جوانی بادیان چیست

دوره مقدماتی php
جوانی بادیان چیست
جوانی بادیان چیست

آشنایی با خواص انیسون (بادیان رومی)

Pimpinella anisum

انیسون که آن را بادیان رومی و رازیانه ی رومی نیز می‌ نامند، گیاهی است با دانه‌ های بسیار معطر. انیسون از تیره ی چتریان است و با دانه‌ هایی سبز رنگ، گلابی شکل و کوچک که قسمت فوقانی آن نوک تیز بوده و پنج خط برجسته (ده شیار) بر روی آن کاملاً مشهود است، دیده می شود.

انیسون گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود نیم متر، دارای سه نوع برگ قلبی شکل (مدور) در قاعده ی ساقه، برگ های مرکب از 3 تا 5 برگچه ی نوک تیز در وسط ساقه و برگ های سه قسمتی با تقسیمات باریک در بالای ساقه. این گیاه دارای گل های کوچک و سفید رنگ است که به صورت گل آذین چتر مرکب می باشند.

میوه ی آن کوچک و تقریبا گلابی شکل است و بوی معطر و مطبوع دارد. قسمت مورد استفاده ی گیاه، میوه ی آن می باشد که بهترین زمان برداشت، ماه های مرداد و شهریور می باشد.

جوانی بادیان چیست

دوره مقدماتی php

همان طور که ذکر شد؛ میوه‌ های آن از دو بخش گلابی شکل تشکیل شده است که هر بخش آن دارای قسمت بیرونی سبز و قسمت داخلی کمی تیره ‌است و بویی تند و معطر دارد.

انیسون در طب سنتی:

جالینوس می گوید انیسون گرم و خشک است.

مُسکن دردها، عرق آور و بادشکن است و اگر در روغن جوشانده شود تاثیرش بیشتر است. دانه‌ های انیسون به عنوان ضد درد در ناراحتی میگرن، معطرکننده، ضد عفونی کننده و مُدر، مصرف سنتی داشته و عرق حاصل از تقطیر آن نیز به منظورهای فوق استفاده می‌ گردد.

* اگر آن را بخار کنند و بخار آن را استنشاق کنند سر درد و سرگیجه را از بین می برد.

* اگر آن را بکوبند و با روغن گل محمدی بیامیزند و در گوش بچکانند بیماری های درونی گوش را که ناشی از اثر ضربه یا برخورد باشد بهبود می بخشد و درد گوش را بر طرف می نماید.

* شیر مادر را افزایش می دهد.

* رطوبت طحال را بر طرف می سازد.

* با تب کهنه مقابله می کند.

منبع جغرافیایی:

شرق نواحی مدیترانه، غرب آسیا، نواحی جنوبی اروپا تا مدیترانه، خاورمیانه، هندوستان، شوروی سابق، مکزیک، مصر و اسپانیا از نواحی مهم تولید این گیاه هستند.

ترکیبات مهم:

اثرات مهم:

در طب عوام به عنوان زیاد کننده ی شیر مادران شیرده، افزایش قوای جنسی و ضد کرم مصرف می شود.

در پمادهای موضعی به عنوان محرک مصرف می شود.

همچنین در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و معطر کننده به مقدار زیاد استفاده می گردد.

طریقه و میزان مصرف:

فرآورده های گیاهی – انیسون در محصولات ضد سرفه، خلط آور، ضد نفخ و مسهل به صورت های قرص، چای، عصاره و گاهی مخلوط با گیاهان دیگر از جمله رازیانه مصرف می شود. از رازیانه ی رومی در داروهای مورد مصرف جهت کودکان استفاده زیادی به عمل می آید.

مصرف در بارداری:

مهمترین اثرات گزارش شده انیسون:

جوانی بادیان چیست

نکات قابل توجه:

2- اسانس انیسون در تهیه عطر و صابون ها مصرف می شود. این اسانس به همراه اسانس های دیگر در محصولات حشره کش و به عنوان افزایش نفوذپذیری داروها در پوست به کار می رود.

3- اثرات فارما کولوژیکی انیسون بیشتر مربوط به آنتول موجود در اسانس آن است که از نظر فرمول شبیه به کاتکول آمین ها(از جمله آدرنالین، نور آدرنالین و دوپامین) است.

4- یکی از اثرات خوب انیسون، خاصیت ضدمیکروبی بر علیه میکروب های گرم منفی و مثبت است.

5- تحقیقات اخیر نشان داده است که انیسون جذب آهن را در رات(نوعی موش آزمایشگاهی) افزایش می دهد، لذا به نظر می رسد می تواند در جلوگیری از کم خونی مربوط به آهن موثر باشد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری – سایت تبیان

منابع:

کتاب گیاهان دارویی و گیاه درمانی – دکتر محمدحسین صالحی سورمقی

  • مدل قابلمه سرامیکی
  • پارسی طب

    ویکی پدیا

     

    برای مشاوره با بخش طب سنتی اسلامی، اینجا را کلیک کنید.

    برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

     

    * مطالب مرتبط:

    گشنیز؛ گیاهی مفید برای سوء هاضمه

    جوانی بادیان چیست

    گیاهان؛ تقویت کننده روحیه معنویت

    کدام گیاه برای کدام بیماری؟

    بادیان رومی و یا انیسون (نام علمی: Pimpinella anisum) گیاهی با دانه‌های بسیار معطر است و بسیار شبیه به رازیانه. که این گیاه در ایران کهن مورد استفاده های پزشکی وغذایی داشته است .

    بادیان رومی از تیره چتریان است و با دانه‌هایی سبز رنگ، گلابی شکل و کوچک که قسمت فوقانی آن نوک تیز بوده و پنج خط برجسته (ده شیار) بر روی آن کاملاً مشهود است. انیسون غالباً با دانه‌های هشت شیاری رازیانه اشتباه گرفته می‌شود.

    انیسون گیاه چند ساله و بلند با برگهایی دارای بریدگیهای زیاد است و بومی مناطق مدیترانه است.

    میوه آن از دو بخش (فندقه) گلابی شکل تشکیل شده که هر بخش آن دارای قسمت بیرونی سبز و قسمت داخلی کمی تیره‌است و بوئی تند و معطر دارد.

    روش مصرف: مقدار کمی از آنیسون تازه را درون قوری به همراه کمی آب بریزید و بگذارید تا ۱۰دقیقه به خوبی بجوشد و در لیوان میل کنید. از عوارض انیسون می‌توان احساس گرفتگی سینه و گلو و در صورت مصرف طولانی مدت به ترش کردن معده اشاره کرد.
    انیسون در نقاط مختلف جنوب ایران کشت می‌شود و از اقلام صادراتی ایران است.
    گیاهی است دیپلوئید و 22=n2، منشأ انیسون، نواحی شرق مدیترانه است.

    جوانی بادیان چیست

    لغتنامه دهخدا، سرواژهٔ انیسون.

    رازیانه یا بادیانه یا بادیان یا جوانی بادیان گیاهی است گلدار از راسته آپیالس (Apiales)، از تیره چتریان (Apiaceae) از سرده رازیانه‌ها (Foeniculum).
    این گیاه سرشار از ترکیباتی مشابه هورمون زنانه استروژن (فیتواستروژنها) است.[نیازمند منبع]

    رازیانه بومی جنوب غربی آسیا و جنوب اروپا به ویژه بخش مدیترانه‌ای است.[نیازمند منبع]

    تمام قسمت‌های گیاه رازیانه که طبع گرم و خشک دارد[نیازمند منبع]، دارای خاصیت دارویی و درمانی است[نیازمند منبع]. بذر این گیاه بیشترین مورد مصرف را دارد.[نیازمند منبع]

    یک عدد رازیانه متوسط حاویِ حدود ۷۳ کالری، ۳ گرم پروتئین و ۱۷ گرم کربوهیدرات است و مقدار کمی چربی بدون کلسترول دارد. همچنین رازیانه حاوی مقدار زیادی فیبر است.

    از جمله خواص رازیانه، به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
    با توجه به نبود مستندات علمی از مصرف این گیاه در دوران شیردهی خودداری گردد.[۱] مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است.[۱]
    جوان کننده پوست[نیازمند منبع]، ضد بلغم و صفرا[نیازمند منبع]، دارای استروژن بالا[نیازمند منبع]، افزایش شیر[۱] و درمانگر اختلالات قاعدگی در زنان[نیازمند منبع]، ملین و مسهل[نیازمند منبع]، سوء هاضمه[۱] و اشتها آور[نیازمند منبع]، ادرار آور[نیازمند منبع]، ضد نفخ[۱]، درمان سندرم روده تحریک‌پذیر[نیازمند منبع]، رفع آسم و سرفه[نیازمند منبع]، ضد ورم و التهاب روده[نیازمند منبع][۱]

    جوانی بادیان چیست

    رازیانه، از کتاب گیاهان درمانی کوهلر (۱۸۸۷)

    Foeniculum vulgare

     

     

     

     

     

    جوانی بادیان چیست

     

     

     

    رازیانه گیاهی است معطر ، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا ۲ متر می رسد ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی می باشد برگهای آن نازک و نخی مانند شوید است گلهای رازیانه زرد و بصورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود و به دو صورت وحشی و زراعی در ایران دیده می شود.به طور کلی تمام قسمت های گیاه رازیانه خاصیت درمانی دارد، اما بیشترین قسمت مورد استفاده آن بذر رازیانه است که حاوی روغن اسانس فرار است و مهمترین ترکیب شیمیایی آن آنتول است که بیشترین خواص این گیاه مربوط به این ترکیب است. از طرفی دیگر مزه شیرین رازیانه مربوط به وجود آنتول و استراگول در آن می باشد تمام بخش‌های مختلف این گیاه یعنی دانه، برگ و ریشه آن خوراکی است شد.

     

     

     

     

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم رازیانه به کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. باید بدانید رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌ها و DNA آسیب می‌رسانند. تخم رازیانه همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون موثر است. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهای گیاهی بوده و به حذف توکسین‌ها و مواد زاید از طریق روده‌ها کمک می‌کند.

     

     

     

     

    آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در تخم رازیانه نه تنها به پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است بلکه برای حفظ سلامت تمام اعضای بدن مفید است؛ به خاطر اینکه حاوی خواص ضدالتهابی می‌باشد. به عقیده‌ی محققان استفاده از تخم رازیانه می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت و بیماری کرون که جزو بیماری‌های خود ایمنی هستند موثر باشد. البته پژوهش‌های تکمیلی برای رسیدن به نتایج قطعی‌تر در حال انجام است.

     

     

     

     

    تخم رازیانه سرشار از فیبر است. فیبرها صرفاً در مواد غذایی گیاهی وجود دارند. باید بدانید که این ترکیبات مفید در دفع راحت و خروج توکسین‌ها و مواد زاید از بدن نقش اصلی دارند. این ترکیبات مفید برای هضم غذا نیز موثرند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی 150 درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن است.

     

    اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید می‌توانید به این تخم‌های پرخاصیت اعتماد کنید به خاطر اینکه خواص هضم‌کنندگی این دانه‌های ریز از قرن‌ها پیش شهرت داشته است. نوشیدن دم‌کرده و جوشانده‌ی تخم رازیانه بعد از غذا شما را ازمشکلات گوارشی نجات می‌دهد

     

     

     

    جوانی بادیان چیست

     

    تجمع و مازاد کلسترول موجود در رگ‌های خونی و افزایش تولید آن توسط کبد از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و سکته‌ی قلبی می‌باشد. خوشبختانه کلسترول خون با داشتن تغذیه‌ای سرشار از مواد غذایی گیاهی و فیبر قابل‌کنترل است. ترکیبات موجود در تخم رازیانه امکان تجمع کلسترول در جداره‌ی رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

     

     

     

     

    پتاسیم تنها ماده‌ی معدنی اصلی در تنظیم فشارخون است. این ماده‌ی معدنی در ترکیب بیشتر مواد غذایی گیاهی مانند تخم رازیانه وجود دارد. پتاسیم به کنترل و تثبیت فشارخون کمک کرده و به این ترتیب ضربان قلب را نیز تنظیم می‌کند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی حدود 1700 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد.

     

     

     

  • علت لكه بيني در بارداري
  •  

    تخم رازیانه حاوی خواص دیورتیک است یعنی ادرارآور است و به سم زدایی از بدن کمک می‌کند. به این منظور این تخم‌ها را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند که حجم ادرار را زیاد کرده و حالت پُف کرده‌ی بدن را کاهش می‌دهد. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری تخم رازیانه را با 200 میلی‌لیتر آب جوش و به مدت 10 دقیقه دم کرده و میل کنید.

     

     

     

     

    تخم رازیانه سرشار از فلاوونوئیدها می‌باشد که جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها استرس اکسیداتیو سیستم قلبی و عروقی را کاهش داده و از بدن در برابر آسیب‌های عصبی حفاظت می‌کنند. فلاوونوئیدها همچنین شهرت زیادی در پیشگیری از پیری زودرس دارند و با رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان مقابله می‌کنند.

     

     

     

    جوانی بادیان چیست

     

    اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید می‌توانید به این تخم‌های پرخاصیت اعتماد کنید به خاطر اینکه خواص هضم‌کنندگی این دانه‌های ریز از قرن‌ها پیش شهرت داشته است. نوشیدن دم‌کرده و جوشانده‌ی تخم رازیانه بعد از غذا شما را از مشکلات گوارشی نجات می‌دهد.

     

     

     

     

    تخم رازیانه منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم می‌باشد. کلسیم در ترکیب اکثر مواد غذایی گیاهی مانند بادام، سبزیجات سبز و دانه‌های ریز به ویژه کنجد وجود دارد. باید بدانید که 100 گرم تخم رازیانه حاوی 120 درصد نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم می‌باشد. این میزان تخم رازیانه حاوی حدود 1200 میلی‌گرم کلسیم است.

     

     

     

     

    تولید و ساخت گلبول‌های قرمز توسط بدن با مصرف مواد غذایی مناسب بیشتر می‌شود. تخم رازیانه حاوی میزان زیادی مس می‌باشد. این ماده‌ی معدنی برای ساخت سلول‌های خونی به ویژه در گلبول‌های قرمز لازم و ضروری است. باید بدانید که 100 گرم تخم رازیانه حدود 1070 میلی‌گرم مس دارد.

     

     

     

     

    رازیانه موها را تقویت می کند، مانع ریزش مو می شود.

     

     

     

     

    مصرف رازیانه باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود. این گیاه با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی ها را می شکند و از احتباس آب در بدن جلوگیری می کند.

     

     

     

     

    رازیانه خواص فوق العاده ای برای پوست دارد. تمام اجزای این گیاه، اعم از دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می شوند.

    بسیاری از کشورهای از این گیاه معطر در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی طبیعی استفاده می کنند.

     

     

     

     

    ریشه رازیانه دارای کومارین Coumarin می باشد . چون این ماده رقیق کننده خون است بنابراین آنهایی که مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگها هستند می توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند .

     

    جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است.

    ریشه رازیانه دیورتیک است.

    اثر مدر قوی دارد.

    اوره و اسید اوریک را دفع می کند.

    به علاوه اشتها آور است.

    ریشه رازیانه به علت مدر بودن ، برای درمان سنگ کلیه، نفریت و بیماری هایی نظیر آن مصرف می شود.

    ویتامین C موجود در پیاز رازیانه، ضد باکتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

     

     

     

    گرد آورنده: Matlabak.ir

    جوانی بادیان چیست
    جوانی بادیان چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *