کوچه گلابدره دربند

دوره مقدماتی php
کوچه گلابدره دربند
کوچه گلابدره دربند

آدرس: محله امام‌زاده قاسم، کوچه شهید امیر الفت، خیابان ملکی، پلاک 11، طبقه همکف، واحد 4
تلفکس: 74 93 70 22 -021

تلفن پشتیبانی: 312 30 88 – 0939

پست الکترونیک: info@tanin.net


عنوان:


پست الکترونیک:

کوچه گلابدره دربند


توضیحات:

دوره مقدماتی php

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

گُلاب‌دره نام دره و محله‌ای در کنارهٔ آن دره است که به همین نام خوانده می‌شوند. این دره از کنارهٔ باختری (طرف غرب) به امام‌زاده قاسم و از کنارهٔ خاوری با دره در بند همسایه است.

این دره از جمله ییلاق‌های خوش آب و هوای شمال شرقی شهر تهران است.

جدا از ساکنان محلی، مسیر کوهستانی گلاب‌دره، هر هفته میزبان کوهنوردانی است که راه خاکی و خلوت آن را انتخاب می‌کنند. در تابستان ۱۳۶۶ سیل مخربی از ده گلاب‌دره سرازیر گشت و بسیاری از خانه‌های دربند را ویران کرد و تعداد زیادی نیز کشته شدند.[۱]
ساکنان محلی این منطقه هنوز به زبان تاتی سخن می‌گویند.

بر فراز تپه مشرف به محل، دو محلهٔ گلابدره (در باختر) و باغ شاطر (در خاور) جای گرفته‌اند. با ایستادن بر فراز این بلندی‌ها نمای بسیار زیبایی از شهر تهران را خواهید دید. راه رسیدن به این دره زیبا از میدان تجریش و خیابان دربند است که در میانهٔ راه خیابان گلابدره خود نمایی می‌کند. دلیل نام گذاری این دره وجود فراوان درختان سیب گلاب خودرو در این دره بوده‌است.

آبراهه‌های گلابدره:

کوچه گلابدره دربند

از امامزاده قاسم (شمیرانات) در امتداد گلابدره که بالا می‌رویم، بر طرف دست چپ آب، اراضی«گل اسلک» است. بالای گل اسلک، زیر دوآب «گودره»، طرف دست چپ «لش عباس» قرار دارد. پس از لش عباس، شاخه آب «گودره» به عمود گلابدره می‌پیوندد. از گودره به بالا در امتداد آب،«زیر بند» خوانده می‌شود. بالای زیربند دوآب دیگری است که آبهای «هوله شرون» و وزوا به آب «گی باغ» می‌پیوندد. شاخه دست راست، آب «گی باغ» است که از پایین سینه سرخی سرچشمه می‌گیرد. شاخه دست چپ، مقداری که بالا رفت به دوآبی می‌رسد که آب «هوله شرون» به آب وزوا متصل می‌شود. آب هوله شرون از کلک چال می‌اید و آب وزوا کمی پایین تر از بند وزوا سرچشمه می‌گیرد.[۲]

وزباد:

درخت‌زار کوچک و پرشیب وزباد[۳]، یا به قولی وزوا، واقع در شمال گلابدره شمیران در مکانی سراشیبی در زیر دامنه‌های صخره ایی قله ۳۱۰۰ متری اسپیلت قرار دارد و دارای چندین چشمه کوچک است. این منطقه مسیری نزدیک و مناسب برای دیدار از طبیعت کوهستانی با صرف دو ساعت راه است.

فروش
آپارتمان
مسکونی

145
متری

3
اتاق خواب

نوساز

کد:
582876
کوچه گلابدره دربند

منطقه:
گلاب دره

محدوده:
دربند گلابدره کوچه قادری

پارکینگ | انباری | آسانسور | بالکن | سالن اجتماعات | کولر | شوفاژ

طبقه:
6

6
طبقه –
2
واحدی

نما:
ترکیبی

جهت بنا:
شمالی

آشپزخانه:
ام دی اف

کف پوش:
سنگ

سرویس بهداشتی:
ایرانی و فرنگی

نوع سند:
شخصی

تاریخ به روز رسانی ملک:
بیشتر از یک ماه

اشتراک گذاری در:

گروه املاک ملکانا

info@melkana.com

درباره ملکانا
ملکانا وبسایتی فعال در حوزه خرید و فروش و رهن و اجاره املاک

بانک اطلاعاتی جامع محلات و مناطق تهران

ناحیه: ناحیه۳محدوده از شمال: ارتفاعات آبک – خیابان شهید بوکان محدوده از جنوب: خیابان رستگاران – خیابان ارغوان – خیابان رجایی – خیابان بیست و یک آذرمحدوده از شرق: خیابان حسنی کیا – خیابان اسد الله موسوی محدوده از غرب: رودخانه گلابدره مساحت (کیلومتر مربع):: ۰٫۶۸۸۴۶۶مرداد ماه سال ۱۳۸۷ 

تعداد خانوار: 3103جمعیت کل: 11195جمعیت زن: 5373جمعیت مرد: 5822باسواد-مرد: 4907باسواد-زن: 4232باسواد-کل: 9139بی سواد-مرد: 426بی سواد-زن: 679بی سواد-کل: 1105 

گلابدره از محلات بسیار قدیمی در شهرستان شمیرانات است که در زمان های قدیم با محلـه امـام زاده قاسم به صورت یک محله بوده اند. محدوده جغرافیایی این محله در زمان قدیم از سمت شمال به دامنه هـا و مراتع تابستانی رشته کوه البرز و از سمت جنوب به جاده تجریش و دزاشیب و از سمت شرق به دره جی و از سمت غرب به رودخانه گلابدره را محدود می شده است.

ده گلابدره- امامزاده قاسم بر فراز بلندی مشرف برقریه ییلاقی بوجود آمده اسـت کـه در کنـار آن درهنزهت انگیز و لطیفی به نام گلابدره در دامان کوهستان شمیران واقع شده است که قسمت قـدیمی و اصـلی بقعه امامزاده قاسم مشرف بر این دره می باشد. در رابطه با محدوده زمانی شکلگیری این محله تاریخ دقیقـی در دسترس نیست ولی با توجه به اسناد به دست آمده و گفته های ریش سفیدان محل شکلگیری آن به زمان قاجار برمیگردد و دلیل شکلگیری این محل نیز مانند بسیاری از محلات دیگر شمیران به دلیـل آب و هـوای فوق العاده خوب و زمین هایی حاصلخیز و پر آب برای کشاورزی و چراگاه های سرسبز آن برای دامـداری بوده است. از افراد موثر در شکلگیری محله گلابدره می توان به کشاورزان و دامداران و باغداران اشاره کرد که پس از انقلاب با رشد رفاه و آسایش، روز به روز به جمعیت این محله افزوده شد. ساکنان اصلی ایـن ده در زمان قدیم به ۲ تیره تقسیم می شدند . طایفه سید مرتضی و طایفـه سـید جعفـر کـه بومیـان گلابـدره از نوادگان این دو طایفه می باشند. این محله دارای یک رشته قنات به نام آبکی می باشد و میـدان گـاه اصـلی این محل میدان آبک نام دارد و خیابان های اصلی این محله خیابان گلابدره و خیابان شهید شکیبایی، خیابان شهید زبردست و خیابان بوکان می باشد .(سند هویت محله، سید محمد ابوالقاسمی) ؛ رودخانه گلابدره از ارتفاعات شمال تهران سرچشمه میگیرد و پس از پیوستن به رود دربند بـه سـمت جنوب شهر حرکت میکند. این رودخانه در شمال شرق تهران و در منطقه یک شهرداری قـرار دارد.در گذشته در این محل فضای مزین به گلهای خوشبو و درختان سیب گلاب خودرو وجود داشته کـه بـه همین دلیل آن را گلابدره مینامیدند. همچنین گلابدره از جمله ییلاقهای خـوش آب و هـوای شـمال شرقی شهر تهران است. این دره از سمت غرب با امامزاده قاسـم(ع) و از شـرق بـا دره دربنـد همسـایه است. در حال حاضر این دره یکی از نقاط دیدنی و تفریحی تهران به حسـاب مـیآیـد.کوچه گلابدره دربند

منطقه یک شهرداری، در بلندای تهران و با وسعتی حدود ۶۴ کیلومترمربع بر اساس داده های آمـاری حـدودنفر جمعیت را در خود جای داده است. این در حالی است که انبوه ساختمانهای آماده و نیمه کاره در آینده ای نزدیک جمعیت منطقه را به مرز ۵۰۰ هزار نفر خواهد رساند. مختصات جغرافیایی این منطقـه از طرف شمال محدود به ارتفاعات ۱۸۰۰ متری دامنه جنوبی کوههای البرز، از جنوب به بزرگراه شهید چمـران حد فاصل دو راهی هتل آزادی و بزرگراه مدرس و پل آیت االله صدر و از غرب به اراضی رودخانه درکـه و از شرق نیز به انتهای بزرگراه ارتش – کارخانه سیمان و منبع نفت شمال شرق تهران محدود می شود.

این منطقه به لحاظ طراحی شهری دارای بافتی روستایی است و می توان آن را باغ شهر نامید. شمیرانات کـه در دامنه کوهپایه های البرز جنوبی واقع است به دلیل نیمه کوهستانی بودن و ساختاری ویژه که آمیـزه ای از شهرسازی مدرن و سنتی است، اگرچه عرصه مشکلات بیشتری در فعالیتهای عمرانـی اسـت امـا بـه عنـوان ساختگاهی قدیمی، با اهمیت و دارای ویژگی های آب و هوایی، زمینه و اقتضای کارهای عمرانی بیشتری را داشته و دارد.

هم اکنون منطقه گلابدره به صورت مستقل و منطقـه امـام زاده قاسـم نیـز بـه همـین صـورت هسـتند ، امـا روزگاری همه آن محدوده را به عنوان گلاب دره میشاختند .همچنین ظاهرا در شـمیران مرکـزی بزرگتـرین قلمرو در اختیار منطقه گلابدره و در واقع امام زاده قاسم اسـت منـاطقی ماننـد: آبـک، وزیـری،وزوا، میـدان امامزاده قاسم، نخجوان، تپه نصیری کوهسار و کوهستان گل سنگ و حتی قله کلک چال متعلق به امام زاده قاسم (گلابدره)است .همچنین ظاهرا تا سالها پیش از میان ۳۷ پارچه آبادی شمیران امامزاده قاسم به عنوان آبادترین نقطه شناخته شده بوده است .

در آبادی های شمیران کدخداهایی وجود داشتند که ظاهرا خان آنها در همین منطقه سـکونت داشـته اسـت البته نکته قابل توجه اینکه ظاهرا تمامی خان ها و کدخداهای شمیرانی به عدالت و مردمی بودن شهره بودند بجای آزار مردم به کمک آنها میشتافتند، همچنین در دوره هایی حتی شاهان ممالک نیز احترام خاصی بـرای آنها قائل بودند .

این محله از شمال به قله کلک چال و کوه دربند، از شرق به منطقه جماران و نیاوران، از غرب به دربنـدو ازجنوب به خیابان نیاوران، دزاشیب، ضحیرالدوله ختم میشود . یکی از سرسبز ترین نقاط شمیران همین منطقه گلاب دره است کوه، دشت، باغهای عظـیم و وسیع (مانند باغ ملک با مصاحت ۱۴ هکتار)رود (گلابدره)چشـمه، ابشـار و تقریبـا تمـامی منـاظر دیـدنی دراین منطقه وجود دارد . از نظر آب و هوا میتوان ادعا کرد امامزاده قاسم و گلابدره در بهترین وضعیت قرار دارند چنـدین ورودیبه این منطقه وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از :

خیابان ثبت و کوچه تابش از طرف پل تجریش

خیابان دربند از میدان تجریش

گل سنگ، عرفا، مژده و … از خیابان نیاوران خیابان جماران از سمت شرق

ظهیرالدوله ، دربند ، سربند ، کوچه آبشار و … از سمت غرب .

ساکنین محله گلابدره در بدو شکلگیری افرادی متوسط و روبه فقیر بوده انـد. قبرسـتان ظهیـر الدولـه کـه جمعی از رجال در آن مدفونند در گلابدره که نام قدیمی آن گود دره بوده واقع شده اسـت. راه اصـلی ایـن آبادی از راه توچال، جماران، دزاشیب، دربند و پشت باغ ملـک مـی باشـد. ایـن دهکـده دارای محـل هـای معروف ده آبک، حصار فرج، گلابدره ۱ ، باغ پشت وزوا، باغ انجیر، باغ افشـار، سـرچال بـزرگ و سـرچال کوچک می باشد. حسنعلی خان و دیگر هنرمندان بزرگ و ابوالحسین صدیقی که در گلابدره ساکن بوده اند مجسمه ی سیاه نی زن را ساخته اند که یکی از شاهکارهای هنری است از دیگر هنرمندان ساکن در گلابدره می توان به آقای علی نقی خان که شاگردانی همچون رفیع خان استاد سینما و تئاتر را پرورش دادند اشـاره نمود. جمعیت کنونی گلابدره بالغ بر ۵۵ هزار نفر است که بیشتر آنـان مهـاجرین آذربایجـان و لرسـتان مـی باشند.این محله در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بالغ بر ۲۰۰ نفر شهید به انقلاب اسلامی ایران تقدیم داشته است . (سند هویت محله، سید محمد ابوالقاسمی) )

ده گلابدره از جمله ییلاقهای خوش آب و هوای شمال شرقی شهر تهران است.جـدا از سـاکنان محلـی،مسیر کوهستانی گلابدره، هر هفته میزبان کوهنوردانی است که راه خاکی و خلوت آن را انتخاب مـیکننـد. در بهار ۱۳۶۶ سیل مخربی از ده گلابدره سرازیر گشت و بسیاری از خانههای دربند را ویران کرد و تعـداد سیلابها به طور طبیعی در ماههای سرد، مازاد آبها را از دشت خـارج و بـه سـمت حوضـه انتهـایی هـدایت میکنند. از مهمترین سیلابهای تهران سیلاب گلابدره در چهارم مرداد ۱۳۶۶، بود .

این دره از سمت غرب با امامزاده قاسم و از شرق با دره دربند همسایه است. بر افراز ایـن تپـه دو محلـه ی گلابدره و باغ شاطر جای گرفته اند. با ایستادن بر فراز این بلندی ها، نمای بسیار زیبایی از شهر تهران دیـده می شود. راه رسیدن به این دره زیبا از میدان تجریش و خیابان دربند است که در میانه ی راه خیابان گلابدرهخود نمایی می کند. دلیل نام گذاری این دره وجود فراوان درختان سیب گـلاب خـودرو در ایـن دره بـوده است.

در حال حاضر این دره یکی از نقاط دیدنی و تفریحی تهران به حساب می آیـد و علاقـه منـدان بسـیاری ازمسیر کوهنوردی آن استفاده می کنند. مسیر گلاب دره در نهایت به مسیر اصلی قله کلک چـال کـه از پـارک جمشیدیه شروع می شود منتهی می گردد.

مکانهای تاریخی گلابدره

این محل در قسمت بالای محل امامزاده قاسم قرار داشته است.– در جوارامامزاده قاسم چندین نفر دفن گردیده اند.– قصر مادر محمد شاه در این محل بوده است.– باغ حاجی بهاء الدوله میان امامزاده قاسم و دربند قرار داشت.– باغ سلطان علی خان – وزیر دربار- در امامزاده قاسم بود.– باغ و قصر و استخر ملک در امامزاده قاسم بود.– باغ شاهزاده ابراهیم میرزا در حوالی جعفرآباد و امامزاده قاسم بود.– باغ اللهیار صالح در امامزاده قاسم بود.– مدفن میرگوهر علیشاه و تاج علشاه رشتی و بعضی از فقرای خاکسار جلالیه در امامزاده قاسم بود .( – قصر آغاباجی- یکی از زنان فتحعلی شاه قاجار- در امامزاده قاسم بود. (سایت شهرداری /شهرداری منطقه ۱– باغ ملک / باغ روح الله

اماکن مذهبی

وجود بیش از ۶ مسجد در این منطقه که مهم ترین آنها مسجد جامع امامزاده قاسم است ؛آستانه امام زاده قاسم ،آستانه آقا سید یحی تقوی ، قبرستان امام زاده قاسم ،گلزار شهدا،تکیه امام زاده قاسم و …درضمن هیئت امام زاده قاسم در دوران محرم پرجمعیت ترین و بزرگترین هیئت شمیران به حساب می آی دکه هر ساله مراسم محرم را با شکوهی بیش از مناطق دیگر برگذار میکنند و در تار یخ معاصر هم اهم ی تخاصی داشته است .از اقوام بومی این منطقه میتوان به اقوام ی چون : قادر ی (خاندان مرتضو ی)، الفت،وزوائی، کیهان و … اشاره کرد . در محله اصلی امامزاده قاسم یا همان توده تقریبا همه مردم با هم نسبتفامیلی دارند و اگر ندارند با یکدیگر آشنا هستند و یک فرد غریب به سا دگی در جمع شناسا یی میشود .(انجمن های تخصصی ایران انجمن )

اماکن تفریحی

اماکن تفریحی این منطقه بیشمار است که معمولا مناطق طبیعی اکثر آن را تشکیل میدهد ؛قله ،منطقه وزوا ( کوهستانی) رودخانه گلابدره جنگل داری، منطقه گلسلک، باغ ملک دامنه البرزچال ، صد وزوا ( مکانی برای ماهیگیری)بوستان های متعدد ؛بوستان امزاده قاسم، باغچه، گلستان و قبرستان تاریخی امام زاده قاسم وبسیاری دیگر … .

مجموعه های ورزشی

مجموعه های ورزشی در گلابدره و سوهانک به مساحت هر یک ۹۰۰ مترمربع به اتمام رسیده … اجرایاین پروژه ها موجب تبدیل فضاهای بدون استفاده ، به فضاهای ورزشی فرهنگی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان شده است . به گزارش شاپرک به نقل از شهرداری، مجتمع خدماتی و پارکینگ طبقاتی الغدیر در محله گلابدره طیدوفاز در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع در ۸ طبقه با زیر بنای کل بیش از ۴۴ هزارمترمربع با کاربریهایفرهنگی، ورزشی، خدماتی، تجاری و اداری در حال احداث است که ۱۸ هزارمتر مربع آن به پارکینگطبقاتی اختصاص داده شده و فاز اول آماده بهره برداری آزمایشی شده است.منطقه یک هرهفته پذیرای بیشاز ۷۰ گردشگر است که فراهم نمودن امکانات لازم جهت سهولت وایمنی در دسترسی آنها به نقاطگردشگری از برنامه های شهرداری محسوب می شود لذا احداث مجموعه فوق با ظرفیت پارک ۵۶۰ خودرویکی از راهکارهای مناسب برای تامین نیازهای گردشگران، شهروندان و ساکنین محله های دربند ، گلابدرهو… است.در حال حاضر احداث پارکینگهای همت و امامزاده قاسم (ع) نیز در دست اجراست و به زودی به بهره برداری می رسد.

تهران، شهدای هفتم تیر، خیابان فجر، پلاک 34، طبقه اول، واحد 4

تهران، شهدای هفتم تیر، خیابان فجر، پلاک ۳۴، طبقه اول، واحد ۴
تلفن: ۸۸۸۳۴۱۱۹-۰۲۱
rahnamayemahal@gmail.com

The online version of the Iranian daily Hamshahri

65 هکتار از محله‌های شمال شهر در بافت فرسوده قرار گرفته و ساماندهی آن به یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت شهری تبدیل شده است. این میان اهالی محله های گلابدره، دربند، امامزاده قاسم(ع) و… در محدوده منطقه یک بیش از دیگر محله ها با مشکلات زندگی در بافت فرسوده و پیامدهای ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند.

همشهری آنلاین-حسن حسن زاده: به‌عنوان مثال در محله‌های گلابدره و امامزاده قاسم(ع) مشکل کمبود جای پارک، دسترسی نامناسب خودروهای امدادی به معابر کم‌عرض محله و مشکلات دفع فاضلاب خانگی به معضل اساسی اهالی این محله‌های فرسوده تبدیل شده است. مشکلاتی که لزوم نوسازی بافت فرسوده در این محله‌ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای تجمیع پلاک‌‌های فرسوده را بیش از پیش روشن می‌کند. روزهای پایانی سال گذشته بود که مدیران شهری از 5محله فرسوده منطقه یک بازدید و این محله‌ها را به‌عنوان اهداف اصلی نوسازی بافت فرسوده در سال جاری معرفی کردند. سراغ اهالی و شورایاران برخی از محله‌های فرسوده شمال شهر رفتیم و از مشکلات زندگی در بافت فرسوده و انتظارات آنها از مدیریت شهری برای تسهیل فرایند نوسازی بافت فرسوده گزارشی تهیه کردیم. 

از تقاطع خیابان زبردست که به سمت خیابان‌های شمالی محله گلابدره پیش می‌رویم خانه‌های فرسوده و ساختمان‌های بدقواره‌ای که در دل کوچه‌های باریک محله بنا شده‌اند، بیشتر خودنمایی می‌کند. پسکوچه‌های کم‌عرض گلابدره، همان کوچه‌هایی که با چند پله تند و تیز به بالادست محله می‌رسند با شمار زیادی از خانه‌های فرسوده اشغال شده و انگار بافت فرسوده تمام محله را در آغوش گرفته است. اما این ساختمان‌های قد و نیم قد و کهنسال که انگار به سوی کوچه سر خم کرده‌اند، مشکلات بسیاری برای ساکنان گلابدره به ارمغان آورده اند. در گلابدره روزی نیست که اهالی محله از مشکلات دفع فاضلاب خانگی گلایه نداشته باشند یا تابستان‌ها پیامدهای ناشی از فشار بسیار کم‌آب آشامیدنی گریبان‌ اهالی را نگیرد. «میر یعقوب موسوی» یکی از اهالی این محله می‌گوید: «سیستم فاضلاب شهری در گلابدره هنوز تکمیل نشده و در نتیجه در هرکدام از خانه‌های فرسوده محله ما برای دفع فاضلاب خانگی یک چاهک حفر شده است. اما از آنجایی که خانه‌های فرسوده محله روی شیب بنا شده‌اند فاضلاب خانه‌های بالادست به خانه‌های پایین‌تر نفوذ می‌کند و مشکلات بسیاری برای همسایه‌ها ایجاد می‌شود.» مشکلات بافت فرسوده محله به همین‌جا ختم نمی‌شود. «رمضان کارجوسادات» یکی دیگر از اهالی محله می‌گوید: «بیشتر خانه‌های محله ما فرسوده است. چاهک‌هایی که سال‌ها پیش برای دفع فاضلاب خانگی حفر شده خیلی زود پر می‌شود و علاوه بر تحمیل هزینه‌های تخلیه چاه به ساکنان محله، باعث فرسودگی بیشتر بنا می‌شود. متأسفانه بیشتر اهالی هم به ناچار آب مصرفی و فاضلاب خانگی را به داخل کوچه‌ها رها می‌کنند که نتیجه آن انتشار بو در معابر محله در اثر تابش مستقیم نور آفتاب است. اگر مسئولان در گلابدره عزم جدی برای تجمیع و نوسازی پلاک‌های فرسوده داشته باشند، دیگر شاهد این مشکلات و پیامدهای ناشی از فرسودگی محله نخواهیم بود.»کوچه گلابدره دربند

بافت فرسوده در گلابدره پیامدهای جانبی دیگری هم به همراه دارد. خانه‌های فرسوده محله پارکینگ ندارند و از طرفی هم امکان‌ تردد خودرو در معابر کم‌عرض و کوچه‌های پلکانی این محله وجود ندارد. در نتیجه پیدا کردن جای پارک در خیابان‌های این محله به کاری دشوار و زمانبر تبدیل شده است. «میرمحمد ابوالقاسمی» دبیر شورایاری گلابدره می‌گوید: «تنها پارکینگ عمومی محله از منازل مسکونی بالادست که امکان‌ تردد خودرو در آن وجود ندارد دور است و همچنین اهالی توانایی پرداخت هزینه جای پارک روزانه را هم ندارند. نوسازی بافت فرسوده و تأمین پارکینگ برای منازل مسکونی تنها راه‌حل این معضل بزرگ است.» اگرچه بسیاری از اهالی گلابدره برای نوسازی خانه‌های فرسوده خود رضایت دارند اما نوسازی بافت فرسوده در گلابدره موانع بسیاری دارد. در گلابدره 130 پلاک ثبتی وجود دارد که از این میان تنها 13 پلاک ثبتی نوسازی شده است. پلاک‌های ثبتی که هرکدام بیش از 500‌مترمربع مساحت دارند و گاهی مشاهده می‌شود که در یک پلاک ثبتی 2 هزار‌مترمربعی چند خانه ساخته شده است. ابوالقاسمی از بزرگ‌ترین مانع بر سر راه نوسازی بافت فرسوده در محله می‌گوید: «محله گلابدره در پهنه‌بندی طرح تفصیلی در پهنه R212 قرار دارد. یعنی در صورت نوسازی، مجوز ساخت یک ساختمان 3 طبقه با سطح اشغال 40‌درصد به سازنده داده می‌شود. از آنجایی که در هر پلاک ثبتی محله چند خانوار زندگی می‌کنند، این مجوز ساخت نه برای سازنده و سرمایه‌گذار راضی‌کننده است و نه مالکان حاضر به نوسازی می‌شوند. اگر در پهنه‌بندی طرح تفصیلی، گلابدره به پهنه R112 که براساس آن مجوز سطح اشغال 60‌درصد داده می‌شود تغییر کنند بسیاری از مالکان برای نوسازی قدم پیش می‌گذارند.» دبیر شورایاری گلابدره از آمادگی اهالی محله برای تجمیع و نوسازی می‌گوید: «35 پلاک ثبتی در خیابان زبردست رضایت خود را برای تجمیع و نوسازی اعلام کرده‌اند. در خیابان‌های فارسی، وحدت و آبک هم چند پلاک ثبتی آماده‌اند در صورت تغییر پهنه‌بندی محله با تجمیع پلاک‌ها کار نوسازی را شروع کنند. امیدواریم با حمایت مسئولان شهرداری، نوسازی بافت فرسوده در محله ما زودتر آغاز شود.»

در همسایگی گلابدره، اهالی محله امامزاده قاسم(ع) هم با مشکلات زندگی در بافت فرسوده دست و پنجه نرم می‌کنند. در ضلع شمال میدان امامزاده قاسم(ع) کوچه‌های باریک و پلکانی که از مقابل آستان مقدس امامزاده می‌گذرند به شمار زیادی از خانه‌های قدیمی و کهنسال ختم می‌شوند. خانه‌ها و کوچه‌هایی که اگرچه حال و هوای روزگار قدیم محله را زنده نگه می‌دارند اما آبستن مشکلات بسیاری برای ساکنان محله هستند. با توجه به قرار گرفتن آستان مقدس امامزاده قاسم(ع) در محله و اهمیت بافت تاریخی این محله برای اهالی، شورایاران هم ملاحظاتی برای نوسازی بافت فرسوده در این محله قدیمی دارند. «ابوالفضل ربیعی» دبیر شورایارای محله امامزاده قاسم(ع) می‌گوید: «در بازدید‌هایی که مسئولان شهرداری، شورای‌شهر و سازمان نوسازی شهرداری تهران از بافت فرسوده محله داشتند بر اهمیت حفظ آثار تاریخی و هویتی محله تأکید کردیم. اگرچه نوسازی بافت فرسوده در محله لازم است اما باید شرایطی فراهم شود تا پس از مشخص شدن حریم آستان مقدس امامزاده قاسم(ع)، حمام قدیمی محله و چنارهای کهنسالی که در بافت فرسوده قرار دارند پس از نوسازی محله حفظ شوند.» با وجود این زندگی در بافت فرسوده مشکلاتی هم برای اهالی دارد. اگر از مشکلات کمبود جای پارک در خیابان‌های محله امامزاده قاسم(ع) بگذریم در این محله هم مثل گلابدره، خانه‌های فرسوده روی شیب بنا شده و از آنجایی که سیستم فاضلاب شهری این محله هم تکمیل نشده است فاضلاب خانه‌های بالادست داخل جوی‌ها می‌ریزد. ربیعی می‌گوید: «تنها پارکینگ محله پاسخگوی نیاز اهالی نیست و همچنان گاهی شاهد درگیری و نزاع بر سر جای پارک یا پارک کردن برخی خودروها در مکان‌های نامناسب هستیم. محله ما هم مثل گلابدره در پهنه‌بندی طرح تفصیلی در پهنه R212 قرار دارد و به دلیل ریزدانه بودن املاک و توان مالی کم مالکان برای نوسازی، کار تجمیع و نوسازی به کندی پیش می‌رود. تا جایی که از حدود 70 پلاک ثبتی فرسوده در محله تنها کمتر از 10 پلاک ثبتی تجمیع و نوسازی شده است.»

اگرچه محله قیطریه با برج‌ها و آپارتمان‌های گرانقیمتش معروف است اما در همین محله قدیمی شمیران هم بافت فرسوده و مشکلات رایج آن گریبان نیمی از ساکنان محدوده تپه قیطریه را گرفته است. کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی اطراف بلوار صبا در محله قیطریه ما را به بافت فرسوده تپه قیطریه می‌رساند. محدوده‌ای که در همسایگی آپارتمان‌ها و برج‌های نوساز، انبوهی از مشکلات را برای ساکنانش به همراه دارد. در خیابان‌های شهید دهقان و بنفشه هنوز هم شمار زیادی از خانه‌های فرسوده که روی شیب تپه قیطریه بنا شده‌اند خودنمایی می‌کند. خانه‌های قد و نیم‌قدی که گاهی آلونک‌هایی غیرمجاز و ناایمن‌ یک‌شبه روی آنها سبز می‌شود و خطرات زندگی در بافت فرسوده را برای ساکنان‌شان بیشتر می‌کند. این میان یکی از مشکلات جدی زندگی در بافت فرسوده تپه قیطریه، دسترسی دشوار خودروهای امدادی به منازل مسکونی است. «مرتضی ترابی گودرزی» دبیر شورایاری قیطریه می‌گوید: «امکان ورود خودروهای امدادی به بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های کم‌عرض تپه قیطریه وجود ندارد. در این کوچه‌ها حوادث بسیاری رخ داده که به دلیل دسترسی نامناسب برای خودروهای امدادی، زمینه‌ساز اتفاقات ناگوار برای ساکنان شده است. در یکی از آخرین موارد، ساختمان‌ نیمه‌کاره‌ای در خیابان حسینی گودرزی دچار حریق شد و از آنجایی که به دلیل عرض کم کوچه، خودرو آتش‌نشانی دیر به به محل حادثه رسید، کارگر ساختمان دچار آسیب جدی شد.» در محدوده تپه قیطریه ‌هم خانه‌های فرسوده و قدیمی محله پارکینگ ندارند و و درگیری رانندگان بر سر جای پارک خودرو به یکی از اتفاقات تکراری تپه قیطریه تبدیل شده است. گودرزی از موانع موجود بر سر راه تجمیع و نوسازی در محدوده تپه قیطریه می‌گوید: «نیمی از محدوه تپه قیطریه در سال‌های اخیر نوسازی شده اما نیم دیگر محدوده هنوز با مشکلات رایج بافت فرسوده دست به گریبان است. بیشتر خانه‌های فرسوده تپه قیطریه املاک ریزدانه هستند و اگرچه برخی از همسایه‌ها به تجمیع و نوسازی رضایت داده‌اند اما هنوز مجوز ساخت ساختمان 3طبقه با سطح اشغال 40‌درصد که هیچ مالکی را به نوسازی تشویق نمی‌کند، بزرگ‌ترین مانع سر راه نوسازی است.»

در محله دربند هم زندگی در بافت فرسوده، مشکلات و محدودیت‌های بسیاری برای اهالی این محله ایجاد کرده است. اگر از مشکلات کمبود جای پارک در دل بافت فرسوده دربند بگذریم در این محله یکی از مهم‌ترین پیامد‌های بافت فرسوده برای اهالی، تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری و دفع فاضلاب خانگی در جوی‌ها و کوچه‌های محله است. «احمد عیانی» دبیر شورایاری محله دربند می‌گوید: «در محدوده باغ‌شاطر و خیابان شهید نصرالله میری قریب به 500 خانوار در دل بافت فرسوده زندگی می‌کنند که مهم‌ترین مشکل آنها دفع فاضلاب خانگی است. متأسفانه سیستم فاضلاب شهری در بافت فرسوده محله تکمیل نشده و آب‌های مصرفی و فاضلاب خانگی به چاهک‌های حفر شده در خانه‌ها می‌ریزد. از طرفی خانه‌های فرسوده محله پارکینگ ندارند و در بسیاری از کوچه‌های این محدوده هم امکان‌ تردد خودرو وجود ندارد.» به گفته شورایاران این محله تعداد زیاد املاک ریزدانه و توان مالی کم مالکان خانه‌های فرسوده، تجمیع و نوسازی بافت فرسوده را با مشکل روبه‌رو کرده است. عیانی می‌گوید: «اگرچه در خیابان شهید صانعی و نیز در یکی دو نقطه دیگر از محله چند پلاک فرسوده پس از تجمیع اقدام به نوسازی کرده‌اند اما بافت فرسوده دربند املاک ریزدانه بسیاری دارد که مالکان با توجه به توان مالی کم قادر به نوسازی خانه‌ها نیستند. اگر در پهنه‌بندی طرح تفصیلی، شرایط مناسب‌تری برای مالکان در نظر گرفته شود انگیزه مالکان هم برای تجمیع و نوسازی بیشتر خواهد شد.»

یکی از موانع مهم بر سر راه نوسازی محله‌های فرسوده، وضعیت پهنه‌بندی محله‌هایی مثل گلابدره، امامزاده قاسم(ع) و دربند در طرح تفصیلی است که انگیزه مالکان را برای تجمیع و نوسازی خانه‌های فرسوده کاهش می‌دهد. با وجود این قرار است امسال با کمک دفاتر توسعه محله در این 5 محله فرسوده، قدم‌های مؤثرتری برای نوسازی بافت فرسوده برداشته شود. «حمیدرضا دودانگه» مدیر دفتر توسعه محله‌های منطقه یک در این‌باره می‌گوید: «پس از بازدید مدیران شهری از محله‌های فرسوده قرار شد طرح ویژه‌ای برای این محله‌ها تدوین شود. یکی از مواد مهم در این طرح، رسیدگی به مسئله پهنه‌بندی محله‌هایی مثل گلابدره در طرح تفصیلی است. اکنون گلابدره در پهنه R212 یا پهنه ویژه روستایی قرار دارد که پس از نوسازی اجازه ساخت یک ساختمان 3 طبقه با سطح اشغال 40‌درصد را به مالک و سرمایه‌گذار می‌دهد. در جلسات متعددی که با شواریاران گلابدره داشتیم قرار شد با هماهنگی فرمانداری و شهرداری، پس از کارشناسی دقیق و بررسی همه جوانب، طرح ویژه‌ای برای تغییر پهنه‌بندی این محله ازR212 به R221 یا R222 که امکان ساخت بنای 5طبقه با سطح اشغال 60‌درصد را به مالک و سرمایه‌گذار می‌دهد مهیا شود. اکنون امکان تغییر پهنه در قالب طرح ویژه محله گلابدره در حال بررسی است و در صورت توجیه کارشناسی و تأیید مدیران بالادستی در کمیسیون ماده ٥ مطرح خواهد شد. اجرای این طرح همچنین می‌تواند علاوه بر نوسازی بافت فرسوده جلو ساخت‌وسازهای غیرمجاز را هم در این محله‌ها بگیرد.» اما دفتر توسعه محله علاوه بر تلاش برای هموار کردن مسیر نوسازی بافت فرسوده در این محله‌ها، خدمات دیگری هم به مالکان خانه‌های فرسوده ارائه می‌کند. دودانگه از مهم‌ترین اهداف دفتر توسعه محله و لزوم مراجعه مالکان برای نوسازی به مرکز می‌گوید: «اکنون سند توسعه محله در محله‌های گلابدره، دربند و قیطریه تدوین و تصویب شده و به‌زودی این سند برای محله‌های امامزاده قاسم(ع) و چیذر هم تدوین می‌شود. در این اسناد علاوه بر نوسازی بافت فرسوده، توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کالبدی محله‌ها هم در دستور کار قرار دارد. اما در دفتر توسعه محله خدماتی مثل معرفی سرمایه‌گذار مطمئن، نظارت بر عقد قرارداد بین مالک و سرمایه‌گذار، بررسی و کمک به حل مشکلات حقوق املاک و… در اختیار مالکان قرار می‌گیرد تا کار تجمیع و نوسازی بافت فرسوده در این محله‌ها تسهیل شود.» دودانگه از تعریف 20 پروژه تجمیعی در محله‌های فرسوده می‌گوید: «در محله‌های گلابدره، امامزاده قاسم(ع)، دربند، چیذر و قیطریه 20 پروژه تجمیعی تعریف شده که 16 پروژه تجمیعی در این محله‌ها توسط دفتر توسعه محله‌ اقدام شده است. این میان پروژه‌های تجمیعی 10 و 20 پلاکه محله قیطریه از مهم‌ترین پروژه‌های تجمیعی منطقه به شمار می‌روند.»

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved

کوچه گلابدره دربند
کوچه گلابدره دربند
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *