خواص نسکافه يا قهوه

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 

نسکافه یا قهوه فوری حدود 110 سال پیش توسط شرکت نستله راهی بازار شد و روز به روز میزان مصرف آن بسیار افزایش یافت. نسکافه یک نوع محصول فوری است و مانند قهوه نیاز به دم کشیدن و زمان طولانی ندارد، به همین دلیل برای افرادی که مشغله کاری یا کمبود وقت دارند، پیشنهاد بسیار خوبی است. خواص نسکافه بسیار متعدد و فراوان است از جمله این خاصیت ها برای تسکین و به عنوان ضد درد، ضد اسپاسم عضلانی، افزایش میزان هوشیاری و ضد باکتری کاربرد دارد.

امروزه نسکافه به صورت دو نوع گلد و کلاسیک در بازار موجود است که نوع کلاسیک آن از لحاظ طعم و عطر سنگین تر است. در گذشته محبوبیت قهوه تا جایی بوده است که به آن لقب نوشیدنی معجزه آسا داده اند. امروزه محصولات به دست آمده از قهوه مانند نسکافه نیز محبوبیت زیادی در میان افراد به خود اختصاص داده است.


دوره مقدماتی php

نسکافه نیز مانند تمام مواد غذایی دیگر مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب عارضه هایی محدود در فرد شود. همیشه این را شنیده اید که در مصرف قهوه و نسکافه حد اعتدال را رعایت نمایید. این به دلیل آن است که مصرف بیش از حد آن موجب افزایش کلسترول و فشار خون می شود. بنابراین نسکافه نیز مانند هر ماده غذایی دیگر علاوه بر داشتن خواص دارویی و درمانی فراوان باید در استفاده از آن میانه رو بود.

یکی از خواص نسکافه کمک به افزایش عملکرد فیزیکی و همچنین افزایش انرژی بدن است. یک ساعت قبل از تمرین یا هرگونه فعالیتی میتوانید یک فنجان نسکافه میل نمایید تا انرژی و قدرت بدنی شما افزایش یابد. نسکافه به آدرنالین هورمون های بدن کمک می کند تا بدنی آماده و پر انرژی برای فعالیت بدنی داشته باشد.

از دیگر خواص نسکافه مصرف آن بدون شکر است که موجب کاهش وزن می شود. نسکافه به دلیل کافئین فراوانی که دارد، موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن می شود، به همین دلیل موجب چربی سوزی در بدن می شود. نسکافه به دلیل پتاسیم و منیزمی که دارد به تنظیم سطح قند خون کمک می کند و همچنین میل افراد را برای مصرف تنقلات و شیرینی جات بسیار کم می کند.

مزیت های خوب نسکافه موجب ایجاد تمرکز و هوشیاری در فرد می شود. نسکافه به دلیل میزان کافئین بالایی که دارد به افراد در تمرکر و بهبود هوشیاری ذهنی کمک فراوانی می کند. همچنین میزان بالای کافئین در نسکافه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

از دیگر خواص نسکافه کاهش خطر ابتلا به سرطان است. در مطالعاتی که توسط دانشمندان بر روی این ماده مغذی صورت گرفته است، نشان داده شد که نوشیدن نسکافه موجب کاهش 20 درصد ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود و ابتلا به سرطان آندومتر در زنان را 25 درصد کاهش می دهد. همچنین کافئین موجود در نسکافه از توسعه سرطان سلول بازال که یکی از رایج ترین نوع سرطان پوست است جلوگیری می کند.

نسکافه با خواصی که دارد موجب بهبود در خلق و خوی و دوری از غم و اندوه می شود، در نتیجه برای درمان افسردگی و کاهش خطر خود کشی بسیار مفید و تاثیر گذار است. کافئین موجود در نسکافه موجب تحریک سیستم عصبی مرکزی و افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین می شود و در نهایت موجب شادی و نشاط و دوری از غم می شود. مصرف دو فنجان قهوه در روز 50 درصد خطر خود کشی را کاهش می دهد.

از دیگر فواید نسکافه کمک به جوان سازی و همچنین لایه برداری پوست است. نسکافه به دلیل مزیت ها و فواید فوق العاده ای که دارد یک لایه بردار مفید برای پوست محسوب می شود. برای تهیه لایه برداری موثر و مفید برای پوست می توانید، دو قاشق غذا خوری نسکافه و یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به همراه یک قاشق غذا خوری نمک دریایی را با هم مخلوط نمایید و ماسک مفیدی برای لایه برداری پوست خود تهیه نمایید. این مخلوط را روی پوست بمالید و مدت 5 الی 10 دقیقه صبر کنید سپس با آب ولرم بشویید. همچنین می توانید یک نوع ماسک خوب و مفید دیگر برای جوان سازی و جلوگیری از چین و چروک پوست تهیه نمایید. برای این منظور 4 قاشق غذا خوری نسکافه را با 4 قاشق غذا خوری کاکائو، یک عدد تخم مرغ، 2 قاشق غذا خوری عسل گرم شده و 4 قاشق غذا خوری ماست مخلوط نمایید. این ماسک غلیظ را روی تمام به جز دور چشم ها قرار داده و صبر کنید تا روی پوست خشک شود. سپس برای پاک کردن و تمیز کردن صورت از یک لیف حمام گرم و مرطوب استفاده کنید و با آب ولرم بشویید. علاوه بر این ها خواص نسکافه موجب نرمی و لطافت پوست نیز می شود.

   

نسکافه یکی از نوشیدنی های گرم و محبوب در میان همه افراد است با مصرف درست آن و میانه روی در استفاده از آن مزایا و فواید بسیار خوبی را به بدن خود هدیه دهید. در این مقاله با خواص نسکافه و مزیت های دارویی و درمانی آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در ضمینه انواع مواد غذایی و فواید دارویی و درمانی آن ها به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

برای رهایی از اضطراب و استرس و رسیدن به آرامش دمنوش به لیمو را امتحان کنید!

آیا هر دو از یک گیاه تولید می شوند؟

قهوه میل دارید یا نسکافه

سلام دوستانقهوه برای ایرانیان پدیده نوظهوری نیست، وجود قهوه خانه ها خود دلیلی بر این ادعا می باشد. ایرانیان با ورود چای و سازگاری طعم آن با ذائقه شان مدتی از این نوشیدنی دور شدند، اما امروزه و در عصر سرعت همانند سایر جهانیان دوست دارند در کوتاه ترین زمان یک نوشیدنی تهیه کنند، به همین دلیل به نسکافه روی آوردند. نسکافه طعم و مزه یک فنجان قهوه را در کوتاه ترین زمان برای شما به ارمغان می آورد.
برای آشنایی و درک تفاوت این دو نوشیدنی با ما همراه باشید.

قهوهگیاهی بومی مناطق گرمسیری آفریقایی و درختی همیشه سبز به نام coffea است. این گیاه گل هایی سفید رنگ و خوشبو و میوه هایی شبیه گیلاس دارد که وقتی میوه ها می رسند قرمز یا بنفش رنگ می شوند و درون هر میوه دو دانه قهوه وجود دارد. این دانه ها را پس از خشک کردن و ساییدن با توجه به عطر و طعم به درجات مختلف تقسیم می کنند، همچنین از نظر تجاری به ۳ نوع عربیکا، روبوستا و لیبریکا تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی (عطر، کافئین، قدرت رشد درخت، طعم و ظاهر) خاصی دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که اسپرسو، ترک و عربی انواعی از قهوه نیستند بلکه روش و متد درست کردن و مدت زمان دم کردن آن ها متفاوت می باشد. قهوه سبز نیز از میوه درخت coffea بدست می آید و رنگ سبز آن به خاطر کالی میوه است که طعم آن تلخ نیست و کافئین آن  کمتر از قهوه معمولی می باشد. کافئین که در مواد زیادی مانند: نوشابه، انواع چای، شکلات، کاکائو، نوشیدنی انرژی زا، قرص های لاغری و قرص های مسکن وجود دارد هم باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات در مغز می شود و هم باعث افزایش تپش قلب، افزایش استرس و بی خوابی می شود، به همین دلیل مراقب میزان کافئین دریافتی روزانه خود باشید. هنگام خرید توجه کنید روی بسته قهوه عبارت AA (تولید شده از دانه های بزرگ) درج شده باشد چون طعم بهتری دارد، همچنین هرچه طعم آن تلخ تر و رنگش تیره تر باشد مرغوبتر است. فواید و مضرات آن را مفصلا در مطلب “قهوه یا چای ذکر کرده ایم.

نسکافه چیست؟در نیمه دوم قرن ۲۰ شرکت Nestle نوشیدنی را به بازار عرضه کرد که در کوتاه ترین زمان و بدون نیاز به قهوه ساز و دم کردن آماده مصرف می شد. با توجه به علاقه ی مردم به فست فود ها و هر آنچه که به سرعت آماده می شود، این نوشیدنی نیز به یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین مواد غذایی تبدیل شد به طوریکه فقط با داشتن یک لیوان آب جوش به راحتی در محل کار  یا حتی در سفر قابل تهیه است. Nestle Coffee نام تجاری اولین قهوه فوری تولید شده توسط شرکت نستله است که نزد ایرانیان به نام نسکافه معروف است. از پرطرفدارترین محصولاتی است که با فرآوری دانه قهوه بدست می آید و به دو نوع گلد و کلاسیک تقسیم می شود. برای تولید قهوه فوری دانه قهوه را در درجه حرارت ۱۸۰ سانتیگراد برشته می کنند و پس از آسیاب کردن، دم کردن و صاف کردن به یک عصاره غلیظ دست می یابند که با یکی از روش های خشک کردن افشانی یا خشک کردن انجمادی به پودر تبدیل می شود، که تفاوت رنگ انواع نسکافه نیز ناشی از روش خشک کردن آن است. با توجه به آنکه نسکافه از فرآوری قهوه بدست می آید در نتیجه عوارض و فواید نسکافه نیز مشابه آن است، بهبود عملکرد ذهن، افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش احتمال آلزایمر، پارکینسون و دیابت نوع۲، افزایش سلامت کبد نمونه هایی از فواید آن و پوسیدگی دندان و خورده شدن مینای و وجود آکریل آمید از مضرات نسکافه می باشد. میزان کافئین موجود در قهوه فوری کمتر از قهوه می باشد اما میزان آنتی اکسیدان در هر دو یکسان است و کیفیت عطر و طعم آن نیز با قهوه برابری میکند و نداشتن تفاله، تهیه آسان و قیمت ارزان تر از مزیت های قهوه فوری به شمار می آید. بعضی از طرفداران نسکافه به دنبال روشهای جدیدی برای تهیه آن هستند، آیس موکا، آیس قهوه و کافه لاته روشهای جدید سرو نسکافه می باشند.

با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص شد که مدت زمان تهیه و نوع تولید از دانه قهوه تنها تفاوت قهوه با نسکافه می باشد، این شما هستید که باید بین این دو بهترین را انتخاب کنید. اگر نسبت به کافئین حساسیت دارید، قهوه فوری و اگر دچار دیابت هستید (به خاطر شکر موجود در نسکافه) قهوه را انتخاب کنید.
امیدواریم این مطلب مورد قبول شما دوستان قرار گرفته باشد. شما طرفدار کدام نوشیدنی هستید؟

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان x بخوانید...