خواص آب پرتقال براي زن باردار

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

سلامت نیوز: در دوران بارداری، سلامت جنین بستگی کامل به آنچه شما به عنوان ماده مغذی دریافت می کنید، دارد. به همین دلیل رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات به مادران باردار توصیه می شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت یک مطالعه نشان داده نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری تنقلات غیر مفید دریافت کرده اند، بیشتر تمایل به خوردن رژیم غذایی پرشکر و با چربی بالا دارند. ضمن این که احتمال بروز بسیاری از بیماری های مزمن در سالهای بعدی زندگی در آنها تقویت می شود.انجمن قلب آمریکا توصیه به خوردن 2 تا 4 فنجان میوه و چهار وعده سبزیجات در روز به زنان باردار می کند.پرتقال: این میوه خانواده مرکبات به جلوگیری از کم آبی بدن در دوران بارداری کمک می کند و سرشار از فولات است. فولات از گروه ویتامین ب به جلوگیری از نقایص مغز در نوزاد می پردازد. پرتقال منبع بزرگ ویتامین ث نیز محسوب می شود، آنتی اکسیدانی که از آسیب های سلولی جلوگیری می کند و برای جذب آهن در بدن مفید است.انبه: مصرف یک فنجان از آن ویتامین ث روزانه بدن را تامین می کند. انبه همچنین سرشار از ویتامین آ است. کمبود این ویتامین در دوران بارداری منجر به بروز عفونت های تنفسی هنگام تولد می شود.آووکادو: فولات موجود در این میوه بیشتر از سایر میوه ها است. ضمن این که منبع بزرگی از ویتامین ث، ویتامین ب، ویتامین کا، فیبر، کولین، منیزیوم و پتاسیم نیز محسوب می شود. آووکادو همچنین سرشار از آهن است و به رفع تهوع هنگام بارداری نیز کمک می کند و منجر به تسکین گرفتگی عضلات پا که در بارداری شایع است، نیز می شود. ضمنا کولین موجود در این میوه برای رشد مغز و اعصاب کودک شما مفید است و از نقایص لوله عصبی و اختلال حافظه در سالهای بعد زندگی کودک جلوگیری می کند.لیمو: بسیاری از زنان باردار گزارش داده اند که با مصرف این میوه و یا نوشیدن لیموناد تهوعشان در دوران بارداری برطرف شده است. لیمو همچنین سرشار از ویتامین ث است که به تحریک دستگاه گوارش برای از بین بردن یبوست کمک می کند. البته از آنجا که مصرف لیمو سبب از بین رفتن مینای دندان می شود، توصیه به شستشوی دهان بعد از خوردن آن است.موز: یکی دیگر از منابع خوب پتاسیم است و سرشار از ویتامین ب 6، ویتامین ث و فیبر. در حدود نیمی از زنان طی بارداری یبوست را تجربه می کنند و آنهم به دلیل فشار رحم بر روده، نگرانی، اضطراب، یک رژیم غذایی کم فیبر، مصرف مکمل آهن. اضافه کردن موز به رژیم غذایی به دلیل این که سرشار از فیبر است، برای از بین بردن یبوست مفید است ضمن این که ویتامین ب 6 موجود در آن به رفع تهوع و استفراغ کمک می کند.توت: انواع توتها سرشار از کربوهیدرات، ویتامین ث، فیبر، فولات و همچنین مواد مغذی گیاهی مانند فلاونوئیدها و آنتوسیانین است. اگر شما مبتلا به دیابت حاملگی هستید، مصرف این میوه که سرشار از کربوهیدرات های مفید است، توصیه می شود.سیب: سرشار از فیبر و منبع خوب ویتامین آ، ویتامین ث و پتاسیم است. خوردن این میوه در دوران بارداری ممکن است کودک را در سالهای بعدی زندگی از ابتلا به آسم و آلرژی محافظت کند.منبع: www.webmd.com

 

گردآوری- نبض ما: مهدی آذری

آب پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین Cآن بیشتر حفظ خواهد شد. اینوریتول، پکتین، لیگنین، هورمون های نمو، اسانس ها، آنزیم های پروکسیداز، موادمعدنی شامل: سدیم میلی گرم، منیزیوم میلی گرم، فسفر میلی گرم، گوگرد میلی گرم، کلر میلی گرم، پتاسیم میلی گرم، کلسیم میلی گرم، منگنز/ میلی گرم، مس / میلی گرم و روی / میلی گرم.

کارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریکا معتقدند موارد سرطان معده در آمریکا تقریباً کم است، زیرا در تمام ماه های سال پرتقال و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آنها را مصرف می کنند. ویتامینC یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان زا یعنی نیتروزامین ها(Nitrosamies) می شناسند.

مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز مؤثر است. از جمله سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می خورند، درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً نمی خورند. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.

دوره مقدماتی php

نوشیدن حداقل لیوان آب پرتقال در روز، غلظت ویتامین C را در بدن بین تا درصد افزایش می دهد. ویتامین C، یکی از ویتامین های ضروری است، بنابراین مصرف روزانه آن برای بدن خیلی مهم است. این ویتامین، به عنوان یکی از آنتی اکسیدان های مهمی شناخته می شود که از بدن در مقابل مضرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. باقی ماندن رادیکال های آزاد در بدن می تواند باعث آسیب دیدگی بافت های بدن شود و افراد را با پیری زودرس مواجه کند.

وعده های غذایی حاوی چربی و قند زیاد، باعث تشدید واکنش های التهابی در بدن می شود. واکنش های التهابی نیز شانس مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که درنتیجه باعث ابتلا به بیماری دیابت نوع و آترواسکلروزیس (تصلب شرایین) می شود. خوشبختانه، تحقیقات علمی نشان داده اند که مصرف آب پرتقال در کنار وعده های غذایی دارای چربی و کربوهیدرات زیاد، از شکل گیری واکنش های التهابی در بدن جلوگیری می کند بنابراین مصرف روزانه آب پرتقال، یکی از اقدامات پیشگیرانه موثر برای جلوگیری از ابتلا به مقاومت به انسولین و آترواسکلروزیس است.

تحقیقات علمی بسیاری نشان داده اند که مصرف منظم و روزانه آب پرتقال می تواند وضعیت فشارخون دیاستولیک را به سطح مطلوبی برساند. آب پرتقال حاوی نوعی رنگدانه گیاهی محلول در آب به نام «هسپریدین» است که مسئولیت این تاثیرگذاری را برعهده دارد. هسپریدین، فعالیت عروق خونی کوچک را بهبود می بخشد و به طور کلی فشارخون را به شرایط مناسبی می رساند. هسپریدین با توجه به همین اثربخشی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را در افراد مستعد کاهش می دهد.

نوشیدن منظم و روزانه آب پرتقال می تواند سطح کلسترول بد خون (LDL) را در افراد مبتلا به بیماری کلسترول بالای خون کاهش دهد. با این حال، مکانیسم پنهان در این اثربخشی بر وضعیت کلسترول خون هنوز روشن نشده است. محققان معتقدند که انجام تحقیقات تکمیلی و آزمایش های بالینی برای واکاوی این واقعیت علمی ضرورت دارد.

محققان دریافته اند که پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین(Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه های نازک مابین پره های پرتقال است. در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تأمین سلامت شریان ها باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می شود که پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید.

طبق یک مطالعه جدید، نوشیدن آب پرتقال می تواند به بهبود عملکرد مغز سالمندان کمک کند. پژوهشگران دریافتند که در آب پرتقال ماده ای موسوم به فلاونوئید وجود دارد که مصرف دائمی آن سبب افزایش سطح کارآئی مغر انسان می شود. این موضوع در افراد کهنسال نمود بیشتری داشته و حافظه و ادراک آنها را تقویت می کند.

آب پرتقال سرشار از ماده ای موسوم به فلاونوئید است که مطالعات جدید نشان می دهد این ماده نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه از طریق فعال کردن مسیرهای انتقال سیگنال های مغزی در بخش هیپوکامپ مغز دارد که عملکرد حافظه و یادگیری در انسان را مدیریت می کند.

 


با رژیم دوکان فرانسوی


افراد سیگاری چه غذاهایی بخورند؟


وقتی آنفولانزا داریم چی بخوریم؟


آیا سبوس برای لاغری مفید است؟

آخرین تحقیقات علمی، اثربخشی آب پرتقال را در راستای جلوگیری از ابتلا به چند نوع از سرطان ها نشان داده اند. پرتقال، ماده ای به نام دی-لیمونن دارد که تا به امروز کمتر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است، اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که این ماده، قابلیت های مثبتی در مقابله با سرطان پوست، پستان، دهان، کولون و ریه دارد. حتی تحقیقات دیگری نشان داده اند که مصرف آب پرتقال، خطر ابتلا به سرطان های کبد، حنجره و معده را هم کاهش می دهد. خود ویتامین C موجود در پرتقال و بالابودن سطح آنتی اکسیدان ها در آن به تاثیرگذاری بهتر دی-لیمونن کمک می کند.

کسانی که روزانه یک وعده مصرفی از آب پرتقال را برای برنامه غذایی خودشان در نظر می گیرند، خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهند. معمولا غلظت بیش از حد املاح و مواد شیمیایی به شکل گیری سنگ کلیه منجر می شود، اما آب پرتقال با این وضعیت مقابله می کند. آب پرتقال حاوی ماده ای به نام سیترات است که اسیدیته ادرار را کاهش می دهد و توانایی فوق العاده ای برای جلوگیری از این اختلال دارد.

شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد استفاده روزانه از آب پرتقال می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری های مختلف تقویت کند و مدت زمان دوره های بیماری را کوتاه کند. پایین بودن سطح ویتامین C در بدن می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دهد، اما خوشبختانه ویتامین C موجود در آب پرتقال می تواند این کمبود را جبران کند و نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

پرتقال و آب پرتقال حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامینB1 هستند. اضافه کردن این ویتامین به رژیم غذایی، آنزیم های ضروری برای داشتن متابولیسم سالم را فعال می کند و درنتیجه به گرفتن انرژی از چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند. پایین آمدن سطح ویتامینB1 در بدن، اثر مخربی برای سیستم های مختلف بدن دارد. پوست، سیستم قلبی-عروقی و سیستم عصبی از مهم ترین این موارد هستند.

کمبود فولات، یکی از علت های اصلی کم وزن شدن نوزاد و ابتلا به نقص لوله عصبی است که از مشکلات مادرزادی در مغز و نخاع محسوب می شود. با این حال، این نقص مادرزادی تا حد زیادی قابل پیشگیری است. فولات به عنوان یکی از ریزمغذی های مهمی شناخته می شود که از شکل گیری نقائص مادرزادی جلوگیری می کند. مصرف روزانه یک سوم فنجان آب پرتقال، میکروگرم فولات برای مادران باردار فراهم می کند. یک سوم فنجان از آب پرتقال، درصد از نیاز روزانه بدن به فولات را تامین می کند.

نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال انسان را زیباتر می کند. کارشناسان سلامت می گویند: نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال به تقویت پوست، مو و ناخن کمک می کند. کارشناسان این فواید را به ویتامین سی، پتاسیم و فولیک اسید موجود در آب پرتقال نسبت داده اند. ویتامین سی برای تولید کلاژن لازم و ضروری است.

رنگدانه های زرد موجود در آب پرتقال با کاهش آسیب های ناشی از تابش نور خورشید بر پوست ارتباط دارد و گفته می شود که قابلیت انعطاف پذیری پوست را تقویت می کند. معمولاً یک لیوان میلی لیتری آب پرتقال حاوی میلی گرم ویتامین سی است.

به گفته کارشناسان مواد مغذی مهمی که برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم نیاز است زمانی که در بخشی از رژیم غذایی انسان مصرف می شوند، بیشترین تأثیر را دارند.

پرتقال به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد در گروه میوه هایی قرار می گیرد که برای پاکسازی درونی توصیه می شود. این میوه از آن رو که مزه ملایم و طبیعی خنک دارد علاوه بر آن که موجب رفع تشنگی می شود به دلیل خاصیت مدر بودنش موجب دفع مواد زائد و سموم به واسطه ادرار از بدن می شود. به اعتقاد بسیاری از درمانگران طب چینی مصرف پرتقال تازه در فصل زمستان یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت و شادابی عمومی بدن است.

بسیاری از ما بر این باوریم که نوشیدن آب پرتقال به همراه صبحانه تاثیر زیادی در حفظ سلامت، شادابی و تندرستی ما دارد، اما درمانگران طب سنتی چین اینگونه فکر نمی کنند. آن ها معتقدند، نوشیدن یا خوردن پرتقال به همراه وعده غذایی مناسب نیست و بهتر است این میوه را یک ساعت بعد از وعده غذایی میل کرد، زیرا همزمانی خوردن آب پرتقال یا پرتقال با وعده صبحانه موجب جذب نشدن مناسب مواد غذایی می شود زیرا اسید بالای این میوه موجب هضم زودهنگام غذا و دریافت نکردن مواد و ویتامین های لازم از وعده صبحانه یا دیگر وعده های غذایی می شود. همیشه آب پرتقال را یک ساعت پس از آن میل کنید.

  و خوراکی های زیر را بخورید:
به
هلو
خربزه
پیازچه
انگور
سبزیجات
آناناس (صدای بچه را قشنگ می كند)
پرتقال (قد بچه را بلند می كند)
روغن زیتون (روزی یک قاشق )(پوست بچه را روشن می كند)
رازیانه و بادیان (برای داشتن نوزادی با چشمان زیبا )
انواع مربا به خصوص مربای شقاقل (در استخوان بندی جنین موثر است)
شنبلیله خام یا پخته (جنین را گیسو بلند و پر مو می كند)
اشعه آفتاب (برای داشتن موی مشكی)


این غذاها کودک را زشت می کند!
فست فود ممنوع
تند غذا خوردن ( موجب ایجاد لک های صورت در مادر و فرزند)
غذاهای مانده رنگ بچه را تیره می كند.
فلفل
ادویه های تند مانند خردل، دارچین، نعناع به صورت زیاد
خیارشور
سوسیس و كالباس
انواع سس ها
نوشابه
كنسرو ها
چای و قهوه
سركه
مصرف زیاد گوجه فرنگی (سبب ناقص الخلقه شدن می شود)
مصرف زیاد سیب زمینی
مصرف زیاد نمک (بخصوص در سه ماه آخر )
کلا زن باردار از مصرف غذاهای آماده و به خصوص غذاهایی که مواد نگهدارنده دارد، باید جلوگیری کند.


این موارد هم كم مصرف شوند
زعفران
جعفری
غوره
آبغوره
مارچوبه
انسیون
زیره
دارچین


سیب در زیبایی کودک نیز نقش زیادی ایفا می‎کند. اگر در ماه هشتم بارداری به دفعات بر سیب سرخ سورۀ یوسف خوانده شده و زن باردار بخورد کودکی زیبا خواهد داشت.


و از قدیم گفته اند که:
1. خوردن انار شیرین فرزند را نیکو و زیبا می کند.
2. مصرف رب انار در هنگام بارداری علاوه بر اینکه از ویار خوردن خاک، مهر، زغال، برفک یخچال نجات می‎دهد، تاثیر زیادی در زیبایی نوزاد دارد.
3. خوردن گلابی توسط پدر ، سبب زیبایی فرزند می شود و مایه قوت قلب، پاکی معده، صفای دل، دلیری و زیبایی بچه می شود.
4. خوردن کندر توسط زن باردار باعث زیادی عقل بچه، باهوش، پاکدل، دانا و شجاع شدن پسر و خوشخو و نیکو شدن دختر می شود.
5. خوردن آب اناناس به همراه یک قاشق عسل برای نظافت، زیبایی و شادابی پوست مادر و جنین مفید است.
6. همچنین سیب در زیبایی کودک نیز نقش زیادی ایفا می‎کند. اگر در ماه هشتم بارداری به دفعات بر سیب سرخ سورۀ یوسف خوانده شده و زن باردار بخورد کودکی زیبا خواهد داشت.
7. مصرف انجیر و شنبلیله از ریزش مو جلوگیری کرده و سبب افزایش مو می‎گردد.
8. اگر می‎خواهید نوزادی با چشمان شهلا و زیبا داشته باشید توصیه می‎شود مصرف رازیانه و بادیان را فراموش نکنید.
. مصرف به، خطر سقط جنین را کاهش داده، نوزاد را خوش آب و رنگ کرده و از ویار زنان باردار جلوگیری می‎نماید.


10. خوردن عسل به زنان باردار توصیه می‌شود، زیرا دارای قند، آهن، پتاسیم، کلسیم، منگنز، سدیم و فسفر است.
11. شلغم به خاطر داشتن کلسیم و فسفر برای رشد و نمو و استحکام استخوان بندی نافع است لذا خوردن آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.
12. به زنان باردار شیر بنوشانید زیرا شیر در مشاعر کودک تاثیر نیکویی خواهد داشت.
13. کسانی که غذای تند می‎خورند مبتلا به لک‌های صورت می‎شوند، چنانچه حامله باشند نوزادشان ممکن است لکه‌هایی در بدنشان داشته باشند. چنانچه مادر هنگام آبستنی ادویه‌های تند مانند خردل یا دارچین و نعناع زیاد مصرف کند نوزاد مبتلا به اگزما می‎گردد.
14. اگر می خواهید فرزندتان رنگ و روی خوب داشته باشد در هنگام بارداری سراغ دوستان کبد بروید. دوستان کبد عبارتند از: روغن زیتون، انار، روغن ماهی، کاسنی، کنگر، هویج، زرشک، شکر و نعناع.
15. خوردن توت فرنگی و هلو و خربزه نیز در زیبایی رخ جنین و شادابی پوست زن باردار تاثیر دارد.


باید این موضوع را قبول کنید که زیبایی از زیبایی بیرون می آید، اگر می خواهید فرزند زیبایی داشته باشید، در هنگام بارداری باید از آرامش کافی برخوردار شوید و تا می توانید به چیزهای زیبا بنگرید، مثلا گل، درخت، دریا، کوه، انسان های آرام و زیبارو و … 


از چه گروه هاي غذايي مصرف كنيم؟


مهمترين گروه غذايي براي جنيني كه در حال رشد است پروتئين هاست زيرا پروتئين باعث تشكيل و رشد بدن جنين مي شود و براي همين ما به مادر توصيه مي كنيم روزانه از گوشت سفيد و ق و تخم مرغ استفاده كند.


توصيه بر مصرف مواد غذايي از هر چهار گروه غذايي است. براي مثال يك تا دو ليوان شير يا ماست در روز كه تامين كننده كلسيم بدن است و از گروه كربوهيدرات ها كه شامل نشاسته و برنج مصرف روزانه تاكيد نمي شود،


بلكه مصرف بايد به صورتي باشد كه بدن مادر به آن احساس نياز مي كند. در آخر مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه كه حاوي مواد معدني هستند بسيار حايز اهميت است.


در اين دوران مادران بايد آب فراوان ميل كنند زيرا حجم خون مادر در اثر افزايش جريان خون چند برابر مي شود. در نتيجه بدن نياز به آب فراوان دارد تا اين گردش خون را حفظ كند.


گرسنه نمانيد


از نظر تغذيه؛ توصيه ما به مادران اين است: به جهت فشاري كه به دستگاه گوارش او طي حاملگي مخصوصا ماه هاي آخر وارد مي شود .


حتي به دليل به هم ريختگي هورمون ها ممكن است مادر حالت تهوع داشته باشد و اسيد معده زياد ترشح شود تغذيه با حجم كم و دفعات زياد صورت گيرد به هيچ وجه گرسنه نماند.


زيرا گرسنگي عوارض جدي و خطرناكي براي جنين دارد و از طرفي غذاي سنگين مصرف نكند زيرا باعث سنگيني معده مادر مي شود و هضم غذا را مختل مي كند.


چه چيزهايي نخوريم


پرهيز مادر در اين دوران بايد از غذاهاي تند و ترش و ادويه دار و همچنين نوشابه هاي گازدار باشد. چاي زياد و قهوه نيز باعث ترشح بيش از حد اسيد معده مي شود و احساس سوزش معده را افزايش مي دهد.


افرادي كه بيشتر دچار حالت تهوع خصوصا در سه ماهه اول بارداري مي شوند بايد از مصرف غذاهاي پرحجم و چرب خودداري كنند، زيرا حالت تهوع را افزايش مي دهند.


اين غذاها را بخوريد


در مورد تهوع بارداري كه اغلب مشكل صبحگاهي مادران است و گاهي مادر در طول روز هم با آن مواجه است، يكي از مشكلات اساسي در اين دوران است.


عده زيادي از مادران با اين حالت درگير هستند و عده ديگر حالت خفيف آن را تجربه مي كنند، به طوري كه وعده غذايي را مي توانند مصرف كنند.


ولي اشتهاي كمي دارند، درصدي ديگر حالت شديد تهوع را تجربه مي كنند و عده اي از آنها نياز به بستري شدن در مراكز درماني دارند كه از اين دسته آزمايش هاي متعدد و سونوگرافي هاي مخصوص گرفته مي شود تا بررسي شود.


آيا مشكل خاصي نظير حاملگي هاي خارج از رحم وجود دارد يا خير؟ اگر حالت عادي باشد توصيه هايي نظير عدم استفاده از غذاهاي تند، ترش و پرچرب پيشنهاد مي شود و همچنين مصرف برخي مواد غذايي حاوي ويتامين B6 تهوع را كم مي كند.


به طور مثال سيراب شيردان گوسفند يا پودر زنجبيل كه در آب حل شود تهوع را كاهش مي دهد. مصرف ويتامين B6 نيز توصيه مي شود.


اگر مادر دچار التهاب معده باشد از شربت هاي معده نظير آلومينيوم ام جي استفاده مي كنيم. اين روش ها خط اول درمان ما هستند.


ولي اگر مشكل شديدتر باشد از داروهاي ديگر و سرم تراپي و تزريق آمپول هاي ضدتهوع كمك مي گيريم تا معده آرام تر شود و بتواند تغذيه مناسب را دريافت كند.


نكته ديگر اينكه؛ تغذيه اين دسته از مادران هر دو ساعت به دو ساعت با حجم كم است به طوري كه هم معده تحمل كند و هم حالت تهوع كمتر شود. اگر صبح هنگام يك ماده غذايي مثل بيسكويت و نان سوخاري خشك مصرف كنند، تهوع كاهش مي يابد.


مادران چاق كمتر وزن گيرند


اغلب مادران باردار پس از گذشت سه ماهه اول بارداري اشتهاي بيشتري پيدا مي كنند زيرا تهوع كاهش مي يابد و مشكلات گوارش كمتر مي شود.


ما به مادران مي گوييم هر چه ميل دارند مصرف كنند. نكته اي كه مهم است اينكه وزن مادر و اينكه در چه گروه وزني قرار مي گيرد.


در نوع و مقدار تغذيه نقش دارد. مادري كه چاق است زماني كه اشتهاي سه ماهه دوم او زياد شود و هر چه خواست به هر ميزان مصرف كند باعث مي شود بيشتر چاق شود.


و اين اضافه وزن مورد نياز جنين نيست و تنها چربي بدن مادر زياد مي شود كه در هنگام زايمان مشكل آفرين مي شود.


ولي توصيه ما به طور كلي اين است كه مادران باردار داراي وزن نرمال، هر زمان كه احساس گرسنگي مي كنند غذا ميل كنند و به هيچ عنوان گرسنه نمانند.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید!


تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد


لیموشیرین حاوی مواد مغذی مفیدی همچون ویتامین ‪B و ‪Cو ریز مغذی‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوونویید است که  کاربردهای متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند. ویتامین ‪Bو انواع ریزمغذی‌های مفید مانند عنصرسلنیوم در لیموشیرین موجب به حداقل رسیدن جمعیت رادیکال‌های آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می‌شود.


خوردن لیموشیرین در دوران بارداری کاملاً بی خطر و مفید است.
لیموشیرین حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم و کربوهیدرات است که می تواند هم برای زنان باردار و هم برای جنین بسیار سودمند باشد.
همچنین لیموشیرین با تامین آب بدن، می تواند جایگزین مناسبی برای چای و قهوه در بارداری باشد.



این میوه در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه شده است و خاصیت سم زدایی ازبدن را دارد.
در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنک و مفید در رفع التهاب و تشنگی یاد می‌شود.


ارزش غذایی ‪گرم لیموشیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ‪/کالری، ‪/گرم پروتئین ‪/گرم قند ‪/گرم چربی ‪/گرم فیبر ‪میکروگرم اسید فولیک ‪میلیگرم پتاسیم و ‪میلیگرم ویتامین ‪Cاست.
اسید سیتریک و ویتامین ‪Cمهمترین ترکیبات قابل توجه لیموشیرین ، اسید سیتریک و ویتامین سی است. چنانچه فردی  دو عدد لیموشیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده‌است.


مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال، همان مقدار ویتامین سی را به بدن می‌رساند.


نقش پیشگیری‌کننده ویتامین سی موجود در این میوه از بروز سرماخوردگی و سرطان‌ها به اثبات رسیده است.
درصورت مصرف میوه لیموشیرین با پوست داخلی مقدار ‪میلی گرم ویتامین Cبه بدن می‌رسد. در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای ‪میلی گرم ویتامینCاست. بنابراین توصیه شده است که لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف کنند.


پتاسیم به مقدار قال توجهی در لیموشیرین یافت می‌شود، این عنصر از جمله ترکیباتی است که می‌تواند از بروز بیماری قلبی – عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکترولیت‌های بدن تعادل برقرار نماید.
اسید فولیک موجود در لیموشیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می‌کند. افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند.
این میوه از میوه‌های پرکلسیم محسوب می‌شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می‌کند. همچنین لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، منیزیم و سدیم است.


پزشکان مصرف روزانه یک لیمو شیرین را به کلیه مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می‌کنند و خوردن آن را بلافاصله پس از غذا منع کرده اند.


علت تلخی لیموشیرین، وجود موادی به نام نارنجین و لیمونین است. هنگامی که لیموشیرین را برش می‌زنیم، لیمونین و نارنجین موجود در آن با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می‌شود.


لیموشیرین مطلوب و خوب، پوست نرم دارد و هر چه سنگین‌تر باشد، پرآب تر است.


معمولا توصیه پزشکان به افراد مبتلا به زخم و ورم معده یا سایر بیماری‌های گوارشی، مصرف نکردن هر نوع میوه و سبزیخام است، زیرا به علت افت کارایی معده، این افراد توانایی هضم فیبرموجود در این مواد را ندارند و متعاقب مصرف میوه و سبزی خام، دچار درد معده شدید می‌شوند.


بررسی‌های مکرر نشان می‌دهد مصرف لیمو شیرین نه تنها برای افراد مبتلا به معده ‌درد مضر نیست، بلکه به ترمیم هر چه سریع ‌تر معده نیز کمک می‌کند و مصرف روزانه یک عدد لیمو شیرین در مبتلایان به ناراحتی معده ضروری است.
مزیت لیمو شیرین در مقایسه با پرتقال در این است که با کالری کمتری نسبت به پرتقال، همان مقدار ویتامین را به بدن می ‌رساند.


دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخت لونگان x بخوانید...