شکل بابونه خشک شده

دوره مقدماتی php
شکل بابونه خشک شده
شکل بابونه خشک شده

بابونه یک گیاه فوق العاده است؛ تقویت کننده مغز و اعصاب و قوای جنسی است، سلامت معده را برایتان به ارمغان می آورد و با نوشیدن آن خواب راحتی خواهید داشت.بابونه از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار می گرفت؛ جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، بابونه را برای تب های نوبه (مالاریا) توصیه می نمود و همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، مؤثر می پنداشت. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید.

 

ترویج سلامتی با همکاری اساتید و متخصصان طب سنتی ایرانی
بر اساس منابع و متون مستند طبی http://zitmeh.ir

بابونه در انگلیسی Chamomile نامی عمومی است که برای انواع مختلفی از گیاهان هم‌خانواده با مینای چمنی (از تیرهٔ کاسنیان) به کار می‌رود، گیاهی است پایا به بلندی ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر و بسیار معطر که چندین جنس دارد و در نقاط مختلف می‌روید.

بوی خوش اندام‌های هوایی این گیاه از زمان‌های قدیم مورد توجه حکما و مردم بوده است. بابونه اغلب در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید. مصری‌ها، ایرانیان و یونانيان باستان از بابونه برای درمان آفتابزدگی و قولنج استفاده می‌کردند.

دوره مقدماتی php

نام‌های رایجی که برای بابونه ذکر شده بابونه حقیقی، بابونج، بابونه شیرازی و بابونق است و بابونک نیز گفته شده. شیخ ابوعلی سینا در ﻛﺘﺎب ﻗﺎﻧﻮن آورده که بابونه گیاه معروفی است و رﻧﮓ ﮔﻞ اﻧﻮاعِ ﻣﺨﺘﻠﻒ آن، ﻣﺘﻔﺎوت و ﺑﻪ رنگ‌های زرد، سفید و ارﻏﻮانی اﺳﺖ و زﻣﺎن ﺟﻤﻊ آوری آن در فصل ﺑﻬﺎر است. زین الدین عطار در کتاب «اختیارات بدیعی» بهترین نوع آن را نوعیﻛـﻪ گل‌های زرد دارد معرفی می‌کند.

وﺟﻪ تمایز انواع بابونه در گل‌هایشان اﺳﺖ و دو ﻧﻮع اصلی آن ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ رومی و شیرازی است. دیوسکوریدوس، ابن سینا و ابن بیطار مصارف بابونه شیرازی و رومی را مشابه می‌دانند. در علم داروسازی گونه های مختلف بابونه و ترکیبات موجود در اسانس آن شناسایی و در درمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

شکل بابونه خشک شده

در متون پزشکی و دارویی کهن و نیز از نگاه حکمای ایران بابونه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هست. برای مثال در آثار دیوسکوریدوس، جالینوس، ابن سینا و ابن بیطار با بیان‌های متفاوت به خواص درمانی این گیاه از جمله در بیماری‌های دستگاه عصبی، گوارشی و تنفسی اشاره شده است.

بابونه مقوى دِماغ و اعصاب و قوای جنسی با قوت تِرياقيه، جهت بیماری‌های دِماغی و سردرد و تحليل رياح گوش مناسب است و جویدن آن جهت زخم‌های دهان و زبان نفع بسیار دارد. مُدّر فضولات و پاک کننده کثافات سینه است و بثورات را از بین می‌برد و جوشانده آن رنج و خستگی‌ها و صلابات و نزولات و درد رحم و مقعد را زایل می‌کند.

ابن سينا به خواص اين گياه برای بهبود ورم‌ها، جوش‌ها و تب‌های مختلف اشاره كرده و اثراتش را روی اندام‌های دفعی و گوارشی، مفاصل، سر، چشم و قفسه سينه توضيح داده است.

گیاه بابونه در نرم نمودن تورم‌های مختلف، همچنین در خرد کردن سنگ مثانه و دفع سودا و بلغم متعفن و عسرالبول یا دشواری دفع ادرار و جرب و احتباس عادت زنانه مؤثر بوده و اخلاط غیرطبیعی را به طور کلی دفع می‌نماید.

بنا به اعتقاد شیخ به علت خاصيت سست كنندگی و تحلیل برندگی بابونه، تسكين دهنده ورم‌های ناشی از گرمی است و باعث تقويت اعضایی كه اعصاب از آن می‌گذرد می‌شود و چون حرارتش شبيه به حرارت جاندار است، بهترين دارو برای رفـع خستگی نسبت به دیگر داروها است.

بابونه برای سر دردهای ناشی از سردی و تخليه سر از فضولات مفيد اسـت، چـون خاصيت تحليل برندگی بدون جذب دارد. همچنين بابونه مُفتح، محلّل بدون جذب و مقوی مغز است، بابونه برای تو دماغی حرف زدن مفيـد و بدل آن شويد است همچنين برای درمان برخی انواع استفراغ نيز منفعت دارد.

طبیعت یا مزاج بابونه گرم و خشک است، حکیم عقيلی خراسانی صاحب کتاب مخزن الادويه نیز چنین آورده است: طبيعت گل بابونه در دوم گرم و در آخر اول خشك اسـت و طبيعت ريشه بابونه در دوم گرم و در اول خشك است.

طبيعت روغن بابونه در دوم گرم و در اول خشك اسـت. خاصيت آن تحليل برنده اورام بارده یعنی ورم‌های ناشی از سردی است، ضماد آن یعنی ماليدن آن روی بدن برای تب و لرزهای بلغمی و سـوداوی، بسته شدن منافذ ناشی از سرما، كمر درد، درد مفاصل توصیه شده و چكاندن قطره آن در گوش برای سنگينی گوش مفيد است. همچنین روغن بابونه برای ورم ملتحمه چشـم، سـاير ورم‌ها، معالجـه روماتيسـم و دردهای عصـبی و نقرس نیز بسیار مفید اسـت.

جوشانده يا خيسانده گل بابونه مقوی عمومی بدن، خصوصا معده است. همچنين نفخ معده و روده را از بين می‌برد. دمنوش آن برای ميگرن، سر درد، كمر درد و… مفيد است، كه به خاطر خاصيت بی حس كنندگی و ضد تشـنج بودن آن است. در ضمن جوشانده و تنتور آن برای نرم و براق كردن و طلايی رنگ كردن مو بسیار استفاده می‌شود.

مصرف دم‌کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است و استفاده از بخور دم کرده آن بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول‌های پوست می‌شود.

– برگرفته از مقاله بابونه در متون طب سنتی ايران و اسلام، فرزانه غفاری و الهام معین

ترویج سلامتی با همکاری اساتید و متخصصان طب سنتی ایرانی
بر اساس منابع و متون مستند طبی http://zitmeh.ir

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت


مطلبی دیگر از این نویسنده


مطلبی دیگر در همین موضوع


بر اساس علایق شما

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

چای بابونه قرن‌هاست که بعنوان یک داروی گیاهی برای انواع بیماری‌ها از جمله معده درد، دردهای روده، دلهره، بی‌خوابی، زخم‌های دهانی و ناراحتی‌های پوستی مصرف می‌شود.

 طبق آمار کتابخانه ای برای داروهای مکمل و جایگزین، ‌مطالعات علمی محدودی بر روی مزایای چای بابونه انجام شده است، بنابراین تاثیر گیاه بابونه بطور قطع ثابت نشده است. مطالعات درمانی صورت گرفته توسط دانشگاه تایوما در ژاپن مدارکی را دال بر تاثیر مصرف چای بابونه بر کاهش دیابت یافته است. جدای از مزایای سلامتی که این گیاه دارد، چای بابونه عطر و بوی ملایمی دارد و بسیاری از افراد از طعم آن لذت می‌برند.


گام اول:

برای هر فنجان چای 200 میلی‌لیتر آب را بجوشانید.

شکل بابونه خشک شده


گام دوم:

دو قاشق غذاخوری بابونه‌ی خشک شده یا 4 قاشق غذاخوری بابونه تازه را اندازه بگیرید. هنگام اندازه‌گیری، چه تازه چه خشک شده، پیمانه اندازه‌گیری را سفت بگیرید. چنانچه چای غلیظ‌تر یا رقیق‌تری می‌خواهید نسبت گل‌های بابونه به آب را کم و زیاد کنید.


گام سوم:

هر گاه آب به جوش آمد، ظرف آب جوش را از روی گاز بردارید، آن را داخل قوری بریزید و سپس آن را بر روی بابونه بریزید و هم بزنید. درب قوری را بگذارید و اجازه دهید 5 دقیقه در آب جوش دم بکشد. می‌توانید زمان دم کشیدن را به میزان دلخواهتان کاهش یا افزایش دهید.


گام چهارم:


یک صافی دمنوش کوچک بر روی فنجان قرار دهید.


گام پنجم:

چای بابونه را از داخل صافی دمنوش عبور دهید و داخل فنجان بریزید. صافی دمنوش گل‌های بابونه را می‌گیرد و چای را از خود عبور می‌دهد.


هشدارها:

·        حساسیت به چای بابونه ممکن ولی نادر است. افرادی که به گل ژربرا، آمبروزیا و داوودی حساسیت دارند به احتمال زیاد به بابونه هم حساسیت دارند. علائم حساسیت به بابونه شامل اگزمای پوستی، مشکل تنفسی و کهیر است. چنانچه مشکل تنفسی جدی‌تر شد، با اورژانس تماس بگیرید.


 


چند نکته:

·        بابونه را برای تسکین دل درد و دلهره و برای داشتن یک خواب آرام بنوشید و یا فقط از طعم و عطر آن لذت ببرید. آن را تلخ و یا کمی شیرین با کمی عسل بنوشید.

·        چای بابونه تلخ را بگذارید خنک شود و مستقیما آنرا بر روی پوست بگذارید تا خارش و سوزش پوستی رفع گردد.

·        چای بابونه تلخ و خنک را بر روی موهایتان بریزید پس از شامپو زدن تا درخشش طلایی به موهایتان بدهد.

·        مشتی چای بابونه تلخ و سرد را در دهان خود بچرخانید تا مرهمی باشد برای زخم‌های دهانی از جمله آفت.

·        چای بابونه‌ی مصرف نشده را در یک محفظه بسته داخل یخچال نگهدارید. چای به مدت یک هفته در یخچال سالم خواهد ماند.


مواد لازم:


·        شیرجوش


·        پیمانه اندازه‌گیری


·        پیمانه اندازه‌گیری


·        بابونه خشک یا تازه


·        صافی دمنوش (تفاله گیر چای)


·        فنجان

با عضویت در خبرنامه سایت می‌توانید از جدیدترین اطلاعیه‌ها ، محصولات اضافه‌شده به فروشگاه و فروش‌های ویژه باخبر شوید.

فروشگاه اینترنتی شهروند در راستای تسهیل امر خرید اینترنتی و خرید تلفنی برای تمامی شهروندان و در جهت کاهش سفرهای درون شهری و در نهایت کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر در سال 1390 شروع به فعالیت نمود. فروشگاه مجازی شهروند با پشتوانه مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند توانست با خدمات رسانی سریع و همچنین ارائه تنوع بالایی از بارکدهای کالایی در مدت زمان کوتاهی جایگاه ویژه ای در میان شهروندان در زمینه فروش اینترنتی به دست آورد. در سال 1394 فروشگاه مجازی شهروند اقدام به تقویت گسترده زیرساخت و اتخاذ استراتژی های نوین در زمینه فروش اینترنتی نمود. از آن جمله میتوان به طراحی سایت جدید و پیاده سازی اپلیکیشن موبایل اشاره نمود. همچنین در راستای کاهش زمان ارسال و خدمات دهی بهتر به مشتریان، ناوگان حمل و نقل خود را نوسازی و تقویت نمود. به عنوان خدمات فروشگاه اینترنتی شهروند میتوان به برگزاری جشنواره‌های فروش، ارائه تخفیفات خاص و همچنین ارسال رایگان کالا برای خریدهای بیش از پنجاه هزار تومان اشاره نمود. همچنین فروشگاه مجازی شهروند در راستای سیاست‌های شهرداری تهران و مجموعه شهروند، توجه ویژه‌ای به بحث ارتقاء سلامت هموطنان گرامی دارد که برای این منظور اقدام به ساخت و تولید کلیپ‌های آموزشی ویدئویی و انتشار مطالب مفید و کاربردی در زمینه سلامت و سبک زندگی سالم در سایت و در کانال تلگرام رسمی فروشگاه اینترنتی شهروند مینماید.

در حال حاضر خرید اینترنتی مواد غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی از جمله کالاهای گروه سلولزی، شوینده و نظافت، لوازم خانگی، ابزار و وسایل و همچنین محصولات الکترونیک و دیجیتال از طریق سایت فروشگاه اینترنتی شهروند و تلفن 4884 میسر است که به زودی سایر گروه های کالایی مجموعه شهروند در سایت اضافه خواهد شد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت و محتوای آن اعم از تصاویر و توضیحات محصولات، ویدئوها، متون و تصاویر آموزشی متعلق به فروشگاه مجازی شهروند می‌باشد و هرگونه استفاده و بازنشر آن بدون اجازه کتبی از فروشگاه اینترنتی شهروند ممنوع بوده و موجب پیگرد قانونی می‌باشد.

www.shahrvand.ir – Copyright © 2019 – All rights reserved.

بابونه گیاه دارویی است که خواص بسیار زیادی از جمله خاصیت برای پوست و مو دارد، امروز همراه با شما هستیم با ذکر خواص بابونه. بیشتر محصولات زیبایی و آرایشی طبق معمول پُر از مواد شیمیایی هستند و بهمین دلیل هر روزه افراد بیشتری تمایل پیدا می کنند تا از محصولات گیاهی برای پوست و موی خود استفاده کنند.

شکل بابونه خشک شده

 

از دوران باستان گیاهان گوناگونی برای زیبایی کاربرد داشته است که یکی از آنها بابونه است.بابونه به خاطر ویژگی‌هاي آرامشبخشی، ضد حساسیت، ضد باکتری و ضد التهابی که دارد مشهور است.بابونه در تعداد زیادی از محصولات آرایشی و بهداشتی بکار می رود مانند مرطوب کننده‌ها و پاک کننده‌ها و همچنین محصولات تثبیت کنندۀ رنگ مو.

 

انواع گوناگونی از محصولات بابونه در معرض است که مشهور‌ترین آنها، دمنوش بابونه است. روزانه بیش از یک میلیون فنجان چای بابونه در سراسر دنیا مصرف می شود. بابونه به صورت عصاره‌ي مایع، عصاره‌ي روغنی، کنستانتره ودر کرم‌ ها و پمادها نیز موجود است.

اگر مدام در حال مبارزه با جوش‌ها و اثر به جا مانده از آنها هستید، می توانید از چای بابونه به صورت موضعی استفاده کنید که شیوه‌اي ارزانقیمت و طبیعی برای کاهش تظاهر آکنه و اثر به جا مانده ازآن است.بابونه یک آنتی اکسیدان قوی است که به درمان آکنه کمک می کند.

 

کاربرد روزانه: یک فنجان چای بابونه دم کنید، لیف تمیزی رابه آن آغشته کرده و کمی بچلانید. صورت خودرا با یک پاک کننده‌ي ملایم بشویید. لیف را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید لیف 15 دقیقه در تماس با پوست بماند. لیف را بردارید و صورت خودرا با آب ولرم آبکشی کنید و با حوله‌ي نخی خشک کنید. اینکار را روزی دو بار انجام دهید.

 

درمان هفتگی: دریک فنجان یک قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید و آب داغ رابه آن اضافه کنید، بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک شماره سفیده تخم مرغ رابا آن ترکیب کنید تا ماسک درست شود. ماسک را روی صورت تمیز خود گذاشته و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس صورت رابا آب سرد بشویید. اینکار را هفته‌اي یک‌بار انجام دهید.

 

چای بابونه مانند روشن کننده‌ي طبیعی پوست عمل کرده و رنگ پوست‌تان را بازتر می کند و ضمنا درخشندگی خوشایندی به آن میدهد.بابونه حفره‌هاي پوست را جمع میکند که باعث میشود پوست شما جوان‌تر و زیباتر بنظر برسد. دو فنجان آب جوش تهیه کنید، دو قاشق غذاخوری بابونه خشک شده را در آن بریزید و بگذارید 5 تا 7 دقیقه دم بکشد.

 

سپس آب آنرا صاف کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل رابه پوست صورت و گردن‌تان بزنید و بگذارید تقریباً 15 دقیقه بماند، سپس با آب کاملا بشویید. اینکار را هرروز انجام دهید.

 

بابونه که منبع عالی آنتی اکسیدان‌هاست با رادیکال‌هاي آزاد در بدن که به سلول‌هاي پوست آسیب می زنند مبارزه کرده و از بروز آن پیش گیری می کند.بابونه میتواند بازسازی بافت و سلول‌هاي پوست را تسریع کند، حفره‌هاي پوست را ببندد و پروسه‌ي پیری را کُند کند.

 

کاربرد روزانه: یک فنجان چای بابونه درست کنید و بگذارید خنک شود. یک پنبه توپی رابه آن آغشته کرده و به پوست‌تان بزنید، 10 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. اینکار را هرروز انجام دهید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.کاربرد دوره‌اي: گهگاه می توانید از بخار چای بابونه برای صورت خود استفاده کنید تا حفره‌هاي پوست باز شده و آلودگی‌ها خارج شوند.

 

بافت ریزدانه‌اي چای بابونه بعنوان لایه بردار طبیعی پوست نیز عمل می کند. چای بابونه می تواند سلول‌هاي مرده‌ و خشک شده‌ي پوست را جدا کرده و آنرا نرم و درخشان کند.محتویات 2 یا 3 شماره چای کیسه‌اي بابونه را در کاسه‌اي خالی کنید، کمی شکر و روغن زیتون اضافه کرده و اسکراب درست کنید. این اسکراب خانگی رابه آرامی به صورت خود بزنید و با حرکات دورانی ماساژ بدهید. سپس صورت رابا آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید. اینکار را هفته‌اي یکبار انجام دهید.

 

طبیعت نرم کننده و آرامشبخش بابونه به روشن کردن تیرگی پای چشم کمک میکند. خاصیت ضد التهابی بابونه نیز از التهاب اطراف چشم و پف آن می‌کاهد.4 شماره چای کیسه‌اي بابونه رابه مدت 5 دقیقه دریک فنجان آب داغ دم کنید. کیسه‌هاي چای را خارج کرده و دو تا را داخل یخچال و دو تای دیگر را روی کانتر آشپزخانه بگذارید.

 

ابتدا چای کیسه‌اي روی کانتر رابه مدت 5 دقیقه روی چشمهای بسته خود بگذارید و سپس چای‌هاي کیسه‌اي داخل یخچال رابه مدت 5 دقیقه روی پلک‌هاي بسته خود قرار دهید. این درمان را هر وقت که بخواهید میتوانید انجام دهید.

آب کشیدن موها با چای بابونه برای برطرف کردن شوره سر مفید است و ضمنا خارش پوست سر را تسکین داده و درخشندگی زیبایی به مو هاي کدر میدهد.

 

2 تا 3 فنجان آب جوش درست کنید و 4 یا 5 شماره چای کیسه‌اي بابونه را در آن بگذارید تا دم بکشد، بعد از این‌که کاملا خنک شد کیسه‌ها را خارج کنید. مو هاي‌تان را طبق معمول بشویید و نرم کننده بزنید، سپس با چای بابونه آبکشی کنید. بگذارید مو هاي‌تان خودشان خشک شوند.

 

بابونه التیام دهنده‌‌اي قوی نیز هست چون خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. بابونه مانند یک ضد عفونی کننده‌ي موثر عمل کرده و می توان آنرا برای درمان بریدگی‌هاي جزئی و زخم‌ها بکار برد.ضمنا بابونه میتواند التهاب و قرمزی ناحیه‌ي آسیب دیده را کاهش بدهد چون ویژگی ضد التهابی هم دارد.

 

چند شماره چای کیسه‌اي بابونه را در آب گرم بگذارید و یکی را خارج کرده و روی زخم فشار دهید. هر چند بار که لازم بود اینکار را انجام دهید.همچنین می توانید عصاره‌ي طبیعی بابونه را بخرید و آنرا مستقیما به محل آسیب بزنید.

 

بابونه یک گیاه فوق العاده است؛ تقویت کننده مغز و اعصاب و قوای جنسی است، سلامت معده را برایتان به ارمغان می آورد و با نوشیدن آن خواب اسانی خواهید داشت.

 

شکل بابونه خشک شده

نام علمی: Matricaria recutita
نام انگلیسی: chamomile
خانواده: Asteraceae

 

بابونه از زمان خیلی قدیم مورد استعمال قرار میگرفت؛ جالینوس حکیم، قبل از کشف کنین، بابونه را برای تب هاي نوبه «مالاریا» توصیه می نمود و همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، مؤثر می پنداشت. بابونه از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده هاي تلخ به حساب می‌آید.

 

1. از مهم ترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به سهولت این مرض را درمان می کند. بیشتر کسانی که درد و سوزش معده دارند، میتوانند با خوردن چای غلیظ بابونه سلامتی خودرا دوباره به دست بیاورند. بدین منظور روزانه به صورت ناشتا ۳ الی ۴ قاشق گیاه بابونه را دریک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و سپس بعد از ۱۵ دقیقه صبحانه را میل نمایید. خوردن چای غلیظ بابونه رابه مدت ۲ هفته ادامه دهید تا تأثیر بسزای آنرا بر معده مشاهده نمایید.

 

2. برای رفع ورم روده مؤثر است، همچنین برای رفع کرم معده و روده استفاده می کنند.

 

3. بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند. خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است «ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است».

 

4. بابونه مقوی مغز است.

 

5. بابونه ادرارآور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند. اگر کسی قطره قطره ادرار می کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.

 

6. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.

 

7. درمان کننده سردرد و میگرن است.

 

8. بابونه ضدنفخ است.

 

9. بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.

 

10. برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
11. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.
12. برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به انها چای بابونه بدهید.
13. جویدن بابونه برای التیام زخم هاي درمان مفید است.

 

14. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه رابا یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل هاي دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.

 

15. مصرف دم کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است.

 

16. برای رفع بیخوابی و داشتن یک خواب آرام و آسان، کافی است ده دقیقه قبل از این‌که به رخت خواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

 

17. بابونه درمان کننده بی اشتهایی است.

 

18. چای بابونه درمان کننده کم خونی است. به خاطر همین خاصیت خانمها و دختران می‌توانند برای درمان کم خونی شان ازآن استفاده کنند.

 

19. بابونه برای رفع زردی مفید است.

 

20. حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.

 

21. اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی هاي پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.

 

22. بابونه ضدآلرژی است.

 

23. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

 

24. اسانس بابونه چون اثر قی آور دارد در مورد مسمومیت هاي غذایی مصرف می شود.

 

25. روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

 

26. با چای بابونه اگر مو هاي بلوند را بشویید آنها را روشن تر و شفاف تر می کند.

 

27. آن هایي که یائسه شده اند بهتر است همه ی روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

 

28. بخور گل بابونه جهت التیام آکنه و جوش هاي صورت نیز توصیه شده است.

29. بابونه، مدر، معرق و محلل ورم ها است.

 

30. استفاده از بخور دم کرده ي بابونه بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول هاي بشره پوست می شود.

 

یک قاشق غذاخوری گل بابونه و دو لیوان آب گرم با مقداری نبات را در قوری چینی یا شیشه اي بریزید و پس از این‌که دم کشید میل کنید.

 

خواص درمانی چای بابونه «دم کرده گل بابونه» عبارتند از:

 

* برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت هاي ناشی از سرماخوردگی را از بین میبرد.
* برای رفع گرفتگی هاي عضلانی و نیز گرفتگی هاي قاعدگی در زنان مفید است.
* درد شکم را تسکین می دهد و برای درمان کمردرد مفید است.
* به عملکرد بهتر کبد کمک می کند.
* برای درمان روماتیسم بکار می رود.
* چای بابونه مسکنی فوق العاده برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی است.
* اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

 

مراقب باشید

* مصرف هم زمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و بطور کلی داروهای رقیق کننده خون و… و همچنین الکل ممنوع است.

* مصرف بابونه در بارداری و شیردهی در برخی افراد با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن دراین دوران اجتناب شود.

* استفاده از بابونه ممکن است بطور نادر باعث ایجاد واکنش هاي خفیف آلرژیک شود ودر صورت مصرف بیش از اندازه، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

 

 خواص دارویی دمنوش بابونه


پرسش: می خواستم در خصوص دمنوش گیاه بابونه اطلاعاتی داشته باشم.


شکل بابونه خشک شده


 

بابونه به دلیل دارا بودن خواص آرامش بخشی، به خواب راحت کمک می کند. این گیاه کاهش دهنده استرس است و به دکتر گیاهان معروف است. 





چای بابونه دارای خواص درمانی متعددی از جمله :

درمان التهاب، تسریع کننده روند بهبود زخم ها و تبخال، درمان آکنه و جوش های چرکی  و تازه ترین یافته ها خاصیت گیاه بابونه در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را نشان می دهد.

 

چای بابونه از گیاهان خشک شده بابونه که منبع غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است، تهیه می شود.

 

بابونه، بهترین کورتن طبیعی در بین گیاهان می ‌باشد که دارای اثرات جلدی و خوراکی می ‌‌باشد.

یکی از مهمترین خواص بابونه، درمان زخم معده و ورم معده است؛ این گیاه به آسانی این مرض را درمان می ‌کند.

 

دمنوش بابونه اعصاب را تقویت می ‌کند.

 

تقویت کننده مغز است.

 

برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است 10 دقیقه قبل از این که به رختخواب بروید، یک فنجان دمنوش بابونه بنوشید.

 

درمان کننده سردرد و میگرن

 

برای تسکین دردهای عضلانی دمنوش بابونه بنوشید.

 

دمنوش بابونه درمان کننده کم خونی است.

 

اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای دفع ناراحتی های پوستی نظیر کهیر و خارش مفید است.

 

بابونه تسکین دهنده دردهای عادت ماهانه است.

 

آن‌ هایی که یائسه شده‌اند بهتر است همه روزه دمنوش بابونه بنوشند؛ زیرا اختلالات یائسگی را بر طرف می ‌کند.

 

این دمنوش ترشح شیر مادران را افزایش می ‌دهد.

 

بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهانه است.

شکل بابونه خشک شده

 

دمنوش بابونه ضد آلرژی است.

 

خوردن پنج گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است.

 

استفاده از بابونه، سنگ مثانه را خرد و دفع می ‌کند.

 

اگر کسی قطره قطره ادرار می‌ کند، به او دمنوش بابونه دهید تا درمان شود.

 

دمنوش بابونه ادرار آورد است.

 

دمنوش بابونه قاعده آور می ‌باشد.

 

حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد ؛ برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان بریزید و مدت پانزده دقیقه در آن دراز بکشید.


گل خشک شده بابونه یکی از داروهای گیاهی باستانی است که به لطف آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با سرطان، مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد.

آنتی اکسیدان های ضروری و حیاتی بابونه در روغن این گیاه نیز پیدا می شود و می تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد.

بابونه به عنوان یک داروی جایگزین با عوارض جانبی اندک ، سال هاست که به عنوان چای، عصاره و اشکال ارایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازبهداشت نیوز:” خواص اثبات شده گل بابونه: گیاه بابونه عضوی از خانواده Asteraceae/Compositae است.

شکل بابونه خشک شده

دو نوع بابونه وجود دارد که امروزه در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد: بابونه آلمانی و بابونه رومی.

چای و عصاره بابونه در سرتاسر جهان به فروش می رسد.

یک فنجان چای بابونه دو کالری، دو میلی گرم سدیم دارد و هیچ کلسترولی در آن دیده نمی شود.

بابونه عمدتا برای بهبود شرایط مختلفی به کار می رود که از جمله آن ها می توان به شرایط زیر اشاره کرد: مبارزه با درمان زخم درمان طبیعی آرتریت و مسکن روماتیسم درمان خانگی برای همورویید یک گیاه چگونه می تواند به تنهایی چنین مزایایی برای بدن داشته باشد؟ مزایای بابونه بسیار زیاد است.

این گیاه می تواند درد ناشی از بیماری یا زایمان را کاهش دهد و با تحریکات پوستی و اضطراب مبارزه نماید.

شکل بابونه خشک شده
شکل بابونه خشک شده
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *