گیاه بید خشت

دوره مقدماتی php
گیاه بید خشت
گیاه بید خشت

بیدخشت یا بیدانگبین تکه های جامد بی شکل به رنگ سفید مایل به شیری است که از روی نوعی بید به نام علمی سالیکس اکسلا که به نام های محلی فوکا (در سخت سر و تنکابن) فک در مازندران و وی (وی دار) در گیلان مشهور است، به دست می آید. درخت مربوطه از خانواده بید می باشد. بیدخشت که نوعی مان محسوب می شود به علت داشتن مواد قندی شیرین است. گاه با تکه هایی از برگ گیاه (یا ناخالصی‌های دیگر) همراه می باشد. در این مطلب با تاریخچه، خواص و نحوه استفاده از نوعی بید به نام بیدانگبین یا بیدخشت که با بید معمولی تفاوتهای قابل ملاحظه ای دارد، آشنا خواهید شد.

این گونه بید با نام های مترادف سالیکس واریفیلیا، سالیکس فرگلیس و سالیکس آستریلور نیز مشهور است. درخت بید خشت شباهت زیادی به بید معمولی دارد اما از آن کوچک تر است. برگ ها برعکس بید معمولی کرک ندارند و سطح روی آنها سبزتیره و سطح زیرین سبزروشن است. بید خشت در جنگل‌های شمال ایران، از ده چهل چای مینودشت تا آستارا، در مناطق نیمه خشک و مرطوب استپی از ارسباران و آذربایجان غربی و کردستان تا لرستان، اراک، فارس، کرمان، شمال خراسان و تا یزد و کرج پراکندگی دارد.

 

خواص دارویی گیاه بیدخشت یا بید انگبین

 

گیاه بید خشت

مان بیدخشت، قطعاتی بدون شکل به رنگ سفید مایل به شیری تا زرد قهوه ای با طعم شیرین است و همراه با آن ناخالصی هایی از برگ گیاه مولد دیده می شود. این مان، در اثر فعالیت حشره ای با بیولوژی نامشخص بر روی نوعی درخت بید (بید مهنازی، فوکا) با نام علمی Salix excels از خانواده بید (Salicaceae) ایجاد می شود. این درخت بومی اروپا و آسیای شمالی است و در شمال، جنوب و غرب ایران می روید. این بید، دارای برگ های کامل و بدون کرک است و مانند بید مجنون، کمی از تاج درخت به رنگ زرد متنایل به سبز با شاخه های ترد و شکننده، آویزان است.

دوره مقدماتی php

حشره تولید کننده بید خشت که از شیره این گونه بید استفاده نموده و پس از تغییراتی آن را روی تنه درخت ترشح می کند، به نام شته بزرگ بید (از دسته شته هاست) با نام علمی سالیگنوس توبرولاچوس مشهور است. این ترشحات که به صورت توده ای روی تنه درخت قرار می گیرند به نام شیرخشت معروفند و پس از خشک شدن جمع آوری و به بازار عرضه می شوند. نوع درخت و حشره مربوطه هم چنین مراحل انجام و تجزیه این ماده مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. این تحقیق که با مشکلات خاصی هم روبه رو بود موفق به رازگشایی این پدیده طبیعی که ابهامات زیادی در مورد آن (ازجمله نوع گونه بید) وجود داشت شد. هم چنین در این تحقیق مشخص گردید که تولید بید خشت بستگی زیادی به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محل تولید دارد و این ماده نمی تواند در همه جا تولید شود.

 

حتما بخوانید :   گزانگبین را بهتر بشناسیم

 

مان بیدخشت از نظر رنگ و شکل کمی شبیه به شیرخشت است. مزه و طعم آن شیرین اما با شیرخشت متفاوت است. ترکیبات بیدخشت با شیرخشت کمی متفاوت ولی به شکر نیشکر شبیه است و بیشتر حاوی قند گلوکز است. این مان به عنوان ماده ای خنک، برطرف کننده تب و ملین مصرف سنتی دارد

در تجزیه و شناسایی مواد مهم بید خشت مشخص شد که مهم ترین قندهای موجود در آن گلوگز، فروکتوز و ساکارز می باشند. این ماده که به راحتی در آب حل شده و شیرین است در طب سنتی ایران برای پایین آوردن تب، به عنوان ملین و خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

از بیدانگبین نوعی سرکه نیز تهیه می شود که از این سرکه برای کاهش وزن و درمان چاقی نیز استفاده می شود. به این صورت که افرادی که در برنامه غذایی خود تمایل به کم کردن وزن دارند روزانه یک تا سه قاشق غذاخوری از این سرکه مصرف کنند تا کم کم با خواص معجزه آسای آن در کاهش وزن مواجهه شوند. افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند سعی کنند حداقل در هفته ۳ تا ۴ مرتبه از این سرکه استفاده کنند. برای درمان چاقی بسیار نافع و باعث متعادل کردن بدن می شود.

بیدخشت را با خواص درمان زردی در نوزادان، ضد تب، ضد نفخ، ضد حساسیت، ضد سرفه، ضد سوزش معده و مری، ملین، خنک کننده، آرام بخش، بهبود دهنده آبله مرغان، تنظیم کننده دستگاه گوارش، مقوی معده، مقوی کبد، مقوی روده، جلوگیری از نرمی و پوکی استخوان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 @attarak_ad

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما درمیان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با مطلب حاضر دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

 

راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

| شما هم نظری ارسال کنید.

امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

نماد اعتماد الکترونیکی

کد تایید *

نام های دیگر بیدخشت : بیدانگبین – مان.

بیدخشت ماده ای است شیرین كه هنگام گرمای تابستان از تنه ی نوعی درخت بید كه در مناطق مختلف با نام های بید شیرخشتی، صفصاف مشفق، وی، ویدار، فك یا فوكا نامیده شده است تراوش می كند. این درخت از خانواده ی بید ها  Salicaceae می باشد. گل های نر آن به صورت شاتون انبوه و مخروطی شكل است كه در اوایل بهار كمی قبل از برگ ها و همراه با برگ های خیلی جوان ظاهر می شود. به رنگ زرد متمایل به سبز. شاخه های آن مانند بیدمجنون كمی از تاج درخت آویزان است و خیلی ترد و شكننده اند. این درخت بومی اروپا و آسیای شمالی است و تاكنون پایه های نر آن در ایران دیده شده است، در جنگل های شمال ایران به طور خودرو می روید از جمله در شهریار و سایر نقاط ایران نیز به ندرت كاشته می شود.

آن را بخورید. نرم كننده و ملّین مزاج است، مقوی كبد و امعاء و احشاء می باشد، خشونت حلق و سینه را برطرف می سازد. حرارت قلب و كبد و معده را تسكین می دهد.

 

گیاه بید خشت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

تمامی حقوق مادی و معنوی برای وب‌سایت آیدانا محفوظ می‌باشد.

سبد خرید شما خالی است.

پزشک همیشه همراه شماست !

اگر در مورد درمان با بید خشت سوالی دارید همین الان بصورت چت یا تلفنی با من گفتگو کنید

بید خشت یا بید انگبین قطعاتی بدون شکل برنگ سفید متمایل به شیری همراه با ناخالصی هائی از بر گهای گیاه متولد و با طعم شیرین است که نوعی مان محسوب می گردد این محصول در اثر فعالیت حشره ای با بیولوژی نا مشخص بر روی نوعی درخت بید بنام محلی فوکا یا بید مهنازی بنام علمی:.Sailx excelsa Gme ازتیره بید (salicaceae ) ایجاد می گردد بید دارای بر گهای کامل و بدون کرک بوده .

سلام ،دکتر فاطمه یعقوبی پزشک عمومی هستم، میتوانید همین الان سوالتونو بصورت چت یا تلفنی از من بپرسید و با هم گفتگو کنیم .گیاه بید خشت

مضراتی برای بید خشت ذکر نشده است.

قسمت مورد استفاده: شیره یا صمغ خشک شده آن

پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد.

دم‌نوش زنجبیل نوشیدنی گرمِ تند زنجـبیل یا زنجفیل یک گیاه خوراکی، ادویه و گیاه دارویی است. زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه‌های بنفش بدست می‌آید. اگرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می‌شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد.

به درخت کوچکی است که پوست ساقه و تنه آن قهو های بوده ، برگهای آن پوشیده از کرک و صاف است . گلهای آن درشت ، برنگ سفید و یا صورتی و دارای پنج گلبرگ می باشد . میوه رسیده زردرنگ ، گرد و یا بشکل گلابی است و در سطح آن پوشیده از کرک بوده و دریا طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش است .

دم آلبالو عبارت از دم میوه هائی است که باریک و کشیده و بصورت دو شاخه ، برنگ قهوه ای روشن دیده میشود . این قطعات متعلق به در خت آلبا لو با نام علمی:Cerasus vulgaris Mill. ازتیره گلسرخ است (Rosaceae) است . آلبالو درختی است زیبا که در اغلب نقاط ایران کشت می گردد . گلهای سفید و زببای آن قبل از باز شدن برگها روی درخت ظاهر میگردد و ظاهری بسیار زیبا در بهار ایجاد می نماید .میوه های کاملا مدور و قرمز رنگ، برگهای دندانه دار و سا قه های قرمز رنگ که پوسته پوسته می گردد از مشخصات ابن درخت است .

Neted Saffron غده های کروی , پوشیده از شبکه ای فیبری به رنگ قهوه ای روشن بدون بو با طعم تند است که از غده های زیرزمینی گیاه جو قاسم با نام علمی:‍Crocus Haussknechtii Boiss.از تیره زنبق (Iridaceae ) بدست می آید که نوعی زعفران صحرایی بومی ایران است .9 تا 14 برگ کشیده و باریک آن درزمستان و بهار ظاهر میگردند . گلهای آن از سفید تا آبی پررنگ مشاهده می گردد و وجود خامه منقسم به سه شاخه قرمز و روشن علامت مشخصه است .

تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به شرکت دانش بنیان نوین فناوران همراه ساینا می باشد.

نام های دیگر آن: خلاف، صفصاف، فک، فیک، صفصت ابیض، بید مجنون، مجنون، بید دره، فوکا، وی، بیدخشتی، صفصاف مشفق، سیاه بید، بید سیاه، رشه بی، سرخ بید، دیو سفید، خلاف بری، سالیکس، سول، نیتا، فشفشه می باشد.

بید خشت ماده ای است شیرین، شبیه به شیرخشت با ترکیبایی کمی متفاوت با آن و شبیه شکر نیشکر است. از گروهه من ها است. این من از نوعی بید گرفته می شود. نام علمی آن سالیس فار گیلیس است. درختی از خانواده بید ها که به فارسی به آن فوکا و در طب سنتی با نام های بید شیر خشنی و صفصاف مشفق نام برده شده است. این گیاه در جاده های شمالی ایران به صورت خودرو می روید و در مازندران با نام های محلی فک، وی و ویدار شناخته می شود. در سایر نقاط ایران از جمله شهریار تعدادی از ان دیده می شود.

این درخت بومی اروپا و آسیای شمالی است و تا کنون پایه های نر آن در ایران دیده شده است. گل های نر آن به صورت شاتون انبوه و مخروطی شکل است که در اوایل بهار کمی قبل از برگ ها و یا همراه برگ های خیلی جوان بید ظاهر می شود. به رنگ زرد مایل به سبز است و شاخه های آن مانند بید مجنون کمی از تاج درخت اویزان است و شاخه ها خیلی ترد و شکننده است.

از نظر درمانی اثر آن شیبه شیرخشت است ولی مزه و طعم آن در عین حال که شیرین است ولی با شیر خشت متفاوت است و طبیعت و خواص درمانی مشابه شیر خشت دارد ولی کمی ضعیف تر از آن است.

گزنه گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن چهار گوش بوده و بطور قائم تا ارتفاع یک متر بالا می رود. این گیاه در خرابه ها، باغها و نقاط مرطوب که چهار پایان از آن عبور می کنند، بحالت خودرو می روید. ریشه این گیاه خزنده بوده و در ناحیه ای که سبز می شود، کم کم تمام منطقه را فرا می گیرد.گیاه بید خشت

از نظر طبی ریشه گیاه کوشاد قسمت مورد استفاده آن است. این ریشه ضخیم، گوشت ابرنگ زرد تیره و یا قهوه ای مایل به قرمز بوده که دارای طعمی بسیار تلخ و نامطبوع است. برای مصارف طبی ریشه کوشاد باید اقلا سه ساله باشد تا اثر داشته باشد.

کنگر صحرایی گیاهی است چند ساله که توسط بذر و ریشه های خزنده خود تولید مثل میکند. از خانواده Compositae است و ارتفاع آن ۳۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر با ریشه های عمیق و افقی گسترده میباشد. ساقه های کنگر صحرایی، افراشته و بلند و صاف و بدون کرک ای بوده است.

پس از بریدن تنه درخت کندر و تقسیم به قسمتهای کوچکتر، شیره ی سفید شیری مانندی از آن خارج می شود که این قطرات با گذشت کمتر از دو هفته رطوبتشان را از دست داده و خشک شده و تبدیل به یک صمغ نارنجی مایل به قهوه ای می شود که با نام کندر شناخته می شود.

استفاده از گیاه کلپوره همدانی به طوری که در کتب دارویی قدیمی آمده است، به زمان های دور نسبت داده می شود. بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از این گیاه در آثار خود نام برده اند. عصاره این گیاه محتوی مواد موثره زیره است. قسمت مورد استفاده گیاه، سرشاخه گلدار گیاه است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به نیوشاکاپ است

بید خشت یا بید انگبین قطعاتی بدون شکل برنگ سفید متمایل به شیری همراه با ناخالصی هائی از برگ‌های گیاه متولد و با طعم شیرین است که نوعی مان محسوب می گردد. این محصول در اثر فعالیت حشره‌ای با بیولوژی نا مشخص بر روی نوعی درخت بید به‌نام محلی فوکا یا بید مهنازی بنام علمیSailx excelsa Gme ازتیره بید (salicaceae) ایجاد می گردد. بید دارای برگ‌های کامل و بدون کرک می باشد. این گیاه در شمال و جنوب و غرب ایران رویش دارد. قسمت مورد استفاده در بیدخشت شیره یا صمغ خشک شده آن می باشد.

فواید بید خشت:

در تجزیه و شناسایی مواد مهم بید خشت مشخص شد که مهم ترین قندهای موجود در آن گلوگز، فروکتوز و ساکارز می باشند. این ماده که به راحتی در آب حل شده و شیرین است در طب سنتی ایران برای پایین آوردن تب، به عنوان ملین و خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

از بیدانگبین نوعی سرکه نیز تهیه می شود که از این سرکه برای کاهش وزن و درمان چاقی نیز استفاده می شود. به این صورت که افرادی که در برنامه غذایی خود تمایل به کم کردن وزن دارند روزانه یک تا سه قاشق غذاخوری از این سرکه مصرف کنند تا کم کم با خواص معجزه آسای آن در کاهش وزن مواجهه شوند. افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند سعی کنند حداقل در هفته 3-4 مرتبه از این سرکه استفاده کنند. برای درمان چاقی بسیار نافع و باعث متعادل کردن بدن می شود.گیاه بید خشت

 

خواص بیدخشت:

درمان زردی در نوزادان

ضد تب

ضد نفخ

ضد حساسیت

ضد سرفه

ضد سوزش معده و مری،

ملین،

خنک‌کننده

آرام‌بخش

بهبود دهنده آبله مرغان

تنظیم‌کننده دستگاه گوارش

مقوی معده

مقوی کبد

مقوی روده

جلوگیری از نرمی و پوکی استخوان

استفاده به صورت ضماد بر روی پوست سبب روشن و نرم نمودن پوست می‌شود.

 

ترکیبات بیدخشت:

گیاه دارویی بید خشت دارای ترکیبات شیمیایی گلوکز، فروکتوز و ساکارز، ویتامین D، املاح کلسیم می باشد.

 

 

 

 

گیاه بید خشت

© 2020 Powerd by FarsEco.Com

بیشتر بخوانید :انواع تب و درمان آنها

کانال تلگرام

ارسال به تلگرام

خانه

فروشگاه

منوی سایت

گیاه بید خشت

موضوعات

دوشنبه

ویژه ها:

درخت بید بیشتر در کنار جوی‌ها و آب‌ها کاشته می‌شود که گل آن دارای طبع سرد و تر در اول و برگ آن سرد و خشک و میوه آن سرد و تر است.

نام فارسی: بیدخشت

نام انگلیسی: Willow manna

نام علمی: Salix excelsa

خانواده: Salicaceae

خواص درمانی: درمان زردی در نوزادان، ضد تب، ضد نفخ، ضد حساسیت، ضد سرفه، ضد سوزش معده و مری، ملین، خنک‌کننده، آرام‌بخش، بهبود دهنده آبله مرغان، تنظیم‌کننده دستگاه گوارش، مقوی معده، مقوی کبد، مقوی روده، جلوگیری از نرمی و پوکی استخوان.

ماده مؤثّره: قندهای: گلوکز، فروکتوز و ساکارز، ویتامین D، املاح کلسیم.

اندام مورد استفاده: مان.

اشکال دارویی موجود: قطره و مان.

 نکات مهم: مصرف در حد اعتدال، فاقد عوارض جانبی می‌باشد.

مان بیدخشت

 

برگ بید گونه Salix excelsa

 

پونه پورامینی (کارشناس ارشد گیاهان دارویی)

منبع: ۱- گیاهان دارویی و گیاه درمانی، تالیف دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، انتشارات دنیای تغذیه، تابستان ۱۳۸۹.



گیاه بید خشت
گیاه بید خشت
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *