خواص ليمو ترش براي زن باردار

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 


بسیاری از زنان باردار گزارش داده اند که با مصرف این میوه و یا نوشیدن لیموناد تهوعشان در دوران بارداری برطرف شده است. لیمو همچنین سرشار از ویتامین ث است که به تحریک دستگاه گوارش برای از بین بردن یبوست کمک می کند. البته از آنجا که مصرف لیمو سبب از بین رفتن مینای دندان می شود، توصیه به شستشوی دهان بعد از خوردن آن است.
طبع لیمو ترش سرد و خشک است.


لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ) و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است.


در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد که از همه مهمتر اسید سکوربیک و اسید سیتریک است.
یک عدد لیموترش تأمین‌کننده ۸۸ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C می‌باشد.


فواید درمانی لیمو ترش
فواید لیمو ترش در پیشگیری از سرطان
ویتامین C آنتی‌اکسیدان قوی است که علاوه بر از بین بردن سلول‌های بد و رادیکال‌های آزاد در بدن از تشکیل سلول‌های سرطانی و ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند.
ویتامین C و آنتی‌اکسیدان موجود در لیموترش به دفع سموم بدن که به دلیل وجود انواع آلودگی‌ها مانند سرب و یا ریزگردهای موجود در هوا ایجاد می‌شود کمک شایانی می‌کند.


تقویت سیستم ایمنی بدن با لیمو ترش
لیموترش منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس و پیش‌ساز ویتامین A می‌باشد. این ویتامین‌ها ایمنی بدن را افزایش می‌دهند.
لیمو دارای فیبر بسیار بالایی بوده و در تأمین سلامت فرد بسیار مفید است. این میوه همچنین در ‫کاهش چربی‬، متعادل کردن فشار خون و باز شدن عروق بدن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.
فواید لیمو ترش در سلامت دستگاه گوارش
طعم ترش لیمو به دلیل وجود ماده‌ای با نام اسید سیتریک است که به هضم غذا کمک می‌کند. این میوه منبع غنی ویتامین C محسوب می‌شود.
برای رفع ورم معده و روده باید یک لیموترش را با پوست و هسته له کنید و آن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ساعت قبل از خواب بنوشید.

دوره مقدماتی php


مصرف لیمو ترش در اسهال و استفراغ
لیمو ترش مانع اسهال و استفراغ می‌شود.
کسانی که در اثر اسهال آب بدنشان کم شده است از شربت آبلیمو استفاده کنند. همراه فالوده (کرمانی) نشاسته بهتر است.
آب لیمو بهترین ضد عفونی کننده دستگاه هاضمه است اگر چنانچه حالت تهوع داشتید کمی آب لیمو بخورید خوب می‌شوید.
آب لیمو به مقدار زیاد باسیلهای تبی تیفوئید (حصبه) و اسهال خونی را کشته و نابود می‌کند اگر آب آشامیدنی شما مشکوک است چند قطره در آن لیموترش بچکانید به این وسیله آب آشامیدنی شما پاک می‌شود ( در آلمان نیز آب را بدین صورت قابل آشامیدن می‌نمایند).


مصرف لیمو ترش در تب
مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار می شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمو را به آب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید، این کار باعث کاهش تب و تقویت نیروی بدن خواهد شد.


فواید لیمو ترش در سرماخوردگی و آنفلونزا
برای گلو درد بهترین دارو لیموترش است. یک قاشق چایخوری آب لیموترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید، ورم گلو و گلو درد را بر طرف خواهد کرد.
با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن میشود. برای فرد مبتلا به آنفلونزا وسرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است.


فواید لیمو ترش در یرقان و کم خونی
آبلیمو ضد کم خونی است و غلظت خون را از بین می‌برد.
‘ویتامین Cموجود در لیموترش، جذب آهن از منابع گیاهی ازجمله غلات، حبوبات و سبزیجات را افزایش می دهد.
کسانی که یرقان دارند دو عدد لیمو را در یک لیتر آب داغ به مدت ۲ ساعت خیسانده سپس صاف نموده با عسل شیرین کنند در طول روز بنوشند. البته صبح ناشتا هم آب هویج میل کنند.


فواید لیمو ترش برای پوست و مو
کسانی که دچار اگزما و یا جوش صورت و زخم‌های دیگر هستند قبل از غذا ۳ قاشق آب لیمو با یک عدد لیموی تازه بخورند.
برای برطرف کردن سرمازدگی دست و صورت و ورم کردن آنها دست و صورت را با آبلیموی تازه مالش بدهید.
در اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو، چشمهای شما درخشان تر شده و پوستی سرحال تر از قبل خواهید داشت. در صورت تمایل برای بهتر کردن طعم آن می توانید از شکر یا عسل استفاده کنید.
اگر در صورت شما لکه و جوش قرمز رنگ وجود دارد، درمان آن با آب لیمو و نمک است.
لیموترش برطرف کننده جوشهای صورت برای برطرف و معالجه جوش و لکه‌های صورت، بریده‌های نازک لیموترش را کمی نمک به آن زده بر روی پوست صورت بمالند لکه‌های سیاه و جوش صورت را از جهره پاک می‌کند.
مخلوط آبلیمو و گلیسرین به کیفیت ۱ به ۱۰ برای نرم کردن پوست و از بین بردن جوش،آکنه و آفتاب‌سوختگی‌های پوست بسیار مفید است.
برای رشد مو ۲ عدد لیمو را در یک لیتر آب مخلوط کرده موها را خوب ماساژ دهید به جای آب اگر عرق بید باشد بهتر است.


برای درمان دمل روزانه ۳ عدد لیمو و یک لیوان شربت سکنجبین بخورید.
آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش میدهد. عصاره حاصل از آبگیری یک لیموی تازه را حدود ۱۰ دقیقه برروی پوست سر مالش دهید و سپس آن را با آب به طور کامل بشوئید. همچنین آب لیمو می تواند به عنوان یک ضد خارش، به صورت ماساژ برروی پوست سر استفاده شود.


شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو باعث کاهش چربی آن می شود. به این صورت که عصاره حاصل از ابگیری دو عدد لیمو در یک لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها می شود. همچنین مصرف آن باعث میشود موهای طلایی رنگ روشنتر شوند.
برای نرم کردن پوست زبر ناحیه آرنج، آرنجتان را حدود ۱۰ دقیقه برروی یک برش لیمو ترش فشار دهید.


اگر پوست شما چرب است می توانید آنرا با لیمو که یک ماده قابض است تمیز کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و با یک پنبه تمیز صورت خود را با آن پاک کنید. این کار باعث کاهش چربی پوست می شود و از پدید آمدن جوش های صورت جلوگیری می کند. در صورت استفاده از این لوسیون برای جلوگیری از رشد باکتریها بهتر است هرروز یک محلول تازه درست کنید. مصرف این محلول باعث خشک شدن پوست می شود و برای پوست های چرب بسیار مفید است. اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرف آن خودداری کنید.


مصرف لیمو ترش در بارداری
لیموترش و آبلیمو، از جمله خوردنی های توصیه شده در دوران حاملگی هستند.
توصیه می‌شود برای کاهش تهوع خانم‌های باردار هر روز صبح یک لیموی تازه را بو کنند
لیموترش به خصوص به عنوان یک منبع غنی از ویتامین ث شناخته می شود که مصرف آن در دوران بارداری باعث افزایش جذب آهن در غذاها می شود.
برهمین اساس است که توصیه شده زنان باردار همراه با ماهی، مرغ، ماکارونی یا چای، مقداری لیموترش چکانده و مصرف کنند.
البته فراموش نکنید به علت خواص اسیدی آبلیمو و لیموترش، ممکن است کسانی که ناراحتی های گوارشی دارند، پس از مصرف با تشدید علائم خود روبرو شوند. 

دكتر ربابه شیخ‌الاسلام رئیس انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با توصیه به مصرف منظم مكمل آهن از شروع هفته شانزدهم بارداری به منظور جلوگیری از كم‌خونی فقر آهن در زنان باردار، گفت: مصرف آب لیمو و آب نارنج تازه همراه غذا، میزان جذب آهن را افزایش می‌دهد.

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...