چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

دوره مقدماتی php
چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره
چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره


جنین از ابتدای بارداری در داخل رحم مادر حرکت دارد اما مادر متوجه حرکت جنین نمی شود مادر معمولاً بعد از هفته 20 بارداری متوجه آن می شود.

احساس چرخش، حرکت، مشت و لگد زدن یا سکسکه جنینتان یکی از مهیج‌ترین لحظات بارداری است. اکثر بارداران جدید این اولین نشانه‌های زندگی در درونشان را بین هفته ۱۸ و ۲۶ بارداری احساس می‌کنند، اما ممکن است، برای بعضی از بارداران احساس این نشانه‌های اولیه به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. علت این امر در مطلب زیر تشریح شده است.

اگر این اولین بارداری شماست، ممکن است بخوبی نتوانید حرکات جنینتان را احساس کنید، این حرکات می‌تواند به صورت لرزش‌هایی ظریف، انقباض، ضربه با آرنج باشند و با جمع‌شدن شکم در زمان گرسنگی یا حالت حال‌ بهم خوردگی ملایم اشتباه شوند.

به همین دلیل ممکن است این نشانه ها به سادگی با مسائل دیگری اشتباه گرفته شوند. ولی مطمئن باشید، همانطوری‌که بارداریتان پیشرفت می‌ کند و جنین تان قوی‌ تر می‌شود، حرکت‌های او نیز مشهودتر ‌شده و خیلی زود قادر به شناسایی و احساس هر لگد یا اشاره او می‌شوید.

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

دوره مقدماتی php

سکسکه جنین اغلب در اواخر بارداری با حرکت او اشتباه گرفته می‌شود، تفاوت این است که سکسکه منظم و یک‌نواخت بوده و حرکت‌های جنین نامنظم است. نگران نباشید، زیرا سکسکه موجب ناراحتی جنین نمی‌شود، بلکه فقط راهی برای آماده کردن شش‌های جنین برای تنفس است.

 گاهی ممکن است، احساس نکردن حرکت های جنین به علت محل قرار گرفتن جفت باشد. ممکن است که جفت در جلوی شکم تان یعنی بین جنین و شکم تان و نزدیک به ناف شما رشد کرده باشد. که این حالت به نام جفت بیرونی شناخته می‌شود و به این معناست که ممکن است، لگد و مشت‌های اولیه جنین تان را احساس نکنید که به این حالت لایه‌های اضافی می گویند.

زیرا جنین تان از پشت جفت، لگد می‌زند و جفت مثل لایه‌ای ضربه‌گیر عمل می‌کند و شما چیزی احساس نمی کنید، البته جنین در هفته های 18 تا 26 هنوز بسیار کوچک است تا ضربه های قوی ای بزند. طی هفته‌های 22 تا 23، جنین به اندازه کافی بزرگ است و می تواند از اطراف جفت با قدرت کافی لگد بزند.

سنگین‌وزن بودن نیز می‌تواند علت دیگری باشد، اما غالبا عوامل دیگری مثل جفت بیرونی باعث کم شدن شناسی شما می شود. البته لایه‌های اضافی بافت چربی می توانند تا زمانی‌ که جنین بزرگ تر و قوی‌تر شود، هر حرکتی را مخفی نگه دارند.

علت دیگر می‌تواند وضعیت قرار گرفتن جنین باشد. یعنی جنین در وضعیتی قرار دارد که ستون فقراتش به شکم شما چسبیده است، به این معنا که هر لگد و مشتی که جنین تان می زند، پشت رحم (لگد به پشت) شما را هدف قرار می‌دهد و احساس آن را مشکل می‌کند.

با این حال در ماه شش‌ام بارداری احتمالا تمامی انواع حرکت‌ها و تکان‌خوردن‌ های درون بدن تان را احساس خواهید کرد. در این مرحله مهم نیست، چه نوع حرکت جنینی را احساس می‌کنید، اما مهم این‌ است که هر روز حرکات جنین تان را احساس ‌کنید.

کم شدن حرکت‌های جنین در اواخر بارداری کاملا عادی است، اما همیشه این‌طور نیست. بعضی از جنین‌ها تا زمان شروع سفرشان به دنیای خارج بسیار پر انرژی باقی می‌مانند. معمولا اکثر حرکت‌های جنین بدون توجه مادر از نظر می‌گذرند، بنابراین لازم است تا روزانه چند دقیقه از وقت خود را صرف گوش کردن و احساس او کنید، این توجه به برقراری رابطه بین شما و جنین تان کمک می‌کند.

کنترل حرکت جنین بعد از ماه 7 بارداری ارزشمند است و نشانه سلامتی جنین می باشد جنین باید از صبح تا ظهر و یا از ظهر تا شب 10 حرکت داشته باشد.

یکی از روشهایی که می توان حرکت جنین را محاسبه کرد این است که مادر بعد از خوردن غذا و بالا رفتن کلوکز بدن به پهلو می خوابد و جنین سالم باید 3 حرکت داشته باشد.

البته اگر جنین خواب باشد که مدت خوابیدن 30 تا 70دقیقه است حرکتی از خودش نشان می دهد.

اگر جنین بعد از مدت مشخص آزمایش حرکتی از خودش نشان ندهد از روش تست غیر استرسی که نوار قلب از جنین گرفته و ضربان قلب جنین را كنترل می کنند و متوجه سلامتی جنین می شود.

کنترل حرکت جنین بعد از هفته 28 بارداری نشانه سلامتی جنین است و حرکت جنین بسیار مهم است.

ممکن است، شما صاحب جنینی آرام یا پر جنب و جوش باشید. با این حال اگر باز هم نگران هستید، تمرینات زیر را انجام دهید:

به آرامی بنشینید و دست خود را روی شکمتان قرار دهید و نفس خود را تا حد ممکن به داخل ریه‌هایتان بفرستید. همان طوری که به آرامی نفس خود را نگه داشته‌اید، بزرگ‌شدن شکم تان را احساس می‌کنید. سپس به آرامی نفس خود را به خارج از ریه‌های تان بفرستید و کوچک شدن شکم تان را احساس کنید. این عمل را برای شش مرتبه یا بیشتر تکرار کنید و به زودی همان طوری که تنفس می‌کنید و اکسیژن بیشتری را به جنین خود می‌رسانید، جنین تان حرکات ایروبیک خود را آغاز می‌کند.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

همه مادران در بارداری منتظر آن لحظه هستند که حرکت جنین در بدن خود را احساس کنند. در واقع می توانید کارهایی انجام دهید تا جنین در سه ماهه دوم و سوم در رحم تکان بخورد. در واقع حرکات جنین از هفته 16 تا 20 بارداری قابل احساس است و در مادرانی که شکم اول بارداری هستند از هفته 16 بارداری و مادر شکم اولی از هفته 18بارداری به بعد باید منتظر حرکات جنین باشند، اما گاهی حرکات جنین قابل احساس و درک نیست، احساس حرکات جنین یم مسئله مهم برای سلامت جنین است و از هفته 28 بارداری مادر باید مراقب حرکات جنین باشه، گاهی جنین خواب است و هیچ حرکتی نداره اما این موضوع را بدانید جنین بیشتر از 75 دقیقه نمی خوابد. بنابراین هر دو ساعت یکبار حرکات جنین باید درک شود. مادرانی که چربی شکمی زیاد دارند و یا جفت قدامی دارند ممکنه حرکات جنین را دیرتر و کمتر متوجه شوند. دراین مقاله راها بیدار کردن جنین ذکز شده است:

نوزادان به افزایش قند خون واکنش نشان میدهند. دفعه بعد که می خواهید نوزاد را تحریک کنید یک میان وعده سالم مثل پنیر و کراکر، نان و کره بادام زمینی، ماست یونانی یا میوه و آجیل بخورید. همچنین یک لیوان آبمیوه (طبیعی) نیز مناسب است. افزایش قند خون باعث افزایش تحرک جنین می شود.

کمی حرکات پرشی آرام انجام دهید سپس منتظر حرکات جنین بمانید.

ضربه آهسته به شکم باعث می شود جنین بیدار شود و تکان بخورد. مراقب باشید ضربات شما محکم نباشد.

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

بین هفته 22 تا 26 بارداری، بینایی جنین به اندازه کافی رشد کرده است و می تواند نور و تاریکی را درک کند، بنابراین اگر بر روی شکم نور بیندازید واکنش جنین را مشاهده خواهید کرد. جنین معمولا می چرخد و پشت به نور قرار می گیرد.

همه کارهایی که در طول روز انجام می دهیم از جمله راه رفتن و حرکت کردن احساس شگفت انگیزی را بوجود می آورد که باعث آرامش جنین می شود.  به همین دلیل است که بسیاری از مادران باردار متوجه می شوند هنگامی که به رختخواب می روند، نوزاد بیدار می شود. بنابراین حتی اگر وقت خواب نیست، کمی دراز بکشید. اگر دراز کشیدن بر روی پشت نتیجه مطلوب را نمی دهد، می توانید به پهلو دراز بکشید یا از یک پهلو به پهلوی دیگر بچرخید.

همه صحبت هایی که با جنین می کنید، بیهوده نیست. شنوایی جنینی بین هفته 22 و 26 بارداری رشد می کند و می تواند صدای شما، صدای خون شما، صدای بلند در خانه و دیگر صداها را بشنود. او حتی ممکن است با چرخاندن سرش، چرخش و یا پریدن به صداها واکنش نشان دهد. بنابراین با جنین خود صحبت کنید. 

آدرنالین در رگهای شما باعث می شود جنین بیدار شود (نحوه شمردن تعداد ضربات پازدن جنین)

اگر پچ پچ های معمولی شما کمکتان نمی کند، از لالایی یا موسیقی استفاده کنید. جنین شما در هفته 22 بارداری به این صداها واکنش نشان میدهد. اطمینان حاصل کنید که موسیقی متن بیش از حد بلند نیست، زیرا صدای بلند برای گوش های در حال رشد جنین مناسب نیست.

این ترفندها می توانند راه های آسان، سرگرم کننده و ایمن برای بیدار کردن جنین در رحم باشند، اما اگر به نتیجه نرسیدید، نگران نباشید. جنین های مختلف متفاوت هستند. تا زمانی که در طول سه ماهه سوم حدود 10 ضربه در ساعت احساس کنید، همه چیز خوب است. اگر در مورد حرکات جنین خود نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

در مواردی که چند ساعت گذشته و خبری از حرکات جنین نیست باید با راهکارهای بالا ابتدا جنین را بیدار کنید و بعد در دو ساعت حداقل 10 ضربه را احساس کنید. برای راحتی کار و ثبت حرکات جنین در روزها و تاریخ های مختلف نرم افزار اوما را نصب کرده و اطلاعات حرکت و لگد زدن جنین را در قسمت شمارشگر لگد جنین ثبت کنید. به این ترتیب با ثبت زمان و تعداد حرکات جنین در روزهای مختلف ، الگوی حرکت جنین را می فهمید و خدای نکرده در صورت بروز مشکل سریعا مطلع میشوید. دوستان گرامی هم اکنون می توانید اپلیکیشن اوما را از صفحه دانلود اپلیکیشن اوما  دانلود نمایید و اطلاعات خوبی در رابطه با بخش شمارشگر لگد جنین بدست آورید. شما باید مراقب جنین باشید و شمارش حرکات جنین ساده ترین روش برای چک کردن سلامت جنین در طول بارداری است. 

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.whattoexpect.com

سلام خسته نباشید من در هفته27 بارداری هستم حرکات پسرم خیلی خوب بوده ولی در دو روز گذشته خیلی کم تحرک شده فقط با خوردن شیرینی جات شروع ب تکان خوردن میکنه خیلی نگرانم (البته من سه سال پیش باردار بود ولی ب دلیل خون نرسیدن ب جنین بچم مرده بدنیا اومد

بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید.

آیا نوزاد الان دو روزه حرکت نوزادم را احساس نکردم خیلی نگران

اگر قبلأ حس می کردید باید سریع با پزشکتان تماس بگیرید.

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

مهری

سه شنبه 1 آذر 1390 – 18:17

 

سوال:

باسلام٠ من برای بار دوم به فاصله ٨سال و درشروع بارداری دوم خود میباشم٠ درمرتبه اول وبدلیل حركت های بسیار كند و كم جنین به پزشك مراجعه كردم كه پس از معاینات گفتند ماده آمنیو تیك درداخل كیسه محافظ جنین بسیار كم است وهمین مسله موجب چندروز زایمان زودرس ومشكلات تنفسی ریه وكامل نشدن قلب جنین ( بسته نشدن سوراخ قلب ) شد برای پیشگری ازاین مشكل احتمالی وجلوگیری ازكاهش ماده آمنیوتیك چه درمان وداروی موثر وقطعی وجوددارد؟

جواب:

توصیه می شود که حداقل 8 لیوان آب در روز بخورید و سعی کنید استراحتتان را بیشتر کنید.

 

ستایش

سه شنبه 22 آذر 1390 – 04:27

 

سوال:

با سلام و تشکر از مطالبتون

من الان هفته 26 بارداری اول هستم تا هفته پیش حرکت جنینم خیلی زیاد بود و ضربه های شدید وارد میشد تا حدی که با نگاه به شکمم هم دیگران متوجه میشدن الان چند روزی هست که حرکت جنین خیلی محدود شده شاید 2تا 3بار.خیلی نگرانم .خواهشمندم راهنمایی بفرمائید.در ضمن بدلیل پرکاری تیروئید قرص لووتیروکسین مصرف میکنم.واز 3ماه قبل افزایش وزن نداشتم.

جواب:

سریعتر با پزشک زنانتان مشورت کنید.

 

نیلوفر

یکشنبه 9 بهمن 1390 – 16:18

 

سوال:

با سلام و تشکر

من 3 هفته پیش سونوگرافی غربالگری انجام دادم همه چیز طبیعی بود الان در زمان 16 هفته و 3 روز بارداری به سر میبرم. اما هنوز هیچگونه حرکتی از طرف جنین احساس نکرده ام آیا این مسئله نگران کننده است یا باید تا پایان هفته هجده ام منتظر بمانم؟

جواب:

بله باید تا پایان هفته هجده ام منتظر بمانید.

فاطمه

دوشنبه 17 بهمن 1390 – 12:04

 

سوال:

با سلام من در هفته نوزدهم بارداری به سر میبرم(در بارداری اول) ولی تاكنون حركتی از جنین احساس نكرده ام ، هفته گذشته كه به پزشك مراجعه كرده ام صدای قلب جنین توسط گوشی مخصوص ، شنیده شد. لازم به ذكر است وزنم حدود 75 كیلوگرم میباشد و در آزمایش غربالگری سه ماهه اول هم همه چیز طبیعی بوده است. آیا بایستی بازهم صبر كنم و یا اینكه مشكلی وجود دارد؟ با تشكر فراوان ازشما

جواب:

خیر نگران نباشید. مقاله خوبی در ارتباط با حرکت جنین در بخش برای بارداران وجود دارد.

 

نیلوفر

جمعه 4 فروردین 1391 – 10:00

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

 

سوال:

سلام و سال نو مبارک

من الان در هفته 24 هستم حرکت جنین هم تا الان خیلی خوب بوده اما الان 3 روز هست که در طول روز شاید در کل 30 تا حرکت دارد اما شب دوباره پرتحرک شده اما دوباره ارام میشود ! هفته پیش معاینه و سونو شدم همه چیز خوب بود حالا باید بابت کم حرکتی در طول روز باز به دکتر مراجعه کنم؟

با تشکر

جواب:

بعد از هر وعده غذایی باید جنین 5 بار حرکت کند اگر این حالت وجود دارد جای نگرانی ندارد.

 

معصومه

پنجشنبه 31 فروردین 1391 – 12:25

 

سوال:

باسلام من در روز اخر 17 هفتگی می باشم 2 روزیکه درناحیه زیرشکم گاهی درسمت راست یاچپ احساس درد میکنم وکمر درد خفیف هم دارم و با مراجعه به دکتر همه چیز خوبو نرمال بود فقط جفت یکم پایین بود وهیچ گونه حرکتی هم حس نمی کنم .باتشکر

جواب:

بهتر است طبق صلاحدید پزشکتان استراحتتان را بیشتر کنید و در صورت لزوم برای تخفیف درد استامینوفن واژینال استفاده کنید.

 

هستی

شنبه 9 اردیبهشت 1391 – 07:29

 

سوال:

با سلام من هفته 21 بارداری هستم (بارداری اول)ولی تا به حال حرکت جنین را حس نکرده ام فقط گاهی اوقات ضرباناتی حس می کنم ایا نگران کننده است؟

جواب:

خیر

 

رویا

دوشنبه 5 تیر 1391 – 04:54

 

سوال:

سلام

من در هفته 21 از بارداری اول هستم. من تو هفته 14 لگد زدنشو حس میکردم ولی بعدش کم شد و الان هیچ حرکتی حس نمیکنم! البته تو معاینه و سونوگرافیهای بعدی همه چیز عادی بود. حالا جای نگرانی هست؟ چرا حرکتی حس نمیکنم؟

جواب:

آیا وزنتان بیشتر از حد نرمال است؟ افزایش وزنتان از قبل از بارداری چقدر بوده است؟

 

رویا

سه شنبه 6 تیر 1391 – 04:47

 

سوال:

نه اصلا! وزنم قبل از بارداری 55 بود. ماه اول 1کیلو کم کردم و الان 58 کیلو هستم.

جواب:

خیلی جای نگرانی ندارد ولی بهتر است سریعتر یک سونو کنید تا خیالتان از حرکت جنین راحت شود.

 

صبا

دوشنبه 5 تیر 1391 – 11:33

 

سوال:

سلام من در هفته ی سی ام بارداری ام هستم . جنین من خیلی زیاد حرکت میکند ولی گاهی اوقات بصورت کاملا محسوسی تکانهایش کم میشود حتی بعد از خوردن غذا هم تکانهایش را احساس نمیکنم . در سونو و آزمایشهایم همه چیز طبیعی است . آیا جای نگرانی وجود دارد؟ ممنون

جواب:

در آخرین سونو اگر بیشتر از 2-1 هفته گذشته باشد بهتر است که بعد از خوردن غذا به پهلوی راست بخوابید و تعداد حرکت را بشمارید و اگر کمتر از 5 بار بود و طی نصف روز این حرکت را حس نکردید با متخصص زنانتان تماس بگیرید.

 

درسا

چهارشنبه 7 تیر 1391 – 10:57

 

سوال:

سلام. من در هفته ١٩ اولین بارداریم هستم. چیزی به صورت حركت واضح حس نمی كنم، فقط گاهی حس می كنم وسط رحم منقبض شده و رها میشود. آیا این حركت جنین است؟

جواب:

حس تحرک در زنان بسیار زنان است.

 

بهناز

سه شنبه 28 شهریور 1391 – 04:44

 

سوال:

درود بر شما

آیا اینکه جنین رو در پایان هفته 10 بارداری حس کنم خطرناک نیست؟

طبق اون چیزی که شنیدم و مطالعه کردم از هفته 17 تا 20 این حرکت ها رو میشه حس کرد … اما من چند شب پیش حرکتشو حس کردم که خیلی شبیه ماهی بود همینطور تمام قسمت زیر ناف و شکمم به شدت ضربان داشت . … .. .. یه مقدار نگران شدم چون الان خیلی زوده و جنینم خیلی کوچک ….

از راهنمایی شما ممنون خواهم شد.

جواب:

به احتمال زیاد حس فوق مربوط به حرکت جنین نمی باشد و می تواند عوامل گوارشی مربوط به آن باشد.

 

درین

چهارشنبه 29 شهریور 1391 – 07:15

 

سوال:

سلام. اینكه هفته 24 بارداری باشی و هنوز به جز چند باری ضربات محسوس حس نكرده باشم خطرناكه؟ 2 -3 روزی هم هست كه احساس میكنم همون تكون های ضعیف هم تعدادشون كم شده .تا سونوی قبل كه 3 هفته پیش بوده همه چی نرمال بود . میشه كمكم كنید تا از نگرانی در بیام متشكرم

جواب:

برای اینکه خیالتان راحت شود با پزشکتان تماس بگیرید تا در صورت صلاحدید ایشان یک سونو انجام دهید.

 

درین

یکشنبه 16 مهر 1391 – 11:09

 

سوال:

سلام! متشكرم از پاسخ سریعتون ! با دكترم تماس گرفتم و امروز كه تو هفته 26 سونوی جدید انجام دادم وضعیت جفت قدامی و گرید 2 بود و یك دور بند ناف دور گردن جنین پیچیده شده . همچنان من باید نگران این تكونای ضعیف باشم ؟! من اصلاً نمیدونم یك دور پیچیدن چه خطراتی داره توی این هفته ها!:(

جواب:

اگر رشد جنین طبق تمام مارکرهای بیوپمتریک با سن جنین هم خوانی دارد نگران نباشید ولی بدلیل پیچیده شدن بند ناف باید بعد از هر وعده غذایی بخوابید و حرکات جنین را بشمارید تا کمتر از 5 بار نباشد. اگر به مدت نصف روز حرکتی حس نکردید با پزشکتان تماس بگیرید.

 

درین

یکشنبه 23 مهر 1391 – 11:12

 

چقدر محبت كردید!‌متشكرم از این همه احساس مسئولیتتون. امیدوارم موفق باشید! 🙂

 

صدف

دوشنبه 1 آبان 1391 – 07:11

 

سوال:

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون، من در هفته 32 بارداری هستم، حدود سه هفته هست که ضربات ریتمیکی مثل ضربان قلب مرتب و ادامه دار در قسمت پایین شکمم احساس می کنم، آخرین بار تعداد این ضربات حدود 150 ضربه بوده، همچنین این ضربات هم از روی پوست قابل دیدن و هم با دست محسوس هست و من رو خیلی نگران کرده، هفته گذشته سونوی یبوفیزیکال انجام دادم و همه چیز نرمال بود فقط بند ناف جنینم که پسر هست یک دور به گردنش پیچیده، آیا این ضربات نگران کننده هست؟ آیا می تونه سکسکه یا ضربان قلب جنین باشه؟ آیا سونوی داپلر می تونه مفید باشه؟

جواب:

نگران نباش ولی با توجه به اینکه فقط یک دور بند ناف پیچیده شده و جای نگرانی ندارد ولی باز هم توصیه می کنم بعد از هر غذا تعداد حرکت جنین را بشمارید و باید بالای 5 باشد و اگر نصف روز حرکتی دیده نشد سریعأ با متخصص زنانت تماس بگیرید.

 

شهرزاد

دوشنبه 8 آبان 1391 – 12:50

 

سوال:

با سلام

من در هفته 25 هستم هفته پیش حرکات جنین را بیشتر احساس می کردم . اما این هفته خیلی کم . البته شاغل هستم و آخر هفته کارم زیاد بوده است . آیا این وضعیتم باعث نگرانی است یا خیر؟

لطفاً مرا راهنمائی کنید.

جواب:

بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.

 

پونه

پنجشنبه 11 آبان 1391 – 18:06

 

سوال:

سلام من در هفته 38 هستم (37+4روز) شبها حدود ساعاتی مشخص حرکات جنین بسیار شدید می شود و حتی از داخل به جای جای اعضا داخل شکم فشار می اورد البته جنین موقعیت بریج دارد ایا این امر طبیعی است ؟

ممنون

جواب:

بله

 

مهسا

یکشنبه 21 آبان 1391 – 14:14

 

سوال:

تعداد حرکات جنین در هفته 24 چند تا باید باشد؟

جواب:

حداقل بعد از هر وعده غذایی باید حرکت شان را حس کنید.

 

غزل

جمعه 3 آذر 1391 – 19:50

 

سوال:

سلام

من هفته بیست و هفتم رو پشت سر گذاشتم و وارد هفته بیست و هشتم شده ام.

از هفته سیزدهم حرکات آقا پسرم رو به وضوح احساس می کردم و الان که هفته بیست و هشتم هست حرکات ادامه داره .

منتهی حرکاتش هر روز در پاره ی از اوقات خیلی شدید میشه ، به نحوی که لرزش شکمم از روی لباس نیز قابل مشاهده است.

این موضوع باعث ترسم میشه.

آیا حرکت زیادی نوزاد در رحم نیز میتونه نشانه خاصی داشته باشه یا خیر ؟

جواب:

خیر طبیعی است.

 

سپیده

سه شنبه 7 آذر 1391 – 16:15

 

سوال:

سلام من هفته 24 هستم جنینم حرکت میکند بیشتر حالت لگد زدن دارد روزی 3 یا 4 بار حرکت میکند اما حرکاتش خیلی پر قدرت نیست ایا خطرناک است یا طبیعی?

جواب:

اگر در سونو مشکلی مشاهده نشده خیر مشکلی ندارد.

 

افسانه

یکشنبه 12 آذر 1391 – 05:06

 

سوال:

با سلام . من در هفته 18 بارداری اولم به سر میبرم. در طول روز حرکاتی شبیه به حرکت ماهی در آب یا زدن نبض را در قسمت چپ شکم (البته خیلی آروم) و گاهی هم در زیر شکم (قسمت راست و چپ) احساس میکنم. آیا این حرکات گل پسرمه؟

بله

آیا این گفته درست است که اگر جنین در قسمت چپ شکم تکون بخوره بچه دختره و اگه راست شکم تکون بخوره بچه پسره؟

مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

در این مقاله توضیحات کامل و جامعی در مورد حرکات جنین از ابتدای بارداری تا انتهای آن و انواع نرمال و غیرطبیعی بودن این حرکات را برایتان توضیح داده ایم.

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

در این  مطلب  به شما می گوید که زمان دقیق آغاز حرکات جنین در رحم مادر چه وقت است.

اولین باری که حرکت جنین در رحم احساس می شود، برای هر مادر لحظه ای به خصوص و هیجان‌انگیز است. برای هر مادری فکر اینکه جنین داخل رحم چرخ می زند و از این طرف به آن طرف می رود، بامزه بوده و هر تکانی که جنین می خورد موجی از شادی را در وجود مادر ایجاد می کند.

اولین حرکات جنین را چه زمانی احساس می کنم؟
عموم مادران حوالی هفته 18 تا 20 بارداری نخستین تکان های جنین خود را احساس می کنند. البته اگر بارداری اول خود را تجربه می کنید، احتمالا کمی طول می کشد تا بفهمید لرزش خفیفی که در شکم خود احساس می کنید، مربوط به حرکات جنین است؛ اما اگر قبلا تجربه بارداری را پشت سر گذاشتید با این حرکات و علائمی که ایجاد می کنند آشنا هستید و احتمالا از هفته 16 بارداری به بعد می توانید تکان خوردن جنین را داخل رحم تان حس کنید.
البته اگر تا هفته بیست و چهارم بارداری حرکتی را احساس نکنید خیلی غیر طبیعی نخواهد بود، اما پس از آن باید به ماما یا پزشک مراجعه کنید تا ضربان قلب جنین چک شود. شاید لازم باشد برای اطمینان از سلامت جنین در این مرحله سونوگرافی بدهید یا معاینات دیگری از شما به عمل آید.

چرا جنین داخل رحم تکان می خورد؟
پیش از ساختن شدن اسکن های اولتراسوند واقعا معلوم نبود که حرکات جنین داخل رحم به چه دلیل است و چه زمانی بیشتر می شود؛ اما این اسکن ها بینشی وسیع را در اختیار پزشکان قرار داده تا بتوانند حرکات جنین را در داخل رحم مادر ردگیری کنند. در شرایط عادی، جنین حرکات خود را پیش از اینکه شما احساس کنید، شروع کرده و کمی طول می کشد که مادر بتواند این جنب و جوش ها را در داخل بدن خود احساس کند. با رشد کودک داخل رحم نوع حرکاتش هم عوض می شود و شما احساس متفاوتی را در هر ماه تجربه می کنید. البته شاید از آن دسته از مادران خوش شانسی باشید که جنینشان موقع انجام سونوگرافی بیدار است و آنها می توانند ورجه وورجه هایش را روی صفحه دستگاه ببینند و قربان صدقه اش بروند!

1. در هفته هفت تا هشت بارداری کودک شما شروع به تکان خوردن می کند. به عنوان مثال به یک طرف خم می شود یا حرکت ناگهانی کوچک را در رحم شما ایجاد می کند.

2. در حدود 9 هفتگی مادر، جنین می تواند سکسکه کند و قادر می شود که دست ها و پاهای کوچکش را حرکت دهد. او همچنین در این مرحله توانایی مکیدن و بلع دارد.

3. در حدود 10 هفتگی بارداری، جنین می تواند سر خود را حرکت دهد، فکش را باز کند، آن را کمی کش دهد و دستش را برای لمس کردن صورت خود بالا بیاورد.

4. در 12 هفتگی، جنین می تواند خمیازه بکشد و دهان خود را بیشتر باز کند. شاید معنی اش این است که این همه تلاش برای بزرگ شدن کمی خسته اش کرده است!

5. در 14 هفتگی او می تواند چشم های خود حرکت دهد.

6. در 15 هفتگی، جنین می تواند انگشت شست آن دستی را که برایش اولویت دارد، بمکد. اگر در این مرحله سونوگرافی انجام دهید می توانید به این نکته پی ببرید که فرزندتان بعد از به دنیا آمدن راست دست خواهد بود یا چپ دست.

به تدریج، حرکات کودک شما به اندازه کافی قوی می شود تا بتوانید آنها را احساس کنید. در ابتدا این حرکات ملایم هستند و ممکن است مانند بال بال زدن یا ایجاد حباب به نظر برسند.
کم کم حرکات او قوت بیشتری پیدا کرده و جنین شروع به هل دادن، چرخش، پیچش و حتی لگد زدن می کند تا به این وسیله حرکات دست و پاهای ظریف خود را به شما ثابت کند.
جنین در داخل رحم مدام در حال حرکت نیست و مواقعی پیش می آید که ترجیح می دهد بخوابد و استراحت کند. پس اگر در طول سونوگرافی حرکات جنین را ندیدید، اصلا نگران نباشید چون احتمالا او در حال چرت زدن صبحگاهی یا عصرگاهی است.
در اواخر بارداری خود، کودک شما به زمان طولانی تری برای استراحت کردن نیاز دارد. این زمان ها ممکن است چیزی حدود بیست دقیقه طول بکشد و حتی در ماه های آخر به 50 تا 75 دقیقه هم می رسد.

هر روز باید چند لگد از طرف جنین حس کنم؟
هیچ رقم دقیقی وجود ندارد و تعداد لگدهایی که مادر ممکن است در طول بارداری از طرف جنین احساس کند، در روزهای مختلف متفاوت است. البته واقعا لازم نیست که برای حرکات جنین تان چارت یا نمودار و جدول درست کرده و آنها را ثبت کنید.
سعی کنید در طول ساعت های بیداری بدنتان را با الگوی حرکات جنین مطابقت دهید. البته این کار در روزهای اول کمی سخت است اما هر چه به سن بارداری تان افزوده می شود، راحت تر می توانید خود را با این ریتم هماهنگ کنید. هر جنینی الگوی خاص خود را برای بیدار شدن و حرکت کردن دارد، بنابراین بهتر است به جای مقایسه خودتان با سایر مادرها، با ریتم حرکت فرزندی که داخل شکم تان است آشنا شوید.
اگر الگوی حرکات جنین تان در داخل رحم تغییر چشم گیری پیدا کرد یا در هر مرحله از بارداری در این خصوص دچار نگرانی شدید، حتما با پزشکتان تماس بگیرید.

اگر به دلیل کاهش حرکات جنین در طی یک روز نگران شدید که مبادا اتفاقی برای فرزندتان افتاده است این سه روش را امتحان کنید:

1. پاهایتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید، یک میان وعده سبک بخورید و کمی استراحت کنید. در طول روز که شما در حال حرکت هستید، جنین تان ممکن است به خواب رفته باشد ولی وقتی شما حرکتی ندارید و در حال استراحت هستید، احتمال دارد که بیدار شود و ورجه وورجه اش را دوباره شروع کند.

2. یک لیوان آب یخ بخورید. آب یخ باعث می شود دمای بدنتان پایین بیاید و جنین شروع به حرکت کردن کند تا خودش را از سرما دور نگه دارد. خوردن یک لیوان شربت شیرین هم انرژی لازم را برای حرکت کردن به او می دهد.

3. کمی سر و صدا ایجاد کنید. یک در را محکم ببندید یا با صدای بلند موسیقی گوش کنید تا جنین بیدار شود.

اگر جنین با این سه روش بیدار شد و دوباره حرکت کردن را از سر گرفت جای نگرانی وجود ندارد. در غیر این صورت با پزشکتان تماس بگیرید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنم؟
اگر متوجه یکی از علائم زیر شدید فورا با پزشک تماس بگیرید یا خودتان را به مراکز درمانی برسانید.

1. اگر در دو ساعت گذشته به پهلو دراز کشیده اما کمتر از ده لگد یا حرکت را از طرف جنین تان احساس کردید.

2. اگر جنین تان در پاسخ به سر و صدا و سایر محرک ها بیدار نشده و شروع به حرکت نکرد.

3. اگر به مرور متوجه کاهش تعداد حرکات جنین شده یا به یک باره تعداد ضربه هایی که جنین به دیواره شکم شما وارد می کند، کم شد.

در این صورت لازم است که پزشک ضربان قلب جنین و اندازه او را در رحم شما بررسی کرده و میزان مایع آمنیوتیک را که دور جنین قرار دارد، را اندازه گیری کند. خوشبختانه، در بیشتر موارد معاینات نشان می دهد که همه به خوبی پیش می رود و نوزاد سالم است. در این صورت شما به خانه فرستاده می شوید. با این حال اگر دوباره احساس کردید که حرکات جنین کم شده به پزشکتان اطلاع دهید، مهم نیست که این اتفاق در گذشته چند بار تکرار شده و هر بار هم پزشک به این نتیجه رسیده که مشکل جدی وجود ندارد.


منبع:نی نی بان

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

سلام من ۱۷ بارداری بچم تکان میخورد اما امروز تکان نخورد به نظرشما مشگلی پیش اماده

سلام
باید با دقت معاینه کنید که حرکت بچه رو حس میکنید با نه؟
و صدای ضربان قلب بچه باید شنیده شود، اگر امروز حرکات طبیعی از بچه حس نکنید حتما با مراجعه به اورژانس ضربان قلب بچه بررسی شود

سلام.من هفته22بارداری هستم.چندوقته ک تکونای بچم رو حس میکنم.ولی امروز حس نمیکنم ک تکون خورد.خیلی نگرانم.میشه راهنماییم کنین ک چکار کنم

سلام
کاهش حرکت جنین از علایم مهم است.هر چه سریعتر به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

خیلی ممنون از اطلاعات مفید شما

پیشنهاد دکتر سلام

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است


شاید یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مراحل بارداری، احساس حرکت‌های جنین در بدن مادر باشد، اما از آنجا که این حرکات نشانه سلامت و حیات جنین هم هستند، گاهی باعث نگرانی می‌شوند. دانستن 12 نکته زیر شاید کمی از نگرانی‌هایتان کم کند.



چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

1- شروع حرکات: اگرچه حرکات جنین از هفته 7 تا 8 بارداری شروع شده و در سونوگرافی هم دیده می‌شود، اما هر مادر بارداری قبل از هفته 16 تا 22 بارداری حرکات جنینش را حس نمی‌کند، زیرا قبل از این سن، جنین فقط چند سانتی‌متر است.

 

2- اثر تعداد بارداری بر تشخیص حرکات: مادری که قبلا تجربه بارداری را داشته است، به مراتب حرکات جنین را بهتر می‌شناسد و انتشار گازها یا انقباض‌های دستگاه گوارش را با آن اشتباه نمی‌گیرد.

معمولا مادرانی که اولین تجربه بارداری را پشت‌سر می‌گذارند، تا حوالی هفته‌های 20 تا 25 بارداری متوجه این حرکات نمی‌شوند.

 

3- اثر اضافه‌وزن بارداری مادر بر حرکات: مادر برای داشتن بارداری سالم، باید قبل و بعد از شروع بارداری، وزن خود را در محدوده توصیه شده به‌وسیله متخصص نگه دارد و از پرخوری بپرهیزد.

ممکن است مادرانی که به دنبال بارداری وزنشان خیلی بالا رفته، نتوانند این حرکات را درست حس‌کنند. به علاوه هنگامی که قطر چربی‌های شکم 10 تا 15 سانتی‌متر است، پزشک هم نمی‌تواند حرکات را خوب تشخیص دهد و حتی سونوگرافی هم مشکل می‌شود.

 

4- ویژگی‌های حرکات: این حرکات مانند پرش‌هایی ملایم و نرم هستند. ابتدا تشخیص آنها مشکل است، اما با پیشرفت بارداری، مشخص‌تر می‌شوند و می‌توان حرکت دست‌و پا و چرخش را تشخیص داد. حرکات دست‌و پا کوتاه‌‌تر و حرکات چرخشی جنین شدیدترند. در هفته‌های آخر بارداری می‌توان این حرکات را از خارج بدن مادر دید.

 

5- لگدها قبل از خواب بیشترند؟ حرکات، زمان مشخصی ندارند، اما چون مادر شب‌ها مایل به استراحت است، شدت آنها را بیشتر حس می‌کند، اما در ساعت‌های بیداری و فعالیت اجتماعی توجه مادر به حرکات کمتر است. ممکن است بعد از خوردن غذای شیرین، حرکات جنین بیشتر شود.


6- حداکثر تعداد حرکات: بین هفته 28 تا 32 بارداری است، زیرا حجم مایع آمنیوتیک زیاد است و جنین می‌تواند به خوبی حرکت کند. بعد از هفته 32، حرکات کم می‌شوند، زیرا حجم مایع آمنیوتیک کم می‌شود و جنین در هفته‌های آخر، حرکات چرخشی کمتری دارد و بیشتر دست‌ و ‌پای خود را حرکت می‌دهد.


 

7- تناوب حرکات: در ابتدا، حرکات کوتاه و با فواصل طولانی هستند، مثلا در یک روز حرکات متعددی را حس می‌کنید سپس چند روز هیچ حرکتی را حس نمی‌کنید، زیرا جنین هنوز کوچک است، اما از میانه بارداری تشخیص حرکات جنین منظم می‌شود. گاهی هم مادر سکسکه جنین را متوجه می‌شود که حرکات آن مداوم، پشت‌سر هم و لرزشی است.

 

8- لزوم توجه به حرکات: به محض اینکه احساس کردید حرکات جنین‌تان منظم شده‌اند (یعنی حدود هفته 28 بارداری)، به آنها دقیق شوید و اگر به‌نظر رسید این حرکات کم شده‌اند، حتما متخصص زنان را در جریان بگذارید تا ضربان قلب جنین را بررسی کند.

 

9- اگر جنین حرکت نمی‌کند: مدت خواب جنین حداکثر 75 دقیقه است و اگر بیش از 2 ساعت حرکت نکرد، مادر باید مساله را بررسی کند. اگر احساس کرد، جنینش 2 تا 3 ساعت است حرکت نمی‌کند، بهتر است کمی غذای انرژی‌زا مصرف کند و در حالت آرامش به پهلو یا پشت بخوابد، دستش را بر شکم بگذارد و با توجه کامل به جنین، حرکات او را بشمارد.

 

10- چطور حرکات را بشماریم؟ بهتر است کمی غذا بخورید و به پهلو بخوابید یا در حالتی راحت، دراز بکشید یا بخوابید. سپس طی 60 دقیقه تمام حرکات کوچک و بزرگ جنین را ثبت کنید. در مورد تناوب این حرکات اتفاق نظری وجود ندارد، اما 10 حرکت طی دو ساعت، مطلوب‌‌ترین تناوب توصیه شده است.

علت کاهش حرکات جنین می‌تواند به‌خطر افتادن سلامت جنین یا کاهش مایع آمنیوتیکی باشد. استانداردی برای تعداد حرکات جنین وجود دارد، اما یک عدد دقیق نداریم. برخی معتقدند حداقل چهار حرکت در ساعت که اگر کمتر باشد، باید بررسی شود.

 

11- از چه زمانی توجه به این حرکات اهمیت بیشتری می‌یابد؟ از ماه هفتم که جنین برای زندگی در خارج رحم آمادگی پیدا می‌کند، توجه مادر به حرکات او باید بیشتر باشد. متاسفانه برخی مادران بعد از دو روز بی‌تحرکی جنین به ما مراجعه می‌کنند. در این شرایط احتمال مرگ جنین در رحم وجود دارد.

 

12- حرکات جنین و عوامل داخلی و محیطی: این باور که بچه تکان خورد، پس گرسنه است، باور صحیحی نیست، زیرا غذا باید جذب شود و موادمغذی آن وارد خون مادر شوند، سپس به جنین برسند. عوامل محیطی مانند استرس، صدای شدید، حتی صدای دستگاه پخش‌کننده ضربان قلب جنین در کلینیک باعث افزایش حرکات جنین می‌شوند. از طرفی افزایش حرکات جنین ضربان قلبش را افزایش می‌دهد.

 

علل کاهش حرکت جنین

در هر تغییر حرکت جنین، خطرهایی گوشزد می‌شود که خلاصه آن این‌طور است:

 

– کاهش حرکت جنین از هفته 28 تا 30 بارداری به بعد خطرناک است.

 

– کاهش تحرک به‌دلیل کاهش مایع آمنیوتیک: در این حالت ممکن است پزشک مایعات بیشتری را برای بیمارش تجویز کند.

 

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

– کاهش تحرک ناشی از اختلال رشد، وزن کم جنین؛ اختلال خونرسانی به جنین

 

– شرایط استرس و کمبود اکسیژن برای جنین: مثلا چرخیدن بند ناف دور گردن جنین یا گره‌خوردن آن. در این حالت افزایش حرکت شدید و ناگهانی و سپس کاهش حرکت داریم.

 

یادمان باشد که حرکت هر جنینی باید نسبت به خودش سنجیده شود، برخی جنین‌ها کلا پرتحرک هستند و برخی کم‌تحرک، اما اگر طی یک روز حرکت جنین ناگهان زیاد یا کم شود، ممکن است نشانه خطر مرگ جنین باشد.

بخش سلامت تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – دکتر شیرین نیرومنش ، متخصص زنان و زایمان ، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری 

چرا جنین لگد می‌زند؟

جنین من تکان می‌خورد یا نه؟

گاهی باید از جنین نوار قلب گرفت


${Body}

بانک اطلاعات

ابزارهای بارداری و زایمان

ابزارهای رشد کودک

ابزارهای سنجش سلامت

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

مطلب از سایر رسانه ها

شیرینی بخورید به پهلو بخوابید ببینیدتکون میخوره

برو یه دوش آب گرم بگیر.زیر دوش شکمت رو به صورت چرخشی بمال.انشاله که حرکت میکنه.

اهنگم بزاری صداشو بلند کنی تکون میخوره??

عزیزم زیاد شیرینی جات نخور شکر برا بچت و خودت بده
یک الی نیم ساعت بعد غذا دراز بکش و دستتو بذار روی شکمت باید تا ۸ بار تکون بخوره
انتظارم نداشته باش بعد هر خوردنی تکون بخوره چون اغلب ی زمانی ب بعد بچت میخوابه و انتظار تو بی فایدست
صبحونه یا ناهار اینجور مواقع امتحان کن ببین کی اون خودش تکون میخوره

دیشب مهمونی بودیم شیرینی خوردم خیلی تکون میخورد ولی امروز از صبح چیزی حس نکردم

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره

شربت خنک بخور رو پهلوی چپ دراز بکش

نمیدونم گفت 17 یا 20 ساعت بچه خوابه شب یا روز

اشکال نداره تا 2 روز من از دکتر پرسیدم گفت چیز شیرین بخور و آب یخ به پهلو چپ دراز بکش دست بزار شکمت تکون میخوره نخورد برو دکتر برات سونو بنویسه

چیز شیرین بخور وبه پهلوی چپ بخواب شاید یه کم تکون خورده تو متوجه نشدی یکی از فامیلامون بچش یه هفته بود تکون نخورده بود طفلی فکر میکرد بچش مرده ولی از ترسش نرفته بود دکتر بعد یه هفته که رفته بود سونو بهش گفتن بچه خوابه شاید نی نی تو هم خوابیده.

سلام عزیزم شیرینی بخور رو پهلو چپ بخواب

روزانه پیام‌ مشاور، متناسب با سن کودکتون دریافت کنین.

سوالاتتون رو از مامانای با تجربه بپرسین.

با بازی‌هایی که به رشد هوش و خلاقیت فرزندتون کمک می‌کنه آشنا بشین.

همین حالا سوال خودتون رو از مامانای با تجربه بپرسین و در کمتر از ۷ دقیقه پاسخ مامانای که فرزند
همسن شما دارن رو دریافت کنین:

همین حالا سوال خودتون رو از مامانای با تجربه بپرسین و در کمتر از ۷ دقیقه پاسخ مامانای که
فرزند
همسن شما دارن رو دریافت کنین

تهران ، میدان صادقیه ، خیابان باقری ، پلاک ۲ ، واحد ۲۲

تلفن: ۴۴۰۱۵۱۶۰

چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره
چیکار کنم جنین بیشتر تکون بخوره
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *