خواص رازيانه چيست

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 

  مصرف بیش از حد رازیانه، احتمال آلرژی‌های پوستی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، افرادی که ناراحتی‌های تنفسی دارند نیز باید مراقب باشند؛ زیرا ممکن است با تنفس و یا مصرف گیاه دچار حمله‌های آسم شوند.
از دیگر تاثیرات جانبی رازیانه، احتمال کاهش نیروی جنسی در آقایان و لاغری در خانم‌هاست. علاوه بر این مصرف زیاد از حد آن باعث قطع و یا کاهش شیر در زنان شیرده می‌شود. افراد سردمزاج نیز با خوردن این گیاه ممکن است دچار سردرد شوند.
اثر عجیب رازیانه این است که خانم‌ها را لاغر و آقایان را چاق می‌کند!

| دکتر زهرا شاه‌حسینی |
متخصص طب سنتی

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


ایا عرق بیدمشک رو میتوان با نبات جوشوند , طرز استفاده رازیانه ونمک برای صورت , خواص و فواید و مضرات گیاه رازیانه , دم کرده رازیانه چه فوایدی دارد , نحوه مصرف عرق رازیانه شیردهی , خاصیت روغن رازیانه برای پوست , دانه رازیانه در تهوع بارداری , چگونه رازیانه را مصرف کنیم , خاصیت گیاهان دارویی چیست , مضرات رازیانه در بارداری , اثر رازیانه بر نوزاد پسر , دانه رازیانه در بارداری , رازیانه برای باردار شدن , اسم دیگه ی رازیانه چیست , خواص عرق یونجه برای چشم , عوارض رازیانه برای چشم , خواص دم کرده ی رازیانه , روغن رازیانه برای پوست , خواص جوشانده رازیانه , خواص دم کرده رازیانه , خواص رازیانه دم کرده , خواص رازیانه چیست ؟ , بذر دارویی رازیانه , خواص گیاهی رازیانه , خاصیت گیاه رازیانه , خواص رازیانه بازده , خواص رازیانه مثانه , طریقه شربت رازیانه , دانه رازیانه بازده , طبع و خواص رازیانه , چای نیک دات آی آر , عرق رازیانه خاصیت , خواص روغن رازیانه , خواص گیاه رازیانه , خواص شربت رازیانه , خواص روعن رازیانه , خواص تخم رازیانه , فواید خوردن سینه , وايه خاص یا خواص , قرص رازیانه چیست , فواید قطره زیره , معجزه تصور چیست , دم کرده رازیانه , رازیانه برای مو , ماست و رازیانه , دانه‌ی رازیانه , فایده زن چیست , خواص گیاه چشم , روی در گیاهان , خاصیت رازیانه , خواص رازيانه , کرم رازیانه

186

دوره مقدماتی php

رازیانه گیاهی گلدار از راسته آپیالس، از تیره چتریان و از سرده رازیانه‌ها است. این گیاه سرشار از ترکیباتی مشابه هورمون زنانه استروژن (فیتواستروژن‌ها) است و طبیعتی گرم دارد. با اینکه برخی از افراد طعم رازیانه را دوست ندارند اما این ماده می‌تواند مزایای زیادی برای سلامتی افراد داشته باشد. رازیانه توسط رنگ سفید و ساقه بلند سبز رنگش شناخته می‌شود. رازیانه بومی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا بویژه بخش مدیترانه‌ای است اما امروزه در بیشتر کشورهای جهان همچون ایالت متحده آمریکا، فرانسه، هند و روسیه نیز کشت می‌شود. این گیاه بیشتر در پاییز برداشت می‌گردد. به همین خاطر در فصل پاییز و زمستان بیشتر از سایر فصول رازیانه را خواهید دید. رازیانه در فرهنگ‌های مختلف برای خاصیت درمانی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طب چینی سنتی، از آن برای کمک به انواع مختلفی از شرایط همچون افزایش شیر مادر استفاده می‌شد. این گیاه به درد شکم، بهبود جای نیش حشرات یا درمان گلو درد کمک می‌کند.

یک عدد رازیانه متوسط حدود ۷۳ کالری، ۳ گرم پروتئین، ۱۷ گرم کربوهیدرات دارد. این ماده چربی اندکی دارد اما کلسترول ندارد. رازیانه مقادیر بسیار زیادی فیبر دارد. خوردن بخش سفید رنگ آن حدود ۷ گرم فیبر غذایی را تامین می‌کند. این مقدار معادل ۲۸ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر است. بیشتر افراد نمی‌توانند فیبر کافی مصرف کنند. به همین خاطر مصرف یک عدد رازیانه متوسط در روز می‌تواند ۷ گرم فیبر وارد بدن کند. قسمت سفید رنگ رازیانه حاوی ۹۶۹ میلی گرم پتاسیم است و می‌تواند ۲۷ درصد از نیاز بدن به این ماده معدنی را برطرف کند. پتاسیم برای کمک به کاهش فشار خون و نیز حفظ و نگهداری تعادل مایعات بسیار ضروری است. رازیانه ویتامین C فراوانی دارد و مصرف قسمت سفید رنگ آن می‌تواند ۲۸ میلی گرم از ویتامین C را وارد بدن کند ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند فرایند پیری را کندتر کند و باعث افزایش سلامت سیستم ایمنی بدن گردد. رازیانه ویتامین‌های مهم دیگری همچون ویتامین A، B6 ، K و فولات را نیز تامین می‌کند. این گیاه منبع بسیار خوبی از سایر مواد معدنی همچون آهن، کلسیم، مس، روی و سلنیوم است.

به خاطر کلسیمی که در رازیانه وجود دارد مصرف آن به حفظ و نگهداری سلامت استخوان‌ها کمک زیادی خواهد کرد.رازیانه حاوی ۱۱۵ میلی گرم کلسیم است و می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز بدن به کلسیم را برطرف کند. با مصرف آن می‌توانید کلسیم موجود در رژیم غذایی را افزایش دهید. این موضوع برای افرادی که نمی‌توانند از سایر منابع کلسیم دریافت کنند است. اما کلسیم تنها ماده مغذی تقویت کننده استخوان نیست که در رازیانه یافت می‌شود. این گیاه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که نقش مهمی در حفظ و نگهداری سلامت استخوان‌ها بازی می‌کنند.

رازیانه منبع خوبی برای ویتامین C محسوب می‌شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که اسیب رادیکال‌های ازاد را کمتر می‌کند. همین امر باعث می‌شود پوست صورت دچار پیری زودرس نشود. ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار ضروری است و ابزار قدرتمندی برای محافظت از ظاهر پوست محسوب می‌شود. کمبود ویتامین C در بدن را اسکوروی می‌نامند. این کمبود باعث می‌شود بدن به درستی کلاژن را تولید نکند. همین امر منجر به خونریزی لثه‌ها و خونریزی زیر پوست می‌شود. به خاطر عملکردی که ویتامین C در بدن دارد، مقدار کافی و مناسب از این ویتامین برای کاهش چین و چروک و حفظ شادابی و سلامت پوست ضروری است.

رازیانه می تواند فشار خون و التهاب را به خاطر محتوای پتاسیمی بالا و محتوای سدیمی اندک کاهش دهد. پتاسیم در برابر سدیم می‌ایستد و همین امر موجب می‌شود فشار خون پایین آورده شود. رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که این اثرات یک شبه ایجاد نمی‌شوند. برای اینکه بتوانید از این مزایا بهره مند شوید باید ۴ هفته رژیم غذایی با پتاسیم بالا مصرف کنید.

رازایانه می‌تواند هضم و گوارش را بهبود ببخشد. از آنجایی که این گیاه حدود ۷ گرم فیبر غذایی دارد می‌تواند به سلامت سیستم گوارش کمک فراوانی بکند. عضلاتی که در سیستم گوارشی شما قرار دارند به فیبر غذایی نیاز خواهند داشت. از آنجایی که مشکلات گوارشی همچون یبوست و IBS در بزرگسالان شایع است، مصرف رازیانه می‌تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.علاوه بر این فیبر همانند یک مسواک کوچک عمل می‌کند و می‌تواند سموم موجود در روده را پاکسازی کند. این سموم اگر در بدن باقی بمانند باعث ایجاد سرطان روده بزرگ خواهند شد. خود رازیانه همانند یک ملین عمل می‌کند و به دفع سموم از بدن کمک فراوانی خواهد کرد. به همین خاطر برخی از فرهنگ‌ها بعد از خوردن وعده غذایی دانه رازیانه را می‌جوند تا به هضم کمک کند و بوی بد دهان را از بین ببرد. برخی از روغن‌هایی که در رازیانه یافت می‌شود به تولید مایع گوارشی کمک خواهد کرد. رازیانه همچنین برای افرادی که رفلاکس اسید دارند نیز مفید است. اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می‌تواند PH معده را متعادل سازد.

فیبر هیچ کالری ندارد و می‌تواند شما را سیر نگه دارد. انسان‌ها آنزیمی که برای شکستن فیبر لازم است را ندارند. به همین خاطر فیبر به عنوان کالری در بدن جذب نمی‌شود. رازیانه حدود ۷ گرم فیبر عاری از کالری دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از فیبر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۱ نشان می‌دهد مصرف ۱۴ گرم فیبر در روز می‌تواند به کاهش وزن خوبی منجر شود. با اضافه کردن رازیانه به رژیم غذایی می‌توان حس سیری را فراهم کرد. این موضوع به کاهش وزن کمک فراوانی خواهد کرد.

کولیک یا قولنج در نوزادان یکی از شرایط پزشکی نسبتا بی خطر است. کولیک به گریه‌های بی‌وقفه بیش از سه ساعت در روز که بیش از سه روز در هفته رخ دهد و حداقل سه هفته تداوم یابد، گفته می‌شود. در این شرایط والدین هر کاری می کنند تا نوزاد ارام شود. دارویی که اخیرا با نام دی سیکلومین هیدروکلراید برای درمان کولیک استفاده می‌شود می‌تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. اما محققان دریافته اند که روغن دانه رازیانه می‌تواند درد را در نوزادان کاهش دهد و یک درمان طبیعی و خانگی برای کولیک محسوب می‌شود. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۳، محققان روغن دانه رازیانه را با دارونماها مورد مقایسه قرار دادند. گروهی که با روغن دانه رازیانه درمان شده بودند ۶۵ درصد کولیک کمتری را تجربه کرده بودند. اگرچه این مطالعه امیدوار کننده است اما هنوز دوز مناسب برای نوزادان تعیین نشده است. شاید بتوان گفت امن ترین روش برای درمان کولیک نوزادان نوشیدن چای رازیانه توسط مادر است.

رازیانه قرن‌هاست که در طب چینی برای کمک به درمان شرایط التهابی همچون بهبود جای نیش حشرات یا گلو درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. توانایی رازیانه برای کاهش التهاب محققان را به بررسی اثرات آن بر روی سرطان واداشته است. روغنی به نام anethole که در رازیانه یافت می‌شود در برخی از مطالعات بالینی به عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته شده است و می‌تواند تولید سلول‌های سرطان سینه را کاهش دهد. دانشمندان بر این باوند که این روغن می‌تواند التهابی که منجر به توسعه سرطان می‌شود را کاهش دهد. با اینحال هنوز مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز هست. سایر مواد ضد التهابی در رازیانه همچون سلنیوم می‌تواند به کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان کمک کند. مطالعه بزرگی که شامل ۸۰۰۰ شرکت کننده بود نشان داد که سلنیوم مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد.

 

اگرچه بیشتر افراد مشکلی با مصرف رازیانه ندارند اما در برخی از موارد باید از مصرف این گیاه خودداری کرد. برخی از افراد ممکن است به برخی از مواد حساسیت داشته باشند. به همین خاطر باید از مصرف دانه‌های رازیانه اجتناب کنند. به خاطر سطح پتاسیم بالایی که در رازیانه وجود دارد افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند باید مصرف آن را محدود سازند. افرادی که از مسدود کننده‌های بتا استفاده می‌کنند باید از مصرف رازیانه خودداری نمایند.

 

عرق رازیانه باعث طراوت پوست و رفع چروک پوست و صورت زنان میشود


 

 رازیانه یک گیاه دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از: بذر، برگ و ریشه. مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر 5 گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود و برای اینکه نتیجه درمان مشخص شود و گیاه خواص درمانی خود را به جای بگذارد، حداکثر 40 روز زمان نیاز دارد.خواص رازیانه برای خانم‌هارازیانه خواص هورمونی دارد و برای بیش از 90 درصد از خانم‌ها تجویز می‌شود. به این شکل که در ترکیب آن، استروژن (هورمون زنانه) بالایی یافت می‌شود. به همین دلیل باعث افزایش شیر شده و بهترین درمان برای قطع قاعدگی است. رازیانه ضد چاقی است، التهاب‌های واژن و علائم یائسگی مثل گرگرفتگی را برطرف می‌کند. علاوه بر این اگر با گل‌گاوزبان صرف شود، قاعده‌آور است، یعنی قطع قاعدگی را متوقف می‌کند.رازیانه دارای خواص ضد پیری استرازیانه خواص فوق العاده ای برای پوست دارد. تمام اجزای این گیاه، اعم از دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می شوند.بسیاری از کشورهای از این گیاه معطر در ساخت لوازم ی و بهداشتی طبیعی استفاده می کنند.عرق رازیانه باعث طراوت پوست و رفع چروک پوست و صورت زنان میشود . عرق رازیانه یک داروی همیشه ضروری در درمان بیماری های سرد زنان است .رازیانه برای رفع موهای زائدرازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است. برای این کار، بذر رازیانه را پودر کنید و سپس آن را با یک نوع روغن (مثل روغن زیتون یا روغن بادام) مخلوط کنید و به صورت ماسک روی صورت خود بگذارید. این ماسک باعث روشن شدن و شفاف شدن پوست می‌شود. رازیانه برای تقویت دید  یکی از معجزه‌آساترین خواص رازیانه (که در گیاهان دیگر کمتر به چشم می‌خورد) تقویت دید است. مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می کند. رازیانه همچنین برای درمان التهاب پلک‌ها و درمان شب‌کوری بسیار مفید است. 

رازیانه به شکل ضماد برای از بین بردن موهای زائد بسیار مناسب است

 

 رازیانه برای پیشگیری از پوکی استخوان رازیانه حاوی آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K است و به حفظ استخوان ها کمک می کند.خواص ضد سرطانی گیاه رازیانهرازیانه دارای یک ماده ضد التهابی به نام آنتول است که خواص ضد سرطانی فوق العاده ای دارد و به ویژه در پیشگیری از سرطان سینه موثر است.رازیانه سبب کاهش مولکول NF-kappa B می شود. این مولکول یک تحریک کننده التهابی و تغییر دهنده ژن است.فیبر موجود در رازیانه از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند.دیگر خواص رازیانه  ۱) رازيانه اثر زياد كننده ی شير را در زنان شيرده دارد و بدين منظور مي توان از دم كرده ی رازيانه استفاده كرد.۲) اشتها آور و مقوي است.۳) نفخ و گاز معده را از بين مي برد.۴) قاعده آور است.۵) استفاده موضعی آب برگ های رازیانه، ناراحتی و خستگی مفرط چشم را از بین می برد. این گیاه که ادرارآور است، با تکرر ادرار سموم بدن را دفع می کند.۶) جوشانده ريشه رازيانه ملين و مسهل است.۷) روغن تخم رازيانه كرم روده را از بين میبرد.۸) حالت تهوع را برطرف مي كند.۹) براي برطرف كردن آسم ، سرفه و تنگي نفس از دم كرده تخم رازيانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده كنيد .۱۰) براي رفع اسهال رازيانه را با زیره سبز به نسبت مساوي دم كرده و نوش جان کنید.

 

رازیانه دردهاي مفاصل را برطرف مي كند

 ۱۱) رازيانه بعلت داشتن هورمون زنانه رشد دختران را جلو مي اندازد .۱۲) رازيانه مغز را فعال مي كند .۱۳) ريشه رازيانه داراي كومارين Coumarin مي باشد . چون اين ماده رقيق كننده خون است بنابراين آنهايي كه مبتلا به تصلب شرائين يا انسداد رگها هستند مي توانند از جوشانده ريشه رازيانه استفاده كنند .۱۴) دردهاي مفاصل را برطرف مي كند .۱۵) براي از بين بردن درد آرتروز روغن رازيانه را در محل درد بماليد .۱۶) مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می کند.۱۷) رازیانه موها را تقویت می کند، مانع ریزش مو می شود، به بدن آرامش می دهد و حافظه را تقویت می کند.گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منابع:bartarinha.irhidoctor.ir

 

رازیانه به بدن آرامش می دهد و حافظه را تقویت می کند


 رازيانه با نام علمي Foeniculum vulgare Mill گياهي چند ساله است كه به دو صورت وحشي و زراعي در ايران ديده مي شود. به طور كلي تمام قسمت هاي گياه رازیانه خاصيت درماني دارد، اما بيشترين قسمت مورد استفاده آن بذر رازیانه است كه حاوي روغن اسانس فرار است و مهمترين تركيب شيميايي آن آنتول است كه بيشترين خواص اين گياه مربوط به اين تركيب است. از طرفي ديگر مزه شيرين رازيانه مربوط به وجود آنتول و استراگول در آن مي باشد. خواص و كاربرد دارويي رازيانهطبع رازيانه گرم و خشك است. تخم آن گرمتر از برگ آن و ريشه آن گرمتر از ساير اعضاي آن است.

در طب سنتي رازيانه به عنوان ضد نفخ، مدر، دفع كننده سنگ هاي كليه و مجاري ادراري ، افزايش دهنده شير مادران مورد استفاده قرار مي گيرد.رازیانه  به عنوان یک هضم کننده عالی برای از بین بردن درد شکمی، گاز و نفخ است . ساقه  تازه رازیانه را می توان  شبیه به کرفس خورد، دانه رازیانه  طعم معطر  و دوست داشتنی برای ماهی و غذاهای دیگر است . اگر با خوردن سبزیجاتی ، مانند کلم، مشکل هضم دارید سعی کنید دانه رازیانه اضافه کنید.رازيانه اثر زياد كننده ی شير را در زنان شيرده دارد و بدين منظور مي توان از دم كرده ی رازيانه استفاده كرد. 

 رازیانه موها را تقویت می کند و مانع ریزش مو می شود

 

ريشه رازيانه ديورتيك است. اثر مدر قوي دارد. اوره و اسيد اوريك را دفع مي كند. به علاوه اشتها آور است. ريشه رازیانه به علت مدر بودن ، برای درمان سنگ كليه، نفريت و بيماری هايي نظير آن مصرف مي شود. زمان جمع آوري ريشه بايد در اواخر پاييز باشد.دم كرده بذر رازيانه با زيره سبز براي رفع اسهال و تقويت معده با عسل و سكنجبين براي تب هاي كهنه مفيد است. از دم كرده تخم رازیانه براي تحليل بادها، درد پهلو و لگن خاصره، رفع بلغم ترش، رفع اسهال مزمن، استفاده مي كننداستفاده موضعی آب برگ های رازیانه، ناراحتی و خستگی مفرط چشم را از بین می برد. مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می کند.

جوشانده ريشه رازيانه ملين و مسهل است.ريشه رازيانه داراي كومارين Coumarin مي باشد . چون اين ماده رقيق كننده خون است بنابراين آنهايي كه مبتلا به تصلب شرائين يا انسداد رگها هستند مي توانند از جوشانده ريشه رازيانه استفاده كنند .از برگ خام و تازه آن به عنوان چاشني براي غذا و سبزي استفاده مي كنند. البته زمان جمع آوري براي برگ ها بايد قبل از گلدهي باشد. رازیانه موها را تقویت می کند، مانع ریزش مو می شود، به بدن آرامش می دهد و حافظه را تقویت می کند.

 

 تخم رازیانه برای پیشگیری از سرطان مفید است

 

  تخم رازیانه کلسترول خون را کاهش می‌دهد.ترکیبات موجود در تخم رازیانه امکان تجمع کلسترول در جداره‌ی رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. تخم رازیانه برای پیشگیری از سرطان مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم رازیانه به کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.تخم رازیانه همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون موثر است. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهای گیاهی بوده و به حذف توکسین‌ها و مواد زاید از طریق روده‌ها کمک می‌کند.تخم رازیانه سرشار از فیبر است. فیبرها صرفاً در مواد غذایی گیاهی وجود دارند. باید بدانید که این ترکیبات مفید در دفع راحت و خروج توکسین‌ها و مواد زاید از بدن نقش اصلی دارند. این ترکیبات مفید برای هضم غذا نیز موثرند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی 150 درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن است.

تخم رازیانه حاوی خواص دیورتیک است یعنی ادرارآور است و به سم زدایی از بدن کمک می‌کند. به این منظور این تخم‌ها را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند که حجم ادرار را زیاد کرده و حالت پُف کرده‌ی بدن را کاهش می‌دهد.

 

رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. منگنز، پتاسیم، منیزیم، كلسیم، آهن، ویتامینC و B3 از این موارد می باشند. ویتامین C موجود در پیاز رازیانه، ضد باكتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

 

گردآوی:بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

tebyan.netrasekhoon.net

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...