کلپوره برای نوزاد یک ماهه

دوره مقدماتی php
کلپوره برای نوزاد یک ماهه
کلپوره برای نوزاد یک ماهه

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp


دوره مقدماتی php

برای کسانی که نوزاد کوچک دارند و یا به تازگی صاحب فرزند شده اند، بارها اتفاق افتاده است که نوزادشان بیقراری کند. اگر نوزادتان دائما در حال گریه است و شما هیچ علتی را برای آن پیدا نمی کنید، به احتمال زیاد نوزادتان به کولیک (colic) یا قولنج مبتلا شده است.




کلپوره برای نوزاد یک ماهه

برخی نوزادان پس از به دنیا آمدن تا حدود 3 تا 5 ماهگی، گریه و بی قراری می کنند و این حالتشان ممکن است ساعت ها طول بکشد که این حالت هم برای مادر و هم برای نوزاد بسیار دشوار می باشد.

 

در قسمت اول این مقاله علل وعلائم قولنج در نوزادان را بیان کردیم. در این مطلب سعی شده تا روش های درمانی مقابله با این بیماری به مادران عزیز ارائه شود :

 

1- به مادران عزیز توصیه می شود حتی المقدور از شیر خودشان جهت تغذیه نوزادشان استفاده کنند. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند (روش صحیح شیر دادن)، در مقایسه با نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می کنند، کمتر به کولیک مبتلا می شوند. اگرچه درصدی از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، نیز مبتلا به کولیک هستند.

 

2- اگرچه یافتن علت دقیق کولیک نوزادان سخت به نظر می رسد، اما عواملی وجود دارد که شانس ابتلا به کولیک را افزایش می دهد، مثلا اگر بی قراری ها و گریه های نوزاد حدودا 45 دقیقه پس از شیر خوردن ایجاد شود، به احتمال زیاد، علت آن ناسازگاری شیر گاو با نوزاد می باشد.

شیر گاوی که در رژیم غذایی مادر مصرف می شود و یا در تغذیه نوزاد وجود دارد، زیرا نفخ ناشی از شیر گاو به راحتی در این دسته از نوزادان بر طرف نمی شود و ایجاد ناراحتی و کولیک می کند.

 

3- عادت کنید به نوزاد خود هر بار مقدار کمی شیر بدهید، اما دفعات شیردهی خود را افزایش دهید (یعنی حجم کمی از شیر در دفعات زیاد). برخی پزشکان معتقدند که حجم زیاد شیر و یا مایعات در معده نوزاد، سبب ایجاد ناراحتی و کولیک می شود.


4- به مادرانی که نوزاد مبتلا به کولیک دارند، توصیه می شود تا موقع شیر دادن به نوزاد خود، همیشه او را در حالت نیمه خوابیده (حالتی بین نشسته و خوابیده) قرار دهند. این حالت ناراحتی او را پس از شیر خوردن کمتر می کند.


 

5- به مادران عزیز توصیه ی شود تا پس از شیر خوردن نوزاد، حتما باد گلوی نوزاد را بگیرند. گرفتن آروغ نوزاد، صرف نظر از مدت زمانی که او شیر خورده است، به کاهش ناراحتی ناشی از کولیک او کمک می کند. پس از هر بار شیر دادن به نوزاد خود، او را روی شانه خودتان قرار دهید و پشت نوزاد را به آرامی بمالید تا آروغ بزند و هر گونه هوای اضافی از معده او خارج شود.

 

6- هنگامی که نشسته اید می توانید نوزادتان را روی زانوهای خود قرار دهید، طوری که شکم نوزاد روی پاهای شما قرار بگیرد. در این حالت پاهای خود را به آرامی بالا و پایین ببرید تا درد نوزاد کاهش یابد.

 

7- می توانید با انجام حرکاتی روی پاهای نوزاد، دردهای او را کاهش دهید. به این صورت که نوزاد را به پشت بخوابانید و پاهای او را به آرامی بگیرید و به سمت شکم او خم کنید. این حرکات سبب می شود تا شکم نوزاد شل شود و دردهایش تسکین پیدا کند.

 

8- استفاده از درمان های خانگی برای درمان کولیک نوزادان توصیه می شود البته این نوع درمان ها باید تحت نظر پزشک باشد. از پزشک بخواهید تا به جای تجویز داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی برای نوزادتان تجویز کند، مثلا استفاده از عرق نعنای پاستوریزه و یا دمنوش نعنا می تواند تسکین دهنده مناسبی برای کولیک نوزاد باشد.

استفاده از عرق رازیانه پاستوریزه رقیق شده و یا دم کرده زنجبیل نیز توصیه می شود. چند قطره از این گیاهان دارویی را در شیشه شیر نوزاد بریزید و به او بدهید.

 

9- خوشبختانه درد و ناراحتی نوزاد به علت کولیک، پس از چند ماه (حداکثر پنج ماه) از بین می رود و با بزرگ شدن نوزاد و تکامل دستگاه گوارشی او، این مشکل بهبود می یابد.

 

کلپوره برای نوزاد یک ماهه

10- گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است.

 

11- موقع شیر دادن به نوزاد (اگر از شیر مادر تغذیه می کند) سعی کنید یک سینه به طور کامل تخلیه شود. از خارج کردن سینه از دهان نوزاد در حین شیر دادن به او اجتناب کنید، زیرا هوای اضافی وارد معده نوزاد می شود و سبب نفخ معده او می شود.

 

12- مادر باید رژیم غذایی خاصی را در پیش بگیرد. از مصرف برخی مواد غذایی مانند شیر گاو، غذاهای ادویه دار و مواد کافئین دار باید اجتناب کنید.


چند توصیه


– موقع بیقراری نوزاد برایش شعر یا لالایی بخوانید و سعی کنید با حفظ خونسردی خود، نوزاد را آرام کنید.

 

  • ایا کلپوره برای اسهال خوب است
  • – به کودک خود پستانک بدهید. گاهی اوقات مکیدن می تواند به کودک آرامش دهد.

     

    – کودک خود را در آغوش بگیرید و یا تاب دهید. تاب دادن کودک در گهواره و یا بر روی دست نیز می تواند کمک کننده باشد.

     

    – کودک خود را به شکم، روی زانوهایتان یا داخل وان آب گرم قرار دهید. در این حالت با نوازش یا مالیدن پشت کودک می توانید به کاهش فشار معده او کمک کنید.

     

    – شکم کودک را روزی یک بار با روغن زیتون به آرامی ماساژ دهید.

     

    – به مدت 2 تا 3 شب، قبل از خواب، بالا تنه نوزاد (شکم، قفسه سینه، سرشانه ها و تمام ناحیه پشت) را به خوبی با روغن کرچک ماساژ دهید، به نحوی که روغن، جذب پوست شود. سپس کودک را به حالتی مانند قنداق کردن کاملا ببندید و به خصوص مواظب باشید که در معرض باد و سرما قرار نگیرد.

     

    کلپوره برای نوزاد یک ماهه

    – روزی 1 تا 2 بار زیر ناف نوزاد را با روغن کرچک به خوبی ماساژ دهید.

    زهره لطیفی

    بخش سلامت تبیان


    مطالب مرتبط:

    علل و علائم قولنج در نوزادان

    قولنج نوزاد چه علائمی دارد؟

    اگر نوزاد شما زیاد گریه می کند و بهانه گیر شده است ممکن است دل درد داشته باشد. زمان هایی که نوزاد احساس ناراحتی می کند باید به علائمی مانند تب، اسهال و استفراغ توجه کنید.

    این اطلاعات به شما و پزشک کمک می کند علات ناراحتی نوزاد را بفهمید. پس در ادامه ی این مطلب به همراه تک پزشک باشید تا علائم دل درد نوزاد و راه های سریع درمان آن را بدانید.

    شرایط زیر رایج ترین دلایل دل درد نوزاد می باشد:

    قولنج یکی از دلایل دل درد نوزاد می باشد. قولنج برای توصیف گریه های غیر قابل کنترل نوزاد سالم استفاده می شود.کلپوره برای نوزاد یک ماهه

    اگر فرزند شما زیر 5 ماه است و به طور مداوم و غیرقابل کنترل گریه می کند (سه ساعت پشت سر هم یا سه روز در هفته برای حداقل سه هفته) و هیچ دلیلی برای گریه های او وجود ندارد، قولنج کرده است.

    در واقع هیچ درمانی برای قولنج وجود ندارد. اما خبر خوب این است که نوزادان 3 تا 4 ماه که از قولنج رنج می برند در 5 ماهگی بهبود می یابند.

    درد گاز یکی از مشکلات رایج در نوزادان سه ماهه است که به دلیل رشد اتفاق می افتد. همچنین در نوزادان بین 12-6 ماه نیز رایج است زیرا شروع به امتحان غذاهای جدید می کنند.

    هوا می تواند در هنگام هضم غذا وارد شکم کودک شود و در آن جا گیر کند.

    یک بالون هوا را در روده فرض کنید. این بالن باعث فشار می شود و درد ایجاد میکند.

    پزشکان 100 درصد اطمینان ندارند چرا نوزادان به گاز مستعد هستند. ممکن است به خاطر دستگاه گوارش نابالغ آن ها باشد. گاز توسط باكتری های طبیعی كه در شکم زندگی می كنند تولید می شود.

    گریه کردن، بهانه گیری و شیر خوردن از شیشه نیز می تواند حباب های هوای اضافی را وارد شکم کند.

    اگر کودک درد گاز داشته باشد، شکمش متورم می شود، خود را به عقب می کشد، زیرا ناراحت است. کودک احتمالا بهانه می گیرد، که باعث بدتر شدن گاز می شود.

    وقتی کودک گریه می کند حجم بیشتری از هوا وارد شکم او می شود. معمولا درد گاز در نوزاد 6 ماهه تا 8 هفتگی نوزاد در بدترین حالت خود است. اما این نکته نیز مهم است که گاز کاملا طبیعی است و امری نگران کننده نیست.

    رایج ترین مشکل در نوزادانی که شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند یبوست است. اگر فرزند شما نسبت به قبل حرکات شکمش کمتر شده است و در سه روز گذشته مدفوع نکرده است و یا هنگامی که مدفوع می کند اذیت می شود دچار یبوست شده است.

    نشانه دیگر یبوست، مدفوع سفت و خشک است که به سختی خارج می شود.

    اگر فرزند شما غذاهای جامد می خورد بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

    بعضی نوزادان بعد از غذا خوردن استفراغ می کنند. اگر فرزند شما اغلب این مشکل را دارد ریفلاکس معده دارد. ریفلاکس زمانی اتفاق می افتد که دریچه بین معده و مری به درستی کار نمی کند و غذا و گاز از معده به گلو برمی گردد.

    ریفلاکس باعث سوزش گلو و قفسه سینه می شود. اگر فرزند شما ریفلاکس دارد با پزشک مشورت کنید. پزشک راه هایی برای کاهش علائم به شما پیشنهاد می دهد.

    بر روی پیشگیری تمرکز کنید. در هنگام تغذیه نوزاد کمی صبر کنید تا بتواند وقت اضافی برای هضم داشته باشد و قبل از اینکه هوا در شکم حبس شود، بتواند هوای اضافی را خارج کند.

    سپس در پایان تغذیه بگذارید کودک آروغ بزند. برای آروغ زدن نوزاد میتوانید از موقعیت های مختلف استفاده کنید.

    متخصصان می گویند: “کودک را به جلو تکیه دهید یا به بغل بخوابانید، یا در آغوش بگیرید”. ” همچنین می توانید او را روی شکم بخوابانید.”

    پس از تغذیه، 20 دقیقه نوزاد را در حالت نشسته نگه دارید تا غذا هضم شود.

    به غیر از این کارها، کار دیگری نمی توانید انجام دهید. نگران نباشید این شرایط نوزاد موقتی است و حدود 6 ماهگی تا یک سالگی بهتر می شود.

    اگر فرزند شما اسهال و استفراغ میشود، احتمالا به آنفولانزای معده مبتلا شده است. این بیماری دومین بیماری در امریکا بعد از سرماخوردگی است.

    اگر فرزند شما آنفولانزای معده داشته باشد، تب می کند، اشتهایش را از دست می دهد و اسهال و استفراغ می شود. بنابراین نوشیدنی کافی به او بدهید تا بدنش کم آب نشود. اگر فکر می کنید بدن فرزندتان کم آب شده است به پزشک مراجعه کنید.

    حساسیت غذایی باعث اسهال، استفراغ و دل درد می شود. اگر فرزند شما مدفوع خونی دارد نیز به دلیل حساسیت غذایی می باشد. اگر فرزند شما به غذایی حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدن با غذا مانند مهاجم خارجی برخورد می کند و علائم حساسیت نمایان می شود.

    اگر نوزاد مشکل تنفسی دارد یا صورت و لب هایش متورم شده است یا اسهال و استفراغ می شود با اورژانس تماس بگیرید. اگر هم دو ساعت بعد از مصرف غذایی خاص علائم بالا را نشان میدهد با پزشک تماس بگیرید.

    همچنین تحمل نکردن لاکتوز (قند اولیه در شیر) در نوزادان به صورت نادر اتفاق می افتد. این مسئله در کودکی و در سنین ده به بالا بروز می کند.کلپوره برای نوزاد یک ماهه

    اگر فرزند شما در یک لحظه خوب است و سپس احساس درد می کند، پاهایش را بالا می برد و به شدت گریه می کند و اگر این علائم شدت می یابد و استفراغ می کند به پزشک مراجعه کنید.

    این علائم نشانه بیماری های گرفتگی و انسداد می باشد؛ مانند تنگی پیلور که در آن عضلات منتهی به معده ضخیم شده و غذا از آن عبور نمی کند، یا درهم رفتگی که سبب آن می شود که قسمتی از روده با قسمت دیگر برخورد دارد و روی هم قرار بگیرد.

    اگر فرزندتان ماده ای سمی قورت داده است ماند قرص، ماده شیمیایی و یا گیاه، دل درد و اسهال و استفراغ به عنوان علائم نمایان می شود. همچنین می تواند مسمومیت ناشی از سرب (از خاک، آب یا رنگ های قدیمی) باشد. در این حالت حتما به پزشک مراجعه کنید.

    اگر در هنگامی که در ماشین یا وسیله نقلیه هستید فرزندتان احساس ناراحتی می کند یا حالت تهوع دارد، بیماری حرکتی دارد. کارشناسان معتقند این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بین چیزی که نوزاد می بیند و چیزی که قسمت های حساس به حرکت بدن او (مانند گوش داخلی یا برخی اعصاب) حس می کند تفاوت وجود داشته باشد.

    در طول سفر بایستید و اجازه دهید فرزندتان هوای آزاد بخورد. مطمئن شوید معده اش خالی نیست. هیچ دارویی بدون تجویز پزشک به فرزندتان ندهید.

    سرماخوردگی و آنفولانزا موجب دل درد نوزاد می شود. زیرا مخاط ایجاد شده در طول سرماخوردگی وارد گلو می شود و باعث اذیت معده می شود.

    برخی کودکان برای خروج مخاط از سیستم استفراغ می کنند. این اتفاق جالب نیست اما بهترین راه برای خروج مخاط است. عفونت مجاری ادرار و عفونت گوش نیز باعث دل درد و اسهال و استفراغ می شود.

    اسهال در نوزادان واقعا ترسناک است زیرا می تواند به طور خطرناکی باعث کاهش آب بدن آن ها شود. اسهال معمولا تنها زمانی اتفاق می افتد که کودک در معرض ویروس قرار بگیرد (شاید از طریق اعضای خانواده)، یا چیزهایی را که آلوده یا خراب شده است بخورد).

    اما از آنجایی که اکثر والدین نظافت را رعایت می کنند و غذاهای پخته شده به نوزاد می دهند، مسمومیت غذایی ناشی از ویروس نیست.

  • طرز تهیه ی سوپ دال عدس هندی
  • از آنجایی که نوزاد مایعات مورد نیاز را از دست می دهد، برای اسهال باید به پزشک مراجعه کنید. متخصص اطفال، نوزاد را وزن می کند تا اطمینان حاصل کند وزن از دست نداده است و سعی می کند منبع مشکل را تشخیص دهد بنابراین کودک می تواند با آن درمان شود.

    همچنین باید از پزشک در مورد محلول الکترولیتی مانند Pedialyte برای جلوگیری از کم آبی بپرسید. اگر کودک شما مواد جامد می خورد، می توانید مواد غذایی شناخته شده برای کمک به توقف اسهال را امتحان کنید:

    به خاطر داشته باشید مواردی وجود دارد که می توانید از اسهال جلوگیری کنید. اول، آبمیوه های بازاری تهیه نکنید.

    دکتر وو، متخصص اطفال می گوید: “آبمیوه باعث بدتر شدن اسهال نوزاد می شود زیرا قند آن باعث می شود روده آب بیشتری را دفع کند.”

    وی همچنین والدین را تشویق می کند نوزادان را در برابر روتا ویروس واکسینه کنند، زیرا این ویروس می تواند باعث اسهال و استفراغ شود. این واکسن در دو یا سه دوز قبل از 3 ماهگی داده می شود.

    درد شکم باعث ناراحتی نوزاد و بهانه گیری می شود و ممکن است با خواب او تداخل داشته باشد. علل احتمالی درد شکم در نوزادان شامل موارد بالا و همچنین موارد زیر در تمامی حالات می تواند باشد:

    علائم اضافی مانند استفراغ و اسهال ممکن است بسته به علت درد شکمی ایجاد شود.

    علائم کودک را زیر نظر بگیرید. علائمی مانند استفراغ، اسهال و تب بالا می تواند مشکل جدی تری را نشان دهد. اگر کودک هر یک از این علائم را نشان می دهد، با پزشک تماس بگیرید.

    کودک را در حمام گرم قرار دهید تا درد شکم او تسکین یابد. گزینه های مشابه عبارتند از قرار دادن حوله گرم یا بطری آب گرم روی شکم نوزاد. از آب، حوله یا بطری آب خیلی گرم اجتناب کنید. آنها باید گرم باشند اما داغ نباشند.کلپوره برای نوزاد یک ماهه

    شکم نوزاد را برای تسکین درد بمالید. این عمل باعث ماساژ گازی می شود که موجب درد معده می شود. به نوزاد کمک کنید به طور پیوسته آروغ بزند بویژه پس از غذا خوردن.

    اگر درد گاز وجود دارد، قطره های سمیتیکون (قطره دایمتیکون برای نوزاد) را به کودک بدهید. این قطره ها در اکثر فروشگاه های موجود در بخش محصولات کودک و یا داروخانه موجود است. دستورالعملهای دوز مصرف بخوانید و یا با پزشک تماس بگیرید.

    کودک را روی یک پتوی نرم قرار دهید. او را نزدیک خود نگه دارید و به آرامی بغل کنید. او را در آغوش خود عقب و جلو کنید.

    اگر کودک غذای جامد می خورد و فکر می کنید دلیل درد یبوست است، موز، سیب، برنج و هویج را حذف کنید. غذای همراه با آلو، گلابی و نخود فرنگی به او بدهید تا حرکت روده او افزایش یابد.

    پاهای نوزاد را به آرامی به صورت حرکت دوچرخه جلو و عقب کنید تا حرکات روده افزایش یابد. این عمل باعث کاهش درد گاز می شود.

    اگر درد شکم کودک بیش از چند روز ادامه پیدا کرد، با پزشک تماس بگیرید.

    داروهای طبیعی مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین دل درد نوزاد خود استفاده کنید، اما صبر داشتن برای تسکین درد نوزاد مهمترین نکته است.
    اصلا نترسید؛ نوزاد شما کسی است که بیشتر از همه به شما نیاز دارد!

    کاری که باید انجام دهید این است که مدت زمان کوتاهی صبر کنید.
    نوزاد خود را با دقت بیشتری نگاه کنید.
    و دوباره شدت درد و ناراحتی او را بسنجید.
    معمولا درد معده با گذشت زمان کاهش می یابد.
    اما اگر اینگونه نبود، چند روش درمانی طبیعی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین دردهای شکمی کودک خود انجام دهید.

    مقداری چای بابونه گرم به کودک خود بدهید (یک فنجان آب در هر لیوان)

    پزشکان می گویند که: خاصیت ضد التهابیبابونه به تسکین درد معده کمک می‌کند، زیرا باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش فوقانی می‌شود و باعث تسکین انقباضات و کاهش گرفتگی شکم خواهد شد.

    راه دیگر برای تسکین درد های معده قرار دادن کمپرس گرم بر روی شکم کودک در هنگام گریه ای که به دلیل درد معده است.
    این عمل را در طول روز و شب 3 تا 2 بار قابل تکرار است.

    اگر کودک شما به دلیل اسهال، درد معده دارد، باید بدانید که باکتری های مفید (که باکتری برای تعادل در مصرف مواد مغذی در معده و روده مورد نیاز است) در هنگام مدفوع کردن او پس از مدتی از بین می‌روند.

    ماست حاوی باکتری های است که می‌تواند جایگزین باکتری های از دست رفته بشود و دادن ماست به کودک در این وضعیت باعث می‌شود روند طبیعی هضم را به حالت عادی برگرداند.

    کودک خود را به پشت بخوابانید و با استفاده از روغن خردل شکم او را به آرامی ماساژ دهید.
    آن را در اطراف ناف کودک در جهت مخالف عقربه های ساعت بمالید.
    این ماساژ به تحریک دستگاه گوارش و حرکت در اطراف گازهای جمع شده در معده کودک به شما کمک می‌کند.
    این حرکات مهم را می‌توانید هر روز برای کودکتان تکرار کنید.

    در ادامه تک پزشک برای شما ویدیویی آماده کرده است و ماساژی مناسب برای کودک شما آموزش داده خواهد شد.

    کودک خود را بعد از هر بار غذا خوردن با ضربه ای آرام بر پشت او به شکلی که سر کودک بر روی شانه شما است را از گاز معده راحت کنید.

    روش انجام دادن:

    اگر کودک شما احساس خفگی نمی‌کند، این روش را امتحان کنید. در حالتی کودک را نگه دارید که شکم آن بر روی ساق دست شما باشد و صورت آن بر روی کف دستتان قرار گیرد.

    این حرکت باعث می‌شود هوای اضافی را که هنگام غذا خوردن ممکن است به درون معده وارد شود را خارج کند.

    هنگامی که کودک شما به پشت خود صاف دراز کشیده است، پاهای کودک خود را به حرکت دوچرخه ارام عقب و جلو کنید.
    حرکت چرخش به آزاد شدن گازها از شکم کودک کمک می‌کند تا درد او کاهش یابد.

    بعضی از تکنیک ها می‌توانند برای چندین عصب پا استفاده کرد که این حرکت احساس آرامش را در سایر قسمت های بدن ایجاد می‌کند.

    ناحیه شکم با قوس مرکزی پای چپ مطابقت دارد بنابراین پای چپ کودک خود را در کف دست راست خود قرار دهید و در حالی که از پاشنه پای او حمایت میکنید

    فشار انگشت خود را با انگشت شست خود انجام دهید، این به کودک شما کمک می‌کند تا درد شکم خود را آرام و راحت کند.

    داروهای دیگری نیز وجود دارد مانند: آب زنجبیل، انیسون، چای نعنا و عسل.

    اما مواردی که در بالا گفته شد اکثرا موثر هستند و بیشتر این ها در سراسر جهان توسط مادران آزمایش شده اند.
    همیشه بهتر است از داروهای طبیعی استفاده کنید تا سیستم کودک شما به هیچ وجه از عوامل خارجی آسیب نبیند.

    گاهی اوقات ممکن است ببینید که کودک شما حتی پس از انجام تمام این اقدامات فوق همچنان از درد معده رنج می‌برد. او ممکن است به دلیل گاز معده هنوز گریه کند و احساس ناراحتی کند.

    اگر متوجه باشید کودک شما علائم زیر را به صورت مداوم نشان می‌دهد باید با پزشک متخصص اطفال خود حتما مشورت کنید:

    درد معده همراه با تب هم می‌تواند ناشی از ویروس باشد و یا در موارد دیگر و شدید تر ناشی از ذات الریه است. اگر کودک شما تب داشته باشد بهتر است در سریعترین زمان اقدامات لازم را انجام دهید.

    اگر خون در استفراغ وجود داشته باشد یا به رنگ سبز باشد باید سرریعا به پزشک مراجعه شود.

    در ادامه مجله ی تک پزشک ویدیویی برای شما آماده کرده است که در آن ماساژی بسیار آسان و کاربردی برای شما آورده است که با انجام دادن آن درد کولیک نوزاد تا حدود زیادی کاهش خواهد یافت.




    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    امروزه هر وقت نوزادی شیرخوار دل درد و دل پیچه می گیرد، اولین کاری که برخی از خانواده انجام می دهند دادن عرق نعناع برای رفع نفخ نوزاد می باشد و یا اینکه شربتهای شیمیایی ضد نفخ به کودک می دهند، درحالیکه ممکن است  مشکل چیز دیگری باشد لذا در این خصوص موارد ذیل توصیه می شود:

    در چنین حالتی اولین چیزی را که باید کنترل کرد، اجابت مزاج شیرخوار است لذا حتماً مراقبت نمایید تا بچه به ازای هر وعده کامل شیر خوردن، شکمش کار کند، یعنی اگر بعد از هر بار شیر خوردن (که به صورت کامل به بچه داده شود)، شکم بچه کار نکند،

    این یعنی بچه یبوست پیدا کرده و به شدت آرامش کودک تحت تاثیر قرار می گیرد و واکنشها و ناراحتی هایی از خود بروز می دهد. در چنین حالتی برای رفع یبوست بچه، دادن مقداری لعاب اسفند توصیه می شود، یعنی مقداری اسفند را داخل آب جوش می ریزید و بعد از چند دقیقه، آنرا صاف می کنید و خیلی کم کم در حد چند قطره، چند بار به بچه می دهید تا یبوستشان را برطرف کند.

    تذکر: در صورت یبوست از ملینات فقط یک یا دو بار استفاده کنید. در کودکان از استفاده بی مورد و مکرر از ملینات باید خودداری کرد چون دستگاه گوارش آنان به این ملینات عادت کرده و عملکرد طبیعی خود را از دست خواهد داد.اگر مشکل از یبوست بچه نباشد در قدم های بعد باید مواردی دیگر مورد بررسی قرار گیرند. مشکل شایع تر بعدی این است که: فرایند شیردهی خوب انجام نمی شود و یا آروغ بچه را خوب نمی گیرند و بچه دچار نفخ شده است، لذا توصیه می شود در فرایند شیردهی نکات زیر رعایت شود:مادران باید در موقعیت راحتی به نوزاد شیر بدهند. باید بنشینند و تکیه بدهند و بالشی زیر دستشان بگذارند و به نوزاد شیر بدهند تا هم خودشان در شرایط مناسبی باشند و خسته نشوند و هم نوزاد راحت باشد و با آرامش شیر بخورد، به اصطلاح مادران باید روی یک تخت چهار بالش بنشیند و بچه شیر بدهند چرا که شیر دهی یک مکانیسم ذهنی –  جسمی می باشد.همچنین به زور نباید سینه را داخل دهان کودک گذاشت چرا که نوزادان مقدار کمی شیر که می خورند، نفس می گیرند و مجدداً شیر می خورند و این امر نیاز به صبر و حوصله مادر دارد. ضمناً برای جلوگیری از پس زدن سینه مادر توصیه می شود مادران اولاً بهداشت سینه شان را خوب رعایت کنند ثانیاً احوال و تغذیه مناسب آنان باعث طعم مطبوع شیر و علاقه مندی کودک به آن می گردد.پس از شیردادن حتماً آروغ نوزاد را بگیرید. سر نوزاد را روی شانه خود قرار دهید و آرام آرام به پشت او بزنید تا باد گلو بزند. برای رفع نفخ نوزادان نیز مادر هر روز یک لیوان جوشانده رازیانه و زیره همراه با عسل میل کنند. به نوزاد هم می توانید بجای داروهای شیمیایی همچون گريپ ميكسچر، عرق نعناع یا عرق زنیان گرم کرده که با کمی ترنجبین شیرین کرده اید بخورانید.همچنین مادران می توانند برای رفع نفخ در نوزاد، خودشان نیز عرق نعناع استفاده کنند و گاهی اوقات یک قاشق چای خوری هم در گلوی بچه بریزند تا نوزاد با آن آشنا شود.

    محمد كريم این نظر را ارسال کرده

    کلپوره برای نوزاد یک ماهه


    يكشنبه, 03 شهریور 1392

    مریم این نظر را ارسال کرده


    چهارشنبه, 30 مرداد 1392


    ملیحه
    این نظر را ارسال کرده


    جمعه, 03 خرداد 1392

    م س این نظر را ارسال کرده


    جمعه, 22 دی 1391

    ندا این نظر را ارسال کرده


    چهارشنبه, 10 آبان 1391

    zzz این نظر را ارسال کرده


    يكشنبه, 16 مهر 1391

    محمد این نظر را ارسال کرده


    سه شنبه, 14 شهریور 1391

    رضا این نظر را ارسال کرده


    شنبه, 28 مرداد 1391

    یکتا این نظر را ارسال کرده


    شنبه, 08 بهمن 1390

    دکتر حسین روازاده

    دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

    به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

    * لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
    همچنین شما ملزم به رعایت

    قوانین و مقررات

    نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

    * لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
    همچنین شما ملزم به رعایت

    قوانین و مقررات

    نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

    عفونت مجاری ادرار دارید؟ عفونت شما موقتی خوب میشود و دوباره باز میگردد؟  

    داروی کانفرون بیونوریکا آلمان مشکل شما را برطرف می کند. 

     برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

    کلپوره برای نوزاد یک ماهه

    کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

    قوانین و مقررات

    نی‌نی‌سایت می‌باشید

    مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
    آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
    مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
    صفحه
    “شرایط استفاده از سایت”
    را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
    بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
    و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

    باسلام ، اين مطلب را تا آخر بخوانيد ان شااله كه يكي از روش ها برايتان مفيد واقع شود.

    البته قبل از هر چيزي توجه به اين نکته ضروري است که هرگز مادر را به دليل نحوه تغذيه نوزاد يا رژيم غذائي او مورد سرزنش قرار ندهيد و او را مسئول بروز کوليک ندانيد. هر چند که عامل تغذيه ميتواند به خودي خود مهم باشد.

    ۱- يه روش خيلي ساده و كارآمد: ۵ قطره شربت كوليكز را در يك قاشق چايخوري عرق نعنا حل كرده و به كودك دهيد اين روش تجويز پزشك دخترم بوده و خيلي زود جواب ميدهد.

    2- آرامش خود را حفظ نمائید. (اگر علت اصلی گریه کودک کولیک باشد، خطرناک نیست)

    3- در حین گریه های نوزاد یک نفس عمیق بکشید و آرامش خود را بدست آورید. اگر شما هم مضطرب و کلافه باشید، کودک این حالت را از شما دریافت می کند و هرگز نخواهید توانست که وی را آرام کنید. کلپوره برای نوزاد یک ماهه

    4- خودتان را براي پايداري در برابر بروز کوليک در پايان روز آماده کنيد. مثلا شام را زودتر تهيه کنيد.

    5- از همياري و مساعدت ديگران غافل نشويد. از افراد نزديک براي نگهداري نوزاد خود کمک بگيريد.

    6- سعی کنید مواد لبنی را برای چند روز قطع کنید. (تجربه ثابت کرده با قطع مصرف لبنیات درد نوزادان بهبود خواهد یافت)

    7- به جای مصرف روزانه شیر از ماست استفاده کنید.

    8- در مصرف گندم، برخی میوه های تابستانی و مواد نفاخ مانند حبوبات یا انواع کلم زیاده روی نکنید.

    9- از خوردن کلم، گل کلم، حبوبات، سیر، کافئین، تخم مرغ، تربچه، پياز و همين‌طور ادويه‌جات و سایر مواد تحریک کننده برای چند روز اجتناب کنید. (اگر گریه کودک پس از ورود دوباره یک غذا مجددا شروع شود، خواهید دانست که این غذا مسؤول ناراحتی کودک است.) آجیل ، بادام زمینی، مركبات، شكلات، گوجه فرنگي، قهوه، غذاهاي دريايي هم ممکن است برای نوزاد ایجاد حساسیت نماید.

    10- مصرف جوشانده‌هاي گياهي حاوي مخلوطي از بابونه، شاه پسند، شيرين بيان، رازيانه و بادرنجبويه توسط مادر گريه را در شيرخواران دچار كوليك كاهش ميدهد. فراموش نكنيد كه در استفاده از داروهاي گياهي به صورت سنتي هميشه خطر آلودگي و عفونت وجود دارد.

    11- به عنوان مثال دو روش سنتی ارائه میگردد: می توان دانه هاي داخل هل را خارج نمود و داخل يكه استكان آب جوش ریخت. روي استكان را با نعلبكي پوشانید تا این دانه ها دم بكشند. سپس دانه ها را خارج کرده و آب جوش سرد شده را به میزان تنها چند قطره به نوزاد خوراند که اصطلاحاً به آن هل باد می گویند. روش دوم: يك تكه نبات كوچك را خرد نموده و داخل آب جوش بریزید. سپس چند قطره عرق نعنا در آن ریخته، وقتی سرد شد، به نوزاد بخورانید. (نکته: استفاده از روش های سنتی منوط به نظر مادر و پزشک نوزاد است.)

     12- بهتر است كه با پزشك خود در مورد رژيم  غذایی تان مشورت نمائید.

    13- تا حوالی 4 ماهگی (زمان تکامل دستگاه گوارش کودک) رژیم غذایی خود را ادامه دهید.

    14- اگر از شیرخشک برای تغذیه نوزاد استفاده می کنید، با پزشک کودک درخصوص عوض کردن نوع شیرخشک نوزادِ خود مشورت نمائید. (معمولاً شیرخشکهایی که پایه آنها براساس پروتین گیاهی سویا می باشد، توصیه میگردد)

    15- مطمئن شوید که حین شیردهی هوا وارد دهان کودک نمی شود.

    16- هنگام شيرخوردن مواظب باشيد فقط نوك سينه داخل دهان كودك نباشد، بلكه كل هاله سينه در دهان كودك قرار بگيرد، با اين كار هنگام شيرخوردن هواي كمتري وارد معده كودك مي‌شود.

    17- اگر از شیشه برای شیردهی استفاده می کنید، از انواع مخصوص کودکان دچار کولیک استفاده کنید.

    18- حتماً پس از شیردهی هوای تجمیع شده (آروغ) را خارج کنید. (این امر کمک می کند فشارِ تجمعی ناشی از بلع هوا کاهش یابد) براي اين كار مي‌توانيد سر نوزاد را روي شانه خودتان بگذاريد و آرام پشت او را بماليد يا به طور ملايم ضربه بزنيد. (برخي بچه‌ها هنگام بادگلو زدن، مقداري از شيرخورده شده را هم برمي‌گردانند) همچنین می توان نوزاد روي دست گرفت و آرام پشت او را مالش داد، برای کودکان بزرگتر میتوان کودک را در بغل نشاند و پشت او را ماساژ داد.

    19- به کودک خود پستانک بدهید. البته شاید این یک حقه باشد، اما گاهی اوقات مکیدن می تواند به کودک آرامش دهد. تاب دادن کودک در گهواره نیز می تواند کمک کننده باشد.

    20- کودک خود را از روی شکم، روی زانوهایتان یا داخل وان آب گرم قرار دهید. در این حالت با نوازش یا مالیدن پشت کودک می توانید به کاهش فشار شکم وی کمک کنید.

    21- کودک را در آغوش بگیرید و با او صحبت کنید. قدم بزنید، تاب دهید یا با سرعت راه بروید. مسلما بغل کردن شیرخواری که بطور مداوم گریه می کند کار آسانی نیست، اما با این کار هم گرما و حضورتان موجب آرامش در کودک می شود و هم ضربات ملایم ناشی از قدمهای سریع شما ممکن است به حرکت گاز در روده های کودک کمک کند. با همین ایده بعضی نیز گذاشتن کودک در گهواره و تکان دادن را پیشنهاد می کنند و در صورت امکان گردش دادن کودک در اتومبیل.

    22- نظريه ديگر مي‌گويد كوليك در اثر نابالغ بودن سيستم عصبي مركزي پديد مي‌آيد. بنابراين بچه‌ها ممكن است كه نسبت به محرك‌هايي مانند سرو صدا، نور و غيره واكنش شديد نشان دهند در حالي كه بچه‌هاي بزرگ‌تر يا افراد بزرگسال قادر هستند به راحتي خود را تطبيق دهند.

    23- سعی کنید فضا را تغییر دهید. می توانید کودک را در کالسکه یا داخل “آغوش” به گردش بیرون از خانه یا پارک ببرید. هوای تازه و حرکات ریتمیک ممکن است او را به خواب برد.

    24- در بعضي از بچه‌ها قرار گرفتن در جاهاي ساكت و آرام مي‌تواند كمك كننده باشد

    25- به حمام بروید. می توانید کودک را در وان مخصوصش بگذارید یا به همراه او خودتان هم در وان بزرگ بروید. گرمای حمام و صدای آب اثر خوبی روی کودک ناآرام خواهد داشت.

    26- روشهاي ديگري هم پيشنهاد شده اند كه احتمالاً مكانيسم عملشان، پرت كردن حواس كودك و در نتيجه متوقف كردن گريه هاي او هستند. قرار دادن شيرخوار نزديك جاروبرقي يا وسيله‌اي شبيه آن، كه سروصداي يكنواخت ايجاد ميكند، مانند دستگاه جارو برقی و سشوار و دستگاه تهویه هوا همين طور سوار كردن كودك در اتومبيل يا كالسكه براي گردش. حداقل اين است كه ميشود اين روشهاي بي ضرر را امتحان كرد.

    27- در كشورهاي ديگر وسيله‌اي به نام “نگهدارنده كوليك” به بازار عرضه شده كه روي شكم شيرخوار فشار وارد ميكنند. سازندگان ادعا ميكنند اين وسيله در درمان و پيشگيري از كوليك موِثر است. همچنین برخی کشورها با ساختن دستگاهی مشابه اتومبیل و با شبیه سازی فضای اتومبیل کودک مبتلا به کولیک را فریب داده و آرام می نمایند.

    28- کودک را ماساژ دهید. می توانید در دمای مناسب لباسهای کودک را درآورید، روی یک حوله تمام بدن یا فقط شکم وی را با استفاده از یک روغن طبیعی یا روغن بچه ماساژ دهید. برای ماساژ شکم، می توانید کمی روغن زیتون روی شکم شیرخوار بریزید و با انگشت شست از اطراف ناف شروع کنید. فرض کنید که می خواهید دوایری را با انگشت رسم کنید و به تدریج که از ناف دور می شوید دوایر بزرگتری را بکشید. دقت کنید که خیلی به شکم کودک فشار نیاورید. این کار را می توانید با خواندن یک لالایی یا شعر و یا گوش دادن به موسیقی آرام نیز انجام دهید. کلپوره برای نوزاد یک ماهه

    29- در صورتی که شما همیشه در حال غذا دادن، تعویض پوشک، خواباندن و سرگرم کردن کودک خود هستید، گاهی نیز می توانید استراحت کوتاهی به خود بدهید. اگر این امکان را دارید او را برای چند ساعت به همسر یا یکی از بستگان بسپارید تا کمی استراحت کنید.

    30- داروهای ضد نفخ مخصوص کودکان وجود دارد. برخی داروهای بزرگسالان هم در مواردی با مقدار بسیار کم برای شیرخواران تجویز می شوند، اما دقت کنید که انتخاب و روش استفاده از دارو را به پزشک کودکتان واگذار کنید؛ هر دارویی را تنها با دستور پزشک و فقط از داروخانه تهیه کنید. مواد گیاهی و عصاره و عرقیات را نیز خودتان بخورید.

    31- از شربت گریپ میکسچر که با نام تجاری nursing Harveys وارد می گردد، هم می توان استفاده کرد. معادل ایرانی این شربت کاراوی میکسچر یا گریپ واتر می باشد، که ارزانتر است. همچنین، از قطره دایمتیکون، (2 قطره به ازای هر کیلو وزن نوزاد، مثلاً برای نوزاد 4 کیلویی 8 قطره) نیز می توان، استفاده کرد. در برخی منابع استفاده از گلوکز هیپرتونیک 10% یک قطره که زیر زبان نوزاد چکانده می شود و یا ندیفن هیدرامین 1 میلی گرم به ازای هرکیلو وزن بدن هم ذکر شده که می بایست طبق نظر متخصص اطفال استفاده نمود. همچنین قطره كارمينيت (روزي 3 بار، هر بار 3 الي 5 قطره)  و کولکید (قطره خارجی نایاب) نیز با همین شیوه مصرف، جهت درمان کولیک نوزادان استفاده می گردد.

    32- یکی از اشتباه ترین و مهلک ترین تجویزها تجویز شربت دی سیکلومین می باشد که اگرچه ممکن است اثر خوبی هم داشته باشد اما در نوزادان زیر 6 ماه عوارضی دارد و می تواند آپنه تنفسی (بند آمدن نفس نوزاد) خواب آلودگی و یبوست ایجاد نموده و مصرف آن توصیه نمی شود،

    33- در مصرف دارو، عبارات هشداردهنده (داروهاي ضدکوليک) “مثل براي نوزادان زير 6 ماه مضر است” را مدنظر قرار دهید.

    34- سايمتيكون يك داروي بي‌خطر براي كاهش گاز درون مجراي روده است كه معمولاً بدون نسخه از داروخانه ها قابل تهيه است. عده‌اي معتقدند اين دارو و نظاير آن در درمان كوليك شيرخواران موِثر است اما مثل خيلي چيزهاي ديگر در عالم پزشكي، هيچ كس نمي تواند در اين باره قسم بخورد. در كشور ما، رايج‌ترين داروهايي كه براي درمان كوليك شيرخواران به كار ميرود همان “گريپ ميكسچر” و “دايميتكون” است. (مصرف دايمتيكون براي نوزادان پسر مناسب نيست. بهتر است از سايمتيكون استفاده شود.) همچنین میتوان ۵ قطره از داروی کولیکز را در یک قاشق چایخوری شربت گریپ میکسچر، حل نمود و هر هشت ساعت به نوزاد خورانید.

    35- گاهي بچه را به يك پرستار يا فرد مطمئن ديگر سپرده و براي ديدن فيلم و صرف شام ساعاتي را بيرون از منزل گذرانده و تجديد قوا  كند.

    36- یک بطری آب گرم را در پتو پیچیده و در مجاورت شکم نوزاد قرار دهید.

    37- كولیك شیرخواران بسیار بیش از آن برای خود كودك آزاردهنده یا خطرناك باشد، برای پدر و مادر آزاردهنده و حتی خطرناك است. پزشكان هم در چنین مواردی، شاید بیش از نوزاد باید به پدر و مادر نوزاد توجه كند. مادران هم باید مطمئن باشند اضطراب و افسردگی شان، بعد از طی شدن دوره گریههای كودك، بهبود می‌یابد.

    38- در واقع برای والدین ممکن است بسیار دردناک باشد که باید گریه های متناوب، دلگیر کننده و آزار دهنده کودک را تحمل کنند. کودکان مبتلا به کولیک کاملا خوب هستند. اگر هیچیک از روشهای بالا جواب نداد می توان نوزاد را برای چند دقیقه رها کرد و توجهی نکرد.

  • مدل ابرو هاشور اسپرت جدید
  • 39- پزشک معروف کودکان دکتر اسپاک اینگونه می نویسد: “بدون توجه به ساعتها گریه کردن، این کودکان بزرگ می شوند و وزن می گیرند، نه فقط در حد طبیعی که بهتر از حد طبیعی رشد می کنند.” و نکته آخر اینکه در یک مطالعه مشخص شده که کودکان مبتلا به کولیک در آینده مسائل زندگی را حتی بهتر حل می کنند.

    40- پیشنهاد می گردد، مطالب فوق را همسرتان و یا پرستار نوزادتان نیز مطالعه نماید.

    دوست عزیز! دختر من به مدت پنج ماه تمام از شدت دل درد ما رو هرشب روانه بیمارستان میکرد اما دل درداش خود به خود خوب شد. اما اخیرا پسر یکی از دوستام دچار کولیک های شدید میشد که به گفته خودش با مصرف یک هفته ای دارویی به نام    بایو گایا      دل درداش برای همیشه مثل آب روی آتیش قطع شده البته اینم بگم که این دارو رو بعد از گشتن تو کل تهران تو یه داروخانه به نام پارسین توی خیابون ناصری بعد از خ ظفر پیدا کرده.

    امیدوارم مطالب براتون مفید بوده باشه . دختر من الان خدا رو شکر هیچ مشکلی نداره و فوق العاده باهوش و فرزه جوری که تو نه ماهگی شروع به راه رفتن کرد و خیلی زود به حرف زدن افتاد. اما فقط پنج ماه اول گریه می کرد. من هم همه روشها رو به کار میبردم و از بعضي از اونا واقعا جواب گرفتم اما بيشتر تلاش ميكردم که عذاب وجدان نداشته باشم.

    بدرود – شاد و موفق باشید.

     

    استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیمارهای نوزادان

    به گزارش «تابناک با تو»؛ درمانگران طب سنتی برای تجویز گیاهان دارویی به نوزادان و کودکان زیر ۲ سال هرگز به طور مستقیم داروی گیاهی یا گیاه را جز در موارد خاص برای نوزاد تجویز نمی‌کنند. آن‌ها معمولا داروهای گیاهی و گیاهان دارویی را به مادران شیرده تجویز می‌کنند تا خواص درمانی و شفابخش دارو‌ها به طور غیرمستقیم و از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود.

    از این رو این درمانگران توصیه اکید دارند که مادران بدون مشاوره با متخصص طب سنتی یا پزشک نوزاد هیچ داروی گیاهی و گیاه دارویی را به نوزادشان ندهند. چرا که گیاهان دارویی اگر چه در گروه بی‌خطر‌ترین و کم عارضه‌ترین دارو‌ها قرار دارند اما در صورتی این قابلیت را حفظ می‌کنند که توسط درمانگر طب سنتی برای فرد مناسب با مزاج و شرایط فیزیکی خاص تجویز شده باشد.

    استفاده از داروهای گیاهی برای درمان زردی نوزادانکلپوره برای نوزاد یک ماهه

    زردی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها و اختلال‌هایی است که در بدو تولد به سراغ اغلب نوزادان می‌آید. درمانگران طب سنتی برای درمان این بیماری از چند شیوه حمام درمانی، گیاه درمانی و اصلاح رژیم غذایی مادر استفاده می‌کنند تا به این ترتیب نوزاد مبتلا به زردی را درمان کنند.

    درمانگران طب سنتی بر این باورند که استفاده از ترکیب دو گیاه ترنجبین و شیرخشت می‌تواند در درمان این بیماری به نوزادان کمک کند. از این رو، این درمانگران در گام اول به والدین توصیه می‌کنند که با نظارت پزشک نوزاد و درمانگر طب سنتی از دو گیاه دارویی ترنجبین و شیرخشت برای درمان نوزادشان استفاده کنند. علاوه بر این، آن‌ها حمام درمانی نوزاد با جوشانده دو گیاه گل ختمی و گل بنفشه را نیز در بهبود حال نوزاد موثر می‌دانند و بر این باورند استحمام نوزاد با جوشانده تهیه شده از این گیاهان دارویی می‌تواند در بهبود هر چه سریع‌تر زردی نوزاد موثر باشد.

    این درمانگران در گام سوم به مادران این نوزادان ادویه‌ها و گیاهان دارویی خنک را تجویز می‌کنند تا این دارو‌ها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و موجب درمان او شود. این سه گام از جمله موثر‌ترین شیوه‌های درمانی طب سنتی است که از زمان‌های دور برای بهبود زردی نوزادان مورد استفاده قرار گرفته است.

    درمان زردی کمتر از ۱۰ روز

    درمانگران طب سنتی معتقدند در صورتی که خانواده‌ها تحت نظارت متخصص طب سنتی از گیاهان دارویی برای درمان زردی نوزادشان استفاده کنند می‌توانند در عرض یك هفته تا ۱۰ روز این بیماری را از نوزادشان دور کنند. برای تهیه شربت ترنجبین و شیرخشت کافی است یك قاشق غذاخوری ترنجبین را در یك لیوان آب جوش بریزید و آن را به مدت ۵ ساعت خیس کنید. سپس ترنجبین را صاف کرده و به آن یك قاشق چای‌خوری شیرخشت اضافه ‌کنید و هم بزنید.

    این مخلوط را نیز صاف کرده و از آن ۲ ساعت یك بار، یک قاشق چای‌خوری به نوزاد بدهید. این کار را تا هنگامی ادامه دهید که مدفوع نوزاد به رنگ زردطلایی درآید. در این حالت زردی پوست نوزاد نیز باید به مرور کم و رنگ پوستش به حالت طبیعی بازگردد. علاوه بر این، استحمام نوزاد در جوشانده گل ختمی و گل بنفشه نیز در دورانی که او مبتلا به زردی است به درمان هر چه سریع‌تر او کمک می‌کند.

    این نکته را جدی بگیرید

    استفاده از برخی گیاهان دارویی مانند مصرف قرص‌های شیمیایی ممکن است با عوارضی همراه باشد اما در بیشتر موارد عوارض این داروهای طبیعی آنچنان کم رنگ است که می‌توان از کنار آن‌ها گذشت چرا که بیمار را با مسئله و مشکل اساسی رو به رو نمی‌کند. مصرف ترنجبین و شیرخشت نیز از این مسئله مستثنی نیست. این داروی گیاهی اگر چه به درمان زردی نوزادان کمک می‌کند اما ممکن است موجب بروز اسهال و دلپیچه در برخی از نوزادان شود. بنابراین باید این احتمال را در نظر داشت. در صورتی که والدین با مشاوره متخصص طب سنتی و تحت نظر او این کار را انجام دهند می‌توانند این مسئله را کنترل کرده و میزان آن را در نوزادشان به حداقل برسانند.

    روغن بنفشه و درمان عرق سوز نوزاد

    درمانگران طب سنتی بر این باورند که روغن گل بنفشه یکی از واجب‌ترین داروهای گیاهی است که باید در وسایل هر نوزادی موجود باشد. این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه ران نوزاد است که مهم‌ترین عامل آن حرارت و گرمای موجود در شیر مادر است، عارضه‌ای که سوزش و خارش آن ناراحتی بسیاری برای نوزاد به وجود می‌آورد. استفاده از یکی از روغن‌های گل سرخ یا گل بنفشه یا ترکیبی از هر دو آن‌ها می‌تواند در تسکین سوزش و بهبود التهاب ناحیه ران نوزاد تاثیر داشته باشد.

    روغن گل بنفشه برای درمان عرق سوز شدن نوزاد مفید است

    اگر چه در کنار استعمال این روغن تدابیر دیگری مانند اصلاح رژیم غذایی نیز باید توسط مادر رعایت شود تا نوزادش کمتر مواد غذایی با طبع گرم را توسط شیر او دریافت کند. از این رو به مادرانی که نوزاد آن‌ها غالبا با سوزش در ناحیه ران مواجه است، توصیه می‌شود میوه‌های خنک مانند شاتوت، آلبالو، تمشک را بیشتر در وعده‌های غذایی خود بگنجانند. همچنین از ترکیباتی مانند آب هندوانه با سکنجبین، کاهو سکنجبین و مغزخیار با سکنجبین نیز برای کاهش میزان گرمی و حرارت شیرشان استفاده کنند تا نوزادشان کمتر دچار سوزش و التهاب ناحیه ران شود.

    درمان یبوست به کمک غذا

    یکی دیگر از شایع‌ترین و رایج‌ترین اختلالات دوران نوزادی یبوست است که معمولا به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی مادر در نوزاد بروز می‌کند. چرا که هر آنچه مادر در طول روز مصرف می‌کند از طریق شیر او به نوزاد منتقل می‌شود. از این رو درمانگران هنگام ابتلای نوزاد به یبوست ناشی از عدم رعایت پرهیزهای غذایی مادر به مادران توصیه می‌کنند که از غذا‌ها و خوراکی‌های ملین مانند آلو، اسفناج، بامیه و غذاهایی که با این سبزیجات و میوه‌ها تهیه می‌شوند مصرف کنند تا این مواد ملین از طریق شیر او به نوزاد منتقل شده و یبوست او را برطرف کند.

    تنظیم ساعت خواب کودک با ماساژ

    بسیاری از مادران از بی‌نظمی ساعت خواب نوزادشان شکایت دارند چرا که نوزادان معمولا شب بیداری دارند و در طول روز استراحت می‌کنند و می‌خوابند. این شب زنده‌داری‌ها برای مادر موجب می‌شود تا به مرور مادر ضعیف شود و این امر بر کیفیت و میزان شیر او تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه در طب سنتی برای این مسئله نیز چاره‌ای وجود دارد. درمانگران طب سنتی ماساژ بدن نوزاد به ویژه ماساژ شکم نوزاد با روغن بادام شیرین را بهترین چاره برای تنظیم ساعت خواب او می‌دانند. این ماساژ کمک می‌کند تا به مرور بی‌خوابی شبانه کودک برطرف شود. ماساژ یک قطره روغن بنفشه روی پیشانی نوزاد نیز به هنگام شب تاثیر زیادی بر بهبود و تنظیم ساعت خواب او دارد.

    از بیش فعالی پیشگیری کنید

    بسیاری از مردم بر این باورند که خوردن کندر در دوران بارداری موجب افزایش هوش و ذکاوت بچه می‌شود. اگر چه در طب سنتی نیز به این موضوع اشاره شده اما به این نکته نیز اشاره شده که این گیاه دارویی باید در مدت زمان محدود و به مقدار مشخصی مصرف شود. خوردن کندر زیاد توسط مادر موجب بروز زردی در نوزاد و همین طور خشک شدن پوست او شده و در ‌‌نهایت بی‌قراری نوزاد را با خود به همراه دارد. از این رو مادران باردار باید مراقب باشند که مصرف این گیاه دارویی را با مشاوره با متخصص طب سنتی انجام دهند. مادران نباید در طول روز بیشتر از یک نخود از کندر بخورند و این میزان را نیز باید به مدت ۲ ساعت در دهان خیس کنند و بجوند.

    منبع: برترینها، مجله شهرزاد

    کلپوره برای نوزاد یک ماهه
    کلپوره برای نوزاد یک ماهه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *