خواص عصاره شيرين بيان

دوره مقدماتی php
خواص عصاره شيرين بيان
خواص عصاره شيرين بيان



 

 

خواص عصاره شيرين بيان

دوره مقدماتی php

 

شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است و کمتر مورد کشت قرار می‌گیرد. برگ های آن مرکب است و از 4 تا 7 زوج برگبه اضافه یک برگچه انتهایی تشکیل یافته ‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گل های این گیاه به رنگ های ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید هستند و میوه‌اش شامل 5 تا 6 دانه مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقه زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.

 

ترکیبات شیرین بیان

قسمت مورد استفاده شیرین بیان، ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم‌ترین ماده ای که موجب شیرینی شیرین بیان می شود، ترکیب موجود در ریشه‌های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که 50 برابر شکر شیرینی دارد. اسید گلیسریزیک با افزایش سن گیاه افزایش می‌یابد.

 

ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان برای مقابله با پوسیدگی دندان مفید هستند. همچنین خاصیت ضدمیکروبی داند، بنابراین می‌توان از شیره این گیاه به عنوان ماده ضدپوسیدگی در محلول‌های شستشوی دهان و نیز خمیر دندان‌ها استفاده کرد.

 

خواص شیرین بیان

* مهم ترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است، درمان زخم معده و سرطان معده است.

 

* این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.

 

* زخم‌ها و تاول‌های پوست را با دم کرده شیرین بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شوند.

 

* گیاه شیرین بیان ملین است و برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.

ریشه و ساقه گیاه شیرین بیان

* برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان می توان ریشه شیرین بیان را مکید.

 

* این گیاه ورم معده را برطرف می‌کند و تنگی نفس را تسکین می‌دهد.

 

* این گیاه چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند. برای این منظور 2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید. سپس آن را در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

 

* اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید، برای لاغری موثر است.

 

خواص عصاره شيرين بيان

* برای درمان موخوره، دم کرده شیرین بیان را به سر بمالید و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.

 

* در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می‌شود.

 

* امروزه نیز عصاره شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه است.

 

* شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) است و می‌توان از آن به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی استفاده کرد.

 

مضرات مصرف زیاد شیرین بیان

– مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده‌های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می‌گردد. در صورت مصرف بیش از 20 گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

  • طريقة عمل مدلوقة بالقشطة منال العالم
  •  

    -استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال نیز مضر است.

     

    -مصرف بسیار زیاد شیرین بیان ممکن است به بروز حالاتی خطرناک نظیر فشار خون و حتی سکته قلبی منجر شود.

     

    – برخی از افراد با مصرف زیاد شیرین‌بیان دچار درد عضله و عده‌ای دیگر دچار کرختی دست و پا می‌شوند.

     

    – مصرف زیاد این ماده سبب افزایش وزن نیز می‌شود.

     

    چه کسانی باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنند؟

    خواص عصاره شيرين بيان

    در صورت بالا بودن فشار خون یا داشتن ناراحتی کلیه، قلب یا کبد باید از مصرف شیرین بیان پرهیز کرد.

     

    مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن برای زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی‌اند، ممنوع ‌است.

     

    تهیه دم کرده شیرین بیان

     

    برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد.

     

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

     

    عصاره شیرین بیان

    با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده‌ای سیاه‌ رنگ (مایل به قهوه‌ای) به دست می‌آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می‌گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.

     

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده‌های غذایی است، چون 50 برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

     

    فرآورده های شیرین بیان

    در اروپا آب‌نبات هایی با طعم تند از شیرین بیان تهیه می شود که طرفدار زیادی هم دارد. البته باید گفت که طعم اغلب این گونه تنقلات با روغن تخم انیسون (بادیان رومی) تامین می‌شود و مقدار واقعی شیرین‌بیان در آنها بسیار کم است.

     

    از چاشنی شیرین بیان در تهیه نوشیدنی های غیرالکلی استفاده می شود.

     

    مردم ایتالیا دوست دارند که شیرین بیان را به شکل طبیعی استفاده کنند، به این نحو که ریشه این گیاه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان می جوند.

     

    در آشپزی چینی، شیرین بیان مانند چاشنی های دیگر در پخت غذاها استفاده می‌شود و اغلب برای خوش‌طعم کردن سوپ ها به کار می‌رود.

     

    شیرین بیان در سوریه نیز خواهان زیادی دارد و به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می‌شود.

     

    منبع:تبیان

    لذت نوشیدن آب سالم و گوارا

    بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

    درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

    بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

    رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

    مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

    محصولات مناسب برای پاکسازی روزانه پوست

    راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

    دسترسی به پزشک متخصص درهر زمان ومکان

    اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

    خرید گیفت کارت اپل

    تخفیف فوق‌العاده فریم های عینک برند

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

    فواید شیرین بیان برای سلامتی 

    شیرین بیان گیاهی است که برخلاف نامش تلخ است اما خواص فوق العاده ای دارد. حتماً شنیده اید که از این گیاه برای درمان سرفه استفاده می شود. هم اکنون نیز از این گیاه در ترکیب شربت های ضد سرفه استفاده می شود. این گیاه برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر عمل می کند؛ چون حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن است. در این مطلب گوشه ای از خواص درمانی این گیاه را مرور می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

     

    خواص عصاره شيرين بيان

    خواص شیرین بیان :

    گیاه شیرین بیان 

     

    در شیرین بیان بیش از 300 ترکیب مختلف وجود دارد که برخی از آنها خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی دارند.

     

    التهاب و عفونت پوست :

    ریشه شیرین بیان ممکن است به درمان اگزما کمک کند. اگزما می تواند باعث خارش، قرمزی ، پوسته پوسته شدن و التهاب شود. 

    عصاره ریشه شیرین بیان ممکن است در برابر باکتری هایی که می توانند پوست را آلوده کنند، مؤثر باشد. براساس یک مطالعه در مجله تحقیقات دارویی ایران این مطالعه نشان داد که فعالیت ضد میکروبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس وجود دارد که می تواند باعث عفونت های پوستی مانند سلولیت و فولیکولیت شود. در این مطالعه محققان از عصاره هایی از برگ و ریشه گیاه استفاده کردند.

     

    ناراحتی معده و زخم معده :

    عصاره حاوی گلابریدین و گلابرون ، که فلاونوئیدهای موجود در ریشه شیرین بیان هستند ، در تسکین ناراحتی معده مؤثر است. عصاره باعث کاهش حالت تهوع ، درد معده و سوزش سردل می شود. عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث ایجاد زخم معده در برخی افراد شود. تحقیقات نشان می دهد که عصاره شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

     

    هپاتیت C : 

    عصاره شیرین بیان حاوی ترکیبات مختلفی بوده که مهمترین آن گلیسریزین می‌باشد. گلیسیریزین ممکن است به درمان هپاتیت C ، ویروسی که کبد را آلوده می کند ، کمک کند. بدون درمان ، هپاتیت C می تواند باعث التهاب و آسیب طولانی مدت کبد شود. محققان گزارش داده اند که گلیسیرریزین فعالیت ضد میکروبی علیه هپاتیت C در نمونه های سلولی را نشان می دهد و ممکن است نوید به عنوان یک درمان آینده برای این ویروس داشته باشد.

     

    پزشکان در ژاپن برای درمان افرادی که به هپاتیت مزمن C مبتلا هستند ، از یک نوع تزریقی گلیسیرریزین استفاده می کنند که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی در ژاپن نشان می دهد که ممکن است برای این امر مفید باشد.

     

    پوسیدگی دندان :

    برخی تحقیقات نشان می دهد که شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری های موجود در دهان که باعث پوسیدگی دندان ها می شود ، کمک کند. با این حال ، اگرچه شیرین بیان فعالیت ضد باکتریایی را در آزمایشگاه نشان داده است ، اما مطالعات انسانی هنوز اثبات نکرده است که دارای هرگونه قدرت مبارزه با پوسیدگی است.  

     

    گلو درد : 

    گلیسیریزین که یکی از ترکیبات مهم موجود در شیرین بیان است به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک زیادی می کند. این ترکیب مفید مانع رشد و اثرات بیماری زای اکثر ویروس ها می شود. امروزه این ماده در ترکیب داروهای مربوط به بیماری های تنفسی قرار داده می شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل می کند. این گیاه همچنین باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز می کند. در واقع شیرین بیان ویروس هایی که مجاری هوایی را تهدید می کنند نابود می سازد.

     

    خاصیت شیرین بیان

     

    خواص عصاره شيرين بيان

    عوارض شیرین بیان:

    مصرف دوز نامناسب مکمل های شیرین بیان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

    دوز شیرین بیان به شرایطی که نیاز به درمان دارد بستگی دارد. با این حال ، مردم هرگز نباید مقادیر زیادی شیرین بیان را مصرف کنند.

    – افرادی که فشار خون بالا دارند و یا پتاسیم پایینی ندارند ، باید از مصرف شیرینی شیرین بیان و مکمل های گلیسیرریزین به طور کلی خودداری کنند.

     

    مصرف زیاد شیرین بیان باعث کاهش سطح پتاسیم می شود. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ، این می تواند منجر به موارد زیر شود:

    ضربان قلب غیر طبیعی

    فشار خون بالا

    ورم

    بی حالی

  • ضرب المثل های بی تربیتی
  • نارسایی احتقانی قلب

     

    سازمان بهداشت جهانی (WHO) اظهار می دارد که مصرف کمتر از 100 میلی گرم در روز اسید گلیسیریزیزک بعید است که در اکثر بزرگسالان عوارض جانبی داشته باشد. 

     

    زنان باردار نباید مقادیر زیادی شیرین بیان مصرف کنند. یک مطالعه نشان داد که گلیسیریزه موجود در شیرین بیان می تواند به مغز در حال رشد جنین آسیب برساند و منجر به مشکلات شناختی بعدا در زندگی شود. یک مطالعه قدیمی نشان داد که مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری می تواند منجر به تولد زودرس شود.

     

    خواص شیرین بیان

     

    تداخلات دارویی :

    داروهایی که با شیرین بیان تعامل دارند عبارتند از:خواص عصاره شيرين بيان

    داروهای پتاسیم کم 

    داروهای فشار خون

    دیورتیک ها ، قرص های آب نیز نامیده می شوند

    داروهای ضربان قلب

    رقیق کننده خون مانند وارفارین  

    استروژن ، هورمون درمانی  

    کورتیکواستروئیدها

     

    نحوه استفاده از ریشه شیرین بیان :

    نوشیدن چای شیرین بیان راهی آسان برای داشتن شیرین بیان در رژیم غذایی است.

    شیرین بیان به شکل قرص های جویدنی ، عصاره مایع ، کپسول ها ، پودر و عرق شیرین بیان نیز موجود است.

     

    گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

     

     

    داروخانه گیاهی بیتوته

    مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

    محصول معجزه آسا برای پوست، مو و ناخن

    پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

    نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

    اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

    تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    تخفیف فوق‌العاده فریم های عینک برند

    گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

    درخواست مجرب ترین وکلا طلاق فوری

    درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

    ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    ریشه شیرین بیان خواص اعجاب‌انگیزی دارد. روشن کردن پوست، جلوگیری از آسیب نور خورشید، از بین بردن لکه‌های پوستی، درمان بیماری‌های پوستی، کاهش التهاب، درمان آکنه، از بین بردن عفونت قارچی پوستی، التیام زخم‌ها و عفونت‌های پوستی، حفظ رطوبت پوست و آبرسانی به آن و بالاتر از همه جلوگیری از چین‌وچروک، از جمله خواص شیرین بیان برای پوست شماست. هر کدام از این خواص را در مقاله حاضر به تفصیل برای شما شرح داده‌ایم.

    شیرین بیان گیاه شگفت‌انگیزی است که فواید متعددی برای پوست شما دارد. شاید باور کردنش سخت باشد اما با خواندن ویژگی‌های منحصربه‌فرد این گیاه شگفت‌انگیز، شما هم محصولات حاوی شیرین بیان را وارد برنامه مراقبت از پوست و زیبایی روزانه خود اضافه خواهید کرد.

    اگر به هایپرپیگمانتاسیون مبتلا هستید، یعنی شرایطی که در آن ناحیه‌ای از پوست بر اثر تجمع ملانین اضافه نسبت به نواحی اطراف تیره‌تر می‌شود، استفاده روزانه از گیاه شیرین‌بیان (Liquorice) می‌تواند رنگ پوست این نواحی تیره را روشن‌تر کند.

    امروزه، درمان اصلی هایپرپیگمانتاسیون و لکه‌های تیره پوستی، ماده‌ای شیمیایی به نام هیدروکینون است. شیرین بیان یک درمان طبیعی و جایگزین شگفت‌انگیز برای افرادی است که نمی‌خواهند از داروهای شیمیایی روی پوست‌شان استفاده کنند.خواص عصاره شيرين بيان

    کمک به درمان ملاسما، یکی از خواص شیرین بیان برای پوست است. اگر شما به ملاسما (که از آن به عنوان ماسک بارداری یاد می‌شود) مبتلا هستید، این درمان طبیعی به روشن شدن رنگ پوست در نواحی تیره و دارای لک کمک می‌کند.

    لکه‌های تیره، سن شما را بر ملا می‌کنند. با بالا رفتن سن‌تان و در اثر تابش نور خورشید، لکه‌های پوستی می‌توانند در نقاطی از بدن آسیب شدیدی ایجاد کنند.

    از آنجا که آسیب‌های ناشی از نور خوشید عامل اصلی تغییر رنگ پوست است، آنزیم‌های بازدارنده اشعه فرابنفش خورشید (UV) موجود در گیاه شیرین‌بیان، از پوست شما در برابر این آسیب‌ها محافظت می‌کند.

    استفاده موضعی از شیرین بیان، به علت داشتن گلابریدین، کمک می‌کند تا پوست شما، نرم و روشن‌تر شود. در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گلابریدین از تیره شدن رنگ پوست جلوگیری می‌کند.

    هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های تیره، شایع‌ترین عارضه‌ای است که پس از بروز جوش‌های آکنه، شعله‌ور شدن اگزما یا آفتاب سوختگی به وجود می‌آید. عصاره ریشه شیرین بیان یکی از مواد تشکیل‌دهنده ‌در اغلب محصولات مراقبت از پوست است که به روشن‌تر شدن نقاط تیره یا تغییر رنگ‌دادۀ پوست کمک می‌کند.

    ثابت شده است که گلابریدین، ماده مؤثره موجود در ریشه گیاه شیرین بیان، اثرات ضدالتهابی داشته و تیروزیناز، آنزیم اصلی تولید رنگ‌دانه در پوست را مهار می‌کند.

    لیکوئیریتین ماده مؤثره دیگری است که تیروزیناز را مهار نمی‌کند اما به پخش شدن و محو شدن ملانین و رنگدانه‌های موجود در پوست کمک می‌کند. به علت این خاصیت، ریشه شیرین‌بیان در بسیاری از محصولات مراقبتی روشن و شفاف‌کننده پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    پسوریازیس و درماتیت آتوپیک (که به آن اگزما نیز گفته می‌شود) بیماری‌های پوستی هستند که موجب بروز تکه‌های فلس‌مانندی در نقاط مختلف پوست می‌شوند.

    یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست کمک به درمان این نوع از بیماری‌های پوستی است. ریشه گیاه شیرین بیان به دو شکل خوراکی و موضعی برای بهبود این اختلالات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه این گیاه حاوی موادی است که با دارا بودن خواص ضدالتهابی به کاهش ورم و خارش یا سوزش پوست در ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند.

    البته با وجود اینکه این گیاه ایمن است و عوارض جانبی خفیفی دارد، نباید در مصرف آن افراط کرده یا عصاره ریشه آن را به صورت نوشیدنی استفاده کرد؛ زیرا می‌تواند فشار خون فرد را بالا ببرد.

    عوامل بسیاری وجود دارند که می‌توانند ساختار پوست را به هم بزنند و سبب بروز ضایعات پوستی، ایجاد خارش، تورم و لکه‌های قرمزرنگ روی پوست شما شوند.

    ما معمولا برای تسکین خارش و سوزش حاصل از تماس پوست با پیچک سمی، نیش حشرات و …، از کرم هیدروکورتیزون استفاده می‌کنیم. در تسکین قرمزی التهاب و تورم پوست، گلیسیریزین موجود در گیاه شیرین بیان همانند هیدروکورتیزون عمل می‌کند.

    دوست دارید پوست بدن‌تان مانند پوست کودکان نرم و لطیف باشد؟ یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست شما این است که به بازسازی الاستین و کلاژن در پوست کمک می‌کند تا پوست‌تان نرمی و انعطاف خود را بازیابد. این گیاه همچنین حاوی اسید آمینه‌هایی است که از دیرباز به عنوان مرطوب‌کننده و آبرسان پوست شناخته شده‌اند.

    آکنه عارضه پوستی ‌است که با جوش‌های قرمز رنگ قابل تشخیص است. این جوش‌ها به علت تولید بیش از حد چربی در غدد پوستی، ایجاد می‌شود.

    قرمزی پوست شما احتمالا ناشی از رزاسه است که باعث می‌شود پوست‌تان برافروخته و با لکه‌های قرمز به نظر برسد. گیاه شیرین‌بیان در کنترل تولید چربی و کاهش قرمزی پوست شما کمک می‌کند و بدین ترتیب در درمان آکنه مؤثر است.

    بیماری پای ورزشکاران (تینه آ پدیس) یک عفونت قارچی است که معمولا از بین انگشتان پا شروع می‌شود. این بیماری در افرادی شایع است که پاهای‌شان زیاد عرق می‌کند و کفش‌های تنگ می‌پوشند. علائم و نشانه‌های این بیماری شامل بثورات پوستی است که به حالت پوسته‌پوسته بوده و معمولا با التهاب، خارش و سوزش همراه هستند.

    معمولا افراد به دلیل نپوشیدن دمپایی یا صندل در حمام هتل‌ها به این عفونت قارچی دچار می‌شوند. اگر از خارش و درد پا کلافه شده‌اید، استفاده از یک کرم موضعی شیرین‌بیان می‌تواند به از بین بردن علائم عفونت قارچی بیماری پای ورزشکاران و درمان آن کمک کند.

    گیاه شیرین بیان خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد و برای تمیز کردن زخم بسیار مناسب است. همچنین این گیاه کمک می‌کند تا ورم و قرمزی پوست به حداقل برسد. استفاده از شیرین‌بیان، موجب کاهش تعداد باکتری‌ها در پوست می‌شود و به بازسازی سریع‌تر آن کمک می‌کند.

    همه افراد از خطوط و چین‌ و چروک‌های اطراف چشم یا خطوط پنجه کلاغی (Crow’s Feet) متنفرند. با این همه، آسیب‌های ناشی از نور خورشید حتی با وجود استفاده از ضد آفتاب‌ هم می‌تواند در پوست‌تان چین و چروک ایجاد کند.

    یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست شما، مبارزه با چین و چروک است. خوشبختانه، آنزیم‌های بازدارنده اشعه فرابنفش موجود در ریشه شیرین‌بیان، به کاهش آسیب‌هایی کمک می‌کند که در اثر اشعه‌های نور خورشید ایجاد می‌شوند و بر این اساس می‌تواند در کاهش روند ایجاد چین‌ و چروک پوست موثر باشد.

    همچنین شیرین‌ بیان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند.

    استفاده مداوم و منظم از محصولات مراقبت از پوست که حاوی عصاره شیرین بیان هستند، به حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست کمک می‌کند.خواص عصاره شيرين بيان

    ریشه گیاه شیرین‌ بیان حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد در اثر عوامل استرس‌زای خارجی محیطی از جمله نور خورشید و آلودگی هوا و عوامل استرس‌زای درونی حین مکانیسم‌های تولید انرژی در بدن ایجاد ‌می‌شوند.

    همچنین وجود «لیکوچالکون» برای افرادی مناسب است که پوستی چرب دارند؛ زیرا ثابت شده است که این ماده چربی موجود در پوست را کنترل می‌کند.

    یکی دیگر از خواص شیرین بیان برای پوست شما این است که می‌تواند آسیب‌های ناشی از آفتاب را کاهش دهد. محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره گیاه شیرین بیان، این قابلیت را دارند که ناراحتی، درد و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهند.

    تحقیقات جدید نشان داده است که لیکوچالکون A، مولکولی که در ریشه گیاه شیرین بیان وجود دارد، می‌تواند سبب مهار آنزیم سیکلواکسیژناز ۲ (COX-2)، و پروستاگلاندین E2 شود. این پروتئین‌ها پس از اینکه پوست در معرض نور خورشید قرار گرفت، بیان می‌شوند. در واقع، سیکلواکسیژناز ۲ (COX-2) و پروستاگلاندین E2، آنزیم‌های التهابی هستند که در ایجاد واکنش‌ التهابی پوست نقش دارند و مسئول احساس درد ناشی از آفتاب سوختگی هستند.

    افزون بر این، ترکیب ریشه گیاه شیرین بیان با سایر گیاهان ضدالتهابی مانند آلوئه ورا و خیار خرد شده، ضمن التیام بخشی فوق العاده آسیب دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی شدید پوست، می‌تواند به حفظ مواد مرطوب کننده موجود در پوست کمک کند.

    شیرین بیان، یک گیاه چند ساله علفی به نام «گلیسیریزا گلابرا» است که معمولا در مناطق جنوبی اروپا و آسیا یافت می‌شود. بلندی این گیاه به یک تا دو متر می‌رسد و گل‌های آن بنفش یا آبی‌رنگ هستند. این گیاه محیط بسیار مرطوب و پر باران را به همراه مقدار زیادی نور آفتاب می‌پسندد.

    برای تهیه عصاره این گیاه، ریشه شیرین بیان را در آب می‌جوشانند تا حدی‌که بیشتر آب آن تبخیر شود و شربت غلیظی به جا ماند. این شربت حاوی «گلیسیریزین» است که ۳۰ تا ۵۰ برابر شیرین‌تر از شکر است.

    خواص شیرین بیان برای پوست به حضور ترکیب گلیسیریزن، ترکیبات فلانوئیدی و روغن‌های فرار نسبت داده می‌شود که برای پوست مفید هستند. افزون بر این، سایر مواد تشکیل‌دهنده آن مانند گلیکوزیدها، اسید گلیسریزیک، کومارین‌ها، چالکون‌ها و استرول‌های گیاهی به دلیل فواید گوناگون پزشکی و دارویی‌شان شناخته‌شده هستند.

    بر اساس تحقیقات گوناگون، ریشه شیرین بیان می تواند به تسکین سوزش سر دل، پوسیدگی دندان، زخم معده و سوء هاضمه کمک کند. شیرین بیان یکی از گیاهانی است که به طور گسترده در طب سنتی چینی کاربرد دارد و یکی از گیاهان پُرکاربرد و مهم است که پزشکان آن را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تجویز می‌کنند.

  • طرز تهیه املت اسپانیایی با چیپس
  • با وجود فواید فراوانی که شیرین بیان دارد، در مصرف خوراکی ریشه‌های این گیاه نباید افراط کرد؛ زیرا سطح بالای اسید گلیسریزیک موجود در ریشه آن، به ویژه برای افرادی که به بیماری کلیوی یا قلبی دچارند، می‌تواند موجب افزایش فشار خون، ضعف عضلات و هیپوکالمی (کاهش سطح پتاسیم در خون) شود.

    پوست سالم، پایه و اساس ظاهری زیبا و جوان است. داشتن پوست شاداب و درخشان ممکن نیست، مگر با مراقبت مناسب از آن. بنابراین، دفعه بعد که قصد خرید یک محصول مراقبت از پوست را داشتید، محصولی را انتخاب کنید که حاوی عصاره ریشه شیرین بیان باشد. مطمئن باشید پوست شما برای این انتخاب مدیون‌تان خواهد بود.

    آیا شما تاکنون از محصولات مراقبت از پوست یا زیبایی حاوی شیرین بیان استفاده کرده‌اید؟ برای ما و خوانندگان دیگر از تجربه خود یا دوستان‌تان در این زمینه بنویسید. اگر فکر می‌کنید موارد دیگری است که در این مقاله در مورد خواص شیرین بیان برای پوست به آن اشاره نشده است، آن را در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

    منبع:

    شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود، گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست

    به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان،سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. شیرین بیان از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل شده است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.ریشه‌ها و ریزومهای این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌ رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

    شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و همچنین یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی بومی ایران است که به‌میزان قابل توجهی سالیانه از آن صادر می‌شود. به‌گفته وی شیرین‌بیان دارای طبیعت گرم و خشک است و ساقه‌ای به‌طول ۱ متر و برگ‌های مرکب از تعدادی برگچه کدر و سبزرنگ و گل‌هایی به‌رنگ سفید و بنفش و زرد دارد.

    این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: ماده اصلی این گیاه اسید گلیسیریزیک با شیرینی ۳۰ تا ۵۰ برابر ساکارز است که در صنایع دارویی و غذایی کاربرد فراوان دارد.خواص عصاره شيرين بيان

    خواص شیرین بیان برای معده

    از شناخته شده ترین خواص ریشه و ریزوم (ساقه زیر زمینی) شیرین بیان استفاده از آن در درمان زخم معده است. پزشکان طب سنتی به درمان زخم معده با شیرین بیان در زمان کوتاه سه تا چهار ماهه اعتقاد دارند. به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ماده موثره‌ای به نام «اسید گلیسیرینیک» در درمان زخم‌های گوارشی، به‌ویژه زخم معده، اثنی عشر و نیز التهاب معده (گاستریت) موثر است . مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیدا کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می شود، درمان سرطان معده با این گیاه ارزشمند است.

    مکانیسم تاثیر شیرین بیان برای معده، به این صورت است که شیرین بیان به واسطه ترکیبات ذکر شده، سطح اسید معده را پایین می‌آورد، سوزش معده و سوء هاضمه را کم می‌کند و در نهایت به عنوان یک ضد یبوست ملایم عمل می‌کند و می‌توان از آن، برای رفع اسپاسم، التهاب و ناراحتی در لوله گوارش استفاده کرد. همچنین این گیاه با افزایش شیره صفرا و کاهش سطح کلسترول تاثیر مثبتی روی کبد هم دارد. به طور کلی بیماری ورم معده، التهاب پوشش داخلی معده است و تنها یک بیماری محسوب نمیشود، بلکه گروهی از بیماری هاست و ممکن است موجب خوردگی مخاط معده و خونریزی شود. بنابراین عجیب نیست که عده‌ای از اطبا سنتی اعتقاد دارند، زمانی که معده پاک و سالم باشد تمام اعضای بدن سالم هستند و این ویژگی مهمترین خاصیت گیاه شیرین بیان است.

    خواص عرق شیرین بیان برای معده

    بخش مورد استفاده دارویی گیاه ریشه بیان ریشه و ریزوم آن است. عصاره گیاه شیرین بیان، با جوشاندن ریشه گیاه و تبخیر بخش عمده آب آن، به دست می آید که ماده‌ای به رنگ سیاه مایل به قهوه‌ای است، این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه برای استفاده دارویی عرضه می‌گردد. از این عصاره، در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی استفاده‌ میشود. از دیگر کاربردهای عصاره شیرین بیان، شیرین کردن فرآورده های غذایی و صنعت شیرینی و شکلات است، چون ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی مفیدی هم دارد.

    تهیه شربت شیرین بیان: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط نمایید و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    تهیه دم کرده شیرین بیان: برای درست کردن دم کرده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    تهیه جوشانده شیرین بیان: برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای معده درد: به این منظور ۱۰ گرم از ریشه تمیز شده شیرین بیان و به همان میزان ریشه انار شیرین را با یک لیوان آب سرد به مدت پانزده دقیقه آهسته جوشانده، صاف کرده و ناشتا به مدت ۴۰ روز مصرف کنید.

    تهیه جوشانده شیرین بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده: به این منظور ریشه شیرین بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش ده دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

    نحوه مصرف عرق شیرین بیان: به جای استفاده از گیاه شیرین بیان می‌توان از عرق این گیاه استفاده نمود، مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگ سالان، روزی سه بار یک فنجان و برای کودکان، روزی سه بار به میزان نصف فنجان است و بهتر است این عرق در وسط غذا میل شود.

    مضرات شیرین بیان

    لازم به ذکر است، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می‌خواھید از این گیاه برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بھتر است آن را با کتیرا مصرف کنید. همچنین استفاده از گیاه و فراوده‌های شیرین بیان برای زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال، افراد با فشار خون بالا و اختلالات غده تیروئید ممنوع است.

    مصرف بی رویه شیرین بیان یا سایر فرآورده های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت های متابولیسمی و بالا رفتن فشار خون می گردد. در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.

    درمان زخم معده با شیرین بیان و درمان ورم معده با شیرین بیان و درمان رفلاکس معده با شیرین بیان و درمان معده با شیرین بیان و درمان سوزش معده با شیرین بیان و درمان اسید معده با شیرین بیان و درمان سرطان معده با شیرین بیان و درمان عفونت معده با شیرین بیان

    در منابع طب سنتی ایران از این گیاه به عنوان سوس نام‌برده می‌شود و این گیاه را به عنوان گیاه گرم و تر معرفی کرده‌اند و کاربردهای مختلفی برای آن ذکر شده است.

    کاربردهای درمانی شیرین بیان برای معده

    ورم معده، زخم معده و بیماریهای التهابی روده: اثرات درمانی شیرین بیان در تمام قسمتهای دستگاه گوارش دیده می شود لذا می توان از آن در تمام موارد التهاب یا زخم دیواره روده یا معده استفاده کرد. استفاده از چای شیرین بیان در شبها می تواند به کاهش ریفلاکس معدی کمک کند.

    آرتریت التهابی: قدرت ضد التهابی شیرین بیان می تواند در از بین بردن حالتهایی نظیر خشکی، داغی و درد عضلات و مفاصل مؤثر باشد. شیرین بیان با روشی که زیاد با عملکرد سایر استروئیدها متفاوت نیست، به تعدیل التهاب مزمن و شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پلی میالژیا کمک می کند.

    زخم های دهانی، گلودرد، برونشیت و سرفه: چای شیرین بیان به تنهایی یا در ترکیب با سایر گیاهان می تواند یک داروی غرغره یا دهانشویه مؤثر با طعم مناسب زخم های زبان، دهان، گلو و حنجره باشد. نوشیدن این چای نیز می تواند به درمان التهابات و تحریک راههای تنفسی مثل عفونت برونش ها کمک کرده و برای درمان سرفه و از بین بردن خلط سینه مؤثر باشد. اینچنین به نظر می رسد که این گیاه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز مؤثر باشد.

    عفونت های ویروسی: اگرچه شیرین بیان به این منظور شناخته نمی شود، اما در ترکیب با سایر گیاهان می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها شود. از جمله دیگر بیماریهایی که شیرین بیان برای آنها توصیه شده است می توان به سندروم خستگی مزمن، مونو نوکلئوز، بیماری لایم، زونا و التهاب لوزه ها اشاره کرد.

    تقویت کننده غدره آدرنال: شیرین بیان می تواند در شرایطی که غدد آدرنال به استرس های طولانی مدت مبتلا شده اند کارساز باشد. این گیاه یک مقوی مؤثر برای غدد آدرنال بوده و به بهبودی بیماری و خستگی مزمن کمک می کند. شیرین بیان یک داروی استروژنی است که می تواند به خصوص در درمان خستگی های مزمن دوران یائسگی به کار رود.

    سایر کاربردها: تحقیقات در چین نشان داده است که شیرین بیان می تواند در سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود نظم قاعدگی و باروری مؤثر باشد. این گیاه همچنین از کبد و بافتهای غشایی در معده و مسیرهای تنفسی حفاظت می کند. شیرین بیان داروی خوبی برای باز یافتن سلامتی و بهبود بعد از بیماری است. نحوه ی مصرف شیرین بیان برای معده: ۱ تا ۴ گرم از پودر ریشه ها را بصورت دمکرده و یا جوشانده به تعداد سه مرتبه در طول روز استفاده می کنیم. تهیه دم کرده شیرین بیان برای معده برای درست کردن دم کرده ی شیرین بیان باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.

    برای درست کردن جوشانده شیرین بیان نیز باید ۵۰ گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در ۱۰۰ گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

    عصاره شیرین بیان با جوشاندن ریشه گیاه شیرین بیان و تبخیر بخش عمده آب آن، ماده ای سیاه رنگ (مایل به قهوه ای) به دست می آید که همان عصاره است. این ماده به دو صورت جامد و شیره عرضه می گردد. عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد.خواص عصاره شيرين بيان

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فرآورده های غذایی است، چون ۵۰ برابر قند (ساکاروز) شیرینی دارد و علاوه بر این، خواص دارویی هم دارد.

    برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

    نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

    شیرین بیان به عنوان گیاهی شناخته شده در دفع سموم، نرم کننده، مرهم، ضد بو، خلط آور، عرق آور، تب بر، ملین و مناسب برای ناراحتی‌های قفسه سینه و محرک تولید استروژن در نظر گرفته می‌شود.

    این گیاه بر خلاف نامش ماده موثر تلخی دارد و می‌توان جوشانده آن را با مقداری شیرین کننده مانند نبات یک‌بار در روز استفاده کرد.

    انتهای پیام/*

    دیدگاهها بسته است.

    امانت داری و اخلاق مداری/ استفاده از اخبار با ذکر منبع تهران نیوز مجاز می باشد.

    شیرین بیان جزو گیاهانی است که در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

    به گزارش مشرق، شیرین بیان گیاهی خودرو است که ساقه زیر زمینی و ریشه آن مصرف دارویی دارد شیرین بیان یک گیاه است که مردم از هزاران سال قبل از آن برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. اگر چه خواص شیرین بیان دارای اثرات دارویی است اما تحقیقات علمی فقط برخی از کاربردهای آن را پشتیبانی می کند و ممکن است برای همه افراد بی خطر نباشد.

    بیشتر بخوانید:

    مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن به درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی ناشی از جوش کمک می کند.

    استفاده از ماسک شیرین بیان به کاهش لکه های پوستی کمک کرده و باعث روشن شدن و سفیدی پوست صورت می شودخواص عصاره شيرين بيان

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتری که دارد، برای درمان خارش و قرمزی ناشی از اگزما و پسوریازیس مفید می باشد.

    ریشه شیرین بیان یکی از بهترین روش های طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی محسوب می شود. برای درمان آفتاب سوختگی، کافی است یک فنجان دمنوش شیرین بیان را با یک فنجان آب خیار تازه ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید.

    فلاونوئیدها و فیتو استروژن ها موجود در شیرین بیان و همچنین خواص ضد التهابی آن، به درمان شوره سر کمک می کنند.

    گلیسیرریزین موجود در شیرین بیان، باعث سم زدایی و پاک سازی کبد شده و به دلیل خواص ضد ااتهابی که دارد، اثرات استرس اکسیداتیو بر روی کبد را کاهش می دهد.

    تحقیقات اولیه نشان می دهد که فلاونوئید های موجود در ریشه شیرین بیان، باعث کاهش اکسیداسیون چربی در بدن شده و می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

    در طب سنتی از ریشه شیرین بیان بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شود؛ ریشه شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین و همچنین خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان زخم معده  سوزش سر دل  ، و مسمومیت غذایی محسوب می شود.

    شیرین بیان به دلیل مقادیر بالای گلیسیرریزین موجود در آن، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

    همچنین شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و با پاک سازی سیستم تنفسی به درمان گلودرد و سرفه کمک می کند.

    برای درمان گلو درد و سرفه، بهتر است دمنوش شیرین بیان را یک تکه چوب دارچین و یک بند انگشت زنجبیل تازه تهیه کنید

    ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی بوده و یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان سندروم پیش از قاعدگی و همچنین درد پریود محسوب می شود.

    علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه شیرین بیان در دوران یائسگی، گر گرفتگی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

    مطالعات در ایتالیا نشان داده که ریشه شیرین بیان با افزایش سطح هورمون تستوسترون و همچنین افزایش تعداد اسپرم در مردان به درمان اختلالات نعوظ و ناباروری در مردان کمک میکند.

    شیرین بیان با اثر بر روی غدد فوق کلیه، باعث تنظیم سطح کورتیزول در بدن شده و به این ترتیب استرس و اضطراب را درمان می کند.

    در طب سنتی چینی از شیرین بیان برای درمان انواع سرطان، استفاده می شود. همچنین برخی مطالعات نشان داده که ریشه شیرین بیان می تواند به درمان سرطان سینه و پروستات کمک کند.

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد باکتریایی قوی که دارد، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را کاهش می دهد.

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان درد و تورم ناشی از روماتیسم می باشد.

    گلابریدین یک فلاونوئید موجود در شیرین بیان است که از آسیب های اکسیداتیو در مغز جلوگیری کرده و با بهبود حافظه و عملکرد های شناختی، خطر ابتلا به زوال عقل و الزایمر را کاهش میدهد.

    شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی قوی است و به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد، باعث توقف مرگ سلول های نورونی شده و خطر ابتلا به بیماری ام اس را کاهش میدهد.

    زخمهای دهانی نیز شناخته می شوند، مفید هستند.زخم های دهانی، کوچک و غیر مسری هستند که در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند.علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که عصاره شیرین بیان، باعث بهبود قابل توجهی در درمان و بهبود درد و التهاب می شود.اجزای مفید شیرین بیان به تسریع التیام و کمک به تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کنند.

    کاهش افسرگی:

    اثربخشی شیرین بیان در مبارزه با افسرگی بعد از یائسگی در زنان را یافته است.شیرین بیان شامل مواد معدنی ضروری نظیر منیزیم، کلسیم و بتا کاروتن و فلانوئیدهای مفیدی است که در مقابله با افسرگی کمک می کند.

    هپاتیت:

    شیرین بیان همچنین در درمان ویروس هپاتیت بی مزمن نیز موثر است.به سرکوب ترشح آنتی ژن هپاتیت بی  کمک میکند و عملکرد کبد را افزایش میدهد.

    درمان سندروم خستگی مزمن : 

    شیرین بیان برای جلوگیری از عملکرد نامناسب غدد فوق کلیوی مفید است و به بهبود عملکرد کلی آن کمک می‌کند. غدد فوق کلیوی مسئول تولید هورمون‌هایی مانند کورتیزول هستند. هورمون کورتیزول در کنترل استرس در بدن نقش دارد. البته باید از مصرف بیش‌ازحد شیرین بیان پرهیز کنیم. شیرین بیان برای افرادی که باید برای مدت طولانی از داروهای استروئیدی استفاده می‌کنند، مفید است، زیرا با اثر سرکوب‌کنندگی استروئیدها بر غدد فوق کلیوی مقابله می‌کند. شیرین بیان (به‌ویژه درطول مرحله‌ی بهبود پس از جراحی) مقاومت بدن را نسبت‌ به استرس افزایش می‌دهد. «اسید گلیسیریزیک» موجود در شیرین بیان در افزایش سطح انرژی و کاهش علائم سندروم خستگی مزمن و «فیبرومیالژی ، یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) مؤثر است.خواص عصاره شيرين بيان

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    تماس بگیرید

    05137238070

    روغن چریش و هر آن چیزی که باید درباره این روغن بدانید

    عرق فراسیون و هر چیزی که باید درباره خواص عجیب آن بدانید

    هر چیزی که باید درباره خواص گیاه بابا آدم و عرق آن بدانیدخواص عصاره شيرين بيان

    علت خارش پوست سر و روش های درمان سریع خارش سر

    خواص و فواید بی نظیر روغن یاسمن یا همان Jasmine oil

    روغن گل مغربی و عجیب ترین خواص این روغن

    هر آنچه باید درباره خواص و فواید روغن سبوس برنج بدانید

    آروماتراپی یا رایحه درمانی چیست و چه فوایدی و مضراتی دارد

    هرآنچه باید درباره فواید و خواص روغن گل رز بدانید – مهم

    فواید و خواص روغن دارچین بر روی سلامتی + نسخه مصرف

    تاکنون به این فکر کرده اید که شیرین بیان چیست و چه خواصی می تواند داشته باشد ؟ و یا اینکه چه کاربردهایی برای شما و سلامت زندگیتان دارد ؟ رویکا قصد دارد در این مقاله شما را با شیرین بیان و خواص پنهان آن ، ترکیبات شگفت انگیزش و میزان مصرف آن به طور کامل آشنا کند .

     

     

    شیرین بیان یکی از گیاهان بومی جنوب اروپا ، مدیترانه ، روسیه ی جنوبی و قسمت هایی از آسیاست . ارتفاع آن تا ۱ متر و در نواحی معتدل تا ۲ متر می رسد . طول برگ های آن تا ۱۴ سانتی متر است و شامل ۱۰ تا ۱۶ برگچه است . برگچه ها بیضی شکل بوده که کناره های صافی دارند و به رنگ های زرد ، بنفش ، ارغوانی و آبی مایل به سفید هستند . گل ها در اوایل تابستان می رویند . میوه شیرین بیان غلافی شکل است به طول ۳ سانتی متر که معمولا هر میوه دارای ۴تا ۶ دانه لوبیا شکل است .

    مهمترین قسمت گیاه شیرین بیان که بیشترین فواید را داراست ، ریشه آن است . مردم قرن هاست که از ریشه شیرین بیان به عنوان شیرین کننده و طعم دهنده در تهیه ی انواع شیرینی ها و مواد غذایی و همچنین دارا بودن فواید دارویی استفاده می کنند . مصریان یکی از طرفدارن اصلی ریشه شیرین بیان بودند . از آن در تهیه ی انواع چای و معالجه درمانی استفاده می کردند . در ادامه به فواید بی نظیر شیرین بیان می پردازیم .

     

     

    به دلیل درمان طولانی مدت شیرین بیان و فواید فوق العاده ی شیرین بیان درباره مشکلات سلامتی ، طبیبان سنتی سعی در پرورش آن دارند که شامل موارد زیر است :

     

     

    از ریشه شیرین بیان برای تسکین مشکلات دستگاه گوارش استفاده می شود . در مواردی مانند مسمومیت غذایی ، زخم معده و سوزش سر دل ، عصاره شیرین بیان می تواند به عنوان بهترین دارو برای ترمیم بافت معده باشد . این به دلیل ضد التهابی و تقویت کننده ی سیستم ایمنی بودن خاصیت اسید گلیسیریزیک است .

    یک مطالعه نشان می دهد که گلیسیریزیزه اسید می تواند باکتری های سمی H.Pylori را سرکوب کند و از رشد آن در روده جلوگیری کند . این اسید در برابر رشد هلیکوباکترپیلوری از فرد محافظت میکند ، بنابراین از سوء هاضمه و اختلالات معده ای جلوگیری می کند . همچنین تحقیقات نشان می دهد که افرادی که بیماری زخم معده ، سوزش سردل و یا گاستریت دارند هنگام مصرف شیرین بیان بهبود یافته اند .

     

     

    به دلیل خواص آنتی اکسیدانی موجود در عصاره ی شیرین بیان ، از آن در جهت جلوگیری از استرس قلبی و عروقی در افراد دیابتی استفاده می کنند . همچنین وجود فلانوئید گلابریدین در ریشه ، از عروق در شرایطی که قند بالاست محافظت می کند و از تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کند .

     

    خواص عصاره شيرين بيان

     

    موادی که در شیرین بیان وجود دارد از جمله گلابریدین ، دارای خواص ضد التهابی و ضد دیابتی هستند . که به کاهش میزان قند خون ، تنظیم انسولین و در نهایت جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک می کند . طبق تحقیقات به عمل آمده در شیرین بیان ، شیرین بیان بو داده در درمان نفروپاتی دیابتی که در اثر دیابت طولانی مدت رخ می دهد و به کلیه آسیب می رساند و همچنین در درمان گلومرول اسکلروز بسیار مؤثر است .

     

     

    زخم های دهان غیر مسری هستند و به صورت اشکال کوچک در بافت های داخل دهان و لثه رشد می کنند . مطالعات نشان می دهد که عصاره شیرین بیان باعث بهبود قابل توجهی در درمان درد و التهاب می شود . همچنین به تسریع فرایند التیام و تحریک مکانیزم دفاعی بدن کمک می کند .

     

     

    شیرین بیان دستگاه تنفسی شما را از عفونت های تنفسی نظیر سرفه ، سرماخوردگی ، گلو درد ، برونشیت و آمفیزم که توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شوند را تمیز می کند . همچنین مصرف آن به عنوان یک مکمل خوراکی می تواند به بدن در تولید مخاط سالم کمک کند . بنابراین اثرات سودمند آن را می توانید به وضوح در درمان آسم ببینید .

     

     

  • مضرات نوشيدني ويتامين c
  •  

    در طول زمان استرس می تواند غده فوق کلیوی را با تولید مداوم آدرنالین و کورتیزول نابود کند . مکمل های شیرین بیان باعث تسکین غده ی فوق کلیوی می شود . پودر ریشه شیرین بیان می تواند غده ی فوق کلیوی را تحریک کرده و باعث تقویت سطح مناسب کورتیزول در بدن شود همچنین اسید گلیسیریزین موجود در شیرین بیان به تقویت انرژی و رفع خستگی کمک می کند .

     

     

    شیرین بیان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد در درمان آرتریت بسیار مؤثر است . همچنین می تواند در کاهش سطح پروتئین سیتوکین های التهابی و نیز تسکین درد و تورم مفید باشد .

     

     

    به دلیل خواص ضد ویروسی شیرین بیان از آن در تهیه ی انواع ماسک های پوستی به خصوص همراه با عسل برای درمان لک ، اگزما ، جای جوش و آکنه و به عنوان روشن کننده پوست استفاده می کنند . استفاده از ژل حاوی شیرین بیان ۳ بار در روز به مدت ۲ هفته میزان قرمزی و تورم پوست را کاهش می دهد . عصاره شیرین بیان هم مانند عصاره چای نعناع که ROYKA به تحقیق درباره خواص آن پرداخته ، به عنوان یک التیام دهنده ی بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس بسیار مفید است .

     

    خواص عصاره شيرين بيان

     

    گلیسیریزین موجود در عصاره ی شیرین بیان در درمان اختلالات کبدی با کاهش سمیت مؤثر است و سبب تثبیت وضعیت کارکردی نرمال کبد می شود . همچنین مطالعات دیگر نشان می دهد که فلانوئید ایزولیکویریتیگنین موجود در شیرین بیان که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و بازدارندگی است موجب حفاظت از سلول های کبد از چربی بالا ، آسیب های ناشی از استرس و آسیب های ناشی از رژیم می شود .

     

    ریشه شیرین بیان یکی از داروهای مؤثر در درمان PMS یا به عبارتی سندروم یائسگی است . شیرین بیان به دلیل آنکه سرشار از ایزوفلاون ها است به حفظ تعادل هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن کمک می کند . این امر باعث کاهش میزان گرگرفتگی و بهبود سلامت جسمی زنان و مبارزه با افسردگی در دوران یائسگی می شود .

     

     

    گیاه شیرین بیان به دلیل آنکه حاوی فیتواستروژن هاست به بالا بردن سطح هورمونی در بدن کمک می کند . در نتیجه مانند گیاه سنبل الطیب و همچنین با توجه به خواص زنیان این گیاه در تسکین گرفتگی عضلات ، میزان شدت خونریزی و گرفتگی قاعدگی برطرف می شود .

     

     

    به دلیل وجود اثرات ضد پرولیفراتیوی در عصاره ی شیرین بیان ، باعث محدود کردن رشد سلوهای سرطانی به خصوص سرطان سینه می شود . این امر به دلیل وجود فلانوئیدهای مؤثر مانند ایزولیکویریتیگنین ها است که فعالیت ضد توموری دارند و سرطان را سرکوب می کنند .

     

     

     

    مصرف شیرین بیان سبب تقویت سطح اینترفرون می شود . این ماده یک عامل ضد ویروس است که همراه با گلیسیریزین اسید سبب تحریک سلول های ایمنی شده و به مبارزه با ویروس ها و باکتری های عفونی مانند آنفولانزا می پردازد . همچنین در درمان سل ریوی و کاهش طول درمان بسیار موثر است .

     

     

    وجود ترکیب گلیسیریزین اسید ، به شیرین بیان خاصیت ضد ویروسی ، ضد قارچی و باکتریایی داده است . طبق تحقیقات این خاصیت شیرین بیان در مهار رشد ویروس تب خال و درمان عفونت های ریوی ناشی از ویروس واریسلا زوستر بسیار مؤثر است . همچنین گلیسیریزین موجود در ریشه با افزایش تولید کموکاین های بتا به مهار تکثیر سلولی کمک کرده و از تخریب سلول های سفید خون توسط ویروس HIV جلوگیری می کند . بنابراین ایمنی بدن را تضمین می کند .

    همچنین وجود این اسید در شیرین بیان در درمان ویروس هپاتیت B و هپاتیت C و بهبود عملکرد کبد بسیار مؤثر است .

     

     

    عصاره ی شیرین بیان در حفظ موی سالم و مراقبت از مو با کاهش ترشح روغن و جلوگیری از شوره سر همانند روغن سیر بسیار موثر است . ابن عصاره با مهار رشد هورمون دی هیدروتستوسترون به درمان ریزش مو و تقویت رشد سریع مو کمک شایانی می کند .

     

     

    مصرف چای شیرین بیان با احیای تخمک گذاری منظم به اختلالات هورمونی مانند پلی کیستیک تخمدانی و مشکلات و عوارض باروری در زنان بسیار کمک می کند . همچنین همان طور که گفته شد در نرمال کردن قاعدگی های نامنظم بسیار مؤثر است .

     

     

    ریشه شیرین بیان دارای آنتی اکسیدان و فلانوئید گلابریدین است . وجود این ترکیبات مؤثر به شیرین بیان این خاصیت را می دهد که از تجمع لیپوپروتئینیا کلسترول LDL جلوگیری کند در نتیجه در درمان و کاهش کلسترول و بیماری نظیر آترواسکروز بسیار مؤثر است .

     

     

    شیرین بیان به دلیل خاصیت ضد میکروبی در درمان مشکلات دهان و دندان ، ورم لثه و التهاب ریه بسیار مفید است . از ایجاد استرپتوکوک موتاس و بیوفیلم ها و پلاک های دندانی  جلوگیری می کند . به خاطر این خاصیت شیرین بیان از آن در تهیه ی برخی خمیر دندان ها استفاده می کنند . علاوه بر موارد فوق شیرین بیان در درمان اختلالات عصبی مانند فلج بل و بیماری لیم بسیار مؤثر است .

     

     

    عصاره شیرین بیان بر عکس آنکه به نظر شیرین می آید و احتمال افزایش کاری و چاقی ایجاد می کند اما در اصل در پیشگیری از چاقی بسیار مؤثر است . به دلیل وجود فلانوئید موجود در شیرین بیان این ماده به صورت قابل توجهی در کاهش چربی و وزن بدن و میزان تری گلیسیرید بسیار موثر است .

     

     

    عرق شیرین بیان طبع گرم و خشکی دارد . فقط کافی است برای آنژین ۱۰ گرم شیرین بیان را در ۲۵۰ سی سی آب سرد بریزید تا به جوش بیاید . بعد از ۵ دقیقه بگذارید ۱۲ ساعت بماند . سپس آن را صاف کرده و طی چند نوبت در شب و به مدت یک هفته میل کنید .

    از دیگر فواید آن می توان به :

    اشاره کرد .

     

     

     

    از پودر شیرین بیان در درمان آکنه و اگزما استفاده می شود . در صورتیکه بخواهید آن را به صورت موضعی مصرف کنید می توانید با ژل یا عسل مخلوط کنید و به پوست خود بمالید . چنانچه بخواهید آن را به صورت خوراکی میل کنید باید پودر را داخل کپسول های گیاهی بریزید . طبق گفته ی سازمان بهداشت جهانی (WHO) میزان توصیه شده ی مصرف ریشه ی شیرین بیان کمتر از ۷۰ میلی گرم در روز است .

     

     

     

    برای تهیه ی چای از برگ های خشک شده ی گیاه شیرین بیان استفاده می کنند . که در درمان مشکلات تنفسی ، کلیوی و گوارشی بسیار مفید است . برای اثرگذاری بیشتر می توان ریشه ی شیرین بیان را با ریشه ی گل ختمی و پوست درخت نارون باهم ترکیب کنید و به عنوان چای شفا بخش برای درمان گلودرد از آن استفاده کنید . مصرف بیش از ۲۰۰ گرم چای شیرین بیان در روز توصیه نمی شود .

     

     

    این معمول ترین شکل شیرین بیان است که از آن در تهیه ی انواع آب نبات ها و نوشیدنی ها استفاده می شود . میزان مصرف مناسب و به اندازه ی شیره ی شیرین بیان نباید بیش از ۳۰ میلی گرم باشد .

     

    روغن شیرین بیان عمدتا از روغن گیری و پرس گرم یا از طریق اوین کریپتست روغن گیری می شود . این روغن خواص و فواید بی شماری دارد که یکی از آنها درمان گرفتگی عضلات است خاصیت دیگر آن از بین بردن نفخ می باشد .

     

     

    شیرین بیان را با توجه به گونه هایش می توان در ۴ نوع زیر معرفی کرد :

     

     

     

     

     

    عصاره شیرین بیان حاوی ترکیبات مختلفی است که مهمترین آن گلیسریزین می باشد . این ترکیب شیرین است . در اثر هیدرولیز به اسید گلیسیریتینک و همچنین دو مولکول گلوگورونیک اسید و آب تبدیل شده که به همان اندازه میزان شیرینی خودش را از دست می دهد .

    علاوه بر این ترکیب شیرین بیان حاوی فلاونوئیدها و ایزوفلاونوئیدها ، استرودل ها ، تری پنوئیدها ، قندهای شامل گلوکز و ساکاروز ، لیگنین ، روغن های فرار ، نشاسته ، آمین ها ، اسیدهای آمینه ، نمک های پتاسیم ، کلسیم و در نهایت موم ها می باشد .

    ریشه های این گیاه حاوی کومارین ، فلاون ، روغن های فرار و استرول گیاهی است .

     

     

    گیاه شیرین بیان در حدود ۴۰۰۰ سال پیش به عنوان تقویت کننده ی بدن توسط بابلیان شناخته شد . ریشه این گیاه در سال ۱۹۲۳ میلادی در مقبره توتانخامون کشف شد . مصریان باستان از آن به عنوان یک عصاره ی شفا بخش استفاده می کردند . پزشکان مصری برای کم کردن میزان تلخی داروهای تلخ مزه همچنین معالجه امراض کبد و مشکلات دستگاه گوارش از عصاره شیرین بیان استفاده می کردند .

    شیرین بیان به عنوان ریشه شیرین منسوب است و ریشه شیرینش بسیار شیرین تر از شکر است . بیش از هزار سال است که از این گیاه در سیستم سنتی پزشکی چینی مورد توجه قرار گرفته است و به حافظ صلح معروف است . شیرین بیان یکی از پرمصرف ترین گیاهان جهان است و در حال حاظر در فرانسه ، اسپانیا ، روسیه ، انگلستان ، آلمان ، خاورمیانه و آسیا رشد می کند .

     

     

    شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودروست . بنابراین کمتر مورد کشت و کار قرار می گیرد . به شدت نور پسند است و در طول مدت رویش به هوای گرم و مرطوب نیاز دارد . بنابراین برای رشد این گیاه باید خاک های حاصلخیز در زمین های پایین تر از سطح دریا باشد و همچنین از آفتاب کافی برخوردار باشد .

    روش کاشت و تکثیر این گیاه به این گونه است که شیرین بیان از آن جایی که از ریشه و ریزوم تکثیر می کند ، در فصل پاییز کشاورزان ریزوم گیاهان ۴ ساله را از خاک دراورده و به قطعات ۲۰ سانتی متری تقسیم می کنند . سپس آن ها را در ردیف هایی با فاصله ۷۰ سانتی متری می کارند . فاصله صحیح پاجوش ها از هم باید ۳۰ سانتی متر باشد .

     

    بعد از کاشت آن ها را آبیارزی می کنند . البته ناگفته نماند ، با کاشت بذر هم می توان این کیاه را تکثیر کرد .برداشت ریشه های شیرین بیان جدید در فصل پاییز ۳ سال بعد انجام می شود . اگر برداشت در زمین های کوچک انجام شود با بیل و اگر در زمین های بزرگ و وسیع باشد با ماشین های مخصوص صورت می گیرد .

     

     

     

    با جوشاندن ریشه شیرین بیان و تبخیر آب آن ماده ای سیاه رنگ به دست می آید . این ماده به ۲ صورت جامد ( عصاره ) و مایع ( شیره ) است . در هر ۳۵ گرم عصاره شیرین بیان حدود ۱۰۰ کالری وجود دارد . در کشورهای غربی کاربرد اصلی عصاره در شیرین کردن فراورده های غذایی است . مقدار شیرینی عصاره شیرین بیان تقریبا ۵۰ برابر قند است .برخی از مردم از ریشه خشک شده شیرین بیان به عنوان چاشنی استفاده می کنند .

    کشورهای غربی از طعم عصاره شیرین بیان در تهیه ی انواع آب نبات ها و تنقلات استفاده می کنند . محبوب ترین شیرینی جات تهیه شده از شیرین بیان در انگلستان است . به غیر از آب نبات های شیرین ، آب نبات با طعم های تند و شور هم طرفداران زیادی دارد . طعم اغلب این گونه تنقلات به دلیل مخلوط فراورده ی شیرین بیان با روغن تخم انیسون است . در هلند یک آب نبات معروف به نام Drop ، یکی از پرطرفدارترین انواع آب نبات هاست که از عصاره شیرین بیان استفاده می کنند .

    همچنین یک نوع آب نبات دیگر هلندی وجود دارد به نام Zout Drop که از ترکیب شیرین بیان ، نعنا ، جوهر نعنا و یا برگ بو درست شده است . شیرینی پانتفرکت یکی از محبوب ترین شیرینی ها در یورکشایر است که از ترکیب شیرین بیان با شکر تهیه شده است . از چاشنی شیرین بیان در تهیه ی نوشابه های غیر الکلی و جوشانده های گیاهی به عنوان ته مزه ی مطبوع استفاده می شود .

    نوشابه محبوب هلندی ها نوعی لیکور است که ماده ی اصلی آن شیرین بیان است . مردم ایتالیا از آن جا که دوست دارند به صورت مستقیم و طبیعی از طعم شیرین بیان لذت ببرند . بنابراین ریشه این گیاه را از زمین بیرون می کشند بعد از شستشو از آن به عنوان خوشبو کننده ی دهان استفاده می کنند . علاوه بر ایتالیا ، انگلستان و کالابریا عصاره خالص شیرین بیان را بدون افزودن شکر ، به شکل قطعات کوچک سیاه رنگ مصرف می کنند که طعم تلخ و تندی دارد .

     

     

    در طب سنتی از زمان های باستان تاکنون از پودر شیرین بیان به عنوان یک خلط آور مؤثر استفاده می شده است . به خصوص در هند در دارویی به نام Ayurvedic و خمیر دندان به نام Jastimadhu از پودر ریشه استفاده می کنند . ترکیبات موجود در شیرین بیان به خصوص در ریشه خاصیت ضد میکروبی دارد بنابراین در مقابله با پوسیدگی دندان مانند محافظ عمل می کنند . به همین دلیل از آن علاوه بر خمیر دندان در محلول های شستشو هم استفاده می شود .

    همچنین در درمان اسپاسم عضلات ، برونشیت ، روماتیسم ، تورم و ورم مفاصل بسیار کاربرد دارد . از عصاره شیرین بیان در تهیه ی شربت سرفه ، درمان زخم های دهان و دستگاه گوارشی استفاده می کنند . شیرین بیان به عنوان ملین در تکرر ادرار و درمان یبوست بسیار مفید است . به عنوان عامل ضد ویروسی برای درمان جای زخم ، التهاب زونا ، چشم و دستگاه تناسلی به کار می رود .

    از دیگر کاربردهای شیرین بیان می توان به درمان کننده ی  زخم معده  ، اثنی عشر ، سرطان معده ، سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم اشاره کرد .

     

     

    شیرین بیان در کنار تمام خواص بی نظیر و کاربردهای فراوان آن که خدمتتان عرض کردیم یکسری عوارضی را هم دربر دارد . این عوارض ممکن است به دلیل وجود اسید گلیسیریزین موجود در ترکیبات باشد .بنابراین در میزان مصرف آن باید یکسری احتیاطاتی را در نظر گرفت . همچنین سعی شود از شیرین بیان در مدت زمان کمتر از یک ماه استفاده شود . زیرا استفاده ی طولانی مدت آن سبب بروز عوارض می شود .

    از جمله مضرات شیرین بیان می توان به موارد زیر اشاره کرد .

     

     

     

    ۱ . داروی درمان هر نوع عفونت مانند مالاریا ، سل یا HIV

    ۲ . درمان دردهای مفاصل و یا سردرد های عصبی

    ۳ . درمان آسم ، افسرگی و سرطان

    ۴ . استفاده از قرص های کنترل بارداری

    ۵ . اختلال عملکرد نعوظ و درمان بیماری رفلاکس معده

    ۶ . داروهای کنترل فشار خون بالا ، کلسترول و مشکلات قلبی

    ۷ . درمان اختلال روانی و تشنج

     

     

    اگر به شیرین بیان حساسیت دارید و یا مشکلاتی از قبیل سطح پایین پتاسیم در خون ، داشتن سرطان پستان یا تخمدان و یا رحم و یا فیبروز رحمی دارید از مصرف شیرین بیان خودداری کنید .

    همچنین افراد مبتلا به بیماری های کلیوی ، قلبی و همچنین کسانی که غذاهای شور زیاد می خورند از مصرف شیرین بیان باید بپرهیزند .

     

     

    در صورتیکه شیرین بیان را از داروخانه یا عطاری ها تهیه کنید به کمک بروشور و راهنمای موجود روی محصول شما به راحتی می توانید میزان مصرف آن را در روز متوجه شوید . شیرین بیان را می توانید به صورت پودر ، ریشه ، عصاره و یا چای مصرف کنید . فقط سعی کنید از مصرف زیاد و بی رویه ی آن خودداری کنید .

    اگر از شیرین بیان به صورت موضعی به عنوان درمان پوستی استفاده می کنید حواستان باشد آن را به دهانتان نزنید . از مصرف شیرین بیان ۲ هفته قبل عمل جراحی پرهیز کنید . این محصول را دور از رطوبت و گرما و نور نگهداری دکنید .

     

     

    برای تهیه ی شربت شیرین بیان کافی است ریشه ی بدون پوست این گیاه را پودر کرده و با آب مخلوط کنید . سپس بجوشانید تا غلیظ شود .

     

    برای درست کردن دم کرده باید ۵۰ گرم ریشه ی شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید . بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد .

     

    برای ا ین منظور هم ۵۰ گرم ریشه ی شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در ۱۰۰ گرم آب بریزید . بگذارید آنقدر بجوشد تا دو سوم آن باقی بماند .

     

    ۱۰ گرم از ریشه ی تمیز شده ی شیرین بیان را با ۱۰ گرم ریشه انار شیرین همراه با ۱ لیوان آب سرد به مدت ۱۵ دقیقه به صورت آهسته بگذارید بجوشد . سپس صاف کنید و به مدت ۴۰ روز ناشتا میل کنید .

     

    ریشه ی شیرین بیان را بکوبید . به میزان ۲ قاشق سوپ خوری همراه با یک قاشق نعناع پودر شده ، ۱ قاشق بابونه و ۱ قاشق زیره سبز مخلوط کنید . بعد از هر وعده غذا یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با ۱ لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و به جای چای بنوشید .

     

    به جای استفاده از گیاه شیرین بیان ، در بعضی مواقع می توانید از عرق این گیاه استفاده کنید . مقدار مصرف عرق شیرین بیان برای بزرگسالان ، روزی ۳ بار ۱ فنجان ، برای کودکان روزی ۳ بار به میزان نصف فنجان میل شود . بهترین زمان مصرف آن در ئسط غذاست .

     

     

    مصرف شیرین بیان هم مانند تخم کتان ، در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود . این به این علت است که مصرف بیش از حد سبب تولید سم در رحم می شود و منجر به عواقب کشنده ای مانند زایمان زودهنگام و یا سقط جنین می شود .

     

     

    بله . با تاثیر شیرین بیان بر میزان تولید هورمون تستوسترون در آقایان ، علاقه آنها نسبت به برقراری رابطه جنسی کاهش می یابد .

     



    مطلب بسیار عالی بود ممنونم

    کامل و جامع با تشکر از رویکا

    فروشگاه اینترنتی رویکا ، با هدف رضایت خاطر شما عزیزان پا به عرصه فعالیت فروش کلیه محصولات بصورت اینترنتی نمود . تمامی فعالیت ها رویکا از سوری سازمان مدیریت و نظارت بر روی کسب و کار اینترنتی نظارت میگردد .
    امید است تا بتوانیم قسمتی کوچک از نیاز های شما هموطنان عزیز را رفع نماییم .

    انبار مرکزی فروشگاه : مشهد ، کلاهدوز ۲۳ پلاک ۴۹

    05137238070 – 021284233

    info[@]royka[.]ir

    پاسخگویی 24 ساعته در تمام ساعات روز

    ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

    برای آگاهی از جدیدترین اخبار برندها و دریافت تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه، در خبرنامه سایت عضو شوید

    تمامی حقوق این وبسایت متعلق به فروشگاه رویکا میباشد

    شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک گفته می‌شود. همچنین در گویش اصفهان و طب سنتی قدیم به مجو (mej-jo) نیز شهرت دارد. گیاهی خودرو از تیرهٔ سبزی‌آساها، بومی جنوب اروپا، شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ست. در اکثر نقاط ایران خصوصاً در شهرستان خاتم مروست و نواحی شرقی و شمال شرقی و همچنین آذربایجان، سلسله جبال بختیاری و شهرستان اقلید به فراوانی می‌روید. برگ‌های آن مرکب است و از ۴ تا ۷ زوج برگ به اضافهٔ یک برگچهٔ انتهایی تشکیل یافته‌است که به سبب ترشح شیره، چسبنده‌اند. گلهایش مایل به آبی و میوه‌اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه‌ای است. ریشه و ساقهٔ زیرزمینی آن مصرف دارویی دارد.[۲] ریشه‌ها و پاجوش‌های این گیاه دارای پوستی قهوه‌ای‌رنگ یا سیاه و مغز زردرنگ است.

    شیرین‌بیان از زمرهٔ گیاهان بنشنی و بومی جنوب اروپا و قسمتهایی از آسیاست. این گیاه از رستنیهای علفی چندساله‌است. ارتفاع این گیاه تا یک متر و در نواحی معتدل تا دو متر می‌رسد. طول برگ‌های باریک آن از ۷ تا ۱۵ سانتیمتر است و شامل ۹ تا ۱۷ برگچه‌است. برگچه‌ها بیضوی بوده، کناره آن‌ها صاف است. گل‌های این گیاه به رنگهای ارغوانی، زرد یا بنفش یا آبی مایل به سفید است و به صورت مجتمع در انتهای ساقه‌های گل‌دهنده مشاهده می‌شود. زمان ظهور گل‌ها اوایل تابستان است. میوهٔ این گیاه، غلافی و مستطیل شکل به طول ۲ تا ۳ سانتیمتر است و معمولاً هر میوه دارای ۳ تا ۶ عدد دانهٔ لوبیا شکل است.

    شیرین بیان انواع مختلف دارد:

    این گیاه (گونه ایرانی «G. violacca) در دشت رباط ترک و مزارع اطراف رویش دارد

    عصاره شیرین بیان حاوی ترکیبات مختلفی بوده که مهمترین آن گلیسریزین می‌باشد. در اثر هیدرولیز به اسیدگلیسیریتینک و دو مولکول گلوگورونیک اسید و آب تبدیل و شیرینی خود را از دست می‌دهد. همچنین فلاونوئیدها و ایزوفلاونوئیدها، تری پنوئیدها، استرودل‌ها، روغن‌های فرار و مقداری نشاسته، قند شامل گلوکز و ساکاروز، لیگنین، اسیدهای آمینه، آمین‌ها و موم‌ها نیز در آن موجود می‌باشد.
    خواص عصاره شيرين بيان

    شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودروست و کمتر مورد کشت و کار قرار می‌گیرد.
    این گیاه نورپسند است و در مدت رویش به هوای گرم و رطوبت متوسط نیاز دارد؛ بنا بر این شرایط مطلوب برای رشد این گیاه، خاکهای حاصلخیز در زمین‌های کم ارتفاع (از سطح دریا)است که به خوبی زهکشی شده باشد (در مناطقی که سطح آب زمین بالاست). همچنین باید از آفتاب کافی برخوردار باشد.

    روش تکثیر این گیاه تقسیم ریزوم و ریشهٔ آن است. در فصل پاییز (آبان‌ماه) ریزوم گیاهان سه تا چهارساله را پس از خروج از خاک به قطعات ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتری تقسیم می‌کنند. سپس این قطعات را در ردیف‌هایی با فاصلهٔ ۶۰ تا ۸۰ سانتیمتر می‌کارند. فاصلهٔ مناسب پاجوش‌ها از هم ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر است. پس از کاشت باید آبیاری انجام گیرد.

    با کاشت بذر نیز می‌توان به تکثیر این گیاه پرداخت.

    برداشت ریشه‌های این گیاه در فصل پاییز سال سوم یا چهارم صورت می‌گیرد. این عمل در سطوح کم وسعت با استفاده از بیل و در سطوح وسیع با ماشین‌های مخصوص انجام می‌گیرد.

    عصاره شیرین بیان تقریباً حاوی ۱۰۰ کالری در هر اونس (۳۵/۲۸ گرم) است.
    با جوشاندن ریشهٔ گیاه و تبخیر بخش عمدهٔ آب آن، ماده‌ای سیاه‌رنگ (مایل به قهوه‌ای) به دست می‌آید. این ماده به دو صورت جامد (عصاره) و شیره (رب سس) عرضه می‌گردد.

    کاربرد اصلی این ماده، (در کشورهای غربی) شیرین کردن فراورده‌های غذایی است؛ چون پنجاه برابر از قند (Sucrose) شیرین تر است و علاوه بر این، خواص دارویی دارد.
    ریشه خشکیده شیرین بیان را می‌توان به عنوان چاشنی جوید.

    (در کشورهای غربی) طعم عصارهٔ شیرین‌بیان در انواع گسترده‌ای از تنقلات شیرین (همچون آب‌نبات) یافت می‌شود. محبوب‌ترین این شیرینی‌جات در انگلستان Liqourice allsorts است.

    در قارهٔ اروپا (به غیر از انگلستان) آب‌نباتهایی با طعم تند و شور (فراورده با شیرین‌بیان) بر انواع دیگر ترجیح دارند. هرچند باید توجه داشت که طعم اغلب این‌گونه از تنقلات با روغن تخم انیسون (بادیان رومی) تقویت می‌شود و مقدار واقعی شیرین‌بیان در آن بسیار اندک است. به هر حال در هلند – که در آن آب‌نبات شیرین‌بیان موسوم به Drop (قطره) یکی از پرطرفدارترین انواع آب‌نباتهاست- فقط در اندکی از انواع متعدد این تنقلات عرضه شده به بازار، تخم انیسون (بادیان رومی) به کار می‌رود. گرچه مردم ترکیب آن با نعنا، جوهر نعنا یا برگ‌بو را نیز دوست دارند و آمیختن آن با کلراید آمونیوم نوعی آب‌نبات نمکی[۴] می‌سازد که به زبان هلندی به zout drop معروف است. پانتفرکت در یورکشایر نخستین محلی بود که ترکیب شیرین بیان با شکر به عنوان نوعی از شیرینی‌جات، به شکل امروزین مورد استفاده قرار گرفت.
    شیرینی پانتفرکت در اصل همان‌جا ساخته شد.

    شیرین بیان در محاورهٔ مردم یورکشایر با عنوان اسپانیایی شناخته شد؛ ظاهراً به این سبب که راهبان اسپانیایی ریشهٔ شیرین بیان را درصومعهٔ ریوالکس در نزدیکی تیرسک پرورش دادند.

    چاشنی شیرین بیان همچنین در نوشابه‌های غیرالکلی به کار می‌رود و نیز ته‌مزه‌ای مطبوع به بعضی جوشانده‌های گیاهی می‌بخشد. این امر همچنین در تغییر دادن مزه‌های نامطبوع برخی داروها نیز کاربرد دارد. جوانان هلندی اغلب خودشان نوشیدنی شیرین بیان را تهیه می‌کنند. همچنین نوشابهٔ محبوب هلندیها نوعی لیکور است که مادهٔ اصلی آن شیرین بیان است.
    مردم ایتالیا (خصوصاً در نواحی جنوبی) دوست دارند که از شیرین بیان به شکل طبیعی‌اش استفاده کنند؛ به این نحو که ریشهٔ این گیاه از زمین بیرون کشیده شده، پس از شسته شدن به عنوان خوشبوکنندهٔ دهان جویده می‌شود. در سراسر ایتالیا عصارهٔ خالص شیرین بیان (بدون افزودن شکر) به شکل قطعات کوچک سیاه‌رنگ مصرف می‌شود و طعم آن تلخ و تند است. در انگلستان و کالابریا نیز نحوهٔ استفاده از این ماده چنین است.

    در آشپزی چینی شیرین بیان همچون چاشنی در پخت غذاهای مطبوع استفاده می‌شود و اغلب برای خوش‌طعم کردن سوپها و غذاهایی که در سس سویا جوشانده می‌شود، به کار می‌رود.

    شیرین بیان در سوریه نیز بسیار خواهان دارد و به صورت نوشیدنی در بازار عرضه می‌شود.

    این ماده همچنین عنصر اصلی نوشابه غیرالکلی بسیار معروف مصری موسوم به عرقسوس (Erk soos) است. بخصوص در ماه رمضان جهت کاهش تشنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    قسمت مورد استفادهٔ شیرین بیان ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه است که دارای ترکیبات مختلفی است. مهم‌ترین ماده اصلی که موجب شیرینی شیرین بیان است، ترکیب موجود در ریشه‌های گیاه به نام اسید گلیسریزیک است که پنجاه برابر از شکر شیرین‌تر است و مقدار آن با توجه به شرایط محیطی و گونه گیاه بین ۵ تا ۲۰ درصد است. اسید گلیسریزیک[پانویس ۱] با افزایش سن گیاه افزایش می‌یابد. طعم عصاره بسته به انواع مختلف گیاه، متغیر است؛ مثلاً شیرین بیان اسپانیایی طعم ملایم دارد؛ در حالیکه شیرین بیان یونانی دارای طعمی نسبتاً تلخ است. عصاره این گیاه حاوی ترکیب گلیسیریزین،[پانویس ۲] اسید گلیسریزیک و نمک‌های پتاسیم و کلسیم است. اسید گلیسریزیک و گلیسیریزین برای درمان زخم‌های گوارشی مفید است.
    ریشه‌های این گیاه حاوی کومارین، فلاون، روغنهای فرار و استرول گیاهی نیز هست.

    پودر ریشهٔ شیرین بیان (ریشهٔ خشک ساییدهٔ گیاه) خلط‌آوری مؤثر است و از زمان‌های باستان به این منظور مورد استفاده بوده‌است؛ مخصوصاً هندوها آن را در داروی Ayurvedic (برگرفته از کلمه سانسکریت ayur-veda به معنی علم حیات) به کار می‌برده‌اند (همچنین به عنوان خمیردندان) و به جاستی‌مادهو (Jastimadhu) معروف بوده‌است.
    ترکیبات موجود در ریشهٔ گیاه شیرین بیان در مقابله با پوسیدگی دندان نافع است. ترکیبات موجود در ریشهٔ گیاه خاصیت ضد میکروبی دارد؛ بنا بر این می‌توان از شیرهٔ این گیاه به عنوان مادهٔ ضدپوسیدگی در محلول‌های شستشوی دهان و نیز خمیر دندان‌ها استفاده کرد.

    در طب سنتی از این گیاه برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می‌شود.

    امروزه نیز عصارهٔ شیرین بیان یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه به‌شمار می‌رود. این ماده به شکل طبیعی‌اش، در درمان زخمهای دهان و دستگاه گوارشی مفید است. شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) و ملیّن است و می‌توان آن را به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلی به کار برد.
    مهم‌ترین خاصیت شیرین بیان، تأثیر بر دستگاه گوارش است. این گیاه درمان‌کننده ورم و زخم معده و اثنی‌عشر است و بر روی سرطان معده تأثیر مطلوب دارد. همچنین برای درمان سوءهاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.

    شیرین بیان بر سیستم درون‌ریز بدن نیز تأثیرگذار است و مصرف آن ممکن است مقدار تستوسترون خونابه را کاهش دهد. با این حال مشخص نیست که آیا بر میزان تستوسترون آزاد نیز مؤثر است یا خیر.

    یکی از خواص دارویی شیرین بیان خاصیت ضد لک و روشن‌کنندگی آن بر پوست است که در قالب کرم‌های مراقبت از پوست ارائه شده‌است.[۵]

    مصرف بی رویهٔ شیرین بیان یا سایر فراورده‌های آن به سبب تحریک غدد فوق کلیوی و ترشح بیش از اندازهٔ هورمون آلدسترون ممنوع اعلام گردیده‌است. این حالت سبب عوارضی چون اختلال در فعالیت‌های متابولیسمی، کاهش پتاسیم خون و بالا رفتن فشار خون می‌گردد.
    در صورت مصرف بیش از ۲۰ گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعید نیست.
    استفادهٔ زیاد از شیرین بیان برای طحال نیز مضر است.
    مصرف بسیار بالای شیرین بیان ممکن است به بروز حالاتی خطرناک نظیر فشارخون و حتی سکتهٔ قلبی منجر شود و تهدید کننده حیات است.

    برخی از افراد با مصرف زیاد شیرین‌بیان دچار درد عضله و عده‌ای دیگر با کرخت شدن دست و پا و حتی فلج هر چهار اندام (کوادری پلژی) مواجه می‌شوند.

    مصرف زیاد این ماده سبب افزایش وزن نیز می‌شود.

    در صورت بالا بودن فشار خون یا ناراحتی کلیه، قلب یا کبد باید از مصرف شیرین بیان پرهیز کرد.

    مصرف این گیاه و فراورده‌های آن برای زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی‌اند، منع شده‌است.

    البته با رعایت میزان معقول مصرف شیرین بیان می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرده، از خواص بسیار مفید آن بهره برد. در صورت لزوم مصرف طولانی‌مدت شیرین بیان، بهتر است آن را با کتیرا ترکیب کرد.

    شیرین بیان یک طعم‌دهنده طبیعی مواد غذایی است که البته در محصولات دارویی و طب سنتی هم کاربرد دارد، یکی از خواص بی‌نظیر شیرین بیان درمان مشکلات معده است. همچنین این گیاه دارویی، بسیاری از مشکلات پوستی مثل اگزما و خارش را درمان می‌کند. درباره خواص شیرین بیان هر چه بگوییم باز هم کم است، با مجله دلتا همراه باشید.

    گیاه شیرین بیان بومی جنوب اروپا و آسیا است و به عنوان ” ریشه شیرین ” معروف است؛ ریشه این گیاه بسیار شیرین و سرشار از مواد معدنی مفید مثل فسفر، کلسیم، کلوئین، آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، سیلیسیم و روی است.

    همانطور که گفتیم، شیرین بیان در آشپزی کاربرد زیادی دارد، در طب سنتی چینی از این گیاه استفاده فراوانی می‌شود؛ شیرین بیان به گیاه صلح طلب هم معروف است. با ما همچنان همراه باشید تا درباره خواص شیرین بیان بیشتر بدانید.

    خواص عصاره شيرين بيان

    بعد از گل گاو زبان، اسطوخودوس، بابونه و آویشن حالا نوبت به این گیاه دارویی رسیده است. درباره خواص شیرین بیان یا گیاه صلح طلب هرچه بگوییم، باز هم کم است، از این به بعد، مشکلات روده، معده، کبد و سرماخوردگی و عفونت های ویروسی خود را به گیاه شیرین بیان بسپارید. در ادامه با فواید شیرین بیان بیشتر آشنا می‌شویم:

    آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در عصاره شیرین بیان سلامت قلب را تضمین می‌کند و برای کنترل دیابت یک گزینه عالی است. این گیاه مانع از تشکیل پلاک در شریان های بدن می‌شود و از عروق قلب محافظت می‌کند.

    شیرین بیان یک گیاه ضد التهاب است، در طب سنتی ثابت شده است که آرتریت روماتوئید را می‌توان با این داروی گیاهی درمان کرد. تحقیقات نشان داده است که شیرین بیان می‌تواند سطح پروتئین و سیتوکین ها و همچنین تورم مفاصل را کاهش دهد.

    شیرین بیان خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد که می‌تواند از سلول های کبد و چربی بالای آنها محافظت کند؛ گلیسیریزین موجود در شیرین بیان می‌تواند سموم ناشی از اختلال کبد را درمان کند.

    طبق مطالعات دانشمندان، اسید گلیسیریزین موجود در شیرین بیان می‌تواند در برابر رشد هلیکوباکتر پیلوری از فرد محافظت کند، اگر مشکل سوء هاضمه دارید، مصرف جوشانده شیرین بیان را فراموش نکنید.

    ریشه شیرین بیان را دست کم نگیرید. اگر دچار سندروم پیش از قاعدگی هستید، شیرین بیان با مواد غنی مثل ایزوفلاون ها می‌تواند به شما کمک کند. شیرین بیان یک ماده مغذی است که به تعادل هورمون های خانم ها کمک می‌کند. این ماده می‌تواند گر گرفتگی های ناشی از یائسگی خانم ها را برطرف کند.

    شیرین بیان در جلوگیری از نقص عملکرد غده ها و هورمون های بدن بسیار مؤثر است؛ مصرف این ماده می‌تواند هورمون استرس را در فرد کنترل کند.

    گیاه شیرین بیان مشکل سل ریوی را درمان می‌کند، این گیاه ضد التهاب و ضد میکروب در برطرف کردن آسم و عفونت ریه تاثیر می گذارد . شیرین بیان حاوی گلیسیریزین اسید است که در درمان بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی هم بسیار مؤثر است. اثر ضد ویروسی این گیاه آنقدر قوی است که می‌تواند عفونت ناشی از تب خال را هم درمان کند.

    گیاه شیرین بیان گلودرد، سرفه، سرماخوردگی، برونشیت و بیماری های ریوی و عفونت های ناشی از آن را درمان می‌کند. اگر اختلال تنفسی یا آنفولانزا دارید، این گیاه ویروس کش را امتحان کنید.

    همانطور که گفتیم، شیرین بیان خاصیت ضد باکتری دارد که در نابود کردن ویروس های بدن موثر است. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که شیرین بیان می‌تواند ویروس عفونی ایدز و هپاتیت را کنترل و درمان کند. گلیسیریزین موجود در ریشه های این گیاه به مهار تکثیر ویروس کمک می‌کند؛ برای کنترل عفونت ناشی از این بیماری ها از عرق شیرین بیان استفاده کنید.

    چای یا عرق شیرین بیان می‌تواند به درمان مشکلات باروری در خانم هایی که اختلالات هورمونی مثل پلی کیستیک تخمدانی دارند، کمک کند. این گیاه هورمون استروژن را در بدن خانم ها تنظیم و قاعدگی و زمان تخمک گذاری آنها را منظم می‌کند.

    عصاره و عرق شیرین بیان می‌تواند شما را لاغر تر کند. فلانوئید های موجود در این گیاه، با چاقی و چربی های زائد بدن مبارزه می‌کنند، مصرف روزانه این گیاه باعث تناسب اندام شما می‌شود.

    زیبایی پوست و موی خود را به طب سنتی و دارو های گیاهی بسپارید. در این میان، انتخاب گزینه گیاهی شیرین بیان می‌تواند برای شما معجزه کند. این گیاه التیام دهنده عالی پوست او در درمان اگزما و دیگر بیماری های پوستی موثر است. اگر یک ضد آفتاب طبیعی می‌خواهید عصاره این گیاه را امتحان کنید. همچنین ریشه این گیاه، شوره سر را درمان می‌کند و باعث تحریک و تقویت پیاز مو می‌شود.

    شیرین بیان با مواد غنی که دارد، افسردگی را کنترل و درمان می‌کند؛ این مسئله به خصوص بعد از زایمان برای خانم ها بسیار مؤثر است؛ چون مصرف عرق و ریشه شیرین بیان، برای درمان افسردگی بعد از زایمان گزینه مناسبی است. کلسیم، بتاکاروتن و منیزیم در این گیاه، ضد افسردگی و  درمان کننده اختلال عصبی ( فلج بل ) است.

    نظر شما درباره شیرین بیان و خواص این گیاه چیست؟ اگر تا به حال ریشه یا عرق این گیاه را امتحان نکرده‌اید، همین حالا دست به کار شوید و خود را به خوردن یک فنجان چای یا دمنوش گیاهی شیرین بیان مهمان کنید.


    ۵ دی، ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ


    بسیار مفید


    پاسخ


    ۴ دی، ۱۳۹۸ در ۶:۵۰ ب٫ظ


    مفید بود

    خواص عصاره شيرين بيان


    پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌سایت

    ماء الشعیری که دانه‌های جو در آن وجود داشته باشند، پرکالری، اما کم‌چرب است. یک فنجان متوسط…

    اگرچه وصیت کننده (موصی) می‌تواند تمام اموال و دارایی‌های خود را برای بعد از فوت وصیت کند، اما این ورثه هستند که باید وصیت بیشتر از ثلث را قبول کنند. در واقع، زمانی‌که متوفی بیشتر از یک‌سوم اموال خود را وصیت کرده باشد ورثه می‌توانند این وصیت را قبول یا رد کنند که این امر برای رعایت حقوق ورثه است.

    خواص عصاره شيرين بيان
    خواص عصاره شيرين بيان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *