خواص توت خشک براي کودک

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی



دوره مقدماتی php

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

آکاایران: میوه توت، یکی از مواد غذایی مفید و سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و کلسیم می باشد. این ماده غذایی دارای خواص بسیار زیادی است به همین دلیل در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. در این مطلب به بررسی خواص توت و فواید درمانی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش آکاایران:

توت ها از جمله مواد غذایی می باشد که دارای مزایای زیادی برای سلامت بدن می باشد.  بدلیل وجود مقادیر زیاد مواد مغذی مثل آنتی اکسیدان، غذاهای گیاهی، فیبر، آهن، منگنز، پتاسیم و روی می باشد. سلول های DNA را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد که باعث ایجاد مشکلاتی مثل سرطان، اختلالات قلبی_ عروقی، آب مروارید، پیری و دیگر مشکلات را ایجاد کند. همچنین برای بهبود قدرت بینایی، سیستم ایمنی بدن، بهبود حافظه و سلامت مو موثر می باشد. تا پایان مطلب با بررسی خواص توت تازه و توت خشک همراه ما باشید.

توت ها مواد غذایی خوشمزه و سرشار از مواد مغذی می باشند که مردم سراسر جهان از خوردن آن لذت می برند. برگ های این درخت نیز حاوی مواد مغذی می باشند و به عنوان غذا برای کرم های ابریشمی مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی اکسیدان های موجود در توت ها به کاهش خطرات ایجاد شده توسط رادیکال های آزاد کمک می کند. آنتی اکسیدان مشهور موجود در توت تاثیرات مثبتی بر سن و طول عمر فرد دارد. در ادامه با بررسی خواص مهم توت همراه ما باشید.

 

آکاایران: خواص توت تازه و توت خشک و فواید درمانی آن ها

توت دارای املاح معدنی، تانن، مواد چرب و ویتامین های C, D می باشد. توت اغلب در درمان دیابت موثر می باشد و همچنین برای درمان فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرماخوردگی های رایج، درد ماهیچه و مفاصل مثل آرتروز، یبوست، سرگیجه، شنیدن زنگ در گوش، ریزش مو و سفید شدن موها مورد استفاده قرار می گیرد.

توت ها دارای مواد مغذی و ویتامین های بیشماری می باشند از آنجا که دارای مقادیر زیاد ویتامین گروه B می باشد برای کاهش استرس، عصبانیت، اضطراب و هیجان موثر است. ویتامین A موجود در این ماده غذایی نیز باعث تقویت رشد ناخن و قدرت بینایی می شود. در این بخش به بررسی خواص توت تازه خواهیم پرداخت.

توت ها دارای آلکالوئید می باشد که گلبول های سفید خونی می باشند. این ماده غذایی سرشار از ویتامینC می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با بیماری های رایج مثل سرماخوردگی، تب یا هر عفونت دیگر مبارزه می کند.

خوردن توت ها باعث حفظ سلامت قلب می شود. این ماده غذایی سیستم عصبی را تقویت کرده و کلسترول خون را کاهش می دهد بنابراین از ایجاد انسداد در جریان خون پیشگیری می کند. بنابراین مصرف این ماده غذایی برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مفید می باشد.

فلاونوئیدهای موجود در توت بهترین ماده غذایی برای پیشگیری از افزایش و کاهش سطح قند خون در بدن می باشند. بنابراین مصرف این توت تازه برای درمان و یا کنترل دیابت بسیار موثر می باشد.

از دیکر خواص توت تازه کاهش اضطراب و استرس است. عصاره برگ توت دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی می باشد. در یک پژوهش انجام شده روی موش ها نشان داده شد که عصاره برگ توت دارای تاثیرات آرامبخش می باشد.

از نظر طب سنتی در چین توت ها برای ریه بسیار مناسب می باشند. همچنین این ماده غذایی برای درمان مشکلات ریه و سرماخوردگی های مزمن بسیار موثر می باشد. در این بخش به بررسی خواص مهم توت خشک خواهیم پرداخت.

مکمل های غذایی موجود در این ماده غذایی بسیار خوشمزه این ماده را به ماده ای عالی برای کاهش فشار خون تبدیل کرده است. محتوی آب، کربوهیدرات، ویتامین، کارتونئید و عناصر اصلی می تواند بطور موثر باعث افزایش حجم خون بدن شود. گفته می شود که درمانی عالی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری های زنانه می باشد.

توت خشک حاوی مقدار زیادی روتین می باشد، توسط طب پیشرفته ثابت شده است که قادر به پبشگیری از سرطان روده می باشد. روتین همچنین خون را خنک می سازد، خونریزی را متوقف کرده، تورم را کاهش داده و باعث از بین رفتن ویروس ها می شود. از این رو، خوردن توت خشک بطور روزانه به پیشگیری و درمان خونریزی مغزی، فشار خون بالا، خونریزی شبکیه، برونشیت مزمن و غیره می شود.

از دیگر خواص درمانی توت خشک می توان به تقویت کننده کبد و کلیه اشاره کرد. برای تقویت خون، بهبود ترشح بزاق یا مایعات بدن و خشکی بدن موثر می باشد. برای رفع تشنگی بسیار موثر است، و کمبود مایعات بدن و خشکی روده بسیار موثر می باشد. همچنین از ابتلا به یبوست که بدلیل کمبود مایعات بدن و خون در کبد و کلیه ایجاد می شود پیشگیری می کند.

بر تنظیم کبد و کلیه تاثیر می گذارد و باعث بهبود کیفیت قدست جنسی در مردان می شود. با این حال برای درمان ناتوانی جنسی، انزال زودرس و دیگر اختلالات جنسی مفید می باشد.

این ماده غذایی دارای طبعی گرم و مرطوب می باشد. به عنوان داروی ملین می توان از آن صبح ناشتا استفاده کرد. خون را تصفیه می کند. برای کبد و طحال از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن جا که در توت ها آهن زیادی وجود دارد این ماده برای درمان کم خونی و فقر آهن مورد استفاده قرار می گیرد. برگ درخت آن دارای تاثیرات خنک کنندگی می باشد و التهاب را کاهش می دهد و همچنین التهاب چشم ها را رفع کرده و باعث درخشان شدن چشم ها می شود برگ این درخت نیز همچنین برای تصفیه خون مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید از دم کرده آن برای درمان رماتیسم استفاده کنید. از دیگر خواص توت می توان به تاثیر آن برای رفع سرفه و درمان آسم اشاره کرد. توت خشک بدلیل دارا بودن کلسیم، فسفر برای لثه کودکان مفید می باشد و انرژی بدن سالمندان را تامین می سازد. برای محکم ساختن لثه و پیشگیری از کرم خوردگی دندان می توانید صمغ درخت آن را بجوید. افراد مبتلا به دیابت بهتر است به جای قند از این ماده مغذی استفاده کنند.

مهمترین خواص توت تازه و خشک و فواید دارویی آن را بیان کردیم. این ماده غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها بسیار موثر می باشد. در صورت تمایل کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص میوه جات می توانید به بخش خواص مواد غذایی رجوع کنید.

منبع : آرگا

توت سفید میوه ی شیرین درخت توت است که حدود 10 تا 20 متر ارتفاع دارد، میوه درخت توت به صورت توت تازه و توت خشک استفاده می شود.

توت سفید فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص توت سفید تازه، توت خشک، شیره توت سفید و برگ درخت توت را برای سلامتی و لاغری، دیابت و معده، بارداری، کودکان و پوست و مو شرح داده ایم.

تحقیقات نشان داده که خوردن توت سفید به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

توت سفید به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارد یکی از بهترین میوه ها برای پاک سازی پوست صورت و درمان لکه های تیره پوست می باشد.

شما می توانید با خوردن توت سفید یا له کردن و مالیدن توت سفید به صورت، پوست خود را پاکسازی کنید.

روغن برگ درخت توت سفید به درمان پوست خشک و حساس کمک می کنند.

ماسک توت سفید برای پوست خشک

چند برگ درخت توت سفید ارگانیک را چند روز در روغن نارگیل یا روغن زیتون بیندازید و بگذارید بماند تا عصاره ی آن در بیاید، این روغن را بر روی پوست صورت بمالید و خوب ماساژ دهید تا پوست را مرطوب کرده و به درمان پوست خشک و حساس کمک کند.

توت سفید حاوی مقادیر زیادی روی و آهن می باشد که از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

ماسک تقویت مو با توت سفید

آب توت سفید را بگیرید و بر روی پوست سر و مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید تا با فزایش جریان خون باعث افزایش رشد مو شود.

مطالعات نشان داده که توت سفید و چای تهیه شده از برگ درخت توت سفید می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

میوه توت سفید حاوی مقادیر بالایی فیبر است که به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک می کند.

چای برگ درخت توت سفید با افزایش تولید پروتئین GLUT4 باعث کاهش میزان گلوکز در خون می شود.

پودر برگ توت سفید با کاهش تولید PDK4 حساسیت به انسولین و تحمل گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد.

توت سفید حاوی مقادیر بالایی آهن است که به درمان کم خونی در کودکان کمک می کند. مقادیر بالای فیبر موجود در توت سفید برای بهبود حرکات روده و درمان یبوست در کودکان مفید می باشد.

توت سفید حاوی مقادیر بالایی فیبر می باشد که به بهبود هضم غذا کمک می کند، نفخ معده را کاهش می دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

توت سفید حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

چای برگ درخت توت با بهبود متابولیسم چربی از چاقی جلوگیری می کند. متخصصان توصیه می کنند که قبل از هر وعده ی غذایی یک فنجان چای برگ درخت توت بنوشید تا اشتهای شما کاهش پیدا کند و از جذب چربی جلوگیری کنید.

پتاسیم و منیزیم موجود در توت سفید باعث کاهش فشار خون بالا می شود، همچنین آنتی اکسیدان رزوراترول موجود در توت سفید به عنوان یک وازودیلاتور عمل کرده و با کاهش تولید اکسید نیتریک رگ های خونی را شل کرده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

ویتامین C موجود در توت سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه مفید می باشد.

همچنین آلکالوئید های موجود در توت سفید ماکروفاژ ها را فعال می کند، ماکروفاژ ها گونه ای از گلبول های سفید هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

توت سفید باعث کاهش تولید دوپامین می شود و به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

توت سفید را در آفتاب خشک می کنند تا توت خشک به دست آید، توت خشک بسیار شیرین بوده و به عنوان یک میان وعده ی مغذی استفاده می شود.

توت سفید غنی از کلسیم، آنتوسیانین، فلاونوئید ها، لوتئین، زاکسانتین، آلفا کاروتن و بتا کاروتن می باشد.

فیبر موجود در توت خشک به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در توت خشک با افزایش میزان مدفوع و بهبود حرکت روده ها برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

آنتوسیانین موجود در توت سفید خشک برای پاک سازی کبد و درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب و هپاتیت مزمن مفید می باشد.

توت خشک حاوی مقادیر زیادی ویتامین C می باشد که با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و تب کمک می کند.

مقادیر بالای آهن موجود در توت سفید خشک باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و باعث درمان کم خونی و آنمی می شود.

طرز تهیه شیره توت سفید با توت تازه

برای تهیه شیره توت سفید، توت‌های شیرین و آبدار را انتخاب کنید و پس از تمیز کردن و شستن آن ها را در ظرفی بریزید و بر روی شعله قرار دهید.

مقداری آب روی توت‌ها بریزید و توت ها را له کنید تا آب بیندازند، وقتی‌ توت‌ های له‌ شده خوب پخته شدند آن ها را از صافی رد کنید تا عصاره جدا شود.

عصاره در دوباره بر روی شعله قرار دهید و هم بزنید تا غلیظ شود، شیده شما آماده است آن را درون بطری شیشه‌ ای خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگه‌ داری کنید.

طرز تهیه شیره توت سفید با توت خشک

مانند تهیه شیره توت سفید با توت تازه است فقط مقدار بیشتری آب به آن اضافه کنید تا عصاره ی توت ها در بیاید.

برگ درخت توت حاوی 18 اسید آمینه، مواد معدنی و ویتامین ها مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم، منیزیم، آهن و ویتامین های B می باشد.

فیتواسترول و گاما آمینو اسید موجود در برگ درخت توت سفید باعث کاهش فشار خون بالا در افراد می شود.

برگ درخت توت سفید حاوی مقادیر بالایی کلسیم، آهن، روی و آنتی اکسیدان های اسید اسکوربیک و بتا کاروتن است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که چای و پودر برگ درخت توت سفید باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود.

در مطالعه ای که در سال 2013 منتشر شد، برگ درخت توت سفید سطح کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون را کاهش می دهد. برای کاهش چربی خون بالا می توانید 280 گرم پودر برگ درخت توت سفید را سه بار در روز به مدت سه ماه مصرف کنید.

طرز تهیه چای و دمنوش برگ درخت توت سفید

200 تا 250 میلی لیتر آب را به جوش آورید، یک قاشق چای خوری برگ های خشک شده درخت توت سفید یا 5 برگ تازه درخت توت سفید را در آن بریزید و بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند تا دم بکشد، چای شما آماده است می توانید با توت خشک میل کنید.

توجه : برگ های درختی را مصرف کنید که ارگانیک باشند. (یعنی هیچگونه سموم شیمایی بر روی آن درخت استفاده نشده باشد)

بارداری و شیردهی : در مورد استفاده از توت سفید تازه در دوران بارداری و شیردهی برای زنان باردار و شیرده اطلاعاتی در دسترس نیست، پس بهتر است از مصرف توت سفید خودداری کنید.

برخی متخصصان می گویند که توت خشک برای زنان باردار و شیرده مفید است و باعث افزایش انرژی در دوران بارداری و افزایش شیر مادر می شود.

دیابت : توت سفید ممکن است سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را به شدت کاهش دهد. اگر دچار دیابت هستید و از دارو های کاهش قند خون استفاده می کنید، قند خون خود را دقیق کنترل کنید چون ممکن است دچار هیپوگلیسمی شوید.

طبع توت سفید گرم و مرطوب می باشد. توت سفید حاوی مقادیر بالایی آب، کربوهیدرات، پروتئین، اسید های چرب لینولئیک و استریک اسید، فیبر، ویتامین C، آهن، پتاسیم و منیزیم می باشد.

توت سفید درخت بومی چین است و برگ های آن به عنوان غذای کرم ابریشم استفاده می شوند و علاوه بر این در صنعت داروسازی هم کاربرد دارند. چوب درخت توت بسیار انعطاف پذیر و با دوام است و برای ساخت راکت تنیس، چوب هاکی، مبلمان و قایق استفاده می شود.

منابع : webmd – livestrong – setare


ختنه دردناک دختران+عکس

خواص توت سفید چیست خواص توت سفید درختی خواص توت سفید شیرین خواص توت سفید در لاغری توت سفید سرشار از املاح معدنی، تانن، مواد چربی و ویتامین‌های A و C است. جوشانده پوست خشک، شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، خاصیت ملینی دارد. برای جذب مواد غذایی موجود در توت سفید افراد باید صبح ناشتا یا عصر یعنی زمانی که معده خالی است، آن را مصرف کنند.


 


 


 


خواص توت سفید در بارداری


 

برخی از پزشکان و متخصصان تغذیه و سلامتی معتقدند بهتر است در دوران بارداری از مصرف توت تازه خودداری شود. آن ها بر این باورند مصرف توت در این دوران باعث ایجاد حساسیت هایی شده و به مادر و جنین صدمه می زند.


 

اما به دلیل خواص درمانی توت، بهتر است این میوه را به صورت خشک مصرف کنند تا در عین بهره مندی از فواید آن از بروز آلرژی جلوگیری شود. همچنین مادران شیرده می توانند با خیال راحت برای افزایش شیر خود، از نوع تازه و خشک این میوه ی خوشمزه و دوست داشتنی مصرف کرده و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود و کودک نوپای خود را تامین کنند. توت خشک، کشمش و انجیر خشک از میوه های خشک بسیار با ارزش هستند که بهتر است آن ها را به عنوان میان وعده در برنامه تان بگنجانید.


 


خواص توت سفید در لاغری


 

توت خشک شیرین است اما چاق کننده نیست. علت چنین مسئله ای به وجود نوعی فیبر در ترکیب توت خشک بر می گردد که با کاهش اشتها میل افراد را به خوردن غذا کم می کند. بدین ترتیب حجم کمتری از مواد خوراکی مصرف می شوند و فرد به سوی لاغری قدم بر می دارد.


 

نکته مهمی که در خوردن توت خشک به عنوان یک خوراکی لاغر کننده نهفته است، مبحث انرژی زایی این محصول می باشد که نیاز بدن را به استفاده حجم بالایی از غذا، کم می نماید. مقدار قابل توجه فیبر موجود در توت سفید باعث می شود که میزان کلسترول خون کاهش یافته و هضم غذا راحت تر شود. شما می توانید با مصرف یک سوم فنجان توت خشک به صورت روزانه ، به اندازه 20% از نیاز فیبر خود را دریافت نمایید. لازم نیست نگران اضافه وزن خود شوید چون توت سفید هیچ چربی اشباع شده ای ندارد.


 


 


درمان حساسیت بهاری با خواص توت سفید


 

شیره توت به دلیل اینکه حاوی ویتامین C بالایی است، برای بهبود سرماخوردگی و آنفلوآنزا و پیشگیری از حساسیت فصلی باید استفاده شود. توت موجب آسودگی سریع و طولانی مدت خارش،عطسه،ریزش اشک و آب بینی ناشی از آلرژی های فصلی و حساسیتهای متفرقه(گرده،خاک،حیوانات خاکی،کپک)می گردد، همچنین عکس العملهای حساسیتی پوستی از جمله کهیر را بر طرف میکند.


 


درمان سفید شدن زودرس موها با خواص توت سفید


 

در بسیاری از کشورها توت برای درمان سفید شدن زودرس موها به کار می رود. این میوه خوشمزه دارای آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.


 


 


درمان های مفید با خواص توت سفید


 


پیشگیری از سرطان


 

توت ها منبع خوبی از فیتو نوترینتی به نام «رزوراترول» (resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان بر این باورند با کمک این ماده غذایی گیاهی می توان علاوه بر پیشگیری از بروز سرطان با سلول های سرطانی نیز مبارزه کرد.


 


افزایش طول عمر


 

توت ها به دلیل داشتن «رزوراترول» می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شد که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.


 


تصفیه خون


 

در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شوند.


 


تقویت کلیه ها


 

در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.


 


پاک کننده کبد


 

یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند.


 


درمان یبوست


 

در ترکیه برای رفع یبوست مصرف توت سفید به همراه یک لیوان آب با معده خالی توصیه می شود.


 


 


آنتی اکسیدان قوی با خواص توت سفید


 

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.
توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است. توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.


 


کاهش وزن با خواص توت سفید


 

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.


 


سلامت کبد و کلیه با خواص توت سفید


 

از دیگر خواص درمانی توت خشک می توان به تقویت کننده کبد و کلیه اشاره کرد. برای تقویت خون، بهبود ترشح بزاق یا مایعات بدن و خشکی بدن موثر می باشد. برای رفع تشنگی بسیار موثر است، و کمبود مایعات بدن و خشکی روده بسیار موثر می باشد. همچنین از ابتلا به یبوست که بدلیل کمبود مایعات بدن و خون در کبد و کلیه ایجاد می شود پیشگیری می کند.


 


درمان اختلالات جنسی با خواص توت سفید


 

بر تنظیم کبد و کلیه تاثیر می گذارد و باعث بهبود کیفیت قدست جنسی در مردان می شود. با این حال برای درمان ناتوانی جنسی، انزال زودرس و دیگر اختلالات جنسی مفید می باشد.


 


 


 


 

خواص توت سفید در حاملگی , خواص توت سفید برای کودکان

خواص توت سفید در حاملگی , خواص توت سفید برای کودکان

خواص توت سفید در حاملگی , خواص توت سفید برای کودکان

خواص توت سفید در حاملگی , خواص توت سفید برای کودکان


 


 


 

نظر

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب با ذكر منبع و لینک فعال بلامانع است

درخت قدیمی توت از تیره گزنه‌ها بوده و انواع مختلف آن در اکثر کشورهای جهان یافت می‌شود. میوه شیرین و مطبوع این درخت هم به‌صورت تازه و هم به‌صورت خشک مصرف دارد. نوع شیرینی این میوه با نوع شیرینی قند متفاوت بوده و مصرف آن حتی برای بیماران قندی نیز در صورت رعایت تعادل ضرری ندارد. خوردن توت خشک به عنوان یک نوع خشکبار مفید برای تمامی سنین توصیه شده است. برگ درخت توت سفید نیز خوراک کرم ابریشم بوده و اساسا این موضوع یکی از دلایل مهم کاشت و توسعه این درخت به‌حساب می‌آید.

مقدار انرژی توت بر اساس نوع آن متفاوت می‌باشد. نمونه‌های کم کالری این میوه تنها در حدود ۴۳ کالری انرژی دارد. اما برای صد گرم توت سفید تازه حدود ۶۰ کالری انرژی ذکر شده است. میزان کالری صد گرم توت تازه کمی کمتر از کالری صد گرم انجیر تازه می‌باشد. صد گرم توت تازه تقریبا معادل حجم یک فنجان می‌باشد. یک لیوان توت تازه بیش از صد گرم بوده و در حدود ۸۵ کالری انرژی دارد. انرژی حاصل از صد گرم توت خشک نیز در حدود ۳۶۰ کالری می‌باشد که نسبت به انجیر خشک با ۲۷۰ تا ۳۰۰ کالری، مقدار بیشتری است.

از نظر ترکیبات نیز میزان عناصر موجود در توت با توجه نوع میوه متفاوت است. با این وجود در اکثر انواع توت بیش از ۸۰ درصد میوه تازه را آب تشکیل می‌دهد. همچنین فیبر و تانن مقادیر بالایی را در توت دارا می‌باشند. کلسیم به‌عنوان عنصری که بالاترین میزان نیاز روزانه بدن یعنی حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم را به‌خود اختصاص داده است، در توت به‌وفور یافت می‌شود به‌گونه‌ای که در صد گرم انواع مختلف توت، از ۱۶ تا حدود ۴۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد. برای آهن نیز حدود ۰.۸ تا کمی کمتر از ۲ میلی‌گرم ذکر شده است. ویتامین‌های A و C نیز به میزان قابل توجهی در صد گرم توت وجود دارند (به‌ترتیب حدود ۲۸۰ واحد بین‌المللی و ۱۶ میلی‌گرم). توت همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B (B1، B2، B3 و حتی B6)، ویتامین K، چربی، پروتئین گیاهی و میزان قابل قبولی از پتاسیم و منیزیم است.

خوردن توت و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه فواید فراوانی می‌تواند به‌همراه داشته باشد که در اینجا سعی داریم موارد مهم را دسته‌بندی و تشریح نماییم.

میوه توت حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مهمی است که نقش بسیار پر رنگی در سلامت انسان دارد. یکی از این آنتی‌اکسیدان‌ها آنتوسیانید می‌باشد. آنتوسیانید تاثیر قابل توجهی در کاهش کلسترول بد خون دارد. کاهش کلسترول بد خون به معنی کاهش انسداد عروق خونی و کاهش ابتلا به فشار خون می‌باشد. توت همچنین دارای پتاسیم می‌باشد. پتاسیم همان‌گونه که در مقاله مربوط به خواص انجیر ذکر گردید، بسیار مفید بوده و یکی از تاثیرات مهم آن کنترل ضربان قلب و فشار خون می‌باشد.

آنتی‌اکسیدان مهم دیگری که در توت وجود دارد رزوراترول (Resveratrol) می‌باشد. رزوراترول با تغییر مکانیسم‌های مولکولی در رگ‌های خونی، فرد را در برابر سکته مغزی محافظت می‌کند. این ماده که در انگور نیز وجود دارد همچنین خاصیت ضد سرطانی دارد و در افزایش طول عمر افراد نیز موثر است.

بر اساس تحقیقات جدید و پیشرفته، ماده‌ی مهم دیگری به نام روتین در توت به میزان قابل توجهی وجود دارد. از فواید این ماده می‌توان به پیشگیری از سرطان روده، متوقف کردن خون‌ریزی و از بین بردن ویروس‌ها اشاره کرد.

بنابراین خوردن توت از انسداد عروق خونی جلوگیری نموده و احتمال بروز حمله قلبی، سرطان و سکته را کاهش می‌دهد.

علاوه بر موارد فوق، به‌دلیل وجود آهن در توت، از این میوه در درمان کم‌خونی فقر آهن نیز استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است در طب چینی، توت به‌عنوان یک عامل تصفیه‌ی خون به‌حساب آمده و ضمن تمیز کردن خون، تولید آن را نیز افزایش می‌دهد.

علاوه بر نوع ترکیبات توت و مخصوصا وجود مقدار مناسب فیبر در این میوه، روتین موجود در توت (Rutin) به شدت می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. تحقیقات جدید نشان داده این ماده می‌تواند چربی قهوه‌ای بدن را فعال نماید. با فعال شدن چربی قهوه‌ای، متابولیسم بدن افزایش یافته و امکان سوخت و ساز چربی سفید و کاهش وزن فراهم می‌گردد. در واقع برای سوزاندن چربی سفید موجود در بدن، فعال شدن چربی قهوه‌ای الزامی است. قبلا تصور می‌گردید چربی قهوه‌ای در کودکی از بین می‌رود. بعدها مشخص شد این ماده در بدن باقی می‌ماند اما رفته رفته از فعالیت آن کم شده و در نتیجه کاهش سوختن چربی سفید و بروز چاقی را در پی دارد. اکنون با مشخص شدن این خاصیت مهم در توت می‌توان گفت خوردن توت با داشتن ماده‌ی فعال کننده چربی قهوه‌ای می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش وزن داشته باشد.

میوه توت منبع غنی ویتامین C بوده که یک آنتی‌اکسیدان قوی طبیعی به‌حساب می‌آید. بنابراین خوردن این میوه تاثیر فراوانی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و تب موثر است. در ترکیه به همین دلیل از شیره‌ی این میوه جهت درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌شود.

تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از افزایش یا کاهش آن در بدن نیز یکی از خواص مهم توت به حساب می‌آید. بنابراین خوردن توت به کنترل بیماری دیابت کمک نموده و حتی می‌تواند در درمان آن موثر باشد. از این رو بیماران دیابتی با خیالی آسوده نسبت به مصرف این میوه اقدام نمایند.

با توجه به وجود فیبر و نیز آب فراوان در توت، این میوه ملین بوده و برای رفع تشنگی، برطرف کردن خشکی سیستم گوارش و نیز پیشگیری از بروز یبوست مفید می‌باشد. جالب است بدانید در ترکیه یکی از راه‌های درمان یبوست، خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده خالی است.

یکی دیگر از خواص توت مفید بودن آن برای لثه کودکان و نیز انرژی بدن سالمندان به دلیل دارا بودن فسفر و کلسیم می‌باشد. تقویت کلیه و کبد، رفع خشکی بینی و نیز درمان زخم معده از دیگر فواید مصرف توت می‌باشد. همچنین به دلیل وجود ویتامین‌های گروه B، میوه توت در کاهش اضطراب و استرس و رفع ترس موثر است. ویتامین A موجود در توت نیز قدرت بینایی و رشد ناخن را تقویت می‌نماید.

درمان و علاج سفید شدن زودرس موی سر نیز از دیگر مواردی است که برای فواید توت ذکر شده است.

با توجه به وجود خواص فراوانی که در مورد توت مطرح گردید، مصرف آن در بارداری نیز می‌تواند مفید باشد. اما ممکن است بروز حساسیت را در پی داشته باشد. به همین دلیل خوردن آن در دوران بادرای توصیه نمی‌شود. گفته می‌شود در دوران شیردهی نیز مصرف توت باعث افزایش شیر مادر می‌گردد.

با وجود فواید فراوان ذکر شده برای توت، در برخی موارد نیز ممکن است مصرف آن مضراتی داشته باشد. از جمله این موارد احتمال بروز حساسیت در بارداری است که در قسمت قبل به آن اشاره گردید. دیگر موارد به شرح زیر می‌باشد:

فراموش نکنید بهترین زمان برای خوردن توت به‌منظور هضم بهتر، قبل از غذا و زمانی است که معده خالی باشد.

توصیه می‌شود از مقالات زیر نیز بازدید نمایید:

در تهیه مقاله فوق از مطالب موجود در منابع زیر کمک گرفته شده است:


با عضویت در خبرنامه ایمیلی فروشگاه اینترنتی انجیران میتوانید در هر لحظه از حراج ها و فروشهای ویژه محصولات ما مطلع شوید.

ادامه مطلب

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *