خواص گیاه پای شیر ترکیه

دوره مقدماتی php
خواص گیاه پای شیر ترکیه
خواص گیاه پای شیر ترکیه

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با پای شیر سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

گیاهی است کوتاه به بلندی 40 – 15 سانتی متر چند ساله و علفی ، دارای ریزوم و ریش قوی به رنگ قهوه ای است. برگهائی مدور به رنگ سبز روشن منقسم به 7 تا 11 لوب دندانه دار و منتهی به دمبرگ دراز دارد. گلهای آن دارای کاسه کوچکی مرکب از 8 تقسیم در 2 ردیف و پرچم هایی به تعداد 4 و بسیار کوچک است.

 از لحاظ دارویی خواص فراوانی دارد به ویژه برای بیماران تصلب رگ‌ها و التیام انواع زخم‌ها مانند زخم‌های مربوط به اندام‌های حساس بدن، زخم‌های چرکین، قانقاریا، واریس، حساسیت‌ها و بیماری‌های عفونی دهان بسیار موثر است و به شکل انواع غرغره یا جوشانده و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص گیاه پای شیر ترکیه

دوره مقدماتی php

سلام ،دکتر حسین اکبرزاده پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

در مواردی که اسهال شدید یا طولانی مدت بویژه در کودکان و نوجوانان دیده می شود حتماً باید مراقبت های پزشکی جدی صورت گیرد و مصرف این دارو نمی تواند کارساز باشد. زیاده روی و مصرف بی رویه پای شیر زیان آور می باشد.

۱. جهت تقویت معده به مقدار ۸ گرم پای شیر را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده بنوشند. ۲. جهت درمان کم‌ خونی از دمکرده تمام قسمت‌های این گیاه استفاده شود. ۳. جهت بیماری قند ۸ گرم از این گیاه را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده قبل از غذا یک فنجان بنوشند. ۴. برای درمان چاقی از روش شماره ۳ استفاده شود. ۵. جهت تسکین خارش مهبل ۱۰۰ گرم این گیاه را در یک لیتر آب جوشانده صاف نموده واژن را شستشو دهند. ۶. برای درمان خونریزی شدید ماهانه ۴ گرم از این گیاه را در ۱۵۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده بعد از پاک شدن به مدت ۱۴ روز، روزی ۲ فنجان بنوشند. ۷. جهت درمان زخم‌های غانغاریائی و زخم‌های چرکین با جوشانده غلیظ این گیاه شستشو دهند. ۸. برای درمان آفت دهان به صورت غرغره استفاده شود. ۹. برای خارش‌ها و التهابات پوستی از دمکرده و شستشو با این گیاه استفاده شود. ۱۰. جهت درمان آب آوردن بافت‌ها این گیاه مفید می‌باشد. ۱۱. جهت تصلب شرائین با نظر پزشک از دمکرده این گیاه می‌توان استفاده کرد. ۱۲. جهت درمان خارش مهبل از کرم این گیاه می‌توان استفاده کرد. * طرز تهیه کرم پای شیر: ۵ گرم برگ پای شیر را در ۱۰۰ سی‌سی آب مقطر جوشانده سپس صاف نموده با اوسیرین مخلوط کرده تا به صورت کرم درآید. ۱۳. جهت تسهیل زایمان یک ماه قبل از زایمان از دمکرده این گیاه بنوشند با نظر پزشک انجام گردد. ۱۴. جهت کم کردن کلسترول از دمکرده این گیاه استفاده شود. ۱۵. جهت جلوگیری از خونریزی و التیام زخم ضماد این گیاه را گذاشته و هر ۱۰ دقیقه ضماد را تعویض نمایند.

این گیاه حاوی مقادیر زیادی از الاژیتانین ها ( 8-6 درصد ) است که شامل آگرویمونین ، لیویگاتین F ، پدونکولاژین میباشند. فلاونوئید ها ( شمال کوئرستین گلوکرونید ) نیز در این گیاه به اثبات رسیده است.

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

صفحه اصلی » مقالات » خوراکی ها » گیاهان دارویی » پای شیر / گیاه پای شیر / پای شیر چیست / خواص پای شیر / رجل الاسد

پای شیر گیاهی است از تیره گل سرخ. طبع گیاه پای شیر گرم است. از خواص پای شیر به درمان پرمويی در زنان، درمان بالا بودن هورمون FSH، درمان نامنظمی قاعدگی و همچنین بیماری های مهمی از جمله دیابت مفید است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

تیره : Rosaceae نام علمی پای شیر: Alchemilla Vulgaris

 

خواص گیاه پای شیر ترکیه

رجل الاسد – رجل‌الاسد صغیر – الشمیلا. در انگلیسی به آن علاوه بر نام پای شیر، شنل بانو نیز می‌گویند.

پای شیر گیاه علفی است دارای ریزومی مورب با تعدادی ریشه های کوچک، برگ ها به شکل کلیه و دارای چین های کوچک که شبیه بادبزن های کوچک است. برگ های قاعده ای دارام دم برگ های بلند ولی برگ های ساقه ای بدون دم برگ، گل ها به رنگ زرد مایل به سبز، گل دارای کاسه 4-2 پرچم ولی فاقد جام است. برگ ها و باریکه های دم برگ مصرف دارویی دارد که فصل تابستان جمع آوری می شود و به صورت دم کرده پای شیر، تنطور پای شیر و جوشانده پای شیر در درمان به کار می برند.

 

پای شیر برای این موارد مفید است:

خونریزی – التیام زخم – ناراحتی های روده و معده – ترشحات و درد رحم (شستشو با جوشانده غلیظ) – سرگیجه – دیابت – ورم ملتحمه – عفونت – مسمومیت – تصلب شرایین – چاقی – کلسترول – التهاب – اسهال

– جوشانده پای شیر مدر و مقوی است به علت داشتن تنن قابض.

– برای بیماران تصلب رگها و التیام انواع زخم‌ ها مانند زخم‌ های مربوط به اندام‌ های حساس بدن، زخم‌ های چرکین، قانقاریا، واریس، حساسیت‌ ها و بیماری‌ های عفونی دهان بسیار مؤثر است و به شکل انواع غرغره یا جوشانده و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– دم کرده آن برای تقویت معده موثر است.

– از آنجا که به قطع خون ریزی کمک می کند به طور موضعی برای درمان زخم، اگزما و جوش های پوستی به کار برده می شود.

– دم کرده آن اسهال را بند می آورد و تنظیم کننده قاعدگی است و درد آن را نیز کاهش می دهد.

– غرغره کردن با دم کرده آن، گلو درد را تسکین می دهد.

– ناراحتی های عروق خونی را برطرف می کند.

– برای درمان کم خونی از دم کرده تمام قسمت های این گیاه استفاده می شود.

– دم کرده آن برای بیماران قندی و رفع چاقی مفید است.

 

۱. جهت تقویت معده به مقدار ۸ گرم پای شیر را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده بنوشند.

۲. جهت درمان کم‌ خونی از دمکرده تمام قسمت‌های این گیاه استفاده شود.

۳. جهت بیماری قند ۸ گرم از این گیاه را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده قبل از غذا یک فنجان بنوشند.

۴. برای درمان چاقی از روش شماره ۳ استفاده شود.

۵. جهت تسکین خارش مهبل ۱۰۰ گرم این گیاه را در یک لیتر آب جوشانده صاف نموده واژن را شستشو دهند.

۶. برای درمان خونریزی شدید ماهانه ۴ گرم از این گیاه را در ۱۵۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌کرده بعد از پاک شدن به مدت ۱۴ روز، روزی ۲ فنجان بنوشند.

۷. جهت درمان زخم‌های غانغاریائی و زخم‌های چرکین با جوشانده غلیظ این گیاه شستشو دهند.

۸. برای درمان آفت دهان به صورت غرغره استفاده شود.

۹. برای خارش‌ ها و التهابات پوستی از دمکرده و شستشو با این گیاه استفاده شود.

خواص گیاه پای شیر ترکیه

۱۰. جهت درمان آب آوردن بافت‌ ها این گیاه مفید می‌باشد.

۱۱. جهت تصلب شرائین با نظر پزشک از دمکرده این گیاه می‌توان استفاده کرد.

۱۲. جهت درمان خارش مهبل از کرم این گیاه می‌توان استفاده کرد.

* طرز تهیه کرم پای شیر: ۵ گرم برگ پای شیر را در ۱۰۰ سی‌سی آب مقطر جوشانده سپس صاف نموده با اوسیرین مخلوط کرده تا به صورت کرم درآید.

۱۳. جهت تسهیل زایمان یک ماه قبل از زایمان از دمکرده این گیاه بنوشند با نظر پزشک انجام گردد.

۱۴. جهت کم کردن کلسترول از دمکرده این گیاه استفاده شود.

۱۵. جهت جلوگیری از خونریزی و التیام زخم ضماد این گیاه را گذاشته و هر ۱۰ دقیقه ضماد را تعویض نمایند.

 

گیاه پای شیر حاوی تانن است که به پیشگیری از بی‌ نظمی‌ های قاعدگی کمک می‌کند. به علاوه، این گیاه سالیسیلیک اسید دارد که عضلات شما را شل می‌کند و باعث تسکین گرفتگی‌ های قاعدگی می‌شود.

 

  • خواص عرق بومادران برای زنان باردار
  • ۳ تا ۴ گرم (یک قاشق مرباخوری) گیاه پای شیر خشک شده را در یک لیوان (۱۵۰-۲۰۰ میلی گرم) آب بدون کلر در حال جوش بریزید با شعله ملایم و بسته به مدت ده دقیقه بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش کنید و پس از ولرم شدن از صافی رد کرده و بنوشید.

    به مدت یک ماه متوالی هر روز دو ساعت پس از صبحانه یا دو ساعت بعد از ناهار با شکم خالی نوش جان کنید.

    در هر بار باید به صورت تازه تهیه کنید.

    بعد از اتمام دوره یک ماهه به مدت یک هفته استراحت کرده و دوباره یک دوره یک ماههه مثل قبل را انجام دهید اگر بازهم نامنظمی پریودتان ادامه داشت یک ماه دیگر نیز دوباره تکرار کنید.

     

    استفاده همزمان برگ و ساقه گیاه پنجه شیر، درمان مناسبی برای اسهال است ولی اگر قصد استفاده از جوشانده این گیاه را دارید، نگران ایجاد مشکل یبوست نباشید، زیرا باعث ایجاد یبوست نمی شود. این گیاه حرکات دودی روده را کاهش داده و کنترل میکند.

    درمان کمکی خوبی برای افرادی است که سندرم روده تحریک پذیر (irritable bowel sayndrome,ibs) دارند. برای زخم هایی که به سختی ترمیم می یابند و همچنین ترمیم زخم های بخیه بعد از عمل درمان مناسب و سریعی میباشد.

    به کسانی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج میبرند استفاده از جوشانده این گیاه را حداقل پنج یا شش بار در هفته را توصیه می کنیم.

    برای زنانی که مستعد یائسگی زودرس هستند و همچنین برای زنان و دخترانی که قاعدگی نامنظم دارند درمان بسیار موثری می باشد.

    گیاه پای شیر همچنین برای تنظیم تعادل هورمون های زنانه بسیار مفید است این گیاه همچنین می تواند درمان مناسبی برای قطع لکه بینی های میان سیکل قاعدگی (ناشی ار میوم های رحمی) باشد.

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    برای زنانی که در طول عادت ماهیانه خونریزی شدید داشته و یا دوره های قاعدگی طولانی مدت دارند این گیاه را توصیه می نماییم. این جوشانده را در افراد کوچکتر از ۱۲ سال قبل از هماهنگی با پزشک به هیچ عنوان استفاده نکنید.

    در یک زمان مشخص بیشتر از یک جوشانده استفاده نکنید همچنین در طول دوره استفاده از یک نوع جوشانده هیچ گونه دمنوش گیاهی دیگر (چای سبز، بابونه، مریم گلی و…) را مصرف نکنید.

    تهیه همه جوشانده ها در ظرف استیل، شیشه ای و یا چینی ضروری است.از تاریخ برداشت گیاه نباید بیشتر از یکسال گذشته باشد.

     

    تا ۳ گرم (یک قاشق مربا خوری) گیاه پای شیر خشک شده را در یک لیوان (۲۰۰-۱۵۰ میلی لیتر) آب بدون کلر در حال جوش بریزید، با شعله ملایم و در بسته به مدت ده دقیقه بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش کنید و پس از ولرم شدن از صافی رد کرده و بنوشید.

    این جوشانده را به مدت یک ماه متوالی هر روز، دوبار تهیه و استفاده کنید. لیوان اول را دوساعت بعد از صبحانه و لیوان دوم را دو ساعت بعد از ناهار میل نمایید. بلافاصله بعد از استفاده جوشانده چیزی نخورید.

    بعد از اتمام دوره یکماهه به مدت یک هفته استراحت کرده و دوباره یک دوره یک ماهه مثل قبل را انجام دهید.

    پس از اتمام دوره دوماهه انجام پیازدرمانی به مدت ۱۵ روز و روزی دوبار ضروری می باشد.

     

    پای شیر گیاهی است از تیره گلسرخیان (Rosaceae)، سرده پای شیریان (Alchemilla) و دائم گل که فصل گل دهی آن بهار است. این گیاه بومی کوه های شرق آفریقاست که در تمامی نواحی و مناطق قابل کشت است.

    اسم لاتين: Allcemilla vulgaris اسم انگليسي: :layd’s mantle اسم تركي: Testere disli Arslanpencesi اسم آلماني: Frauenmatel

     

    طبع پای شیر گرم است.

     

    قسمت مورد استفاده این گیاه تمام گیاه بخصوص ریشه و برگ آن میباشد.

     

    کشت گیاه پای شیر به خاطر رشد ضعیف و در نتیجه محصول کم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد علاوه بر این تعداد زیادی از گیاه مورد نظر به صورت خودرو وجود دارد.

     

    زمان حصول برداشت برگها و گیاه کامل در طول گل دهی از اردیبهشت تا مردادماه می باشد پس از محصول برداری آن را باید در سایه و یا به روش مصنوعی در حرارت 40 تا 50 درجه خشک می نمایند و سپس در جعبه های مسدود و دور از نور و رطوبت نگهداری می کنند.

     

    نواحی شمال ایران اطراف تهران، نواحی مختلف البرز، دامنه های شمالی تجریش منتهی به رودخانه پس قلعه (فلور ایران)

    متن را ببینید.

    Alchimilla P. Miller, 1754Lachemilla (Focke) Rydb.Zygalchemilla Rydb. GRIN,[۱] AFPD,[۲] FOC[۳]

    پای شیر گیاهی است از تیره گلسرخیان (Rosaceae)، سردهٔ پای شیریان (Alchemilla) و دائم گل که فصل گل دهی آن بهار است. در انگلیسی به آن علاوه بر نام پای شیر، شنل بانو نیز می‌گویند. تقریباً در همه نواحی و مناطق قابل کشت است ولی سرزمین اصلی آن کوه‌های شرق آفریقا است که توسط توفان‌های اقیانوسی هند و اطلس به سایر نقاط دنیا سفر کرده‌است.
    نوعی از این گیاه به نام پای شیر زمخت دارای برگ‌هایی بزرگ تر بوده و در مناطق معتدل رشد می‌کند. از آنجایی که برگ‌های نرم دارد، در مناطق بارانی طرفداران زیادی پیدا کرده‌است زیرا برگ‌های آن ساعت‌ها پس از باران مانند جواهر درخشش دارند. تقریباً از اوایل تابستان تا اوایل پائیز دسته‌هایی از شاخه‌های گل زرد رنگ می‌آورد.
    گونه‌های مختلف پای شیر، اغلب سالی دو بار گل می‌دهند. به‌طور شگفت انگیزی در زمین و خاک رس رشد کرده و زمین را پوشش می‌دهد. در فصل پائیز شاخه‌ها و سر گل‌ها با رنگ بسیار جالبی که ترکیبی از رنگ‌های نارنجی و قرمز است، جلوه گری می‌کنند. تکثیر آن به وسیلهٔ قلمه انجام می‌شود.از پای شیر بیشتر در حاشیه باغچه و نیز پوشش زمین استفاده می‌شود. محل سایه آفتاب را بیشتر دوست دارد و قد آن تا حدود سی و پنج سانتی متر می‌رسد.
    از لحاظ دارویی خواص فراوانی دارد به‌ویژه برای بیماران تصلب رگها و التیام انواع زخم‌ها مانند زخم‌های مربوط به اندام‌های حساس بدن، زخم‌های چرکین، قانقاریا، واریس، حساسیت‌ها و بیماری‌های عفونی دهان بسیار مؤثر است و به شکل انواع غرغره یا جوشانده و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    این وب‌گاه[پیوند مرده]. نویسنده: علیرضا اسماعیل بیگی از کتاب: “برخی از گیاهان زینتی:
    در آن وب‌گاه آمده: “استفاده از مطالب این نویسنده با ذکر منبع بلامانع است.”

    برگ نمدی ·
    آکاسیا ·
    اکالیفا ·
    پای خرس ·
    خارکپه‌ای ·
    سرخار ·
    کلاه میرحسن ·
    چوبک ·
    افرا ·
    بومادران ·
    اشیرانت ·
    آویشنک ·
    اقونیطون ·
    اکیر ترکی ·
    تلخه ·
    توت مار ·
    کیوی ·
    زولک ·
    پرسیاوشان ·
    چشم خروس ·
    گندم‌نیا ·
    بابارتو ·
    فرچه سوگند ·
    چمن شور ·
    نازبشقابی ·
    پشموک ·
    شاه‌بلوط هندی ·
    آتشین ·
    آگاو ·
    گل ابری ·
    آگلونما ·
    غافث ·
    چمن گندمی ·
    علف چنگ ·
    علف بوریا ·
    عرعر ·
    علف موئین ·
    علف فرش ·
    لبدیسی ·
    شب‌خسب ·
    ختمی ·
    پای شیر ·
    تونگ ·
    قاشق‌واش ·
    خارشتر ·
    شنگار ·
    آلاماندا ·
    گندنایی ·
    پیاز ·
    الوانی ·
    توسکا ·
    جاشیرآسا ·
    صبر زرد ·
    دم‌روباهی ·
    خولنجان ·
    سنبل خوشه‌ای ·
    گل مرواریدی ·
    ختمی ·
    قدومک ·
    قدومه ·
    تاج خروس ·
    آماریلیس ·
    کهربایی ·
    مصفایی ·
    کهنه‌واش ·
    شن گندمی ·
    گرگ خار ·
    عروس شن‌زار ·
    نیلک ·
    رزک ·
    بادام ·
    آسمانی ·
    هرمی ·
    پسته ·
    گل حلقه ·
    آناغالیس ·
    قره‌تاج ·
    آناناس ·
    چنگ مریم ·
    گاوزبان ·
    نازبیابانی ·
    یاسمن صخره‌ای ·
    شقایق نعمانی ·
    شوید ·
    خون سیاوش ·
    بابونه ·
    بهاری چمن ·
    جعفری وحشی ·
    درفش گیاه ·
    پنجه عروس ·
    گل میمونی ·
    سندانی ·
    پاشیرک ·
    گورخری ·
    کرفس ·
    شاهدانه کانادایی ·
    خاس ·
    تاج‌الملوک ·
    رشادی ·
    رشاد ·
    گل شیپوری ·
    بادام زمینی ·
    آرالیا ·
    عشقه ·
    توت فرنگی ·
    دارواش سوزنی‌برگ ·
    باباآدم ·
    مرجانی ·
    نیام نقره‌ای ·
    سه سیخکی ·
    چپقک ·
    زردآلو ·
    گل عسلی ·
    یولافک ·
    درمنه ·
    شیپوری ·
    ریش بزی ·
    خیزران ·
    قمیش ·
    گل پروانه ·
    مارچوبه ·
    علف چسبک ·
    زبرینه ·
    میله یعقوب ·
    سریشک ·
    عبایی ·
    سپُرزدارو ·
    ستاره‌ای ·
    علف شتر ·
    گون ·
    ستاره‌گُون ·
    هویج کوهی ·
    گل‌چاک ·
    سپیدچوب ·
    آتامانتا ·
    سرخس ماده ·
    خارچرخه ·
    کاروان‌کش ·
    سلمکی ·
    شابیزک ·
    برگ بوی ژاپنی ·
    یولاف ·
    آزالیا ·
    آزیل ·
    آزولا ·

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    B-نازباتلاقی ·
    فراسیون‌آسا ·
    ترتیزک جویباری ·
    پشمالو ·
    آلاله آبی ·
    بهیمه ·
    بکمانیا ·
    بگونیا ·
    تمشکین ·
    مینای چمنی ·
    زرشک ·
    سرخابی ·
    شفاقل آبی ·
    چغندر ·
    عروس کوهی ·
    غان ·
    کارده ·
    دودندان ·
    آدمک ·
    تکمه شور ·
    گشنیزک ·
    سپرسپری ·
    شانه‌سرخس ·
    خارسنبل ·
    بلومئا ·
    شب‌رنگی ·
    علف پشمکی ·
    درخت پنجه ·
    سینه‌کبکی ·
    گل گاوزبان ·
    جارو پنجه‌ای ·
    سرخس انگوری ·
    گل کاغذی ·
    گل‌زبانک ·
    چمن‌جاوری جنگلی ·
    کلم ·
    لرزان‌چمن ·
    جارو علفی ·
    توت کاغذی ·
    گاوزبان کوهی ·
    فاشرا ·
    دم‌موشی قفائی ·
    زیره ·
    چترگندمی ·
    هزارنی ·

    دولَپه‌ای‌ها (نام علمی: Magnoliopsida) یکی از رده‌های گیاهی هستند.

    در نوعی طبقه‌بندی قدیمی‌تر گیاه‌شناسی (رده‌بندی طبیعی) گیاهان گلدار دولپه‌ای را به سه گروه بی‌گلبرگان، جداگلبرگان و پیوسته‌گلبرگان تقسیم می‌کردند.

    درمان پرمويي در زنان، درمان بالا بودن هورمون FSH، درمان نامنظمي قائدگي…

    فهرست

    پای شیر گیاهی است از تیره گلسرخیان (Rosaceae)، سرده پای شیریان (Alchemilla) و دائم گل که فصل گل دهی آن بهار است. در انگلیسی به آن علاوه بر نام پای شیر، شنل بانو نیز می‌گویند.

    اسم لاتين: Allcemilla vulgaris
    اسم انگليسي: :layd’s mantle
    اسم تركي: Testere disli Arslanpencesi
    اسم آلماني: Frauenmatel
    خصوصيات: درمان پرمويي در زنان، درمان بالا بودن هورمون FSH، درمان نامنظمي قائدگي

    پای شیر گیاهی است از تیره گلسرخیان (Rosaceae)، سرده پای شیریان (Alchemilla) و دائم گل که فصل گل دهی آن بهار است.

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    در انگلیسی به آن علاوه بر نام پای شیر، شنل بانو نیز می‌گویند. تقریباً در همه نواحی و مناطق قابل کشت است ولی سرزمین اصلی آن کوه‌های شرق آفریقا است که توسط توفان‌های اقیانوسی هند و اطلس به سایر نقاط دنیا سفر کرده است.

    نوعی از این گیاه به نام پای شیر زمخت دارای برگ‌هایی بزرگ تر بوده و در مناطق معتدل رشد می‌کند. از آنجایی که برگ‌های نرم دارد، در مناطق بارانی طرفداران زیادی پیدا کرده است زیرا برگ‌های آن ساعت‌ها پس از باران مانند جواهر درخشش دارند.

    تقریباً از اوایل تابستان تا اوایل پائیز دسته‌هایی از شاخه‌های گل زرد رنگ می‌آورد. گونه‌های مختلف پای شیر، اغلب سالی دو بار گل می‌دهند. به طور شگفت انگیزی در زمین و خاک رس رشد کرده و زمین را پوشش می‌دهد. در فصل پائیز شاخه‌ها و سر گل‌ها با رنگ بسیار جالبی که ترکیبی از رنگ‌های نارنجی و قرمز است، جلوه گری می‌کنند.

    تکثیر آن به وسیله قلمه انجام می‌شود.از پای شیر بیشتر در حاشیه باغچه و نیز پوشش زمین استفاده می‌شود. محل سایه آفتاب را بیشتر دوست دارد و قد آن تا حدود سی و پنج سانتی متر می‌رسد.

    از لحاظ دارویی خواص فراوانی دارد به‌ویژه برای بیماران تصلب رگها و التیام انواع زخم‌ها مانند زخم‌های مربوط به اندام‌های حساس بدن، زخم‌های چرکین، قانقاریا، واریس، حساسیت‌ها و بیماری‌های عفونی دهان بسیار مؤثر است و به شکل انواع غرغره یا جوشانده و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    استفاده همزمان برگ و ساقه گیاه پنجه شیر، درمان مناسبی برای اسهال است ولی اگر قصد استفاده از جوشانده این گیاه را دارید، نگران ایجاد مشکل یبوست نباشید، زیرا باعث ایجاد یبوست نمی شود. این گیاه حرکات دودی روده را کاهش داده و کنترل میکند.

    درمان کمکی خوبی برای افرادی است که سندرم روده تحریک پذیر (irritable bowel sayndrome,ibs) دارند.برای زخم هایی که به سختی ترمیم می یابند و همچنین ترمیم زخم های بخیه بعد از عمل درمان مناسب و سریعی میباشد.

    به کسانی که از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج میبرند استفاده از جوشانده این گیاه را حداقل پنج یا شش بار در هفته را توصیه می کنیم.

    برای زنانی که مستعد یائسگی زودرس هستند و همچنین برای زنان و دخترانی که قائدگی های نامنظم دارند درمان بسیار موثری می باشد.گیاه پای شیر همچنین برای تنظیم تعادل هورمون های زنانه بسیار مفید است این گیاه همچنین می تواند درمان مناسبی برای قطع لکه بینی های میان سیکل های قائدگی (ناشی ار میوم های رحمی) باشد.

    برای زنانی که در طول دوره های ماهیانه خونریزی شدید داشته و یا دوره های قائدگی طولانی مدت دارند این گیاه را توصیه می نماییم.این جوشانده را در افراد کوچکتر از ۱۲ سال قبل از هماهنگی با پزشک به هیچ عنوان استفاده نکنید.

    در یک زمان مشخص بیشتر از یک جوشانده استفاده نکنید همچنین در طول دوره استفاده از یک نوع جوشانده هیچ گونه دمنوش گیاهی دیگر (چای سبز، بابونه، مریم گلی و…) را مصرف نکنید.

    تهیه همه جوشانده ها در ظرف استیل، شیشه ای و یا چینی ضروری است.از تاریخ برداشت گیاه نباید بیشتر از یکسال گذشته باشد.

    ۳ تا گرم (یک قاشق مربا خوری) گیاه پای شیر خشک شده را در یک لیوان (۲۰۰-۱۵۰ میلی لیتر) آب بدون کلر در حال جوش بریزید، با شعله ملایم و در بسته به مدت ده دقیقه بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش کنید و پس از ولرم شدن از صافی رد کرده و بنوشید.

    این جوشانده را به مدت یک ماه متوالی هر روز، دوبار تهیه و استفاده کنید. لیوان اول را دوساعت بعد از صبحانه و لیوان دوم را دو ساعت بعد از ناهار میل نمایید. بلافاصله بعد از استفاده جوشانده چیزی نخورید.

    بعد از اتمام دوره یکماهه به مدت یک هفته استراحت کرده و دوباره یک دوره یک ماهه مثل قبل را انجام دهید.

    پس از اتمام دوره دوماهه انجام #پیازدرمانی به مدت ۱۵ روز و روزی دوبار ضروری می باشد.

    ۳ تا ۴ گرم (یک قاشق مرباخوری) گیاه پای شیر خشک شده را در یک لیوان (۱۵۰-۲۰۰ میلی گرم) آب بدون کلر در حال جوش بریزید با شعله ملایم و بسته به مدت ده دقیقه بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش کنید و پس از ولرم شدن از صافی رد کرده و بنوشید.

    به مدت یک ماه متوالی هر روز دو ساعت پس از صبحانه یا دو ساعت بعد از ناهار با شکم خالی نوش جان کنید.

    در هر بار باید به صورت تازه تهیه کنید.

    بعد از اتمام دوره یک ماهه به مدت یک هفته استراحت کرده و دوباره یک دوره یک ماههه مثل قبل را انجام دهید اگر بازهم نامنظمی پریودتان ادامه داشت یک ماه دیگر نیز دوباره تکرار کنید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وبسایت

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    پای شیر گیاهی است چند ساله با ارتفاع 15 الی 40 سانتیمتر که یکی از مهمترین کاربردهای آن تنظیم و کاهش درد در دوران قاعدگی است.

    این گیاه در بیماری های زنان بخصوص در مواردی که خونریزی های شدید قاعدگی و یا خارش مهبل وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

    گیاه مزبور حاوی مقدیر زیادی تانین است و به شدت قابض می باشد.

    در قرون 15 و 16 میلادی از این گیاه برای درمان زخم سربازان استفاده می شده است.

    نام های دیگر این گیاه: رجل الاسد ، رجل‌الاسد صغیر ، الشمیلا است و در انگلیسی به آن علاوه بر نام پای شیر، شنل بانو نیز می‌گویند.

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    این گیاه بصورت دم کرده ، تنطور و جوشانده مورد استفاده قرار می گیرد.

    از تمام قسمت های این گیاه استفاده می شود؛ بخصوص ریشه و برگ.

    زمان برداشت این گیاه اردیبهشت تا مرداد می باشد. پس از برداشت در درمای 40 الی 50 درجه خشک شده و به دور از نور و رطوبت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

    محل رویش این گیاه معمولاً در چمنزارهای مرطوب ، کوهستان ها و کنار جوی ها ، جنگل های مرطوب و سایه دار است.

    ضد التهاب

    تنظیم قاعدگی

    قابض

    تقویت دستگاه گوارش

    التیام بخش زخم ها

    کاهش ترشحات مهبل

    درمان اسهال

    رفع مسمومیت غذایی

    رفع خارش مهبل

    درمان پرمویی در زنان

    رفع سرگیجه

    دیابت

    کاهش کلسترول خون

    ادرار آور

     

    با توجه به اینکه این گیاه به رفع خونریزی کمک بسیار زیادی می کند می توان از آن بطور موضعی برای درمان زخم ، اگزما و جوش های پوستی استفاده کرد.

    برای درمان اسهال و نیز تنظیم قاعدگی می توانید از دم کرده گیاه مزبور استفاده بفرمایید.

    برای رفع گلو درد دم کرده گیاه را غرغره کنید. همچنین دم کرده تمام اجزای گیاه برای درمان کم خونی نیز بسیار کارآمد می باشد.

     

    گیاه مزبور حاوی تانن و سالیسیلیک اسید است که برای پیشگیری از بی نظمی های قاعدگی و کاهش درد قاعدگی بسیار نافع است.

    با توجه به این که این گیاه محرک رحم است، از مصرف آن درو دوران بارداری خودداری کنید.

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    گلونی – در پایگاه خبری گلونی از گردشگری تا محیط زیست از موسیقی تا سینما و از خرم آباد تا لرستان مطلب بخوانید.

    به گزارش پایگاه خبری گلونی؛ پای شیر را در جزیره کیش  «امن کمنجی» می‌نامند.

    از نام‌های دیگر آن شنل خانم، پای خرس، نه قلاب و استلاریا است.

    نام: پای شیر

    نام علمی: Eforbia

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    نام محلی: پنجه شیر

    خانواده: ایفوربیاسی

    گونه: ایفوربیا

    پراکنش: روستای ننه باغو،

    درخت سبز

    روش تکثیر: پخش کردن بذر

    این گیاه  را در جزیره کیش  «امن کمنجی» می‌نامند. از نام‌های دیگر آن شنل خانم،پای خرس، نه قلاب و استلاریا است.

    گیاهی است علفی و پایا با ساقه‌های سبز که در ابتدا پرزدار و در انتها (جایی که به برگ وصل می‌شود) نرم و صاف است.

    دارای شیره‌ای است که در صورت شکستن و یا جوشاندن به صورت لعاب درمی‌آید.

    برگ: برگ‌های پای شیر به رنگ سبز مات است برگ دارای پرزهای بسیار ریز است.

    برگ‌ها دارای هفت برگچه به هم چسبیده است که مجموعاً یک برگ را تشکیل داده‌اند و در کناره‌ها دارای دندانک‌های ریزی است با دمبرگی بسیار طویل و ضخیم و محکم.

    گل: گل‌های پای شیر به رنگ سفید است. ریز و چند پر با پرچم‌های ریزتر.

    گل‌ها مجموعاً در یک فولیکول قرار دارند و در صورت شکفته‌شدن به شکل چتری ریز دیده می‌شوند.

    تمام گیاه.

    گیاه پای شیر یکی از اقلام ضد‌عفونی‌کننده است و مصرف خوراکی آن به صورت آش یا کوکو دیده شده است.

    این گیاه منقبض کننده، منعقدکننده خون و شفا بخش است. بهترین دارو برای درمان زخم است.

    دم کرده یا تزریق این گیاه برای درمان قائدگی بیش از حد به کار می‌رود.

    ریشه این گیاه برای انعقاد خون مفید است ولی ممکن است به صورت مسهلی شدید نیز عمل کند.

    مصرف این گیاه خوابی آرام را به انسان ‌می‌بخشد.

    جوشانده، دم کرده، تزریق، تنتور، عصاره مایع، ریشه خشک.

    منبع: واحد آموزش و پژوهش صدا وسیمای مرکز کیش. گیاهان دارویی جزیره کیش، پژوهشگر: بصیره اسدنژاد

    پایان پیام

    کد خبر : 109093 ساعت خبر : ۳:۳۰ ب٫ظ

    طرح جامع ۱۸ تالاب رو به اتمام است

    درخت انجیلی در پاییز پادشاهی می‌کند

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    احیای کامل دریاچه ارومیه هفت سال دیگر طول می‌کشد

    میزبانی میقان از ۱۶ هزار پرنده مهاجر

    اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

  • ادرس شرکت کیسون تهران
  • آخرین ویدئو ها

    خراب کردن خانه یک زن در بندرعباس و واکنش کاربران

    آشنایی با شاعران از دوره پهلوی تا سورنا ستاری

    اما و اگرهای طرح تعطیلی فراگیر آذرماه

    حراج ۳۹ هزار تومانی جان انسان‌ها

    اقتصاد محیط زیست و آتش‌ سوزی جنگل

    گُلوَنی نام سربند باستانی زنان لُرستان است. این پایگاه خبری با مجوز رسمی از هیئت نظارت بر مطبوعات فعالیت می‌کند و خبرهای آن فرهنگی‌، هنری و محیط‌زیستی است. ادامه …

    سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

    بازیابی پسورد

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    Alchemilla
    خانواده: رز خانواده – رزاسه
    فرم در حال رشد: گیاهان چند ساله. چوب و ساقه زیر زمینی.

    Alchemilla

    ارتفاع: ۱۰-۵۰ سانتی متر (۴-۲۰ درعرض). ساقه لنگی-صعودی،مودار.
    گل:  کاسه گل به طور منظم (اکتینومرفیک)، زرد مایل به سبز، مایل به قرمز، ۲-۴ میلی متر (۰٫۰۸-۰٫۱۶ درعرض و طول.)،کاسبرگ ۴،پرچم ۴٫ مادگی ۱ برگ. گل یک گروه کوچک در یک گسترده، فسخ ساقه.

    آی دارو

    برگ: روزت بازال و متناوب بر روی ساقه، ساقه،روشن، برگ ساقه کوچک،تیغه گرد کلیوی شکل، کم عمق ۵-۱۱ لوبی، اغلب پلیسه دار، کوچک دندانه دار، با رگه شبیه برگ نخل.
    میوه:  فندقه.
    زیستگاه: پارک ها، کنار جاده ها،زمین های بایر، چراگاه ها، مراتع،چشمه ها، خندق ها، سواحل دریاها، جنگل های پهن برگ.
    زمان گلدهی: خرداد تا مرداد ماه.

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    Alchemilla

    پای شیر علفی چندساله است، که بومی مناطق معتدل و نیمه قطبی اروپا و آسیا می باشد.نام علمی پای شیر به معنی “گوشته خانم” از کلمهءلاتین( mollis Alchemilla ) می آید. در قرون وسطی کیمیاگران تصور می کردند که “مایع بدست آمده از این گیاه می تواند بیماری را درمان و آهن را به “طلا تبدیل کند.این گیاه سرشار از ماده”تانن است،بنابراین قابض و برای درمان زخمها موثرمی باشد. از این گیاه به عنوان چای گیاهی و درمان بیماریهای زنان و زایمان استفاده می شود .

    خواص درمانی:  گیاه پای شیر برای درمان روماتیسم،اسهال، قابض، ادرار آور، آرام بخش،کاهش زخمهای داخلی ،مقوی و نشاط آور، تب بر،توقف ترشحات واژن،مشکلات قاعدگی، یائسگی،بیماریهای پوستی و”ورم ملتحمه مورد استفاده قرار می گیرد.

    گونه های دیگر از همان خانواده
    آلپ Cinquefoil، گوشته آلپ بانوی، قطب های خاردار، Buck’s-ریش، تمشک شمالی، مشترک غافی، خامه توت فرنگی، خطوط در حال اجرا Cinquefoil، شوکران، معطر غافی، برنت بزرگ، Hautbois توت فرنگی، گیاهان دارویی بنت، مارش Cinquefoil، ریش بز، کوه پایانی حوضچه، Cinquefoil نروژی، راک Cinquefoil، روسی Cinquefoil، Sibbaldia، سیبری Waldsteinia، نقره ای Cinquefoil، Silverweed، برف Cinquefoil.

    Alchemilla

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    

    پرسش: به دلیل مشکلات زنانه به پزشک مراجعه کرده ام و برایم قطره ویتاگنوس تجویز شده است می خواستم در ارتباط با اینکه این قطره چه کارایی دارد و برای درمان چه بیماری هایی مورد استفاده قرار می گیرد بنده را راهنمایی بفرمایید. گیاه پنج انگشت را گیاه زنان می نامند. پنج انگشت در پیشگیری از اختلالات قاعدگی، پریود دردناک، قطع غیر طبیعی پریود، اختلال در زمان و مقدار خونریزی، نارسایی زودرس تخمدان و عوارض حین یائسگی موثر می باشد. مشخصات این گیاه دارویی:درختی است با برگهای پنجه مانند و گلهای بنفش که بعد از فصل گرده افشانی میوه ای قهوه ای پر رنگ می دهد. و در بستر رودها و مناطق پست و دره ها بیشتر دیده می شود. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه آن می باشد. اولین مورد گزارش شده از مصرف آن توسط بقراط بوده که از خوابانده آن در شراب در جهت کنترل خونریزی بعد از زایمان استفاده کرده است. خواص گیاه دارویی پنج انگشت:با تاثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس – هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH تاثیرات خود را اعمال میکند. تنظیم پریود: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد. لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد. تنظیم ترشح پرولاکتین: در افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود. جلوگیری از اختلالات سینه ها: از اختلالات سینه ها حین پریود جلوگیری کرده باعث افزایش ترشح شیر از سینه ها شده و منجر به افزایش سایز سینه ها می شود. کاهش علایم یائسگی: با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یائسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد. مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می کند.

    موارد مصرف:پیشگیری قاعدگی دردناک: با تنظیم هورمونهای زنانه از بروز پریود دردناک پیشگیری می کند. اختلالات پریود: بواسطه تعدیل نسبت پروژسترون به استروژن از بروز اختلالات پریود جلوگیری می کند. درمان نارسایی تخمدان(Corpus Luteum insufficiency): در مواردی که تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزایش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاری می شود. پریود دردناک: با مکانیسم فوق از درد پستانها ورم و درد بدن در حین پریود می کاهد. قطع غیر طبیعی پریود: باعث درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود و افزایش یا کاهش میزان خونریزی و اختلال زمان بروز پریود می شود. افزایش ترشح پرولاکتین: مخصوصا” اگر توام با اختلال پریود باشد موثر است. اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز اثرات مثبت آن گزارش شده است. گرگرفتگی و عوارض یائسگی: باعث کاهش علایم یائسگی بخصوص گرگرفتگی می شود. موارد منع مصرف و احتیاط:در کسانیکه سابقه حساسیت پوستی دارند احتمال بروز ضایعات پوستی بیشتر است.در مواردی که بعد از زایمان مصرف شود زمان شروع اولین پریود را جلو می اندازد. مصرف در دوران بارداری:بعلت اثرات قاعده آوری آن ممنوع می باشد. مصرف در دوران شیردهی:با رعایت احتیاط مجاز است.

    خواص گیاه پای شیر ترکیه

    ویتاگنوساز این گیاه داروی گیاهی ویتاگنوس ساخته شده است که هم اکنون بصورت قرص و قطره  موجود می باشد. این دارو به علت بی ضرری، در تمام جهان بدون نسخه در داروخانه ها ارائه می شود و جزو فهرست داروهای OTC است. البته بهتر است مصرف كننده با پزشک خود مشورت كند. مقدار مصرف عادی قطره آن، روزانه یک بار و به صورت 40 قطره در نصف استكان آب می باشد. برای بدست آوردن نتایج مطلوب، بهتر است یك دوره ی 4 تا 6 ماهه از «ویتاگنوس» استفاده شود و در صورت لزوم می توان تا مدت ها آن را ادامه داد.  توجه: درمان با ویتاگنوس بسیار طولانی مدت می باشد برای مثال برای درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود حدود 5/1 سال زمان لازم است ولیکن علایم بهبودی در عرض یک یا دو سیکل قاعدگی بروز می کند.   منبع:tebyan.net

    داروخانه گیاهی بیتوته

    تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

    چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

    سینما رو به خونت بیار!

    خریدغیرحضوری جدیدترین پالتوهای بچگانه

    تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

    رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

    ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

    لاغری موضعی با لیزر

    تست شنوایی و درمان وزوز گوش

    موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

    سرو باکیفیت ترین غذاها در باغ رستوران

    بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

    درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

    اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    خواص گیاه پای شیر ترکیه
    خواص گیاه پای شیر ترکیه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *