خواص شربت سرکه شیره انگور

دوره مقدماتی php
خواص شربت سرکه شیره انگور
خواص شربت سرکه شیره انگور

خواص معجره آسای سرکه شیره

 

شربت سرکه شیره یکی از شربت های مفید توصیه شده توسط طب سنتی است که علاوه بر طبیعی بودن خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و با تمام مزاج ها نیز موافق است.در روایات آمده است که سرکه شیره نوشابه ی مخصوص امیرالمومنین بوده است.

خواص سرکه شیره :

مهمترین خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدناز بین بردن لکه‌های پوستی و شفافیت پوستکاهش کلسترول مضر و تری گلیسیرید خونکمک به تناسب اندام در صورت مصرف مداومبهبود وضعیت گوارش و اشتهای کسانی که میل به غذا ندارندافزایش سطح هوشیاری و نشاط جسمیتوافق با همه مزاج هاکمک به رفع کمخونیتنظیم و کاهش قند خونافزایش میل و توانایی جنسیافزایش رشد کودکان کم وزنهضم کننده غذاهای مختلفاصلاح خون

خواص شربت سرکه شیره انگور

دوره مقدماتی php

ادامه مطلب :

روش مصرف سرکه شیره :برای مصرف عمومی ۳ قاشق سرکه شیره را همراه با یک لیوان آب سرد مخلوط نموده و به صورت شربت به صورت روزانه میل نمایید.دستور تهیه شربت سرکه شیره :سرکه انگور خانگی را با شیره انگور به نسبت 1 به 10 «شیره انگور 10 برابر سرکه باشد» مخلوط کرده و با هم بجوشانید تا چند قل بخورد با کمی آب رقیق کرده و بنوشید.

سرکه شیره را میتوانید به صورت آماده از عطاری های معتبر هم خریداری نماییددیابتی ها قبل از مصرف حتما با یک پزشک طب سنتی مشورت نمایند.درصورتی که این شربت به عنوان دارو و برای اصلاح خون برای شما تجویز شده حتما مطابق دستور پزشک طب سنتی خود آن را مصرف نمایید.

منبع: کانال طب سنتی

فرم در حال بارگذاری …

این بخش تنها می تواند توسط جاوا اسکریپت نمایش داده شود.

  فید نظر برای این مطلب

برندگان این ماه زولا جوایز نقدی خود را دریافت کردند.

برندگان این ماه زولا جوایز نقدی خود را دریافت کردند.

زولا، برای آرامش اعصاب و روان!

زولا، برای آرامش اعصاب و روان!

برندگان این ماه زولا جوایز نقدی خود را دریافت کردند.

خواص شربت سرکه شیره انگور

برندگان این ماه زولا جوایز نقدی خود را دریافت کردند.

زولا، برای آرامش اعصاب و روان!

زولا، برای آرامش اعصاب و روان!

رمان‌تيك (معرفي جذاب‌ترين رمان‌هاي داراي پيام تربيتي براي نوجوانان) – پديدآور: معاونت پژوهش مؤسسه مصباح الهدي – انتشارات: شفق – تعداد صفحات: 336

بسياري از كساني كه دغدغه تربيت دارند (اعم از والدين، معلمان (به ويژه معلمان پرورشي)، فعالان فرهنگي و …) به دنبال اين هستند كه در مسير تربيت از ظرفيت بسيار ارزشمند و گسترده كتاب استفاده كنند، چرا كه كتاب به ويژه در غالب ادبيات داستاني‌اش، مي‌تواند جايگزيني مناسب براي طرح شعارهاي فرمايشي و روشي براي آموختن شيوه برخورد با مسائل و مشكلات باشد. اما در مسير استفاده از كتاب براي تربيت، والدين و مربيان با اين سؤال مواجهند كه چه كتابي را به منظور انتقال چه پيامي به مخاطب كودك و نوجوان خود پيشنهاد دهند. ضمن آنكه تعداد قابل توجهي از كتاب‌هايي كه داراي پيام‌هاي مناسب هستند، از جذابيت كافي براي مخاطب كودك و نوجوان نيز برخوردار نيستند. اين اثر در حقيقت تلاشي است در خور در راستاي پاسخ به پرسش چه بخوانيمِ نسل نوجوان. البته مخاطب اصلي اين كتاب خود نوجوانان نيستند، بلكه مربيان و والديني هستند كه خواستار در اختيار داشتن فهرست منابع مناسب براي مطالعه نوجوانانشان هستند.

«رمان‌تيك» كه جلد پنجم از مجموعه «تربيت با كتاب» است، مشتمل بر معرفي توصيفي 130 عنوان از جذاب‌ترين رمان‌ها و داستان‌هاي داراي پيام تربيتي براي نوجوانان است. اين 130 عنوان، حاصل بررسي دقيقِ بيش از 600  اثر داستانيِ ايراني و خارجي است كه با دو معيار اساسي جذابيت و داشتن حداقل يك پيام متناسب با فرهنگ اسلامي – ايراني ما گزينش شده‌اند.  در گرداوري اين مجموعه به سه عنصر «علاقه»، «نياز» و «روحيه‌هاي» نسل نوجوان ايراني توجه ويژه شده است و مربيان با در نظر گرفتن اين مؤلفه‌ها بايد متناسب با روحيات و علايق و نيازهاي مخاطب خود به ارائه پيشنهاد مناسب از اين مجموعه اقدام نمايند. براي معرفي هر يك از اين 130 عنوان،  9 قسمت در نظر گرفته شده است كه عبارتند از: شناسنامه كتاب، خلاصه داستان، موضوع اصلي، پيام اصلي، پيام‌هاي فرعي، ميزان و عوامل جذابيت، بهره‌هاي تربيتي و بينشي، مخاطب و آسيب‌شناسي. مربي با مطالعه اين قسمت‌ها به خوبي مي‌تواند تشخيص دهد كه آيا پيشنهاد اين كتاب به مخاطبش براي منظور تربيتي مد نظرش مفيد است يا خير. اين 130 عنوان در شش بخش تقسيم شده‌اند. بخش نخست با عنوان داستان‌هاي اجتماعي شامل 26 داستان ايراني و 24 داستان خارجي، بخش دوم با عنوان داستان‌هاي مربوط به انقلاب اسلامي شامل 10 داستان، بخش سوم با عنوان داستان‌هاي تاريخي شامل 7 داستان، بخش چهارم با عنوان داستان‌هاي تخيلي شامل 6 داستان، بخش پنجم با عنوان زندگي‌نامه شامل 30 داستان و بخش ششم با عنوان كتاب‌هاي مربوط به دفاع مقدس شامل 27 داستان مي‌شود.

در قسمت پاياني كتاب يك فهرست بسيار ارزشمند وجود دارد كه به بهره‌گيري بهينه مربيان از كتاب كمك شاياني مي‌كند.

در اين فهرست تمام بهره‌هاي تربيتي كه در اين مجموعه، كتاب‌ يا كتاب‌هايي به آن اختصاص يافته ذكر شده است و كتاب‌هاي متناظر با هر موضوع تربيتي نيز ذكر شده است؛  اين فهرست به شما 12 عنوان نظير پسران جزيره، بر بالين امپراتور، خاك‌هاي نرم كوشك، زنداني قلعه هفت حصار، كوچك جنگلي، مسيح كردستان و … را پيشنهاد مي‌كند.

 

اسماء بنت عمیس جریان وفات فاطمه زهرا سلام الله علیها را چنین تعریف می نماید:

هنگامی كه رحلت حضرت فاطمه نزدیك گردید به من فرمود: جبرئیل در موقع رحلت پدر بزرگوارم مقدارى كافور برایش آورد پدرم آن را سه قسمت نمود؛ یك قسمت را براى خودش برداشت، یك قسمت را به على علیه السلام اختصاص داد و قسمت سوم را به من داد. من قسمت خود را در کناری نهاده و اینك بدان نیاز دارم شما آن را برایم حاضر نما. اسماء حسب الامر فاطمه زهرا، كافور را حاضر كرد. آنگاه حضرت خودش را شستشو داد و وضو گرفت و به اسماء فرمود، لباس هاى نمازم را حاضر ساز و بوى خوش برایم بیاور. اسماء لباس ها را حاضر كرد. آنگاه پوشیده و بوى خوش استعمال نمود و رو به قبله در بسترش خوابید و به اسماء فرمود من استراحت می كنم تو ساعتى صبر كن سپس مرا صدا كن اگر جوابت را نشنیدى بدان كه من از دنیا رفته و مرده ام؛ آنگاه على علیه السلام را زود از رحلت من خبر كن.

 

راوى گوید اسماء لحظه اى حضرت فاطمه سلام الله علیها را به حال خویش واگذار نمود. سپس آن حضرت را صدا كرد، اما جوابى نشنید. صدا زد «اى دختر حضرت محمد مصطفى! اى دختر كسى كه در مقام قرب به پروردگار به قاب قوسین اوادنى رسید!» ولى جوابى نداد. چون جامه را از روى صورت حضرت برداشت مشاهده كرد كه از دنیا مفارقت نموده است. خود را به روى حضرت انداخت و در حالتی كه او را می بوسید گفت: اى فاطمه آن هنگام كه پدر بزرگوارت را ملاقات نمودى سلام اسماء بنت عمیس را به آن حضرت ابلاغ كن. آنگاه گریبان چاك زد و از خانه بیرون آمد. حسنین (ع ) به او رسیده از حال مادر پرسیدند او ساكت شد و پاسخى نداد. آنان وارد خانه شده، دیدند مادر دراز كشیده است. امام حسین (ع ) حضرت را تكان داد دید رحلت نموده است.

 

رحلت مادر را به برادرش حسن (ع ) تسلیت گفت فرمود: اى برادر خداوند تو را در مصیبت مادر اجر و پاداش بدهد. امام حسن(ع ) خود را بر روى مادر انداخت و او را می بوسید و مى گفت اى مادر با من تكلم نما قبل از این كه روح از بدنم جدا شود. حسین جلو آمد و پاهاى حضرت را می بوسید و می گفت مادر من پسرت حسینم با من سخن بگو پیش از آن كه قلبم منفجر شود و بمیرم. آنگاه اسماء به حسنین(ع ) گفت: اى فرزندان رسول الله بروید نزد پدرتان على(ع )، و او را از مرگ مادر مستحضر نمائید. آن دو بزرگوار از منزل به جانب مسجد روانه شدند و صداشان به یا محمدا و یا احمدا بلند شده بود تا به مسجد رسیدند. صحابه به استقبال ایشان دویدند سبب گریه و ناله از آنان پرسیدند، گفتند مادر ما از دنیا مفارقت كرده است.

 

چون امیرالمؤمنین على علیه السلام این خبر را شنید بر روى زمین افتاد و از هوش رفت و با پاشیدن آب آن حضرت به هوش آمد و چنین گفت: ای دختر حضرت ختمی مرتبت محمد(ص ) من بعد از تو خود را به كه تسلى دهم. هرگاه غمها و مصائب جهان به من رو می آورد تو وسیله دلداریم بودى اما بعد از تو چه كسى موجب دلدارى و تسلیت من خواهد گردید .گویى زبان حال على با فاطمه علیهاالسلام این بوده است:

 

بعد پیغمبر ز اشرار عرب آنچه دیدم ظلم و طغیان و غضببودم از هر ابتلا بى واهمهشادكام از وصل تو اى فاطمهگر به خون دامان دل آلوده بودچون تو بودى خاطرم آسوده بودچون تو بندى از جهان بار سفردر فراقت بگذرد آبم ز سراى انیس و مونس دیرینه امداغ خود چون می نهى بر سینه اماز چه ترك آشنائى كرده اىوز على فكر جدائى كرده اى

وجود مقدس امیرالمومنین على علیه السلام بعد از رحلت حضرت فاطمه سلام الله علیها به شدت ناراحت شد و گریه و ناله اش بلند شد و در فراق آن حضرت این اشعار را سرود:

لكل اجتماع من خلیلین فرقتهو كل الذى دون الفراق قلیلو ان افتقادى فاطما بعد احمددلیل على ان لا یدوم خلیل

 

یعنى: هر اجتماعى از دو دوست، آخر به جدائى منتهى می شود و هر مصیبتى كه غیر از جدایى و مرگ است اندك است و رفتن فاطمه بعد از حضرت ختمی مرتبت پیش من دلیل است بر آن كه هیچ دوستى باقى نمی ماند. و در روایت معتبرآمده است كه چون على علیه السلام ، خانم را در هفت پارچه كفن كرد و پیش از آن كه بند كفن را ببندد، صدا زد: یا ام كلثوم یا زینب یا فضه یا حسن یا حسین هلموا و تزودوا من امكم الزهرا فهذا الفراق و اللقاء فى الجنة.

 

شهادت حضرت فاطمه

خواص شربت سرکه شیره انگور

  ام کلثوم، زینب، حسنین بیائید و از مادرتان بهره بگیرید كه هنگام فراق و جدایى رسیده و دیدار و ملاقات فاطمه به بهشت افتاد در این موقع بود كه حسنین (دو قرة العین) زهرا جلو آمده و می گفتند آه و واحسرتا كه با مصیبتى بزرگ روبرو شدیم و به فقدان جدمان حضرت محمد مصطفى و مادرمان فاطمه زهرا مبتلا شدیم. مادرجان هنگامی كه جدمان را ملاقات نمودى سلام ما را برسان و به آن بزرگوار بگو ما بعد از تو در دار دنیا یتیم گردیدیم. حضرت على علیه السلام می فرماید: من شهادت و گواهى می دهم كه در آن هنگام فریاد و ناله فاطمه زهرا بلند شد و دستهاى خود را دراز نمود و دو نور چشمانش حسن و حسین را در بغل گرفت و آهسته آنان را بر سینه خود چسبانید. در این موقع سروش غیبى و هاتف آسمانى ندا در داد: اى ابوالحسن! حسنین را از روى سینه مادرشان فاطمه بردار، به خدا سوگند این منظره ملائكه را به گریه انداخته است .حضرت آنها را از روى سینه مادر مهربان بلند نموده، بند كفن را بست و همراه سایرین بر فاطمه نماز خواند و آنان حسن، حسین، عقیل، عمار، سلمان، مقداد و ابوذر بودند كه در نماز بر آن حضرت شركت داشتند.و سپس حضرت را دفن کرد. چون حضرتش را در لحد نهاد فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم بسم الله و بالله و على ملة رسول الله محمد بن عبدالله . اى فاطمه صدیقه من تو را به كسى تسلیم كردم كه از من اولى و شایسته تر است. براى تو آنچه مورد رضاى الهى است، همان را پسندیدم. و در حدیث معتبر دیگر در بحارالانوار علامه مجلسى روایت شده است : هنگامی كه بدن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها سرازیر قبر مبارك گردید دستى از قبر بیرون آمد و او را گرفته و بازگشت نمود.نظریه برخی این است كه آن دست رسول الله صلى الله علیه و آله بوده است كه پاره تن خود فاطمه را از على تحویل گرفته است.و نیز در حدیث آمده كه على علیه السلام صورت هفت یا چهل قبر در بقیع ساخت. وقتی بزرگان مدینه از جریان رحلت حضرت فاطمه علیهاالسلام و دفن شبانه ایشان مطلع شدند، گفتند قبور تازه اى که در قبرستان بقیع ایجاد شده و تشخیص قبر حضرت فاطمه را بر آنان دشوار کرده؛ باید توسط عده اى از زنان مسلمان نبش شوند تا با بیرون آوردن جسد فاطمه ما بر آن بدن نماز بخوانیم.این خبر به امیرالمؤمنین على علیه السلام رسید و فوراً براى جلوگیرى از نقشه آنان در حالی كه آن مظهر قهر و غضب الهى بسیار غضبناك و خشمگین شده بود و لباس زردى را كه در شرایط ناگوار و دشوار می پوشید بر تن داشت و ذوالفقار را به دست یداللهى خویش گرفته بود از منزل خود بیرون آمد و سوگند یاد كرد و فرمود: قسم به ذات قهارالهى اگر دست به یكى از این قبور بزنید و یك سنگ از آن را جابجا نمایید، هر آینه شمشیر در بین شما خواهم نهاد. عُمر و عده اى از یارانش به او رسیده گفتند اى ابوالحسن چرا این كار را انجام دادى؟ به خدا قسم ما قبرش را نبش می كنیم و بر او نماز می خوانیم .در این هنگام حضرت امیر از جا جست و گریبان عمر را گرفته او را بر زمین كوبید گفت: اى عمر این كه دیدى من از حق خود دست برداشتم بدان جهت بود كه مردم مرتد نگردند و از دینشان برنگردند (یعنى مصلحت اسلام و وحدت مسلمین را رعایت نمودم) ولى در مورد قبر و اراده شومی كه نموده اید به خدایى كه جانم در دست اوست اگر سنگى از آن جابجا شود من زمین را از خون شما سیراب می كنم .ابوبكر با كمال عجز و لابه جلو آمد و آن حضرت را به رسول الله سوگند داد كه دست از عمر بردارد حضرت امیر هم تقاضاى ابوبكر را پذیرفت و عمر را به حال خود رها نمود و مردم هم متفرق و پراكنده گردیدند.همچنین روایت شده كه حضرت امیرالمومنین على علیه السلام بعد از دفن جسد حضرت فاطمه سلام الله علیها متوجه قبر حضرت رسول الله شد و عرض كرد: سلام بر تو اى رسول خدا از من و از جانب دختر عزیزت كه به زیارت تو آمده است و در جوار تو و بقعه تو خوابیده است. خداوند او را در میان اهل بیت اختیار كرد كه زودتر به تو ملحق گردد. تا آنجا كه عرض نمود: یا رسول الله دخترت بر آنچه از ناحیه امت از ظلم و ستم و غصب حق واقع شده همه را به شما گزارش می دهد كیفیت حال را از خودش بپرس. چه بسیارغم ها كه در سینه او روى هم نشسته بود كه به كسى اظهار نمی نمود و به زودى همه را به عرض شما خواهد رسانید و خدا از براى او حكم خواهد كرد و او بهترین حكم كنندگان است. 

ترکیب سیر و عسل، دو ماده طبیعی شفاگر، یک معجون فوق العاده با خواص فراوان تولید می‌کند. درمان سرماخوردگی، گلو درد، تقویت سیستم ایمنی، کاهش درد مفاصل و خاصیت سم زدایی از مهمترین خواص سیر و عسل در طب سنتی است. همچنین از خواص سیر و عسل برای لاغری و آب کردن چربی‌های دور شکم در مدت زمان کوتاه استفاده می‌شود.

ستاره | سرویس سلامت – عسل و سیر هریک به تنهایی از مهمترین و شناخته شده‌ترین آنتی‌بیوتیک‌‌های طبیعی هستند که خواص بی‌نظیر آنها بر کسی پوشیده نیست. با این وجود جالب است بدانید ترکیب سیر و عسل معجون قدرتمند دیگری برای درمان بیماری‌ها است و در طب سنتی فواید بیشماری برای آن ذکر شده است. برای آشنایی بیشتر با خواص سیر و عسل با ما همراه شوید.

فواید درمانی و خواص سیر و عسل

ترکیب سیر و عسل به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان و سرشار بودن از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. عسل دارای هیدروژن پروکساید است که می‌تواند بخشی از خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن را توضیح دهد. همچنیین محتوای بالای قند طبیعی موجود در عسل، به متوقف کردن رشد برخی از باکتری‌ها کمک کرده، رطوبت باکتری‌ها را از آنها خارج می‌کند و باعث می‌شود باکتری در اثر خشک شدن نابود شود.  سیر نیز دارای ترکیباب سولفوردار متعدد است و خواص ضدقارچی، ضدویروسی و ضد انگلی دارد. بیشتر خواص سیربرای سلامتی به دلیل ترکیبی به نام آلیسین است که از طریق دستگاه گوارش وارد خون می‌شود. برخی از مهمترین خواص سیر و عسل عبارتند از:

طرز تهیه سیر و عسل

مواد و وسایل لازم:

طرز تهیه: برای تهیه معجون سیر و عسل، ابتدا پوست حبه‌های سیر را جدا کرده و آنها را در دستگاه مخلوط کن مخلوط کنید. حبه‌های سیر خرد شده را داخل ظرف شیشه‌ای مانند یک ظرف مربا بریزید. بهتر است برای بهره‌گیری کامل از خواص سیر و عسل، حتما از سیر خام و تازه استفاده کنید. با استفاده از قاشق چوبی، چند قاشق عسل به حبه‌های سیر اضافه نموده و آنها را با یکدیگر مخلوط کنید. برای مخلوط شدن بهتر مواد، می‌توانید عسل را نیز داخل مخلوط‌کن ریخته و چند ثانیه ترکیب فوق را مخلوط نمایید. درب ظرف را بسته و آن را در داخل کابینت در یک مکان خشک و در درمای اتاق به مدت یک هفته نگهداری کنید. در برخی از نسخه‌های طب سنتی به این ترکیب مواد دیگری مانند سرکه سیب، آب لیمو، زنجبیل، پیاز و فلفل قرمز اضافه می‌کنند که اثرات دارویی آن را افزایش خواهد داد.

طریقه مصرف سیر و عسل

برای استفاده بهتر از خواص سیر و عسل توصیه می‌شود، این ترکیب را صبح بعد از بیدار شدن و با معده خالی مصرف کنید. به این منظور دو قاشق چایخوری از معجون سیر و عسل را با نصف فنجان آب مخلوط نموده و میل کنید.

  • عکس نوشته نزیهه
  • مضرات سیر عسل (عوارض جانبی و منع مصرف)

    سیر و عسل هر دو ترکیبات مفیدی برای بدن هستند و تا کنون عارضه جانبی خاصی از هیچ یک گزارش نشده است. با این وجود توصیه می‌شود قبل از استفاده از این ترکیب با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین استفاده از ترکیب سیر و عسل با برخی داروهای خاص بایستی با نظر پزشک همراه باشد و افرادی که دارای ناراحتی‌های معده، خونریزی معده و ناراحتی‌های کبد هستند در مصرف آن احتیاط کنند.

     

    شعر درباره علم و دانش از جامی

    علم چو دادت ز عمل سر مپیچ دانش بی کار نیرزد به هیچ ✦ هر عمل دارد به علمی احتیاج کوشش از دانش همی گیرد رواج آن که دارد ز علم و دانش کام نهد آن را کمال ذاتی نام ✦ عقل و دین پردگی پرده اوست علم و دانش همه پرورده اوست ✦ نخست از کسب دانش بهره‌ور شو ز جهل آباد نادانان بدر شو بود معلوم هر آزاد و بنده که نادان مرده و داناست زنده کسی کو دعوی فرزانگی کرد کجا با مردگان همخانگی کرد ولیکن پا به دانش نه درین راه که علم آمد فراوان عمر کوتاه نیابد هیچ کس عمر دوباره به علمی رو کز آنت نیست چاره چو کسب علم کردی در عمل کوش که علم بی عمل زهریست بی نوش چه حاصل زانکه دانی کیمیا را مس خود را نکرده زر سارا.. بکن زین کارخانه در کتب روی خیال خویش را ده با کتب خوی ز دانایان بود این نکته مشهور که دانش در کتب داناست در گور انیس کنج تنهایی کتاب است فروغ صبح دانایی کتاب است بود بی مزد و منت اوستادی ز دانش بخشدت هر دم گشادی ✦ ز دانش شود کار گیتی به ساز ز بی دانشی کار گردد دراز ز دل سر زند سر دانش نخست که بر دست و پا کار گردد درست اگر در جهان نبود آموزگار شود تیره از بی خرد روزگار تفاوت بود اهل تمییز را به هر کس ندادند هر چیز را همان به که نادان به دانا رود که از دانشش کار بالا رود ✦ ✦ ✦

    قال امیر المومنین علی علیه السلام :الکتب بساتین العلماء   :     کتابها بوستانهای دانشمندان است .

                                                                                                            غرر الحکم ص245

    شعری زیبا در صفت علم از اوحدی

     

    علم بالست مرغ جانت را بر سپهر او برد روانت را علم دل را به جای جان باشد سر بی‌علم بدگمان باشد دل بی‌علم چشم بی‌نورست مرد نادان ز مردمی دورست علم علم بر برین بالا تا برو چون علم شوی والا مبر از پای علم و دانش پی تا به قیوم در رسی و به حی علم عقلست و نفس علم خدای بیش ازین بیخودی مکن به خود آی زانچه بر جان نبشت در بوتات شاخ علمست و میوه معلومات نیست آب حیات جز دانش نیست باب نجات جز دانش هر که این آب خورد باقی ماند چشم او در جمال ساقی ماند مدد روح کن به دانش و دین تا شوی همنشین روح امین دین به دانش بلند نام شود دین با علم کی تمام شود؟ نور علمست و علم پرتو عقل روشنست این سخن چه حاجت نقل؟ علم داری مشو به راه ذلیل علم بس راه را چراغ و دلیل چون چراغ و دلیل و پرسیدن هست، در شب چراست ترسید؟ علم نورست و جهل تاریکی علم راهت برد به باریکی دانشست آب زندگانی مرد خنک آن کآب زندگانی خورد! در پی کشف این و آن رفتن جز به دانش کجا توان رفتن؟ نفس بیشه است و گر بزی شیرش عقل بازو و علم شمشیرش علم خود را مکن ز عقل جدا تا بدانی که کیست عقل و خدا؟ تن به دانش سرشته باید کرد دل به دانش فرشته باید کرد علم روی ترا به راه آرد با چراغت به پیشگاه آرد علم اگر قالبیست ور جانیست هر چه دانی تو به ز نادانیست تن بی‌روح چیست؟ مشتی گرد روح بی‌علم چیست؟ بادی سرد جهل خوابست و علم بیداری زان نهانی وزین پدیداری جان داننده گر چه دمسازست با بدن بر فلک به پروازست راز چرخ و فلک بدین دوری نه هم از علم یافت مشهوری؟ علم کشتی کند بر آب روان وآنکه کشتی کند به علم توان چون تو با علم آشنا گشتی بگذری زآب نیز بی‌کشتی سگ دانا ز گاو نادان به به هنر در گذشت شهر از ده شود از جهل مرد کاهل و سست دانش او را دلیر سازد و چست گردش قبه چنین پرکار نه به علمست، پس به چیست؟ بیار این همه کار و حرفت و پیشه نه هم از دانشست و اندیشه؟ جهل و کوریت سر به چاه کشد علم و بینندگی به ماه کشد دل شود گر به علم بیننده راه جوید به آفریننده چون به علمش یقین درست شود در عمل نامدار و چست شود…

    خواص شربت سرکه شیره انگور

                         چرا روز میلاد حضرت زینب را روز پرستار نامیدند

     

     

     

    پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم دار نهضت پس از شهادت حسین علیه السلام، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. این روز را روز پرستار می نامند و علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت، و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد. درود بی پایان خداوند بر این بزرگ بانوی اسلام باد. نکته ای که لازم است به آن اشاره کنیم این است که: حیف است زینب را پرستار بیمار بخوانند زیرا پرستاری از بیمار یکی از کوچک ترین مسؤولیت های زینب(س) بود، و هر چند پرستاری وظیفه سنگین و ارزشمندی است و پرستار متعهد باید با صبر و حوصله، تحمل هر نوع ناملایمات برای انجام خدمتش بنماید و چنین کاری از عهده هر کس برنمی آید ولی با این حال مقام زینب، آن قدر والا و عظیم است که او را پرستار نهضت و انقلاب حسینی باید بنامیم، زیرا این پرستاری به مراتب مهم تر و سرنوشت سازتر از پرستاری بیمار بود. زینب(س) نقش نگهداری از قیام خون بار حسینی را بر عهده داشت که قطعا اگر او این بار را بر دوش نمی گرفت، خون حسین(ع) پایمال می شدو بسیار دشوار بود که نهضت ابی عبد الله علیه السلام به مردم اعلام و ابلاغ گردد و شاید بدون اسارت خاندان رسول الله و پیش تازی زینب کبرا(س) در رسوا نمودن هیئت حاکم، و تبلیغ او از انگیزه قیام برادرش، یزیدیان به هدف پلید خود نائل می آمدند و نام رسول الله(ص) را نه تنها از مناره های مساجد بلکه از تاریخ، پاک و محو می کردند و این بود نیت شوم آنان. و زینب با مجاهدت و قیام شجاعانه خویش در برابر زورگویان و همچنین فریب خوردگان زمانش، آن چنان از قیام حسین دفاع کرد که تا قیام رستاخیز، همانند او نه در مردان و نه در زنان، وجود ندارد و این نام جاودان و مقدس برای همیشه با عظمت و شموخ باید برده شود. زینب در پس آن مصیبت بزرگی که آن چنان بار سنگین پرچم ولایت را بر دوش گرفت و در برابر کفر و زندقه ایستاد و سخنرانی کرد و خطابه خواند و مردم را بیدار کرد و حرکت را در مردگان آغاز نمود که از آن جا حرکت توابین و دیگر حرکت های اسلامی آغاز شد و تا امروز و فردا و فرداها، آثار این حرکت عظیم زینبی، هویدا است و به برکت زینب(س) و قیام مبارکش، هم چنان بیرق های خونین عاشورا به نشانه روز انتقام مظلوم از ظالم، در سراسر جهان افراشته می شود زیرا زینب بود که پیام خونین حسین را به تمام نسل ها و عصرها رساند.[1] در اینجا نتیجه ای که می خواهیم از این مطالب بگیریم این است که علت نامگذاری روز میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها به روز پرستار به خاطر دو وجه است: 1 – تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب(س) است که با برگزاری این مراسم یادی از این بزرگ بانو می شود و باعث الگو سازی در جامعه می شود. 2 – تقویت روحیه زینب گونه در میان پرستاران و تقدیر و تشکر از زحمات و نقش پرارزش پرستار در جامعه.

     

    یکی از شاخه های علوم پزشکی، پرستاری است. این قشر با توجه به اینکه کار بسیار حساس و سختی را دارند و هر روزه در حال خدمت رسانی به جامعه ی اسلامی می باشند و در عین حال از حقوق و مزایای اندکی برخوردارند، از سعی و کوشش خود فروگذار نکرده و همواره جزء خوش برخورد ترین افراد در بین کارکنان مراکز مختلف هستند.

    هرساله اکثر ارگان ها و مراکز دولتی و بعضا خصوصی در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی پرستاران شعب مستقر در بیمارستان ها و مراکز درمانی ، سالروز تولد اسوه صبر و استقامت ، حضرت زینب (س) را برای قدر دانی از این تلاشگران عرصه بهداشت و درمان جشن می گیرد و از آنها تقدیر به عمل می آورند.

    سومين جشنواره خاطره‌نويسي كتابداران و اعضاء

    تقويم اجرايي:

    موضوعات:

    بخش ويژه:

    خاطرات سفر اربعين؛

    خاطرات سفر به مشهد مقدس.

    شركت هردو گروه(كتابداران و اعضاء) در بخش ويژه امكان‌پذير است.

    مقررات:

     

    جوایز برگزیدگان:

    جوايز شركت‌كنندگان در بخش ويژه:

     

    شیوه تحویل:

    khatereh@iranpl.ir

     

    داوري آثار:

     

     

    معيار

    امتياز

    نثر روان و صميمي

    25

    برجسته بودن حوادث

    13

    توجه به جزئيات واقعه

    18

    داشتن ابتدا و انتها ( روايت‌مندي)

    12

    خلاصه نوشتن

    12

    سوژه داشتن ( شخصيت‌پردازي)

    10

    اشاره به زمان و مكان

    10

    جمع

    100

     

    هوالمحبوب

    سومين دوره جشنواره خاطره‌نويسي كتابداران و اعضاء كتابخانه‌ها

    مشخصات شرکت کننده:

    كتابدار                  عضو كتابخانه

     

    نام و نام خانوادگی:……………………………..کد ملی:……………………  میزان تحصیلات:……………….  رشته و مقطع تحصیلی:  ……………………….

    جنسیت: زن‚  مرد‚       سن:………………  تاریخ تولد:……………………محل خدمت: نام استان: ………………………  نام شهرستان: ……………….  

    نام کتابخانه:………………………تلفن همراه:…………………………….   پست الکترونیکی(Email):………………………………………………

    نشانی دقیق محل سکونت: استان:…………………… شهرستان:………………. شهر/روستا:……………. خیابان:…………………… کوچه:………….. پلاک:…………….. 

    کد پستی محل سکونت:……………..

    در صورت كتابدار بودن در کدام یک از کتابخانه‌های زیر فعالیت می‌کنید؟

    نهادی ‚  مشارکتی‚   کانون‌های عالی مساجد‚    دانشگاه‌ها‚    مدارس‚    شهرداری‌ها‚  سایر:…………………..

    موضوعات:

    یکی از موضوعات زیر را انتخاب و در کنار آن علامت‌گذاری نمایید.

     

     

     

       كتابداران:                                                                                             

     

     (باهم بخوانيم، جلسات نقد و بررسي، نشست كتاب خوان و …)

     

    بخش ويژه:

    شركت هردو گروه(كتابداران و اعضاء) در بخش ويژه امكان‌پذير است.

     

        اعضاء كتابخانه:

     

     (باهم بخوانيم، جلسات نقد و بررسي، نشست كتاب‌خوان و …)

     

     

    مقررات:

     

    شیوه تحویل:

     

    کتابداران نهادی و مشارکتی:

    تحویل به ادارات شهرستان، تجمیع در ادارات کل استان و ارسال به اداره کل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور.

     

    کتابداران سایر ارگان‌ها و اعضاء:

     

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

     

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

     

    ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

    قال امیرالمومنین علیه السلام :نعم  المحدث الکتاب :   کتاب نیکو گوینده ای است .

                                                                                                  غررالحکم ج6ص167

    شعر خیام درباره علم

    هرگز دل من ز علم محروم نشد کم ماند ز اسرار که معلوم نشد هفتاد و دو سال فکر کردم شب و روز معلومم شد که هیچ معلوم نشد

    حماسه 9 دی :مروری بر بیانات حضرت خامنه ای رهبر معظم در ابره حماسه 9 دی و گزارش حوادث 8 ماه فتنه 88 ،نشر انتسارات اسلامی 

    شعر درباره علم و دانش از جامی

    علم چو دادت ز عمل سر مپیچ دانش بی کار نیرزد به هیچ ✦ هر عمل دارد به علمی احتیاج کوشش از دانش همی گیرد رواج آن که دارد ز علم و دانش کام نهد آن را کمال ذاتی نام ✦ عقل و دین پردگی پرده اوست علم و دانش همه پرورده اوست ✦ نخست از کسب دانش بهره‌ور شو ز جهل آباد نادانان بدر شو بود معلوم هر آزاد و بنده که نادان مرده و داناست زنده کسی کو دعوی فرزانگی کرد کجا با مردگان همخانگی کرد ولیکن پا به دانش نه درین راه که علم آمد فراوان عمر کوتاه نیابد هیچ کس عمر دوباره به علمی رو کز آنت نیست چاره چو کسب علم کردی در عمل کوش که علم بی عمل زهریست بی نوش چه حاصل زانکه دانی کیمیا را مس خود را نکرده زر سارا.. بکن زین کارخانه در کتب روی خیال خویش را ده با کتب خوی ز دانایان بود این نکته مشهور که دانش در کتب داناست در گور انیس کنج تنهایی کتاب است فروغ صبح دانایی کتاب است بود بی مزد و منت اوستادی ز دانش بخشدت هر دم گشادی ✦ ز دانش شود کار گیتی به ساز ز بی دانشی کار گردد دراز ز دل سر زند سر دانش نخست که بر دست و پا کار گردد درست اگر در جهان نبود آموزگار شود تیره از بی خرد روزگار تفاوت بود اهل تمییز را به هر کس ندادند هر چیز را همان به که نادان به دانا رود که از دانشش کار بالا رود ✦ ✦ ✦

    قال الصادق علیه السلام :     احتفظوابکتبکم فانکم وف تحتاجون الیها :  کتابهای خویش را حفظ کنید زیرا به زودی به آنها نیازمند خواهید شد.                                                                     بحار الا نوار ج2ص152

    قال ابو عبدالله علیه السلام :  یاتی  علی الناس زمان هرج لا یا نسون فیه الا بکتبهم :     روزگار پر از فتنه ای بر مردم خواهد شد که جز به کتابهایشان انس و آرامش نگیرند .                         کافی ج1ص52

    شعر درباره علم از حافظ

    نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس ملالت علما هم ز علم بی عمل است ✦ علم و فضلی که به چل سال دلم جمع آورد ترسم آن نرگس مستانه به یغما ببرد ✦ حافظا علم و ادب ورز که در مجلس شاه هر که را نیست ادب لایق صحبت نبود ✦ دفتر دانش ما جمله بشویید به می که فلک دیدم و در قصد دل دانا بود ✦ فلک به مردم نادان دهد زمام مراد تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس ✦ مباش غره به علم و عمل، فقیه! مدام که هیچکس ز قضای خدای جان نبرد ✦ هر دانشی که در دل دفتر نیامده‌ست دارد چو آب خامه تو بر سر زبان

    توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

    سرکه سیب یک درمان طبیعی برای آفتاب سوختگی محسوب می شود، همچنین سرکه سیب برای روشن شدن رنگ پوست صورت نیز مفید می باشد.

    ماسک سرکه سیب و روغن نارگیل

    یک فنجان سرکه سیب را با 1/4 فنجان روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی آفتاب سوختگی بمالید.

    سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی است و برای درمان بیماری قارچ پای ورزشکار و قارچ ناخن مفید می باشد.

    سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی قوی است و با کاهش باکتری های پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کند.

    ماسک سرکه سیب و آب

    1 قسمت سرکه سیب را با 2 قسمت آب ترکیب کنید و آن را با استفاده از پنبه بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

    اسید لاکتیک موجود در سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی و ترمیم کننده جای زخم بوده و به درمان جای جوش کمک می کند.

    مطالعات نشان داده اند که استفاده از سرکه سیب با بهبود گردش خون می تواند به درمان واریس کمک کند.

    سرکه سیب چربی شکم و ران را کاهش داده و به درمان سلولیت کمک می کند.

    ماسک سرکه سیب و روغن زیتون

    1 قسمت روغن زیتون را با 3 قسمت سرکه سیب ترکیب کنید و آن را بر روی نواحی دارای سلولیت بمالید و 15 دقیقه ماساژ دهید.

    سرکه سیب می تواند برای درمان زگیل استفاده شود، هر روز با پنبه مقداری سرکه سیب را بر روی زگیل بمالید تا آن را از بین ببرد. همچنین برای از بین بردن زگیل می توانید یک گلوله‌ پنبه را در سرکه‌ سیب بخیسانید و یک شب تا صبح روی محل زگیل بگذارید.

    سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی قوی بوده و به عنوان یک دئودورانت طبیعی (خوشبو کننده بدن) عمل می کند. مقداری سرکه سیب را به زیر بغل بمالید و خوب ماساژ دهید.

    همان‌طور که سرکه‌ سیب می‌تواند با بوی بد بدن مبارزه کند، قادر است تا این کار را با بوی بد پا نیز انجام دهد. یک دستمال کاغذی را با مقداری سرکه‌ سیب بخیسانید و روی پاهای خود بمالید.

    اگر موهای خشک و آسیب دیده دارید از سرکه سیب برای درمان خشکی مو استفاده کنید. مقداری سرکه سیب را بر روی مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید و سپس با آب بشویید.

    طرز تهیه ماسک روغن زیتون و سرکه سیب برای مو خوره

    موخوره بیشتر در موهای خشک یا شکننده دیده می‌شود و زیبایی و سلامت موها را هدف قرار می‌دهد. بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل این است که هر از گاهی نوک موهای تان را بزنید تا موخوره‌ ها از بین بروند.

    استفاده از ماسک‌های خانگی و طبیعی می‌تواند موثر باشد و شما را از شر این مزاحم‌ها خلاص کند. برای این کار به سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذا خوری سرکه سیب، سه قاشق غذاخوری عسل و دو قطره افشره خوراکی رزماری نیاز دارید.

    ترکیبات ذکر شده را داخل ظرف کوچکی مخلوط کنید. ماسک تهیه شده را روی موهای تان بگذارید و کمی ماساژ دهید سپس موهای‌تان را با یک حوله یا دستمال ببندید. اجازه دهید ماسک به مدت 20 دقیقه روی سرتان بماند سپس موهای‌تان را شست‌وشو دهید.

    سرکه سیب pH پوست سر را متعادل کرده و به عنوان درمان طبیعی شوره سر شناخته می شود.

    ماسک سرکه سیب برای مو

    1/4 فنجان سرکه سیب را با 1/4 فنجان آب مخلوط کنید و آن را بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 دقیقه تا یک ساعت بماند و سپس موها را با آب و شامپو بشویید.

    سرکه سیب حاوی مقادیر بالای اسید است و به دلیل خواص ضد عفونی کننده قوی که دارد به از بین رفتن تخم شپش کمک کرده و شپش سر را درمان می کند.

    همچنین بخوانید : کاربرد سرکه سیب در زیبایی

    فواید خوردن سرکه سیب

    سرکه سیب می تواند علائم رفلاکس معده و زخم معده را کاهش دهد و باعث سلامت دستگاه گوارش شود، سرکه سیب برای سم زدایی روده و افزایش هضم و جذب مواد مغذی از روده مفید می باشد.

    یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و قبل از هر وعده ی غذایی بنوشید.

    مطالعات نشان داده که سرکه سیب می تواند باعث کاهش اشتها شود و در نتیجه با کاهش کالری مصرفی برای لاغری و کاهش وزن مفید است. مطالعات نشان داده که مصرف روزانه سرکه سیب باعث لاغری شکم می شود.

    همچنین استیک اسید موجود در سرکه‌ سیب، اشتهای شما را پایین می‌آورد، متابولیسم (سوخت‌وساز و چربی سوزی) بدن را بالا می‌برد و میزان حفظ آب بدن را کاهش می‌دهد.

    شعر درباره علم از سعدی

    گر کسی را رغبت دانش بود گو دم مزن زانکه من دم درکشیدم تا به دانایی زدم ✦ علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند آن تهی مغز را چه علم و خبر که بر او هیزم است یا دفتر ✦ سعدی بشوی لوح دل از نقش غیر او علمی که ره به حق ننماید جهالت است ✦ گر همه علم عالمت باشد بی‌عمل مدعی و کذابی ✦ ای که دانش به مردم آموزی آنچه گویی به خلق خود بنیوش خویشتن را علاج می‌نکنی باری از عیب دیگران خاموش ✦ به دهقان نادان چه خوش گفت زن: به دانش سخن گوی یا دم مزن ✦ عام نادان پریشان روزگار به ز دانشمند ناپرهیزگار ✦ نکند هرگز اهل دانش و داد دل مردم خراب و گنج آباد ✦ به دانش بزرگ و به همت بلند به بازو دلیر و به دل هوشمند ✦ دعوی مکن که برترم از دیگران به علم چون کبر کردی از همه دونان فروتری از من بگوی عالم تفسیرگوی را گر در عمل نکوشی نادان مفسری بار درخت علم ندانم مگر عمل با علم اگر عمل نکنی شاخ بی‌بری علم آدمیتست و جوانمردی و ادب ورنی ددی، به صورت انسان مصوری از صد یکی به جای نیاورده شرط علم وز حب جاه در طلب علم دیگری هر علم را که کار نبندی چه فایده چشم از برای آن بود آخر که بنگری ✦

    علم از بهر دین پروردن است نه از بهر دنیا خوردن؛

    هرکه پرهیز و علم و زهد فروخت خرمنی گرد کرد و پاک بسوخت ✦ ✦ ✦

    توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

    نمک های دریایی حاوی مقادیر بالای گوگرد و منیزیم هستند که با پاک سازی پوست صورت به درمان آکنه و جوش صورت و همچنین درمان جای جوش کمک می کنند.

    ماسک نمک دریایی و آبلیمو برای جوش صورت

    1 قاشق غذا خوری نمک دریایی را با 1/2 قاشق چای خوری آب لیموترش تازه و 1 قاشق چای خوری آب ترکیب کنید و بر روی پوست صورت به مدت 2 تا 5 دقیقه ماساژ دهید سپس با آب گرم بشویید.

    نمک دریایی به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست شناخته می شود که پوست مرده را از بین برده و با بهبود گردش خون در پوست به پاک سازی و لایه برداری آن کمک می کند.

    روش استفاده از نمک دریا برای لایه برداری پوست

    یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را با یک قاشق غذا خوری نمک دریایی ترکیب کنید و بر روی پوست تمیز به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید سپس با آب گرن خوب بشویید.

    گفته می شود که مقادیر بالای گوگرد موجود در نمک دریایی به عنوان یک درمان طبیعی برای پسوریازیس محسوب می شود.

    محلول نمک دریایی با افزایش گردش خون در اطراف چشم، به درمان پف و سیاهی دور چشم کمک می کند.

    ماساژ پوست سر با محلول نمک دریایی با افزایش گردش خون در پوست سر باعث تقویت فولیکول های مو شده و به درمان ریزش مو مفید کمک می کند.

    نمک دریایی با بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سم زدایی و پاک سازی روده ها به دفع چربی از بدن کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

    سدیم موجود در نمک دریایی از نمک معمولی کمتر بوده که احتمال احتباس آب در بدن را کاهش می دهد و به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

    نمک دریایی به دلیل مقادیر بالای پتاسیم که دارد باعث کاهش فشار خون بالا شده و به سلامت قلب کمک می کند، همچنین نمک دریایی ضربان نامنظم قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

    نمک دریایی حاوی فلوراید طبیعی است که برای جلوگیری از پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها مفید می باشد، همچنین شستشوی روزانه ی دهان و دندان ها با آب گرم حاوی نمک دریایی به سلامت دندان ها و لثه کمک می کند.

    نمک دریایی دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده ی قوی بوده و می تواند به درمان عفونت زنان، عفونت ادراری و عفونت مثانه در زنان کمک کند.

    در پروسه ی تولید نمک معمولی عنصر ید را به آن اضافه می کنند، مقادیر بالای ید باعث عدم عملکرد صحیح غده ی تیروئید و ایجاد بیماری ها و اختلالات خود ایمنی مرتبط با تیروئید می شود، افرادی که نمک دریایی استفاده می کنند، معتقدند که نمک دریا چون ید ندارد برای سلامتی تیروئید مفید تر می باشد.

    فرو بردن پاها در تشت آب گرم حاوی نمک دریایی به دلیل منیزیم موجود در آن ماهیچه ها را شل کرده و درد و گرفتگی عضلات پا را کاهش می دهد.

    علاوه بر این نمک دریایی به دلیل خواص میکروبی و ضد قارچی به رفع بوی بد پا کمک می کند.

    مطالعات نشان داده که نمک دریایی به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگیری و درمان آرتروز و کاهش درد ناشی از آرتروز مفید می باشد.

    مطالعات انجام شده نشان داده که نمک دریایی به دلیل مقادیر قابل توجه کلسیم می تواند برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید باشد.

    تحقیقات ثابت کرده اند که محلول نمک دریایی به دلیل خواص ضد التهابی به کاهش تورم و احتقان بینی کمک کرده و استفاده از اسپری بینی حاوی نمک دریایی، سینوزیت را درمان می کند.

    نمک های دریایی با حفظ سطح متعادل قند خون در بدن به درمان دیابت نوع دو کمک می کند، علاوه بر این نمک دریایی وابستگی به انسولین را در افراد دیابتی کاهش می دهد.

    حمام نمک دریایی دارای اثر آرام بخش قوی بوده که با افزایش گردش خون در بدن، بدن را هیدراته کرده و با افزایش ملاتونین به درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.

    برخی تحقیقات اولیه نشان داده که نمک دریایی با افزایش هورمون سروتونین در بدن به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

    مقادیر بالای منیزیم و پتاسیم موجود در نمک دریایی خستگی و گرفتگی عضلات را کاهش داده و به عنوان یک درمان طبیعی برای کمردرد شناخته می شود.

    نمک دریا در طب سنتی به عنوان آنتی هیستامین طبیعی برای درمان آلرژی، حساسیت و آسم استفاده می شود. گفته می شود که نوشیدن روزانه یک لیوان آب حاوی نمک دریایی خطر حملات آسم را کاهش می دهد، البته ناگفته نماند که این موضوع هیچ مدرک علمی ندارد.

    مقادیر بالای مواد معدنی موجود در نمک دریایی از جمله آهن، فسفر، روی، منگنز، منیزیم، ید و پتاسیم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از ابتلا به بیماری های عفونی، سرماخوردگی و آنفلونزا پیشگیری می کند.

    نمک دریایی اسید معده (هیدروکلریک اسید) را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش می شود.

    زیاده روی در مصرف نمک دریایی به دلیل مقادیر بالای سدیم که دارد باعث ادم و فشار خون بالا می شود.

    طبیعت نمک دریا گرم و خشک می باشد. نمک دریایی حاوی 82 ماده مغذی ضروری از جمله سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، برومید، کلرید، آهن، مس و روی می باشد.

    نمک دریایی را در کشور های فرانسه و تایلند بیشتر برای آشپزی استفاده می کنند، همچنین نمک دریایی به دلیل خواصی که دارد در لوازم آرایشی و بهداشتی هم استفاده می شود.

    نمک دریایی هیمالیا : خالص ترین نوع نمک دریایی، نمک هیمالیاست که برای درمان فشار خون بالا، سلامت ریه ها و حفظ تعادل PH بدن مفید می باشد.

    نمک دریایی سلتیک : نمک دریایی سلتیک که به رنگ خاکستری مایل به صورتی یافت می شود و برای بهبود عملکرد مغز، تعادل الکترولیتی بدن و کاهش فشار خون بالا مفید است.

    نمک دریایی فلیور دی سل : این نوع نمک دریایی به دلیل شکل گل مانند بلور های آن، به این اسم خوانده می شود که یک ملین ملایم بوده و بیشتر در آشپزی استفاده می شود.

    نمک دریایی هاوایی : نمک دریایی هاوایی با اضافه کردن رس حاصل از رسوب آتشفشانی به نمک دریا درست می شود که به رنگ قرمز بوده و گران قیمت تر از انواع دیگر می باشد.

    شعر درباره علم از فردوسی

    چه گفت آن خردمند مرد خرد که دانا ز گفتار از بر خورد کسی کو خرد را ندارد ز پیش دلش گردد از کرده خویش ریش به گفتار دانندگان راه جوی به گیتی بپوی و به هر کس بگوی ز هر دانشی چون سخن بشنوی از آموختن یک زمان نغنوی چو دیدار یابی به شاخ سخن بدانی که دانش نیاید به بن ✦ به دانش گرای و بدو شو بلند چو خواهی که از بد نیابی گزند ز دانش در بی نیازی بجوی و گر چند سختیت آید به روی ز نادان بنالد دل سنگ و کوه ازیرا ندارد بر کس شکوه توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود ✦ به رنج اندر آری تنت را رواست که خود رنج بردن به دانش سزاست ✦ بر ما شکیبایی و دانش است ز دانش روان‌ها پر از رامش است شکیبایی از ما نشاید ستد نه کس را ز دانش رسد نیز بد ✦ ✦ ✦

     

    امام صادق(ع):

    در مسواک زدن دوازده فایده وجود دارد:

    1. از سنت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله است،

    2. دهان را پاکیزه مى‌کند،

    3. نور چشم را زیاد مى‌کند،

    4. باعث خشنودى خداوند است،

    5. دندانها را سفید مى‌کند،

    6. پوسیدگى آنها را از بین مى‌برد،

    7. لثه را محکم مى‌سازد،

     

    8. اشتهاآور است،

    9. بلغم را مى‌برد،

    10. حافظه را زیاد مى‌کند،

    11. حسنات دوچندان مى‌شوند،

    12. فرشتگان شاد مى‌گردند.

    خصال ص 481، ح53.

     

    رسول اکرم(ص):

    مسواک کنید که مسواک زدن خوب چیزى است لثه را محکم مى‌کند، بوى دهان را مى‌برد، معده را اصلاح مى‌کند، درجات بهشت را مى‌افزاید، پروردگار را خشنود مى‌کند و شیطان را به خشم مى‌آورد.

    نهج الفصاحه ص571، ح1975

    امام على(ع):

    مسواک زدن سبب خشنودى خداوند، اجراى سنت پیغمبر و وسیله خوش‌بویى و پاکیزگى دهان است. مکارم الاخلاق ص51

    امام رضا(ع):

    مسواک زدن، نور چشم را زیاد مى‌کند، مو را پر‌پشت مى‌نماید و آبریزش چشم را برطرف مى‌سازد.

    مکارم‌الاخلاق ص50 ــ بحارالانوار (ط ــ بیروت) ج73، ص137

    رسول اکرم(ص):

    خلال کنید که بدترین چیز نزد فرشتگان این است که لاى دندانهاى بنده‌اى مانده غذا ببینند.

    مکارم الاخلاق ص153 ــ بحارالانوار (ط ــ بیروت) ج63، ص436

    امام صادق(ع):

    بعد از غذا، زبان را دور دهان بگردان، هرچه با زبان درآمد فرو ببر و آنچه را با خلال بیرون آوردى از دهان بیرون افکن.

    بیشتر بدانید و ببینید: اگر این درخت را زخمی کنید خونریزی می‌کند

    من لایحضر الفقیه ج3، ص357، ح4262 ــ مکارم الاخلاق ص152

    امام باقر(ع):

    کعبه از زجرى که از بوى بد نفسهاى مشرکین مى‌کشید، به درگاه خداوند شکایت نمود، خداوند به آن وحى کرد، “تو را مژده باد که به‌جاى اینان کسانى را جایگزین مى‌کنم که با شاخه‌هاى درخت خلال مى‌کنند”، هنگامى که خداوند حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله را مبعوث فرمود، توسط جبرئیل سفارش مسواک و خلال کردن را به او وحى کرد.

    محاسن ج2، ص558، ح924

    پیامبر اکرم(ص): پنج چیز از سنت پیغمبران است: حیا، بردبارى، حجامت کردن، و مسواک و عطر زدن.

    نهج الفصاحه ص462

    نوع مسواکی که در منابع روایی بر آن تأکید شده، چه نوع مسواکی است؟

    در بسیاری از روایات آمده است که معصومین علیهم السلام از مسواک کردن به چیزهایی غیر از چوب اراک و زیتون، مثل ریحان و چوب انار و ریشه درختان نهی کرده‌اند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که خود مسواک زدن با چوب اراک یا زیتون موضوعیت دارد و اگر چیز دیگری جای آن را می‌گرفت ائمه به آن هم اشاره می‌کردند.

    پیامبر اکرم(ص) به مردم فرمود برای مسواک زدن از چوب اراک و زیتون استفاده کنید که در روایات، منافع فراوانى برای آن ذکر شده است.

    در همین زمینه، این روایت نیز ذکر شده: «پیامبر با چوب اراک مسواک می‌کردند و جبرئیل امر کرده بود که با این وسیله مسواک کنند».

     

    در منابع روایی ما برای مسواک زدن با چوب اراک یا زیتون بیش از 70 خاصیت ذکر شده است؛ تمیز کردن دندان، سفید کردن و جلا دادن دندان، برطرف کردن بیماری و دندان‌درد، رفع بوی بد دهان، تقویت لثه، چاق کردن لثه، از بین بردن جرم دندان، رفع بلغم از بدن، کاهش اشک چشم، افزایش بینایی و رفع تاری چشم، اشتها‌آور، درمان یبوست، هضم غذا، تقویت حافظه، افزایش عقل، پیشگیری از بیماری، برطرف کردن هم و غم، رفع وسوسه، افزایش رزق و روزی، دلخوش کردن و سرور انسان، دور کردن شیطان، جلب ملائکه و نیروهای مثبت، سبب رضایت خداوند، مضاعف کردن حسنات از جمله خواص مسواک زدن با چوب اراک ذکر شده است.

    شربت سرکه شیره یکی از شربت های مفید توصیه شده توسط طب سنتی است که علاوه بر طبیعی بودن خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و با تمام مزاج ها نیز موافق است.

    در روایات آمده است که سرکه شیره نوشابه ی مخصوص امیرالمومنین بوده است.

    مهمترین خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن

    از بین بردن لکه‌های پوستی و شفافیت پوست

    کاهش کلسترول مضر و تری گلیسیرید خون

    خواص شربت سرکه شیره انگور

    کمک به تناسب اندام در صورت مصرف مداوم

    بهبود وضعیت گوارش و اشتهای کسانی که میل به غذا ندارند

    افزایش سطح هوشیاری و نشاط جسمی

    توافق با همه مزاج ها

    کمک به رفع کمخونی

    تنظیم و کاهش قند خون

    افزایش میل و توانایی جنسی

    افزایش رشد کودکان کم وزن

    هضم کننده غذاهای مختلف

    اصلاح خون

    ادامه مطلب :

     

    برای مصرف عمومی ۳ قاشق سرکه شیره را همراه با یک لیوان آب سرد مخلوط نموده و به صورت شربت به صورت روزانه میل نمایید.

    دستور تهیه شربت سرکه شیره :

    سرکه انگور خانگی را با شیره انگور به نسبت 1 به 10 «شیره انگور 10 برابر سرکه باشد» مخلوط کرده و با هم بجوشانید تا چند قل بخورد با کمی آب رقیق کرده و بنوشید.

    سرکه شیره را میتوانید به صورت آماده از عطاری های معتبر هم خریداری نمایید

    دیابتی ها قبل از مصرف حتما با یک پزشک طب سنتی مشورت نمایند.

    درصورتی که این شربت به عنوان دارو و برای اصلاح خون برای شما تجویز شده حتما مطابق دستور پزشک طب سنتی خود آن را مصرف نمایید.

     

     


    ویژه :

    تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تحلیلی مثلث میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

    در این مطلب با خواص بی‌نظیر شیره انگور یا دوشاب آشنا خواهید شد.

    گسترش نیوز – شیره انگور سرشار از خواصی است که در فصل پاییز نباید از خوردن آن غافل شد. شیره که از انگور گرفته می‌شود، دارای قند بالایی بوده و بسیار مقوی و مغذی است، ضد نفخ است و در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد، انرژی زا و خون ساز هم است.


    در منابع طب سنتی ایرانی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می‌نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و‌تر است و بیشتر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین بعضی افراد با شیره شربت درست می‌کنند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است.

    شیره نیز همانند خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب. و ث. است و مصرف آن نیاز‌های بدن را به این ویتامین‌ها تأمین می‌کند.

    خواص شربت سرکه شیره انگور

    یکی از بهترین زمان‌های استفاده از شیره انگور فصول سرد سال است و به دلیل خواص مفیدی که این ماده‌ی غذایی در درمان و تسکین بیماری‌های فصل سرما دارد، بهتر است جایی برای آن در برنامه‌ی غذایی تان باز کنید.

    از منظر طب سنتی، شیره انگور خصلت‌های زیادی دارد:

    یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می‌تواند در کنار بقیه درمان‌ها شیره انگور را مصرف کند

    * مولد خون صالح (خون سالم و طبیعی و بدون مواد زائد) است. اگر از ضعف عمومی بدن رنج می‌برید یا مبتلا به کم خونی هستید می‌توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با توجه به اینکه شیره انگور خونساز بوده و مقوی بدن است، افرادی که ضعف عمومی دارند یا مبتلا به کم خونی هستند، می‌توانند شیره انگور را همراه شیربرنج یا سمنو بخورند یا به صورت شربت، سرکه شیره استفاده کنند.

    * افزایش دهنده وزن بدن است. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین دلیل است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کار‌های سنگین انجام می‌دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می‌کنند چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می‌شود.

    * یکی دیگر از خواص شیره انگور بازکنندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می‌توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد.

    * یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق است، به همین دلیل افرادی که به خصوص در فصول سرد سال دچار التهاب حلق می‌شوند و به دنبال آن سرفه می‌کنند، توصیه می‌شود که از غرغره شیره انگور با آب استفاده کنند.

    * درمان کننده‌ی صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط، ضعف احشا و یرقان است.

    * برای بیماری‌های طحال، افسردگی و غضب مفید است.

    * برای روان کردن ادرار نیز از آن استفاده می‌شود.


    طرز تهیه شیره انگور

    * یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می‌تواند در کنار بقیه درمان‌ها شیره انگور را مصرف کند.

    * مصرف شیره در افرادی که فشارخون دارند، منجر به افزایش فشارخون آن‌ها نمی‌شود، اما به درمان و کاهش آن هم کمکی نمی‌کند.


    احتیاط کنید

    از آنجا که شیره انگور دارای طبعی گرم است بنابراین خوردن زیاد آن برای افرادی که دارای طبع گرم و خشک هستند، توصیه نمی‌شود.

    همچنین به علت مقادیر بالای قند موجود در آن، افراد دیابتی باید از خوردن آن خودداری کنند.


    ویژگی‌های شیره مرغوب

    شیره مرغوب شیره‌ای است که رنگ آن شفاف بوده و خاک آلود نباشد.


    مصلح شیره انگور


    مصلح دوشاب یا شیره انگور، تخم ریحان است.


    روش تهیه شیره

    اگر از ضعف عمومی بدن رنج می‌برید یا مبتلا به کم خونی هستید می‌توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید

    معمولاً برای تهیه دوشاب، آب انگور شیرین و رسیده را گرفته، صاف کرده و تحت حرارت قرار می‌دهند تا سه چهارم آب آن تبخیر شود. سپس بر آن خاک رس می‌زنند و می‌گذارند تا جرم آن ته نشین شده و شیرین شود. تا زمانی که به آن خاک نزنند، شیره انگور به خوبی شیرین نمی‌شود و ناصاف خواهد بود.


    روش تهیه سرکه شیره

    برای تهیه سرکه شیره، باید به میزان یک دهم شیره انگوری که دارید، به آن سرکه انگور خانگی اضافه کنید و برای ۲ تا ۳ دقیقه آن را بجوشانید تا سرکه و شیره به خوبی با هم مخلوط شوند. در هر بار مصرف هم باید حدود ۲-۱ قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان آب حل کرد و نوشید.

    خواص شربت سرکه شیره انگور


    منبع: تبیان

    تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری

    ” گسترش نیوز”

    است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


    بهینه سازی توسط

    اینتن

    ?شربت سرکه شیره?

    ?دکتر محمد دریایی?

    ✅✍مزاج?معتدل

    ✅✍تعداد نفر? ۴

     ?خواص سرکه شیره?

    خواص شربت سرکه شیره انگور

    ✅✍بسیار گوارا و دلچسب است که مورد استفاده حضرت علی علیه السلام نیز بوده است و باعث تقویت وپاکسازی کبد و سیستم گوارش میشود.?

    و یکی از بهترین نوشابه‎های طبیعی می‎باشد?

     ?مواد لازم?

    ✅سرکه خانگی : یک دوم پیمانه

    ✅شیره انگور : پنج پیمانه

     ?روش تهیه?

    ✅✍سرکه و شیره را با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه حرارت می دهیم. وقتی سرد شد، می توانید میزان دلخواهی از آن را با مقداری آب مخلوط کرده و میل کنید.

    ???? @tebe_jame ???

    برچسب ها: پاکسازی بدن, تنظیمات معده و روده, سرکه شیره, شربت سرکه شیره, کبد, گوارش, مسهل ها, نوشیدنی ها

    فهرست مراکز پخش فرآورده های زنبورعسل حکیم

    Save

    روز جهانی زنبور – 31 اردیبهشت

    خبر فوری: اقدامات برای تهیه پروپوزال علمی مقابله با کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی قم

    پک مقابله با کرونا – پرونده های بیماران شفایافته

    خبر فوری: کشف یک روش درمانی برای کرونا

    بسته مقابله با کرونا اهدایی مرکز پژوهشی عسل حکیم برای بیماران کرونایی

    مقابله و درمان آنفلوانزا و کرونا با عصاره عسل زنجبیل

    اولین همایش شفا با عسل از دیدگاه قرآن و احادیث در شهر تاریخی کاشان

    دفتر مرکزی قم: بلوار امین – بین کوچه 11 و 13

    تلفن: 02532930344 – 09127553030


    خواص شربت سرکه شیره انگور

    Copyright © 2012-2020 ShefaCenter.ir

    خواص شربت سرکه شیره انگور
    خواص شربت سرکه شیره انگور
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *