گیاه شناسی کرچک

دوره مقدماتی php
گیاه شناسی کرچک
گیاه شناسی کرچک

کرچک[۱] (نام علمی: Ricinus communis) نام یک گونه از تیره فرفیونیان است. از این گیاه روغن کرچک به‌دست می‌آید.
روغن این گیاه باعث از بین رفتن خال نیز میشود

تیرهٔ فرفیون، تیره شیرسک یا شیرشیرکان (Euphorbiaceae) یکی از تیره‌های بزرگ از گیاهان گلدار است.

این تیره ۳۰۰ سرده و حدود ۷۵۰۰ گونه دارد. بیشتر گونه‌ها علفی هستند، ولی برخی از گونه‌های درختی یا درختچه‌ای به ویژه در نواحی استوایی وجود دارند. برخی از گونه‌ها نیز گوشتی بوده و مانند کاکتوس هستند.
برگها متناوب، به ندرت متقابل، و دارای گوشوارک هستند. برگها بیشتر ساده‌اند؛ ولی اگر مرکب باشند همیشه پنجه‌ای هستند و هیچگاه شانه‌ای نیستند. گوشوارکها ممکن است به شکل مو، خار، یا غده ترشحی کاهش یافته باشند یا در برخی گونه‌های گوشتی به کلی از بین رفته باشند.

گیاهانی درختی یا علفی یا درختچه ای یا بالارونده؛ صمغ آور یا بی صمغ و فاقد شیره رنگی یا به ندرت دارای شیره رنگی. برگ‌ها به خوبی توسعه یافته یا بسیار تقلیل یافته. گیاهانی آبدار یا غیرآبدار. مستقل یا بالارونده. خشکی پسند یا شورپسند. برگ‌ها در اندازه‌های بسیار کوچک تا بزرگ؛ متناوب یا متقابل یا مارپیچی یا دوردیفه؛ علفی یا چرمی یا گوشتی یا تغییر یافته به خار؛ دمبرگ دار تا بی دمبرگ؛ غیرپوششی؛ ساده یا مرکب؛ برگ‌های ساده به‌صورت پنجه ای. پهنک برگ یکپارچه؛ دارای رگبرگ‌های پرمانند یا پنجه ای. برگ‌ها گوشوارک دار. گوشوارک‌ها برگ مانند یا فلس مانند یا پوشیده از خارهای زیاد؛ زوداُفت یا پایا.

برخی گونه‌های تیره فرفیون اهمیت اقتصادی فراوانی دارند. از جمله می‌توان به درخت کائوچو و کرچک اشاره کرد.

مظفریان، ولی‌الله، فرهنگ نام‌های گیاهان ایران: لاتینی، انگلیسی، فارسی تهران: فرهنگ معاصر ۱۳۷۵، ص۲۲۳.

دوره مقدماتی php

درمتن.

مالپیگی‌سانان (Malpighiales) یکی از راسته‌های گیاهان است.

مالپیگی‌سانان راسته‌ای از دولپه‌ای‌ها است با گونه‌های فراوان و متنوع که تیره مهم و بزرگ فرفیونیان را نیز شامل می‌شود.

Putranjivaceae

Lophopyxidaceae

گیاه شناسی کرچک

Irvingiaceae

Centroplacaceae

Caryocaraceae

Pandaceae

Ixonanthaceae

Humiriaceae

کتانیان

Elatinaceae

Malpighiaceae

Ctenolophonaceae

Erythroxylaceae

چندلیان

Balanopaceae

Trigoniaceae

Dichapetalaceae

Euphroniaceae

کریزوبالاناسه

چشم‌کبوتریان

درخت عروس دریایی

Quiinaceae

Bonnetiaceae

کلازیاسه

Calophyllaceae

گل‌راعیان

Podostemaceae

گیاه شناسی کرچک

Picrodendraceae

Phyllanthaceae

Peraceae

رافلزیائیان

فرفیونیان

Achariaceae

Goupiaceae

بنفشگان

Malesherbiaceae

Turneraceae

  • عکس قدیمی کعبه
  • گل‌ساعتیان

    Lacistemataceae

    Samydaceae

    Scyphostegiaceae

    بیدیان



    کانال تلگرام

    ارسال به تلگرام

    خانه

    فروشگاه

    منوی سایت

    گیاه شناسی کرچک

    موضوعات

    شنبه

    ویژه ها:

    کرچک یکی از گیاهان دارویی است که سابقه ی استفاده از آن توسط انسان به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بر میگردد. کلمه Ricinus بر گرفته از یک اصطلاح لاتین به معنای “کنه سگی” می باشد. علت این نامگذاری شباهتی بود که لینائوس میان دانه این گیاه و کنه هایی که معمولاً در سگها دیده می شود، مشاهده کرد.

     

    .Castor oil plant.

    مقدمه و گیاهشناسیکرچک یکی از گیاهان دارویی است که سابقه ی استفاده از آن توسط انسان به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بر میگردد. کلمه Ricinus بر گرفته از یک اصطلاح لاتین به معنای “کنه سگی” می باشد. علت این نامگذاری شباهتی بود که لینائوس میان دانه این گیاه و کنه هایی که معمولاً در سگها دیده می شود، مشاهده کرد. یهودیان گیاه کرچک و دانه آن را به نام کیکایون می شناسند. این نام نشان دهنده آن است که این گیاه احتمالاً گیاهی است که خداوند آن را رویاند تا بر سر حضرت یونس (ع) که در خارج شهر نینوا نشسته بود سایه افکنده شود.کرچک گیاهی است یک یا چندساله (در مناطق سردسیر بصورت یکساله است) که متعلق به خانواده فرفیون می باشد. برگ ها در کرچک بسیار بزرگ بوده و معمولاً به رنگهای سبز و ارغوانی هستند و از ۵ تا ۱۱ لوب تشکیل شده اند. ساقه در کرچک، گرد، بدون کرک و معمولاً سبز مایل به زرد می باشد و از یک لایه مومی مایل به خاکستری پوشیده شده است که در مزرعه به ساقه ها رنگی مایل به آبی می بخشد. ریشه ی این گیاه طویل و کاملاً توسعه یافته است. گل آذین به صورت یک خوشه هرمی شکل است که در انتهای شاخه های اصلی و جانبی بوجود می آید. کرچک ها گیاهانی یک پایه بوده و روی گل آذین خوشه، گلهای نر در قسمت پایین و گلهای ماده در قسمت بالاتر قرار می گیرند که نسبت بین گلهای نر و ماده با توجه به رقم و آب و هوا متفاوت می باشد. میوه کرچک به صورت کپسول کروی و خاردار می باشد که در هنگاه رسیدن سخت و شکننده می شود. هر کپسول محتوی سه دانه می باشد. دانه ها به شکل بیضوی پهن و دارای پوسته براقی می باشند که درون آنها یک مغز سفید بسیار روغنی قرار دارد. رنگ بذرها در انواع مختلف متفاوت بوده و به رنگهای سفید، قهوه ای، نخودی، سیاه و قرمز مشاهده می شوند. این رنگ ها به صورت خال هایی بر روی پوست بذر به چشم می خورند که بسیار زیبا هستند.

    نیازهای اکولوژیکی و پراکنش جغرافیاییبررسی ها نشان می دهد که کرچک بومی آفریقای شمالی و به احتمال زیاد کشور اتیوپی می باشد. یخبندان عاملی است که دوره رشد و نمو آن را محدود می کند. کرچک یک گیاه روز بلند است اما با روزهای نسبتاً کوتاه که طی آن میزان کاهش عملکرد کمتر است نیز سازگار است. کرچک تقریباً در همه نوع خاک به جز خاک های سنگین رسی رشد کرده و محصول می دهد. خاکهای بسیار حاصلخیز، سبب رشد بیش از حد شده و زمان لازم برای رشد و دوره گلدهی را بسیار طولانی می کند. این گیاه بطور خودرو در بخش های مرکزی و جنوبی کشورمان دیده می شود. کشورهای هند و برزیل دارای جمعیت های فراوانی از این گیاه هستند.

    کاشت، داشت و برداشتتکثیر این گیاه بوسیله ی بذر صورت می گیرد. در پاییز خاک به عمق ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر شخم زده شده و کودهای دامی و شیمیایی مورد نیاز به خاک اضافه می شود. پس از دیسک زدن زمین، بذور کرچک از اواسط اسفند تا اواخر فروردین که خطر سرما از بین رفته است در زمین اصلی کاشته می شود. برای کاشت کرچک فاصله بین ردیفها  ۹۰ الی ۱۲۰ سانتیمتر و فاصله بوته ها روی ردیف ۴۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. در کرچک های یکساله و پاکوتاه فاصله ردیفها ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. عمق کاشت با توجه به خاک محل کاشت ۵/۲ تا ۵ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. میزان بذر مصرفی برای هر هکتار ۱۵ الی ۳۰ کیلوگرم می باشد.

    مقدار نیاز آبی در کرچک به رقم، مرحله رشدی، زمان آبیاری و شرایط اقلیمی بستگی دارد. کرچک پابلند در برابر خشکی مقاوم است و با بارندگی بسیار کم، بذر تولید می کند اما هیبریدهای پاکوتاه یا یکساله برای تولید حداکثر محصول نیاز به رطوبت کافی دارند.

    سخت ترین مرحله زراعت کرچک، برداشت و پوست کردن آن است. اما امروزه توسعه ماشینهای مناسب و پرورش یا گزینش ارقام سازگار با کشتهای وسیع، بیشتر مشکلات را حل کرده است. برداشت بذرها در زمانی است که میوه ها کاملا خشک شده اند. برداشت دیرهنگام به دلیل ریزش بذور در اثر باز شدن میوه ها سبب ضرر اقتصادی خواهد شد. عمکرد بذر یک تا دو تن در هکتار می باشد.

    مواد موثره و فرآوریمهمترین ماده تشکیل دهنده بذر، روغن است که در واریته های تجارتی معمولاً بین ۴۰ تا ۶۰ درصد می باشد. مهمترین اسید چرب روغن کرچک، اسید ریسینولیک است که یک اسید چرب هیدروکسی غیر اشباع می باشد. سایر اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک شامل لینولنیک اسید، لینولئیک اسید، اولئیک اسید، استئاریک اسید، دی هیدروکسی استئاریک اسید، اسید پالمتیک و ایکوزانوئیک اسید می باشد.گیاه شناسی کرچک

    پس از آنکه روغن از دانه های کرچک استخراج شد به باقیمانده آن پوماسه کرچک گفته می شود که حاوی ۳۶% پروتئین است که سالیانه حدود ۱۵۰۰۰۰ تن پروتئین از این طریق به دست می آید. از آن جایی که میزان روغن دانه های کرچک بالا است پس معمول ترین روش برای استخراج روغن آن پرس سرد می باشد.

    خواص درمانی و کاربردها

    روغن کرچک حاصل از آن به عنوان با ارزش ترین مواد مسهل و ملین و ضد گرگرفتگی در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که برای کودکان و سالخوردگان مفید می باشد. روغن کرچک در صنایع داروسازی، آرایشی، بهداشتی و سوخت های بیودیزل در بیشتر کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین گزارش شده است که روغن کرچک به عنوان عامل استفراغ و حالت تهوع در افرادی که دچار مسمومیت های شیمیایی شده اند استفاده می شود.

  • عکس بازار گل وگیاه اصفهان
  •  

    از دوست گرامی ام جناب آقای مهندس ابوالفضل علیرضالو بابت ارسال این مطلب صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی می توانید از طریق پست الکترونیک a.alirezalu@gmail.com  با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

    منبع: علیرضالو، ابوالفضل. ۱۳۸۸. اثر اقلیم بر خصوصیات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و فیتوشیمیایی گیاه دارویی کرچک. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی، ادویه ای و نوشابه ای. دانشگاه تربیت مدرس تهران. استاد راهنما: مرحوم دکتر رضا امیدبیگی – استاد مشاور: دکتر قاسم کریم زاده.

     

     

     

    

    پزشک همیشه همراه شماست !

    اگر در مورد درمان با کرچک سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

    مشخصات گیاه شناسی : گیاهی است با برگ های پنجه ای شکل بزرگ که واجد 5 الی 11 لوب عمیق دندانه دار می باشند. این گیاه در مناطق گرمسیری درختچه مانند بوده ولی در مناطق معتدل گیاهی کوچک و یک ساله است. میوه گیاه کپسول است محتوی 3 دانه درشت که حاوی روغن فراوان می باشند. قسمت مورد استفاده : دانه گیاه اصلی ترین قسمت واجد خاصیت دارویی می باشد. لازم به ذکر است که خواص درمانی دانه به واسطه وجود روغن ها است.

    سلام ،دکتر پریناز زارع پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .گیاه شناسی کرچک

    مصرف روغن کرچک وبخصوص دانه های آن باید زیر نظرپزشک انجام گیرد.

    مغز دانه کرچک مسهل قوی پاک کننده عروق ومقوی اعصاب است و برای سردرد،لقوه،رعشه وبیماریهای ناشی ازسردی،تنگی نفس،سرفه های سرد،رفع دردهای پشت،مثانه واستسقاء بسیارمفیداست وقاعده آور است.ودرعین حال خوردن روغن کرچک اشتها راازبین می بردوممکن است موجب آشفتگی ودرهم ریختگی حال عمومی شود.تهوع آوراست وبرای اصلاح آن می توان آن رابا نعنا،کتیرا ومصطکی خورد.مغزدانه کرچک سمّی است.ازبرگهاای کرچک اغلب دراستعمال خارجی استفاده می شود.برگهای گرم کرده ککرچک را برای تسکین دردنقرس روی عضودردناک می گذارند.همچنین برای تسکین درد روماتیسم،معالجه وتحلیل ورم،سردرد،زخمهای کهنه وتسکین دردهای پهلوکه نفس کشیدن رادشوار می سازد استفاده می شود.جوشانده برگهای کرچک رابعنوان ضدسرفه ونرم کننده سینه می خورند خیلی موثراست.ازشیره برگهای آن برای رفع سنگینی گوش وکری که دراثرسرما ایجادشده باشد استفاده می کنند.وبرای رفع سفتی مفاصل به عضو می مالند.همچنین برای التیام عفونت چرکی نرم بند دور انگشت دست وپا که ویتلا گفته می شود،می مالند.درآمریکا ازروغن کرچک مخلوط با ید(Iodine) ووازلین(Vaseline)برای سرطان بکار می برندوهمچنین روغن کرچک را برای معالجه بیماریهای پوستی انگلی تجویز می شود.مقدارخوراک ازروغن کرچک15-45گرم بسته به وضع بدن وسن شخص است وکمترازاین مقدارنیزخورده می شود.درمزاج اغلب اشخاص مقدارکمترروغن کرچک اثرش بیشترازمقدارزیادترآن است وبهترین روش استعمالش این است که روغن کرچک رابه مقدار موردنظر دریک فنجان چای یاسوپ بی چربی نیم گرم ریخته ومیل کنندوممکن است قدری آب نارنج باآن مخلوط شود.مقدارخوراک ازمغزدانه5-10عدداست واگر20عددخورده شودمسکراست وپادزهرآن ریواس است.ضمادمغزدانه کرچک برای تحلیل ورمها،تسکین وتحلیل دردو ورم نقرس،ورم ودرد مفاصل واگرضمادباسرکه مخلوط شودبرای ورم پستان مفیداست.عصاره برگ کرچک تریاق موثری است واگرچندبارخورده شودموجب قی وخارج ساختن سمّهای سردنظیرسمّ تریاک می شود.اگر10گرم ازعصاره برگ آن باشیر تازه مخلوط وخورده شود برای تسکین دردناحیه قلب وخوردن جوشانده ی پوست ریشه آن برای رفع دل پیچه وبازکردن انسداد مجاری نافع است.مالیدن عصاره برگ برای التیام بیماریهای پوستی نظیرجرب ورفع آثارکبودی درپوست ومخلوط باآب تره برای بواسیر مفیداست.

    دردانه کرچک ماده سفیدرنگ بی شکل خیلی سمّی وجودداردکه درحقیقت پروتئین سمّی یاآلبومین سمّی دانه کرچک است که این ماده ریسین( Ricin)نام داردونوعی توکسالبومین(Toxalbumin)است.بعلاوه دردانه کرچک ومقداری نیزدربرگهای آن یک آلکالوئیدسمّی به نام ریسینین (Ricinine)یافت می شود.دردانه کرچک روغنی ثابت به نام روغن کرچک وجوددارد که محصول اصلی این گیاه است وبسته به ارقام مختلف مقدارش از35-60درصدوزن دانه راتشکیل می دهد.درگزارش بررسی دیگرآمده ،دردانه ودرروغن کرچک ریسین اولئیک اسید(Ricin oleic acid)،پالمیتیک اسید،اولئیک اسید،لینولئیک اسید،دی هیدروکسی استئاریک اسید(Dihydroxy stearic acid) وبعلاوه چندگلیسیرید(Glyceride)یافت می شود.درکنجاله دانه های کرچک یعنی درباقیمانده دانه پس ازروغن کشی حدود5درصد گلوتامیک اسید(Glutamic acid) وجودداردبعلاوه کنجاله دارای آرژینین(Arginine) وریسین می باشد.ریسین اولئیک اسید یک اسیدچرب اشباع نشده ای به فرمول خامC17H32(OH)COOHاست که درروغن کرچک به شکل گلیسیرید وجوددارد.وحدود80 درصد اسیدهای چرب دانه کرچک راتشکیل می دهد.این گلیسریدرادرشیمی بنام ریسین اولئین می خوانند.این اسید دارای خاصیت مسهلی بسیارقوی است.

    پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

    دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

    به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

    دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

    Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

    تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

    مقدمه و گیاهشناسیکرچک یکی از گیاهان دارویی است که سابقه ی استفاده از آن توسط انسان به 4000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بر میگردد. كلمه Ricinus بر گرفته از يك اصطلاح لاتين به معناي “كنه سگي” مي باشد. علت اين نامگذاري شباهتي بود كه لينائوس ميان دانه اين گياه و كنه هايي كه معمولاً در سگها ديده مي شود، مشاهده كرد. يهوديان گياه كرچك و دانه آن را به نام كيكايون مي شناسند. اين نام نشان دهنده آن است كه اين گياه احتمالاً گياهي است كه خداوند آن را روياند تا بر سر حضرت يونس (ع) كه در خارج شهر نينوا نشسته بود سايه افكنده شود.كرچك گیاهی است یک یا چندساله (در مناطق سردسیر بصورت یکساله است) که متعلق به خانواده فرفيون مي باشد. برگ ها در كرچك بسيار بزرگ بوده و معمولاً به رنگهاي سبز و ارغواني هستند و از 5 تا 11 لوب تشكيل شده اند. ساقه در كرچك، گرد، بدون كرك و معمولاً سبز مايل به زرد مي باشد و از يك لايه مومي مايل به خاكستري پوشيده شده است كه در مزرعه به ساقه ها رنگي مايل به آبي مي بخشد. ریشه ی این گیاه طویل و كاملاً توسعه يافته است. گل آذين به صورت يك خوشه هرمي شكل است که در انتهاي شاخه هاي اصلي و جانبي بوجود مي آيد. كرچك ها گياهاني يك پايه بوده و روي گل آذين خوشه، گلهاي نر در قسمت پايين و گلهاي ماده در قسمت بالاتر قرار مي گيرند كه نسبت بين گلهاي نر و ماده با توجه به رقم و آب و هوا متفاوت مي باشد. ميوه كرچك به صورت كپسول كروي و خاردار مي باشد كه در هنگاه رسيدن سخت و شكننده مي شود. هر كپسول محتوي سه دانه مي باشد. دانه ها به شكل بيضوي پهن و داراي پوسته براقي مي باشند كه درون آنها يك مغز سفيد بسيار روغني قرار دارد. رنگ بذرها در انواع مختلف متفاوت بوده و به رنگهاي سفيد، قهوه اي، نخودي، سياه و قرمز مشاهده مي شوند. اين رنگ ها به صورت خال هايي بر روي پوست بذر به چشم مي خورند كه بسيار زیبا هستند.

    گیاه شناسی کرچک

    نیازهای اکولوژیکی و پراکنش جغرافیاییبررسي ها نشان مي دهد كه كرچك بومي آفريقاي شمالي و به احتمال زياد كشور اتيوپي مي باشد. يخبندان عاملي است كه دوره رشد و نمو آن را محدود مي كند. كرچك يك گياه روز بلند است اما با روزهاي نسبتاً كوتاه كه طي آن ميزان كاهش عملكرد كمتر است نيز سازگار است. كرچك تقريباً در همه نوع خاك به جز خاک های سنگين رسي رشد كرده و محصول مي دهد. خاكهاي بسيار حاصلخيز، سبب رشد بيش از حد شده و زمان لازم براي رشد و دوره گلدهي را بسيار طولاني مي كند. این گیاه بطور خودرو در بخش های مرکزی و جنوبی کشورمان دیده می شود. کشورهای هند و برزیل دارای جمعیت های فراوانی از این گیاه هستند.

    کاشت، داشت و برداشتتکثیر این گیاه بوسیله ی بذر صورت می گیرد. در پاييز خاك به عمق 25 تا 30 سانتيمتر شخم زده شده و كودهاي دامي و شيميايي مورد نياز به خاك اضافه مي شود. پس از ديسك زدن زمين، بذور كرچك از اواسط اسفند تا اواخر فروردين كه خطر سرما از بين رفته است در زمين اصلي كاشته مي شود. براي كاشت كرچك فاصله بين رديفها  90 الي 120 سانتيمتر و فاصله بوته ها روي رديف 40 سانتيمتر در نظر گرفته مي شود. در كرچك هاي يكساله و پاكوتاه فاصله رديفها 60 سانتيمتر در نظر گرفته مي شود. عمق كاشت با توجه به خاك محل كاشت 5/2 تا 5 سانتيمتر در نظر گرفته مي شود. ميزان بذر مصرفي براي هر هكتار 15 الي 30 كيلوگرم مي باشد.

    مقدار نياز آبي در كرچك به رقم، مرحله رشدي، زمان آبياري و شرايط اقليمي بستگي دارد. كرچك پابلند در برابر خشكي مقاوم است و با بارندگي بسيار كم، بذر توليد مي كند اما هيبريدهاي پاكوتاه يا يكساله براي توليد حداكثر محصول نياز به رطوبت كافي دارند.

    سخت ترين مرحله زراعت كرچك، برداشت و پوست كردن آن است. اما امروزه توسعه ماشينهاي مناسب و پرورش يا گزينش ارقام سازگار با كشتهاي وسيع، بيشتر مشكلات را حل كرده است. برداشت بذرها در زمانی است که میوه ها کاملا خشک شده اند. برداشت دیرهنگام به دلیل ریزش بذور در اثر باز شدن میوه ها سبب ضرر اقتصادی خواهد شد. عمکرد بذر یک تا دو تن در هکتار می باشد.

    مواد موثره و فرآوریمهمترين ماده تشكيل دهنده بذر، روغن است كه در واريته هاي تجارتي معمولاً بين 40 تا 60 درصد مي باشد. مهمترين اسيد چرب روغن كرچك، اسيد ريسينوليك است كه يك اسيد چرب هيدروكسي غير اشباع مي باشد. ساير اسيدهاي چرب موجود در روغن كرچك شامل لينولنيک اسيد، لينولئيک اسيد، اولئيک اسيد، استئاريک اسيد، دي هيدروکسي استئاريک اسيد، اسيد پالمتيک و ايکوزانوئيک اسيد مي باشد.

    پس از آنکه روغن از دانه هاي کرچک استخراج شد به باقيمانده آن پوماسه کرچک گفته مي شود که حاوي 36% پروتئين است که ساليانه حدود 150000 تن پروتئين از اين طريق به دست مي آيد. از آن جايي که ميزان روغن دانه هاي کرچک بالا است پس معمول ترين روش براي استخراج روغن آن پرس سرد می باشد.

    خواص درمانی و کاربردها

    روغن کرچک حاصل از آن به عنوان با ارزش ترين مواد مسهل و ملين و ضد گرگرفتگي در پزشکي مورد استفاده قرار مي گيرد که براي کودکان و سالخوردگان مفيد مي باشد. روغن کرچک در صنايع داروسازي، آرايشي، بهداشتي و سوخت هاي بيوديزل در بيشتر كشورهاي توسعه يافته مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين گزارش شده است که روغن کرچک به عنوان عامل استفراغ و حالت تهوع در افرادي که دچار مسموميت هاي شيميايي شده اند استفاده مي شود.

    و ادامه دارد …

    گیاه شناسی کرچک

    تصاویر این گیاه

    مقالات علمی انگلیسی در مورد این گیاه

    از دوست گرامی ام جناب آقای مهندس ابوالفضل علیرضالو بابت ارسال این مطلب صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی می توانید ازطریق پست الکترونیک a.alirezalu@gmail.com  با ایشان ارتباط برقرار نمایید.

    منبع: علیرضالو، ابوالفضل. 1388. اثر اقلیم بر خصوصیات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و فیتوشیمیایی گیاه دارویی کرچک. پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی، ادویه ای و نوشابه ای. دانشگاه تربیت مدرس تهران. استاد راهنما: مرحوم دکتر رضا امیدبیگی – استاد مشاور: دکتر قاسم کریم زاده.

    محمدتقی عبادی

     

      RSS 

    %PDF-1.4
    3 0 obj
    >>>]
    /Group >
    /Contents 4 0 R>>
    endobj
    4 0 obj
    >
    stream
    xUO0+1mZ=?
    C{[Gv6+Fe7Vh]-,]Tpr]W%f-0ز-a#Sv;B5 5W1P|;JuHZF+mM,ű%

    (R[aw]vmrՐԜ]ԇ)YC
    endstream
    endobj
    5 0 obj
    >>>]
    /Group >
    /Contents 6 0 R>>
    endobj
    6 0 obj
    >
    stream
    xmO
    @+HnGAqڪ-R{>@Bd m_(oPFFjy]-=acƮ..ҴEZ”$ѡ@+ɩJMRBQuࠨ
    }`>/

    کرچک گیاهی است علفی که بنا به محل رویش،‌طول دوره رشد آن متفاوت است به صورتی که در مناطق سردسیری یک گیاه یکساله بوده ولی در مناطق گرمسیر به صورت چندساله در آمده و ممکن است از لحاظ حجمی فضای بسبار بزرگی را اشغال کند و به صورت درخت یا درختچه در آید.

    کرچک یکی از گیاهان دارویی است که سابقه ی استفاده از آن توسط انسان به 4000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) بر میگردد. کلمه Ricinus بر گرفته از یک اصطلاح لاتین به معنای “کنه سگی” می باشد. علت این نامگذاری شباهتی بود که لینائوس میان دانه این گیاه و کنه هایی که معمولاً در سگها دیده می شود، مشاهده کرد. یهودیان گیاه کرچک و دانه آن را به نام کیکایون می شناسند. این نام نشان دهنده آن است که این گیاه احتمالاً گیاهی است که خداوند آن را رویاند تا بر سر حضرت یونس (ع) که در خارج شهر نینوا نشسته بود سایه افکنده شود.

    این گیاه یک یا چندساله (در مناطق سردسیر بصورت یکساله است) که متعلق به خانواده فرفیون می باشد. برگ ها در کرچک بسیار بزرگ بوده و معمولاً به رنگهای سبز و ارغوانی هستند و از 5 تا 11 لوب تشکیل شده اند. ساقه در کرچک، گرد، بدون کرک و معمولاً سبز مایل به زرد می باشد و از یک لایه مومی مایل به خاکستری پوشیده شده است که در مزرعه به ساقه ها رنگی مایل به آبی می بخشد.

    گیاه شناسی کرچک

    نام علمی و همینطور قدیمی گیاه کرچک به نام Ricinus communis دارای یک تعریف جامع است که اکثریت آن را قبول دارند. کلمه Ricinus به معنای علامت تیک است. زیرا روی پوست دانه کرچک همچنین علامتی دیده می‌شود. اما در زبان لاتین، Ricinus چیزی که خرابی یا مرگ را به ارمغان می‌آورد ترجمه کرده‌اند. به این صورت که Ri یعنی چیزی و cinus یعنی تخریب، مرده یا خراب. کلمه communis هم به معنای رایج و معمول ترجمه شده است. نام روغن کرچک که به آن castor oil گفته می‌شود از کلمه castoreum آمده است. کلمه لاتین castor به معنای روغنی که از قدیم الایام برای درمان زخم‌ها و بیماری‌ها استفاده می‌شده، آمده است که به آن روغن پالم مسیحی نیز گفته می‌شود. در زبان عامیانه به دانه کرچک، لوبیای کرچک نیز گفته می‌شود که اگرچه واقعا لوبیا نیست اما به علت شباهت زیاد آن به دانه لوبیا این اسم را روی آن گذاشته‌اند. همینطور گونه‌ای به نام Fatsia japonica نیز به علت شباهت زیاد به دانه کرچک، به نام کرچک قلابی شناخته می‌شود.

    گیاه کرچک یک گیاه بلند و زود رشد و دارای برگ‌های بزرگ و گل‌های جالبی است که می‌تواند زینت بخش فضای شما باشد. از این گیاه روغن کرچک یا همان روغن کاستر استخراج می‌شود که مصارف صنعتی و بهداشتی- دارویی زیادی دارد. همانطور که اشاره شد این گیاه زود رشد می‌کند و به عنوان یک گیاه سالانه در باغ‌ها استفاده چشم‌گیری دارند.

    گیاه کرچک یک گیاه تقریبا بلند به ارتفاع 120 سانتی‌متر با برگ‌های پُرز دار و قرمز رنگ و بزرگ و حجیم هستند. برگ‌ها دارای شکاف‌های بزرگ و درازی به اندازه 30 تا 75 سانتی‌متر هستند. ساقه‌های آن قرمز رنگ و در تابستان آن‌هایی که زودتر می‌رسند از رنگ زرد روشن به سمت قرمز متمایل می‌شوند.

    این گیاهان به طور قابل توجهی در خانه‌ها، آپارتمان‌ها و مکان‌های عمومی بسیار زیبا هستند. به عنوان مثال در وسط طبقات، کنار یا پشت پنجره‌های بزرگ یا فضاهای باز یک چشم انداز زیبا را جلوه می‌دهند. در اقلیم‌های سرد یکی از راه‌های پرورش این گیاه در کارخانه‌های روغن کرچک سازی است که می‌توانند روغن آن را استخراج کنند.

    کرچک در اصل بومی مناطق جنوب غربی مدیترانه، شرق آفریقا و هند است اما در سراسر مناطق گرمسیری گسترده شده و به عنوان گیاه زینتی نیز کشت داده می‌شود. هم‌چنین در هر نقطه جهان که آب و هوای گرمسیری داشته باشد گیاه به خوبی رشد می‌کند و هم‌اکنون در اکثر مناطق گرم دنیا کشت داده می‌شود. کرچک به طور طبیعی نیز در دامنه‌های سنگی، مکان‌های عمومی، امتداد جاده‌ها و لبه‌های زمین‌های کشاورزی به طور خودرو نیز ممکن است، رشد کنند. این گونه‌های خودرو از تیره Euphorbiaceae و خانواده spurge هستند و برخلاف سایر گونه‌ها شیره آبدار ندارد اما درون ساقه‌اش شیره کشداری وجود دارد.

    آب و هوا

    کرچک به عنوان گیاهی اساسا نیمه گرمسیری اکنون همه ساله در سراسر مناطق گرم و گرمسیری رشد می کند و در چنان شرایط آب و هوایی مختلفی رشد می کند که حدود آن را به آسانی نمی توان مشخص کرد؛ زیرا در نواحی سرد نیز می توان آن را یافت، اما شرایط یخبندان می تواند رشد آن را محدود کند.

    دما

    کرچک در فصل رشد برای فراهم آوردن بیشترین بازدهی به گرمای نسبتا زیاد، یعنی ۲۶-۲۰ درجه سانتیگراد همراه با رطوبت کم نیاز دارد. روزهای بلند، روشن و آفتابی تابستان مناسبترین ایام است و روزهای ابری صرفنظر از دما، سبب کاهش بازدهی می شود. تاثیر متقابل دما و شدت نور نیز می تواند در اندازه بذر و ترکیب آن مؤثر باشد.

    رطوبت

    کرچک که بدلیل مقاومتش در برابر خشکی شهرت دارد، بالاترین بازدهی را با حداقل میزان بارندگی ۷۰۰-۶۰۰ میلی متر به بار می آورد؛ به شرط آنکه این بارندگی عمدتا در اوایل فصل رشد باشد.

    خاک

    ازنظر خاک کرچک در همه نوع خاک به جز زمین های رسی سنگین و یا زهکشی نشده رشد نموده و محصول می دهد و معمولا کرچک را برای کاشت در مناطقی انتخاب می کنند که برای محصولات دیگر چندان مناسب نمی باشد و این قابلیت سازگاری از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد و زمین های خیلی حاصلخیز سبب رشد گیاهی بیش از حد و طولانی شدن دوره گلدهی و کم شدن محصول می گردد.

    به علت اینکه گیاه کرچک سریعا رشد می‌کند نباید خیلی زود کاشته شوند. بهترین زمان برای کاشت مستقیم بذر کرچک در زمین، اوایل خرداد است. اگر زودترکاشته شوند ممکن است گیاهان خیلی بلندی داشته باشید.

    دانه‌های کرچک را می‌توان به طور مستقیم در زمین کاشت تا بتوانند رشد کنند، اما برای جوانه زدن نیاز به دمای بالایی دارند، بنابراین کاشت داخلی اغلب نتایج بهتری را به ارمغان می‌آورد. بذر کرچک را اوایل بهار در خانه بکارید سپس نهال‌ها را به زمین منتقل کنید. به یاد داشته باشید که دانه‌های کرچک سمی هستند و هنگامی که شما آن را کاشتید، باید دست‌های خود را بشویید.

    دانه‌ها را به عمق 2 تا 3 سانتی‌متر درون خاک حاوی کمپوست در یک گلدان بکارید. حتما اطمینان حاصل کنید که خاک کمپوست مرطوب باشد و گلدان را در یک مکان نورگیر قرار دهید. دمای مناسب (دمای خاک) برای جوانه‌زنی بذر کرچک 24 درجه سانتی‌گراد است. فرایند جوانه زنی معمولا 14 تا 21 روز طول می‌کشد. بهتر است قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت خیساند تا جوانه‌زنی سریع تر انجام شود. تا زمان جوانه‌زنی خاک را مرطوب نگه دارید.

    هنگامی که نهال‌ها در گلدان‌های کوچک رشد کردند و ریشه زدند، می‌توان آن‌ها را به گلدان‌های بزرگ‌تر منتقل کرد تا رشد کنند. کاشت در گلدان‌های بزرگ‌تر قبل از اینکه ریشه گسترده شود، مانع رشد زودرس گل خواهد شد.

    قبل از رسیدن به اواسط خرداد ماه یعنی زمانی که هنوز هوا خیلی گرم نشده، گلدان‌ها را در مکانی خنک قرار دهید تا زمانی که به اندازه 20 الی 30 سانتی‌متری برسد. سپس به مکان نهایی خود منتقل کنید. بین نهال‌های کرچک حداقل 30 سانتی‌متر فاصله قرار دهید. گیاه کرچک یک موقعیت آفتابی و یک خاک غنی را ترجیح می‌دهند.

    برداشت بذرها در زمانی است که میوه ها کاملا خشک شده اند. برداشت دیرهنگام به دلیل ریزش بذور در اثر باز شدن میوه ها سبب ضرر اقتصادی خواهد شد. عمکرد بذر یک تا دو تن در هکتار می باشد.کشت بذر کرچک در منزل بسیار آسان و ساده است.

    به علت اینکه گیاه کرچک خیلی سریع رشد می‌کند، شاخه‌های جانبی با یک شکل مناسب بوته‌ای مانند با ساقه‌های محکم را در دور خود تشکیل می‌دهند و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند. رشد گیاهان را از طُرق مختلف می‌توان محدود کرد. چون برخی کارخانه‌های روغن گیری نیاز به اندازه محدودی از گیاه دارند و ممکن است نگهداری گیاهان بزرگ برایشان سخت باشد.

    گیاه کرچک ممکن است به علت داشتن وزن سنگین و حجم بزرگ به طرف پایین خم شوند و به روی گیاهان دیگر بیافتند. برای جلوگیری از این کار یک سیم یا یک چوب در وسط گیاه قرار دهید تا حامل گیاه و برگ‌هایش باشد.

    کرچک برای رشد بهتر نیاز به کوددهی دارد. از کودهای متعادل حاوی ریز مغذی‌ها برای گیاه کرچک استفاده کنید. برگ‌های سبز نامرغوب و یا به اصطلاح نارس هستند در حالی که برگ جوان و رسیده گیاه کاملا باید قرمز و مخملی باشد. اندازه برگ‌های بالغ می‌تواند به 60 سانتی‌متر هم برسد. برگ‌ها وقتی کامل رشد کنند و بزرگ شوند سایه متعادلی ایجاد می‌کنند. اگر دمای هوا به زیر 10 درجه سانتی‌گراد برسد گیاه به سختی با شرایط موجود کنار می‌آید و اگر دما به زیر صفر برسد گیاه کاملا از بین می‌رود.

    گیاه کرچک 140 تا 180 روز بعد از کاشت قادر به تولید دانه است. دانه‌ها بسیار درخشان، سفت و محکم و رنگارنگ هستند. آن‌ها دارای رنگ‌های منحصر به فردی مثل قهوه‌ای، مشکی، خاکستری، قرمز تیره و سفید می‌باشند. همه دانه‌ها در انتهای خود یک برجستگی یا نقطه کوچک دارند که از آنجا آب را جذب می‌کنند. دانه‌ها 2 الی 3 سال قابل نگه داری هستند. گیاه شناسی کرچک

    گیاه علاوه بر استفاده و استخراج روغن آن استفاده‌های دیگری دارد. مثلا در هند از آن در کنار پرچین‌ها به عنوان حصار استفاده می‌کنند. در کاستاریکا برای ایجاد سایه در باغ مفید واقع می‌شود و مردم لیبی برای تثیبت زمین‌های شن و ماسه‌ای آن را استفاده می‌کنند. حتی وقتی در باغ کاشته شود می‌تواند حشرات مزاحم یا جوندگان مضر را دور کند.

    به طور طبیعی نیمی از وزن دانه از روغن غلیظ زرد یا بی رنگی تشکیل شده است که در قرن‌های متمادی از آن استفاده می‌کردند. این روغن در گذشته به عنوان سوخت چراغ استفاده می‌شده و امروزه در مناطق روستایی با مخلوط کردن آن با نفت سفید از آن به عنوان سوخت بهره می‌برند که نور را روشن‌تر نشان می‌دهد و اگر پیوسته بسوزد کمی دوده تولید می‌کند.

    روغن کرچک علاوه بر مصارف پزشکی، به عنوان یک روان کننده با کیفیت بالا و یک ماده خام اولیه با کیفیت در صنایع پتروشیمی قابل استفاده است. روغن کرچک به علت داشتن گرانروی زیاد و نرم بودن و هم‌چنین پایداری زیاد در گستره دمایی بالا و عدم حلالیت در سوخت‌های پتروشیمیایی و سایر حلال‌های آبی، بسیار مناسب برای تجهیزات صنعت هوایی یا حتی استفاده در مناطق سردسیر می‌باشد.

    روغن کرچک در صنایع دیگری مثل رنگ، لاک، مواد پوششی مقاوم در برابر آب، روغن‌های موتور با عملکرد بالا، صابون سازی، جوهر و پلاستیک سازی قابل استفاده است. از مشتقات دیگر آن در صنایع رنگ جلا به عنوان روان کننده‌ و همچنین عطرهای مصنوعی نیز قابل استفاده است.

    این گیاه به طور تجاری برای تولید روغن در هند و برزیل و برخی مناطق ایالات متحده رشد داده می‌شود. بعد از روغن گیری، تفاله باقی مانده از گیاه را به عنوان یک کود حاوی نیتروژن بالا استفاده می‌کنند. هم‌چنین از ساقه گیاه فیبر و سلولز می‌گیرند که برای ساخت طناب و صنعت کاغذ و مقوا استفاده می‌شود. همچنین برخی از دانه‌ها که شکل ظاهری زیبایی دارند در صنعت بدلیجات از آن‌ها گردنبند و دستبند ساخته می‌شود.

    دانه‌های کرچک ممکن است سمی باشند که به علت وجود ریسین در آن‌هاست که برای انسان‌ها، حیوانات و حشرات می‌تواند سمی باشد. در حقیقت ریسین سمی است که برای تولید حشره کش ها از آن استفاده می‌شود. و وجود این سم می‎تواند کرچک را از حشراتی مثل شته‌ها مصون نگه دارد. همچنین کرچک به طور طبیعی حاوی آندسیلنیک اسید است که یک اسید چرب است و قارچ کش محسوب می‌شود. اما روغن کرچکی که مصرف آن در حال حاضر مرسوم و رایج است در فشار بالا سرد شده و در خارج و داخل بدن انسان هیچ ضرری ایجاد نخواهد کرد. ریسین در واقع یک سم پروتئینی است که اگر سالم بلعیده شود و به پوشش روی دانه آسیبی نرسد احتمالا از طریق روده بزرگ کاملا بی ضرر دفع می‌شود. با این حال، اگر آن را بجوید و یا بشکنید و ببلعید، سموم ریسین توسط روده جذب می‌شود.

    اگرچه دوز کشنده در بزرگسالان 4 تا 8 دانه در نظر گرفته شده اما تاکنون، گزارش مسمومیت واقعی نادر بوده است. توصیه می‌شود که دانه این گیاه دور از دسترس اطفال نگهداری شود. برای نگهداری می‌توانید سر دانه‌ها را ببرید تا از میزان سمیت‌شان کاسته شود. با این حال توصیه می‌شود که اگرچه هرچقدر هم از عدم سمیت دانه‌ها مطمئنید، بازهم آن‌ها را در جایی خارج از دسترس کودکان نگه داری کنید. هنگامی که گیاه برسد و دانه‌ها از غلاف بیرون بیایند ممکن است توسط باد به هرجایی منتقل شوند. همچنین در ابتدای هرسال گیاه دانه‌های جدیدی می‌دهد ( در صورتی که گیاه در طول زمستان در معرض سرما نباشد یا در گلخانه نگه داری شود).

  • روغن بادام شیرین برای سیاهی زیر چشم
  • بیشتر بخوانید:

    روش کاشت گیاه چای ترش و نحوه برداشت آن

    روش های کاشت و نگهداری گل همیشه بهار

    نحوه ی نگهداری و تکثیر گیاه کرواتی (سانسوریا) در منزل

    217 views

    پیشینه تحقیق گیاه شناسی کرچک و اثر تنش خشکی بر خصوصیات مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه و کرچک و کاربرد چیتوزان در کشاورزی دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

    خصوصیات گیاه شناسی    ۴
    پراکنش جغرافیایی    ۴
    روش تکثیر    ۴
    نیازهای اکولوژیکی    ۴
    آفات و بیمار یها    ۵
    ارقام کرچک    ۵
    دانه کرچک    ۵
    آبیاری    ۶
    برداشت    ۶
    خشکی    ۶
    خشکسالی    ۷
    تنش    ۸
    انواع تنش    ۸
    تنش خشکی وچگونگی پیدایش آن    ۹
    چیتوزان    ۱۱
    مروری بر تحقیقات    ۱۳
    اثر تنش خشکی بر خصوصیات مورفولوژیک و فیزیولوژیک گیاه    ۱۳
    اثر تنش خشکی بر کرچک    ۱۴
    مکانیسم های مقاومت گیاه به تنش    ۱۵
    رابطه تنش خشکی و تنش اکسیداتیو    ۱۷
    اثرات تنش خشکی بر خصوصیات رشدی گیاه    ۱۸
    کاربرد چیتوزان در کشاورزی    ۱۹
    منابع    ۲۲

    میرحیدر، ح. ۱۳۸۵٫ معارف گیاهی . جلدپنجم، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم ،۵۲۷ صفحه

    عباسی، ف. ۱۳۸۲٫ مطالعه اثرات سطوح مختلف شوری و خشکی بر خصوصیات رشد و جنبه های فیزیووژیکی گیاه.Aeluropus spp رساله دکتری زیست شناسی گیاهی(فیزیولوژی گیاهی). دانشگاه آزاد واحد تهران.گیاه شناسی کرچک

    عبد خدایی. ج. م، رمضانی. ا،. ۱۳۸۳٫بررسی هیدروژلهای حساس به دمای زیست تخریب پذیر با پایه چیتوزان. دانشگاه علم و صنعت ایران.

    یعقوبی .ن، میرزاده .ح، هرمزی. ف،. ۱۳۸۱٫ بهینه سازی استخراج کیتین و تهیه چیتوزان از پوست میگو: بررسی عوامل موثر بر واکنش استیل زدایی کیتین و ارزیابی زیست سازگاری. تهران، پژوهشگاه پلیمر ایران.

    قربانلی، مه لقا .، نیاکان، مریم . ۱۳۸۴٫ بررسی اثر تنش خشکی بر میزان قندهای محلول،پروتئین،پرولین و ترکیبات فنلی و فعالیت آنزیم نیترات ردوکتاز گیاه سویا رقم گرگان. نشریه دانشگاه تربیت معلم.۵۴۹ -۵۳۷ :۵

    کافی ،م.مهدوی دامغانی ، ع. ۱۳۷۹ .مکانیسم های مقاومت به تنش های محیطی در گیاهان.(ترجمه) انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

     Grattan , S. R and C . M . Grieve. 1999. Salinity- mineral nutrient relation in horticultural crops. Scientia Horticulture. 78:127-157.

    Good , A . and S . Zaplachiniski . 1994. The effects of Brassica napus. Physiologyia plant arum.90: 9- 14.

    Hong Bo ,s.zongsuo , L. and mingan , s. 2005. Change of antioxidativeenzyes and MDA content under soil water deficiets among lo wneat genotypes at maturation stsgecollaides.

    Huseynova, M. I., Suleymanov, Y.S and Rustumova, M.S. 2010. Response of Photosynthetic Apparatus and Antioxidant Defense Systems in Triticumaestivum Genotypes Subjected to Drought Stress. Proceedings of ANAS (Biological Sciences), 65(5-6): 49-59.

    گیاه کرچک با نام علمی Ricinus communis عضوی از خانواده فرفیونEuphorbaceae با نام انگلیسی Castor،گیاه زبر و یک ساله است که در نواحی معتدل افراشته می‏شود.ریشه دارای انشعابات جانبی،ساقه گرد بدون کرک و رنگ آن معمولاًسبزمایل به زرد است واز یک لایه مومی خاکستری رنگ پوشیده شده است، برگها معمولاً بزرگ، سبز تیره ، براق وپنجه ای می باشند واز ۵تا۱۱لوب تشکیل شده اند، گل آذین سنبله، میوه بصورت کپسولی کروی وخاردار است (میرحیدر،۱۳۸۵).همه قسمتهای این گیاه سمی، که دانه دارای نوعی آلبومین بسیار سمی به نام ریسین می باشند، برگها و دانه ها دارای آلکالوئید سمی به نام ریسینین، و در دانه این گیاه روغن ثابتی به نام روغن کرچک که محصول اصلی گیاه است وجود دارد(ولاک واستودولا،۱۳۸۲).

    این گیاه بومی حبشه، هند و شرق و شمال شرقی افریقا و در ایران نیز کشت میشود (وینک و فون ویک،۱۳۸۷)

    تکثیر از طریق بذر (ولاک واستودولا،۱۳۸۲). میزان بذر مورد نیاز برای هر هکتار ۲۵ کیلوگرم،فاصله کشت برای ارقام پا بلند۷۰×۷۰و برای ارقام پاکوتاه ۱۰۰×۲۵ سانتی متر(هانس، ۱۳۷۹). مطالعاتی که اخیرا بر روی این گیاه انجام شده نشان داده که جوانه زنی در بذرهای تازه و کهنه متفاوت است(.(Martins et al., 2009

    کرچک گیاهی است نیمه گرمسیری که در سراسر مناطق گرم و گرمسیری رشد می­نماید کرچک به گرمای نسبتاً زیادی یعنی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد همراه با رطوبت کم نیاز دارد و روز های بلند، روشن وآفتابی تابستان بهترین حالت برای رشد کرچک می باشد حرارت کمتر از ۱۵ درجه باعث کاهش روغن و حرارت بالاتر از ۳۵ درجه باعث کاهش روغن وپروتئین خواهد شد. این گیاه در مقابل گرما مقاوماست.ویک، کرچک زمین هایی با pH5 تا ۵/۶ را ترجیح می دهد. ولی می تواند حتیpH=2 را تحمل نماید و زمین های شور برای رشد آن مناسب نیستند.(وینک و فون۱۳۸۷).

    کرچک گیاهی است مقاوم به خشکی،شوری خاک،آلودگی شدید هوا،آفات و حشرات ،حساس به سرما و یخبندان و غرقابی شدن زمین،خسارت به گرده های گل در زمان گلدهی با افزایش دما .از آفات مهم کرچک می توان آگرو تیس  Agrotisیاطوقه بر وآبدزدک و انواع گونه های جیرجیرک و ملخها و سوسک های جهنده و ساقه خوران را نام برد که بسته به منطقه خسارتهای متفاوتی وارد می سازند استفاده حشره کش ها در خاک یا در برنامه آبیاری واستفاده از طعمه های مسموم و در شرایط حمله شدید سمپاشی خسارت را تا حد ممکن­کا هش می دهد. بیماری های مهم کرچک عبارتند از : سر کو سپورا cercosppora ricinella وزنگ برگ psedommonassp وکپک کپسول Alternariaricini که در مناطق مرطوب به گل آذین آسیب فراوان می رسانند باروشهای زراعی می توان کرچک های قوی و سالم تولید نمود که در برابر بیماریها مقاوم باشند البته ضد عفونی بذر وتقویت خاک وروشهای صحیح آبیاری واستفاده از واریته های مقاوم می توانند اثرات بیماری را به نحو چشمگیری کاهش دهند. (میرحیدر،۱۳۸۵).

    چند رقم معروف کرچک عبارتند از: واریته فرانسوی ریسین دانژو,Angouکالپی kalpiو واریته های Baker43.

    دانه کرچک حاوی روغن سبک بی رنگ یا روغن سبز رنگ است. مصارف عمده کرچک عبارتند از: بعضی از انواع گیاه کرچک تزئینی هستند، ولی بیشتر آنها برای تولید دانه گیاه کرچک که از آن روغن کرچک استخراج می‏شود کشت داده می‏شود. روغن کرچک یک مسهل قوی است ولی استفاده عمده آن به عنوان یک ماده خام صنعتی است. دانه‏ها حاوی یک پروتئین سمی به نام رایسین است. علائم مسمومیت با آن : تهوع، اسهال، دل پیچه زیاد. خواص سمی آن با حرارت زایل می‏شود. دانه‏های کرچک حاوی چندین عامل آلرژی زا بوده که قادرند تبشدید، آسم و… در اشخاص حساس شده ایجاد کنند. موقعی که روغن کرچک استخراج می‏شود رایسین و آلرژی زاهای موجود در دانه‏ها در تفاله یا گوشت میوه باقی می‏مانند به طوری که روغن تجاری مخاطره‏آمیز نیست. دانه‌های روغنی، به منظور استخراج روغن از  آن‌ها پرورش می‌یابند؛ ولی به‌عنوان منبع باارزش پروتئین نیز مطرح هستند و بقایای محصول بعد از روغن‌کشی بدین منظور بکار می‌رود. هم روغن و هم کنجاله به‌همان اندازه اهمیت داشته و احتیاج به‌تجزیه‌های ویژه دارند که دقت در خلوص دانه (کولتیوار) اهمیت دارد(ولاک واستودولا،۱۳۸۲). و همچنین روغن کرچک در صنایع پتروشیمی، کارخانجات لاستیک، رنگ و لاک، الکل، صابون، وسایل آرایشی، پوشش سطوح و پزشکی استفاده میشود، استرهای موجود در روغن کرچک از ویسکوزیته بالایی برخورداند که یک دامنه وسیع از دما را تحمل می کنند که به همین علت آن را به عنوان روغن موتور در صنایع هواپیما سازی استفاده می کنند (Koutroubas et al., 2000).

    تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

    گیاه شناسی کرچک
    گیاه شناسی کرچک
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *