خواص گل ختمی بنفش

دوره مقدماتی php
خواص گل ختمی بنفش
خواص گل ختمی بنفش

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با دمنوش ختمی سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

ختمی گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده پنیرکیان که ارتفاع آن به حدود 2 متر می‌رسد. ساقه این گیاه از کرک‌های ریز که به رنگ خاکستری می‌باشد پوشیده شده است . برگ‌های ختمی دندانه دار، پهن و مانند قلب می‌باشد. گل‌های آن درشت به رنگ‌های مختلف صورتی ، قرمز ،زرد، بنفش، سفید و سیاه می‌باشد که به صورت دسته‌‌های سه تایی از اواسط خرداد تا اواخر پاییز ظاهر می‌شود. گیاه ختمی به علت داشتن گل‌های زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه‌ها کاشته می‌شود و حتی گاهی در گلدان نیز نگهداری می‌گردد. گیاه ختمی در نقاط مختلف ایران می‌روید و گل، برگ و ریشه آن خاصیت دارویی فراوانی دارد که در اینجا تنها خواص گل ختمی بیان می‌شود. لازم به ذکر است که برگ ختمی بیش‌تر به صورت ضماد برای انواع ورم ، شکستگی ،درد سیاتیک و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اثر بر روی دستگاه قلبی عروقی: – دمنوش گل ختمی کاهش دهنده قند خون است. – تقویت کننده و اصلاح کننده گردش خون است. – معتدل کننده اخلاط خونی است. – تاثیر بر روی دستگاه ادراری تناسلی: – ادرار آور است – پاک کننده کلیه و مجاری ادراری است.تاثیر بر روی غدد: – دمنوش گل ختمی عادت ماهانه را منظم می‌کند. – در درمان امراض کبدی موثر است و می‌تواند تا حدودی التهابات کبدی را مهار کند.تاثیر بر روی دستگاه تنفسی: – دمنوش گل ختمی بیماری ‌های تنفسی را بر طرف می‌کند. – سرفه‌های خشک و خس خس سینه را از بین می‌برد. – برای رفع گلو درد، دمنوش گل ختمی را غرغره کنید. – دمنوش گل ختمی برای ناراحتی‌های تنفسی مثل آسم و برونشیت به کار می‌رود. – مرطوب کننده و نرم کننده سینه و آنتی بیوتیک ریوی است. – برای رفع التهاب ریه، رفع سرماخوردگی و درمان آنفولانزا مناسب است .تاثیر بر روی دستگاه گوارش: – دمنوش گل ختمی ، ملین و مسهل قوی است. – برطرف کننده یبوست است. – دمنوش گل ختمی علاوه بر خاصیت محافظت کنندگی غشای مخاطی دستگاه گوارشی ، با ورم معده و روده نیز مقابله می‌کند.تاثیر بر روی پوست: تقویت کننده و لطافت بخش پوست و مو است.خواص دیگر : – در تسکین درد موثر است. – ضد باکتری و ضد سم و ضد کرم است. – دمنوش گل ختمی محرک سیستم ایمنی بدن می‌باشد.خواص گل ختمی بنفش

سلام ،دکتر هنگامه مژدگانلو پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .

دوره مقدماتی php

ختمی گیاهی مفید و بی ضرر است. فقط زنان باردار و مادران شیرده باید ازخوردن زیاد آن پرهیز کنند. 

گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن به حدود 2 متر می رسد ساقه آن از کرکهای ریز که به رنگ خاکستری می باشد پوشیده شده است . برگهای ختمی دندانه دار ، پهن و مانند قلب می باشد . گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که بصورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می شود . ختمی به علت داتشن گلهای زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه ها کاشته می شود . تمام قسمتهای این گیاه استفاده طبی دارد .

ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می شوند. قسمت مورد استفاده ی ختمی گل، ریشه و برگ آن است.

گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن به حدود 2 متر می رسد ساقه آن از کرکهای ریز که به رنگ خاکستری می باشد پوشیده شده است . برگهای ختمی دندانه دار ، پهن و مانند قلب می باشد . گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که بصورت دسته های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می شود .ختمی به علت داتشن گلهای زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه ها کاشته می شود . تمام قسمتهای این گیاه استفاده طبی دارد ختمی چند نوع می باشد : ختمی بنفش ختمی سفید ختمی سیاه

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

گل ختمی عفونت و کیست را برطرف می کند: گل ختمی گیاهی است به ارتفاع دو متر که دارای گل‌های صورتی، قرمز و سفید و زرد هستند که در آسیا و اروپا وجود دارند. نکته بسیار جالب در مورد این گل بسیار زیبا این است که فقط برای تزئین باغ و باغچه ها بکار نمیرود بلکه خواص دارویی بیشماری نیز دارد. قسمت انتهایی این گل سفید رنگ و نسبتا شیرین می باشد. به علت استفاده از گل ختمی در تهیه اولین شیرینی مارشمالو، امروزه این گل به مارشمالو معروف است. شما می تونید در مطلبی جداگانه که برای معرفی و نگهداری گل ختمی آماده شده است اطلاعات مورد نیاز برای نگهداری و تکثیر آن را مطالعه کنید.

بهترین نوع گل ختمی ، ختمی کوهی می باشد که دارای بوته ای به ارتفاع حدودا ۴۰ سانتی متر بوده و برگهای پهن با رنگ سبز کم رنگ بوده و برگ‌ها پوشیده از کرکهای ریز می باشند و گل‌ها نیز سفید رنگ بوده و نسبتا بزرگ هستند و به شکل قیف مانند بوده و دارای ۵ گلبرگ می باشند.

این نوع گل ختمی دارای خواص بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. این گل خودرو بوده و در هر زمینی احتمال رویش دارد و نسبت به کم آبی هم مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و دوره گل دهی آن نیز معمولاً اواخر تابستان می باشد .

اما به دلیل خودرو بودن تعداد گلهای آن زیاد نمی باشد . اگر گل‌ها چیده نشوند تخمها به صورت دایره ای درون تخمدان می رسند که تخمها نیز به صورت استوانه ای پهن و باریک با اطراف بر آمده و کنگره دار و وسط تو رفته و به رنگ سیاه به وجود می آیند . گل ختمی گیاهی چند ساله می باشد .

نوع دیگر گل ختمی باغی می باشد که کمتر خودرو بوده و در مقابل کم آبی مقاوم نمی باشد و ارتفاع گیاه نیز تا بیش از دو متر هم می رسد .خواص گل ختمی بنفش

این نوع گل ختمی در اکثر فصول سال گل دارد هرچند در زمستان تعداد گلهای آن بیشتر است گل‌ها نیز پایایی زیادی دارند و مدت‌ها بر گیاه می مانند بنابراین به عنوان گلهای تزیینی هم کاشته می شوند .

این نوع گل دارای چندین رنگ می باشد که بیشتر به رنگهای قرمز و صورتی و سفید و بنفش دیده می شوند . همچنین اندازه گل نیز در انواع مختلف فرق می کند و گلهای رنگ بنفش معمولاً کوچک بوده و رنگهای دیگر بزرگتر می باشند .

برگهای این نوع نیز مانند برگ گل ختی کوهی است اما کمی اندازه آن بزرگتر بوده و رنگ آن نیز سبز روشن تر می باشد و اختلاف مهم دیگر هم نداشتن کرک بر روی برگ می باشد . همچنین از لحاظ خاصیت دارویی هم مانند نوع کوهی نمی باشد.

برای از بین بردن عفونت زنان با گل ختمی می توانید ۴۰ گرم ختمی را به همراه ۱ لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و روزی سه باز بنوشید تا عفونت های مجرای ادراری، برونشیت و عفونت های سرخک و مخملک را از بین ببرد

 تب می‌تواند نشانه این باشد که بدن در حال مبارزه با باکتری و ویروس‌هایی است که به سیستم ایمنی حمله کرده‌اند. گل ختمی یکی از چیزهایی است که تب را درمان می‌کند. چیزی که گیاه ختمی را به درمان مناسبی برای تب تبدیل می‌کند خواص تب‌بر آن است.

گل ختمی خاصیت ضدعفونی کننده ای دارد و باعث رفع گرفتگی بینی نیز میشود. پس بی شک داروی مفیدی برای سرماخوردگی محسوب می شود.

نحوه استفاده گل ختمی برای درمان تب و گرفتگی بینی:

یک فنجان دمنوش گل ختمی معجزه می کند.

گل ختمی از گیاهان پرخاصیت برای سلامتی بدن و پوست بوده و فرایند اکسید سلول ها با این گیاه متوقف می شود گل ختمی در درمان زخم ها و سوختگی ها بسیار مفید بوده و می توان از آن بعنوان تسکین دهنده درد استفاده نمود. گل ختمی فرآیند اکسید سلول‌ها، به کمک این گیاه، متوقف می‌شود. جراحت‌های جزیی، سوختگی‌ها، زخم‌های پوستی، جوش‌ها یا التهاب‌ها و همچنین کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزما نیز می‌توانند با استفاده از مایع لزج موجود در ساقه و ریشه گل ختمی درمان شوند.

نیش برخی از حشرات باعث احساس درد، خارش، تورم و قرمزی در محل گزش شده و ممکن است این علائم ادامه دار باشد و برای درمان آن باید اقدام کرد. اگر مار شما را نیش بزند بهترین گزینه برای درمان گل ختمی می باشد برای این راهکار فقط کافیست برگ های له شده گل ختمی را در محل آسیب دیده قرار دهید به همین راحتی.

ریشه گل ختمی باعث افزایش اشتها می شود، زیرا دارای نشاسته است. برای تحریک اشتها باید از چای ریشه گل ختمی استفاده نمایید.

دمنوش تهیه شده از گل ختمی گردش خون در بدن را افزایش داده و باعث اکسیژن رسانی سریع به سلول ها می شود. برای بهره مندی از خواص مفید گل ختمی برای بدن می توانید دمنوش این گیاه را هر روز ۵ میلی لیتر میل نمایید.

گیاه گل ختمی، سرشار از کلسیم است و پودر آن در پودرها و خمیرهای دندان به کار می‌رود و کلسیم را برای دندان تامین می‌کند.

همچنین گل ختمی می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.

برای این منظور باید یک دهانشویه با ریشه های گل ختمی درست کنید.

افرادی که در اثر برخی از بیماری های دچار تورم و درد گلو می شوند بخصوص کودکان می توانند از گل ختمی برای درمان استفاده نمایند.

این گیاه باعث مایع شدن خلط شده و گرفتگی ریه را را برطرف می نماید.

توصیه می شود که این چای را برای درمان سرفه خشک و جلوگیری از سوزش گلو بنوشید.

آسم عارضه ای است که در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب شده و موکوش بیشتری تولید می کنند و این حالت باعث ایجاد مشکل در تنفس، سرفه و تنگی نفس می شود.

برای کنترل و درمان آسم می توان از دمنوش گل ختمی استفاده کرد.

کیست تخمدان از مشکلاتی است که هر زنی ممکن است به آن دچار شود و می توان به راحتی آن را برطرف کرد.

برای درمان کیست تخمدان می توان از دمنوش گل ختمی و رازیانه استفاده کرد و مصرف این دمنوش تاثیر زیادی بر رفع کیست دارد.

برای از بین بردن عفونت زنان با گل ختمی می توانید ۴۰ گرم ختمی را به همراه ۱ لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و روزی سه باز بنوشید تا عفونت های مجرای ادراری، برونشیت و عفونت های سرخک و مخملک را از بین ببرد

در ساقه و ریشه گل ختمی مایع لزجی وجود دارد که دارای خواص مفید زیادی است و این ماده لزج باعث تنظیم و از بین بردن باکتری ها شده و سایر آلودگی هایی که در پوست سر وجود دارد را رفع می نماید و روغن ختمی خارش پوست سر را برطرف می نماید.

یکی دیگر از خواص گل ختمی تسکین مشکلات تنفسی می باشد که سابقه‌ای چند هزار ساله دارد. این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است.خواص گل ختمی بنفش

 برای تهیه این چای، ریشه گیاه را آسیاب کنید و به عنوان یک دمنوش از آن استفاده نمایید.

ریشه گل ختمی باعث افزایش اشتها می شود، زیرا دارای نشاسته است. برای تحریک اشتها باید از چای ریشه گل ختمی استفاده نمایید.

گل ختمی همچنین رنگ موی طبیعی است که می تواند در خانه ساخته شود.

باید گل های آبی آن را به آب اضافه کنید و بجوشانید. بعد از آن، شما باید آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. بنابراین استفاده از این رنگ موی طبیعی بسیار عالی خواهد بود ، چون شما همچنین می توانید موهای صافی نیز داشته باشید.

دسته ای از گلهای بنفش آبی رنگ این گیاه را در آب داغ بجوشانید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند. پپ و بعد از سرد شدن، آن را به یک بطری بریزید. موهای خود را با آن اسپری کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و موهای خود را شامپو کنید و بعد با آب بشویید.

گیاه گل ختمی، سرشار از کلسیم است و پودر آن در پودرها و خمیرهای دندان به کار می‌رود و کلسیم را برای دندان تامین می‌کند.

همچنین گل ختمی می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.

برای این منظور باید یک دهانشویه با ریشه های گل ختمی درست کنید.

دمنوش تهیه شده از گل ختمی گردش خون در بدن را افزایش داده و باعث اکسیژن رسانی سریع به سلول ها می شود. برای بهره مندی از خواص مفید گل ختمی برای بدن می توانید دمنوش این گیاه را هر روز ۵ میلی لیتر میل نمایید.

لثه از بخش های مهم در دهان بوده و گل ختمی می تواند خونریزی لثه را درمان کند و سلامتی آن را حفظ می نماید. به این منظور باید از دهانشویه گل ختمی (ریشه گل ختمی) استفاده نمایید. هم چنین به خاطر وجود خواص ضد التهابی اش به درمان درد لثه، و سوزش نیز کمک می کند.

  • عکس دختر محلی افغانی
  • ریشه گل ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد .

    گل ختمی مرطوب کننده خوبی برای پوست است. این گیاه همچنین پوست خشک را درمان می کند. این گیاه پوست را برای ساعت های طولانی هیدرات می کند.

    برای این گزینه ها، شما می توانید یک ماسک پوست با اضافه کردن ترکیبات طبیعی دیگری مثل روغن زیتون، ماست و عسل برای رسیدن به زیبایی و پوست سالم استفاده کنید.

    روغن تهیه شده از گل ختمی از قدیم الایام برای داشتن موهای خوب و سالم مورد استفاده قرار می گرفته است و امروزه نیز برای زیبایی و تقویت مو مورد توجه می باشد.

    این روغن برای پوست سر خشک و دچار خارش، بسیار توصیه می‌شود زیرا به بقای رطوبت در پوست سر کمک می‌کند. این روغن، حاوی ترکیباتی است که مو را نرم و صاف کرده و ظاهری زیبا به آن می‌دهند.

    روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند.

    به طور کلی در زیر خواص دارویی گل ختمی و خواص دارویی ریشه ختمی و برگ ختمی را برای شما بیان می کنیم.

    ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها ، ریه ها ، معده ، کلیه ها و مثانه موثر است .

    یکی از روش های مصرف گل ختمی استفاده از گلبرگ و غنچه های آن در سالاد می باشد. با این روش مواد بسیار مغذی را به سالاد خود اضافه می کنید.

    برای دمنوش هم می توانید گل ختمی را آسیاب کرده و مانند چای از آن استفاده نمایید. عسل می تواند یک شیرین کننده عالی برای دمنوش گل ختمی باشد.خواص گل ختمی بنفش

    شما حتی می توانید از این گل بسیار مفید و دارویی در سوپ نیز استفاده نمایید.

    اگر بدنبال یک رنگ دهنده و مواد غذایی خود هستید رنگ برگ های گل ختمی عالی می باشد.

    * با این حال در برخی از مطالعات آمده است گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است.

    * زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

    * کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

    در ایران این دم نوش به عنوان روش درمانی برای کاهش فشار خون بالا مورد استفاده بوده است. مطالعات جدید هم حاکی از آن است که گل ختمی می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول بالا موثر باشد. هرچند لازم است بررسی‌های بیشتری در این باره انجام گیرد. به گفته پزشکان در دیابت نوع ۱ انسولین که هورمون تجزیه‌کننده گلوکز در بدن است به میزان کافی تولید نمی‌شود در حالی که در دیابت نوع ۲ انسولین کافی تولید می‌شود اما به درستی قادر به انجام فعالیت‌های طبیعی خود نیست. متخصصان معتقدند «فرولیک اسید» تهیه شده از برگ‌های این گیاه این امکان را به دیانتی ها می دهد تا در درمان دیابت کارایی بیشتری ار خود نشان دهد. گل ختمی در درمان امراض کبدی و جوش صورت اثر سودمندی دارد. خواص دارویی گل ختمی: طبیعت آن معتدل است، ملین و مسهل قوی، خلط آور، ضد سرفه، پیچش شکم، قولنج و دانه این گیاه در درمان زخم معده نیز سودمند است. همچنین عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست. التهاب معده و زخم آن با استفاده از مصرف روزانه دم کرده گل ختمی برطرف می شود.

    زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

    طرز استفاده آن گلبرگهای آن را خشک نموده وآسیاب کنید سپس برای هر بار استفاده یک قاشق مرباخوری از پودر آسیاب شده را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یا عرق کاسنی برای مدت ۸ ساعت خیسانده و مصرف کنید.

    کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

    معرفی و راهنمای نگهداری گل ختمی

    خواص و فواید دارویی و درمانی پنیرک

    چای و شربت خانگی برای رفع خشکی گلو

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌سایت

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    تمامی حقوق محفوظ است . در گل من و تو ما با ♥ برای شما

    

     

     

    خواص گل ختمی بنفش

     

    ختمی، ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهشدهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل است.

     

    ختمی

    ختمی، گیاهی است علفی، پایا به ارتفاع تا 5/1 متر و پوشیده از کرک. برگ های این گیاه با پهنک بزرگ و شامل 5-3 لب دندانه دار است. ختمی گل هایی به رنگ سفید مایل به گلی یا ارغوانی دارد که در قسمت های انتهایی ساقه اکثرا به صورت 3 تایی دیده می شوند. قسمت مورد استفاده ی ختمی گل، ریشه و برگ آن است.

     

    ریشه ی ختمی

    ریشه ی ختمی به عنوان منبع مهم موسیلاژ بیش از دو هزار سال است که برای درمان گلودرد، سرفه و ناراحتی های معده و به طور موضعی جهت التیام زخم، کاربرد دارد. این موسیلاژ، در تهیه پمادهایی که برای تسکین پوست های ترک خورده تجویز می شود و همچنین به میزان کم (20 ppm)، جهت شکل ظاهری و حجیم کردن غذا مصرف می شود.

     

    ترکیبات مهم

    مهم ترین ترکیب ریشه ی ختمی، موسیلاژ آن است که در فصول مختلف، درصد آن متفاوت است و در زمستان به حداکثر می رسد. منابع مختلف، درصد موسیلاژ ریشه ی ختمی را بین 10 تا 35 درصد ذکر می کنند. موسیلاژ در اثر هیدرولیز، قندهای رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک، ایجاد می کنند ترکیبات دیگر، شامل: فلاونوئید، پکتین، قندها، آسپاراژین و کمی استرول هستند.

     

    اثرات مهم

    ختمی به عنوان ضد سرفه به ویژه برای سرفه های حاصل از تحریکات التهابات غشاء مخاطی و یا تورمی گلو(نزله ای) که دارای ترشح می باشند بسیار موثر است.

     

    طریقه و مقدار مصرف

    ریشه ی خشک شده ی ختمی را ابتدا باید با آسیاب به صورت پودر تبدیل کرد؛ سپس بر روی 3 تا 10 گرم از این پودر، یک استکان یا لیوان آب سرد اضافه نمود و به مدت نیم ساعت خیساند. (البته هر چه بیشتر خیسانده شود، بهتر است)؛ آن گاه با همزن، آن را به خوبی هم زد و سپس صاف کرد.

     

    حاصل صاف شده را می توان به طور مستقیم و یا با یک قاشق عسل، مخلوط کرده و میل نمود. چون عسل، خود دارای اثرات ضدسرفه و گرفتگی صدا است، لذا در صورت مخلوط کردن این دو، اثر آن ها تقویت شده و کارایی بهتری را ایجاد می کند.

     

    مهم ترین اثرات گزارش شده ریشه ختمی

    ضددرد، ضدباکتری، ضدسم، ضد التهاب، ضدسرفه، ضدعفونی کننده، ضداحتقان، ضد کرم، ادرارآور، خلط آور، کاهش دهنده ی قند خون، محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل.

     

    ریشه ی ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پائین می آورد،

     

    خواص گل ختمی بنفش

    اسهال خونی را شفا می دهد و ادرار را زیاد می کند

     

    گل و برگ ختمی

    گل ختمی چند نوع است از جمله “ختمی بنفش” ، “ختمی سفید” و “ختمی سیاه” که خواص ختمی بنفش بیشتر است.

     

    ترکیبات مهم

    گل و برگ ختمی دارای حدود 6 تا 9 درصد موسیلاژ می باشد که بیش ترین درصد آن، کمی قبل از گل دادن آن است. هم چنین ترکیبات فلاونوئیدی و مقدار بسیار کمی اسانس، از دیگر مواد گل و برگ ختمی هستند.

     

    اثرات مهم

    به عنوان نرم کننده ی گلو، خلط آور و ضدسرفه بسیار مفید است. اثر ضدسرفه ی آن از طریق کاهش ورم و التهابات گلو، و راه های بالای تنفسی می باشد.

  • کتاب ابله داستایوفسکی ترجمه سروش حبیبی
  •  

    هم چنین مصرف خوراکی آن، باعث کاهش تورم لایه ی مخاطی روده و معده می گردد.

     

    استفاده موضعی له شده ی برگ تازه ی ختمی، جهت کاهش درد و التهاب نیش حشرات، مفید است.

     

    طریقه و مقدار مصرف

    بر روی 5 تا 10 گرم و یا برگ، و یا مخلوط این دو، یک لیوان آب سرد اضافه می کنیم، (حداقل نیم ساعت باید خیس بخورد.) سپس آن را به خوبی به هم می زنیم و می گذاریم یک تا دو ساعت به حال خود بماند. (هر چند بیش تر خیس بخورد و هم زده شود، بهتر است؛ چون مواد آن، بهتر استخراج شده و تاثیر بیش تری دارد.)؛ پس از آن صاف می کنیم. صاف شده را به دفعات، در روی می توان میل نمود(بین 3 تا 5 بار این میزان را روزانه می توان مصرف کرد).

     

    ختمی در طب سنتی

    ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و به طور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.خواص گل ختمی بنفش

     

    * گل ختمی ملین و برطرف کننده ی یبوست است، بیماری های تنفسی را برطرف می کند، سرفه های خشک را از بین می برد. برای رفع گلو درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید. گل ختمی عادت ماهیانه را منظم می کند.

     

    * ریشه ی ختمی ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد، سرفه های خشک را از بین می برد، تب را پائین می آورد، اسهال خونی را شفا می دهد و ادرار را زیاد می کند.

     

    کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند، تورم را رفع می کند، ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند و قند خون را تنظیم می کند.

     

    ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و به طور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.

     

    * ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دمل ها و ورم پستان و روم معده موثر است.

     

    برای التیام شکستگی ها، برگ ختمی را به صورت ضماد در آورده و روی محل شکستگی بگذارید.

     

    ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است، رعشه را برطرف می کند.

     

    ورم بناگوش را می توانید با ضماد برگ ختمی درمان کنید.

     

    برای رفع اسهال خونی: 10 گرم ریشه ی ختمی را پوست کنده و خرد کرده و در یک لیتر آب سرد خیس کنید و پس از 8 ساعت آن را صاف و مصرف نمایید.

     

    عوارض جانبی

    ختمی گیاه مفید و بی ضرری است و فقط زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند.

     

    کسانی که سرد مزاج هستند باید ختمی را با عسل بخورند.

     

    فرآوری: مریم مرادیان نیری

    بخش تغذیه تبیان

    داروخانه گیاهی بیتوته

    حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

    بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

    راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

    چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

    ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

    درمان گیاهی حیوانات خانگی

    بدون خجالت محصولات جنسی را آنلاین بخر

    قاعدگی دردناک زنان و دختران

    تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

    شوره سر کلافت کرده؟ درمان بدون عارضه

    ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی

    خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره

    سینما رو به خونت بیار!

    درمان وسواس در دوران کرونا

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    تغییر حالت روز و شب

    شرکت تحقیقاتی پارسی طب

    2015-10-07
    گیاهان دارویی

    ۶ دیدگاه
    41,124 بازدید

    گل ختمی Marshmallow
    نام علمی Althaea officinalis

    گیاه شناسی

    ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا روده ها ، ریه ها، معده، کلیه ها و مثانه موثر است.خواص گل ختمی بنفش

    گل ختمی بنفش را می توانید در آب به مدت ۵ الی ۶ ساعت خیس کرده، سپس آنرا صاف کرده و گلهای آنرا فشار داده تا عصاره آنها هم داخل شربت شود، سپس کمی شکر به آن اضافه کرده و از شربت آن استفاده کنید که خاصیت درمانی زیادی دارد و برای رفع حرارت بدن و موارد دیگر موثر می باشد، که در کل بهترین و ساده ترین راه برای استفاده از بیشترین خواص ختمی بنفش این راه می باشد.

    برچسبتب داروهای گیاهی

    2020-09-23

    2020-09-20

    2020-01-07

    پزشک طب سنتی در رشت در حال حاضر در حال جستجو برای هماهنگی با پزشک …

    متشکر استفاده از گل ختمی مثل حنا روی سر و شستن آن برای دادن آرامش فکری خیلی مفید است این کار از مستحبات روز جمعه هست

    mamnom az lotfeton besyar mofid

    ممنون خیلی خوب بود

    بسیار ممنون از مطالب وب سایتتان توصیه ها را بکار بردم و خیلی خوب بود . خداوند را شکر برای این همه نعمات.

    با سلام من از ختمی بنفش به صورتی که گفته شده استفاده نمودم و واقعا اثر اعجاب انگیز آن را تجربه کردم

    خوب بود

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    “پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

    نام محصول: گل ختمی بنفش
    کد محصول :
    واحد: ۱۰۰گرم
    طبیعت: سرد و تر
    خواص: «هر کس یک قاشق غذاخوری شربت این گیاه را میل کند ، آن روز از هر بیماری که ممکن است به سراغش آید ، مصون خواهد بود »
    شستشوی پوست صورت و دست‌ها با دم کرده ختمی (پس از سرد شدن) در لطیف کردن پوست و رفع خشکی پوست چهره و نرمی آن بسیار تاثیر گذارد می‌باشد .
    استفاده موضعی له شده ی برگ تازه ی ختمی، جهت کاهش درد و التهاب نیش حشرات، مفید است.
    طرز استفاده: می‌توان جوشانده گل ختمی را با یک قاشق عسل مصرف کرد


    اکسیرطب – مرجع آموزشی طب سنتی و گیاهی | درمان بیماری های زنان | تحلیل و برسی دارو های گیاهی

    این گیاه پایا،بومی جنگلهای گرمسیر هندوستان است و از خانواده پنیرکیان می باشد. نام علمی این گیاه Hibscus Rosa Sinensis است که اولین بار گیاهشناس معروف سوئدی موسوم به “کارل فن لینه” آن را نامگذاری کرده است. ارتفاع این گیاه بستگی به محل کاشت آن دارد و در فضای آزاد مناطق گرمسیری تا 5 متر نیز می رسد ولی در گلدان بیشتر از 1.5 متر رشد نخواهد کرد. برگهای آن تخم مرغی شکل،نوک تیز،سبز براق و دندانه دار می باشد. گلها بر دو نوع هستند، بوته هایی با گلهای پرپر و دیگری بوته هایی با گلهای کم پر که بر روی شاخه های یکساله ظاهر می شوند. گلدهی گیاه در فصل تابستان آغاز می گردد و تا پایان پاییز هم ادامه می یابد، همچنین نگهداری این گیاه در فصل زمستان در گلخانه گرم،سبب گلدهی آن می شود. قطر گلها حدود 10 تا 15 سانتیمتر می باشد و گلها به رنگهای سرخ، زرد، نارنجی و سفید ظاهر می شوند. این گیاه عموما گلهای زیادی تولید می کند لکن متاسفانه دوام آنها بسیار کم است.

    ختمي داراي لعاب و موسيلاژزيادي می باشد. همچنین اين گياه پرکاربرد داراي مواد نشاسته اي ، چربي ، اسانس ،‌آنتوسيانين Anthocyanin ،‌آل تئين Altheine ، داي اكسي بنزوئيك اسيد DIoxybenzoic Acid و سيانيدين Cyanidin است.

    ازدیاد و تکثیر این گیاه به وسیله قلمه انجام می شود. بدین منظور در فصل تابستان قلمه هایی به طول 5 تا 10 سانتیمتر از سرشاخه های بدون گل و غنچه جدا کرده و محل برش را در هورمون ریشه زا فرو می برند. سپس قلمه ها را در جعبه نشا یا گلدانی که شامل یک قسمت ماسه شسته شده و یک قسمت پیت ماس یا خاکبرگ است، کاشته و آنها را در جای گرم (دمای تقریبا 20درجه سانتیگراد) نگهداری می کنند. به منظور استفاده هر چه بیشتر از رطوبت موجود توصیه می کنیم آنها را با پلاستیک بپوشانید. قلمه ها بعد از سه تا چهار هفته ریشه زایی را آغاز می کنند. پس از چندی می توان هر قلمه را در گلدانی که دارای مخلوطهای معمولی خاک است،کاشت و آنرا در جای گرم نگهداری نمود.

    بهترین نوع گل ختمی ، ختمی کوهی است که دارای بوته ای با ارتفاع حدودا ۴۰ سانتی متر می باشد و برگهای پهن با رنگ سبز کم رنگ بوده و برگ‌ها پوشیده از کرکهای ریز می باشند و گل‌ها نیز به رنگ سفید بوده و نسبتا بزرگ هستند و به شکل قیف مانند بوده و دارای ۵ گلبرگ می باشند. این نوع از گل ختمی خواص بیشتری نسبت به انواع دیگر آن دارد. این گل خودرو بوده و در هر زمینی احتمال رویش دارد و نسبت به کم آبی نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده است و دوره گل دهی آن نیز معمولاً اواخر تابستان می باشد. اما به دلیل خودرو بودن تعداد گلهای آن زیاد نمی باشد . در صورت چیده نشدن گل‌ها، تخمهای آن به صورت دایره ای درون تخمدان می رسند که تخمها نیز به صورت استوانه ای پهن و باریک با اطراف بر آمده و کنگره دار و وسط تو رفته و به رنگ سیاه به وجود می آیند . گل ختمی گیاهی چند ساله می باشد.خواص گل ختمی بنفش

    نوع دیگر گل ختمی از نوع گل باغی می باشد که کمتر خودرو بوده و در مقابل کم آبی نیز مقاوم نمی باشد و لکن ارتفاع گیاه تا بیش از دو متر می رسد . این نوع گل ختمی در اکثر فصول سال گل دارد هرچند در زمستان تعداد گلهای آن بیشتر است گل‌ها نیز پایایی زیادی دارند و مدت‌ها بر گیاه می مانند بنابراین به عنوان گلهای تزیینی هم کاربرد خواهند داشت. این نوع گل دارای چندین رنگ متنوع می باشد که بیشتر به رنگهای قرمز و صورتی و سفید و بنفش دیده می شوند، البته خوب است بدانید که ختمي هايي كه گل سفيد دارند كاربرد درماني بيشتري دارند ولکن نوع بنفش آن به طور عمده از خواص بیشتری برخوردار است. همچنین اندازه گل نیز در انواع مختلف فرق می کند و گلهای رنگ بنفش عموما کوچک بوده و رنگهای دیگر بزرگتر دیده شده اند.جایگاه گل ختمی در فرهنگ های متفاوت

    گل ختمی از منظر طب قدیم ایران، سرد و تر می باشد و بطور کلی روی تمام اعضای بدن خصوصا روده ها ، ریه ها ، معده ، کلیه ها و مثانه موثر است .

    3) ترمیم کننده سوختگی و زخم :کمی از ساقه یا ریشه های گل ختمی را بردارید و آن را در محل سوختگی های خود اعمال کنید. آن ها به روند بهبود درد و التهاب و زخم هایتان کمک می کنند. همچنین خواص مرطوب کنندگی ریشه های این گیاه باعث رطوبت و جلوگیری از خشک شدن ناحیه آسیب دیده و التیام سریع تر می گردد.

     

    12) ازدیاد اشتها و میل به غذا:

    ۱) ناراحتی های پوستی را برطرف کرده و پوست را نرم می سازد . ۲) سرفه های خشک را از نابود می کند. ۳) تب را تسکین می دهد . ۴) اسهال خونی را برطرف می کند . ۵) ادرار را افزایش می دهد. ۶) کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند. ۷) تورم را بر طرف می کند. ۸) به طور عمومی ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند. ۹) قند خون را تنظیم می کند.

    داشتن موهای زیبا و جذاب، رویای بسیاری از مردم است زیرا موی زیبا، نشانه زیبایی و لطافت است. روغن گل ختمی، قرن‌هادر طول تاریخ برای داشتن موی خوب، به کار رفته است.

    🔵 ماسک گل ختمی برای جوش1 قاشق غذا خوری گل ختمی را در یک فنجان آب سرد ریخته و خوب هم بزنید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال آنرا نگه دارید. اجازه دهید تا کاملا ختمی‌ها خیس بخورند و رنگ آب بنفش گردد، سپس آن را از صافی رد کرده، آب آن را بنوشید و مواد صاف شده را بر روی پوست صورت، به ویژه روی جوشها بمالید، ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس با آب ولرم شستشو بدهید. چنانچه این کار را روزی یک بار انجام دادید حتما تاثیر آن را بر روی پوست‌، به خصوص بر طرف شدن تورم جوشها و از بین رفتن جای جوش خواهید دید.

    🔵 ماسک گل ختمی برای پوست‌های خشک:1 قاشق غذاخوری گل ختمی را همراه نصف قاشق غذاخوری نشاسته آسیاب نمایید، سپس مقداری شیر پر چرب به آن افزوده، تا به صورت خمیر نرمی دربیاید. ترکیبات مخلوط شده را بر روی صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم شست و شو دهید.این ماسک برای ایجاد نرمی و لطافت پوست‌های خشک بسیار موثر است.

    🔵 ماسک گل ختمی و بابونه:1 قاشق گل ختمی و 1 قاشق گل بابونه را در یک لیوان آب بریزید و بجوشانید، سپس با یک پارچه تمیز آن را صاف کنید، و چند تکه پنبه را در آن خیس کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی صورتتان قرا دهید و سپس با آب نیم گرم صورت خود را بشویید.این ماسک برای برطرف نمودن و درمان جوش‌های صورت بسیار مفید می باشد.

    🔵 ماسک گل ختمی و ماست:برای آماده کردن این ماسک، ماست را با مقداری آویشن، نعناع، پنیرک، و گل ختمی مخلوط نمایید و مخلوط به دست آمده را بر روی سطح پوست صورت مالیده و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی صورت خود نگه دارید. توجه داشته باشید چنانچه از گیاهان تازه برای تهیه ماسک استفاده می‌کنید ترکیب ماست با آنها به تنهایی کافی می باشد، اما اگر از خشک شده گیاهان استفاده می کنید، باید مقداری آب لیمو به مواد ماسک اضافه بکنید.استفاده از این ماسک برای پوست های مختلط و خشک مفید است، همچنین سبب شادابی پوست نیز می‌گردد.

    یکی دیگر از روش‌هایی که در برطرف کردن جوش‌ های سرسیاه صورت و پاکسازی پوست مفید است، استفاده از بخور گیاهان دارویی می‌باشد. برای تهیه این بخور، ابتدا پوست را با آب ولرم و صابون شستشو دهید، و بعد از آن مقداری از بابونه و گل ختمی را مانند چای دم کرده، پوست را بخور دهید.

    مواد لازم برای تهیه شربت ختمی:

    دستور تهیه:

    برگ‌های گل ختمی را خشک کنید و آسیاب نمایید تا به صورت پودر درآیند. یک قاشق مرباخوری از این پودر گل ختمی را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده یا عرق کاسنی ریخته و ۸ ساعت صبر کنید تا کاملا خیس بخورد. سپس شربت گل ختمی را صاف کنید، و در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

     روش اول: تقریبا 20 گرم ریشه ختمي ‌را تمیز کنید و خرد کنید و آن را در 1 لیتر آب جوش بریزید و بگذارید بماند تا سرد شود سپس آن را صاف کرده و با عسل مخلوط کنید و بنوشید. روش دوم: 20 گرم گل خشک شده ختمي‌ را در 1 لیتر آب جوش ریخته و بگذارید بماند تا سرد شود سپس آن را با قند یا عسل شیرین نموده و سرو بکنید.

    این قرص ضد سرما خوردگی است و به عنوان پشگیری و درمان سرماخوردگی کارایی دارد، همچنین خلط آور و نرم کننده سینه نیز می باشد. در هر قرص میزان مواد بکار رفته بر حسب میلی گرم به شرح ذیل است: ✔ پودر خشک ریشه ختمی ۸۰ میلی گرم Althaea officinalis ✔ پودر خشک گلبرگ آقطی ۵۰ میلی گرم Sumbucus ebulus ✔ پودر خشک اندام هوائی اکیناسه ۷۵ میلی گرمEchinacea purpurea

    این قرص در درمان کردن التهاب و تحریک مخاط گلو بکار می رود ، بعلاوه به عنوان خلط آور در سرفه های تحریکی ناشی از افزایش ترشحات مجاری تنفسی فوقانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هر قرص آلتادین دارای ۲۲۰ میلی گرم پودر گل ختمی ، ۱۵۰ میلی گرم عصاره تام شیرین بیان و ۲ میلی گرم اسانس نعناع است.

    ازجمله گلهای عجیب و شگفت انگیزی که رویاهای جهانگردان را در جزایر گرمسیر اقیانوس آرام،به حقیقت پیوند می زند گل ختمی چینی می باشد. این گلها معروف به گلهای جادویی هستند. مردم این جزایر اعتقاد دارند  زمانی که این گلها پدید می آیند ، دیگر ارواح خبیثه هیچ شانسی ندارند!!! از این رو در آنجا از پیر و جوان و مرد و زن همگی، آویزههایی از این گلهای قیفی شکل و زیبا به رنگهای سرخ، زرد، نارنجی و سفید به گردن، سینه و گوشهای خود می آویزند و یا آنها را زینت بخش موهای سر خود می نمایند!

    🛑 1) خطر سقط جنین

    طبق گفته ابوعلی سینا هر ماده غذایی که موجب افزایش ادرار و مدفوع شود می‌تواند موجب سقط جنین شودخواص گل ختمی بنفش

    همچنین مصرف دمنوش گل ختمی که قاعده‌آور نیز هست می‌تواند موجب سقط جنین شود.

    🛑 2) کاهش دهنده اسپرم است

    🛑 3) اگر در جریان مصرف احتمالا کوچکترین ناراحتی نظیر اسهال و سایر ناراحتی ‏های گوارشی ایجاد شود ، باید مصرف آنرا کاسته یا قطع کنید .

    🛑 4) ختمی گیاه مفید و مقوی ای است ولی خانم های باردار و مادران شیرده باید از مصرف زیاد آن بپرهیزند. همچنین اشخاص سرد مزاج ، حتما ختمی را با عسل بخورند.

    امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. سوالات و نظرات خود را با ما در اکسیر طب در میان بگذارید … .

     

    مصطفی لبیکی.متخصص طب ایرانی- اسلامی، دارای مدارک تخصصی طب از موسسه حجامت ایران و جهاددانشگاهی.

    خواص باور نکردنی گیاه شوید

    خواص برگ سنا و تاثیرات درمانی و تقویتی ویژه + دمنوش سنا

    خواص پنیرک و روغن آن + تهیه دمنوش پنیرک

  • عکس پروفایل اینستاگرام دخترانه
  • خواص بارهنگ دنیایی از سلامتی + تهیه شربت و دمنوش

    ولی انصافا گل ختمی برای مو خیلی مفیده من هر وقت ریزش داشتم شامپوی این گیاه رو زدم مو هام درست شده

    اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

    محبوب ترین مقالات

    خواص گل ختمی بنفش

    ویدئویی از سه گیاهی که فواید تمام نشدنی دارند 😲

    همه خواص جعفری از تخم و ریشه آن گرفته تا دمنوش لاغری

    همه چیز درباره خواص سنبل الطیب + تهیه دمنوش

    نکات بسیار مهم حجامت و اصول انجام آن (قسمت دوم)

    خواص باور نکردنی گیاه شوید

    خواص برگ سنا و تاثیرات درمانی و تقویتی ویژه + دمنوش سنا

    خواص پنیرک و روغن آن + تهیه دمنوش پنیرک

    خواص بارهنگ دنیایی از سلامتی + تهیه شربت و دمنوش

    سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

    بازیابی پسورد

    پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    برخی گیاهان خواص دارویی دارند و بهتر است درباره مصرف آنها اطلاعاتی داشته باشیم تا برای برخی مشکلاتی که برای ما در بدن اتفاق می افتد و متابولیسم بدن دچار خلل می شود با خواص این گیاهان به نتیجه مطلوب برسیم. بررسی خواص گل ختمی را در پرشین وی بخوانید.

    ختمی بنفش را میتوانید در آب به مدت ۵ الی ۶ ساعت خیس کرده سپس آنرا
    صاف کرده و گلهای آنرا فشار داده تا عصاره آنها هم داخل شربت شود سپس کمی شکر به آن اضافه
    کرده و از شربت آن استفاده کنید که خاصیت درمانی زیادی دارد و برای رفع حرارت بدن و موارد دیگر
    موثر میباشد که در کل بهترین و ساده ترین راه برای استفاده از بیشترین خواص ختمی بنفش این راه
    میباشد.

    خواص : ختمی Marshmallow نام علمی Althaea officinalis

    ختمی گیاه بومی مناطق شرق مدیترانه است.
    گیاهی است علفی و چند ساله که ارتفاع آن به حدود ۲ متر می رسد ساقه آن از کرکهای ریز
    که به رنگ خاکستری می باشد پوشیده شده است.برگهای ختمی دندانه دار ، پهن و مانند قلب می باشد.
    گلهای آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که بصورت دسته های سه تایی در اواخر
    تابستان ظاهر می شود.

    ختمی به علت داتشن گلهای زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه ها کاشته می شود.
    تمام قسمتهای این گیاه استفاده طبی دارد ختمی چند نوع می باشد :
    ختمی بنفش ختمی سفید
    ختمی سیاه که خواص ختمی بنفش بیشتر میباشد.خواص گل ختمی بنفش

    خواص داروئی: ختمی از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و بطور کلی روی تمام اعضای بدن مخصوصا
    روده ها ، ریه ها ، معده ، کلیه ها و مثانه موثر است.

    ۱)ملین و برطرف کننده یبوست است.۲)بیماریهای تنفسی را برطرف می کند.۳)سرفه های خشک را از بین می برد.۴)برای رفع گلو
    درد جوشانده گل ختمی را غرغره کنید.
    ۵)عادت ماهیانه را منظم می کند.

    خواص ریشه ختمی ۱)ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد.
    ۲)سرفه های خشک را از بین می برد.۳)تب راپائین می آرود.۴) ختمی اسهال خونی را شفا می بخشد.
    ۵)ادرار را زیاد می کند.۶) ختمی کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.۷)تورم را رفع می کند.۸)ناراحتی های دستگاه
    ادراری را برطرف می کند.۹)قند خون را تنظیم می کند.

    ۱-ضماد برگ ختمی در برطرف کردن دمل ها و ورم پستان و روم معده موثر است.
    ۲-برای التیام شکستگی ها ، برگ ختمی را بصورت ضماد درآورده و روی محل شکستگی بگذارید.
    ۳-ضماد برگ ختمی در برطرف کردن درد سیاتیک مفید است.
    ۴-رعشه را برطرف می کند.۵-ورم بناگوش را با ضماد برگ ختمی درمان کنید./ط-الفکتب

    خواص ریشه ختمی

    ۱)ناراحتی های پوستی را برطرف می کند و پوست را نرم می سازد .

    ۲)سرفه های خشک را از بین می برد.

    ۳)تب راپائین می آرود .

    ۴)اسهال خونی را شفا می بخشد .

    ۵)ادرار را زیاد می کند.

    ۶)کمی ترشحات عادت ماهیانه را برطرف می کند.

    ۷)تورم را رفع می کند.

    ۸)ناراحتی های دستگاه ادراری را برطرف می کند.

    ۹)قند خون را تنظیم می کند.

    طب سنتی پارسی طب ـ تسنیم

    Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

    © باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

    ختمی گياهی
    است علفی و چند ساله كه ارتفاع آن به حدود 2 متر می‌رسد و ساقه آن از كرك‌های ريز خاكستری رنگ پوشيده شده است. گل ختمی انواع
    مختلفی دارد که هر کدام رنگ‌های
    متفاوتی دارند از جمله زرد، قرمز، بنفش و سفید. ختمی‌هایی که گل سفید دارند کاربرد درمانی بیشتری دارند.
    گل ختمی از اواسط خرداد تا اواخر پاییز گل دارد. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، بیشتر برگ و گل این گیاه
    است. گل این گیاه را به صورت دارویی برای ناراحتی‌های تنفسی مثل آسم، برونشیت و سرفه به کار می‌برند. در ناراحتی‌های نادر آسم، پودر شده این گیاه با عسل کاربرد موثری
    دارد. این گیاه همچنین در عفونت‌های ریوی
    جوابگوی خوبی است.

    گل ختمی علاوه بر آن
    که به دلیل داشتن گل‌های رنگی و بزرگش در تزئین خانه یا باغچه استفاده می‌شود،
    کاربردهای پزشکی و درمانی هم دارد. برگ‌ها و گلبرگ‌های گل ختمی را می‌توان به شکل
    دم‌نوش و عرقیات مصرف کرد که برای درمان انواعی از بیماری‌ها مفید است.

    خواص دارویی گل ختمی
    به طور خلاصه عبارتند از:

    خواص گل ختمی بنفش

    خيسانده
    ريشه ختمی: 10 گرم ريشه ختمی را پوست كنده و خرد كرده و در يك ليتر آب سرد خيس
    كنيد و پس از 8 ساعت آنرا صاف كرده و نگهداری كنيد. اين مايع در رفع اسهال خونی
    بسيار موثر است.

    دم كرده
    ختمی: در حدود 20 گرم ريشه ختمی را تميز كرده و خرد كنيد و آنرا در يك ليتر آب جوش
    بريزيد و بگذاريد بماند تا سرد شود. سپس آنرا صاف كرده و با عسل مخلوط كنيد.

    دم كرده
    گل ختمی : 20 گرم گل خشك شده ختمی را در يك ليتر آب جوش بريزيد و بگذاريد بماند تا
    سرد شود. سپس آنرا با قند يا عسل شيرين بكنيد.

    لازم به
    ذکر است گیاهان دارویی که دارای ترکیبات لعابدار هستند مانند گل ختمی را نباید
    روی شعله مستقیم قرار داد، زیرا حرارت مستقیم باعث تغییر ترکیب گیاه می‌شود.

    ختمی گياه مفيد و بی‌ضرری است با این وجود زنان باردار و مادران
    شيرده بايد از مصرف زیاد آن پرهيز كنند، همچنین كسانی كه سرد مزاج هستند بايد ختمی
    را با عسل بخورند.

    گردآوری: مجله
    اینترنتی وب

    خواص گل ختمی بنفش
    خواص گل ختمی بنفش
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *