بوته گل گاوزبان وحشی

دوره مقدماتی php
بوته گل گاوزبان وحشی
بوته گل گاوزبان وحشی

گیاه گاوزبان وحشی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان کرمانشاه و از خانواده گل گاوزبان (Boraginaceae) می باشد.

دکتر سید محمد معصومی عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در خصوص گیاه گاوزبان وحشی، گفت: گیاه گاوزبان وحشی با نام علمی Anchusa italica Retz و با نام محلی سادی یکی از گیاهان خوراکی خودروی استان و از خانواده گل گاوزبان است.

وی در رابطه با ویژگی های ریخت شناسی این گیاه، افزود: گیاه گل گاوزبان، گیاهی دوساله یا پایا به ارتفاع 30 تا 75 سانتی متر و تماما پوشیده از کرکهای سفید گسترده، کمی سخت و در پایه غده ای است. ساقه آن ایستاده و غالبا متعدد از کرکهای متراکم گسترده و سخت، منشعب، در بخش فوقانی دارای شاخه های زوجی منشعب و به صورت پانیکولی وسیع است.

این استاد گیاه شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه، گفت: ساقه های گلدار ایستاده و طویل، منتهی به گل آذین بلند است، برگهای پایین باریک شده به صورت دمبرگی بطول 2 تا 50 سانتیمتر، پهنگی به ابعاد 2 تا 5 در 12 تا 20 سانتیمتر و برگهای بالایی کوچک بدون دمبرگ، نیمه ساقه آغوش با قاعده تقریبا هسته کاسه و کاسه گل به طول 6 تا 7 میلیمتر است.

وی، تصریح کرد: در میوه غده یافته به طول 15 تا 18 میلی متر، ایستاده – استوانه ای، پوشیده از غده های درشت زبر است.بوته گل گاوزبان وحشی

معصومی در خصوص پراکندگی گل گاوزبان وحشی، اظهار داشت: این گیاه را در مشهد، تبریز، همدان، خرم آباد، تهران، سنندج می توان یافت و در استان کرمانشاه در سرپل ذهاب، گیلانغرب، اسلام آباد غرب، کوزران، سنقر، سراب نیلوفر و کنگاور وجود دارد.

دوره مقدماتی php

وی طریقه مصرف گل گاوزبان وحشی را این گونه عنوان کرد: این گیاه را می توان به صورت پخته و خام مصرف کرد که اگر بصورت پخته مصرف شود باید برگهای این گیاه را شسته و با مقداری آب می پزند سپس آن را صاف کرده و بعد داخل پیاز داغ ریخته و تخم مرغ به آن اضافه کرده و با ماست مصرف می کنند.

معصومی افزود: شهد این گیاه را نیز می توان مورد استفاده قرار داد، داخل گلها شهد شیرینی وجود دارد که گلها را درآورده و شهد آن را با دهان می مکنند، همچنین برگهای جوان این گیاه که در ابتدای فصل رویش هنوز کرکهای کم و نرمی را دارند، به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود.

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید – حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

25,000 تومان

بوته گل گاوزبان وحشی

در فروشگاه اینترنتی دیده‌ام

گل گاوزبان از گیاهان دارویی بسیار مهمی است که دارای خواص درمانی فراوانی می باشد. از گذشته تا کنون ایرانی ها به خواص گل گاوزبان آشنا هستند و برای بهره بردن از خواص درمانی این گیاه گل ها و برگ های آن را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاوزبان استفاده می کنند. گیاه گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه از آن به عنوان غنی‌ترین منبع شناخته‌شده برای (Gamma Linoenic Acid (GLA نزد بشر معرفی شده‌ است.

گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌ است که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد. ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد و ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد. بخش مصرفی گیاه برگ ها و گل های آن است. این گیاه به‌طور خودرو، منحصرا در دامنه کوه‌های البرز به عمل می‌آید و تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست.

 

طبیعت گل‌های تازه گل گاوزبان گرم و‌ تر و گرمی آن به اعتدال نزدیک است و زمانی که گل خشک می‌شود از رطوبت آن کاسته می‌شود. برگ و گل‌های این گیاه خواص دارویی دارد. برخی از مهمترین خواص گل گاو زبان عبارتند از:

۱) گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.
۲) آرام کننده اعصاب است.
۳) عرق آور است.
۴) ادرار آور است.
۵) کلیه‌ها را تقویت می‌کند.
۶) سرماخوردگی را برطرف می‌کند.
۷) برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.
۸) در درمان برونشیت موثر است.
۹) بی اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.
۱۰) التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.
۱۱) گل گاوزبان در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.
۱۲) ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

 

مصرف این گیاه همراه با دارو‌های سیستم عصبی مرکزی مانند دارو‌های ضد افسردگی، ضد اضطراب، قرص آرامبخش، خواب‌آور، آنتی هیستامین‌ها و دارو‌های کنترل فشار خون بایستی با نظر پرشک متخصص انجام شود.

بهترین راه بهره‌مندی از خواص گل گاو زبان تهیه دمنوش این گیاه به همراه لیمو عمانی یا سنبل طیب است. به این منظور دو قاشق غذاخوری گل گاوزبان خشک شده را همراه دو لیوان آب جوش در قوری بریزید و بیست دقیقه روی شعله غیر مستقیم قرار دهید پس از آن مخلوط را صاف کنید و با مقداری لیمو عمانی، عسل یا نبات بنوشید.
لازم است بدانید دمنوش مانده و سردشده این گیاه، خاصیت چندانی ندارد و توصیه شده تا یکی دو ساعت بعد از دم کشیدن، حتما مصرف شود.

متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند، افرادی که تمایل به نوشیدن دمنوش گل گاوزبان دارند، بهتر است پس از یک هفته تا ده روز، مصرف آن را برای یک هفته قطع کنند و بعد دوباره شروع کنند. همچنین مصرف بیش از پنج روز مداوم این گیاه، ممکن است باعث عادت شود. بنابراین از مداومت در مصرف آن بپرهیزید.

گیاه دارویی

1 کیلوگرم|50 گرم|150 گرم|500 گرم

دامنه های البرز استان گیلان و مازندران

لطفا پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید: فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید.

بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.

نظرات خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب به محصول خاص، مزایا و معایب را بازگو کنید و بهتر است از ارسال نظرات چندکلمه‌‌ای خودداری کنید.

بهتر است در نظرات خود از تمرکز روی عناصر متغیر مثل قیمت، پرهیز کنید. به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید.

پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.

برای ثبت دیدگاه، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. اگر این محصول را قبلا از این فروشگاه خریده باشید، دیدگاه شما به عنوان مالک محصول ثبت خواهد شد.افزودن دیدگاه جدید

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

0 محصول

ارسال مستقیم تمامی محصولات از مازندران > رامسر رد کردن

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی ایرانی برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی، افسردگی و بی خوابی، لاغری و سلامتی پوست و مو استفاده می شود.

گل گاوزبان ایرانی (نام علمی : Echium amoenum) بیشتر در دامنه کوه‌ های البرز می روید و با گیاه گاوزبان (نام علمی : Borago officinalis) که بومی اروپا بوده و در ایران در اصفهان و آذربایجان یافت می شود، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاو زبانیان هستند ولی از نظر سرده با هم متفاوت‌ اند.

گیاه گاوزبان، گیاهی علفی و یک‌ ساله است که ساقه ی آن تا ارتفاع 60 سانتیمتر رشد می کند. ساقه ها شیار دار و خار دار و برگ‌ های آن ساده، مخملی و پوشیده از تار های خشن می باشد، همچنین گل ها دایره ای و کوچک و به رنگ لاجوردی هستند.

گل گاوزبان ایرانی که یک گیاه خودرو است، دارای گل هایی به شکل گل انار و به رنگ لاجوردی و بنفش می باشد. گل‌ های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌ های گیاه گاوزبان اروپایی است.

توجه داشته باشید که خواص دارویی گل گاوزبان ایرانی و گیاه گاوزبان که به نام گل گاوزبان اروپایی هم شناخته می شود، کمی با هم تفاوت دارد و ما در این مقاله به بررسی خواص دمنوش گیاه گاوزبان یا همان گل گاوزبان اروپایی پرداخته ایم.بوته گل گاوزبان وحشی

اما تاکید می کنیم گیاه گاوزبان در ایران با همان نام گل گاوزبان شناخته می شود.

در طب سنتی از دمنوش گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده می شود.

گفته می شود که مصرف بیش از پنج روز متوالی دمنوش گل گاوزبان، می تواند باعث پریود شدن زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته و سپس دوباره مصرف کنید.

دم کرده گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی که دارد، یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کمر درد و دل درد در زمان قاعدگی و پریود شدن می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گل گاوزبان باعث بهبود گردش خون می شود که فشار خون بالا را درمان کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

توجه : در طب سنتی ایران گفته شده که مصرف گل گاو زبان می تواند باعث فشار خون بالا شود به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا، دمنوش گل گاو زبان را با چند قطره آب لیموتر ش تازه مصرف کنند.

برخی تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاو زبان می تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

با این وجود توصیه می شود که افراد دیابتی قبل از مصرف گل گاو زبان با پزشک خود مشورت کنند.

گل گاو زبان به دلیل مقادیر بالای ویتامین C و فلاونوئید هایی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. علاوه بر این دارای خواص ضد التهابی و ضد درد طبیعی بوده و به درمان سرماخوردگی و گلودرد کمک می کند.

گل گاو زبان به دلیل خواص خلط آور طبیعی که دارد می تواند به درمان آسم و برونشیت کمک کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای کاهش تب بالا استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای منیزیم موجود در گل گاوزبان، به پیشگیری و درمان انواع سرطان کمک می کند.

گل گاوزبان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت اعصاب است و به دلیل خواص شادی آور و آرام بخش طبیعی که دارد به درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاوزبان به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد، می تواند بی خوابی شبانه را درمان کند.

در طب سنتی از چای گل گاوزبان برای درمان وسواس در افراد استفاده می شود.

گل گاوزبان به دلیل خواص ادرار آور طبیعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن و به ویژه کلیه ها محسوب می شود؛ دمنوش گل گاوزبان به درمان التهاب و ورم کلیه کمک می کند و برای رفع بی اختیاری ادراری مفید می باشد.

2 گرم از گل و برگ های خشک شده گل گاوزبان را در نیم لیتر آب داغ (دمای 80 درجه) بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش گل گاوزبان آماده است، می توایند یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

متخصصان می گویند که افراد تنها می توانند 2 گرم گل گاو زبان را به صورت دمنوش تهیه کرده و سه بار در روز مصرف کنند.

عرق گل گاوزبان در ایران بیشتر به عنوان آرامش بخش طبیعی و برای درمان استرس و افسردگی استفاده می شود. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روغن گل گاوزبان را از دانه های آن تهیه می کنند، این روغن به دلیل مقادیر بالای گاما لینولنیک اسید، دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به صورت موضعی و خوراکی برای درمان بیماری ها مفید می باشد؛

یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد که دارد به کاهش تورم و درد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک می کند.

توصیه می شود که برای درمان آرتریت روماتوئید روزانه 4 تا 7 گرم روغن گل گاو زبان را به مدت 24 هفته مصرف کنید.

اسید گاما لینولنیک موجود در روغن گل گاو زبان دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان قرمزی پوست و خارش ناشی از اگزما کمک می کند.

یک مطالعه نشان داده که روغن گل گاو زبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

روغن گل گاوزبان به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند به درمان شوره سر کمک کند.بوته گل گاوزبان وحشی

روغن گل گاوزبان برای کاهش علائم بیماری ام اس مانند اسپاسم عضلانی و بیحسی اندام ها مفید می باشد.

روغن گل گاوزبان می تواند انتقال امواج عصبی را افزایش داده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

توجه داشته باشید که استفاده از روغن گل گاو زبان برای کودکان و زنان در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی شود.

گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است به همین دلیل توصیه می شود که نوزادان و کودکان به هیچ وجه نباید از چای آن استفاده کنند.

به دلیل آلکالوئید موجود در گل گاو زبان، متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و زنان شیرده از مصرف آن اجتناب کنند.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان می تواند باعث معده درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش شود. برخی گزارش ها حاکی است که مصرف گل گاو زبان باعث تشدید درد در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا می شود.

زیاده روی در مصرف گل گاو زبان به دلیل آلکالوئید موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

در بیشتر متون طب ایرانی، طبیعت گل گاوزبان گرم و تر عنوان شده است. گل گاو زبان سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین های B، ویتامین C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم می باشد.

در ایران، گل ها و برگ های گل گاو زبان را خشک می کنند و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می کنند.

در ادامه بخوانید : خواص دمنوش اسطوخودوس

  • خواص شراب روي پوست
  • منابع : organicfacts – webmd

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    گل گاو زبان به احتمال زياد بومي منطقه مديترانه است ولي
    بعضي محققين عقيده دارندبومي خاورميانه است. كشت و كار گاوزبان بوسيله عربها در
    جنوب اسپانيا در قرون وسطي معرفي شد. اين گياه دربسياري از مناطق اروپا, غرب آسيا و
    آمريكاي شمالي مي رويد و اغلب بصورت وحشي در محل هاي لم يزرع و كناره رودخانه ها
    ديده مي شود.گل گاو زبان در ایران، جزء گیاهان بومی گیلان بشمار می‌رود و از قدیم
    در بسیاری نقاط گیلان به شکل خودرو وجود داشت. ودر حال حاضر گاوزبان بیشتر در
    بلندیهای رامسر ،رودسر و شهسوار بصورت خودرو و نیز زراعی وجود دارد.این گیاه در
    فرانسه ” شکوفه‌آبی تندرستی” نامیده می‌شود، زیرا گل های آن به رنگ آبی است و داروی
    خوبی برای دهقانان که معمولا نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند می
    باشد.

     

    گل گاوزبان گياهي است علفي كه ارتفاع بوته آن تا 60
    سانتيمتر مي‌رسد. ساقه آن شياردار ،خاردار ، توخالی و آبدار می باشد و ارتفاع ساقه
    های آن به ‪ ۵۰ سانتیمتر می‌رسد.برگ‌های این گیاه نسبتا بزرگ،ساده ،چین خورده به
    رنگ سبز تیره، تخم مرغی شکل و نوک تیزند که به طور متناوب بر روی ساقه گیاه قرار
    دارند. تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‌های سفید و منشعب است.گلهای این گیاه در
    انتهای ساقه قرار دارد. گل‌های لوله‌ای شكل و آبی رنگ مایل به ارغوانی می‌باشد.

     

     

    بوته گل گاوزبان وحشی

    میوه آن نوك تیز و فندقی شکل و سطح آن دارای برجستگیهای
    كوچك و تیز می‌باشد . دارای ریشه‌های نیمه غده‌ای که بطور عمودی تا عمق ۵۰
    سانتیمتر در خاک فرورفته‌است و بعلت داشتن ریشه‌های اصلی و فرعی در اعماق خاک
    مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است.گلهای آن به رنگ قرمز خوشرنگی است که پس از
    خشک شدن به رنگ آبی تیره در می‌آید .اين گياه در تمام مناطق رويش دارد و داراي
    چندين گونه است .فصل گل دهي گل گاو زبان از اواسط ارديبهشت ماه تا پايان خرداد ماه
    است.گاوزبان ایرانی گیاهی از تیرهبوراژیناسه راسته پولمونیالیسه، كلاس دیوتبلونس
    وجنس اكویم است. گونه مزبور گیاهی علفی، دوساله وپایاست كه پوشیده از كرك‌های نرم و
    نازك و دارای  گل‌های لوله‌ای شكل و آبی رنگ مایل به ارغوانی می‌باشد.

    گل گاو زبان که دارای جنسهای گوناگونی می باشد از تیره
    گاوزبان است.گونه های مختلف گیاه گاو زبان در مناطق بسیار وسیعی گسترده شده اند. و
    در تمام مناطق بنام گل گاو زبان مشهور است مثلاّدر مناطقی از خراسان گیاه
     Anchusa italicaبنام گاو زبان می شناسند ولی در مناطق شمالی البرز و قزوین
    وگردنه حیران و اردبیل گیاه Echium amoenum را گل گاو زبان می دانند. گل گاو زبان
    عطاری (ایرانی)که در داروفرشی ها عرضه می گردد همان گیاه  Echium amoenum
     می باشد. که گلهای به رنگ آبی وشبیه گل میمون دارد.

     

    عکسهایی از انواع گل گاو
    زبان: 

     

     Echium
    amoenum  (گل گاو زبان
    ایرانی)

     

                       
    Anchusa italica

     

    شرایط آب و هوایی کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول
    بهار و تابستان دارای بارانهای متناوب هستند، برای کشت این گیاه مفید است. هم‌اکنون
    ‪ ۵۱۹هکتار از اراضی استان گیلان به صورت دست کاشت به این گیاه اختصاص دارد که حدود
    ‪ ۲۳۸تن گل گاو زبان از این اراضی برداشت می‌شود. از این میزان زمین زیر کشت گل
    گاوزبان‪ ۴۰۰هکتار درارتفاعات اشکورات رودسر و بقیه در ارتفاعات تالش واقع شده
    است.میزان تولید گل گاو زبان در هر هکتار به طور متوسط ‪ ۶۰۰ کیلوگرم است که از هر
    ۱۰کیلوگرم گل تر یک کیلو گل خشک بدست می‌آید.

    گل گاوزبان درخاکهای معمولی رشد می‌کند و تکثیرآن به سه
    طریق صورت می‌گیرد: ‪1- تقسیم ساقه زیرزمینی در بهار 2- کاشت قطعه در ماسه
    در پاییز3-کاشت بذر گیاه در خاک نسبتا حاصلخیزو آفتاب گیر

    کشت گاوزبان در دو فصل پائیز و بهار انجام می‌شود و
    بهترین روش کاشت بذر در فصل پائیز است البته مشروط به اینکه این منطقه مورد نظر
    دارای زمستان بسیار سرد نباشد که در غیر این صورت باجبار باید از کشت بهاره استفاده
    کرد. عمق کاشت ۱۲ سانتیمتر و فاصله میان بوته‌ها  ۵۰ تا ۴۰ سانتیمتر و فاصله
    میان ردیف‌ها ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر است.

    میزان مصرف بذر در هر هکتار ۱۰تا ۱۵ کیلوگرم است. عمر
    مفید بوته گاوزبان ۲ سال و بیشینه عمر آن ۴ سال است. در مناطقی که بارندگی به
    اندازه کافی و پراکندگی بارش آن مناسب باشد، کشت به صورت دیم صورت می‌گیرد. اما در
    مناطق خشک مانند اصفهان نیاز به آبیاری مرتب است. مهم‌ترین آفت گل گاوزبان کرم
    برگ‌خوار است که بیشترین خسارت خود را در زمان برداشت به گیاه می‌زند و چون در این
    زمان مبارزه شیمیایی صلاح نیست، لازم است از مبارزه زیستشناختی (بیولوژیک) استفاده
    شود.

    عمل گل چینی در اوایل خرداد صورت می‌گیرد و گلهای چیده
    شده را در کنار مزرعه روی پارچه یا سفره‌های پلاستیکی به ارتفاع ۲-۳سانتیمتر پهن
    می‌کنند و چون نور مستقیم خورشید باعث بد رنگ شدن گلها شده و کیفیت محصول را پایین
    می آورد ، روی آنهارا با پارچه می پوشانند. البته خشک کردن محصول در سایه بهتر بوده
    و محصول مرغوبتری خواهد داد. بهم زدن گلها حین خشک شدن ضروری است. گل مرغوب گلی است
    که دارای دم سفید و گلبرگهای بنفش باشد.

    گل گاوزبان دارای موسیلاژ به میزان  ۵ تا ۳ ٪،
    فلاونوئید ۰تا ۱۵٪  و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان
     ۱۳تا ۴۳٪ و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. اين گياه
    داراي نيترات پتاسيم، مالات كلسيم، منگنز، منيزيوم، اسيد فسفريك و آلانتوئين است.

    مصارف دارويي اين گياه بصورت محلي بدين صورت است كه گلهاي
    آبی رنگ اين گياه را خشك كرده و دم كرده و مورد استفاده قرار مي دهند. در
    سرماخوردگي به عنوان معرق و افزايش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار مي گيرد.
    همچنين اين گياه خاصيت آرام بخشي نيز دارد.

    اين گياه اگر با دو گياه ديگر مثل سنبله تيو و ليمو اماني
    دم کرده و خورده شود، براي خانمهاي حامله بسيار مفيد و تقويت كننده است.

    اين گياه در مورد بيماريهاي دستگاه تنفسي و حتي در رابطه
    با برونشيت، زكام و آبريزش بيني مي تواند داروي مؤثري باشد.

    اين گياه همچنين ادرارآور و معرق است لذا براي كليه،
    مثانه و بطور كلي براي مجاري ادراري داروي مفيدي است.

    اين گياه مثل سرخك، مخملك، آبله، كهير و تبهاي ديگر مي
    تواند مفيد باشد.

    در طب سنتی این گیاه به‌عنوان درمان‌کننده ذات‌الریه
    شناخته شده و پژوهشگران تاکید کرده‌اند که عصاره گل گاوزبان دارویی موثر و بی‌خطر
    برای درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواس است.گل گاو زبان از نظر طب قدیم
    ایران سرد است. دم کرده این گیاه برای از بین بردن سرفه و کاهش تب بسیار مفیداست.
    سرماخوردگی را بر طرف می‌کند،ضماد برگ آن برای رفع ورم موثر بوده و کلیه‌ها را
    تقویت می‌کند، همچنین گل و برگ‌های آن تصفیه‌کننده خون است،گل گاوزبان از نظر عناصر
    معدنی به خصوص پتاسیم بسیار غنی است. و همچنین برگ‌هاي تازه گل گاو‌زبان داراي
    مقدارزيادي ويتامين C مي‌باشد .

    به طور کلی گل گاو زبان دارای خواص زیر است:

     1) تصفيه‌كننده خون است ، 2) آرام‌كننده اعصاب است،
    3) عرق‌آور است، 4) ادرارآور است، 5) كليه‌ها را تقويت مي‌كند، 6) سرماخوردگي را
    برطرف مي‌كند، 7) براي از بين بردن سرفه از دم‌كرده گل گاوزبان استفاده كنيد ، 8)
    در درمان برونشيت موثر است، 8) در درمان برونشيت موثر است، 9) بي‌اختياري دفع ادرار
    را درمان مي‌كند، 10) التهاب و ورم كليه را درمان مي‌كند، 11) در درمان بيماري سرخك
    و مخملك مفيد است، 12) ضماد برگ‌هاي گاوزبان براي رفع ورم موثر است. بوته گل گاوزبان وحشی

     

    مضرات:

    گاوزبان به‌علت داشتن آلكالوئيد براي زنان حامله و كودكان
    مضر است.

    از گل‌ها و برگ‌های گل گاو زبان می‌توان به‌عنوان چاشنی
    در نوشیدنی‌های تابستانی و در سالاد استفاده کرد. مربای گل‌های این گیاه برای
    افرادی که ‌از بستر بیماری برخواسته و دوران نقاهت را سپری می‌کنند وهمچنین برای
    افرادی که حالت ضعف دارند بسیار مفید است.

    می‌توان برگ‌های گاوزبان البته گیاه ‌‌‌‌‌‌‌Borago
    officinalis  که یکی از گونه های گل گاو زبان است را همراه با برگ گل کلم
    پخت و مصرف نمود و از برگ‌های قطعه شده آن درپایان زمان پخت سوپ استفاده
    کرد.برگ‌های تازه گاو زبان نیرو بخش و نشاط آور است.

     

    لازم به ذکر است که در خیلی از منابع
    به اشتباه Borago officinalis  به عنوان گاو زبان ایرانی آورده شده
    است که گل آن به شکل زیر است و با گاوزبان ایرانی تفاوت فاحشی
    دارد .

    که باز هم تذکر می دهیم این گاوزبان ایرانی
    نیست و گاوزبان ایرانی  Echium amoenum   می باشد که گل
    آن به شکل زیر است .

  • عکس های فاک جدید دخترونه
  •  

     !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document);!function (e, t, n, s) { var a = t.createElement(“script”), r = new Date; a.src = “https://newcdn.sanjagh.com/assets/sdk/notif.js?t=” + r.getFullYear().toString() + r.getMonth() + r.getDate() + r.getHours(), a.async = !0, a.defer = !0, e.snj_notif = { publisher_id: “5e47f2302e1c53039258f742”, delay: 5 }; var i = t.getElementsByTagName(“script”)[0]; i.parentNode.insertBefore(a, i) }(window, document); now = new Date(); var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0]; var script = document.createElement(‘script’); script.async = true; script.type = ‘text/javascript’; var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’; script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours(); head.appendChild(script);

    خوش آمدید.

    رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    روزگار – اخبار روز | سلامت | آشپزی | سرگرمی

    فرش ماشینی

    بوته گل گاوزبان وحشی

    فهرست محتوا

    گیاه گاوزبان ایرانی گیاه گاوزبان برای معده گیاه گاوزبان برای مثانه گیاه گاوزبان برای پوست گیاه گاوزبان گیاهی است از تیره گاوزبانیان که با گیاه گل گاوزبان متفاوت است. شباهت این دو گیاه بیشتر مربوط به گل‌های آنهاست و هیچ گونه خواص مشترکی با هم ندارند و از نظر خواص دارویی باهم متفاوت هستند. “گیاه گاو زبان” با نام علمی Borage officinalis است که بخش‌های هوایی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، ولی “گل گاوزبان” با نام علمی Echium amoenum فقط گل‌های آن مورد استفاده است.


     


     


     

    بهترین درمان برای گلودرد چیست؟ معرفی ۸دمنوش خوش طعم برای…


    گیاه گاوزبان چیست؟


     

    گیاه گاوزبان گیاهی است از تیره گاوزبانیان که با گیاه گل گاوزبان متفاوت است. شباهت این دو گیاه بیشتر مربوط به گل‌های آنهاست و هیچ گونه خواص مشترکی با هم ندارند و از نظر خواص دارویی باهم متفاوت هستند. “گیاه گاو زبان” با نام علمی Borage officinalis است که بخش‌های هوایی گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، ولی “گل گاوزبان” با نام علمی Echium amoenum فقط گل‌های آن مورد استفاده است.


     

    گل گاوزبان در ایران، و گیـاه گاوزبـان در اروپا و امریکا شهرت زیادی دارند. پزشکان سنتی ایران در معالجه بسیاری از امراض از گل گاوزبان استفاده می‌کردند و نتیجه می‌گرفتند. پزشکان جدید هم خواص گل گاوزبان را می‌دانستند و برای دسته‌ای دیگر از امراض تجویز می‌نمودند و چون عطاران فرقی بین گل گاوزبان و گیـاه گاوزبـان قائل نبودند، آنها را به جای هم می‌دادند و به همین جهت معالجه آنها نتیجه نمی‌داد و محققین از اینکه خواص و منافع این گیاه از بین رفته است در تعجب بودند!


     


     


    گیاه گاوزبان باعث نشاط می شود


     

    جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگی ذهنی را بهبود بخشد.


     


    فواید بی نظیر گیاه گاوزبان 


     

     از دیگر خواص گل گاوزبان این است  که،جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است.


     

    مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می باشد.


     

    بوته گل گاوزبان وحشی

    عرق گل گاوزبان جهت امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.


     

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می کند.


     

    تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می باشد.


     

    گل گاوزبان دارای موسیلاژ ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است.


     

    گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ های بنفش باشد. برگ های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد.


     

  • تصویر زیبای پروفایل برای سالگرد ازدواج
  • پس این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی کند.


     


     


     


    دم کرده گیاه گاوزبان


     

    دمکرده آن نشاط آور بوده و رنگ رخسار را باز می‌کند.سینه را نرم می‌کند. تنگی نفس و دردگلو را شفا می دهد. دلهره و وحشت را از بین می‌برد. غم و غصه را کم کرده و برای کسانی که با خود حرف می زنند بسیار خوبست. از برگهای تازه آن برای درمان جوشهای چرکی دهان و درمان برفک استفاده می شود .


     


    خواص گیاه گاوزبان از کتاب قانون بوعلی سینا

    بوته گل گاوزبان وحشی


     


     

    ۱) گل گاو زبان و برگ‌های آن تصفیه کننده خون است.


    ۲) آرام کننده اعصاب است.


    ۳) عرق آور است.


    ۴) ادرار آور است.


    ۵)کلیه‌ها را تقویت می‌کند.


    ۶) سرماخوردگی را برطرف می‌کند.

    ۷) برای از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.


    ۸) در درمان برونشیت موثر است.


    ۹) بی اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند.


    ۱۰) التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.


    ۱۱) در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.

    ۱۲) ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم موثر است.

    ۱۳)برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید.

    ۱۴) برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می‌باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می‌ریزند.

    ۱۵) این گیاه درمان خوبی برای فلاش بک زدن‌های متوالی در زندگیست.


     


     


    تقویت معده با گیاه گاوزبان


     

    دم کرده آن بعد از هر غذا یک فنجان باعث هضم بهتر غذا می شود رنگ و رخسار شما را روشن کرده و باعث جلوگیری از سرطان می گردد زیرا به مقدار کافی منیزیم در گاوزبان وحشی وجود دارد .


     


    بالابرنده فشارخون با گیاه گاوزبان


     

    دم کرده  حرارت غریزی بدن را بالا می برد،مقدار سوخت و ساز مواد را در درون سلولهای بدن زیاد کرده و کالری بیشتری تولید می نماید مقداری گاوزبان را به اضافه نبات مانند چای دم کرده میل شود خون رسانی به مغز را زیادتر می کند.


     


    رفع زکام با گیاه گاوزبان


     

    هر روز ده گرم از آن را با ۲ لیوان آب دم کنید و آب صاف کرده در طول روز به مرور بنوشید زکام ، برونشیت ، یرقان ، کهیر و سرخک را درمان می کند.


     


    طریقه مصرف صحیح  گیاه گاوزبان


     

    هر دارویی اعم از طبیعی و غیرطبیعی، در کنار تاثیرات مثبت خود، اثرات منفی‌ هم دارد که باید قبل از مصرف با پزشک مربوطه مشورت شود. افرادی که از فشار خون بالایی برخوردار هستند باید بدانند گل‌گاوزبان باعث افزایش فشار خون می‌شود‌؛ بنابراین این‌گونه افراد بهتر است دمنوش آن را به‌همراه چند قطره آب‌لیمو یا مقدار کمی لیمو عمانی، میل کنند.


     

    همچنین قدیم‌ترها همواره مصرف این گیاه را به‌همراه شکر و نبات، و حتی دم‌کردن آن با نبات را توصیه می‌کنند. مصرف آن به‌عنوان نوشیدنی پس از شام توصیه می‌شود. دکتر معصومه خادمی‌زاده، معاون گروه داروسازی سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، می‌گوید؛ “گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید(نوعی ترکیبات پیچیده ازت‌دار یا سمّی)، برای زنان حامله و شیرده و کودکان مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.


     

    برخی‌ها هم گل‌گاوزبان را با گیاهی به نام سنبل‌الطیب(علف گربه) دم می‌کنند، مصرف زیاد مخلوط این دو گیاه که هر دو برای تقویت اعصاب توصیه می‌شوند؛ مسمومیت، خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی را به دنبال دارد. مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام‌بخش‌ها، خواب‌آورها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.


     


     


     


     


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


    گیاه گاوزبان سبز , گیاه گاوزبان برای اسهال


     


     


     

    مطلب قبلی

    خواص مارچوبه تازه + خواص مارچوبه در بارداری

    مطلب بعدی

    خواص بارهنگ با عرق نعنا در طب سنتی + خواص بارهنگ برای معده

    بهترین درمان برای گلودرد چیست؟ معرفی ۸دمنوش خوش طعم برای رفع گلودرد

    خواص شگفت‌انگیز چغندر (لبو) را بشناسیم!

    آیا از تاثیر شگفت انگیز سیاهدانه در درمان انواع بیماری ها خبر دارید؟

    خواص شگفت انگیز چای زنجبیل و روش های مختلف تهیه آن

    خواص درمانی گیاه درمنه + طریقه مصرف گیاه درمنه

    خواص آب نیشکر در طب سنتی + درمان گلودرد با خواص آب نیشکر

    خواص فوفل هندی چیست + خواص فوفل در بارداری و طب سنتی

    گیاه ناخنک برای چی خوبه + خواص گیاه ناخنک در طب سنتی

    خواص ترنجبین برای نوزادان + خواص ترنجبین برای کبد

    گیاه خار مریم برای چی خوبه + خواص گیاه خار مریم برای کبد

    اطلاعات شما ذخیره شود؟

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    فرش ماشینی

    خوش آمدید.

    رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد

    گل گاو زبان ایرانی (نام علمی: Echium amoenum) یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است.[۱]

    گل گاو زبان (از سرده Echium)، (به عربی لسان الثور) در دامنه کوه‌های البرز می‌روید و با گیاه گاوزبان (از سرده Borage) (به عربی مرماخوز) که در اصفهان و آذربایجان و شهرهای دیگر ایران و کشورهای دیگر می‌روید و به غلط به گل گاوزبان مشهور شده‌است، متفاوت است. هر دو گیاه از تیره گاوزبانیان هستند ولی از نظر تیره با هم متفاوت‌اند. برای اینکه این اشتباه که حدود چند سده است پزشکان و دارو سازان را گمراه کرده‌است، از بین برود می‌توان Echium را گل گاوزبان ایرانی و Borage را گیاه گاوزبان اروپایی نامید. این دو گیاه متفاوت هستند، تنها گل‌هایشان کمی به هم شبیه است،

    خواص دارویی این دو گیاه کمی با هم تفاوت دارد. گل‌های گل گاوزبان ایرانی درشت تر از گل‌های گیاه گاوزبان اروپایی است. گل گاوزبان لاجوردی و شبیه گل انار بوده و تخم آن دایره‌ای شکل و لعابی است و در کوه‌های البرز بسیار زیاد یافت می‌شود. گیاه گاوزبان در اصفهان و آذربایجان و دیگر شهرهای ایران می‌روید، دارای گل‌های لاجوردی و کوچک و دایره‌ای است. گیاه گاوزبان اروپایی از شمال آفریقا به اسپانیا برده شده و در آنجا پرورش یافته و در طب سنتی اروپا راه یافته‌است. از خواص گیاه گاوزبان اروپایی این است که عرق و ادرار را زیاد می‌کند.

    گیاه گل گاوزبان ایرانی به‌طور خودرو، در دامنهٔ کوه‌های البرز و همچنین در بازفت چهارمحال و بختیاری و دامنه های جنوبی رشته کوه زاگرس به بار می‌آید، تاکنون اهلی نشده و قابل کشت نیست. گل گاوزبان مقوی روح و اعضای رئیسه بدن بوده، حواس پنجگانه انسان را تقویت می‌کند. گل گاوزبان شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که جوشانده آن همراه با داروهای دیگر جهت سرسام (مننژیت)، برسام (ورم حجاب حاجز)، مالیخولیا، جنون و رفع حواس‌پرتی مفید می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان نشاط‌آور بوده رنگ رخسار را باز می‌کند. یکی دیگر از خواص گل گاوزبان این است که، سینه را نرم می‌کند، تنگی نفس و درد گلو را تسکین می‌دهد. یکی از خواص گل گاوزبان این است که، دلهره و وحشت را از بین می‌برد و غم و غصه را کم می‌کند و برای کسانی که با خود حرف می‌زنند سودمند می‌باشد. جوشانده گل گاوزبان با عسل جهت تنگی نفس تجویز شده‌است. از دیگر خواص گل گاوزبان این است که، جویدن برگ تازه گل گاوزبان جهت درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان نافع است. مقدار خوراک گل آن دو مثقال تا پنج مثقال می‌باشد. عرق گل گاوزبان جهت بیماری‌های سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

    گل گاوزبان دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند. تحقیقات جدید بیانگر این مطلب هستند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری می‌باشد. گل گاوزبان دارای موسیلاژ، فلاونوئید ۱۵/۰درصد و آنتوسیانین با آگلیکون دلفینیدین و سیانیدین به میزان ۳۴/۱۳ درصد و به مقدار ناچیز آلکالوئید از دسته پیرولیزیدین است. گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد. برگ‌های تازه گل گاوزبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد. همچنین این گیاه دارای شوره نیست، عرق و ادرار را زیاد نمی‌کند. بوته گل گاوزبان وحشی

    جهت مشکلات پوستی، مثل اگزما مصرف می‌شود. همچنین گل گاوزبان به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و آهن و مواد مغذی مثل پتاسیم، روی، ویتامین‌های C و B و بتاکاروتن برای خانمهایی که دچار کمبود این مواد ضروری هستند مفید می‌باشد.
    گل گاوزبان به دلیل دارا بودن خواص تسکین‌دهنده برای درمان بیماری‌های عصبی نیز توصیه می‌شود. گل گاوزبان در عین حال برای درمان افسردگی و بی‌تعادل روانی ناشی از دوره‌های قاعدگی و یائسگی مصرف می‌شود. این گیاه آرام بخش، در درمان جوش‌های دهانی و آفت دهانی تأثیر شگرف می‌گذارد و معمولاً دمنوش‌های این گیاه برای سرماخوردگی و در بعضی مواقع سرفه‌های خشک در فصل سرما جوشانده‌ای قدرتمند و مرهمی قوی است. این گیاه دارویی باعث کاهش تب می‌شود و در تمام موارد تب مثل سرخک، مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می‌تواند مفید باشد.

    این گیاه دارای مقدار زیادی مواد شیمیایی به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی (PAS)است که مصرف زیاد این گیاه در دوز بالا یا در دراز مدت، می‌تواند باعث بروز سرطان کبد یا آسیب به این عضو مهم شود.[۲]

    به صورت دم کرده مصرف می‌شود

    ü  شناسنامه:

    Borago officinalis        :نام لاتین

    Borage       :نام انگلیسی

    بوته گل گاوزبان وحشی

           نام فارسی:        گل گاوزبان

             نام عربی :        لسان الثور

           

        ü  کلیات گیاه شناسی:

        گاو
    زبان احتمالا از شمال آفريقا بنواحي ديگر راه يافته و امروزه در منطقه مديترانه ، نواحي
    شمال آفريقا وقسمت هايي از خاورميانه مي رويد . گل ، برگ و سرشاخه هاي گلدار آن بمصرف
    دارويي مي رسد .گیاه
    گاو زبان متعلق به خانواده گاوزبانیان است که دارای 131 جنس و 2200 گونه علفی، بوته
    ای یکساله و چند ساله است. از این تیره  گونه
    گاو زبان ایرانی مورد بحث قرار خواهند گرفت. متاسفانه در منابع ایرانی کمتر به گاوزبان
    ایرانی پرداخته شده است و بیشترگاو زبان اروپایی مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل
    اینکه گاوزبان ایرانی بومی مناطق شمالی ایران است . انتظار میرود به این گیاه توجه
    بیشتری بشودگاو
    زبان گياهي است علفي و يكساله آه ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتيمتر مي رسد ساقه آن شيار
    دار وخاردار مي باشد . برگهاي اين گياه ساده و پوشيده از تارهاي خشن است . گلهاي آن
    برنگ آبي ، سفيد ،بنفش و آبي مي باشد .

     

    ü  ترکیبات
    شیمیایی:

    گل گاو
    زبان و برگ هاي آن داراي لعاب فراوان است . اين گياه داراي نيترات پتاسيم ، رزين ها
    ف مالاتآلسيم ، منگنز ، منيزيوم ، اسيد فسفريك و آلانتوئين مي باشد و نیز گیاه
    گل گاو زبان به عنوان یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه
    از آن به عنوان غنی ترین منبع شناخته شده برای (Gamma Linoenic Acid(GLA در نزد بشر معرفی شده‌است.

     

    ü  خصوصیات
    گیاه شناسی:

    گیاهی
    به ارتفاع تقریبی 50 – 20 سانتی متر و ساقه گلدهنده 80-60 سانتی متری است. این گیاه
    دارای کرکهای نسبتا نرم است که بر روی برگها به حالت خوابیده وو در سایر قسمتها به
    صورت افراشته و مخلوط با کرکهای کوتاه و متراکم است. گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌است
    که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد.

    ساقه
    گیاه تا حدودی ساده و خمیده به سمت بالا است. برگهای قاعده ای به طول حدود 20 سانتی
    متر و عرض 5 سانتی متر به صورت سر نیزه ای و در قسمت دمبرگ باریک شده و نوک تیز اند.

    گل آذین
    با گلهای قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می
    آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می شوند.
    و این گلها از نظر دارویی مهم هستند.

    ü  خواص داروئی

     

    1.  گل گاو
    زبان و برگهای تصفیه کننده خون است.

    2.  آرام
    کننده اعصاب است.

    بوته گل گاوزبان وحشی

    3.  عرق
    آور است.

    4.  ادرار
    آور است.

    5.  کلیه‌ها
    را تقویت می‌کند.

    6.  سرماخوردگی
    را برطرف می‌کند.

    7.  برای
    از بین بردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید.

    8.  در درمان
    برونشیت موثر است.

    9.  بی‌اختیاری
    دفع ادرار را درمان می‌کند.

    10.                   
    التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند.

    11.                   
    در درمان سرخک و مخملک مفید است.

    12.                   
    ضماد برگهای گاو زبان برای رفع ورم موثر
    است.

  • پروفایل مادر دختری لاکچری
  • 13.                   
    برگهای گاو زبان را بپزید و مانند اسفناج
    از آن استفاده کنید.

    14.                   
    برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدار زیادی
    ویتامین سی می‌باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می‌ریزند.

     

    ü  استفاده‌های غذایی از گل گاو زبان:

    از گلها
    و برگهای این گیاه می‌توان به عنوان چاشنی در نوشیدنیهای تابستانی استفاده کرد. گلهای
    این گیاه را می‌توان برای تهیه مربا استفاده کرد این مربا برای افرادی که از بستر بیماری
    برخواسته و دوران نقاهت را سپری می‌کنند و همچنین برای افرادی که حالت ضعف دارند بسیار
    مفید است. گلها و برگهای این گیاه را می‌توان در سالاد و سوپ خیار بکار برد. برگهای
    قطعه قطعه شده گیاه را می‌توان در پایان زمان پخت سوپها استفاده نمود. برگهای این گیاه
    را می‌توان همراه با برگهای گل کلم پخت و مصرف کرد. برگهای تازه این گیاه نیرو بخش
    و نشاط آور است.

     

    بوته گل گاوزبان وحشی

     

    ü  محل مناسب رویش:

    پراکندکی
    آن بیشتر در زمینهایی است که تحت اثر تابش ملایم نور خورشید قرار داشته و به علاوه
    از مواد ازته غنی باشد. لذا نوع خودروی آن بیشتر در کنار نرده ها ، باغها روی تل کودهای
    طبیعی و مزارع آفتاب گیر می روید.

    این
    گیاه در ایران وقفقاز انتشار دارد. در منطقه وسیعی از یرک و نواحی شمال ایران، گیلان و مازندران
    وگلستان، ارتفاعات کندوان، کلار دشت، ارتفاعات چالوس، بین منجیل و رستم آباد در راه
    رشت، جنگل گلستان و نواحی شمال غرب ایران ، بین اردبیل تا آستارا میروید.

     

    ü  قسمت های مورد استفاده:

    جامهای
    به رنگ بنفش تا ارغوانی مورد مصرف است. که دارای قسمت لوله ای است و به تدریج به طرف
    بالا شیپوری شکل می شود. این جامها بعد از خشک شدن به رنگ آبی تا بنفش در می آیند.

     

    ü  نحوه زراعت:

    تکثیر: تکثیر گاو زبان ایرانی با استفاده
    از بذر انجام میشود. وآنرا در فصول بهار و پائیز می توان کشت کرد. این گیاه به صورت
    مستقیم در زمین اصلی و همچنین از راه خزانه گیری و نشا کاری قابل تکثیر است. که بهترین
    روش ، روش نشا کاری است. نشا ها را در مرحله 2 تا 4 برگی و گاهی تا 6 برگی به زمین
    اصلی انتقال داده و با فاصله 50 در 50 سانتی متر آنها را کشت می کنند. کشت این گیاه
    به صورت دیم نیز میسر است. بذر ازم برای کشت این گیاه به میزان 10 تا 15 کیلو گرم در
    هکتار است.

    ü  برداشت محصول:

    جامهای
    گل گاو زبان را همزمان با گلدهی گیاه یعنی از آغاز اردیببهشت تا خرداد ماه با دست جمع
    اوری می شود. برای بالا رفتن کیفیت اندام دارویی آن را باید در سایه با دمای ملایم
    و در سطح وسیع ، برای جلوگیری از رشد قارچها و از بین رفتن گلها ، خشک نمود.

    در گاو
    زبان ایرانی فقط گل برداشت می شود. در سال اول گیاه به صورت رزت بوده و از سال دوم
    گل می دهد که تا 7 الی 8 سال رشد و نمو گیاه میتواند ادامه داشته باشد. ببشترین بازده
    این گیاه در سالهای چهارم و پنجم رشد آن است که بیشترین میزان گل را تولید می کند.
    گلدهی از نیمه اردیبهشت آغاز می شود و تا تیر ماه ادامه دارد. بعد از شکغته شدن گلها
    باید آنها را برداشت نمود که در غیر این صورت بعد از دو تا سه روز گلها شروع به ریزش
    می کنند. گلهای جمع آوری شده را روی پارچه تمیز ریخته و در سایه عمل خشک کردن انجام
    میشود. باید به این نکته توجه داشت که به علت وجود شهد زیاد در گلهای این گیاه باید
    مواظب مورچه ها بود. چون شهد این گیاه جاذب مورچه ها است. از هر 1000 گرم گل تر ،
    200 گرم گل خشک بدست می اید . گلهای تازه به رنگ ارغوانی هستند و در صورتی که در شرایط
    مطلوب خشک شوند به رنگ بنفش در خواهند امد.

     تعداد
    نیروی کار لازم برای برداشت هر هکتار گل گاو زبان 70 تا 80 کارگز در روز است . بنا
    بر این این محصول از نظر اشتغال زایی مهم است . از هر هکتار زمین حدود 400 تا 700 کیلو
    گرم گل خشک به دست می آید.

     

     

    ü   موارد استعمال:

    از گل
    گاو زبان در درمان علائم سرماخوردگی و همچنین به عنوان آرام بخش استفاده می شود. مقدار
    مصرف مجاز این گیاه به میزان 4 گرم در روز به صورت دم کرده است.

    جوشانده
    گاو زبان ایرانی حواس پنج گانه را تقویت می کند . و برای تنگی نفس مناسب است. جویدن
    برگ تازه آن برای درمان جوشهای چرکی دهان مناسب است. به طور معمول سنبل الطیب و گاوزبان
    را با همدیگر دم می کنند. دم کرده گل تلخ است و رنگ ان با نوسان واکنش اسدیته تغیر
    می کند. در بررسی های جدید آثار تحریک بر روی سیستم ایمنی بدن توسط این گیاه به اثبات
    رسیده است.

    از این
    گیاه نیز می توان عسل مرغوبی بدست اورد چون گلهای این گیاه شهد زیادی تولید می کنند.

     

     

    ü   خواص دیگر گاو زبان:

    1-اثر ضد تشنجی عصاره متانولی گیاه گاو زبان ایرانی:

    اثر
    ضد تشنجی این گیاه تا کنون بر روی انسان انجام نگرفته است اما بررسیهای
    انجام شده بر روی موشها نشاندهنده این است که گیاه گاو زبان ایرانی اثرات ضد تشنجی نیز دارد.

     2- اثرات این گیاه بر روی درمان بیماران مبتلا به
    وسواس:

     تا کنون اینن تحقیق بر روی چندین بیمار انجامم گرفته
    است و عصاره آبی این گیاه بر روی بیماران مبتلا به وسواس اثرات مثبتی داشته است. به
    صورتی که عصاره آبی این گیاه به میزان 500 میلی گرم در روز بعد از شش هفته بر روی بیماران
    تاثیران معنی داری داشته است و نسبت به داروهای شیمیایی اثر بهتری از خود نشان داده
    است.

    3-خاصیت آنتی اکسیدانی جوشانده گاو زبان ایرانی:

    عصاره
    گیاه گاو زبان ایرانی به میزان 7 میلی گرم در روز باعث خواص آنتی اکسیدانی
    در خون می شود و به پیشنهاد محققین لازم است که این گیاه به عنوان
    مکمل غذایی استفاده شود.

     

    ü  موارد احتیاط:

    به علت
    وجود آلکالوئید های غیر اشباع پرولیزیدین سمی(هرچند به مقدار کم در گیاه) مصرف آن در
    دوران بارداری و سیر دهی توصیه نمی شود. همچنین به خاطر وجود آلکالوئید ممکن است فشار
    خون نیز بالا برود. و نیزاین گیاه باید دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

     

     

     ه.توکلی

     

     

     

     

     

     

    بوته گل گاوزبان وحشی
    بوته گل گاوزبان وحشی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *