چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است

دوره مقدماتی php
چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است
چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین ها – ترجمه از ساناز مطلبی: روغن زیتون درصد چربی غیر اشباع بالاتری نسبت به دیگر روغن‌های خوراکی دارد. روغن زیتون با کیفیت، خاصیت ضد سرطانی دارد و البته از طعم عالی برخوردار است. تقلب همچنان یک مشکل عمده در تجارت روغن زیتون است که این تقلب با روغن های پایه و روغن نارنجی صورت گرفته است.

توصیه ما به شما: بطری های کوچک روغن ارگانیک را بخرید. انرا امتحان کنید، روغن زیتون فوق العاده با کیفیت باید برای همه نوع پخت و پز استفاده شود، نه تنها برای استفاده در نان و سس سالاد. چنین روغن هایی ارزان نیستند، زیرا به کشت دقیق نیاز دارند که در این صورت روغن زیتون طعم و مزه خود را را حفظ می کند. اما مزیت های آن ارزش بیشتری دارند.

جدیدترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزودن مقادیر زیادی روغن زیتون به رژیم غذایی در برابر آسیب سلولی که می‌تواند به سرطان منجر شود، اثر محافظتی دارد. در عین حال، روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک و مقدار بسیار اندکی اسید لینولنیک و مواد آنتی‌اکسیدان، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های A و E است که مصرف آن همواره توصیه می‌شود.

چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است

چگونه یک روغن زیتون مرغوب انتخاب کنیم؟

دوره مقدماتی php

برای انتخاب روغن مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است.

مرحله بعدی، چشیدن روغن است. برای این کار طوری روغن را روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می‌‌شود. برخی روغن‌های خوب در عقب دهان مزه تندی ایجاد می‌کند که نشانه برداشت زیتون نارس است و با افزایش رسیدگی، مقدار تندی آن کاهش می‌‌‌یابد.

رنگ روغن

فراموش نکنید رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست زیرا به راحتی می‌توان در آن تقلب کرد. به علاوه هر نوع زیتون، رنگ مخصوص خود را دارد و یا حتی اگر مقدار برگ‌های آن همراه دانه زیاد باشد، رنگ روغن حاصل را تغییر می‌دهد.

در عین حال، گاهی فروشندگان شیشه‌های روغن زیتون را در پشت ویترین یا در قفسه در معرض نور قرار می‌دهند و بدون آنکه توجه داشته باشند همه خواص این روغن مفید را از آن می‌گیرند زیرا نور موجب از بین رفتن بسیاری از مواد آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون می‌شود که برای مقابله با امراض و بیماری‌ها لازم‌ است. از مصرف روغن‌هایی که در ظروف شفاف و در معرض نور و حرارت نگهداری شده، خودداری کنید و در منزل آن را در جای خشک و خنک و تاریک قرار دهید. در ظرف را بلافاصله بعد از مصرف ببندید زیرا روغن زیتون به سرعت بو و مزه غذاهای مختلف را به خود می‌‌گیرد و در اثر تماس با اکسیژن هوا فاسد می‌شود.

نگهداری روغن

ظروف سرامیکی یا پلاستیکی تیره بهتر از ظروف پلی‌اتیلنی شفاف هستند. در عین حال، این روغن را در شرایط مناسب می‌توان ۱۲۰ تا ۱۹۰ روز نگهداری کرد.

تست دو مرحله ای برای تعیین خلوص روغن زیتون



روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما چون قیمت روغن زیتون خالص کمی بالا است، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی و کم‌ارزش مخلوط می‌شود. معمولا تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا در بسیاری از موارد روغن افزودنی را به‌گونه‌ای به روغن زیتون اضافه می‌کنند که هیچ تغییری در شاخص‌های آن مثل عدد یدی، عدد صابونی و ضریب شکست نور در روغن ایجاد نمی‌شود.

در بسیاری از کشورها، تجارت روغن روغن زیتون معادل تجارت نفت است. نکته جالب در خصوص زیتون و تهیه روغن از آن این است که زیتون بعد از چیده شدن از درخت نباید در انبار نگهداری شود. روغن دانه‌های زیتون باید با فاصله بسیار کوتاهی بعد از چیده شدن، استخراج شود. از طرفی چیدن میوه‌های زیتون بسیار سخت است.

میوه‌های برداشت شده، بلافاصله به کارخانه روغن‌کشی فرستاده می‌شوند و در آنجا توسط دستگاه‌هایی چرخ می‌شوند. روغن موجود در خمیر به دست آمده از چرخ کردن میوه‌ها، توسط دستگاه پرس از تفاله‌ها جدا می‌شود. در این مرحله روغن همراه با آب است. در مرحله بعدی روغن موجود در مایع از آن جدا می‌شود. در مرحله آخر روغن به‌دست‌آمده فیلتر می‌شود و به این ترتیب آماده مصرف می‌شود. قبل از عرضه به بازار روغن در اندازه‌های مختلف بسته‌بندی می‌شود. برای ورود محصول به بازار نیاز به مجوزهای بهداشتی است.

روغن زیتون، نوعی روغن خوش‌طعم و خو‌ش‌بو است که ارزش غذایی بالایی دارد و به عنوان یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای تغذیه شناخته شده است. یکی از ویژگی‌های روغن زیتون خوب و باکیفیت این است که بویی شبیه به بوی زیتون و یا برگ زیتون دارد. برخلاف سایر روغن‌های گیاهی، می‌توان این روغن را بلافاصله و مستقیما مصرف کرد. روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب مثل اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک ( اسید چرب امگا۳) و مقدار بسیار کمی اسید لینولنیک ( اسید چرب امگا۶) است.چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است

از آنجا که در این نوع روغن گیاهی، بیش از ۷۰ درصد اسید اولئیک وجود دارد، مصرف روغن زیتون نقش مهمی در کنترل کلسترول‌های بد و خوب بدن دارد. به عبارت دیگر، مصرف این روغن می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد تعادل در چربی بدن ایفا کند. روغن زیتون موجب افزایش یا کاهش یکی از کلسترول‌های بدن نمی‌شود و برعکس متعادل‌کننده این کلسترول‌ها در بدن است. کارشناسان علم تغذیه بر این باورند که مصرف روغن زیتون موجب کاهش احتمال ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. همچنین این کارشناسان توصیه می‌کنند که برای حفاظت بدن از آسیب سلولی که در نهایت منجر به سرطان می‌شود، همیشه مقداری روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. روند فساد در روغن زیتون‌های باز که در برابر اکسیژن، نور و هوا قرار گرفته‌اند به دلیل ایجاد ذره‌های فتواکسید در آن‌ها، سریع‌تر رخ می‌دهد.

روغن زیتون بکر یا ویرجین روغنی است که از میوه درخت زیتون و توسط روش‌های مکانیکی یا سایر روش‌های فیزیکی در شرایط خاصی استخراج شده است. در تولید این نوع روغن زیتون، هیچ‌گونه عملیاتی به غیر از شستشو، صاف کردن و سانتریفیوژ روی دانه‌های زیتون و روغن استخراج شده از آن‌ها اعمال نشده است. رنگ این روغن به دلیل تصفیه نشدن آن سبز است.

فرآیند تهیه این نوع روغن زیتون مشابه روغن زیتون فرابکر است، با این تفاوت که اسیدیته بر حسب اسید اولئیک بین ۸/۰ تا ۲ گرم در ۱۰۰ گرم است.

روغن زیتون حاصل از عملیات تصفیه، نوعی روغن زیتون بکر است که هیچ تغییری در ساختار اولیه گلیسیریدی آن ایجاد نشده است و اسیدیته آزاد این روغن بر حسب اسید اولئیک چیزی کمتر از ۳/۰ گرم در ۱۰۰ گرم است.

این نوع روغن زیتون از ترکیب روغن زیتون با روغن‌های گیاهی دیگر حاصل می‌شود. روغن زیتون مصرفی در این نوع روغن، تصفیه نشده است و اسیدیته آزاد آن نباید بیشتر از ۱ گرم در ۱۰۰ گرم باشد.

روغن تفاله زیتون، روغنی است که از استخراج تفاله‌های زیتون توسط حلال‌ها و سایر روش‌های فیزیکی تولید می‌شود. این نوع روغن قابلیت مصرف خوراکی برای انسان ندارد.

نکته مهم در خصوص روغن زیتون این است که در انواع بکر و فرابکر، چون عملیات تصفیه و پالایش انجام نمی‌شود، رنگ روغن سبز است. از طرفی ترکیب مواد مفید در این نوع روغن‌ها بیشتر از سایر انواع آن است. هرچه رنگ روغن زیتون کم‌رنگ‌تر باشد در واقع بیشتر تصفیه شده است و در نتیجه ارزش غذایی آن کمتر است. اما این نوع روغن زیتون مقاومت حرارتی بیشتری دارد و برای پخت‌وپز و سرخ کردن مناسب است.

کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل ۳ روش پیشنهادی ارائه داده‌اند. در ادامه به توضیح این ۳ روش خواهیم پرداخت:

روش اول مربوط به رنگ روغن زیتون است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. از طرفی بوی روغن زیتون باید بویی شبیه به بوی میوه زیتون یا برگ زیتون باشد.

روش دوم برای تشخیص روغن زیتون استفاده از قوه چشایی است. اگر یک قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو دهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن، به سرفه می‌افتند. درست پس از یک دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند.

و بلاخره اینکه با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهیم داشت.

یک متخصص تغذیه در رابطه با شناخت روغن زیتون خوب گفت :روغن زیتون بکر در مقایسه با دیگر روغن ها برای استحصال نیاز به روش های شیمیایی نداشته و قابل هضم تر است؛ در واقع چهار نوع روغن زیتون داریم که یکی از آنها روغن زیتون «فوق بکر» با عطر و طعم میوه زیتون و جزو ماندگارترین روغن هاست، گروه دوم روغن زیتون «بکر خوب» است که همچنان تا حد زیادی خواص و مواد مغذی میوه را حفظ کرده، روغن «بکر معمولی» نیز در ایران به روغن بودار معروف است، اما در مقابل این سه گروه، روغن زیتون تصفیه شده که روغن بی بو نام دارد، برخی از ترکیبات موثر زیتون را از دست داده و کیفیت آن تحت تاثیر فرآیندهای شیمیایی به مراتب پایین تر از روغن های بکر است.

راههای تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

متاسفانه برخی از متقلبان روغن زیتون را با روغن های نباتی دیگر مثل روغن سویا یا کلزا ترکیب می کنند، لذا بیماران و افراد سالمی که به امید بهره مندی از ویژگی های ممتاز روغن زیتون اقدام به تهیه آن می کنند باید هنگام استفاده بوی آن را احساس کنند یا به طور جزیی بوی سبزی یا سیب را استشمام کنند، البته باید در نظر بگیریم که منجمد شدن روغن زیتون در مکان های خنک و فصول سرد سال فرآیندی طبیعی است، ولی در دمای معمولی به حالت اولیه خود بر می گردد.

 حرارت، اکسیژن و نور ارزش غذایی روغن ها را پایین می آورد، از این رو بهتر است روغن زیتون در یخچال، دور از حرارت گاز و ظرف دربسته نگهداری شود، در واقع در شرایط مطلوب روغن زیتون حدودا شش ماه تا یک سال ماندگاری دارد، البته بهتر است روغنی بخریم که در قسمت قفسه عقب فروشگاه قرار دارد، چراکه نور شدید باعث فساد آن می شود.روغن زیتون از چربی غیر اشباع یک زنجیره ای تشکیل شده و خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی را از طریق کاهش سطح LDL و افزایش سطح HDL پایین می آورد.

سلامت نیوز: تائید اصالت روغن زیتون و به خصوص روغن زیتون بکر از اهمیت به سزایی برخوردار است. روغن زيتون به دليل قيمت و ارزش بالاي تغذيه‌اي، با روغن‌هاي معمولي و کم ارزش مخلوط و به بازار عرضه مي‌‌شود.

دکتر صدیقه نوبان در ماهنامه دنیای تغذیه نوشت: در عصر نوسنگي در حدود 8000 سال قبل از ميلاد مسيح، مردم ميوه‌هاي زيتون را براي خوردن مي‌چيدند. اما نخستين كساني كه توانستند از آن روغن بگيرند، مردمان تمدن مينون (تمدن يوناني در عصر برنز در نواحي مديترانه) در 3500 سال قبل از ميلاد مسيح بود. در اصل مردمان یونان، اولین کسانی بودند که روغن زیتون تولید کردند و برایشان منشأ ثروت شد. آن‌ها گوشت له‌ شده میوه زیتون را داخل مخزنی ثابت می‌ریختند و بعد از مدتی روغن زیتون در قسمت بالای مخزن جمع و آب و بقیه مواد از قسمت انتهایی آن خارج می‌شد. البته بعد‌ها یونانی‌ها جایگاه خود را به کشور اسپانیا دادند و در حال حاضر اسپانیایی‌ها جزء بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن زیتون در جهان هستند.

زيتون داراي ارزش افزوده بسيار بالايي است به طوري كه در برخي از كشورهاي پيشرفته تجارت اين محصول معادل تجارت نفت است. زیتون یک میوه روغنی است و نباید در انبار نگهداری شود، به بیان دیگر وقتی زیتون چیده شد باید در مدت زمان کوتاهی روغن آن استخراج شود . چيدن اين ميوه‌هاي كوچك و تلخ بسيار دشوار و پر هزینه است.اين ميوه‌ها پس از برداشت بايد بلافاصله به كارخانه روغن‌كشي برده شده تا چرخ شده و خوب بهم زده ‌شوند بعد از اين مرحله اين خمير توسط پرس(وارد كردن فشار سنگين) يا دستگاه‌هاي گريز از مركز (سانتريفيوژ) بخش مايع آن كه شامل آب و روغن است از تفاله جدا مي‌شود و بلافاصله روغن موجود در بخش مايع جدا مي‌شود و پس از فيلتر كردن قابل مصرف است.در مرحله بعد روغن، بسته‌ بندي و در اندازه‌هاي مختلف وارد بازار مي‌شود.البته قبل از عرضه به بازار بايد مجوز‌هاي بهداشتی لازم را كسب كند.

روغن زيتون، روغن مايع خوش عطر و خوش طعم و بویی است که به لحاظ تغذیه‌ای یکی از سالم‌ترین روغن‌ها است و از ميوه درخت مقدس زيتون بدست مي‌آيد. روغن زیتون خوب باید بوی میوه یا برگ زیتون را بدهد. اين روغن برخلاف ساير روغن‌هاي گیاهی مستقيماً قابل مصرف است و بسياري از خواص طبيعي خود را حفظ مي‌كند. در عین حال، روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک (اسید چرب امگا 3 ) و مقدار بسیار اندکی اسید لینولنیک (اسید چرب امگا 6) و مواد آنتی‌اکسیدان، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های A و E است که مصرف آن همواره توصیه می‌شود.

وجود اسيدهاي چرب غيراشباع و بخصوص بيش از 70 درصد اسيد اولئيك دركنترل كلسترول‌هاي بد و خوب در اين روغن بر كسي پوشيده نيست و تعادل بي‌نظيري را در مديريت چربي بدن ايجاد مي‌كند درحالي كه سايرچربي‌ها موجب افزايش يا كاهش يكي از كلسترول‌ها مي‌شوند و همين عدم تعادل بدن انسان را به سمت بيماري‌ها مي‌برد.مصرف روغن زیتون موجب کاهش سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. افزودن مقادیر زیادی روغن زیتون به رژیم غذایی در برابر آسیب سلولی كه می‌تواند به سرطان منجر شود، اثر محافظتی دارد. روغن زیتون‌های باز در برابر اکسیژن، نور و هوا با ایجاد ذره‌های فتواکسید سریع‌تر روند فساد را طی می‌کنند و قیمت بالاترشان نسبت به روغن‌های کارخانه‌ای به دلیل حجم پایین تولید است که در ازای آن قیمت نهایی محصول افزایش پیدا می‌کند.روغن زیتون‌ بکر «Virgin» و فرابکر«اExtra Virgin» تصفیه نمی‌شوند وبعد از پرس میوه مستقیما قابل ‌استفاده هستند، بنابراین رنگ‌دانه‌های زیتون وارد روغن می‌شود و ایجاد رنگ سبز می‌کند. روغن زیتون‌هایی که رنگشان روشن‌تر است، تصفیه و پالایش شده‌اند. در ضمن روغن‌های تیره ‌تر کلروفیل بالاتری دارند و روغن زیتون‌هایی که خیلی بی‌رنگ هستند، چندین بارتصفیه شده‌اند.نوع روغن زیتون در خواص و کیفیت آن تأثیرگذار است.انواع روغن زیتونروغن زيتون بكر (ویرجین) روغني است كه از ميوه درخت زيتون و توسط روش‌هاي مكانيكي يا ساير روش‌هاي فيزيكي در شرايط معين استخراج شده و هيچ‌گونه فرآوري به جز شستشو، صاف كردن و سانتريفيوژ (جداسازي) بر روي آن انجام نشده است .2- روغن زيتون فرابكر ( اکسترا ویرجین ) روغن زيتون بكري است كه در آن اسيديته آزاد برحسب اسيداولئيك بيشتر از 8/0 گرم در 100 گرم نباشد.3- روغن زيتون بكر درجه يك، روغن زيتون بكري است كه اسيديته آزاد آن برحسب اسيد‌اولئيك بيشتر از 2 گرم در 100 گرم نباشد .4- روغن زيتون بكر معمولي، روغن زيتون بكري است كه اسيديته آزاد آن بر حسب اسيد اولئيك بيشتر از 3/3 گرم در 100 گرم نباشد .5- روغن زيتون بكر لامپانت، روغني است كه اسيديته آزاد آن برحسب اسيد اولئيك بيشتر از 3/3 در 100 گرم باشد و اين روغن از دانه‌هاي ناسالم و با فرآيند نامناسب تولید می‌شود. روغن حاصل از دانه‌های ناسالم زیتون، قابلیت مصرف خوراكي انسان را ندارد.6- روغن زيتون پالايش شده (تصفیه شده) روغن زيتون به دست آمده از عمليات پالايش، روغن زيتون بكری است كه هیچگونه تغييری در ساختار اوليه گليسيريدي آن نشده باشد و اسيديته آزاد اين روغن برحسب اسيد اولئيك نبايد بيشتر از 3/0 گرم در 100 گرم باشد.7- مخلوط چند نوع روغن زيتون روغن حاصل از اختلاط روغن زيتون پالايش شده با انواع روغن‌هاي زيتون بكر به گونه‌اي كه اسيديته آزاد آن بيشتر از 1 گرم در 100 گرم نباشد.8- روغن تفاله زيتون روغن حاصل از استخراج از تفاله زيتون توسط حلال‌ها يا ساير روش‌هاي فيزيكي مانند روغن تفاله زيتون بكر، روغن تفاله زيتون پالايش شده، مخلوط روغن تفاله زيتون پالايش شده با روغن زيتون بكر اين روغن‌ها قابلیت مصرف خوراك انسان را ندارد.شایان ذکر است، سه نوع اول روغن‌زیتون‌های فوق‌الذکر، به فرآیند پالایش نیازی ندارند و مستقیم به مصرف می‌رسند. در واقع به دلیل آنکه فرآیند تصفیه در این روغن انجام ‌نمی شود، ترکیب ‌مواد مفید در آنها بیشتر وجود دارد، اما زمانی که تصفیه می‌شوند، بخشی از خواص آن از بین خواهد رفت، بنابراین بهتر است ازروغن زیتون بکر و تصفیه نشده حتی در پخت‌‌وپزهای معمولی، البته با درجه حرارت ملایم استفاده شود. تقلبات در روغن زیتون تقلّب درمواد خوراکی به اشکال مختلفی صورت می پذیرد. مانند مخلوط کردن مواد غذایی با مواد ارزانتر، پنهان کردن کیفیّت، فروختن مواد غذایی فاسد، جایگزین کردن و تغییر مواد اصلی با مواد دیگر، تعویض بر چسب یا چسبانیدن بر چسب عوضی و… روغن زيتون به دليل خواص خیلی خوب و گرانی قیمت ، با روغن هاي مشابه خود بسيار مخلوط مي‌‌شود و از اين رو بزرگترين مشكل در صنعت روغن جهان، تقلب است .به طور کلی از روی خصوصیات ظاهری روغن زیتون نمی‌توان فهمید تقلبی است یا نه. البته از طریق بوئیدن و چشیدن روغن زیتون تا حدودی می‌توان کیفیت آن را تشخیص داد. مثلاً در روغن زیتون بکر ، باید طعم میوه غالب باشد و زمانی که آن را می‌خوریم، طعم زیتون را به راحتی احساس کنیم و در ابتدای زبان، مزه روغن زیتون شیرین است و در انتهای زبان، کمی احساس سوزش باید داشته باشیم و بعد از قورت دادن روغن زیتون هم باید بعد از چند ثانیه حالت تندی و کمی مزه تلخی در انتهای گلوی خود احساس کنیم، به اندازه‌ای که مجبور به سرفه کردن شویم.تقلب دیگری که در روغن زیتون مشاهده‌ شده، مخلوط کردن روغن زیتون بکر باسایرروغن‌زیتون‌هاست، به گونه‌ای که روغن تفاله زیتون (که مصرف خوراک انسانی ندارد) را وارد روغن زیتون‌ بکر یا تصفیه شده می‌کنند که این کارغیر مجاز است. تشخيص روغن زيتون خوب و با كيفيت از نوع نامرغوبتائید اصالت روغن زیتون و به خصوص روغن زیتون بکر از اهمیت به سزایی برخوردار است. روغن زيتون به دليل قيمت و ارزش بالاي تغذيه‌اي، با روغن‌هاي معمولي و کم ارزش مخلوط و به بازار عرضه مي‌‌شود. با اين حال تشخيص روغن اضافه شده به روغن زيتون معمولاً به آساني انجام نمي‌‌شود چرا که گاهي روغن اضافي را طوري انتخاب مي‌‌‌کنند که هيچ تغييري در شاخص‌ها (عدد يدي، عدد صابوني، تغيير ضريب شکست نور) به وجود نيايد.افزودن روغن‌هايی مانند روغن‌هاي گیاهی ذرت، كانولا، آفتابگردان، سويا به روغن زيتون بکر، اغلب به عنوان تقلب در روغن زيتون محسوب مي‌شود. برای انتخاب روغن زیتون مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید و مرحله بعدی، چشیدن روغن است.روغن زیتون خوب باید بوی زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است. مصرف روغن زیتون موجب کاهش سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.روغن زیتون علاوه بر معیارهای کیفی، با توجه به نکته‌های دیگری می‌توان به میزان خلوص روغن زیتون پی برد. از این طریق علاوه بر آن که نوع روغن زیتون مشخص می‌شود، می‌توان فهمید کیفیت روغن زیتون خوب است یا نه. مخلوط کردن روغن زیتون با سایر روغن‌های گیاهی یکی از نمونه‌های تقلب رایج است که فقط با آزمون‌های مشخص و به وسیله متخصصان آزمایشگاه می‌توان به آن پی برد. طرز استفاده از روغن زیتوناز آنجايي که حرارت زياد باعث تبخير ‌الکل‌ها و‌استرهای موجود در روغن زیتون بکر که مولد طعم و بوی آن است می‌شود، بهتر‌است آن را در ‌سالاد‌ها و غذا‌های سرد ريخت و براي پخت با حرارت کم و متوسط به کار ببريد. چنانچه قصد داريد از روغن زیتون در پخت‌وپزهای روزانه استفاده کنید، بهتر است از نوع تصفيه شده‌ آن استفاده کنيد زيرا نقطه‌ دود روغن ‌‌زيتون تصفيه شده، 210 درجه سانتی‌گراد است كه بالاتر از بسياري از روغن‌هاي متعارف بوده و به راحتی دود نکرده و نمی‌سوزد.روغن زيتون، روغني است كه در صورت درست استفاده كردن، به كاهش وزن كمك شاياني مي‌كند. جايگزين كردن روغن زيتون به جاي روغن‌هاي اشباع شده در غذاي روزانه بدون تغيير در فعاليت بدني و رژيم غذايي مي‌تواند تاثير قابل ملاحظه‌اي در كاهش وزن و توده چربي بدن داشته باشد. زیرا اسيد‌هاي چرب غير اشباع با يك پيوند دوگانه كه در روغن زيتون به وفور يافت مي‌شود مي‌تواند باعث افزايش شكست چربي در سلول‌هاي چربي شود. به عبارت ديگر، افزودن روغن زيتون به يك رژيم كاهش وزن درست و اصولي مي‌تواند بازده كار فرد را افزايش دهد. روغن زیتون حدود ۵۰ کالری انرژی در هر قاشق چایخوری دارد. با وجود اینکه مصرف روغن زیتون دارای اثرات بسیار مفید در کاهش وزن بدن و بر سلامت قلب و بدن انسان است اما زیاده‌روی در مصرف آن هم می‌تواند مضر باشد. روغن زیتون را در چه شرایطی نگهداری کنیم تا سالم بمانددمای مناسب برای نگهداری روغن زیتون 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد بالای صفر است، بنابراین نیازی نیست روغن زیتون در یخچال بماند. زیرا اگر خیلی سرد شود و دما به زیر 10 درجه سانتی‌گراد برسد، اسیدهای چرب تک غیر اشباع موجود در روغن به شکل کریستال نمایان می شوند. اگر این روغن در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد (بر اثر باز و بسته شدن زیاد در بطری)، رادیکال‌های آزاد در آن ایجاد می‌شود و نور نیز باعث اکسیداسیون خودبه‌خودی در آن می‌شود که روند فسادش را تسریع می‌کند.

 پس از چند ثانیه که روغن زیتون را بلعیدید، دو اتفاق باید بیفتد؛ یکی این‌که باید تلخ باشد و دیگری آن‌که ۱۰ تا ۵۰ ثانیه کام افراد را بسوزاند. این مقولات در کنار هم نشان‌دهنده روغن زیتون خالص است.

قاچاقچی‌ها روغن صنعتی را به جای روغن زیتون به خورد مردم می‌دهند. این موضوعی است که مهدی عباسی، رئیس شورای ملی زیتون ایران اعلام کرده و گفته است: «روغن‌های وارداتی بی‌کیفیت و از نوع پومیس بوده که غیرقابل مصرف انسانی و بیماری‌زاست، به همین دلیل قیمتی پایین‌تر از قیمت روغن زیتون داخلی دارد و این امر امکان رقابت را از ما گرفته است.»

احمد بلندنظر، رئیس سابق شورای ملی زیتون، در رابطه با این موضوع می‌گوید: «روغن زیتون به لحاظ گرانی قیمت باعث ایجاد انگیزه برای سودجویان می‌شود که راه‌های شناسایی روغن زیتون اصل از تقلبی هم دشوار نیست.

درصورتی که می‌خواهید تشخیص دهید کدام روغن زیتون تقلبی است، ابتدا باید از خالص‌بودن آن اطمینان پیدا کنید، در این صورت می‌توانید بفهمید که این روغن زیتون در چه درجه‌ای از آن قرار دارد، زیرا استاندارد جهانی روغن زیتون را به چند گروه دسته‌بندی می‌کنند: روغن زیتون فوق بکر، روغن زیتون بکر و معمولی که اگر افراد بتوانند این استاندارد‌ها را از بسته‌بندی روغن زیتون مشاهده کنند و تشخیص بدهند، جای نگرانی وجود ندارد.»

او در ادامه توضیح می‌دهد: «سرانه مصرف سالانه روغن زیتون در کشور ما ۱۷-۱۸‌هزار تن است. درصورتی که تولید روغن زیتون در ایران ۳ تا ۴‌هزار تن بیشتر نیست؛ بنابراین ما‌به‌التفاوت خود را باید از طریق واردات تأمین کنیم، که این واردات از طریق مبادی رسمی گمرک است که همگی ابتدای استانداردبودن آنالیزشده و کیفیت‌شان بررسی می‌شود و سپس وارد کشور می‌شود.»چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است

بلندنظر با اشاره به این‌که واردات روغن زیتون به صورت رسمی جای نگرانی ندارد و باید به موضوع قاچاق آن رسیدگی کرد، در این زمینه توضیح داد: «روغن زیتون‌های تقلبی مربوط به واردات قاچاق است، که نیاز به کنترل دارد.

تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و حتی صاحبان برند‌های روغن زیتون معمولا دست به چنین کاری نمی‌زنند و تنها افراد سودجو که همان قاچاقچیان هستند، از این موقعیت استفاده کرده و روغن زیتون‌های تقلبی را وارد می‌کنند.

همچنین با توجه به این‌که واردات ما به صورت قاچاق بوده است، نمی‌توان کنترلی روی این موضوع داشت که هم دولت را متضرر می‌کند و هم ملت را؛ زیرا از یک‌سو به دولت مالیات پرداخت نمی‌کند و از دیگر سو مردم نمی‌دانند و روغن بی‌کیفیت و تقلبی را گران می‌خرند.»

روغن زیتون خالص را چگونه شناسایی کنیم؟اما چه راه‌هایی برای شناسایی روغن زیتون اصل از تقلبی وجود دارد. این‌طور که به نظر می‌رسد، راه‌هایی برای شناسایی روغن زیتون اصل وجود دارد. بلندنظر در این زمینه توضیح می‌دهد: «برای شناسایی این موضوع دو راه وجود دارد؛ یکی ارزیابی آزمایشگاهی، که دو مشکل گرانی و زمانبربودن را نیز دارد و دیگری ارزیابی حسی، که از طریق حواس بویایی، چشایی و بینایی است که از این طریق می‌توان به اصالت روغن زیتون پی برد.»

او توضیح می‌دهد: «برای تشخیص اصالت روغن زیتون یکی آن‌که رنگ روغن زیتون سبز مایل به زرد است، اما این مقوله به تنهایی دلیل بر اصل‌بودن نیست؛ چراکه باید ویژگی‌های دیگر را هم داشته باشد.

باید زمانی که روغن زیتون را بو می‌کنید، بوی چمن تازه یا بوته گوجه‌فرنگی تازه را بدهد، اما مهمترین تستی که از طریق چشایی است، ابتدا باید یک قاشق روغن زیتون در دهان خود بریزید و اجازه بلعیدن ندهید، پس از چند ثانیه که روغن زیتون را بلعیدید، دو اتفاق باید بیفتد؛ یکی این‌که باید تلخ باشد و دیگری آن‌که ۱۰ تا ۵۰ ثانیه کام افراد را بسوزاند. این مقولات در کنار هم نشان‌دهنده روغن زیتون خالص است.»

روغن زیتون مزایای بسیاری برای سلامتی دارد، از پوست نرم و لطیف گرفته تا داشتن قلبی سالم‌تر. با وجود این، اخیرا مقالات جدید بسیاری منتشر شده‌اند که آشکار می‌سازند چند برند برتر روغن زیتون در واقع از روغن ارزان و نامرغوب و به عبارت بهتر از روغن زیتون تقلبی در بطری‌های خود استفاده می‌کرده‌اند. نه تنها آن‌ها روغن غیر فرابکر را در بطری‌های روغن زیتون بکر می‌فروشند، بلکه معلوم شده است بعضی از برندها روغن زیتون را با روغن سویا قاطی می‌کنند تا برای‌شان ارزان‌تر از آب در بیاید.

قطعا، روغن زیتون تقلبی مزایایی که روغن زیتون واقعی برای سلامتی دارد را در بر ندارد، بنابراین مهم است بدانید چیزی که مصرف می‌کنید اصل است یا نه. در این جا نکاتی به شما ارائه می‌شوند که می‌توانند کمک کنند به اصل بودن یا نبودن روغن زیتون‌ پی ببرید.

همیشه روغن زیتون واقعی را فقط از طریق مزه و بو نمی‌توان شناسایی کرد. با وجود این، روغن زیتون تقلبی را گاهی از این طریق می‌توان تشخیص داد. اگر روغن زیتون بوی کپک زدگی، ترشیدگی یا الکل بدهد، به احتمال فراوان آن روغن زیتون اصل نیست. سعی کنید با مزه و بوی روغن زیتون اصل خو کنید تا اینکه اگر روغن زیتونی که می‌خرید بوی بدی داد آن را تشخیص دهید. با این حال، روغن زیتون طعم و مزه‌های متفاوتی دارد، بنابراین پیدا کردن روغن زیتون اصل گاهی ممکن است مستلزم مهارت بالایی باشد.

مطلب مرتبط: فواید روغن زیتون:چرا روغن زیتون برای درمان سرطان و پیشگیری از آلزایمر مفید استچگونه بدانیم روغن زیتون اصل است

این تست اغلب به آدم‌هایی توصیه می‌شود که به دنبال راهی سریع و آسان برای تشخیص اصل و واقعی بودن روغن زیتون هستند. روغن زیتون سرشار از چربی‌های تک‌اشباع نشده است که وقتی در یخچال قرار می‌گیرند بسیار تیره و غلیظ می‌شوند. بنابراین از لحاظ نظری، اگر روغن زیتون اصل باشد، وقتی که در یخچال قرار می‌گیرد، می‌تواند غلیظ و یا حتی سفت شود. بسیاری از تولیدکنندگان معتبر روغن زیتون محصول‌شان را برای استفاده در زمستان آماده می‌کنند، یعنی عواملی را که باعث غلیظ شدن روغن زیتون می‌شوند از بین می‌برند، بنابراین آدم‌ها می‌توانند از آن روغن‌ها در آب و هوای سرد نیز استفاده کنند.

همچنین، این امکان وجود دارد که از روغن‌های قلابی با کیفیت پایین، روغن زیتونی درست کنیم که سطوح بالایی از چربی‌های تک‌اشباع نشده داشته باشد، و این روغن نیز ممکن است در داخل یخچال غلیظ شود. نهایتا این که تست یخچال تست مفیدی است اما کاملا دقیق و درست نیست.

مطلب مرتبط: پیش گیری از سرطان سینه با استفاده از ‌روغن زیتون فرا بکر‌

ممکن است این سوال را داشته باشید که اگر شکمو نیستید پس این همه هیاهو برای چیست، چون بسیاری از روغن‌ زیتون‌های قلابی هم برای پخت و پز نسبتا خوب هستند. با وجود این، روغن زیتون قلابی می‌تواند واقعا به سلامتی شما آسیب بزند. برای درست کردن روغن‌های کانولا، آفتابگردان، و سبزیجات از تکنیک‌های گرمایش شدیدی استفاده می‌شود که این تکنیک‌ها می‌توانند باعث تولید محصولات جانبی سرطانزا شود. گاهی، روغن زیتون با روغن تفاله‌ی زیتون دستکاری می‌شود، که عصاره‌ای برگرفته از ضایعات زیتون است و با محلل‌های شیمیایی تصفیه می‌شود.

فرایندهای استفاده شده برای تولید این روغن‌های قلابی اغلب به شکل گیری اجزاء تشکیل دهنده‌ی بنزوپیرن می‌انجامد که باعث اکسیداسیون درون سلولی می‌شوند و می‌توانند باعث جهش سلول‌های آسیب دیده به سلول‌های سرطانی شوند.

با این که چند راه برای تشخیص روغن‌های قلابی وجود دارد، اما تنها راه برای اطمینان کامل از اصل بودن آن است که روغن زیتون را از فروشندگان معتبر و قابل اعتمادی تهیه‌ کنید که شخص ثالث بی‌طرفی به آن‌ها مجوز داده باشد. هرچند تست‌ مزه و تست یخچال مفید هستند، اما تضمین نمی‌کنند که شما را از خطراتی که روغن‌ زیتون قلابی برای سلامتی‌تان دارد دور نگه دارند. روغن‌های دارای مهر انجمن زیتون استرالیا، شورای روغن زیتون کالیفرنیا، یا نماد جغرافیایی محصولات حفاظت شده‌ی ایتالیایی(نشان تضمین اصل بودن محصولات تولید شده در ایتالیا) روغن زیتون اصل و معتبر هستند.

منبع: positivemed

 

برچسب ها positivemedتشخیص روغن زیتون اصلروغن زیتونروغن زیتون اصلروغن زیتون تقلبیکامروا ابراهیمی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است
چگونه بدانیم روغن زیتون اصل است
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *