گیاه بیدی ارغوانی

دوره مقدماتی php
گیاه بیدی ارغوانی
گیاه بیدی ارغوانی

شاید دلتان بخواهد که این گیاهان بنفش رنگ را در کالکشن گیاهان خانگی خود داشته باشید .گیاه قلب ارغوان به خانواده گیاهان عنکبوتی برمی گردد و نگهداری و مراقبت از آن نیز بسیار راحت می باشد .

مراقبت از گیاه برگ بیدی بنفش در فضای خانه باعث می شود که محیط را بسیار زیبا کند و شما می توانید گیاه برگ بیدی بنفش را درون یک گلدان بنفش قرار دهید و جذابیت آن را چند برابر کنید.

برای نگهداری از گیاه ترادسکانتیا پالیدا باید با احتیاط زیاد با ساقه های آن رفتار کنید زیرا احتمال شکستن آن ها بالاست و این گیاه را در جایی قرار دهید که احتمال برخورد با آن کمتر باشد .

 گیاه ترادسکانتیا پالیدا در فصل بهار شروع به شکوفه زدن می کند و اگر در فصل تابستان گیاه ترادسکانتیا پالیدا را در حیاط خانه می گذارید، حتما مراقب باشید که نور مستقیم با آن برخورد نکند و همچنین یک روز در میان خاک آن را بررسی کنید تا ببینید که خشک شده است یا خیر و در صورت خشک شدن، به آن آب دهید . 

– نور خورشید

گیاه بیدی ارغوانی

گیاه خود را در محیطی قرار دهید که نور به آن برسد :گیاه   قلب ارغوان یا همان  ترادسکانتیا پالیدا توانایی رشد در محیط های کم نور را نیز دارد اما برگ های آن به جای بنفش کم کم سبز می شوند و اجازه دهید که نور به این گیاه برسد اما در بهترین حالت آن را در معرض نور جانبی قرار دهید تا باعث پلاسیده شدن آن نشوید.

دوره مقدماتی php

– برش

ساقه های جدید را در ابعاد کوچک برش دهید تا قلمه زدن آن راحت تر باشد و دوباره رشد خود را از سر بگیرد و مراقب باشید که ساقه ها پاره نشوند و اگر گیاه شما در بین برگ ها فاصله زیادی داشت، می توانید تا 15 سانتی متر آن را هرس کنید .

 – عوض کردن گلدان برگ بیدی بنفش در فصل بهار

چنانچه در نمناک گفته شده است زمانی که دیدید ریشه ها از قسمت نقاط زهکشی خاک بیرون زده اند، آن ها را به یک گلدانی به اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر منتقل کنید و همچنین از گلدانی استفاده کنید که زهکشی خوبی داشته باشد و از گل شدن خاک جلوگیری کند و باعث پوسیده شدن ریشه نشود . 

– آب

به گیاه برگ بیدی بنفش به طور کامل آب دهید و اجازه دهید که حدود 2.5 سانتی متر از روی خاک خشک شود و بعد دوباره آب بدهید و در فصل زمستان نیز میزان آب دادن را کاهش دهید که بیش از حد آب دادن باعث پوسیده شدن ساقه می شود که نشان دهنده پوسیدگی ریشه است .

 – رطوبت

 گیاه قلب ارغوان را در اتاقی قرار دهید که 40 درصد رطوبت داشته باشد. نوک قهوه ای برگ ها نشان دهنده خشکی هوا می باشد .

 

– دما

دمای متوسط از 18 تا 27 درجه سانتی گراد برای گیاه قلب ارغوان مناسب است.  گیاهان برگ بیدی بنفش می توانند دماهای بسیار پایین را تا 10 درجه سانتی گراد تحمل می کند اما در هر حال بهتر است که محیط را برای  گیاه  برگ بیدی بنفش گرم کنید. 

– خاک

از خاک گلدان ارگانیک برای گیاه قلب ارغوان استفاده کنید . 

– کود گیاهی

در فصل بهار و تابستان ماهی یک بار به گیاه قلب ارغوان کود دهید و سعی کنید که کود محلول در آب بگیرید.

– هرس کردن

10 سانتی متر از نوک ساقه های این گیاه را در فصل بهار یا در اوایل تابستان برش دهید که گیاهان  در گلدان مرطوب به راحتی ریشه می زنند.

by Sepahan_Admin | Feb 11, 2020 | آموزشی, گل های آپارتمانی | 0 comments

گیاه قلب ارغوانی یکی از گیاهان گلدار خانواده ی برگ بیدی می باشد و علت این نامگذاری بخاطر برگهای ارغوانی رنگش می باشد. این گروه از خانواده ی كملیناسه و دارای گونه های متعدد است و بیشتر آنها را برای تزئین طاقچه ی گلخانه ها و پشت پنجره ها و بالكن های سرپوشیده نگهداری می كنند و احتیاج به خاك مرغوب و تقویت شده دارد. تمام گیاهان این گروه دارای ساقه های رونده و برگ های بیضی شكل هستند كه اغلب با رنگهای متنوعی در طول برگ تزیین شده اند و برای پرورش در سبدهای آویزان بسیار مناسبند.
رشد آنها بسیار سریع است و در فصل بهار و تابستان در فضای آزاد به خوبی پرورش می یابند. برای آنكه گیاه پرپشت و زیبائی شود، لازمست سرشاخه های آنرا مرتباً قطع نمود و هر ماهه كود مایع تقویتی به آن داد. بسیاری از آنها گل های سفید یا سوسنی و شیری رنگی می دهند كه جنبه تزئینی ندارد. گلهای آنها بیشتر در اواخر فصل تابستان ظهور می كند، ولی در مناطق معتدل گرم، در اواخر بهار گل می دهند.

۱- تیره ترادسكانتیا كه به نام یهودی سرگردان (wandering Jew) مشهور است، دارای واریته های مختلفی به قرار زیر است :

۲- تیره زبرینا zebrine دارای ریشه های نابجاست و به سرعت در جهت نور رشد می كند. ساقه های گوشتی و ضخیم آن دارای برگ های سبز مایل به نقره ای با نوارهای سبز روشن با قرمز و سطح زیرین برگ ارغوانی روشن است. انواع مهم آن به صورت زیر می باشد :

۳-تیره ی كالیسیا callisia دارای شاخه ای ترد و شكننده با رنگ ارغوانی روشن است. برگ ها دارای رگه های طولی به رنگ كرم و پشت برگ ها ارغوانی است.گیاه بیدی ارغوانی

۴-تیره سیانوتیس cyanotis دارای برگ های گوشتی پوشیده از پرزهای نرم و ساقه ارغوانی آن خود را به طرف پائین گلدان می كشاند.

۵-تیره ست كریزیا setcreasea كه دارای گونه های متعدد بوده و برگ های دائمی دارد. ساقه و برگ ها به رنگ ارغوانی تیره است. گلهای زردرنگ بسیار كوچكی تولید می كند كه جنبه ی زینتی ندارد. از انواع آن پورپورآ یا قلب ارغوانی است كه رنگ ارغوانی خود را پس از مدتی كه در سایه بماند از دست می دهد.

۶- تیره سیدرازیسsiderasis دارای برگ های پهن و برجسته با رگبرگ های كرم و زرد است كه به موازات طول برگ كشیده شده و پرزهای قهوه ای رنگی دارد كه سطح برگ را پوشانده و سطح زیرین برگ قرمز رنگ است. از انواع آن فوسكاتا fuscata است كه احتیاج به نور فراوان دارد.

گیاه خود را در محیطی قرار دهید که نور به آن برسد گیاه قلب ارغوان یا همان  توانایی رشد در محیط های کم نور را نیز دارد اما برگ های آن به جای بنفش کم کم سبز می شوند و اجازه دهید که نور به این گیاه برسد اما در بهترین حالت آن را در معرض نور جانبی قرار دهید تا باعث پلاسیده شدن آن نشوید.

 گیاه قلب ارغوان را در اتاقی قرار دهید که ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد. نوک قهوه ای برگ ها نشان دهنده خشکی هوا می باشد .

دمای متوسط از ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد برای گیاه قلب ارغوان مناسب است.  گیاهان برگ بیدی بنفش می توانند دماهای بسیار پایین را تا ۱۰ درجه سانتی گراد تحمل می کند اما در هر حال بهتر است که محیط را برای  گیاه  برگ بیدی بنفش گرم کنید.

هوای سرد باعث یخ زدگی گیاه شده، برگ های آن نرم و آبکی شده و رنگ خود را از دست می دهند. برگ های این گیاه در اثر تغذیه مصنوعی بیش از اندازه، ضخیم و سبز روشن می شوند. در این صورت باید تغذیه را متوقف کرده تا رنگ ابلق برگ ها، برگردد. لکه های سوخته قهوه ای روی برگ ها در اثر مواد براق کننده است. در هوای گرم وخشک نوک برگ ها به طرف بالا برگشته و سقوط می کنند. گلدان را به محل خنک تری برده و غبار پاشی کنید. قاعده ساقه نزدیک سطح خاک در اثر آَبیاری زیاد و یا زهکش نامناسب، می پوسد. در صورتی که برگ ها بد شکل وچسبناک شدند و حشرات سبز رنگی هم اطراف گیاه دیدید، باید هر دو هفته یکبار با یک حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.

در کل گل قلب ارغوانی گیاه مقاومی است و داخل خاک سنگین هم رشد می کند اما اضافه کردن مقداری شن و یا خاک برگ به خاک باغچه باعث می شود زهکشی بهتر شود و گیاه از پوسیدگی در امان بماند.

۱۰ سانتی متر از نوک ساقه های این گیاه را در فصل بهار یا در اوایل تابستان برش دهید که گیاهان  در گلدان مرطوب به راحتی ریشه می زنند.

قلمه هایی که حداقل یک گره داشته باشد تهیه کنید و مستقیم در خاک قرار سبک قرار بدهید، به راحتی تکثیر می شود. گل قلب ارغوانی در آب هم ریشه دار می شود و مدت ها می تواند در آب رشد کند و حتی گلدهی داشته باشد.

گلدان های قلب ارغوانی نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارند و اگر اندازه گلدان مناسب باشد تا حدود ۳ سال یا بیشتر به زیبایی گل شما ضربه ای وارد نمی شود. اما برای این کار در بهار و تابستان ( بهترین زمان اوایل بهار ) فقط کافی است گلدان خود را وارونه کرده گل بیرون امده سپس ریشه ها را به صورت نهال در گلدان جدید بکارید.

ایسنا/همدان «قلب ارغوانی» یکی از گیاهان گلدار خانواده برگ بیدی بوده و علت این نامگذاری به‌خاطر برگ های ارغوانی رنگش است. این گیاه بومی مکزیک است و از خانواده کاملیناسه‌ها هستند که این گروه از گیاهان دارای گونه‌های متعدد است و بیشتر آنها را برای تزئین طاقچه گلخانه‌ها و پشت پنجره‌ها و بالکن‌های سرپوشیده نگهداری می‌کنند.

رشد قلب ارغوانی بسیار سریع است و در فصل بهار و تابستان در فضای آزاد به خوبی پرورش می یابند. تمام گیاهان این گروه دارای ساقه‌های رونده و برگ‌های بیضی شکل هستند که اغلب با رنگ‌های متنوعی در طول برگ تزیین شده‌اند و برای پرورش در سبدهای آویزان بسیار مناسب هستند.

بسیاری از برگ بیدی‌ها گل‌های سفید یا سوسنی و شیری رنگی می‌دهند که جنبه تزئینی ندارد. گل های آنها بیشتر در اواخر فصل تابستان ظهور می‌کند اما در مناطق معتدل گرم، در اواخر بهار گل می‌دهند.

قلب ارغوانی یا همان برگ بیدی بنفش نسبت به سایه تاحدودی مقاوم است اما به محیط روشن با نور غیرمستقیم یا ملایم احتیاج دارد. در صورت قرار گرفتن در نور شدید و گرم روی برگ‌ها لک‌های قهوه‌ای پیدا شده و می‌سوزد.

در صورت کمبود نور هم برگ‌ها رنگ بنفش شان را از دست می‌دهند و فاصله برگ‌ها از هم زیاد می‌شود و به اصطلاح گیاه رشد علفی پیدا می‌کند. گلدهی این گیاه مستلزم داشتن نور کافی است.گیاه بیدی ارغوانی

این گیاه نسبت به خشکی تا حدودی مقاوم است اما بهتر است که زیاد خشکی نکشد و بعد از خشک شدن سطح خاک، آبیاری بشود. نکته حائز اهمیت در پروش گیاه قلب ارغوانی آبیاری آن است به طوریکه آبیاری زیاد باعث پوسیدن این گیاه از ریشه می‌شود بنابراین بهتر است گلدان آن دارای زهکشی مناسب باشد.

در هوای گرم و خشک نوک برگ‌ها به طرف بالا برگشته و سقوط می‌کنند. نوک قهوه‌ای برگ‌ها نشان دهنده خشکی هواست بنابراین گیاه قلب ارغوان را در اتاقی قرار دهید که ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد.

برای آن که گیاه پرپشت و زیبایی شود، لازم است سرشاخه های آن را مرتباً قطع کرده و هر ماهه کود مایع تقویتی به آن دهید. برای تکثیر این گیاه کافی است یک ساقه دارای گره را در خاک کاشته و منتظر ریشه زدن آن شوید البته این گیاه در آب نیز ریشه‌دار می‌شود و می‌تواند تا مدت ها در آب رشد کند.

انتهای پیام

پرورش و تکثیر گیاه قلب ارغوان را در این مطلب بخوانید. و از زیبایی بی نظیر برگ های ارغوانی رنگ و گل های ریز سفید و صورتی آن لذت ببرید.

تکثیر گیاه قلب ارغوان به روشی بسیار ساده و متداول انجام می شود. کافی است اطلاعاتی را درباره ی پرورش این گیاه بخوانید تا به راحتی آن را تکثیر کرده و پرورش دهید. گیاه قلب ارغوان به رنگ بنفش با گل های ریز، زیبایی فوق العاده ای را به آپارتمان ها و محوطه ها می دهد. نکات لازم را در این مطلب بخوانید.

گل قلب ارغوان نام علمی Tradescantia pallida و نام فارسی برگ بیدی بنفش را داراست. این گیاه در ابتدا در نواحی ساحلی کشور مکزیک بوده است . و بعد ها به مناطق دیگر نیز برده شده است. اکنون این گیاه به وفور در کشور ما نیز یافت می شود. گیاه قلب ارغوان فاقد کلروفیل است از این رو به رنگ بنفش تا ارغوانی دیده می شود. این گیاه گل های ریز با رنگ های سفید، صورتی و ارغوانی دارد. این گلها یه گلبرگ دارند. با اینکه بسیار زیر هستند اما به گل نشستن گیاه قلب ارغوان بسیار لذت بخش است.

گیاه قلب ارغوان از نظر رنگ و گل های ریز به گل اگزالیس (شبدر زینتی) بسیار نزدیک است. با این تفاوت که این گل برگ هایی پروانه ای شکل دارد.اما برگ های گیاه قلب ارغوان کشیده و نوک تیز هستند.گیاه بیدی ارغوانی

همانطور که گفتیم این گیاه بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. پس در این مناطق به راحتی می توانید گیاه را بیرون از گلخانه ها و فضای باز کشت دهید. اما در مناطق سردسیری گیاه باید در گخانه نگهداری شود. زیرا به سرما حساس است.

گیاه قلب ارغوان را ساقه های رونده دارد. با هرس کردن و کوتاه کردن نمونه ساقه می توانید گیاه را فرم دلخواه خود در آورید. به این ترتیب در گلدان ها به صورت ایستاده و آویزان نمایی زیبا دارد. همچنین از گل قلب ارغوان در فضای باز، باغچه ها و کنار حاشیه بسیار استفاده می شوند.

نمونه ای از گیاه قلب ارغوان که برای زیبایی حاشیه باغچه استفاده شده است.

برای پرورش بهتر هر گیاهی دانستن ویژگی های فردی گیاه بسیار مهم است. ما در این بخش تمامی نیاز های گیاه را برایتان بیان می کنیم. تا با رعایت این نکات گیاه را به خوبی پرورش دهید.

گیاه قلب ارغوان محیط روشن اما نور غیر مستقیم را ترجیح می دهد. این گیاه در سایه مقاومت حدودی دارد اما بهتر است کمتر در معرض سایه قرار بگیرید. زیرا نور کم باعث کاهش گلدهی می شود. در گیاهان با رنگ های قرمز تا بنفش در صورت کمبود نور رنگ گیاه به رنگ سبز تغییر پیدا می کند. برای اینکه گیاه همواره خوشرنگ باقی بماند. آن را در محیطی با نور غیر مستقیم اما روشن قرار دهید.
بر روی برگ های گیاه قلب ارغوان در نور شدید لکه های قهوه ای رنگ به وجود می آیند. این لکه به مرور زیاد شده و موجب مرگ گیاه می شوند. در صورت مشاهده ی لکه های قهوه ای حتما گیاه را به محیطی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.
یکی دیگر از عوارض کمبود نور، بیشتر شدن فاصله ی ساقه ها از یک دیگر است. به عبارتی گیاه رشد علفی پیدا می کند. ساقه ها باریک تر و جدا افتاده تر می شوند. برای رفع ان مشکل گیاه را هرس کنید.
برای هرس کردن از انتهای ساقه های بلند کوتاه کنید. به این ترتیب گیاه مجبور به رشد عرضی می شود. و فضاهای خالی بین ساقه ها پر می شوند.

از آنجایی که یک گیاه گرمسیری است. و به دما حساس است. باید بدانید. دما های زیر ۱۰ درجه سانتی گراد گیاه را از بین می برد. در این دما ها برگ ها دچار جمع شدگی و به طور کلی باعث از بین رفتن گیاه می شود. دمای مناسب برای گیاه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه ی سانتی گراد است.
وقتی دمای هوا از ۱۵ درجه سانتی گراد بیشتر باشد می توانید گیاه را از گلخانه خارج کنید. و به فضای باز منتقل کنید.

آبیاری منظم یکی از نیاز های اساسی گیاهان است.برای این گیاه هفته ای دوبار آبیاری توصیه می شود. اما برای آبیاری دقیق تر بهتر است. به سطح خاک نگاه کنید. اگر لایه ی روی خاک خشک شده بود. برای آبیاری بعدی اقدام کنید.
به میزانی به گیاه آب بدهید که آب اضافی از پایین گلدان خارج شود. کم بودن آب گیاه باعث بی حالی و ضعف گیاه می شود. البته از غرقابی شدن خاک جلوگیری کنید.

برای آبیاری گیاهان باید به فصل و دما توجه داشته باشید. در فصول گرم که خاک گلدان زودتر خشک می شود. گیاه به آب بیشتری برای رشد نیاز دارد. و در فصول سرد گیاه آب کمتری می خواهد.
البته این نکته را مد نظر خود قرار دهید که در فصل زمستان که گیاه را به خانه می  آورید. بخاری و گرمکن ها باعث می شوند خاک زودتر خشک شود. پس در این مدت توجه داشته باشید که آب کافی به گیاه برسانید.

از سوالات مهمی که همیشه قبل از پرورش یکی گل و گیاه به ذهن همه می رسد. نوع خاک مصرفی است. خاک و گلدان آن نقش بسیار مهمی را در پرورش گیاه ایفا می کنند.
برای گیاه قلب ارغوان توصیه می کنیم از خاک های سبک استفاده کنید. مانند :
پرلیت+ پیت موس+ شن+ خاک برگ
استفاده از شن و خاک برگ باعث می شود. گلدان زهکش بهتری پیدا کند. در نتیجه از پوسیدگی ریشه ها جلو گیری می شود.

کود : اگر احساس کردید نور دما و آبیاری منظمی دارید. اما گیاه رشد کافی ندارد و یا ساقه ها شکننده تر شده اند. از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

روش تکثیر گیاه قلب ارغوان :

گیاه قلب ارغوان ساقه های کوتاه و بلند زیادی دارد. شما می توانید از این ساقه ها قلمه گیری کنید. و گیاه را تکثیر کنید. برای ایجاد قلمه از گیاه قلب ارغوان نکات زیر را رعایت کنید.

۱٫ چاقو یا تیغ تیزی را مهیا کنید. کند بودن ابزاری که از آن قلمه گیر انجام می دهید. در فرایند ریشه زایی گیاه بسیار موثر است. زیرا اگر ابزار کند استفاده کنید. بافت های گیاه در منطقه ی برش خورده دچار آسیب می شوند و فرایند ریشه زایی به تاخیر می افتد. حتی ممکن است ریشه زایی به کل انجام نشود.

۲٫ قسمتی از ساقه را انتخاب کنید که دارای گره باشد. قلمه ای به طول ۱۵ سانتی متر جدا کنید. بهتر است گره در وسط قلمه قرار گیرد.

۳٫ برگ های اضافی را بچیند. می توانید یک یا دو برگ در انتهای قلمه نگه دارید. اما جالب است بدانید قلمه های بدون برگ نیز ریشه زایی می کنند.

۴٫ ظرف آبی آماده کنید و گیاه را برای ریشه زایی در آن قرار دهید. بعد از گذشت چند روز متوجه ی ظهور ریشه ها می شوید. این گیاه می توانید به زندگی خود در آب ادامه دهید. اما بهتر از بعد از اینکه ریشه کمی بزرگ تر شدند. گیاه را به گلدان مناسب منتقل کنید.

نکته : در بیشتر مواقع بعد از قلمه زنی گیاهان را به هورمون ریشه زایی آغشته می کنند تا ریشه ها رشد بیشتری داشته باشند. اما این گیاه بدون استفاده از هورمون ریشه زایی نیز تکثیر می یابد.

تکثیر گیاه قلب ارغوان به راحتی انجام می گیرد. و سریعا گسترش می یابد از این رو این گیاه برای کاشت در باغچه ها و فضای باز نیز بسیار مناسب است. و از آنجا که رنگ برگ های این گیاه ارغوانی است. در کنار دیگر گل ها و چمن ها نمایی بسیار عالی خواهد داشت. برای نمونه در کنار گل اشرفی که رنگ های متنوع و جذابی دارد به خوبی رشد کرده و زیبایی بخش محیط خواهد بود.

امیدواریم مطالب بالا برایتان مفید واقع شوند. و از پرورش و تکثیر گیاه قلب ارغوان لذت ببرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

گیاه بیدی ارغوانی

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ورود


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار

  • چطور بفهميم شوهرمان دوستمان دارد

  • برگ بیدی یا زبرینا ، برگ بیدی عنابی ، گیاه قلب ارغوان


    نام علمی : Tradescanthia Pallida

    از خانواده commelinaceae و دارای ۶۰ گونه از گیاهان خشبی و علفی چند ساله و بومی آمریکای جنوبی است و برگ های زیبا و مناسبی برای آویز دارد. انواع علفی آن بعنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می شوند که در آنها برگ ها تخم مرغی شکل، پهن و بدون دم برگ و به رنگ سبز روشن با نوارهای سفید یا کرم هستند.


    برگ بیدی به سایه تا نور متوسط، گرمای زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.کود مناسب:
    کود مورد نیاز این گیاه، ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار از فروردین تا مهر ماه است. باکوددهی زیاد، برگ ها کم رنگ می شوند.گیاه بیدی ارغوانی

    خاک :
    مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب، خاک مناسب این گیاه است.

    دمای مناسب:
    هوای سرد باعث یخ زدگی گیاه شده، برگ های آن نرم و آبکی شده و رنگ خود را از دست می دهند.
    برگ های این گیاه در اثر تغذیه مصنوعی بیش از اندازه، ضخیم و سبز روشن می شوند. در این صورت باید تغذیه را متوقف کرده تا رنگ ابلق برگ ها، برگردد.
    لکه های سوخته قهوه ای روی برگ ها در اثر مواد براق کننده است.
    در هوای گرم وخشک نوک برگ ها به طرف بالا برگشته و سقوط می کنند. گلدان را به محل خنک تری برده و غبار پاشی کنید.
    قاعده ساقه نزدیک سطح خاک در اثر آَبیاری زیاد و یا زهکش نامناسب، می پوسد.
    در صورتی که برگ ها بد شکل وچسبناک شدند و حشرات سبز رنگی هم اطراف گیاه دیدید، باید هر دو هفته یکبار با یک حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.
    در یک محیط خشک باید برگ های ترادسکانتیا قهوه ای را از تابش مستقیم خورشید در امان نگه دارید تا برگ ها رنگ پریده و دارای لکه های قهوه ای نشوند.


    ازدیاد و تکثیر برگ بیدی:
    این گیاه به سرعت در آب و یا خاک ریشه می دهد. از اواسط بهار تا اواخر تابستان که گیاه مادری تجدید رشد کرده و شاخه ها آن باید سرزنی و جوان شوند، می توانید شاخه های هرس شده را به طول ۷/۵ سانتیمتر جدا کرده و هر ۵ قلمه را در گلدان حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. خاک را نسبتا مرطوب کنید و گلدان را در دمای ۱۸ درجه و نور کافی نگه دارید. پس از ۲ تا ۳ هفته ریشه دهی انجام می‌شود.
    بعد از آن می توانید مقدار آبیاری را بیشتر کرده و با کود مایع آنها را تغذیه کنید. در شرایط مشابه، قلمه در آب نیز ریشه خواهد داد.


     


     


     


    عکس هایی دیگر از گیاه قلب ارغوان : 

    برگ بیدی بنفش (setcreacea) با نام علمی Tradescantia albiflora و بومی جنوب مکزیک از خانواده کملیناسه است و برای کاشت در فضای آزاد بسیار مناسب است، گرچه بسیاری از مردم این گل کم زحمت را در بالکن و تراس خود و در گلدان نگهداری می ‌کنند.

    وجود برگ هایی به رنگ بنفش در کنار برگهای سبز گیاهان دیگر در باغچه یا تراس منظره ای بسیار زیبا ایجاد می‌کند. برگ بیدی گیاهی سریع الرشد است و می توانید با هرس کردن به موقع و مداوم آن گلدانی پر و شاداب داشته باشید. همچنین می‌توانید قلمه ها را در گلدان‌های دیگر بکارید و به زودی چندین گلدان بسیار زیبا از آن داشته باشید.

    گل های برگ بیدی بنفش دارای جذابیت خاصی در برگ ها هستند که گل های کوچک انها زیبایی خاصی دارند.گل های برگ بیدی بعد از حدود ۳ ماه یا کمتر رشد ساقه ها یشان اویز شده ، ممکن است شکسته شوند و اگر به مرور زمان هرس نشوند تک ساقه شده و از جذابیت خود می کاهند.

    گیاه بیدی ارغوانی

    نور : این بوته زیبا نیاز به حداقل یک ساعت نور مستقیم افتاب در روزدارد و بهتر است بیش از ۴ ساعت در زیر نور مستقیم نباشد تا نیاز به ابیاری کمتری داشته باشد و بیش از حد در زیر افتاب بودن از جذابیت گل شما می کاهد. اگر گل خود را در سایه و یا نور کم نگه دارید برگ های گل شما متمایل به سبز شده ، ساقه ها ظریف شده و زیبایی گل شما از بین می رود.

    دما : از اینکه گلدان گل خود را در زمستان در هوای ازاد بگذارید ترس نداشته باشید زیرا اگر دما در منطقه شما سرد شود تنها سا قه ها را خشک می کند و ریشه های گل شما زنده اند و گل شما در خواب زمستانی می باشد که این برای گل شما بهتر می باشد . با فرا رسیدن فصل بهار گلدان شما جوانه های نو زده و زیبایی دو چندانی به فضای خانه ی شما می دهد.

    آبیاری : گلدان های خود را در هفته ای دو بار ابیاری کنید . اما اگر گلدان های شما زیاد در افتاب هستند و هوا گرم است نیا ز به ابیاری بیشتری دارند. اگر پای گلدان شما خشک است نیاز به ابیاری دارد و این خود می تواند معیاری برای اب دادن باشد . هر چند وقت یک بار گلدان خود را در نظر داشته باشید تا ببینید پس از ابیاری چند روز بعد پای گل شما خشک می شود سپس با تجربه ای که کسب کرده اید گلدان خود را ابیاری کنید. در فصل زمستان که گیاه شما به خواب زمستانی رفته است نیاز به ابیاری چندانی نیست و همان ابیاری باران برای گلدان شما کافی است . با شروع شدن گرمی هوا و نزدیک شدن به بهار شروع کنید گلدان خود را ابیاری کنید.

    گل خود را می توانید از اوایل بهار با تقسیم ریشه و نهال تکثیر کنید و یا در فصل بهار و تابستان با کاشت چند ساقه در گلدان جدید به راحتی ازدیاد کنید. توجه کنید بعد از کاشت جدید تا گلدان شما برگ نو بزند در سایه نگهداری کنید.

    گلدان های برگ بیدی نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارند و اگر اندازه گلدان مناسب باشد تا حدود ۳ سال یا بیشتر به زیبایی گل شما ضربه ای وارد نمی شود. اما برای این کار در بهار و تابستان ( بهترین زمان اوایل بهار )فقط کافی است گلدان خود را وارونه کرده گل بیرون امده سپس ریشه ها را به صورت نهال در گلدان جدید بکارید. سا قه ها را هرس کرده و تا زدن جوانه جدید در سایه نگهداری کنید.

    اگر گلدان برگ بیدی ما ظاهر زیبای خود را از دست داده است لازم است برای اینکه گلدان به وضعیت قبلی خود باز گردد گل را هرس می کنیم . توجه داشته باشید هرچه ساقه های گل خود را بیشتر ببرید جوانه های جدید و گل جدید شما دارای جذابیت بیشتری است.گل شما بعد از هرس کردن خیلی زود رشد می کند و زیبایی خود را باز می یابد.

    ۱- برگها به سمت داخل لوله شده سپس خشک می شوند : عامل : هوای گرم و خشک . درمان : رفع عوامل . آبیاری زیادتر و غبار پاشی لازم است . گلدان در معرض آفتاب مستقیم نباشد۲- ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین برگها زیاد است و برگها ابلق بودن خود را از دست می دهند : عامل : نور کم . درمان : رفع عوامل .۳- برگها نرم و آبکی و کم رنگ می شوند : هوا خیلی سرد است . ممکن است گیاه یخ زده باشد . در این صورت از شاخه های سالم به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید۴- برگها ضخیم و سبز روشن شده اند : عامل : تغذیه مصنوعی بیش از اندازه درمان : توقف تغذیه تا ظاهر شدن رنگ ابلق.۵- لکه های سوخته قهوه ای روی برگها : عامل : براقکننده . درمان : عدم استفاده۶- ساقه ها دراز و پراکنده و نسبت به گلدان بسیار بزرگ است : نیاز به تعویض گلدان دارد.۷- خم شدن نوک برگها به طرف پشت برگ و تار عنکبوت در زیر آنها : عامل : کنه ریز قرمز۸- برگهای بدشکل و چسبناک با حشرات سبز رنگ روی آنها : عامل : آفت . درمان : سمپاشی با سم نفوذی دو هفته یک بار تا رفع علائم۹- برگها خیلی رنگ پریده هستند و لکه های قهوه ای روی آنهاست : عامل : تابش مستقیم آفتاب . درمان : رفع عوامل .۱۰- برگها قهوه ای ، چروک و پژمرده می شوند و حاشیه آنها زرد یا قهوه ای است : عامل : خشکی محیط . درمان : غبار پاشی .۱۱- قاعده ساقه ها نزدیک به سطح خاک می پوسد : آبیاری زیاد است . بین دو آبیاری باید سطح خاک حشک شود . زهکش را بازدید کنید . اگر قاعده ساقه فاقد برگ و لخت است ، گیاه پیر شده و باید از ساقه های سالم آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید

    بیشتر بخوانید:

    روش کاشت و پرورش گل رعنا

    روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

    راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

     

    گیاه بیدی ارغوانی
    گیاه بیدی ارغوانی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *