کاهش فشار خون با آبغوره

دوره مقدماتی php
کاهش فشار خون با آبغوره
کاهش فشار خون با آبغوره

به گزارش گروه “رسانه‌ها” خبرگزاری تسنیم، «من به فشارخون بالا مبتلا هستم و برای کنترل و کاهش آن با وعده‌های غذایی‌ام آبغوره می‌خورم. آیا این عادت غذایی کمکی به کنترل فشارخون می‌کند؟»

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال می‌گوید؛

هرچند گنجاندن آبغوره و سرکه در رژیم غذایی خوب است اما این یک باور اشتباه است که مصرف سرکه و آبغوره می‌تواند باعث کاهش و کنترل فشارخون شود. درواقع، این خوراکی‌ها می‌توانند باعث کاهش قندخون شوند و از آنجا که علائم کاهش قند و فشارخون شبیه هم هستند، شما هم فکر می‌کنید دچار پایین آمدن فشارخون شده‌اید.

به‌ طور کلی، می‌توان در میان خوراکی‌های طبیعی به برخی میوه‌ها مانند زرشک، عناب و گریپ‌فروت، برخی روغن‌ها مانند روغن زیتون و روغن ماهی و برخی سبزی‌ها مانند جعفری برای کنترل و کاهش فشارخون اشاره کرد. املاحی مانند پتاسیم و منیزیم هم نقش چشمگیری در کنترل و کاهش فشارخون دارند. پتاسیم به‌مقدار فراوان در موز و جعفری یافت می‌شود اما از آنجا که موز حاوی هیستامین است و می‌تواند محرک ابتلا به سردردهای میگرنی باشد، می‌توان جعفری سرشار از پتاسیم را بدون دغدغه در برنامه غذایی افرادی مانند شما که فشارخون بالایی دارند، گنجاند.

آجیل‌های خام و خرما هم جزو بهترین منابع دریافت منیزیم محسوب می‌شوند. همچنین، مکمل‌های پتاسیم (به‌صورت قرص) و منیزیم (به‌صورت جوشان) هم در داروخانه‌ها موجودند که می‌توان با نظر و تجویز پزشک از آنها هم استفاده کرد.کاهش فشار خون با آبغوره

منبع: سینا نیوز انتهای پیام/خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

دوره مقدماتی php

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

حمله شدید آیت الله علم الهدی به شجریان!

انتقاد شدید تهیه کننده حامد همایون به گزارش جنجالی ۲۰:۳۰!

چرا مدیران منطقه «سیلیکون ولی» روزه می گیرند؟

ایران اولین کشور حاضر در جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی پاریس شد

سرمایه اجتماعی؛ تبر در دستان راسکولنیکوف

کاهش فشار خون با آبغوره

سفرهای هوایی ایران در انحصار شرکت‌های خارجی است

میلتون فریدمن؛ شریک دیکتاتور یا رفیق آزادی؟

فیلم/ نبوغ کودک ریاضیدان

فیلم/ سلفی های مرگ بار

سینا سرلک از سریال شهرزاد حذف شد!

دانش‌آموز بنیادکودک بورسیه شد

مدیری که ارزش سهام یک شرکت را دو برابر کرد

ترامپ تحریم‌های کوبا را تمدید کرد

همسر نتانیاهو به فساد مالی متهم شد

کشته‌شدن 2نفر براثر 2درگیری مسلحانه در فارس

موش‌ها دختر فرانسوی را در خواب جویدند

حوادث وحشتناک هوایی  

تبلیغ هشدار دهنده برای ترک سیگار  

پیشنهاد آخوندی به رئیس‌جمهور برای تغییر شرایط پرداخت وام مسکن

ترافیک هراز و کندوان نیمه سنگین است

مرغ و تخم مرغ گران می‌شود

کارت اعتباری بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی هک شد

زمان صدور و هزینه ویزای اربعین

جاده چالوس از ساعت ۱۴ یک‌طرفه می‌شود

تکذیب سقوط یک مسافر به دریا در بندر شهید حقانی

بیادی: آن‌ها که الفبای سیاست نمی‌دانند، دولت را نقد نکنند

کاهش 3 درجه‌ای هوای تهران در روزهای آینده

نامه مازنی به ظریف درباره نسل‌کشی میانمار

روحانی امروز به قزاقستان می‌رود

آمار قربانیان زلزله مکزیک به ۶۱ نفر رسید

کاهش فشار خون با آبغوره

ترامپ از هم‌پیمانان عربش خواست تا علیه ایران متحد شوند

۲۴ درصد از ایرانی‌ها از اختلالات روان رنج می‌برند

منصوریان سال ۸۵ را فراموش نکند

مقدم:به فرهنگ که می‌رسند همه فرافکنی می‌کنند

معرفی برترین قاری و حافظ قرآن کشور

چگونه اعتیاد به گوشی را ترک کنیم؟

شعرخوانی شاعران به مناسبت عید سعید غدیر  

ژنرال قاسم سلیمانی عامل اصلی پیروزی بشار اسد / باید تهدیدهای آمریکا را باور پذیرتر کنیم

قانونی یا عادلانه؟ مساله این است

فرار از طوفان ایرما؛ جنوب فلوریدا تخلیه شد

  • گل گاوزبان خواص
  • آیا اصلاح‌ طلبان دچار غرور سیاسی شده‌اند؟

    دولت دوازدهم در آستانه یک چالش بزرگ قرار دارد

    تیلرسون: برای مقابله با تهدید ایران متحد شوید

    فریاد خشم جهانیان مقابل ساختمان سازمان ملل

    بانکداری بدون ربا و چالشی به نام نرخ سود

    پیشگویی امیرالمومنین نسبت به ردکنندگان غدیر

    امارات: شروط ۱۳ گانه،کلید حل بحران قطر است

    سیدصالحی:دلالان باعث جدایی من ازفوتبال شدند

    یک روز عزای عمومی در لبنان

    وزیر امور خارجه واقعی آمریکا کیست؟

    از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌شود. همچنین افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند.

    خواص آبغوره

    آبغوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌روی کنند. ازآنجایی که آبغوره محتوی ویتامینC است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد. به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست. آبغوره صفرابر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان پا درد و کمر‌درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است. آبغوره مدر است و هم‌چنین به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد‌غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم‌ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

    خواص غیر خوراکی آبغوره

    آبغوره مصارف غیر‌خوراکی نیز دارد. استعمال آبغوره و آب‌تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج برای این بیماری مفید است. غرغره کردن آبغوره به منظورکاهش تورم گلو نیز توصیه می‌شود. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می‌تواند به کاهش خونروش کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه نیز می‌تواند در درمان عفونت گوش موثر باشد.

    موارد منع یا محدودیت مصرف آبغوره

    از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌شود. همچنین افراد باردار باید به طور محدود این چاشنی را مصرف کنند، زیرا آبغوره خاصیت مدر دارد و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد. از آن جایی‌که گاهی‌اوقات برای جلوگیری از رشد کپک به آبغوره نمک اضافه می‌کنند، در این صورت مصرف آن برای بیمارانی‌که باید مصرف نمک را محدود کنند مانند بیماران مبتلا به پرفشاری‌خون، بیماران قلبی و کلیوی توصیه نمی‌شود. استفاده از این چاشنی برای بیمارانی که زخم معده دارند و یا مبتلا به التهاب روده هستند نیز منع مصرف دارد.

    آیا آبغوره باعث کاهش چربی و فشارخون می‌شود؟

    این طور به نظر می‌رسد که آبغوره به دلیل داشتن ویتامین C می‌تواند باعث کاهش چربی و فشارخون شود. البته ذکراین نکته ضروری است که گرچه این چاشنی می‌تواند تا حدودی از افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب و افزایش فشارخون جلوگیری کند ولی در موارد پرفشاری‌خون و چربی‌خون بالا مصرف آبغوره جایگزین دارو نخواهد بود و داروهای تجویزی پزشک نباید کم یا قطع شود، بلکه مصرف آبغوره می‌تواند در کنار درمان‌های استاندارد این بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرد. ذکر این نکته نیزحائز اهمیت است که نگهداری و حرارت طولانی مدت آبغوره نیز از محتوی ویتامین C و به تبع آن از خواص مفید آن می‌کاهد.

    آیا آبغوره در کاهش و کنترل وزن موثر است؟

    گاهی اوقات افراد به منظور کاهش وزن به‌طور ناشتا آبغوره مصرف می‌کنند، این افراد باید بدانند که مصرف ناشتا و مداوم آبغوره می‌تواند به مخاط دستگاه گوارش آسیب وارد کرده و آن را مستعد زخم کند. تغییر شیوه زندگی از جمله؛ افزایش فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی کم کالری می‌تواند در کاهش وزن افراد موثر باشد. اما افزودن آبغوره به سالاد به خوش طعم شدن آن کمک می‌کند و از آن جایی که این غذا کم کالری بوده می‌تواند در کنترل وزن موثر باشد.

    آیا مصرف آبغوره کپک زده مجاز است؟

    در زمان‌های قدیم مرسوم بود که کپکی که روی آبغوره می‌بست را بر می‌داشتند و بقیه آن را مصرف می‌کردند. گرچه تاکنون مسمومیت و یا بیماری دیگری که در اثر مصرف کوتاه مدت آن ایجاد شده باشد گزارش نشده است، مخصوصا اگر مقدار کپک ناچیز باشد، اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست. لازم به‌ ذکر است که هرگز نباید لایه کپک با آبغوره داخل بطری مخلوط و مصرف شود. از آن جایی که مصرف دراز مدت آبغوره کپک زده می‌تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد، لذا توصیه می‌شود که از مصرف باقی‌مانده آبغوره کپک زده اجتناب شود.

    همیشه این سوال مطرح است که از آبغوره‌های صنعتی یا خانگی استفاده کنیم؟

    به نظر می‌رسد آبغوره‌هایی که در کارخانه‌های معروف و معتبر تولید می‌شوند، از نظر بهداشت و سلامتی مشکلی نداشته باشند. درخصوص تهیه خانگی آبغوره و نگهداری آن رعایت نکات ذیل ضروری به نظر می‌رسد؛ بعد ازپاک کردن غوره‌ها و گرفتن دم و شستن آنها می‌توانید از آبمیوه گیری استفاده کنید و پس از آن درصورت وجود هسته‌های غوره در آبغوره، آن را در توری ریخته و هسته‌ها را جدا کنید تا مزه آن تلخ نشود. هم چنین بهتر است از مخلوط‌کن برای آبگیری استفاده نکنید زیرا هسته غوره هم خرد‌شده و داخل آبغوره می‌شود و آن را تلخ می‌کند. سپس درکوتاه‌ترین فرصت آبغوره را در شیشه ریخته و تا مرحله نزدیک جوش حرارت داده شود تا آنزیم‌ها و باکتری‌ها از بین بروند. البته این کارباعث تغییررنگ آبغوره می‌شود اما با انجام این کار، کپک‌ها امکان رشد را از دست می‌دهند. توصیه می‌شود زمانی که آبغوره داخل شیشه ریخته می‌شود، ظرف تا نزدیکی لبه آن پرشود. همچنین می‌توانید به مقدار خیلی کم لبه شیشه را خالی بگذارید و سپس در‌پوشی روی آن قرار دهید که با ایجاد خلا، هوا داخل محصول راه نمی‌یابد و جایی برای رشد کپک‌ها وجود نخواهد داشت. روش دیگر این است که از ترکیب آب و آرد، خمیری تهیه کنید و دور در ظرف را با خمیر بپوشانید تا از ورود هوا به داخل ظرف جلوگیری شود. بستن در بطری با نوارچسب‌های بسیارمحکم نیزمی‌تواند در ظرف را به طور کامل پلمپ کند. برای نگهداری طولانی‌مدت آبغوره می‌توانید آن را در شیشه‌های کوچک نگه‌ دارید تا بتوانید پس از بازکردن هر شیشه را در مدت کوتاهی مصرف کنید. هم‌چنین در صورتی که مایل به استفاده ازغوره در فصل‌هایی که غوره وجود ندارد هستید می‌توانید مقداری غوره را در آبغوره بریزید و بعدا ازآن استفاده کنید.

    قرار دادن آبغوره در معرض آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می‌شود، بنابراین لازم است از انجام این ‌کار اجتناب شود. هم‌چنین نگهداری آبغوره در ظروف پلاستیکی باعث تجزیه تدریجی این ظروف و ورود مواد‌ شیمیایی به داخل آبغوره و ظاهر رگه ‌رگه آن می‌شود که برای سلامتی بسیارخطرناک است. برای تهیه آبغوره نوع غوره مورد استفاده زیاد مهم نیست اما بهتر است از غوره عسگری استفاده شود زیرا غوره‌هایی که دارای هسته‌های بزرگ هستند می توانند مزه آبغوره را تلخ و گس کنند. از آن‌جایی که بعضی از غوره‌ها ترش‌تر از برخی دیگر هستند، اگر میزان ترشی آبغوره به میزان دلخواه نباشد می‌توانید آن را به مدت چند دقیقه بجوشانید تا کمی غلیظ‌تر و ترش‌تر شود. این عمل به نگهداری طولانی‌تر آن نیزکمک می‌کند. در صورتی که علیرغم موارد توصیه شده نگران کپک‌زدن آبغوره خانگی هستید می‌توانید از محصولات صنعتی استفاده کنید و آن را به‌مدت طولانی نگهداری کنید. زیرا در صنعت برای جلوگیری از کپک‌زدن این محصول، مواد نگهدارنده به آن اضافه می‌شود و هم چنین آبغوره تحت فرایند پاستوریزه شدن قرار می گیرد.

    دکتر بهار عظمتی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

    نظر خود را بیان نمایید

    نظری ثبت نشده است

    جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:
    کاهش فشار خون با آبغوره

    ۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

    +۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

    تلگرام آفتاب

    اینستاگرام آفتاب

    +۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

    ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم
    ،
    پلاک ۳

    پشتیبانی آفتاب

    دنیای اقتصاد، گروه سلامت – غوره میوه نارس انگور است که طعم بسیار ترشی دارد و برای تهیه سرکه استفاده می‌شود و دارای اسیدهای آلی مانند اسیدمالیک، اسیدفرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک و قند است. مصرف آبغوره برای افراد سردمزاج و کسانیکه دچار ضعف اعصاب هستند، توصیه نمی‌شود و به‌دلیل ترشی زیاد مقداری از املاح بدن را در خود حل کرده و برای افراد بیمار به‌خصوص در دستگاه گوارش و افراد سالمند، محدودیت مصرف دارد. با توجه به اینکه در کارخانه‌های صنعتی و حتی منازل برای طعم‌دار کردن و جلوگیری ار رشد کپک به آبغوره نمک می‌افزایند، از این رو مصرف آن برای افراد با فشارخون بالا مناسب نیست.

    دنیای اقتصاد، گروه سلامت – غوره میوه نارس انگور است که طعم بسیار ترشی دارد و برای تهیه سرکه استفاده می‌شود و دارای اسیدهای آلی مانند اسیدمالیک، اسیدفرمیک، اسید سوکسینیک، اسید اگزالیک و قند است. مصرف آبغوره برای افراد سردمزاج و کسانیکه دچار ضعف اعصاب هستند، توصیه نمی‌شود و به‌دلیل ترشی زیاد مقداری از املاح بدن را در خود حل کرده و برای افراد بیمار به‌خصوص در دستگاه گوارش و افراد سالمند، محدودیت مصرف دارد. با توجه به اینکه در کارخانه‌های صنعتی و حتی منازل برای طعم‌دار کردن و جلوگیری ار رشد کپک به آبغوره نمک می‌افزایند، از این رو مصرف آن برای افراد با فشارخون بالا مناسب نیست. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که تاکنون فرضیه ثابت‌شده‌ای مبنی بر کاهش چربی و یا پرفشاری خون با استفاده از آبغوره به‌دست نیامده است و پژوهش‌های انجام‌شده حاکی از آن است که آبغوره می‌تواند تنها اندکی چربی خون را کاهش دهد و این تاثیر کاهندگی نیز کوتاه‌مدت است.

    آبغوره را جایگزین داروهای کاهش‌دهنده چربی و فشارخون نکنید

    متاسفانه بسیاری از افراد آبغوره را جایگزین داروهای کاهش‌دهنده چربی و فشارخون کرده‌اند اما باید بدانیم آبغوره تنها می‌تواند از افزایش اندکی از چربی طبیعی خون جلوگیری کند و بیشتر جنبه ذهنی-روانی برای مصرف‌کننده دارد. در مواردی که فشارخون و چربی خون بالا باشد و بنا به تجویز پزشک نیاز به دارو مبرم شود، آبغوره کارساز نیست. به یاد داشته باشید که هنگام تهیه آبغوره در منزل پس از اینکه آبغوره را در ظرف موردنظر ریختید، ظرف را داخل آبجوش قرار دهید؛ با این کار از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها در طول مدت نگهداری جلوگیری می‌شود. برای خروج کامل هوا نیز تاحد ممکن شیشه را با آبغوره پر کنید و در ظرف را محکم ببندید.

    گروه سلامت زیرنظر دکتر مصطفی نوروزی، دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین
    کاهش فشار خون با آبغوره

    گروه نشریات دنیای اقتصاد

    درباره ما

    کليه حقوق اين سايت متعلق به روزنامه دنيای اقتصاد بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

    میوه ی سبز رنگ و کال انگور که دارای طعم ترش می باشد، غوره نام دارد و برای درست کردن انواع ترشی و آبغوره مورد استفاده قرار می گیرد. آبغوره دارای اسید سوکسینیک ، اسید مالیک، اسید گلوکولیک ، اسید فرمیک، اسید اگزالیک و قند می باشد. آبغوره دارای خواص بی شمار و مفید برای سلامتی است ، از جمله کمک به هضم غذا، کنترل وزن، مصرف به عنوان منبع ویتامین C و بسیاری موارد دیگر که با نوشیدن اندکی از این نوشیدنی به آن دست خواهید یافت. همچنین برخی از بیماری ها با این نوشیدنی ترش مزه و گوارا درمان می شود.

    در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک باید بگوییم که در طب سنتی آبغوره با طبع سرد شناخته می شود و باید افراد سرد مزاج و کسانی که از ضعف اعصاب رنج می برند از خوردن آبغوره خودداری کنند.

    حفظ سلامت سیستم گوارش بدن

    آبغوره خاصیت اشتهاآور و قابل هضم دارد که باعث رفع اختلالات روده و معده می شود. استفاده از آبغوره به دلیل خواص ضد یبوست آن در ضد عفونی کردن روده توصیه می شود.کاهش فشار خون با آبغوره

    در درمان کرم روده و تقویت معده ، مصرف آش آبغوره به همراه زیره سیاه به مدت 5 روز توصیه شده است. البته در این مدت نباید غذاهای سنگیمپن مصرف کنید.

    در طب سنتی قرقره کردن آبغوره برای درمان ورم گلو بسیار عالی می باشد. همچنین آبغوره برای درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه نیز مفید است.

    یکی از خواص دارویی آبغوره پیشگیری از انواع سرطان ها است. ویتامین C یکی از ویتامین های مهم برای کاهش خطر ابتلا است .آبغوره سرشار از ویتامین C است . علاوه برآن خاصیت عفونی کننده آبغوره باعث شده است تا پزشکان مصرف این ماده غذائی را برای پیشگیری از انواع سرطان ها توصیه کنند.

    در یک مطالعه، سطح استرول های خوب به نام فیتواسترول که برای مبارزه با تومورهای سرطانی هستند ، در انگورهای رسیده یا به اصطلاح انگورهای شیرین و آماده را بررسی شده است. طبق نتایج این تحقیقات ، سطح فیتواسترول ها با رسیدن انگورها کاهش می یابد و رنگ انگور تغییر می شود. به همین دلیل هر چه میزان فیتواسترول ها که خواص ضد تومور دارند بیشتر باشد برای درمان تومورهای سرطانی بهتر است.

    در یک مطالعه که بر روی افراد سالم 30-20 ساله، بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی 60-30 ساله و بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی که پرفشاری خون نیز داشتند انجام شد، تاثیر مثبت مصرف آبغوره بر روی آنها مشخص شد. در این مطالعه هر کدام از افراد روزانه دو بار 200 میلی لیتر در طول یک دوره 30 روزه، آبغوره مصرف کردند. این درمان در افراد سالم باعث شد که میزان کلسترول HDL (لیپوپروتئین پر چگالی) در مقایسه با کلسترول LDL (لیپوپروتئین کم چگالی) افزایش یابد. همچنین، افرادی که از قبل دچار مشکل بودند، بعد از مصرف یک ماهه آبغوره، کاهشی در سطح تری گلیسیرید، تجمع کلسترول و سطح کلسترول LDL خود مشاهده کردند.

    مصرف آبغوره تاثیرات آتروژنیک عامل ذخیره لیپید، آتروما و تجمع کلسیم در عروق را خنثی می کند. همچنین غوره از فیبرینوژن و ضایعات آترواسکلروتیک نیز جلوگیری می کند.

    پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی های رماتیسمی است و آبغوره دارای پتاسیم بسیار است. علاوه بر این مصرف آبغوره باعث درمان رماتیسم و کاهش پادرد و سایر ناراحتی های عضلانی و مفصلی نیز می شود.

    برای درمان کم خونی می توانید هر روز تمام بدن خصوصاً پشت و ناحیه ی کمر، شکم، کلیه ها و پاها را با آبغوره ماساژ دهید و پس از گذشت مدتی، دوش آب گرم بگیرید و سپس در معرض نور خورشیداستراحت نمایید و یا حمام آفتاب بگیرید.

    آبغوره با افزایش اسید معده باعث هضم بهتر غذاهای چرب و سنگین می شود. هم چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی کنند، می توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذای خود کمک بگیرند.

    برخی از افراد دارای اضافه وزن در رژیم خود مصرف آبغوره به صورت ناشتا را قرار می دهند . بهتر است بدانید که مصرف ناشتا و طولانی مدت آبغوره به دستگاه گوارش آسیب می رساند و موجب ایجاد زخم معده شود.

    برای کاهش وزن موثر باید سبک زندگی خود را تغییر دهید ، مثلا با فعالیت بدنی بیشتر و مصرف رژیم غذایی کم کالری مورد نیاز می توانید وزن خود را نرمال کنید. برای مصرف آبغوره در رژیم غذایی می توانید از آن برای طعم دار کردن سالاد استفاده کنید. از آنجا که آبغوره دارای کالری کم می باشد مصرف آن برای کاهش وزن موثر است.

    آبغوره به خاطر ترکیبات ضد عفونی کننده، پاک کننده معده و روده است و در دفع کرم روده نیز بسیار موثر است.

    برای درمان قاعدگی یا پریود نامنظم می توان آبغوره مصرف نمود. مصرف آبغوره در دختران جوان باعث جلو افتادن دوره بلوغ و قاعدگی می شود.

    برای حفظ تعادل PH پوست در حالت اسیدی می توان از خواص دارویی ماست ترش و سایر ترشی های طبیعی مثل آبلیمو، خواص دارویی، آبغوره و غیره استفاده کرد. هنگام مصرف باید این مواد رقیق شوند در غیر اینصورت باعث تحریک پوست می شوند.

    مصرف روزانه آبغوره در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت بسیار مفید است.

    1) افراد دیابتی می توانند 75 گرم تخم خرفه، 25 تخم اسفرزه، 30 گرم خاکشیر و 25 گرم زنیان را در 1،5 لیتر آبغوره بدون نمک خیس کرده و 48 ساعت در هوای معمولی نگهداری کنند. با پارچه ای تمیز شیره کش کنند و از مایع به دست آمده روزی یک تا 3 بار نصف استکان مصرف کنند.

    2) در این روش درمان دیابت با استفاده از آبغوره، مصرف آن به صورت روزانه و ناشتاست. هر روز صبح پس از بیدار شدن ناشتا یک فنجان آبغوره حدود شش مثقال بنوشید. این روش را 40 روز ادامه دهید و سپس تست دیابت بگیرید. اگر پایین آمده بود می توانید برای کنترل دیابت مصرف آن را کمتر کرده و به حداقل 3 بار در هفته برسانید.

    3) آبغوره و رب انار را با نسبت 3 به 2 ترکیب کنید و به صورت رقیق شده روزی 2 الی 3 مرتبه میل کنید. این مخلوط برای تصفیه خون و کاهش غلظت خون نیز مفید است و موجب جلوگیری از عود کردن بیماری می شود.

    4) استفاده از آبغوره بدون نمک به عنوان چاشنی به مدت 15 روز. روی تمامی سالادها و مواد غذایی خود هنگام ناهار و شام از آبغوره بدون نمک استفاده کنید. همچنین در پخت غذای خود به جای رب گوجه فرنگی از زردچوبه و زعفران برای رنگ دادن استفاده نمایید.

     

    آبغوره حفظ کننده جنین است، در دوران بارداری بهتر است کمی آبغوره همراه با غذای روزانه مصرف شود. زیاده روی در مصرف آبغوره توصیه نمی شود زیرا غوره مدر است و ممکن است باعث سقط جنین شود.کاهش فشار خون با آبغوره

    مزاج کبد بطور طبیعی گرم و تر است، بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می تواند باعث کاهش توانایی آن در تحلیل و متابولیزه کردن چربی ها شود. همچنین با انباشته شدن چربی در بافت کبد ، موجب چرب شدن کبد شو.

    بنابراین باید در مصرف ترشی ها به ویژه سرکه و آبغوره ، خوراکی های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو که باعث سرد شدن کبد می شوند، بیشتر احتیاط کنید.

    آبغوره طبیعی دارای خواص کاهش دهنده حرارت بدن و رفع عطش می باشد. به همین دلیل در درمان تب و سل ریوی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

    آبغوره خواص غیر خوراکی نیز دارد. استفاده از آبغوره و آب تره در محل بواسیر بعد از اجابت مزاج در درمان این بیماری موثر است. برای کاهش تورم گلو نیز می توان آبغوره را غرغره کرد. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه در درمان عفونت گوش نیز مفید است.

     

    تسکین سردردهای ناشی از غلبه صفرا، سردردهای کهنه و مزمن:به این منظور دستمالی را در آبغوره تر نموده و بر روی پیشانی خود قرار دهید.

    درمان چرک گوش :سرکه و آبغوره را به اندازه مساوی با یکدیگر ترکیب کنید و برای چند روز متوالی هر روز 1 تا 2 قطره از آن را در گوش بچکانید.

    مصرف بیش از اندازه آبغوره در دوران بارداریی باعث سقط جنین می شود.

    مصرف آبغوره برای افرادی که دارای کبد سرد و ناراحتی شش ها می باشند و همچنین افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند ، هرگز توصیه نمی شود.

    زیاده روی در مصرف آبغوره باعث ضعیف شدن قوای جنسی می شود.

  • پروفایل شعری غمگین
  • جمع شدن گاز در دستگاه گوارش، نفخ، دلپیچه و درهم کشیدن اجزای معده از مضرات افراط در خوردن آبغوره است. 

    غوره به دلیل ترش مزه بودن می تواند یک افزودنی عالی برای سالاد محسوب شود. برای این کار کافیست یک دسته غوره را در مخلوط کن ریخته و آب آن را در فریزر بگذارید تا در سس هایی که به سرکه نیاز دارند استفاده کنید. همچنین در غذاهای سنتی ایرانی مانند خورشت کدو و بادمجان و دلمه می توانید از غوره استفاده کنید.

    آبغوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد. هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌ توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌ روی کنند.

    از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامین C است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد. به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و در دفع کرم روده نیز موثراست.

    آبغوره صفرا بر است و کمک به دفع زردی می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث تقویت کبد شود. از طرفی به دلیل داشتن اسیدهای آلی پتاسیم‌ دار برای درمان پا درد و کمر‌ درد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است.

    آبغوره مدر است و هم‌ چنین به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی خاصیت کاهش حرارت بدن و رفع عطش را هم دارد، که بدین جهت در موارد تب و سل ریوی می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد.کاهش فشار خون با آبغوره

    از طرفی محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌ تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد‌غذایی غیر حیوانی مانند حبوبات کمک کند. مصرف آبغوره در خانم‌ ها می تواند در باز شدن قاعدگی موثر باشد. به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده نیز نقش دارد.

    «من به فشارخون بالا مبتلا هستم و برای کنترل و کاهش آن با وعده‌ های غذایی‌ ام آبغوره می‌خورم. آیا این عادت غذایی کمکی به کنترل فشار خون می‌کند؟»

    هر چند گنجاندن آبغوره و سرکه در رژیم غذایی خوب است اما این یک باور اشتباه است که مصرف سرکه و آبغوره می‌تواند باعث کاهش و کنترل فشارخون شود. در واقع، این خوراکی‌ ها می‌ توانند باعث کاهش قند خون شوند و از آنجا که علائم کاهش قند و فشار خون شبیه هم هستند، شما هم فکر می‌کنید دچار پایین آمدن فشار خون شده‌ اید.

    به‌ طور کلی، می‌ توان در میان خوراکی‌ های طبیعی به برخی میوه‌ ها مانند زرشک، عناب و گریپ‌ فروت، برخی روغن‌ ها مانند روغن زیتون و روغن ماهی و برخی سبزی‌ ها مانند جعفری برای کنترل و کاهش فشار خون اشاره کرد.

    املاحی مانند پتاسیم و منیزیم هم نقش چشمگیری در کنترل و کاهش فشارخون دارند. پتاسیم به‌ مقدار فراوان در موز و جعفری یافت می‌شود اما از آنجا که موز حاوی هیستامین است و می‌ تواند محرک ابتلا به سر دردهای میگرنی باشد، می‌ توان جعفری سرشار از پتاسیم را بدون دغدغه در برنامه غذایی افرادی مانند شما که فشارخون بالایی دارند، گنجاند.

    آجیل‌ های خام و خرما هم جزو بهترین منابع دریافت منیزیم محسوب می‌ شوند. همچنین، مکمل‌های پتاسیم (به‌صورت قرص) و منیزیم (به‌صورت جوشان) هم در داروخانه‌ ها موجودند که می‌ توان با نظر و تجویز پزشک از آن ها هم استفاده کرد.

    البته ذکر این نکته ضروری است که گرچه این چاشنی می‌ تواند تا حدودی از افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب و افزایش فشار خون جلوگیری کند ولی در موارد پر فشاری‌ خون و چربی‌ خون بالا مصرف آبغوره جایگزین دارو نخواهد بود و داروهای تجویزی پزشک نباید کم یا قطع شود، بلکه مصرف آبغوره می‌ تواند در کنار درمان‌ های استاندارد این بیماری‌ ها مورد توجه قرار گیرد.

    ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که نگهداری و حرارت طولانی مدت آبغوره نیز از محتوی ویتامین C و به تبع آن از خواص مفید آن می‌کاهد.

    بیشتر بخوانید:

    آشنایی با زنجبیل و تأثیر شگفت انگیز این گیاه بر فشار خون

    تاثیر شگفت انگیز به لیمو در کاهش فشار خون + خواص این گیاه

    تأثیر حیرت انگیز دارچین بر فشار خون + پرسش و پاسخ های متداول

    از لحاظ طب سنتی آبغوره طبع سرد دارد و برای افراد سرد مزاج و کسانی که ممکن است دچار ضعف اعصاب باشند توصیه نمی‌ شود.

    از آن جایی‌ که گاهی‌ اوقات برای جلوگیری از رشد کپک به آبغوره نمک اضافه می‌ کنند، در این صورت مصرف آن برای بیمارانی‌ که باید مصرف نمک را محدود کنند مانند بیماران مبتلا به پرفشاری‌ خون، بیماران قلبی و کلیوی توصیه نمی‌شود. استفاده از این چاشنی برای بیمارانی که زخم معده دارند و یا مبتلا به التهاب روده هستند نیز منع مصرف دارد.

    در زمان‌ های قدیم مرسوم بود که کپکی که روی آبغوره می‌ بست را بر می‌ داشتند و بقیه آن را مصرف می‌ کردند. گرچه تاکنون مسمومیت و یا بیماری دیگری که در اثر مصرف کوتاه مدت آن ایجاد شده باشد گزارش نشده است، مخصوصا اگر مقدار کپک ناچیز باشد، اما این کار از لحاظ سلامتی صحیح نیست.

    لازم به‌ ذکر است که هرگز نباید لایه کپک با آبغوره داخل بطری مخلوط و مصرف شود. از آن جایی که مصرف دراز مدت آبغوره کپک زده می‌تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد، لذا توصیه می‌شود که از مصرف باقی‌ مانده آبغوره کپک زده اجتناب شود.

    قرار دادن آبغوره در معرض آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می‌ شود، بنابراین لازم است از انجام این ‌کار اجتناب شود. همچنین نگهداری آبغوره در ظروف پلاستیکی باعث تجزیه تدریجی این ظروف و ورود مواد‌ شیمیایی به داخل آبغوره و ظاهر رگه ‌رگه آن می‌شود که برای سلامتی بسیار خطرناک است.

    برای تهیه آبغوره نوع غوره مورد استفاده زیاد مهم نیست اما بهتر است از غوره عسگری استفاده شود زیرا غوره‌ هایی که دارای هسته‌ های بزرگ هستند می توانند مزه آبغوره را تلخ و گس کنند.

    از آن‌ جایی که بعضی از غوره‌ها ترش‌ تر از برخی دیگر هستند، اگر میزان ترشی آبغوره به میزان دلخواه نباشد می‌ توانید آن را به مدت چند دقیقه بجوشانید تا کمی غلیظ‌ تر و ترش‌ تر شود. این عمل به نگهداری طولانی‌ تر آن نیز کمک می‌کند.

    در صورتی که علیرغم موارد توصیه شده نگران کپک‌ زدن آبغوره خانگی هستید می‌ توانید از محصولات صنعتی استفاده کنید و آن را به‌ مدت طولانی نگهداری کنید. زیرا در صنعت برای جلوگیری از کپک‌ زدن این محصول، مواد نگهدارنده به آن اضافه می‌شود و هم چنین آبغوره تحت فرایند پاستوریزه شدن قرار می گیرد.

    بیشتر بخوانید:

    کاهش فشار خون با آبغوره

    بررسی تأثیر فوق العاده سیر بر فشار خون

    بررسی تاثیر حیرت انگیز زعفران بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش …

    سلامت نیوز: هرچند گنجاندن آبغوره و سرکه در رژيم غذايي خوب است اما اين يک باور اشتباه است که مصرف سرکه و آبغوره مي‌تواند باعث کاهش و کنترل فشارخون شود.دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذيه، عضو هيات علمي و دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در هفته نامه سلامت نوشت: هرچند گنجاندن آبغوره و سرکه در رژيم غذايي خوب است اما اين يک باور اشتباه است که مصرف سرکه و آبغوره مي‌تواند باعث کاهش و کنترل فشارخون شود. درواقع، اين خوراکي‌ها مي‌توانند باعث کاهش قندخون شوند و از آنجا که علائم کاهش قند و فشارخون شبيه هم هستند، شما هم فکر مي‌کنيد دچار پايين آمدن فشارخون شده‌ايد.

    به‌طور کلي، مي‌توان در ميان خوراکي‌هاي طبيعي به برخي ميوه‌ها مانند زرشک، عناب و گريپ‌فروت، برخي روغن‌ها مانند روغن زيتون و روغن ماهي و برخي سبزي‌ها مانند جعفري براي کنترل و کاهش فشارخون اشاره کرد. املاحي مانند پتاسيم و منيزيم هم نقش چشمگيري در کنترل و کاهش فشارخون دارند. پتاسيم به‌مقدار فراوان در موز و جعفري يافت مي‌شود اما از آنجا که موز حاوي هيستامين است و مي‌تواند محرک ابتلا به سردردهاي ميگرني باشد، مي‌توان جعفري سرشار از پتاسيم را بدون دغدغه در برنامه غذايي افرادي مانند شما که فشارخون بالايي دارند، گنجاند.

    آجيل‌هاي خام و خرما هم جزو بهترين منابع دريافت منيزيم محسوب مي‌شوند. همچنين، مکمل‌هاي پتاسيم (به‌صورت قرص) و منيزيم (به‌صورت جوشان) هم در داروخانه‌ها موجودند که مي‌توان با نظر و تجويز پزشک از آنها هم استفاده کرد.

    کاهش فشار خون با آبغوره
    کاهش فشار خون با آبغوره
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *