود.

    شاهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد روی بافت ها و سلول های بدن را کاهش داده و از انسداد سلول ها جلوگیری می کند.

    هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های غذایی واکنش نشان می دهد باعث بروز آلرژی های غذایی و التهاب می شود و مصرف ویتامین A خطر بروز انواع خاص آلرژی و التهاب را کاهش می دهد.

    منگنز موجود در شاهی از بروز پوکی استخوان و آرتروز (استئوآرتریت) جلوگیری کرده و برای حفظ و افزایش تراکم استخوانی ضروری می باشد.

    شاهی خام حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند.

    ویتامین K موجود در شاهی نیز باعث تقویت استخوان ها و دندان ها شده و با حفظ برخی تعادل های هورمونی، روند ترمیم استخوانی را بهبود می بخشد و از شکستگی استخوانی و پوکی استخوان پیشگیری می کند.

    توجه: مصرف شاهی زمانی برای استخوان ها مفید است که دریافت روزانه کلسیم و منیزیم توسط بدن نیز در سطح مناسبی قرار داشته باشد.

    ویتامین B2 یا ریبوفلاوین موجود در شاهی به درمان مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس، بی حسی، صرع و اضطراب کمک می کند.

    به نظر می رسد ترکیب ویتامین B2 و ویتامین B6 برای کاهش علائم دردناک سندرم تونل کارپال (سندرم مجرای مچ دستی) مفید است.

    خواص ضد التهابی شاهی نیز احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم عصبی همچون آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می دهد.

    شاهی حاوی ویتامین B6 است که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می شود.

    از آن جا که تولید ناکافی سلول های قرمز در بدن باعث بروز علائم کم خونی همچون خستگی، درد و غیره می شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 به کاهش این علائم و بهبود کم خونی کمک می کند.

    مانند اغلب سبزیجات تازه شاهی نیز منبع غنی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی همچون کارتنوئید است که نقش مهمی در سلامت چشم، بهبود بینایی و درمان شب کوری ایفا می کنند.

    کارتنوئیدهای بتاکاروتن، لوتئین و زاکسنتین از شبکیه و ماکولا لوتئا در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت کرده و از بروز آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر شرایط دژنراتیو چشم جلوگیری می کند.

    شاهی به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

    ویتامین C قدرت دفاعی سلول های سفید خون را افزایش داده و به عنوان ضد باکتری و ضد ویروس قوی شناخته شده است و ویتامین A از نفوذ ویروس ها یا باکتری ها از طریق غشاهای مخاطی بدن همچون چشم، بینی، دهان، گلو، ریه ها و معده جلوگیری می کند.

    شاهی حاوی گلوکوناستورتین است که به از بین رفتن ارگانیسم های مضر در بدن کمک کرده و از رشد و تکثیر باکتری های مضر برای سلامت دهان، دندان و لثه که باعث پوسیدگی دندان ها می شود جلوگیری می کند.

    از سوی دیگر ویتامین های فراوان موجود در شاهی نیز از سلامت لثه و دندان ها محافظت می کنند.

    گلوکوناستورتین موجود در شاهی مانع تولید آنزیم هایی خاصی می شود که مسئول رشد تومورهای سرطانی می باشند و ویتامین های آنتی اکسیدانی شاهی بخصوص ویتامین C به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کنند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    لازم به ذکر است برای اثربخش بودن باید شاهی را به صورت خام مصرف کنید زیرا پختن شاهی مقادیر زیادی از مواد مغذی موجود در آن را از بین می برد.

    ویتامین K و سایر ترکیبات موجود در شاهی به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان بی نظمی پریود مفید است.

    شاهی برای کسانی که از یبوست رنج می برند مفید است و ترکیب بذر شاهی و عسل نیز به درمان اسهال و اسهال خونی کمک می کند.

    شاهی حاوی گواتروژن می باشد که جذب ید در تیروئید را کاهش داده و ممکن است به کم کاری تیروئید منجر شود.

    مصرف مقادیر بیش از حد شاهی ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد حساس شود.

    مضرات شاهی

    مصرف شاهی ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون در افراد دیابتی شود.

    مصرف شاهی با خطر کاهش بیش از حد فشار خون و تداخل با داروی های کاهنده فشار همراه است.

    به دلیل احتمال کاهش بیش از حد قند خون قبل و بعد از عمل، از مصرف شاهی حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی اجتناب کنید.

    طبع شاهی گرم و نسبتا خشک (صفراوی) است.

  • مدل دستبند طلا جديد
  • طبع شاهی

    شاهی به سلامت و تقویت موها کمک می کند و به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن برای درمان ریزش مو مفید است.

    ویتامین A و E موجود در شاهی نیز به ضخیم شدن تارهای مو و افزایش رشد آن کمک می کند.

    خواص شاهی برای مو

    در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

    این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید

    امام صادق فرمودند : اگر مردی شب را شاهی بخورد و بخوابد ، تا صبح با جذام دست و پنجه نرم میکند.

    امام صادق فرمودند : شاهی برای بنی امیه است. (الکافی ج : ۶ ص : ۳۶۸)

    پیامبر از شاهی بدشان می آمد.

    سبزی شاهی در روایات

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    امام صادق فرمودند : شاهی گیاهی بر در جهنم است.

    امام صادق فرمودند : وقتی به شاهی نگاه میکنم گویا به سمت آتش حرکت میکنم. (وسائل‏الشیعه ج : ۲۵ ص : ۱۹۷)

    پیامبر فرمودند :شاهی را در جهنم دیدم.

    امام صادق فرمودند : شب هنگام شاهی خوردن ، برص و پیسی می آورد.(مستدرک‏الوسائل ج : ۱۶ ص : ۴۲۲)

    پیامبر فرمودند :شاهی علف خبیثی است من آن را در جهنم دیده ام. (بحارالأنوار ج : ۶۳ ص : ۲۱۵

    شاهی برای خون مفید است و سرفه کودکان را برطرف می کند.

    مصرف شاهی باعث افزایش میل جنسی می شود.

    خواص شاهی در طب سنتی

    شاهی اثر زخم و کک و مک را از بین برده و به درمان اسهال کمک می کند.

    شاهی برای درمان التهاب، عفونت های پوستی، آکنه و تصفیه خون مفید است و خاصیت دیورتیک و اکسپکتورانت دارد.

    تخم شاهی نیز دارای خواص درمانی فراوانی بوده، در طب سنتی از خواص تخم شاهی برای درمان برخی ناراحتی های دستگاه گوارش نظیراسهالبه ویژه اسهال خونی ورفع سوء هاضمهاستفاده میشود.

    ویتامین B9 یا اسید فولیک موجود در شاهی برای جلوگیری از نقایص مادرزای جنین حین بارداری و زایمان مانند نقص لوله عصبی ضروری می باشد.

    مصرف منظم شاهی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به اسید فولیک را تامین می کند.

    سبزی شاهی در بارداری

    هشدار: مصرف شاهی در دوران بارداری باعث انقباضات رحمی شده و خطر بروز سقط جنین را افزایش می دهد.

    مصرف منظم شاهی با تحریک غدد مخصوص شیر در سینه به افزایش شیر مادر کمک می کند از سوی دیگر شاهی به دلیل پروتئین و آهن فراوان برای سلامت زنان پس از زایمان و در دوران شیردهی بسیار مفید است.

    سبزی شاهی حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد بنابراین یکی از سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

    شاهی برای لاغری

    شاهی سبزی یکساله است که زمان کاشت آن برای مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان هست و در مناطق سردسیر در فصل بهار و اوایل تابستان می باشد .

    با این حال شما در منزل می توانید با مراقبت از جوانه های شاهی از هوای گرم و سرد انها را در هر زمان کشت کنید.

    شاهی نیاز به خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب دارد .

    جهت خاک شاهی نیاز نیست زیاد وسواس باشید و در هر خاک عادی می توانید ان را کشت کنید با این حال مخلوطی از خاک باغچه و کود حیوانی یا هر کود مغذی دیگری برای این کار مساعد است یا ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس).

    کاشت سبزی شاهی

    همچنین در کمپوست خوب پوسیده شده رشدخوبی خواهد داشت.

    نیاز به مکانی سایه افتاب دارد .

    پس حتما باید چند ساعت در روز افتاب مستقیم را ببیند .

    هرچه نور خورشید بیشتر باشد احتمال قارچ روی برگ‌ها کمتر است.

    شاهی تا قبل از جوانه زنی و در ده روز تا دو هفته اول نیاز به خاک همیشه مرطوب دارد .

    پس از این مرحله می توانید بعد از خشک شدن سطحی خاک به ابیاری گیاه معمولا سه روزه ادامه دهید.

    این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود.

    سعی کنید از آبپاشی روی برگا خودداری کنید.

    بذر شاهی در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دست‌پاش یا ردیفی کاشته می‌شود.

    آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید؛ و خاک را تا سبز شدن بذر‌ها مرطوب نگه دارید.

    ترجیحا” در مکانی آفتابگیر بپاشید خاک باید تقریبا همیشه مرطوب باشد چون در خاک مرطوب بهتر رشد میکند بعد از یک هفته پس از کاشت بذر ، رویش جوانه ها را از دل خاک مشاهده خواهید کرد

    مقدار بذر مورد نیاز برای هر متر مربع از باغچه یا مزرعه ، یک گرم است.

    بذر خیلی ریز و قرمز رنگ است.

    بذر شاهی را به دلیل ریز بودن با ماسه بادی مخلوط کرده و در مناطق معتدل، اواخر زمستان و اوایل بهار در کرت‌هایی که از قبل با خاک مناسب و نیمه سبک آماده کرده اند به صورت دست پاش و خطی کاشته و سپس روی کرتهارا با کود دامی کاملا پوسیده پوشانده وآبیاری می‌نمایند.

    وقتی گیاه به اندازه کافی رشد و خوب مستقر شد بهتر است در هر ردیف به فواصل معین ۱۵ سانتیمتر و فاصله بوته ها ۳ الی چهار سانتی متر تنک نمود.

    به دلیل آن که دوره رشد شاهی کوتاه و در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است، در طول فصل می‌توان چند نوبت اقدام به کشت آن کرد.

    می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر‌ها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از پایان فصل سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

    نکته : می توانیم بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا ۲۴ ساعت مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند.

    گلدانی به ارتفاع بیست سانتی متر را انتخاب می کنیم.

    کف گلدان باید دارای سوراخ های متعدد باشد که بعد از ابیاری اب اضافی از زیر ان خارج شود .

    خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان می‌ریزیم.

    بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

    سطح خاک را صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌ دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم اما دقت کنید که با توجه به اینکه سایز بذر ریز میباشد، حداکثر دو میلی‌ متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.

    یا می توانید بذر ها را با مقداری ماسه مخلوط کنید می توانید جهت حفظ رطوبت گلدان روی آن را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیک بپوشانید.

    سپس روی خاک بپاشید.

    توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد و بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم خورشید به جوانه ها بتابد.

    شاهی‌های تازه را قبل از گل دادن گیاه، یعنی هنگامی که بسیار کوچک هستند، برداشت کنید.

    اگر تا زمان گل دادن گیاه صبر کنید، برگ‌های آن سفت و گس می‌شود.برای برداشت جوانه‌های شاهی از قیچی استفاده کنید، وقتی جوان‌ ترین برگ‌ها سبز رنگ شدند، معمولاً ۱۰ روز بعد از کشت گیاه، آن را برداشت کنید.

    وقتی که ساقه‌های گل شکل گرفته‌اند، از برداشت برگ‌های بلند شاهی بپرهیزید، زیرا برگ‌ها بعد از آن آنقدر تلخ می‌شوند که قابل خوردن نیستند.

    شاهی آبی یا آب تره که به نام بولاغ اوتی نیز معروف است از گیاهان دارویی آبزی یا نیمه آبزی می باشد که از نظر ژنتیکی به گیاه خردل بسیار نزدیک بوده و عطر و طعم تندی دارد.

    این گیاه بومی نواحی آسیای غربی، اروپا، هند و آفریقا است و امروزه در سراسر دنیا به طور گسترده یافت می شود.

    این گیاه دارای میزان بالای کاروتنوئیدز مانند لوتئین است که به محافظت از چشم کمک می کند.

    این گیاه فشار خون و کلسترول را به حالت طبیعی برمی گرداند و تولید شیر در زنان شیرده را افزایش می دهد.

    این گیاه فعالیت ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.

    خواص شاهی آبی

    لوتئین موجود در آن مانع آسیب به رگ و بیماری قلبی می شود.

    این گیاه کم کالری و غنی از پتاسیم است. از آن جایی که این گیاه ادرارآور است، با دفع آب اضافه بدن موجب کاهش وزن می شود.

    آب با تنظیم کردن جریان صفرا، به هاضمه کمک می کند.

    این گیاه در صاف کردن و بهبود بخشیدن به پوست نقش مهمی دارد.

    برای جلوگیری از خون ریزی لثه، آب تره بخورید.

    پماد تهیه شده از آن برای تسکین از غده پروستات بزرگ شده، پاهای متورم و پیچ خوردگی قوزک پا مورد استفاده قرار می گیرد.

    این گیاه که منبع عالی ید است، به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک می کند.

    کلسیم فراوان در آن، استخوان و دندان ها را تقویت می کند.

    مخلوط آب این گیاه همراه با سرکه خستگی و خواب آلودگی را رفع می کند.

    برگ های خیس شده این گیاه در عسل به مدت یک شب کامل سرفه را از بین می برد.

    برای درمان آلرژی، عطسه، سنگینی سر و ریزش اشک کمی آب تره بخورید.

    جویدن این گیاه بوی نامطبوع دهان را از بین می برد.

    حقیقت آن است که در هیچ جایی یک درمان قطعی برای زنگ سفید آن پیدا نکرده ایم ،اما برای پیشگیری می توانیم جایی که شاهی کاشته شده تا ۲ تا ۳ سال شاهی را در آن محل نکاریم و یا روی سبزی را در اوایل رشد اش نایلون بپوشانیم .

    درمان سفیدک سبزی شاهی

    کاشتن در مکان سرد و سایه میتواند کنترل بیشتری در زنگ سفید داشته باشد .

    قارچکش جدید رانمن(سیازوفامید)قارچکشی بسیار موثر و با فرمولاسیون جدید جهت کنترل سفیدک شاهی به کار میرود.

    نیکزاد: با تمهید امور پیشگیرانه، جلوی تکرار حوادث دردناک گرفته شود

    قالیباف: تلاش برخی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خطای راهبردی است

    جلسه شورای نگهبان با حضور وزیر نیرو برگزار شد

    تعهد قوی ایران، روسیه و ترکیه به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه

    پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است

    قانون سزار غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است/نیروهای آمریکایی زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند

    نامه باشگاه پرسپولیس به آنتورپ/ حضور دوباره بیرانوند در تمرینات سرخ پوشان

    سرمربی جدید ماشین سازی انتخاب شد

    دو عضو جدید هیات مدیره استقلال منصوب شدند

    رحیمی: کمیسیون صنایع برای بهبود وضع بازار خودرو راهکار می‌دهد

    ابتلای یک نماینده مجلس یازدهم به کرونا

    نماینده نطنز: استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا اجتناب‌ناپذیر است

    رئیس دفتر روحانی: ایران، روسیه و ترکیه برای صلح و آرامش منطقه توافق کرده‌اند

    جهانگیری: گفتگو راهکار اصلی حل مسائل بنیادین کشور در حوزه‌های مختلف است

    توییت واعظی درباره تکرار تجربه انزوای سران آمریکا در شورای امنیت

    وقتی در فوتسال به قوی شدن حریفان تیم ملی فکر می‌کنند!

    پیوستن بازیکن سابق فولاد به نفت مسجدسلیمان

    کریم باقری فعلا نمی‌تواند دستیار اسکوچیچ شود

    مشمولان سهام عدالت برای دیدن سبد سهام‌ شان چکار کنند؟

    ارزشمندترین برند جهان معرفی شد | ۱۰ برند لوکس ۲۰۲۰

    پرسش‌های بی‌پاسخ از انفجار کلینیک سینااطهر

    کلینیک سینا اطهر

    ترخیص تمامی مصدومان حادثه انفجار کلینیک سینااطهر

    “هوش مصنوعی” و “علم داده” یار انسان در مقابله با کرونا

    تولید گوشت گیاهی با فناوری چاپ ۳ بعدی

    تصاویر باکیفیت تغییر چهره با فناوری “دیپ‌فیک” شرکت دیزنی

    موز: خواص و مضرات موز / خواص موز برای کمر، مردان، پوست، کودکان / انواع موز

    ماسک توت فرنگی / خواص شگفت ‌انگیز ماسک توت ‌فرنگی برای پوست و مو

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » شاهی: طبع، خواص و مضرات شاهی در طب سنتی و روایات برای مو، بارداری و لاغری

    شاهی : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    تحقیقات نشان داده ویتامین C موجود در شاهی برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

    ویتامین K نیز نقش مهمی در در سلامت قلب و عروق ایفا کرده و از تجمع کلسیم اضافی روی دیواره شریان ها یا دریچه های قلب که به عنوان کلسیفیکاسیون شریانی نیز معروف است جلوگیری می کند.

    کلسیفیکاسیون از عوامل کاهش الاستیسیته عروق خونی، افزایش فشار خون، بروز سکته مغزی و سکته قلبی می باشد.

    افزودن ۱۴ گرم شاهی به سالاد روزانه تقریبا نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند.

    خواص شاهی

    توجه: به افرادی که روزانه مقادیر فراوانی کلسیم مصرف می کنند توصیه می شود حتما مواد غذایی دارای ویتامین K همچون کاسنی فرنگی، آب تره و شاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند به جز مواردی که که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می شود.

    شاهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد روی بافت ها و سلول های بدن را کاهش داده و از انسداد سلول ها جلوگیری می کند.

    هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های غذایی واکنش نشان می دهد باعث بروز آلرژی های غذایی و التهاب می شود و مصرف ویتامین A خطر بروز انواع خاص آلرژی و التهاب را کاهش می دهد.

    منگنز موجود در شاهی از بروز پوکی استخوان و آرتروز (استئوآرتریت) جلوگیری کرده و برای حفظ و افزایش تراکم استخوانی ضروری می باشد.

    شاهی خام حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند.

    ویتامین K موجود در شاهی نیز باعث تقویت استخوان ها و دندان ها شده و با حفظ برخی تعادل های هورمونی، روند ترمیم استخوانی را بهبود می بخشد و از شکستگی استخوانی و پوکی استخوان پیشگیری می کند.

    توجه: مصرف شاهی زمانی برای استخوان ها مفید است که دریافت روزانه کلسیم و منیزیم توسط بدن نیز در سطح مناسبی قرار داشته باشد.

    ویتامین B2 یا ریبوفلاوین موجود در شاهی به درمان مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس، بی حسی، صرع و اضطراب کمک می کند.

    به نظر می رسد ترکیب ویتامین B2 و ویتامین B6 برای کاهش علائم دردناک سندرم تونل کارپال (سندرم مجرای مچ دستی) مفید است.

    خواص ضد التهابی شاهی نیز احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم عصبی همچون آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می دهد.

    شاهی حاوی ویتامین B6 است که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می شود.

    از آن جا که تولید ناکافی سلول های قرمز در بدن باعث بروز علائم کم خونی همچون خستگی، درد و غیره می شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 به کاهش این علائم و بهبود کم خونی کمک می کند.

    مانند اغلب سبزیجات تازه شاهی نیز منبع غنی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی همچون کارتنوئید است که نقش مهمی در سلامت چشم، بهبود بینایی و درمان شب کوری ایفا می کنند.

    کارتنوئیدهای بتاکاروتن، لوتئین و زاکسنتین از شبکیه و ماکولا لوتئا در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت کرده و از بروز آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر شرایط دژنراتیو چشم جلوگیری می کند.

    شاهی به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

    ویتامین C قدرت دفاعی سلول های سفید خون را افزایش داده و به عنوان ضد باکتری و ضد ویروس قوی شناخته شده است و ویتامین A از نفوذ ویروس ها یا باکتری ها از طریق غشاهای مخاطی بدن همچون چشم، بینی، دهان، گلو، ریه ها و معده جلوگیری می کند.

    شاهی حاوی گلوکوناستورتین است که به از بین رفتن ارگانیسم های مضر در بدن کمک کرده و از رشد و تکثیر باکتری های مضر برای سلامت دهان، دندان و لثه که باعث پوسیدگی دندان ها می شود جلوگیری می کند.

    از سوی دیگر ویتامین های فراوان موجود در شاهی نیز از سلامت لثه و دندان ها محافظت می کنند.

    گلوکوناستورتین موجود در شاهی مانع تولید آنزیم هایی خاصی می شود که مسئول رشد تومورهای سرطانی می باشند و ویتامین های آنتی اکسیدانی شاهی بخصوص ویتامین C به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کنند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    لازم به ذکر است برای اثربخش بودن باید شاهی را به صورت خام مصرف کنید زیرا پختن شاهی مقادیر زیادی از مواد مغذی موجود در آن را از بین می برد.

    ویتامین K و سایر ترکیبات موجود در شاهی به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان بی نظمی پریود مفید است.

    شاهی برای کسانی که از یبوست رنج می برند مفید است و ترکیب بذر شاهی و عسل نیز به درمان اسهال و اسهال خونی کمک می کند.

    شاهی حاوی گواتروژن می باشد که جذب ید در تیروئید را کاهش داده و ممکن است به کم کاری تیروئید منجر شود.

    مصرف مقادیر بیش از حد شاهی ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد حساس شود.

    مضرات شاهی

    مصرف شاهی ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون در افراد دیابتی شود.

    مصرف شاهی با خطر کاهش بیش از حد فشار خون و تداخل با داروی های کاهنده فشار همراه است.

    به دلیل احتمال کاهش بیش از حد قند خون قبل و بعد از عمل، از مصرف شاهی حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی اجتناب کنید.

    طبع شاهی گرم و نسبتا خشک (صفراوی) است.

  • عکس های دل شکسته جدید
  • طبع شاهی

    شاهی به سلامت و تقویت موها کمک می کند و به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن برای درمان ریزش مو مفید است.

    ویتامین A و E موجود در شاهی نیز به ضخیم شدن تارهای مو و افزایش رشد آن کمک می کند.

    خواص شاهی برای مو

    در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

    این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید

    امام صادق فرمودند : اگر مردی شب را شاهی بخورد و بخوابد ، تا صبح با جذام دست و پنجه نرم میکند.

    امام صادق فرمودند : شاهی برای بنی امیه است. (الکافی ج : ۶ ص : ۳۶۸)

    پیامبر از شاهی بدشان می آمد.

    سبزی شاهی در روایات

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    امام صادق فرمودند : شاهی گیاهی بر در جهنم است.

    امام صادق فرمودند : وقتی به شاهی نگاه میکنم گویا به سمت آتش حرکت میکنم. (وسائل‏الشیعه ج : ۲۵ ص : ۱۹۷)

    پیامبر فرمودند :شاهی را در جهنم دیدم.

    امام صادق فرمودند : شب هنگام شاهی خوردن ، برص و پیسی می آورد.(مستدرک‏الوسائل ج : ۱۶ ص : ۴۲۲)

    پیامبر فرمودند :شاهی علف خبیثی است من آن را در جهنم دیده ام. (بحارالأنوار ج : ۶۳ ص : ۲۱۵

    شاهی برای خون مفید است و سرفه کودکان را برطرف می کند.

    مصرف شاهی باعث افزایش میل جنسی می شود.

    خواص شاهی در طب سنتی

    شاهی اثر زخم و کک و مک را از بین برده و به درمان اسهال کمک می کند.

    شاهی برای درمان التهاب، عفونت های پوستی، آکنه و تصفیه خون مفید است و خاصیت دیورتیک و اکسپکتورانت دارد.

    تخم شاهی نیز دارای خواص درمانی فراوانی بوده، در طب سنتی از خواص تخم شاهی برای درمان برخی ناراحتی های دستگاه گوارش نظیراسهالبه ویژه اسهال خونی ورفع سوء هاضمهاستفاده میشود.

    ویتامین B9 یا اسید فولیک موجود در شاهی برای جلوگیری از نقایص مادرزای جنین حین بارداری و زایمان مانند نقص لوله عصبی ضروری می باشد.

    مصرف منظم شاهی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به اسید فولیک را تامین می کند.

    سبزی شاهی در بارداری

    هشدار: مصرف شاهی در دوران بارداری باعث انقباضات رحمی شده و خطر بروز سقط جنین را افزایش می دهد.

    مصرف منظم شاهی با تحریک غدد مخصوص شیر در سینه به افزایش شیر مادر کمک می کند از سوی دیگر شاهی به دلیل پروتئین و آهن فراوان برای سلامت زنان پس از زایمان و در دوران شیردهی بسیار مفید است.

    سبزی شاهی حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد بنابراین یکی از سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

    شاهی برای لاغری

    شاهی سبزی یکساله است که زمان کاشت آن برای مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان هست و در مناطق سردسیر در فصل بهار و اوایل تابستان می باشد .

    با این حال شما در منزل می توانید با مراقبت از جوانه های شاهی از هوای گرم و سرد انها را در هر زمان کشت کنید.

    شاهی نیاز به خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب دارد .

    جهت خاک شاهی نیاز نیست زیاد وسواس باشید و در هر خاک عادی می توانید ان را کشت کنید با این حال مخلوطی از خاک باغچه و کود حیوانی یا هر کود مغذی دیگری برای این کار مساعد است یا ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس).

    کاشت سبزی شاهی

    همچنین در کمپوست خوب پوسیده شده رشدخوبی خواهد داشت.

    نیاز به مکانی سایه افتاب دارد .

    پس حتما باید چند ساعت در روز افتاب مستقیم را ببیند .

    هرچه نور خورشید بیشتر باشد احتمال قارچ روی برگ‌ها کمتر است.

    شاهی تا قبل از جوانه زنی و در ده روز تا دو هفته اول نیاز به خاک همیشه مرطوب دارد .

    پس از این مرحله می توانید بعد از خشک شدن سطحی خاک به ابیاری گیاه معمولا سه روزه ادامه دهید.

    این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود.

    سعی کنید از آبپاشی روی برگا خودداری کنید.

    بذر شاهی در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دست‌پاش یا ردیفی کاشته می‌شود.

    آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید؛ و خاک را تا سبز شدن بذر‌ها مرطوب نگه دارید.

    ترجیحا” در مکانی آفتابگیر بپاشید خاک باید تقریبا همیشه مرطوب باشد چون در خاک مرطوب بهتر رشد میکند بعد از یک هفته پس از کاشت بذر ، رویش جوانه ها را از دل خاک مشاهده خواهید کرد

    مقدار بذر مورد نیاز برای هر متر مربع از باغچه یا مزرعه ، یک گرم است.

    بذر خیلی ریز و قرمز رنگ است.

    بذر شاهی را به دلیل ریز بودن با ماسه بادی مخلوط کرده و در مناطق معتدل، اواخر زمستان و اوایل بهار در کرت‌هایی که از قبل با خاک مناسب و نیمه سبک آماده کرده اند به صورت دست پاش و خطی کاشته و سپس روی کرتهارا با کود دامی کاملا پوسیده پوشانده وآبیاری می‌نمایند.

    وقتی گیاه به اندازه کافی رشد و خوب مستقر شد بهتر است در هر ردیف به فواصل معین ۱۵ سانتیمتر و فاصله بوته ها ۳ الی چهار سانتی متر تنک نمود.

    به دلیل آن که دوره رشد شاهی کوتاه و در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است، در طول فصل می‌توان چند نوبت اقدام به کشت آن کرد.

    می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر‌ها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از پایان فصل سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

    نکته : می توانیم بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا ۲۴ ساعت مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند.

    گلدانی به ارتفاع بیست سانتی متر را انتخاب می کنیم.

    کف گلدان باید دارای سوراخ های متعدد باشد که بعد از ابیاری اب اضافی از زیر ان خارج شود .

    خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان می‌ریزیم.

    بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

    سطح خاک را صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌ دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم اما دقت کنید که با توجه به اینکه سایز بذر ریز میباشد، حداکثر دو میلی‌ متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.

    یا می توانید بذر ها را با مقداری ماسه مخلوط کنید می توانید جهت حفظ رطوبت گلدان روی آن را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیک بپوشانید.

    سپس روی خاک بپاشید.

    توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد و بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم خورشید به جوانه ها بتابد.

    شاهی‌های تازه را قبل از گل دادن گیاه، یعنی هنگامی که بسیار کوچک هستند، برداشت کنید.

    اگر تا زمان گل دادن گیاه صبر کنید، برگ‌های آن سفت و گس می‌شود.برای برداشت جوانه‌های شاهی از قیچی استفاده کنید، وقتی جوان‌ ترین برگ‌ها سبز رنگ شدند، معمولاً ۱۰ روز بعد از کشت گیاه، آن را برداشت کنید.

    وقتی که ساقه‌های گل شکل گرفته‌اند، از برداشت برگ‌های بلند شاهی بپرهیزید، زیرا برگ‌ها بعد از آن آنقدر تلخ می‌شوند که قابل خوردن نیستند.

    شاهی آبی یا آب تره که به نام بولاغ اوتی نیز معروف است از گیاهان دارویی آبزی یا نیمه آبزی می باشد که از نظر ژنتیکی به گیاه خردل بسیار نزدیک بوده و عطر و طعم تندی دارد.

    این گیاه بومی نواحی آسیای غربی، اروپا، هند و آفریقا است و امروزه در سراسر دنیا به طور گسترده یافت می شود.

    این گیاه دارای میزان بالای کاروتنوئیدز مانند لوتئین است که به محافظت از چشم کمک می کند.

    این گیاه فشار خون و کلسترول را به حالت طبیعی برمی گرداند و تولید شیر در زنان شیرده را افزایش می دهد.

    این گیاه فعالیت ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.

    خواص شاهی آبی

    لوتئین موجود در آن مانع آسیب به رگ و بیماری قلبی می شود.

    این گیاه کم کالری و غنی از پتاسیم است. از آن جایی که این گیاه ادرارآور است، با دفع آب اضافه بدن موجب کاهش وزن می شود.

    آب با تنظیم کردن جریان صفرا، به هاضمه کمک می کند.

    این گیاه در صاف کردن و بهبود بخشیدن به پوست نقش مهمی دارد.

    برای جلوگیری از خون ریزی لثه، آب تره بخورید.

    پماد تهیه شده از آن برای تسکین از غده پروستات بزرگ شده، پاهای متورم و پیچ خوردگی قوزک پا مورد استفاده قرار می گیرد.

    این گیاه که منبع عالی ید است، به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک می کند.

    کلسیم فراوان در آن، استخوان و دندان ها را تقویت می کند.

    مخلوط آب این گیاه همراه با سرکه خستگی و خواب آلودگی را رفع می کند.

    برگ های خیس شده این گیاه در عسل به مدت یک شب کامل سرفه را از بین می برد.

    برای درمان آلرژی، عطسه، سنگینی سر و ریزش اشک کمی آب تره بخورید.

    جویدن این گیاه بوی نامطبوع دهان را از بین می برد.

    حقیقت آن است که در هیچ جایی یک درمان قطعی برای زنگ سفید آن پیدا نکرده ایم ،اما برای پیشگیری می توانیم جایی که شاهی کاشته شده تا ۲ تا ۳ سال شاهی را در آن محل نکاریم و یا روی سبزی را در اوایل رشد اش نایلون بپوشانیم .

    درمان سفیدک سبزی شاهی

    کاشتن در مکان سرد و سایه میتواند کنترل بیشتری در زنگ سفید داشته باشد .

    قارچکش جدید رانمن(سیازوفامید)قارچکشی بسیار موثر و با فرمولاسیون جدید جهت کنترل سفیدک شاهی به کار میرود.

    نیکزاد: با تمهید امور پیشگیرانه، جلوی تکرار حوادث دردناک گرفته شود

    قالیباف: تلاش برخی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خطای راهبردی است

    جلسه شورای نگهبان با حضور وزیر نیرو برگزار شد

    تعهد قوی ایران، روسیه و ترکیه به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه

    پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است

    قانون سزار غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است/نیروهای آمریکایی زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند

    نامه باشگاه پرسپولیس به آنتورپ/ حضور دوباره بیرانوند در تمرینات سرخ پوشان

    سرمربی جدید ماشین سازی انتخاب شد

    دو عضو جدید هیات مدیره استقلال منصوب شدند

    رحیمی: کمیسیون صنایع برای بهبود وضع بازار خودرو راهکار می‌دهد

    ابتلای یک نماینده مجلس یازدهم به کرونا

    نماینده نطنز: استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا اجتناب‌ناپذیر است

    رئیس دفتر روحانی: ایران، روسیه و ترکیه برای صلح و آرامش منطقه توافق کرده‌اند

    جهانگیری: گفتگو راهکار اصلی حل مسائل بنیادین کشور در حوزه‌های مختلف است

    توییت واعظی درباره تکرار تجربه انزوای سران آمریکا در شورای امنیت

    وقتی در فوتسال به قوی شدن حریفان تیم ملی فکر می‌کنند!

    پیوستن بازیکن سابق فولاد به نفت مسجدسلیمان

    کریم باقری فعلا نمی‌تواند دستیار اسکوچیچ شود

    مشمولان سهام عدالت برای دیدن سبد سهام‌ شان چکار کنند؟

    ارزشمندترین برند جهان معرفی شد | ۱۰ برند لوکس ۲۰۲۰

    پرسش‌های بی‌پاسخ از انفجار کلینیک سینااطهر

    کلینیک سینا اطهر

    ترخیص تمامی مصدومان حادثه انفجار کلینیک سینااطهر

    “هوش مصنوعی” و “علم داده” یار انسان در مقابله با کرونا

    تولید گوشت گیاهی با فناوری چاپ ۳ بعدی

    تصاویر باکیفیت تغییر چهره با فناوری “دیپ‌فیک” شرکت دیزنی

    موز: خواص و مضرات موز / خواص موز برای کمر، مردان، پوست، کودکان / انواع موز

    ماسک توت فرنگی / خواص شگفت ‌انگیز ماسک توت ‌فرنگی برای پوست و مو

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » شاهی: طبع، خواص و مضرات شاهی در طب سنتی و روایات برای مو، بارداری و لاغری

    شاهی : در این مقاله از بخش خواص خوراکی ها و گیاهان در وبسایت نایریکا به شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    شاهی, خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, خواص شاهی برای مو, سبزی شاهی در روایات, خواص شاهی در طب سنتی, سبزی شاهی در بارداری, شاهی برای لاغری, کاشت سبزی شاهی, خواص شاهی آبی, درمان سفیدک سبزی شاهی

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینکهای زیر استفاده کنید:

    تحقیقات نشان داده ویتامین C موجود در شاهی برای سلامت سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

    ویتامین K نیز نقش مهمی در در سلامت قلب و عروق ایفا کرده و از تجمع کلسیم اضافی روی دیواره شریان ها یا دریچه های قلب که به عنوان کلسیفیکاسیون شریانی نیز معروف است جلوگیری می کند.

    کلسیفیکاسیون از عوامل کاهش الاستیسیته عروق خونی، افزایش فشار خون، بروز سکته مغزی و سکته قلبی می باشد.

    افزودن ۱۴ گرم شاهی به سالاد روزانه تقریبا نیاز روزانه بدن به ویتامین K را تامین می کند.

    خواص شاهی

    توجه: به افرادی که روزانه مقادیر فراوانی کلسیم مصرف می کنند توصیه می شود حتما مواد غذایی دارای ویتامین K همچون کاسنی فرنگی، آب تره و شاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند به جز مواردی که که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می شود.

    شاهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که آسیب ناشی از رادیکال های آزاد روی بافت ها و سلول های بدن را کاهش داده و از انسداد سلول ها جلوگیری می کند.

    هنگامی که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین های غذایی واکنش نشان می دهد باعث بروز آلرژی های غذایی و التهاب می شود و مصرف ویتامین A خطر بروز انواع خاص آلرژی و التهاب را کاهش می دهد.

    منگنز موجود در شاهی از بروز پوکی استخوان و آرتروز (استئوآرتریت) جلوگیری کرده و برای حفظ و افزایش تراکم استخوانی ضروری می باشد.

    شاهی خام حدود ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند.

    ویتامین K موجود در شاهی نیز باعث تقویت استخوان ها و دندان ها شده و با حفظ برخی تعادل های هورمونی، روند ترمیم استخوانی را بهبود می بخشد و از شکستگی استخوانی و پوکی استخوان پیشگیری می کند.

    توجه: مصرف شاهی زمانی برای استخوان ها مفید است که دریافت روزانه کلسیم و منیزیم توسط بدن نیز در سطح مناسبی قرار داشته باشد.

    ویتامین B2 یا ریبوفلاوین موجود در شاهی به درمان مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس، بی حسی، صرع و اضطراب کمک می کند.

    به نظر می رسد ترکیب ویتامین B2 و ویتامین B6 برای کاهش علائم دردناک سندرم تونل کارپال (سندرم مجرای مچ دستی) مفید است.

    خواص ضد التهابی شاهی نیز احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با سیستم عصبی همچون آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می دهد.

    شاهی حاوی ویتامین B6 است که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می شود.

    از آن جا که تولید ناکافی سلول های قرمز در بدن باعث بروز علائم کم خونی همچون خستگی، درد و غیره می شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 به کاهش این علائم و بهبود کم خونی کمک می کند.

    مانند اغلب سبزیجات تازه شاهی نیز منبع غنی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی همچون کارتنوئید است که نقش مهمی در سلامت چشم، بهبود بینایی و درمان شب کوری ایفا می کنند.

    کارتنوئیدهای بتاکاروتن، لوتئین و زاکسنتین از شبکیه و ماکولا لوتئا در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از نور خورشید محافظت کرده و از بروز آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و سایر شرایط دژنراتیو چشم جلوگیری می کند.

    شاهی به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

    ویتامین C قدرت دفاعی سلول های سفید خون را افزایش داده و به عنوان ضد باکتری و ضد ویروس قوی شناخته شده است و ویتامین A از نفوذ ویروس ها یا باکتری ها از طریق غشاهای مخاطی بدن همچون چشم، بینی، دهان، گلو، ریه ها و معده جلوگیری می کند.

    شاهی حاوی گلوکوناستورتین است که به از بین رفتن ارگانیسم های مضر در بدن کمک کرده و از رشد و تکثیر باکتری های مضر برای سلامت دهان، دندان و لثه که باعث پوسیدگی دندان ها می شود جلوگیری می کند.

    از سوی دیگر ویتامین های فراوان موجود در شاهی نیز از سلامت لثه و دندان ها محافظت می کنند.

    گلوکوناستورتین موجود در شاهی مانع تولید آنزیم هایی خاصی می شود که مسئول رشد تومورهای سرطانی می باشند و ویتامین های آنتی اکسیدانی شاهی بخصوص ویتامین C به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می کنند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    لازم به ذکر است برای اثربخش بودن باید شاهی را به صورت خام مصرف کنید زیرا پختن شاهی مقادیر زیادی از مواد مغذی موجود در آن را از بین می برد.

    ویتامین K و سایر ترکیبات موجود در شاهی به افزایش تولید استروژن در بدن کمک کرده و برای تنظیم سیکل قاعدگی و درمان بی نظمی پریود مفید است.

    شاهی برای کسانی که از یبوست رنج می برند مفید است و ترکیب بذر شاهی و عسل نیز به درمان اسهال و اسهال خونی کمک می کند.

    شاهی حاوی گواتروژن می باشد که جذب ید در تیروئید را کاهش داده و ممکن است به کم کاری تیروئید منجر شود.

    مصرف مقادیر بیش از حد شاهی ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی در افراد حساس شود.

    مضرات شاهی

    مصرف شاهی ممکن است باعث کاهش بیش از حد قند خون در افراد دیابتی شود.

    مصرف شاهی با خطر کاهش بیش از حد فشار خون و تداخل با داروی های کاهنده فشار همراه است.

    به دلیل احتمال کاهش بیش از حد قند خون قبل و بعد از عمل، از مصرف شاهی حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی اجتناب کنید.

    طبع شاهی گرم و نسبتا خشک (صفراوی) است.

  • مدلهای موی واژن
  • طبع شاهی

    شاهی به سلامت و تقویت موها کمک می کند و به دلیل محتوای ویتامین C موجود در آن برای درمان ریزش مو مفید است.

    ویتامین A و E موجود در شاهی نیز به ضخیم شدن تارهای مو و افزایش رشد آن کمک می کند.

    خواص شاهی برای مو

    در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

    این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید

    امام صادق فرمودند : اگر مردی شب را شاهی بخورد و بخوابد ، تا صبح با جذام دست و پنجه نرم میکند.

    امام صادق فرمودند : شاهی برای بنی امیه است. (الکافی ج : ۶ ص : ۳۶۸)

    پیامبر از شاهی بدشان می آمد.

    سبزی شاهی در روایات

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    امام صادق فرمودند : شاهی گیاهی بر در جهنم است.

    امام صادق فرمودند : وقتی به شاهی نگاه میکنم گویا به سمت آتش حرکت میکنم. (وسائل‏الشیعه ج : ۲۵ ص : ۱۹۷)

    پیامبر فرمودند :شاهی را در جهنم دیدم.

    امام صادق فرمودند : شب هنگام شاهی خوردن ، برص و پیسی می آورد.(مستدرک‏الوسائل ج : ۱۶ ص : ۴۲۲)

    پیامبر فرمودند :شاهی علف خبیثی است من آن را در جهنم دیده ام. (بحارالأنوار ج : ۶۳ ص : ۲۱۵

    شاهی برای خون مفید است و سرفه کودکان را برطرف می کند.

    مصرف شاهی باعث افزایش میل جنسی می شود.

    خواص شاهی در طب سنتی

    شاهی اثر زخم و کک و مک را از بین برده و به درمان اسهال کمک می کند.

    شاهی برای درمان التهاب، عفونت های پوستی، آکنه و تصفیه خون مفید است و خاصیت دیورتیک و اکسپکتورانت دارد.

    تخم شاهی نیز دارای خواص درمانی فراوانی بوده، در طب سنتی از خواص تخم شاهی برای درمان برخی ناراحتی های دستگاه گوارش نظیراسهالبه ویژه اسهال خونی ورفع سوء هاضمهاستفاده میشود.

    ویتامین B9 یا اسید فولیک موجود در شاهی برای جلوگیری از نقایص مادرزای جنین حین بارداری و زایمان مانند نقص لوله عصبی ضروری می باشد.

    مصرف منظم شاهی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به اسید فولیک را تامین می کند.

    سبزی شاهی در بارداری

    هشدار: مصرف شاهی در دوران بارداری باعث انقباضات رحمی شده و خطر بروز سقط جنین را افزایش می دهد.

    مصرف منظم شاهی با تحریک غدد مخصوص شیر در سینه به افزایش شیر مادر کمک می کند از سوی دیگر شاهی به دلیل پروتئین و آهن فراوان برای سلامت زنان پس از زایمان و در دوران شیردهی بسیار مفید است.

    سبزی شاهی حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد بنابراین یکی از سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

    شاهی برای لاغری

    شاهی سبزی یکساله است که زمان کاشت آن برای مناطق گرمسیر در پاییز و زمستان هست و در مناطق سردسیر در فصل بهار و اوایل تابستان می باشد .

    با این حال شما در منزل می توانید با مراقبت از جوانه های شاهی از هوای گرم و سرد انها را در هر زمان کشت کنید.

    شاهی نیاز به خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب دارد .

    جهت خاک شاهی نیاز نیست زیاد وسواس باشید و در هر خاک عادی می توانید ان را کشت کنید با این حال مخلوطی از خاک باغچه و کود حیوانی یا هر کود مغذی دیگری برای این کار مساعد است یا ترکیبی از (کوکوپیت + پیت ماس).

    کاشت سبزی شاهی

    همچنین در کمپوست خوب پوسیده شده رشدخوبی خواهد داشت.

    نیاز به مکانی سایه افتاب دارد .

    پس حتما باید چند ساعت در روز افتاب مستقیم را ببیند .

    هرچه نور خورشید بیشتر باشد احتمال قارچ روی برگ‌ها کمتر است.

    شاهی تا قبل از جوانه زنی و در ده روز تا دو هفته اول نیاز به خاک همیشه مرطوب دارد .

    پس از این مرحله می توانید بعد از خشک شدن سطحی خاک به ابیاری گیاه معمولا سه روزه ادامه دهید.

    این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود.

    سعی کنید از آبپاشی روی برگا خودداری کنید.

    بذر شاهی در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دست‌پاش یا ردیفی کاشته می‌شود.

    آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید؛ و خاک را تا سبز شدن بذر‌ها مرطوب نگه دارید.

    ترجیحا” در مکانی آفتابگیر بپاشید خاک باید تقریبا همیشه مرطوب باشد چون در خاک مرطوب بهتر رشد میکند بعد از یک هفته پس از کاشت بذر ، رویش جوانه ها را از دل خاک مشاهده خواهید کرد

    مقدار بذر مورد نیاز برای هر متر مربع از باغچه یا مزرعه ، یک گرم است.

    بذر خیلی ریز و قرمز رنگ است.

    بذر شاهی را به دلیل ریز بودن با ماسه بادی مخلوط کرده و در مناطق معتدل، اواخر زمستان و اوایل بهار در کرت‌هایی که از قبل با خاک مناسب و نیمه سبک آماده کرده اند به صورت دست پاش و خطی کاشته و سپس روی کرتهارا با کود دامی کاملا پوسیده پوشانده وآبیاری می‌نمایند.

    وقتی گیاه به اندازه کافی رشد و خوب مستقر شد بهتر است در هر ردیف به فواصل معین ۱۵ سانتیمتر و فاصله بوته ها ۳ الی چهار سانتی متر تنک نمود.

    به دلیل آن که دوره رشد شاهی کوتاه و در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است، در طول فصل می‌توان چند نوبت اقدام به کشت آن کرد.

    می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذر‌ها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از پایان فصل سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

    نکته : می توانیم بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا ۲۴ ساعت مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند.

    گلدانی به ارتفاع بیست سانتی متر را انتخاب می کنیم.

    کف گلدان باید دارای سوراخ های متعدد باشد که بعد از ابیاری اب اضافی از زیر ان خارج شود .

    خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان می‌ریزیم.

    بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

    سطح خاک را صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌ دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم اما دقت کنید که با توجه به اینکه سایز بذر ریز میباشد، حداکثر دو میلی‌ متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.

    یا می توانید بذر ها را با مقداری ماسه مخلوط کنید می توانید جهت حفظ رطوبت گلدان روی آن را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیک بپوشانید.

    سپس روی خاک بپاشید.

    توجه داشته باشید که خاک گلدان همیشه باید مرطوب باشد و بهتر است آن را در جایی قرار دهید که نور کافی و مستقیم خورشید به جوانه ها بتابد.

    شاهی‌های تازه را قبل از گل دادن گیاه، یعنی هنگامی که بسیار کوچک هستند، برداشت کنید.

    اگر تا زمان گل دادن گیاه صبر کنید، برگ‌های آن سفت و گس می‌شود.برای برداشت جوانه‌های شاهی از قیچی استفاده کنید، وقتی جوان‌ ترین برگ‌ها سبز رنگ شدند، معمولاً ۱۰ روز بعد از کشت گیاه، آن را برداشت کنید.

    وقتی که ساقه‌های گل شکل گرفته‌اند، از برداشت برگ‌های بلند شاهی بپرهیزید، زیرا برگ‌ها بعد از آن آنقدر تلخ می‌شوند که قابل خوردن نیستند.

    شاهی آبی یا آب تره که به نام بولاغ اوتی نیز معروف است از گیاهان دارویی آبزی یا نیمه آبزی می باشد که از نظر ژنتیکی به گیاه خردل بسیار نزدیک بوده و عطر و طعم تندی دارد.

    این گیاه بومی نواحی آسیای غربی، اروپا، هند و آفریقا است و امروزه در سراسر دنیا به طور گسترده یافت می شود.

    این گیاه دارای میزان بالای کاروتنوئیدز مانند لوتئین است که به محافظت از چشم کمک می کند.

    این گیاه فشار خون و کلسترول را به حالت طبیعی برمی گرداند و تولید شیر در زنان شیرده را افزایش می دهد.

    این گیاه فعالیت ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.

    خواص شاهی آبی

    لوتئین موجود در آن مانع آسیب به رگ و بیماری قلبی می شود.

    این گیاه کم کالری و غنی از پتاسیم است. از آن جایی که این گیاه ادرارآور است، با دفع آب اضافه بدن موجب کاهش وزن می شود.

    آب با تنظیم کردن جریان صفرا، به هاضمه کمک می کند.

    این گیاه در صاف کردن و بهبود بخشیدن به پوست نقش مهمی دارد.

    برای جلوگیری از خون ریزی لثه، آب تره بخورید.

    پماد تهیه شده از آن برای تسکین از غده پروستات بزرگ شده، پاهای متورم و پیچ خوردگی قوزک پا مورد استفاده قرار می گیرد.

    این گیاه که منبع عالی ید است، به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک می کند.

    کلسیم فراوان در آن، استخوان و دندان ها را تقویت می کند.

    مخلوط آب این گیاه همراه با سرکه خستگی و خواب آلودگی را رفع می کند.

    برگ های خیس شده این گیاه در عسل به مدت یک شب کامل سرفه را از بین می برد.

    برای درمان آلرژی، عطسه، سنگینی سر و ریزش اشک کمی آب تره بخورید.

    جویدن این گیاه بوی نامطبوع دهان را از بین می برد.

    حقیقت آن است که در هیچ جایی یک درمان قطعی برای زنگ سفید آن پیدا نکرده ایم ،اما برای پیشگیری می توانیم جایی که شاهی کاشته شده تا ۲ تا ۳ سال شاهی را در آن محل نکاریم و یا روی سبزی را در اوایل رشد اش نایلون بپوشانیم .

    درمان سفیدک سبزی شاهی

    کاشتن در مکان سرد و سایه میتواند کنترل بیشتری در زنگ سفید داشته باشد .

    قارچکش جدید رانمن(سیازوفامید)قارچکشی بسیار موثر و با فرمولاسیون جدید جهت کنترل سفیدک شاهی به کار میرود.

    نیکزاد: با تمهید امور پیشگیرانه، جلوی تکرار حوادث دردناک گرفته شود

    قالیباف: تلاش برخی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خطای راهبردی است

    جلسه شورای نگهبان با حضور وزیر نیرو برگزار شد

    تعهد قوی ایران، روسیه و ترکیه به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه

    پوتین: حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است

    قانون سزار غیرانسانی و یک تروریسم اقتصادی است/نیروهای آمریکایی زودتر از منطقه و سوریه خارج شوند

    نامه باشگاه پرسپولیس به آنتورپ/ حضور دوباره بیرانوند در تمرینات سرخ پوشان

    سرمربی جدید ماشین سازی انتخاب شد

    دو عضو جدید هیات مدیره استقلال منصوب شدند

    رحیمی: کمیسیون صنایع برای بهبود وضع بازار خودرو راهکار می‌دهد

    ابتلای یک نماینده مجلس یازدهم به کرونا

    نماینده نطنز: استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا اجتناب‌ناپذیر است

    رئیس دفتر روحانی: ایران، روسیه و ترکیه برای صلح و آرامش منطقه توافق کرده‌اند

    جهانگیری: گفتگو راهکار اصلی حل مسائل بنیادین کشور در حوزه‌های مختلف است

    توییت واعظی درباره تکرار تجربه انزوای سران آمریکا در شورای امنیت

    وقتی در فوتسال به قوی شدن حریفان تیم ملی فکر می‌کنند!

    پیوستن بازیکن سابق فولاد به نفت مسجدسلیمان

    کریم باقری فعلا نمی‌تواند دستیار اسکوچیچ شود

    مشمولان سهام عدالت برای دیدن سبد سهام‌ شان چکار کنند؟

    ارزشمندترین برند جهان معرفی شد | ۱۰ برند لوکس ۲۰۲۰

    پرسش‌های بی‌پاسخ از انفجار کلینیک سینااطهر

    کلینیک سینا اطهر

    ترخیص تمامی مصدومان حادثه انفجار کلینیک سینااطهر

    “هوش مصنوعی” و “علم داده” یار انسان در مقابله با کرونا

    تولید گوشت گیاهی با فناوری چاپ ۳ بعدی

    تصاویر باکیفیت تغییر چهره با فناوری “دیپ‌فیک” شرکت دیزنی

    موز: خواص و مضرات موز / خواص موز برای کمر، مردان، پوست، کودکان / انواع موز

    ماسک توت فرنگی / خواص شگفت ‌انگیز ماسک توت ‌فرنگی برای پوست و مو

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    خوشبختانه یکی از عادات بسیار خوب و پسندیده ایرانی ها حضور پررنگ سبزی خوردن بر سر سفره های غذا است. بسیاری از ما معتقدیم که خوردن هر غذایی همراه با سبزی خوردن بسیار لذت بخش تر می شود. اما آیا بانوان باردار نیز می توانند خوردن وعده های روزانه خود را سبزی خوردن دلپذیرتر کنند؟ آیا مصرف سبزی خوردن در بارداری هیچ ضرری ندارد؟ اما با وجود فواید فراوان، برخی از سبزیجات در شمار دسته ای قرار می گیرند که مادر باید در مصرف آن ها اعتدال را رعایت کند، در پایان با این سبزیجات آشنا خواهید شد.

    خوشبختانه یکی از عادات بسیار خوب و پسندیده ایرانی ها حضور پررنگ سبزی خوردن بر سر سفره های غذا است. بسیاری از ما معتقدیم که خوردن هر غذایی همراه با سبزی خوردن بسیار لذت بخش تر می شود. اما آیا بانوان باردار نیز می توانند خوردن وعده های روزانه خود را سبزی خوردن دلپذیرتر کنند؟ آیا مصرف سبزی خوردن در بارداری هیچ ضرری ندارد؟

    ماهیت استفاده از سبزی خوردن آن است که باید به صورت تازه بر سر سفره آورده شود. به این معنی که همانند سبزی های موجود در بسیار از خورشت ها، کوکوها و … یخ زده و یا خشک نیست. سبزیجات تازه حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، آهن، ویتامین A و … هستند، به این ترتیب با گنجادن سبزی خوردن در وعده های روزانه خود، جنینتان را از خواص کم نظیر این سبزی های تازه بهره مند خواهید کرد.

    متخصصان تغذیه توصیه می کنند که افراد در روز حدودا یک لیوان متوسط سبزی خوردن مصرف کنند. لازم به ذکر است که بانوان باردار باید در مصرف برخی سبزیجات اعتدال را رعایت کند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    سبزی خوردن از انواع متفاوتی از گیاهان که کنار یکدیگر قرار گرفته اند، تشکیل شده است، از جمله جعفری، نعناع، گشنیز، تره، ترب، مرزه و … . مصرف مقدار زیاد برخی از این سبزی ها در دوران بارداری مضر است همانند جعفری که خوردن بیش از اندازه آن خطر سقط جنین را در پی خواهد داشت.

    ریحان یکی از محبوب ترین گیاهان موجود در سبزی خوردن است که مقدار قابل توجهی ویتامین K دارد. مصرف آن می تواند خطر خون ریزی را کاهش دهد. بعلاوه این گیاه غنی از فولات است و خطر بروز نواقص جنین را کاهش خواهد داد.

    پزشکان توصیه می کنند مادرانی که از یبوست در دوران بارداری رنج می برند، مقدار مصرف سبزی خوردن، البته انواع گیاهان بی خطر آن را افزایش دهند تا با کمک فیبر موجود در سبزی خوردن کارکرد روده ها بهبود پیدا کند.

    بانوانی که مبتلا به اضافه وزن در دوران بارداری هستند لازم است قبل از غذا مقداری سبزی خوردن که شامل گیاهان مجاز در بارداری است و کالری بسیار کمی دارد را بخورند، زیرا بدین ترتیب حجم کمتری از غذا را میل خواهند کرد.

     

    برخی از انواع میوه ها و سبزیجات می توانند در مقابله با مشکلات گوناگون بارداری از جمله حالت تهوع، یبوست و … کمک فراوانی به شما کنند. در ادامه مطالبی در مورد این گروه از میوه ها و سبزیجات و فواید مصرف آنها در دوران بارداری می خوانید.

    احتمالاً طعم تند زنجبیل در ابتدا کمی غافلگیرتان کند. ولی ریشه این گیاه برای کاهش تهوع و استفراغ در سه ماهه اول بارداری موثر بوده البته مصرف آن باید زیر نظر پزشک انجام شود. می توانید زنجبیل تازه را به صورت ورقه شده (برش هایی در حدود 6 میلی متر قطر و 7 میلی متر ضخامت) و یا رنده شده به میزان 10 گرم در روز مصرف کنید. در صورت استفاده از زنجبیل خشک مصرف روزانه 2 گرم از آن کافی است. علاوه بر آن مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین B6  نیز در کاهش حالت تهوع صبحگاهی موثر است. بنابراین مصرف میوه ها و سبزیجاتی مثل موز و فلفل دلمه که از منابع سرشار ویتامین B6 محسوب می شوند را فراموش نکنید.

    مواد غذایی سرشار از فیبر همانند بسیاری از سبزی ها و میوه ها موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و به این ترتیب در مقابله با یبوست و هموروئید که از مشکلات شایع دوران بارداری هستند کمک فراوانی به شما می کنند. در دوران بارداری مصرف 25 تا 30 گرم فیبر در روز توصیه می شود. میوه های خشک مثل انجیر، برگه زردآلو و کشمش حاوی مقادیر بسیار بالایی از فیبر می باشند. چنانچه مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را ترجیح می دهید می توانید از میوه هایی نظیر تمشک، انگور فرنگی،  یا سبزیجاتی مثل نخود فرنگی و تره فرنگی که از منابع بسیار خوب فیبر محسوب می شوند استفاده کنید.

    اسید فولیک که در واقع نام دیگر ویتامین B9 است در رشد و تکامل سیستم عصبی جنین نقشی بسیار مهم و حیاتی بر عهده دارد. بنابراین به محض تصمیم به بارداری بلافاصله مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی اسید فولیک را شروع کنید. از میان سبزیجات اسفناج، کلم بروکسل، کلم بروکلی و کاهو و از میان میوه ها ملون، انبه، تمشک، موز و پرتقال از منابع سرشار ویتامین B9 به شمار می روند.

    در هنگام بارداری نیاز روزمره بدن به آهن افزایش پیدا کرده و کمبود آهن می تواند منجر به بروز کم خونی شود. خوشبختانه در طول دوران بارداری در پاسخ به کاهش ذخایر آهن مادر ظرفیت جذب آهن در روده ها افزایش می یابد. بنابراین در این مدت باید بیش از گذشته از غذاها و سبزیجات حاوی آهن استفاده کنید. باقلا، نخود، عدس و اسفناج جزء بهترین منابع آهن به شمار می روند. ولی علاوه بر آن میوه های خشک؛ بادام هندی، بادام و کشمش نیز هر یک حاوی مقادیر قابل توجهی از آهن می باشند. از نوشیدن چای بلافاصله پس از صرف غذا به دلیل کاهش جذب آهن اجتناب کرده و در عوض مصرف سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین C که میزان جذب آهن را 2 تا 3 برابر افزایش می دهند را چندین برابر کنید.

    ویتامین C در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت ها نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. این ویتامین در تشکیل کلاژن که در بافت اعضای مختلف بدن به ویژه پوست، استخوان و جفت به وفور یافت می شود و همچنین در جذب آهن بدن مشارکت می کند. با مصرف روزانه و کافی مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و…) و همچنین مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و فلفل دلمه می توانید از کمبود این ویتامین در بدن پیشگیری کنید. علاوه بر آن سعی کنید در تهیه سالاد های خود از سبزیجات معطری نظیر گشنیز و جعفری که از منابع سرشار ویتامین C محسوب می شوند استفاده کنید!

    کرامپ یا گرفتگی عضلات پا از ناراحتی های شایع دوران بارداری به خصوص در طول ماه های آخر بارداری می باشد. استفاده از منابع غذایی سرشار از منیزیوم ضمن رفع نیاز روزمره بدن موجب بهبود ناراحتی های مربوط به درد و اسپاسم عضلات پا خواهد شد. برای این منظور می توانید سبزیجات برگ سبز و حبوبات به ویژه لوبیا سفید و عدس و همچنین گردو، فندق و بادام را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.  

     

    مصرف سبزی خوردن در کنار غذا برای بیشتر افراد خصوصاً بانوان باردار بسیار لذت بخش است. همه ما میدانیم که سبزی خوردن فواید بی شماری دارد اما آیا بانوان باردار نیز می توانند هر به هر میزانی سبزی خوردن را در کنار غذا میل کنند؟ آیا مصرف بیش از اندازه سبزی خوردن برای مادر باردار مضر نیست؟

    درکنار فواید کم نظیر سبزی تازه برای سلامت مادر جنین، برخی از سبزی ها در شمار دسته ای قرار می گیرند که مادر باید در مصرف آن ها اعتدال را رعایت کند از جمله:

    مرزه : یکی از عوارض ناشی از بارداری التهاب لثه است. افزایش هورمون پروژسترون سبب می شود که لثه های مادران باردار به شدت ملتهب شده و استعداد فراوانی برای آسیب دیدن و خون ریزی پیدا کنند. مرزه یکی از گیاهانی است که طعم نسبتا تند و تیزی دارد و مصرف بیش از حد آن البته در سبزی خوردن یعنی به صورت تازه می تواند سبب آسیب به لثه ها شود.

    جعفری : جعفری یک گیاه قاعده آور است. گرچه هنوز مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است اما پزشکان توصیه می کنند که با توجه به وجود چنین خاصیتی در این گیاه که می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد، مادران باردار نباید روزانه بیشتر از 200 گرم جعفری بخورند.

    کرفس: کرفس نیز جزء گیاهانی است که مصرف بیش از اندازه آن در بارداری مناسب نیست و خطر سقط جنین را افزایش می دهد. دقت کنید که گفته شده مصرف بیش از اندازه، یعنی اگر یک وعده خورشت کرفس بخورید و یا سالادی که در آن کمی قطعات کرفس وجود دارد را میل کنید، به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهید شد.

    گشنیز: همچنین درمورد مصرف گشنیز در دوران بارداری شبهات بسیار وجود دارد و پزشکان مصرف بیش از حد آن را در دوران باردار مجاز نمی دانند.

    نعناع کوهی: گرچه نعناع کوهی تاثیر شگرفی در از بین بردن نفخ خصوصا در دوران بارداری دارد، اما با توجه به مطالعات انجام شده مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.

     

    مطالعه بیشتر:

    1- 3 دلیل خوب برای مصرف سبزیجات در دوران بارداری

    2- آیا خوردن انواع فلفل دلمه ای برای زنان باردار مضر است؟

    3- آیا خوردن عسل در دوران بارداری مجاز است؟

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    4- خوردن تخم مرغ در دوران بارداری و شیردهی چه فواید و مضرات دارد؟

    5- خوردن انواع فلفل و غذاهای تند در بارداری مفید است یا مضر؟

     

    نویسنده :
    تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

    وزن و تغذیه در بارداری

  • خاصيت عرق بيدمشک و نسترن
  • وزن و تغذیه در بارداری

    این بخش در حال طراحی می باشد

    صفحه اصلی » تغذیه و سلامت 🔥 » تغذیه 🔥 » شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب:

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    برگ‌ها، ساقه‌ها و تخم شاهی در تهیه داروهای سنتی به کار می‌روند.

    برای مثال، تخم شاهی به عنوان درمانی برای کاهش علائم آسم و همچنین بهبود عملکرد ریه‌ها در افراد مبتلا به آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    همچنین شاهی می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به هموروئید نیز به کار ‌رود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    تخم شاهی دارای مواد شیمیایی گیاهی است که شبیه به استروژن هستند، بنابراین مصرف آن‌ها به تنظیم سیکل نامنظم قاعدگی کمک می‌کند.

    تخم شاهی را می‌توان برای کاهش علائم یبوست و سوء هاضمه مصرف کرد.

    تخم شاهی را می‌توان جوید یا این‌که با عسل ترکیب کرد که به عنوان اکسپکتورانت برای درمان سرماخوردگی، سردرد، آسم، گلودرد و سرفه به کار می‌رود.

    تخم شاهی برای درمان افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن به کار می‌رود.

    مصرف تخم شاهی به افزایش هموگلوبین کمک می‌کند.

    شاهی، طعمی فلفلی، معطر و تیز دارد.

    می‌توان آن را به صورت خام در سالاد‌ها و ساندویچ‌ها خورد یا این‌که به عنوان گیاه معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کرد.

    تخم شاهی را می‌توان قبل از خوردن، با نمک بو داد.

    تخم شاهی را می‌توان با آب و عسل ترکیب کرد تا خمیر سفتی به دست بیاید.

    سپس برای درمان آفتاب سوختگی، تحریکات پوستی، خشکی پوست و ترک لب‌ها این خمیر را روی پوست قرار داد.

    شاهی، منبعی سرشار از پروتئین و آهن است که برای درمان افراد مبتلا به ریزش مو به کار می‌رود.

    مصرف ساقه، برگ و تخم شاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

    مصرف شاهی به تحریک غده‌های شیری و تولید شیر در مادران شیرده کمک می‌کند.

    به دلیل داشتن این خواص، مادران شیرده برای افزایش تولید شیر، به خوردن غذاهای حاوی شاهی توصیه می‌شوند.

    همچنین، به دلیل پروتئین و آهن بالای شاهی، آن را بعد از زایمان، به مادران شیرده می‌دهند.

    مصرف شاهی به افزایش و تقویت میل جنسی کمک می‌کند.

    شاهی می تواند به عنوان ماده مسهل برای افراد مبتلا به یبوست به کار رود.

    تخم شاهی را می‌توان با عسل ترکیب کرد که برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    شاهی را معمولا با آب گرم ترکیب می‌کنند که برای درمان کولیک به ویژه در کودکان مفید است.

    تخم شاهی حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    به دلیل داشتن این خاصیت، می‌تواند به عنوان یک داروی محافظ در برابر شیمی درمانی و به منظور محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان به کار رود.

    شاهی منبعی عالی از اسید فولیک، ویتامین C، فیبر رژیمی، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین A، فولات و ویتامین E است.

    تخم شاهی بسیار مغذی است و حاوی اسید اسکوربیک، توکوفرول، اسید فولیک، اسیدهای چرب لینولئیک، آهن، بتاکاروتن و آراکیدیک است.

    تخم شاهی حاوی اسید چرب آراکیدیک و اسید لینولئیک است و بنابراین در تقویت حافظه نقش دارد.

    آیا می‌دانستید شاهی یکی از برترین منابع ویتامین C است؟ در واقع، مقدار ویتامین C موجود در شاهی از مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال بیشتر است.

    بنابراین، برای حفظ ویتامین C بدن بسیار ضروری است، چون ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن است.

    مصرف ویتامین C در کاهش احتمال آسیب سلول‌های خونی، ترمیم بافت مغز، و هر بیماری دیگری حائز اهمیت است.

    مقدار زیاد ویتامین C موجود در شاهی برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است.

    مطالعه‌ای که در اروپا انجام شد نشان می‌دهد ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند برای حفاظت از چشم در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید مفید باشد، و از این رو سلامت چشم‌ها را حفظ می‌کند.

    ویتامین C موجود در شاهی درمان خوبی برای آسم کودکان است.

  • مدل گل گلدان پایه بلند
  • مطالعه‌ای که بر روی کودکان انجام شد نشان داد کودکانی که در روز دست کم ۰.۲ میلی‌گرم ویتامین C مصرف می‌کنند حجم بازدمی‌ اجباری‌شان (FEV) افزایش پیدا می‌کند.

    این مطالعه ثابت کرد ویتامین C می‌تواند برای کاهش علائم آسم کودکان بسیار مفید باشد.

    ویتامین C موجود در شاهی، اگر با ویتامین E که در آن هست ترکیب شود، برای کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول‌های قرمز خون بسیار موثر است.

    در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی اخیرا اثبات شده است که شاهی می‌تواند برای حفظ سلامت خون مفید باشد، در نتیجه اندام‌های مختلف بدن به درستی کار خواهند کرد.

    مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، من جمله شاهی، برای حفاظت از شما در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند بسیار کشنده باشند مانند آلزایمر یا هر آسیب مغزی دیگری بسیار مفید باشد، و پیامد‌های ناشی از آسیب مغزی را بهبود ببخشد.

    بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، کسانی که سطح ویتامین C پایین‌تری دارند بیشتر در ابتلا به آسیب‌ مغزی جراحتی پایدار آسیب پذیر هستند.

    در واقع، بعضی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که ویتامین C در فعالیت‌ نورون‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

    بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که شاهی می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر باشد.

    شاهی منبع بی‌نظیری از ویتامین C است، که می‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را آزاد کند و از شما در برابر آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

    ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند در پردازش سلول‌های رویانی (اولیه) بسیار فعالانه عمل کند، و در نتیجه سلامت قلب‌تان را حفظ می‌کند و کلسترل بد شما نسبت به قبل در سطح کمتری خواهد بود.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    سوای ویتامین C، شاهی حاوی مقادیر زیادی فولات نیز هست، که ماده‌ی مغذی مهمی است، به خصوص برای زنان باردار.

    فولات به طور گسترده به عنوان یک حفاظت کننده شناخته می‌شود که از نقص مادرزادی و نقص لوله‌ی عصبی در نوزدان جلوگیری می‌کند.

    فولات برای زنان شیرده نیز بسیار مفید است.

    سوای آن، فولات برای پیشگیری از هر نوع بیماری مانند سکته، سرطان سینه، سرطان روده، و پوکی استخوان واقعا موثر است.

    شاهی همچنین به خاطر داشتن ترکیب فولات می‌تواند افسردگی را کاهش بدهد و بر طرف کند.

    در واقع، فولات می‌تواند با انتقال دهنده‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی همکاری و تولید هورمون سروتونین را تحریک کند، که یک هورمون ضد افسردگی است.

    در مطالعه‌ای که بر روی ۱۵۳۱۵ شرکت کننده صورت گرفت مشخص شد کسانی که سطح فولات پایینی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

    سطح پایین فولات در بدن ممکن است به خاطر مصرف بیش از حد الکل حاصل شده باشد.

    بنابراین، بهتر است مصرف الکل را ترک کنید و به جای آن از این گیاه سالم مصرف کنید.

    ترکیب فولات موجود در شاهی برای حفظ توانایی عملکرد شناختی درست مغز بسیار مفید خواهد بود.

    مطالعه‌ای وجود دارد که بر روی شرکت کنندگان مرد بین ۵۰ تا ۷۰ سال صورت گرفته است و به آن‌ها بر یک مبنای منظم ۸۰ میلی گرم فولات داده شده است.

    نتیجه‌ی آن مطالعه این بود که شرکت‌کنندگان به کاهش عملکرد شناختی دچار نشدند و همچنین فصاحت کلام‌شان نیز حفظ شد.

    پس، مصرف شاهی برای افراد مسن یک خوراکی مکمکل بی‌نظیر است.

    مطالعه‌ای بر روی ۶۶۲ شرکت کننده انجام شده است که نشان می‌دهد مقدار کافی فولات در بدن می‌تواند از خطر سکته پیشگیری کند.

    مصرف شاهی می‌تواند به شما کمک کند غذاهای غنی شده را جایگزین کنید، که برای پیشگیری از سکته مفید است چون شاهی حاوی مقدار زیادی فولات است.

    فولاتی که در شاهی وجود دارد می‌تواند برای زنانی که امیدوارند بارداری سالمی داشته باشند نیز مفید است.

    مقدار کافی فولات در دوران بارداری برای رشد و پرورش جنین مفید بسیار مهم است.

    همچنین، مطابق بعضی از مطالعات، مصرف حداقل ۴۰۰ میلی گرم فولات در روز به صورت روتین احتمال ابتلا به نقص لوله‌ی عصبی را در طول دوره‌ی بارداری کاهش خواهد داد.

    بسیاری از پژوهشگران موافق هستند که شاهی حاوی مقدار زیادی کلسیم است، که برای حفاظت از شما در برابر انواعی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، و فشار خون بسیار موثر است.

    نشان داده شده است که کلسیم موجود در شاهی نیز در مقایسه با اثرات و عوارض قلبی عروقی که ممکن است در افرادی که دوز زیادی از مکمل‌ها را مصرف می‌کنند اتفاق بیفتد کم‌خطرتر است.

    کلسیمی که در شاهی وجود دارد به شما برای محافظت در برابر هر نوع بیماری استخوانی، به خصوص پوکی استخوان، بسیار کمک خواهد کرد.

    کلسیم با تحریک تولید استئوبلاست نقشی حیاتی در تقویت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

    کلسیم در ترکیب با فولات موجود در شاهی از تراکم استخوانی افراد پیر و جوان محافظت می‌کند.

    از آنجایی که شاهی منبع غنی کلسیم است، اثرات خارق‌العاده‌ای برای دندان‌هایتان به همراه خواهد داشت.

    وقتی از این گیاه مصرف می‌کنید، دندان‌های‌تان قدرتمندتر و محکم‌تر از قبل خواهند شد.

    در واقع، جویدن شاهی راه بی‌نظیری برای قوی‌تر کردن دندن‌ها نسبت به قبل است. با جویدن شاهی، خونریزی لثه نیز درمان خواهد شد.

    شاهی ید فراوانی نیز دارد، که برای تنظیم میزان هورمون تیروئید بسیار مفید است.

    اگر بدن بر تولید هورمون تیروئید کنترلی نداشته باشد، به احتمال فراوان از بیماری‌هایی مانند گواتر و کم کاری تیروئید رنج خواهد برد، که می‌تواند به علائم بسیاری مانند سرماخوردگی، یبوست، افسردگی و اضافه وزن منجر شود.

    پس، مصرف شاهی برای تثبیت تولید هورمون تیروئید در بدن بسیار موثر است.

    شاهی حاوی ترکیبی به نام سولفور گلیکوزید است، که برای درمان هر نوع بیماری مربوط به برونشیت بلند مدت، به خصوص سرفه، بسیار موثر است.

    بعضی از متخصصان می‌گویند که سولفور گلیکوزید اثرات خلط آور دارد، که سلاحی کارآمد برای غلبه بر بیماری‌های مربوط به برونشیت مزمن است.

    میزان بالای فیبر محلول موجود در شاهی اثری هیپوگلیسمیک دارد که جذب کربوهیدارت‌ها از روده را کاهش خواهد داد.

    در نتیجه، تعجبی ندارد که شاهی بتواند به حفظ سطح قند خون یا درمان قند خون بالا کمک کند که برای افراد دیابتی این امر بسیار مفید است.

    اما، این فایده‌ی شاهی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد چون همچنان ادله‌ی علمی کمی درباره‌ی آن وجود دارد.

    وقتی بیش از حد الکل مصرف کنید ممکن است دچار خماری بعد از مستی شوید، که باعث پر شدن بیش از حد کبدتان می‌شود.

    شاهی، اگر به صورت یک آب میوه مصرف شود، برای درمان احساس خماری واقعا موثر خواهد بود چون آنزیم‌های پاکسازی کننده‌ای که کبد را سم زدایی می‌کنند تحریک خواهد کرد، و در نتیجه‌ دیگر احساس خماری نخواهید کرد.

    همان طور که اخیرا اشاره شد، شاهی می‌تواند به عنوان یک عامل پاکسازی کننده عمل کند، که مقدار باکتری‌های سالم موجود در روده را حفظ و از رشد باکتری‌های بد که باعث مشکلات گوارشی مثل یبوست و اسهال می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

    علاوه بر آن، شاهی حاوی فیبر محلول و مقدار کافی آب است که به عنوان یک ادرار آور مهم عمل و به هضم غذا کمک خواهد کرد.

    از آنجایی که شاهی کالری بسیار کمی دارد (در هر وعده‌ی مصرفی حدودا ۱۸ کالری)، این گیاه برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند واقعا مفید است.

    شاهی بدون آن که کالری زیادی به بدن شما بیفزاید، فایده‌های مختلفی به لحاظ تامین مواد مغذی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

    همچنین، شاهی حاوی فیبر رژیمی و آمینو اسیدهایی است که باعث می‌شود برای مدت زمان‌های کوتاه احساس گرسنگی نکنید و مطمئن شوید که معده‌تان نسبت به قبل مدت زمان بیشتری را پر باقی خواهد ماند.

    مصرف شاهی می‌تواند برای کنترل عملکرد کیسه‌ی صفرا بسیار مفید باشد.

    شاهی، با داشتن مقدار زیادی آب، به کم کردن سموم مضری که عملکرد کیسه صفرا را مختل می‌کنند کمک خواهد کرد.

    اما، همیشه یادتان باشد در حالی که شاهی می‌تواند برای سنگ‌های صفرای کوچک مفید باشد، در موارد جدی‌تر لازم است با پزشک مشورت کنید یا تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

    عامل تمیز کننده‌ی موجود در شاهی برای پاکسازی بدن بسیار مفید خواهد بود.

    شاهی میزان ادرار را افزایش می‌دهد، که همین امر به دفع مواد سمی از کل بدن منجر می‌شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی خواص ادرارآور دارد، بنابراین افراد مبتلا به تکرر ادرار، باید در خوردن این گیاه احتیاط کنند.

    شاهی، خاصیت سقط جنین دارد و مصرف زیاد آن در ماه‌های اولیه بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود.

    زنان باردار باید از خوردن شاهی اجتناب کنند زیرا باعث انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شود.

    تخم شاهی می‌تواند انقباضات رحم را افزایش دهد، به همین دلیل برخی از افراد، در مراحل آخر بارداری، برای تحریک زایمان از آن استفاده می‌کنند.

    شاهی، دارای گواتروژن است که مانع از عملکرد درست غده تیروئید و همچنین اختلال در جذب ید می‌شود.

    مصرف زیاد شاهی می‌تواند باعث ایجاد گواتر و کم‌کاری تیروئید و بزرگ شدن غده تیروئید گردد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    طبع شاهی گرم و خشک است.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد.

    سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد.

    توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی می تواند در باغچه، آشپزخانه یا هر جای مناسب دیگر خانه رشد کند.

    – برای کاشت تخم شاهی، نوع با کیفیت آن را خریداری کنید.

    – خاک، کود و آب را در گلدان، سینی یا ظرف ترکیب کنید.

    – تخم شاهی را بر خاک آماده شده بپاشید.

    – آن‌ها را به آرامی در خاک فرو کنید.

    – گلدان را در محیط مناسب با نور کافی قرار دهید.

    – به یاد داشته باشید به طور منظم آن را آبیاری کنید.

    – شاهی‌هایی که رشد کرده‌اند را بچینید اما قسمت ریشه‌ها را بگذارید تا دوباره رشد کنند.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    در حدیث است که خادم امام کاظم علیه السلام مى‌گوید: هرگاه حضرت دستور مى‌داد سبزى بخریم مى‌فرمود تره تیزک (شاهی) هم بخرید و مى‌فرمود: «برخى مردم چقدر احمق‌اند که مى‌گویند تره تیزک در کنار رودخانه جهنّم مى‌روید، در حالى که خداوند فرماید: آتش‌افروز جهنّم، مردم و سنگ بت‌ها یا سنگ کبریت است[۱۸] ،پس چگونه ممکن است سبزى در جهنّم بروید

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    علت زرد شدن برگ های شاهی :

    آبیاری بیش از اندازه ( بعداز جوان هزنی و در شرایط عادی زمانی که رطوبت سطح خاک کم شد اقدام به آبیاری کنید

    آبیاری کم ، گرما و خشکی هوا

    زهکشی نامناسب خاک و گلدان که اجازه خروج آب اضافی را نمی دهد. افات علت سبز نشدن بذر سبزی شاهی : گرما و سرمای بیش از حد – ابیاری کم – نارس بودن بذر های شاهی

    از آفات مهم شاهی شته ها می باشند و از بیماری های مهم ان سفیدک پودری است و چون برگ ها نازک هستند بهتر است مزرعه زود به زود از لحاظ آفات بررسی شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    «حُرف» یعنی تخم شاهی ۷۰ دارو هست.

    در مورد زنیان گفته شده ۶۰ دارو است.

    هرمس معتقد است هیچوقت رها کن حُرف و زنیان را از جیره غذایی حذف نکن.

    خب این حرف همیشه درست نیست.

    زیرا اگر کسی کولیت یا التهاب روده داشته باشد زنیان برایش سم است.

    اگر کسی حامله باشد زنیان سقط جنین می آورد.

    زنیان شیر مادر را کم میکندو رفته رفته خشک میکند.

    و از آنجا که یکی از داروهای طبیعی ضد سرطان سینه و پستان هم شیردادن به بچه است و وقتی شیر بچه قطع شود درصد ابتلای مادر به سرطان را بالا برده ای.

    نوزاد: از لحظه به دنیا آمدن تا پایان ۱ ماهگی

    طفل: آغاز دو ماهگی تا پایان ۲ سالگی

    کودک: از اول سه سالگی تا پایان ۱۱ سالگی

    تخم شاهی سبزی بنی امیه است و اگر مضطر شدیم تجویز میکنیم.

    سؤال: زنی که بچه شیر میدهد و دوباره حامله میشود این چکار کند؟

    جواب: تا ۶ ماه میتواند.

    به شرطی که مادر به خودش برسد.

    بعد از ۶ ماه نباید شیر دهد زیرا ضرر دارد برای جنین و موجب سقط جنین میشود.

    برای تقویت زن هر ۸ ساعت یک لیوان شیر با عسل با خرما مصرف شود.

    در طول روز ریز مغذی استفاده کند یعنی ۱۴ عدد مغز خام بادام شیرین درختی بخورد.

    ظهرها خورش یا آبگوشت یا سوپ بوقلون داده شود.

    شاهی یا تره تیزک یا رشاد گیاهی یکساله است به ارتفاع ۲۰ تا۳۰ سانتیمتر که در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد این گیاه دارای نشاسته و روغن است.

    روغنش هم فرار است.

    این گیاه با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار میگیرد و به عنوان دارو استفاده میشود.

    ما همیشه از باب حکم ثانوی به عنوان دارو تجویز میکنیم.

    یعنی اگر داروی دیگر نبود یا به مزاج فرد نمیخورد.

    بخاطر روایاتی که میفرمود شاهی سبزی بنی امیه بوده است.

    گرچه املاح معدنی مثل ید، آرسنیک، منگنز، روی، گوگرد و مقدار زیادی کارُتن دارد.

    خواص دارویی شاهی

    ۱٫لکه های سفید پوست را برطرف میکند(در روایات شیعه خورشت ماش، امام رضا(ع) فرمود: برگ چغندر با گوشت تازه گاو برای درمان سفیدی سطحی پوست(بیاض) و لکه های سفید گسترده پوست(بحق) مفید است) اینها با بَرَس یا پیسی فرق میکند که چهارلایه‌ی پوست را میگیرد و گاهی به عضله هم میرسد.

    از امام صادق(ع) بحث خورشت ماش روایت داریم و از امام رضا(ع) «الصلق مع لحم البقر» روایت داریم.

    یعنی برگ چغندر نه غده زیر زمینی که دنبال لبو بگردی.

    «ال» در البقر، عهد ذهنی است و مراد گوشت تازه است.

    اگر کسی گوشت مانده گاو بخورد مبتلا به بیماری «جرب» یعنی گری یا همان گال.

    پس به طریق اولی فست فوت، سوسیس ،پیتزا و… را نباید خورد که انواع بیماری ها را درپی دارد از جمله گری.

    امام صادق (ع) فرمود میبینید یهودی ها دچار بیماری جذام و خوره نمیشوند بخاطر این است که در جیره غذایی شان صلق است.

    یعنی برگ چغندر.

    بعنوان سالاد یا خورشتش را درست کنید مانند خورشت کرفس.

    حضرت در ادامه میفرمایند یهودی ها رگهای گوشت را نمیخورند لذا در روایات نهی شده است.

    ۲٫ توقف رشد سلولهای سرطانی.

    (برای رشد سلولهای سرطانی: قولنجان، گل خارمریم، گیاه مُخَلّصه، هویج زرد استفاده شود که مخلصه از بقیه قوی تر است در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی)

    ۳٫ شاهی دارای روغن های مایع گوگرد دار برای مخاط دستگاه تنفسی مفید است.

    ۴٫ برطرف کردن کک‌های پوست مفید است.

    اگر صابون و شامپو زیاد مصرف کنید تمام بدنش دانه زیاد میزند، در این صورت یا باید صابون گوگرد دار مصرف کرد یا اینکه عصاره شاهی به بدنش بمالد تا جوش ها خوب شود.

    ۵٫ رفع برونشیت یا سیاه سرفه یا سل ریوی: برای این کار باید هر روز ۶۰ تا ۱۵۰ گرم شیره تره تیزک مصرف کند.

    (این را میگوید اما نمیگوید که ضد بی اشتهایی است لذا فرد پرخور میشود)

    ۶٫ در بحث شاهی برای خون ریزی لثه برگهای تازه شاهی را بخورند و فرو دهند.

    جویدن برگهای تازه شاهی لثه ها را محکم میکند……

    اخه چرا اینقدر دروغ مینویسین شاهی جذام اوره

    ساحل چمخاله، عصاره ای از طبیعت شمال ایران

    فهرست آثار ثبت شده ایران در سازمان جهانی یونسکو

    فریده شجاعی: امکان برگزاری اردوهای تیم سه نفره دختران را نداریم

    پشت پرده اعتراض پرسپولیسی‌ها به مشکلات مالی/ پای دو نفر در میان است

    باند قاچاق سلاح در فارس متلاشی شد

    از این بازار حبابی خانه نخرید/ مشاور املاک‌نماها، بلای جان بازار مسکن

    خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری کیش/ کفگیر هتل دارها به ته‌دیگ خورده است

    راه‌اندازی جشنواره نمایشنامه‌های اقتباسی از ادبیات کهن ایران

    استفاده از قابلیت‌های آموزش مجازی در ایام پساکرونا

    اسماعیلی: با حاد شدن شرایط شاید به وضعیت تعطیلی بازگردیم

    بهترین بازارهای خیابانی جهان

    ترشی آلبالو 🥘 چگونه ترشی آلبالو درست کنیم / نکات ترشی آلبالو / خواص آلبالو

    امیر حسین آرمان 🎬 بیوگرافی امیر حسین آرمان به همراه عکس

    سادگی و اختصار در عکاسی / عوامل موثر در گرفتن عکس زیبا

    الگوی پیش بند آشپزخانه / پیش بند آشپزخانه / آموزش تصویری دوخت پیش بند

    استامینوفن کدئین : موارد مصرف, عوارض و تداخلات دارویی / کدئین در بارداری

    زردی: درمان، واگیر / زردی بزرگسالان: تغذیه / درجه و جدول زردی نوزاد / هپاتیت

    زخم معده : علائم, تشخیص و درمان / علائم زخم معده بدخیم

    شهر کاریز / شهر زیر زمینی کاریز / جاذبه های جزیره کیش / ایرانگردی / جهانگردی

    تعبیر خواب ناخن 🌒 تعبیر خواب ناخن گرفتن از ابن سیرین و امام صادق

    طرح گلدوزی / ایده های گلدوزی / ایده های خلاقانه و زیبا با استفاده از هنر گلدوزی

    کوفته کشک اصفهانی 🥘 طرز تهیه کوفته برنجی یا کوفته کشک اصفهانی

    مهراد جم 🎬 بیوگرافی و عکس های مهراد جم / همه چیز درباره مهراد جم

    کنافه 🥘 طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی در فر و ماهیتابه در ماه رمضان

    دشت کویر / دشت کویر کجاست / تور دشت کویر / چگونه به دشت کویر برویم

    طالع بینی سال اسب / طالع بینی چینی متولدین سال اسب / طالع بینی سالها

    گوجه فرنگی : خواص, مضرات و طبع گوجه فرنگی / گوجه فرنگی برای کلیه

    شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    تعبیر خواب ادرار 🌒 تعبیر خواب ادرار زن / تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    ساقه دوزی / آموزش دوخت ساقه دوزی / طرح برای ساقه دوزی

    صفحه اصلی » تغذیه و سلامت 🔥 » تغذیه 🔥 » شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب:

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    برگ‌ها، ساقه‌ها و تخم شاهی در تهیه داروهای سنتی به کار می‌روند.

    برای مثال، تخم شاهی به عنوان درمانی برای کاهش علائم آسم و همچنین بهبود عملکرد ریه‌ها در افراد مبتلا به آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    همچنین شاهی می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به هموروئید نیز به کار ‌رود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    تخم شاهی دارای مواد شیمیایی گیاهی است که شبیه به استروژن هستند، بنابراین مصرف آن‌ها به تنظیم سیکل نامنظم قاعدگی کمک می‌کند.

    تخم شاهی را می‌توان برای کاهش علائم یبوست و سوء هاضمه مصرف کرد.

    تخم شاهی را می‌توان جوید یا این‌که با عسل ترکیب کرد که به عنوان اکسپکتورانت برای درمان سرماخوردگی، سردرد، آسم، گلودرد و سرفه به کار می‌رود.

    تخم شاهی برای درمان افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن به کار می‌رود.

    مصرف تخم شاهی به افزایش هموگلوبین کمک می‌کند.

    شاهی، طعمی فلفلی، معطر و تیز دارد.

    می‌توان آن را به صورت خام در سالاد‌ها و ساندویچ‌ها خورد یا این‌که به عنوان گیاه معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کرد.

    تخم شاهی را می‌توان قبل از خوردن، با نمک بو داد.

    تخم شاهی را می‌توان با آب و عسل ترکیب کرد تا خمیر سفتی به دست بیاید.

    سپس برای درمان آفتاب سوختگی، تحریکات پوستی، خشکی پوست و ترک لب‌ها این خمیر را روی پوست قرار داد.

    شاهی، منبعی سرشار از پروتئین و آهن است که برای درمان افراد مبتلا به ریزش مو به کار می‌رود.

    مصرف ساقه، برگ و تخم شاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

    مصرف شاهی به تحریک غده‌های شیری و تولید شیر در مادران شیرده کمک می‌کند.

    به دلیل داشتن این خواص، مادران شیرده برای افزایش تولید شیر، به خوردن غذاهای حاوی شاهی توصیه می‌شوند.

    همچنین، به دلیل پروتئین و آهن بالای شاهی، آن را بعد از زایمان، به مادران شیرده می‌دهند.

    مصرف شاهی به افزایش و تقویت میل جنسی کمک می‌کند.

    شاهی می تواند به عنوان ماده مسهل برای افراد مبتلا به یبوست به کار رود.

    تخم شاهی را می‌توان با عسل ترکیب کرد که برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    شاهی را معمولا با آب گرم ترکیب می‌کنند که برای درمان کولیک به ویژه در کودکان مفید است.

    تخم شاهی حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    به دلیل داشتن این خاصیت، می‌تواند به عنوان یک داروی محافظ در برابر شیمی درمانی و به منظور محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان به کار رود.

    شاهی منبعی عالی از اسید فولیک، ویتامین C، فیبر رژیمی، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین A، فولات و ویتامین E است.

    تخم شاهی بسیار مغذی است و حاوی اسید اسکوربیک، توکوفرول، اسید فولیک، اسیدهای چرب لینولئیک، آهن، بتاکاروتن و آراکیدیک است.

    تخم شاهی حاوی اسید چرب آراکیدیک و اسید لینولئیک است و بنابراین در تقویت حافظه نقش دارد.

    آیا می‌دانستید شاهی یکی از برترین منابع ویتامین C است؟ در واقع، مقدار ویتامین C موجود در شاهی از مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال بیشتر است.

    بنابراین، برای حفظ ویتامین C بدن بسیار ضروری است، چون ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن است.

    مصرف ویتامین C در کاهش احتمال آسیب سلول‌های خونی، ترمیم بافت مغز، و هر بیماری دیگری حائز اهمیت است.

    مقدار زیاد ویتامین C موجود در شاهی برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است.

    مطالعه‌ای که در اروپا انجام شد نشان می‌دهد ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند برای حفاظت از چشم در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید مفید باشد، و از این رو سلامت چشم‌ها را حفظ می‌کند.

    ویتامین C موجود در شاهی درمان خوبی برای آسم کودکان است.

  • خلاصه داستان سیاوش به زبان ساده
  • مطالعه‌ای که بر روی کودکان انجام شد نشان داد کودکانی که در روز دست کم ۰.۲ میلی‌گرم ویتامین C مصرف می‌کنند حجم بازدمی‌ اجباری‌شان (FEV) افزایش پیدا می‌کند.

    این مطالعه ثابت کرد ویتامین C می‌تواند برای کاهش علائم آسم کودکان بسیار مفید باشد.

    ویتامین C موجود در شاهی، اگر با ویتامین E که در آن هست ترکیب شود، برای کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول‌های قرمز خون بسیار موثر است.

    در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی اخیرا اثبات شده است که شاهی می‌تواند برای حفظ سلامت خون مفید باشد، در نتیجه اندام‌های مختلف بدن به درستی کار خواهند کرد.

    مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، من جمله شاهی، برای حفاظت از شما در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند بسیار کشنده باشند مانند آلزایمر یا هر آسیب مغزی دیگری بسیار مفید باشد، و پیامد‌های ناشی از آسیب مغزی را بهبود ببخشد.

    بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، کسانی که سطح ویتامین C پایین‌تری دارند بیشتر در ابتلا به آسیب‌ مغزی جراحتی پایدار آسیب پذیر هستند.

    در واقع، بعضی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که ویتامین C در فعالیت‌ نورون‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

    بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که شاهی می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر باشد.

    شاهی منبع بی‌نظیری از ویتامین C است، که می‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را آزاد کند و از شما در برابر آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

    ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند در پردازش سلول‌های رویانی (اولیه) بسیار فعالانه عمل کند، و در نتیجه سلامت قلب‌تان را حفظ می‌کند و کلسترل بد شما نسبت به قبل در سطح کمتری خواهد بود.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    سوای ویتامین C، شاهی حاوی مقادیر زیادی فولات نیز هست، که ماده‌ی مغذی مهمی است، به خصوص برای زنان باردار.

    فولات به طور گسترده به عنوان یک حفاظت کننده شناخته می‌شود که از نقص مادرزادی و نقص لوله‌ی عصبی در نوزدان جلوگیری می‌کند.

    فولات برای زنان شیرده نیز بسیار مفید است.

    سوای آن، فولات برای پیشگیری از هر نوع بیماری مانند سکته، سرطان سینه، سرطان روده، و پوکی استخوان واقعا موثر است.

    شاهی همچنین به خاطر داشتن ترکیب فولات می‌تواند افسردگی را کاهش بدهد و بر طرف کند.

    در واقع، فولات می‌تواند با انتقال دهنده‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی همکاری و تولید هورمون سروتونین را تحریک کند، که یک هورمون ضد افسردگی است.

    در مطالعه‌ای که بر روی ۱۵۳۱۵ شرکت کننده صورت گرفت مشخص شد کسانی که سطح فولات پایینی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

    سطح پایین فولات در بدن ممکن است به خاطر مصرف بیش از حد الکل حاصل شده باشد.

    بنابراین، بهتر است مصرف الکل را ترک کنید و به جای آن از این گیاه سالم مصرف کنید.

    ترکیب فولات موجود در شاهی برای حفظ توانایی عملکرد شناختی درست مغز بسیار مفید خواهد بود.

    مطالعه‌ای وجود دارد که بر روی شرکت کنندگان مرد بین ۵۰ تا ۷۰ سال صورت گرفته است و به آن‌ها بر یک مبنای منظم ۸۰ میلی گرم فولات داده شده است.

    نتیجه‌ی آن مطالعه این بود که شرکت‌کنندگان به کاهش عملکرد شناختی دچار نشدند و همچنین فصاحت کلام‌شان نیز حفظ شد.

    پس، مصرف شاهی برای افراد مسن یک خوراکی مکمکل بی‌نظیر است.

    مطالعه‌ای بر روی ۶۶۲ شرکت کننده انجام شده است که نشان می‌دهد مقدار کافی فولات در بدن می‌تواند از خطر سکته پیشگیری کند.

    مصرف شاهی می‌تواند به شما کمک کند غذاهای غنی شده را جایگزین کنید، که برای پیشگیری از سکته مفید است چون شاهی حاوی مقدار زیادی فولات است.

    فولاتی که در شاهی وجود دارد می‌تواند برای زنانی که امیدوارند بارداری سالمی داشته باشند نیز مفید است.

    مقدار کافی فولات در دوران بارداری برای رشد و پرورش جنین مفید بسیار مهم است.

    همچنین، مطابق بعضی از مطالعات، مصرف حداقل ۴۰۰ میلی گرم فولات در روز به صورت روتین احتمال ابتلا به نقص لوله‌ی عصبی را در طول دوره‌ی بارداری کاهش خواهد داد.

    بسیاری از پژوهشگران موافق هستند که شاهی حاوی مقدار زیادی کلسیم است، که برای حفاظت از شما در برابر انواعی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، و فشار خون بسیار موثر است.

    نشان داده شده است که کلسیم موجود در شاهی نیز در مقایسه با اثرات و عوارض قلبی عروقی که ممکن است در افرادی که دوز زیادی از مکمل‌ها را مصرف می‌کنند اتفاق بیفتد کم‌خطرتر است.

    کلسیمی که در شاهی وجود دارد به شما برای محافظت در برابر هر نوع بیماری استخوانی، به خصوص پوکی استخوان، بسیار کمک خواهد کرد.

    کلسیم با تحریک تولید استئوبلاست نقشی حیاتی در تقویت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

    کلسیم در ترکیب با فولات موجود در شاهی از تراکم استخوانی افراد پیر و جوان محافظت می‌کند.

    از آنجایی که شاهی منبع غنی کلسیم است، اثرات خارق‌العاده‌ای برای دندان‌هایتان به همراه خواهد داشت.

    وقتی از این گیاه مصرف می‌کنید، دندان‌های‌تان قدرتمندتر و محکم‌تر از قبل خواهند شد.

    در واقع، جویدن شاهی راه بی‌نظیری برای قوی‌تر کردن دندن‌ها نسبت به قبل است. با جویدن شاهی، خونریزی لثه نیز درمان خواهد شد.

    شاهی ید فراوانی نیز دارد، که برای تنظیم میزان هورمون تیروئید بسیار مفید است.

    اگر بدن بر تولید هورمون تیروئید کنترلی نداشته باشد، به احتمال فراوان از بیماری‌هایی مانند گواتر و کم کاری تیروئید رنج خواهد برد، که می‌تواند به علائم بسیاری مانند سرماخوردگی، یبوست، افسردگی و اضافه وزن منجر شود.

    پس، مصرف شاهی برای تثبیت تولید هورمون تیروئید در بدن بسیار موثر است.

    شاهی حاوی ترکیبی به نام سولفور گلیکوزید است، که برای درمان هر نوع بیماری مربوط به برونشیت بلند مدت، به خصوص سرفه، بسیار موثر است.

    بعضی از متخصصان می‌گویند که سولفور گلیکوزید اثرات خلط آور دارد، که سلاحی کارآمد برای غلبه بر بیماری‌های مربوط به برونشیت مزمن است.

    میزان بالای فیبر محلول موجود در شاهی اثری هیپوگلیسمیک دارد که جذب کربوهیدارت‌ها از روده را کاهش خواهد داد.

    در نتیجه، تعجبی ندارد که شاهی بتواند به حفظ سطح قند خون یا درمان قند خون بالا کمک کند که برای افراد دیابتی این امر بسیار مفید است.

    اما، این فایده‌ی شاهی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد چون همچنان ادله‌ی علمی کمی درباره‌ی آن وجود دارد.

    وقتی بیش از حد الکل مصرف کنید ممکن است دچار خماری بعد از مستی شوید، که باعث پر شدن بیش از حد کبدتان می‌شود.

    شاهی، اگر به صورت یک آب میوه مصرف شود، برای درمان احساس خماری واقعا موثر خواهد بود چون آنزیم‌های پاکسازی کننده‌ای که کبد را سم زدایی می‌کنند تحریک خواهد کرد، و در نتیجه‌ دیگر احساس خماری نخواهید کرد.

    همان طور که اخیرا اشاره شد، شاهی می‌تواند به عنوان یک عامل پاکسازی کننده عمل کند، که مقدار باکتری‌های سالم موجود در روده را حفظ و از رشد باکتری‌های بد که باعث مشکلات گوارشی مثل یبوست و اسهال می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

    علاوه بر آن، شاهی حاوی فیبر محلول و مقدار کافی آب است که به عنوان یک ادرار آور مهم عمل و به هضم غذا کمک خواهد کرد.

    از آنجایی که شاهی کالری بسیار کمی دارد (در هر وعده‌ی مصرفی حدودا ۱۸ کالری)، این گیاه برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند واقعا مفید است.

    شاهی بدون آن که کالری زیادی به بدن شما بیفزاید، فایده‌های مختلفی به لحاظ تامین مواد مغذی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

    همچنین، شاهی حاوی فیبر رژیمی و آمینو اسیدهایی است که باعث می‌شود برای مدت زمان‌های کوتاه احساس گرسنگی نکنید و مطمئن شوید که معده‌تان نسبت به قبل مدت زمان بیشتری را پر باقی خواهد ماند.

    مصرف شاهی می‌تواند برای کنترل عملکرد کیسه‌ی صفرا بسیار مفید باشد.

    شاهی، با داشتن مقدار زیادی آب، به کم کردن سموم مضری که عملکرد کیسه صفرا را مختل می‌کنند کمک خواهد کرد.

    اما، همیشه یادتان باشد در حالی که شاهی می‌تواند برای سنگ‌های صفرای کوچک مفید باشد، در موارد جدی‌تر لازم است با پزشک مشورت کنید یا تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

    عامل تمیز کننده‌ی موجود در شاهی برای پاکسازی بدن بسیار مفید خواهد بود.

    شاهی میزان ادرار را افزایش می‌دهد، که همین امر به دفع مواد سمی از کل بدن منجر می‌شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی خواص ادرارآور دارد، بنابراین افراد مبتلا به تکرر ادرار، باید در خوردن این گیاه احتیاط کنند.

    شاهی، خاصیت سقط جنین دارد و مصرف زیاد آن در ماه‌های اولیه بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود.

    زنان باردار باید از خوردن شاهی اجتناب کنند زیرا باعث انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شود.

    تخم شاهی می‌تواند انقباضات رحم را افزایش دهد، به همین دلیل برخی از افراد، در مراحل آخر بارداری، برای تحریک زایمان از آن استفاده می‌کنند.

    شاهی، دارای گواتروژن است که مانع از عملکرد درست غده تیروئید و همچنین اختلال در جذب ید می‌شود.

    مصرف زیاد شاهی می‌تواند باعث ایجاد گواتر و کم‌کاری تیروئید و بزرگ شدن غده تیروئید گردد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    طبع شاهی گرم و خشک است.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد.

    سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد.

    توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی می تواند در باغچه، آشپزخانه یا هر جای مناسب دیگر خانه رشد کند.

    – برای کاشت تخم شاهی، نوع با کیفیت آن را خریداری کنید.

    – خاک، کود و آب را در گلدان، سینی یا ظرف ترکیب کنید.

    – تخم شاهی را بر خاک آماده شده بپاشید.

    – آن‌ها را به آرامی در خاک فرو کنید.

    – گلدان را در محیط مناسب با نور کافی قرار دهید.

    – به یاد داشته باشید به طور منظم آن را آبیاری کنید.

    – شاهی‌هایی که رشد کرده‌اند را بچینید اما قسمت ریشه‌ها را بگذارید تا دوباره رشد کنند.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    در حدیث است که خادم امام کاظم علیه السلام مى‌گوید: هرگاه حضرت دستور مى‌داد سبزى بخریم مى‌فرمود تره تیزک (شاهی) هم بخرید و مى‌فرمود: «برخى مردم چقدر احمق‌اند که مى‌گویند تره تیزک در کنار رودخانه جهنّم مى‌روید، در حالى که خداوند فرماید: آتش‌افروز جهنّم، مردم و سنگ بت‌ها یا سنگ کبریت است[۱۸] ،پس چگونه ممکن است سبزى در جهنّم بروید

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    علت زرد شدن برگ های شاهی :

    آبیاری بیش از اندازه ( بعداز جوان هزنی و در شرایط عادی زمانی که رطوبت سطح خاک کم شد اقدام به آبیاری کنید

    آبیاری کم ، گرما و خشکی هوا

    زهکشی نامناسب خاک و گلدان که اجازه خروج آب اضافی را نمی دهد. افات علت سبز نشدن بذر سبزی شاهی : گرما و سرمای بیش از حد – ابیاری کم – نارس بودن بذر های شاهی

    از آفات مهم شاهی شته ها می باشند و از بیماری های مهم ان سفیدک پودری است و چون برگ ها نازک هستند بهتر است مزرعه زود به زود از لحاظ آفات بررسی شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    «حُرف» یعنی تخم شاهی ۷۰ دارو هست.

    در مورد زنیان گفته شده ۶۰ دارو است.

    هرمس معتقد است هیچوقت رها کن حُرف و زنیان را از جیره غذایی حذف نکن.

    خب این حرف همیشه درست نیست.

    زیرا اگر کسی کولیت یا التهاب روده داشته باشد زنیان برایش سم است.

    اگر کسی حامله باشد زنیان سقط جنین می آورد.

    زنیان شیر مادر را کم میکندو رفته رفته خشک میکند.

    و از آنجا که یکی از داروهای طبیعی ضد سرطان سینه و پستان هم شیردادن به بچه است و وقتی شیر بچه قطع شود درصد ابتلای مادر به سرطان را بالا برده ای.

    نوزاد: از لحظه به دنیا آمدن تا پایان ۱ ماهگی

    طفل: آغاز دو ماهگی تا پایان ۲ سالگی

    کودک: از اول سه سالگی تا پایان ۱۱ سالگی

    تخم شاهی سبزی بنی امیه است و اگر مضطر شدیم تجویز میکنیم.

    سؤال: زنی که بچه شیر میدهد و دوباره حامله میشود این چکار کند؟

    جواب: تا ۶ ماه میتواند.

    به شرطی که مادر به خودش برسد.

    بعد از ۶ ماه نباید شیر دهد زیرا ضرر دارد برای جنین و موجب سقط جنین میشود.

    برای تقویت زن هر ۸ ساعت یک لیوان شیر با عسل با خرما مصرف شود.

    در طول روز ریز مغذی استفاده کند یعنی ۱۴ عدد مغز خام بادام شیرین درختی بخورد.

    ظهرها خورش یا آبگوشت یا سوپ بوقلون داده شود.

    شاهی یا تره تیزک یا رشاد گیاهی یکساله است به ارتفاع ۲۰ تا۳۰ سانتیمتر که در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد این گیاه دارای نشاسته و روغن است.

    روغنش هم فرار است.

    این گیاه با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار میگیرد و به عنوان دارو استفاده میشود.

    ما همیشه از باب حکم ثانوی به عنوان دارو تجویز میکنیم.

    یعنی اگر داروی دیگر نبود یا به مزاج فرد نمیخورد.

    بخاطر روایاتی که میفرمود شاهی سبزی بنی امیه بوده است.

    گرچه املاح معدنی مثل ید، آرسنیک، منگنز، روی، گوگرد و مقدار زیادی کارُتن دارد.

    خواص دارویی شاهی

    ۱٫لکه های سفید پوست را برطرف میکند(در روایات شیعه خورشت ماش، امام رضا(ع) فرمود: برگ چغندر با گوشت تازه گاو برای درمان سفیدی سطحی پوست(بیاض) و لکه های سفید گسترده پوست(بحق) مفید است) اینها با بَرَس یا پیسی فرق میکند که چهارلایه‌ی پوست را میگیرد و گاهی به عضله هم میرسد.

    از امام صادق(ع) بحث خورشت ماش روایت داریم و از امام رضا(ع) «الصلق مع لحم البقر» روایت داریم.

    یعنی برگ چغندر نه غده زیر زمینی که دنبال لبو بگردی.

    «ال» در البقر، عهد ذهنی است و مراد گوشت تازه است.

    اگر کسی گوشت مانده گاو بخورد مبتلا به بیماری «جرب» یعنی گری یا همان گال.

    پس به طریق اولی فست فوت، سوسیس ،پیتزا و… را نباید خورد که انواع بیماری ها را درپی دارد از جمله گری.

    امام صادق (ع) فرمود میبینید یهودی ها دچار بیماری جذام و خوره نمیشوند بخاطر این است که در جیره غذایی شان صلق است.

    یعنی برگ چغندر.

    بعنوان سالاد یا خورشتش را درست کنید مانند خورشت کرفس.

    حضرت در ادامه میفرمایند یهودی ها رگهای گوشت را نمیخورند لذا در روایات نهی شده است.

    ۲٫ توقف رشد سلولهای سرطانی.

    (برای رشد سلولهای سرطانی: قولنجان، گل خارمریم، گیاه مُخَلّصه، هویج زرد استفاده شود که مخلصه از بقیه قوی تر است در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی)

    ۳٫ شاهی دارای روغن های مایع گوگرد دار برای مخاط دستگاه تنفسی مفید است.

    ۴٫ برطرف کردن کک‌های پوست مفید است.

    اگر صابون و شامپو زیاد مصرف کنید تمام بدنش دانه زیاد میزند، در این صورت یا باید صابون گوگرد دار مصرف کرد یا اینکه عصاره شاهی به بدنش بمالد تا جوش ها خوب شود.

    ۵٫ رفع برونشیت یا سیاه سرفه یا سل ریوی: برای این کار باید هر روز ۶۰ تا ۱۵۰ گرم شیره تره تیزک مصرف کند.

    (این را میگوید اما نمیگوید که ضد بی اشتهایی است لذا فرد پرخور میشود)

    ۶٫ در بحث شاهی برای خون ریزی لثه برگهای تازه شاهی را بخورند و فرو دهند.

    جویدن برگهای تازه شاهی لثه ها را محکم میکند……

    اخه چرا اینقدر دروغ مینویسین شاهی جذام اوره

    ساحل چمخاله، عصاره ای از طبیعت شمال ایران

    فهرست آثار ثبت شده ایران در سازمان جهانی یونسکو

    فریده شجاعی: امکان برگزاری اردوهای تیم سه نفره دختران را نداریم

    پشت پرده اعتراض پرسپولیسی‌ها به مشکلات مالی/ پای دو نفر در میان است

    باند قاچاق سلاح در فارس متلاشی شد

    از این بازار حبابی خانه نخرید/ مشاور املاک‌نماها، بلای جان بازار مسکن

    خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری کیش/ کفگیر هتل دارها به ته‌دیگ خورده است

    راه‌اندازی جشنواره نمایشنامه‌های اقتباسی از ادبیات کهن ایران

    استفاده از قابلیت‌های آموزش مجازی در ایام پساکرونا

    اسماعیلی: با حاد شدن شرایط شاید به وضعیت تعطیلی بازگردیم

    بهترین بازارهای خیابانی جهان

    ترشی آلبالو 🥘 چگونه ترشی آلبالو درست کنیم / نکات ترشی آلبالو / خواص آلبالو

    امیر حسین آرمان 🎬 بیوگرافی امیر حسین آرمان به همراه عکس

    سادگی و اختصار در عکاسی / عوامل موثر در گرفتن عکس زیبا

    الگوی پیش بند آشپزخانه / پیش بند آشپزخانه / آموزش تصویری دوخت پیش بند

    استامینوفن کدئین : موارد مصرف, عوارض و تداخلات دارویی / کدئین در بارداری

    زردی: درمان، واگیر / زردی بزرگسالان: تغذیه / درجه و جدول زردی نوزاد / هپاتیت

    زخم معده : علائم, تشخیص و درمان / علائم زخم معده بدخیم

    شهر کاریز / شهر زیر زمینی کاریز / جاذبه های جزیره کیش / ایرانگردی / جهانگردی

    تعبیر خواب ناخن 🌒 تعبیر خواب ناخن گرفتن از ابن سیرین و امام صادق

    طرح گلدوزی / ایده های گلدوزی / ایده های خلاقانه و زیبا با استفاده از هنر گلدوزی

    کوفته کشک اصفهانی 🥘 طرز تهیه کوفته برنجی یا کوفته کشک اصفهانی

    مهراد جم 🎬 بیوگرافی و عکس های مهراد جم / همه چیز درباره مهراد جم

    کنافه 🥘 طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی در فر و ماهیتابه در ماه رمضان

    دشت کویر / دشت کویر کجاست / تور دشت کویر / چگونه به دشت کویر برویم

    طالع بینی سال اسب / طالع بینی چینی متولدین سال اسب / طالع بینی سالها

    گوجه فرنگی : خواص, مضرات و طبع گوجه فرنگی / گوجه فرنگی برای کلیه

    شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    تعبیر خواب ادرار 🌒 تعبیر خواب ادرار زن / تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    ساقه دوزی / آموزش دوخت ساقه دوزی / طرح برای ساقه دوزی

    صفحه اصلی » تغذیه و سلامت 🔥 » تغذیه 🔥 » شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب:

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    برگ‌ها، ساقه‌ها و تخم شاهی در تهیه داروهای سنتی به کار می‌روند.

    برای مثال، تخم شاهی به عنوان درمانی برای کاهش علائم آسم و همچنین بهبود عملکرد ریه‌ها در افراد مبتلا به آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    همچنین شاهی می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به هموروئید نیز به کار ‌رود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    تخم شاهی دارای مواد شیمیایی گیاهی است که شبیه به استروژن هستند، بنابراین مصرف آن‌ها به تنظیم سیکل نامنظم قاعدگی کمک می‌کند.

    تخم شاهی را می‌توان برای کاهش علائم یبوست و سوء هاضمه مصرف کرد.

    تخم شاهی را می‌توان جوید یا این‌که با عسل ترکیب کرد که به عنوان اکسپکتورانت برای درمان سرماخوردگی، سردرد، آسم، گلودرد و سرفه به کار می‌رود.

    تخم شاهی برای درمان افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن به کار می‌رود.

    مصرف تخم شاهی به افزایش هموگلوبین کمک می‌کند.

    شاهی، طعمی فلفلی، معطر و تیز دارد.

    می‌توان آن را به صورت خام در سالاد‌ها و ساندویچ‌ها خورد یا این‌که به عنوان گیاه معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کرد.

    تخم شاهی را می‌توان قبل از خوردن، با نمک بو داد.

    تخم شاهی را می‌توان با آب و عسل ترکیب کرد تا خمیر سفتی به دست بیاید.

    سپس برای درمان آفتاب سوختگی، تحریکات پوستی، خشکی پوست و ترک لب‌ها این خمیر را روی پوست قرار داد.

    شاهی، منبعی سرشار از پروتئین و آهن است که برای درمان افراد مبتلا به ریزش مو به کار می‌رود.

    مصرف ساقه، برگ و تخم شاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

    مصرف شاهی به تحریک غده‌های شیری و تولید شیر در مادران شیرده کمک می‌کند.

    به دلیل داشتن این خواص، مادران شیرده برای افزایش تولید شیر، به خوردن غذاهای حاوی شاهی توصیه می‌شوند.

    همچنین، به دلیل پروتئین و آهن بالای شاهی، آن را بعد از زایمان، به مادران شیرده می‌دهند.

    مصرف شاهی به افزایش و تقویت میل جنسی کمک می‌کند.

    شاهی می تواند به عنوان ماده مسهل برای افراد مبتلا به یبوست به کار رود.

    تخم شاهی را می‌توان با عسل ترکیب کرد که برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    شاهی را معمولا با آب گرم ترکیب می‌کنند که برای درمان کولیک به ویژه در کودکان مفید است.

    تخم شاهی حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    به دلیل داشتن این خاصیت، می‌تواند به عنوان یک داروی محافظ در برابر شیمی درمانی و به منظور محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان به کار رود.

    شاهی منبعی عالی از اسید فولیک، ویتامین C، فیبر رژیمی، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین A، فولات و ویتامین E است.

    تخم شاهی بسیار مغذی است و حاوی اسید اسکوربیک، توکوفرول، اسید فولیک، اسیدهای چرب لینولئیک، آهن، بتاکاروتن و آراکیدیک است.

    تخم شاهی حاوی اسید چرب آراکیدیک و اسید لینولئیک است و بنابراین در تقویت حافظه نقش دارد.

    آیا می‌دانستید شاهی یکی از برترین منابع ویتامین C است؟ در واقع، مقدار ویتامین C موجود در شاهی از مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال بیشتر است.

    بنابراین، برای حفظ ویتامین C بدن بسیار ضروری است، چون ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن است.

    مصرف ویتامین C در کاهش احتمال آسیب سلول‌های خونی، ترمیم بافت مغز، و هر بیماری دیگری حائز اهمیت است.

    مقدار زیاد ویتامین C موجود در شاهی برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است.

    مطالعه‌ای که در اروپا انجام شد نشان می‌دهد ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند برای حفاظت از چشم در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید مفید باشد، و از این رو سلامت چشم‌ها را حفظ می‌کند.

    ویتامین C موجود در شاهی درمان خوبی برای آسم کودکان است.

  • جدیدترین عکسهای مدلهای زن ایرانی
  • مطالعه‌ای که بر روی کودکان انجام شد نشان داد کودکانی که در روز دست کم ۰.۲ میلی‌گرم ویتامین C مصرف می‌کنند حجم بازدمی‌ اجباری‌شان (FEV) افزایش پیدا می‌کند.

    این مطالعه ثابت کرد ویتامین C می‌تواند برای کاهش علائم آسم کودکان بسیار مفید باشد.

    ویتامین C موجود در شاهی، اگر با ویتامین E که در آن هست ترکیب شود، برای کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول‌های قرمز خون بسیار موثر است.

    در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی اخیرا اثبات شده است که شاهی می‌تواند برای حفظ سلامت خون مفید باشد، در نتیجه اندام‌های مختلف بدن به درستی کار خواهند کرد.

    مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، من جمله شاهی، برای حفاظت از شما در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند بسیار کشنده باشند مانند آلزایمر یا هر آسیب مغزی دیگری بسیار مفید باشد، و پیامد‌های ناشی از آسیب مغزی را بهبود ببخشد.

    بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، کسانی که سطح ویتامین C پایین‌تری دارند بیشتر در ابتلا به آسیب‌ مغزی جراحتی پایدار آسیب پذیر هستند.

    در واقع، بعضی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که ویتامین C در فعالیت‌ نورون‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

    بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که شاهی می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر باشد.

    شاهی منبع بی‌نظیری از ویتامین C است، که می‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را آزاد کند و از شما در برابر آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

    ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند در پردازش سلول‌های رویانی (اولیه) بسیار فعالانه عمل کند، و در نتیجه سلامت قلب‌تان را حفظ می‌کند و کلسترل بد شما نسبت به قبل در سطح کمتری خواهد بود.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    سوای ویتامین C، شاهی حاوی مقادیر زیادی فولات نیز هست، که ماده‌ی مغذی مهمی است، به خصوص برای زنان باردار.

    فولات به طور گسترده به عنوان یک حفاظت کننده شناخته می‌شود که از نقص مادرزادی و نقص لوله‌ی عصبی در نوزدان جلوگیری می‌کند.

    فولات برای زنان شیرده نیز بسیار مفید است.

    سوای آن، فولات برای پیشگیری از هر نوع بیماری مانند سکته، سرطان سینه، سرطان روده، و پوکی استخوان واقعا موثر است.

    شاهی همچنین به خاطر داشتن ترکیب فولات می‌تواند افسردگی را کاهش بدهد و بر طرف کند.

    در واقع، فولات می‌تواند با انتقال دهنده‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی همکاری و تولید هورمون سروتونین را تحریک کند، که یک هورمون ضد افسردگی است.

    در مطالعه‌ای که بر روی ۱۵۳۱۵ شرکت کننده صورت گرفت مشخص شد کسانی که سطح فولات پایینی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

    سطح پایین فولات در بدن ممکن است به خاطر مصرف بیش از حد الکل حاصل شده باشد.

    بنابراین، بهتر است مصرف الکل را ترک کنید و به جای آن از این گیاه سالم مصرف کنید.

    ترکیب فولات موجود در شاهی برای حفظ توانایی عملکرد شناختی درست مغز بسیار مفید خواهد بود.

    مطالعه‌ای وجود دارد که بر روی شرکت کنندگان مرد بین ۵۰ تا ۷۰ سال صورت گرفته است و به آن‌ها بر یک مبنای منظم ۸۰ میلی گرم فولات داده شده است.

    نتیجه‌ی آن مطالعه این بود که شرکت‌کنندگان به کاهش عملکرد شناختی دچار نشدند و همچنین فصاحت کلام‌شان نیز حفظ شد.

    پس، مصرف شاهی برای افراد مسن یک خوراکی مکمکل بی‌نظیر است.

    مطالعه‌ای بر روی ۶۶۲ شرکت کننده انجام شده است که نشان می‌دهد مقدار کافی فولات در بدن می‌تواند از خطر سکته پیشگیری کند.

    مصرف شاهی می‌تواند به شما کمک کند غذاهای غنی شده را جایگزین کنید، که برای پیشگیری از سکته مفید است چون شاهی حاوی مقدار زیادی فولات است.

    فولاتی که در شاهی وجود دارد می‌تواند برای زنانی که امیدوارند بارداری سالمی داشته باشند نیز مفید است.

    مقدار کافی فولات در دوران بارداری برای رشد و پرورش جنین مفید بسیار مهم است.

    همچنین، مطابق بعضی از مطالعات، مصرف حداقل ۴۰۰ میلی گرم فولات در روز به صورت روتین احتمال ابتلا به نقص لوله‌ی عصبی را در طول دوره‌ی بارداری کاهش خواهد داد.

    بسیاری از پژوهشگران موافق هستند که شاهی حاوی مقدار زیادی کلسیم است، که برای حفاظت از شما در برابر انواعی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، و فشار خون بسیار موثر است.

    نشان داده شده است که کلسیم موجود در شاهی نیز در مقایسه با اثرات و عوارض قلبی عروقی که ممکن است در افرادی که دوز زیادی از مکمل‌ها را مصرف می‌کنند اتفاق بیفتد کم‌خطرتر است.

    کلسیمی که در شاهی وجود دارد به شما برای محافظت در برابر هر نوع بیماری استخوانی، به خصوص پوکی استخوان، بسیار کمک خواهد کرد.

    کلسیم با تحریک تولید استئوبلاست نقشی حیاتی در تقویت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

    کلسیم در ترکیب با فولات موجود در شاهی از تراکم استخوانی افراد پیر و جوان محافظت می‌کند.

    از آنجایی که شاهی منبع غنی کلسیم است، اثرات خارق‌العاده‌ای برای دندان‌هایتان به همراه خواهد داشت.

    وقتی از این گیاه مصرف می‌کنید، دندان‌های‌تان قدرتمندتر و محکم‌تر از قبل خواهند شد.

    در واقع، جویدن شاهی راه بی‌نظیری برای قوی‌تر کردن دندن‌ها نسبت به قبل است. با جویدن شاهی، خونریزی لثه نیز درمان خواهد شد.

    شاهی ید فراوانی نیز دارد، که برای تنظیم میزان هورمون تیروئید بسیار مفید است.

    اگر بدن بر تولید هورمون تیروئید کنترلی نداشته باشد، به احتمال فراوان از بیماری‌هایی مانند گواتر و کم کاری تیروئید رنج خواهد برد، که می‌تواند به علائم بسیاری مانند سرماخوردگی، یبوست، افسردگی و اضافه وزن منجر شود.

    پس، مصرف شاهی برای تثبیت تولید هورمون تیروئید در بدن بسیار موثر است.

    شاهی حاوی ترکیبی به نام سولفور گلیکوزید است، که برای درمان هر نوع بیماری مربوط به برونشیت بلند مدت، به خصوص سرفه، بسیار موثر است.

    بعضی از متخصصان می‌گویند که سولفور گلیکوزید اثرات خلط آور دارد، که سلاحی کارآمد برای غلبه بر بیماری‌های مربوط به برونشیت مزمن است.

    میزان بالای فیبر محلول موجود در شاهی اثری هیپوگلیسمیک دارد که جذب کربوهیدارت‌ها از روده را کاهش خواهد داد.

    در نتیجه، تعجبی ندارد که شاهی بتواند به حفظ سطح قند خون یا درمان قند خون بالا کمک کند که برای افراد دیابتی این امر بسیار مفید است.

    اما، این فایده‌ی شاهی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد چون همچنان ادله‌ی علمی کمی درباره‌ی آن وجود دارد.

    وقتی بیش از حد الکل مصرف کنید ممکن است دچار خماری بعد از مستی شوید، که باعث پر شدن بیش از حد کبدتان می‌شود.

    شاهی، اگر به صورت یک آب میوه مصرف شود، برای درمان احساس خماری واقعا موثر خواهد بود چون آنزیم‌های پاکسازی کننده‌ای که کبد را سم زدایی می‌کنند تحریک خواهد کرد، و در نتیجه‌ دیگر احساس خماری نخواهید کرد.

    همان طور که اخیرا اشاره شد، شاهی می‌تواند به عنوان یک عامل پاکسازی کننده عمل کند، که مقدار باکتری‌های سالم موجود در روده را حفظ و از رشد باکتری‌های بد که باعث مشکلات گوارشی مثل یبوست و اسهال می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

    علاوه بر آن، شاهی حاوی فیبر محلول و مقدار کافی آب است که به عنوان یک ادرار آور مهم عمل و به هضم غذا کمک خواهد کرد.

    از آنجایی که شاهی کالری بسیار کمی دارد (در هر وعده‌ی مصرفی حدودا ۱۸ کالری)، این گیاه برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند واقعا مفید است.

    شاهی بدون آن که کالری زیادی به بدن شما بیفزاید، فایده‌های مختلفی به لحاظ تامین مواد مغذی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

    همچنین، شاهی حاوی فیبر رژیمی و آمینو اسیدهایی است که باعث می‌شود برای مدت زمان‌های کوتاه احساس گرسنگی نکنید و مطمئن شوید که معده‌تان نسبت به قبل مدت زمان بیشتری را پر باقی خواهد ماند.

    مصرف شاهی می‌تواند برای کنترل عملکرد کیسه‌ی صفرا بسیار مفید باشد.

    شاهی، با داشتن مقدار زیادی آب، به کم کردن سموم مضری که عملکرد کیسه صفرا را مختل می‌کنند کمک خواهد کرد.

    اما، همیشه یادتان باشد در حالی که شاهی می‌تواند برای سنگ‌های صفرای کوچک مفید باشد، در موارد جدی‌تر لازم است با پزشک مشورت کنید یا تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

    عامل تمیز کننده‌ی موجود در شاهی برای پاکسازی بدن بسیار مفید خواهد بود.

    شاهی میزان ادرار را افزایش می‌دهد، که همین امر به دفع مواد سمی از کل بدن منجر می‌شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی خواص ادرارآور دارد، بنابراین افراد مبتلا به تکرر ادرار، باید در خوردن این گیاه احتیاط کنند.

    شاهی، خاصیت سقط جنین دارد و مصرف زیاد آن در ماه‌های اولیه بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود.

    زنان باردار باید از خوردن شاهی اجتناب کنند زیرا باعث انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شود.

    تخم شاهی می‌تواند انقباضات رحم را افزایش دهد، به همین دلیل برخی از افراد، در مراحل آخر بارداری، برای تحریک زایمان از آن استفاده می‌کنند.

    شاهی، دارای گواتروژن است که مانع از عملکرد درست غده تیروئید و همچنین اختلال در جذب ید می‌شود.

    مصرف زیاد شاهی می‌تواند باعث ایجاد گواتر و کم‌کاری تیروئید و بزرگ شدن غده تیروئید گردد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    طبع شاهی گرم و خشک است.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد.

    سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد.

    توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی می تواند در باغچه، آشپزخانه یا هر جای مناسب دیگر خانه رشد کند.

    – برای کاشت تخم شاهی، نوع با کیفیت آن را خریداری کنید.

    – خاک، کود و آب را در گلدان، سینی یا ظرف ترکیب کنید.

    – تخم شاهی را بر خاک آماده شده بپاشید.

    – آن‌ها را به آرامی در خاک فرو کنید.

    – گلدان را در محیط مناسب با نور کافی قرار دهید.

    – به یاد داشته باشید به طور منظم آن را آبیاری کنید.

    – شاهی‌هایی که رشد کرده‌اند را بچینید اما قسمت ریشه‌ها را بگذارید تا دوباره رشد کنند.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    در حدیث است که خادم امام کاظم علیه السلام مى‌گوید: هرگاه حضرت دستور مى‌داد سبزى بخریم مى‌فرمود تره تیزک (شاهی) هم بخرید و مى‌فرمود: «برخى مردم چقدر احمق‌اند که مى‌گویند تره تیزک در کنار رودخانه جهنّم مى‌روید، در حالى که خداوند فرماید: آتش‌افروز جهنّم، مردم و سنگ بت‌ها یا سنگ کبریت است[۱۸] ،پس چگونه ممکن است سبزى در جهنّم بروید

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    علت زرد شدن برگ های شاهی :

    آبیاری بیش از اندازه ( بعداز جوان هزنی و در شرایط عادی زمانی که رطوبت سطح خاک کم شد اقدام به آبیاری کنید

    آبیاری کم ، گرما و خشکی هوا

    زهکشی نامناسب خاک و گلدان که اجازه خروج آب اضافی را نمی دهد. افات علت سبز نشدن بذر سبزی شاهی : گرما و سرمای بیش از حد – ابیاری کم – نارس بودن بذر های شاهی

    از آفات مهم شاهی شته ها می باشند و از بیماری های مهم ان سفیدک پودری است و چون برگ ها نازک هستند بهتر است مزرعه زود به زود از لحاظ آفات بررسی شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    «حُرف» یعنی تخم شاهی ۷۰ دارو هست.

    در مورد زنیان گفته شده ۶۰ دارو است.

    هرمس معتقد است هیچوقت رها کن حُرف و زنیان را از جیره غذایی حذف نکن.

    خب این حرف همیشه درست نیست.

    زیرا اگر کسی کولیت یا التهاب روده داشته باشد زنیان برایش سم است.

    اگر کسی حامله باشد زنیان سقط جنین می آورد.

    زنیان شیر مادر را کم میکندو رفته رفته خشک میکند.

    و از آنجا که یکی از داروهای طبیعی ضد سرطان سینه و پستان هم شیردادن به بچه است و وقتی شیر بچه قطع شود درصد ابتلای مادر به سرطان را بالا برده ای.

    نوزاد: از لحظه به دنیا آمدن تا پایان ۱ ماهگی

    طفل: آغاز دو ماهگی تا پایان ۲ سالگی

    کودک: از اول سه سالگی تا پایان ۱۱ سالگی

    تخم شاهی سبزی بنی امیه است و اگر مضطر شدیم تجویز میکنیم.

    سؤال: زنی که بچه شیر میدهد و دوباره حامله میشود این چکار کند؟

    جواب: تا ۶ ماه میتواند.

    به شرطی که مادر به خودش برسد.

    بعد از ۶ ماه نباید شیر دهد زیرا ضرر دارد برای جنین و موجب سقط جنین میشود.

    برای تقویت زن هر ۸ ساعت یک لیوان شیر با عسل با خرما مصرف شود.

    در طول روز ریز مغذی استفاده کند یعنی ۱۴ عدد مغز خام بادام شیرین درختی بخورد.

    ظهرها خورش یا آبگوشت یا سوپ بوقلون داده شود.

    شاهی یا تره تیزک یا رشاد گیاهی یکساله است به ارتفاع ۲۰ تا۳۰ سانتیمتر که در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد این گیاه دارای نشاسته و روغن است.

    روغنش هم فرار است.

    این گیاه با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار میگیرد و به عنوان دارو استفاده میشود.

    ما همیشه از باب حکم ثانوی به عنوان دارو تجویز میکنیم.

    یعنی اگر داروی دیگر نبود یا به مزاج فرد نمیخورد.

    بخاطر روایاتی که میفرمود شاهی سبزی بنی امیه بوده است.

    گرچه املاح معدنی مثل ید، آرسنیک، منگنز، روی، گوگرد و مقدار زیادی کارُتن دارد.

    خواص دارویی شاهی

    ۱٫لکه های سفید پوست را برطرف میکند(در روایات شیعه خورشت ماش، امام رضا(ع) فرمود: برگ چغندر با گوشت تازه گاو برای درمان سفیدی سطحی پوست(بیاض) و لکه های سفید گسترده پوست(بحق) مفید است) اینها با بَرَس یا پیسی فرق میکند که چهارلایه‌ی پوست را میگیرد و گاهی به عضله هم میرسد.

    از امام صادق(ع) بحث خورشت ماش روایت داریم و از امام رضا(ع) «الصلق مع لحم البقر» روایت داریم.

    یعنی برگ چغندر نه غده زیر زمینی که دنبال لبو بگردی.

    «ال» در البقر، عهد ذهنی است و مراد گوشت تازه است.

    اگر کسی گوشت مانده گاو بخورد مبتلا به بیماری «جرب» یعنی گری یا همان گال.

    پس به طریق اولی فست فوت، سوسیس ،پیتزا و… را نباید خورد که انواع بیماری ها را درپی دارد از جمله گری.

    امام صادق (ع) فرمود میبینید یهودی ها دچار بیماری جذام و خوره نمیشوند بخاطر این است که در جیره غذایی شان صلق است.

    یعنی برگ چغندر.

    بعنوان سالاد یا خورشتش را درست کنید مانند خورشت کرفس.

    حضرت در ادامه میفرمایند یهودی ها رگهای گوشت را نمیخورند لذا در روایات نهی شده است.

    ۲٫ توقف رشد سلولهای سرطانی.

    (برای رشد سلولهای سرطانی: قولنجان، گل خارمریم، گیاه مُخَلّصه، هویج زرد استفاده شود که مخلصه از بقیه قوی تر است در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی)

    ۳٫ شاهی دارای روغن های مایع گوگرد دار برای مخاط دستگاه تنفسی مفید است.

    ۴٫ برطرف کردن کک‌های پوست مفید است.

    اگر صابون و شامپو زیاد مصرف کنید تمام بدنش دانه زیاد میزند، در این صورت یا باید صابون گوگرد دار مصرف کرد یا اینکه عصاره شاهی به بدنش بمالد تا جوش ها خوب شود.

    ۵٫ رفع برونشیت یا سیاه سرفه یا سل ریوی: برای این کار باید هر روز ۶۰ تا ۱۵۰ گرم شیره تره تیزک مصرف کند.

    (این را میگوید اما نمیگوید که ضد بی اشتهایی است لذا فرد پرخور میشود)

    ۶٫ در بحث شاهی برای خون ریزی لثه برگهای تازه شاهی را بخورند و فرو دهند.

    جویدن برگهای تازه شاهی لثه ها را محکم میکند……

    اخه چرا اینقدر دروغ مینویسین شاهی جذام اوره

    ساحل چمخاله، عصاره ای از طبیعت شمال ایران

    فهرست آثار ثبت شده ایران در سازمان جهانی یونسکو

    فریده شجاعی: امکان برگزاری اردوهای تیم سه نفره دختران را نداریم

    پشت پرده اعتراض پرسپولیسی‌ها به مشکلات مالی/ پای دو نفر در میان است

    باند قاچاق سلاح در فارس متلاشی شد

    از این بازار حبابی خانه نخرید/ مشاور املاک‌نماها، بلای جان بازار مسکن

    خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری کیش/ کفگیر هتل دارها به ته‌دیگ خورده است

    راه‌اندازی جشنواره نمایشنامه‌های اقتباسی از ادبیات کهن ایران

    استفاده از قابلیت‌های آموزش مجازی در ایام پساکرونا

    اسماعیلی: با حاد شدن شرایط شاید به وضعیت تعطیلی بازگردیم

    بهترین بازارهای خیابانی جهان

    ترشی آلبالو 🥘 چگونه ترشی آلبالو درست کنیم / نکات ترشی آلبالو / خواص آلبالو

    امیر حسین آرمان 🎬 بیوگرافی امیر حسین آرمان به همراه عکس

    سادگی و اختصار در عکاسی / عوامل موثر در گرفتن عکس زیبا

    الگوی پیش بند آشپزخانه / پیش بند آشپزخانه / آموزش تصویری دوخت پیش بند

    استامینوفن کدئین : موارد مصرف, عوارض و تداخلات دارویی / کدئین در بارداری

    زردی: درمان، واگیر / زردی بزرگسالان: تغذیه / درجه و جدول زردی نوزاد / هپاتیت

    زخم معده : علائم, تشخیص و درمان / علائم زخم معده بدخیم

    شهر کاریز / شهر زیر زمینی کاریز / جاذبه های جزیره کیش / ایرانگردی / جهانگردی

    تعبیر خواب ناخن 🌒 تعبیر خواب ناخن گرفتن از ابن سیرین و امام صادق

    طرح گلدوزی / ایده های گلدوزی / ایده های خلاقانه و زیبا با استفاده از هنر گلدوزی

    کوفته کشک اصفهانی 🥘 طرز تهیه کوفته برنجی یا کوفته کشک اصفهانی

    مهراد جم 🎬 بیوگرافی و عکس های مهراد جم / همه چیز درباره مهراد جم

    کنافه 🥘 طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی در فر و ماهیتابه در ماه رمضان

    دشت کویر / دشت کویر کجاست / تور دشت کویر / چگونه به دشت کویر برویم

    طالع بینی سال اسب / طالع بینی چینی متولدین سال اسب / طالع بینی سالها

    گوجه فرنگی : خواص, مضرات و طبع گوجه فرنگی / گوجه فرنگی برای کلیه

    شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    تعبیر خواب ادرار 🌒 تعبیر خواب ادرار زن / تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    ساقه دوزی / آموزش دوخت ساقه دوزی / طرح برای ساقه دوزی

    صفحه اصلی » تغذیه و سلامت 🔥 » تغذیه 🔥 » شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب:

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    برگ‌ها، ساقه‌ها و تخم شاهی در تهیه داروهای سنتی به کار می‌روند.

    برای مثال، تخم شاهی به عنوان درمانی برای کاهش علائم آسم و همچنین بهبود عملکرد ریه‌ها در افراد مبتلا به آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    همچنین شاهی می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به هموروئید نیز به کار ‌رود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    تخم شاهی دارای مواد شیمیایی گیاهی است که شبیه به استروژن هستند، بنابراین مصرف آن‌ها به تنظیم سیکل نامنظم قاعدگی کمک می‌کند.

    تخم شاهی را می‌توان برای کاهش علائم یبوست و سوء هاضمه مصرف کرد.

    تخم شاهی را می‌توان جوید یا این‌که با عسل ترکیب کرد که به عنوان اکسپکتورانت برای درمان سرماخوردگی، سردرد، آسم، گلودرد و سرفه به کار می‌رود.

    تخم شاهی برای درمان افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن به کار می‌رود.

    مصرف تخم شاهی به افزایش هموگلوبین کمک می‌کند.

    شاهی، طعمی فلفلی، معطر و تیز دارد.

    می‌توان آن را به صورت خام در سالاد‌ها و ساندویچ‌ها خورد یا این‌که به عنوان گیاه معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کرد.

    تخم شاهی را می‌توان قبل از خوردن، با نمک بو داد.

    تخم شاهی را می‌توان با آب و عسل ترکیب کرد تا خمیر سفتی به دست بیاید.

    سپس برای درمان آفتاب سوختگی، تحریکات پوستی، خشکی پوست و ترک لب‌ها این خمیر را روی پوست قرار داد.

    شاهی، منبعی سرشار از پروتئین و آهن است که برای درمان افراد مبتلا به ریزش مو به کار می‌رود.

    مصرف ساقه، برگ و تخم شاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

    مصرف شاهی به تحریک غده‌های شیری و تولید شیر در مادران شیرده کمک می‌کند.

    به دلیل داشتن این خواص، مادران شیرده برای افزایش تولید شیر، به خوردن غذاهای حاوی شاهی توصیه می‌شوند.

    همچنین، به دلیل پروتئین و آهن بالای شاهی، آن را بعد از زایمان، به مادران شیرده می‌دهند.

    مصرف شاهی به افزایش و تقویت میل جنسی کمک می‌کند.

    شاهی می تواند به عنوان ماده مسهل برای افراد مبتلا به یبوست به کار رود.

    تخم شاهی را می‌توان با عسل ترکیب کرد که برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    شاهی را معمولا با آب گرم ترکیب می‌کنند که برای درمان کولیک به ویژه در کودکان مفید است.

    تخم شاهی حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    به دلیل داشتن این خاصیت، می‌تواند به عنوان یک داروی محافظ در برابر شیمی درمانی و به منظور محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان به کار رود.

    شاهی منبعی عالی از اسید فولیک، ویتامین C، فیبر رژیمی، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین A، فولات و ویتامین E است.

    تخم شاهی بسیار مغذی است و حاوی اسید اسکوربیک، توکوفرول، اسید فولیک، اسیدهای چرب لینولئیک، آهن، بتاکاروتن و آراکیدیک است.

    تخم شاهی حاوی اسید چرب آراکیدیک و اسید لینولئیک است و بنابراین در تقویت حافظه نقش دارد.

    آیا می‌دانستید شاهی یکی از برترین منابع ویتامین C است؟ در واقع، مقدار ویتامین C موجود در شاهی از مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال بیشتر است.

    بنابراین، برای حفظ ویتامین C بدن بسیار ضروری است، چون ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن است.

    مصرف ویتامین C در کاهش احتمال آسیب سلول‌های خونی، ترمیم بافت مغز، و هر بیماری دیگری حائز اهمیت است.

    مقدار زیاد ویتامین C موجود در شاهی برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است.

    مطالعه‌ای که در اروپا انجام شد نشان می‌دهد ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند برای حفاظت از چشم در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید مفید باشد، و از این رو سلامت چشم‌ها را حفظ می‌کند.

    ویتامین C موجود در شاهی درمان خوبی برای آسم کودکان است.

  • مدل آرایش برای پوست روشن
  • مطالعه‌ای که بر روی کودکان انجام شد نشان داد کودکانی که در روز دست کم ۰.۲ میلی‌گرم ویتامین C مصرف می‌کنند حجم بازدمی‌ اجباری‌شان (FEV) افزایش پیدا می‌کند.

    این مطالعه ثابت کرد ویتامین C می‌تواند برای کاهش علائم آسم کودکان بسیار مفید باشد.

    ویتامین C موجود در شاهی، اگر با ویتامین E که در آن هست ترکیب شود، برای کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول‌های قرمز خون بسیار موثر است.

    در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی اخیرا اثبات شده است که شاهی می‌تواند برای حفظ سلامت خون مفید باشد، در نتیجه اندام‌های مختلف بدن به درستی کار خواهند کرد.

    مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، من جمله شاهی، برای حفاظت از شما در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند بسیار کشنده باشند مانند آلزایمر یا هر آسیب مغزی دیگری بسیار مفید باشد، و پیامد‌های ناشی از آسیب مغزی را بهبود ببخشد.

    بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، کسانی که سطح ویتامین C پایین‌تری دارند بیشتر در ابتلا به آسیب‌ مغزی جراحتی پایدار آسیب پذیر هستند.

    در واقع، بعضی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که ویتامین C در فعالیت‌ نورون‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

    بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که شاهی می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر باشد.

    شاهی منبع بی‌نظیری از ویتامین C است، که می‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را آزاد کند و از شما در برابر آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

    ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند در پردازش سلول‌های رویانی (اولیه) بسیار فعالانه عمل کند، و در نتیجه سلامت قلب‌تان را حفظ می‌کند و کلسترل بد شما نسبت به قبل در سطح کمتری خواهد بود.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    سوای ویتامین C، شاهی حاوی مقادیر زیادی فولات نیز هست، که ماده‌ی مغذی مهمی است، به خصوص برای زنان باردار.

    فولات به طور گسترده به عنوان یک حفاظت کننده شناخته می‌شود که از نقص مادرزادی و نقص لوله‌ی عصبی در نوزدان جلوگیری می‌کند.

    فولات برای زنان شیرده نیز بسیار مفید است.

    سوای آن، فولات برای پیشگیری از هر نوع بیماری مانند سکته، سرطان سینه، سرطان روده، و پوکی استخوان واقعا موثر است.

    شاهی همچنین به خاطر داشتن ترکیب فولات می‌تواند افسردگی را کاهش بدهد و بر طرف کند.

    در واقع، فولات می‌تواند با انتقال دهنده‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی همکاری و تولید هورمون سروتونین را تحریک کند، که یک هورمون ضد افسردگی است.

    در مطالعه‌ای که بر روی ۱۵۳۱۵ شرکت کننده صورت گرفت مشخص شد کسانی که سطح فولات پایینی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

    سطح پایین فولات در بدن ممکن است به خاطر مصرف بیش از حد الکل حاصل شده باشد.

    بنابراین، بهتر است مصرف الکل را ترک کنید و به جای آن از این گیاه سالم مصرف کنید.

    ترکیب فولات موجود در شاهی برای حفظ توانایی عملکرد شناختی درست مغز بسیار مفید خواهد بود.

    مطالعه‌ای وجود دارد که بر روی شرکت کنندگان مرد بین ۵۰ تا ۷۰ سال صورت گرفته است و به آن‌ها بر یک مبنای منظم ۸۰ میلی گرم فولات داده شده است.

    نتیجه‌ی آن مطالعه این بود که شرکت‌کنندگان به کاهش عملکرد شناختی دچار نشدند و همچنین فصاحت کلام‌شان نیز حفظ شد.

    پس، مصرف شاهی برای افراد مسن یک خوراکی مکمکل بی‌نظیر است.

    مطالعه‌ای بر روی ۶۶۲ شرکت کننده انجام شده است که نشان می‌دهد مقدار کافی فولات در بدن می‌تواند از خطر سکته پیشگیری کند.

    مصرف شاهی می‌تواند به شما کمک کند غذاهای غنی شده را جایگزین کنید، که برای پیشگیری از سکته مفید است چون شاهی حاوی مقدار زیادی فولات است.

    فولاتی که در شاهی وجود دارد می‌تواند برای زنانی که امیدوارند بارداری سالمی داشته باشند نیز مفید است.

    مقدار کافی فولات در دوران بارداری برای رشد و پرورش جنین مفید بسیار مهم است.

    همچنین، مطابق بعضی از مطالعات، مصرف حداقل ۴۰۰ میلی گرم فولات در روز به صورت روتین احتمال ابتلا به نقص لوله‌ی عصبی را در طول دوره‌ی بارداری کاهش خواهد داد.

    بسیاری از پژوهشگران موافق هستند که شاهی حاوی مقدار زیادی کلسیم است، که برای حفاظت از شما در برابر انواعی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، و فشار خون بسیار موثر است.

    نشان داده شده است که کلسیم موجود در شاهی نیز در مقایسه با اثرات و عوارض قلبی عروقی که ممکن است در افرادی که دوز زیادی از مکمل‌ها را مصرف می‌کنند اتفاق بیفتد کم‌خطرتر است.

    کلسیمی که در شاهی وجود دارد به شما برای محافظت در برابر هر نوع بیماری استخوانی، به خصوص پوکی استخوان، بسیار کمک خواهد کرد.

    کلسیم با تحریک تولید استئوبلاست نقشی حیاتی در تقویت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

    کلسیم در ترکیب با فولات موجود در شاهی از تراکم استخوانی افراد پیر و جوان محافظت می‌کند.

    از آنجایی که شاهی منبع غنی کلسیم است، اثرات خارق‌العاده‌ای برای دندان‌هایتان به همراه خواهد داشت.

    وقتی از این گیاه مصرف می‌کنید، دندان‌های‌تان قدرتمندتر و محکم‌تر از قبل خواهند شد.

    در واقع، جویدن شاهی راه بی‌نظیری برای قوی‌تر کردن دندن‌ها نسبت به قبل است. با جویدن شاهی، خونریزی لثه نیز درمان خواهد شد.

    شاهی ید فراوانی نیز دارد، که برای تنظیم میزان هورمون تیروئید بسیار مفید است.

    اگر بدن بر تولید هورمون تیروئید کنترلی نداشته باشد، به احتمال فراوان از بیماری‌هایی مانند گواتر و کم کاری تیروئید رنج خواهد برد، که می‌تواند به علائم بسیاری مانند سرماخوردگی، یبوست، افسردگی و اضافه وزن منجر شود.

    پس، مصرف شاهی برای تثبیت تولید هورمون تیروئید در بدن بسیار موثر است.

    شاهی حاوی ترکیبی به نام سولفور گلیکوزید است، که برای درمان هر نوع بیماری مربوط به برونشیت بلند مدت، به خصوص سرفه، بسیار موثر است.

    بعضی از متخصصان می‌گویند که سولفور گلیکوزید اثرات خلط آور دارد، که سلاحی کارآمد برای غلبه بر بیماری‌های مربوط به برونشیت مزمن است.

    میزان بالای فیبر محلول موجود در شاهی اثری هیپوگلیسمیک دارد که جذب کربوهیدارت‌ها از روده را کاهش خواهد داد.

    در نتیجه، تعجبی ندارد که شاهی بتواند به حفظ سطح قند خون یا درمان قند خون بالا کمک کند که برای افراد دیابتی این امر بسیار مفید است.

    اما، این فایده‌ی شاهی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد چون همچنان ادله‌ی علمی کمی درباره‌ی آن وجود دارد.

    وقتی بیش از حد الکل مصرف کنید ممکن است دچار خماری بعد از مستی شوید، که باعث پر شدن بیش از حد کبدتان می‌شود.

    شاهی، اگر به صورت یک آب میوه مصرف شود، برای درمان احساس خماری واقعا موثر خواهد بود چون آنزیم‌های پاکسازی کننده‌ای که کبد را سم زدایی می‌کنند تحریک خواهد کرد، و در نتیجه‌ دیگر احساس خماری نخواهید کرد.

    همان طور که اخیرا اشاره شد، شاهی می‌تواند به عنوان یک عامل پاکسازی کننده عمل کند، که مقدار باکتری‌های سالم موجود در روده را حفظ و از رشد باکتری‌های بد که باعث مشکلات گوارشی مثل یبوست و اسهال می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

    علاوه بر آن، شاهی حاوی فیبر محلول و مقدار کافی آب است که به عنوان یک ادرار آور مهم عمل و به هضم غذا کمک خواهد کرد.

    از آنجایی که شاهی کالری بسیار کمی دارد (در هر وعده‌ی مصرفی حدودا ۱۸ کالری)، این گیاه برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند واقعا مفید است.

    شاهی بدون آن که کالری زیادی به بدن شما بیفزاید، فایده‌های مختلفی به لحاظ تامین مواد مغذی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

    همچنین، شاهی حاوی فیبر رژیمی و آمینو اسیدهایی است که باعث می‌شود برای مدت زمان‌های کوتاه احساس گرسنگی نکنید و مطمئن شوید که معده‌تان نسبت به قبل مدت زمان بیشتری را پر باقی خواهد ماند.

    مصرف شاهی می‌تواند برای کنترل عملکرد کیسه‌ی صفرا بسیار مفید باشد.

    شاهی، با داشتن مقدار زیادی آب، به کم کردن سموم مضری که عملکرد کیسه صفرا را مختل می‌کنند کمک خواهد کرد.

    اما، همیشه یادتان باشد در حالی که شاهی می‌تواند برای سنگ‌های صفرای کوچک مفید باشد، در موارد جدی‌تر لازم است با پزشک مشورت کنید یا تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

    عامل تمیز کننده‌ی موجود در شاهی برای پاکسازی بدن بسیار مفید خواهد بود.

    شاهی میزان ادرار را افزایش می‌دهد، که همین امر به دفع مواد سمی از کل بدن منجر می‌شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی خواص ادرارآور دارد، بنابراین افراد مبتلا به تکرر ادرار، باید در خوردن این گیاه احتیاط کنند.

    شاهی، خاصیت سقط جنین دارد و مصرف زیاد آن در ماه‌های اولیه بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود.

    زنان باردار باید از خوردن شاهی اجتناب کنند زیرا باعث انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شود.

    تخم شاهی می‌تواند انقباضات رحم را افزایش دهد، به همین دلیل برخی از افراد، در مراحل آخر بارداری، برای تحریک زایمان از آن استفاده می‌کنند.

    شاهی، دارای گواتروژن است که مانع از عملکرد درست غده تیروئید و همچنین اختلال در جذب ید می‌شود.

    مصرف زیاد شاهی می‌تواند باعث ایجاد گواتر و کم‌کاری تیروئید و بزرگ شدن غده تیروئید گردد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    طبع شاهی گرم و خشک است.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد.

    سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد.

    توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی می تواند در باغچه، آشپزخانه یا هر جای مناسب دیگر خانه رشد کند.

    – برای کاشت تخم شاهی، نوع با کیفیت آن را خریداری کنید.

    – خاک، کود و آب را در گلدان، سینی یا ظرف ترکیب کنید.

    – تخم شاهی را بر خاک آماده شده بپاشید.

    – آن‌ها را به آرامی در خاک فرو کنید.

    – گلدان را در محیط مناسب با نور کافی قرار دهید.

    – به یاد داشته باشید به طور منظم آن را آبیاری کنید.

    – شاهی‌هایی که رشد کرده‌اند را بچینید اما قسمت ریشه‌ها را بگذارید تا دوباره رشد کنند.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    در حدیث است که خادم امام کاظم علیه السلام مى‌گوید: هرگاه حضرت دستور مى‌داد سبزى بخریم مى‌فرمود تره تیزک (شاهی) هم بخرید و مى‌فرمود: «برخى مردم چقدر احمق‌اند که مى‌گویند تره تیزک در کنار رودخانه جهنّم مى‌روید، در حالى که خداوند فرماید: آتش‌افروز جهنّم، مردم و سنگ بت‌ها یا سنگ کبریت است[۱۸] ،پس چگونه ممکن است سبزى در جهنّم بروید

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    علت زرد شدن برگ های شاهی :

    آبیاری بیش از اندازه ( بعداز جوان هزنی و در شرایط عادی زمانی که رطوبت سطح خاک کم شد اقدام به آبیاری کنید

    آبیاری کم ، گرما و خشکی هوا

    زهکشی نامناسب خاک و گلدان که اجازه خروج آب اضافی را نمی دهد. افات علت سبز نشدن بذر سبزی شاهی : گرما و سرمای بیش از حد – ابیاری کم – نارس بودن بذر های شاهی

    از آفات مهم شاهی شته ها می باشند و از بیماری های مهم ان سفیدک پودری است و چون برگ ها نازک هستند بهتر است مزرعه زود به زود از لحاظ آفات بررسی شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    «حُرف» یعنی تخم شاهی ۷۰ دارو هست.

    در مورد زنیان گفته شده ۶۰ دارو است.

    هرمس معتقد است هیچوقت رها کن حُرف و زنیان را از جیره غذایی حذف نکن.

    خب این حرف همیشه درست نیست.

    زیرا اگر کسی کولیت یا التهاب روده داشته باشد زنیان برایش سم است.

    اگر کسی حامله باشد زنیان سقط جنین می آورد.

    زنیان شیر مادر را کم میکندو رفته رفته خشک میکند.

    و از آنجا که یکی از داروهای طبیعی ضد سرطان سینه و پستان هم شیردادن به بچه است و وقتی شیر بچه قطع شود درصد ابتلای مادر به سرطان را بالا برده ای.

    نوزاد: از لحظه به دنیا آمدن تا پایان ۱ ماهگی

    طفل: آغاز دو ماهگی تا پایان ۲ سالگی

    کودک: از اول سه سالگی تا پایان ۱۱ سالگی

    تخم شاهی سبزی بنی امیه است و اگر مضطر شدیم تجویز میکنیم.

    سؤال: زنی که بچه شیر میدهد و دوباره حامله میشود این چکار کند؟

    جواب: تا ۶ ماه میتواند.

    به شرطی که مادر به خودش برسد.

    بعد از ۶ ماه نباید شیر دهد زیرا ضرر دارد برای جنین و موجب سقط جنین میشود.

    برای تقویت زن هر ۸ ساعت یک لیوان شیر با عسل با خرما مصرف شود.

    در طول روز ریز مغذی استفاده کند یعنی ۱۴ عدد مغز خام بادام شیرین درختی بخورد.

    ظهرها خورش یا آبگوشت یا سوپ بوقلون داده شود.

    شاهی یا تره تیزک یا رشاد گیاهی یکساله است به ارتفاع ۲۰ تا۳۰ سانتیمتر که در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد این گیاه دارای نشاسته و روغن است.

    روغنش هم فرار است.

    این گیاه با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار میگیرد و به عنوان دارو استفاده میشود.

    ما همیشه از باب حکم ثانوی به عنوان دارو تجویز میکنیم.

    یعنی اگر داروی دیگر نبود یا به مزاج فرد نمیخورد.

    بخاطر روایاتی که میفرمود شاهی سبزی بنی امیه بوده است.

    گرچه املاح معدنی مثل ید، آرسنیک، منگنز، روی، گوگرد و مقدار زیادی کارُتن دارد.

    خواص دارویی شاهی

    ۱٫لکه های سفید پوست را برطرف میکند(در روایات شیعه خورشت ماش، امام رضا(ع) فرمود: برگ چغندر با گوشت تازه گاو برای درمان سفیدی سطحی پوست(بیاض) و لکه های سفید گسترده پوست(بحق) مفید است) اینها با بَرَس یا پیسی فرق میکند که چهارلایه‌ی پوست را میگیرد و گاهی به عضله هم میرسد.

    از امام صادق(ع) بحث خورشت ماش روایت داریم و از امام رضا(ع) «الصلق مع لحم البقر» روایت داریم.

    یعنی برگ چغندر نه غده زیر زمینی که دنبال لبو بگردی.

    «ال» در البقر، عهد ذهنی است و مراد گوشت تازه است.

    اگر کسی گوشت مانده گاو بخورد مبتلا به بیماری «جرب» یعنی گری یا همان گال.

    پس به طریق اولی فست فوت، سوسیس ،پیتزا و… را نباید خورد که انواع بیماری ها را درپی دارد از جمله گری.

    امام صادق (ع) فرمود میبینید یهودی ها دچار بیماری جذام و خوره نمیشوند بخاطر این است که در جیره غذایی شان صلق است.

    یعنی برگ چغندر.

    بعنوان سالاد یا خورشتش را درست کنید مانند خورشت کرفس.

    حضرت در ادامه میفرمایند یهودی ها رگهای گوشت را نمیخورند لذا در روایات نهی شده است.

    ۲٫ توقف رشد سلولهای سرطانی.

    (برای رشد سلولهای سرطانی: قولنجان، گل خارمریم، گیاه مُخَلّصه، هویج زرد استفاده شود که مخلصه از بقیه قوی تر است در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی)

    ۳٫ شاهی دارای روغن های مایع گوگرد دار برای مخاط دستگاه تنفسی مفید است.

    ۴٫ برطرف کردن کک‌های پوست مفید است.

    اگر صابون و شامپو زیاد مصرف کنید تمام بدنش دانه زیاد میزند، در این صورت یا باید صابون گوگرد دار مصرف کرد یا اینکه عصاره شاهی به بدنش بمالد تا جوش ها خوب شود.

    ۵٫ رفع برونشیت یا سیاه سرفه یا سل ریوی: برای این کار باید هر روز ۶۰ تا ۱۵۰ گرم شیره تره تیزک مصرف کند.

    (این را میگوید اما نمیگوید که ضد بی اشتهایی است لذا فرد پرخور میشود)

    ۶٫ در بحث شاهی برای خون ریزی لثه برگهای تازه شاهی را بخورند و فرو دهند.

    جویدن برگهای تازه شاهی لثه ها را محکم میکند……

    اخه چرا اینقدر دروغ مینویسین شاهی جذام اوره

    ساحل چمخاله، عصاره ای از طبیعت شمال ایران

    فهرست آثار ثبت شده ایران در سازمان جهانی یونسکو

    فریده شجاعی: امکان برگزاری اردوهای تیم سه نفره دختران را نداریم

    پشت پرده اعتراض پرسپولیسی‌ها به مشکلات مالی/ پای دو نفر در میان است

    باند قاچاق سلاح در فارس متلاشی شد

    از این بازار حبابی خانه نخرید/ مشاور املاک‌نماها، بلای جان بازار مسکن

    خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری کیش/ کفگیر هتل دارها به ته‌دیگ خورده است

    راه‌اندازی جشنواره نمایشنامه‌های اقتباسی از ادبیات کهن ایران

    استفاده از قابلیت‌های آموزش مجازی در ایام پساکرونا

    اسماعیلی: با حاد شدن شرایط شاید به وضعیت تعطیلی بازگردیم

    بهترین بازارهای خیابانی جهان

    ترشی آلبالو 🥘 چگونه ترشی آلبالو درست کنیم / نکات ترشی آلبالو / خواص آلبالو

    امیر حسین آرمان 🎬 بیوگرافی امیر حسین آرمان به همراه عکس

    سادگی و اختصار در عکاسی / عوامل موثر در گرفتن عکس زیبا

    الگوی پیش بند آشپزخانه / پیش بند آشپزخانه / آموزش تصویری دوخت پیش بند

    استامینوفن کدئین : موارد مصرف, عوارض و تداخلات دارویی / کدئین در بارداری

    زردی: درمان، واگیر / زردی بزرگسالان: تغذیه / درجه و جدول زردی نوزاد / هپاتیت

    زخم معده : علائم, تشخیص و درمان / علائم زخم معده بدخیم

    شهر کاریز / شهر زیر زمینی کاریز / جاذبه های جزیره کیش / ایرانگردی / جهانگردی

    تعبیر خواب ناخن 🌒 تعبیر خواب ناخن گرفتن از ابن سیرین و امام صادق

    طرح گلدوزی / ایده های گلدوزی / ایده های خلاقانه و زیبا با استفاده از هنر گلدوزی

    کوفته کشک اصفهانی 🥘 طرز تهیه کوفته برنجی یا کوفته کشک اصفهانی

    مهراد جم 🎬 بیوگرافی و عکس های مهراد جم / همه چیز درباره مهراد جم

    کنافه 🥘 طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی در فر و ماهیتابه در ماه رمضان

    دشت کویر / دشت کویر کجاست / تور دشت کویر / چگونه به دشت کویر برویم

    طالع بینی سال اسب / طالع بینی چینی متولدین سال اسب / طالع بینی سالها

    گوجه فرنگی : خواص, مضرات و طبع گوجه فرنگی / گوجه فرنگی برای کلیه

    شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    تعبیر خواب ادرار 🌒 تعبیر خواب ادرار زن / تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    ساقه دوزی / آموزش دوخت ساقه دوزی / طرح برای ساقه دوزی

    صفحه اصلی » تغذیه و سلامت 🔥 » تغذیه 🔥 » شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    با ما همراه باشید.

    فهرست مطالب:

    اگر درباره این مقاله اطلاعات مفید یا تجربه ای دارید در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    برگ‌ها، ساقه‌ها و تخم شاهی در تهیه داروهای سنتی به کار می‌روند.

    برای مثال، تخم شاهی به عنوان درمانی برای کاهش علائم آسم و همچنین بهبود عملکرد ریه‌ها در افراد مبتلا به آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    همچنین شاهی می‌تواند برای درمان افراد مبتلا به هموروئید نیز به کار ‌رود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    تخم شاهی دارای مواد شیمیایی گیاهی است که شبیه به استروژن هستند، بنابراین مصرف آن‌ها به تنظیم سیکل نامنظم قاعدگی کمک می‌کند.

    تخم شاهی را می‌توان برای کاهش علائم یبوست و سوء هاضمه مصرف کرد.

    تخم شاهی را می‌توان جوید یا این‌که با عسل ترکیب کرد که به عنوان اکسپکتورانت برای درمان سرماخوردگی، سردرد، آسم، گلودرد و سرفه به کار می‌رود.

    تخم شاهی برای درمان افراد مبتلا به کم خونی ناشی از کمبود آهن به کار می‌رود.

    مصرف تخم شاهی به افزایش هموگلوبین کمک می‌کند.

    شاهی، طعمی فلفلی، معطر و تیز دارد.

    می‌توان آن را به صورت خام در سالاد‌ها و ساندویچ‌ها خورد یا این‌که به عنوان گیاه معطر برای طعم دادن به غذا استفاده کرد.

    تخم شاهی را می‌توان قبل از خوردن، با نمک بو داد.

    تخم شاهی را می‌توان با آب و عسل ترکیب کرد تا خمیر سفتی به دست بیاید.

    سپس برای درمان آفتاب سوختگی، تحریکات پوستی، خشکی پوست و ترک لب‌ها این خمیر را روی پوست قرار داد.

    شاهی، منبعی سرشار از پروتئین و آهن است که برای درمان افراد مبتلا به ریزش مو به کار می‌رود.

    مصرف ساقه، برگ و تخم شاهی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

    مصرف شاهی به تحریک غده‌های شیری و تولید شیر در مادران شیرده کمک می‌کند.

    به دلیل داشتن این خواص، مادران شیرده برای افزایش تولید شیر، به خوردن غذاهای حاوی شاهی توصیه می‌شوند.

    همچنین، به دلیل پروتئین و آهن بالای شاهی، آن را بعد از زایمان، به مادران شیرده می‌دهند.

    مصرف شاهی به افزایش و تقویت میل جنسی کمک می‌کند.

    شاهی می تواند به عنوان ماده مسهل برای افراد مبتلا به یبوست به کار رود.

    تخم شاهی را می‌توان با عسل ترکیب کرد که برای درمان اسهال و اسهال خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    شاهی را معمولا با آب گرم ترکیب می‌کنند که برای درمان کولیک به ویژه در کودکان مفید است.

    تخم شاهی حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    به دلیل داشتن این خاصیت، می‌تواند به عنوان یک داروی محافظ در برابر شیمی درمانی و به منظور محافظت از بدن در برابر پیشرفت سرطان به کار رود.

    شاهی منبعی عالی از اسید فولیک، ویتامین C، فیبر رژیمی، آهن، کلسیم، پروتئین، ویتامین A، فولات و ویتامین E است.

    تخم شاهی بسیار مغذی است و حاوی اسید اسکوربیک، توکوفرول، اسید فولیک، اسیدهای چرب لینولئیک، آهن، بتاکاروتن و آراکیدیک است.

    تخم شاهی حاوی اسید چرب آراکیدیک و اسید لینولئیک است و بنابراین در تقویت حافظه نقش دارد.

    آیا می‌دانستید شاهی یکی از برترین منابع ویتامین C است؟ در واقع، مقدار ویتامین C موجود در شاهی از مقدار ویتامین C موجود در یک پرتقال بیشتر است.

    بنابراین، برای حفظ ویتامین C بدن بسیار ضروری است، چون ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای حفظ سلامت بدن است.

    مصرف ویتامین C در کاهش احتمال آسیب سلول‌های خونی، ترمیم بافت مغز، و هر بیماری دیگری حائز اهمیت است.

    مقدار زیاد ویتامین C موجود در شاهی برای حفظ سلامت چشم‌ها مفید است.

    مطالعه‌ای که در اروپا انجام شد نشان می‌دهد ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند برای حفاظت از چشم در برابر بیماری‌هایی مانند آب مروارید مفید باشد، و از این رو سلامت چشم‌ها را حفظ می‌کند.

    ویتامین C موجود در شاهی درمان خوبی برای آسم کودکان است.

  • علت خون در ادرار مرد چيست
  • مطالعه‌ای که بر روی کودکان انجام شد نشان داد کودکانی که در روز دست کم ۰.۲ میلی‌گرم ویتامین C مصرف می‌کنند حجم بازدمی‌ اجباری‌شان (FEV) افزایش پیدا می‌کند.

    این مطالعه ثابت کرد ویتامین C می‌تواند برای کاهش علائم آسم کودکان بسیار مفید باشد.

    ویتامین C موجود در شاهی، اگر با ویتامین E که در آن هست ترکیب شود، برای کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول‌های قرمز خون بسیار موثر است.

    در یک مطالعه‌ی تحقیقاتی اخیرا اثبات شده است که شاهی می‌تواند برای حفظ سلامت خون مفید باشد، در نتیجه اندام‌های مختلف بدن به درستی کار خواهند کرد.

    مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، من جمله شاهی، برای حفاظت از شما در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند بسیار کشنده باشند مانند آلزایمر یا هر آسیب مغزی دیگری بسیار مفید باشد، و پیامد‌های ناشی از آسیب مغزی را بهبود ببخشد.

    بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، کسانی که سطح ویتامین C پایین‌تری دارند بیشتر در ابتلا به آسیب‌ مغزی جراحتی پایدار آسیب پذیر هستند.

    در واقع، بعضی از مطالعات نیز حاکی از آن هستند که ویتامین C در فعالیت‌ نورون‌ها نقشی حیاتی ایفا می‌کند.

    بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که شاهی می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی بسیار موثر باشد.

    شاهی منبع بی‌نظیری از ویتامین C است، که می‌تواند آنتی اکسیدان‌ها را آزاد کند و از شما در برابر آسیب بافتی ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت کند.

    ویتامین C موجود در شاهی می‌تواند در پردازش سلول‌های رویانی (اولیه) بسیار فعالانه عمل کند، و در نتیجه سلامت قلب‌تان را حفظ می‌کند و کلسترل بد شما نسبت به قبل در سطح کمتری خواهد بود.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    سوای ویتامین C، شاهی حاوی مقادیر زیادی فولات نیز هست، که ماده‌ی مغذی مهمی است، به خصوص برای زنان باردار.

    فولات به طور گسترده به عنوان یک حفاظت کننده شناخته می‌شود که از نقص مادرزادی و نقص لوله‌ی عصبی در نوزدان جلوگیری می‌کند.

    فولات برای زنان شیرده نیز بسیار مفید است.

    سوای آن، فولات برای پیشگیری از هر نوع بیماری مانند سکته، سرطان سینه، سرطان روده، و پوکی استخوان واقعا موثر است.

    شاهی همچنین به خاطر داشتن ترکیب فولات می‌تواند افسردگی را کاهش بدهد و بر طرف کند.

    در واقع، فولات می‌تواند با انتقال دهنده‌های عصبی سیستم عصبی مرکزی همکاری و تولید هورمون سروتونین را تحریک کند، که یک هورمون ضد افسردگی است.

    در مطالعه‌ای که بر روی ۱۵۳۱۵ شرکت کننده صورت گرفت مشخص شد کسانی که سطح فولات پایینی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

    سطح پایین فولات در بدن ممکن است به خاطر مصرف بیش از حد الکل حاصل شده باشد.

    بنابراین، بهتر است مصرف الکل را ترک کنید و به جای آن از این گیاه سالم مصرف کنید.

    ترکیب فولات موجود در شاهی برای حفظ توانایی عملکرد شناختی درست مغز بسیار مفید خواهد بود.

    مطالعه‌ای وجود دارد که بر روی شرکت کنندگان مرد بین ۵۰ تا ۷۰ سال صورت گرفته است و به آن‌ها بر یک مبنای منظم ۸۰ میلی گرم فولات داده شده است.

    نتیجه‌ی آن مطالعه این بود که شرکت‌کنندگان به کاهش عملکرد شناختی دچار نشدند و همچنین فصاحت کلام‌شان نیز حفظ شد.

    پس، مصرف شاهی برای افراد مسن یک خوراکی مکمکل بی‌نظیر است.

    مطالعه‌ای بر روی ۶۶۲ شرکت کننده انجام شده است که نشان می‌دهد مقدار کافی فولات در بدن می‌تواند از خطر سکته پیشگیری کند.

    مصرف شاهی می‌تواند به شما کمک کند غذاهای غنی شده را جایگزین کنید، که برای پیشگیری از سکته مفید است چون شاهی حاوی مقدار زیادی فولات است.

    فولاتی که در شاهی وجود دارد می‌تواند برای زنانی که امیدوارند بارداری سالمی داشته باشند نیز مفید است.

    مقدار کافی فولات در دوران بارداری برای رشد و پرورش جنین مفید بسیار مهم است.

    همچنین، مطابق بعضی از مطالعات، مصرف حداقل ۴۰۰ میلی گرم فولات در روز به صورت روتین احتمال ابتلا به نقص لوله‌ی عصبی را در طول دوره‌ی بارداری کاهش خواهد داد.

    بسیاری از پژوهشگران موافق هستند که شاهی حاوی مقدار زیادی کلسیم است، که برای حفاظت از شما در برابر انواعی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، و فشار خون بسیار موثر است.

    نشان داده شده است که کلسیم موجود در شاهی نیز در مقایسه با اثرات و عوارض قلبی عروقی که ممکن است در افرادی که دوز زیادی از مکمل‌ها را مصرف می‌کنند اتفاق بیفتد کم‌خطرتر است.

    کلسیمی که در شاهی وجود دارد به شما برای محافظت در برابر هر نوع بیماری استخوانی، به خصوص پوکی استخوان، بسیار کمک خواهد کرد.

    کلسیم با تحریک تولید استئوبلاست نقشی حیاتی در تقویت استخوان‌ها ایفا می‌کند.

    کلسیم در ترکیب با فولات موجود در شاهی از تراکم استخوانی افراد پیر و جوان محافظت می‌کند.

    از آنجایی که شاهی منبع غنی کلسیم است، اثرات خارق‌العاده‌ای برای دندان‌هایتان به همراه خواهد داشت.

    وقتی از این گیاه مصرف می‌کنید، دندان‌های‌تان قدرتمندتر و محکم‌تر از قبل خواهند شد.

    در واقع، جویدن شاهی راه بی‌نظیری برای قوی‌تر کردن دندن‌ها نسبت به قبل است. با جویدن شاهی، خونریزی لثه نیز درمان خواهد شد.

    شاهی ید فراوانی نیز دارد، که برای تنظیم میزان هورمون تیروئید بسیار مفید است.

    اگر بدن بر تولید هورمون تیروئید کنترلی نداشته باشد، به احتمال فراوان از بیماری‌هایی مانند گواتر و کم کاری تیروئید رنج خواهد برد، که می‌تواند به علائم بسیاری مانند سرماخوردگی، یبوست، افسردگی و اضافه وزن منجر شود.

    پس، مصرف شاهی برای تثبیت تولید هورمون تیروئید در بدن بسیار موثر است.

    شاهی حاوی ترکیبی به نام سولفور گلیکوزید است، که برای درمان هر نوع بیماری مربوط به برونشیت بلند مدت، به خصوص سرفه، بسیار موثر است.

    بعضی از متخصصان می‌گویند که سولفور گلیکوزید اثرات خلط آور دارد، که سلاحی کارآمد برای غلبه بر بیماری‌های مربوط به برونشیت مزمن است.

    میزان بالای فیبر محلول موجود در شاهی اثری هیپوگلیسمیک دارد که جذب کربوهیدارت‌ها از روده را کاهش خواهد داد.

    در نتیجه، تعجبی ندارد که شاهی بتواند به حفظ سطح قند خون یا درمان قند خون بالا کمک کند که برای افراد دیابتی این امر بسیار مفید است.

    اما، این فایده‌ی شاهی به تحقیقات بیشتری نیاز دارد چون همچنان ادله‌ی علمی کمی درباره‌ی آن وجود دارد.

    وقتی بیش از حد الکل مصرف کنید ممکن است دچار خماری بعد از مستی شوید، که باعث پر شدن بیش از حد کبدتان می‌شود.

    شاهی، اگر به صورت یک آب میوه مصرف شود، برای درمان احساس خماری واقعا موثر خواهد بود چون آنزیم‌های پاکسازی کننده‌ای که کبد را سم زدایی می‌کنند تحریک خواهد کرد، و در نتیجه‌ دیگر احساس خماری نخواهید کرد.

    همان طور که اخیرا اشاره شد، شاهی می‌تواند به عنوان یک عامل پاکسازی کننده عمل کند، که مقدار باکتری‌های سالم موجود در روده را حفظ و از رشد باکتری‌های بد که باعث مشکلات گوارشی مثل یبوست و اسهال می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

    علاوه بر آن، شاهی حاوی فیبر محلول و مقدار کافی آب است که به عنوان یک ادرار آور مهم عمل و به هضم غذا کمک خواهد کرد.

    از آنجایی که شاهی کالری بسیار کمی دارد (در هر وعده‌ی مصرفی حدودا ۱۸ کالری)، این گیاه برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند واقعا مفید است.

    شاهی بدون آن که کالری زیادی به بدن شما بیفزاید، فایده‌های مختلفی به لحاظ تامین مواد مغذی برای‌تان به همراه خواهد داشت.

    همچنین، شاهی حاوی فیبر رژیمی و آمینو اسیدهایی است که باعث می‌شود برای مدت زمان‌های کوتاه احساس گرسنگی نکنید و مطمئن شوید که معده‌تان نسبت به قبل مدت زمان بیشتری را پر باقی خواهد ماند.

    مصرف شاهی می‌تواند برای کنترل عملکرد کیسه‌ی صفرا بسیار مفید باشد.

    شاهی، با داشتن مقدار زیادی آب، به کم کردن سموم مضری که عملکرد کیسه صفرا را مختل می‌کنند کمک خواهد کرد.

    اما، همیشه یادتان باشد در حالی که شاهی می‌تواند برای سنگ‌های صفرای کوچک مفید باشد، در موارد جدی‌تر لازم است با پزشک مشورت کنید یا تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

    عامل تمیز کننده‌ی موجود در شاهی برای پاکسازی بدن بسیار مفید خواهد بود.

    شاهی میزان ادرار را افزایش می‌دهد، که همین امر به دفع مواد سمی از کل بدن منجر می‌شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی خواص ادرارآور دارد، بنابراین افراد مبتلا به تکرر ادرار، باید در خوردن این گیاه احتیاط کنند.

    شاهی، خاصیت سقط جنین دارد و مصرف زیاد آن در ماه‌های اولیه بارداری می‌تواند باعث سقط جنین شود.

    زنان باردار باید از خوردن شاهی اجتناب کنند زیرا باعث انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می‌شود.

    تخم شاهی می‌تواند انقباضات رحم را افزایش دهد، به همین دلیل برخی از افراد، در مراحل آخر بارداری، برای تحریک زایمان از آن استفاده می‌کنند.

    شاهی، دارای گواتروژن است که مانع از عملکرد درست غده تیروئید و همچنین اختلال در جذب ید می‌شود.

    مصرف زیاد شاهی می‌تواند باعث ایجاد گواتر و کم‌کاری تیروئید و بزرگ شدن غده تیروئید گردد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    طبع شاهی گرم و خشک است.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد.

    سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد.

    توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    شاهی می تواند در باغچه، آشپزخانه یا هر جای مناسب دیگر خانه رشد کند.

    – برای کاشت تخم شاهی، نوع با کیفیت آن را خریداری کنید.

    – خاک، کود و آب را در گلدان، سینی یا ظرف ترکیب کنید.

    – تخم شاهی را بر خاک آماده شده بپاشید.

    – آن‌ها را به آرامی در خاک فرو کنید.

    – گلدان را در محیط مناسب با نور کافی قرار دهید.

    – به یاد داشته باشید به طور منظم آن را آبیاری کنید.

    – شاهی‌هایی که رشد کرده‌اند را بچینید اما قسمت ریشه‌ها را بگذارید تا دوباره رشد کنند.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    در حدیث است که خادم امام کاظم علیه السلام مى‌گوید: هرگاه حضرت دستور مى‌داد سبزى بخریم مى‌فرمود تره تیزک (شاهی) هم بخرید و مى‌فرمود: «برخى مردم چقدر احمق‌اند که مى‌گویند تره تیزک در کنار رودخانه جهنّم مى‌روید، در حالى که خداوند فرماید: آتش‌افروز جهنّم، مردم و سنگ بت‌ها یا سنگ کبریت است[۱۸] ،پس چگونه ممکن است سبزى در جهنّم بروید

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    علت زرد شدن برگ های شاهی :

    آبیاری بیش از اندازه ( بعداز جوان هزنی و در شرایط عادی زمانی که رطوبت سطح خاک کم شد اقدام به آبیاری کنید

    آبیاری کم ، گرما و خشکی هوا

    زهکشی نامناسب خاک و گلدان که اجازه خروج آب اضافی را نمی دهد. افات علت سبز نشدن بذر سبزی شاهی : گرما و سرمای بیش از حد – ابیاری کم – نارس بودن بذر های شاهی

    از آفات مهم شاهی شته ها می باشند و از بیماری های مهم ان سفیدک پودری است و چون برگ ها نازک هستند بهتر است مزرعه زود به زود از لحاظ آفات بررسی شود.

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    خواص شاهی, مضرات شاهی, طبع شاهی, شاهی در بارداری, کاشت سبزی شاهی, سبزی شاهی در روایات, آفت شاهی, شاهی سبزی جهنمی, شاهی در طب اسلامی

    «حُرف» یعنی تخم شاهی ۷۰ دارو هست.

    در مورد زنیان گفته شده ۶۰ دارو است.

    هرمس معتقد است هیچوقت رها کن حُرف و زنیان را از جیره غذایی حذف نکن.

    خب این حرف همیشه درست نیست.

    زیرا اگر کسی کولیت یا التهاب روده داشته باشد زنیان برایش سم است.

    اگر کسی حامله باشد زنیان سقط جنین می آورد.

    زنیان شیر مادر را کم میکندو رفته رفته خشک میکند.

    و از آنجا که یکی از داروهای طبیعی ضد سرطان سینه و پستان هم شیردادن به بچه است و وقتی شیر بچه قطع شود درصد ابتلای مادر به سرطان را بالا برده ای.

    نوزاد: از لحظه به دنیا آمدن تا پایان ۱ ماهگی

    طفل: آغاز دو ماهگی تا پایان ۲ سالگی

    کودک: از اول سه سالگی تا پایان ۱۱ سالگی

    تخم شاهی سبزی بنی امیه است و اگر مضطر شدیم تجویز میکنیم.

    سؤال: زنی که بچه شیر میدهد و دوباره حامله میشود این چکار کند؟

    جواب: تا ۶ ماه میتواند.

    به شرطی که مادر به خودش برسد.

    بعد از ۶ ماه نباید شیر دهد زیرا ضرر دارد برای جنین و موجب سقط جنین میشود.

    برای تقویت زن هر ۸ ساعت یک لیوان شیر با عسل با خرما مصرف شود.

    در طول روز ریز مغذی استفاده کند یعنی ۱۴ عدد مغز خام بادام شیرین درختی بخورد.

    ظهرها خورش یا آبگوشت یا سوپ بوقلون داده شود.

    شاهی یا تره تیزک یا رشاد گیاهی یکساله است به ارتفاع ۲۰ تا۳۰ سانتیمتر که در نواحی مختلف ایران پرورش می یابد این گیاه دارای نشاسته و روغن است.

    روغنش هم فرار است.

    این گیاه با فرا رسیدن بهار در دسترس ما قرار میگیرد و به عنوان دارو استفاده میشود.

    ما همیشه از باب حکم ثانوی به عنوان دارو تجویز میکنیم.

    یعنی اگر داروی دیگر نبود یا به مزاج فرد نمیخورد.

    بخاطر روایاتی که میفرمود شاهی سبزی بنی امیه بوده است.

    گرچه املاح معدنی مثل ید، آرسنیک، منگنز، روی، گوگرد و مقدار زیادی کارُتن دارد.

    خواص دارویی شاهی

    ۱٫لکه های سفید پوست را برطرف میکند(در روایات شیعه خورشت ماش، امام رضا(ع) فرمود: برگ چغندر با گوشت تازه گاو برای درمان سفیدی سطحی پوست(بیاض) و لکه های سفید گسترده پوست(بحق) مفید است) اینها با بَرَس یا پیسی فرق میکند که چهارلایه‌ی پوست را میگیرد و گاهی به عضله هم میرسد.

    از امام صادق(ع) بحث خورشت ماش روایت داریم و از امام رضا(ع) «الصلق مع لحم البقر» روایت داریم.

    یعنی برگ چغندر نه غده زیر زمینی که دنبال لبو بگردی.

    «ال» در البقر، عهد ذهنی است و مراد گوشت تازه است.

    اگر کسی گوشت مانده گاو بخورد مبتلا به بیماری «جرب» یعنی گری یا همان گال.

    پس به طریق اولی فست فوت، سوسیس ،پیتزا و… را نباید خورد که انواع بیماری ها را درپی دارد از جمله گری.

    امام صادق (ع) فرمود میبینید یهودی ها دچار بیماری جذام و خوره نمیشوند بخاطر این است که در جیره غذایی شان صلق است.

    یعنی برگ چغندر.

    بعنوان سالاد یا خورشتش را درست کنید مانند خورشت کرفس.

    حضرت در ادامه میفرمایند یهودی ها رگهای گوشت را نمیخورند لذا در روایات نهی شده است.

    ۲٫ توقف رشد سلولهای سرطانی.

    (برای رشد سلولهای سرطانی: قولنجان، گل خارمریم، گیاه مُخَلّصه، هویج زرد استفاده شود که مخلصه از بقیه قوی تر است در جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی)

    ۳٫ شاهی دارای روغن های مایع گوگرد دار برای مخاط دستگاه تنفسی مفید است.

    ۴٫ برطرف کردن کک‌های پوست مفید است.

    اگر صابون و شامپو زیاد مصرف کنید تمام بدنش دانه زیاد میزند، در این صورت یا باید صابون گوگرد دار مصرف کرد یا اینکه عصاره شاهی به بدنش بمالد تا جوش ها خوب شود.

    ۵٫ رفع برونشیت یا سیاه سرفه یا سل ریوی: برای این کار باید هر روز ۶۰ تا ۱۵۰ گرم شیره تره تیزک مصرف کند.

    (این را میگوید اما نمیگوید که ضد بی اشتهایی است لذا فرد پرخور میشود)

    ۶٫ در بحث شاهی برای خون ریزی لثه برگهای تازه شاهی را بخورند و فرو دهند.

    جویدن برگهای تازه شاهی لثه ها را محکم میکند……

    اخه چرا اینقدر دروغ مینویسین شاهی جذام اوره

    ساحل چمخاله، عصاره ای از طبیعت شمال ایران

    فهرست آثار ثبت شده ایران در سازمان جهانی یونسکو

    فریده شجاعی: امکان برگزاری اردوهای تیم سه نفره دختران را نداریم

    پشت پرده اعتراض پرسپولیسی‌ها به مشکلات مالی/ پای دو نفر در میان است

    باند قاچاق سلاح در فارس متلاشی شد

    از این بازار حبابی خانه نخرید/ مشاور املاک‌نماها، بلای جان بازار مسکن

    خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی کرونا به صنعت گردشگری کیش/ کفگیر هتل دارها به ته‌دیگ خورده است

    راه‌اندازی جشنواره نمایشنامه‌های اقتباسی از ادبیات کهن ایران

    استفاده از قابلیت‌های آموزش مجازی در ایام پساکرونا

    اسماعیلی: با حاد شدن شرایط شاید به وضعیت تعطیلی بازگردیم

    بهترین بازارهای خیابانی جهان

    ترشی آلبالو 🥘 چگونه ترشی آلبالو درست کنیم / نکات ترشی آلبالو / خواص آلبالو

    امیر حسین آرمان 🎬 بیوگرافی امیر حسین آرمان به همراه عکس

    سادگی و اختصار در عکاسی / عوامل موثر در گرفتن عکس زیبا

    الگوی پیش بند آشپزخانه / پیش بند آشپزخانه / آموزش تصویری دوخت پیش بند

    استامینوفن کدئین : موارد مصرف, عوارض و تداخلات دارویی / کدئین در بارداری

    زردی: درمان، واگیر / زردی بزرگسالان: تغذیه / درجه و جدول زردی نوزاد / هپاتیت

    زخم معده : علائم, تشخیص و درمان / علائم زخم معده بدخیم

    شهر کاریز / شهر زیر زمینی کاریز / جاذبه های جزیره کیش / ایرانگردی / جهانگردی

    تعبیر خواب ناخن 🌒 تعبیر خواب ناخن گرفتن از ابن سیرین و امام صادق

    طرح گلدوزی / ایده های گلدوزی / ایده های خلاقانه و زیبا با استفاده از هنر گلدوزی

    کوفته کشک اصفهانی 🥘 طرز تهیه کوفته برنجی یا کوفته کشک اصفهانی

    مهراد جم 🎬 بیوگرافی و عکس های مهراد جم / همه چیز درباره مهراد جم

    کنافه 🥘 طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی در فر و ماهیتابه در ماه رمضان

    دشت کویر / دشت کویر کجاست / تور دشت کویر / چگونه به دشت کویر برویم

    طالع بینی سال اسب / طالع بینی چینی متولدین سال اسب / طالع بینی سالها

    گوجه فرنگی : خواص, مضرات و طبع گوجه فرنگی / گوجه فرنگی برای کلیه

    شاهی : خواص, مضرات, طبع شاهی / شاهی در بارداری / شاهی در طب سنتی

    تعبیر خواب ادرار 🌒 تعبیر خواب ادرار زن / تعبیر خواب ادرار از نظر امام صادق

    ساقه دوزی / آموزش دوخت ساقه دوزی / طرح برای ساقه دوزی

    سبزی شاهی که به نام های ترتیزک یا تره تندک هم شناخته می شود نوعی سبزی خوردن بومی ایران از خانواده چلیپائیان است که بیشتر به صورت خام مصرف می‌شود.

    شاهی فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص سبزی و بذر شاهی را برای سلامتی، بارداری، لاغری و پوست و مو شرح داده ایم.

    توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

    سبزی شاهی می تواند برای درمان التهاب ناشی از آفتاب سوختگی پوست مفید باشد.

    ماسک شاهی

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    مقداری سبزی شاهی را بکوبید تا خمیر شود سپس با عسل مخلوط کنید و آن را بر روی آفتاب سوختگی بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

    شاهی برای سفید کردن پوست و درمان لک های قهوه ای صورت و کک و مک مفید می باشد.

    ماسک صورت برای لک های قهوه ای

    جوانه شاهی را له کرده و با گلسیرین و آب مخلوط کنید و روی صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.

    سبزی شاهی حاوی مقادیر بالایی پروتئین و آهن است که می توانند برای درمان ریزش مو مفید باشند.

    ماسک شاهی و عسل

    در یک کاسه بذر شاهی را بکوبید و مقداری عسل به آن اضافه کنید، این مخلوط را بر روی موها و پوست سر بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

    این روش را حداقل دو بار در هفته به کار ببرید تا نتیجه بگیرید.

    سبزی شاهی به عنوان محرک و تقویت کننده نیروی جنسی در زنان و مردان شناخته شده و شانس بارداری را افزایش می دهد.

    سبزی شاهی یکی از منابع ویتامین B9 می باشد که از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند و شانس تولد یک نوزاد سالم را افزایش می دهد.

    توجه : زیاده روی در مصرف سبزی شاهی در دوران بارداری باعث انقباض رحم شده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

    مصرف شاهی غده های پستان را تقویت می کند و باعث افزایش شیر مادر در زنان شیرده می شود. علاوه بر این، مقادیر بالای پروتئین و آهن موجود در سبزی شاهی برای تقویت زن شیرده پس از زایمان مفید هستند.

    سبزی شاهی حاوی مقادیر زیادی پروتئین بوده و چربی کمی دارد بنابراین یکی از سبزیجات مفید برای لاغری و کاهش وزن می باشد.

    برای لاغری مقداری دانه شاهی را با آب ترکیب کنید و صبح ناشتا بخورید.

    تحقیقات علمی نشان داده که مقادیر بالای ویتامین C موجود در سبزی شاهی برای سلامتی سیستم قلبی عروقی مفید می باشد.

    علاوه بر این ویتامین K موجود در شاهی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد.

    جوانه شاهی دارای ماده ای موسیلاژی به نام لیپیدی موئیدی است که خواص هیپوگلیسمی دارد و به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند.

    مقادیر بالای ویتامین A موجود در سبزی شاهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث کاهش خطر ابتلا به انواع آلرژی و حساسیت غذایی در افراد می شود.

    منگنز موجود در سبزی شاهی تراکم استخوان را افزایش می دهد و برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید می باشد.

    مقادیر قابل توجه ویتامین B2 موجود در شاهی برای درمان بسیاری از مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، صرع و اضطراب مفید است.

    همچنین ویتامین B2 یا ریبوفلاوین و ویتامین B6 موجود در سبزی شاهی می تواند علائم دردناک سندرم تونل کارپال را بهبود بخشد.

    ویتامین B6 موجود در سبزی شاهی برای تولید هموگلوبین خون ضروری است، گلبول های قرمز اکسیژن و آهن را به سلول های مختلف بدن منتقل می کنند و برای درمان کم خونی و علائم کم خونی مفید هستند.

    مقادیر بالای ویتامین C موجود در سبزی شاهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و درمان سرفه در کودکان کمک می کند.

    گلوکوتروپائولین، یکی از گلوکوزینولات های اصلی موجود در سبزی شاهی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است.

    مقادیر بالای ویتامین A و کاروتنوئید های موجود در سبزی شاهی به تقویت بینایی کمک می کنند و برای پیشگیری از بیماری چشمی مانند آب مروارید، رتینیت پیگمنتوزا و حتی دژنراسیون ماکولا مفید هستند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    به بذر یا تخم شاهی سپندان می گویند، بذر شاهی کوچک و قرمز رنگ می باشد. بذر شاهی غنی از اسید اسکوربیک، اسید آراشیدیک، اسید فولیک، اسید لینولئیک، بتا کاروتن و آهن می باشد.

    معده و دستگاه گوارش : بذر شاهی باعث بهبود هضم غذا شده و برای درمان یبوست و همچنین بواسیر یا هموروئید مفید است. مقداری تخمه شاهی را در یک لیوان آب گرم بریزید و هر روز صبح ناشتا بخورید.

    قاعدگی : دانه شاهی حاوی مواد فیتوشیمیایی است که شبیه استروژن عمل می کنند و بنابراین می توانند برای تنظیم قاعدگی و درمان بی نظمی قاعدگی مفید باشند.

    سرطان : بذر شاهی حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله ویتامین A و E می باشد که سلول ها را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کرده و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان مفید می باشد.

    آسم : بذر شاهی عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم را بهبود بخشیده و به درمان آسم کمک می کند.

    فشار خون : بذر شاهی دارای خاصیت دیورتیک بوده و می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

    تیروئید : سبزی شاهی شامل گیتروژن هایی است که جذب ید را کاهش داده و می توانند گواتر و کم کاری تیروئید را تشدید کنند.

    زیاده روی در مصرف شاهی می توانند باعث ایجاد مشکلات گوارشی در افراد شود.

    طبع سبزی شاهی گرم و خشک است. سبزی شاهی منبع خوبی از آهن، فولات، ویتامین A، فیبر، کلسیم، ویتامین C، ویتامین E و پروتئین است.

    برگ های شاهی را بیشتر به صورت خام برای تهیه انواع سالاد و سس سالاد، ساندویچ و همچنین ترکیب با سبزی خوردن استفاده می کنند. همچنین سبزی شاهی را می توان برای تهیه انواع سوپ ، ماکارونی، پاستا و لازانیا به کار برد.

  • طرز نگهداری گل خرفه ای
  • شاهی گیاهی علفی و یک ساله است که می تواند تا 30 سانتی متر رشد کند. سبزی شاهی در خاک مرطوب و زیر نور خورشید به خوبی رشد می کنند اما اگر نور کافی به سبزی شاهی نرسد ساقه ها بیش از حد رشد می کنند و سبزی کیفیت خوبی ندارد.

    همچنین فراموش نکنید که سبزی شاهی برای رشد به آب زیادی نیاز دارد.

    در ادامه بخوانید : خواص شوید تازه

    منابع : healthbenefitstimes – menswelfare – nutrichoice4u

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    “),t.close()},t.write(‘

    “),t.close()},t.write(‘

    شاهی (تره تیزک) سبزی بومی مدیترانه شرقی است. این گیاه یک ساله به ارتفاع 20 تا 30 سانتی متر است که در نواحی مختلف ایران نیز پرورش می یابد. شاهی به عنوان غذا و دارو مصرف می شود. این سبزی را خیلی راحت می توان کاشت و خیلی راحت و سریع آماده برداشت می شود … … ادامه خبر

    جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

    سایر منابع:

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    با دوستان خود به اشتراک بگذارید

    می پسندم

    1

    سایر خبرها

    : مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث جلوگیری از ابتلا به سردرد و دروصرت درگیری با سردرد عصبی، باعث درمان آن می شود. نیاز روزانه منیزیم در زنان 270 میلی گرم و در مردان 300 میلی گرم است که این نیاز در زمان ابتلا به سردرد عصبی افزایش می یابد. مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، باعث تسریع در روند گردش خون به ویژه خونرسانی به سلول های مغز می شود. انواغ غلات و حبوبات، سبزی های پهن برگ مانند اسفناج، خانواده کلم …

    قاصدک و تجمع مایعات در بدن خاصیت دیورتیک برگ تازه قاصدک شناخته شده است و از آن برای درمان احتباس مایعات در بدن و کاهش فشار خون استفاده می کنند. ضمناً هر 100 گرم برگ تازه قاصدک حاوی 297 میلی گرم پتاسیم است، که این امر نیز در کاهش فشار خون موثر است. پیاز، پیازچه و سیر و بیماری قلبی و سرطان پیازچه نیز مانند پیاز و سیر در بردارنده ترکیبات سولفوره است که بنظر …

    این حرف ها هستند. بحث اقتصاد مقاومتی قرار بود فراگیر باشد و همه عرصه ها را در برگیرد و مناسبت ها را تغییر دهد. اما صادقانه- به عنوان روزنامه نگاری که دور و برش را رصد می کند- بگویم که ما مسرف تر شده ایم که صرفه جوتر نه. در مصرف، بی مبالات تر شده ایم که قانع تر. قناعتی اگر جایی می بینید علتش بی پولی است و همین که خرج از کیسه بیت المال باشد، همه حاتم طایی اند و بی ملاحظه. حقیقت این است که همه می دانیم …

    است بدین صورت که گرد برگ درخت عناب را روی زخم بپاشید. خاصیت های درمانی عناب 13. عناب کاهش دهنده حرارت بدن است. 14. شستشودهنده سلولهای مغزی است. 15. کاهش دهنده چربی خون است. 16. عناب مقوی مغز است. 17. کسانی که قند دارند روزی پنج دانه عناب بخورند. 18. کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند عرق بیدمشک و عرق کاسنی را از هر کدام 100 گرم و …

    در سایر روزها • مبارزه با کرم ساقه خوار و کرم سبز برگ خوار با استفاده از سموم توصیه شده (در صورت مشاهده آفت) • ز راعت: • قطع آب آبیاری مزارع شالیزاری که در مرحله آخر رسیدگی قرار دارند. • با توجه به ماندگاری هوای گرم در صورت مشاهده علایم بیماری بلاست گردن و خوشه در مزارع شالی نسبت به کنترل آن بر اساس توصیه کارشناسی اقدام شود و خودداری از سمپاشی در روز دوشنبه به دلیل بارش …

    . این فرد با علایمی مانند خونریزی بینی، سرفه شدید و التهاب قفسه سینه مواجه می شود که در صورت ادامه مصرف و یا مصرف طولانی مدت مواد مخدر، علایم مذکور تشدید شده و فرد به نارسایی ریوی مبتلا می شود که حتی خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت. 4- اختلالات پوستی: پوست افراد معتاد به مواد مخدر، به رنگ قرمز متمایل می شود. با مصرف مواد مخدر، ضربان قلب و فشار خون افزایش پیدا می کند و سرخرگ ها و …

    روغن زیتون است. به همین دلیل برای مقابله با کلسترول بد خون مفید خواهد بود. در سال 1890، پزشکان آمریکایی این خوراکی مفید را آماده کردند تا افراد مبتلا به مشکلات دندانی از فواید غذایی و مقدار پروتئین بالای آن بهره ببرند. کره بادام زمینی همچنین 26 درصد پروتئین دارد که منبع ارزان قیمتی محسوب می شود و برای کودکانی که از سوء تغذیه رنج می برند، توصیه می شود. افزون بر این، باید به چربی های مفید …

    …> ولی اگر این هورمون ترشح شود و ما تحرک بدنی نداشته باشیم چه اتفاقی می افتد؟ انرژی اضافه بصورت چربی و در قسمت پایین شکم ذخیره می شود ( نزدیک کبد) تا در مواقع لازم بدن بتواند این چربی ها را سریع به انرژی تبدیل کند. تشخیص این نوع چربی شکمی راحت است. چاقی در بدن شما یکنواخت نیست بلکه در قسمت پایین سینه متمرکز شده است. برای از بین بردن این نوع چاقی کافی است خواب شبانه …

    که شما به مصرف می رسانید تاثیر بسیار زیادی در میزان سلامت شما دارد؛از جمله مهم ترین عوامل در درمان سندرم فسفسولیپید مصرف ویتامین k است که برای آقایان حدود 120 و بانوان حدود 90 میک رو گرم در روز توصیه می شود البته عادات دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که به عنوان مثال: باید از خوردن مقادیر زیاد کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکسل، جعفری، سبزی های یقه دار، برگ سبز خردل و چغندر برگ پرهیز کرد. بعضی …

    مقوی و مغذی است، باعث تصفیه خون می شود . سینه و ریه را پاک می کند. یبوست را از بین می برد. نفخ معده و روده را تسکین می دهد. برای بهبود بیماری سل ریوی و سیاه سرفه موثر است. ضد افسردگی است. همچنین برای بهبود بیماری اسهال خونی می توان انگور مصرف کرد.برگ مو هم دارای خواص دارویی است که برای استفاده، آن را خشک کنید و به صورت دمنوش استفاده کنید. این دمنوش در بهبود اسهال خونی موثر است. همچنین قابض است و …

    برای تهیه فرآورده های خونی استفاده یا از طریق بانک خون مرکزهای درمانی به افراد دیگر منتقل می شوند. نخستین بانک خون در ایران به صورت رسمی در بیمارستان هزار تخت خواب سابق به فعالیت پرداخت که پس از آن به عنوان مرکز انتقال خون به کار خود ادامه داد. با افزایش بیماران و تنوع بیماری ها، نیاز به مشتق های خونی بیش از پیش آشکار شد، به همین دلیل دانشگاه تهران با همکاری انستیتو پاستور، مرکزی برای …

    700 تن عسل در سال در این استان وجود دارد. در حوزه شیلات نیز 200 واحد پرورش ماهیان سرد و گرم آبی با توان تولید 6 هزار و 925 تن ماهی در سال در استان فعال است که از این تعداد، 155 واحد را ماهیان گرمابی و 45 مورد نیز مربوط به پرورش ماهیان سردآبی است. مقدار تولید سالانه فرآورده های دامی استان 165 هزار تن انواع تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیرخام است که …

    کنیم که رعایت این نکات باعث می شود سلامت کانال گوش و لاله گوش و دستگاه های اطراف گوش حفظ شود. درمان های گوش درد دکتر اصغر نقیب زاده ، متخصص گوش حلق و بینی با اشاره به اهمیت گوش گفت: گوش جزئی از بدن و اندام حسی است که به وسیله آن صداهای اطراف را می شنویم. وی درباره درمان درد گوش اظهار داشت: مصرف مسکن استامینوفن، آنتی بیوتیک و استفاده از کمپرس آب گرم یا سرد و طب …

    به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا ، گیاهان دارویی یا داروهای خام گیاهی به اشکال مختلف به صورت فراورده هایی مانند دم کرده، جوشانده، تنتور، شربت ها، ضمادها و سایر فراورده های دارویی قابل استفاده هستند. زینب زمانی، متخصص طب سنتی طرز تهیه مواد دارویی گیاهی را به صورت زیر عنوان می کند: طرز تهیه دم نوش ها تهیه این فراورده دارویی با استفاده از قسمت های ظریف و …

    دهد که تمام مضرات آن را از یاد می برید. پروفسور اندرو پرنتیس می گوید: بدن ما هرگز برای جذب غذاهای پرکالری که در غرب مصرف می شود، طراحی نشده است و همین به افزایش شدید چاقی کمک می کند. کودکان هنوز هیچ یک از عادات اکتسابی خویشتن داری در برابر خوردن را که برای لاغر ماندن در جوامع نوین ضروری است، در خود پرورش نداده اند. فست فود ها به شدت چاق کننده هستند، چون بسته های متراکم کالری …

    حرکت کنید. از دراز کشیدن بر روی پشت خودداری ورزید؛ زیرا در جریان خون به جنین تداخل ایجاد شده ، از یک بالش برای حمایت بدن استفاده کرده و سعی کنید همانطور که روی تخت دراز کشیدهاید، دستها و زانوان خود را بر روی زمین قرار بدهید؛ به گونهای که گویا قصد خزیدن روی زمین دارید و هرازگاهی موقعیت خود را تغییر دهید. در برخی از بیمارستانها برای راحتی زنان در طی زایمان از توپهای بزرگ لاستیکی استفاده میکنند که …

    بویایی اگر به تازگی احساس کرده اید که عطر قهوه یا گل رز یا عطر شخصی خود را به خوبی احساس نمی کنید و مانند سابق از آن لذت نمی برید بهتر است از میزان کافی روی در بدن خود مطمئن شوید. مقدار کافی روی به شما کمک می کند که طعم ها و عطرها را به خوبی و دقت حس کنید. مشکلات ناخن ناخن های آسیب دیده با رشد آهسته نشان دهنده کمبود جدی روی در بدن است. از آنجا که …

    منتقل شود. اما برونشیت مزمن که منشأ عفونی ندارد واگیردار نیست. در عوض، این نوع برونشیت ریه ها را برای مدت طولانی تری ملتهب نگه می دارد و عوامل تحریک کننده ای مانند مصرف سیگار آن را تشدید می کند. این نوع التهاب به فرد دیگر انتقال نمی یابد. علائم برونشیت حاد معمولا ظرف چند هفته برطرف می شود اما به خاطر داشته باشید اگر به دنبال بروز این بیماری دچار عفونت دیگری بشوید ممکن است درمان …

    از مراجعان به عفونت های انگلی مبتلا می شوند. این دو نوع عفونت از نظر علایم تا حدودی شبیه هم هستند اما علت ایجاد آنها و درمان شان متفاوت است. از جمله علائم عفونت های انگلی گوارشی که در فصل تابستان سراغ افراد می آید، می توان از اسهال بلغمی که همراه با مایعات لزج طور است (که به آن موکوس می گویند)، تب بالا (یا تبی که بیشتر از 48 ساعت به طول بینجامد)، دفعات مدفوع زیاد با مقدار کم و استفراغ …

    نوشیدنی های خنک و دارای خواص زیاد برای سلامتی انسان می توانند بهترین گزینه برای مصرف در فصل گرم تابستان باشند. اسموتی های مفید علاوه بر ایجاد حس خوشایند در انسان باعث می شوند سلامت بدن افراد نیز افزایش یابد و مواد مورد نیاز اندام مختلف بدن تامین شود، در این مقاله شما را با اسموتی های خوشمزه و پر خاصیت تابستانی آشنا می نماییم. اسموتی نوعی نوشیدنی مغذی است که می توان به عنوان میان وعده …

    صورت دائمی و روزانه مناسب نبوده و بهتر است به عنوان یکی از گوشت های مورد مصرف، در رژیم غذایی روزانه افراد قرار گیرد. خواص گوشت شترمرغ (طبیعت و خواص درمانی) طبع گوشت شتر مرغ گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص گوشت شتر مرغ و مزایای مصرف آن به شرح زیر میباشد: استفاده از گوشت شتر مرغ برای درمان دردهای مفصلی مثل سیاتیک، درد کمر و ساق پا که ناشی از غلبه سردی در بدن …

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    … * عرق رازیانه باعث طراوت پوست و رفع چروک پوست و صورت زنان می شود عرق رازیانه یک داروی همیشه ضروری در درمان بیماری های سرد زنان است . * عرق رازیانه در زنان دارای طبع گرم موجب افزایش فشار خون و التهاب می شود. در این صورت نوشیدن مقداری شربت سرکه و حجامت عام کنترل کننده است . * رازیانه دارای اثرات مهمی بر سلامتی پوست است. خوب است بدانید که رازیانه، سرشار از هورمون های زنانه …

    آنها را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین می برند. تقویت سیستم ایمنی بدن سیستم ایمنی بدن بسیار حساس است و به آسانی و توسط فاکتورهای مختلفی همچون بیماریها و عفونتها تحت تأثیر قرار می گیرد؛ با استفاده از اسید آسکوربیک و محتوای روی موجود در هلو، می توان سیستم ایمنی را به حالت طبیعی قبل برگرداند. کاهش چاقی با مصرف هلو اینکه چرا هلو در مقاله های مرتبط با …

    میلیون شهروند ایرانی تنها یک وعده برنج بخورند و روزی فقط یک دانه برنج دور بریزند، با فرض اینکه 10 دانه برنج یک گرم باشد و هر 10 هزار دانه یک کیلو، حدود 8 تن برنج در روز و 2880 تن برنج در سال دور ریخته می شود. 2 هزار و 880 تن برنج از میان رفته با فرض اینکه هر ایرانی در هر روز، فقط و فقط یک دانه برنج دور بریزد! این رقم برای برنج که یکی از محصولات مورد علاقه ایرانیان است و مقدار زیادی از آن در مراحل …

    را نیز در برطرف کردن عارضه سوء هاضمه مفید می دانند. از جمله درمان های خانگی انگلیسی برای جلوگیری از سوء هاضمه مرزنگوش است که آنها با ساندویچ های خود می خورند. چای مرزنگوش را نیز برای درمان قولنج کودکان مصرف می کنند. مخلوط گیاهان آرام کننده معده نیز پیشنهادی دیگر است. سیب، ریحان ، برگ بو، هل، کرفس، جعفری فرنگی، زیره سبز، شوید ، رازیانه ، مرزه، آویشن ، چای، زردچوبه ، ترخون و بومادران ازجمله این گیاهان است که می توان از هرکدام برای آرام کردن معده استفاده کرد. …

    شود بجای نانهای سفید نظیر لواش و باگت از انواع سبوس دار مانند نان سنگک و نان جو استفاده کرد. همچنین می توان سبوس برنج یا گندم را جداگانه تهیه و در برنج، سالاد و یا ماست استفاده نمود. مصرف سبزیجات و میوه ها. روزانه مصرف 5-3 واحد میوه و سبزی با تمرکز بیشتر بر سبزی توصیه می شود. سعی کنید از انواع متنوع استفاده کنید. انتخاب غذاهای کم چرب و بدون چربی اشباع و کلسترول؛ بعنوان مثال از انواع …

    باعث بهبود رشد استخوان و سلامت پوست و یا مو شود، درست نیست .” کاری که بدنتان انجام میدهد تجزیه کلاژن در سیستم گوارش به اسید آمینه هایی است که در هر قسمت بدن بنا به نیازی که دارند مورد استفاده قرار می گیرد، اما این فرایند به طور اتوماتیک سبب صاف و درخشان شدن پوست تان نمی شود. از طرف دیگر مصرف یک مکمل کلاژن می تواند بدن شما را به تولید کلاژن بیشتر ترغیب کند. یعنی مکمل های کلاژن با مهیا کردن …

    . همچنین حاوی 4.8 گرم کربوهیدرات و 1 گرم پروتئین بوده که این میزان از پروتئین به هضم و گوارش کربوهیدرات کمک می کند. گاهی اوقات کربوهیدرات به سرعت وارد جریان خون می شود که منجر به افزایش قندخون و سپس افت آن شده که برای سوخت و ساز بدن مضر است. 1.5 گرم فیبر موجود در این ماده غذایی باعث حس سیری و کاهش اشتها شده و از زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم و پرکالری جلوگیری می کند. موادمغذی موجود در …

    دیگر غذاهای هم کالری کمی بالاتر بوده است. در بررسی سلامتی افراد مشخص شده است که مصرف محصولات عسلی، قند خون را کمی نسبت به مصرف مقدار مشابه ساکارز بالا می برد. با وجود تفاسیر موجود، عسل می تواند در درمان بیماری ها مثمر ثمر باشد و منبع بسیار خوبی برای تغذیه و ترمیم دستگاه گوارش در نظر گرفته شود اما تولید این محصول در برخی نقاط به صورت کاملا غیر طبیعی بوده و هیچ کدام از آثار فوق را نخواهد …

    توانید به فواید آن دست یابید. اگر دیابت دارید کاهش وزن می تواند کمک کند تا کمتر دارو مصرف کنید، قند خون خود را کنترل کنید و احتمال ابتلا به دیگر بیماری ها را کاهش دهید. سبب افزایش کلسترول خوب می شود شما می توانید کلسترول بد یا همان LDL را با تغذیه سالم و دارو کاهش دهید اما افزایش کلسترول خوب یا HDL به مراتب سخت تر است. در واقع کلسترول خوب است که در بدن سبب پاکسازی کلسترول بد …

    “),t.close()},t.write(‘

    شاهی یا تره تیزک یا تره تندک یک نوع سبزی خوردن است که به صورت خام و گاهی پخته مصرف می‌شود. به بذر آن سپندان گویند. در زبان مازندرانی به آن ترتیزک می‌گویند.[۱]
    شاهی گیاهی است علفی و یک ساله که در طب قدیم ایران به نام هی جرجیزبستانی و رشاد نیز معروف است.
    این نوع سبزی به داشتن مقادیر زیادی ویتامین ث معروف است و از دیرباز برای مداوای سرماخوردگی کاربرد داشته‌است.

    برگ‌های آن سبزو روشن، گل‌هایش کوچک و به رنگ سفید یا قرمز ارغوانی و با عطر ملایم به‌طور گروهی در انتهای شاخه ظاهر می‌شود. میوه آن بیضوی به طول تقریبی۵۰ میلی‌متر و عرض چهار میلی‌متر است.

    تخم تره یا همان شاهی دارای آلکالوئیدی به نام اسید سناپینیک و کولین اتر choline ether و یک اسانس روغنی که خاصیت ساخت استروژن را در بدن دارد می‌باشد.

    تخم تره یا شاهی را اگر در آب خیس کنید لیزاب و لعابی ایجاد می‌کند که می‌توان به جای صمغ عربی و کتیرا از آن استفاده کرد.

    تره یا شاهی گیاهی است یک ساله و خودرو که طول آن به ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد و به شکل نپخته، به عنوان طعم دهنده به غذا و دم‌کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ، گل، میوه و دانه تره یا شاهی از مهم‌ترین قسمت‌های این گیاه بهاری هستند و به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    وجود لکه‌های سفید روی گیاه تره تیزک که نوعی قارچ است عامل بیماری این گیاه می‌باشد و توصیه می‌شود از خوردن این نوع تره تیزک‌ها خودداری کنند.[۲]

    تره یا شاهی به صورت خام به عنوان سبزی و به شکل سالاد یا غذاهای مختلف مصرف می‌شود.[۲]

    ماه‌های اردیبهشت و خرداد زمان برداشت این گیاه هستند که به صورت وحشی سبز می‌شود.[۲]

    در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ ها نباید بیش از حد معمول ریحان بخورند؛ در حد همان سبزی خوردن ایرادی ندارد ولی مقادیر زیاد و طولانی ‌مدت ممکن است خطرناک باشد.


    در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ ها نباید بیش از حد معمول ریحان بخورند؛ در حد همان سبزی خوردن ایرادی ندارد ولی مقادیر زیاد و طولانی ‌مدت ممکن است خطرناک باشد.


    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری

    مرزه برای انسان مسمومیت یا عوارضی ندارد اما مصرف بیش از اندازه‌ اش، به دلیل تند و تیزی ای که دارد، ممکن است التهاباتی را در مخاط دهان ایجاد کند.


    جعفری گیاه قاعده‌ آوری است مقادیر زیادش، بیش از 200 گرم در روز برای زنان باردار خطر سقط را به همراه دارد. ضمن این که بعضی افراد به گیاهان خانواده ی جعفری حساسیت دارند، به این ترتیب که اگر جعفری مصرف کنند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوست‌ شان تاول و بثورات پوستی ظاهر می ‌شود. به این عارضه حساسیت نوری می ‌گویند و کسانی که این علایم را داشته باشند نباید گیاهان خانواده جعفری را مصرف کنند.


    برای نگهداری سبزی خوردن در یخچال، ابتدا آن را پاک کنید و بشویید. سپس در پارچه ی نازکی بریزید و داخل یخچال بگذارید. در صورتی که مقدار سبزی زیاد است، برای این که سالم تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتی را به صورت نشسته داخل کیسه بریزید و در یخچال نگه دارید و هنگام مصرف بشویید.


    گردآوري: گروه هفت گنج

    دیدگاه شما

    آدرس وبسایت

    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری
    خوردن سبزی شاهی در دوران بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *