خارمریم برای فشار خون

دوره مقدماتی php
خارمریم برای فشار خون
خارمریم برای فشار خون

خواص خار مریم بیش از هر چیز دیگری برای محافظت از کبد شناخته می شود. خار مریم یک گیاه دارویی است که خواص آنتی‌ اکسیدانی و ضد التهابی شگفت‌انگیزی دارد. این گیاه که بومی کشورهای مدیترانه‌ای است، کمک می‌کند تا دیابت را کنترل کنید و حتی سلامت استخوان را افزایش می‌دهد. البته فقط قسمتی از فواید خارمریم را شمردیم. در این نوشتار اطلاعات بیش‌تری در رابطه با این گیاه دارویی برای شما داریم. با ما همراه باشید!

نتیجه مطالعه انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که گیاه خار مریم مقاومت بدن در برابر استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد. استرس اکسیداتیو عامل اصلی بیماری آلزایمر است.

سیستم ایمنی بدن مکانیسمی است که از بدن در برابر ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگری محافظت می کند. گاهی بنا به دلایلی مانند تغذیه نامناسب، استرس و یا عفونت ها، اختلالاتی در عملکرد این سیستم ایجاد می شود. 

مقادیربالای آنتی اکسیدان های موجود در گیاه خار مریم به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت و رفع لکه های تیره پوستی کمک می کند.

خار مریم نقش اساسی در حفظ سلامت استخوان‌ها بازی می‌کند. در سال ۲۰۱۶ آزمایشاتی انجام گرفت که نشان‌دهنده نقش این گیاه در جلوگیری از فرسایش استخوان بوده است.خارمریم برای فشار خون

تحقیقات اولیه نشان می دهد که سیلیمارین موجود در خار مریم از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلا به التهاب پوست و آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

دوره مقدماتی php

گیاه خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و سیلیمارین که دارد یکی از از بهترین روش های طبیعی برای پاک سازی و سم زدایی کبد از سموم، الکل و آفت کش هاست. در طب سنتی از خار مریم برای پیشگیری و درمان بیماری های کبد از جمله هپاتیت ویروسی حاد و مزمن، سیروز، یرقان یا زردی و اختلالات کیسه صفرا استفاده می شود.

مقادیر بالای سیلیمارین موجود در خار مریم که در واقع نوعی آنتی اکسیدان است به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به تومور و سرطان را کاهش می دهد. مطالعات محققان دانشگاه مینه سوتا در سال 2007 نشان داده که خار مریم به مهار رشد سلول های سرطانی پروستات، پوست و پستان کمک می کند.

سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها از جمله سیلیمارین موجود در خار مریم به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند؛ یک مطالعه در سال 2006 نشان می دهد که مصرف خار مریم به مدت 4 ماه، میزان قند خون ناشتا و سطح انسولین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که کلسترول و مواد دیگر در صفرا زیاد شوند؛ گیاه خار مریم به پاک سازی و سم زدایی کبد و کیسه صفرا کمک می کند به همین دلیل گفته شده که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم به بهبود عملکرد کیسه صفرا کمک کرده و با پاک سازی و سم زدایی آن، خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

تحقیقات اولیه در سال 2016 نشان داده که سیلیمارین موجود در گیاه خار مریم می تواند باعث لاغری و کاهش وزن در افراد شود، اما با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که دمنوش خار مریم به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند، اشتها را کاهش داده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

مطالعه ای در سال 2015 نشان داده که سیلیمارین موجود در خار مریم به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو که یکی از علل ابتلا به زوال عقل و آلزایمر است، کمک می کند.

دمنوش خار مریم دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز، نقرس، سردرد، میگرن و درد مفاصل را کاهش می دهد.

دم کرده خار مریم به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی که دارد به کاهش کلسترول خون و فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی را کاهش می دهد.

در طب سنتی از دمنوش خار مریم برای درمان معده درد، کاهش نفخ شکم، درمان یبوست و سلامت دستگاه گوارش استفاده می شود.

بر اساس بررسی که روی تعدادی موش آزمایشگاهی انجام گرفت مشخص شد عصاره خار مریم به کاهش مقاومت انسولینی کمک می‌کند. مقاومت انسولینی مشکلی است که مبتلایان به دیابت نوع ۲ دچار آن هستند.

 ماده فعال موجود در خار مریم در کاهش التهاب موثر است. در سال ۲۰۱۲ میلادی مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان داد سیلیمارین به کاهش التهاب در مجرای تنفسی موش‌های مبتلا به آسم آلرژیک کمک می‌کند.

میزان متوسط مصرف روزانه‌ی خار مریم قابل تحمل ۱۴۰ تا ۴۲۰ میلی گرم، تقسیم شده در ۲ تا ۳ نوبت می‌باشد. در مسمومیت با سیکلوپپتید قارچ سمی دز متوسط مصرفی ۳۳ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز بوده است. به نظر می‌رسد تجویز گیاه، تا ۴۸ ساعت پس از بلعیدن قارچ آمانیتا در جلوگیری از بروز آسیب کبدی موثر باشد.

حساسیت به گیاهان تیره‌ی کاسنی، به دلیل نبود مطالعات کافی نباید در کودکان زیر ۱۲ سال و دوران بارداری و شیردهی مصرف شود.

سیلیمارین ممکن است باعث کاهش اثر مترونیدازول شود. مصرف همزمان این دو دارو توصیه نمی‌شود یا در صورت مصرف دز مترونیدازول باید افزایش یابد. احتمال کاهش اثر یوهمبین و فنتولامین به دلیل اثر آنتاگونیستی خار مریم وجود دارد. احتمال کاهش پراکسیداسیون چربی در مصرف همزمان با بوتیروفنون‌ها یا فنوتیازین‌ها وجود دارد.



 

 علاوه بر داروهایی كه به طور معمول از طرف پزشكان تجویز می‌شود، راه‌های مختلفی هم هست كه با رعایت آنها می‌توانید به كنترل این بیماری كمك كنید؛مثلا داروهای گیاهی مانند …خارمریم برای فشار خون

 

فـــشارخون بالا (high pressure) زمانی ایجاد می‌شود که فشار خون در دیواره رگ‌ها بیش از حد معمول افزایش پیدا كرده باشد. افرادی که دچار فشارخون هستند،توجه داشته باشند که حتما با مراجعه به پزشك آن را كنترل كنند.

 

* گیاهی است یکساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. برگ‌های کنجد بیضی، باریک و نوک‌تیز است.میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه‌های کوچکی است که دانه کنجد نامیده می‌شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.درحال حاضر،چین بزرگ‌ترین تولیدکننده کنجد در دنیاست.این گیاه دارای پروتئین و ویتامین‌های B,D,E و لسیتین است.مقدار روغن آن در حدود 50درصد است.روغن کنجد مرکب از 70درصد اسیدهای چرب اشباع نشده – مانند اولئیک اسید – و لینوئیک اسید و مقدار کمی اسید چرب اشباع شده – مانند اسید پالمتیک – است.ترکیبات تشکیل‌دهنده کنجد سبب کاهش فشارخون می‌شود.

 

* برگ‌های زیتون از ماده‌ای تلخ به نام اولئوروپئین سرشار بوده و حاوی مقداری اسید چرب و عناصری مانند نیتروژن،فسفر،کلسیم،منیزیم و مواد قندی است.بهترین زمان جمع‌آوری برگ‌های زیتون،زمان گل‌دادن گیاه یعنی اردیبهشت ماه است.دم ‌کرده برگ زیتون،داروی خوبی برای پایین‌آوردن فشارخون است.20 عدد برگ زیتون را داخل 300 گرم آب ریخته و آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید؛سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید.از همان گیاهی تهیه می‌شود که شاخ و برگ آن را در طبخ غذا استفاده می‌کنیم.

 

* تخم‌های کرفس – كه خیلی ریز هستند – از گل‌های این گیاه تهیه شده و رنگ قهوه‌ای سیر و بوی قوی و خوشایندی دارند.تخم کرفس در طول قرن‌های متمادی،در سراسر جهان کاربردهای متنوعی داشته است.برخی عناصر شیمیایی موجود در تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد.این گیاه حاوی مقدار زیادی کلسیم است که این عنصر نیز فشار خون را پایین می‌آورد. برای تهیه چای از تخم کرفس،مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و قبل از خوردن،بگذارید به مدت 10 تا 20 دقیقه خوب دم بکشد و روزی 2 فنجان میل کنید.

 

اگر باردار هستید،از مصرف این گیاه بپرهیزید.تخم کرفس گیاه طبی بی‌خطری است اما این نکته را مد نظر داشته باشید كه اگر می‌خواهید از آن به عنوان ادرار آور استفاده‌کنید،ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا مواد و داروهای ادرارآور می‌توانند پتاسیم بدن شما را – که ماده مقوی و ضروری‌ای است – دفع کنند. همچنین تخم کرفس را که مستقیما از مزرعه می‌چینید مصرف نکنید.اغلب تخم‌ها که به قصد تکثیر گیاه به فروش می‌رسند،آغشته به مواد شیمیایی‌اند و نباید مصرف شوند.

 

* گیاهی كه به پادشاه گیاهان بوته‌ای معروف است،در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین،فقط امپراتوران حق جمع‌آوری و نگهداری ریشه‌های آن را داشتند و در دوره‌های بعد نیز به عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراتوران – به منظور افزایش قوای جسمانی و ذهنی و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی – جایگاه خود را همچنان حفظ كرد.این گیاه دارویی،اثر شگفت‌انگیزی روی تنظیم فشارخون دارد؛یعنی کاهش‌دهنده فشار خون درصورت بالابودن آن و افزایش‌دهنده فشارخون درصورت پایین بودن است.خواص دارویی جین‌سینگ، تنها در ریشه این گیاه وجود دارد .

 

 

منبع:hamshahrionline.ir

داروخانه گیاهی بیتوته

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر

محصولات مناسب برای پاکسازی روزانه پوست

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

خرید گیفت کارت اپل

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

تخفیف فوق‌العاده فریم های عینک برند

متفاوت از رقیبان شغلیتان جلوه کنید

خارمریم برای فشار خون

راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

محصول معجزه آسا برای پوست، مو و ناخن

تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان

تنوع بیش از 1000 مدل لوستر برای خرید

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

تخفیف های داغ اجناس زنانه شیک و متنوع

مشخصات، قیمت و خرید انواع محصولات دیجیتال

  • عکس هنری برای پروفایل فیس بوک
  • گردنبند طلا 18 عیار ماهک مدل MM0358

    محصولات پیشنهادی جهت خرید هدیه

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    برای کاهش سریع فشار خون بالا به سراغ یخچال خانه و یا کابینتی که صرفا به عنوان داروخانه ی گیاهی و طب سنتی در منزل دارید سری بزنید و با این نسخه ها قلب و مغزتان را از خطر سکته نجات دهید.

    به گزارش مشرق، برای کاهش سریع فشار خون بالا توصیه می شود در برنامه غذایی خود از متعادل کننده های فشار ون استفاده کنید تا اینکه به سراغ داروهای پرعارضه بروید. لیستی از توصیه های خوشمزه و نسخه های گیاهی طب سنتی را برای کاهش فشار خون در ادامه مطلب خواهید شناخت.

    بیشتر بخوانید:

    گیاه پنجه گربه ای (اونکاریا) : از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشارخون و بیماری های عصبی استفاده می شود. این گیاه با تأثیر بر ورودی های کلسیم در سلول ها به پایین آمدن فشارخون کمک می کند. این گیاه به صورت مکمل وجود دارد. زالزالک : یک درمان گیاهی مؤثر برای کاهش فشار خون است که هزاران سال در طب سنتی چین بکار برده شده است. جوشانده ی زالزالک تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست. و مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار موجود است.تخم کرفس : برای طعم دار کردن سوپ و غذاهای دیگر استفاده می شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود، و البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می کند. علاوه بر این می توانید از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشارخون استفاده کنید. بطورکلی کرفس ادرارآور است و به همین دلیل در پایین آوردن فشارخون موثر می باشد. هل :ادویه ای هندی است و بیشتر در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می شود. در یک مطالعه ی تحقیقی به طور روزانه به شرکت کنندگان پودر هل داده شده و اثرات مفید آن در کاهش فشارخون تایید شده است. از دانه های هل یا پودر آن در سوپ و غذاهای دیگر به ویژه کیک و نان می توانید استفاده کنید.

     ریحان :سبزی بسیار خوشمزه و خوش طعمی است که در کنار انواع غذاها می توان استفاده کرد. عصاره ی ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد، هرچند بسیار جزئی است. این سبزی را بدون نگرانی به رژیم غذایی روزانه تان بیافزایید و مطمئن باشید که عوارضجانبی نخواهد داشت.دارچین : ادویه خوش طعم دیگری است که به کاهش فشارخون کمک می کند. دارچین را به صورت روزانه باید مصرف کنید تا اثرات آن را در کاهش فشارخون مشاهده کنید. می توانید از پودر آن در انواع غذاها یا نان استفاده کنید و یا بصورت چای بنوشید.خارمریم برای فشار خون

    خیار تازه را روزی سه عدد صبح ناشتا و عصر و شب قبل از خواب بینمک میل کنید. تخم خیار را دم کرده روزی یک مثقال تا ده روز عصرها میل کنید. عناب را بجوشانید و آب آن را بفشارید و میل کنید. تخم شنبلیله را روزی سه مثقال صبح و عصر و شب میل نمائید. در غذا و کوکو و آش و سوپ خود شنبلیله را بگنجانید که در پائین آوردن فشار خون مفید است.  گریپ فروت صبح ناشتا میل شود. نارنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید. انگور برطرف کننده فشارخون است10 صبح و5 عصر میل شود. ریشه و برگ توت فرنگی 3 گرم را در 100 سی سی آب جوشانده به سه نوبت میل شود. کسانی که فشار خون دارند خرما کمتر مصرف کنند. میوه نارس خرمالو باعث کاهش فشار خون می شود. خوردن زالزالک باعث کاهش فشار خون می شود. فندق پایین آورنده فشار خون است. صبح ناشتا گریپ فروت میل شود. به طور مرتب گلابی میل شود. برای کاهش فشار خون بالا چه بخوریم هندوانه 10 صبح و 5 عصر میل شود سرد نباشد. پرتقال و سیب درختی ضد فشار خون است. ریشه و برگ خشک توت فرنگی را به مقدار سی گرم در یک لیتر آب بجوشانید و در طول روز هر قدر مایل بودید بنوشید. همچنین دمکرده سرخ ولیک به مقدار چهل گرم در یک لیتر آب برای پائین آوردن فشار خون مفید است. دمکرده قراقاط فشار خون را پائین می آورد. مامیران را در فشار خون مصرف می کنند. والک فشار خون را کم می کند.  زغال اخته 10 صبح و 5 عصر هر دفعه 50 گرم میل شود.  برگ درخت زیتون 3 گرم را با 300 سی سی آب جوش 20 دقیقه دم کرده روزی سه فنجان میل شود.  هسته هلو باعث کاهش فشار خون می شود با احتیاط مصرف شود روزی یک عدد به مدت 7 روز در ماه میل شود.  هسته شلیل باعث کاهش فشار خون می شود روزی یک عدد به مدت 7 روز میل شود، زیاد مصرف نشود سمی است.  طالبی صبح و عصر میل شود.  بعد از هرغذا 2عدد عناب و یک قاشق چایخوی زرشک میل شود.  عناب 20 عدد را در شیر خیس نموده صبح ناشتا به مدت یک هفته میل شود.

    در فشار خون از خوردن بادنجان، گوجه فرنگی، نمک، اسفناج، شیرینیجات، و مواد نفاخ و هندوانه و مایعات زیاد خودداری کنید. عصبانی شدن هم فشار خون را بالا می برد. قهوه برای بیماری فشار خون مضر است. اشخاصی که فشار خونشان بالاست باید در خوردن جوانه ی گندم احتیاط کنند و موقع شدت مرض آن را مصرف نکنند. منبع: نمناک

    کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    هر چیزی که تاکنون در مورد درمان صد در صد فشار خون بالا چه با دارو و چه درمان  قطعی فشار خون با قرص های فشار شنیده اید را کنار بگذارید، چرا که شایعه ای بیشتر نیستند.

    دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در پادکست صوتی زیر در این باره بیشتر توضیح می دهند:

    فهرست مطلب

    فشار خون نیرویی است که در طی آن خون درشریان های شما جریان می یابد. عوامل مختلفی می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شما شود و هنگامی که فشار خون به طور مرتب افزایش می یابد خطر ابتلا به پرفشاری خون مزمن را نیز افزایش می دهد که می تواند منجر به مشکلات عروقی، بیماری قلبی و سکته مغزی شود.عوامل دیگری مانند استرس و اضطراب، مصرف برخی داروها مانند قرص های ضد بارداری و مصرف نمک نیز می توانند از عوامل موثر در افزایش ناگهانی فشار خون باشند.خارمریم برای فشار خون

    یکی دیگراز عوامل موثر بر افزایش ناگهانی فشار خون، مصرف سیگار است. هنگامی که شما سیگار می کشید، نیکوتین، اثر فوری بر فشار خون شما  می گذارد. نیکوتین تغییرات زیادی درعملکرد مناسب رگ های خونی ایجاد می کند و درسیستم گردش خون  التهاب ایجاد کرده و در نهایت فشار خون را بالا می برد.

    سبزیجات می توانند در بسیاری از موارد سبب کاهش فشار خون شوند. سبزیجات اغلب حاوی سطوح بالای نیترات و نیتریت هستند که منابع خوبی از اکسید نیتریک (NO) می باشند. آنها همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلامت و الاستیک شریانی حمایت می کنند. سبزیجات کنسرو شده نیز تقریبا مانند سبزیجات تازه از میزان شکر، چربی یا نمک پایین برخوردار بوده و همان مزیت را دارند.

    کاهو از جمله سبزیجاتی است که برای بدن انسان سرشار از مزایای سلامتی است! یک سالاد معمولی با کاهوی ترد و تازه می تواند یک میان وعده سالم و مغذی باشد. کاهو، منبع خوب پتاسیم است و مطالعات نشان داده است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

    بر طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که مکمل های حاوی دارچین می توانند به طور بالقوه خطرناک باشند، به خصوص برای  افرادی که داروهای استاتین را برای کاهش کلسترول و فشار خون مصرف می کنند. اما مصرف میزان مناسبی از پودر دارچین به عنوان یکی از طعم دهنده های خوشمزه، ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد. مصرف چوب دارچین به صورت روزانه ممکن است فشار خون افراد مبتلا به دیابت را نیز کاهش دهد. برای مصرف دارچین می توانید در رژیم غذایی خود آن را بر روی غلات صبحانه، تخم مرغ و حتی قهوه اضافه کنید.

    تحقیقات در مورد مصرف چای مخصوصا چای ترش نشان داده است که مصرف چای ترش در طی روز به صورت دم کرده تأثیر زیادی بر کاهش فشار خون دارد.

    مطالعات اخیر نشان می دهد که حفظ عضلات و انعطاف پذیری آن ها، نقش موثری بر سلامت بدن دارد. به عنوان مثال از طریق تمرینات یوگا به طور منظم، انعطاف پذیری شریان ها صورت گرفته و در نتیجه به طور طبیعی، باعث کاهش فشارخون می شود.

    مطالعه ای در مجله فیزیولوژی نشان می دهد که  فشار خون افراد ۴۰ ساله و بالاتر، با انجام تمرینات یوگا برای انعطاف پذیری شریان ها، به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

    رازیانه گیاهی است که در اکثر نقاط اروپا و دریای مدیترانه رشد می کند. دانه های این گیاه در قرون وسطی برای طعم دهی و به عنوان دارو استفاده می شد. امروزه، مصرف دانه رازیانه، نقش مهمی در کاهش فشار خون داشته و گزینه مناسبی در درمان این بیماری به شمار می رود.

    عسل حاوی حدود ۸۰ درصد قند و همچنین اثرات پروتئینی، مواد معدنی و آب است. بدن شما به راحتی می تواند عسل را جذب و استفاده کند و این باعث می شود که کربوهیدرات های مفید وارد بدن شوند. تاثیر گذاری دارچین نیز به عنوان ادویه ای بدون قند، در ترکیب با عسل سودمند است. اگر چه مطالعات اولیه نشان می دهد که عسل ممکن است نقش مهمی در کاهش فشارخون داشته باشد، اما هرگز بدون مشورت متخصص فشار خون این درمان را انجام ندهید. پیش از اضافه کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی خود برای کاهش فشار خون با پزشک خود  مشورت کنید، به خصوص اگر در حال  مصرف داروهایی برای کاهش فشار خون هستید.

    بابونه گیاهی با خواص فراوان است که می تواند در کاهش فشار خون مفید باشد. تاثیر مصرف آن با داروهای فشار خون بالا ، دارای اثر دهی بیشتری است.

    آب کرفس در درمان فشار خون بالا بسیار سودمند است. شما می توانید کمی آب به ساقه های کرفس اضافه کرده و آن را در درمان پرفشاری خون مصرف کنید.

    بهار نارنج تلخ به صورت دم کرده و یا عصاره آن در درمان پرفشاری خون مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره بهار نارنج تلخ حاوی سونفریین است و اثرات سمپاتومیتی سینافین در این عصاره ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

    مطالعات مختلف نشان داده است که بزاق زالو حاوی آنزیم های مفیدی است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. آنزیم های ضد انعقاد موجود در بزاق زالو سبب کاهش گرایش انعقادی خون می شود؛ بنابراین این آنزیم ها نه تنها از لخته شدن خون جلوگیری می کنند، بلکه باعث می شوند تا لخته ها ی خون از قسمت های دیگر بدن نیز حذف شده و منجر به کاهش قابل ملاحظه فشارهای سیستولیک و دیاستولیک شود.

    عصاره کاسنی که حاوی فروکتان و نوعی یونولین است، اثرات مطلوبی بر بدن دارد؛ از جمله اثرات آنتی هپرگلیسمی و ضد دردی لیپیدمی و بهبود حرکت روده. مطالعات نشان داده است که  عصاره ریشه کاسنی بر گلوکز خون، متابولیسم لیپید و کاهش فشار خون تاثیر گذار است.

    مصرف منیزیم کافی می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا، مکمل های منیزیم را برای کاهش فشار خون خود مصرف کنند.

    با توجه به ایمنی نسبی و هزینه پایین، مکمل های منیزیم می توانند گزینه مناسبی برای کاهش فشار خون در افراد با خطر بالا و یا بیماران مبتلا به فشار خون بالا در نظر گرفته شوند. محققان دریافتند که مصرف ۳۶۸ میلی گرم مکمل منیزیم روزانه به مدت سه ماه موجب کاهش فشار خون سیستولیک افراد به میزان ۲ میلی متر جیوه (mmHg) و کاهش فشار خون دیاستولیک می شود.

    آب هویج دارای آنتی اکسیدان هایی مانند بتا کاروتن و ویتامین A و C است. آنتی اکسیدان ها درعروق خونی باعث محافظت بدن از رادیکال های آزاد می شوند. محققان اعلام کرده اند که آنتی اکسیدان ها ممکن است در درمان فشار خون بسیار موثر باشند.

    روغن سیاه دانه در درمان برخی از شایع ترین شرایط خاص، از جمله فشار خون بالا و آسم، کاربرد دارد. سیاه دانه دارای خواص قوی ضد قارچی است که در درمان انواع عفونت ها نیز استفاده می شود. ازجمله مزایای عمده روغن سیاه دانه می توان به کاهش فشار خون بالا اشاره کرد.

    دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف عدس می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش سطح خطرناک فشار خون داشته باشد. تحقیقات جدید نشان داده است که عدس می تواند میزان انقباض رگ های خونی را کاهش دهد. مصرف چربی و نمک بالا می تواند رگ های خونی را مسدود یا منقبض کرده و در نتیجه فشار خون افزایش پیدا کند. اضافه کردن عدس به رژیم غذایی در رفع این مشکل کمک کننده است.

    میوه” به” یک میوه معطر و متعلق به خانواده Rosaceae است که در خانواده سیب و گلابی نیز قرار می گیرد. این میوه، بومی مناطق گرم و معتدل جنوب غربی آسیا بوده و یک میوه فصلی است که از پاییز تا زمستان در دسترس است . میوه “به”، غنی از پتاسیم بوده و پتاسیم موجود در آن در کاهش فشار خون بالا موثر است.

    در مورد مصرف اسفناج به عنوان کاهش دهنده فشار خون ،نظرات مختلفی مطرح است. اما تحقیقات نشان داده است که آب اسفناج به دلیل مواد معدنی و آهن بالا می تواند از فشار خون بالا جلوگیری کند. بهتر است در مصرف برگ اسفناج و اضافه کردن آن به رژیم غذایی برای درمان فشار خون ،با پزشک مشورت شود.

    مطالعات اولیه نشان می دهد که زنجبیل ممکن است کلسترول را کاهش دهد و به جلوگیری از لخته شدن خون نیز کمک کند. مصرف زنجبیل در درمان بیماری های قلبی و انسداد رگ های خونی که به فشار خون بالا و حمله قلبی یا سکته مغزی منجر می شود، موثر و سودمند است. زنجبیل ممکن است به بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز کمک کند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثردهی زنجبیل برای بیماری های قلبی و دیابتی لازم است.

    عرق کاکوتی به طور گسترده ای در طب سنتی برای درمان بیماری های پرفشاری خون در سین کیانگ، (منطقه مستقل چین) استفاده می شود.

    آنیسون، بومی شرق مدیترانه و یکی از قدیمی ترین گیاهان ادویه ای شناخته شده است. عرق آنیسون در درمان دارویی و غذایی استفاده می شود. آنیسون از خانواده  Apiaceae است که شامل هویج، جعفری، کرفس، رازیانه، گشنیز، زیره سبز و سیلیس است. عرق آنیسون برای درمان پر فشاری خون استفاده می شود اما توصیه می شود که بیماران با فشار خون بالا در مصرف عرق آنیسون احتیاط کرده و یا با پزشک خود مشورت کنند.

    دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون و فوق تخصص آنژیوپلاستیخارمریم برای فشار خون

    برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    آیا واسکولیت کشنده است؟

    مطلب بعدی

    نارسایی مزمن وریدی

    سلام

    بله می تونه

  • سایت رسمی گروه خودروسازی سایپا
  • متوهگزال و تامسولوسین هم میتونه افت فشار بده

    تامسولوسین بعضی موقع ها باعث زمین خوردن میشه

    اگر علائم پروستات شدید نیست میتونید تامسولوسین را فعلا قطع کنید

    سلام

    متاسفانه نمیشه بدون معاینه نظر داد

    در مورد بخور نطالعه ای نشده بهتره استفاده تشه

    سلام

    بله حتما لازم است

    سلام.بله

    اگر در اکثر موارد فشار در این حد هست حتما باید با تتوجه به سنتون از نظر علل ثانویه بررسی شوید  و دارو مصرف کنیدخارمریم برای فشار خون

    سلام.باید علت درد قفسه سینه مشخص شود

    ممکنه گوارشی  اضطرابی و یا با احتنال خیلی کمتر قلبی باشه

    باید معاینه شوید و اکر لازم شد تست ورزش انجام دهید

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    چگونه فشار خون خود را به زیر ۱۲۰ برسانیم؟

    به جای چند قرص، فقط یک پلی پیل بخورید!

    محبوب ترین ها


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف


    دقیق ترین دستگاه فشار خون کدام است؟


    راهنمای جامع انتخاب تغذیه در بیماران قلبی


    مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف


    دقیق ترین دستگاه فشار خون کدام است؟

    خار مریم ,خار مریم خواص,خار مریم کبد چرب,خار مریم و لاغری,خار مریم نحوه مصرف,خار مریم چیست,خار مریم فشار خون,خار مریم برای کبد,خار مریم کبد

    این گیاه در طول دوره رشد خود، ۳۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر قد کشیده و دارای شکل تقریباً مخروطی شکل بوده. بوته این گیاه به‌طور میانگین تا ۱۶۰ سانتی‌متر قطر رشد داشته‌است. ساقه این گیاه معمولاً دارای حالت پنبه‌ای در دور خود بوده و بیشتر فضای این ساقه توخالیست. برگهای این گیاه معمولاً دارای شکل مستطیلی یا به شکل نیزه در دور خود و پراکنگدی آن‌ها معمولاً چندبرگی یا دو برگی است. سرگل خوش‌رنگ این گیاه ۴ تا ۱۲ سانتی‌متر عرض و پهنا داشته. در نیمکره شمالی این گیاه از ماه خرداد تا اواسط شهریور و در نیم‌کره جنوبی این گیاه از آذر تا اوایل بهمن می‌روید. دانه این گیاه رنگ سبز تیره یا در بعضی نژادها سیاه می‌باشد و کاسه این گل که دانه‌ها در آن قرار می‌گیرند رنگ زرد مانندی دارد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد خار مریم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

    خار مریم (نام علمی: Silybum marianum) یا همچنین شناخته شده در نزد مردم ایران با اسم مارتیغال و با نام‌های شناخته شده در جهان از قبیل نام انگلیسی خار شیری (milk thistle), marian thistle, mary thistle  یا خار اسکاتلندی. گیاه خار مریم از رده دولپه‌ای‌ها، راسته گل‌مینا و تیرهٔ کاسنیان می‌باشد، این گیاه با بازه زمانی رشد هر یک سال یا در بعضی نژادها هر دوسال بوده و خودرو می‌باشد. شکل ظاهری معمول این گیاه، گلی با رنگهای قرمز تا بنفش و برگهایی رنگ رفته و دارای رنگ سبز مایل به زرد و به‌همراه وریدهای سفید رنگ هستند.

    فراوانترین منطقه رشد این گیاه، سواحل جنوب شرقی انگلیس (که فراوانترین نقطه کره زمین، این منطقه است)، ایران، آمریکای شمالی و استرالیا و نیوزیلند می‌باشد. مزارع ساخته شده توسط انسان این گیاه، برای مصارف دارویی و برآورد مواد اولیه صنعتی از این گیاه در مناطق وسیعی در اتریش (منطقه والدویرتل)، آلمان، مجارستان، لهستان، چین و آرژانتین قرار داشته و در مناطق اروپایی کاشت این گیاه، هر ساله در بین ماه‌های مارس تا آوریل انجام و برداشت آن در ماه اگوست در حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از گل دادن این گیاه در دو مرحله (بریدن و تمیزکردن یا خرمن‌کوبی) انجام می‌شود. دانه‌های خار مریم یکی از مهمترین منابع طبعی دارویی برای امراض کبد است، ماده سیلیمارین موجود در دانه‌های این گیاه یکی از موثرترین پادزهرها حتی برای موارد مسمویت ناشی از قارچ مهلک کلاهک مرگ نیز هست. این گل همچنین استفاده زیبایی شناختی برای تزیین باغ خانه‌ها و سبدها نیز دارد.خارمریم برای فشار خون

    دانه خار مریم، داری تقریباً ۴ تا ۶ درصد سیلیمارین و عصاره این گیاه حاوی ۶۵–۸۰ درصد سیلیمارین و ۲۰ تا ۳۵ درصد اسید چرب می‌باشند.[۴] سیلیمارین این گیاه دارای هفت نوع فلاونولیگنان (سیلیبین نوع A، سیلیبین نوع B، ایزوسلیبین نوع A، ایزوسلیبین نوع B، سیلیکریستین، ایزوسلیکریستین و سیلیدیانین) و یک تاکسیفولین (زردینه یا رنگ ساز زرد) می‌باشد .

    خار مریم در موارد معتددی از نظیر بیماری‌های کبد و مقابله با سرطان استفاده می‌شود. اما باید اشاره نمود آزمایش‌های علمی در بارهٔ این گیاه متناقض و ناهماهنگ بوده. در آزمایش‌های انجام شده، سیلیمارین موجود در این گیاه به‌طور منظم با مقدار ۴۲۰ تا ۴۸۰ میلیگرم در ۲ یا ۳ وعده به‌طور روزانه برای موارد آزمایشی تجویز شده‌است. همچنین برای امراض خاص مقدارهای بالاتر این ماده نیز تجویز می‌شده به‌طور مثال ۶۰۰ گرم روزانه برای فردی با بیماری دیابت نوع۲ تجویز می‌شده که نتایج بدست آمده از این آزمایش بسیار عالی و قابل توجه بوده و همچنین مقدار ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم در روز برای فردی با بیماری هپاتیتC نیزتجویز شده که البته نتایج قابل توجهی را دربرنداشته‌است. عصاره گیاه خار مریم به همراه عصاره گیاه قاصدک، برای رفع رنگپریدگی پوست در حالت خماری و همچنین دفع سموم ناشی از مصرف بیش از حد الکل نیز استفاده می‌شود

    در گذشته خار مریم در پزشکی سنتی چینی به عنوان یک پاک‌کننده درون، سم زدا، نرم‌کننده کبد و مقوی برای کیسه صفرا بوده‌است. اگرچه خاصیت درمانی این گیاه هنوز ناشناخته است، خار مریم بعضی مواقع از برای بیماری‌های کبد (زردی ویاهمان یرقان، سیروز و هپاتیت) تجویز می‌شود، آزمایش‌های علمی بر روی حیوانات حاکی از این اینست که سیلیمارین موجود در این گیاه می‌تواند دارای خاصیت هپاتوپرتکتیو باشد، یعنی خاصیتی که باعث می‌شود سلول‌های کبد از سموم محافظت بشوند.  سازمان تحقیقات در مورد سرطان کشور انگلیس می‌گوید: در اینترنت مواردی مشاهده شده که اذعان می‌کنند خار مریم برای کاهیدن سرعت رشد بعضی نمونه سلول‌های سرطانی بسیار مفید است، اما هیچ مدرکی دال بر اثبات این موارد نیست. همچنین در مطالعاتی اثرات ضد چسبندگی داخل شکمی (ناشی از جراحی‌های داخل شکمی و لگنی) عصاره خارمریم با توجه به خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن به اثبات رسیده‌است

    خار مریم به خاطر ارزش دارویی اثبات شده در گذشته در بین سراسر مردم جهان به عنوان نوعی غذا نیز مصرف می‌شده‌است. ریشه‌های این گیاه را می‌توان به‌طور خام یا جوشانده شده بهمراه کره یا کباب شده خورد، شاخه جوان آن را می‌توان تا ریشه برید و آن را آب‌پز نموده و مصرف کرد. در گذشته شاخه‌های خاردار تازه دور گل این گیاه را همانند کنگر فرنگی می‌خورده‌اند. همچنین ساقه این گیاه را می‌توان بعد از پاک کردن، برای رفع تلخی در طول یک شب در آب خیساند و آن را به صورت استفاده در خورشت مصرف کرد. برگ‌های این گیاه را نیز می‌توان اول از خارها پاک نمود و به عنوان یک جایگزین برای اسفناج مصرف کرد یا می‌توان به صورت خام آن را به سالاد اضافه نمود. همچنین می‌توان با پاک کردن این گیاه، یعنی قطع کردن یا ساییدن ساقه و برداشتن برگ‌های خارمانند اطراف گل‌ها و حذف گلبرگهای صورتی رنگ بصورتی که دانه‌های آن‌ها از آن جدا نشود، می‌توان کاسه دان گل به همراه دانه‌های آن را نیز به صورت خام یا جوشانده یا در سالاد مصرف نمود. همچنین مردمان جنوب ایران (منطقه دهکویه گراش، لار و …) کاسه دان به همراه دانه‌های این گیاه را به ترشی نیز تبدیل می‌نمایند

    به علت موجود بودن پتاسیم نیترات در این گیاه، مشاهده شده که خوردن خار مریم برای گله گاوها و گوسفندان مضر می‌باشد. وقتی این گیاه توسط نشخوارکنندگان خورده می‌شود، باکتری موجود در معدهٔ این حیوانات ساختار مواد شیمایی را می‌شکند و باعث تولید نیترات یونی می‌شود. در نتیجه نیترات یونی همگلوبین را به متهیموگلبین تبدیل کرده و از انتقال اکسیژن چلوگیری می‌کند. نتیجه این اتفاقات باعث آسفیکسی یا اختناق می‌شود

    خار مریم معمولاً برای مصرف مقدار کم دارای عوارض خاصی نیست. اما درصورت مصرف بیش از حد این گیاه، عوارض جانبی همچون حساسیت پوستی، اگزما، سردرد و تهوع، ضعیف شدن قوه چشایی، عرق کردن و ضعف را بهمراه دارد. همچنین خار مریم باعث پایین آمدن سطح قند خون خون می‌شود. به همین دلیل به افراد داری سطح قندخون پایین یا دارای دیابت و کسانی که به هردلیل برای آن‌ها داروهای مرتبط با قند خون تجویز شده، هشدار برای مصرف کردن داده می‌شود. همچنیان استفاده این گیاه برای زنان باردار یا در دوران شیردهی باید با احتیاط همراه باشد. خار مریم همچنین در گذشته برای مقوی ساختن شیر مادر به مادران داده می‌شده اما مطالعاتی در مورد مصرف این گیاه برای زنان باردار نشان داده کمی عوارض جانبی برای آنان به همراه دارد.

    خار مریم که با نام ‌های دیگری از جمله ماریتیغال، خار علیص، خارسه و خارشیری شناخته می‌شود گیاهی است از تیره کاسنی، دوساله و به ارتفاع حداکثر 1/5 متر که به حالت خودرو در کنار جاده‌ها، اراضی بایر و گاهی اطراف زمین‌های زراعی می‌روید. در ایران خار مریم در صحراها و بیشتر در دره هراز، دشت مغان، مناطقی از خوزستان، کلاردشت، گرگان، مازندران و … میروید. این گیاه در صنایع داروسازی اهمیت فراوان دارد.

    طبیعت گیاه خار مریم گرم است. خواص گیاه خار مریم به‌طور خلاصه عبارتند از: خار مریم میزان التهاب را کاهش داده و تاثیرات آنتی‌اکسیدان بالقوه‌ای دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌دیدگی ناشی از فرآیندهای شیمیایی حفاظت می‌کنند. این گیاه در درمان اختلالات فوق کلیوی و سندرم روده ملتهب کاربرد دارد و برای درمان اختلال پوستی «داءالصدف» نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بهترین گیاهان محافظ کبد و سم زدایی از کبد، خار مریم می‌باشد. از خواص خار مریم حل سنگ‌های صفراوی و پیشگیری از ایجاد این بیماری است. یکی از مهمترین خواص خار مریم کاهش میزان سلول‌های سرطانی است، به طوریکه مصرف گیاه خار مریم در مقابله با سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان رحم موثر بوده و رشد و توسعه سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. خوردن گلچه‌های خار مریم اثرات مفی داروهای مربوط به شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و تاثیر مثبت آن را زیاد می‌کند. خوردن گلچه‌های گیاه خار مریم در کاهش میزان کلسترول خون تاثیر دارد. مصرف گیاه خار مریم، مقاومت انسولین در بیمارانی که از نوع دیابت 2 رنج می‌برند را کاهش می‌دهد. این گیاه نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به شمار رفته و از بدن در برابر آسیب‌های سلولی ایجاد شده از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند (خاصیت ضداکسیدان آن چندین بار از ویتامین E بیشتر است و از این طریق محافظ خوبی برای کبد است.) از خواص خار مریم محافظت کلیه از تاثیر مواد شیمیایی است (سیلی مارین موجود در گیاه خارمریم اثر مخرب مواد شیمیایی بر روی کلیه را کاهش داده و محافظ خوبی برای کلیه‌هاست.)

    خار مریم حاوی سیلیمارین است، یک ماده‌ی فعال که از کبد محافظت می‌کند. این ماده در واقع گروهی از فلاونوئیدها است که سلول‌های کبد را که توسط الکل و سایر سموم آسیب دیده‌اند، ترمیم می‌کند. سیلیمارین همچنین از سلول‌های جدید کبد در برابر آسیب‌های آینده محافظت می‌کند. این گیاه دارویی در طول تاریخ، برای درمان بیماری‌های کبدی مورد استفاده قرار گرفته‌است.

    از آن‌جایی که کلیه‌ها با کبد همکاری نزدیکی دارند، و چون گیاه خار مریم از سلامت کبد حمایت می‌کند، بنابراین باعث تقویت عملکرد کلیه‌ها نیز می‌شود. این موضوع در مورد سنگ‌های کیسه صفرا نیز صدق می‌کند: مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی کمک کند. خار مریم همچنین از کلیه‌ها محافظت می‌کند، به خصوص در مورد نوروپاتی دیابتی (وضعیتی که طی آن در اثر دیابت عملکرد کلیه ضعیف می‌شود). این گیاه دارویی همچنین از سم‌زدایی کلیه‌ها و کیسه صفرا حمایت می‌کند.

    تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی گیاه خار مریم با درمان‌های سنتی همراه می‌شود، می‌تواند دیابت را بهبود بخشد. این گیاه همچنین می‌تواند مقاومت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. این اثرات گیاه خار مریم را می‌توانیم به سیلیمارین نسبت بدهیم. گیاه دارویی خار مریم همچنین حاوی ترکیب دیگری به نام سیلیبین است که تأثیر مثبتی بر چندین عارضه‌ی ناشی از دیابت دارد. دلیل دیگر این‌که خار مریم می‌تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد این است که از کبد محافظت می‌کند – کبد نیز نقش مهمی در آزادسازی انسولین در جریان خون دارد.

    خار مریم می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد و از این رو خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. این گیاه دارویی همچنین می‌تواند سطح کلسترول را با کم کردن التهاب کاهش دهد. این گیاه خون را پاکسازی می‌کند و از آسیب دیدن شریان‌ها در اثر استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. خار مریم همچنین از تخریب گلوتاتیون جلوگیری می‌کند (ما در مورد این یکی بیش‌تر بحث خواهیم کرد)، نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار مهم که با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند و مانع از بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. سایر مطالعات بالینی نیز ثابت کرده‌اند که خار مریم دارای اثرات محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی است. چند مطالعه‌ی دیگر نشان داده‌است که چه‌طور خار مریم می‌تواند فشار خون را تنظیم کند.

    برخی از مطالعات اولیه به این نتیجه رسیده‌اند که خار مریم می‌تواند از بدن در برابر مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و بیماری پارکینسون محافظت کند. همچنین ثابت شده‌است که سیلیمارین به جلوگیری از تشکیل پروتئین بتا آمیلوئید که اغلب به آلزایمر مرتبط است، کمک می‌کند. چندین مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهند که چگونه این گیاه دارویی می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های مغزی مرتبط با سن مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کند. بعضی از تحقیقات نیز در مورد اهمیت خار مریم در درمان اضطراب و افسردگی صحبت می‌کنند، اما قبل از این‌که به نتیجه‌گیری برسیم، به اطلاعات بیش‌تری نیاز داریم. مطالعه‌ای که به طور مشترک توسط تیم‌های تحقیقاتی هند، استرالیا و ایران انجام شد، نشان می‌دهد که سیلیمارین می‌تواند درمان بالقوه‌ای برای انواع اختلالات نوروژنراتیو و فرم‌های التهابی عصبی باشد.

    مطالعات نشان داده اند که خار مریم می‌تواند اثرات مثبتی روی سیستم ایمنی بدن داشته باشد. این گیاه دارویی می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند و توانایی بدن را برای جلوگیری از عفونت‌ها و بیماری‌ها بهبود ببخشد. و از آن‌جایی که خار مریم عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد، برای سیستم ایمنی بدن نیز فایده دارد – چرا که این دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خار مریم نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و با واکنش‌های آلرژیک مبارزه می‌کنند. راش‌های پوستی یکی از آلرژی‌هایی است که خار مریم می‌تواند آن را از بین برد. مهم‌تر از همه، این گیاه دارویی همچنین می‌تواند با آکنه مبارزه کند. از آن‌جایی که آکنه در اثر سموم موجود در بدن ایجاد می‌شود، اثری که خار مریم برای سم‌زدایی بدن دارد، می‌تواند نتایج مطلوبی برای درمان آکنه داشته باشد.

    دیدگاه

    خار مریم (Silybum marianum) نام گیاهی دارویی است از خانواده گل ستاره ای ها. این گیاه خود رو بوده و در صحراهای ایران به عمل میآید.

    نام‌های دیگر این گیاه خار علیص و (به عربی) عکوب هستند.

    مناطق رویش:

    این گیاه به حالت خودرو و در ایران بیشتر در دره هراز ، دشت مغان، مناطقی ازخوزستان و کلاردشت می‌روید.

    خاصیت درمانی:

    خارمریم برای فشار خون

     خار مریم در درمان ناخوشی‌های گوناگون و از جمله بیماری‌های کبد مؤثر است. بخش‌های درمانی این گیاه دانه و برگ آن است و ماده موثر درمانی آن سیلی‌مارین است که در کاهش کلسترول خون سودمند است.

    برگ‌های این گیاه حاوی ماده تل و مقوی است و برای درمان کاهش اشتها و نارسایی گوارشی مصرف می‌شود. درمان ناراحتی‌های کبد،کیسه صفرا، طحال، یرقان،، یبوستهای مزمن، اشکال وقوع حالت قاعدگی، در درمان تشمع کبدی و به طور کل نارسایی کبدی مفید است، کولیک ناشی از سنگ‌های صفراوی و زردی از دیگر کاربردهای دانه آن است.

     دکتر Dr.h.Leclere…و همکارانش در سال 1339-1338 میلادی نشان دادند که دانه این گیاه در درمان فشار خون پایین و سر دردهای یک طرفه (Migraines) و کهیر ناشی از آنا فیلاکسی ، بیمارهای کبدی و عدم ترشح و دفع صفرا یا خستگی های ناشی از کار زیاد، سل ریوی مخصوصا درمرحله پیشرفته بیماری، اختلالات هضمی، فراخ شدن مرفی سیاهرگهای یک عضوی، انبساط و کشیدگی دردناک سیاهرگه های درون جمجمه، دریا گرفتگی  و بروز عوارض ناشی از مسافرت با قطار و اتومبیل و… اثرات مفیدی ظاهر می نماید.

    جوشانده و تنتور حاصل از  دانه آن خاصیت بند آورنده خون دارند.

    دادن سیلی بین موجود در بذر گیاه،  قبل و بعد از صدمه شیمیایی بوسیله این مواد در سلولهای کلیوی می تواند از تأثیر سموم ضدکلیوی خودداری کند پس سیلی بین برای سلولهای کلیوی نیز می تواند به عنوان یک محافظت کننده عمل کند.

    مضرات

    از محاسن فرآورده های این گیاه آن آست که هیچگونه مسمومیتی ندارند و می تواند بطور مداوم مصرف شود.

    داروی ساخته‌شده از آن در ایران با نام «لیورگل» به بازار آمده و که به صورت قرص‌های ‪ ۷۰‬میلی گرمی در دسترس قرار دارد.

    برخی مواد غذایی باعث افزایش فشار خون افراد می شود. فشار خون عامل بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری های قلبی و سکته قلبی است و باید بسیار به آن توجه کرد. با پرشین وی همراه باشید تا با گیاهانی که فشار خون را بالا میبرند ،  آشنا شوید.

    • شیرین بیان

    شیرین بیان گیاهی دارویی است که برای درمان مشکلات گوارشی همچون ترش کردن معده، زخم معده و قولنج استفاده می
    شود.شیرین بیان می تواند فشار خون را افزایش دهد.

    کسانی که مشکل فشار خون بالا دارند، به هیچ وجه نباید زیاد از این گیاه استفاده کنند زیرا در این
    صورت ممکن است دچار مشکلات قلبی شوند.به گفته ی کارشناسان مصرف روزانه ی ۳۰ گرم یا بیشتر از این گیاه
    خطرناک است.قبل از مصرف این گیاه، با پزشک خود مشورت کنید.

    • پرتقال تلخ

    خارمریم برای فشار خون

    پرتقال تلخ یکی از گیاهان دارویی سنتی است و از جمله گیاهانی که فشار خون را بالا میبرند ، که برای درمان سوءهاضمه، تهوع و یبوست از آن استفاده می شود.از
    این گیاه برای درمان ترش کردن معده، گرفتگی بینی و کاهش وزن نیز استفاده می شود.

    طبق تحقیقات، این گیاه فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد.بنابراین، این گیاه نباید جزئی از برنامه ی
    غذایی معمول شما باشد به خصوص اگر مشکل فشار خون بالا یا بیماری قلبی داشته باشید.قبل از مصرف آن، با
    پزشک خود مشورت کنید.

    • چای سیاه

    چای سیاه از گیاه کاملیا سینسیس گرفته می شود.از این چای برای درمان سردرد، جلوگیری از بیماری های قلبی و
    فشار خون پایین استفاده می شود.

    مصرف چای سیاه احتمال سرگیجه ی بعد از ایستادن (افت فشار خون وضعیتی) در افراد مسن را کاهش می دهد.می
    توانید برای آگاهی از مفید بودن این چای و میزان صحیح مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید.

    ** گیاهانی که به پایین آمدن فشار خون کمک می کنند **

    گیاه پنجه گربه‌ ای (اونکاریا) :

    از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشارخون و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود.
    این گیاه با تأثیر بر ورودی‌های کلسیم در سلول‌ها به پایین آمدن فشارخون کمک می‌کند. این گیاه به صورت مکمل وجود دارد.

    اسطو خودوس :

    اسانس اسطوخودوس همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. اسطوخودوس همچنین سبب کاهش
    فشار خون نیز می‌شود. گرچه عموماً از این گیاه در آشپزی استفاده نمی‌شود، اما از گل‌های آن به همراه رزماری می‌توان در نان و کیک استفاده کرد.

    تخم کرفس :

    برای طعم‌دار کردن سوپ و غذاهای دیگر استفاده می‌شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش
    فشار خون استفاده می‌شود، و البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می‌کند.

    زالزالک :

    یک درمان گیاهی مؤثر برای کاهش فشار خون است که هزاران سال در طب سنتی چین بکار برده شده است.

    هل :

    ادویه‌ای هندی است و بیشتر در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می‌شود.

    ریحان :
    سبزی بسیار خوشمزه و خوش طعمی است که در کنار انواع غذاها می‌توان استفاده کرد.

    دارچین :

    ادویه خوش طعم دیگری است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. دارچین
    را به صورت روزانه باید مصرف کنید تا اثرات آن را در کاهش فشارخون مشاهده کنید.

    ایران سلامت ـ پارسی طب

    Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

    © باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

    خارمریم برای فشار خون
    خارمریم برای فشار خون
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *