چيكار كنم ژله ام سفت بشه

دوره مقدماتی php
چيكار كنم ژله ام سفت بشه
چيكار كنم ژله ام سفت بشه

ژله یک دسر خوشمزه است که طرز تهیه ساده ای دارد و تقریبا همه افراد حداقل برای یک بار تجربه درست کردن ژله را دارند. ژله ها دارای طعم ها و روش تهیه و ظاهرمتفاوت هستند. برای اینکه بتوانید ژله ای زیباتر، خوش طعم تر و حرفه ای تر درست کنید باید قلق های خاص و فوت و فن های درست کردن ژله را بیاموزید . در این بخش از نمناک به نکات مهم تهیه ژله در خانه اشاره می کنیم.

یک بسته ژله با هر طعمی که می پسندید را انتخاب کنید و یک لیوان آب را در ظرفی ریخته و بگذارید تا جوش بیاید. سپس پودر ژله را داخل آن ریخته و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود. اجازه دهید تا حدود یک دقیقه روی حرارت بماند و آن را هم بزنید. بعد نصف لیوان آب سرد را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و درون قالب خود بریزید .

آماده سازی قالب

یک قالب که طرح زیادی دارد انتخاب کنید بهتر است قالب شما پلاستیکی و یا سیلیکونی باشد . اما شما می توانید از همه جنس قالب اعم از پیرکس،شیشه ای،پلاستیکی،فلزی،سیلیکونی،تفلون و … می توانید استفاده کنید.

چيكار كنم ژله ام سفت بشه

دوره مقدماتی php

قالب را روغن مالی کنید و سپس شکر بپاشید و نیم ساعت داخل فریزر بگذارید و بعد مایع ژله را داخل آن بریزید .

استفاده از آب داغ

هنگامی که دسر کاملا بست ، قالب دسر را پانزده تا بیست ثانیه داخل یک ظرف محتوی آب داغ می گذاریم سپس ژله را به ظرف مورد نظر منتقل کنید.اگر ژله کمتر ازاین زمان در آب داغ قرار بگیرد ژله کامل جدا نمی شود و اگر زمان قرار گرفتن ژله در آب زیاد باشد ژله آب خواهد شد.

استفاده ازحوله گرم و سشوار

شما می تونید بعد ازبستن ژله ان را همراه قالب در ظرف دمر کنید ، حوله ای ازقبل گرم شده را دور قالب بپیچید تا قالب جدا شود.چنانچه در آشپزخانه نمناک پیش از این هم کامل توضیح دادیم شما می تونید بعد ازبستن ژله ان را همراه قالب در ظرف دمر کنید و همه جای قالب سشوار بگیرید تا دسر از قالب جدا شود.

روش استفاده از آب گرم اگر قالب ژله تان پیرکس باشد مناسب نیست زیرا در اثر تغییر ناگهانی دما ظرف پیرکس می شکند.هنگام درست کردن ژله در ظرف پیرکس مقداری آب به دیواره های ظرف قبل از اینکه مواد ژله را در ظرف بریزید بپاشید.زمان در آوردن ژله از قالب اجازه دهید تا چند دقیقه بیرون از یخچال باشد و سپس قالب را با تکان تکان دادن جدا کنید.

برای اینکه ژله شفاف تری داشته باشیم بعد از حل کردن پودر ژله در آب جوش ظرف را روی بخار آب می گذاریم تا تمام ذرات ژله حل شده و شفاف شود .

برای درست کردن فوری ژله زمانی که ژله را بن ماری کردید، از سه چهارم لیوان یخ به جای یک لیوان آب سرد استفاده کنید. یخ ها رو داخل ژله داغ ریخته و هم بزنید تا حل شوداما ژله را با یخ داخل یخچال نگذارید. پس از آب شدن یخ ها، ژله رو درون طبقات بالاتر یخچال که خنک تر هست بگذارید تا ژله شما سفت و خوشمزه شده و در نیم ساعت حاضر شود.

تمامی نکاتی که در این بخش از آشپزخانه نمناک به آن اشاره کردیم فوت و فون اصلی درست کردن یک ژله حرفه ای و کاملا فرم دار بود که هر یک را اشتباه انجام دهید و کم دقتی کنید می تواند موجب نبستن و نگرفتن ژله شود ؛

در واقع یکی از شما می تواند با اشتباه در ترکیب و میزان مواد اولیه و دیگری در لحاظ کردن حرارت مایع به مشکل نگرفتن و نبستن ژله برخورد کند پس نمیتوان گفت همیشه تنها یک دلیل و علت نبستن ژله وجود دارد بله با توجه به روند انجام آن علل متفاوت است. 

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.


یک ترفند برای سفت شدن ژله

چند فوت کوزه گری:

ابتدا پودر ژله مورد نظر را در ظرف بریزید و یک مقدار کم ( برای هر بسته حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری سر صاف شکر روی پودر ژله بریزید و پودر و شکر را مخلوط کنید بعد بجای 1 لیوان آب جوش و 1 لیوان آب سرد همون اول 2 لیوان آبجوش را روی پودر خشک ژله و شکر بریزید و خوب هم بزنید تا پودر ژله کاملا حل بشه بعد اگر خواستید در قالب بریزید و بگذارید کمی حراتش کم بشهبعد بگذارید در یخچال تا خودش رو ببنده اینطوری چند حسن داره 1- ژله کاملا سفت میشه و وا نمیره2- ژله تون شفاف و خوش رنگ میشه 3- و چون شکر اضافه کردید وکلا آبجوش ریختید هم زودتر ژله میبنده هم خوشمزه تر میشه هم شفاف و و براق میشه

چهارشنبه , ۵ تیر ۹۸

غذای اصلی | پیش غذا | دسر | نوشیدنی | نان ها | خمیرها و کرم ها و آیسینگ ها | کیک و کاپ کیک | شیرینی و بیسکوییت | شکلات و تزیینات شکلاتی | سس و مارمالاد | ترشیجات و مرباجات | آشپزی رژیمی | غذاهای سریع | غذای کودک | شب یلدا | ولنتاین | تولد | هالووین | ماه رمضان و سفره های نذری | صبحانه | فینگرفود و پارتی فود | پیشنهاد منوی میهمانی | نکات آشپزی | سفره آرایی | میوه آرایی | تزئین غذا | معرفی ابزارهای سرآشپز | معرفی مواد لازم سرآشپز | دیکشنری آشپزی | ویدیوهای آشپزی 

مشاهده دستورات آشپزی بیشتر

مجله اینترنتی دلخوشی: ژله یکی از دسرهای خوشمزه ایست که اکثر افراد به عنوان دسر برای میهمانی های خود درست می کنند. درست کردن ژله نکات و ترفندهای خاصی دارد که با دانستن آنها کار شما بسیار راحت تر خواهد شد. در این مطلب بسیاری از نکات و رازهای درست کردن حرفه ای ژله را برای شما توضیح خواهیم داد. با دانستن این نکات طلایی، حتی در درست  کردن ژله مبتدی هم باشید، می توانید به راحتی زیباترین ژله ها را درست کنید. مهمترین نکات حرفه ای برای درست کردن ژله را در سرآشپز دلخوشی بخوانید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

چيكار كنم ژله ام سفت بشه

با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید. 

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

 برای درست کردن ژله چقدر آب نیاز داریم؟

پاسخ به این سوال که برای درست کردن ژله ها دقیقا به چه میزان آب نیاز داریم، کاملا بستگی به شکل ژله ای دارد که قصد داریم درست کنیم. انواع ژله ها از لحاظ شکل ظاهری به موارد زیر تقسیم می شوند:

گاهی اوقات شما قصد دارید تا ژله را در یک ظرف شیشه ای درست کنید و تصمیم ندارید آن را به صورت یک ژله قالبی برگردانید. این نوع ژله ها با همان ظرفی که ژله در آن درست شده، سرو می شود. چون قرار نیست تا این ژله ها را به صورت قالبی در ظرف دیگر برگردانید، بنابراین سفت بودن بافت ژله هیچ اهمیتی ندارد. در این حالت شما می توانید برای درست کردن یک بسته پودر ژله از ۲ لیوان کامل آب استفاده کنید. بافت این ژله ها کمی نرم تر و لطیف تر از انواع دیگر ژله هاست.

معمولا برای زیباتر شدن شکل ژله، بهتر است تا ژله طرح خاصی داشته باشد. در این حالت باید ژله قالبی درست کنید. برای درست کردن ژله های قالبی که می خواهیم آنها را بعد از سفت شدن، داخل یک دیس برگردانیم، از انواع قالب ها با طرح های مختلف استفاده می شود. برای اینکه جدا کردن ژله از قالب راحت تر باشد، و از طرفی برای اینکه بعد از برگرداندن ژله در ظرف، ژله شکل خود را حفظ کند، باید از میزان آب کمتری استفاده کنید و ژله کمی غلیظ تر باشد. بنابراین همیشه برای درست کردن ژله های قالبی، به ازای هر بسته پودر ژله، از یک و نیم لیوان آب استفاده کنید.

گاهی اوقات ژله هایی درست می کنید که می خواهید آنها را به کمک کاتر، قالب بزنید یا اینکه می خواهید آن را با چاقو به اشکال خاصی برش بزنید. معمولا این نوع ژله ها را باید خیلی غلیظ تر درست کرد. گاهی برای درست کردن این نوع ژله ها، به ازای هر بسته پودر ژله ۱ لیوان آب و گاهی نیز فقط نصف لیوان آب استفاده می شود.

فرض کنید برای درست کردن ژله قالبی به ۱ و نیم لیوان آب نیاز داریم. حال ممکن است برایتان سوالی پیش بیاید که از این ۱ و نیم لیوان آب، چه مقدار آن باید آب داغ و چه مقدار آن باید آب سرد باشد. چیزی که مشخص است این است که حتما باید مقداری از این آب، داغ باشد تا ژله در آن حل شود اما استفاده از آب سرد اختیاری است. آب سرد استفاده شده در ژله، به سرد شدن سریعتر مایع ژله کمک می کند، وگرنه اجباری به استفاده از آب سرد نیست. شما می توانید کل این ۱ و نیم لیوان آب را، از آب داغ استفاده کنید. یا اینکه اگر دوست دارید ژله سریعتر خنک شود، نصف آب داغ و نصف آب سرد استفاده کنید. یا اینکه ۱ لیوان آن را آب داغ و نصف لیوان باقی مانده را آب سرد استفاده کنید.یا حتی اگر می خواهید ژله خیلی سریعتر خنک شود، ابتدا نصف لیوان آب داغ برای حل شدن ژله استفاده کنید، سپس ۱ لیوان باقی مانده را آب سرد بریزید. پس چیزی که مشخص شد این است که برای درست کردن ژله حتما به آب داغ نیاز دارید، اما مقدار آب سرد استفاده شده در ژله، صرفا به خنک شدن سریعتر مایع ژله کمک می کند. گاهی اوقات که ژله ها به صورت لایه ای تهیه می شوند، حتما باید تمام ژله ها ابتدا خنک شوند و سپس آنها را لایه به لایه در قالب بریزیم و مرحله به مرحله در یخچال قرار دهیم.

هر چقدر که ژله مدت زمان بیشتری داخل یخچال بماند، برگرداندن ژله راحت تر خواهد شد، و هر چقدر که ژله مدت زمان کوتاه تری داخل یخچال بماند، ریسک بیشتری برای خراب شدن ژله موقع برگرداندن آن وجود دارد.

معمولا مدت زمان ایده آل برای بستن ژله داخل یخچال، یک روز کامل است. بهترین زمان برای درست کردن ژله، روز قبل مهمانی است. سعی کنید ژله را از شب قبل درست کنید، تا اینکه ژله زمان کافی برای سفت شدن داشته باشد.

شاید گاهی برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مهمان سرزده دارید و یا اینکه یک مرتبه تصمیم می گیرید ژله درست کنید، شاید هم ژله ای که از شب قبل درست کرده اید، برحسب اتفاق خراب شده است و دوست دارید سریعا یک ژله دیگر درست کنید، اما زمان کافی برای این کار ندارید. چند روش را به شما توصیه می کنیم تا بتوانید در مدت زمان کوتاه، یک ژله زیبا درست کنید. ترفندهای زیر را امتحان کنید.

به طور کلی ژله هایی که برای درست کردن آنها از شیر یا بستنی استفاده می شود (ژله پاناکوتا)، خیلی سریعتر از ژله های معمولی می بندند. ژله های پاناکوتا معمولا در عرض چند ساعت، سفت می شوند، بنابراین می توانند برای زمان هایی که وقت تنگ است، ایده خوبی باشند.

هر چقدر برای درست کردن ژله از آب کمتری استفاده کنید، ژله غلیظ تر خواهد شد، و از طرفی هر چقدر ژله غلیظ تر باشد، سریعتر می بندد و سفت می شود. اگر به طور معمول ۱ و نیم لیوان آب برای درست کردن ژله استفاده می کردید، حال فرضا از ۱ لیوان آب استفاده کنید.

در مراحل درست کردن ژله که باید قالب ژله را مرحله به مرحله به یخچال منتقل کنید، تا ژله در دمای یخچال سفت شود، می توانید به کمک تکه های یخ، سرمای بیشتری به قالب ژله برسانید تا ژله سریعتر ببندد. داخل یک کاسه بزرگ مقدار زیادی یخ خرد شده بریزید و سپس مقداری آب کاملا سرد به آن اضافه کنید، حال قالب ژله را طوری داخل کاسه آب و یخ فرو ببرید و نگه دارید تا آب داخل قالب نرود. می بینید که ژله شروع به بستن و سفت شدن می کند. دلیل این موضوع این است که سرمایی که از طریق کاسه یخ به قالب ژله منتقل می شود، خیلی بیشتر از سرمای داخل یخچال است. وقتی ژله تقریبا سفت شد، آن را به یخچال منتقل کنید تا در عرض چند ساعت کامل سفت شود.

خوب برای اینکه روش تکه های یخ، خیلی سریعتر جواب دهد، می توانید خود ژله را نیز غلیظ تر از حد معمول درست کنید.

چون سرمای داخل فریزر از یخچال بیشتر است، می توانید برای سریعتر بسته شدن ژله، آن را برای مدت کوتاهی داخل فریزر قرار دهید و سپس آن را به یخچال منتقل کنید، فقط مراقب باشید که ژله یخ نزند و به مرحله یخ زدگی نرسد وگرنه ژله خراب می شود.

اگر ارتفاع قالب ژله شما فرضا ۵ سانت است و همیشه برای پر کردن این قالب از ۵ بسته پودر ژله استفاده می کرده اید، اینبار می توانید در همان قالب با ۱ بسته پودر ژله، یک ژله نسبتا نازک تر و خوشمزه و زیبا درست کنید. فراموش نکنید که قرار نیست همیشه شما کل قالب را با ژله پر کنید. گاهی اوقات ژله های نازک تر، زیبایی خاص خود را دارند.

یک روش دیگر برای بستن سریع ژله، درست کردن ژله های تک نفره در قالب های بسیار کوچک است. چون مقدار ژله ای که در قالب های یک نفره ریخته می شود کم است، بنابراین ژله های تک نفره سریعتر می بندند.

برای درست کردن ژله، انواع قالب های متفاوت در بازار موجود است. اجازه دهید میزان راحتی درست کردن ژله در این قالب ها را یکی یکی بررسی کنیم.

یکی از بهترین انواع قالب های ژله، قالب از جنس پلاستیک خشک است. درست کردن ژله در این قالب ها به حدی راحت است که حتی گاهی نیاز به چرب کردن قالب هم نخواهید داشت، البته به شرطی که اصول اولیه درست کردن ژله، مثل میزان آب استفاده شده در ژله و زمان استراحت کافی ژله در یخچال را رعایت کرده باشید. گاهی برای برگرداندن ژله از قالب های پلاستیکی خشک، حتی نیاز به قرار دادن قالب ژله در آب گرم نیز ندارید چون ژله به راحتی از قالب جدا می شود. قالب های پلاستیکی خشک نسبت به انواع دیگر قالب ها، ارزان تر هستند.

به همان نسبت که کار با قالب های پلاستیکی خشک بسیار راحت هستند، کار با قالب های سیلیکونی نیز بسیار سخت تر هستند مگر اینکه تجربه کافی در درست کردن ژله داشته باشید. به طور معمول برای اکثر افراد، کار با قالب های سیلیکونی دشوار تر است. بنابراین انواع قالب های سیلیکونی، شاید گزینه مناسبی برای درست کردن ژله نباشند.

کار با قالب های فلزی نیز همانند قالب های پلاستیکی خشک، بسیار ساده و راحت هستند.

کار با قالب های تفلون نیز همانند کار با قالب های فلزی و آلومینیومی است.

به طور کلی ظروف پیرکس یا شیشه ای، قالب های مناسبی برای تهیه ژله های قالبی نیستند. اگر قصد ندارید ژله را به صورت قالبی برگردانید، و می خواهید آن را در همان ظرف، سرو کنید، در این حالت می توانید از ظروف پیرکس برای درست کردن ژله استفاده کنید. ولی فراموش نکنید که برگرداندن ژله از این نوع ظروف کمی سخت تر و زمانگیر هست. البته چرب کردن ظرف و درست کردن ژله غلیظ تر، در راحت برگرداندن ژله بسیار کمک می کند.

در مورد ظروف پیرکس یا شیشه ای یک استثناء نیز وجود دارد و آن هم ژله های پاناکوتا است. ژله های پاناکوتا، ژله هایی هستند که داخل آنها از شیر یا بستنی استفاده می شود. این نوع از ژله ها در هر نوع قالبی با هر جنسی، بسیار راحت و بدون نیاز به گرم کردن قالب ژله، برمی گردند. بنابراین ژله های از نوع پاناکوتا را می توانید به راحتی در ظروف پیرکس یا شیشه ای نیز درست کنید.

مهمترین نکته در بیرون آوردن ژله از قالب این است که: “صبور باشید و به آرامی عمل کنید”. تا می توانید با صبر و حوصله این کار را انجام دهید. اگر احساس کردید که بخشی از ژله در حال بیرون آوردن از قالب خراب شد، عجولانه کار نکنید، دست و پای خود را گم نکنید و باعث خراب شدن بخش های دیگر ژله نشوید.

ابتدا لبه های ژله را به کمک انگشتان یا پشت چاقو از قالب جدا کنید.

سپس قالب را برای مدت کوتاهی داخل آب گرم نگه دارید تا ژله از قالب جدا شود.

قالب های پلاستیکی را می توانید مدت کمی بیشتری داخل آب گرم نگه دارید، ولی قالب های فلزی مثل تفلون و آلومینیومی را حداکثر به مدت ۸ الی ۱۰ ثانیه داخل آب داغ نگه دارید چون قالب های فلزی گرما را جذب کرده و در خود نگه می دارند و باعث آب شدن بیش از حد ژله می شوند.

اگر ژله پاناکوتا درست کرده اید، اصلا نیازی به قرار دادن قالب ژله در آب گرم ندارید، چون این ژله ها به راحتی از قالب جدا می شوند، مگر اینکه این ژله را به صورت ترکیبی و لایه ای با ژله معمولی درست کرده باشید، که در این صورت حتما کمی ژله را در آب داغ نگه دارید.

وقتی مطمئن شدید که ژله در قالب حرکت می کند و کاملا از قالب جدا شده است، می توانید آن را داخل دیس سرو برگردانید.

چيكار كنم ژله ام سفت بشه

گاهی اوقات با اینکه ژله از قالب کاملا جدا شده است و براحتی در قالب ژله حرکت می کند، اما از قالب خارج نمی شود(شاید در چنین مواقعی به اشتباه تصور کنید که هنوز ژله به قالب چسبیده است و آن را مدت زمان بیشتری داخل آب داغ نگه دارید و باعث بیش از اندازه آب شدن ژله شوید). قلق خارج شدن ژله از قالب، خصوصا برای ژله های بزرگ تر، این است که از یک گوشه، هوا داخل قالب ژله برود تا ژله از قالب خارج شود. برای این کار یک گوشه ژله را با دست از لبه قالب حرکت دهید و قالب را کمی کج نگه دارید، وقتی هوا وارد قالب شد، می بینید که ژله به راحتی از قالب خارج می شود. حال می توانید به آرامی ژله را در دیس سرو برگردانید.

برای جدا شدن ژله از قالب، به جای آب گرم، می توانید از گرمای سشوار نیز استفاده کنید. اما مراقب باشید که حرارت بالای سشوار می تواند باعث بیش از اندازه آب شدن ژله شود، خصوصا اگر قالب شما تفلون یا آلومینیومی باشد. بنابراین فقط در حد چند ثانیه سشوار را در اطراف قالب نگه دارید.

نکته مهم: هیچ وقت ژله را در همان ظرفی که در حال درست کردن ژله هستید، داخل یخچال نگذارید. ممکن است مقداری از ژله چسبناک ته ظرف چسبیده باشد و این مساله باعث می شود که ژله شما به ظرف بچسبد و راحت از قالب خارج نشود. بنابراین ژله را در یک ظرف مجزا درست کنید، سپس به قالب اصلی منتقل کنید و قالب را در یخچال قرار دهید.

در حالت عادی وقتی پودر ژله را داخل آب حل می کنید، ژله شفافی درست می شود. اگر دوست دارید ژله کمی مات شود، به جای آب سرد به ژله، مقداری شیر یا بستنی اضافه کنید. هر چقدر مقدار شیر بیشتر باشد، ژله مات روشن تر، و هر چقدر مقدار شیر کمتر باشد، ژله مات تیره تری خواهید داشت. 

کار با ژله هایی که قرار است با شیر تهیه شوند، کمی سخت تر از ژله های عادی است و برعکس خارج کردن این ژله ها از قالب بسیار راحت تر است. برای درست کردن پاناکوتا، به جای آب سرد، به ژله شیر اضافه می کنند. وقتی پودر ژله را با آب داغ کاملا حل کردید و ژله یکدست شد، اجازه دهید تا ژله در دمای محیط خنک شود و داغی ژله بیافتد. سپس می توانید به آرامی شیر را اضافه کنید و همزمان ژله را هم بزنید. اگر شیر را به ژله داغ اضافه کنید، ژله تان بلافاصله خراب می شود و باید آن را دور بریزید. بنابراین موقع درست کردن ژله با شیر، دقت کنید تا شیر را به ژله داغ اضافه نکنید وگرنه شیر بلافاصله می برد.

اگر به هنگام درست کردن ژله، مقداری از مواد ژله زیادی بود، آن را داخل یک ظرف دربسته داخل یخچال قرار دهید و روز بعد یا تا چند روز بعد مجددا آن را از یخچال خارج کنید، روی بخار آب یا داخل ماکروویو آب کنید و داخل قالب مورد نظر خود بریزید و ژله زیبای دیگری با آن درست کنید. حتی ژله های پاناکوتا که داخل آن از شیر یا بستنی استفاده می شود نیز قابلیت استفاده مجدد دارند. می توانید آنها را روی بخار آب یا داخل ماکروویو به مدت ۱ دقیقه ذوب کنید به شرطی که به نقطه جوش نرسند وگرنه خراب می شوند.

یا اینکه هنگامی ژله ای را قالب می زنید بخش های اضافی آن را دور نریزید، آنها را مجددا ذوب کنید و در تهیه ژله های دیگر از آنها استفاده کنید.

برای اینکه ژله شفاف تر و درخشان تری داشته باشید، از دو ترفند زیر می توانید استفاده کنید:

بعد از اینکه آب داغ را به ژله اضافه کردید و آن را خوب هم زدید، ژله را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا تمام ذرات ژله کاملا حل شود، سپس ژله را از ماکروویو خارج کنید و مجددا هم بزنید تا ژله یکدست شود.

اگر ماکروویو در دسترس نداشتید، می توانید ظرف ژله را برای مدتی روی بخار آب کتری قرار دهید.

گاهی اوقات اینقدر درگیر خارج کردن صحیح ژله از قالب می شوید که فراموش می کنید ژله را دقیقا در مرکز ظرف سرو ژله برگردانید. حال هر چقدر که تلاش کنید، دیگر ژله از جایش تکان نمی خورد، و فشار زیادی شاید باعث شکستن ژله شود. بنابراین برای این که بتوانید در چنین مواقعی ژله را براحتی به مرکز ظرف سر دهید، ابتدا ظرف سرو ژله را کمی با آب سرد خیس کنید. حال می توانید خیلی راحت ژله را به هر طرفی که بخواهید حرکت دهید.

اگر دقت کرده باشید در اکثر رستوران ها، غذا داخل ظروف چینی سفید ساده سرو می شود. وقتی شما هر غذایی را داخل ظروف چینی سفید ساده سرو می کنید، جلوه و زیبایی شکل ظاهری غذا، چندین برابر می شود.

این موضوع در مورد ژله ها نیز صادق است. ژله ای که در دیس سفید ساده سرو می شود خیره کنندگی بیشتری نسبت به ژله ای که در ظروف شیشه ای یا پیرکس سرو می شود، دارد. می توانید امتحان کنید! 

شاید گاهی برایتان پیش آمده باشد که موقع برگرداندن ژله از قالب، لایه های آن از هم باز شده باشند. تنها دلیل آن، فاصله زمانی زیاد بین ریختن لایه های ژله می باشد. برای ژله هایی که به صورت لایه ای تهیه می شوند، و شما مجبور هستید بعد از ریختن هر لایه، ژله را به یخچال منتقل کنید و سپس پس از سفت شدن لایه قبلی، لایه جدید را روی ژله بریزید، ممکن است با مشکل جدا شدن لایه های ژله از هم مواجه شوید.

دلیل این موضوع این است که لایه های ژله بیش از اندازه سفت می شوند و سپس شما اقدام به ریختن لایه بعدی می کنید، در صورتیکه اینکار اشتباه است. به محض اینکه یک لایه نسبتا سفت شد و نیم بند شد، قالب را از یخچال خارج کنید و لایه بعدی را بریزید و اجازه ندهید هر لایه بیش از اندازه سفت شود. وقتی این نکته را رعایت کنید، لایه ها کاملا به هم می چسبند و از هم باز نخواهند شد.

 

برای تزیین ژله می توانید از میوه های خرد شده استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید تا برای تزیین ژله، یک لایه روی ژله از انواع میوه های خرد شده استفاده کنید. برخی از میوه ها باعث شل شدن و نبستن ژله می شوند. به طور مثال کیوی یکی از این میوه هاست. به هیچ عنوان از میوه کیوی به صورت خام داخل ژله استفاده نکنید چون ژله شما نمی بندد، مگر اینکه آن را به صورت کمپوتی استفاده کنید.

از برش های پرتغال، سیب، توت فرنگی، گیلاس، هلو، شلیل، آناناس، و انواع میوه های دیگر می توانید استفاده کنید.

 ۲- شناور شدن میوه ها داخل ژله:

یکی از روش های زیبا برای تزیین ژله، استفاده از یک لایه نازک میوه های خرد شده روی ژله است. بسیاری از افراد با انجام این کار مشکل دارند و وقتی میوه ها را کف قالب ژله می ریزند و ژله را روی میوه ها می ریزند، میوه ها شناور می شوند و از جایشان تکان می خورند. نه تنها چیدمان میوه ها به هم می خورد، بلکه به جای اینکه میوه ها روی سطح ژله قرار گیرند، به ته ژله حرکت می کنند.

مشکل کجاست؟ اگر مقدار ژله ای که روی میوه ها می ریزید از ارتفاع میوه ها بیشتر شود و کاملا روی میوه ها را بگیرد، کم کم میوه های خرد شده به دلیل سبکی به روی مایع ژله حرکت می کنند و چیدمان آنها به هم می ریزد.

راه حل چیست؟ پس از چیدن میوه ها کف قالب، ابتدا با قاشق مقدار کمی از ژله بی رنگ را روی میوه ها بریزید، به طوریکه ژله به روی میوه ها نیاید. سپس به آرامی قالب را به یخچال منتقل کنید و اجازه دهید کمی ژله نیم بند و سفت شود. این مقدار کم ژله نقش چسب را بازی می کند و باعث می شود خرده های میوه در جایشان ثابت شوند و دیگر حرکت نکنند. سپس قالب را از یخچال خارج کنید و مابقی ژله بی رنگ را روی میوه ها بریزید.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

  اخبارروزدنیا

  روانشناسی

  کودک و والدین

  قانون و عدالت

  زناشویی

  کلاس درس

  مذهبی

  علمی

  ورزش

  موفقیت

   آموزش آشپزی

  آرایش و زیبایی

  فرهنگی هنری

  مراسم عروسی

  نکات خانه داری

  مد روز

  بازی و سرگرمی

  تفریحی گردشگری

  دنیای آموزش

  سلامتی

یک ترفند برای سفت شدن ژله ، چند فوت کوزه گری

یک ترفند برای سفت شدن ژله ، چند فوت کوزه گری :
ابتدا پودر ژله مورد نظر را در ظرف بریزید و یک مقدار کم ( برای هر بسته حدود 2 تا 3 قاشق غذاخوری سر صاف شکر روی پودر ژله بریزید و پودر و شکر را مخلوط کنید بعد بجای 1 لیوان آب جوش و 1 لیوان آب سرد همون اول 2 لیوان آبجوش را روی پودر خشک ژله و شکر بریزید و خوب هم بزنید تا پودر ژله کاملا حل بشه بعد اگر خواستید در قالب بریزید و بگذارید کمی حراتش کم بشهبعد بگذارید در یخچال تا خودش رو ببنده
اینطوری چند حسن داره
1- ژله کاملا سفت میشه و وا نمیره
2- ژله تون شفاف و خوش رنگ میشه
3- و چون شکر اضافه کردید وکلا آبجوش ریختید هم زودتر ژله میبنده هم خوشمزه تر میشه هم شفاف و و براق میشه
چه کنيم که ژله و کيک به ظرف‌شان نچسبند؟

خيلي از کساني که ژله درست مي‌کنند، براي اين که ژله به ظرفشان نچسبد، کف ظرف را روغن مي‌مالند يا اين که ظرف ژله را بعد از بستن ژله در آب جوش قرار مي‌دهند…

 با اين کار يا ژله چرب مي‌شود يا اينکه با قرار دادن ناگهاني ظرف ژله در آب جوش، مقدار زيادي از آن ذوب مي‌شود. پس چه بايد کرد؟ راه‌حل، استفاده از فريزر است. ظرف يا قالب ژله را بشوييد که خيس شود و داخل فريزر قرار دهيد؛ به اين ترتيب، آبي که روي ديواره ظرف بوده، يخ مي‌زند. وقتي خواستيد ژله را داخل قالب بريزيد، ظرف را از فريزر بيرون بياوريد، ژله را بريزيد و قالب را داخل يخچال بگذاريد. آب خيس يخ‌زده، مانع چسبيدن ژله به ظرف مي‌شود و هنگام بيرون آوردن ژله از قالب، راحت از ديواره جدا مي‌شود.

همين کار را براي قالب کيک نيز مي‌توان انجام داد؛ روغن را کف قالب کيک بماليد سپس آن را داخل فريزر قرار دهيد. وقتي که مايه کيک حاضر شد، قالب را از فريزر بيرون بياوريد، مايه را در آن بريزيد و آن را داخل فر قرار دهيد. در لحظات اول که مايه در فر مي‌خواهد به قالب بچسبد، روغن يخ‌زده مانع چسبندگي مي‌شود.
فوت و فن دسرها

 |
۱) اگر بخواهیم ژله دو رنگ درست کنیم. یک رنگ را در ظرف ریخته میگذاریم در یخچال تا خودش را بگیرد.

۲) اگر ژله شل بود و در یخچال سفت شد می توانیم دوباره آنرا بجوشانیم و غلیظ کنیم.

۳) برای اینکه میــوه در ته ظرف قرار گیرد ابتدا مقدار کمی ژله همراه میــوه ریخته در یخچال می گذاریم.

۴) در مورد پودینگها حتماً باید در حالت گرم در ظرفهای مورد نظر بریزیم.

۵) پودینگ سریعاً بسته می شود.
۶) نشاسته پودینگها حتماً باید تازه و تمیز باشد.

۷) ظرف تهیه پودینگها باید کمی گود باشد و با حرارت کم تهیه شود که بیرون نپرد.

۸) فرم گرفتن خامه: باید خامه و پودر شکر را مخلوط کرده در فریزر به مدت ۱۲ ساعت بگذاریم و بعد از بیرون آوردن خوب بزنیم تا فرم بگیرد. حالت فرم گرفته حالتی است که جای پرهای همزن در آن باقی بماند.

۹) مهمترین نکته در پودینگها تازه بودن تمام مواد است.

۱۰) در مورد ژله ها و دسرها، حتماً تاریخ مصرف کمپوتها باید مشخص باشد.

۱۱) پودر ژلاتینها کهنه نباشد.

۱۲) دسرها باید حتماً تازه سرو شوند.

۱۳) طریقه بن ماری: یعنی یک ظرف آبگرم را روی حرارت گذاشته و ظرف دسر را به آرامی روی آن قرار داده و هم می زنیم. حرارت نباید زیاد باشد که آبجوش بداخل ظرف دوم برود.

۱۴) اگر ژله دو رنگ یا بیشتر باشد در فاصله زمانی که ژله رنگ اول در یخچال ببندد اگر ژله رنگ دوم کمی سفت شود می توانیم آن را گرم کرده و روی ژله اولی بریزیم و بقیه رنگ ژله ها را هم به همین طریق گرم کنیم و روی ژله ها بریزیم.

۱۵) تزئین ژله و دسرهائی که برای سفت شدن در یخچال قرار می گیرند، همواره بعد از بیرون آوردن از یخچال باید انجام گیرد.

۱۶) از آنجا که تهیه دسر و ژله ها چندین بار تمیرن شده اند، توجه داشته باشید که مواد را دقیقاً به همان میزان که گفته شده است استفاده کنید.

۱۷) دستور تهیه خامه فرم گرفته: ۲۰۰ گرم خامه را با ۱۰۰ گرم پودر قند مخلوط کرده و به مدت ۱۲ ساعت در یخچال می گذاریم. سپس با همزن به مدت ۳ تا ۴ دقیقه می زنیم تا شکل بگیرد بطوریکه اگر روی آن با چنگال خط بکشیم جای خطها باقی بماند.
 

تمامی حقوق این پایگاه متعلق به
معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد.

مشاوره و راهنمای خرید محصولات نیوشا

برای درست کردن ژله خوب اولین کار استفاده از روش بن ماریه. بعضی ها اصلا نمی دونن روش بن ماری چه روشی هست! روش بن ماری یعنی روی بخار آب به صورت غیر مستقیم و با دمایی که بخار آب داره، هر چیزی رو حل کنید. می تونه کاکائو باشه یا پودر ژله…

شده تا حالا تو قالب ژله بریزید اما  ژله از قالب خوب جدا نشه یا حتی تو ظرف بریزید و موقع خوردن ژلتون شبیه ته دیگ بشه؟ خب این به خاطر اینه که ژله خوب حل نشده. اگه تو قالب باشه انتهاش غلیظ تر شده و به دیواره چسبیده. با این روش هیچ جوره از قالب در نمیاد یا اگه بیاد خیلی سفت می شه ژلتون.

اگه هر بار مهمون میاد می ترسید که نکنه ژلتون تو قالب خوب نشه و یا از قالب جدا نشه، به خاطر همینم تو ظرف های معمولی ژله درست می کنید، این نکته ها رو خوب بخونید و انجام بدید. چون من عاشق ژله درست کردنم و همیشه هم ژله هام خوب در میاد.

نکته های طرز تهیه ژله رو با هم ببینیم.

چيكار كنم ژله ام سفت بشه

یکی از نکته های طرز تهیه ژله خوب انتخاب قالب خوبه. قالب های ژله بهتره که فلزی باشه، قالب های سیلیکونی هم بدک نیست اما موقع در آوردن ممکنه که کج و کوله دربیاد. قالب های پلاستیکی هم هستند که خیلی ارزونن و خیلی به درد بخور.

اگه با قالب های فلزی کار کنید ژلتون زودتر می بنده. پس اگه خیلی عجله دارید از قالب های فلزی استفاده کنید.

اگه براتون قیمت مهمه از قالب های پلاستیکی استفاده کنید. چون می تونید تنوع قالب هاتونو زیاد کنید. اما زمان بستن ژله تقریبا یک ربع دیرتر از قالب فلزیه.

برای قالب سیلیکونی و پلاستیکی قبل از این که ژله رو بریزید داخلش، باید با روغن و پنبه کل قالبو چرب کنید. حتما حتما حتما از روش بنماری استفاده کنید و ژله رو روی بخار حل کنید. وقتی ژلتون بست قالبو داخل آب ولرم بزارید. البته برای قالب پلاستیکی بهتره که آب از ولرمی یکم به داغی بزنه. اگه گوشه ها جدا شده بود، چند ضربه به دیواره هاش بزنید تا کامل جدا شه. بعد برگردونید روی ظرفتون.

برای قالب فلزی نیازی به چرب کردن قالب ندارید. بعد از این که ژله بست، فقط کافیه 5 ثانیه داخل آب جوش بزارید. حواستون باشه زمانش اگه زیاد شه ژلتون خیلی آب می شه.

درست کردن ژله فوری اونم زمانی که مهمون قراره دو ساعت دیگه بیاد، خیلی مهمه.

این نکته هم خیلی کاربردیه. من توی 2 ساعت می تونم ژله های طبقاتی رنگارنگ درست کنم. دلیلش هم اینه که یه روش خوب برای سریع بستن ژله دارم.
وقتی ژلتون رو بن ماری کردید، به جای یک لیوان آب سرد از سه چهارم لیوان یخ استفاده کنید. یخ ها رو داخل ژله داغ بریزید. بعد هم هم بزنید تا حل شه. با یخ داخل یخچال نزاریدها. اینجوری خراب میشه. بعد از آب شدن یخ ها، ژله رو داخل یخچال ترجیحا طبقات بالاتر که خنک تر هست بزارید. می تونم قول بدم که با این روش یه ژله سفت و خوشمزه رو تو نیم ساعت درست می کنید.
اگه مثل من لایه لایه هم بخواید درست کنید که زودتر هر لایه می بنده.


حتما امتحان کنید.

به کانال تلگرامی حس خوب بپیوندید تا همه آموزش هایی که یه خانم باید بلد باشه رو یاد بگیرید.

کیک مرغ ویژه مهمانی ها و مجالس کیک مرغ جزو پر طرفدارترین غذاهای فانتزی ای…

ژلو کیک توت فرنگی اگر مهمانی ویژه ای در راه دارید، حتما ژلو کیک را در منو…

ژله میوه سلام دوستای حس خوب. امروز طرز تهیه ژله میوه، ژله کاملا مجلسی و…

کرنبری کره مواد لازم برای تهیه کرنبری کره کرنبری یا زغال اخته یک پیاله…

خمیر تارت خمیر تارت به صورت آماده در فروشگاه های بزرگ زنجیره ای به فروش می…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
ژله بستنی را برای مناسبت‌های خاص مانند تولد تهیه کرده و از طعم و ظاهر زیبای آن لذت ببرید.

آماده‌سازی: 2 ساعت

مدت انتظار: يك ساعت

مواد اولیه: برای 5 نفر

چيكار كنم ژله ام سفت بشه

میوه (تازه و با طعم ژله یكی باشد): به میزان لازم

بستنی (وانیلی): يك ونیم لیوان

پودر ژله: 2بسته

طرز تهیه:

یک بسته پودر ژله را کم کم در یک لیوان آب جوش ریخته، هم می‌زنیم تا حل شود بهتر است آن را روی حرارت مستقیم قرار دهیم تا دانه‌های ژله كاملا حل شوند.

بستنی وانیلی را در دمای محیط قرار میدهیم تا آب شود .وقتی ژله كمی سرد شد(در حدی كه نبندد)بستنی را اضافه کرده، هم می‌زنیم تا مایه یکدست شود.

مایه ژله بستنی را تا نصفه در کاسه‌های بستنی خوری ریخته و در صورت دلخواه روی آن چند عدد میوه مناسب با طعم ژله گذاشته، یک ساعت در یخچال می‌گذاریم تا سفت شود.

بعد یک بسته پودر ژله دیگر را با یک لیوان آب جوش و بعد یک لیوان آب سرد حل می‌کنیم و كمی صبر می‌كنیم تا مایه سرد شود تا ژله بعدی را آب نكند. وقتی دمای آن پایین آمد مایه را روی ژله بستنی می‌ریزیم و دو ساعت در یخچال می‌گذاریم تا آماده شود.

نكات:

1)بستنی باید حالت روان داشته باشد یعنی نه كاملا آب شده باشد و نه سفت و یخ زده باشد.این نكته خیلی مهم است چون اگر بستنی خیلی سرد باشد بعد از تهیه ژله می‌بینید كه بستنی رو آمده و ژله زیر آن سفت شده كه ظاهر خوبی نیست.

2)می‌توانید به صورت رنگین كمانی چند نوع ژله را با بستنی تهیه كنید و لایه لایه روی هم قرار دهید.

3)می‌توانید از ژله آلوئه ورا كه بی‌رنگ است و بستنی‌های پر رنگ مثل شاتوت هم برای این كار استفاده كنید تا ژله شما بسیار زیبا‌تر شود.

4)در شكل از یك لایه ژله به همراه فالوده استفاده شده.برای تهیه این ژله فالوده و پودر ژله و آب را مخلوط كنید و وقتی ژله كاملا گرفت روی آن ژله بستنی بریزید و اجازه دهید ببندد. البته بهتر است از میزان بستنی بیشتری استفاده شود كه زیباتر شود.میتوانید بستنی معمولی را هم در دمای محیط كمی آب كنید و روی ژله بریزید و اجازه دهید ببندد.

www.sooran.com

همشهری آنلاین:
وزیر ارتباطات بر اساس گزارش شرکت‌های خدمات اینترنت از آغاز روند انقراض ADSL خبر داد.

همشهری آنلاین:
با دستور معاون آموزشی وزارت علوم، از این پس چاپ کاغذی پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و گزارش‌های درسی در همه مقاطع و رشته‌ها ممنوع خواهد بود.

همشهری آنلاین:
در فیلم سینمایی که توسط رایان مورفی تهیه می‌شود نیکول کیدمن و مریل استریپ بار دیگر در کنار هم بازی می‌کنند.

همشهری آنلاین:
کتاب جدید «استن لی»، خالق شخصیت‌های «‌مرد عنکبوتی» ‌و «ایکس من» با عنوان «فریب نور» منتشر می‌شود.

آیدا شاکر -‌ همدان – خبرنگار:
در هفته‌های اخیر چهره شهر همدان با حضور پروانه‌ها زیباتر شده است. حشراتی که اگرچه عمر کوتاهی دارند اما در همین ۱۰ روز عمرشان به علت خاصیت گرده‌افشانی موهبت بزرگی محسوب می‌شوند و به علاوه حضورشان در هر کوی و برزن حال‌وهوای زیبایی به شهر می‌دهد.

همشهری‌آنلاین:
سرپرست معاونت فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از بهره‌برداری ۳ پهنه جدید برای مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای تا پایان سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال آینده دو پهنه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

همشهری آنلاین:
نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: پسماند سراوان کار را به جایی رسانده که خرگوش‌ها و پرندگان منطقه را نابود می‌کند.

شهرنوشت:
شهردار تهران از همراهی رئیس قوه قضائیه با پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو تقدیر کرد.

همشهری آنلاین:
آمار رشد فروش کتاب‌های چاپی در بریتانیا پس از چهار سال متوقف شد و درآمد صنعت نشر در سال ۲۰۱۸ با ۵.۴ درصد کاهش به سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار رسید.

همشهری آنلاین:
رمان تجربی «شیرفروش» نوشته آنا برنز هشت ماه پس از بردن جایزه معتبر من بوکر، جایزه ادبی جرج اورول ویژه ادبیات سیاسی را هم از آن خود کرد.

همشهری آنلاین:
پلیس منطقه تیمز ولی انگلستان مردی ۴۹ ساله را به اتهام کار گذاشتن دوربین مخفی در سرویس‌های بهداشتی زنانه استودیو پاینوود بازداشت کرد.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2018 HamshahriOnline, All rights reserved

سپاس » برای تشکر و قدردانی از سایر کاربران از دکمه سپاس استفاده کنید.

تصویر کاربری » تصویر کاربری خود را مطابق با عرف و قانون جمهوری اسلامی ایران انتخاب کنید.

تصویر انجمن » تصاویر نباید بیش از حد کوچک باشند تا لوگوی انجمن روی تصاویر درج شود.

مطلب جدید » هیچ یک از کاربران مجاز به کپی مطالب از سایت های دیگر حتی با درج منبع نمی باشد ، مطالب باید توسط خود کاربر ارائه شود.

صفحه اصلی تالار گفت‌و‌گو خانه داری مامان کیک و شیرینی پزی انواع دسر ژله خورده شیشه موزائیک و سورپرایز

اين ژله که خيلي راحت و البته زمان بر هست

مواد لازمش اينه:

2 تا (ميتونه بيشترم باشه) ژله رنگي

يکي هم آلوورا

چيكار كنم ژله ام سفت بشه

ژله هاي رنگي رو با يک ليوان آب جوش و نصف ليوان شير آماده کن و ته سيني که ارتفاعش حدود 1 سانت باشه رو کمي چرب کن و مايع ژله رو بريز و بذار فريزر

ژله آلوورا رو با يک ليوان آب جوش و نصف ليوان اب سرد آماده کن و بذار خوب خنک بشه

وقتي ژله هاي رنگي بست بيار بيرون و قالب بزن

ژله هاي قالب خورده رو بريز داخل قالب مورد نظر و ژله آلوورا رو بريز روش و بذار يخچال

نکته:
حتما وقتي ژله رنگي ها رو ميخواين آماده کنين بذارين يکم از داغي بيفته بعد باشير قاطيش کنين…شير هم نبايد سرد باشه…يعني هم مايه ژله هم شير بايد با محيط هم دما باشن.. چون در غير اين صورت شير مي بره! و ژله بد ميشه

دو تا سوال!
اول اينکه وقتي براي درست کردن ژله عجله داريم تکنيکي وجود داره که ژله‌امون زودتر ببنده؟
دوم اينکه من ژله خرده شيشه درست کردم و وقتي ژله آلوورا رو به ژله‌هاي رنگي برش خورده‌ام اضافه کردم بيشتر ژله‌هام آب شدن، چرا؟

ژله تو فريزر حداكثرش تا 20 دقيقه آماده ميشه.

واسه اين ژله رنگيات آب شدن كه ژله آلوئه ورات سرد نشده و اونا رو ذوب كرده.يه بار همچين بلايي سر منم اومد اعصاب آدم خورد ميشه.اگه عجله داشتي ژله آلوئه وراتو كه آماده كردي چند لحظه بذار تو يخچال تا همدماي محيط شه بعد بريزش رو ژله رنگيات.

ژله شطرنجي

مواد لازم:

ژله در رنگهاي مختلف از هر کدام نصف بسته ( ژله انگور بنفش، آلبالو، کيوي، موز، بلوبري)

ژله آلوورا ? بسته

بستني وانيلي يک پيمانه

طرز تهيه:

بستني رو بيرون از فريزر گذاشتم تا ما کارهاي ديگه رو ميکنيم، بستني آب بشه.

ژله آلوورا رو با ? پيمانه آب جوش مخلوط کردم و گذاشتم روي حرارت کتري تا ذرات ژله کاملا حل بشه و ژله شفاف بشه.

ژله آلوورا رو کنار گذاشتم تا کمي خنک بشه، البته فقط خنک بشه ولي نبنده.

هر کدام از ژله ها رو با يک چهارم پيمانه آب جوش مخلوط کردم و اونها رو هم مثل ژله آلوورا گذاشتم رو کتري، وقتي ذرات شکر و ژلاتين کاملا حل شد يک چهارم پيمانه آب سرد روي ژله ها ريختم و هر کدام از ژله ها رو جداگانه توي ظرفهاي پلاستيکي کوچيک ريختم و گذاشتم داخل يخجال تا کاملا خودشون رو بگيرن. دقت داشته باشيد که مقدار آب کمتري براي تهيه ژله استفاده ميشه تا ژله ها رو بتونيم راحتتر برش بزنيم.

وقتي ژله ها آماده شد اونها رو توي سيني برگردونم و به ابعاد سه سانت در سه سانت برش زدم. براي اينکه ژله راحتر برش زده بشه، يک ظرف حاوي آب داغ کنار دستتون بگذاريد و چاقو رو توي اون فرو کنيد تا گرم بشه با اينکار ژله راحت برش زده ميشه و به چاقو هم نمي چسبه.

ته قالب رو مقداري ژله آلوورا ريختم، خيلي کم حدود دو، سه ميليمتر. البته متاسفانه توي عکس زياد مشخص نيست.

اينکار براي اينه که وقتي ژله رو داخل آب جوش قرار ميديم و ميخوايم ژل رو برگردونيم، ، مقداري از ژله آب ميشه و اگه از ابتدا ژله هاي رنگي رو بچينيم ممکنه رنگشون با هم قاطي بشه.

وقتي غلظت ژله آلوورا در حد سفيده تخم مرغ شد، ژله هاي رنگي رو روش مي چينيم.

بهتره سريع اينکار رو بکنيد تا ژله آلوورا نبسته همه ژله ها رو چيده باشيد.

بقيه ژله آلوورا رو با بستني مخلوط کنيد. مقداريش رو بريزيد روي ژله ها در حدي که تا نصف ژله هاي رنگي رو بگيره و ژله رو منتقل کنيد به فريزر تا کاملا ژله بسته بشه.

اينکار هم براي اينه که اگه از اول همه ژله آلوورا رو بريزيم، ژله هاي رنگي توش غوطه ور ميشن و شکلي رو که ميخوايم بدست نمياد.

ژله رو از فريزر بيرون بياريد و بقيه ژله آلوورا رو روش بريزيد و روي ژله سلفون بکشيد و بگذاريد نصف روز داخل يخجال

بعد از اين مدت سينک رو با آب گرم پر کنيد و کنار هاي ژله رو با چاقو آزاد کنيد و قالب رو به مدت حدود ?? تا ?? ثانيه داخل آب قرار بديد به صورتي که آب داخل قالب نره، ظرف مورد نظرتون خيس کنيد و روي قالب بگذاريد و ژله رو توش برگردونيد، با خيس کردن ظرف اگه ژله درست وسط ظرف قرار نگيره، با کج کردن ظرف ژله سر ميخوره و درست وسط ظرفتون قرار ميگيره.

من ژله هاي بنفش و آبي که مونده بود رو با چنگال خورد کردم و براي تزيين اطراف ظرف استفاده کردم.

اين هم عکس از برش خوردش

دو تا سوال!
اول اينکه وقتي براي درست کردن ژله عجله داريم تکنيکي وجود داره که ژله‌امون زودتر ببنده؟
دوم اينکه من ژله خرده شيشه درست کردم و وقتي ژله آلوورا رو به ژله‌هاي رنگي برش خورده‌ام اضافه کردم بيشتر ژله‌هام آب شدن، چرا؟

مهتاب جون در مورد سوال اول…اصلا تو فريزر نذار چون ژله خراب ميشه ژله خودشو نميگيره بلکه فقط روش سفت ميشه و وقتي درش آوردي از فريزر حالتشو از دست ميده… مارک ژله ها به خاطر اندازه ژلاتينشون زمان سفت شدنشون با هم متفوته مثلا شيبا خيلي زودتر از دراژه ميبنده. اگر مقدار خيلي کم پودر ژلاتين به ژله اضافه کني زمان کمتري طول ميکشه سفت شدنش . ولي چون ميدونم براي چي ميخواي زود ببنده حتما يه بار با اين روشي که گفتم تست کن که دستت بياد.
در مورد سوال دوم هم ژله آلوئه ورات گرم بوده خرده شيشه بايد ژله بست خنک باشه تابهم نزنه رنگارو.
يه بار هم درمورد شير پرسيديکه وقتي ريختي بريد چون شيرت خيلي سرد بوده

اين اولين ژلم بود که با قالب ميزدم توشو

اشکالش فک ميکنم اين باشه که اون قالب گلي که زدم توش زياد شکلش ملوم نيس…اصلا انگار محو شده
احساس ميکنم يا آب شده يا به خاطر رنگ ژلمه …نظر شما چيه؟

1 اشکال ديگم که داش وقتي اون گلا رو قالب زدم وقتي ميخواستم از ظرف جداشون کنم تهش خوب کنده نميشد… چيکارکنم؟ad:ad:ad:

ظرفمم به گفته ي يکي ازدوستان چرب کردم منظورم قالب اصليمه… ولي اون گلا رو که ميخواستم کناره هاي ژلم بزارم واي نميستاد……..ايراد کارم کجاس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خواهشا زود راهنماييم کنيد… احتياج دارم
اينم 1عکس ديگه ازش

راسي اون گلام با طعم هلوئه …. اصليم که بلوبري

عزيزم بايد گلاتو با ژله بستني يا شير درست کني تا معلوم شه
براي اين کارم بهتره ژله پايت آلوورا باشه که گلات بهتر معلوم باشه
من ژله که واسه گلام درست ميکنم رو توي ظرف پلاستيکي چرب شده ميريزم راحتتر در مياد
بايد ژله اي که باهاش گلا رو درست ميکني سفت باشه و آب کمتري توش بريزي

اين 2تا کار من

ژله رنگين کمان من..


چيكار كنم ژله ام سفت بشه

اولين بار بود اين نوع ژله رو دروست ميکنم دفعه ديگه قشنگ تر تزيينش ميکنم ولي شوهرم حال کرد

مديران محترم تايپبک اگه اين پستو اشتباهي اينجا گذاشتم لطفا تو خصوصي بهم بگيد کجا بذارمش. من تازه واردم. زياد به قوانين آشنا نيستم. ممنونم از همگي.

عزيزاي من … طرز تهيه اين ژله خيلي ساده ست. اين کار اولم تو اين نوع دسره و زياد تميز در نيومد. فقط دقت و حوصله و نظم تو انجام مراحل رو مي طلبه.
مواد لازم:
يه بسته ژله از هر طعمي که دوست داشتيد. که با يک و نيم ليوان آب و نيم ليوان بستني وانيلي مخلوط ميشه.
نيم بسته ژله الووا و ميوه … بستني وانيلي آب شده تو محيط خونه که با ژله اصلي مخلوط ميشه بايد هم دما باشن تا بستني تو ژله نبره و پود پود نشه. ميوه ها اگر بافت نرمي داشته باشن بهتر ميشه. از انواع کمپوت ميوه ها ميتونيد استفاده کنيد. پاستيل هم خوبه.

انتخاب قالب خيلي حساسه. طوري انتخاب کنيد که بدونيد چندتا برش ميخوايد بزنيد. قالب من 8تا برجستگي داشت. 4تا رو ژله و 4تا رو با ميوه پرکردم. زير اين قالبا حتما بايد سيني مناسب گذاشت و با سيني جابه جاش کرد. چون اين قالبا نرمن.

ژله بستني رو اضافه مي کنيد. ميذاريد تو فريزر تا سريع ببنده. فقط زياد سفت نشه. بعد با چاقوي خيس شده با آب گرم با دقت 8تا برش بزنيد.

4تا از برشا رو يکي درميون با دقت خارج کنيد. ته مونده هاي مواد رو با دستمال از قالب جدا کنيد.

جاهاي خالي رو با ميوه ها پر کنيد. ميوه ها خيس نباشن ها. بعد يله آلوورا رو ميريزيد رو ميوه ها. اگه ژله آلوورا تون کمي نيم بند شده باشه بهتر ميشه. يعني بذاريد تو يخچال تا کمي ببنده. يعني شبيه سفيده ي تخم مرغ شده باشه. نيم بندم نباشه اشکال نداره. فقط داغ نباشه که ژله بستني رو آب نکنه. ميذاريم فريزر سريع ببنده.

اضافات ژله بستني رو کمي حرارت غيرمستقيم ميديم و ميذاريم سرد بشه. بعد ميريزيم رو بقيه مواد.

ژله مون رو با دقت از قالب خارج مي کنيم.

لحظات زندگيتون فانتزي …

سلاااااام دوستان منم براي مهموني ماه رمضون اين ژله رو درست کردم همه اينقد تعريف کردن ذوق مرگ شدم!
http://www.8pic.ir/images/52222669985104022223.jpg
http://www.8pic.ir/images/93557251807915376022.jpg
http://www.8pic.ir/images/46934264180298517071.jpg
البته دورشو با موز وترافل تزيين کردم

چرا ژله من اينجوي ميشه خوب مثلا ميخواسته بشه ژله خرده شيشه اما خرده هاي فقط قرمز باشه تمريني بود ..اما شد ژله رنگين کمان
ژله قرمزمو فقط با يک ليوان آب درست کردم مربع مربعش کرد تا اينجا اوضاع خوب بود .. ژله پايه سبزمو جدا آماده کردم با دوتا ليوان آب
گذاشتم خنک شد يعني هم دما با آب معمولي .. بعد همينکه ژله سبزو به تيکه هاي ژله قرمزم اضافه کردم هردوتاش. توي هم حل شدند ..اوفad:
اين بار دومه که دارم خراب ميکنم ..دفعه قبلم ژله پايه رو به جاي آب باشير مخلوط کردم که اصلا ژله نبست .. خودم احساس کردم شيرش زياد بود سنگين شده بود..
لطفا مرا راهنمايي فرماييد ..

دوستاي گلم من ژله رنگين کمانمو از روي اين دستور درست کردم يادم نيست تو اين سايت دستورشو برداشتم يا سايت ديگه…براي دوستايي ميذارم که ازم سوال پرسيده بودن

ژله رنگين كمان
مواد لازم:
پودر ژله هاي:
انگور يا شاتوت(براي بنفش)
بلوبري،تمشك آبي(براي آبي)
ليمو يا كيوي(براي سبز)
موز يا آناناس(براي زرد)
پرتقال(براي نارنجي)
آلبالو يا انار(براي قرمز)
بستني ليواني وانيلي:2 عدد

البته ميتونيد تعداد رنگهاي ژله رو كم كنيد (اگه وقتتون كم بود)به نظرم باز هم قشنگيه خودشو خواهد داشت
اگه از ظرفي مثل قالب ما استفاده ميكنيد به اين نكته توجه كنيد كه ميزان ژله اي كه از هر نوع تهيه ميكنيد به ترتيب رنگ رنگين كمون همينجور زياد تر ميشه
براي اينكه متوجه منظورم بشيد دونه دونه رنگها رو توضيح ميدم
اولين رنگ(بنفش):
ميزان هر بسته ژله 10 قاشق غذاخوريه.نصف پودر يعني 5 قاشق رو با نصف ليوان آب جوش حل كنيد.براي شفاف تر شدن كمي روي حرارت قرار بدين تا بجوشه.

بعد حدود 4-5 قاشق از اونو كنار بذاريد و به بقيه 2-3 قاشق آب يخ اضافه كنيد و در ظرف ژله بريزيد.
البته قبلش ظرف ژله رو با آب سرد بشوريد و حدود 1 دقيقه در فريزر بذاريد…

و در يخچال به مدت 45-60 دقيقه بذاريد تا خودشو بگيره(شايد زودتر از اين زمان هم سفت بشه)
فقط توجه داشته باشين نبايد ژله ها خيلي سفت بشه چون در پايان لايه هاي ژله از هم جدا ميشن…
بقيه ژله رو (اگه سفت شده بود كمي حرارت بديد) با دوقاشق بستني كه در دماي اتاق شل شده مخلوط كنيد و روي ژله بنفش بريزيد. و حدود 20-30 دقيقه زمان بديد تا سفت بشه…
(چون آپلود عكسها مشكله من عكس همه مراحل رو نميذارم)
مرحله 2 رنگ نيلي رنگه كه تركيبش شاما 3 قاشق بلوبري و 2 قاشق ژله بنفشه.

اين پودرها رو با نصف ليوان آب جوش حل كرده و باز هم 5 قاشق كنار بذاريد و به بقيه 3 قاشق آب يخ اضافه كرده بذاريد كمي سرد كه شد به آرامي روي لايه دوم بريزيد(اين كا رو آرووووووووم انجام بديد و زمان بديد تا خودشو بگيره.
و باز هم طبق مرحله قبل 2 قاشق بستني آب شده به بقيه ژله اضافه كرده و روي لايه بعدي بريزيد

خب من ديگه فقط ميزان مواد لايه هاي بعدي رو ميگم
رنگ آبي:
6 قاشق ژله آبي رو با يه خورده از نصف ليوان بيشتر آب جوش حل كنيد.6 قاشق رو كنار بذاريد براي مخلوط كردن با بستني و بقيه رو با 4 قاشق آب يخ مخلوط كنيد و طبق مراحل قبل روي لايه ها بريزيد
لايه بستني باز هم با دوقاشق بستني مخلوط ميشه

7 قاشق رنگ سبز با كمي بيشتر از نصف ليوان آب جوش مخلوط بشه و 6 قاشق رو كنار بذاريد و با بقيش
5 قاشق آب يخ مخلوط كنيد و …ادامه بديد…باز هم ميزان بستني 2 قاشقه

ببخشيد عكس همه مراحل رو نميشه گذاشت
8 قاشق ژله زرد با كمي بيشتر از آب جوش مرحله قبل حل كرده و 7 قاشق رو كنار بذاريد و مثل مراحل قبل عمل كنيد.باز هم با همون 2 قاشق بستني…
9 قاشق ژله نارنجي رو با يك ليوان آب جوش حل كرده و 7 قاشق رو كنار بذاريد و با 1/4 ليوان آب سرد مخلوط كنيد و …ادامش مثل مراحل قبل…ميتونيد اينبار به جاي 2 قاشق 3 قاشق بستني بذاريد.من ديگه بستنيم تموم شده بود براي همين تو عكس بين نارنجي و قرمز خيلي مرزي ديده نميشه…
تمام پودر ژله انار رو با يه ليوان آب جوش حل كنيد و با 1/4 آب سرد مخلوط كنيد.و به آرامي روي مواد بريزيد و بذاريد حدود يك روز در يخچال بمونه(كمترش هم باشه اشكال نداره…)

بعد با استفاده از سشوار ظرف رو گرو كنيد و اونو به آرامي توي بشقاب يا … برگردونيد.البته قبلش با كارد كناره هاي ژله رو جدا كنيد.
يا ميتونيد ظرفتون رو توي آب جوش فرو ببريد و 1001 ،1002 ،1003 بشماريد و ظرف رو برگردونيد.

ظرف من كمي پايينش گوده كه رنگ قرمز ديديه نميشه

اين برش دادشه

نكات مهم:
حتما هر مرحله رو به آرومي روي مراحل سفت شده قبل بريزيد
ژله هايي رو كه ميخواين روي مراحل با بستني بريزيد رو بذاريد كمي ولرم بشه و داغ روي ژله بستني نريزيد
نذاريد خيلي ژله هاي هر مرحله سفت بشه چون موقع برگردوندن ژله لايه ها از هم جدا ميشن
ميشه ژله هاي هر مرحله رو در فريز گذاشت ولي مراقب باشيد يخ نزنن
من دوست ندارم لايه هاي ژله بستنيم ضخيم باشه ولي اگه شما دوست داشتين ميتونيد موقع تقسيم بندي ژله اونو به نسبت 2 به 2 تقسيم كنيد ولي خيلي بستني نزنيد…
اگه ظرفتون مستطيله ميزان پودر ژله ها به يك اندازه ميشه…
اميدوارم خوشتون اومده باشه و توضيحاتم كافي بوده براتون

نسرين جان دستورش تو وبلاگم که آدرسش رو عکس هست هستش
ولي بازم ميذارم

مواد لازم : ( براي چهار تا شش نيمرو )

ژله پرتقال = يک بسته

ژله آلوئه ورا = دو بسته

شير = به ميزان لاز

رنگ خوراکي زرد يا زعفران = به مقدار لازم

** توجه : تو اين دستوري که مي گم..مقدار زيادي ژله پرتقال اضافه مياد..مي تونيد به تناسب ژله آلوئه ورا اضافه کنيد يا ژله اضافي رو به روشاي ديگه مصرف کنيد ..

اول ژله ي پرتقال رو تو ظرف بريزيد و با يه پيمونه آب گرم حسابي همش بزنيد..(حتما آب گـرم باشه..آب داغ باعث مي شه وقتي شير اضافه مي کنيد شير تيکه تيکه رو ژله بياد ! )بعد که کامل حل شد يه پيمونه شير رو بهش اضافه مي کنيم تا رنگش مات بشه … ( اين شير به جاي آب سرد که هميشه اضافه مي کنيم استفاده مي شه )

براي اين که رنگش طبيعي تر بشـه مي تونيد چند قطره رنگ خوراکي نارنجي يا زعفرون بهش اضافه کنيد..

من خودم زعفرون استفاده کردم..ديگه ببينيد چقدر لازمه تا رنگش طبيعي بشه !

نکته : يه مقدار زعفرون رو تو آب حل کنيد و قطره قطره اون رو به ژله اضافه کنيد..تا جايي که به رنگ دلخواه برسيد.

نکته : هر چقدر که آب و شيرِ کمتري بريزيد ، ژله ي سِفت تري خواهيد داشت که براي اين مدل ژله خيلي بهتره

حالا اين ژله بايد قالب زده بشه …

1.مي تونيد از جا تخم مرغي ِ يخچالتون اگه حالت نيم دايره داره استفاده کنيد..

2.جا تخم مرغي هاي صبحانه

3.يه قسمت از پوست تخم مرغ رو که حالت نيم دايره داره برداريد و ژله رو تو اون بريزيد تا به شکل نيم دايره ببنده ! فقط بايد مواظب باشيد که تکون نخوره !

حالا مي ريم سراغ ژله آلـــــوئـــــه ورا !

دو بسته ژله ي آلوئه ورا مونو تو ظرف مي ريزيم و دو پيمونه آب گرم هم اضافه مي کنيم و خوبِ خوب همش مي زنيم..بعد دو پيمونه شير رو اضافه و دوباره همش مي زنيم تا رنگش کاملا سفيد و مات بشه..

نکته : بازم بايد حواستون باشه آب گرمتون خيلي گرم نباشه تا شير تيکه تيکه بياد روي ژله..بعد از اين که ژله رو با آب گرم هم زديد بذاريد به دماي محيط برسه بعد شير رو اضافه کنيد…

بعد که کامل هم زديد ژله رو .. اون رو تو يه ظرف يا سيني که تو يخچال جا بشه به ضخامت کم ( نيم سانت ) بريزيد و بذاريد ببنده …

مي تونيد از چند ظرف استفاده کنيد..فقط بايد ضخامت ژله زياد نشه..

بعد اين که ژله ها کامل بستن اونارو دربياريد..

اول ظرف ژله آلوئه ورا رو يکم گرم کنيد تا راحت جدا شه..بعد به شکل نيمرو برش بزنيد و تو ظرفاي جداگونه بذاريد..

بعد ژله پرتقال رو هم از ظرفش يا از پوسته تخم مرغ جدا کنيد و هر کدوم رو ، روي يک سفيده بذاريد …

بعد آروم دوباره بذاريدش تو يخچال تا بهم بچسبن و يکم ديگه ببنده …

هميــــن !! نوش جووون ….

http://my-cookery.blogfa.com/post/1

دو تا سوال!
اول اينکه وقتي براي درست کردن ژله عجله داريم تکنيکي وجود داره که ژله‌امون زودتر ببنده؟
دوم اينکه من ژله خرده شيشه درست کردم و وقتي ژله آلوورا رو به ژله‌هاي رنگي برش خورده‌ام اضافه کردم بيشتر ژله‌هام آب شدن، چرا؟

براي زودتر بستن ژله
اول اون رو تو فريزر بذارين تا ببنده..بعد بذارينش تو يخچال بمونه بعد چنددقيقه درش بيارين
اينجوري يخش يهو آب نمي شه مزه ش بد بشه

چه بانمک شده ژله هات خانومي دستور درست کردنشو ميذاري؟؟…ميشه درباره ژله گلدار منم نظر بدين؟؟؟راستي من ژله رنگين کمانم موقع جدا شدن از ظرف چند لايه اش از هم جدا شد گريه ام گرفته بود چون خيلي زحمت گرفتم چکار کنم که دفعه بعد اينطوري نشه؟؟

قشنگ شده ژله هات
در مورد جدا شدن لايه ها نمي دونم يه چيزي مثل ژله بستني اگه بين لايه ها ريخته بشه با قطر کم فکر کنم از جدا شدنشون جلوگيري کنه..

اين ژله رو ديشب با ته مونده ژله هايي که مونده بود درست کردم خوشگل نيست اما خوشمزه بود…
http://www.8pic.ir/images/43170323463122148815.jpg
http://www.8pic.ir/images/42062155781399914730.jpg


برای پاسخ دادن به این موضوع، به سیستم وارد شوید.

سلام عشقولیا
میدونم مشکل بزرگیه که اسلایم شله
در این کلیپ کوچولو میتونید در ۱۵ دقیقه اسلایمتون رو سفت کنید

سلام عشقولیا
میدونم مشکل بزرگیه که اسلایم شله
در این کلیپ کوچولو میتونید در ۱۵ دقیقه اسلایمتون رو سفت کنید

چيكار كنم ژله ام سفت بشه
چيكار كنم ژله ام سفت بشه
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *