چیکار کنم بالا بیارم

دوره مقدماتی php
چیکار کنم بالا بیارم
چیکار کنم بالا بیارم

هشدار: استفراغ کردن تعمدی و یا همان القای ساتفراغ به زنان باردار، شیرده و کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود. همچنین استفاده از این روش جهت کاهش وزن نیز ممنوع و زیان آور است.

اگر کسی ماده ای سمی یا غذایی مسموم خورده باشد؛ استفراغ تعمدی می تواند با خارج کردن ماده از معده، تا حدود میزان خطر را کاهش دهد. با این حال استفراغ تعمدی راه حل نهایی برای مقابله با دفع مواد شیمیایی یا سموم نیست. همچنین مرکز ملی سموم نیوزیلند (NPC) نیز، استفراغ تعمدی را به عنوان کمک های اولیه برای کسانی که مواد سمی و شیمیایی بلعیده اند؛ پیشنهاد نمی کند.

استفراغ تعمدی یک ساز و کار طبیعی دارد که باید به عنوان آخرین چاره و پس از مشورت با پزشک انجام شود. همچنین قبل از انجام این کار بهتر است از عوارض جانبی آن مطلع باشید.

استفراغ تعمدی می تواند موجب سوزش مری، از دست دادن آب بدن، تورم مسیر تنفس، فرسایش مینای دندان، ایجاد قطره در مری و محروم کردن بدن از مواد معدنی، شود.

هرگز از استفراغ تعمدی به عنوان روشی برای کاهش وزن استفاده نکنید. این کار می تواند منجر به اختلالات خوردن مانند پرخوری و ایجاد سوء تغذیه شدید، شود. و حتی در موارد شدیدتر می تواند زندگی فرد را با خطر مواجه کند.چیکار کنم بالا بیارم

زنان باردار نیز با انجام این کار آب زیادی را از دست می دهند. و همچنین موجب محرومیت جنین از مواد مغذی می شوند.

دوره مقدماتی php

به هر حال در ادامه مطلب برخی روش های موثر و کم خطرتر برای انجام ان کار را به شما معرفی می کنیم.

شما می توانید با کمک انگشتان خود حالت طبیعی ایجاد تهوع و استفراق را در بدن خود به وجود اورده و به راحتی استفراغ تعمدی داشته باشید.

برای انجام این کار، در یک حالت پایدار و البته راحت بنشینید. سپس سر خود رو به پایین بگیرید. این کار کمک می کند در هنگام انجام عمل استفراغ احساس خفگی نکنید.

دست تمیز خود را به پیشتازی انگشت میانی به داخل دهان فرو ببرید. انگشت میانه خود را رو زبان به سمت گلو حرکت دهید تا به زبان کوچک (که پشت کام از بالا به سمت پایین آویزان است) برخورد کند. حالا با فشار انگشت به سمت پایین حالت تهوع و استفراغ به صورت طبیعی ایجاد می شود. دستان خود را فورا درآورده و بگذارید عمل استفراغ تعمدی انجام شود. در نهایت دهان خود را با آب بشویید.

نکته مهم: هیچ وقت با فرو کردن اجسام خارجی، بجای انگشت، سعی در انجام این کار نداشته باشید.

در این روش به کمک مسواک حالت تعوع طبیعی و استفراغ کردن را در خود به وجود خواهید آورد.

برای انجام این کار مسواکی نرم و مرطوب را به آرامی به پشت زبان خود مالش دهید. این کار عضلات ایجاد حالت تهوع را تحریک می کند. این کار را آنقدر انجام دهید تا احساس استفراغ داشته و استفراغ کنید. سپس دهان خود را به طور کامل بشویید.

آب خردل گزینه دیگری است که می تواند باعث ایجاد استفراغ خود خواسته شود. طعم و بوی نامطبوع آب خردل به راحتی حالت تهوع را در بسرای از افراد ایجاد می کند.

برای انجام این کار یک قاشق غذاخوری سس یا رب خردل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. سپس محلول حاصل را بنوشید. و منظتر باشد که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اینده حالت تهوع و استفراغ به سراغ شما بیاید.

این روش برای همه کار نمی کند. و تا آن را تست نکنید این موضوع مشخص نمی شود.

اگر برخی مواد غذایی را خورده اید و به فاسد بودن آن ها مشکوک هستید. سرکه سیب یک درمان خوب برای شماست که می توانید رد خانه امتحان کنید.

سرکه سیب علاوه بر ضد باکتری بودن و توانایی رفع بعضی زا علائم مسمومیت، بوی قوی و تندی دارد که می تواند در ایجاد حالت تهوع و استفراغ تعمدی به شما کمک کند.

برای این کار ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را مصرف کنید.

اگر به خوردن چیزی مسموم مشکوکید؛ آب و نمک محلولی متداول برا ایجاد استفراغ تعمدی است.

البته توجه داشته باید که اگرچه آب و نمک می تواند منجر به استفراق شود. اما انجمن قلب امریکا مصرف بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم در روز را مضر می داند.

برای انجام این کار سه قاشق چای خوری نمک یا سنگ نمک را رد یک لیوان آب گرم حل کنید. و شورع به نوشیدن آن به آرامی نمایید. لزوما نیاز به نوشیدن همه لیوان ینست و هرجایی که احساس تهوع و استفراغ دست داد، می توانید نوشیدن را کنار گذاشته و بالا بیاورید.

توجه کنید که بعضی بیماری ها یک رژیم غذایی کم سدیم را توصیه می کنند. در صورت ابتلا به چنین بیماری هایی از این روش استفاده نکنید.

انسان به محرک های حسی مختلف واکنش نشان می دهد. و محرک های نیز برای ایجاد حالت تهوع و انجام استفراغ قابل تصور است!

به عنوان مثال تماشای استفراغ کردن دیگران، می تواند به شما نیز حالت تهوع بدهد. یا بوی نامطبوع نیز می تواند در یان زمینه عمل کند. تماشای یک ویدئوی ناخوشایند یا بوییدن چیزی ناخوشایند مثل سبزیجات و میوه گندیده و… می تواند در این زمینه موثر باشد.

به هر حال تحریک حسی همیشه به خوبی کار می کند. اما مشکل اساسی پیدا کردن محرک است.

عمل چرخش نیز روش دیگری است که می تواند باعث ایجاد سرگیجه، تهوع و در نهایت استفراغ شود. برای این کار روی یک سندلی چرخانه بنشینید و به آرامی سرعت آن را زاید کنید تا چایی که حالت تهوع به سراغ تان بیاید. توجه کنید که صندلی محکم باشد و حین چرخیدن نیوفتد. همینطور توانایی نگه داشتن آن را در هر زمانی در صورت لزوم داشته باشید.

تیک و پرش در بدن نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

هیسترکتومی چیست و به روش های انجام می شود؟

من یکبار بخاطر خوردن شیر مسموم حالم بد شد و اینکارو کردم و خوب شدم ولی دچار رفلاکس شدید شدم بمدت یکماه هیچی نمیتونستم بخورم
چنوقت بعدش اشتباهن خربزه و عسل خوردم و دیدم تنها چاره قی کردنه بازم نجاتم داد ولی رفلاکسم بدتر شد
این کار ممکنه مقطعی خوب باشه ولی شدیدن برای مری مضر هست چون اسید معده ب مری میاد و زخم معده ایجاد میکنه

مفید بود خیلیاشو نمی دونستم

مکمل های عضله ساز مکمل هایی هستند که می توانند عملکرد فیزیکی بدن را در طول تمرینات قدرتی و استقامتی بهبود بخشیده و باعث تحریک رشد ماهیچه ها شوند. پروتئین و کراتین دو مکمل محبوبی هستند که می توانند این اثرات را روی بدن داشته…

راهنمای سالم زیستن

چیکار کنم بالا بیارم

وبسایت پیام سلامت با هدف ارتقاء دانش عمومی افراد جامعه در زمینه مسائل مختلف مرتبط با سلامت شخصی و اجتماعی و سلامت جسمی و روحی در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد.
در این مدت ما کوشیده ایم با ارائه مطلب مفید و کاربردی و با رعایت امانت داری نسبت به منبع محتوا، مرجعی قابل اعتماد برای مخاطبانمان باشیم.


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار

ثبت نام بسته شده است.

درمان‌های خانگی و فوری حالت تهوع

علت‌های اصلی حالت تهوع

انواع داروهای ضد تهوع

 تهوع حرکتی (حالت تهوع در ماشین و وسایل نقلیه)

حالت تهوع در بارداری

چیکار کنم بالا بیارم

حالت تهوع در کودکان

فرادید| تهوع احساس بالا آوردن غذا و به هم خوردن دل. نوعی احساس است همراه با حرکت معکوس اندام‌های گوارشی که معده برای بیرون‌راندن چیزی که در داخل آن است، انجام می‌دهد. در این حالت انسان وادار به استفراغ می‌شود. در واقع حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. در حالت کلی تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.

گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد.

راه‌هایی برای درمان فوری تهوع

دستشوییاگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف نیاز به اجابت مزاج است. آب و مایعات اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود.نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

غذای مقویبدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند. غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند.

غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند. خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.نوشیدنی کولاخوردن شربت نوشابه؛ مایع غلیظی که طعم کولا می‌دهد.زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.

جوش شیرینجوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید. این نوشیدنی کمک زیادی به درمان حالت تهوع می‌کند.

پروتئینوعده‌های غذایی که بیشتر حاوی غذاهای پر پروتئین هستند نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات طبق تحقیقات برای کاهش حالت تهوع بهتر هستند. اگر دچار تهوع هستید بهتر است به جای استفاده از غذاهای کربوهیدراتی مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ کبابی ساده را جایگزین کنید.

چای نعنانوشیدن چای نعناع. چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد ولی خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

دارچین

براساس یک تحقیق انجام یافته در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش تهوع ایجاد شده بوسیله درد قاعدگی کمک کند. دارچین معمولا در کلوچه‌ها و نانهای معطر به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌شود.

زنجبیلخوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

لیموترش تازهاستنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

کمپرس سردقرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

استراحتبدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند. خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

دارو ضد تهوعجلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

پیاده روی آراماگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

چوب شور نمکیاگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

سرکه سیبنوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

بیسکوییتهمان‌طور که در بالا گفته شد، در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

غذا های ساده با فیبر بالا خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

آجیل خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

فلفل قرمز یا چیلیاگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به نام کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هست می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

استفاده از طب سوزنی مچ دستیک تحقیق مروری در ۲۰۰۹ نشان داد که طب سوزنی مچ دست می‌تواند به کاهش تهوع پس از عمل کمک کند. البته یک تحقیق بروزتر نشان می‌دهد که شواهد چندان مستدل نیستند و به تحقیقات بیشتری برای اندازه گیری اثرات طب سوزنی مچ دست برای کاهش تهوع، نیاز است.

گل بومادران(گل برنجاسف)

اگر تهوع شما ناشی از غذای نامطلوب و سنگین باشد بخصوص اگر معده ضعیفی دارید گل برنجاسف یا بومادران یک پیشنهاد امتحان شده است. کافی ست مقدار کمی گلهای خشک بومادران را در کف دست پودر کرده و میل کنید. این گیاه تلخ مزه است اما اثرات آن بسیار شگفت انگیز است.

 بومادان گیاهی دارویی با طبع گرم و خشک است

رایحه درمانی

برخی اعتقاد دارند که رایحه درمانی می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند و چندین نوع رایحه مختلف از جمله لیمو، اسطوخودوس، بابونه، میخک و پرتقال توصیه شده است. بعضی تحقیقات هم دریافتند که بخصوص اثر رایحه درمانی نعناع می‌تواند تهوع را رفع کند. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ایزوپروپیل الکل بر اساس رایحه درمانی در کاهش تهوع موثر بود اما هیچ مدرکی برای روغن نعناع موجود نبود. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که رایحه درمانی مفید است اما نسبت به داروی ضد تهوع اثر کمتری دارد.

چند نکتههنگام داشتن حالت تهوع از باید خوردن غذاهای فناوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

اگر تهوع همراه با استفراغ باشد باید بدن بوسیله خوردن وعده‌های کوچک آب بصورت منظم آبرسانی شود. خوردن غذاهای شور یا نوشیدن یک نوشیدنی قندی بدون گاز می‌تواند به جایگزینی قندها و نمکهای از دست رفته با استفراغ ضروری است.سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.استفاده از مواد مخدر، الکل  و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

بعضی از فعالیتهای روزمره و وضعیتهایی مثل خم شدن به جلو و یا منقبض کردن شکم نیز می‌تواند باعث افزایش تهوع شود. با خودداری از خم شدن به جلو می‌توان از فشار وارده روی شکم و معده که ممکن است علائم را بیشتر کند، خودداری کنید.چیکار کنم بالا بیارم

تحقیقات نشان می‌دهد که نفس‌های عمیق و آهسته و به طور مرتب می‌تواند به کاهش احساس تهوع کمک کند. این ممکن است مدیتیشن ذهنی را به کار گیرد که بر تکنیکهای تنفسی کنترل شده متمرکز است. این روش به خصوص برای تهوع ناشی از دردهای قاعدگی بسیار موثر است. با اجرای این تکنیک هم گرفتگی عضلانی و هم تهوع به طور همزمان کاهش می‌یابد.دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست. بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.استفاده از غذاهای ساده می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند. هر غذایی با مواد طعم دهنده زیاد ممکن است باعث ناخوشی بیشتر معده شود. برای مثال رژیم غذایی BRAT اغلب اوقات برای رفع علائم مسمومیت‌های غذایی یا عفونت استفاده می‌شود. همچنین این رژیم همیشه برای بیمارانی که دچار اسهال هستند توصیه می‌شود این رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب و نان تست شده می‌شود.

اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید

علت‌های اصلی حالت تهوعحساسیت: حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا مشخص شود.

حساسیت شدید به لاکتوز: برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

حالت تهوع در اثر حرکت: بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

استرس و اضطراب: همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که بااستفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.

تهوع دوره‌ بارداری: حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.

پیشگیری از تهوع و استفراغ در کودکان: کودک نباید هم‌زمان هم غذا بخورد، هم بازی کند.برای پیشگیری از تهوع ناشی از حرکت، کودک باید طوری در ماشین بنشیند که طرف صورت وی رو به شیشه جلو باشد. نگاه کردن از شیشه‌های کناری باعث بدتر شدن تهوع می‌شود. به علاوه خواندن و یا بازی با گیم‌های کامپیوتری در ماشین باعث بدتر شدن بیماری حرکتی و در نتیجه تهوع می‌شود.

باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود و همچنین اگر حالت تهوع با تب همراه باشد باید سریع به پزشک مراجعه شود.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع برای اکثر زنان حامله پیش می آید و یکی از علائم بارداری است. این حالت می تواند برای زن باردار آزار دهنده باشد اما برخی از راهکارهای و تغییر دادن عادات غذایی می توان آنرا بهبود بخشید. فقدان اشتها و یا حتی از دست دادن اشتیاق برای غذا در مادران باردار در طول سه ماهه اول بارداری مسئله‌ای شایع است به طور کلی این توضیح پذیرفته شده است در حقیقت این توانایی بدن برای جلوگیری از قرار گیری جنین در معرض مواد غذایی سمی است بنابراین، مناسب نیست که شما خود را مجبور کنید تا غذا‌های نامطلوب بخورید، مگر اینکه آن‌ها به شدت توسط پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه شده باشند به جای آن، انتخاب غذا‌های سالم که با شما جور در می‌آیند، مفید هستند همچنین، مهم است که زنان باردار به انواعی از مواد غذایی توجه کنند، که برای سلامت خودشان و رشد جنین مضر هستند.

باید به این نکته توجه شود که تهوع بارداری نتیجۀ افزایش هورمون‌های شماست و معمولا با آغاز سه ماهۀ دوم از بین می روند و این حالت تهوع به جنین هیچ آسیبی نمی‌رساند. برای خانم هایی که حالت تهوع شدید و مشکل ساز دارند ممکن است پزشک است داروهایی را در دوز کنترل شده تجویز کند. توجه داشته باشید که اگر پیش تر از داروهای ضد تهوع استفاده می کردید در بارداری نباید بدون مجوز پزشک از آن ها استفاده کنید. در این دوره می توانید با روش های زیر، تهوع و استفراغ خفیف را کاهش دهید.

حالت تهوع در کودکان

حالت تهوع تنها مختص بزرگسالان نیست و کودکان هم گه‌گاه دچار این حالت می‌شوند. اگر کودک شما زیاد اهل تنقلات و غذاهای آماده است تعجبی ندارد که مرتبا دچار حالت تهوع شود. ریفلاکس در کودکان علائم زیادی دارد که مهمترین آنها شامل استفراغ، سرفه‌های مکرر، آروغ زدن‌های زیاد، کم خونی، بی‌قراری‌های شبانه و بی‌اشتهایی است.

حالت تهوع ممکن است با توجه به سن کودک به دلایل مختلفی بستگی داشته باشد:

اگر کودک شیرخواره دچار استفراغ شد باید به شیر خوردن ادامه دهد مگر اینکه پزشک یا پرستار دستور دیگری بدهد. روش‌های مایع درمانی معمولاً برای نوزادان که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیازی نیست زیرا شیر مادر به راحتی هضم می‌شود.

در صورتی که در کودک خود هر یک از حالات زیر را مشاهده کردید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

 حالت تهوع، بیماری رایجی است که برخی مواقع بسیار آزاردهنده است. تهوع چه با استفراغ همراه باشد چه نباشد، دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها به سادگی قابل حل یا درمان هستند.گاه حالت تهوع را می‌توان با دستور غذایی ساده، با چند نوع خوراکی یا تکنیک‌هایی آسان درمان کرد

اگر حالت تهوع دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوع و درد دل در افراد مختلف، نیاز به اجابت مزاج است.

اغلب اوقات حالت تهوع با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوع شدیدتر می‌شود. نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوع دارند.

بدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوع از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند.غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوع را بدتر می‌کند. غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته(خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.) یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوع کمک می‌کنند.

نوشیدنی کولا یا نوشابه به بهبود حالت تهوع کمک می کند. زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود.چیکار کنم بالا بیارم

جوش شیرین به درمان تهوع کمک می کند. جوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید.

بیشتر بدانید : درمان سوزش سر دل با جوش شیرین

نوشیدن سرکه سیب به درمان حالت تهوع کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید.

چای نعناع در تسکین فوری تهوع بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد و خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان تهوع است.

بیشتر بدانید : عرق نعنا،نعنای خشک،جویدن نعنا کدامیک بهتر است ؟

بیشتر بدانید : تقویت دستگاه گوارش در زمستان باچای زنجبیل و نعناع

خوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : خواص زنجبیل؛ صبح ها با معده خالی آب زنجبیل بخورید

استنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین حالت تهوع مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است.

بیشتر بدانید : خاصیت لیمو ترش برای سلامت ، سرماخوردگی و آسم

قرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن حالت تهوع می‌گردد.

بدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار حالت تهوع است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند.خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان حالت تهوع ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

جلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر حالت تهوع خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

اگر فردی صبح از خواب بیدار شد و حالت تهوع داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، حالت تهوع را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

در هنگام حالت تهوع باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک حالت تهوع هستند را از بدن خارج کنند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند.

موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم تهوع را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید : بعد از خوردن موز این 21 اتفاق خوب در بدن تان رخ می دهد!

اگرچه غذاهای تند و ادویه‌دار حالت تهوع را شدیدتر می‌کند ولی در مورد فلفل قرمز استثنا وجود دارد، چیلی حاوی ماده‌ای است به نام کپسایسین که درست همانند داروی ضد تهوع عمل می‌کند. غذاهایی که حاوی فلفل قرمز تند هستند می‌توانند به فردی که دچار تهوع شده کمک کنند.

بیشتر بدانید : خواص باور نکردنی فلفل قرمز از درمان میگرن تا تقویت بدن

اگر حالت تهوع خفیف باشد، پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند به بهبود آن کمک کند.

سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است.

دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست.

هنگام داشتن حالت تهوع از خوردن غذاهای فرآوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد.

استفاده از مواد مخدر، الکل و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند.

فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است.

بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد.

حالت تهوع می‌تواند در اثر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع به شما دست می‌دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده شده، روی کاغذ لیست شود تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی حساسیت زا را مشخص کنید.

برخی افراد نمی‌توانند مواد لبنی را به خوبی هضم کنند یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می‌کنند. در این حالت یعنی حساسیت به لاکتوز وجود دارد. داروهایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به هضم بهتر لاکتوز کمک می‌کنند. همچنین می‌توان مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کرد.

بیشتر بدانید : چطور با عدم تحمل لاکتوز شیر بخوریم؟

بعضی افراد هنگام حرکت و تکان‌های طولانی مدت در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی یا حتی خودرو، دچار حالت تهوع می شوند. برای جلوگیری از این موضوع می‌توان به داروخانه مراجعه کرد و داروی ضد تهوع تهیه کرد. یکی از این داروهای مؤثر، “درامامین” (Dramamine) است.

همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن قابل درمان است.

حالت تهوع در ماه‌های اول بارداری امری رایج است. در این دوره مصرف داروهای صنعتی یا حتی گیاهان دارویی نیز باید تحت نظر و با مشورت پزشک معالج همراه باشد.چیکار کنم بالا بیارم

 نکته: باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه‌دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود. اگر حالت تهوع با تب همراه باشد نیز باید سریع به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بدانید : بعد از استفراغ چه بخوریم و چه نخوریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت حالت تهوع بعد از غذا چیست؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:jamejamonline.ir


نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

قبل از این که به علل یبوست نوزادان برسیم، مهم است که بدانید که اغلب نوزادان شیرخوار مشکل یبوست ندارند ولی گاهی عواملی موجب یبوست نوزادان می شود

آیا می دانید به چه دلیل شما مدام در حالت خواب آلودگی و خستگی به سر می برید و نمی توانید یک روز خوب را داشته باشید و …

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

دلایل متفاوتی برای بهم ریختگی معده تان میتواند وجود داشته باشد.بعضی اوقات احمقانه به نظر میرسد که فقط برای یک ناسازگاری،به پزشک مراجعه کنید.در این جا به روشهایی برای درمان تهوع اشاره شده است.

۱)سعی کنید کم بخورید.

یک غذای سبک و ساده میتواند معده تان را آرام کند.سعی کنید ماست،کراکر ملایم یا غذاهای سرشار از فیبر بخورید.از خوردن غذاهای تند،لبنیات(به جز ماست-زیرا سرشار از پروبیوتیک است) یا هر غذایی با بوی قوی پرهیز کنید.

۲)بنوشید.

چیکار کنم بالا بیارم

دل دردتان میتواند نتیجه ی کم آبی بدنتان باشد.اگر میخواهید،چای گیاهی را به عنوان جانشینی برای آب امتحان کنید.همچنین Gatorade را امتحان کنید.این نوشیدنی مواد معدنی بسیار بیشتری دارد که میتواند به آرام کردن معده تان کمک کند.

۳)از رژیم غذایی BRAT استفاده کنید.

BRAT مخفف موز(Banana)،برنج(Rice)،پوره ی سیب(Applesauce) و نان تست(Toast) است.میتوانید غذاهای ملایم دیگری نیز به این رژیم غذایی اضافه کنید.برای مثال،میتوانید بیسکوییت نمکی،سیب زمینی آبپز یا سوپ رقیق را امتحان کنید.فورا شروع به خوردن محصولات لبنی و غذاهای چری و شیرین نکنید.این غذاها میتوانند تهوع را بیشتر تحریک کنند.

۱)به دستشویی بروید.

کتاب یا وسیله ای بردارید که ذهنتان را از درد منحرف کند و به دستشویی بروید.متاسفانه،مجبورید منتظر بمانید.

۲)استفراغ کنید.

بعضی اوقات تا زمانی که استفراغ نکنید،درد از بین نمی رود.به محض این که درد شروع شد آماده باشید اما فقط زمانی استفراغ کردن را تحریک کنید که درد بین ۳-۲ ساعت از بین نرفته باشد.

۳)استراحت کنید.

اگرچه بیماری حرکت(بیماری سفر یا دریازدگی) بیماری بخصوصی است،زمانی که شما از قبل مریض باشید،حرکت برای شما هیچ فایده ای ندارد.دراز بکشید و راحت باشید.اگر این گزینه را ندارید،تا جایی که میتوانید حرکت نکنید.

۴)به پزشک مراجعه کنید.

اگر مشکلتان ادامه دارد،معده ی بهم ریخته تان فقط نشانه ای از مشکل بزرگتری است.اگر برای مدت طولانی تهوع همراه با علائم دیگر مانند درد،مشکل در راه رفتن و قسمت های پوستی تحریک شده دارید،فورا به پزشک زنگ بزنید.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

اگر مبتلا به تیک عصبی هستید، به نحوی که مانعی برای زندگی روزمره تان بوده و یا روی آن تأثیری…

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که آفت دهان (canker-sores) را تجربه کرده اید و واقعا برایتان این سوال…

بیماری کم خونی، شامل انواع مختلفی است که در آن سطح هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون پایین بوده و…

پیلینگ پوست یا همان پیلینگ شیمیایی پوست، یک روش لایه برداری از پوست است که از یک محلول شیمیایی و…

بارداری تا بلوغ, تندرستی و تغذیه ۲۰ دیدگاه 66,613 بازدید

استفراغ حاملگی تقریباً برای سه چهارم زنان حامله در سه ماهه اول حاملگی رخ می دهد.

این وضیعت که بیماری صبحگاهی یا ویار خوانده می شود در بعضی از زنان صبح ها بدتر بوده و با گذشت روز بهتر می شود. ولی بیماری صبحگاهی در هر زمانی از روز می تواند بروز کند. تهوع معمولاً در حدود هفته ششم شروع می شود ولی می تواند، زودتر و در هفته چهارم نیز شروع شود. تهوع معمولاً در طول ماه بعد شدیدتر می شود. حدود نیمی از زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی در حدود هفته ۱۴ کاملاً بهبود می یابند. در باقی موارد، این مشکل در اکثر زنان یک ماه دیگر یا کمی بیشتر نیز طول می کشد، هر چند ممکن است در ادامه حاملگی دوباره بروز کرده و تا آخر حاملگی ادامه یابد.

علت تهوع در دوران حاملگی دقیقاً مشخص نیست ولی احتمالاً ناشی از تغییرات فیزیکی زیادی است که در بدن زن حامله رخ می دهد.

بعضی از احتمالات استفراغ حاملگی عبارتند از: افزایش سریع هورمون hCG در اوایل حاملگی.چیکار کنم بالا بیارم

مشخص نیست که این هورمون چگونه باعث بروز تهوع می شود ولی زمان بندی افزایش آن با وضعیت تهوع جور در می آید.

درست در زمانی که میزان این هورمون در بدن به بالاترین مقدار خود می رسد، تهوع نیز به حداکثر می رسد. تصور بر این است که استروژن نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد.

افزایش حس بویایی و حساسیت به بو. این وضعیت نسبتاً شایع بوده و ممکن است از عوارض افزایش سریع میزان استروژن در بدن باشد.

دستگاه گوارش بعضی زنان به تغییرات در اوایل حاملگی حساس تر است. حتی در یک مطالعه، رابطه ای میان هلیکوباکتر پیلوری (باکتری که سبب زخم معده می شود) و تهوع شدید در زمان حاملگی دیده شده است، هر چند علت این رابطه مشخص نیست.

ممکن است شنیده باشید که بیماری صبحگاهی ناشی از کمبود ویتامین B است.

با اینکه به نظر می رسد، مصرف ویتامین B تکمیلی به صورت قرص در بسیاری از زنان حامله به کاهش تهوع کمک می کند، ولی این بدان معنا نیست که آنها کمبود ویتامین B دارند.

در واقع، حداقل در یک مطالعه نشان داده شده است که هیچ تفاوت معنا داری از نظر سطح ویتامین B6 میان زنان دچار بیماری صبحگاهی و دیگر زنان حامله وجود ندارد.

علت تأثیر ویتامین B6 بر کاهش تهوع مشخص نیست. شواهدی نیز دال بر این مطلب وجود دارد که مصرف مولتی ویتامین در زمان لقاح تخمک و اسپرم و اوایل حاملگی به جلوگیری از بیماری صبحگاهی شدید کمک می کند که البته علت این مسئله نیز مشخص نیست.

بعضی محققین این نظریه را مطرح کرده اند که بعضی زنان از نظر روانی بیشتر مستعد تهوع و استفراغ در دوران حاملگی هستند و این مسئله یک پاسخ غیر طبیعی به استرس است. با این حال، شواهد محکمی دال بر تأیید این نظریه وجود ندارد. (البته تهوع و استفراغ دائمی خود می تواند عاملی برای استرس بیشتر باشد!)

احتمال تهوع و استفراغ حاملگی در شرایط زیر بیشتر است:

– حاملگی دو قلو یا چند قلو.

علت آن ممکن است مقادیر بالاتر hCG یا هورمون های دیگر در بدن باشد. احتمال شدیدتر بودن تهوع و استفراغ نیز در این صورت وجود دارد. البته این مسئله قطعی نیست و بعضی زنان که حاملگی دوقلو یا چند قلو دارند اصلاً تهوع ندارند.

– وجود تهوع و استفراغ در حاملگی های قبلی

– وجود سابقه تهوع و استفراغ به عنوان عارضه مصرف قرص های ضد بارداری.

علت این مسئله ممکن است پاسخ بدن به افزایش سطح استروژن باشد.

سابقه استعداد به بیماری حرکت (motion sickness)

– استعداد ژنتیکی تهوع حاملگی

در صورتیکه مادر یا خواهرتان بیماری صبحگاهی شدید داشته اند، احتمال ابتلای شما بیشتر است.

– سابقه سردردهای میگرنی

 

تهوع خفیف و استفراغ گه گاهی که معمولاً در بیماری صبحگاهی وجود دارد تا زمانیکه مادر غذا را تحمل کند و مقادیر زیاد مایعات بنوشد، تهدیدی برای سلامتی جنین نیست.

از این گذشته، جنین در عمده زمان سه ماهه اول، آنقدر کوچک است که به کالری چندانی نیاز ندارد.

اگر مادر نتواند یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد، بد نیست که مولتی ویتامین مصرف کند. اگر آهن تهوع را بدتر می کند، بهتر است از مولتی ویتامین هایی استفاده شود که دوز آهن آنها کم بوده و یا آهن نداشته باشند.

عدم افزایش وزن مادر در سه ماهه اول معمولاً اشکالی ندارد البته تا زمانیکه ناشی از غذا نخوردن نباشد و مایعات به اندازه کافی مصرف شود. اشتهای مادر پس از گذشت این زمان بازگشته و وزنش افزایش خواهد یافت.

نه ضرورتاً. این واقعیت وجود دارد که بعضی مطالعات نشان داده اند که زنانی که کودکانشان سقط می شود کمتر دچار تهوع می شوند. (عدم تکامل کافی جنین یا جفت سبب پایین بودن هورمون های حاملگی شده و در نتیجه تهوع در این زنان کمتر است.) ولی بسیاری از زنان هم وجود دارند که حاملگی کاملاً طبیعی داشته و بعد از سه ماهه اول دیگر تهوع ندارند.

همه روش هایی که در زیر گفته می شود بر شواهد محکم استوار نیستند، ولی شایعترین توصیه هایی که معمولاً متخصصین زنان و ماماها به بیمارانشان می کنند، به قرار زیر است:

– از غذاها و بوهایی که سبب تهوع می شوند پرهیز کنید. اگر تقریباً همه چیز باعث تهوع می شود اشکالی ندارد که تنها چند غذای محدودی که مشکلی ایجاد نمی کنند، مصرف شود حتی اگر تمام مواد غذایی لازم برای بدن را تأمین نکند. یک راه دیگر هم مصرف غذاهای بیمزه و یا گرم نکردن غذا است تا بوی آن کمتر باشد.

– سعی کنید همیشه مقداری شیرینی ساده مثل کلوچه کنار تخت خود داشته باشد. هنگامی که از خواب بیدار می شوید، یکی دو تا بخورید و قبل از بلند شدن از جایتان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دراز بکشید. داشتن این شیرینی ها کنار تخت ممکن است در صورتیکه که نصف شب با حالت تهوع از خواب بیدار شوید، هم کمک کننده باشد.

– وعده های غذاییتان را کوچک و متعدد کنید تا معده تان هیچوقت خالی نباشد. بعضی زنان معتقدند که کربوهیدرات ها در هنگام تهوع بهترین خوراکی هستند ولی یک مطالعه کوچک نشان داده است که غذاهای دارای پروتئین بالا احتمالاً اثر بهتری دارند.

– از غذاهای چرب پرهیز کنید زیرا هضم آنها به ویژه در حاملگی که تخلیه معده به زمان بیشتری نیاز دارد بیشتر طول می کشد. همچنین از غذاهای سنگین و چرب، تند، اسیدی و سوخاری شده نیز که می توانند، باعث تحریک معده و دستگاه گوارش شوند، پرهیز کنید.

– سعی کنید مایعات را بین وعده های غذایی مصرف کنید. همچنین سعی کنید یکباره حجم زیادی مایع مصرف نکنید زیرا معده به این ترتیب پر شده و اشتهایتان برای خوردن غذا کم می شود. یک روش خوب این است که یک نوشیدنی را در طول روز جرعه جرعه بنوشید. اگر زیاد استفراغ می کنید از یک نوشیدنی ورزشی حاوی گلوکز، نمک و پتاسیم استفاده کنید تا الکترولیت های (املاح) از دست رفته جبران شوند.

– سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و اگر می توانید در طول روز چرتی بزنید. تماشای تلویزیون و یا رفتن به منزل یکی از دوستان یا بستگان راه خوبی برای مقابله با استرس بوده و حواس شما را از تهوعتان پرت می کند.

– سعی کنید ویتامین هایی را که برایتان تجویز شده ،همراه با غذا یا درست قبل از خواب بخورید. اگر آهن موجود در قرص های مولتی ویتامین تهوع شما را زیاد می کند از پزشکتان بخواهید که داروی شما را عوض کند.

– از پزشک معالجتان در مورد ویتامینB6 بپرسید. علت بهتر شدن تهوع بر اثر مصرف ویتامین B6 دقیقاً مشخص نیست ولی مطالعات نشان می دهند که مصرف این ویتامین در بعضی زنان مؤثر بوده و در صورتیکه با دوز صحیح مصرف شود هیچ خطری ندارد. دوز معمول ویتامین B6 برای درمان بیماری صبحگاهی بین ۱۰ تا ۲۵ میلی گرم، سه بار در روز است ولی بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

– اگر هیچیک از راه های فوق مؤثر نبود از پزشکتان بخواهید برایتان داروی ضد تهوع تجویز کند.چیکار کنم بالا بیارم

توجه داشته باشید که مصرف هر گونه دارو در زمان حاملگی حتماً باید با نظر پزشک صورت گیرد بنابراین از مصرف خوسرانه دارو خودداری کنید.

اگر خانم حامله نتواند هیچ چیزی (حتی مایعات) را در معده برای ۲۴ ساعت نگه دارد، ممکن است به “استفراغ بیش از حد در زمان حاملگی (Hyperenmesis Gravidarum)” مبتلا شده باشد که درمان آن چندان ساده نیست. این عارضه هر چه سریعتر تشخیص داده شده و درمان شود احتمال بهبودش بیشتر است.

در این موارد بلافاصله به بیمار مایعات وریدی (سرم) داده می شود تا آب از دست رفته بدن جبران شود. سپس برای کنترل الکترولیت های خون و اطمینان از عدم وجود بیماری های زمینه ای دیگر که سبب تهوع و استفراغ می شوند، آزمایشاتی انجام می شود.

بسته به مورد، بیمار ممکن است چند روز بستری شود تا راحت بتوان وی را از راه وریدی تغذیه کرد.

بسیاری از زنان با گرفتن مایع وریدی و جبران مایعات از دست رفته حالشان بهتر شده و می توان تهوع و استفراغ را در آنها با داروهای ضد تهوع کنترل کرد.

در بعضی موارد نادر، تهوع و استفراغ ادامه یافته و بیمار مجبور است هر چند وقت یک بار در بیمارستان یا منزل از سرم استفاده کند. این عارضه در صورت عدم درمان می تواند، منجر به از دست رفتن مزمن آب بدن، کاهش وزن، سوء تغذیه و عوارض دیگر برای مادر و کودک شود.

برچسباستفراغ بارداری تغذیه تهوع حاملگی

۱۳۹۷-۱۲-۲۶

۱۳۹۷-۰۹-۲۲

۱۳۹۷-۰۷-۰۵

سلام منم هفته هفت باید باشم نظر به تاریخ اخرین قاعدگیم. این حالت تهوع لعنتی از چهار هفته ای سراغم امده از بوی همه چیز بدم میاد غذای درست نمیتونم بخورم. هر صبح با یک وضع بد از جا بلند میشم کلی تهوع دارم. وقتایی هم بوی چیزی که وجود نداره یا به فکرم میرسه حالم رو بد میکنه. بیچاره شوهرم تحمل میکنه اونم به نظرم بوی چربی میده همش. دیوانه شدم ولی شکر میکنم انشالله سالم باشه. چون سابقه سقط داشت م یکبار به هر حالتش راضیم ولی میترسم ضعیف نیاد بچه.

سلام من هفته دهم بارداری هستم. از هفته ششم باردارای ، حالت تهوع من هم شروع شد. جوری که حتی نمیتونم غذا بخورم ولی هر روز استفراغ رو دارم. دیگه خسته شدم. چون من قبل از بارداری امپرازول۴٠ مصرف میکردم والانم که باردار شدم بدترم و قرص خوردن برای من منع شده. چکار کنم که اینقدر بالا نیارم. ممنون میشم اگر راهنماییم کنید!!!???????? با تشکر از سایت خوبتون

سلام خسته نباشید من ١٣ هفته هستم.شکم درد و حالت تهوع دارم وو خیلی زجر میکشم از همه جی بدم میاد دیکه خسته شدم میشه بکید جیکار کنم ک حالم بهتر بشه

اطلاعاتتون خیلی مفید بود .ممنون

واقعا بهشت زیر پای مادران است. خدا همه مادرای خوبو نگه داره.

عالی

با عرش سلام وتشکر از سایت مفیدتون.من در ماه اول بارداری هستم و این بارداری دومم است خیلی تهوع و استفراغ دارم هر جه که میخورم بالا میارم در ضمن سر درد هم دارم این علائم که گفتم در مادر و خواهرم هم بوده لطفا راهنمائیم کنید.ممنون

سلام من الان در هفته ۹ بارداری هستم و حالم اصلا خوب نیست.شبها همیشه بغض می کنم و دلم می خواد گریه کنم. از صبح که بیدار میشم تا شب حالت تهوع دارم. از گوشت به شدت متنفر شده ام و بویش حالم را بد می کنه. دلم نمی خواد با کسی حرف بزنم. شبها هر یک ساعت یکبار بیدار میشم و نمی تونم خوب بخوابم. همش خستم. باید چه کار کنم؟

با سلام .من تو هفته هفتم هستم ولی تا الان هیچ حالت تهوعی ندارم فقط از غذاهای گوشتی بدم اومده ولی نه اون حد که بالا بیارم دیروز رفتم سونوگرافی قلب جنین دیده نشد لطفا بهم بگید که مشکلی هست؟

سلام هر ماه پرید عادت می شوم و اسپرم شوهرم ضعیف است یک بار آزمایش دادیم دفعه دوم نشد آزمایش بدهیم برای زنده شدن سلول های اسپرم چه نوع دارو یا گیاه دارویی و مواد غذایی برای فعال زنده شدن سلول ها مناسب است, لطفا توضیح دهید؟

سلام دوست خوبم.گیاه خرنوب که از طب سنتی گرفتیم واقعا عالیه و من جواب گرفتم

سلام من تو هفته ۶ هستم ولی هیچ گونه حال تهوع و استفراغی ندارم فقط خوابم خیلی زیاد شده می خواستم بدونم ای مساله برای جنین مشکلی نداره؟

باسلام خسته نباشید من الان مدت سه ماهه حامله ام ولی واقعا ویارم هم شدید شدید بخدا هرروز فکر میکنم رو به موتم خستم کرده B6مصرف میکنم گاها شش بار در روز تهوع و استفراغ گاها سه یا چهار بار تورو خدا کمکم کنید بخدا نمیدونم چیکار کنم

تشکر از سایت و نویسنده و فرستنده بسیار عالی و هست برای کاهش استرس در زمان نزدیکی چکار باید کنم؟

از اطلاعاتی که در اختیار خوانندگان گذاشته شده متشکرم .

خیلی خوب بود

عالی عالی عالی بود ممنونم

خیلی سایت عالی و تکمیلی هستش و ممنون از راهنمایی هاتون.

واقعاً به خاطر مطالب آموزنده این سایت از شما متشکرم وبه شما خسته نباشید می گویم-سوالی دارم که اگر ممکن است جواب دهید ممنونم- چرا در بعضی از افراد در اواسط نزدیکی عورت حالت شلی پیدا می کند با اینکه واقعاً مایل به ادامه نزدیکی هستند،آیا مشکلات عصبی وفکری می تواند تأثیر داشته باشد و آیا تمایل جنس مخالف در آن موثر است

کاملا بستگى به این داره که چقدر ریلکس و آروم باشین و استرس شدیدا تأثیر گذاره و این اتفاق طبیعیه برا هر کسى میتونه بیوفته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

همه‌ی ما حداقل یک‌بار دچار حالت تهوع شده‌ایم. حالت تهوع، همان حس آزاردهنده‌ای است که در معده‌تان دارید و احساس می‌کنید که می‌خواهید بالا بیاورید. حالت تهوع ممکن است توسط یک ویروس، مشکل یا بیماری‌های گوارشی، بارداری یا حتی یک بوی ناخوشایند ایجاد شود. بعضی وقت‌ها نیز ممکن است علاوه بر داشتن حالت تهوع، استفراغ کنید. علت حالت تهوع در بسیاری از اوقات کاملا مشخص نیست اما دلیل آن هرچه باشد، آن‌قدر زجرآور است که حاضرید برای خلاص شدن از شرّش هر کاری انجام بدهید. در ادامه، به برخی از علل حالت تهوع اشاره می‌کنیم و سپس چند درمان خانگی حالت تهوع را به شما پیشنهاد می‌دهیم.چیکار کنم بالا بیارم

موارد بسیاری می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. برخی از مردم نسبت به حرکت یا نسبت به برخی غذاهای خاص، داروها یا اثرات برخی شرایط پزشکی به‌شدت حساس هستند. همه‌ی اینها می‌توانند باعث تهوع شوند. در اینجا برخی از علل رایج حالت تهوع را توضیح می‌دهیم.

سوزش سردل یا بیماری رفلاکس معده به مری باعث می‌شود هنگام غذا خوردن، محتویات معده به مری برگردد. این رفلاکس، حس سوزشی ایجاد می‌کند که موجب تهوع می‌شود.

باکتری‌ها یا ویروس‌ها می‌توانند بر معده تأثیر بگذارند و حالت تهوع ایجاد کنند. باکتری‌های ناشی از مواد غذایی ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. عفونت‌های ویروسی نیز می‌توانند موجب تهوع شوند.

برخی از داروها مثلا داروها و درمان‌های مربوط به سرطان مانند شیمی درمانی، ممکن است معده را اذیت کنند یا در ایجاد تهوع نقش داشته باشند. حتما قبل از مصرف هر داروی جدید، اطلاعات روی جعبه‌ی آن را به‌دقت مطالعه کنید. خواندن این اطلاعات و صحبت کردن با پزشک‌تان درمورد درمان‌هایی که روی شما انجام می‌شود، می‌تواند کمک کند تهوع ناشی از مصرف دارو را به حداقل برسانید.

ماشین‌گرفتگی و دریازدگی به‌خاطر تکان‌های شدید وسیله‌ی نقلیه اتفاق می‌افتند. در حین ماشین‌‌گرفتگی و دریازدگی، پیام‌هایی که به مغز منتقل می‌شوند، با حواس پنج‌گانه هماهنگ نیستند و درنتیجه فرد دچار حالت تهوع، سرگیجه یا استفراغ می‌شود.

پُرخوری یا خوردن برخی غذاها مانند غذاهای تُند یا پُرچرب ممکن است معده را اذیت کند و باعث تهوع شود. خوردن مواد غذایی‌ای که به آنها آلرژی دارید نیز ممکن است حالت تهوع ایجاد کند.

درد شدید می‌تواند در ایجاد حالت تهوع نقش داشته باشد. این مسئله درمورد بیماری‌های دردناکی مانند پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)، سنگ کیسه صفرا یا سنگ کلیه صدق می‌کند.

زخم معده یا التهاب در معده و پوشش مخاطی روده‌ی کوچک، می‌تواند موجب تهوع شود. هنگامی که غذا می‌خورید، این زخم یک حس سوزش و تهوع ناگهانی ایجاد می‌کند.

تهوع نشانه‌ی چندین مشکل پزشکی دیگر نیز هست، از جمله:

در فهرست زیر، ابتدا درمان‌های اصلی و سریع تسکین حالت تهوع را بررسی می‌کنیم سپس به سراغ درمان‌هایی می‌رویم که دیرتر اثر می‌کنند. بسیاری از مواردی که تحت عنوان درمان تهوع وجود دارند، لزوما حالت تهوع را درمان نمی‌کنند اما می‌توانند به شما کمک کنند احساس راحتیِ بیشتری کنید.

مادرتان حق دارد که می‌گوید هرگز پس از غذا خوردن دراز نکشید. هنگامی‌ که دراز می‌کشید، شیره‌های معده ممکن است به‌سمت بالا حرکت کنند و حالت تهوع را تشدید کنند، به‌خصوص اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید.

فشار آوردن به شکم‌تان و خم شدن روی آن نیز ممکن است حالت تهوع را بدتر کند، چون این ناحیه را فشرده می‌کند و باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید. هنگامی که تهوع دارید، لم بدهید و چند بالش پشت‌تان بگذارید تا بالاتنه‌تان بالا بیاید و تا حد ممکن، کمتر به طرفین بچرخید.

حتما تابه‌حال دیده‌اید افرادی که دچار ماشین‌گرفتگی می‌شوند، سرشان را از پنجره بیرون می‌آورند. هوای تازه، علائم حالت تهوع را در بسیاری از افراد کاهش می‌دهد. علت این مسئله هنوز کاملا مشخص نیست. ممکن است دلیلش این باشد که شخص با این کار دیگر، بوهای تهوع‌آور درون ماشین را استشمام نمی‌کند یا با نگاه کردن به بیرون، روی چیز دیگری به‌جز تهوع تمرکز می‌کند.

با بروز اولین نشانه‌ی حالت تهوع سعی کنید جلوی پنکه یا پنجره بنشینید، به‌خصوص اگر بیش‌ازحد گرم‌تان است.

قرار دادن یک کمپرس سرد و آرام‌بخش در پشت گردن ممکن است به تسکین حالت تهوع کمک کند. هنگامی که حالت تهوع پیدا می‌کنید، درجه‌حرارت بدن‌تان ممکن است افزایش یابد. قرار دادن یک کمپرس سرد پشت گردن‌تان به‌مدت چند دقیقه می‌تواند تسکین‌دهنده باشد. هم‌چنین به کاهش درجه‌حرارت بدن کمک می‌کند. (بالا بودن دمای بدن ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود.)

طب فشاری، یک درمان پزشکی جایگزین است که در آن برای کاهش علائم، باید روی نقاط خاصی از بدن فشار وارد شود. نقطه‌ی فشار برای تسکین حالت تهوع، در قسمت داخلی مچ دست و حدود ۳ انگشت پایین‌تر از مچ، بین دو تاندون بزرگ است. برای کاهش حالت تهوع، این نقطه را به‌مدت چند دقیقه به‌صورت دایره‌وار فشار بدهید.

ممکن است مدیتیشن (تمرینی برای تمرکز کردن و رسیدن به آرامش ذهن) به کاهش حالت تهوع کمک کند. این یک نوع روش آرام‌سازی است که ممکن است برای تهوع ناشی از اضطراب و استرس، بسیار مفید باشد.

تمرین‌های تنفس عمیق، جزو تکنیک‌های مراقبه هستند اما شما می‌توانید برای فرونشاندن تهوع ناشی از استرس، آنها را به‌تنهایی امتحان کنید. هوا را به‌آرامی از طریق بینی تنفس کنید و به‌آهستگی آن را بیرون بدمید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا حالت تهوع‌تان فروکش کند.

گاهی اوقات می‌توانید تهوع را با استفاده از قدرت ذهن‌تان درمان کنید. هرچه بیشتر به تهوع‌تان توجه کنید، احتمالا حالت تهوع‌تان بیشتر می‌شود. دفعه‌ی بعدی که دچار حالت تهوع شُدید، با خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون حواس‌تان را پرت کنید. اگر حرکت کردن حال شما را بدتر نمی‌کند، کارهای سبک خانه را انجام بدهید یا با بچه‌هایتان بازی کنید، خلاصه خودتان را مشغول کنید تا درمورد حالت تهوع‌تان فکر نکنید.

اگر سر کار هستید، چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید با رسیدگی به کارهای عقب‌افتاده، سرتان را گرم کنید. اما اگر حالت تهوع‌تان همچنان ادامه داشت و حتی شدیدتر شد، دست از کار بکشید و به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است یک بیماری بسیار واگیردار و خطرناک مانند التهاب معده و روده داشته باشید.

اگر تهوع باعث شود که نتوانید غذا بخورید یا مایعات بنوشید، ممکن است به کم‌آبی بدن دچار شوید. تهوع از علائم کم‌آبی بدن نیز هست اما نوشیدن آب و دیگر مایعات به مقدار خیلی زیاد ممکن است با پُر کردن شکم، حالت تهوع را بدتر کند.

وقتی حالت تهوع دارید، سعی کنید به‌تدریج و جرعه‌جرعه مایعات بنوشید. اگر آب معده‌تان را به‌هم می‌ریزد و تهوع‌تان را بیشتر می‌کند، از چای بدون کافئین یا آب همراه با بُرش‌هایی از میوه‌ی تازه استفاده کنید.

چای بابونه، یک درمان سنتی محبوب برای حالت تهوع است. این چای دارای اثر آرام‌بخشی است که ممکن است به شما کمک کند هنگامی که تهوع دارید، بخوابید و کمی استراحت کنید. چای بابونه یکی از خوراکی‌های کاهش‌دهنده‌ی اضطراب هم است.

چای‌های کیسه‌ای بابونه در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شوند. شما می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق غذاخوری گل بابونه‌ی تازه یا خشک‌شده، برای خودتان چای بابونه درست کنید. بگذارید حداقل ۵ دقیقه خیس بخورد و سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

لیمو ترش حاوی اسید سیتریک است. اسید سیتریک، یک ترکیب طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند و معده را تسکین می‌دهد. مقداری آب لیمو را به لیوانی آب اضافه کنید و در طول روز جرعه‌جرعه بنوشید.

اگر تهوع شما ناشی از یبوست باشد، نوشیدن آب گرم با آب لیمو ممکن است باعث تحریک روده‌‌ها شود و یبوست را برطرف کند. بااین‌حال در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چون نوشیدن مقدار زیادی آب لیمو در یک مدت کوتاه ممکن است تهوع را بدتر کند.چیکار کنم بالا بیارم

رایحه‌ی لیمو نیز می‌تواند تهوع را کاهش بدهد. براساس پژوهشی در سال ۲۰۱۱ مشخص شد که استنشاق عطر لیمو ممکن است به کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک کند. اگر اسانس یا عطر لیمو ندارید، کافی است یک لیموی تازه را ببُرید و آن را بو کنید.

زنجبیل احتمالا محبوب‌ترین درمان خانگی تهوع است. براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۲، زنجبیل خواص ضدتهوع دارد، البته برای اثبات تأثیرات زنجبیل بر حالت تهوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. برای کمک به تسکین حالت تهوع، یک قطعه‌ی کوچک زنجبیل تازه یا زنجبیل شکری (آبنباتی) بخورید. همچنین می‌توانید چای زنجبیل بنوشید. این چای در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شود.

با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قطعه‌ی کوچک از ریشه‌ی زنجبیل تازه و پوست‌کنده برای خودتان چای زنجبیل درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

براساس پژوهشی در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که روغن نعناع فلفلی، یک راه مطمئن و مؤثر برای مبارزه با تهوع ناشی از شیمی‌درمانی است. برای بهره‌مندی از این مزیت، می‌توانید چای نعناع فلفلی بنوشید یا از کپسول‌های نعناع استفاده کنید.

چای نعناع فلفلی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی و داروهای گیاهی یافت می‌شود. همچنین می‌توانید با ریختن یک فنجان آب جوش روی یک قاشق چای‌خوریِ سرپُر برگ نعناع فلفلی تازه، برای خودتان چای درست کنید. بگذارید حداقل به‌مدت ۵ دقیقه خیس بخورد، سپس آن را صاف کنید و بنوشید.

با توجه به مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۱، بوییدن اسانس نعناع فلفلی یا برگ‌های تازه‌ی آن نیز ممکن است تهوع پس از بیهوشی را کاهش بدهد.

یک باور قدیمی غلط وجود دارد که می‌گوید مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار به کاهش مشکلات معده کمک می‌کند اما اغلب، دقیقا برعکس آن درست است.

نوشیدنی‌های گازدار ممکن است باعث نفخ شکم شوند و رفلاکس معده را تشدید کنند، همه‌‌ی اینها می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود. به‌علاوه اکثر نوشیدنی‌های گازدار سرشار از شکر هستند و ممکن است حال شما را بدتر کنند. اگر می‌خواهید نوشیدنی گازدار مصرف کنید، بهتر است قبل از نوشیدن آن اجازه بدهید گازش خارج شود یا آن را با آب رقیق کنید.

پیروی از یک رژیم غذایی سبک ممکن است مانع بدتر شدن تهوع شود یا از استفراغ جلوگیری کند. رایج‌ترین رژیم غذایی توصیه‌شده برای کاهش حالت تهوع، «رژیم BRAT» نامیده می‌شود که شامل موز، برنج، پوره‌ی سیب زمینی و نان تُست است.

می‌توانید مقدار کمی از مواد غذایی زیر را نیز مصرف کنید:

تا زمان برطرف شدن حالت تهوع‌تان از غذاهای سرخ‌شده، محصولات لبنی مانند پنیر و شیر، گوشت و مواد غذایی سرشار از فیبر اجتناب کنید.

به داروهایی که باعث تسکین حالت تهوع می‌شوند، داروهای ضدتهوع می‌گویند. هنگامی که حالت تهوع شدید است، ممکن است فرد به یک داروی بدون نسخه نیاز داشته باشد تا معده‌‌اش را آرام کند.

برخی از این داروهای ضدتهوع بدون نسخه عبارتند از:

اگر باردار هستید، بدون مشورت با پزشک‌تان از هیچ داروی بدون نسخه‌ای استفاده نکنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۱۳، دیکلجیس (Diclegis) را به‌عنوان درمانی برای تهوع ناشی از بارداری تأیید کرد. این قرص، ترکیبی از ویتامین B6 (پیریدوکسین) و آنتی‌هیستامین دوکسیلامین است.

نتایج حاصل از درمان تهوع با ویتامین B6 (به‌تنهایی) قطعی نیستند. دُز معمول بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز است که باید در یک تا سه دُز به‌مدت سه هفته مصرف شود. بااین‌حال مصرف مکمل های غذایی ویتامین B6 بیش‌ازحد ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. همچنین می‌تواند باعث عوارض جانبی جدی شود، ازجمله:

به همین علت، باید دیکلجیس یا ویتامین B6 را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید.

اگر باردار هستید، درمورد تمام داروهای مصرفی‌تان با پزشک مشورت کنید، چون برخی از داروها ممکن است روی شما یا جنین‌تان تأثیر منفی بگذارند. پزشک‌تان ممکن است در ابتدا روش‌های دیگری را برای کاهش تهوع بارداری به شما پیشنهاد کند، چون اکثر تهوع‌های بارداری تا ماه چهارم یا سه‌ماهه‌ی دوم بارداری برطرف خواهند شد.

اگر علاوه بر تهوع علائم دیگری نیز دارید، ممکن است مشکل‌تان جدی باشد. به‌عنوان مثال حالت تهوع با درد قفسه‌ی سینه، یکی از نشانه‌های حمله‌ی قلبی است. تهوع با سردرد یا سرگیجه‌ی شدید ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک عارضه‌ی عصبی باشد. اگر حالت تهوع شما بیشتر از یک ماه طول کشید یا علاوه بر حالت تهوع وزن‌تان نیز بدون دلیل پایین آمد، نزد پزشک بروید.

اگر حالت تهوع شما با هریک از علائم زیر همراه بود، به اورژانس مراجعه کنید:

تهوع اغلب به کم‌آبی بدن منجر می‌شود. اگر تهوع شما با سایر علائم کم‌آبی بدن همراه است، فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم کم‌آبی بدن عبارتند از:

حالت تهوع در اغلب اوقات، موقتی است و عارضه‌‌ای جدی ایجاد نمی‌کند. درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه ممکن است مفید باشند اما گاهی اوقات تهوع می‌تواند به استفراغ نیز منجر شود. استفراغ کردن، اغلب تهوع را کاهش می‌دهد یا آن را برطرف می‌کند. بااین‌حال استفراغ و تهوع می‌توانند به‌سرعت باعث کم‌آبی بدن شوند. درمان‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، فقط برای بزرگسالان توصیه می‌شود. از آنجا که کودکان بسیار سریع‌تر به کم‌آبی بدن دچار می‌شوند، درصورتی‌که کودک‌تان برای بیش از ۱۲ ساعت استفراغ کرد، حتما او را نزد پزشک ببرید.

بسیاری از داروهای نسخه‌ای نیز می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند. اگر معمولا پس از مصرف یک داروی خاص دچار تهوع می‌شوید، با پزشک‌تان صحبت کنید تا در صورت امکان، دارویتان را عوض کند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

مقاله صوتی

۲ ساعت و ۲۰ دقیقه

MP3

مژگان اصغری

۴۹ مگابایت

۱۰ فایل صوتی

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9،000 تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

کمک بزرگی بود

ممنون از شما.

ممنون. بسیار راه گشا بود.

بسیار سپاسگزارم.

متن بسیار مفید بود مخصوصا برای من که این حالت زیاد تجربه میکنم.

امیداورم با به‌کار بستن این نکات، حالت تهوع شما به حداقل برسه دوست عزیز.

خواص خوراکی ها

میوه کاکتوس؛ خواص، عوارض و نحوه مصرف آن

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص تمبر هندی؛ نحوه مصرف و ۹ خاصیت شگفت‌انگیز آن

آخرین مطالب

معرفی کتاب دختری که از چنگ داعش گریخت

جاهای دیدنی بوشهر و سفر به خاک گرم جنوب

کیانو ریوز چطور انقدر جوان مانده است؟

چطور باید بدنتان را برای مادر شدن آماده کنید؟

حل جدول و سودوکو چطور و چقدر مغزتان را جوان‌تر می‌کند؟

ترین های جهان


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز


خون موجود در استفراغ ممکن است قرمز روشن و یا سیاه و یا قهوه ای تیره باشد. هنگامی که خون قورت داده شده در اثر خون دماغ یا سرفه شدید باعث استفراغ خونی گردد، بایستی سریعاً مورد مراقبت و درمان پزشکی قرار بگیرد.




چیکار کنم بالا بیارم




گاهی اوقات فرق گذاشتن بین استفراغ خونی و سرفه خونی (از ریه ها) و خون دماغ مشکل است.

 

اختلالاتی که باعث بروز استفرغ خونی می شوند، می توانند باعث ایجاد مدفوع خونی هم بشوند.

 

خونریزی مجرای گوارشی فوقانی (مثل دهان، مری، معده و بخش ابتدایی روده باریک) در اثر زخم های گوارشی و یا پارگی رگ های خونی، علت شایع استفراغ خونی است.

 

اگر بعد از استفراغ خونی دچار سرگیجه (هنگام ایستادن) و تنفس تند و ضعیف و سایر علائم شوک گشتید، فوراً به اورژانس زنگ بزنید.



 

2- هپاتیت الکلی

 

3- داروی آسپیرین

 

4- تومورهای خوش خیم معده و یا مری

 

5- سیروز کبدی

 

6- نقایص رگ های خونی مجرای گوارشی

 

7- التهاب و ورم قسمت ابتدای روده باریک

 

8- برآمدگی یک سرخرگ از دیواره معده

 

9- سرطان مری

 

10- واریس مری (بزرگ شدن و برآمدگی سیاهرگ های مری)

 

11- التهاب و ورم مری (ازوفاژیت)

 

چیکار کنم بالا بیارم

12- فرسایش معده (خرابی بافت دیواره معده)

 

13- واریس معده (بزرگ شدن و برآمدگی سیاهرگ های معده)

 

14- گاستریت (التهاب و ورم معده)

 

15- پارگی مری در اثر فشار استفراغ یا سرفه

 

16- سرطان لوزالمعده

 

17- التهاب و ورم لوزالمعده (پانکرانیت)

 

18- زخم پپتیک (زخم معده و اثنی عشر)

 

19- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

 

20- افزایش فشار خون در سیاهرگ باب کبد

 

21- استفراغ طولانی مدت و یا شدید

 

22- سرطان معده

 

در نوزادان و کودکان، استفراغ خونی در اثر علل زیر نیز اتفاق می افتد

– نقایص مادرزادی

 

– اختلالات انعقاد خون

 

– حساسیت به شیر

 

– خون بلعیده شده مثلا از بینی

 

– قورت دادن یک جسم

چه موقع نزد پزشک برویم؟

اگر استفراغ خونی باعث بروز علائم شوک مثل علائم زیر در شما شد، به اورژانس زنگ بزنید:

– نفس کشیدن تند و ضعیف

– سرگیجه و احساس سبکی سر بعد از ایستادن

– تاری دید

– غش کردن

– پریشانی و آشفتگی

                                                                     – حالت تهوع

                                                                     – پوست سرد، مرطوب و رنگ پریده

                                                                     – کاهش دفع ادرار

 

اگر دچار استفراغ خونی شدید، از کسی بخواهید تا شما را به پزشک برساند. بایستی علت ایجاد کننده استفراغ خونی سریعاً تشخیص داده شود تا از کاهش شدید خون بدن و سایر عوارض آن جلوگیری گردد.

آیلار آرزو گران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

آیا استفراغ برای بدن ضرر دارد؟

چرا دچار تهوع و استفراغ می شویم؟

علل و درمان تهوع و استفراغ


علل سرفه خونی چیست؟


هزار و یک دلیل برای خون‌ دماغ

اسهال خونی خطرناک است

خونریزی دستگاه گوارش

مدفوع خونی؛ علل و درمان

چیکار کنم بالا بیارم
چیکار کنم بالا بیارم
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *