خواص عسل براي پوست و مو

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 

اغلب ما عسل را به‌عنوان یک شیرین‌کننده‌ی سالم می‌شناسیم، اما خوب است بدانید که ترکیبات عسل می‌تواند برای پوست و مو هم مفید باشد. عسل که توسط کیمیاگری به نام زنبور تولید می‌شود مجموعه‌ای از شهدگل‌ها، صمغ و گرده‌ی گل است که به حفظ رطوبت و مبارزه با پیری و انواع باکتری‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این عسل ترکیبی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر شفابخشی‌ است که می‌تواند به سلامت پوست و موی شما کمک کند. اما حواس‌تان باشد دفعه‌ی بعدی که به سراغ قفسه‌ی عسل در فروشگاه رفتید به دنبال عسل بگردید که خام یا اصطلاحا فراوری یا پاستوریزه نشده باشد. چون این عسل حاوی آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌های فیتونوتریون (phytonutrient) -ماده‌ای موجود در برخی گیاهان که برای سلامتی انسان مفید است و به جلوگیری از انواع بیماری‌ها کمک می‌کند- فعال‌تری است که فواید آن را چندین برابر می‌کند.

با این نوشته همراه باشید می‌خواهیم درباره‌ی فواید عسل برای پوست و مو و چند دستورالعمل ساده‌ی تهیه‌ی ماسک که حاوی این ماده‌ی شگفت‌انگیز است با شما صحبت کنیم.

عسل به‌خاطرِ نوع ماده‌ی هیدروکسی‌ای که در خود دارد رطوبت را حفظ می‌کند. این ماده باعث می‌شود پوست رطوبت هوا را جذب کند و این رطوبت را در لایه‌های زیرین خود نگه دارد. این ماده به نفوذ بیشتر رطوبت به لایه‌های عمقی‌تر پوست و هیدراته نگه‌داشتن طولانی‌مدت پوست کمک می‌کند.

پوست صورت‌تان را تمیز بشویید و خشک کنید سپس یک قاشق غذاخوری عسل خام را روی پوست صورت خود به‌خوبی پخش کنید، بگذارید ۱۵تا ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند سپس با آب ولرم بشویید.

آنزیم‌های موجود در عسل خام، روشن‌کننده‌ی پوست هستند و منافذ آن را تمیز و شفاف نگه‌ می‌دارند. اگر عسل را که خاصیت ضدباکتریایی دارد با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنیم ترکیب به‌دست آمده مانع ایجاد باکتری‌هایی می‌شود که تعادل پوست را به هم می‌زنند و پوست را ملتهب می‌کنند.

دوره مقدماتی php

یک قاشق غذاخوری عسل خام را با ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب کنید و برای پاکسازی پوست به‌صورت دورانی روی پوست خشک ماساژ بدهید. حواس‌تان باشد از این ترکیب به پوست نازک اطراف چشم‌هایتان نزنید. بعد از ماساژ پوست با این پاک‌کننده‌ی طبیعی می‌توانید پوست‌تان را با آب‌ولرم بشویید.

عسل سرشار از آنزیم‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و سایر موادمغذی‌ای است که تقویت‌کننده پوست هستند و پوست را هیدراته نگه می‌دارند. از طرفی جوش‌شیرین هم به‌عنوان یک لایه‌بردار ملایم شناخته می‌شود که لایه‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد سلول‌های جوان و تازه‌ی پوست نمایان شوند و پوست روشن‌تر به‌نظر برسد. پس ترکیب این دو ماده هم می‌تواند پوست شما را پاکسازی کند.

دو قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری جوش‌شیرین مخلوط کنید. پوست صورت‌تان را با آب نمناک کنید و این ترکیب را به آرامی و با حرکات دورانی روی پوست بمالید و سپس پوست‌تان را با آب بشویید.

همان‌طور که می‌دانید عسل روشن‌کننده‌ی پوست است و ترکیبات ضد التهابی و ضدباکتریایی آن جای زخم‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند و به بهبود و بازسازی بافت تازه‌ی پوست نیز کمک می‌کند. خواص آبرسانی عسل و روغن زیتون یا نارگیل همراه با هم می‌تواند به احیای پوست شما کمک کند و ماساژ ملایم، آرام و منظمِ این ترکیبات روی پوست، گردش خون زیر پوست شما را افزایش می‌دهد و پوست را بازسازی می‌کند.

ابتدا یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را روی محل زخم بگذارید و به آرامی یک تا دو دقیقه با نوک انگشتان‌تان ماساژ بدهید. یک دستمال مرطوب گرم را روی آن قرار بدهید تا سرد شود. این کار را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

عسل خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد که به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. به‌خاطر این خواص ضدالتهابی، عسل می‌تواند قی و سوزش پوست را آرام کند.

مقداری عسل را به نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست بزنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب گرم پوست‌تان را بشویید.

عسل نه فقط یک آبرسان خوب برای پوست بدن است بلکه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، پوست را ترمیم می‌کند و در مقابل آسیب‌های ناشی از محیط زیست و اکسیداسیون از آن محافظت می‌کند.

دو قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم خوب حل کنید سپس آن را در وان حمام بریزید و حمام کنید.

عسل سرشار از مواد مغذی و آنزیم‌هایی است که پوست را تغذیه می‌کند و آن را التیام می‌بخشد و همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم حاوی نوعی ماده‌ی هیدروکسی است که باعث جذب رطوبت توسط پوست و حفظ این رطوبت می‌شود. روغن نارگیل را هم که یک نرم‌کننده و محافظت‌کننده‌ی طبیعی است همگی می‌شناسید. از طرفی اسید استیک موجود در سرکه‌ سیب هم پوست خشن را نرم می‌کند و با متعادل نگه‌داشتن pH پوست، سلامت آن را افزایش می‌دهد. پس ترکیب این مواد می‌تواند از آنها یک مرطوب‌کننده‌ی خوب برای نرم کردن و مرطوب نگه‌داشتن کوتیکول یا همان پوستک نازک اطراف ناخن‌ها بسازد.

یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را روی کوتیکول ناخن‌های دست‌تان بگذارید و ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان بدهید. سپس دست‌تان را با آب‌ولرم بشویید.

آنزیم‌ها و مواد مغذی عسل روی موها هم تأثیر مثبتی دارد و به آنها درخشندگی ملایمی می‌دهد. روغن نارگیل هم می‌تواند به لایه‌ی میانی مو نفوذ کند و موجب نرمی کوتیکول مو شود این امر باعث می‌شود رشته‌های موهای شما درخشان‌تر شده و حالت دلخواه شما را بگیرد.

یک قاشق غذاخوری عسل خام را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط جادویی‌تان را وقتی موهایتان کمی نم‌دار است به دوسوم پایینی ساقه‌ی موها بزنید. از نوک موها شروع کنید و به سمت بالا بروید. بگذارید ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند و سپس دوباره موهایتان را بشویید.

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم عسل حاوی نوعی ماده‌‌ی هیدروکسی است. این ماده به تنظیم و حفظ رطوبت مو کمک می‌کند. به‌علاوه عسل یک ماده‌ی تقویت‌کننده‌ی فولیکول مو برای رشد سالم موها محسوب می‌شود.

یک قاشق غذاخوری عسل را با مقدار کمی از شامپوی مورد علاقه‌تان مخلوط کنید و موهایتان را با این مخلوط بشویید و سپس آب بکشید. این کار موهایتان را تقویت کرده و به رشد آن کمک می‌کند.

در عسل آنزیمی وجود دارد به نام گلوکز اکسیداز، این آنزیم باعث می‌شود که پراکسیدهیدروژن در مو به آرامی آزاد شود و به‌خاطر وجود همین ویژگی، عسل موجب روشن‌شدن رنگ مو می‌شود.

سه قاشق غذاخوری عسل را در دو قاشق غذاخوری آب حل کنید. محلول‌تان را روی موهای تمیز و نمناک بمالید و بگذارید یک ساعت روی موهایتان بماند. سپس موهایتان را بشویید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر این کار را هر روز تکرار کنید.

از آنجایی که عسل یک ماده‌ی ترمیم کننده محسوب می‌شود توانایی این را دارد که عمل آب‌رسانی را تا عمیق‌ترین لایه‌های پوست در معرض نور آفتاب گسترش دهد. از طرفی آلوئه‌ورا هم ماده‌ای است که همانند عسل خواص ضدالتهابی قوی دارد. پس ترکیب این دو ماده می‌تواند پوست آفتاب سوخته‌ی شما را التیام بخشد و به بهبود دوباره‌ی پوست کمک کند.

عسل و ماده‌ی ژلاتینیِ آلوئه‌ورا را با نسبت یک به دو یعنی یک قسمت عسل و دو قسمت آلوئه‌ورا با هم مخلوط کنید. می‌توانید از این ترکیب بر روی پوست آفتاب‌ سوخته استفاده کنید و تأثیر شگفت‌انگیز آن را ببینید.

برگرفته از: womenshealthmag


همه افراد به طور معمول روزانه ۲۰تا۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهند. اما ریزش مو بیش از این مقدار باعث کم مویی فرد می شود. علت ریزش مو متفاوت است از جمله نبود تعادل هورمونی، مراقبت نکردن از مو، سوءتغذیه، مصرف بعضی از داروها از جمله داروهای غنی از ویتامینA یا داروهایی که برای درمان بیماری های مختلف مانند نقرس، فشار خون، اختلال تیروئید و افسردگی تجویز می شود. اگر چه ریزش مو ناشی از موارد یاد شده را نمی توان کاملاً کنترل کرد اما با به کار بستن شیوه هایی، می توان آن را کاهش داد.

عسل خاصیت های فراوانی دارد که از جمله آن، پیشگیری از ریزش مو است.

 

چگونه عسل مانع از ریزش مو می شود؟

 

۱ -بالا بودن میزان قند عسل، باعث حفظ آب و در نتیجه حفظ رطوبت مو می شود. این رطوبت باعث نرم ماندن پوست دور ناخن نیز می شود.

۲ -عسل خاصیت ضدباکتریایی دارد که پوست سر را سالم نگه می دارد و شوره سر و در نتیجه ریزش مو را کاهش می دهد.

 

خواص عسل

 

۱ -نرم کننده بسیار مناسبی است. قبل از حمام یک سهم عسل را با ۲ سهم روغن زیتون مخلوط کنید و نیم ساعت قبل از حمام به مو بمالید. میزان روغن را بر حسب نوع موی خشک یا چرب تنظیم کنید.

۲ -اگر مو بیش از حد در معرض نور خورشید، قرار بگیرد خشک و کدر می شود. این کدری را می توان با مالیدن مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری عسل و دو پیمانه آب ولرم به مو از بین برد.

 

نکات مراقبتی هنگام استفاده از عسل برای تقویت مو:

 

برای پیشگیری از عوارض جانبی مانند ایجاد چسبندگی لازم است به این نکات توجه کنید:

از عسل به میزان بسیار کمی استفاده کنید.

برای نرم کردن مو، عسل را با روغن مخلوط کنید.

هرگز عسل را گرم نکنید.

 

درمان ساده و آسان برای مراقبت از مو:

 

یک قاشق مرباخوری پودر دارچین رابا یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی و روغن زیتون به میزان کافی مخلوط کنید و روی پوست سر قرار داده و ماساژ دهید و پس از ۲۰ دقیقه بشویید. برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، این کار را حداقل هفته ای ۳ بار تکرار کنید.

مقداری عسل و روغن زیتون را به شامپوی ملایم اضافه و از آن استفاده کنید تا مو تمیز، براق و نرم شود.

شب یک چهارم پیمانه آب پیاز را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و به پوست سر بمالید و روز بعد بشویید.

زرده تخم مرغ را با مقدار خیلی کم عسل (حدود یک قاشق غذاخوری) مخلوط کنید و به پوست سر بمالید. پس از ۳۰ دقیقه سر خود را بشویید.

 

شیوه های دیگر برای مراقبت از مو:

 

اگر چه استفاده از عسل برای مراقبت از مو راهکار مناسبی است اما برای به دست آوردن نتیجه بهتر لازم است برنامه غذایی سالمی را اتخاذ کنید؛ به عنوان مثال، میوه های تازه، انواع سبزی، مغز، جوانه، شیر، غلات سبوس دار، سویا و ماهی را که مصرف آن نه تنها برای مو بلکه برای سلامت بدن نیز مفید است، در برنامه غذایی خود بگنجانید.

برای رفع چربی مو و شوره سر، ۱۵ دقیقه قبل از حمام کردن روی موهای خود آب لیمو بمالیدهمچنین ماساژ پوست سر با انگشت، باعث بهبود گردش خون و مانع از ریزش مو می شود.

۲یا ۳بار در هفته، یک لیوان کوچک آب اسفناج میل کنید.

 مصرف آب زیاد نیز مانع از ریزش مو می شود.

منبع:سلامت نیوز 

 

 


خانه

موبایل

 

 

 


 

از زمان ملکه کلوپاترا تا ملکه صبا ،عسل برای زیبایی پوست خانمها به کار میرفته است.در قرن هیجده ملکه آن زمان انگلیستان ،موهایش را به وسیله لوسیونی که از عسل درست می شد رنگ میکرد و رنگ موی درخشان ملکه در دربار آن روز معروف بوده است در دربار فرانسه کنتس ها عسل را به وسیله کرم و شیر پاکنی که از آن درست میشد مصرف می کردند.

 

لولامونتز زیبای آشوبگر قرن نوزده ،زیبایی خیره کننده خویش را در مایه کرمی که در منزل تهیه میکرد می دانست و آن عبارت بود از 2 قاشق عسل و یک قاشق روغن زیتون که پانزده دقیقه بر روی صورت می ماند

 

طریقه استفاده عسل در ماسکهای زیبایی

 

ماسکهای زیبایی برای پاک کردن پوست و تقویت استفاده می شود.شاید تا به حال از خواص عسل زیاد شنیده باشید . منظورم خواص خوراکی و مزایای تغذیه ای آن نیست . بد نیست بدانید عسل اثرات معجزه آسایی بر پوست دارد . معمولا در دستور ماسک های مختلفی که برای صورت توصیه می شود ، عسل هم وجود دارد . درست است که در هنگام استفاده پوست چسبناک و غیر قابل تحمل می شود ، اما شادابی و تمیزی که بعد از شست و شو به جای می ماند ، شما را وسوسه می کند تا باز هم از آن استفاده کنید . اصولا سالم ترین ماسک های صورت آنهایی هستند که در منزل و توسط خود شما تهیه می شوند . چرا که در تهیه آنها از مواد صد در صد طبیعی و بدون هیچ ماده ی افزودنی استفاده می کنید . قبل از گذاشتن ماسک روی صورت باید کاملا بقایای کرم ها و مواد آرایشی را با پنبه ی آغشته به ماده ی پاک کننده از صورت خود پاک کنید . سپس پوست صورتتان را با آب ولرم و صابون بشویید و ماسک را به صورت دورانی با حرکات دست از اطراف بینی و لب به سمت گونه ها بزنید . همچنین پیشانی و چانه را نیز با ماسک بپوشانید . اطراف چشم و لب ها را خالی نگه دارید . اگر ماسک بعد از 20-15 دقیقه اثرات خود را گذاشته و باید شسته شود ، به آرامی مواد را با آب ولرم از صورت خود پاک کنید . مطلقا به هنگام پاک کردن ماسک از صابون استفاده نکنید . می توانید در هنگامی که ماسک بر صورت دارید ، ورزش های آرام بخش یا حرکات یوگا انجام دهید . شادابی و لطافت پوست همراه با آرامش روحی ارمغان این 30 دقیقه برای شماست

 

ماسک شاداب کننده پوست

 

مواد اولیه:

 

دو قاشق غذا خوری آرد جو

 

دو قاشق چایخوری پودر نعناع

 

دو قاشق غذا خوری عسل

 

سه قاشق غذا خوری شیر

 

طرز تهیه و مصرف

 

عسل ،آرد جو و پودر نعناع را مخلوط نموده تا به صورت خمیر در آیدآنقدر شیر به مخلوط اضافه نماییدتا حالت کشدار پیدا کنداما خیلی روان نباشد

 

صورت و گردن را تمیز شسته،موها را عقب بزنید مواد را به صورت مالیده و مراقب زیر چشمان باشید. مدت نیم ساعت صبر کرده سپس صورت را با آب ولرم بشوییدصورت را خشک کرده و کرم مرطوب کننده مصرف کنید این ماسک پوست را صاف و عمیقا تمیز می کند

 

ماسک پاک کننده و ترمیم کننده منافذ پوست

 

مواد اولیه:

 

دو قاشق غذا خوری عسل

 

یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ

 

طرز تهیه و مصرف

 

مواد فوق را مخلوط کرده صورت را آماده نماییدو ماسک فوق را با دست به مدت 3 دقیقه به صورت ماساژ دهیدنیم ساعت استراحت نموده سپس صورت را با آب ولرم شسته و کرم مرطوب کننده مصرف کنید می توانید هفته ای دو مرتبه از این کرم استفاده کنید

 

این ماسک سلولهای مرده و چروک را از صورت دور می نماید و همچنین برای پوست های خشک و خشن مناسب است

 

خانمها در هر سنی می توانند از این ماسک استفاده کنند

 

ماسک عسل و ماست

 

مواد اولیه:

 

دو قاشق ماست

 

یک قاشق عسل

 

طرز تهیه و مصرف

 

دو قاشق ماست و یک قاشق عسل را با هم مخلوط کنید . این مایع را به نحو ذکر شده روی پوست بگذارید و بعد از 20-15 دقیقه شست و شو دهید . عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی باعث باز شدن منافذ پوست و خروج جوش های سر سیاه خواهد شد . همچنین ماست با حفظ تعادل اسیدی پوست به شادابی آن و جلوگیری از جوش های چرکی کمک خواهد کرد .

 

ماسک سیب و عسل

 

مواد اولیه:

 

سیب

 

یک قاشق عسل

 

طرز تهیه و مصرف

 

سیب را بشویید و همراه پوست رنده کنید . یک قاشق عسل را روی آن بریزید ، کاملا مخلوط کنید و به عنوان ماسک روی صورت بگذارید . این ماسک نیز اثرات نرم کنندگی و ضد آکنه دارد .

 

ماسک هلو ، زردآلو و عسل

 

مواد اولیه:

 

هلو

 

زرد الو

 

یک قاشق عسل

 

طرز تهیه و مصرف

 

هلو و زردآلو را همراه با پوست له کنید و با یک قاشق عسل ، مایعی خوشبو و مفید برای انواع پوست ها تهیه کنید .

 

ماسک خیار ، عسل و لیمو ترش

 

مواد اولیه:

 

خیار

 

دو عدد لیمو ترش

 

رنده پوست لیمو

 

یک قاشق عسل

 

طرز تهیه و مصرف

 

خیار را با پوست رنده کنید . دو عدد لیمو ترش را درون آن بچکانید و یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید . می توان از رنده شده ی پوست لیمو هم در ماسک استفاده کرد . خیار باعث سفتی پوست و جلوگیری از افتادگی ، خنک کنندگی و کاهش چین و چروک می شود .

 

ماسک موز و عسل

 

مواد اولیه:

 

موز

 

دو قاشق عسل

 

یک قاشق پودر جوانه گندم

 

طرز تهیه و مصرف

 

مخلوط موز له شده و دو قاشق عسل ، ماسک بسیار مناسبی جهت پوست های خشک است . در زمستان که دست ها نیز اغلب پوسته پوسته و خشک می شوند می توانید از این ماسک برای دستان استفاده کنید . همچنین اضافه کردن یک قاشق پودر جوانه ی گندم به این ماسک اثر آن را بیشتر خواهد کرد .

 

ماسک عسل و گلیسیرین و جوانه ی گندم

 

مواد اولیه:

 

سفیده تخم مرغ یک عدد

 

یک قاشق عسل

 

یک قاشق جوانه گندم

 

چند قطره گلیسیرین

 

چند قطره اب لیمو ترش

 

طرز تهیه و مصرف

 

یک سفیده ی تخم مرغ را کاملا بزنید . یک قاشق عسل ، یک قاشق جوانه ی گندم و چند قطره گلیسیرین و یکی دو قطره آب لیمو ترش برای بهتر شدن عطر ماسک به آن اضافه کنید . این مایع به صورت مخلوط کرم رنگی درمی آید که اثرات فوق العاده ای در نرمی و لطافت پوست دارد.

  

 

خواص عسل تنها به مصارف خوراکی و درمانی محدود نمی‌شود و همان‌طور که اجداد ما قرن‌ها پیش پی برده بودند، عسل خواص و ویژگی‌های شگفت‌انگیزی برای زیبایی پوست و مو نیز دارد.

شاید ابتدا به این فکر بیفتید که استفاده از یک ماده غذایی نسبتا گران‌قیمت برای مصارف آرایشی و بهداشتی کار مقرون به صرفه‌ای نباشد ولی واقعیت این است که از هر جهت به نفع شما خواهد بود . از یک سو از مواد کاملا طبیعی استفاده خواهید کرد و از سوی دیگر قیمت آن در مقایسه با محصولات آرایشی و بهداشتی که احتمالا بعدا مجبور به استفاده از آن‌ها خواهید شد، به مراتب کمتر است.

از عسل در تهیه ماسک مو نیز می‌توان استفاده کرد که توضیحات بیشتر در مقاله دیگری از بلاگ تخصصی اُردمی با عنوان 7 ماسک موی شگفت‌انگیز خانگی آورده شده است.

خواص عسل به گونه‌ای شگفت‌انگیز است که از مرطوب‌کنندگی تا درخشان‌سازی موها و را در بر می‌گیرد. اینفوگرافیک این هفته را بخوانید و اگر مورد دیگری از خواص عسل بود که در این اینفوگرافیک ذکر نشده بود، آن را با ما و سایر دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

 

 

زیبایی و

را
نسبت به

دهد؛ تا

بیشتر بخوانید

بخشی از اثر مرطوب کننده عسل، ناشی از این است که عسل از تبخیر آب موجود در بافت پوست جلوگیری می کند.

و بخشی از آن به دلیل توانایی آن در جذب رطوبت (یعنی جذب آب از هوا) است و بخش دیگر آن ناشی از اسیدیته ی آن است.

به دلیل همین ویژگی، جذب کننده رطوبت است که عسل با بیرون کشیدن آب از پوست پُف کرده آن را قوام می بخشد.

مالیدن آن روی پوست خشک، باعث تحریک آن برای تولید روغن پوست (سبوم) می شود.

فلاونوئیدهای عسل به بهبود وریدهای واریسی (مویرگ های گشاد شده) کمک می کند.

 

یکی از این دو پاک کننده را تهیه و به آرامی به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید تا سلول های مرده پوست را جدا کند.

سپس صورت تان را با آب گرم یا سرد خوب شستشو دهید.

عسل روان: یک قاشق مرباخوری + آب گرم: ۴ قاشق غذاخوری      با هم حل کنید تا یک پاک کننده آب عسل داشته باشید،

عسل روان: یک قاشق مرباخوری + ۴ قاشق غذاخوری شیر گرم     با هم  حل کنید تا یک پاک کننده شیری داشته باشید.

 

عسل خالص را روی صورت‌تان بمالید و اجازه دهید که مدتی روی پوست‌تان باشد تا زمانیکه خشک شود.

تقریبا پانزده دقیقه برای خشک شدن برروی پوستتان کافی است.

وقتی که خشک شد صورتتان را با آب گرم بشویید.

 

توجه: ترکیبات این ماسک ها که با عسل مخلوط می شوند، همه مغذی و فساد پذیر می باشند و فقط به اندازه مصرف باید تهیه شوند.

هرگز اضافی آن را برای مصرف بعدی نگه ندارید.

 

عسل خاصیت خورندگی زبری پوست را دارد .

و چنانچه در چندین نوبت به نقاط زبر یا ترک خورده پوست بدن، دست ها، پاها و مخصوصا پاشنه ترک خورده مالیده شود، بهبودی حاصل می گردد.

 

برگ خشک شده شاتوت را آسیبا کرده و با عسل مخلوط کنید.

مخلوط حاصل را بر تمامی لکه های صورت بمالید و هر شب ادامه دهید تا از بین برود.

 

عسل: یک قاشق سوپ خوری + دارچین: با یک قاشق چای خوری + مقداری روغن زیتون به آن بیفزایید.

خلوط فوق را ۲۰ دقیقه قبل از استحمام بر روی پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید.

 

یک برابر گلبرگ های گل محمدی را با دو برابر عسل

همه را مخلوط کرده و مخلوط آن دو را در ظرف شیشه ای در بسته بریزید.

و آن را در آفتاب و دور از گرد و غبار قرار دهید تا سرشته شود.

مخلوط آماده شده را گل قند گویند که مصرف یک قاشق غذاخوری آن پس از هر غذا، سفید شدن موهای بدن را به تاخیر می اندازد.

 

عسل علاوه بر خاصیت ضدعفونی باعث باز شدن منافذ پوست و خروج جوش های سرسیاه خواهد شد.

ماست: دو قاشق + عسل: یک قاشق

با هم مخلوط کنید و روی پوست بگذارید و بعد از 20 ـ 15 دقیقه شست‌ و شو دهید.

 

این ماسک اثر نرم‌کننده و ضدآکنه دارد.

سیب رنده شده با پوست: یک عدد + عسل: یک قاشق

همه را کاملا مخلوط کنید و به عنوان ماسک روی صورت بگذارید.

 

تخم‌مرغ: یک عدد + عسل: نصف قاشق چایخوری + شیر : یک قاشق غذاخوری

با هم مخلوط کنید و خوب به‌ هم بزنید.

این مخلوط را روی صورت و گردن بمالید و 15 دقیقه دراز بکشید، سپس با آب گرم شست‌وشو دهید.

 

ماسک بسیار مناسبی جهت پوست های خشک و چهره های خسته و بی خوابی کشیده است.

در زمستان که دست ها نیز اغلب پوسته پوسته و خشک می‌ شوند، می ‌توانید از این ماسک برای دستان خود استفاده کنید.

همچنین اضافه کردن یک قاشق پودر جوانه گندم به این ماسک اثر آن را بیشتر خواهد کرد.

موز له شده: نیم عدد + عسل: یک قاشق غذاخوری

 

این ماسک برای مقابله با جوش صورت عالی هست و برای پوست های دیگر هم استفاده می شود.

پودر دارچین: 3قاشق چایخوری + عسل:دو قاشق چای خوری

همه را با هم مخلوط کنید تا یک مرهم قابل استفاده به دست آید.

شما می توانید ماسک را در نواحی جوش زده و یا کل صورت اعمال کنید.

پس از یک ساعت صورت را بشویید.

این ماسک جوش صورت باید برای دو هفته مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته: این ماسک نتایج خیلی خوبی برای جوش دارد اما شما باید صبور باشید چون نتایج آن به صورت انی نیستند.

عسل و دارچین هردو خاصیت ضدمیکروبی دارند و برای پوست مفیدند.

خیلی از افراد نسبت به دارچین حساسیت دارند و ممکن است افراد با پوست های حساس دچار علایم آلرژی شود .

پس حتما قبل از استفاده، آن را بر روی نقطه دیگری از پوستتان امتحان کنید.

 

این ماسک هم برای درمان جوش صورت مورد استفاده قرار می گیرد و برای پوست های مختلف به کار می رود.

شیر تازه: 2 قاشق مرباخوری + عسل: 2 قاشق مرباخوری + آب یک لیموترش تازه + ماست ساده: یک قاشق مرباخوری

همه مواد را داخل یک ظرف به خوبی هم بزنید تا یک دست شود.

یک لایه نازک از مخلوط را بر صورت و گردن خود به آرامی بمالید چند دقیقه صبر کنید تا ماسک خشک شود.

بعد یک لایه دیگر روی پوستتان بمالید برای ده دقیقه صبر کنید و ماسک را با آب ولرم شستشو دهید.

این ماسک را 3 تا 4 بار در هفته استفاده کنید.

بهتر است که همان وقتی می خواهید از ماسک استفاده کنید آن را تهیه کنید.

سیتریک اسید موجود در لیمو و شیر با عث تمیز شدن پوست می شود.

ماست باعث نرم شدن پوست و لیمو باعث خشک شدن پوست می شود.

پس اگر شما پوست خشکی دارید از لیمو در تهیه ماسک ها استفاده نکنید.

 

این ماسک یکی از بهترین ماسک های صورت برای پوست می باشد.

مخصوصا برای کسانی که صورت های خیلی حساس دارند.

ژل آلوئه ورا: یک قاشق مرباخوری + عسل: یک قاشق مرباخوری

مواد تشکیل دهنده را به خوبی هم بزنید تا یک مخلوط همگن به دست آید.

و آن را به آرامی روی صورتتان بمالید و بعد از خشک شدن ماسک آن را بشویید.

آلوئه ورا به خاطر خواص مفیدی که برای پوست دارد مشهور است و ترکیب آن باعسل معجزه می کند.

 

این ماسک برای پوست های خشک مناسب است.

سفیده تخم مرغ: یک عدد + عسل: یک قاشق مرباخوری + روغن زیتون: یک قاشق مرباخوری

مواد را به خوبی هم بزنید تا یک مخلوط مناسب برای استفاده به دست آید.

ماسک را بر روی صورت خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه صبر آن را با آب ولرم شستشو دهید.

اگر صورت خیلی خشکی دارید از روغن زیتون بیشتری استفاده کنید.

 

همه افراد به طور معمول روزانه ۲۰تا۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهند.

اما ریزش مو بیش از این مقدار باعث کم مویی فرد می شود.

علت ریزش مو متفاوت است از جمله نبود تعادل هورمونی، مراقبت نکردن از مو، سوءتغذیه،مصرف بعضی از داروها از جمله داروهای غنی از ویتامینA یا داروهایی که برای درمان بیماری های مختلف مانند نقرس، فشار خون، اختلال تیروئید و افسردگی تجویز می شود.

اگر چه ریزش مو ناشی از موارد یاد شده را نمی توان کاملاً کنترل کرد اما با به کار بستن شیوه هایی، می توان آن را کاهش داد.

عسل خاصیت های فراوانی دارد که از جمله آن، پیشگیری از ریزش مو است.

 

۱ – بالا بودن میزان قند موجود در آن ، باعث حفظ آب و در نتیجه حفظ رطوبت مو می شود. این رطوبت باعث نرم ماندن پوست دور ناخن نیز می شود.

۲ – و همچنین به دلیل دارا بودن خاصیت ضدباکتریایی ، پوست سر را سالم نگه می دارد و شوره سر و در نتیجه ریزش مو را کاهش می دهد.

 

۱ – نرم کننده بسیار مناسبی است. قبل از حمام یک سهم عسل را با ۲ سهم روغن زیتون مخلوط کنید و نیم ساعت قبل از حمام به مو بمالید.

میزان روغن را بر حسب نوع موی خشک یا چرب تنظیم کنید.

۲ – اگر مو بیش از حد در معرض نور خورشید، قرار بگیرد خشک و کدر می شود.

این کدری را می توان با مالیدن مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری عسل و دو پیمانه آب ولرم به مو از بین برد.

 

برای پیشگیری از عوارض جانبی مانند ایجاد چسبندگی لازم است به این نکات توجه کنید:

از عسل به میزان بسیار کمی استفاده کنید.

برای نرم کردن مو، عسل را با روغن مخلوط کنید.

هرگز عسل را گرم نکنید.

 

پودر دارچین: یک قاشق مرباخوری + عسل طبیعی: یک قاشق غذاخوری + روغن زیتون: به میزان کافی

همه را با هم مخلوط کنید و روی پوست سر قرار داده و ماساژ دهید و پس از ۲۰ دقیقه بشویید.

برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، این کار را حداقل هفته ای ۳ بار تکرار کنید.

مقداری عسل و روغن زیتون را به شامپوی ملایم اضافه و از آن استفاده کنید تا مو تمیز، براق و نرم شود.

آب پیاز: یک چهارم پیمانه + عسل: یک قاشق غذاخوری

همه را با هم مخلوط کنید و شب به پوست سر بمالید و روز بعد بشویید.

زرده تخم مرغک یک عدد + عسل: حدود یک قاشق غذاخوری

مخلوط کنید و به پوست سر بمالید. پس از ۳۰ دقیقه سر خود را بشویید.

 

پژوهشی که در نشریه درماتولوژی در سال ۲۰۰۲ منتشر شد.

و طبق آزمایشات به عمل آمده، نشان داد رویش مجدد موهای افرادی که به ریزش و طاسی موی سر دچارند و به مدت یک ماه روزانه یک مرتبه از این ماسک به سر خود زدند، شاهد رویش مجدد موی سر خود بطور چشمگیری بوده اند .

 

این ماسک گیاهی درمانی معجزه آسا در درمان ریزش و طاسی موی سر است و در درمان سفیدی مو، عفونت پوست سر و شوره و ریزش ابرو و شفافیت موی سر نیز بسیار موثر است.

پیاز: یک عدد + عسل : دو قاشق چایخوری + یکی از این روغنهای (روغن های، کنجد، نارگیل، خردل و روغن بادام، زیتون، نعناع، رزماری): یک قاشق مربا خوری .

این روغن ها گزینه های خوبی هستند زیرا باعث رویش مو می شوند.

یک عدد پیاز را پوست بکنید و رنده کنید سپس از یک پارچه توری برای گرفتن آب پیاز استفاده کنید.

و یا می توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید .

سپس ۲ قاشق چایخوری عسل و یک قاشق مربا خوری روغن زیتون به آن اضافه کنید.

و برای از بین بردن بوی پیاز و خواص بیشتر می توانید از یک قاشق مربا خوری آبلیمو یا گلاب استفاده کنید.

این ترکیب را به قسمت های طاس و یا تمام کف سر خود بزنید.

روی سرتان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و بگذارد حداقل 2 ساعت روی موی سرتان بماند.

سپس سرتان را با یک شامپوی گیاهی بدون مواد شیمیایی یا شامپوی بچه بشویید.

 

گردآورنده:مجله زیبایی

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخت لونگان x بخوانید...