کلپوره یا مریم گلی

دوره مقدماتی php
کلپوره یا مریم گلی
کلپوره یا مریم گلی

مریم نخودی گیاهی است علفی و چندساله که تا ارتفاع 40 سانتی متر می رسد. این گیاه شاخه های فراوانی دارد و به علت پرزهای پنبه ای دارای ظاهری تقریبا سفید رنگ است. برگ ها دراز و باریک هستند که روی دو سطح آنها از پرزهای سفید رنگ پوشیده شده است. گل ها کوچک و به رنگ های سفید تا صورتی می باشند. قسمت مورد استفاده گیاه شاخه های گلدار آن است. استفاده از این گیاه به طوری که در کتب داروئی قدیمی وارد است به زمانهای نسبتاً دور نسبت داده می شود مانند آنکه بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از آن در آثار خود نام برده اند و چون گیاه ظاهری کاملاً مشخص دارد. نوع مورد نظر حکما در زمانهای قدیم، همین گیاه فعلی بوده است. سرشاخه های گلدار گیاه اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می نماید. مصرف آن را با بررسی هائی که بعمل آمده در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، بیماریهای دستگاه تناسلی ـ ادراری و تأخیر یا عدم وقوع قاعدگی به علت ضعف کلی مؤثر می باشد. در ضمن اثر ضد تشنج نیز دارد. از این گیاه تلخ در بلوچستان، ایران و هندوستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می شود؛ بعلاوه تب بر است و از جوشاندۀ گیاه در آب و با خیساندن و یا دم کردۀ آن در آب در موارد سرماخوردگی مصرف می شود. در کرمان نیز برای رفع ناراحتی هاضمه و دل درد از آن استفاده می کنند.

طبیعت گیاه دارویی کلپوره گرم و خشک است. برخی از مهم ترین خواص درمانی این گاه عبارت اند از:

1. گیاه کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان خانگی اسهال مفید است. در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده می شود.

2. تسکین دردهای قاعدگی از خواص کلپوره است.

3. از ضماد گیاه دارویی کلپوره به عنوان انتی بادی برای مقابله با نیش حشرات استفاده می شود.

کلپوره یا مریم گلی

دوره مقدماتی php

4. دم کرده سرشاخه های گل دار کلپوره اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می نماید.

5. درمان عرق کردن زیاد در هنگام شب از خواص گیاه دارویی کلپوره است.

6. کلپوره برای تقویت اعصاب، تقویت لثه ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرفان به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می کند.

7. کمک به درمان و رفع بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری یکی دیگر از خواص کلپوره در درمان بیماری ها است.

8. از گیاه کلپوره در بلوچستان، هند و ایران برای رفع درد ناحیه قلب و قفسه سینه استفاده می شود.

9. از کلپوره برای بهبود جوش های بدن نیز می توان استفاده کرد.

10جوشانده گیاه کلپوره خاصیت تب بردارد و برای درمان خانگی سرماخوردگی مفید است.

11. مصرف کلپوره یا مریم نخودی همراه عسل برای التیام زخمهای مزمن مفید است.

12. از جوشانده غلیظ این گیاه و ترکیب آن باکمی آب می توان به عنوان داروی راشیتیسم به ویژه در کودکان و داروی ضد روماتیسم استفاده کرد.

سرشاخه های گلدار گیاه کلپوره در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد و زمان جمع آوری آن به تناسب شرایط محیطی بین ماههای خرداد و مرداد است. طرز مصرف این گیاه به شرح زیر میباشد:
از این گیاه بیشتر به صورت دم کرده و جوشانده استفاده می شود. به این منظور نیم لیتر آب در حال جوش را بر روی 2 قاشق مرباخوری از گیاه خردشده بریزید و اجازه دهید دم بکشد.
همچنین مصرف آن به صورت عرق نیز وجود دارد. مصرف عرق کلپوره برای درمان بیماری ها به صورت یک فنجان قبل از هر وعده غذایی است.

کلپوره گیاهی است از تیره نعنائیان، علفی، پایا و دارای شاخه های زیاد به ارتفاع 10 تا 35 سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه ای است. شاخه های گیاه کلپوره گرد و کردار است و اغلب به رنگ قرمز مایل به بنفش دیده می شود.
گلها ی گیاه دارویی کلپوره نسبتاً بزرگ هستند و به دسته های 1 تا 6 تایی در محور برگها ی بالایی قرار دارند و در رنگ های سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی هستند.
این گیاه بیشتر در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه زارها یافت می شود. در کشور ما پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف شمال، جنوب، مغرب و مرکز ایران دارد.

استفاده از گیاه دارویی کلپوره برای زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر چهار سال اصلا توصیه نمی شود.

به علت مسمومیت این گیاه برای کلیه ها و کبد بایستی در مصرف آن احتیاط نمود از همین رو مصرف دارویی این گیاه برای مدت کوتاه مجاز است.

افراد دچار بیماری هایی مانند گلوکوم (آب سیاه چشم)، بزرگی پروستات و افراد دارای ناراحتی های قلبی و نارسایی کلیه و کبد بایستی از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

مصرف هم زمان گیاه کلپوره با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلیبن کلامید بایستی بااحتیاط همراه باشد زیرا باعث کاهش بیش ازحد قند خون خواهد شد.

خشكي دهان، افزايش تعداد ضربان قلب، يبوست، احتباس ادراري و سردرد از عوارض جانبی مصرف کلپوره است بنابراین توصیه می شود از این گیاه زیر نظر متخصص طب سنتی استفاده کنید.

کلپوره گیاهی با نام دیگر مریم نخودی ،یک گیاه دارویی برای درمان اسهال، معده، کاهش درد قاعدگی،ریزش مو ،زخم دهان و گزیدگی حشرات استفاده می شود.

کلپوره چیست؟

کلپوره Tecrium Polium گیاهی رایج که بعضی افراد به اسم مریم نخودی میشناسند. این گیاه معمولا در مناطق مدیترانه رشد میکند که با گل های صورتی و سفید شناخته میشود. کلپوره با خواص ضد باکتری ، ضد دیابتی و ضد اسهال برای درمان بیماری های بیشماری که مرتبط با معده هستند استفاده میشود.

 

کلپوره از تیره نعنایان میباشد و با نام های دیگری همچون مریم نخودی ، مسک الجن شناخته میشود.این گیاه در بلوچستان ، ایران و هندوستان برای رفع درد های قلبی مورد استفاده قرار میگیرد.

کلپوره یا مریم گلی

 

از کلپوره برای ساخت داروهای زیادی مانند داروی اسهال و دیابت استفاده میشود که به همین خاطر از اهمیت بالایی برخوردار است.کلپوره حاوی ترکیبات سالوژنین ، سیرسیلیو ، سابینین ، میرسن ، ژرماکرن ، اسپاتولنول میباشد.

 

مصرف بیش از حد گیاه کلپوره میتواند مشکلات جدی برای مغز و معده داشته باشد. زنان باردار و مادران شیرده و کودکان نباید از گیاه کلپوره استفاده کنند.کلپوره به مدت کوتاه مصرف شود و مصرف طولانی مدت از این گیاه باعث مسمومیت در کلیه ها و کبد میشود .کسانی که مشکلات کبدی ، کلیه، ناراحتی های قلبی – عروقی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

 

کلپوره حاوی خواص ضد باکتری است که باعث کاهش سطح کلی رادیکال های آزاد در بدن میشود و به پاکسازی بدن کمک میکند و همچنین از بروز هر بیماری در بدن جلوگیری میکند.این گیاه حاوی ترکیباتی است که به آرامش اعصاب کمک میکند و در عین حال سطح چربی خون را کاهش میدهد. کلپوره میتواند به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب کمک کند.

 

کلپوره طبعی گرم و خشک دارد. کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان اسهال بسیار مفید است. از این گیاه در طب سنتی برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده میشود.

 

موارد مصرف کلپوره

قرقره جوشانده کلپوره برای شستشو و ضد عفونی دهان ، رفع برفک ، درمان زخم های دهان و درمان ناراحتی های حلق استفاده میشود.از ضماد این گیاه برای درمان گزیدگی حشرات استفاده میشود.این گیاه را کوبیده و به صورت ضماد در آورید و بر روی محل گزیدگی قرار دهید.

 

اگر سر خود را با جوشانده کلپوره بشویید میتوانید پوست سر خود را به راحتی تقویت و از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

 

کلپوره گیاهی گرم و خشک است و میتواند به درمان سرماخوردگی ، تقویت دستگاه گوارش و رفع اسهال ، تسکین درد در ناحیه قفسه سینه و درد قاعدگی و همچنین تری گلیسیرید خون کمک کند.

 

برای درمان عرق های شبانه میتوانید از دمنوش گیاه کلپوره استفاده کنید.مصرف دمنوش کلپوره در دوران قاعدگی باعث میشود که دردهای قاعدگی را تسکین دهد.همچنین از گیاه کلپوره در طب سنتی برای بهبود جوش های بدن مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نحوه مصرف کلپوره

کلپوره را میتوانید بجوشانید و مصرف کنید.

عصاره این گیاه را میتوانید از داروخانه ها و یا عطاری ها تهیه کنید.

از عرق کلپوره میتوانید استفاده کنید

 

کلپوره یا مریم گلی

مقدار مصرف کلپوره

کلپوره را میتوانید روزی سه نوبت مصرف کنید. برای هر بار مصرف 1 قاشق مرباخوری حاوی 5 گرم از کلپوره را به مدت 20 دقیقه در یک قوری دم کرده و بعد از غذا میل کنید.

 

 موارد منع مصرف کلپوره

کسانی که نارسایی کبدی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

اگر نارسانیی کلیوی دارید نباید از این گیاه استفاده کنید.

این گیاه برای بیماران قلبی و عروقی منع مصرف دارند.

این گیاه کودکان زیر 4 سال  منع مصرف دارد.

 گلوکوم و هایپرتروفی پروستات نیز منع مصرف دارد.

 

  • عکس تولد غمگین بدون متن
  •  

    منبع: درمان سرا

    تمامی حقوق برای وبسایت خبری

    “شما نیوز”

    محفوظ است و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

    از راسته نعنایان و از کوه جمع آوری میگرددکلپوره مریم گلی ( گل تلخو ) در گویش محلی این گیاه به علت طعم تلخ آن به گل تلخو شهرت یافته است .در زمان های گذشته از آن برای تقویت م…

    از زمان‌های قدیم از گیاه مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی استفاده شده است. این گیاه از خانواده‌ی نعناع بوده و برخلاف اسم زیبایش مزه‌ی کمی تلخی دارد. متخصصان طب سنتی خواص شماری برای این گیاه عنوان کرده‌اند و آن را یکی از گیاهان ضدپیری می‌دانند. در واقع این گیاه تأثیر زیادی در مقابله با یائسگی، گرگرفتگی، تقویت حافظه و غیره دارد. در این مطلب قصد داریم گوشه‌ای از خواص این گیاه پرخاصیت را به شما نشان دهیم. لطفاً ما با باشید.

     

    مریم گلی حافظه‌ی شما را از نابودی نجات می‌دهد. به خاطر اینکه می‌تواند از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی پیشگیری کرده و روند تخریب سلول‌های عصبی را به تعویق می‌اندازد. در نتیجه باعث بهبود و تقویت حافظه می‌شود. بر اساس نتایج بررسی‌های متعدد، مریم گلی برای مقابله با آلزایمر موثر است. بیماری آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز می‌کند که مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه قادر است از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند.

     

    مریم گلی باعث تولید فیتواستروژن می‌شود. فیتواستروژن همان استروژن‌های گیاهی است که می‌تواند مانع افت شدید استروژن در خانم‌ها شود و در نتیجه حالت گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. باید بدانید که حالت گرگرفتگی در خانم‌های یائسه به دلیل افت میزان استروژن آن‌ها می‌باشد. این گیاه همچنین حاوی اسید اورسولیک است که خاصیت قابضی و ضدعفونی‌کنندگی دارد. به همین دلیل نیز باعث تنظیم میزان تعریق می‌شود.

    کلپوره یا مریم گلی

     

    بیماری آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز  می‌کند که مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه قادر است از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند 

     

     

    مریم گلی به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی‌کنندگی، می‌تواند مانع گسترش عوامل عفونت زا شود. خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه نیز باعث کاهش عوامل التهاب زا خواهد شد. علاوه بر این‌ها مریم گلی خواص قابضی دارد و به همین دلیل نیز می‌تواند روان شدن ناشی از التهاب‌ها در مجاری تنفسی را کاهش دهد. مریم گلی با افزایش موضعی تولید گلبول‌های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. اکنون که فصل سرما فرارسیده و مشکل سرماخوردگی کم‌کم دامن خیلی‌ها را گرفته است می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. می‌توانید از اسپری‌های مخصوص این گیاه استفاده کنید و یا اینکه با دم کرده‌ی آن قرقره کنید.

    البته مریم گلی به تنهایی نمی‌تواند از پس این ویروس معروف و مزاحم تبخال بر بیاید؛ اما به عنوان یک گیاه ضدویروس برای مقابله با مشکل تبخال موثر عمل می‌کند. کافی است چند قطره روغن گیاهی درخت چای یا روغن گیاهی اسطوخودوس را با چند قطره روغن گیاهی مریم گلی مخلوط کرده و در مقدار کمی روغن گیاهی دیگر مانند روغن زیتون رقیق کنید. سپس روغن به دست آمده را روی تبخال بزنید. خواهید دید که خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کردید از شر این ویروس مزاحم خلاص خواهید شد.

     

     مریم گلی گیاهی با خواص ضدعفونی‌کنندگی است. در نتیجه برای تسکین و درمان جراحات سطحی پوست نیز کارساز و برای ارتقای سلامت و بهداشت دهان و دندان مفید است. این گیاه پرخاصیت از تکثیر باکتری‌های تشکیل‌دهنده‌ی جرم‌های دندانی و تخریب لثه‌ها جلوگیری می‌کند. این گیاه به صورت کپسول، برگ خشک، روغن گیاهی و یا در ترکیب برخی از خمیردندان‌ها وجود دارد. می‌توانید با مشورت با پزشک داروساز از کپسول‌های آن برای افزایش سلامت پوست و دهان و دندانتان استفاده کنید. استفاده از خمیردندان‌های حاوی این گیاه نیز مفید است.

    مروری بر خواص گیاه مریم گلی

    مروری بر خواص ماریتیغال (خار مریم)

    معرفی 8 گیاه معطر و روش استفاده از آن‌ها

    نسخه‌ی مادربزرگ‌ها برای درمان سرماخوردگی

    استفاده از گیاهان دارویی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت افراد دارد و بسیاری از کسانی که با خواص گیاهان دارویی آشنا هستند سعی م یکنن در برنامه روزانه خود از آنها استفاده کنند. خواص دارویی گیاه کلپوره را در پرشین وی بخوانید.

    کلپوره گیاهی است که در مناطق معتدل و کوهستانی رشد می کند و حدود ۱۰۰۰ سال است که از
    رویش آن می گذرد.تاریخ استفاده از این گیاه به زمان بقراط برمی گردد.این گیاه، دارویی است که بوعلی سینا درکتابش
    به آن اشاره کرده است.کلپوره خاصیت دارویی بسیار متنوعی دارد و قدرت درمانی بالایی دارد.با استفاده از این
    دارو به علت قدرتی که دارد نتیجه بسیار سریع مشاهده می شود.از جمله خواص این داروی گیاهی کاهش قند،
    کاهش درد و ضعف اعصاب می توان نام برد.

    البته این داروی گیاهی برای بیماری های عفونی و مفصلی بسیار مفید
    است.از جوشانده غلیظ این گیاه و با ترکیب آن با کمی آب می توان به عنوان داروی راشیتیسم به ویژه
    در کودکان و روماتیسم استفاده کرد.علت تاثیر گذاری بسیار بالای این دارو بر کاهش قند حفاظت آن از لوزالمعده است.کسانی
    که می خواهند از این گیاه به عنوان کاهش دهنده قند خون استفاده کنند بهتر است بدانند که استفاده همزمان
    این گیاه دارویی با سایر داروهای کاهش قند توصیه نمی شود.

    کلپوره یا مریم گلی را برای بهبود جوش های بدن نیز می توان استفاده کرد.این گیاه به شکل بوته ای
    با گل های سفید و خوشبو می روید اما طعم بسیار تلخی دارد.طریقه مصرف این دارو بیشتر به شکل جوشانده
    است.نکته قابل توجه در مورد این دارو این است که استفاده این دارو برای زنان باردار و کودکان زیر چهارسال
    اصلا توصیه نمی شود.

    طبیعت گیاه دارویی کلپوره گرم و خشک است. برخی از مهم‌ترین خواص درمانی این گاه عبارت‌اند از:

    کلپوره یا مریم گلی

    گیاه کلپوره فعالیت معده را تحریک و برای درمان خانگی اسهال مفید است. در طب سنتی از جوشانده کلپوره برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل‌درد استفاده می‌شود.
    تسکین دردهای قاعدگی از خواص کلپوره است.

    از ضماد گیاه دارویی کلپوره به‌عنوان انتی بادی برای مقابله با نیش حشرات استفاده می‌شود.
    دم‌کرده سرشاخه‌های گل‌دار کلپوره اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می‌نماید.
    درمان عرق کردن زیاد در هنگام شب از خواص گیاه دارویی کلپوره است.
    کلپوره برای تقویت اعصاب، تقویت لثه‌ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرفان به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می‌کند.
    کمک به درمان و رفع بیماری‌های دستگاه تناسلی و ادراری یکی دیگر از خواص کلپوره در درمان بیماری‌ها است.

    جام جم ـ ستاره

    Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

    © باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

    مطالب پر بازدید


    این گیاه در در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، بیماریهای دستگاه تناسلی ـ ادراری و تأخیر یا عدم وقوع قاعدگی به علت ضعف کلی مؤثر می‌باشد

    به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

    پشتیبانی و مشاور رایگان

    کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت


    کلپوره یا مریم گلی

    کلپوره گیاهی است که در مناطق معتدل و کوهستانی رشد می کند و حدود 1000 سال است که از رویش آن می گذرد. تاریخ استفاده از این گیاه به زمان بقراط برمی گردد. این گیاه، دارویی است که بوعلی سینا درکتابش به آن اشاره کرده است. کلپوره خاصیت دارویی بسیار متنوعی دارد و قدرت درمانی بالایی دارد. با استفاده از این دارو به علت قدرتی که دارد نتیجه بسیار سریع مشاهده می شود.

    از جمله خواص این داروی گیاهی کاهش قند، کاهش درد و ضعف اعصاب می توان نام برد. البته این داروی گیاهی برای بیماری های عفونی و مفصلی بسیار مفید است. از جوشانده غلیظ این گیاه و با ترکیب آن با کمی آب می توان به عنوان داروی راشیتیسم به ویژه در کودکان و روماتیسم استفاده کرد. علت تاثیر گذاری بسیار بالای این دارو بر کاهش قند حفاظت آن از لوزالمعده است. کسانی که می خواهند از این گیاه به عنوان کاهش دهنده قند خون استفاده کنند بهتر است بدانند که استفاده همزمان این گیاه دارویی با سایر داروهای کاهش قند توصیه نمی شود.

    کلپوره یا مریم گلی را برای بهبود جوش های بدن نیز می توان استفاده کرد.

    این گیاه به شکل بوته ای با گل های سفید و خوشبو می روید اما طعم بسیار تلخی دارد. طریقه مصرف این دارو  بیشتر به شکل جوشانده است.

    نکته قابل توجه در مورد این دارو این است که استفاده این دارو برای زنان باردار و کودکان زیر چهارسال اصلا توصیه نمی شود.

    مطالب مرتبط

    سلام با احترام. تشکر از مطالب بسیار مفید شما . اینکه در متن بالا درباره خواص کلپوره گفته شده برای کاهش و کنترل قند خون، نباید همزمان داروی دیگری استفاده کرد، آیا منظور عرقیاتی مثل بوقناق است ؟ یا قرصهایی مثل گلی بنکلامید؟ ممنون سیدمحمد میرزمانی

    سلام
    هیچ داروی گیاهی یا حاشیه ای جایگزینِِ کاملِ قرص تجویز شده برای درمان دیابت نیست و فقط کمک کننده است و نهایتا بتواند تعداد قرص را کاهش دهد، آن هم با چک آپ منظم توسط پزشک

    هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

    مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

     

    کلپوره یا مریم گلیگیاهی است علفی، پایا، پرشاخه به ارتفاع 10 تا 35 سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه‌ای که در مناطق معتدل و کوهستانی و معمولاً در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارهای نواحی جهان رشد می کند و حدود 1000 سال است که از رویش آن می گذرد. تاریخ استفاده از این گیاه به زمان بقراط برمی گردد. این گیاه، دارویی است که بوعلی سینا درکتابش به آن اشاره کرده است. برگهای آن باریک، دراز و پوشیده از کرکهای پنبه‌ای در هر دو سطح پهنک است. گلهائی به رنگهای سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی دارد. این حالت متغیر بودن نه تنها در رنگ گل بلکه در وضع ساقه گیاه که به صورت پرپشت و پرشاخه و یا به حالت خوابیده درمی‌آید نیز دیده می‌شود. زمان گل دادن آن به تناسب شرایط محیط زندگی بین خرداد و مرداد است. زنبور عسل به علت وجود نوش در گلهای آن به سمت گیاه جلب می‌گردد.

    اندام داروئی: قسمت مورد استفاده گیاه سرشاخه گلدار گیاه است.

    زمان جمع‌آوری: به تناسب شرایط محیط زندگی بین ماههای خرداد و مرداد است.

    کلپوره یا مریم گلی

    دامنه انتشار: در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارهای نواحی مختلف اروپا، منطقه مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا منجمله ایران می‌روید. این گیاه پراکندگی وسیع در نواحی مختلف شمال، مغرب، جنوب و مرکز ایران، منطقه البرز، اطراف تهران مخصوصاً در غالب نواحی نیمه بایر و کوهستانهای نیمه‌خشک دارد.اجزای متشکله: عصارۀ گیاه Teucrium polium محتوی مواد مؤثره زیره می‌باشد. دی ترپنوئیدها، 7ـ5ـ گلیکوزید، 6 ـ متوکسی جنگوانین و اسانس فرار که بیشترین مواد این اسانس ژرماکرنB،D، بتاکاریوفیلن، هومولن و کاریوفیلن اکساید می‌باشد.

     

    خواص دارویی گیاه کلپوره

    1. این داروی گیاهی برای بیماری های عفونی و مفصلی بسیار مفید است.

    2.از جوشانده غلیظ این گیاه و با ترکیب آن با کم کلپوره ی آب می توان به عنوان داروی راشیتیسم به ویژه در کودکان و روماتیسم استفاده کرد.

    3.علت تاثیر گذاری بسیار بالای این دارو بر کاهش قند حفاظت آن از لوزالمعده است.

    4.کسانی که می خواهند از این گیاه به عنوان کاهش دهنده قند خون استفاده کنند بهتر است بدانند که استفاده همزمان این گیاه دارویی با سایر داروهای کاهش قند توصیه نمی شود.

     5.کلپوره یا مریم گلی را برای بهبود جوش های بدن نیز می توان استفاده کرد.

     6.این گیاه به شکل بوته ای با گل های سفید و خوشبو می روید اما طعم بسیار تلخی دارد. طریقه کلپوره مصرف این دارو بیشتر به شکل جوشانده است.

    7.سرشاخه‌های گلدار گیاه اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد .

    8.اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می‌نماید.

    9.مصرف آن را با بررسی‌هائی که بعمل آمده در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، بیماریهای دستگاه تناسلی ـ ادراری و تأخیر یا عدم وقوع قاعدگی به علت ضعف کلی مؤثر می‌باشد.

     10.از این گیاه تلخ در بلوچستان، ایران و هندوستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می‌شود.

    11. تب‌بر است.

    12. از جوشاندۀ گیاه در آب و با خیساندن و یا دم کردۀ آن در آب در موارد سرماخوردگی مصرف می‌شود.

    13.در کرمان نیز برای رفع ناراحتی هاضمه و دل‌درد از آن استفاده می‌کنند.

    14. ضد اسپاسم است.

    15. برای افزایش طول عمر مفید است.

    16. برای درمان یبوست، وبا، سرماخوردگی، انواع تب، اختلالات کبدی، صرع و فلج موثر است.

    17. مولد خون تازه و صالح است.

    18. تونیک است و برای تقویت عضلات و آرام کردن اعصاب مفید است.

    19. در طب قدیم از آن برای محرک اشتها استفاده می کردند.

    20. آب جوشانده آن به صورت قرقره برای شستشو و ضد عفونی کردن دهان، رفع برفک، التیام زخمهای دهان و درمان آنژین و ناراحتی حلق استفاده می شود.

    21. گیاه تازه آن را بکوبید و ضمادکنید. گزیدگی حشرات را درمان می کند.

    کلپوره یا مریم گلی

    22. از خیساندن خارجی برای التیام زخمها و خراشهای پوست و بند آمدن شیر پستان در موقع شیر گرفتن کودک استفاده می شود.

    23. با آب جوشیده آن سر را بشوید پوست سر را تقویت می کند.

    24. دل پیچک و نفخ شکم و سوءهاضمه را برطرف می کند.

    25. به هضم غذا کمک می کند و سنگینی معده را از بین می برد.

    26. مفرخ روح است.

    27. برای رفع سنگینی گوش، اختلالات نزله، سرماخوردگی و تحلیل ورمهای حلق ناشی از سرماخوردگی و درمان آسم  یا تنگی نفس مفید است.

     

     

    مضرات گیاه کلپوره

  • عکس پروفایل دخترونه جدید و خاص
  • 1.  مصرف این گیاه برای زنان باردار و شیردهی و کودکان زیر چهارسال اصلاً توصیه نمی شود.

    2. به علت سمیت این گیاه، تجویز طولانی مدت آن احتمال بروز سمیت کبدی و کلیوی است.

    3. عوارض خشکی دهان، افزایش تعداد ضربان قلب، ییوست، احتباس ادراری و سردرد، در برخی افراد مشاهده شده است.

    4. مصرف همزمان این گیاه با سایر داروهای ضد دیابت ، قند خون را بیش از اندازه کاهش دهید.

    5. توصیه می شود که از کلپوره در این موارد استفاده نشود: گلوکوم، بزرگی پروستات، ناراحتی قلبی، نارسایی کلیویی و اختلالات کبدی. در کل با توجه به عوارض ناخواسته آن تنها تحت نظر پزشک مصرف گردد.

    6. عصاره این گیاه با افزایش نوعی پروتئین موجود در استخوان ها، کبد و صفرا است و موجب آسیب به غشای پلاسمایی و تجزیه آن است.

     

    آخرین به روز رسانی ۲۰ مهر ۱۳۹۸

    نام های دیگر کلپوره  مریمی، مریمیه صغیره، مریم گلی، مریم نخودی، گل گنو، قصعین، قوسیه، چیت کانی، ناعمه می باشد.

    گیاهی است از خانواده نعنا، علفی و چند ساله با ساقه های چهار گوش و کرک دار. بلندی گیاه در حدود پانزده تا پنجاه سانتی متر است. برگ های آن متقابل، پوشیده از کرک، به رنگ سبز مایل به سفیدند، برگ های پایین ساقه دراز، بیضی، به طول چهار تا پنج سانتی متر، نوک تیز با کناره های دندانه ای منظم می باشد. طعم آن تند و کمی تلخ است. گل ها به رنگ آبی کمرنگ یا ارغوانی و زنگوله ای می باشد و در حالت خشک به رنگ سفید و پوشیده از کرک است.

    این گیاه به طور وحشی در اراضی خشک و سنگلاخ مناطق مختلف آسیا و شمال آفریقا می روید، در ایران نیز این گیاه در آذربایجان شرقی و بعضی مناطق دیگر در باغچه کاشته می شود. در حال حاضر گونه ای از آن در اطراف کرمان می روید و آن را داروی معجزه گر می دانند و مورد توجه اطبا قدیم و مردم کرمان بوده و هنوز هم معتبر است. در کوه های نایین هم به حالت وحشی می روید و مردم آن را گاوپونه می نامند و معروف است اگر حیوانات شیرده آن را بخورند از میزان شیر آن ها کاسته می شود.

    آب دمکرده آن قند خون را به سرعت کاهش می دهد، برای افزایش طول عمر مفید است، برای معالجه یبوست، وبا، سرماخوردگی، انواع تب، اختلالات کبدی، صرع و فلج موثر است، مولد خون تازه و صالح می باشد، تونیک است و برای تقویت عضلات و آرام کردن اعصاب مفید می باشد. در طب قدیم آن را برای محرک اشتها، مدر ادرار و قاعدگی و مقوی اعضای بدن و ضد درد و تشنج می دانستند و زیاد مصرف می کردند.

    کلپوره یا مریم گلی

    اگر زن باردار موقع وزن حمل هر روز کمی دم کرده آن را بنوشد، زایمان او راحت انجام می شود. از آب جوشانده آن به صورت قرقره برای شستشو و ضد عفونی کردن دهان، رفع برفک، التیام زخم های دهان و درمان آنژین و ناراحتی های حلق استفاده می شود. تازه آن را بکوبید و ضماد کنید. گزیدگی حشرات را درمان می کند. از خیسانده آن در استعمال خارجی برای التیام زخم ها و خراش های پوست و بند آمدن شیر پستان در موقع شیر گرفتن کودک استفاده می شود. با آب جوشانده آن سر را بشویید. پوست سر را تقویت می کند.

     

    موارد استفاده از گیاه کلپوره

     

    پانزده تا سی گرم برگ و ساقه گل دار آن را در یک لیتر آب جوش به مدت ده دقیقه دم کنید، بعد آن را صاف کنید و با عسل یا نبات شیرین کنید و بعد از غذا یک فنجان بنوشید، مدر و تونیک است، مقوی معده می باشد، دل پیچک، نفخ شکم و سو هاضمه را برطرف می کند، به هضم غذا کمک می کند و سنگینی معده را برطرف می سازد، یبوست و اسهال را درمان می کند، انواع تب را قطع و سرماخوردگی را بهبود می بخشد، مولد خون تازه و صالح است، وبا، تشنج، صرع و فلج را درمان می کند، مفرح روح و مقوی عضلات بدن است و اعصاب را آرام می کند، اختلالات کبدی و آلزایمر را برطرف می سازد، باعث طول عمر می شود.

    خشک آن را بکوبید و مثل توتون در چپق بریزید و بکشید و دهان را ببندید و نفس را به شدت از ریه خارج کنید، این عمل را چندین مرتبه در روز تکرار نمایید. برای رفع سنگینی گوش، اختلالات نزله، سرماخوردگی و تحلیل ورم های حلق ناشی از سرماخوردگی و درمان آسم یا تنگی نفس نافع و سودمند است. خانم هایی که دچار نازایی می باشند، اگر مدت سه ماه از دم کرده گل و برگ آن بخورند مداوا می شوند، همچنین در کاهش اختلالات یائسگی و ناراحتی های کلیوی اثر نیکویی دارد.

     

    همچنین بخوانید :   خواص و مضرات مریم نخودی

     

    بنابراین توصیه می شود که از کلپوره در این موارد استفاده نشود : گلوکوم، بزرگی پروستات، ناراحتی قلبی، نارسایی کلیوی و اختلالات کبدی. در کل، با توجه به عوارض ناخواسته آن تنها تحت نظر پزشک مصرف گردد.

     

    گیاه کلپوره را با خواص درمان لک و برص، درمان سوهاضمه، معالجه یرقان، درمان سرفه مزمن، رفع کم اشتهایی، معالجه دفع سخت ادرار، درمان سردرد، پیشگیری و درمان دیابت، درمان ناراحتی معده، تسریع در ترمیم استخوان های شکسته، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

    @attarak_ad

     

    از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. لطفا سوالات خود را در قسمت “نظرات” مطرح نموده و همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

    وب سایت عطارک در قبال نسخه ها و داروهای گیاهی پیشنهادی مسئولیتی نداشته و حتما قبل از مصرف با پزشک و یا مشاور طب سنتی مشورت نمایید.

     

    راستی! برای دریافت مطالب بروز و جدید در حوزه سلامتی و طب سنتی  در کانال تلگرام عطارک عضو شوید.

    | شما هم نظری ارسال کنید.

    سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون برای خواص گفته شده در درمان اختلالات کبدی کاربرد داره اما در موارد منع مصرف هم اخلالات کبدی ذکر شده بالاخره برای اختلالات کبدی مفیده یا مضر؟؟

    درود بر شما علت اینکه این مورد در عوارض جانبی نیز ذکر شده این است که بیمار به صورت خودسر و بدون تجویز پزشک یا مشاوره طب سنتی مورد استفاده قرار ندهد. همیشه به خاطر داشته باشید که گیاهان نیز در مصرف های بالا یا استفاده های مداوم و خودسر می توانند مشکل ساز شوند، لذا خواهش میکنیم برای اطلاع از میزان مصرف حتما با پزشک یا مشاوره طب سنتی در ارتباط باشید.

    شاد و سلامت باشید.

    باسلام وخسته نباشید-من توی گوگل سرچ کردم کلپوره در دوران بارداری ممنوع است در صورتیکه یکی از دوستانم که طب سنتی خونده میگه خیلی عالیه چون باعث میشه جنین در رحم جاش سفت بشه و از سقطش جلوگیری بشه هم باعث زیبایی نوزاد میشه هم مشکلات معده رو برطرف میکنه-حالا من به کدوم حرف اعتمادکنم-لطفا راهنمایی کنین-ممنونم

    درود بر شما

    مواردی موجود در مقاله ذکر شده است

    کلپوره یا مریم گلی

    امروزه استفاده از داروهای گیاهی بخش قابل توجهی از بازار درمان را در همه جهان بخودش اختصاص داده است. و این روند به سرعت در حال پیشرفت است.

    نماد اعتماد الکترونیکی

    کد تایید *

    کلپوره (یا گیاه مریم‌ نخودی) (به انگلیسی Teucrium polium) از گیاهان دارویی بسیار مفید برای سلامتی بدن است که در طب سنتی طبع آن گرم و خشک است. از این گیاه دارویی برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش، تسکین درد ناحیه قفسه سینه، رفع بیماری‌های دستگاه تناسلی – ادراری، و درمان عرق غیرعادی در هنگام شب استفاده می شود.

    این گیاه دارویی با نام های مریمی، مریمیه صغیره، مریم نخودی، گل گنو، ناعمه، قصعین، قوسیه، چیت کانی نیز شناخته می شود.

    در ادامه این مطلب برخی از مهم‌ ترین فواید کلپوره در درمان بیماری‌ها، طریقه مصرف و موارد احتیاطی در مورد مصرف صحیح این گیاه گردآوری‌ شده است.

    کلپوره یا مریم گلی

    برای برطرف شدن خارش و التهابات پوستی ناشی از گزش حشرات گل تازه کلپوره را بکوبید و ضماد تهیه کنید این ضماد را به صورت موضعی روی محل گزیدگی قرار دهید.

    یکی از مهم ترین خواص گیاه کلپوره درمان عرق زیاد در شب است. طریقه مصرف صحیح آن را از عطاری ها جویا شوید.

    مصرف گیاه کلپوره یکی از راه های بهبود جوش های بدن است.

    گیاه کلپوره را بخیسانید و خیسانده آن را روی زخم ها و خراشیدگی های پوست بگذارید تا زخم ها زودتر التیام یابند.

    برای تقویت پوست سر، می توانید گل کلپوره را بجوشانید و از آب آن برای شستن پوست سر به عنوان تقویت کننده استفاده کنید.

    برای کاهش قند خون از آب دم کرده آن استفاده می شود. دم کرده کلپوره با سرعت زیاد قند خون را کاهش می دهد پس از مصرف زیاد آن اجتناب شود.

    تقویت کننده معده است. دل پیچه را برطرف می کند، نفخ شکم و سوء هاضمه را کاهش می دهد و باعث هضم راحت غذا می شود. در درمان یبوست و اسهال نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 15 الی 30 گرم برگ و ساقه گل دار آن را در یک لیتر آب‌ ‏جوش، به‌‌‏مدت ده دقیقه دم کنید. بعد از صاف کردن، آن را با عسل یا نبات شیرین کرده و بعد از هر وعده غذایی یک فنجان از آن را بنوشید.

    برای رفع برفک دهان، التیام زخم‌‌‏های دهانی، درمان گلودرد و شست‌‌‏وشو و ضدعفونی کردن دهان، آب جوشانده آن را غرغره کنید.

    به دلیل تب بر بودن جوشانده کلپوره این گیاه گزینه بسیار خوبی برای درمان سرماخوردگی است.

    از گیاه کلپوره برای درمان برخی از بیماری های دستگاه تناسلی – ادراری نیز استفاده می شود.

    تحقیقات علمی نشان می‌دهد که عصاره گیاه کلپوره اثر اینوتروپیک مثبتی بر قلب انسان دارد. عصاره کلپوره موجب کاهش فشار خون شده اما این کاهش به وسیله اثر اینوتروپیک مثبت عصاره این گیاه بر قلب که به آن اشاره شد خنثی می‌شود. همچنین عصاره گیاه کلپوره بر تعداد ضربان قلب انسان اثر ندارد.

    1 . استفاده از گیاه دارویی کلپوره برای زنان باردار، مادران شیرده، نوزادان و کودکان زیر چهار سال در هیچ صورتی توصیه نمی شود.

    2 . مصرف دارویی آن برای مدت کوتاهی مجاز است. چون ممکن است برای کبد و کلیه ایجاد مسمومیت کند.

    3 . افراد که دچار بیماری‌ گلوکوم (آب‌سیاه چشم)، بزرگی پروستات و دارای ناراحتی‌های قلبی و نارسایی کلیه و کبد هستند. باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

    4 . مصرف همزمان گیاه کلپوره با داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلی بن کلامید باید با احتیاط همراه باشد زیرا باعث کاهش بیش‌ از حد قند خون می شود.

    5 . افزایش تعداد ضربان قلب، سردرد، خشکی دهان، یبوست و احتباس ادراری از عوارض جانبی مصرف گیاه دارویی کلپوره است. بنابراین از این گیاه زیر نظر متخصص طب سنتی استفاده شود. 

     در آخر جالب است بدانید گاهی این دو گیاه را با هم اشتباه می گیرند، کلپوره گیاهی با نام علمی (Teucrium polium) است در صورتی که گیاه مریم گلی با نام Common sage یا (نام علمی: Salvia officinalis) شناخته می شود.

    کلپوره یا مریم گلی
    کلپوره یا مریم گلی
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *