چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

دوره مقدماتی php
چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور
چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

 

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

مهمترین عواملی که باعث اجرا نشدن برنامه درسی دانش‌آموزان می‌شود، این است که آنان برنامه‌های خود را ساعتی یا روزانه تنظیم می‌کنند یا بهتر بگویم واحد زمانی برنامه ریزی را ساعت به ساعت یا روز به روز در نظر می‌گیرند. این گونه برنامه‌ها اشتباهاتی دارند چرا که در زندگی روزانه ما استثناهای زیادی وجود دارد وآنها باعث می‌شوند که ما نتوانیم هرروز دریک ساعت مشخصی همان کار را انجام دهیم.

 

زمانیکه برنامه ما در یک روز به دلیل حوادث و یا کارهای پیش بینی نشده، اجرا نشود برای همیشه روی کاغذ باقی می‌ماند.

 

به نظر اینجانب بهترین برنامه، یک برنامه هفتگی است، برنامه یک هفته‌ای مناسب ترین و بهترین برنامه است در این برنامه می‌توانیم ضعف‌ها و قوتهای روزهای بعد را جبران کنیم.

 

از محاسنات برنامه هفتگی این است، هنگامی که ساعات مطالعه دروسی مختلف را درطول هفته جمع آوری می‌کنید. تازه متوجه می‌شوید که آیا درسی را بیش از اندازه لازم مطالعه کرده‌اید یا نه؟ در مقابل زمانیکه کار خود را روزانه بررسی می‌کنید متوجه یک جانبه گری‌ها و اشکالات کلی کارتان نمی‌شوید. اما وقتی عملکرد خود را در طول هفته بررسی می‌کنید تا حدود زیادی تعادل و عدم تعادل کارها یتان مشخص می‌شود.

 

شما در برنامه ریزی می‌توانید هر درسی را به طور متعادل و به اندازه اهمیت همان درسی مطالعه نمایید و با توجه به نقاط قوت و ضعفتان در آن درس و اهمیتی که در کنکور دارد ساعت مطالعه آن درس را تنظیم کنید.

 

روزگار دریایی است که کشتی زندگی مابرروی آن به طرف ساحل مقصود می‌رود. این دریا همیشه جزومد است اگر امروز آرام باشد فردا طوفانی است. وقتی آرام است از فرصت استفاده کنیم واز آن به بهترین شکل بهره ببریم.

 

در برنامه ریزی اصلی ترین نقش به عهده چه کسی است؟

داوطلب گرامی این را بدان که هیچ کس نمی‌تواند به خوبی و با دقت مثل خودتان شما را بشناسد و برای شما برنامه ریزی کند.

 

معمولاً داوطلبانی که به ما مراجعه می‌کنند. انتظار دارند طوری برنامه آموزش آنها را تنظیم کنیم که حتماًموفق شوند. توجه دانش‌آموزان را در برنامه ریزی به نکات زیر جلب می‌کنیم:

 

اولاً هیچ کس به اندازة خود شما دلسوز و نگران سرنوشت شما نیست.

 

ثانیاً هیچ کس به اندازة شما از جزئیات کارتان آگاه نیست و ویژگیهای شما را کسی مثل خودتان نمی‌شناسد پس این شما‌اید که می‌توانید به خوبی و با دقت برای خودتان برنامه ریزی کنید.

 

با توجه به موارد بالا که ذکر کردیم گاهی مشاهده شد که خیلی از مشاورین ما برای تمام افراد از قبل یک نسخه برنامه آماده شده در دست دارند که شبیه به هم می‌باشند و به هر نفر یک برگه از این نسخه‌ها می‌دهند اما این کار صحیح نیست. چرا که گفتم افراد به دلایل زیادی با هم تفاوت دارند که در قسمت گذشته به آن اشاره کردیم.

 

توصیه می‌کنیم به دانش‌آموزان عزیز که حتماً این دو مورد را در نظر داشته باشید:

 

1- در برنامه ریزی خود شما‌اید که از جزئیات کارتان آگاهی دارید ونگران سرنوشت خود هستید.

 

2- در کنکور رقیب اصلی شما، خود شمااید نه دیگران، شما در طول سال باید با خودتان رقابت کنید یعنی هر روزتان از روز قبل و هفته قبل بهتر باشد باز تأکید می‌کنیم! سالمترین، صحیح ترین ومؤثرترین نوع رقابت، رقابت انسان با خودش است شما باید دائماً تلاش کنید قابلیتها وتوانایی‌های خود را بالا ببرید.

 

در برنامه ریزی حتماً به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به تغییرات کتابهای درسی که تقریباً هر ساله در آموزش وپرورش صورت می‌گیرد و بخشی از کتب درسی حذف می‌گردد یا اضافه می‌شود. کتابهای دوره دبیرستان، تنها منبع اصلی طراحی و استخراج تستهای کنکور می‌باشند بدین تربیت در برنامه ریزی درسی خود حتماً در اولین گام به جمع آوری کتابهای دوران دبیرستان بپردازید.

 

ودر حرکت دوم با توجه به اینکه قرار است در سال 89 مراکز پیش دانشگاهی را جمع کنند به سال چهارم اهمیت بیشتری بدهید در گام سوم جهت تست‌زدن از آزمون‌های سالهای قبل استفاده نمائید چرا که این گونه تستها استاندار هستند.

منبع:آکاایران

 


والدین نگران بخوانند

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده کاملا محفوظ می باشد

حتماً همه‌ی شما به‌خوبی اهمیت برنامه‌ریزی را درک می‌کنید و متوجه هستید که برای رسیدن به هدف مطلوب، داشتن برنامه‌ای مناسب و البته پیش رفتن مطابق آن،‌ ضروری است؛ پس با گفتن اهمیت‌های آن، سرتان را درد نمی‌آورم. فقط همین‌قدر بگویم که برنامه‌ریزی مناسب، علاوه بر بالا بردن بازده‌ی مطالعه و تمرکز، آرامش‌تان را هم بیش‌تر می‌کند و بی‌دقتی‌تان را نیز کاهش می‌دهد !

حتماً همه‌ی شما به‌خوبی اهمیت برنامه‌ریزی را درک می‌کنید و متوجه هستید که برای رسیدن به هدف مطلوب، داشتن برنامه‌ای مناسب و البته پیش رفتن مطابق آن،‌ ضروری است؛ پس با گفتن اهمیت‌های آن، سرتان را درد نمی‌آورم. فقط همین‌قدر بگویم که برنامه‌ریزی مناسب کنکور، علاوه بر بالا بردن بازده‌ی مطالعه و تمرکز، آرامش‌تان را هم بیش‌تر می‌کند و بی‌دقتی‌تان را نیز کاهش می‌دهد !

 

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

برنامه به 3 نوعِ بلند مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌شود. در مجله اینترنتی بیرکلیک بیش‌تر می‌خواهیم راجع به برنامه‌ی کوتاه‌مدت (هفتگی) که البته تقریباً از روی برنامه‌ی میان‌مدت (آزمونی یا ماهانه) تعیین می‌شود صحبت کنیم .

 

 

قبل از شروع برنامه‌ریزی هفتگی برای کنکور،‌ لازم است میزان ساعتی را که قصد دارید و می‌توانید در طول هفته مطالعه کنید، مشخص کنید. اگر توانایی شما مثلا 20 ساعت در هفته است برنامه‌ی اولیه‌ی هفتگی خود را نیز بر همین اساس تنظیم کنید؛ نه خیلی بیش‌تر و نه کم‌تر.

اگر عادت به زیاد خواندن ندارید، برنامه‌ی خود را سنگین نچینید چون اگر هم بتوانید آن را اجرا کنید قطعاً در هفته‌های بعد،‌ کم خواهید آورد؛ پس چه بهتر که آهسته و پیوسته پیش بروید و آرام‌آرام ولی مداوم تلاش خود را متناسب با توانایی‌هایتان افزایش دهید. چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم

 

بعد از مشخص کردن ساعت مطالعه، این میزان ساعت را با توجه به اهمیت درس‌ها و ضعف و قوت‌تان بین دروس خود تقسیم کنید؛ به‌طور مثال اگر در گروهِ رشته‌ی ریاضی‌ـ‌فیزیک هستید،

البته حتما ضعف و قوت خود را در درس‌های خاص در برنامه، مد نظر قرار دهید و این ساعت‌ها را متناسب با توانایی‌هایتان تغییر دهید مثلاً زبان را از دیفرانسیل بیش‌تر مطالعه نکنید. در این مرحله حتماً کارهایی را که در طول هفته برای درس‌های مختلف نیاز به انجام دارید مشخص کنید و طوری برنامه‌ بریزید که همه‌ی آن‌ها را بتوانید انجام دهید تا خیالتان راحت شود. چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

 

بعد از مشخص کردن موارد و دروس مورد نیاز مطالعه در کل هفته، برنامه‌ی تقریبی هر روز را نیز مشخص کنید. حتماً در یک روز تنوع مطالعاتی داشته باشید و این طور نباشد که مثلاً 4-5 ساعت پشت سر هم فقط یک درس خاص را مطالعه کنید.

حتماً مطالعه و زدن تست در هر درس (به‌خصوص دروس اختصاصی) را حداقل بین 2 الی 3 روز در هفته پخش کنید زیرا این عمل موجب یادگیری مرحله به مرحله شده و به دنبال آن : چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

 

1) عمق یادگیری مطالب، لحظه به‌لحظه افزایش می‌یابد.

2) فراموشی مطالب کاهش پیدا می‌کند.

3) باعث تثبیت یادگیری می‌شود.

 

 

 

حتما در طول هفته، ساعت‌هایی را به جبران عقب‌ماندگی‌ها اختصاص دهید و در آن زمان هیچ درسی را قرار ندهید تا بدین ترتیب اگر از برنامه عقب افتادید بتوانید بدون نگرانی تا حدی آن را جبران کنید.

 

آخرین مرحله‌ی برنامه‌ریزی، در واقع بعد از اجرای برنامه است. در آخر هفته حتما بررسی کنید و ببینید چه‌قدر به برنامه‌ای که ابتدای هفته برای خود مشخص کردید نزدیک بودید؟ آیا واقعا برنامه مطابق توانایی‌هایتان بود؟ بدین ترتیب با فهمیدن اشکالات برنامه‌ی هفته‌ی سپری‌شده‌، سعی کنید برنامه‌ی هفته‌ی بعد را بهتر و نزدیک‌تر به توانایی‌هایتان بریزید. چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

 

حتماً در طی این مرحله به چند نکته توجه کنید :

 

1) استراحت و خواب یکی از ضروریات سال کنکور است البته خواب و استراحت به‌اندازه؛ حتماً بین ساعت‌های مطالعه که حدود 60 الی 75 دقیقه‌اند،‌ 10 الی 15 دقیقه استراحت قرار دهید چون این کار بازده و تمرکز شما را افزایش می‌دهد. مطمئن باشید بدون استراحت بازده شما به‌مرور زمان بسیار پایین خواهد آمد. در طول هفته نیز، یک نصفه روز (حدود 5 ساعت) را به‌طور کامل به تفریح و استراحت اختصاص دهید. مطمئن باشید به نفع‌تان خواهد بود.

 

2) شب‌ها حتماً حداقل 6 ساعت بخوابید چون خواب کافی برای هوشیاری شما هنگام درس خواندن و تمرکز کردن لازم و ضروری است اگر هم خواستید می‌توانید بعد از ظهر حدود 1 ساعت استراحت کنید.

 

3) مهم : حتماً در برنامه‌ی هفتگی خود، تمامی دروس عمومی و اختصاصی را قرار دهید و تست و مطالعه باید توأماً در آن وجود داشته باشد و این طور نباشد که در طول هفته فقط مطالعه کنید یا فقط تست بزنید بلکه این دو مکمل هم‌دیگر می‌باشند.

 

 

برنامه‌ی هفتگی مناسب از لازمه‌های خوبْ درس خواندن است. برای یک برنامه‌ریزی مناسب به نکته‌های زیر توجه کنید :

 

من در سال کنکور هر جمعه حدود 2، 3 ساعت را به بررسی برنامه‌ی هفته‌ی قبل و پیش‌بینی برنامه‌ی هفته‌ی بعد با ملاحظاتی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهم کرد، اختصاص می‌دادم که واقعا صرف این مدت زمان لازم بود و به من کمک کرد.چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

 

 

2) به هر درس با توجه به ضریب و جمعش در کنکور، در طی هفته زمان تعلق بگیرد :

 

به‌طور مثال ضرایب درس‌های رشته‌ی ریاضی به نحو زیر است:

 

ادبیات 4، عربی 2، دین و زندگی 3، زبان 2، ریاضی 12، فیزیک 9 و شیمی 6، که روی هم 38 می‌شود.

 

مثلا اگر داوطلب رشته‌ی ریاضی می‌تواند 38 ساعت درس بخواند، خوب است که حدود 9 ساعت از آن را به فیزیک اختصاص بدهد.

 

 

3) هر درس با توجه به ضریب و حجمش بین 2 الی 4 روز در هفته پخش شود :

 

مثلا بهتر است درس فیزیک در 4 روز مختلف پخش شود که بیش‌تر امکان مرور داشته باشیم.

 

 4) همه‌ی درس‌های عمومی و اختصاصی در طی هفته باید مطالعه شود :

 

تذکر: حتی اگر یک هفته دبیر یک درس نیامد و درس جلو نرفت، شما حتما باید آن را مطالعه کنید و در برنامه بگذارید. چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم

 

 5) بهتر است مطالعه‌ی هر درس، در همان روز تدریس شده، شروع شود (مخصوصا ریاضیات و فیزیک) :

تذکر: این کار شدیداً به بازده و سرعت شما کمک می‌کند. آن را از همان روز اول خیلی جدی بگیرید.

6) در حد امکان تعداد تست‌های قابل انجام در هر درس در طی هفته پیش‌بینی شود :

 

تست‌زنی یکی از کارهای ضروری در سال کنکور است که بعدا در مقاله‌های جداگانه راجع به آن توضیحات بیش‌تری خواهیم داد. اما فعلا بدانید که برای برنامه‌ریزی هفتگی تا حد امکان تعداد تست را نیز باید مشخص کنید؛‌ مثلا بررسی کنید درس 1 و 2ی ادبیات که این هفته قصد خواندن آن را دارید، چه‌قدر تست دارند و سپس برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

 

 

7) درس‌هایی که در روز بعد امتحان گرفته می‌شود در شب امتحان به‌صورت وقت‌گیر مطالعه نکنید :

 

این کار منجر به نتیجه‌ی کاذب می‌شود. درصدِ پنجاهی که بدون این کار گرفته شود نسبت به درصدِ هفتادی که با مطالعه‌ی شب امتحان به‌دست می‌آورید خیلی بیش‌تر به نفعتان خواهد بود؛ البته توجه داشته باشید مرور سطحی درس‌ها در شب امتحان ایرادی ندارد و مفید هم می‌باشد.

 

مطالعه‌ی وقت‌گیر در شب امتحان موجب از بین رفتن نظم برنامه‌ریزی شما شده، باعث می‌شود همیشه از برنامه‌ی اصلی عقب باشید و فقط به دنبال امتحان‌ها بروید و کیفیت‌تان پایین بیاید. چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم

 

8) پیش‌بینی برنامه‌ی کاهشی، بهترین نوع برنامه‌ریزی است :

 

به‌صورت خلاصه بدین نحو است که پس از برنامه‌ریزی کنکور اگر دیدید زمان لازم را ندارید، از تعداد تست‌ها کم کنید و به هفته‌ی بعد موکول کنید ولی هرگز از زمان مطالعه‌ی خود کم نکنید.

 

9) در صورت وجود وقت، روی درس‌های پایه‌ای که دبیر فعلا تدریس نمی‌کند برنامه‌ای پیش‌بینی شود :

 

پیش رفتن شما صرفا با مطالبی که دبیر تدریس می‌کند، باعث می‌شود نتوانید نتیجه‌ی خیلی خوبی بگیرید؛ هر چند لازم است اما کافی نیست. اگر دبیرتان از آن‌هایی نیست که در کنار تدریس، به شما بگوید فلان قسمت‌های پایه را هم مطالعه کنید (مخصوصا درس‌های عمومی)، شما حتما خودتان حدود یک سوم از برنامه‌تان را به کارهای پایه و غیرکلاسی اختصاص دهید؛ اما اگر دبیرتان با گرفتن آزمون یا هر نحو دیگر به شما می‌گوید درس‌های پایه را هم بخوانید، پیش رفتن با او کفایت می‌کند.

 

مقدار مطالعه در هر برهه از سال و برای هر نوع دانش‌آموز ـ به کلاس می‌رود یا دائما در خانه است ـ متفاوت است؛ اما در این برهه‌ی زمانی یعنی اوایل سال حتما همه باید موارد زیر را رعایت کنند : چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

 

1) مقدار ساعت مطالعه در هفته :

 

به‌طور کلی داوطلبی که در طول هفته در کلاس‌های بیرون شرکت می‌کند، در این برهه‌ی زمانی باید حداقل 40 ساعت مطالعه کنید و کسی که اکثر روزها در خانه است، حداقل 60 ساعت نیاز به مطالعه دارد. چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم

 

2) مقدار مطالعه‌ی هر درس در هفته:

 

همان‌طور که در قسمت برنامه‌ی هفتگی هم گفتم، هر درس با توجه به ضریب و حجمش باید مطالعه شود. به‌طور مثال اگر داوطلب رشته‌ی ریاضی، 45 ساعت در هفته مطالعه می‌کند باید حداقل 6 ساعت دیفرانسیل بخواند و همین‌طور سایر درس‌ها. به‌طور مثال اگر در نهایت 40 ساعت شد، 5 ساعت باقی‌مانده را به تقویت درس‌های ضعیف‌ترش اختصاص بدهد.

 

تذکر : هیچ درسی در هیچ هفته‌ای نباید از قلم بیفتد. چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم

 

3) مقدار مطالعه در روزهای تعطیلی و عادی:

 

در روزهای تعطیل شما باید بتوانید بین 10 الی 12 ساعت مطالعه کنید و در روزهای عادی مثلا اگر 14:30 تعطیل می‌شوید، بعد از ناهار، استراحت و رسیدن به خانه، ساعت 17 شروع به مطالعه کنید و به این ترتیب بین 5 الی 6 ساعت درس بخوانید (17 تا 18:15، 18:25 تا 19:40، 19:50 تا 21:05 و 22 تا 23:30).

 

4) ساعت شروع و پایان روزانه:

اگر تعطیل هستید حتما سعی کنید حدود 8 صبح درس را شروع کنید و شب حدود 23 یا 23:30 درس خواندن را تمام کنید. اگر تا 2ی نیمه‌شب درس‌خواندنتان طول بکشد، هم بازدهی پایین می‌آید و هم روز بعد سرحال نخواهید بود؛ حتی اگر خودتان هم متوجه نشوید چون خواب شب لازم است. پس طوری برنامه‌ریزی کنید که نهایتا 23:30 تمام شود. اگر هم از مدرسه آمده‌اید، حدود 2 تا 2/5 ساعت پس از اتمام مدرسه شروع به درس خواندن کنید.

 

5) مقدار کسری درس‌های ریاضیات، فیزیک،‌ شیمی و عمومی:

 

یک سوم از کل مطالعه‌ی هفته باید به درس‌های ریاضی اختصاص پیدا بکند (در رشته‌ی ریاضی). یک سوم هم به مجموع فیزیک و شیمی اختصاص یابد و یک سوم آخر هم درس‌های عمومی.

احمدرضا کرامت

گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده

علائم ظاهری فرد معتاد موقعی که اعتیاد شدت گرفته باشد به راحتی قابل تشخیص است اما در این مرحله درمان و ترک وابستگی نیز سخت تر است و آسیب های وارده بیشتر از اوایل اعتیاد است.پس بهتر است با علائم ظاهری فرد معتاد در اوایل اعتیاد نیز آشنا شوید تا پیش از آن که کار از کار بگذرد، عزیزان خود را از مهلکه اعتیاد نجات دهید.

زبان بدن یک ارتباط غیرکلامی است که ما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از آن استفاده می‌کنیم. این ارتباط غیرکلامی شامل ارسال و دریافت سیگنال‌های بدون کلام می‌شود. گفته می‌شود که ارتباطات خوب پایه و اساس رابطه‌های موفق است

بیایید فرض کنیم شما را تازه از توی کارتن درآورده‌اند و صاف گذاشته‌اند وسط اینترنت. از طرفی پول لازم دارید و باید به روش آنلاین پول در بیاورید. این وسط استارتاپی هم راه انداخته‌اید که برای شروع کار پول چندانی در دست و بالش نیست. از آن طرف صاحبان کسب‌و‌کارهای جدید اینترنتی را هم می‌بینید که به ثروت کورکننده‌ای از اطلاعات ناب دست یافته‌اند و به همین جهت ترس برتان می‌دارد که نکند همین پول اندک را هم به اشتباه خرج کنید. چطور می‌خواهید در محیط وب پول در بیاورید؟

آیا تا به حال به این نکته دقت کرده‌اید که هر کدام از آدم‌ها تا چه اندازه توانایی شیفته کردن هر فردی را دارند؟ فرقی نمی‌کند ظاهرشان چطور باشد یا چقدر پول داشته باشند، بعضی از افراد می‌توانند به محض ورود به اتاق، در مرکز توجه قرار بگیرند.

نفرت از یکدیگر، پروژه پنهان این قرننفرت از دیگران ناشی از یک سری خشم های فرو خورده و یا حسادت ها کینه توزی هاست. که بسیار آزار دهنده است . و واقعا انسان را درتنگنا قرار می دهد و چه بسا که اتفاقات ناگواری را به دنبال داشته باشد .اگر انسان نتواندخشم خود را در موردی و به هر دلیلی جز در راه رضای الهی ظاهر ساخته و به ناچار آن ‌رافرو خورد، آن خشم به باطن انسان رفته و به صورت عقده و کینه در می‌آید و به این ترتیب قلب آدمی عداوت و تنفر از دیگری را در خود نگاه داشته و بر این حالت باقی می‌ماند.

شاید بهتر باشد بحث حسابداری ذهنی را با مثالی شروع کنیم. فرض می‌کنیم شما به تماشای یک فیلم رفته‌اید. به‌محض اینکه وارد سالن می‌شوید دست به جیب می‌برید و متوجه می‌شوید که بلیت تماشای فیلم را گم کرده‌اید. ازقضا رسید پرداخت هم ندارید و حالا اگر بخواهید فیلم را از دست ندهید، بایستی دوباره بهای آن را بپردازید! اگر مانند اغلب مردم باشید، احتمالا دوباره برای خرید بلیت پول می‌پردازید اما اینکه امشب به‌جای 20 هزار تومان، 40 هزار تومان هزینه کرده‌اید، فکرتان را مشغول می‌کند!

بسیاری از ما با فواید اثبات‌شده‌ سحرخیزی و به‌موقع خوابیدن آشناییم، اما بااین‌حال گاهی بنابه دلایل مختلفی، خواسته یا ناخواسته، مجبوریم که شب‌ تا دیروقت بیدار بمانیم. مشکل اینجاست که اگر اهل دیر خوابیدن نباشید، به‌سختی می‌توانید خودتان را تا دیروقت بیدار نگه دارید. خصوصا والدینی که تازه صاحب فرزند شده‌اند و نوزادشان شب‌ها بدقِلِقی می‌کند، خوب می‌دانند که شب‌بیداری و غلبه بر خواب آلودگی چقدر سخت است. کارمند شیفت شب نیز نیز همین‌طور. در این مطلب قصد داریم به معرفی راهکارهایی بپردازیم که بتوانید هروقت نیاز داشتید تا دیروقت بیدار بمانید و با خواب‌آلودگی کمتری شب را به صبح برسانید.

بسیاری از افراد با ثبت‌نام در باشگاه‌های ورزشی به دنبال عضله‌سازی و تناسب اندام هستند. بسیاری دیگر با اینکه وقت باشگاه رفتن ندارند، هفته‌ای چند بار پیاده‌روی می‌کنند تا استقامت‌شان بالا برود. خیلی‌ها هم اگرچه نه باشگاه می‌روند و نه پیاده‌روی می‌کنند، به شدت در حسرت اندکی وقت اضافه هستند تا هیکل‌شان را روی فرم بیاورند. اما آیا همین‌قدر که در صدد دستیابی به اندام ایده‌آل هستید، به سلامت مغز و تقویت حافظه‌ هم فکر می‌کنید؟

تعداد کل امتیازات این مطلب 6

این مطلب را به اشتراک بگذارید

با عضویت در سایت از مطالب ویژه ، آخرین اخبار ، دانلودهای رایگان و امکانات ویژه بهره مند شوید

درباره سایت بیشتر بدانید

نشانی : تهران -سعادت آباد. ضلع جنوب شرقی میدان فرهنگ. پیوند 2–
اصفهان -میدان جمهوری اسلامی-خیابان رباط دوم-نرسیده به چهارراه باهنر-سمت چپ

تلفن تماس : 09120155416

ایمیل : info@keramatzade.com

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده می باشد و هرگونه کپی برداری غیر اخلاقی بوده و پیگرد قانونی دارد

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک | مشاوره تبلیغات اینترنتی توسط مدیر وب

برای دریافت کد تخفیف خرید فیلم ها نام درس و استاد

مورد نظر را به شماره 09909380945 پیامک کنید.

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

ورود به فروشگاه اینترنتی فیلم کنکور


30,857

در این صفحه بهترین دی وی دی های آموزشی کنکور و فیلم های کنکوری اساتید …


6,274


6,259


4,731


5,056


3,749


6,112


7,522

ورود به صفحه فروشگاه اینترنتی فیلم های کنکور

برای دریافت لیست قیمت نام درس و استاد مورد نظر را به شماره زیر پیامک کنید:

  شماره پیامک:  09909380945


717

درصد کمی از دانش آموزان درس هر روز رو همیشه همون روز میخونن و البته …


23,861


1,747


4,579


1,234


9,616


3,021


775


465

در گروه تلگرام مشاوره و پرسش و پاسخ کنکوری عضو شوید:

عضویت در گروه تلگرام


11,018

مطرح ترین منابع کمک درسی دین و زندگی کنکور کتاب های جامع دین و زندگی …


12,469


8,354


13,944


6,399


32,140


7,839

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور


5,242

خیلی از دانش آموزها و پشت کنکوری ها میپرسن آزمون های سنجش بهتره یا آزمون …


596


1,262


405


40,636

ورود به کانال تلگرام فیلم ها

در گروه تلگرام کنکوری ها عضو شوید:

عضویت در گروه تلگرام

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

مطالعه بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است. اما گاهی اوقات پیدا کردن وقت کافی برای مطالعه‌، سخت به نظر می‌رسد. مخصوصا خواندن بخش‌هایی که به مرور بیشتری نیاز دارند. یکی از راه‌های مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن یک برنامه‌‌ ریزی درسی منسجم است. یک برنامه‌ی درسی مناسب می‌تواند راه‌گشا باشد، حتی اگر انجامش خیلی از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم سخت‌تر به نظر برسد. شما نه‌تنها باید بر اساس اولویت مطالب برنامه‌ریزی کنید، بلکه باید آن‌قدر هوشمندانه عمل کنید که از مسئولیت‌های دیگرتان در قبال خانواده و دوستان غافل نشوید و در ضمن لازم نباشد سرگرمی‌هایتان را کنار بگذارید. در نهایت با کمی فکر و کمی فعالیت بیشتر، هیچ مشکلی برای انجام یک برنامه‌ریزی درسی مناسب و رسیدن به همه‌ی اهداف تحصیلی خود نخواهید داشت. با این نوشته همراه باشید تا گام به گام یاد بگیریم چگونه برنامه ریزی درسی کنیم و با صرف انرژی مناسب و وقت کافی، به تمام اهداف مطالعاتی خود برسیم.چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

اولین گام برای برنامه ریزی درسی، تهیه‌ی فهرستی از تمام موضوعات و دروسی است که شما نیاز به مطالعه‌ی آنها دارید. تعهدات خود و کارهایی را که باید انجام بدهید، روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک خواهد کرد تا ایده‌هایتان در رابطه با کارهایی که باید انجام شوند، پرورش یابند. اگر شما امتحاناتی پیش رو دارید، آنها را در اولویت مطالعه قرار بدهید.

ابتدا همه‌ی موضوعاتی را که باید مطالعه کنید، یادداشت کنید. حالا ببینید برای هر موضوع چه کارهایی باید انجام بدهید. شاید زمان‌هایی که شما باید برای یک درس اختصاص بدهید یا روند برگزاری یک کلاس درسی خاص در هر هفته تغییر کند. این تغییرات، شانس‌ شما برای پیدا کردن زمان‌های سوخته‌ای است که می‌توانید برای مطالعه از آنها استفاده کنید.

پس از آنکه یک لیست از تمام موضوعات یا امتحانات پیش روی‌تان تهیه کردید، سعی کنید بفهمید برای هر کدام چه کارهایی لازم است انجام بدهید، حالا وقت آن رسیده است که لیست‌تان را بر اساس اولویت‌ها مرتب کنید. درس‌ها را به نسبت اهمیتی که دارند رتبه‌بندی کنید، این کار به شما کمک می‌کند بفهمید چه موضوعاتی نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارند. همین‌طور اینکه چه موضوعاتی برای پر کردن زمان‌های خالی شما مناسب‌تر هستند.

پیش از آنکه ادامه بدهید، نیاز است زمان‌های‌ در دسترس در طول هفته‌ را، به‌صورت یک جدول با خانه‌های اختصاصی برای هر درس تقسیم‌بندی کنید. پس از انجام این کار می‌توانید هر ستون جدول را به یک موضوع اختصاص بدهید.

در حالی‌که برای هر موضوع درسی زمانی را در نظر می‌گیرید، باید مطمئن شوید که اوقاتی را به خانواده، دوستان و استراحت‌تان اختصاص داده‌اید. اگر نتوانید بین زندگی شخصی و زندگی علمی خود تعادل ایجاد کنید، هرگز در تحصیل‌تان موفق نخواهید شد.

زمانی‌ که ستون‌ها و خانه‌های جدول برنامه ریزی درسی‌ خود را طراحی کردید با توجه به آنچه که نیاز دارید، ستون‌ها را پر کنید. موضوعی را که هر جلسه باید مطالعه کنید، بنویسید. این کمک می‌کند که در مسیر درست باشید و به شما اجازه می‌دهد کتب و مطالب درسی‌تان را جلوتر از زمانی که پیش‌بینی کرده‌اید، پیش ببرید.

اولین قدم برای ایجاد یک برنامه ریزی درسی خوب این است که برنامه‌ریزی قبلی و چگونگی گذراندن زمان‌هایتان را تا این لحظه، بررسی کنید. ارزیابی برنامه‌ریزی فعلی‌تان کمک می‌کند که نگاه مناسب‌تری برای چگونگی استفاده از زمان داشته باشید، شما را قادر می‌سازد که بفهمید کدام زمان‌ها و روش‌ها برای اهداف مطالعاتی شما مناسب‌تر هستند و انجام کدام فعالیت‌ها را باید متوقف کنید.

درست است دانستن این مطلب که «زمان‌هایتان را چگونه سپری می‌کنید» برای ایجاد یک برنامه ریزی درسی خوب مهم است؛ اما در عین حال اینکه دقیقا بدانید کدام شیوه و سبک مطالعاتی برای شما مناسب‌تر است موضوع مهم‌تری است. همین‌طور به شما کمک می‌کند تا زمان‌هایی را که به‌طور معمول به هدر می‌رفته است کشف و از آنها برای مطالعه استفاده کنید. از خودتان چند سؤال بپرسید:

اگرچه ممکن است شما یک برنامه‌‌ی بسیار جذاب برای خودتان طراحی کنید، اما توجه داشته باشید که طراحی برنامه تضمین نمی‌کند که آن برنامه حتما اجرا شود. برای گرفتن نتیجه‌ی مناسب از برنامه‌ریزی‌تان، باید کمی وقت صرف کنید و سعی کنید خودتان را به اجرای برنامه‌ریزی طراحی شده «وادار» کنید. برای انجام این کار:

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌ها در دنبال کردن برنامه ریزی درسی، وسوسه شدن است. وسوسه‌ی اینکه با خودتان بگویید به جای اجرای برنامه استراحت کن، تفریح کن. یا اینکه خودتان را به نحوی سرگرم کنید. در هر صورت باید در برابر این وسوسه‌ها مقاومت کنید و فقط از زمان‌هایی که در برنامه ریزی درسی‌تان برای سرگرمی در نظر گرفته‌اید، استفاده کنید.

مطمئن شوید که برای هر کدام از خانه‌های جدول مشخص شده در برنامه‌‌ریزی، یک زنگ تفریح در نظر گرفته باشید، تا بتوانید در زمان مناسب به استراحت بپردازید. مهمترین عنصر در پیروی از برنامه‌ریزی‌تان این است که مطمئن شوید کاملا همه‌ی موارد برنامه‌ را رعایت می‌کنید و تنها از همان مقدار زمان استراحت که در برنامه گنجانده شده است، استفاده می‌کنید. تلف کردن زمان، بیشتر از آن مقداری که در برنامه‌ریزی به‌عنوان زنگ تفریح در نظر گرفته شده است، می‌تواند باعث تخریب برنامه‌ریزی شما شود و در این صورت در درس‌تان موفق نخواهید شد.

مهم‌ترین نکته درباره‌ی برنامه‌‌ریزی این است که شما باید آن‌ را درست اجرا کنید. هیچ موضوعی نباید باعث شود که شما از برنامه‌ریزی خودتان سرپیچی کنید.

گاهی اوقات اجرای برنامه‌ها سخت می‌شود؛ چون افراد مهم زندگی‌مان باعث می‌شوند ما از اهداف‌مان فاصله بگیریم. این اتفاق از طرف آنها عمدی نیست، آنها دوست دارند وقت‌شان را با شما بگذرانند. پس ناچارید برای جلوگیری از این اتفاق، برای افرادی که در زندگی‌تان هستند درباره‌ی برنامه‌‌ریزی‌تان توضیح بدهید. از آنها بخواهید خود را با برنامه‌‌ریزی شما هماهنگ کنند.

برگرفته از: wikihow

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشنامه و فیلمنامه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

خیلی مفیدبود سپاسگزارم

لطفا یه نمونه تصویری از برنامه ریزی استاندارد بزارید

سلام
مقاله ی خیلی خوبی بود و نکات ارزنده و مفیدی داشت و کلی گویی نکرده بود
مرس از وقتی که برای مقاله گذاشتین…

سلام
ممنونم از شما که وقت گذاشتید و دقیق مطالعه کردید
سپاس

امتحان و کنکور

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

کاربردی‌ترین روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن


راهکارهای افزایش انگیزه برای درس خواندن

روش صحیح مطالعه برای کنکور؛ ۵ راهکار برای بدست آوردن رتبه دلخواه

۲۲ نکته اثبات‌شده برای موفقیت در کنکور و امتحانات


چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟

آخرین مطالب

چطور پوشه‌های کامپیوترمان را مرتب نگه داریم؟

نحوه دریافت ارز دانشجویی از سامانه سجاد و مدارک مورد نیاز آن

افسردگی چه مدت طول میکشد؛ ۵ روش موثر درمان افسردگی

چطور ارزانترین نرخ بلیط هواپیما را پیدا کنیم؟

اهرم های موفقیت و روش استفاده از آنها در زندگی و کسب‌وکار

ترین های جهان

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

با نزدیک شدن به زمان کنکور، همه کنکوری‌ها در تلاشند که بهترین شیوه‌ها و روش‌ها را برای فراگیری مواد درسی، یاد بگیرند. ممکن است راه‌های عجیب غریبی را هم امتحان کرده‌باشند. خود شما هم شاید برای درس خواندن خودتان را در کتابخانه حبس کرده باشید و نتیجه هم گرفته باشید، اما حداقل ۲۲ روش بهتر از این هم وجود دارد! بنابراین، با بکارگیری این روش‌های ثابت شده از نظر علمی می‌توانید بدون هیچ ترسی از هر آزمون و کنکوری سربلند بیرون بیایید و موفقیت در کنکور را تجربه کنید.چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

قصه‌های شبانه مخصوص کودکان است. به جای خواندن کتاب‌های داستان، برای چند دقیقه پیش از به خواب رفتن به مطالعه‌ی درسی بپردازید. در طول خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند در نتیجه با این کار ما هرچیزی را که دقیقا پیش از خواب مرور کرده‌ایم به خاطر خواهیم آورد. اما سعی نکنید که کل کار خود را به رختخواب‌تان منتقل کنید، چرا که این کار داشتن یک خواب خوب شبانه را دشوارتر می‌کند.

روش یادگیری تازه‌ای به نام تکرار با فاصله وجود دارد که در این روش اطلاعات به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شود و در یک دوره‌ی زمانی طولانی‌مدت دائما مرور می‌شوند. بنابراین سعی نکنید که برای موفقیت در کنکور کل جدول تناوبی را به یک باره حفظ شوید؛ به جای این کار هر روز چند ردیف را یاد بگیرید و روز بعد، پیش از خواندن ردیف جدید، ردیف‌های قبلی را مرور کنید.

برای موفقیت در کنکور مطالبی را که حتما باید از حفظ باشید به داستان تبدیل کنید تا اطلاعات آن مطلب برای شما معنای بیشتر پیدا کنند. برای مثال، برای حفظ کردن ستون شانزدهم جدول تناوبی که به ترتیب شامل عناصر O، S، Se، Te و Po است می‌توان این داستان را ساخت: استاد سکته کرد، ترکید، پوکید.

براساس تحقیقات انجام شده مطالعه‌ی یک مطلب در مکان‌های مختلف در هر روز احتمال فراموشی آن مطلب را کاهش می‌دهد. هر بار که ما مکان مطالعه‌ی خود را تغییر می‌دهیم (مثلا از کتابخانه به کافی‌شاپ یا از کافی‌شاپ به پارک)، مغز خود را وادار می‌کنیم که هر بار ارتباط تازه‌ای با مطلب تشکیل دهد، درنتیجه آن مطلب یه یک خاطره‌ی قوی‌تر تبدیل می‌شود.

فقط به یک موضوع نپردازید، هر بار مطالب مختلفی را مطالعه کنید. این تکنیک ما را آماده می‌کند تا از یک استراتژی درست برای یافتن راه‌حل مسئله‌ی خود استفاده کنیم. مثلا، برای تمرین ریاضی، اگر هر بار پشت سر هم فقط مسائل تقسیم را حل کنیم، دیگر بدون هیچ فکری می‌دانیم که فقط باید این کار را انجام ‌دهیم. اما اگر در مجموعه‌ای از مسائل نیاز به ضرب، تقسیم و جمع و سایر عملیات‌های ریاضی باشد، آنگاه باید لحظه‌ای صبر کنیم و به این فکر کنیم که کدام روش جواب صحیحی را به ما خواهد داد.

خودآزمایی یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای موفقیت در کنکور است. از اینکه به سختی به یاد می‌آورید که پنجمین پادشاه سلسله‌ی قاجار چه کسی بوده است نگران نشوید؛ هرچه در شرایط تمرینی چیزی را سخت‌تر به یاد بیاوید، در آینده و در شرایط واقعی راحت‌تر آن را به خاطر خواهید آورد.

برای موفقیت در کنکور از مهارت‌های نوشتاری خود نهایت استفاده را ببرید. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده‌اند هنگامی که مطلبی را می‌نویسیم خیلی ایمن‌تر در ذهن ما ذخیره می‌شود تا اینکه آن را تایپ کنیم. مهم‌ترین بخش‌های مطالب درسی خود را در یک برگه‌ی کاغذ دیگر مجددا بنویسید.

خواندن مطالب با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا به دو روش آن را حفظ کنید: دیدن مطلب و شنیدن مطلب. البته در این شرایط تضمینی نیست که شما را از کتابخانه بیرون نیندازند.

به یک کافه بروید و یک نوشیدنی کافئین‌دار سفارش بدهید؛ در بسیاری از تحقیقات مشخص شده است که قهوه و چای سطح هوشیاری را بالا نگه می‌دارد، به خصوص که در فضای خواب‌آور کتابخانه حتی پوست زباله‌ی یک آدامس روی کف زمین هم می‌تواند توجه ما را به خود جلب کند.

برای موفقیت در کنکور خودتان را فراموش نکنید. یک کوکی سالم بخورید، در خیابان‌های اطراف خانه‌تان قدم بزنید، پنج دقیقه وب‌گردی کنید؛ هر کاری که باعث سرحالی‌تان می‌شود انجام دهید. دانستن اینکه خواندن چند صفحه‌ی دیگر می‌تواند نقش به سزایی در نتیجه‌ی آزمون شما داشته باشد، اجتناب از تعلل را در روزهای نزدیک به آزمون آسان‌تر می‌کند.

کار گروهی برای همه مطلوب نیست اما برای کسانی که از تلاش گروهی نفع کوچکی می‌برند، مطالعه‌ی گروهی می‌تواند سودمند باشد. هر چند روز یک بار برای مرور درس‌ها با دوستان درس‌خوان خود جمع شوید. یک نفر را مسئول انجام برخی وظایف کنید مثل: تهیه‌ی میان وعده و انتخاب موسیقی و هدایت گروه در جهت رسیدن به هدف.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانش‌آموز می‌تواند داشته باشد، اختصاص زمان برای برنامه‌ریزی است. هفته‌‌ی خود را تنها با هدف نامفهومی مثل مطالعه برای امتحان تاریخ شروع نکنید؛ به جای این کار هدف خود را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. با یک مداد بر روی تقویم برای خود برنامه منظم بنویسید؛ مثلا، هر روز از ساعت ۱ تا ۳ را به مرور تاریخ بپردازید.

درست پیش از آنکه برای ۳ ساعت به چند صفحه کاغذ زل بزنید، برای ۳ دقیقه به دیوار خیره شوید. تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبه می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و گستره‌ی توجهات را بالا ببرد. در حالی که این تحقیقات بیشتر بر روی انجام منظم مراقبه تاکید دارند، اما چند دقیقه انجام این‌ کار برای کسب آرامش هیچ ضرری نخواهد داشت.

هم‌زمان، هم خوش‌فکرتر و هم قوی‌تر شوید. براساس نتایج تحقیقات انجام شده تنها نیم ساعت ورزش هوازی می‌تواند سرعت پردازش مغز و سایر توانایی‌های شناختی مهم را بهبود ببخشد. در اطراف خانه آهسته به دویدن بپردازید و ببنید که چگونه امتیاز IQ شما کمی بالاتر می‌رود.

علاوه بر اینکه می‌توان در شب‌های دراز امتحان به موسیقی اتکا کرد، می‌توان با آن استرس را نیز دور نمود. در حالی که هر کسی سلیقه‌ی موسیقیایی متفاوتی دارد، اما مشخص شده است که موسیقی، به ویژه نوع کلاسیک آن، اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد. پس یادداشت‌های زیست‌شناسی خود را با یک موسیقی همراه کنید تا مقداری استرس را از خود دور نمایید.

یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اسیدهای چرب اُمگا۳ که در ماهی، آجیل و روغن زیتون یافت می‌شوند، پتانسیل بالایی در افزایش عملکرد مغز دارند. نتایج یک تحقیق نشان داده است که خوردن ترکیبی از اسیدهای چرب اُمگا۳ و اُمگا۶ پیش از امتحان، اضطراب ناشی از آزمون را کاهش می‌دهد.

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که استراحت منظم می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد و توانایی ما را برای تمرکز بر روی یک فعالیت بهبود ببخشد. پس برای بالا بردن سطح بهره‌وری، از درس و کتاب فاصله بگیرید و در میانه‌ی روز به یک سالن ورزشی بروید.

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

وقتی با جزوه‌ای پر از معادله روبرو هستید که باید آنها را حفظ کنید، ممکن است وسوسه‌ شوید که سعی کنید تمام شب را به حفظ کردن آن بپردازید. اما شب زنده‌داری کمتر به کسب یک نمره‌‌ی خوب منتهی می‌شود. در حقیقت، این کار باعث اختلال در عملکرد شناختی و بالا رفتن حساسیت نسبت به استرس می‌شود. در روزهای نزدیک به آزمون، سعی کنید ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا کمبود خواب تمام تلاش و کوشش‌تان را خراب نکند.

همه‌ی ما در آستانه‌ی آزمون بزرگ، وقتی که کاملا روی درس تمرکز داریم با صدای فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها توجه‌مان به سمت گوشی یا کامپیوترمان می‌رود. اگر برای درس خواندن به کامپیوتر احتیاج دارید، از برنامه‌هایی مثل this one استفاده کنید تا اینترنت را برای مدتی کوتاه قطع کند و شما بتوانید به درس و مطالعه‌ی خود بدون هیچ حواس‌پرتی بپردازید.

تحقیقات نشان داده است که استشمام اسانس‌هایی مثل رزماری یا اسطوخدوس می‌تواند به کسب آرامش پیش از آزمون کمک کند. از مرور‌های دیوانه‌وار دقیقه نودی دست بردارید و برای چند دقیقه سعی کنید عطردرمانی کنید.

یوگاکارانِ سخت‌کوش، توانایی‌های شناختی بهتری دارند به خصوص دارای وسعت توجه بیشتری نسبت به بقیه افراد هستند. انجام یک سری تمرینات روزانه‌ی یوگا می‌تواند قدرت تمرکز شما را برای روزهای آزمون تقویت نماید.

بعضی افراد روز درس می‌خوانند و بعضی دیگر شب‌؛ بعضی ترجیح می‌دهند در کنار یکی از دوستان‌شان مطالعه کنند و بعضی دیگر هم باید در سکوت کامل باشند. برای یافتن روشی که از آن بهترین نتیجه را می‌گیرید آزمایش کنید و سپس به آن پایبند شوید.

می‌توانید برای آشنایی با برخی از این نکات ویدیوی زیر را نیز ببینید.

برگرفته از: greatest.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

صنایع خوندم و آینده پژوهی (یه چیزی تو مایه های مهندسی رمّالی). ترجمه کردم، گیم دیزاین کردم، برنامه نویسی کردم، کارای گرافیکی کردم، پروژه هل دادم، وبلاگ نویسی کردم، آشپزی کردم(املت فقط). الانم در خدمت بچه های چطور هستم

ممنون.مطالب خوبی بودن ولی حرفه ای در حد کنکوری نبود

سلام دوست عزیز
پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم مطالعه بفرمایید، امیدوارم براتون مفید باشه:
روش صحیح مطالعه برای کنکور؛ ۵ راهکار برای بدست آوردن رتبه دلخواه

ممنون از پیشنهاد خوبتون

استاد سکته کرد تکید پوکید عالی بود!

O
S
Se
Te
Po
??

گروه اول:هلینا کرباسی فر:h…li…na…k….rb….cs….fگروه دوم:به مگس کله سرمه ای باید راه داد

با عرض سلام
ممنون مطلبتون جالب بود اما موسیقی با درس خوندم اصلاجواب نمیده
من فک‌میکنم تنها راه حلی که باعث میشه ما اونی بشیم که میخوایم (هدفه)?این هدفه که باعث‌میشه ما شبا تا دیر وقت بیدار بمونیم صبحا زودتر بیدارشیم و خلاصه اونی بشیم که میخوایم
چون هدف باعث‌میشه حتی یک‌ثانیه از ⌚️ زندگیتو از دست ندی???

مهم انگیزس .هیچ چیزی مثل انگیزه واقعی و بالا باعث نمیشه کل تلاش و تمرکزتو بذاری رو یه هدف

هدف مهمه اما راه رسیدن به هدف مهم تر شما اگه هدفت درمان بیماری باشه و قرص هایی بخوری که نمیدونی خوبه یا بد ممکنه به خودت اسیب بزنی در ضمن اتفاقا من با موسیقی همیشه درس میخونم و اصلا نمیتونم بدون موسیقی تمرکز کنم و اینکه شما نمیتونی با موسیقی درس بخونی دلیل بر تغز این روش درسخوانی نمیشه

در این راه انگیزه خیلی مهم هست هدف فقط چیزیه که میخوای بشه اما انگیزه و راه رسیدن به هدف چیزیه میگه چطوری بشه

امتحان و کنکور

روش صحیح مطالعه برای کنکور؛ ۵ راهکار برای بدست آوردن رتبه دلخواه

کاربردی‌ترین روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن

چگونه برنامه ریزی درسی کنیم؛ نکاتی برای بهتر درس خواندن


چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟


راهکارهای افزایش انگیزه برای درس خواندن

آخرین مطالب

چطور پوشه‌های کامپیوترمان را مرتب نگه داریم؟

نحوه دریافت ارز دانشجویی از سامانه سجاد و مدارک مورد نیاز آن

افسردگی چه مدت طول میکشد؛ ۵ روش موثر درمان افسردگی

چطور ارزانترین نرخ بلیط هواپیما را پیدا کنیم؟

اهرم های موفقیت و روش استفاده از آنها در زندگی و کسب‌وکار

ترین های جهان

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

. با برنامه‌ریزی درس بخوانید

اگر می‌خواهید ببینید چگونه درس بخوانیم، اول باید نظم و برنامه‌ریزی را فرا بگیرید. خیلی‌ها فکر می‌کنند درس خواندن فعالیتی است که نیازی به برنامه‌ریزی ندارد و هر وقت که هیچ کار دیگری نداشتند می‌توانند درس بخوانند. اگر در صورتی که برای اوقات درس خواندن‌‌تان درست مثل برنامه‌ی کلاسی، زمان‌بندی داشته باشید، در طولانی‌مدت خواهید دید درس خواندن چقدر برای‌تان آسان‌تر می‌شود. به این ترتیب، دیگر مجبور نیستید همه‌ی مطالب را لحظه‌ی آخر در مغزتان جا کنید. نیم ساعت تا یک ساعت از قبل یا بعد از هر کلاسی را، به مرور درس مربوط به همان کلاس اختصاص دهید تا بهره‌ی بیشتری از درس ببرید.

در هر صورت باید برای درس خواندن‌تان در طول ترم، یک برنامه‌ی زمان‌بندی مشخصی داشته باشید. بعضی‌ها هر روز و برخی دیگر هفته‌ای یکی دو بار درس می‌خوانند. اینکه چند بار در طول هفته درس می‌خوانید اهمیت زیادی ندارد، بلکه فقط سعی کنید طبق یک برنامه‌ی منظم جلو بروید. حتی اگر درسی را هفته‌ای یک بار، آن هم سَرسَری مرور می‌کنید، باز هم بهتر از این است که مطالعه‌ی همه‌ی مطالب را به وقت امتحان موکول کنید.

زمان‌بندی و داشتن برنامه‌ی منظم برای افرادی که به صورت گروهی درس می‌خوانند، به مراتب واجب‌تر است. اگر فقط نیمی از افراد گروه تکالیف‌شان را در هر جلسه انجام می‌دهند، پس شاید لازم باشد هم‌گروهی‌ها‌ی‌ دیگری برای خودتان دست‌و‌پا کنید.چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور

به خودتان استراحت و جایزه دهید

اگر به درس خواندن به عنوان یک وظیفه‌ی اجباری یا یک فعالیت سخت و طاقت‌فرسا نگاه می‌کنید، طبیعی است که از درس خواندن گریزان باشید. اما می‌توانید با پاداش دادن به خودتان، درس خواندن را به فعالیتی مفرح تبدیل کنید. مسلماً 4 ساعت بی‌وقفه درس خواندن حوصله‌ی هر کسی را سر می‌برد. در عوض، هر یک ساعت به خودتان 5 دقیقه استراحت دهید و چیزی بخورید. معمولا خوردن یک میا‌ن‌وعده‌ی خوشمزه، ادامه‌ی درس خواندن را تحمل‌پذیرتر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

فاصله‌ی بین زنگ‌ تفریح‌ها را معقولانه در نظر بگیرید. مثلا اگر قرار است یک فصل کامل از کتاب را بخوانید، همان یک فصل را تقسیم‌بندی کنید و در هر نشست، یک یا دو قسمتش را یاد بگیرید. البته اینکه در هر نشست، چند قسمت از یک فصل را بخوانید، بستگی به خودتان دارد. اگر توانستید به هدف تعیین شده عمل کنید، مثلا اینکه در هر نشست، دو قسمت از یک فصل را بخوانید، برای خودتان یک جایزه‌ی واقعی در نظر بگیرید. مثلا به خودتان بگویید «امشب بعد از شام، یه دِسِر خوب می‌خورم.» یا «به ازای هر دو قسمت از یک فصل، می‌تونم 30 دقیقه بیشتر پلی‌استیشن بازی کنم.» هدف این است که یک جایزه‌ی کوچک اما واقعی در نظر بگیرید و حتما سر قول و قرارتان بمانید. شاید این راهکار به نظرتان مسخره بیاید، چرا که به راحتی آب خوردن می‌توانید عهدتان را بشکنید و در هر نشست، کمتر از حجمی را که تعیین کرده‌اید بخوانید، اما اگر خودتان را به رعایت برنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید ملزم کنید، کم‌کم یاد می‌گیرید فرد منضبطی باشید. انضباط یکی از همان مهارت‌هایی است که حتما در طول زندگی به دردتان می‌خورد.

برای ارسال نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

ما که دادیم رفت

خدا رو شکر کنکور ندارم دیگه

واای گوشت تنم میریزه

چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور
چگونه برنامه ريزي کنيم براي کنکور
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *