خواص دمنوش آويشن و بابونه

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

بابونه گیاه معطر و خودرویی است که در فاصله ماه های اردیبهشت تا مهر در چمن زارها و زمین های شنی می روید. از نظر طب قدیم ایران، بابونه گرم و خشک است و دم کرده آن به تنهایی و یا همراه سبوس غلات و دارچین تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و ایمنی بدن دارد. علم جدید نیز خواص معجزه آسای این گیاه معطر را تایید کرده، به طوری که بابونه در کنار نعنا، بیشترین میزان مصرف را در صنعت داروسازی برخی از کشور های جهان دارد.

دمنوش بابونه مسکنی فوق العاده برای سردرد، میگرن، دندان درد و دردهای عصبی به شمار می آید. به عملکرد کبد کمک کرده و شستشو دهنده قوی کلیه و برطرف کننده سنگ های مجاری ادرار است. نوشیدن یک و یا دو فنجان دمنوش بابونه در روز به تمدد اعصاب کمک کرده و فشارهای عصبی را کاهش می دهد. برای رفع بی خوابی و بهره بردن از خوابی آرام، پیش از رفتن به رختخواب، یک فنجان چای بابونه بنوشید. هم چنین دمنوش بابونه و دارچین، برای رفع ورم معده موثر بوده، معده را تقویت کرده و فشار خون را تنظیم می نماید.

بابونه گیاهی است معطر و خودرو با خواص درمانی فراوان. ضد درد و ضد التهاب است، اضطراب را از بین برده و در تسکین و رفع گرفتگی عضلات موثر است. بابونه هم چنین موجب درمان اگزما، جوش و آکنه شده، ضد عفونی کننده پوست است و عفونت های پوستی را کنترل می کند.

دارچین از ادویه های قدیمی وپرمصرفی است که خاصیت درمانی و دارویی دارد و در صنعت داروسازی و آشپزی به صورت گسترده استفاده می شود. دارچین ضد قارچ و ضد باکتری است. موجب رفع سو هاضمه می شود و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. تسهیل گردش خون، کنترل قند خون، رفع سو هاضمه و کمک به حفظ سلامت قلب از دیگر خواص دارچین می باشد.

مقدار 200 میلی لیتر آب جوش را بر روی تیبگ بریزید. اجازه دهید به مدت 3 تا 5 دقیقه دم بکشد. شما می توانید این چای را سرد نیز سرو نمایید.
نکته: در صورت دم کردن دمنوش در قوری مقدار 400 میلی لیتر آب جوش بر روی تیبگ بریزید و اجازه دهید به مدت 5 تا 10 دقیقه باقی بماند و سپس آن را سرو نمایید.

 

دوره مقدماتی php

منبع:  سایت دکتر روازاده


سكنجبين ساده‏ سركه دو واحد، عسل پنج واحد، آب چهار واحد يا آن‏قدر كه لازم

فریده سادات جلالی

سرآشپز افتخاری

مواد لازم :

آویشن                           ۲ قاشق غذاخوری

پونه کوهی                     ۱ قاشق غذاخوری

نبات و یا عسل

آب جوش                      ۲ پیمانه/ ۲ لیوان

طرز تهیه :

*اگه پونه و یا آویشنتون رو از بیرون تهیه کردین و از تمیز بودنش مطمئن نیستین اونارو یکم بشورید .

آویشن ..

*پونه..

*هر دو رو تو قوری بریزین و آب جوش رو بهش اضافه کنید و روی بخار کتری در حال جوش قرار بدین تا حدود ۳۰ دقیقه دم بکشه .

*پس از اون صافش کنید و با نبات و یا عسل شیرین کرده و میل نمایید.

پونه :

پونه برای مقابله با بیماری‏های زیر سودمند است:

– حالت تهوع و استفراغ

– مشکلات و ناراحتی ‏های گوارشی به طوری که از ترش کردن معده جلوگیری می ‌کند و برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است.

– سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم

– سرفه و سیاه سرفه

– گرفتگی بینی

– با توجه به خواص ضدمیکروبی که در عصاره و اسانس پونه وجود دارد، می ‌توان از این فرآورده‌ها به عنوان جایگزین طبیعی برای آنتی بیوتیک‌ ها استفاده کرد.

 

آویشن :

این گیاه دارای خواص زیادی است ، من جمله .

این خوراکی دارای طبع گرم و خشک بوده و دارای ویتامین های آ- ب – ای و هورمون گیاهی می باشد.

استحمام با آب جوشیده آویشن شیرازی در تسکین درد رماتیسم شفابخش بوده و در رفع لاغری موضعی نیزمؤثر  می باشد.

مصرف دمکرده آویشن شیرازی در درمان صرع، قطع عادت ماهانه میگرن، تب و دفع انگل اثر خوبی دارد.

آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقویت ونیروی جنسی ر افزایش می دهد.

این خوراکی حاوی آنتی بیوتیک طبیعی بوده و مصرف دمکرده و جوشانده آن برای اشخاصی که مبتلا به بیماریهائی نظیر: درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، سیاه سرفه، اختلال های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، شبکوری ، ناراحتی کبدی ، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشخات رحم ، زکام سوءهاضمه، آرتروز، واریس وبرفک دهان می باشند مفید است.

عرق آویشن شیرازی برای درمان جوشهای جلدی اثر مثبت دارد.

توصیه شده است که برای درمان بیماریهای ریوی مثل برونشیت حدود ۵ قطره از اسانس آویشن را بر روی قند چکانده و به همراه چای میل کنید.

دم کرده آویشن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و ضمنا بوی بد دهان را نیز بر طرف می کند.

از آویشن شیراز ی در درمان بیماریهائی مانند: گریپ های عفونی، برونشیت، نارسائی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می گردد.

از جوشانده غلیظ آویشن شیرازی در تقویت پیاز مو استفاده می شود، از دمکرده رقیق آن نیز مخلوط با عسل در صبحانه به جای چای استفاده می گردد.

از این خوراکی در تهیه غرغره ها(برای درمان گلو درد چرکی) و حمام های درمانی در رژیم های لاغری و در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود همچنین از جوشانده این خوراکی به عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده میکنند.

مضرات آویشن شیرازی:

زنان حامله مجاز به مصرف این خوراکی نمی باشند.، زیرا موجب خروج جنین می شود و در برخی افراد موجب  ضعف نیروی جنسی و کم اشتهائی می گردد.

اشخاص مبتلا به آلبومینوری مجاز به استفاده درمانی از این نوع خوراکی نیستند.

بر

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...