خواص زیتون سیاه چیست

دوره مقدماتی php
خواص زیتون سیاه چیست
خواص زیتون سیاه چیست

ممکن است زیتون سیاه خیلی جذاب به نظر نرسد اما این میوه (با توجه به طبقه بندی گیاهی) کوچک، ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. زیتون، منبع خوبی از فیبر رژیمی است که سلامت دستگاه گوارش شما را حفظ کرده و کلسترول را کنترل می‌کند. همچنین حاوی آهن – ماده اصلی سلول‌های قرمز خون – و ویتامین C – یک آنتی اکسیدان قوی – است. اگر مصرف سدیم خود را کنترل می‌کنید، به یاد داشته باشید که زیتون منبع خوبی از این ماده معدنی است. در ادامه این نوشتار با خواص زیتون سیاه بیشتر آشنا می شوید.

در اینجا به سوالی می‌پردازیم که ممکن است ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده باشد و آن این است که تفاوت زیتون سیاه با زیتون سبز در چیست؟ خب، همان طور که اشاره شد، هر دو زیتون سیاه و زیتون سبز از یک نوع و خانواده هستند. تنها چیزی که آن‌ها را متفاوت می‌سازد زمان چیدن آن‌ها است. زیتون‌های سبز را درست قبل از رسیدن و به صورت کال می‌چینند در حالی که زیتون‌های سیاه را به صورت رسیده برداشت می‌کنند یعنی می‌گذارند زیتون برسد و بعد به چیدن آن اقدام می‌کنند. زیتون رسیده از رنگ سبز به سیاه تبدیل می‌شود و همین علت نامگذاری آن به «زیتون سیاه» است.

پرسش بعدی درباره‌ی ارزش غذایی آن است، این که آیا مواد مغذی موجود در زیتون سیاه از زیتون سبز بیشتر است یا کمتر؟ حقیقت آن است که هر دو زیتون سیاه و سبز ارزش غذایی یکسانی دارند و سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها، چندین ماده‌ی معدنی ضروری مانند آهن و مس هستند. برای اطلاع بیشتر از خواص زیتون سیاه به فهرستی که در ادامه می‌آید مراجعه کنید تا در این مورد دانش بیشتری کسب کنید و ببینید که آیا زیتون سیاه را انتخاب می‌کنید یا زیتون سبز هر چند هر دوی آن‌ها ارزش غذایی یکسانی دارند.

در ادامه ۱۷ مهمترین خواص زیتون سیاه برای سلامتی آمده است.

خواص زیتون سیاه چیست

دوره مقدماتی php

زیتون سیاه منبع خوبی از فیبر رژیمی است. هر ۱۰۰ گرم زیتون رسیده، ۳ گرم فیبر رژیمی دارد. مصرف مجاز روزانه فیبر رژیمی، ۳۸ گرم برای مردان و ۲۵ گرم برای زنان تا سن ۵۰ سال است. فیبر محلول می‌توان به کاهش کلسترول و گلوکز خون کمک کند و فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم کرده و حرکت مواد در لوله گوارش را بهبود می‌بخشد. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر رژیمی به حفظ سلامت روده‌ کمک می‌کند، قند خون بدن را کنترل می‌کند، وزن سالم بدن را حفظ می‌کند و کلسترول را پایین می‌آورد.

مطلب مرتبط: ۱۴ جدی ترین عوارض روغن زیتون برای سلامتی

هر ۱۰۰ گرم زیتون رسیده، حدود ۳ میلی‌گرم آهن دارد. مصرف مجاز روزانه آهن برای مردان بزرگسال ۸ میلی‌گرم و برای زنان بزرگسال، ۱۸ میلی‌گرم است. بدن شما برای ساخت هموگلوبین و میوگلوبین – پروتئین‌های لازم برای انتقال اکسیژن – به آهن نیاز دارد. آهن، بخش تشکیل‌دهنده بسیاری از پروتئین‌های بدن است و به ساخت آدنوزین تری‌فسفات یا ATP – منبع اصلی انرژی بدن – کمک می‌کند.

یک وعده (۱۰۰ گرم) زیتون رسیده، حدود ۱.۷ میلی‌گرم ویتامین E – یک آنتی اکسیدان محلول در چربی که در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد از سلول محافظت می‌کند – دارد. رادیکال‌های آزاد، ملکول‌هایی هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و می‌توانند باعث بروز سرطان شوند. مصرف مجاز روزانه ویتامین E برای مردان و زنان بالای ۱۴ سال، ۱۵ میلی‌گرم است. ویتامین E در عملکرد سیستم ایمنی، فرآیند بیان ژن، نشانه‌گذاری سلول و دیگر فرآیندهای متابولیکی نقش دارد. اداره مکمل‌های رژیمی، گزارش می‌کند که ویتامین E می‌تواند به جلوگیری از بیماری سرخرگ کرونری و تشکیل لخته خون کمک کند. همچنین از اکسید لیپوپروتئین کم‌چگالی یا کلسترول LDL جلوگیری کرده و مانع از بروز بیماری تصلب شرایین می‌شود.

مطلب مرتبط: 102 فایده روغن زیتون برای سلامتی،زیبایی و درمان

زیتون سیاه دارای مقادیر زیادی چربی‌های تک غیر اشباع سالم است. زیتون رسیده، حدود ۸ گرم از چربی تک غیر اشباع کل را فراهم می‌کند. سازمان امریکایی قلب می‌گوید چربی‌ موجود در غذاهایی که افراد می‌خورند نباید بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری دریافتی روزانه آنها بوده و بخش زیادی از این چربی‌ها باید از چربی‌های تک غیر اشباع یا چند غیر اشباع باشد. چربی‌های تک غیر اشباع می‌توانند به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. اسیدهای چرب تک غیر اشباع می‌توانند برای کنترل انسولین و قند خون نیز مفید باشند.

مطلب مرتبط: پیش گیری از سرطان سینه با استفاده از ‌روغن‌زیتون فرا بکر‌

همان طور که در موارد قبل اشاره شد، خوردن زیتون سیاه می‌تواند آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی را مانند پلی‌فنول‌ها و فلاونوئيدها برای بدن فراهم بیاورد. فقط همین نیست، زیتون سیاه سرشار از ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین A نیز هست.

زیتون سیاه، نه تنها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است، بلکه غنی از مواد معدنی ضروری مانند مس و آهن نیز هست. احتمالا می‌دانید که ترکیب این دو ماده‌ی معدنی با هم سوخت و ساز صحیح بدن را بهبود می‌بخشد.

آهن برای تولید گلبول ‌های قرمز خون ضروری است. گلبول ‌های قرمز خون در توزیع اکسیژن و مواد مغذی به تمام سلول‌های بدن نقشی مهم ایفا می‌کنند. کمبود آهن می‌تواند به تولید کم گلبول‌ های قرمز خون منجر شود و اثراتی مانند حالت تهوع، سردرد، میگرن و کم خونی را به دنبال داشته باشد.

زیتون سرشار از فیبر است و یکی از فایده‌های فیبر برای سلامتی بهبود سلامت روده‌ها است. اما فقط همین نیست، ویتامین E موجود در زیتون سیاه نیز برای دستگاه گوارش فوق‌العاده مفید است.

بعضی از مطالعات انجام شده حکایت از آن دارند که زیتون سیاه حاوی ترکیب‌های فعالی است که می‌توانند جلوی رشد آنزیم‌های خاصی را که ممکن است به التهاب بینجامند بگیرند.

خوردن زیتون سیاه نه تنها برای قلب و کلسترول، بلکه برای یعضی از بیمارانی که به نوع خاصی از دیابت مبتلا هستند نیز مفید است. به عبارت دیگر، مصرف منظم آن به تنظیم سطح قند خون در بدن انسان کمک می‌کند.

مصرف زیتون سیاه می‌تواند به تامین کامل روزانه‌ی ویتامین A کمک کند. همه می‌دانند که یکی از فایده‌های ویتامین A برای سلامتی بهبود سلامت چشم و قدرت بینایی است.

یکی از چیزهایی که باید درباره‌ی ویتامین E بدانید این است که وقتی ویتامین E با چربی‌های تک‌اشباع شده ترکیب می‌شود، می‌تواند با سرطان روده مبارزه کند یا خطر ابتلاء به آن را کاهش دهد.

بعضی از مطالعات انجام شده حکایت از آن دارند که خوردن زیتون سیاه می‌تواند جایگزین عملکرد ایبوپروفن در تسکین بعضی از دردها در مفاصل یا بافت‌های پیوندی بشود. این یعنی، زیتون سیاه می‌تواند درد را نیز از بین ببرد.

ترکیب ویتامین C و ویتامین E موجود در زیتون سیاه دلیل مصرف زیاد این میوه به عنوان یک درمان طبیعی برای پوست به شمار می‌رود. ویتامین E تولید کلاژن را تقویت می‌کند و بازسازی بهینه‌ی سلول‌های پوستی را تضمین می‌کند.

وقتی از قلب محافظت می‌شود، کاهش علائم فشار خون بالا مثل آب خوردن است. با وجود این، باید در رابطه با زیتون‌های سیاه کنسروی بسیار مواظب باشید چون حاوی سدیم بیشتری هستند که می‌توانند سلامت قلبی عروقی شما را به خطر بیندازند. بنابراین، مهم است که همیشه برچسب روی قوطی چنین محصولاتی را بخوانید چون ترکیب‌های نگهدارنده می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند.

هرچند زیتون سیاه حاوی چربی است اما این چربی‌ها تک اشباع شده هستند و می‌توانند سطح کلسترول شما را کنترل کنند. به همین خاطر است که زیتون سیاه در بین خوراکی‌های سالم کاهنده‌ی کلسترول برای کسانی که می‌خواهند سطح کلسترول سالمی داشته باشند توصیه می‌شود.

مصرف زیتون سیاه نه تنها برای پوست خوب است، بلکه برای مو هم مفید است. این مسئله بیشتر ریشه در دوران کودکی دارد. اگر فرزندانی با موهای نازک دارید فقط کافی است آن‌ها را به خوردن زیتون سیاه تشویق کنید تا صاحب موهای ضخیم و سالم و پرپشتی شوند.

مهمترین چیزی که باید بعد از تصمیم‌گیری به افزودن زیتون سیاه به جای زیتون سبز به رژیم غذایی روزانه‌تان بدانید این است که مراقب عوارض جانبی باشید که ممکن است در پی داشته باشد. فهرست زیر چیزی است که نباید آن را سرسری بگیرید:

– هرچند بسیار نادر است اما آلرژی نسبت به زیتون فوق‌العاده جدی است. اگر به زیتون سبز آلرژی دارید و می‌توانید با اطمینان بگویید که به زیتون سیاه هم حساسیت خواهید داشت پس بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

– یافتن زیتون تازه کار راحتی نیست و مردم معمولا از زیتون‌های کنسرو شده استفاده می‌کنند. به همین خاط نباید زیتون‌های کنسروی را فقط به خاطر نام برندشان خریداری کنید بلکه باید به مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها که روی برچسب محصول نوشته شده است رجوع و آن را مطالعه کنید چون بعضی برندها محتوای سدیم بالایی دارند که برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی مضر هستند.

آیا می‌دانستید فایده‌های زیتون از دوران باستان برای مردم اثبات شده است؟ به همین خاطر است که افراد زیادی استفاده از روغن زیتون را به صورت روز افزون انتخاب می‌کنند چون به فکر سلامتی خود هستند و ارزش غذایی خارق‌العاده‌ی زیتون و همان طور که در بالا اشاره شد فهرست بلندبالای فایده‌هایی که خوردن زیتون سیاه برای سلامتی دارد دلیل علاقمندی شدید آدم‌ها به این میوه است.

خواص زیتون سیاه چیست

با این‌که زیتون سیاه خواص بسیاری برای سلامتی دارد اما سدیم و کالری آن بالاست. ۱۰۰ گرم زیتون رسیده، ۱۱۵ کالری و حدود ۷۳۵ میلی‌گرم سدیم دارد. محدود کردن مصرف سدیم اهمیت زیادی دارد زیرا مصرف زیاد نمک با خطر فشار خون بالا در ارتباط است.

منبع: healthyeating.sfgate و drhealthbenefits

برچسب ها خواص زیتون سیاهزیتونزیتون سیاهمضرات زیتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت


 


زیتون سیاه چیست؟


نکات تغذیه‌ای زیتون سیاه


ماده مغذی


ارزش غذایی

خواص زیتون سیاه چیست


ویتامین A


113 IU (واحد بین المللی)


ویتامین E


5ر0 میلی گرم


ویتامین K


4ر0 میکروگرم


کلسیم


24 میلی گرم


پتاسیم


3 میلی گرم


آهن


9ر0 میلی گرم


سدیم


299 میلی گرم


 

ایسنا/زنجان یک کارشناس صنایع غذایی گفت: اگر رنگ سیاه زیتون به خاطر دستکاری‌های صنعتی و غیرمجاز نباشد، می‌توان گفت زیتون سبز و سیاه از نظر مواد مغذی تفاوتی با هم ندارند.

یک کارشناس صنایع غذایی گفت: اگر رنگ سیاه زیتون به خاطر دستکاری‌های صنعتی و غیرمجاز نباشد، می‌توان گفت زیتون سبز و سیاه از نظر مواد مغذی تفاوتی با هم ندارند.

جواد عباس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند و شاید تنها تفاوتشان این باشد که زیتون‌های سیاه کمی روغنی‌تر هستند. البته میزان روغن عنصر تعیین‌کننده‌ای در درجه‌بندی زیتون‌ها به شمار می‌رود، به همین‌خاطر برخی کارشناسان معتقدند که زیتون‌های سیاه از زیتون‌های سبز مرغوب‌ترند.

خواص زیتون سیاه چیست

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: بخشی از ترکیبات زیتون در آب محلول بوده و خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد، این در حالی است که زیتون سیاه به دلیل خاستگاهش از ظاهر و طعم متفاوتی با زیتون سبز برخوردار است اما از نظر ارزش غذایی، غیر از مقداری کارتنویید بیشتر، تفاوت قابل ذکری ندارد.

وی افزود: زیتون رنگ‌های متفاوتی مثل سبز، زرد، قرمز، بنفش و سیاه دارد که مهم‌ترین نوع رنگی آن زیتون سبز و سیاه است. برخی نیز به غلط تصور می‌کنند زیتون سیاه از رسیدن کامل زیتون سبز حاصل می‌شود، در حالی که این‌طور نیست و زیتون سیاه تنها به دلیل ظاهر سیاه و بازارپسندی مطلوب، قیمت بالاتری داشته و هر عدد آن هفت کالری انرژی دارد.

عباس‌زاده تصریح کرد: زیتون سیاه به دلیل نیاز به شرایط آب و هوایی خاص و نوع خاک در کشور ما قابلیت رشد خوبی ندارد و کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا تولیدکنندگان اصلی آن به شمار می‌روند، ولی به دلیل آن‌که واردات آن از کشورهای مذکور پرهزینه است، متاسفانه برخی سودجویان با خرید زیتون سبز معمولی و فرآوری با ترکیبات آهن‌دار، محصول را سیاه کرده و به قیمت بالایی در بازارهای کشور می‌فروشند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تشخیص اصل یا تقلبی بودن زیتون سیاه توسط افراد عادی تقریبا غیر ممکن است و تنها افراد متخصص با انجام آزمایش‌های گیاه‌شناسی قادر به شناسایی خواهند بود. از این‌رو، توصیه می‌شود شهروندان از خرید زیتون‌های سیاه فله و فاقد مجوز بهداشتی خودداری کنند.

وی تاکید کرد: رنگ میوه‌ها به صورت طبیعی مربوط به فلاونوییدها و رنگدانه‌هایی است که همگی خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. در واقع خاصیت این ترکیبات در مقایسه با یکدیگر تفاوت ناچیزی دارد، به همین‌خاطر اگر هنگام خرید نسبت به تقلبی بودن زیتون‌های سیاه با قیمت بالاتر تردید داشتیم بهتر است ریسک نکنیم و زیتون سبز بخریم.


انتهای پیام

oliveland.ir

توسط
admin

·

منتشر شده ۱۳۹۸-۱۲-۱۶
· بروزرسانی شده ۱۳۹۸-۱۲-۱۶

خواص زیتون سیاه

زیتون سیاه از نظر آهن و فیبر سرشار است.

کلسترول خون را کاهش می دهد ، زیرا حاوی چربی های اشباع نشده است.

خواص زیتون سیاه چیست

زیتون سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خون است؛

بنابراین ما را در برابر بیماری های سرطانی محافظت می کند.

زیتون سیاه استخوان ها را تقویت کرده و احتمال پوکی استخوان را کاهش می دهد.

با خوردن زیتون سیاه میتوانیم با آرتروز و آسم مبارزه کنیم.

خوردن زیتون سیاه برای لذت بردن از چشمان سالم با ویتامین A مفید است ، که به محافظت از شبکیه چشم کمک می کند.

زیتون به عنوان یک ماده ضد درد عمل می کند ، زیرا حاوی ماده شیمیایی به نام “اولئوکانتال” است.

در درمان برخی از بیماری های پوستی مانند بیماری خشکی پوست و همچنین اگزما نقش دارد.

برای سلامتی مو مفید است ، چگالی آن را تقویت می کند.

 

برچسب‌ها: black olivesProperties of black olivesخواصخواص زیتون سیاهزیتونزیتون چی بخوریمزیتون سیاهزیتون سیاه اسپانیاییزیتون سیاه ترکیهزیتون سیاه چیست؟زیتون سیاه سوریهزیتون سیاه مصریسلامتسیاهفواید زیتون سیاه


۱۳۹۸-۱۱-۰۷

 توسط
admin
· Published ۱۳۹۸-۱۱-۰۷


۱۳۹۹-۰۴-۰۲

 توسط
admin
· Published ۱۳۹۹-۰۴-۰۲


۱۳۹۸-۰۹-۰۹

 توسط
admin
· Published ۱۳۹۸-۰۹-۰۹
· Last modified ۱۳۹۹-۰۱-۲۸

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

دنبال کنید:

بیشتر

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
پزشکان در مورد فوائد مصرف زیتون سیاه معتقدند: زمانی‌ که رادیکال‌های آزاد موجب اکسید شدن کلسترول می‌شوند به رگ‌های خون آسیب می‌زند که زیتون سیاه می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا، زیتون سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از اکسید شدن کلسترول و وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

زیتون سیاه منبع غنی از ویتامین E است که قابلیت خنثی ساختن رادیکال‌های آزاد را دارد و می‌تواند مانعی برای بروز بیماری سرطان در فرد باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی که به همراه روغن زیتون است می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد.

همچنین مصرف زیتون سیاه می‌تواند در سلامت پوست و مو موثر باشد. زیتون سیاه سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌هایی است که یکی از آنان ویتامین E است. ویتامین E پوست را از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند و محافظی در برابر سرطان پوست و پیری زودرس پوست است.

خواص زیتون سیاه چیست

همچنین زیتون سیاه منبع غنی از آهن است. افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند اکسیژن کافی به سلول‌های بدنشان نمی‌رسد و مصرف این ماده خوراکی می‌تواند تا حدودی کمبود آهن بدن را جبران کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی ایندین تایمز، همچنین زیتون سیاه به دلیل آن که حاوی ویتامین A است می‌تواند در افزایش دید چشم در تاریکی موثر باشد.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved

خواص زیتون سیاه چیست
خواص زیتون سیاه چیست
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *