چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

دوره مقدماتی php
چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه
چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

آشپزی, ترفند و تجربه آشپزی دیدگاهها

برای پف کردن کیک و درست کردن کیک پوک و اسفنجی به مواد خاصی نیاز ندارید. بلکه باید بدانید از مواد کیک باید چگونه استفاده کنید و آن ها را باهم ترکیب کنید. بنابراین به دنبال مواد لازم برای پف کردن کیک نباشید. بلکه به دنبال راه درست استفاده کردن از مواد کیک باشید. در ادامه به ۸ نکته مهم برای پف کردن و پوک شدن کیک اشاره می کنم.

عاشق آشپزی هستم و همیشه دوست داشتم کیک و شیرینی بپزم. اما هر کار می کردم، نمی تونستم کیک پف دار و پوک درست کنم. تا اینکه یکی از دوستان عزیزم نکات زیر را برای پف کردن کیک به من یاد داد. با رعایت آنها کیک های من فوق‌العاده پف می‌کنند. این نکات را رعایت کنید و مطمئن باشید کیکتان اسفنجی و عالی می‌شود. من همه این ها را تجربه کردم و از نتیجه بخش بودن آن ها مطمئنم.

توجه: یکی از دستورات کیک اسفنجی و ساده خودم با تمام نکات آن در پست دیگری گذاشتم؛ که میتوانید از آن هم برای درست کردن کیک اسفنجی استفاده کنید.

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

دوره مقدماتی php

برای اسفنجی شدن و پف کردن کیک آرد کیک یا شیرینی را باید حداقل سه بار الک کنید. همچنین باید بکینگ پودر هم، هر مقدار در دستور کیکتون هست، به آدر اضافه کنید؛ بعد آرد را الک کنید.

برای آماده کردن کیک، زرده و سفیده تخم مرغ را کاملاً از یکدیگر جدا کنید. (دقت کنید حتی یک قطره از زرده نباید، داخل سفیده بریزد وگرنه سفیده پف نمی کند.)

بعد سفیده را با همزن برقی داخل ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای آنقدر می‌زنیم که کاملاً پف کند و اگر ظرف را کج کنیم، نریزد. (حالت خامه فرم گرفته می‌گیرد.)

برای اینکه سفیده بهتر پف کند؛ میزان شکری که قرار است به کیک اضافه کنید. حدود یک سوم آن را به سفیده ها اضافه کنید و با هم زن خوب بزنید.

توجه کنید برای زدن سفیده باید همیشه در یک جهت آن را بزنید و جهت دست خود را تغییر ندهید.

در آخرین مرحله که مواد کیک را کاملاً با هم قاطی کردیم، سفیده را با قاشق چوبی یا پلاستیکی (قاشق فلزی نباشد! ) در یک جهت! به مواد کیک اضافه می‌کنیم. سفیده را باید به حدی با مواد کیک بهم بزنید که با مواد مخلوط شود، اما هنوز سفیدی، سفیده تخم مرغ داخل مواد مشخص باشد.

در واقع سفیده نباید زیاد با مواد دیگر کیک بهم زده شود و در حد قاطی شدن کافی است. به هیچ عنوان برای اضافه کردن سفیده به مواد کیک، از همزن و قاشق فلزی استفاده نکنید و در یک جهت سفیده را با مواد قاطی کنید.

حتماً بخوانید: دو ترفند برای جدا کردن آسان زرده از سفیده

در فر در حین پخت نباید به هیچ وجه باز شود. چون پف کیک یا پف شیرینی شما می‌خوابد. وقتی بوی کیک از فر بلند شد، می توانید در فر را باز کنید و با یک خلال دندان پخته شدن کیک را چک کنید.

خلال را در کیک فرو کنید اگر به آن چیزی نچسبید، کیک آمادست.

فر حداقل ۱۵ دقیقه قبل از اینکه کیک یا شیرینی را داخل آن بگذارید، باید روشن شود، که خوب فر داغ شود.

زرده تخم مرغ و شکر را باید با هم زدن خوب بزنید. تا رنگ زردی زرده گرفته شود و سفید شود. حدود ۲ الی ۳ دقیقه طول می کشد که این اتفاق بیافتد.

تنها جهت همزدن سفیده برای پف کردن کیک مهم نیست. بلکه باید سعی کنید همه مواد کیک چه با همزن، چه با قاشق در یک جهت بزنید. بنابراین یک جهت  را مشخص کنید؛ مثلاً در جهت عقربه های ساعت و همه مواد کیک را تا آخر در همان جهت بزنید تا پف کیک نخوابد.

بیکینگ پودر باید به اندازه باشد یعنی کم نباشد برای هر لیوان کیک حدود یک قاشق مربا خوری سرخالی بیکینگ پور نیاز است. همیچنین اگر بیکینگ پودر کهنه و خراب باشد کیک پف نمی کند. بیکینگ پودر را در جای خنک یا یخچال در ظرف سربسته قرار دهید تا برای مدت طولانی تری سالم بماند.

همیشه شیر، ماست، کره و تخم مرغ باید به دما محیط برسند و بعد آن ها را به کیکتان اضافه کنید. مگر اینکه در دستور پخت کیکتون گفته شده باشه آن ها را سرد استفاده کنید. اینکار باعث پوک شدن کیک می شود.

برای پف کردن کیک و اسفنجی شدن آن این است که: اگر کیکی که درست می‌کنید، در دستور پخت آن ماست دارد؛ بگینگ پودر را به آرد اضافه نکنید، بجاش آن را به ماست اضافه کنید و اجازه دهید تا ماست کف کند و بعد به مواد اضافه کنید.

نکات بالا شاید ساده باشند، اما نکات مهم و کلیدی برای پف کردن کیک هستند. الان شما راز کیک های پفدار و پوک را می دانید. پس دست بکار شوید و یک کیک  اسفنجی ، خوشمزه و عالی درست کنید.

حتماً بخوانید: علت گنبدی شدن کیک و راه حل آن

اگر کیکتون پف نمی کند شاید نکات بالا را جا می اندازید وگرنه رعایت نکات بالا برای پف کردن کیک کافی است. من یک خلاصه کوتاه از مهم ترین نکات که رعایت نکردن آنها موجب پف نکردن کیک می شود را براتون می نویسم.

اگر شماهم نکته ای یا تجربه ای برای اینکه چیکار کنیم تا کیک پف کند؟ دارید؛ در زیر این نوشته بنویسید.

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

برچسب هاپف کیک درآوردن کیک از قالب کیک

و همینطور یک مورد دیگه درمورد ترازوی دیجیتالی که گفتید : ” بهتره ترازو های کوچک دیچیتالی که خیلی ارزان و دقیق هستند رو تهیه کنید. ”

مدل خاصی مدنظرتون نیست.یا به لحاظ کیفیت در دقت اندازه گیری و اینکه بعد یک مدت به قولی درست کار نکنه و مواردی ازین دست ، برای خریدش و اینکه چه مدلی به لحاظ قیمت یهتره و همینطور کیفت در دقت اندازه گیری نظر یا توصیه یا راهنمایی ندارید؟

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

در مورد مدل ترازو یا همزن متاسفانه نمی تونم نظری بدم و اطلاعی ندارم بهتره از تجربه دوستان و آشنایان استفاده کنید.

درود بر شما سپاس بخاطر توضیحات واضحتون خب من حتما یه ترازوی دیجیتال و یک همزن میگیرم و شیرینیهای شما رو دونه دونه درست میکنم عکساشم میفرستم تا نظرتونو بگید. ممنون بابت پشتیبانی

ضمنا عکسها چطور میشه ارسال کنم شما کانال تلگرا یا……ندارید؟

سپاس فراوان

سلام حتما منتظر عکس های شما هستیم از طریق قسمت تجربه تو چیه می توانی عکس ها را برای ما ارسال کنید موفق باشید ?

آرد : ۲ پیمانه

شکر : یک و یک چهارم پیمانه

روغن مایع: یک چهارم پیمانه

شیر ولرم: سه چهارم پیمانه

مثلا این چند نمونه از مواد و پیمانه هاست.

وقتی میگه یک پیمانه آرد منظور پیمانه های شیرینی پزیه که توی مغازه های وسایل قنادی هست یا پیمانه با لیوانه.خب اگه ممکنه راهنمایی کنید.بهتر دیدم پیمانه ها رو تهیه کنم.توی سایت پیمانه های مختلفی دیدم چهارتایی شش تایی(قاشق و پیمانه) و همینطور برای مایع مثل شیر اگه پیمانه نداشتیم چند لیوان فرانسوی معادل اپیمانه شیره؟

پیمانه منظور همان پیمانه شیرینی پزی هست که در بازار موجوده اما اگر پیمانه نداشتید می توانید از یک ظرف خاص برای پیمانتون استفاده کنید و همه مواد را با اون بردارید برای مثال از لیوان فرانسوی استفاده کنید. و بجای دو پیمانه آرد دو لیوان فرانسوی آرد بردارید و بجای سه چهارم پیمانه شیر ولرم ، سه چهارم لیوان فرانسوی شیر بردارید. موفق باشید

از مطالبتون خیلی چیزها یاد گرفتم و همینطور نکات آموزشی مابین مطالب.در نظر دارم شروع به پخت شیرینی و کیک کنم ولی تازه شروع کارمه.بنظرتون باید پیمانه های اندازه گیری رو تهیه کنم؟ البته تو اینترنت پیمانه ها رو نوشته اما مثلا ۱۵۰ گرم کره یا آرد یا….میخوام از ابتدای کار دقیق عمل کنم.و با این سایت و آموزشها پیش برم.مثلا ۱۰۰ گرم کرم کره که میگه یعنی چند قاشق غذاخوری؟(من کره رو گذاشتم در دمای محیط تا نرم شه.بعدش باید با قاشق غذاخوری اندازه بزنم؟اندازه ها درست درمیاد؟)

ضمنا برای پخت شیرینی و کیک چه آردی مناسبه.بعضیا میگن آرد گندم بعضیا میگن آرد قنادی و…..

و یه مورد دیگه که برام خیلی سوال هستش اینه که من همزن برقی ندارم با غذا ساز هم میشه کار کرد برای بهم زدن سفیده. و اینکه مدت زمان همزدنش مثل همزن برقیه؟

سلام در شیرینی و کیک اگر از گرم استفاده شده بهتر است به اندازه همان گرم بردارید چون بعضی از شیرینی ها یک ذره مواد کم یا زیاد شود شیرینی اون کیفیت خوب رو نداره. بهتره ترازو های کوچک دیچیتالی که خیلی ارزان و دقیق هستند رو تهیه کنید. برای آرد باید ببنید دستور شیرینیتون گفته از چه آردی استفاده کنید ولی اگر نوع آرد ذکر نشود منظور آرد سفید قنادی است. که البته در مرغوبیت باهم فرق دارند و به مرور و کمی پرسو جو از مغازه های لوازم قنادی می توانید بهترین آرد قنادی را پیدا کنید. داشتن همزن برای شیرینی و کیک خیلی مهمه توصیه می کنم در حد یک ساده هم شده تهیه کنید. با غذا ساز فک نمی کنم بتوان سفیده رو زد و تا حالا نشنیدم می توانی امتحان کنی. امبدوارم کیک ها و شیرینی ها خوشمزه درست کنی و در کنار خانواده به سلامتی نوش جان کنید.

سلام عالی بود خوشحال می شم از مطالب ما دیدن نمایید. باتشکر

سلام امکان قراردادن لینک در دیدگاه وجود ندارد. اما من نتنها سایت شما رو قبلاً دیدم بلکه از کلمپه های محشر شما هم خوردم باید بگم کلمپه خانواده یکی از خوشمزه ترین کلمپه هایی هست که تا حالا خوردم امیدوارم همیشه موفق باشید.

مواد کیک رو که اماده کردین قابلمه نچسب رو روی اجاق گاز گرم کنین بعد یکم روغن بریزین بزارید روغن داغ بیاد بعد موار بریزین داخل قابله دمکنی رو هم بزارین دودقیه ی اول زیرشو زیاد کن بعد خیلی خیلی کمش کن تا نیم ساعت تواین نیم ساعت اصلا درشو باز نکنین بعد نیم ساعت با خلال یا چاقو داخل کیک بزنین اگه نچسید پختس راستی حتما از شعله پخش کن استفاده کنین

ممنون که وقت گذاشتی و دستور تهیه کیک داخل قابلمه نسوز رو برای همه ما نوشتی ?

سلام من تو قابلمه نسوز درست میکنم روی اجاق گاز خیلی هم خوب میشه نه میسوره نه سفت میشه خیلی هم خوب پف میکنه من فر دارم اما توی اون وسطش سفت میمونه یکی پیشناهاد قابلمه داد منم درست کردم عالی شد بشماهم پیشنهاد میکنم داخل اون درست کنید

سلام ممنون ? چه پیشنهاد خوبی بخصوص برای کسانی که به فر دسترسی ندارند. کاش برامون توضیح بدی چگونه تو قابلمه درست می کنی مثلاً حرارت قابلمه باید چقدر باشه؟ قبل از ریختن مایع کیک داخل قابلمه را گرم می کنی یا نه؟ و اینکه باید درب قابلمه تا آخر پخت ببندیم یا میشه باز کرد؟ و …

خوب بود

من کیک مو داخل تستر درست میکنم…همه چیز عالی پیش میره ولی کیک اسفنجی من یه مقدار سفت و پوک نیست.ارتفاع قالب هم میتونه مهم باشه؟ قالب من ارتفاع ۱۰ داره،

اینکه کیک پف نمی کنه ارتفاع قالب تاثیری نداره علت پف کیک یکی بیکینگ پودره که باید جنس خوب باشه، و مقدارش رو درست و زیاد بریزی و یکی طریقه بهم زدن مواد کیک بخصوص سفیده اونه که در بالا کاملاً توصیح دادم . برای اینکه کیکای بهتری در توستر درست کنی برای درست کردن کیک در توستر نکات کمک کننده ای نوشتم که لینکش رو در بالا اضافه می کنم اونا رو هم مدنظر بگیر.

سلام پیشنهاد من اینه که بدون استفاده از انواع ااق های پخت یکبار کیکتو رو با این روش بپزید وقتی که مواد کیکو اماده کردید در قالب مناسب ریختید قابله بزرگتر از قالبتون بردارید و آب کنید روی حرارت به جوش اورید و با استفاده از پایه فلزی قالب رو روی پایه وداخل قابله به مدت ۳۰دقیقه با حرارت ملایم وبا کمک دمی بپزید مطمئنن ازنتیجه کارتون خوشحال خواهید شد

سلام زهرا جان ممنون که این روش جالب برای پخت کیک رو برامون نوشتی این روش برای کسانی که فر ندارن میتونه خیلی مناسب باشه.

سلام خانم زهرا . ممنون از کمکتون. فقط یه سوال دارم وقتی قابلمه کوچیک رو داخل قابلمه بزرگتر قرار دادیم چه مقدار از آب داخل قابلمه بزرگ به قابلمه کوچیک بخوره؟ منظورم اینه قابلمه کوچیک داخل آب شناور باشه یا آب کم باشه و فقط به ته ظرف بخوره؟

sسلام اکرم جون مقدار اب قابلمه بزرگتر باید تاحدی باشد گه هنگام جوش امدن داخل قابلمه کوچکتر نشود وبااستفاده از دم کنی مانع ورود اب (تبخیر اب)به مایه شوید

سلام به همگی ببخشید من اکثرا به جای استفاده از فر از کیک پز استفاده میکنم میشه بگید چیکار کنم که پفم نخوابه ؟ چون به هر حال دمای کیک پز که قابل تغییر نیست!

سلام،من هربار پودر کیک آماده بروانی میخرم و دقیقا طبق دستورالعمل روش درستش میکنم ولی حس میکنم داخلش خوب باز نمیشه و خمیری میمونه،با اینکه کیک بروانی پف نداره ولی یه حالت خمیری وسطش وجود میاد!امیدوارم با رعایت نکات شما این مشکلم حل بشه. و اینکه گفتین سفیده تخم مرغ رو با قاشق پلاستیکی یا چوبی برداریم،خود همزن ک پره های فلزی داره مشکلی ندارع؟؟ و آخرین سوالم اینکه گفتین در فرو اصلا باز نکنید،ولی من یه ربع ک میگذره از پخت کیک،جهتشو عوض میکنم ک از یه طرف نسوزه!اگه اصلا درشو باز نکنم یه طرفه درست نمیشه و نمیسوزه؟؟؟ ممنون از شما

اگر اطراف کیک می پزه و وسطش نپخته دو تا علت داره یا قالبت خیلی گود هست یا اینکه درجه حرارت فر را زیاد می کنی. اطراف کیک زود می پزه ولی داخلش هنوز پخته نشده. همیشه وقتی میخوای کیک رو از فر در بیاری با یک خلال دندون تست کن و بزن وسط کیک اگر چیزی بهش نچسبید کیک آمادست وگرنه هنوز وسط کیک نپخته. همزن چون تند بهم میزنه مشکلی ایجاد نمیشه ولی با دست چون سرعت دست کمه پف سفیده را می خوابه و باید از قاشق چوبی استفاده کنی. برای همین هم گفته میشه سفیه باید با دور تند همزن زده بشه. بله اگر در فر را قبل از اینکه مواد کیک سفت بشه باز کنی باعث میشه پف کیک بخوابه. اگر مجبوری در فر رو باز کنی تا میتونی صبر کن تا کیک سفت بشه و خیلی سریع جهت کیک رو عوض کن و در فر رو ببند. تا پف کیکت نخوابه. امیدوارم با این نکات کیکای خوشمزه و خوشگل درست کنی و با شادی و سلامتی نوش جان کنی. ?

سلام. من یه مشکلی تو درست کردن کیک هایی که همون اول زرده و سفیده از هم جدا میشن دارم مثل کیک مکزیکی یا چری. تمام نکات رو رعایت میکنم اما کیکم سفت میشه و یا اصلا پف نمیکنه یا خیلی کم پف میکنه جوری که اصلا دلم نمیاد بخورم. خواهش دارم کمکم کنید خیلی حالم گرفته میشه?

سلام. دقیقا نمی دونم چیکار می کنی ولی برای زرده و سفیده کیک. باید اول سفیده را با همزن تمیز که خیس یا چرب نباشد خیلی بزنی تا مثل خامه فرم گرفته بشه و بعد اونو داخل یخچال قرار بدی وبعد زرده ها رو با شکر و وانیل ۲ الی ۳ دقیقه بزنی تا سفید بشن و کمی پف کند بقیه مواد کیک رو به زرده اضافه کنی در آخر باید سفیده را با قاشق چوبی و پلاستیکی در یک جهت به کیک اضافه کنی. سفیده باید آخرین چیزی باشه که به کیک میزنی و نباید زیاد هم بهم بزنی تا کمی سفیدی سفیده داخل کیک مشخص باشه. مثل نکاتی که در بالا گفتم رعایت کنی کیکت هم نرم میشه هم پف میکنه.

تمام نکاتی که گفتید رو رعایت میکنم اما سفت میشه بازم. چند نفر با یه دستور درست می کنیم مال بقیه نرم میشه فقط مال من سفته.

شاید مشکل از فرت باشه با فر یک نفر دیگه درست کن ببین بازم سفت میشه یا نه

ممنون. داخل سولار درست میکنم. امکان داره از بکینگ پودر م باشه؟

بله ممکنه اگر همه رو با یک بکینگ پودر استفاده کردی عوضش کن شاید اشکال از همون باشه

برای سفت نشدن ، یه ظرف آب کوچک ، داخل فر قرار بده

سلام .کیک رو با قالب فلزی یا این قالب های سیلیکونی میشه توی آبجوش پخت؟؟میشه دستورشو بگید؟کیک من به قالب سیلیکونی میچسبه همیشه چرب کردن هم اثر نداره

سلام میتونید با قالب سیلیکونی هم کیک رو بپزید اما بشخصه حس خوبی به قالب سلیکونی ندارم و بیشتر برای درست کردن ژله یا دسر ازشون استفاده می کنم. و همیشه از قالب های فلزی استفاده می کنم برای قالب سیلیکونی تجربه برای کیک ندارم که با اطمینان بهت بگم اینکار رو بکن. اما ایندفعه قالبت رو علاوه بر چرب کردن آرد پاشی هم بکن. امیدوارم اگر دوستان در مورد ترفند دراوردن کیک از قالب سیلیکونی تجربه ای دارند شما رو راهنمایی کنن. تا حالا با آب جوش هم کیک نپختم هرکی پخته نظرش و دستورش رو لطفاً بنویسه

قالب سلیکنی برای کیک عااااااالی میشه هم راحت در میاد هم راحت شسته میشه

کاش دوستمون رو راهنمایی کنی و بگی قالب سیلیکونی رو چیکار می کنی که کیک خوب در میاد؟ چربش می کنی یا… ؟ مثل اینکه کیکاشون همیشه به قالب میچسبه.

باسلام ، آیا عمق و رنگ ظرف در کیفیت کیک تاثیر داره ؟ یعنی ظرفهای تیرە کە گود هستند برای پخت مناسبند یا نە ؟

در این مورد نظر دقیق ندارم و نمیدونم. اما هرچه ظرف گود تر باشد کیک دیرتر می پزد. اما در مورد رنگ ظرف تا حالا چیزی نشنیدم. امیدوارم اگر دوستان اطلاعی دارند حتما شما رو راهنمایی کنند. خودم هم اگر در این مورد خواندم و یا شنیدم حتماً همینجا برات می نویسم.

با سلام .خسته نباشید.من دوبار به روش شما کیک درست کردم هربار هم عالی شد همه چیز خوب پیش رفت ولی فقط تنها مشکلی که دارم اینه که وقتی کیک رو از فر خارج میکنم بعداز چند ثانیه پف کیکم کامل میخوابه.نمیدونم دلیلش چیه؟ممکنه من رو راهنمایی کنید؟پیشاپیش ممنونم.

سلام فک کنم به این دلیله که بیکینگ پودر زیاد می زنید یا اینکه مایع کیکتون خیلی شله، باز هم اگر دوستان در این زمینه تجربه ای دارند در اختیار دوست عزیزمون بزارن. در اینجا دستور پخت کیک اسفنجی رو می تونی ببینی این کیک رو من بارها پختم و عالی میشه

سلام وقتی پخت کیک تموم شد نباید سریع از فر بیرون بیارید چون با اینکار به کیک شوک وارد می کنید کیک داغ رو به محیط سرد میارید . بهتره بعد از اتمام پخت تقریبا یک ربع اجازه بدید کیک داخل فر خاموش بمونه بعد بیرون بیارید با این کار پف کیک نمیخوابه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وقتی دیدگاهم تایید شد من را از طریق ایمیل باخبر کن

جدیدترین مطالب چاره‌دان را برای من هم بفرست.

میتونی ایمیلت رو وارد کنی تا تازه‌ترین مطالب چاره‌دان رو از دست ندی و هر وقت خواستی از ایمیلت بخونی

برای‌ اینکه‌ کیک‌ خوب‌ پف‌ کند، باید سفیده ‌و زرده‌ تخم‌ مرغ‌ را جدا کرده و هر کدام را در ظرف جداگانه‌ خوب‌ هم بزنیم.

زمانیکه‌ آرد را به مواد کیکمان اضافه‌ می‌کنیم، نباید زیاد مواد را هم‌ بزنیم، با قاشق‌ به‌ آرامی‌ مواد را در یک‌ جهت‌ مخلوط می کنیم تا پف‌ سفیده‌ نخوابد.

 آرد کیک را قبل از استفاده 3 تا 4 مرتبه الک می کنیم تا هوا بگیرد و کیک خوب پف کند.

بهتر است بیکینگ پودردر یخچال نگهداری شود تا خاصیت خود را از دست ندهد.

بیکینگ پودر و آرد را با هم الک کرده، و بعد از اضافه کردن آن ها به مواد کیک، مخلوط را زیاد هم نمی زنیم. برای خوب پف کردن سفیده، مواد را از یک جهت هم بزنید.

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

 سفیده را باید تا حدی هم بزنید که به صورت خامه در بیاید و از ظرف نریزد و اگر آن را بیش از حد هم بزنید، کیک یا شیرینی خشک می شود.

 اگر کمی آرد یا چند قطره آبلیمو به سفیده اضافه کنید، هنگام هم زدن با هم زن دستی زودتر سفت می شود.

 اگر مقدار مایعاتی که برای تهیه کیک در نظر گرفته شده،  به دقت اندازه گیری نشود و مقدار مایعات مورد استفاده، کم یا زیاد شود، کیک خوب پف نمی کند.

اگر میزان مخلوط کردن مواد از حد معمول کمتر یا بیشتر شود، کیک خوب پف نمی کند.

 اگر دمای فر بسیار کم یا بسیار زیاد باشد، کیک خوب پف نمی کند.

 اگر هنگام مخلوط کردن مواد، ترتیب افزودن آنها رعایت نشده باشد، کیک خوب پف نمی کند.

اگر کره یا تخم مرغ مورد استفاده خیلی خنک بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند.

 اگر بیکینگ پودر مورد استفاده کم یا کهنه شده باشد، کیک خوب پف نمی کند.

 اگر میزان روغن مورد استفاده بسیار زیاد بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند.

 اگر اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند.

 اگر فاصله زمانی مخلوط کیک آماده شده، و زمان قراردان آن در فر زیاد شود، کیک خوب پف نمی کند.

هر سری موقع درست کردن یک کیک در خانه به این مشکل روبرو می شوم و کیک های من اصلا مثل کیک های فروشگاه ها پف نمی کند با توجه به این که تمام دستورات و مواد لازم به صد درصد رعایت می کنم !! ؟ چرا؟

پاسخ شما خانم کدبانو را در بخش زیر پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

 

دوستای عزیز خیلی مواقع با اینکه شما دقیقا مراحل پخت کیک رو انجام دادید و خیلی هم برای تهیه اش زحمت کشیدید کیک شما خراب میشه، شاید خیلی از نکات خیلی خیلی مهم به نظر شما بی اهمیت باشه…. سعی کردم بیشتر مشکلات و نکات مهم رو برای شما توی این مطلب توضیح بدم امیدوارم مشکلاتتون حل بشه.

 

بیشترین مشکل کیک پز ها پف نکردن کیک هست. خیلی وقت ها کیک حالت شیرینی به خودش می گیره و موادش به هم میچسبن و اصلا حالت پف دار ندارن چون:

 

_ تخم مرغ مستقیم از یخچال خارج شده و داخل کیک استفاده شده ( حتما باید برای همه نوع کیک تخم مرغ نیم ساعت داخل اتاق بمونه و بعد استفاده بشه).

 

_ مقدار مایعات مثل آب،شیر،ماست ،دوغ و …دقیق نبوده یا مایع خیلی خیلی رقیق شده یا غلیظ.

 

_ میزان هم زدن خیلی کم بوده ولی در اواخر که نباید مواد هم بخوره زیاد هم خورده و از همه مهمتر مخلوط کردن دورانی در هم زدن رعایت نشده.

 

_ دمای فر یا خیلی زیاد بوده یا خیلی کم ( اگر زیاد باشه کیک پف نمیکنه و بیشتر نپخته میمونه و اگر کم باشه کیک پف میکنه ولی به مرور پفش رو از دست میده و سفت میشه )

 

 _ فر از قبل گرم نشده ( اگر فر از قبل گرم نشه همه پف کیک میخوابه.

 

 _مواد رو بدون اولویت دستور مخلوط کردید یعنی هرچیزی رو هر وقت خواستید ریختید. این موضوع خیلی زیاد پیش میاد و خیلی روی پف کیک تاثیر منفی داره.

 

 _ از کره یا روغن سرد و آب نشده استفاده کردید یا خیلی داغش کردید و به مواد اضافش کردید.

 

 _ بیکینگ پودر یا جوش شیرین به نسبت آرد کم بوده یا خیلی کهنه بوده ( اگر آرد مرغوب ندارید میزان رو باید 2 تا 3 برابر دستور بریزید تا نتیجه خوب بشه).

 

 _ روغن یا کره رو بیشتر از حد معمول ریختید یا ظرف رو زیاد چرب کردید.

 

 _ اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ یا خیلی کوچیک بوده. یا اینکه میزان 1سوم توش رعایت نشده ( یعنی فقط 1سوم قالب باید پر از مایه کیک بشه )

 

 _ مواد خیلی کند آماده شده و فاصله بین تهیه مواد تا قرار گرفتن در فر خیلی خیلی زیاد بوده ( به نظر من حد اکثر زمان آماده سازی باید نیم ساعت تا 45دقیقه باشه علی الخصوص توی هوای سرد اصلا نباید بین تهیه و پخت فاصله بیفته چون رطوبت کیک کلا از بین میره و کیک پفدار نمیشه )

اپلیکیشن عاشقنامه،کاملترین برنامه انواع فال و تست عاشقانه با تفسیر

آخرین نسخه اپلیکیشن عاشقنامه را از اینجا دانلود کنید:



علت پف نکردن میمی فقط چند تا ترفند داره که اگر اونا رو بدونین حله. در ادامه مطلب رو بخونید بهتون میگه ماجرا از چه قراره.

جمعه که میشه برای اینکه از دلگیری اون کم کنین میرید سراغ شیرینی و کیک. مخصوصا این روزای پاییزی کنار عشقاتون حالا میخواد بچه ها باشه یا همسرتون خوردن چای و کیکی میچسبه.

اما خانم ها معمولا همیشه گله دارند که چرا کیکشون پف نمیکنه. علت پف نکردن کیک میتونه خیلی چیزای ساده ای باشه که اگر موقع پخت رعایت کنید دیگه همه چی درست پیش میره و شما هم یه کیکی پف کرده قشنگ دارید. ادامه مطلب بهتون میگه باید چیکار کنید برای یه کیک پف کرده خوشگل.

بیشترین مشکل کیک پز ها پف نکردن کیک هست. خیلی وقت ها کیک حالت شیرینی به خودش می گیره و موادش به هم میچسبن و اصلا حالت پف دار ندارن چون:_ تخم مرغ مستقیم از یخچال خارج شده و داخل کیک استفاده شده ( حتما باید برای همه نوع کیک تخم مرغ نیم ساعت داخل اتاق بمونه و بعد استفاده بشه)._ مقدار مایعات مثل آب،شیر،ماست ،دوغ و …دقیق نبوده یا مایع خیلی خیلی رقیق شده یا غلیظ._ میزان هم زدن خیلی کم بوده ولی در اواخر که نباید مواد هم بخوره زیاد هم خورده و از همه مهمتر مخلوط کردن دورانی در هم زدن رعایت نشده._ دمای فر یا خیلی زیاد بوده یا خیلی کم ( اگر زیاد باشه کیک پف نمیکنه و بیشتر نپخته میمونه و اگر کم باشه کیک پف میکنه ولی به مرور پفش رو از دست میده و سفت میشه ) _ فر از قبل گرم نشده ( اگر فر از قبل گرم نشه همه پف کیک میخوابه. _مواد رو بدون اولویت دستور مخلوط کردید یعنی هرچیزی رو هر وقت خواستید ریختید. این موضوع خیلی زیاد پیش میاد و خیلی روی پف کیک تاثیر منفی داره. _ از کره یا روغن سرد و آب نشده استفاده کردید یا خیلی داغش کردید و به مواد اضافش کردید. _ بیکینگ پودر یا جوش شیرین به نسبت آرد کم بوده یا خیلی کهنه بوده ( اگر آرد مرغوب ندارید میزان رو باید 2 تا 3 برابر دستور بریزید تا نتیجه خوب بشه). _ روغن یا کره رو بیشتر از حد معمول ریختید یا ظرف رو زیاد چرب کردید. _ اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ یا خیلی کوچیک بوده. یا اینکه میزان 1سوم توش رعایت نشده ( یعنی فقط 1سوم قالب باید پر از مایه کیک بشه ) _ مواد خیلی کند آماده شده و فاصله بین تهیه مواد تا قرار گرفتن در فر خیلی خیلی زیاد بوده ( به نظر من حد اکثر زمان آماده سازی باید نیم ساعت تا 45دقیقه باشه علی الخصوص توی هوای سرد اصلا نباید بین تهیه و پخت فاصله بیفته چون رطوبت کیک کلا از بین میره و کیک پفدار نمیشه )

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

– برای تهیه کیک، قبل ازاینکه مواد کیک را آماده کنیم، فر را روشن می کنیم تا خوب گرم شود.- برای‌ اینکه‌ کیک‌ خوب‌ پف‌ کند، باید سفیده ‌و زرده‌ تخم‌ مرغ‌ را جدا کرده و هر کدام را در ظرف جداگانه‌ خوب‌ هم بزنیم.- زمانیکه‌ آرد را به مواد کیکمان اضافه‌ می‌کنیم، نباید زیاد مواد را هم‌ بزنیم، با قاشق‌ به‌ آرامی‌ مواد را در یک‌ جهت‌ مخلوط می کنیم تا پف‌ سفیده‌ نخوابد.- آرد کیک را قبل از استفاده 3 تا 4 مرتبه الک می کنیم تا هوا بگیرد و کیک خوب پف کند.- بهتر است بیکینگ پودردر یخچال نگهداری شود تا خاصیت خود را از دست ندهد.- بیکینگ پودر و آرد را با هم الک کرده، و بعد از اضافه کردن آن ها به مواد کیک، مخلوط را زیاد هم نمی زنیم.- برای خوب پف کردن سفیده، مواد را از یک جهت هم بزنید.- سفیده را باید تا حدی هم بزنید که به صورت خامه در بیاید و از ظرف نریزد و اگر آن را بیش از حد هم بزنید، کیک یا شیرینی خشک می شود.- اگر کمی آرد یا چند قطره آبلیمو به سفیده اضافه کنید، هنگام هم زدن با هم زن دستی زودتر سفت می شود.- اگر مقدار مایعاتی که برای تهیه کیک در نظر گرفته شده،  به دقت اندازه گیری نشود و مقدار مایعات مورد استفاده، کم یا زیاد شود، کیک خوب پف نمی کند.- اگر میزان مخلوط کردن مواد از حد معمول کمتر یا بیشتر شود، کیک خوب پف نمی کند.- اگر دمای فر بسیار کم یا بسیار زیاد باشد، کیک خوب پف نمی کند.- اگر هنگام مخلوط کردن مواد، ترتیب افزودن آنها رعایت نشده باشد، کیک خوب پف نمی کند.- اگر کره یا تخم مرغ مورد استفاده خیلی خنک بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند.- اگر بیکینگ پودر مورد استفاده کم یا کهنه شده باشد، کیک خوب پف نمی کند.- اگر میزان روغن مورد استفاده بسیار زیاد بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند.- اگر اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند.- اگر فاصله زمانی مخلوط کیک آماده شده، و زمان قراردان آن در فر زیاد شود، کیک خوب پف نمی کند.

– برای‌ تزیین‌ انواع‌ کیک‌ها می‌توانیم‌ به‌ دلخواه‌ روی‌ آن‌ را با کرم‌های‌ مختلف‌ و یا با خامه‌ و قند ساییده‌ تزیین‌ نماییم‌ و می‌توان‌ از حبه‌های‌انگور، گیلاس‌، آلبالو و… برای‌ تزیین‌ روی‌ کیک‌ استفاده‌ نمود.- برای‌ اینکه‌ بدانیم‌ کیک‌ آماده‌ است‌ یا نه‌، در پایان زمان پخت، در فر را باز کرده‌، با چنگال‌ یا وسیله‌ دیگر در کیک‌ فرو می‌بریم‌. درصورتی‌ که‌ کیک‌ پخته‌ و آماده‌ شده‌ باشد مایه‌ سفت‌ شده‌ به‌ چنگال‌ نمی‌چسبد و همین‌ آزمایش‌ دلیل‌ بر برشته‌ شدن‌ کیک‌ می‌باشد.- برای آن که کشمش و گردو به طور یکنواخت در همه جای کیک پخش شود و به ته کیک نرود، قبل از اضافه کردن به مواد کیک آن ها را در کمی آرد بغلتانید.- هیچ گاه کیک داغ را از قالب جدا نکنید تا خرد نشود.- اگر کیک شما سوخت اجازه دهید تا به طور کامل سرد شود سپس قسمت های سوخته را با چاقو بتراشید و روی آن را با خاکه قند و دارچین، خامه یا مربا پوشش دهید.

1. مایعات مورد استفاده کم یا زیاد شده است.2. میزان مخلوط کردن مواد کم یا زیاد بوده است.3. دمای فر بسیار کم یا بسیار زیاد بوده است.4. هنگام مخلوط کردن ترتیب افزودن رعایت نشده است.5. کره یا تخم مرغ مورد استفاده سرد بوده است.6. بکینگ پودر مورد استفاده کم یا کهنه بوده است.7. میزان روغن مورد استفاده بسیار زیاد بوده است.8. اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ بوده است.9. فاصله زمانی زیاد اماده شدن تا قرار دادن داخل فر.چرا لایه روی کیک چسبنده است ؟1. روی کیک وقتی گرم بوده پوشانده شده است.2. مقدار مایعات مورد استفاده زیاد بوده است.3. کیک به اندازه کافی نپخته است.چرا کیک حالت خیس و مرطوب دارد ؟1. کیک قبل از پخت کامل از فر خارج شده است.2. شکر، مایعات و چربی کیک زیاد بوده است.3. کیک داخل قالب مانده و سرد شده است.چرا کیک حالت چروکیده و به هم فشرده دارد ؟1.قالب نسبت به مواد کیک بزرگ بوده است.2. قالب بیش از حد چرب شده است.3. مواد بیش از حد مخلوط شده است.4. مقدار مایعات زیاد بوده است.5. کیک بیش از حد پخته است.چرا پس از پخت پف کیک خوابیده است ؟1. دمای فر کمتر از مقدار لازم بوده است.2. پخت کیک کافی نبوده است.3. میزان شکر مورد استفاده زیاد بوده است.4. قالب کیک نسبت به مواد کوچک بوده است.5. کیک در هنگام پخت تکان داده شده است.6. در فر قبل از پخت کیک زیاد باز شده است.7. زمان اضافه کردن سفیده مواد زیاد مخلوط شده است.8. بعد از افزودن آرد زیاد مخلوط شده است.9. مقدار بکینگ پودر یا جوش شیرین زیاده بوده است.10. مقدار مایعات کمتر یا بیشتر شده است.چرا کیک بافت زبری دارد یا وسط آن فرو رفته است ؟1. فر قبل از پخت کیک گرم نشده است.2. شکر و روغن به اندازه کافی مخلوط نشده است.3. مواد اندازه کافی مخلوط نشده است.4. میزان بکینگ پودر مورد استفاده زیاد بوده است.5. میزان مایعات مورد استفاده کم بوده است.6. از آرد نامرغوب برای کیک استفاده شده است.7. مواد به درستی در قالب پخش نشده است.8. کیک با حرارت کم و ارام پخته شده است.چرا روی کیک چسبنده اما داخل کیک خشک است ؟1. مواد کیک بیش از حد مخلوط شده است.2. سفیده های تخم مرغ بیش از حد زده شده است.3. مدت پخت کیک طولانی بوده است.4. قالب کیک نسبت به مواد بسیار بزرگ بوده است.5. کیک در معرض جریان هوا سرد شده است.6. مقدار آرد مورد استفاده زیاد بوده است.7. مقدار شکر مورد استفاده کافی نبوده است.8. میزان چربی یا مایعات مورد استفاده کم بوده است.چرا کیک خمیری و سنگین است ؟1. مواد کیک خوب مخلوط نشده است2. تعداد تخم مرغ مورد استفاده زیاد بوده است3. مقدار مایعات مورد استفاده زیاد بوده است4. دمای فر بیشتر از مقدار لازم بوده استچرا کیک به قالب چسبیده است ؟1. قالب به درستی چرب نشده است.2. قالب به درستی آردپاشی نشده است.3. کیک به اندازه کافی نپخته است.4. کیک پس از خنک شدن از قالب خارج نشده است.چرا کیک حالتی خشک و بافتی شکننده دارد ؟1. مقدار چربی کیک کم بوده است.2. مقدار شکر کیک کم بوده است.3. مایه کیک بیش از حد مخلوط شده است.4. بدلیل مایعات کم خمیر کیک سفت بوده است.5. مقدار شکر مورد استفاده زیاد بوده است.6. بدلیل مایعات زیاد خمیر کیک شل بوده است.7. مقدار بکینگ پودر مورد استفاده زیاد بوده است.8. کیک داغ و سریع از قالب خارج شده است.

برای تهیه کیک، قبل ازاینکه مواد کیک را آماده کنیم، فر را روشن می کنیم تا خوب گرم شود.برای‌ اینکه‌ کیک‌ خوب‌ پف‌ کند، باید سفیده ‌و زرده‌ تخم‌ مرغ‌ را جدا کرده و هر کدام را در ظرف جداگانه‌ خوب‌ هم بزنیم.زمانیکه‌ آرد را به مواد کیکمان اضافه‌ می‌کنیم، نباید زیاد مواد را هم‌ بزنیم، با قاشق‌ به‌ آرامی‌ مواد را در یک‌ جهت‌ مخلوط می کنیم تا پف‌ سفیده‌ نخوابد. آرد کیک را قبل از استفاده 3 تا 4 مرتبه الک می کنیم تا هوا بگیرد و کیک خوب پف کند.بهتر است بیکینگ پودردر یخچال نگهداری شود تا خاصیت خود را از دست ندهد.بیکینگ پودر و آرد را با هم الک کرده، و بعد از اضافه کردن آن ها به مواد کیک، مخلوط را زیاد هم نمی زنیم. برای خوب پف کردن سفیده، مواد را از یک جهت هم بزنید. سفیده را باید تا حدی هم بزنید که به صورت خامه در بیاید و از ظرف نریزد و اگر آن را بیش از حد هم بزنید، کیک یا شیرینی خشک می شود. اگر کمی آرد یا چند قطره آبلیمو به سفیده اضافه کنید، هنگام هم زدن با هم زن دستی زودتر سفت می شود.اگر مقدار مایعاتی که برای تهیه کیک در نظر گرفته شده،  به دقت اندازه گیری نشود و مقدار مایعات مورد استفاده، کم یا زیاد شود، کیک خوب پف نمی کند.اگر میزان مخلوط کردن مواد از حد معمول کمتر یا بیشتر شود، کیک خوب پف نمی کند. اگر دمای فر بسیار کم یا بسیار زیاد باشد، کیک خوب پف نمی کند. اگر هنگام مخلوط کردن مواد، ترتیب افزودن آنها رعایت نشده باشد، کیک خوب پف نمی کند.اگر کره یا تخم مرغ مورد استفاده خیلی خنک بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند. اگر بیکینگ پودر مورد استفاده کم یا کهنه شده باشد، کیک خوب پف نمی کند. اگر میزان روغن مورد استفاده بسیار زیاد بوده باشد، کیک خوب پف نمی کند.

برای پخت همه کیک ها از آرد استفاده می شود ولی چه نوع آردی؟ آردها انواع مختلف دارند. آرد ذرت، آرد نشاسته، آرد سبوس دار، آرد سفید، آرد گندم نمونه هایی از آردهای موجود در بازار است که برای مصارف گوناگونی استفاده می شود.حتما می دانید که هر نوع آردی برای پخت کیک مناسب نیست. آرد شیرینی پزی و کیک پزی باید آرد سفید باشد. این آرد باید بدون سبوس بوده و به خوبی آسیاب و نرم شده باشد. نوع آرد تاثیر بسیار زیادی در کیک آماده شده دارد.حتی اگر همه دستور تهیه کیک را رعایت کنید ، بدون آرد با کیفیت نمی توانید کیک ترد و خوشمزه ای داشته باشید. برای تازه کارها بهترین راه تهیه آرد مخصوص شیرینی پزی است که در همه سوپرمارکت ها به فروش می رسد.نکته: هنگام استفاده از آرد باید از الک استفاده کنید و آرد را حتما ۲ بار الک کنید تا علاوه بر گرفتن ذرات اضافی، هوادهی مورد نیاز آرد نیز انجام شود. آردی که از الک رد شود برای پخت کیک و ترد شدن آن مناسب تر است.هر چند در برخی دستورهای ویژه از شکر قهوه ای برای پخت کیک استفاده می شود ولی به طور عمده همه کیک ها با شکر سفید تهیه می شوند. استفاده از شکر و یا پودر قند طبق دستور پخت کیک الزامی نیست و اگر قصد تهیه کیک های کم شیرین را برای بزرگسالان دارید می توانید کمی از مقدار شکر توصیه شده کمتر استفاده کنید.

برای تهیه برخی از کیک ها طبق دستور تهیه باید سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کرده و بزنید. حتما به یاد داشته باشید که تیغه هم زن و یا چنگالی که برای زدن سفیده تخم مرغ استفاده می کنید تمیز و بدون چربی باشد. وجود چربی و یا زرده در سفیده موجب می شود تا سفیده تخم مرغ پف نکند و شکل خامه ای به خود نگیرد.

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر34 نفر

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. می توانید پاسخ پرسش های خود را در حوزه های تغذیه و تناسب اندام، کودک، زنان، روانشناسی، مسائل ارتباطی و جنسی از طریق تماس از تلفن ثابت روزهای شنبه تا پنجشنبه از 9 صبح تا 9 شب با شماره 9099071353 از پزشکان الودکتر دریافت نمائید. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

این دستور کیک اسفنجی رو وقتی امتحان کردم میتونم به جرات میتونم بگم که تصمیم گرفتم دیگه دنبال هیچ رسپی واسه درست کردن کیک اسفنجی نرم مگر این که گزینه بهتری رو تو آینده پیدا کنم ، این کیک اسفنجی چند خصوصیت خیلی خوب داره از جمله خیلی خیلی پف میکنه ، فقط احتیاج به ٤ تا تخم مرغ داره ، زرده از سفیده جدا نمیشه و واسه همین خیلی راحت و بی دردسر درست میشه ، خیلی لطیف و نرمه ، کیک خیلی بافتش سبکه ، پایه کیک خیلی خوبی واسه کیک های تولد ، مهمونی و عروسی هست.
اما یه نکته مهم تو درست کردن این کیک هست اینه که باید مواد خیلی خوب با هم مخلوط باشند.
اگه دیدیم کیکمون خوب پف نکرده علتش می‌تونه خوب مخلوط نکردن باشه یا اگه خیلی‌ هم بزنیم در نهایت با یه کیک سنگین زمخت روبرو هستیم که همه زحمتمون به باد رفته.
خوب با این اوصاف بریم واسه درست کردن این کیک خوشمزه.

مواد لازم :
تخم مرغ ٤ عدد همدمای اتاق
شکر ٢ پیمانه
وانیل ١ قاشق چای خوری
١ پیمانه شیر
کره ١/٤ پیمانه
آرد معمولی ٢ پیمانه
بکینگ پودر ٢ قاشق چای خوری
نمک ١/٤ قاشق چای خوری

طرز تهیه :
قبل از آماده کردن کیک باید همه مواد کیک رو اندازه بگیریم و آماده کنار دستمون باشه چون ما باید خیلی‌ سریع کارمون رو انجام بدیم تا اون حباب های که ایجاد شده تو مایع کیک از بین نره یعنی‌ قبل از شروع کار قالبمونو آماده می‌کنیم ، مواد اندازه گیری می‌کنیم و همه چی‌ آماده واسه شروع.
خوب در اول کار فرمون رو روی درجه حرارت ٣٢٥ درجه فارنهایت یا ١٦٥ درجه سانتیگراد میزاریم تا گرم بشه.
مواد خوشکمون رو مثل آرد ، بکینگ پودر ، و نمک رو خوب با هم قاطی میکنیم و یه دور الک میکنیم.

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

تخم مرغ هارو به مدت ۴ دقیقه با درجه متوسط همزن برقی هم میزنیم.
دقت کنید که نباید کمتر از ۴ دقیقه بشه این مرحله جزوه مراحل مهم این کیکه.
اگه با همزن دستی این کار رو میکنید باید مداوم به مدت ۶ دقیقه هم بزنید ، توصیه میکنم که یک یاور بغل دستتون باشه که خسته شدید بدید کمکتون کنه تو هم زدن.
من از غذا ساز استفاده کردم و به مدت ۴ دقیقه هم زدم.

بعد از ۴ دقیقه هم زدن تخم مرغمون رنگش کرمی میشه و کمی پف کرده ، شکر رو اضافه میکنیم و باز هم میزنیم به مدت ۵ دقیقه با همزن برقی یا غذا ساز.
با همزن دستی ۸ دقیقه هم میزنیم.
بعد این مدت یه کرم پفی و کرم رنگی خواهیم داشت .

شیر و کره رو روی اجاق گاز یا ماکروفر میزاریم تا با هم مخلوط باشند و کره آب بشه اما حواستون باشه نباید شیر به جوش بیاد همین که کره آب شد کافیه.

مخلوط آرد رو اضافه میکنیم و با دور کند به مدت چند ثانیه هم میزنیم تا آرد با کرممون مخلوط بشه.

و همچین کرمی به دست بیاریم .

مخلوط شیر و کره که گرمه رو میریزیم و باز با دور کند هم میزنیم حول و حوش کمتر از ۱ دقیقه و در حدی که موادمون یه دست بشه.

خوب مخلوط مایع کیک رو میریزیم تو قالبی که از قبل گریس کاری و آرد پاشی کردیم.
میزاریم تو فر داغ و تا ٢٠ دقیقه اول به هیچ عنوان در فر رو باز نمیکنیم و بعد از ٢٥ دقیقه کیک رو یه مقدار میکشیم از تو فر بیرون و با انگشتمون واسطش رو تاپ تاپ میزنیم نوک چاقو و یا کبریت تو این مرحله وسط کیک فرو نمیکنیم چون موجب میشه همه پف کیک فروکش کنه اگه دیدیم شله و معلومه که هنوز نپخته دوباره میزاریم تا یه ۷ دقیقه دیگه هم بپزه و باز دوباره چک میکنیم و این دفعه با یه چوب کبریت یا نوک چاقو وسط کیک میزنیم اگه تمیزاومد بیرون پس پخته شده.
وقتی آماده شد میاریمش از تو فر بیرون.
حسابی پف کرده و طی مدت زمان کوتاهی یه کوچولو از قوسی که برامده شده روش کم میشه و کیک هم سطح میشه.
١٠ تا ١٥ دقیقه صبر میکنیم کیک تو قالب بمونه و بعد کیک رو با یه چاقو از لبه های قالب جدا میکنیم.
سعی‌ نکنید که کیکو برش بزنید تا زمانی‌ که کاملا خنک نشده.
کیک اسفنجی رو همیشه با تیز‌ترین چاقوی که داریم برش می زنیم.
وقتی‌ کیک سرد شد اونو لایه یه حوله یا پارچه نخی بپوشونید و تو یخچال بذارید .

درست کردن کیک آن قدرها که برخی فکر می کنند سخت نیست.
فرض کنید میخواهیم یک کیک تولد عالی درست کنیم ، اگر بتوانیم یک کیک ساده و اسفنجی را خوب بپزیم ، تقریبا نصفه بیشتر راه را رفته ایم.
کلا پایه اکثر کیک هایی که حرفه ای درست و تزیین شده اند ، یک کیک ساده اسفنجی است.

خب کار تمام شد به همین راحتی بدون تجهیزات آشپزخانه صنعتی ، به همین خوشمزگی امیدواریم با استفاده از این آموزش آشپزی بتوانید کیک خوشمزه ای برای خود و خانوادتان تهیه نمایید.
امیدوارم طرز تهیه کیک براتون آسون بوده باشه ، نوش جان

در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۶ این مطلب نوشته شده است.

دسته بندی : آموزش آشپزی , دسر , کیک

تعداد بازدید : 353753

Zahra

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ ساعت ۰۱:۱۷

تلفن :

ایمیل : Z.javadi1379@gmail.com

سلام
منم کیکم حدود یک ساعت طول کشید تا پخته شد و بعدشم میانش خمیر بود
چرا؟؟؟

رز سیاه

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ساعت ۲۱:۱۲

تلفن : 09120870249

ایمیل : Nargool2000@gimal.com

کیک واقعا عالی بود خدایی من آماتورم واسه درآوردنش به مسکل خوردم ولی این هیچی از طعم عالیش و پف خیلی خیلی زیادش کم نمیکنه مثل من به مشکل نخورید حتما ظرف بزرگ در نظر بگیرید چون پفش زیاده واسه من یه مقدار سر رفت خیلی پف داره خدایی طعمش مثل کیکهای زنگ تفریح مدرسم بود خخخخخ

رز سیاه

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ساعت ۲۱:۱۳

تلفن :

ایمیل : Nargool2000@gimal.com

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

عالی عالی پف زیاد و طعم عالی واقعا اولین کیکی بود که پفش خیلی زیاد بود

soraya

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ ساعت ۱۱:۵۶

تلفن :

ایمیل : zarife-1366@gmail.com

خواستم از دستور ک برا تهیه ی کیک گذاشته بودید تشکر کنم. واقعا عالی و بینظیر بود. بعد آموزش شما من بارها درست کردم وعالی شده. مننون ک منو از بن بست پخت کیک درآوردین? فقط یه درخواست؛ ممکنه طرز تهیه ی خمیر فوندانت و تزیین کیک رو هم آموزش بدین؟ ممنونم?

فریبا

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ساعت ۲۳:۱۹

تلفن : 091752886555

ایمیل : Fariba677@gmail.com

سلام خانم دستت درد نکنه واااااقعا عالی بود دستورتون

محدثه

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۰۲

تلفن :

ایمیل : mohadese743@gmail.com

سلام
وااااقعا” دستور بی عیب و نقصی است
توضیحات کامل باعث میشه هر مبتدی بتونه یه کیک خوشمزه و عالی درست کنه
پیشنهاد میکنم درست کنید و لذت ببرید
بسسیاااااار متشکر

اعظم

۱۳۹۸/۰۳/۰۳ ساعت ۱۵:۰۸

تلفن : 09172972430

ایمیل : www.msm@gmail677498.ir

سلام ببخشید اون قسمتی که گفتین چوب کبریت استفاده نمیکنیم و کیک رو تاب تاب میکنیم یعنی چی

فاطمه

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ ساعت ۲۰:۲۴

تلفن :

ایمیل : f.a.71arjmand@gmail.com

سلام،ممنون عزیز دلم، عالی بود،من تو قابلمه و رو گاز درست کردم ولی بازم از پفش راضی بودم??? ?

فاطمه

۱۳۹۸/۰۳/۱۰ ساعت ۲۲:۲۴

تلفن : 09918946518

ایمیل : mfateme1996.ir@gamil.com

سلام ببخشین من کیکم پوف میشه ولی وسطش پوک نمیشه خمیر حالته بخاطر چیه اگه راهنماییم کنین ممنون میشم

خاطره

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ساعت ۱۱:۳۲

تلفن : 09356107101

ایمیل : Kh_db_teh@yahoo.com

كيك عالي بود ولي زمان پختش يكم بيشتر طول ميكشه. تازه من همزن ندارم و با دست مخلوط ميكنم ولي عالي ميشه هم پفش و هم طعمش. ممنونم از دستور پخت عاليتون

نازی

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ساعت ۲۱:۱۵

تلفن :

ایمیل : Nazaninpiray3@gmail.com

بیخود ترین دستور ممکن بود ???

مينا

۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ساعت ۱۶:۰۲

تلفن :

ایمیل : mina.salamatzadeh@icloud.com

امروز درست كردم ؛عالى شد?
ممنون از دستور بسيار خوب و دقيق شما??

زهرا

۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ساعت ۱۹:۱۸

تلفن :

ایمیل : Z_ghaderi22@yahoo.com

بو تخم مرغ میداد

زهرا

۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ساعت ۱۹:۱۹

تلفن :

ایمیل : Z_ghaderi22@yahoo.com

بوی تخم مرغ میداد???

حنا

۱۳۹۸/۰۳/۱۶ ساعت ۱۱:۴۷

تلفن :

ایمیل : Hannaneh8483@email.com

سلام..من موادم که درست میشه دونه های شکر حل نمیشه…این یه چیز عادیه؟

نگار

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ساعت ۰۵:۱۴

تلفن :

ایمیل : Mhsamsung@gmail.com

سلام این دستورتون عالی بود من با ماکروفر و دکمه اتوماتیک کیک درست کردم و البته ۱۵ دقیقه بعد از خاموش شدن ماکروفر درش میارم این یه رب اضافه تو گرمای ماکروی خاموش موندن کمک میکنه مغز پخت شه و
تخم مرغ حتما به دمای اتاق برسه قالبتون بزرگ باشه شکر استفاده کنید بهتر از پودر قنده خیلی بیشتر پف میکنه و اما فقط ۱ سانت ازکف قالبتون به بالارو رو چرب کنید نه تا لبه بالا تا مانع پف کردن نشه بعد من ۴۵ دقیقه تو ماکروفر با دکمه اتو ماتیک کیک میزارم بعد از خاموش شدن همون جوری ۱۵ دقیقه میزارم داخل اون گرما بمونه به مغز پخت شدنش کمک بیشتری میکنه و بعد قالب کیکم رو برعکس میکنم لبه قالب من بلنده و دوباره دکمه اتوماتیک کیک رو میزنم? تا ۵ الی ۷ دقیقه کف کیکم هم گرما لازم رو بگیره و کفشم بپزه

مبارکه

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ساعت ۱۴:۳۶

تلفن : 09170005533

ایمیل : j@mhsamsunmail.com

خیلی کیک خوش مزه ای بود
مرسی

صدیق

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ساعت ۱۴:۳۷

تلفن :

ایمیل : sedighe.asghariniya@yahoo.com

این دستور به اندازه ای که آرد داره شکر هم داره درسته آیا؟

مبارکه

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ساعت ۱۴:۳۸

تلفن : 09172025771

ایمیل : j@mhsamsunmail.com

واقعا عالی بود
مرسی

سامی

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ساعت ۱۱:۲۸

تلفن : 09393959923

ایمیل : raziepahlavani@gmail.com

خیلی عالی بود دیشب برای تولد پسرم درست کردم و دو لایه خامه وسطش گذاشتم روشم با میوه و خامه وسس شکلات تزیین کردم.همه میگفتن از کیک بیرون خوشمزه تر شده.دستتون درد نکنه

مهسا

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ ساعت ۲۲:۰۵

تلفن :

ایمیل : mahsa_sabbaqi@yahoo.com

خدا ازت نگذره. این چه دستوری بود؟ آبروم پیش شوهرم رفت. این کیک آردش کمه. مایه ش آبکی میشه نمیپزه. توروخدا استفاده نکنید از این دستور مسخره

صبا رومیانی

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ساعت ۰۳:۴۱

تلفن : 09369288110

ایمیل : reza.roumiani@yahoo.com

کیک رو من پختم بوی گند تخم مرغ کاملا توی خمیر مشخص بود طوری که خودم همینجوری زعفران اضافه کردم که اگه زعفران نبود بعد از پخت از بوی تخم مرغ نمیشد نزدیکش شد و تمام مواد به ضررم میشد این دستور رو نشون یکی از دوستان قنادم دادم و گفتن که کاملا اشتباهه…و دستوری که خودشون گفتن رو عملی کردم و فوق العاده شد …

کامیار

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۴:۴۴

تلفن : 09171028852

ایمیل : icdlteacher7@gmail.com

با سلام کیکتان خوب است ممنون فقط یک اشکالی دارد مقدار دو پیمانه شکر بسیار زیاد است و من یک پیمانه بیشتر شکر نریختم و شیرینیش کافی بود .
دیگه این روزها مردم شیرینی زیاد را دوست ندارند .
با تشکر
لطفا با یک پیمانه شکر امتحان کنید خودتون متوجه می شوید

مهلا

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ ساعت ۱۴:۰۶

تلفن : 09029648116

ایمیل : mahllaghafary78@gmail.com

سلام میشه داخل قابلمه درستش کرد؟؟؟

معصومه

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ ساعت ۱۶:۰۹

تلفن : 09184432961

ایمیل : masone1378@gmail.com

با این طرز پختت …..
ن شکر روگفتی ن وانیل رو

آرجون

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ ساعت ۰۹:۳۳

تلفن :

ایمیل : Hosyneiaarezoo@gamil.com

چه طرز حرف زدنه دنیا که به آخر نرسیده اگه خودتون کمی کیک پختن بلد باشید کم وکاستشو درست میکنید من خودم اندازه شکر وکم کردم وانیلم نگفته بودن کمی به تخم مرغ زدم خیلیم عالی شد

ژیلا

۱۳۹۸/۰۳/۳۱ ساعت ۲۳:۴۷

تلفن :

ایمیل : Zhylazary@gmail.com

بسیار عالی بود ممنونم کمک بزرگی بهم کردین همیشه توپخت کیک مشکل داشتم اما الان خیلی راحت میتونم درست کنم ممنون از راهنمایی وعکس های مرحله به مرحله تون بسییییییار آموزنده بود

میری

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ساعت ۰۶:۰۳

تلفن : 09128300433

ایمیل : mear.masoud.bagheri@gmail.com

لطفا مقدار شیر را اعلام بفرمایید

هستی

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ ساعت ۱۶:۴۵

تلفن :

ایمیل : MASOOM930@GMAIL.COM

این کیک رو من پختم خیلی سبک و عالی شد دیگه دنبال هیچ دستوری نمیرم واقعا عالی شد

نازیلا محمدی از اردبیل

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ ساعت ۱۷:۳۷

تلفن :

ایمیل : beautybiology@rocketmail.com

عالی.واقعا هر کی انتقاد میکنه.الکیه.عالی بود.دستت دردنکنه خانومی

نام :

ایمیل :

تلفن :

وبسایت :

دیدگاه :

ارائه کننده : تینا امین فر

ایمیل : TinaAminfar@Gmail.Com

فکس : 021XXXXXXXX

وبسایت : Www.Ashpazkhaneha.Com

آدرس محل : ایران ، تهران

اعتبار : 230 مطلب تایید شده

آمار

پربازدیدترین محصولات

پرسش و پاسخ

نقشه

تلفن شرکت : 09356107101

تلفن شرکت : 02188856947

آدرس شرکت : تهران ، جردن ، برج نگین آفریقا واحد 408

اینستاگرام

تلگرام

کلیپو/ کیک ساده وانیلی، اولین و ساده ترین کیکی است که می توانید در هر مناسبتی تهیه و نوش جان کنید. در این ویدیو طرز تهیه کیک وانیلی را با روشی ساده به شما آموزش می دهیم. برای تزئین روی کیک هم شیوه آماده کردن خامه ای نرم و ساده را آموزش خواهید دید. کلیپ های جدید ما از دسرها و پیش غذاهای متنوع و خوشمزه، سفره غذای شما را رنگین تر خواهد کرد.

کلیپو/ کیک ساده وانیلی، اولین و ساده ترین کیکی است که می توانید در هر مناسبتی تهیه و نوش جان کنید. در این ویدیو طرز تهیه کیک وانیلی را با روشی ساده به شما آموزش می دهیم. برای تزئین روی کیک هم شیوه آماده کردن خامه ای نرم و ساده را آموزش خواهید دید. کلیپ های جدید ما از دسرها و پیش غذاهای متنوع و خوشمزه، سفره غذای شما را رنگین تر خواهد کرد.

در زیر به 20 نکته مهم قبل از اینکه شروع به پختن کیک نماییم اشاره میکنم:

1- حتما” قبل از شروع کار آرد باید الک شود(الک ریز حداقل 3بار)

2- همیشه اول کار سفیده را هم میزنیم چون نباید درون سفیده ذره ای آب یا روغن یا زرده مخلوط شود برای همین تا هم زن تمیز است سفیده را هم میزنیم.در غیر این صورت سفت نمیشود و پف نمیکند.

3- اصطلاح«از تخم مرغ زنی نریزد» در دستور پخت کیک ها به کار می رود و به این معناست که سفیده بعد از زدن آن قدر سفت می شود ( مثل خامه ی زده شده) که وقتی ظرف را کاملا”بر میگردانیم از آن نریزد.

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

4-هنگام استفاده از کشمش یا گردوی خرد شده حتما” آن را به آرد آغشته کنیم چون این مواد وزنشان سنگین است و برای این که در یکجا جمع نشوند این کار را انجام می دهیم

5-کره یا روغن و تخم مرغ باید یک ربع قبل از یخچال بیرون آورده شوند و در دمای محیط قرار بگیرند.

6-مواد خشک در کیک ها با هم مخلوط می شوند مثلا” آرد باید با بیکینگ پودر در ظرفی مخلوط شود بعد به مواد اضافه شود.

7-بعد از اضافه کردن سفیده ی زده شده به مواد دیگر از هم زن استفاده نمی کنیم،چون پف کیک می خوابد.در این مرحله از یک قاشق سبک مثل لیسک استفاده می کنیم و نکته دیگر اینکه حتما”مواد در هنگام مخلوط شدن باسفیده از یک جهت هم زده شوند(به صورت دورانی)تا پف کیک نخوابد.

8- زرده با شکر باید آنقدر زده شود تا حجم آن دو برابر شده و کش دار و سفید شود.

9- بهتر است در پختن کیکها از پودر قند یا پودر شکر استفاده شود.

10- در انتخاب ظرف برای پخت کیک دقت کنید. ظرف باید به اندازه ای باشدکه دو سوم آن توسط مواد پر شود و یک سوم آن برای پف کیک خالی بماند.در غیر این صورت کیک حالت خمیری پیدا می کند.

11- ته ظرف باید با روغن مایع یا کره چرب شود یا کاغذ روغنی گذاشته شود.

12-بعد از ریختن مایه درون قالب چند ضربه عمودی(به زمین)می زنیم تا هوای درون مایه گرفته شود و خوب پف کند.

13- در صورت استفاده از شکلات تخته ای به هیچ عنوان نباید شکلات مستقیم روی حرارت ذوب شود بلکه باید به روش بن ماری آماده شود.در این روش شکلات را درون ظرف فلزی می ریزیم و ظرف را روی بخار آب قرار می دهیم تا ذوب شود یا ظرف فلزی را درون آب جوش که در حال جوشیدن است می اندازیم تا با گرمای آب حل شود.

14- فر یک ربع قبل از پخت کیک گرم شود.

15- بهتر است هنگام پخت کیک در فر را باز نکنید.

16- برای تست کردن پخت کیک چنگال خشک را درون مایه فرو کنید اگر خشک بیرون آمد کیک آماده است.در غیر این صورت اگر مواد به چنگال چسبید،کیک هنوز آماده نشده است.

17- اگر نخواستیم(در دستور پخت نبود)که سفیده و زرده ی تخم مرغ را از هم جدا کنیم و خواستیم تخم مرغ را کامل اضافه کنیم،تخم مرغ ها را یکی یکی با فاصله اضافه می کنیم تا بهتر مخلوط شود.

18- مدت پخت کیک بسته به نوع فر متغیر است و ممکن است 5 الی 10 دقیقه کم یا زیاد شود . بهتر است از چنگال خشک برای اطمینان از پخته شدن کیک استفاده کنید.

19- همیشه از پنجره ی وسط فر برای پختن کیک استفاده می شود.

20- همیشه وانیل به زرده اضافه می شود تا بوی نامطبوع زرده گرفته شود.

                                                             [ برگرفته از کتاب هنر آشپزیبا تشکر از خانم لیلا شریفی]

برای اینکه بتوانید در منزل کیک درست کنید باید ترفند های پخت کیک خانگی را بدانید که ما در ادامه برای شما اورده ایم . باید بدانید که مواد را حتما باید به اندازه صحیح استفاده کنید و کم و زیاد شدن مواد در ظاهر و طعم کیک بسیار تاثیر دارد .برای دانستن این ترفندها در ادامه با پرشین وی همراه باشید.

برای این که بفهمید چرا کیک خانگی شما به اندازه کافی پف نکرده یا اشکالات دیگری در آن وجود دارد باید مراحل پخت کیک را یک بار دیگر مرور کنید و به نکاتی که در ذیل گفته شده، توجه کنید.

درست در نیامدن کیک خانگی شما به معنی بلد نبودن طرز تهیه کیک خانگی نیست.

۱٫مایعات مورد استفاده کم یا زیاد شده است.

۲٫میزان مخلوط کردن مواد کم یا زیاد بوده است.

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

۳٫دمای فر بسیار کم یا بسیار زیاد بوده است.

۴٫هنگام مخلوط کردن ترتیب افزودن رعایت نشده است.

۵٫کره یا تخم مرغ مورد استفاده سرد بوده است.

۶٫بکینگ پودر مورد استفاده کم یا کهنه بوده است.

۷٫میزان روغن مورد استفاده بسیار زیاد بوده است.

۸٫اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ بوده است.

۹٫فاصله زمانی زیاد اماده شدن تا قرار دادن داخل فر.

چرا لایه روی کیک چسبنده است ؟

۱٫روی کیک وقتی گرم بوده پوشانده شده است.

۲٫مقدار مایعات مورد استفاده زیاد بوده است.

۳٫کیک به اندازه کافی نپخته است.

۱٫کیک قبل از پخت کامل از فر خارج شده است.

۲٫شکر، مایعات و چربی کیک زیاد بوده است.

۳٫کیک داخل قالب مانده و سرد شده است.

چرا کیک حالت چروکیده و به هم فشرده دارد ؟

۱٫قالب نسبت به مواد کیک بزرگ بوده است.

۲٫قالب بیش از حد چرب شده است.

۳٫مواد بیش از حد مخلوط شده است.

۴٫مقدار مایعات زیاد بوده است.

۵٫کیک بیش از حد پخته است.

چرا پس از پخت پف کیک خوابیده است ؟

۱٫دمای فر کمتر از مقدار لازم بوده است.

۲٫پخت کیک کافی نبوده است.

۳٫میزان شکر مورد استفاده زیاد بوده است.

۴٫قالب کیک نسبت به مواد کوچک بوده است.

۵٫کیک در هنگام پخت تکان داده شده است.

۶٫در فر قبل از پخت کیک زیاد باز شده است.

۷٫زمان اضافه کردن سفیده مواد زیاد مخلوط شده است.

۸٫بعد از افزودن آرد زیاد مخلوط شده است.

۹٫مقدار بکینگ پودر یا جوش شیرین زیاده بوده است.

۱۰٫مقدار مایعات کمتر یا بیشتر شده است.

۱٫فر قبل از پخت کیک گرم نشده است.

۲٫شکر و روغن به اندازه کافی مخلوط نشده است.

۳٫مواد اندازه کافی مخلوط نشده است.

۴٫میزان بکینگ پودر مورد استفاده زیاد بوده است.

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه

۵٫میزان مایعات مورد استفاده کم بوده است.

۶٫از آرد نامرغوب برای کیک استفاده شده است.

۷٫مواد به درستی در قالب پخش نشده است.

۸٫کیک با حرارت کم و ارام پخته شده است.

آشنایی با ترفند های پخت خانگی

چرا روی کیک چسبنده اما داخل کیک خشک است ؟

۱٫مواد کیک بیش از حد مخلوط شده است.

۲٫سفیده های تخم مرغ بیش از حد زده شده است.

۳٫مدت پخت کیک طولانی بوده است.

۴٫قالب کیک نسبت به مواد بسیار بزرگ بوده است.

۵٫کیک در معرض جریان هوا سرد شده است.

۶٫مقدار آرد مورد استفاده زیاد بوده است.

۷٫مقدار شکر مورد استفاده کافی نبوده است.

۸٫میزان چربی یا مایعات مورد استفاده کم بوده است.

چرا کیک خمیری و سنگین است ؟

۱٫مواد کیک خوب مخلوط نشده است

۲٫تعداد تخم مرغ مورد استفاده زیاد بوده است

۳٫مقدار مایعات مورد استفاده زیاد بوده است

۴٫دمای فر بیشتر از مقدار لازم بوده است

چرا کیک به قالب چسبیده است ؟

۱٫قالب به درستی چرب نشده است.

۲٫قالب به درستی آردپاشی نشده است.

۳٫کیک به اندازه کافی نپخته است.

۴٫کیک پس از خنک شدن از قالب خارج نشده است.

چرا کیک حالتی خشک و بافتی شکننده دارد ؟

۱٫مقدار چربی کیک کم بوده است.

۲٫مقدار شکر کیک کم بوده است.

۳٫مایه کیک بیش از حد مخلوط شده است.

۴٫بدلیل مایعات کم خمیر کیک سفت بوده است.

۵٫مقدار شکر مورد استفاده زیاد بوده است.

۶٫بدلیل مایعات زیاد خمیر کیک شل بوده است.

۷٫مقدار بکینگ پودر مورد استفاده زیاد بوده است.

۸٫کیک داغ و سریع از قالب خارج شده است.

آرد را ۳ بار الک می کنیم.

فر را یک ربع زودتر روشن می کنیم.

تخم مرغ ها را ۲ ساعت قبل از مصرف از یخچال بیرون آورید.

در موقع زدن سفیده نباید آب یا روغن در کاسه یا به نوک همزن چسبیده باشد،زیرا از پف کردن سفیده جلوگیری می کند.

اگر بخواهیم سفیده تخم مرغ آب نیاندازد و زود سفت شود ۲ قطره آبلیمو و نوک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید.

چنگال آلوده به زرده تخم مرغ را داخل سفیده نکنید.

قالب کیک ها را چرب می کنیم و بعد کمی آرد روی آن می ریزیم و سپس مایه کیک را داخل قالب می ریزیم.

کیک را پس از بیرون آوردن از فر می گذاریم تا سرد شود و بعدا آنرا از قالب بیرون می آوریم.

خامه را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از فرم دادن باید در یخچال بگذاریم.

در مواد شیرینی های خشک از پودر شکر یا پودر قند استفاده می کنیم،اگر از شکر پودر نشده استفاده کنیم داخل فر آب می شود و شیرینی ترک می خورد.

برای کندن پوست بادام آنها را به مدت یک روز خیس کرده و سپس پوست آنرا می کنیم.

ایران کوک , پرنیان

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه
چکار کنیم تا کیک خوب پف کنه
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *