خواص سبزيجات کوهي

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

والک گیاهی شبیه سیر با خواص مشابه است. امروزه افراد درباره خواص بی‌شمار گیاه سیر اطلاعات زیادی دارند؛ اما والک گیاهی است که مهجور مانده و کمتر کسی با خواص بی‌نظیر آن آشنایی دارد.

اگر فواید متعدد سیر را می‌دانید اما به دلیل بوی تند آن، از این گیاه گریزان هستید، والک جایگزین مناسبی می‌باشد؛ زیرا این دو گیاه از یک خانواده می‌باشند. گیاه سیر که ما بیشتر با آن آشنا هستیم با نام سیر خانگی و والک با نام سیر جنگلی معروف می‌باشد. همین نام‌گذاری نشان می‌دهد که این دو گیاه تا چه اندازه مشابه با یکدیگر می‌باشند. تحقیقات علمی نیز موید این ادعا می‌باشد و تجزیه شیمیایی این دو گیاه نشان می‌دهد که سیر و والک از نظر مواد موثر شیمیایی بسیار مشابه می‌باشند.

والک چگونه گیاهی است؟

سبزی کوهی والک گیاهی است که تنها در فصل بهار و تنها در مناطق کوهستانی می‌روید. این گیاه شبیه پیاز می‌باشد. گل‌های سفید و کوچک ستاره‌ای شکل این گیاه در میان برگ‌های پهن و براق آن خودنمایی می‌کند. گل این گیاه، برگ‌ها و ریشه آن همگی از قسمت‌های قابل‌استفاده می‌باشند.

والک از 5 هزار سال پیش تاکنون به عنوان گیاه شگفت‌انگیز معروف بوده است؛ زیرا خواص درمانی متعدد و خارق‌العاده‌ای دارد. امروزه افراد درباره خواص بی‌شمار گیاه سیر اطلاعات زیادی دارند؛ اما والک گیاهی است که مهجور مانده و کمتر کسی با خواص بی‌نظیر آن آشنایی دارد.

سه برتری سیر جنگلی (والک) بر سیر خانگی

دوره مقدماتی php

سیر جنگلی (والک) و سیر خانگی هر دو از یک خانواده می‌باشند و فعالیت مشابهی نیز در بدن دارند. با این تفاوت که والک (سیر جنگلی) سه مزیت بیشتر از سیر دارد:

1. والک در مقایسه با سیر از مواد فعال شیمیایی بیشتری تشکیل شده است.

2. گیاه والک دارای مواد شیمیایی فعالی می‌باشد که در گونه‌های دیگر سیر یافت نمی‌شود.

3. سبزی کوهی والک برخلاف سیر بی‌بو می‌باشد و بعد از خوردن در دهان ایجاد بو نمی‌نماید.

علت بی‌بو بودن والک

برگ‌های والک مقدار زیادی کلروفیل دارند که با مواد نیتروژنی موجود در این گیاه (که مسئول ایجاد بو در گونه‌های مختلف خانواده سیر می‌باشد) در طی عمل هضم و جذب ترکیب می‌شوند. در نتیجه این مواد نیتروژنی غیرفعال گشته و تبدیل به مواد بودار نمی‌شوند. نتیجه اینکه کلروفیل زیاد موجود در این گیاه مانع از انتشار بوی این گیاه می‌شود.

ترکیبات موجود در گیاه والک

والک از ترکیبات متعدد سولفور مانند آمینواسیدهای گوگرددار، آلیسین و ترکیبات آزاد دیگر مانند دی وینیل سولفور، دی متیل تیوسولفونات و … تشکیل یافته است؛ که همگی این مواد مسئول خواص متمایز این گیاه می‌باشند. همچنین سرشار از ویتامین‌های A, B, C و مواد معدنی متعدد مانند ژرمانیوم، سلنیم و روی است.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با والک

آلیسین که یک ترکیب گوگرددار در والک می‌باشد مسئول خواص بی‌نظیر این سبزی کوهی می‌باشد. این ترکیب فشارخون را در حد نرمال حفظ می‌کند و با جلوگیری از جذب کلسترول، باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌گردد. پس می‌توان آن را به عنوان یک محافظت‌کننده بی‌نظیر در برابر ایجاد لخته خون و پلاک‌های چربی دانست. نتیجه اینکه این سبزی کوهی پیشگیری‌کننده از سکته و بیماری‌های قلبی می‌باشد.

والک و بهبود بیماری‌های گوارشی

اثرات مفید والک بر کبد، کیسه صفرا، روده و معده در مطالعات متعدد به اثبات رسیده است. این گیاه هضم را ارتقا می‌بخشد و به منظور بهبود سوءهاضمه کاربرد دارد. عصاره آن را می‌توان برای درمان کرم‌های لوله‌ای روده به کار برد. بهبود بیماری‌های رودی معدی مانند اسهال، کولیک، گازهای اضافی معده و روده و رو دل از اثرات این گیاه است. همچنین در زمینه کمبود اشتها می‌تواند اثربخش باشد.

اثرات آنتی‌اکسیدانی گیاهی از دل کوه

اتانول موجود در والک می‌تواند شدت اثر رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد. پس می‌توان این گیاه را نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی در برابر حمله رادیکال‌های آزاد دانست.

بهبود سیستم ایمنی با سیر جنگلی (والک)

والک به دلیل دارا بودن ترکیب موثر آلیسین خواص آنتی‎‌باکتریایی و ضدقارچی متعددی را نشان داده است و می‌تواند در زمان حمله باکتری‌ها به بدن به کمک سیستم ایمنی بدن آمده و آن را تقویت کند. همچنین سایر ترکیبات موجود در این گیاه اثرات تقویت‌کننده و نیروزایی قوای بدن را دارند و در کل سلامت عمومی برای بدن را به وجود می‌آورد.

اثرات متعدد دیگر والک

1. بهبود سیستم تنفسی: والک ضد آسم، برطرف‌کننده برونشیت و ضد آمفیزم می‌باشد.

2. اثرات کاهش وزن: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه آب این گیاه برای کاهش وزن موثر است.

3. بهبود بیماری‌های مفصلی: تسکین بیماری‌های روماتیسمی و آرتریت مفصلی از اثرات دیگر این گیاه کوهی می‌باشد.

4. پیشگیری از سرطان: اثرات پیشگیری‌کننده والک در برابر سرطان‌های معده و پروستات به اثبات رسیده است.

5. اثرات درمانی دیگر: والک ضداسپاسم عضلانی، قابض، عرق‌آور، ادرارآور، خلط‌آور و تب‌بر می‌باشد.

طریقه مصرف والک

بعد از شستشوی گیاه والک، برگ‌های گیاه را به قطعات 2-1 سانتی‌متری برش بزنید و فریز نمایید و در طول سال که این گیاه وجود ندارد از آن استفاده کنید. سبزی‌پلوی تهیه‌شده از این گیاه بسیار خوش‌طعم می‌باشد. هم چنین می‌توانید از این سبزی برای تهیه کوکو استفاده نمایید.

منبع: تبیان




این‌ها همه هدایایی است که تنها سالی یک بار، در فصل بهار و تنها به مدت یک ماه در روزهایی که بارندگی و رطوبت زیاد است جوانه‌زده و به صورت خودرو می‌رویند.

این گیاهان به خاطر عطر و رایحه دل‌انگیزشان به قدری شامه نوازند که اکثر افرادی که برای تفریح و لذت از طبیعت به دشت و صحرا می‌روند، ترغیب به جمع‌آوری آن‌ها می‌شوند.

این گیاهان به دور از کودهای شیمیایی و به وسیله باران آبیاری شده و زیر نور خورشید رشد می‌کنند و در مقایسه با سبزی‌هایی که به روش مصنوعی پرورش می‌یابند، عطر و طعم متفاوت‌تری داشته و مغذی‌تر و طبیعی‌تر بوده و در واقع ارگانیک هستند.

در هر حال این روزها تفریح اکثر زنان روستایی چیدن و جمع‌آوری انواعی از سبزی‌های کوهی و عرضه آن از طریق بازارهای روز به شهرنشینان است، اما بسیاری از خانواده‌ها به خصوص نسل جوان شهرنشین این سبزی‌ها را نمی‌شناسند و خواص دارویی و تغذیه‌ای آن را نمی‌دانند. والک، ترشک، غازیاغی، ریواس، کنگر و… از جمله سبزی‌های صحرایی یا کوهی هستند که در این نوشتار به خواص آن‌ها می‌پردازیم.


والک نوعی سبزی صحرایی است که از مناطق کوهستانی برداشت می‌شود. برگ‌های آن نواری شکل و دارای یک پیاز کوچک و گل است. برگ و پیاز آن خوراکی، اما گل آن تلخ و در غذا استفاده نمی‌شود. خواص خام آن بیشتر از پخته‌اش است و از آن در کوکو، سبزی پلو، آش و… استفاده می‌شود.

این سبزی سرشار از ویتامین‌های A، B، C و املاح معدنی منگنز، روی، گوگرد و کلسیم است. این گیاه قاعده‌آور خوبی است و به دلیل دارا بودن کلسیم برای درمان پوکی استخوان و التیام دردهای استخوانی و مفصلی مفید است. فیبر آن برای سلامتی معده و روده سودمند است و باعث لینت مزاج می‌شود. گوگرد آن به جهت خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، اسهال خونی را التیام می‌بخشد. خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است و با انبساط ملایم عروق خونی در کاهش فشار خون و رفع سرگیجه موثر است. این سبزی اثر آرام‌بخش دارد و درد نقرس، روماتیسم و آرتروز را تسکین می‌دهد.


این سبزی، گونه‌های زیادی دارد. برگ‌های آن به جهت دارا بودن اسیدهای آلی، طعم ترشی دارد. ترشک سرشار از ویتامین C، آهن، فسفر و پتاسیم است. تصفیه‌کننده خون، معرق، مدر، تب بر، اشتهاآور و صفرابر است. جهت تقویت معده و کبد بهتر است برگ آن خام استفاده شود.

این سبزی به دلیل ویتامین C فراوان خونریزی لثه را التیام بخشیده و بوی بد دهان را رفع می‌کند. مصرف ترشک در فصول گرم سال از التهاب بدن کاسته، عطش را رفع کرده و به دلیل پتاسیم بالا ادرارآور خوبی است و سموم بدن را خارج و کلیه‌ها را شستشو می‌دهد. ترشک به جهت آن که خون را تصفیه می‌کند از بین برنده کورک، دمل‌های چرکی و جوش‌های زیر پوستی است. قابل توجه آن که مصرف زیاد ترشک به دلیل داشتن اسید اگزالیک برای کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند، محدودیت مصرف دارد.


کنگر گیاهی با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس است. از برگ‌های سبز آن به صورت خام در تهیه سالاد و از ساقه آن در تهیه خورش استفاده می‌شود.

این گیاه، طبع گرمی دارد و بسیار نیرو بخش و مقوی قلب است. برگ‌های این سبزی، موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون سودمند است. اینولین آن باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و از سرطان روده باریک می‌کاهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن نیز پوست را در برابر سرطان محافظت می‌کند.

کنگر به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت کرده و باعث افزایش نیروی جنسی می‌شود. این سبزی، دارویی موثر برای جلوگیری از حالت تهوع و ویار زنان باردار است. قابل‌توجه آن که برگ‌های کنگر محرک انقباض کیسه صفرا و کلیه بوده و افرادی که دارای سنگ کلیه و صفرا هستند نباید از آن استفاده کنند.


ریواس دارای برگ‌های ضخیم و گوشت‌دار است و طعم ترشی دارد. این گیاه سرشار از ویتامین C و فیبر است. خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته، زخم اثنی‌عشر را بهبود بخشیده و به جهت تقویت کبد و افزایش ایمنی بدن عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برد. یکی از مهم‌ترین خواص برگ‌های ریواس آن است که لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و برای کاهش قند خون سودمند است.

ریواس به دلیل اسیدهای فراوانی که دارد از افزایش چربی خون جلوگیری کرده و با افزایش ترشح شیره معده موجب بهبود عملکرد هضم و جذب غذا می‌شود. این سبزی پتاسیم، فسفر و کلسیم زیادی دارد و مصرف آن برای کودکان در حال رشد و خانم‌های یائسه مفید است.


 

این سبزی اغلب در کنار نهرها رشد می‌کند و در این فصل مخلوط با سبزی‌های دیگر با نام سبزی کوهی مخلوط به فروش می‌رسد.

این سبزی بسیار معطر بوده و طعم دلپذیری دارد و در تهیه انواع سوپ، آش، کوکو و سبزی پلو به کار می‌رود.

غازیاغی، شیر مادران شیرده را زیاد، خون را تصفیه، ترشحات غدد داخلی را تنظیم و برای درمان بیماری‌های پوستی موثر است.

این سبزی، گرمی و حرارت بدن را بالا برده و انرژی‌زا بوده، بی‌اشتهایی را رفع و برای آرامش اعصاب مفید است.

 

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم – فاخره بهبهانی

 

آشنایی با خواص انواع سبزی ها

آشنایی با خواص انواع گیاهان دارویی


در این مقاله با فواید و خواص گیاهان کوهی از جمله موسیر، ریواس، کنگر و والک آشنا خواهید شد.

والک، ریواس و کنگر از جمله گیاهان کوهی هستند که می‌توانند رنگ و بوی متفاوتی به سفره‌ها بدهند؛ عطر و طعمی که دیگر در طول سال تکرار نمی‌شود! البته شنگ هم گیاه دیگری است که نه در کوه، بلکه در دشت و صحرا می‌روید و می‌تواند باعث تغییر ذائقه‌تان شود. در ادامه دکتر غلامرضا امین، دکترای فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شما را با خواص خوراکی و البته دارویی این گیاهان بیشتر آشنا می‌کند؛ باشد که امسال به شکل بهتر و باانگیزه‌‌بیش‌تری از این گیاهان استفاده کنید.

محافظ دستگاه گوارش

نام: قنگر یا کنر

معروف به: کنگر

نام علمی: Cirsium vulgare

زادگاه: کوه‌های لرستان، کرمان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آبادان و کردستان

طبع: گرم و خشک

کنگر هم مثل ریواس در کوه‌ها می‌روید و به عنوان یک ماده غذایی استفاده می‌شود ولی معروف است که خاصیت تقویت قوای جنسی دارد و به همین منظور در تهیه بسیاری غذاها یا به عنوان چاشنی کنار غذای اصلی استفاده می‌شود.

البته هنوز مطالعه بالینی بارزی ثابت نکرده که کنگر خاصیت تقویت‌کنندگی قوای جنسی دارد. در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفت و در قرن 16 میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط اشراف مصرف می‌شد. در طب سنتی اروپا، برگ‌های کنگر به عنوان ماده افزایش‌دهنده ادرار و محرک کلیه‌ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کنگر ضدعفونی کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود. کنگر در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند. محققان معتقدند وجود ماده‌ای به نام سینارین در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود. در ضمن همین ماده به همراه ماده دیگری به نام اسید کافئیک موجود در کنگر، کبد را در برابر عفونت حفظ می‌کنند. کنگر غیر از اینکه در تهیه غذاهایی مثل خورش استفاده می‌شود، همراه ماست هم خورده می‌شود و بسیار خوش‌خوراک است. شاید اینکه می‌گویند «فلانی کنگر خورده، لنگر انداخته» هم اشاره به همین اثر لذت‌بخشی آن داشته باشد که بعد از خوردنش با ماست نصیب فرد می‌شود! البته یادتان باشد اگر خدایی ناکرده دچار ناراحتی‌های کلیوی و کبدی شدید هستید، از مصرف برگ کنگر پرهیز کنید.

دوست کبد!

نام: ریباس

معروف به: ریواس

نام علمی: Rheum

زادگاه: دامنه‌های بینالود کوه‌های آذربایجان و کردستان بلندی‌های البرز

طبع: سرد و تر

شما هم وقتی بچه بودید، یک دستفروش نزدیک مدرسه‌تان بود که دسته‌های کوچک ریواس هم در بساطش باشد؟! اگر این طور است احتمالا هنوز هم که هنوز است، طعم ترش و گس آن، برای‌تان به یک نوستالژی تبدیل شده!

ساقه‌های ریواس، تازه و سبز و آبدار است و زمان چیدنش وقتی است که گیاه تازه به گل نشسته و هنوز میوه نداده است. این ساقه‌ها بعد از جداسازی کامل برگ‌ها از ساقه، به مشتریان ارائه می‌شود و حواس‌تان باشد ساقه‌هایی را انتخاب کنید که زیاد درشت نباشند چون این ساقه‌های زیادی رسیده، در واقع ساقه‌های ریواسی است که میوه داده است.

ریواس گیاهی است که می‌تواند اعمال کبدی را تنظیم کرده و در صورت وجود مشکل در کبد، آن را برطرف می‌کند. البته نوعی ریواس هم هست که به ریواس چینی معروف است و به عنوان مسهل و ملین مزاج استفاده می‌شود اما این نوع ریواس در ایران نمی‌روید. خوب است بدانید ریواس از سال‌ها پیش از میلاد مسیح(ع) به عنوان دارو کاربرد داشته است.

ضدفشارخون و کلسترول

نام: پیاز کوهی یا سیرک

معروف به: والک

نام علمی: Allium

زادگاه: رشته کوه البرز

طبع: گرم و مرطوب

یکی از مهم‌ترین گیاهانی که از لحاظ دارویی و هم غذایی در فصل بهار و در کوه‌های اطراف تهران رویش دارد، والک است که معمولا در قله‌های کوه‌هایی که به رشته کوه البرز منتهی می‌شود، مثل درکه و توچال در تهران، پیدا می‌شود. محلی‌ها این سبزی‌ها را از کوه می‌چینند و در مسیرها می‌فروشند و مقدار کمی از آنها به سبزی‌فروشی‌ها هم می‌رسد. البته والک برای مردم بیشتر جنبه غذایی دارد و کمتر به عنوان دارو استفاده می‌شود. مگر اینکه این برگ‌ها را خشک کرده و بعدها به عنوان داروهای کاهنده فشار خون یا داروی ضدزخم استفاده کنند. همچنین می‌توانند گیاه را با پیازش بچینند و از پیازش به عنوان کاهنده فشار خون، کاهنده کلسترول، ضدالتهاب، ضد زخم و ضد التهاب‌های پوستی کمک بگیرند.

ضداسهال و خونریزی

نام: اسفلنج، یمینه، ریش‌بز خالدار و. . .

معروف به: شنگ

نام علمی: ragopogon dubius

زادگاه: چمنزارهای نمناک شمال ایران، عمارلو، بین کبوترچای و زرد چین، ییلاق دامنه البرز به‌خصوص افجه و نارون

طبع: سرد و خشک

برگ‌های تازه شنگ از دشت‌ها جمع‌آوری شده و بر حسب عادت و ذائقه افراد با سرکه، نمک یا فلفل مصرف می‌شود. این سبزی به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) و نیز برطرف‌کننده مشکلات کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کسانی که تکرر ادرار داشته، ناراحتی کلیه دارند یا سوزش ادار دارند، مصرفش توصیه می‌شود.

اگر دیابت دارید. . .

نام: سیر کوهی، ثوم‌الحیه یا اسقوردیون

معروف به: موسیر

نام علمی: Allium sativum

زادگاه: زاگرس و البرز

طبع: گرم و خشک

سبزی دیگری که در کوه می‌روید، موسیر است که یک سبزی کوهستانی است و در ایران بیشتر از سطح زاگرس و کمتر از البرز جمع‌آوری می‌شود. این سبزی کوهی به عنوان یک چاشنی غذایی همراه با دوغ و ماست استفاده می‌شود و به خاطر عطر و طعمی که دارد، نقش بهبوددهنده عطر و طعم را در خوراک‌‌ها دارد.

التیام دهنده زخم‌ها

از سبزی کوهی اسفلنج ( شنگ )، برای رفع مشکلات گوارشی از جمله اسهال و خونریزی معده استفاده می‌شود. البته ریشه این گیاه، لعابی تلخ‌مزه دارد که علاوه بر افزایش اشتها، خلط‌آور، نرم‌کننده سینه و التیام‌دهنده زخم‌ها این گیاه هم به صورت خام و به عنوان سبزی خوردن مورد مصرف قرار می‌گیرد. البته این سبزی قبل از گل دادن حالتی ترد و خوراکی دارد و بعد از گل دادن ضخیم شده و از حالت خوراکی‌شان خارج می‌شوند.

تنظیم کننده قند خون

موسیر از خانواده سیر بوده و اثر ضدمیکروبی‌اش بسیار بسیار بالاست و از این منظر هم در تهیه غذاها استفاده می‌شود. موسیر به راحتی هضم می‌شود و حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C، پتاسیم، فیبر رژیمی و اسید فولیک بوده و همچنین دارای مقدار زیادی کلسیم، آهن و پروتئین است. صرف موسیر تاثیر مثبتی بر دستگاه اعصاب مرکزی دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد. این گیاه در کاهش سلول‌های سرطانی کبد و نیز درمان سرطان معده کمک می‌کند و مصرف منظم آن، از هرگونه عفونت به معده پیشگیری می‌کند. این گیاه با داشتن خاصیت ضدانعقادی و در نتیجه رقیق کردن خون، به افرادی که دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستند یا دچار حملات قلبی یا سکته قلبی شده‌اند، کمک مفیدی می‌کند. البته موسیر سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش داده، از کاهش انسولین پیشگیری کرده و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد.

بوی خوش سیر

غذاهای محلی مثل پلو یا کوکوی والک و همچنین خورش والک هم از آن دسته غذاهایی هستند که فقط در اوایل بهار فرصت امتحانش هست و خیلی هم خوشمزه هستند. خوشبختانه خواص والک هم مثل سایر سبزی‌هایی که استفاده از آنها در غذاهای‌مان متداول‌تر است (مثل شوید، باقالی و. . . ) با پختن از بین نمی‌رود و صرفا برای مصرف و جذب بهتر توسط بدن آماده‌سازی می‌شود. البته بعضی از ترکیبات فرار موجود در برگ‌های والک مثل رایحه آن، ممکن است از غذا خارج شود و فضای خانه را پر کند. والک بویی شبیه سیر دارد چراکه از خانواده سیر است و درست مثل سیر، بیشتر به عنوان داروی گیاهی کاهش فشار خون مصرف می‌شود.

البته این گیاه خون را نیز رقیق می‌کند، پس اگر از داروهای کاهش فشار خون استفاده می‌کنید، در مصرف والک زیاده‌روی نکنید که خدایی ناکرده دچار خون‌ریزی‌های داخلی و. . . نشوید./ مجله سیب سبز


مشاهده قوانین انجمن

ممنون از محبتت دوست خوبم
بسیار هم عالی حتما این…

سلام زهرا عزیزم
گلم ببخش شما خودت استاد منی و من…

الهه عزیز منم دقیقا همین اتفاقی که گفتی برام…

سلااااااااام
روز همگی بخیر وشادی…
.

تورکی…

سلااااااااام
روز همگی بخیر وشادی…

تورکی…

هرچه میخواهد دل تنگت بگوووو

نمیدونم چرا کلوب…

;!( function( w, d ) {
‘use strict’;
var ad = { user: 1327241210, width: 120, height: 240, id: ‘anetwork-‘ + ~~( Math.random() * ) },
h = d.head || d.getElementsByagName( ‘head’ )[ 0 ],
s = location.protocol + ‘static-cdn.anetwork.ir/aw/aw.js’;
if ( typeof w.anetworkParams != ‘object’ )
w.anetworkParams = {};
d.write( ‘

‘ );
w.anetworkParams[ ad.id ] = ad;
d.write( ” + ‘pt>’ );
})( this, document );

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب و قالب انجمن، نزد مامی سایت – پورتال جامع بانوان محفوظ میباشد.

باز نشر مطالب پورتال و انجمن، تنها با ذکرنام و آدرس پرتال و یا لینک کامل مطلب مجاز میباشد.

قَذا یاغی (غاز ایاغی= پا غازه):

این سبزی که هم در کوه و هم در صحرا و هم در باغها می روید و خیلی فراوان تو علفزار و جاهایی که درخت و گیاه باشد پیدا می شود بنا بر اطلاعات یکی از دوستان که چون برگهای غازایاغی شبیه پای غاز می باشد به آن غاز-ایاغی میگویند این گیاه فقط به صورت پخته خورده میشود و در آش و بورانی مصرف می شود و سبزی اصلی یک نان مغزدار آذری به نام خیتاب است و علاوه بر ظاهرش بوی خاصش معرف این سبزی می باشد و دوست عزیز دیگری هم اشاره کردند که قارچ کش هست و در درمان کک و مک صورت موثر است

تره کوهی(یاغلیجا) :

این سبزی در کوه و دامنه کوه می روید و از مشخصه اصلیش این است که وقتی خرد می کنی خیلی لزج و چسبنده است و توی دست کش می آید و به صورت پخته مصرف می شود و غذای اصلی که با آن می شود پخت آش است و باعث لعاب دار شدن آش می شود و فکر کنم که معادل همون تره خودمان است

پیاز چه کوهی(والک):

یک سبزی بسیار خوش طعم و خوش عطر که خام آن در سالاد و پخته آن در آش کاربرد دارد و در کوه و دامنه های آن می روید و این سبزی را بیشتر به عنوان خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونت آن می شناسند چرا که خوردن آشی که با پیازچه کوهی پخته شده است را برای سرماخوردگی و عفونت ریه خیلی مفید میدانند و یکی از دوستان اشاره کردند که همون قارقا سوغانی خودمان هست که اگر اینجوری باشه من اصلا دوست ندارم چون بوی خیلی بدی داره ولی فکر نکنم و حتما تحقیق می کنم 

 

تُرشَک(تُویشَح) :

این گیاه همان طور که از نامش پیداست یک گیاه بسیار ترش مزه می باشد که وقتی می خوریش انگار داری گوجه سبز و لیمو ترش می خوری و خیلی ترش است و هم در پخت آش مصرف می شود و هم به صورت خام و هم در کوه و هم در صحرا و باغ می روید

اَوَلیح (avalih):

این سبزی هم در کوه و هم در صحرا و باغها می روید و طعمش عین اسفناج است و فکر کنم معادل همون اسفناج خودمان می باشد و هم به صورت خام مصرف می شود و هم به صورت پخته که در آش استفاده می شود و نوع دیگر آن را که دَوَه گولاغی می نامیم که به معنی گوش شتر می باشد

نعناع کوهی(داغ ناعنَسی):

یک سبزی با عطر و طعم که در کوه و دامنه های آن یافت می شود و مصرف نعاع خودمان را دارد و هم به صرت خام و پخته در آش مصرف می شود

نعناع صحرایی(چُول ناعنَسی):

این سبزی در صحرا و باغ ها یافت می شود و هم به صورت خام و هم پخته خورده می شود و در پخت آش و شربت نعناع کاربرد دارد

یِلمیک (yelmik):

این سبزی بیشتر به صورت خام همراه با سرکه شیره و نمک خورده می شود و خیلی خیلی خوشمزه است و اغلب در باغ ها رشد می کند گرچه در کوه و صحرا نیز یافت می شود و خیلی کم در پخت آش مصرف می شود 

اُوغلان اُوتی( سورولی):

این گیاه بیشتر به صورت پخته در آش استفاده می شود و فکر کنم  محلیش همون شوید خودمان است و چون خیلی لطیف و سر زنده است به این نام مشهور است و معنی تحت الفظی خود کلمه می شود علف یا گیاه پسر این هم از کشفیات خودمه

گزنه(ghazaneh):

این سبزی دیگه معرف حضور همه است و با خار هایی که دارد همه می توانند آن را شناسایی کنند و خواص دارویی خیلی زیادی دارد از جمله عرق گیاهی آن برای چاقی و عفونت ریه مفید است

اینهم از برگهایش از نزدیک

کَلَمَه کِشیح:

در زبان ترکی کلمه کشیح به معنی ریشه و هویج می باشد و از خانواده جعفری می باشد و در پخت آش مصرف می شود و در باغ ها و کوه می روید

کِشیح باشی:

در زبان ترکی یعنی معنی این سبزی می شود سر هویج یعنی کاکل هویج همون سبزی که روی هویج می روید و از خانواده جعفری می باشد و فکر کنم معادل جعفری خودمان می باشدو در باغ ها و کوه می روید

اوشگون (ریواس):

این گیاه که همه می شناسند درارتفاعات کوه می رویدو خیلی خیلی خوشمزه می باشد و هم وبه صورت خام و هم به صورت پخته مصرف می شود و علاوه بر اینکه هم در سالاد و هم در خورشت مصرف می شود خواص دارویی خیلی مفید دارد و شربت آن یک داروی بسیار مناسب برای اسهال می باشد و باید توجه داشت که در خوردن آن نباید زیاده روی کرد چون باعث یبوست می شود

شُور پِنجَر (shor penjar) :

این سبزی در باغها و کوهها و مزارع و کلا هر جا که خاک و نور و آب باشه می روید و خیلی لطیف است و ترجه فارسیش میشه سبزی شور وهمونطور که از اسمش پیداست یک طعم خیلی شوری داره و وقتی می خوریش انگار روش نمک پاشیدی به صورت پخته مصرف می شود و در آش و بورانی و مخصوصا ما در نانی محلی به نام خیتاب مصرف می کنیم و ظاهری متفاوت با بقیه سبزی ها داره  و رنگ سبزش هست پشت برگهاش رنگ متمایل به سفید داره

کهلیک اُوتی (کاکوتی):  

این سبزی معطر که معرف حضور همه هست و بیشتر از عرقیات این گیاه استفاده می کنند و علاوه بر مصرف خوراکی خواص دارویی زیادی هم دارد و در درمان سرماخوردگی بو به عنوان خلط آور و ضدعفونی کننده ازش استفاده می کنند و بیشتر در کوها و باغها می روید کلمه کهلیک اسم پرنده در ترکی به معنای کبک است و اُوت همان علف یا گیاه را می دهد و در آش و خشک شده و اسانسش در دوغ کاربرد داردو از نشانه های ظاهری اون برگه شبیه نعناع و ساقه هاش رفته رفته رنگش ق می شود

(عکسش رو به زودی میزارم  )

بعدا نوشت : این عکس رو یکی از دوستان فرستادند منتها اسمشون یادم نیست اگر خودشون تشریف آوردن وبلاگ لطفا بگند بنویسم ممنونم)

 

یارپیز( پونه ):

پارپیز که گیاهی دارویی است در معطر کردن غذاها و نوشیدنیها مثل چای و دوغ کاربرد دارد این گیاه که معادل فارسی آن پونه است کاربردهای فراوانی ارد از جمله خشک شده و پودر شده آن را به عنوان ادویه در إذاها به کار می بریم البته پونه ای که در تصویر می بینید داغ یارپیزی=یارپعیزی به معنای پونه کوهی  است که مرغوبتر از نوع صحرایی آن است گیاه پارپیز یا پونه برای سرما خوردگی و رفع عطش و درمان اسهال مفید است البته برای کسانی که مبتلا به بیماری عطش مبتلا هستند مفید هست و خاصیت خنک کنندگی دارد

پَرپینه: این سبزی که باغها و کوها می روید خاصیتش لعاب دادن به آش هستش و کار رشته رو تو آش می کنه و به صورت خام نیز خورده میشه و برگهای خیلی ضخیمی داره و در عین حال لطیف هستش

داغ مرزه سی(مرزه کوهی): این سبزی هم در کوهها می روید و عطر خیلی خوبی دارد و من بیشتر بوی اون رو تو سس های کچاب احساس کردم و بیشتر در آش مصرف می شود

اینجیبی: این سبزی بسار زیبا بیشتر در کوهها رشد می کند و بوی اون خیلی مطلوب هست و بیشتر در آش مصرف می شود و ظاهر اون طوری هستش که متفاوت با بقیه سبزی ها هست 

این هم نمی دونم اسمش چیه؟(هرکس میدونه بگه)

اینهم برگهایش از نزدیک

گالگان  ( کنگر ):

یک گیاه که بیشتر خورشت آن مورد استفاده است و خواص خیلی دارویی زیادی دارد مثل کاهش کلسترول بد خون و ضد چربی بودن آن این گیاه بیشتر در کوه می روید ولی  در هنگام پاک کردن مواظب خارهای آن باشیم (برای این عکس ندارم )

 

 نکات مهم :

تمامی اطلاعات را به صورت تجربی در اختیار شما قرار دادم اگر نظری بود و یا نقصی در خدمتتون هستم

 

پی نوشت :4.1.31

دوستان عزیز هرکس که در این مورد بنده را راهنمایی کرده بود در قسمت نظرات اسمشان به عنوان تشکر تایید شده است اما دوستی به نام مرتضی یا کاظم  زیاد تو خاطرم نماند شاید حسین کاظمی و .. بود یک راهنمایی خوبی در مورد سبزی کوهی کرده بودند ولی متاسفانه اشتباهی به جای تایید دکمه حذف رو زدم و نظر ایشون حذف شد اگر باز اینجا سر می زنید لطفا دوباره بنویسید تا از راهنمایی های شما هم من وهم دوستان بهره ببریم از همگی ممنون

 

 

 

 

سلام برادر. ساکن خوزستان هستم اما از گیاهان خوراکی ودارویی کوه های چهارمحال وبختیاری خوصصا سبزه کوه خیلی استفاده می کنم حقیقتا دنبال اسم ترکی گیاهان بودم که ازمطالب شما استفاده زیادی بردم امیدوارم گیاهان بیشتری رابانام محلی معرفی کنید

بسیارعالی

خیلی ممنون بابت مطالب خوب و مفیدی که جمع اوری کردید ایکاش نظم بیشتری داشت و هر مطلب و عکس سبزی کوهی مربوطه جدا نوشته میشد من خیلی از سبزیها را از روی شکلشان میشناسم و اسمشان را نمیدانم و در مطالب شما زیر هر عکس نام گیاه نوشته نشده بود و دقیق مشخص نبود که یک مطلب براث عکس بالایی است یا پایینی

تمام مدارک تکمیل- مالیات و خلافی ریخته شده – عوارض معاف – پلاک بدنه روشه – 12ماه بیمه-5سال تخفیف – کارت سوخت 250تائی – 4ماه معاینه فنی-دوگانه سوز-تایرها نو –باتری نو-ت دستی کار میکنه-مگنت شده-فرمان 3.5دور-با لوازم یدکی اضافی

عالی بود ممنون امیدوارم بیشتر و بهتر بشه


لطفا در قسمت سبزی تره کوهی یا همون یاغلیجا گزینه ( قار تره سی ) رو هم اضافه کنید . چون ما ترکا این سبزی رو به این اسم بیشتر میشناسیم.
بعدشم اگه زحمت بکشین خواص این گیاها رو هم بذارین که دیگه نور علی نور میشه [گل][گل][گل]

بازم سلام
راستی اینم لینک عکس از کاکوتی یا همون کهلیک اوتی خودمون:

http://www.uplooder.net/img/image/64/b828ba24a7624c1f63dcad2883855/616224_OgruJyUZ.jpg

[چشمک]

سلام جالب بود

[نیشخند]اشتب شد

باسلام
نام ترکی گیاهی به نام کهلیوتی اطلاعاتی میخواستم

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *