مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

دوره مقدماتی php
مشخصات فنی پژو پارس لیموزین
مشخصات فنی پژو پارس لیموزین



مشخصات پژو لیموزین

یک لحظه چشمان خود را ببندید و تصور کنید پشت رل یک لیموزین نشسته‌اید و خیابان‌های شهر و خارج شهر را زیر پا می‌گذارید. حتی تصورش هم هیجان‌انگیز است، چندان نگران نباشید، با صرف هزینه‌ای نه‌چندان زیاد می‌توانید تجربه رانندگی با پژو لیموزین‌ها را احساس کنید. البته شاید لازم باشد کمی بیش‌تر در مورد این خودروی خاص بدانید.

شباهت‌های بسیار پژو لیموزین و پژو ۴۰۵

مشخصات فنی پژو لیموزین به طور رسمی موجود نیست، در این حد می‌دانیم که چون این خودرو از روی مدل پژو ۴۰۵ ساخته شده است، شباهت‌های زیادی به‌هم دارند. پس در ابتدا لازم است مشخصات پژو ۴۰۵ را مرور کنیم، البته بخش‌هایی را که مطمئن‌ایم تفاوت دارند حذف کرده‌ایم:

مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

دوره مقدماتی php

باقی امکانات نظیر فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه قابل‌قبول، فرمان تلسکوپی جمع‌شونده برای مواقع تصادف و… نیز شبیه همان پژو ۴۰۵ معروف است.

تفاوت‌ها:

در لیموزین‌های ساخت فرانسه و ایران‌ خودرو، شیشه‌های برقی، باکس وسط سالن و ساعت نیز تعبیه شده است. تفاوت دیگر را باید در حجم موتور آن‌ها دانست. حجم موتور پژو ۴۰۵ لیموزین، ۲۰۰۰ سی‌سی است، درحالی‌که حجم موتور پژو ۴۰۵ معمولی ۱۷۶۱ سی‌سی است. البته بخشی از مدل‌های اولیه پژو ۴۰۵ هم با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ارائه شد، ولی در مدل‌های بعدی این حجم کاهش یافت. همین تفاوت باعث شتاب و قدرت بیش‌تر پژو ۴۰۵ لیموزین شده است. به همین نسبت، قدرت ایجادشده و گشتاور و… هم باید متفاوت باشد، اما چون به‌صورت رسمی مشخصات فنی آن موجود نیست، نمی‌توان اظهارنظر دقیق کرد.

چند نکته ضروری

مصرف سوخت پژو ۴۰۵ برای رسیدن به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت، ۹ لیتر در سوخت ترکیبی و ۶.۸ در سوخت بیرون شهری و ۱۲.۸ در سوخت داخل شهری است که به‌نسبت سوخت بالایی محسوب می‌شود. با توجه به کشیده‌تر شدن مدل پژو ۴۰۵ در نسخه لیموزین آن، طبیعی است که این مصرف بالاتر برود. ضمن این‌که برای کشیده‌تر شدن این مدل از خودروهای پژو ۴۰۵، مقاومت شاسی آن نیز افزایش یافته است که خود می‌تواند جزو نکات مثبت این نسخه باشد.

از پژو ۴۰۵ لیموزین تا پارس لیموزین

نکته دیگری که باید در این زمینه بدانیم، این است که پژو پارس،‌ نسخه ارتقایافته پژو ۴۰۵ است. پژو پارس هم در سال‌های نه‌چندان دور و بعد از پژو ۴۰۵ لیموزین، اقدام به تولید کلاس تشریفاتی کرد. با عطف به این‌که این دو خودرو شباهت‌های زیادی به‌هم دارند، می‌توان بخش‌هایی از پژو ۴۰۵ لیموزین را در پژو پارس تشریفاتی نیز جست‌وجو کرد.

اگر علاقه‌مند به خودروی پژو لیموزین هستید یا قصد دارید این خودرو را خریداری کنید در مطلب زیر می‌توانیدپژو لیموزین را در بازار ایران ارزیابی کنیددرباره تجربه رانندگی با پژو لیموزین بیشتر بدانیدو پژو لیموزین را با سایر خودروهای هم‌قیمت مقایسه کنید

نام و آدرس ایمیلم را برای ثبت دیدگاه در آینده ذخیره کن.

سریال «پایتخت» چند سالی است که تبدیل به محبوب ترین سریال عیدانه تلویزیون شده است. پیش از این، پایتخت در پنج سری ساخته شده بود و امسال ششمین سری از پایتخت روی آنتن شبکه یک صدا و سیما رفت.

پایتخت ۶ حاشیه های زیادی به همراه داشت. از دیالوگ های جنجالی شخصیت های «نقی معمولی» و «ارسطو عامل» تا خودروهای استفاده شده در سریال، همگی حاوی نکات جالبی بودند. قطعاً یکی از تأثیرگذارترین خودروهای استفاده شده در پایتخت ۶، «پژو پارس لیموزین» مشکی رنگی بود که حکم خودروی حامل نماینده مجلس را در جریان سریال داشت. متولدین دهه هفتاد به قبل، این خودرو را می شناسند و عموم مردم هم قبلاً آن را دیده بودند. با این حال، برای عده زیادی از جوانان، پژو پارس لیموزین خودرویی غریب و ناشناخته است. به این ترتیب، تصمیم گرفتیم به بهانه پخش سریال پایتخت و حضور پررنگ پژو پارس لیموزین در داستان، نگاهی به تاریخچه این اتومبیل بیاندازیم و مخاطبان را بیش تر با آن آشنا کنیم. پیش از آغاز مطلب، لازم به ذکر است که ما پیش تر هم مقاله ای تحت عنوان «لیموزین به روایت ایرانی» را بر روی وب سایت «اسب بخار» قرار داده ایم که برای مشاهده آن می توانید بر روی کلمه اینجا کلیک کنید.

در دهه هفتاد شمسی، زمانی که ایران میزبان اجلاس سران کشورهای اسلامی شد، احساس نیاز به یک خودروی تشریفاتی برای استقبال از سران و مقامات خارجی شکل گرفت. در آن سال ها، تنوع خودروهای موجود در بازار به شکل امروزی نبود. بسیاری از «بنز»ها و «ب ام و»های قدیمی عملاً بلا استفاده شده بودند. از میان خودروهای داخلی هم پیکان بیش از حد اقتصادی به نظرمی رسید و نمی توانست آبروی دیپلماسی ایران را حفظ کند. رنو ۵ قابلیت کاربری تشریفاتی را نداشت و پراید هم که تازه آمده بود، برای استفاده در ناوگان سیاسی کوچک و نامناسب به نظر می رسید. بنابراین تنها گزینه مناسب برای این کار در آن دوران، سدان متوسط شرکت «پژو» بود. «ایران خودرو» تصمیم گرفت، با مجوز شرکت پژو فرانسه، تغییراتی در بدنه پژو ۴۰۵ ایجاد کند و از آن خودرویی مناسب برای استفاده مقامات بسازد. نتیجه تلاش ایران خودرو به پیدایش «پژو لیموزین» منجر شد. پژو لیموزین ابتدا با ظاهری شبیه به همان پژو ۴۰۵ به تولید رسید. جالب این جاست که تولید پژو لیموزین، در فاز اول، به خود کمپانی پژو سپرده شد. از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ پژو لیموزین در فرانسه تولید می شد و به ایران می آمد. از سال ۱۳۸۱ مونتاژ پژو لیموزین در خط تولید ایران خودرو آغاز شد و تا سال ۱۳۸۵ ادامه یافت.

پژو لیموزین حاصل هنر دست مهندسان و طراحان مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو بود. در فرایند طراحی این خودرو ۳۵ قطعه از قطعات پژو ۴۰۵ سدان باید تغییر می کرد و ۸۴ قطعه نیز به طور اختصاصی برای این محصول از نو طراحی شد. نتیجه این تلاش ها، اگرچه خالی از عیب و ایراد نبود اما در مجموع به عنوان یک لیموزین، برای شرکتی که در همان سال ها پیکان را تولید می کرد، قابل قبول به شمار می رفت. نتیجه کار حتا پژو فرانسه را هم شگفت زده کرد! تا جایی که پژو یک دستگاه از این لیموزین را به نام ایران در موزه خود قرار داد! با گذشت چند سال از تولید اولیه پژو لیموزین، ایران خودرو اقدام به عرضه آن با طراحی شبیه به پرشیا (پارس) کرد. البته برخی از مالکان پژو لیموزین هم خودسرانه اقدام به تعویض چراغ ها، کاپوت و سپرهای اتومبیل خود با پارس کردند تا لیموزین ارزان قیمت آن ها چهره لوکس تری پیدا کند. اکنون دیگر اثری از پژو لیموزین با چهره ۴۰۵ در بازار یافت نمی شود، اما از روی ظاهر پژو لیموزین های با چهره پارس هم نمی توان فهمید که به طور فابریک قطعات پارس را داشته اند یا توسط مالک به این شکل درآمده اند!

تولید پژو لیموزین، با تمام هزینه های بالایی که برای تجاری سازی داشت، تنها به ۱۵۰ دستگاه محدود شد. از این تعداد، ۱۲۰ دستگاه را در داخل کشور به کار گرفتند و ۳۰ دستگاه باقی مانده را هم به کشورهای عراق، ترکیه، هند، افغانستان، چین و پاکستان فروختند. نکته جالب این جاست که تعدادی از پژو لیموزین ها نیز، که بعدها از دستگاه دیپلماسی ایران خارج شدند، سر از جمهوری آذربایجان درآوردند! چرا که دولت این کشور آن ها را از دولت ایران خریداری کرد. پژو لیموزین، همچون پژو ۴۰۵های دهه هفتادی، از پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی کاربراتوری برخوردار است. پیشرانه ای که شاید پرمصرف و قدیمی باشد، اما کشش خوبی دارد و حداقل در ۴۰۵های سدان شتاب مناسبی در اختیار راننده می گذارد. پژو لیموزین امروز در تعدادی بسیار محدود در بازار قابل خریداری است. یافتن یک نمونه سالم از آن امری غیرممکن به نظر می رسد. اکثر این خودروها توسط مالکان، تیون و شخصی سازی شده اند. مالکان امروزی آن ها هم کسانی هستند که یا عشق و علاقه زیادی به این خودرو دارند یا با اجاره دادن آن در مجالس عروسی و مناسبت های مختلف کسب درآمد می کنند. پژو لیموزین از جمله خودروهایی است که مدت ها از ذهن مردم پاک شده بود و رو به فراموشی می رفت، اما به نظر می رسد با پخش سری ششم سریال پایتخت، شانس دوباره ای به این خودرو داده شده است و هرگز بعید نیست از این پس شاهد رونق گرفتن دوباره بازار پژو پارس لیموزین یا قیمت گذاری های عجیب بر روی آن باشیم.

مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

سپهر عظیمیپایگاه خبری اسب بخار

اَی خدااااا

اطلاعات ارائه شده اشکال دارد، اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران در سال ۱۳۷۶ برگزار شد و خودروها از همان سال تولید شد. تا جایی هم که من در خاطر دارم با افتخار اعلام می کردند ساخت ایران است و خط تولیدش را نشان میدادند

جنجالش چی بود مثلا؟…

پسرخاله. مواد های کاووس

ولی نکته منفی سریر ارتفاع ماشینه قشنگ تو دست انداز های خیابان ها گیر میکنه عکسشم دارم بخواید میفرستم البته عکس سریر اسچرت و یکم تیون شده

اگر دنا پلاس هم یک نسخه خاص و تشریفاتی داشت قطعا موفق می بود .با افزایش طول ماشین و درهای عقب بزرگتر نسبت به نسخه عادی به همراه آپشن های لوکس و وجود موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک بی نظیر میشد.

کاش ظاهر بیرونی و درونی سریر رو به دنا معمولی تغییر بدن و با موتور توربو و سیستم ضدواژگونی تولید کنند!
این طرح دو سال پیش به ذهن من رسید و سفارش ساخت رندرش را دادم!
اگر گروه اسب بخار بخواهد میتوانم رندر ها را بفرستم!
حداقل بعنوان تاکسی ملی میتوان استفاده کرد!

مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

مشاغل و خدمات محبوب ایرانی


نشونه بزرگترین بانک اطلاعات مشاغل ایران

۱۰ لیموزین گران دنیا+تصاویر

هم از نظر قد و قوار و ابعاد بی‌رقیب هستند و هم از نظر قیمت و کیفیت. لیموزین‌ها همان خودروهای کشتی‌شکلی هستند که افراد مشهور و متمول را حمل و نقل می‌کنند. در میان انبوهی از مدل‌ها، این ۱۰ مدل یک چیز دیگر محسوب می‌شوند.

مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

همیشه خودروی خاصی بوده‌‌ و مشتریان خاصی هم داشته‌ است. طی تاریخ ۱۱۲ ساله‌اش (از ۱۹۰۲ تا کنون) همین‌طور بوده است.

گفته می‌شود فرانسوی‌ها اولین لیموزین دنیا را ساخته‌اند. در حقیقت اصطلاح Limousine در قرن گذشته به کالسکه‌های سایز بزرگی اتلاق می‌شد که اغلب از سوی اشراف و اعیان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این خودروها که اکنون به صورت خلاصه شده، «لیمو» نیز نام‌گذاری می‌شوند، این روزها مشتریان ویژه‌ای دارند.

شما هرچقدر هم که پولدا‌ر باشید پشت فرمان چنین خودرویی قرار نمی‌گیرید. آن را به دست راننده استخدامی خود می‌سپارید.

گفته می‌شود صنعت لیموزین‌سازی سالانه ۴ میلیارد دلار درآمد دارد. با تیراژ تولید ۴ هزار دستگاه نزدیک به ۴۲ هزار نفر را نیز مشغول به کار کرده است. در ادامه شما را با گران‌ترین نسخه‌های این خودروهای گران آشنا ‌می‌کنیم.

برای اشراف چین

گریت‌وال Hover Pi

قیمت: ۳۳ هزار و ۷۵۰ دلار

فکرش را هم نمی‌کردید که چینی‌ها هم در دنیای لیموزین‌وارد شده باشند؟ شرکت گریت‌وال این خودروی ۶.۷ متری را بر پایه شاسی‌بلند هاوال H3 ساخته است. بد نیست بدانید اولین نسخه تولیدی آن به فیدل کاسترو رهبر کوبا اهدا شد. این خودرو پرفروش‌ترین لیموزین چینی است. خریداران آن از ژاپن، کره، فرانسه، روسیه و حتی ایتالیا درخواست داده‌‌اند. گریت‌وال برای این خودرو از یک پیشرانه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی به قدرت ۱۵۲ اسب‌‌بخار با ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور استفاده کرده است. نسخه شاسی‌بلند این خودرو می‌توانست با جعبه‌دنده ۶ سرعته به سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.‌ آمار نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۶ که ساخت آن آغاز شده،‌ بیش از ۳۰ هزار دستگاه تولید و فروخته شده است.

کت و شلوار آمریکایی

کادیلاک XTS

قیمت: ۴۸ هزار و ۶۳۵ دلار

این خودرو احتمالاً موفق‌ترین لوکس مدرن جنرال‌موتورز و کادیلاک زیرمجموعه‌اش است. چراکه روی پلت‌فرم آن هم مدل سدان ساخته شده است، هم خودروی نعش‌کش و هم این لیموزین. ایکس‌تی‌اس از اولین تولیدات شرکت بود که به سیستم AWD مجهز می‌شد. بهترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای این لیموزین ۳.۶ لیتری V6 با ۴۱۰ اسب‌بخار نیرو و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است. درست مانند یکه لوکس معمولی انبوهی از آپشن‌های اشرافی و لوکس دارد. از تریم چرم و چوب گرفته تا صندلی‌های دست‌دوز و نورهای مخفی LED. کادیلاک فوق مجهز به رینگ‌های زیبای کروم‌رنگ ۱۸ اینچی مخصوص فشار کاری بالا است. وزن نهایی این خودرو ۳.۱ تن برآورد شده است.

استاد لیموسازی

لینکلن MKS

قیمت: ۵۰ هزار دلار

اساساً این شرکت پیش از آنکه یک شرکت سازنده سواری‌های لوکس باشد، در امر لیموزین‌ها متخصص و سرآمد است. نسخه اولیه MKS‌ به عنوان یک سدان اشرافی راهی بازار شد ولی خیلی سریع توسط طراحان تغییر ماهیت داده و به یک لیموزین چند درب بدل شد. این خودرو در حقیقت رقیبی است برای کادیلاک جنرال موتورز که فورد رقیب به عنوان شرکت مادر تدارک دیده است. درون کابین وسیع آن یک سیستم صوتی حرفه‌ای ۶۰۰ وات با ۱۴ اسپیکر تعبیه شده است. فورد برای آن از یک پیشرانه ۳.۷ لیتر شش سیلندر Vشکل به قدرت ۲۷۳ اسب‌بخار با ۳۷۴ نیوتن‌متر استفاده کرده است. این خودروی سنگین‌وزن دارای یک جعبه‌دنده ۶ سرعته فول اتوماتیک است.

فرستاده‌ای از کره

سنگ‌یانگ Chairman W

قیمت: ۱۰۳ هزار دلار

از سال ۲۰۰۸ به این سو قدیمی‌ترین خودروساز کره جنوبی درست در زمانی که می‌خواست وارد بازارهای بزرگ دنیا شود، ویرایش ویژه‌ای از چیرمن را راهی بازار کرد. این خودروی اشرافی با امکانات فوق‌العاده، قوای محرکه قدرتمند و قیمت نه‌چندان بالا از سوی متمولان نوپای دنیا با استقبال روبه‌رو شده است. یکی از بهترین ویژگی‌های این خودرو پیشرانه ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل آن است که توسط مرسدس‌بنز آلمان تولید شده است. هم‌چنین جعبه‌دنده ۷ سرعته اتوماتیک (۷G-Tronic) آن نیز ساخت مهندسین اشتوتگارت است. حتی گفته می‌شود مدل‌های جدیدتر آن مجهز به انتقال قدرت چهار چرخ متحرک (۴Matic) بنزی‌ها مجهز شده است. سانگ‌یانگ ۵.۴ متری فوق می‌تواند ۳۰۲ اسب‌بخار نیرو تولید کند. سرعت نهایی این خودرو ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

ژاپنی دیده نشده

میتسوبیشی Dignity

قیمت: ۱۰۵ هزار دلار

خودروی عجیبی است این لیموزین. شاید عجیب‌ترین ساخته میتسوبیشی. سال ۹۹ میلادی این شرکت فروشگاه‌های بزرگی را برای عرضه محصولات خود تاسیس کرده بود. خودروی فوق در همین مراکز فروش برای تبلیغ قرار داده شده بود. این خودرو بعدها رقیبی شد برای هیوندای سنتنیال، تویوتا سنچوری و نیسان پرزیدنت. سازنده ژاپنی برای این خودرو از یک پیشرانه ۴.۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۲۸۰ اسب‌بخار با ۴۱۲ نیوتن‌متر گشتاور در نظر گرفته شده بود. طول ۵.۳ متری آن با فنربندی قابل قبولی بسیار تحت کنترل درآمده بود. گفته می‌شود وزن نهایی این میتسو ۲.۳ تن بوده است. در دوره‌ای که اوج فروش آن بوده، سفارش ۳۰۰ دستگاه دریافت می‌شد. ویرایش ۲۰۱۲ این خودرو به کلی تبدیل به یک محصول اسپرت لوکس تبدیل شده بود.

مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

برادر ثروتمند جنسیس

هیوندای Centennial

قیمت: ۱۱۳ هزار دلار

بهترین خودروساز کره چند سال پیش لوکس‌ترین محصول خود را جنسیس معرفی کرد. اما مدتی بعد وقتی سنتنیال رونمایی شد همه فهمیدند که این لقب برازنده مدل دیگری است. تقریباً یک سال بعد از رونمایی سدان فوق لوکس این خودرو، ویرایش لیموزین آن روی کار آمد. در حقیقت این خودرو همان مدل طویل‌تر شده قبلی بود. این خودرو ۳۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از آب درآمده بود. هیوندای برای اینکه مشتریان سخت‌گیر آن را راضی نگه دارد،‌ برایش یک پیشرانه ۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل به قدرت ۳۹۵ اسب‌بخار با ۵۰۰ نیوتن‌متر در نظر گرفته است. شاید ابتدا کمی سخت به نظر می‌رسید ولی بعدها با جا افتادن قابلیت‌هایش بزرگانی چون هرمس و RMR‌ سراغ تیونینگ آن رفتند. بد نیست بدانید این خودرو توسط رئیس جمهور کره جنوبی و مقام‌های عالی‌رتبه کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیر پای هالیوودی‌ها

کرایسلر ۳۰۰

قیمت: ۱۴۰ هزار دلار

یک ستاره مطرح موسیقی، یک بازیگر سرشناس و یک ورزشگار معروف در آمریکا اگر بخواهد برای مراسم یک خودرو را انتخاب کند، حتماً از یک لیموزین و حتماً از این کرایسلر بهره می‌گیرد. باور کنید این یک اتاق لوکس در یک هتل ۶ ستاره است. برای آن از یک پیشرانه ۶.۴ لیتری هشت سیلندر Vشکل HEMI استفاده شده است. جعبه‌دنده‌اش هم ۸ سرعته اتوماتیک خواهد بود. درون کابین چند نمایشگر بزرگ ۲۶ اینچی تعبیه شده است. کف‌پوش آن سنگ و سقف آن با چراغ‌های LED رنگارنگ تزئین شده است. امکاناتی چون یخچال و ماساژور هم جای خود را دارد. جالب است بدانید درون فضای داخلی آن می‌توان ۱۰ نفر را به راحتی جا داد.

مهندسی در لباس گارسون‌ها

مرسدس‌بنز Sکلاس

  • عکس خودکشی دختر در شیراز
  • قیمت: ۱۵۴ هزار دلار

    معلوم بود که بالاخره مرسدس جایی در این لیست پیدا خواهد کرد. چه مدلی بهتر از Sکلاس واقعاً‌می‌تواند به عنوان یک لیموزین انتخاب شود؟ این شرکت پرافتخار از سال ۱۹۵۴ به این‌سو توانایی خیره‌کننده خود را در این سطح نشان داده بود. خودروهایی که گاه با نام ابداعی Pullman شناخته می‌شوند. حتی شنیده می‌شود که ویرایش جدیدی از این خودرو نیز تا سال ۲۰۱۵ راهی بازار می‌شود. بهترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای این مرسدس، یک قلب ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل است که به راحتی می‌تواند ۶۲۱ اسب‌بخار نیرو تولید کند. این خودرو بارها از سوی مجلات معتبری هم‌چون موتورترند، کارانددرایور و اتومبیل به عنوان لیموزین برتر انتخاب شده است. دلیلی ندارد درباره کیفیت و آپشن‌های این خودرو نگران باشیم. می‌دانیم که پشت آن برند معتبری چون مرسدس قرار دارد.

    خودروی آقای رئیس جمهور

    کادیلاک One

    قیمت: ۳۰۰ هزار دلار

    احتمالاً‌ جنجالی‌ترین و بحث‌برانگیزترین لیموزین دنیا است. نه به خاطر چهره، قیمت و کیفیتش، بلکه دقیقاً به خاطر افرادی که سوارش می‌شوند. از ابتدای دهه ۳۰ میلادی آمریکا قراردادی که با شرکت جنرال‌موتورز امضا کرده بود که به موجب آن خودروهایی ویژه شخص رئیس‌ جمهور و سران عالی‌ کشور با مشخصات فنی به نسبت محرمانه تولید خواهد شد. این کادیلاک مانند یک تانک زرهی، ایمن است و می‌توان گفت تقریباً در برابر هر تهدیدی از جمله سلاح‌های گرم و راکت‌ها مقاومت می‌کند. درون کابین آن چند کیسه از گروه خونی رئیس جمهور قرار داده شده است. تایرها و حتی آینه‌های این خودرو نیز ضد گلوله ساخته شده‌اند.

    استاد بزرگ

    رولزرویس Phantom

    قیمت: ۳۵۰ هزار دلار

    راستش همه می‌توانستند پیش‌بینی کنند که این رولزرویس مدال طلا را از آن خودش کند. اسطوره زیبایی، وقار و کیفیت در دنیای اشراف‌زاده‌ها و فوق لوکس‌ها اجازه برتری را به هیچ‌کس دیگر نمی‌دهد. سرتاسر این خودرو جزئیاتی دیده می‌شود که نشان از سابقه ۱۰۰ سال رویاسازی این شرکت را دارد. رولزرویس انگلستان که این روزها به عنوان یک زیرمجموعه شرکت ب‌ام‌و آلمان شناخته می‌شود، برای این خودرو از یک پیشرانه ۶۷۵۰ سی‌سی ۱۲ سیلندر Vشکل ۴۵۳ اسب‌بخاری بهره می‌گیرد. استفاده از جعبه‌دنده‌های مدرن ۸ سرعته اتوماتیک ZF برای این غول ۶ متری ۲.۵ تنی نشان از سبک آینده‌نگر آن دارد. چوب‌های استفاده شده در داخل کابین از باغ‌های خصوصی شرکت رولزرویس استخراج می‌شوند.

    مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

    منبع: donyayekhodro.com

    تا به حال به این فکر کرده اید که برای رسیدن به مراسمی خاص ، چگونه باید وارد جمع بشوید که هم شخصیت و هم کلاس خود را حفظ نمایید ؟ چگونه کاری کنید که همگان شما را فردی مهم پنداشته و تمام افراد حاضر در مجلس از حضور شما با خبر بشوند ؟ راه حل تمام این موارد استفاده از یک لیموزین با کلاس و سنتی بوده که هم راحتی و آسایش در آن وجود دارد و هم پرستیژ ( prestige ) خود را حفظ داشته اید .

    هم از نظر قد و قوار و ابعاد بی‌رقیب هستند و هم از نظر قیمت و کیفیت . لیموزین‌ها همان خودروهای کشتی‌ شکلی هستند که افراد مشهور و متمول را حمل و نقل می‌کنند . در میان انبوهی از مدل‌ها ، این 10 مدل یک چیز دیگر محسوب می‌شوند .

    گفته می‌شود فرانسوی‌ها اولین لیموزین دنیا را ساخته‌اند . در حقیقت اصطلاح Limousine در قرن گذشته به کالسکه‌های سایز بزرگی اتلاق می‌شد که اغلب از سوی اشراف و اعیان مورد استفاده قرار می‌گرفت .

    این خودروها که اکنون به صورت خلاصه شده ، لیمو نیز نام‌گذاری می‌شوند ، این روزها مشتریان ویژه‌ای دارند .

    شما هرچقدر هم که پولدا‌ر باشید پشت فرمان چنین خودرویی قرار نمی‌گیرید . آن را به دست راننده استخدامی خود می‌سپارید تا به همه اثبات کنید که چه شخصیت مهمی هستید .

    گفته می‌شود صنعت لیموزین‌سازی سالانه 4 میلیارد دلار درآمد دارد ، با تیراژ تولید 4 هزار دستگاه نزدیک به 42 هزار نفر را نیز مشغول به کار داشته است . در ادامه شما را با گران‌ترین نسخه‌های این خودروهای گران آشنا ‌می‌کنیم .

    منبع: car.ir

    بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.


    پژو ۴۰۶

    پژو پارس یا پژو پرشیا خودرویی محصول ایران خودرو است. این خودرو فیس لیفت (تغییر چهره یافته) پژو ۴۰۵ است که در طرح ظاهری آن از بدنه پژو ۴۰۶[۱] و پژو ۶۰۵ الهام گرفته شده‌است. این خودرو در زمان خودش به عنوان یک انقلاب در فیس لیفت های ایرانی شناخته میشود. خودرو پژو پارس با درابتدا با نام «پژو پرشیا» به بازار عرضه شد؛این خودرو در کشور سنگاپور به نام پژو ایکس۹ (به انگلیسی: X9) شناخته میشود. ولی چندی بعد ایران خودرو که قصد صادرات پارس به بازار عربستان را داشت، به دلیل عدم وجود حرف «پ» در زبان عربی و همچنین حساسیت اعراب به اسم «پرشیا» نام خودرو را به «پژو سفیر» تغییر داد. اما پس از اینکه این خودرو نتوانست مجوز صادرات به بازار عربستان را پاس کند، نامش به «پژو پارس» تغییر یافت. پژو پارس تاکنون در انواع پارس سال با موتور XU7 L3، پارس ئی‌ال‌ایکس با موتور ۱۶ سوپاپ XU7 L4، پارس ئی‌ال‌ایکس با موتور XUM ۱۹۰۵ سی‌سی و پارس ال‌ایکس با موتور TU5 تولید و عرضه میشود.[۲]خیلی از مردم به دلیل روان نبودن نام پارس به این خودرو پرشیا میگوند. در خرداد 99 بود که پس از متوقف شدن خط تولید پژو 405 مدیر ایران خودرو پژو پارس را به عنوان جایگزین 405 اعلام کرد.

    پیشرانهٔ موتور پژو پارس معمولی همان XU7JP پژو-سیتروئن است که در اروپا LFZ و در ایران ال۳ (به انگلیسی: L3) خوانده می‌شود. ال۳ یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی (به انگلیسی: naturally-aspirated (به اختصار N/A)) و سوخت رسانی تزریقی (به انگلیسی: fuel injection) است که دارای میل سوپاپ تکی از بالا (به انگلیسی: SOHC) و ۸ سوپاپ و حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن/متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است.[۳] این پیشرانه توسط یک رایانهٔ ساژم مدل اس‌ال۹۶ (به انگلیسی: SAGEM SL96) (در مدل‌های قدیمی) کاربری و هدایت می‌شود. این پیشرانه پیش از پارس، سمند و ۴۰۵ توسط پژو-سیتروئن در پژو ۳۰۶ ۱٫۸آی ۸ سوپاپ، سیتروئن زانتیا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ (که در ایران عرضه نشد) و سیتروئن سارا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ بکار برده شده بود. این پیشرانه به همراه مبدل کاتالیزور اصلی دارای سطح استاندارد یورو۲ (به لاتین: Euro II) است.[۴] از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دهه ۹۰ میلادی که البته با وجود گذشت ۲۰ سال همچنان زیبا بنظر می‌رسد، موتور قدیمی با مصرف بالا و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالا است. اطلاعات فنی این خوردرو: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن/متر.[۳]

    شباهت عینی فضای داخلی پارس با پژو ۴۰۵ می‌تواند یک امتیاز منفی برای این خودرو باشد به طوری که داشبورد در داخل کابین تقریباً همان در پژو ۴۰۵ است البته با کمی تغییرات. گاهی اوقات نمی‌توان تفاوت چند میلیون تومانی این خودرو را با پژو ۴۰۵ درک کرد ولی به هرحال راحتی بیشتر صندلی‌ها، فرمان پذیری برتر کلیدهای روی فرمان سیستم تهویه هوای اتوماتیک، طراحی مناسب غربیلک فرمان، عملکرد بهتر جعبه دنده و کلاچ از جمله چهره خودرو تغییراتی هستند که این برتری نسبی را برای این خودرو فراهم کرده‌است.[۵]

    پس از تولید سال‌ها پژو پارس با داشبورد قدیم و امکانات پایین شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت که تغییراتی در داشبورد و داخل آن دهد که در این مدل امکاناتی چون تعبیه ۲ کیسه هوا، سیستم صوتی پیشرفته با بلو توث و USB و AUX,دریچه کولر برای سر نشینان عقب، کولر اتوماتیک، سنسور دنده عقب و… که در مدل‌های ال‌ایکس و ئی‌ال‌ایکس دارای تنظیم برقی پشتی صندلی و بعضی تیپ‌ها غربیلک فرمان چرمی را نیز دارا می‌باشد. این مدل از سال ۱۳۹۳ شروع به تولید شده‌است که از سری داشبورد قدیم یک دوره تولید شده و سپس قطع تولید شد.

    مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

    این مدل از پارس از سال ۱۳۹۰ با موتور TU5 تولید می‌شود و مصرف سوخت آن در داخل شهر هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ و در خارج شهر ۶ لیتر می‌باشد. این مدل در دو نوع جعبه دنده اتوماتیک و دستی بر روی پژو پارس تولید می‌شد که گیربکس اتوماتیک آن از سال ۹۲ قطع شد ولی گیربکس دستی آن هنوز هم تولید می‌شود. در این خودرو همچون ئی‌ال‌ایکس از رینگ‌های آلومینیومی استفاده شده و دارای ترمزهای دیسکی در هر ۴ چرخ به همراه ترمز ای‌بی‌اس و EBD است. استفاده از این موتور باعث بهبود مصرف سوخت این خودرو شده‌است. این خودرو با دو کلاس ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۵ در ایران خودرو به تولید می‌رسد. حداکثر سرعت این مدل از پارس طبق اعلام شرکت سازنده ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

    این نمونه که به اندازهٔ ئی‌ال‌ایکس مجهز و آراسته نیست، تنها یک پارس بهبودیافته در زمینه‌های پیشرانه و ترمز عقب است. ۱۶ سوپاپ از پیشرانهٔ پرقدرت‌تر ۱۶ سوپاپه و ترمزهای دیسکی در عقب سود می‌برد، اما ای‌بی‌اس حتی به‌صورت اختیاری هم توسط ایران خودرو ارائه نمی‌شد. تولید ۱۶ سوپاپ تنها در سال ۱۳۸۲ صورت پذیرفت و بلافاصله با ئی‌ال‌ایکس جایگزین شد. بسیاری از منتقدان صنعت خودروی ایران بر این باورند که تولید و عرضهٔ نمونهٔ ۱۶ سوپاپ، یک پژوهش موردی تشنگی بازار ایران برای نمونهٔ مجهزتر و پرقدرت‌تری از پارس بوده‌است. این خودرو بواسطهٔ وزن کمتر نسبت به زانتیا و ئی‌ال‌ایکس از شتاب بهتری برخوردار است و به دلیل سادگی قطعات استهلاک کمتری دارد.[۸]

    بعنوان بهبودی نسبت به پارس، پارس ۱۶ سوپاپ از ترمزهای دیسکی توپُر در عقب سود می‌برد، اما بر خلاف ئی‌ال‌ایکس دارای ای‌بی‌اس و ئی‌بی‌دی نیست. ۱۶ سوپاپ از همان تقویت کنندهٔ خلأ (به انگلیسی: vacuum booster)، سیلندر اصلی، توزیع کننده و خطوط هیدرولیک پارس معمولی استفاده می‌کند.[۹]

    شتاب و سرعت مؤثر بهبود یافتهٔ پارس ۱۶ سوپاپ که بواسطهٔ حضور پیشرانهٔ ال۴ بدست آمده بود، توجه مقامات دولتی ایران که همواره به‌دنبال خودروهای خدمت ارزان اما پرتوان هستند را به خود جلب کرد. حجم زیادی از تولید پارس‌های ۱۶ سوپاپ تحویل ادارات دولتی، مجلس و قضات دادگستری شد و همچنین بعنوان خودروی بدرقه (به انگلیسی: escort) تشریفات دولت ایران نیز بکار می‌رود.[نیازمند منبع]

    پارس ۱۶ سوپاپ هیچ تفاوت ظاهری با پارس معمولی ندارد. تنها در صورتی که از پشت و از زاویهٔ کمی پایین‌تر به قسمت داخلی چرخ‌های عقب آن نگاه کنید، با کمی دقت می‌توانید شلنگ ترمز هیدرولیک هر طرف که به‌صورت خمیده و آویزان از اکسل به سمت قسمت زیرین پیستون ترمز دیسکی همان طرف رفته را مشاهده کنید. بجای این شلنگ، یک لولهٔ نازک در پارس معمولی (مانند ۴۰۵) به‌طور مستقیم و از بالا وارد محفظهٔ ترمز کاسه‌ای می‌شود که در نگاه به پشت خودرو نمایی ندارد. این سریع‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای تفکیک پارس ۱۶ سوپاپ از پارس معمولی بدون نیاز به بازکردن در موتور است.[نیازمند منبع]

    در مقایسه با پارس، امکانات اضافی پارس ئی‌ال‌ایکس شامل صفحهٔ ادوات هوشمند با امکانات مختلف از جمله سنجش مصرف سوخت لحظه‌ای و کلی، تلمتیکس فارسی چند منظوره، دزدگیر، حسگرهای کمک به پارک، صندلی‌های برقی ورزشی ریکارو بهمراه گرم‌کن و سردکن، داشبورد طرح چوب، آفتاب گیر چراغ‌دار سرنشین، پیشرانهٔ پر قدرت‌تر ۱۶ سوپاپه، ترمزهای دیسکی در هر ۴ چرخ بهمراه ای‌بی‌اس و ئی‌بی‌دی و بالاخره رینگ‌های آلومینیومی است.[۱۰] پارس ئی‌ال‌ایکس در ابتدای تولید با نام پارس اِگزک (به انگلیسی: Exec) که مختصر executive بمعنی خودروی مدیران است به بازار عرضه شد، اما به سرعت به ئی‌ال‌ایکس تغییر نام یافت. حرف ئی (به انگلیسی: E) در ابتدای نام ئی‌ال‌ایکس کماکان اشاره به گروه خودروهای تجملی مدیران (به انگلیسی: executive sedans) دارد.[نیازمند منبع]

    پیشرانهٔ عاریه‌ای ئی‌ال‌اکس همان XU7JP4 پژو-سیتروئن است که در اروپا LFY و در ایران ال۴ (به انگلیسی: L4) خوانده می‌شود. ال۴ یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی (به انگلیسی: naturally-aspirated (به اختصار N/A)) و سوخت رسانی تزریقی چند نقطه‌ای (به انگلیسی: multi-point fuel injection(به اختصار MPFI)) است که دارای میل سوپاپ دوتایی از بالا (به انگلیسی: DOHC) و ۱۶ سوپاپ با تنظیم خودکار هیدرولیکی و حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن. متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه توسط یک رایانهٔ بُش از خانوادهٔ مُترُنیک به مدل ام‌پی ۷٫۳ (به انگلیسی: Bosch Motronic MP 7.3) کاربری و هدایت می‌شود. این پیشرانه پیش از ئی‌ال‌ایکس توسط پژو-سیتروئن در پژو ۴۰۶ ال‌ایکس ۱٫۸آی، سیتروئن زانتیا اس‌ایکس ۱٫۸آی ۱۶ سوپاپ (مشابه زانتیا ۱۸۰۰ ارائه شده توسط سایپا) و سیتروئن سارا وی‌تی‌اس ۱٫۸آی ۱۶ سوپاپ بکار برده شده بود. این پیشرانه بهمراه مبدل کاتالیزوی اصلی دارای سطح استاندارد یورو۳ (به لاتین: Euro III) است.[۱۱]

    ترمز مجهز به ای‌بی‌اس و ئی‌بی‌دی (به انگلیسی: ABS/EBD) ئی‌ال‌ایکس از نوع دو مدارهٔ فرمان‌یار (به انگلیسی: servo-assisted dual-circuit) و هدایت شده توسط رایانه است که با شمارهٔ مدل ام‌کی۲۰-ئی (به انگلیسی: MK20-E) توسط تکلان توس تحت امتیاز و نظارت کنتیننتال تِوس (به آلمانی: Continental Teves AG) تولید می‌شود.[۱۲]گشتایش هر ۴ چرخ توسط حسگرهای الغایی-مغناطیسی دورشمار در مرکز چرخ‌ها به‌صورت قیاسی اندازه‌گیری شده و پس از رقمی‌شدن (به انگلیسی: digitize) در رایانهٔ ای‌بی‌اس/ئی‌بی‌دی بررسی می‌شوند. این سامانه به دیسک‌های پره‌دار هوا-خنک در جلو و دیسک‌های توپُر در عقب جفت شده‌است. کلیپرها توسط تکلان توس، لوکاس و گِرلینگ تولید می‌شوند.[۱۳]

    چون ئی‌ال‌ایکس دارای تایرهایی هم اندازهٔ سیتروئن زانتیا[۱۴] است (‎185/65R15) که قطر آن ۶۲٫۱۲ سانتی‌متر (۲۴٫۴۶ اینچ)[۱۵] است، بالاتر می‌ایستد. قاب پشتی آینه بغل‌های ئی‌ال‌ایکس دارای قسمت رنگی در بالا هستند، در حالی که پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ پشت آینهٔ کاملاً رنگی دارند. ئی‌ال‌اکس آنتن رادیویی کوتاه‌تری دارد. چراغ سوم ترمز عقب ئی‌ال‌ایکس در بالای شیشه قرار گرفته و از نوع آرایهٔ ال‌ئی‌دی است، در حالی که در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ این چراغ در پایین شیشه و از نوع لامپی است. چهار حسگر کمک به پارک (که بگونهٔ ناشیانه‌ای بزرگ و برجسته طراحی شده‌اند) روی سپر عقب مشخص هستند. دیسک‌های ترمز عقب ئی‌ال‌ایکس از لابلای پره‌های رینگ آلومینیومی آن خودنمایی می‌کنند. ردیف بالایی چراغ‌های عقب در ئی‌ال‌اکس‌های تیره رنگ با سایهٔ تیره و در ئی‌ال‌ایکس‌های با رنگ بدنهٔ روشن نیمه شفاف هستند، درحالیکه این قسمت در پارس معمولی و پارس ۱۶ سوپاپ صورتی رنگ می‌باشد.[نیازمند منبع]

    رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی اسپید لاین تورینی (۲۱۲۰) ئی‌ال‌ایکس

    صفحهٔ ادوات ئی‌ال‌ایکس

    تلمتیکس فارسی ئی‌ال‌ایکس

    صندلی برقی ریکارو ئی‌ال‌ایکس

    قطعات مومو نصب شده در یک پژو پارس ئی‌ال‌ایکس مدل ۱۳۸۳

    تولید این مدل در سال ۱۳۹۳ و پس از توقف تولید مدل ال۴ (معروف به موتور زانتیا) آغاز گردید.[۱۶]موتور این خودرو در واقع یک نمونه ارتقا یافته از موتور XU7 بود که حجم آن به ۱۹۰۵ لیتر افزایش یافته بود و نسبت به ئی‌ال‌ایکس ال۴ از شتاب بدتری بهره‌مند است و مصرف آن نیز بیش تر شده بود.[۱۷]درحالی که در تمامی فاکتورهای فوق نسبت به موتور ال۳ برتری داشت.[۱۸]با وجود حجم ۱۹۰۵ سی‌سی موتور، از این مدل در نزد ایران خودرو ئی‌ال‌ایکس ۲۰۰۰ نامبرده می‌شود.[۱۶]داشبورد این مدل همان مدل مورد استفاده در مدل‌های سال و ال‌ایکس است. با توجه به عرضه مدل ال‌ایکس با قدرت موتور یکسان و مصرف سوخت و قیمت کمتر، بیشتر مشتریان پارس XUM ناوگان‌های دولتی بودند.[نیازمند منبع]تولید XUM تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشت.[۱۹]

    نکته حائز اهمیت که باید به آن اشاره نمود قیمت خودرو می‌باشد. بر اساس تعرفه‌های گمرکی جمهوری اسلامی ایران قیمت تمام شده نوع وارداتی این خودرو معادل ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال است که شرکت خودروسازان جنوب با بومی کردن تکنولوژی تولید این خودرو قیمت آن را به کمتر از یک سوم کاهش داده است.این خودرو VIP پنج ستاره که توسط تیم فنی شرکت خودروسازان جنوب طراحی و تولید شده.از نوع SUV با سیستم Stretch Limousine است و حدود 8.5 متر طول ، 2 متر عرض و 4 تن وزن دارد. این لیموزین دارای پنج در شامل 2 در جلو، 2 در عقب و يک در صندوق با دومحور، شيشه های جلو و جانبی از نوع سخت شده دودی با باند مشکی دور و شيشه عقب از نوع سخت شده دودی با گرمکن است و نوع سپر جلو و عقب پلاستيک ABS با فوم EPP می‌باشد. کابين راننده شامل 2 عدد صندلی از جنس فوم طبی و روکش چرم طبيعی با کنترل الکتريکی هشت حالته، جنس داشبورد ABS با روکش چرم و با آفتابگيرهای مخمل با طرح آينه دار و نوع کمربند ايمنی جلو Point 3 با زاويه عملکرد 10 درجه است. در قسمت VIP نوع پوشش کف Felt و Carpet با 8 عدد کمربند ايمنی و صندلی هايی از جنس فوم طبی با روکش چرم طبيعی می‌باشد. سيستم ترمز جلو و عقب ديسکی و ترمزدستي آن مکانيزم کنترل کابلی است. مولد سيستم سرمايش کمپرسور و نحوه انتقال نيرو به وسيله تسمه و در قسمت جلو سمت راست پايين موتور با توان خنک کنندگی 4kW است و نوع مولد گرمايش آب رادياتور با نيروی هوادهی فن بخاری در قسمت زيرپا، اطراف و وسط داشبورد قرار دارد. نوع مولد سيستم گرمايشی قسمت VIP الکتريکی به‌صورت فن روبروی مبل VIP در قسمت تحتانی بار قرار گرفته است. اين خودرو داراي 2 عدد باک با ظرفيت ( 110 = 60 + 50 ) ليتر و سيستم آن انژکتوری با کنترل الکتريکی است که در زير خودرو در قسمت عقب قرار دارد . سيستم خنک کننده موتور با 2 عدد فن از نوع سربسته مجهز به مخزن پلاستيکی با رادياتوری به حجم 6 ليتر و حداکثر توان 250W و دمای عملکرد ترموستات 88 درجه سانتيگراد می باشد.جعبه دنده خودرو ، 5 دنده تيپ ترونيک با عملکرد و دنده کمک مکانيکی و برقی است. حداکثر سرعت اين ليموزين 120 کيلومتر با حداقل شعاع گردش 6.11 متر و مصرف سوخت 20 ليتر در 100 کیلومتر در نظر گرفته شده است. قیمت وارداتی این خودرو با توجه به تعرفه ها و قوانین گمرکی کشور در حدود 500.000.000 تومان است که با تولید و عرضه آن در داخل کشور ، قیمتی در حدود 150.000.000 تومان خواهد داشت. شرکت خودروسازان جنوب نماینده انحصاری شرکت The one Auto است که با داشتن دو شعبه در کشورهای امريکا و امارات متحده عربی فعاليت خود را از سال 1990 ميلادی در زمينه طراحی و توليد خودروهای خاص و دست ساز شروع نموده که در طول دو دهه فعاليت در طراحی و ساخت انواع خودروهای ضد‌گلوله ، ليموزين ، کانسپت و … همچنين همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان ، نامی معتبر را برای خود در عرضه بين الملل مهيا نموده است.

     

    مشخصات فنی پژو پارس لیموزین

    مشخصات فنی پژو پارس لیموزین
    مشخصات فنی پژو پارس لیموزین
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *