خواص زيتون پرورده در بارداري

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :



در دوران بـارداری نیـاز بدن شـما به آهن به نحو شـگرفی افزایش می یابد. هر نوع زیتون، به ویژه زیتون سیاه، سرشار از آهن است. توانایی سلول‌های ق خون در حمل اکسیژن در سراسر بدن در راه مناسب وابسته به حضور آهن در خون است. اگر شما از کمبود آهن رنج می‌برید، بافت‌های شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و شما به زودی شروع به احساس ضعف و سرما می‌کنید. آهن برای فرآیند تولید انرژی در بدن ما ضروری است. علاوه بر این، عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم‌ها و سیستم ایمنی بدن بستگی به مقدار کافی آهن موجود در بدن ما دارد.


روغن زیتون دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی و خواص ضدالتهابی است و این باعث می‌شود آنها به یک محافظ طبیعی در برابر سرطان تبدیل شوند زیرا التهاب کرونیکی و استرس اکسیداتیوی دلایل اصلی پیشرفت سرطان هستند. زیتون به دلیل اینکه منبع غنی از مواد مغذی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است می‌تواند از ترکیب خطرناک التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو مزمن جلوگیری کند. زیتون سیاه منبع شناخته شده ویتامین E است که در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بافت چربی سریع عمل می‌کند.


جنین برای رشد نیاز به ویتامین E دارد. پس، هم مقدار و هم نوع غذایی که در دوران حاملگی مصرف می شود، نقش مهمی در تطبیق سوخت و سازی که در مادر و رابطه اش با جنین ایجاد می شود، ایفا می کند.


روغن زیتون و شیردهی


در طول مدت شیردهی؛ ویتامین E موجود در خون مادر در غدد پستان جمع می شود، پس در طول تغذیه از طریق پستان ویتامین E ذخیره مادر به نوزاد منتقل می گردد. بنابراین باید مقدار معینی از این ویتامین در طول دوران شیردهی حفظ گردد. ویتامین E را برای نوزادان نابالغ تازه متولد شده با ناتوانی های لوزالمعده یا کبدی نیز تجویز می کنند، زیرا تاثیر مناسبی بر سیستم کبدی-صفرایی می گذارد.

دوره مقدماتی php


اما روغن زیتون نه تنها اسید چرب های لازم برای رشد نوزاد را فراهم می کند، بلکه نسبت اسیدلینولئیک به اسیدلینولنیک آن (اسید چرب های ضروری) همانند شیر پستان می باشد. اثر مفید اسیدهای روغنی در طول دوران حاملگی باقی می ماند. بعلاوه اسید روغنی در جلوگیری از هیپرکلسترولامیا و سخت شدن شریان ها، که در دوران بچگی شروع می شود، تاثیر بسزایی دارد. به نظر می رسد این اسید اثر مثبتی بر رشد و سخت کردن استخوان و رشد در طول دوره نوزادی، داشته باشد.


ویتامین E می‌تواند فرایندهای سلولی را بهبود بخشد و این خاصیت ویتامین E به هنگام ترکیب آن با چربی‌های سودمند در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد. رادیکال‌های آزاد با فرآیندهایی مانند تولید انرژی میتوکندری تداخل پیدا می‌کنند و این امر می‌تواند به اکسیداسیون، آسیب به میتوکندری سلولی و تولید مقدار ناکافی انرژی مورد نیاز بدن منجر شود. اگر سلول‌های DNA آسیب ببینند ما باید انتظار سرطان را داشته باشیم. بسیاری از کارشناسان تایید کرده‌اند که یک رژیم غذایی حاوی روغن زیتون و زیتون منجر به کاهش خطر وقوع سرطان روده بزرگ می‌شود.


خواص ضدالتهابی زیتون باعث می‌شود که حتی افراد مبتلا به آلرژی بتوانند از خواص زیتون بهره‌ ببرند. عصاره زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین در سطح سلولی عمل می‌کند. آنها می‌توانند با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین که منجر به کاهش واکنش‌های آلرژیک می‌شوند به این افراد کمک کنند. به همین دلیل شما باید زیتون را به عنوان غذا ضد آلرژی در برنامه غذایی خود جای دهید. زیتون همچنین می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و به کاهش اثرات بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم کمک کند.


در دوران بارداري بعلت تاثير هورمونها، حركت طبيعي روده ها كاهش يافته و يبوست ايجاد مي شود.
براي كمك به تنظيم حركت روده ها رعايت موارد زير توصيه مي شود:
1. در طول روز به مقدار زياد مايعاتي همچون آب، آب ميوه و سوپ مصرف كنيد.
2. در برنامه غذايي روزانه حتما سالاد و سبزي خوردن گنجانده شود.
3. غذاهاي پرفيبر مانند حبوبات و غلات به همراه مايعات فراوان و سبزيهاي خام (سبزي خوردن) وپخته، ميوه هاي تازه و سالاد مصرف كنيد.
4. از نان هاي سبوس دار مانند سنگك و نان جو استفاده كنيد.
5. روزانه آلوي تازه، برگه و يا آب آلو استفاده كنيد.
6. در وعده صبحانه نان و عسل ميل كنيد.
7. همراه سالاد از روغن زيتون يا سايرروغنهاي مايع استفاده كنيد.
8. روزانه ورزشهاي سبكي مانند پياده روي انجام دهيد.
9. حتي الامكان از ملين هاي دارويي استفاده نكنيد.
در يبوست شديد كه به مجموعه اقدامات فوق پاسخ ندهد لازم است ملين هاي ملايم دارويي مانند هيدروكسيد منيزيم تجويز شود. در صورت ابتلاء به يبوست تجويز روغن كرچك توصيه نمي شود زيرا جذب ويتامينهاي محلول در چــربي را مخـتـل مي كنند. همچنين تجويز ملين هاي قوي با روش تنقيه توصيه نمي شود. 


زیتون، یا به عبارت دقیق‌تر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب موجود در زیتون، به عنوان یک ایبوپروفن طبیعی عمل می‌کند. روغن آنها شامل oleocanthal است که یک ماده با خواص ضد التهابی است که بسیار شبیه به خواص داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می‌کند. خوب است اشاره کنیم که حدود 50 گرم روغن زیتون مقدار زیادی oleocanthal با خواص ضد التهابی موجود دارد که شبیه به 10 دوز ایبوپروفن برای بزرگسالان عمل می‌کند که این می‌تواند اثباتی در مورد خواص درمانی قوی زیتون باشد.



خواص زیتون در بارداری


زیتون و روغن آن نقشی اساسی در رشد جنین در طول دوران بارداری ایفا می‌کند و کمبودش اثرات مضری بر رشد بچه خواهد داشت. مطالعات نشان داده رشد فرزندانی که مادرانشان در دوران حاملگی از زیتون و روغن زیتون استفاده کرده‌اند، از لحاظ قد، وزن، رفتار و واکنش‌های رفتاری، بهتر هستند. با توجه به اینکه جنین برای رشد نیاز به انواع ویتامین‌ها و به ویژه ویتامین E دارد، با وجودیکه این ویتامین در روغن زیتون چندان فراوان نیست، اما کیفیت کافی را به علت مقاومتش در مقابل اکسیداسیون، دارا می‌باشد. بنابراین از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. از آنجا که مقدار و نوع غذایی که در دوران بارداری مصرف می شود، نقش مهمی در تطبیق سوخت و سازی که در مادر و رابطه‌اش با جنین ایجاد می‌شود، دارد، لذا استفاده از روغن زیتون در بارداری بسیار موثر خواهد بود.


از دیگر خواص زیتون وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب موجود در آن است، که به عنوان یک ایبوپروفن طبیعی عمل می‌کند. روغن زیتون شامل oleocanthal است که یک ماده با خواص ضد التهابی می‌باشد و بسیار شبیه به خواص داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می‌کند، به طوری که حدود ۵۰ گرم روغن زیتون مقدار زیادی oleocanthal با خواص ضد التهابی دارد که شبیه به ۱۰ دوز ایبوپروفن برای بزرگسالان عمل می‌کند که این می‌تواند اثباتی در مورد خواص درمانی قوی زیتون باشد.


در دوران بارداری به علت تاثير هورمونها، حركت طبيعی روده‌ها كاهش يافته و يبوست ايجاد مي‌شود، از فواید مصرف و خوردن زیتون و روغن زیتون در بارداری، رفع یبوست این دوران خواهد بود.


استفاده موضعی از روغن زیتون در بارداری یکی از راه‌های درمان بیخطر و پیشگیری از ایجاد ترک‌هایی است که به خاطر بزرگ شدن شکم در بارداری ایجاد می‌شوند. ترک‌های بارداری، خطوطی فشرده روی پوست هستند که اغلب در ماه‌های آخر بارداری که شکم به سرعت بزرگ می‌شود تا کودک در حال رشد را در خود جای دهد، روی آن ایجاد می‌شود. ترک‌های بارداری در اثر تغییر بافت ارتجاعیِ زیر پوست ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها بسته به پوست شما به رنگ صورتی، قهوه‌ای مایل به ق، بنفش، قهوه‌ای تیره می‌باشند که در آینده کم رنگ می‌شوند، اما کاملاً محو نخواهند شد. مرطوب نگه داشتن پوست شکم با روغن زیتون، در حین بزرگ شدن آن می‌تواند به کاهش خارش پوست و پیشگیری از ایجاد ترک کمک کند.


زیتون، سرشار از آهن است، با توجه به اینکه در دوران بـارداری نیـاز بدن به آهن افزایش چشمگیری می‌یابد، مصرف زیتون در بارداری بسیار مفید خواهد بود. در واقع توانایی سلول‌های ق خون در حمل اکسیژن در سراسر بدن در راه مناسب، وابسته به حضور آهن در خون است. اگر بدن زنان در دوران بارداری دچار کمبود آهن باشد، بافت‌های بدن و جنین به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و موجب ایجاد اختلال در رشد جنین می‌گردد. همچنین، آهن برای فرآیند تولید انرژی در بدن ضروری است. علاوه بر این، عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم‌ها و سیستم ایمنی بستگی به مقدار کافی آهن موجود در بدن دارد.

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخت لونگان x بخوانید...