خواص کنجد سیاه برای مو

دوره مقدماتی php
خواص کنجد سیاه برای مو
خواص کنجد سیاه برای مو

دانه کنجد یکی از بهترین انواع دانه های روغنی خوراکی غنی از پروتئین و از سالم ترین مواد غذایی جهان است که به رنگ سفید، قهوه ای و سیاه در طبیعت یافت می شود.

دانه کنجد حاوی بالاترین مقدار روغن در بین دانه های روغنی است. هزاران سال است که در طب سنتی از دانه کنجد برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، دیابت و آرتروز استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دانه کنجد برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

دانه های کنجد یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از فیبر هستند. مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های کنجد به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، برخی از سرطان ها، چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن دانه های کنجد به طور منظم می تواند باعث کاهش چربی خون بالا (کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون) شود.خواص کنجد سیاه برای مو

همچنین دانه های کنجد شامل دو ترکیب گیاهی (لیگنان و فیتواسترول) هستند که ممکن است به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند.

دوره مقدماتی php

یک تحقیق بر روی 38 فرد مبتلا به چربی خون بالا نشان داده که مصرف روزانه 5 قاشق غذا خوری (40 گرم) دانه کنجد به مدت 2 ماه باعث کاهش 10 درصدی کلسترول بد خون (LDL) و کاهش 8 درصدی تری گلیسیرید بالای خون می شود.

دانه های کنجد حاوی مقادیر بالای آمینو اسید ها هستند و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران شناخته می شوند.

مقادیر بالای منیزیم موجود در دانه های کنجد به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.

علاوه بر این مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و لیگنان های موجود در دانه کنجد از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

دانه های کنجد به صورت خام و بو داده حاوی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، منگنز و روی هستند که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند.

مطالعات نشان می دهد که روغن کنجد و دانه های کنجد به دلیل مقادیر بالای سسامین موجود در آن ها دارای خواص ضد التهاب طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

دانه های کنجد منبع خوبی از ویتامین های گروه ب (ویتامین B1، ویتامین B3 و ویتامین B6) است که برای عملکرد سلولی مناسب و متابولیسم بدن ضروری هستند.

مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین B موجود در دانه کنجد به افزایش تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی می شوند.

دانه های کنجد کربوهیدرات کمی دارند در حالیکه سرشار از پروتئین و چربی بوده و می توانند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.

علاوه بر این، مقادیر بالای پینورسینول موجود در دانه های کنجد با مهار فعالیت آنزیم مالتاز (آنزیمی که دی ساکارید مالتوز را به گلوکز تجزیه می کند) باعث کاهش قند خون می شود.

دانه کنجد حاوی مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که عامل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت است را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه کنجد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.

دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهاب قوی که دارد، می تواند غضروف ها را از آسیب محافظت کرده و خطر ابتلا به آرتروز (استئو آرتریت) را کاهش دهد.

در یک مطالعه 2 ماهه بر روی افراد مبتلا به آرتروز زانو مشخص شد که مصرف روزانه 5 قاشق غذا خوری (40 گرم) پودر دانه کنجد، درد زانو را تا 63 درصد کاهش می دهد.

دانه های کنجد منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در ساخت هورمون های تیروئید دارد.

علاوه بر این، دانه های کنجد منبع خوبی از آهن، مس، روی و ویتامین B6 هستند که از تولید هورمون های تیروئید حمایت کرده و باعث سلامت آن می شود.

دانه های کنجد حاوی فیتواستروژن ها، ترکیبات گیاهی مشابه هورمون استروژن هستند که به کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد.

دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای ترکیب فیتیک اسید موجود در دانه کنجد به کاهش تومور های کولورکتال کمک می کند.

تیامین (ویتامین B1) موجود در دانه کنجد دارای خواص آرام بخش طبیعی است که به درمان خستگی و افسردگی کمک می کند.

تریپتوفان موجود در دانه کنجد با افزایش تولید سروتونین به بهبود خلق و خو کمک کرده و برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی مفید می باشد.

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه کنجد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

همچنین مطالعات نشان داده که برخی ترکیبات موجود در دانه کنجد سیاه به افزایش چربی سوزی بدن کمک کرده و باعث کاهش چربی شکم می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در دانه کنجد به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.خواص کنجد سیاه برای مو

دانه های کنجد سرشار از مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و برای افزایش رشد آن ها مفید می باشد.

در طب آیورودا از دانه های کنجد برای افزایش انرژی بدن، افزایش باروری و درمان معده درد استفاده می شود.

در طب سنتی چینی از دانه های کنجد سیاه برای درمان کم خونی، یبوست، کمر درد، افسردگی و بهبود عملکرد کلیه و کبد استفاده می کنند.

دانه کنجد در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که به صورت شوک آنافیلاکسی بروز می کند.

طبیعت و مزاج دانه کنجد گرم و تر می باشد. دانه کنجد سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین ب 1، ویتامین ب 2، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین E، پتاسیم، کلسیم، روی، آهن، مس، سلنیوم، منگنز، منیزیم، فسفر، پروتیئن و فیبر است.

کنجد گیاهی بسیار مقاوم در برابر خشکسالی می باشد. بزرگترین تولید کننده دانه های کنجد در جهان میانمار است، در حالی که هند، ژاپن و چین بزرگترین صادر کننده های این محصول هستند.

دانه کنجد را به صورت خام (کنجد سیاه) و بو داده (کنجد قهوه ای – طلایی) برای تهیه انواع سس سالاد، ارده، حلوا ارده و حلوا شکری به کار می برند.

دانه کنجد را برای تهیه و تزیین انواع نان، کیک، کلوچه و کوکی، شیرینی، کراکر، ماست، سالاد، هوموس (حمص)، بابا گانوش، خوراک سیب زمینی، خوراک سبزیجات، بستنی، معجون و اسموتی استفاده می کنند.

از دانه های کنجد برای تهیه روغن کنجد استفاده می شود.

منابع : healthline – stylecraze – draxe

  • عکس نوشته ی کربلا اربعین
  • فال حافظ

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    خواص کنجد / خواص کنجد برای استخوان ها / خواص کنجد برای مو / خواص کنجد برای افزایش توان جنسی در مردان / خواص کنجد برای پوست / کنجد و تسکین دندان درد / مضرات کنجد

    خواص کنجد

    کنجد گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.کنجد گیاهی است یکساله با ارتفاع
    حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است.برگ های آن بیضی ، باریک و نوک تیز
    می باشد و گل های آن به رنگ سفید یا قرمز است.میوه این گیاه بصورت کپسول و محتوی دانه های
    کوچک ، مسطح و بیضی است که کنجد نامیده می شود.دانه های کنجد ممکن است به رنگ سفید، قهوه ای
    یا سیاه باشد که از بین این سه نوع، کنجد سفید از نظر ارزش غذایی و کیفیت روغن از انواع
    دیگر مرغوبتر است.گفتنی است که چین یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنجد دنیا می باشد.و هندوستان و حبشه در مقام
    دوم تولید این گیاه قرار دارند.کنجد تولید شده در ایران بیشتر به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.ترکیبات
    شیمیایی کنجد: کنجد دارای پروتئین، ویتامین های A، B2، D،E ،F و لسیتین می باشد.طبق نظر کارشناسان غذایی کنجد به
    علت داشتن فسفر و مس فراوان برای تقویت هوش وبینایی مفید است.
    همچنین مقدار روغن موجود در کنجد حدود ۵۰% است.روغن کنجد مرکب از ۷۰% اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید لینولئیک،
    اسید اولئیک و مقداری اسیدهای چرب اشباع‌شده مانند اسید پالمیتیک وآرشیدیک اسید می باشد.روغن کنجد یکی از روغن های اشباع
    نشده و مفید برای بدن است و نه تنها این روغن کلسترول بدن را بالا نمی برد بلکه آن را
    کاهش نیز می دهد.این روغن در آمریکای شمالی و کانادا مصرف زیادی دارد.
    جالب است بدانید برای تهیه روغن کنجد معمولا” دانه های آن را می شویند تا رنگ روی آن از بین
    برود، سپس دانه ها راآسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آن که سبک است روی آب بیاید.
    سپس پوست را جدا کرده دانه ها را خشک می نمایندو در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند.این
    خمیر را تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن جدا شود.این روغن را روغن سرد فشار اول می نامند.از
    تفاله باقی مانده تحت اثر فشار و گرما روغنی به دست می آید که به روغن گرم یا فشار دوم
    معروف است.که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.بنابراین اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید از
    روغن سرد فشار اول که به First cold pressed معروف است ، باشد زیرا دراثر حرارت دادن ، روغن کنجد
    خواص خود را ازدست می دهد.تفاله باقیمانده از این مرحله را که دارای مواد پروتئینی است معمولا” برای علوفه دام
    ها بخصوص گاو های شیرده به کار می برند.خواص طبی کنجد: از نظر طب سنتی ایران کنجد گرم و تر
    است، بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر دنیا به عنوان جانشین گوشت به کار می رود

    گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند. تقریبا ۳۰ درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند. در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد. به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند؛ خوشبختانه کنجد بو داده یک منبع فوق‌العاده از این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود.خواص کنجد سیاه برای مو

    خواص کنجد برای مو

    کنجد با تغذیه ریشه مو با اسیدهای چرب امگا خود، موجب رشد مو می شود. همچنین کنجد به مرطوب سازی پوست سر کمک کرده و جریان خون به سمت فرق سر را در جهت جوان سازی فولیکول های مو بهبود می بخشد.
    بهتر است دو قاشق چایخوری روغن کنجد را با ۲ تا ۳ قطره روغن رزماری و یک قاشق ژل آلوئه ورا مخلوط نمایید. این ترکیب را به فرق سر مالیده و با حرکات آرام دست ماساژ دهید. سپس موهایتان را با شامپو فاقد موادشیمیایی و نرم کننده بشویید. دو تا سه بار این کار را در هفته انجام دهید.

    مصرف منظم و روزانه کنجد باعث می شود تا روی و مواد معدنی لازم برای عملکرد طبیعی دستگاه تولید مثل در مردان تامین گردد. فقدان برخی مواد معدنی و مغذی می ‌تواند به کاهش تستوسترون(هورمون مردانه) منجر شود به همین دلیل دریافت روی کافی برای رفع این مشکل مفید و موثر است. توصیه می شود مردان روزانه ۱۱ میلی گرم روی دریافت نمایند، هر چند مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم آن خطرناک است.

    در یک پژوهش، به ۲۲ مرد که میزان تستوسترون و اسپرم‌های آنها کم بود، توصیه‌ شد مدت ۴۵ تا ۵۰ روز، روزانه از روی استفاده نمایند. پس از این مدت تعداد اسپرم‌ ها و نیز میزان ترشح هورمون تستوسترون در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

    خواص کنجد برای پوست

    کنجد همچنین به درخشندگی پوست و بهبود زخم پوستی کمک می کند.دانه های کنجد منجر به حفظ گرما و رطوبت پوست می شوند. دانه های کنجد سرشار از ویژگی های ضدالتهابی هستند که برای بهبود قرمزی و سایر مشکلات پوست صورت از طریق رهایی از پاتوژن ها Pathogen
     یا بیماری زا و سایر عوامل مسبب عفونت های پوستی ضروری اند. ترکیب یک قاشق روغن زیتون و دو قاشق پودر کنجد و استفاده از آن بر روی پوست صورت یک یا دو بار در هفته می تواند به شادابی پوست کمک کند.

    از قرن ها پیش در چین از کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شده است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید، با درد آن فروکش نماید.

    مضرات کنجد

    افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف کنجد و فراورده‌های آن احتیاط کنند.

    با وجود گسترده بودن خواص کنجد، مصرف کنجد برای افرادی که معده ضعیف دارند مناسب نیست زیرا هضم آن سنگین و مشکل است، چنین افرادی باید آن را با عسل و سرکه بخورند.

    تمامی حقوق برای ساعت24 محفوظ است

    سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    دانه های کنجد سیاه برای بدن انسان ها مفید هستند. دانه های کنجد سیاه منبع خوبی از انرژی هستند. می توانید این دانه های مغذی را روی غذا و سالاد خود بپاشید.خواص کنجد سیاه برای مو

    دانه های کنجد سیاه یکی از قدیمی ترین ادویه های شناخته شده برای بشر است. بیشتر ارزش آنها به دلیل روغن آن هاست. درسته که این ها دانه های بسیار کوچکی هستند اما بدون شک دانه های بسیار قوی هستند که برای سلامتی استفاده می شوند و خواص ضد پیری نیز دارند. می توانید این دانه های ضد پیری را در وعده ی صبحانه ، همراه برنج، نودل و یا هر وعده ی غذایی دیگر مصرف کنید. حتی می توانید آن را با ماست بخورید و یا به صورت له شده با سایر مغزها مصرف نمایید. در ژاپن همه ی دانه ها را در اسنک و آبمیوه های مخلوط استفاده می کنند. حتی می توانید دانه های کنجد را در سوشی نیز بیابید. دانه کنجد سیاه در کره بسیار محبوب هستند و از آن در کیک و گوشت و سبزیجات استفاده می کنند. سرآشپزها در رستوران دانه های کنجد سیاه را با روغن کتان برای سرخ کردن بهتر استفاده می کنند. کنجد سیاه در آفریقا تحت عنوان سیم سیم شناخته می شود و در غذاهای متفاوتی مانند ماهی دودی و خرچنگ دریایی مصرف می کنند. دانه و روغن کنجد سیاه  در هند نیز مصرف بالایی دارد. این دانه ها را با شکر زرد مصرف می کنند. بر اساس نظریه دکتر دوتا متخصص تغذیه، دانه های کنجد سیاه به خاطر روغنی که دارد منبع خوبی برای تامین انرژی هستند. این  دانه ها حاوی چربی های مفید مانند امگا 6 و حاوی فیبر ، آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند.

     

    چینی ها معتقدند که مواد مغذی موجود در دانه های کنجد سیاه می تواند پیری را به تعویق بیاندازد و خاصیت ضد پیری دارند. مطالعه ای که در سال 2010 در دانشگاه هاروارد انجام شد و نتایج آن نشان داد که دانه های کنجد سیاه سرشار از ویتامین ب و آهن است و بیشتر مردم می دانند که ویتامین ب و آهن باعث عقب افتادن سفیدی مو ، کاهش ریزش مو می شوند که اینها همه با هم پیری را عقب می اندازد.

     

     

    بر اساس نظریه ی دکتر رونالد دفینو در مرکز سرطان در بیمارستان هوستون ، دانه های کنجد سیاه از کبد در برابر خطرهای احتمالی از طرف رادیکال های آزاد در بدن محافظت می کند. همچنین این دانه ها سرشار از فیبر ، لیگنان و فیتوسترول است که از بروز سرطان روده جلوگیری می کند.

    آمول گوش از بیمارستان کلکته می گوید که دانه های کنجد سیاه به دلیل فیبر بالا و اسیدهای چرب اشباع نشده شان برای رفع یبوست مناسب هستند. روغن موجود در این دانه ها می تواند روده هایتان را روان کند و فیبر موجود در آن حرکات مواد غذایی را در شکم راحت تر می کند. این دانه ها همچنین به پاکسازی کرم های روده ای کمک می کند و عمل هضم را راحت تر می کند. با کوبیدن این دانه ها و یا له کردن شان می توانید آن ها را در شب مصرف کنید و با این کار عمل هضم را در بدن خود راحت تر کنید.

     

    دانه های کنجد سیاه سرشار از منیزیم هستند که از بروز فشار خون مزمن جلوگیری می کنند. چربی های اشباع نشده در ترکیبات روغن کنجد می تواند میزان فشار خون را تحت کنترل داشته باشند.

    بر اساس دکتر شارما در کلینیک دهلی، استئوپروسیس حالتی شکنندگی در استخوان هاست که احتمال شکستگی را افزایش می دهد. حجم استخوان معمولا بعد از سن 35 سالگی کاهش میابد و این مورد در زنان سریع تر از مردان اتفاق میفتد. دانه های کنجد سیاه سرشار از کلسیم و زینک است که استخوان هایتان را محکم تر می کند.

     

     

    بر اساس گفته ی دکتر سود متخصص تغذیه ، می توانید این  دانه های مغذی را در وعده ی صبحانه ، همراه نودل و یا برنج مصرف کنید. می توانید آن ها را با ماست ترکیب کرده و میل کنید. همچنین از دانه های له شده ی آن می توانید در شب برای هضم بهتر استفاده کنید و مصرف آن در شب جذب کلسیم و مواد معدنی موجود در این دانه ها را بیشتر می کند. افرادی که معده ی ضعیفی دارند و یا سابقه ی سنگ کلیه دارند باید مصرف آن را بیشتر کنند.

    منبع: food.ndtv.com

    مقالات مرتبط

    خواص چای سفید | 7 فایده بی نظیر برای سلامتی

    5 روغن خوراکی مفید برای سلامت

    25 ماده غذایی و خوراکی مفید برای تغذیه پوست

    لیست پزشکان پربازدید

     

    خواص کنجد سیاه برای مو

    شما هم می توانید نظر خود را ارسال کنید.


    نظرات کاربران

    سلام راسته میگن کنجد واسه کفل خیلی مفیده؟

    خیلی ممنون بابت توضیحاتتون

    سلام من کنجد سیاه خریدم ولی این شکلی که شما نشون دادین نیست باریک و کشیدس انتهای دونه هاشم یه نقطه کوچولوی سفید هستش خواستم بپرسم اینم کنجده یا نه

    همه می‌دانند خوردن نمک زیاد می‌تواند باعث فشار خون و سایر بیمار‌ی‌های قلبی شود اما بسیاری از شما نمی‌دانید که خوردن زیاد نمک می‌تواند باعث ایجاد سرطان معده شود.

    کلیه حقوق این وبسایت متعلق به خانه پزشکان می باشد. طراحی سایت حرفه ای توسط وب 24 و سئو توسط سئو 24

    کنجد سیاه یکی از قدیمی ترین و مفید ترین دانه های شناخته شده برای بشر می باشد.

    این بذرهای کوچک، بیضی و صاف از گیاه کنجد که متعلق به خانواده Pedaliaceae است، گرفته می شود.

    غلاف دانه کنجد به طور طبیعی و هنگامی که بالغ می شود خود به خود باز می شود.

    دانه های کنجد سیاه دارای عطر و طعم قوی تری نسبت به کنجد معمولی هستند.خواص کنجد سیاه برای مو

    خواص آنها نیز بیشتر از خواص کنجد معمولی است.

    در طب سنتی چینی استفاده از خواص کنجد سیاه زیاد توصیه شده است.

    دانه های کنجد سیاه ممکن است کوچک باشند اما با مواد مغذی زیادی غنی شده اند.

    آنها غنی از ویتامین B و E و تیامین هستند.

    همچنین حاوی مواد معدنی مانند مس، منگنز، سلنیوم، مولیبدن، روی، آهن، فسفر، کلسیم و منیزیم، و نیز تریپتوفان، اسید آمینه می باشند.

    آنها حاوی لیگینان های سسامولین و سوزامین هستند که آنتی اکسیدان های موثری محسوب می شوند.

    آنها غنی از فیبر و فیتوشیمیایی ها (فیولسترول) می باشند. با وجود این همه مواد مغذی، طبیعی است که مصرف این دانه فواید زیادی برای بدن داشته باشد.

    در طب سنتی چینی توصیه می شود که از دانه های سیاه کنجد برای به تأخیر انداختن و حتی معکوس کردن نشانه های رایج پیری مانند از دست دادن قدرت شنوایی، ضعف حافظه، سفید شدن موها و ضعیف شدن بینایی استفاده شود.

    ویتامین های گروه B و آهنی که در دانه های کنجد سیاه وجود دارد به مبارزه با این علائم مرتبط با افزایش سن کمک می کنند.

    کنجد سیاه باعث جلوگیری از تشکیل رنگدانه های ناخوشایند قوی روی پوست و چین و چروک می شوند.

    این خواص از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید محافظت می کنند.

    دانه های کنجد سیاه، به ویژه برای زنان یائسه که مقدار هورمون های جنسی در بدنشان کم می شود، مفید می باشد.

    بر اساس نظریه ی دکتر رونالد دفینو در مرکز سرطان در بیمارستان هوستون، دانه های کنجد سیاه از کبد در برابر خطرهای احتمالی از طرف رادیکال های آزاد در بدن محافظت می کند.

    همچنین این دانه ها سرشار از فیبر، لیگنان و فیتوسترول است که از بروز سرطان روده جلوگیری می کند.

    کلسیم موجود در این دانه ها باعث تقویت استخوان ها می شود.

    روی نیز باعث تقویت استخوان ها و افزایش تراکم آن ها می شود

    . این دانه ها به ویژه برای مردان مسن و زنان یائسه که نامزدهای پرخطری برای ابتلا به پوکی استخوان هستند، مفید می باشند.

    کنجد سیاه غنی از ویتامین E است و به همین دلیل پوست را زنده و سالم نگه می دارد.

    ماساژ پوست به آرامی با روغن کنجد سیاه، در ارتقاء سلامت پوست و کمرنگ شدن لکه های ناشی از افزایش سن مفید می باشد.

    این دانه ها غنی از سیسامولین و سوزامین هستند.

    این ترکیبات مواد شناخته شده ای هستند که قدرت پایین آوردن کلسترول را دارند.

    این دانه ها همچنین حاوی منیزیم هستند که به کاهش فشار خون کمک می کند.

    تحقیقات نشان داده اند که از بین دانه ها و آجیل هایی که معمولا در ایالات متحده استفاده می شوند، دانه های کنجد حاوی بیشترین مقدار فیلواستئول ها و چندین ماده دیگر فعال زیستی با خواص شدید می باشند.

    فیلواستئول ها سطح کلسترول را کاهش می دهند.

    فیلواستئول ها درون گیاهان و کلسترول درون بدن حیوانات یک ساختار شیمیایی مشابه دارند.خواص کنجد سیاه برای مو

    هر دو از طریق مکانیسم های مشابه ای در بدن عبور می کنند. اما جذب فیلواستئول ها بسیار کمتر است.

    اگر مواد غذایی غنی از فیلواستئول ها مصرف کنید، بدنتان تمایل کمتری به جذب کلسترول موجود در مواد غذایی دارد.

    به این ترتیب میزان LDL یا کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کم می شود.

    آنتی اکسیدان ها (فیبر و لیگناها) و فیتو شیمیایی (فیولسترول) که در این دانه ها وجود دارند از بدن در برابر بیماری های خاص مانند بیماری های روده بزرگ محافظت می کنند.

    دانه های کنجد سیاه همچنین حاوی سوزامین هستند که از کبد در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

    داشتن کبد سالم بدن را قادر به سم زدایی و مبارزه با بیماری ها می کند.

    یک مطالعه منتشر شده نشان می دهد که دانه های کنجد سیاه، یک منبع فوق العاده از لیگناها enterolactone و enterodiol هستند. این ترکیبات اثرات ضد بیماری بر روی بدن دارند.

    فیلواستئول ها با استفاده از تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری ها را پایین می آورند.

    یکی از خواص کنجد سیاه مبارزه با یبوست است.

    این دانه ها حاوی روغن های سالمی هستند که به سلامت روده کمک می کنند.

  • زیبا ترین عکس های هدیه تهرانی
  • این دانه ها حاوی فیبر خوراکی لازم برای بهبود روند هضم هستند. اگر می خواهید یبوست نداشته باشید، به صورت منظم کنجد سیاه استفاده کنید.

    آمول گوش از بیمارستان کلکته می گوید که دانه های کنجد سیاه به دلیل فیبر بالا و اسیدهای چرب اشباع نشده شان برای رفع یبوست مناسب هستند.

    روغن موجود در این دانه ها می تواند روده هایتان را روان کند و فیبر موجود در آن حرکات مواد غذایی را در شکم راحت تر می کند.

    این دانه ها همچنین به پاکسازی کرم های روده ای کمک می کند و عمل هضم را راحت تر می کند.

    با کوبیدن این دانه ها و یا له کردن شان می توانید آن ها را در شب مصرف کنید و با این کار عمل هضم را در بدن خود راحت تر کنید.

    یکی از فواید بهبود هضم، کاهش وزن است.

    اضافه کردن این دانه های حاوی فیبر به رژیم غذایی تان بدون شک کمک خواهد کرد که شما احساس سیری بیشتری کنید و با حجم کمتری از غذا، سیر شوید.

    دانه های کنجد سیاه برای مادران شیرده بسیار مفید است.

    این دانه ها میزان شیر مادر را افزایش می دهند.

    کلسیم، روی، آهن، منیزیم، مس، ویتامین های گروه B، چربی اشباع نشده و پروتئین موجود در دانه های کنجد سیاه، به ویژه برای زنان شیرده مفید هستند.خواص کنجد سیاه برای مو

    آیا به دنبال افزایش تولید شیر هستید؟

    می توانید مقداری کنجد سیاه به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

    منیزیم و کلسیم موجود در دانه های کنجد، اضطراب و استرس را از بین می برند.

    گرچه برای مشاهده این تاثیرات مسلما نیاز دارید که حجم زیادی از این دانه ها را به مدت طولانی استفاده کنید.

    تریپتوفان و تیامین در این دانه ها به تولید سروتونین در مغز کمک می کنند.

    سروتونین ترکیبی است که در بدن انسان وجود دارد و به کاهش درد و خستگی عمیق می انجامد.

    تعادل در سروتونین بدن در بهبود خلق و خوی، میل جنسی، انرژی، اشتها و اضطراب نقش مهمی دارد.

    کنجد سیاه غنی از مس است.

    مس دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می باشد و از مشکلات ناشی از بیماری ها جلوگیری می کند.

    این ماده معدنی به تولید آنزیم لیزیل اکسیداز، الاستین و کلاژن مرتبط است.

    این ترکیبات موادی هستند که الاستیسیته، قدرت و ساختار مفاصل، استخوان ها و رگ های خونی را افزایش می دهند.

    به مرور زمان افزایش این مواد در بدن، موجب کاهش درد و التهاب همراه با آرتریت می شود.

    آیا از آسم رنج می برید ؟

    منیزیم موجود در کنجد سیاه از اسپاسم مسیرهای تنفسی در بدن بیماران مبتلا به آسم جلوگیری می کند.

    آیا فشار خونتان بالا است ؟

    این دانه ها فشار خون را نیز پایین می آورد و در نتیجه در برابر بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و حمله قلبی از بدن محافظت می کند.

    این دانه ها مانع از اسپاسم عروق خونی که باعث میگرن می شود، خواهد شد.

    مصرف این دانه ها باعث می شود که الگو خوابتان به حالت طبیعی بازگردد.

    در نتیجه زنان یائسه که مشکلات خواب دارند، می توانند از خواص کنجد سیاه بهره مند شوند.

    کلسیم موجود در دانه های کنجد سیاه از انواع مشکلات، از جمله سندرم قبل از قاعدگی و سردرد میگرنی جلوگیری می کند.

    علاوه بر کلسیم زیاد، این دانه ها حاوی آهن، ویتامین B1، روی، مولیبدن، فسفر، منیزیم، سلنیوم و فیبر خوراکی هستند بنابراین برای بیماران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مفید می باشند.

    خیر. سیاه دانه (nigella sativa) شباهت زیادی به دانه های کنجد سیاه دارد، اما این دو کاملا متفاوت هستند. اگر این دانه ها را در کنار هم قرار دهید، متوجه تغییرات ظاهری آن ها می شوید.

    بر اساس گفته ی دکتر سود متخصص تغذیه، می توانید این دانه های مغذی را در وعده ی صبحانه، همراه نودل و یا برنج مصرف کنید.

    می توانید آن ها را با ماست ترکیب کرده و میل کنید.

    همچنین از دانه های له شده ی آن می توانید در شب برای هضم بهتر استفاده کنید و مصرف آن در شب جذب کلسیم و مواد معدنی موجود در این دانه ها را بیشتر می کند.

    افرادی که معده ی ضعیفی دارند و یا سابقه ی سنگ کلیه دارند باید مصرف آن را بیشتر کنند.

    عمده خواص این دانه ها با هم یکسان هستند، هرچند تفاوت های بین طعم و مزه این دو دانه وجود دارد.

    دانه های سیاه کنجد دارای طعم و بوی کمی قوی تری نسبت به دانه های کنجد معمولی هستند.

    تفاوت بزرگ این دو نوع خوراکی این است که دانه های سیاه کنجد دارای پوسته هستند.

    اما دانه های سفید کنجد پوست بیرونیشان حذف شده است.

    در طب سنتی چینی و آیورودا آماده است که کنجد برای رشد مو مفید است. بعضی از متخصصان معتقدند که روغن دانه کنجد سیاه حتی برای رفع سفیدی موها نیز مفید می باشد.

    دانه خام کنجد طعم کمی قوی تر و تلخ تری دارد اما مصرف آن برای بدن مضر نیست.

    بیشتر بخوانید:

    فواید بی نظیر روغن کنجد برای پوست و مو

    چه میزان کنجد باعث سقط جنین می شود؟

    تاریخ مصرف کنجد:

    متجاوز از پنج هزار سال است که انسان به خواص معجزه آسای کنجد پی برده
    است. پهلوانان قدیم آن را برای زیاد کردن زور می خوردند و امروز هم در بین
    قهرمانان ترکیه قابل توجه است و دارای ارزش زیادی  است.

    هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایلند
    و آن را زیادکننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در
    تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات
    می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیر می کنند و
    بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد
    است.

    خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود.

    حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن
    کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول
    است.خواص کنجد سیاه برای مو

    شیر کوبیده آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و
    معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد. آب برگ کنجد
    برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن
    را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.

    میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است
    که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.

    وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته
    است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده کنجد در دنیا است. هندوستان و
    حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید
    می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

     

    ترکیبات شیمیاییکنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F1، E، D، B و
    لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود 50 درصد است. روغن کنجد مرکب
    از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید
    و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.

    روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای
    شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول
    خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.

    برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین
    برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب
    بیاید. بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و
    خمیر می کنند. این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود. این
    روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی
    بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد
    را ندارد.

    تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دامها به کار می
    برند. بخصوص این تفاله ازنظر داشتن مواد پروتئینی، غذای خوبی برای گاوهای
    شیرده است.

    اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که
    به نام ”FIRST COLD PRESSED” معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد
    خواص خود را از دست می دهند.

     

    خواص مفید کنجد برای سلامتی بدن

    ازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر
    کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص مفید کنجد به شرح زیر
    است:

    1- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.

    2- برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار
    نصف وزن کنجد، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر
    کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید.

    3- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.

    4- نرم کننده معده و روده است.

    5- کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.

    6- برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.

    7- ارده نرم کننده معده و روده هاست.

    8- کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.

    9- کنجد ضد رماتیسم است.

    10- برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

    11- دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.

    12- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.

    13- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

    خواص کنجد سیاه برای مو

    14- از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.

    15- کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم
    آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند.

     

    ویتامین F  چیست؟ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل
    لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی
    پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود.

     

    کنجد، تقویت کننده مو

    هرچند نانواییها امروزه با پاشیدن چند دانه کنجد مشتریان خود را با
    عنوان نان کنجدی فریب می دهند، اما اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود
    قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.

    متخصصان تغذیه می گویند روغن کنجد علاوه بر تقویت موها، برای رفع تنگی
    نفس، سرفه خشک و زخم ریه هم مفید است. همچنین سوزش ادرار را برطرف می کند.

    دمکرده برگ کنجد هم اسهال خونی را درمان می کند و خوردن این دانه گیاهی برای رماتیسم، فشار خون بالا و ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

    در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و
    با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می
    کردند.

  • معجون سیر و عسل برای لاغری نی نی سایت
  • ارده کنجد به همراه خرما غذایی مقوی برای رشد کودکان و همچنین کارگران
    یدی است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم
    کننده معده و رودههاست.

    خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها
    شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد
    ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی
    انگشتان است دیده نمی شود.

    به علاوه مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.

    شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می کند
    و از نازک شدن موها جلوگیری می کند و مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می
    شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد
    چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین
    استفاده کرد.

    حتما می دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و
    چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست
    به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی
    ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است
    بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد
    به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته
    و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می
    شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای
    خشکشان می هراسند.

    امروزه از روغن کنجد بخصوص کنجد سیاه در تهیه انواع فراودههای آرایشی و
    بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع انواع خشکیها تجویز می شوند استفاده می
    شود.

    معمولا در ترکیب انواع کرمها و ماسکها و شامپوهای ترمیمی از این روغن
    استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسکی
    که با روغن کنجد تهیه می شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب پذیر توصیه می
    شود آشنا می کنیم.

    قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می توانید از این ماسک بسته به
    موهایتان هفته ای یک تا دو بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید.

     

    مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می شوند شامل:خواص کنجد سیاه برای مو

    روغن کنجد دو قاشق غذاخوری

    زرده تخم مرغ یک عدد

    شیر دو قاشق مرباخوری

    آرد جوانه گندم دو قاشق غذاخوری

    ابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک
    را بر تمام مو بخصوص پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر
    قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسانتر نفوذ می کنند.

    سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی کنید. در ضمن اگر می
    خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید
    باید آن را در داخل ظرف شیشهای خشک و دربدار و دور از هرگونه رطوبت و قرار
    گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره کنید.

    همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصان مهم تلقی شود.

     

    نکاتی جالب از کنجد:

    مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.

    روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغنهاست. روستاییانی که 
    هنوز روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا 80 سالگی تقریبا جوان
    هستند. برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای
    این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای
    اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا
    معروف است ودر فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و
    ترکیبی از آن است.

    در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه
    پی برده بود یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع
    پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه
    مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است و دارای پانزده نوع
    مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا
    واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از
    باقلای هندی بیشتر است.

    لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را
    دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر
    احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده
    است و مغز انسان بیش از سایر حیوانات ازاین ماده دارد و سر موفقیت بشر و
    پیشرفت آن در عالم تمدن مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و
    گیاههایی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.

    در امتحانات تشریحی ثابت شده که بیماران فکری در اعصابشان مقدار لسیتین
    پایین آمده است و در نتیجه خوردن اکسیر لسیتین یه سرعت معالجه می شوند،
    کلیمیها کنجد زیاد می خورند و زیاد زیرک هستند. کنجد معدن مواد معدنی قابل
    جذب است و دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کورم، مس، نیکل،
    سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است. اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن
    ویتامینهای زیاد آنست مخصوصا ویتامینهای ب و ویتامینهای ف که فراوان دارد.

     

    برتر از همه داروهاغذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد کنجد است که
    تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یک غذای قیمتی و پر
    ارزش برای انسان متمدن است. دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.

    قوت، جوانی، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد. طعم گوارای آن
    مورد توجه شکم پرستان است و به خوبی آسانی برای انسان در هر سنی که باشد
    قابل هضم است. کنجد برای زن، مرد، بزرگ و کوچک برای ادامه حیات و طول عمر
    مفید است، اثر آن در تعویض سلولهای کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل
    تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان، سل، کم خونی بی
    نظیر است. در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می
    رود کنجد از نان واجبتر است.

     کنجد دارای خواص زیادی است که هم می توان از دانه ها و هم از روغن آن استفاده کرد. در این مقاله با جزئیات بیشتر به خواص و مزایای روغن کنجد و دانه کنجد برای پوست و مو می پردازیم

    درحالیکه ویژگی های آنتی اکسیدانی موجود در دانه کنجد با پیری مقابله می کند، اسیدهای چرب امگا موجود در آن به رشد مو کمک می کند.کنجد همچنین به درخشندگی پوست و بهبود زخم پوستی کمک می کند. دانه های کنجد منجر به حفظ گرما و رطوبت پوست می شوند. دانه های کنجد سرشار از ویژگی های ضدالتهابی هستند که برای بهبود قرمزی و سایر مشکلات پوست صورت از طریق رهایی از پاتوژن ها Pathogen یا بیماری زا و سایر عوامل مسبب عفونت های پوستی ضروری اند. ترکیب یک قاشق روغن زیتون و دو قاشق پودر کنجد و استفاده از آن بر روی پوست صورت یک یا دو بار در هفته می تواند به شادابی پوست کمک کند.فواید کنجد فقط به پوست ختم نمی شود، بلکه برای مو هم خاصیت دارد. گفته می شود کنجد با تغذیه ریشه مو با اسیدهای چرب امگا خود، موجب رشد مو می شود. همچنین کنجد به مرطوب سازی پوست سر کمک کرده و جریان خون به سمت فرق سر را در جهت جوان سازی فولیکول های مو بهبود می بخشد. بهتر است دو قاشق چایخوری روغن کنجد را با ۲ تا ۳ قطره روغن رزماری و یک قاشق ژل آلوئه ورا مخلوط نمایید. این ترکیب را به فرق سر مالیده و با حرکات آرام دست ماساژ دهید. سپس موهایتان را با شامپو فاقد موادشیمیایی و نرم کننده بشویید. دو تا سه بار این کار را در هفته انجام دهید.

    روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن ها، حاوی بالاترین میزان روغن است. مصرف این روغن به از بین بردن پلاک های دندانی کمک کرده و بهداشت دهان و دندان را افزایش می دهد.روغن کنجد با تسکین یبوست، سلامت گوارش را بهبود می بخشد. همچنین مصرف این روغن برای افرادی که تحت درمان رادیوتراپی به خاطر سرطان هستند، مفید است.ترکیبات دانه کنجد، نظیر منیزیم، به حفظ میزان سالم انسولین و گلوکز کمک کرده و احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. میزان منیزیم کنجد برای کاهش فشارخون هم ایده آل است. دانه های کنجد دارای خواص ضدپیری هستند که با تغذیه موها، مانع از سفیدشدن آنها می شوند.کنجد همچنین موجب کاهش التهاب مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها می شود. کنجد از پوست در مقابل اشعه های UV خورشید و همچنین رادیکال های آزاد محافظت می کند.

    اگر می خواهید بیشتر بدانید : اشتباه رایج مردم درباره روغن کنجدخواص کنجد سیاه برای مو

    اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص باور نکردنی روغن کنجد

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغwww.seemorgh.com/healthمنبع: mehrnews.com

    All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

    موضوعات :

    روغن کنجد برای مو مصارف بسیار زیادی دارد و شما در هر حوزه‌ای می‌توانید از روغن کنجد استفاده کنید. برای زیبایی پوست و مو، درمان بیماری‌های شایع موی سر، از بین بردن شایع‌ترین بیماری‌های داخلی و صدها مورد دیگر می‌توان از روغن کنجد استفاده کرد. توجه به جنس موهای شما، تقویت ریشه و ساقه مو و رساندن مواد مغذی به موی سر یکی از ساده‌ترین راهکارهای است که برای سلامت موی خود در پیش رودارید اما به‌صرفه‌ترین راهکار چیست؟

     

    روغن کنجد برای مو و درمان سفیدی مو بسیار مؤثر واقع‌شده است. زمانی که روغن کنجد را روی موهای خود ماساژ می‌دهید سبب تقویت پیاز موی سر شما می‌شود. تقویت پیاز مو مانع از سفیدی موی سر و برگرداندن موی سفید به موی مشکی می‌شود. توصیه می کنیم مقداری برگ توت را با آب بجوشانید و عصاره آن را با روغن کنجد ترکیب کنید این امر اگر هرروز دنبال شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفیدی موی شمارا برطرف می‌کند. خوردن کنجد سیاه نیز به‌صورت مداوم به دلیل داشتن پروتئین، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم و سدیم حداقل سه ماه به مشکی شدن موی سر شما کمک می‌کند. ترکیب روغن کنجد، آرگان، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و زیتون سبب تیره‌تر شدن موی سر شما می‌شود البته اگر از این روغن هرروز به مدت یک ساعت روی سرخود استفاده کنید.خواص کنجد سیاه برای مو

    بیشتر بخوانید: ۱۰ فواید روغن کنجد که شما را شگفت زده می‌کند

     

    روغن کنجد برای مو و رشد بهتر آن بسیار مؤثر واقع‌شده است. این روغن از اسید چرب، امگا ۳، امگا ۶، ویتامین E و بسیاری مواد مغذی دیگر بهره گرفته است که برای ترمیم مو و رشد بهتر آن بسیار مفید است. شما می‌توانید از دو قاشق روغن کنجد به همراه ژل آلوئه ورا به مدت ۴۵ دقیقه شبیه یک ماسک برای تقویت و رشد بهتر موی خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید دو قاشق روغن بادام و دو قاشق روغن کنجد را برای این منظور مورداستفاده قرار دهید. زمانی که روغن کنجد به عمق سر نفوذ پیدا می‌کند گردش خون سریع‌تر دنبال می‌شود و این امر بیماری‌های ریشه‌ای موی شمارا درمان می‌کند و به‌راحتی به رشد بهتر موی سر کمک می‌کند.

     

    روغن کنجد برای مو و از بین بردن آلاینده‌های طبیعی روی موی سر شما ایده ال ترین انتخاب به شمار می‌آید. آلودگی و اشعه ماوراءبنفش خورشید بیشترین آسیب را به موی سر شما می‌رساند اگر به دلیل شرایط شغلی خود زیاد در معرض نور خورشید قرار دارید به شما توصیه می‌کنیم از روغن کنجد برای محافظت از موی سرخود استفاده کنید این روغن شبیه یک ضد آفتاب قوی روی سر شما قرار می‌گیرد و موهای شمارا در برابر اکسیداتیو ناشی از آلودگی محافظت می‌کند.

    ایجاد شدن یک‌لایه ضخیم با استفاده از روغن کنجد روی موی سر شما تابش نور آفتاب را با ضررهای کمتری برای شما همراه می‌کند. شما می‌توانید از ترکیب روغن کنجد و زردچوبه نیز شبیه یک ماسک برای از بین بردن آلودگی نفوذ کرده به موی سرخود نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید روغن را قدری حرارت دهید و بعد از استفاده با یک حوله سرخود را بپوشانید این امر بعد از یک ساعت موهای شمارا زنده و سرحال می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص روغن کنجد برای پوست و زیبایی

     

    روغن کنجد برای مو به‌تنهایی مؤثر واقع نمی‌شود بلکه باید از روغن‌های معطر نیز برای ترکیب شدن با این روغن گیاهی پرخاصیت استفاده کرد. زمانی که روغن کنجد روی عمق سر شما قرار می‌گیرد از نفس کشیدن شپش‌ها جلوگیری می کند و این امر به کشتن آن‌ها کمک می‌کند. روغن کنجد یک حشره‌کش طبیعی است شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن درخت چای، یک قاشق روغن اکالیپتوس، روغن رز ماری و روغن اسطوخودوس که در رده روغن‌های معطر است را با روغن کنجد ترکیب کنید و به مدت ده دقیقه روی سرخود ماساژ دهید از یک کلاه پلاستیکی یا یک حوله برای پوشش دادن موهای خود استفاده کنید و یک‌شب تا صبح اجازه دهید این روغن روی سر شما باقی بماند.

     

    روغن کنجد برای موهای خشک بسیار مفید است. روغن کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است که با ماساژ دادن آن به‌راحتی می‌توان با موهای خشک برای همیشه خداحافظی کرد. پوسته‌پوسته شدن سر به دلیل بسته شدن منافذ بسته سر یکی از دلایل بارز نازک شدن موی سر محسوب می‌شود. روغن کنجد خشکی سر را کنترل می‌کند و این امر برای عدم ریزش مو نیز بسیار مؤثر است. زمانی که مو در برابر سشوار زیاد قرار می‌گیرد خشن و خشک می‌شود این پیامد ناشی از این است که حرارت متمرکز به فولیکول مو آسیب می‌رساند و موی شمارا بی‌جان می‌کند. این روغن رطوبت و نرمی را برای موی شما فراهم می‌کند.

    بیشتر بخوانید: مضرات روغن کنجد و نکاتی برای استفاده از آن

     

    روغن کنجد برای موهای که دچار شوره شده‌اند انتخابی ایده ال محسوب می‌شود. مواد مغذی موجود در روغن کنجد خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و مانع از خشک شدن سر می‌شود. شما باید در هفته سه بار به مدت سه ماه یک حوله داغ را پس از استفاده از روغن کنجد روی سرخود قرار دهید تا خارش سر شما رفع شود. زمانی که خارش رفع می‌شود شوره‌ای نیز دیگر در کار نیست زیرا خشک شدن پوست سر و خارش آن سبب ایجاد شدن شوره سر می‌شود.

    دو عدد تخم‌مرغ را با مقداری روغن کنجد ترکیب کنید می‌توانید برای از بین بردن قارچ‌ها نیز از جوش‌شیرین کمک بگیرید. بعد از استفاده این ماسک به مدت سی‌وپنج دقیقه باید سرخود را بشوید. ترکیب روغن کنجد با روغن جوجویا و استفاده از آب‌لیمو نیز خاصیت ضدعفونی‌کننده را برای پوست سر شما فراهم می‌کند. می‌توانید از شیر نیز برای تهیه یک ماسک مفید همراه با روغن کنجد بهره بگیرید.

     

    روغن کنجد برای مو را می‌توانید برای ترمیم موهای خسته و شکننده خود مورداستفاده قرار دهید. اگر موهای شما شکننده شده است یا اینکه روی ساقه موی خود موخوره مشاهده کرده‌اید و به دلیل عدم آب‌رسانی کافی دچار خشکی شده است به‌راحتی با استفاده از روغن کنجد می‌توانید این مشکل را بهبود بخشید. برای این منظور بهتر است مقداری روغن کنجد را روی ساقه موی خود ماساژ دهید. این درمان خانگی هزینه زیادی را برای شما به همراه ندارد و در کوتاه‌ترین زمان شاهد ترمیم و بازسازی موهای آسیب‌دیده خود هستید. مقداری آلوئه ورا تازه را با روغن کنجد ترکیب کنید. به دلیل املاح معدنی بسیار زیاد در این دو ماده ترمیم موهای شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن دنبال می‌شود.

    بیشتر بخوانید: کاربرد روغن کنجد برای درست کردن ماسک خانگی

     

    خواص کنجد سیاه برای مو

    روغن کنجد برای مو و درخشان‌تر کردن آن بسیار مؤثر است. به دلیل استفاده زیاد از رنگ‌های شیمایی در طی گذر زمان موهای شما درخشندگی خود را از دست می‌دهد و در طی گذر زمان کدر و بی‌روح می‌شود. دو قطره روغن کنجد را بعد از سشوار کشیدن به موهای خود بمالید این امر درخشندگی موهای شمارا همان لحظه فراهم می‌کند اما استفاده زیاد سبب می‌شود موی شما چرب و کثیف به نظر برسد. می‌توانید از روغن نارگیل، رون بادام نیز برای درخشان‌تر شدن موهای خود کمک بگیرید اما حجم و جلای که روغن کنجد به موهای شما می‌دهد با روغن‌های دیگر قابل‌مقایسه نیست.

     

    روغن کنجد برای مو فواید بسیار زیادی را به همراه دارد. شما می‌توانید برای جلوگیری از سفیدی مو، رشد بهتر موها، پاک‌کننده آلودگی‌ها، از بین بردن شپش سر، درمان خشکی مو، از بین بردن شوره، وزش و خارش، ترمیم کردن مو و درخشندگی بیشتر موهای خود بهره بگیرید. اگر می‌خواهید با کمترین هزینه به زیبایی و سلامت موی خود کمک کنید به شما توصیه می‌کنیم از روغن کنجد که مقرون به‌صرفه‌ترین هزینه‌ها را برای شما در پی دارد بهره بگیرید.

    یک ضد آفتاب قوی در برابر اشعه‌ی مضر آفتاب، روغنی سرشار از آنتی‌اکسیدان برای درمان بیماری‌های قارچی، روغن متشکل شده از مواد مغذی برای ترمیم مو و روغنی با صدها خاصیت دیگر که استفاده آن در طی گذر زمان رشد بیشتر موهای شمارا با سلامت کامل همراه می‌کند. همچنین با استفاده از این روغن می‌توانید از شر سفیدی موهای خود نیز در امان باشید.

     

     

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    خواص کنجد سیاه برای مو
    خواص کنجد سیاه برای مو
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *