چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه

دوره مقدماتی php
چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه
چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه

ممكن است از زمان محاسبه شده براي زايمان بگذرد اما زايمان شروع نشود. در اين مقاله در اين رابطه صحبت مي كنيم و اينكه چه اقدامات تشخيصي و درماني در اين مواقع بايد انجام شود تا زايمان شروع شود. همچنين پيشنهاداتي به مادران براي كمك به شروع زايمان مي شود.

اگر از زمان زايمان بگذرد اما زايمان شروع نشود سلام دوستان. امروز مي خواهيم در مورد گذشتن از موعد زايمان صحبت كنيم. يكي از اتفاقاتي  كه ممكن است براي مادران بيفتد اين است كه از زماني كه ماما يا پزشك براي زايمانشان تعيين كرده اند بگذرد اما زايمانشان شروع نشود. اين موجب سردرگمي مادران مي شود واقعا در اين مواقع چه بايد كرد؟ چرا از وقت زايمان مي گذرد اما زايمان شروع نمي شود؟علت اصلي در اكثر مواقع ناشناخته است.

دوران بارداري چقدر طول مي كشد؟دوران بارداري 40 هفته طول مي كشد. البته از 38 هفته تا 42 هفته را طبيعي مي دانند. اما اگر سن بارداري از 40 هفته گذشت بايد وضعيت مادر و جنين مرتب بررسي شود. چه زمان مي گويند از زمان زايمان گذشته است؟اگر بارداري از 40 هفته بگذرد اما زايمان شروع نشود مي گويند از زمان زايمان گذشته است.

اگر از زمان زايمان بگذرد چه اقداماي بايد انجام شود؟بايد وضعيت سلامت جنين بررسي شود وضعيت سلامت جنين با با سونوگرافي مخصوصي به نام بيوفيزيكال پروفيل بررسي شود. همچنين از آزمون ان اس تي نيز براي بررسي سلامت جنين استفاده مي شود.

همچنين مادر بايد مرتب براي كنترل ضربان قلب جنين مراجعه كند و روزانه حركات جنين را كنترل كند.اگر همه چيز طبيعي بود اما زايمان شروع نشد و سن بارداري بين 41 تا 42 هفته بود مادر بايد در زايشگاه بستري شود تا زايمانش با داروهاي مخصوص شروع شود.اقداماتي كه زائو مي تواند انجام دهد تا زايمان شروع شوداگر از موعد زايمانتان گذشته باشد اما زايمان شروع نشده باشد شما مي توانيد با اين اقدامات به شروع شدن زايمانتان كمك كنيد:1-    اگر از موعد زايمانتان گذشته باشد و هنوز درد هاي زايمان شروع نشده باشد مقاربت مي تواند به شروع زايمانتان كمك كند. طي تحقيقي كه دكتر ليلي سخاوت و دوستشان در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد انجام دادند به اين نتيجه رسيدند كه مقاربت مي تواند موجب شروع زايمان شود.2-    براي شروع زايمانتان از طب فشاري كمك بگيريد. بر اساس مطالعات زينب طالب زاده و همكارانشان در دانشگاه اهواز 1389 و اظهري و همكارانشان در سال 1388 در دانشكده مشهد طب فشاري مي تواند موجب شروع دردهاي زايمان شود. فشردن اين نقاط در طب فشاري براي شروع دردهاي زايمان توصيه شده است:نقطه هوگواين نقطه در پشت دست و بين محل اتصال استخوان شست و استخوان انگشت اشاره قرار دارد. تصوير اين نقطه در پايين مقاله آمده است نقطه 6 طحالي اين نقطه حدود 4 انگشت بالاتر از قوزك داخلي پا قرار داردفشردن اين نقاط  قانوني همگاني ندارد يا حد اقل من تا كنون نديده ام. اما يك قانون پيشنهادي كه در يكي از تحقيقات بالا نيز رعايت شده اين  است كه هر نقطه حدود 60 ثانيه با انگشت شست فشار داده شده و سپس حدود 30 ثانيه استراحت داده شود و در صورت تمايل مجدد فشار انجام شود.

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه

دوره مقدماتی php

 

3-مصرف بعضي خوراكي ها مي توانند به شروع دردهاي زايمان كمك كنندروغن كرچك فاطمه ادر كيش و دوستانشان در بيمارستان ايران در شهر ايرانشهر درسال 1387 طي تحقيق كه انجام دادند مصرف روغن كرچك را در شروع دردهاي زايمان موثر دانسته اند خرما بر اساس مطالعه خانم كردي و همكارانشان در سال 1392در بيمارستان ام البنين شهر مشهد مصرف خرما در اواخر بارداري مي تواند موجب شود زايمان به موقع شروع شود.

يك نكته جالب :

گاهي واقعا از موعد زايمان نگذشته استگاهي با توجه به محاسبات پزشك يا ماما از تاريخ زايمان گذشته ولي در واقع از زمان زايمان نگذشته است. علت اين است كه گاهي بارداري ديرتر از آنچه محاسبه شده اتفاق افتاده است. 

نوشته هنگامه صدرايي بر اساس كتاب بارداري و زايمان ويليامز و تحقيقات صورت گرفته

نقطه هوگو  كه بر اساس تحقيقات صورت گرفته ، فشردن آن مي تواند در شروع دردهاي زايمان موثر باشد

 

طريقه تشخيص نقطه 6 طحالي كه بر اساس تحقيقات، فشردن آن مي تواند موجب شروع درد هاي زايمان شود. اين نقطه نبايد در دوران بارداري فشرده شود


نام
 


ایمیل
 


همراه


سوال
 

لطفا کد امنیتی را وارد نمایید
 

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من 26 ساله هستم. قدم 170 سانتیمتر است و وزن پیش از بارداری ام 74 کیلوگرم بوده و اکنون 80 کیلوگرم هستم. اولین روز آخرین قاعدگی من در تاریخ نامشخص بوده. اکنون در هفته 38 هفته و 4 روز بارداری هستم. داروهای مصرفی من عبارتند از، مولتی ویتامین، آهن و کلسیم. بارداری های قبلی و نوع زایمان و سقط های قبلی: بارداری قبلیم طبیعی. سوال من این است که دیروز یکی، دو بار درد کمر گرفتم که یک بار خیلی شدت داشت و از دیروز فقط عضلات شکمم منقبض میشه و درد در ناحیه کمر ندارم. دکترم دیروز معاینه کرد و گفت تقریبا 3 سانت باز شده و تا 4 زایمان میکنی. مایع دور بچه الان 85 شده و یکم کم شده گفت 4 حتما بیا که بستری کنیم و ان شاءالله زایمان. از دیروز شکمم منقبض میشه اما دردی ندارم. اینم بگم که نه آبریزش نه خونریزی هیچی ندارم. تکونای بچه خوبه، فقط نگرانم. دوست دارم دردم بگیره، زایمان کنم و آمپول فشارم نزنم. ورزش های لگنی مثه حالت توپ انجام میدم میتونه از اون باشه بدون دردم؟ چیکار کنم دردام زودتر شروع شه و آمپول فشار نزنن؟ آستانه دردمم بالاست و فقط از مایع دور بچه میترسم. ممنون میشم مثل همیشه راهنماییم کنید. سپاس

سلام، آستانه درد هر فرد با دیگری متفاوت است بنابراین خانم‌هایی که آستانه درد بالایی دارند ممکن است اصلاً متوجه دردهای مرحله پیش از زایمان نشوند و یا شدت این دردها برای شان کمتر از حد انتظار باشد بنابر این شما با توجه به شرایط خود بهتر است فردا مجددا جهت معاینه به پزشک مراجعه نمایید. برای تسریع این روند و تقویت انقباضات رحمی بیشتر پیاده‌روی کرده اما خودتان را خسته نکنید، دوش آب گرم گرفته و زیر دوش آب شکم و کمرتان را ماساژ دهید، با همسرتان نزدیکی کرده و به دفعات در طی روز نوک سینه ها را فشار داده و تحریک نمایید، مصرف مایعات به حد کافی را اصلاً فراموش نکنید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«زایمان»
واقع در بخش
«بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

نگرانی در مورد بارداری هرگز پایان نمی‌یابد. در ابتدا، با جلوگیری از بارداری و ناباروری مواجه هستید، و سپس خود بارداری که وقتی از هفته‌ی ۳۸ تا ۴۰ می‌گذرد کم‌کم نگران‌تان می‌کند. شما منتظر شروع شدن انقباضات وضع حمل هستید اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. به طور معمول، گذشتن تاریخ زایمان یک زن، به عنوان تاخیر در زایمان محسوب می‌شود. اگر وضع حمل ۵ تا ۱۰ روز به تاخیر بیفتد، برای مادر یا کودک واقعا خطرناک نیست. با این حال اگر این رخداد بیش از دو هفته به طول بیانجامد یک نشانه هشداردهنده‌ در بارداری است. اگر در این فکر هستید که چگونه می‌توان در خانه سبب القای زایمان طبیعی یا شروع انقباضات زایمان شد، ما راه‌حل‌هایی برای‌تان آماده کرده‌ایم. روش‌های خانگی ما برای القای درد زایمان به صورت طبیعی تمام نکاتی هستند که باید بدانید.

پیش از انجام هر گونه روش طبیعی برای تحریک وضع حمل، با پزشک‌تان مشورت کنید و نکات زیر را به یاد داشته باشید:

– اگر بارداری شما یک بارداری خطرناک است و اگر اختلال یا بیماری مهمی داشته باشید، از تحریک وضح حمل به طور طبیعی اجتناب کنید.

-کیف بیمارستان خود را آماده کنید و همچنین قبل از استفاده از هر گونه دارو یا داروهای گیاهی تحریک‌کننده، به پزشک‌تان اطلاع دهید.

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه

– هر همسری، باید از زن باردار خود هنگام القای زایمان طبیعی، بیش از همیشه مراقبت کند. هنگامی که کیسه آب پاره می‌شود، بلافاصله او را به بیمارستان ببرد و استفاده از روش‌های القای زایمان طبیعی را ادامه ندهد.

– در صورت پیروی از هر گونه روش طبیعی برای تحریک وضع حمل در خانه، با یک متخصص یا مامای معتبر در تماس باشید.

– وقتی متوجه شروع انقباضات شدید، قبل از تکرار فرآیند یا تلاش برای امتحان کردن یک متد دیگر، کمی صبر کنید.

– قبل از گذشتن هفته‌ی ۴۰ حاملگی، هیچ روشی را برای تحریک وضع حمل انجام ندهید. قبل از این زمان، جنین به طور کامل بالغ نشده و آماده‌ی تولد نیست.

مطلب مرتبط: لکه بینی و خونریزی در بارداری: علت ها و درمان های خانگی خونریزی در بارداری

فرآیند القای زایمان طبیعی با آماده شدن دهانه رحم آغاز می‌شود. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، کیسه آب می‌تواند پاره شود، فراخ‌شدگی شروع می‌شود و زمان آغاز وضع حمل فرا می‌رسد.

شانس آماده شدن گردن رحم زمانی افزایش می‌یابد که یک زن باردار مدام با همسرش رابطه‌ی جنسی داشته باشد.

رابطه‌ی جنسی باعث آزاد شدن اکسی‌توسین می‌شود، یک هورمون کلیدی که به القای زایمان طبیعی کمک می‌کند. مایع منی نیز شامل پروستاگلاندین‌هایی است که گردن رحم را آماده می‌کنند و باعث فراخ شدن آن می‌شوند.

– اگر شما از مشکل جفت سرراهی و یا هر عارضه‌ی دیگری در دوره‌ی حاملگی‌تان رنج می‌برید، باید از داشتن رابطه‌ی جنسی پرهیز کنید.
– احتمال فراخ‌شدگی زمانی زیاد است که یک زن باردار مقاربت داشته باشد. اگر کیسه آب پاره شد، بلافاصله به بیمارستان بروید.
– اگر از خونریزی واژینال رنج می‌برید، رابطه‌ی جنسی به عنوان گزینه‌ی مناسبی برای القای زایمان طبیعی به طور طبیعی توصیه نمی‌شود.
– با توجه به ناکافی بودن شواهد جمع‌آوری شده، رابطه‌ی جنسی به عنوان شیوه‌ای برای القای زایمان طبیعی به هیچ وجه از لحاظ پزشکی اثبات نشده‌است.

مطلب مرتبط: زایمان سزارین: ۱۲ دلیل ، ۸ ریسک و هر آنچه باید درباره عمل سزارین بدانید

تحریک نوک پستان دومین روش توصیه‌شده برای القای زایمان طبیعی است.  درست مانند داشتن رابطه‌ی جنسی، تحریک نوک پستان هم باعث آزاد شدن اکسی‌توسین می‌شود که می‌تواند انقباضات وضع حمل را شروع کند.

این یک روش ساده اما بسیار موثر است که شامل تحریک نوک پستان (هاله‌ی پستان) به همان شیوه‌ای است که کودک در حال شیر خوردن مک می‌زند.

اگر دوست دارید بدانید که چگونه باید نوک پستان را برای القای زایمان طبیعی تحریک کرد، ادامه‌ی مطلب را بخوانید. این کار بسیار ساده است.

اطراف نوک پستان را دست کم ۱۵ دقیقه ماساژ بدهید و هر بار نوک یک پستان را تحریک کنید. این روند را حدود سه بار در روز تکرار کنید تا میزان آزاد شدن اکسی‌توسین در بدن‌تان افزایش بیابد.

توجه داشته باشید که بین دفعات تحریک نوک پستان کمی فاصله هم بیندازید. این روش را بیش از سه بار در روز تکرار نکنید.

از یک مرطوب‌کننده‌ی بدون عطر برای ماساژ ناحیه‌ی اطراف نوک پستان استفاده کنید. مالش دادن نوک سینه‌های‌تان با انگشت می‌تواند پس از مدتی درد و سوزش ایجاد کند.

شما می‌توانید روغن کرچک را برای ایجاد انقباضات زایمان بخورید. روغن کرچک برای ایجاد اولین انقباضات، روده و رحم را تحریک می‌کند.

روغن کرچک از قدیم‌الایام به عنوان راه‌حلی برای القای زایمان طبیعی استفاده شده‌است. این روغن در قالب کپسول، آب‌میوه، و محلول مورد استفاده برای پاکسازی کولون موجود است.

بیش از ۶ میلی‌لیتر روغن کرچک ننوشید زیرا ممکن است سبب بروز اسهال در زنان باردار و در نتیجه کم‌آبی بدن و از دست دادن انرژی شود.

روغن کرچک همچنین می‌تواند منجر به حرکات روده در جنین شود. شواهد کافی در مورد اثربخشی و ایمنی روغن کرچک وجود ندارد.

در برخی مطالعات، مشخص شده‌است که این روغن باعث تهوع و اسهال می‌شود، نه وضع حمل.

مطلب مرتبط: ۷ بهترین فواید زایمان طبیعی + ۶ گام برای داشتن یک زایمان بی خطر

طب سوزنی یک درمان قدیمی برای القای زایمان طبیعی است که به مدت هزاران سال استفاده شده‌است.

در این روش، سوزن‌های نازک به نقاط خاصی از بدن وارد می‌شوند. این کار باعث تحریک فعالیت رحم می‌شود.

این روش همچنین درد ناشی از زایمان طبیعی را کاهش می‌دهد.

قبل از استفاده از طب سوزنی برای القاء زایمان، با ماما یا پزشک‌تان مشورت کنید. این روش را تنها زمانی که موعد زایمان‌تان نزدیک است یا زمانی که موعد آن گذشته است، امتحان کنید.

احتمال القای زایمان طبیعی با طب سوزنی بسیار زیاد است، بنابراین اگر دوره‌ی بارداری‌تان کامل نشده‌است، آن را امتحان نکنید.

تاثیر خرما در اواخر دوره‌ی بارداری بر روی وضع حمل و زایمان به خوبی ثابت شده‌است.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند که خوردن خرما در طول سه ماهه‌ی سوم، یکی از روش‌های موثر طبیعی برای تحریک وضع حمل است.

انقباضات زایمان در زناني که ۶ بار در روز به مدت چهار هفته خرما مصرف کردند، در مقایسه با زناني که خرما مصرف نکردند، زودتر شروع شد.

خرما همچنین انقباضات شما را طولانی‌تر می‌کند و  منجر به افزایش فراخ‌شدگی گردن رحم می‌شود. در نتیجه، مرحله‌ی اول وضع حمل کوتاه می‌شود.

وقتی زنان در سه ماهه‌ی سوم خرما می‌خورند، شانس وضع حمل‌شان بسیار زیاد می‌شود.

خرما را بیش از اندازه مصرف نکنید، زیرا ممکن است معده‌تان را ناراحت کنند. علاوه بر این، خوردن خرما ممکن است حرارت بدن را بالا ببرد، بنابراین یک لیوان شیر جوشیده را همراه با خرما مصرف کنید.

مصرف خرما در سه ماهه‌ی اول یا دوم، بدون مشاوره با پزشک‌تان توصیه نمی‌شود.

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه

پیاده‌روی نیز یکی از راه‌های طبیعی برای تحریک وضع حمل است. اگر دوست دارید بدانید که چه موقع باید برای القای زایمان طبیعی پیاده‌روی را شروع کنید، پاسخ این است: بلافاصله پس از زمانی که اولین انقباض را احساس کردید.

پیاده‌روی پس از اولین انقباض، فاصله‌ی زمانی بین انقباضات شما را کوتاه می‌کند.

قدم زدن همچنین می‌تواند به شروع انقباض کمک کند. هنگامی که زن باردار در زمان تکمیل دوره‌ی بارداری‌اش به سر می‌برد، سر نوزادش به سمت گردن رحم او فشار سختی وارد می‌کند و همین سبب آماده شدن و فراخ شدن این ناحیه می‌شود. پیاده‌روی همچنین عبور کودک را از طریق گردن رحم ترویج می‌کند.

سعی نکنید که خود‌تان را با تند راه رفتن خسته کنید زیرا این کار باعث از دست دادن انرژی می‌شود.

شما باید انرژی خود را برای مراحل دیگر وضع حمل نگه دارید، پس پرانرژی و هیدراته بمانید.

مطلب مرتبط: ۶ توصیه بسیار مهم برای زایمان طبیعی بدون خطر

آناناس حاوی بروملئین است. بروملئین آنزیمی است که گفته می‌شود رحم و گردن رحم شما را نرم می‌کند و به این ترتیب سبب سریع‌تر شدن وضع حمل می‌شود.

تعداد زیادی پژوهش در مورد مزایای آناناس برای القای زایمان طبیعی وجود ندارد، اما مطالعات آزمایشگاهی نویدهایی در این رابطه در بر داشته‌اند.

در یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی، عصاره‌ی آناناس بر روی نوارهای اهداء شده‌ی عضله‌ی رحم انسانی و همچنین عضله‌ی رحم موش آزمایش شد.

محققان دریافتند که عصاره‌ی آناناس انقباضات قوی را هم در بافت رحم موش و هم در بافت رحم انسان ایجاد می‌کند.

همچنین، شواهد فراوانی وجود دارد که بروملئین باعث کاهش التهاب پس از زایمان، به خصوص هنگام شیر دادن می‌شود.

– خوردن بیش از حد آناناس ممکن است باعث اسهال در زنان باردار شود. آب آناناس ننوشید.
– از مصرف آناناس کنسروی اجتناب کنید چون بروملئین موجود در میوه را از بین می‌برد.

این روش برای خانم‌هایی که دارای حاملگی خطرناک هستند، توصیه نمی‌شود، اما یک روش موثر برای شروع انقباضات زایمان طبیعی است.

بالا رفتن از پله‌ها به موقعیت قرارگیری صحیح کودک کمک می‌کند و همچنین باعث ایجاد فشار بیش‌تری بر روی گردن رحم می‌شود  و به این ترتیب پاره شدن کیسه آب را تحریک می‌کند.

سعی کنید بیش‌تر از پله‌ها بالا بروید اما قبل از انجام این کار، با پزشک‌تان مشورت کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در بالا رفتن از پله‌ها خودتان را خسته نکنید. به بدن‌تان گوش بدهید.

مطلب مرتبط: گردشگری زایمان: ۲۹ بهترین کشور برای اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند

روغن پامچال شب یا EPO یک ماده‌ی مناسب برای فراخ کردن و آماده کردن گردن رحم است.

با این حال، مصرف قرص‌های EPO تنها پس از هفته‌ی ۳۶ بارداری تا زمانی که انقباضات شروع شود، توصیه می‌شود.

هنگامی که مصرف قرص‌های EPO تاثیری ندارد، قبل از رفتن به رختخواب ۲ قرص ۵۰۰  میلی‌گرمی آن را به طور مستقیم در نزدیکی گردن رحم قرار دهید.

به احتمال خیلی قوی زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، گردن رحم فراخ خواهد شد و کیسه آب پاره می‌شود. هنگامی که از یک قرص EPO برای القای زایمان طبیعی استفاده می‌کنید، باید یک ماما را در نزدیکی‌تان داشته باشید.

اعتقاد بر این است که خوردن غذای تند می‌تواند به طور طبیعی باعث القای زایمان طبیعی شود.

تصور می‌شود که غذاهای تند می‌توانند انقباضاتی را ایجاد کنند زیرا باعث افزایش تولید هورمون پروستاگلاندین می‌شود. این هورمون به تاثیری که بر تسریع فرایند وضع حمل دارد، معروف است.

بسیاری از زنان معمولا از خوردن غذای تند پرهیز می‌کنند زیرا افسانه‌ای وجود دارد که مطابق با آن خوردن غذای تند می‌تواند بر رشد موی نوزاد تاثیر بگذارد.

خوردن غذای تند زمانی که موعد زایمان‌تان نزدیک می‌شود، می‌تواند به فراخ شدن گردن رحم کمک کند.

طب فشاری نیز دقیقا مانند طب سوزنی، می‌تواند شانس انقباضات طبیعی را زمانی که موعد زایمان‌تان نزدیک است، افزایش دهد.

شواهد معقولی وجود دارد مبنی بر این‌که طب فشاری واقعا روی تحریک وضع حمل تاثیر دارد. این روش درمانی به فراخ شدن گردن رحم برای القای زایمان طبیعی کمک می‌کند.

برای انجام این گزینه‌ی درمانی با متخصص یا ماما مشورت کنید.

قبل از تکرار این فرایند، حداقل ۲۴ ساعت بین جلسات فاصله بیندازید، زیرا دست کم ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا طب فشاری اثر خود را بگذارد.

ماساژ نه تنها باعث القای زایمان طبیعی می‌شود، بلکه تهوع و استفراغ را نیز در هنگام شروع انقباضات از شما دور نگه می‌دارد.

ماساژ می‌تواند یک زن باردار را از استرس و کمبود انرژی در هنگام وضع حمل دور نگه دارد. برای القای زایمان طبیعی از یک متخصص بخواهید که شمار ا به درستی ماساژ بدهد.

حمام گرم هم می‌تواند وضع حمل را تحریک کند. اما دمای آب نباید بیش از حد زیاد باشد.

گرمای بیش از حد باعث ایجاد استرس در کودک می‌شود. شما همچنین می‌توانید ۱ تا ۲ قطره اسانس اسطوخدوس را به آب داخل وان اضافه کنید تا استرس‌تان را از بین ببرد.

افسانه‌های زیادی در مورد داروهای گیاهی و روش‌های درمانی برای القاء بارداری وجود دارد.

سرکه‌ی بالزامیک احتمالا یکی از آن‌ها است. در حالی که یک سری شواهد بی‌نظیر وجود دارد که این ماده واقعا تاثیرگذار است، شواهد یا تحقیق مستقیمی در این رابطه وجود ندارد.

با این حال، ما سرکه‌ی بالزامیک را به عنوان یک درمان طبیعی برای القای وضع حمل می‌دانیم چرا که بسیار محبوب است.

به علاوه، این سرکه واقعا خوشمزه است.

بالزامیک را به سالادتان اضافه کنید.

موز یک منبع غنی از پتاسیم در رژیم غذایی شما است.

از قدیم‌الایام اعتقاد بر این است که پتاسیم می‌تواند انقباض عضله را تحریک کند.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می‌تواند به القاء زایمان طبیعی کمک کند.

– در مصرف موز زیاده‌روی نکنید.
– از مصرف مکمل‌های پتاسیم پرهیز کنید زیرا در صورتی که در مصرف آن‌ها اشتباه کنید، ممکن است برا‌ی‌تان خطرناک باشند.

رقصیدن نیز درست مانند بالا رفتن از پله‌ها، می‌تواند به موقعیت قرارگیری کودک کمک کند و همچنین باعث ایجاد فشار بیش‌تری بر روی گردن رحم می‌شود به طوری که کیسه آب پاره شود.

رقصیدن همچنین یک راه عالی برای تحریک وضع حمل است، اما بدون گفتن هم واضح است که باید مراقب باشید.

اطمینان حاصل کنید که فقط بدن‌تان را حرکت می­دهید و به خودتان فشار وارد نمی‌کنید.

شنا تمرین دیگری است که شانس انقباضات اولیه‌ی عضله را افزایش می‌دهد.

مجددا حرکات ملایم بدن که در طول شنا دارید، کمک می‌کند تا کودک در موقعیت درستی قرار بگیرد و فشار روی گردن رحم بیش‌تر شود.

زمانی که موعد زایمان‌تان گذشته‌است، شنا را امتحان کنید تا به طور طبیعی وضع حمل را  تحریک کنید.

اسکوات آخرین تمرینی است که می‌توانید برای کمک به شروع انقباضات انجام بدهید.

اسکوات کمک می‌کند که نوزاد به سمت پایین حرکت کند و موقعیت سر او را در حالتی قرار می‌دهد که آماده‌ی خروج باشد.

داستان‌های زیادی در اینترنت وجود دارد مبنی بر اینکه نوشیدن یک فنجان آب انگور به طور روزانه سبب تحریک وضع حمل می‌شود. اما هیچ پژوهشی که این دو را به هم ربط داده باشد، ‌وجود ندارد.

ما این مورد را به عنوان یک روش خانگی برای القاء وزن حمل برای تکمیل شدن فهرست‌مان قرار می‌دهیم. آب انگور، به عنوان آرامبخش عضلات شناخته شده‌است؛ بنابراین، به نظر ما، این نوشیدنی می‌تواند تاثیر متفاوتی روی القای زایمان طبیعی داشته باشد. مثلا کاهش احتمال وضع حمل.

قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی، به خاطر داشته باشید که بخش گیاهی تحت نظارت FDA (سازمان غذا و دارو) نیست.

بنابراین، خلوص و قدرت گیاهان که از شرکت‌های مختلف خریداری می‌شود، ممکن است به طور قابل‌توجهی متفاوت باشد.

این گیاهان همچنین ممکن است شامل مواد شیمیایی یا نگهدارنده باشند. مصرف این داروها در دوز بالا ممکن است بر روی سلامتی شما تاثیر بگذارد.

اگر در حال حاضر دارو مصرف می‌کنید، برخی از گیاهان ممکن است با آن‌ها تداخل ایجاد کنند. بنابراین، قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی، توصیه می‌شود از ماما یا پزشک‌تان مشاوره بگیرید.

برگ تمشک به عنوان یک تونیک رحم عمل می‌کند و توانایی القای وضع حمل را دارد. چای این گیاه، رحم را نرم می‌کند و سبب تحریک زایمان طبیعی می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که برگ تمشک زمان وضع حمل را کوتاه می‌کند بدون این‌که عوارض جانبی خاصی برای زنان یا نوزادان‌شان داشته باشد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند احتمال انجام پارگی مصنوعی،‌ نیاز به انجام عمل سزارین یا استفاده از فورسپس یا دستگاه وکیوم برای بیرون کشیدن نوزاد در زنانی که برگ تمشک مصرف می‌کنند بسیار کم‌تر است.

ریحان یک گیاه “قاعده‌آور” است. گیاهان قاعده‌آور برای بهبود جریان خون در رحم استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند به قاعدگی کمک کنند.

ریحان همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد که برای بارداری سالم بسیار مهم است.

این گیاه خوراکی در برخی از فرهنگ‌ها برای القای زایمان طبیعی و رفع تاخیر در دوره‌های قاعدگی استفاده می‌شود.

ریحان را به میزان بیش‌تری به غذا‌های‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید چای ریحان را دو بار در روز به عنوان روشی برای القاء انقباضات مصرف کنید.

ریشه‌ی شیرین‌ بیان حاوی پروستاگلاندین است که نقش مهمی در القای زایمان طبیعی دارد.

در یک مطالعه، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض ترکیبات فعال موجود در شیرین بیان، وزن هنگام تولد و فشار خون مادران را به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

با این حال، همین مطالعه همچنین نشان داد که مصرف این گیاه دارویی با کم بودن سن بارداری و مدت بارداری مرتبط است.

گیاه دم شیر از وضع حمل نامناسب یا انقباض نامنظم جلوگیری می‌کند. این گیاه دارویی یک تونیک نرم‌کننده برای رحم است و به بدن کمک می‌کند که برای وضع حمل آماده شود و به این ترتیب زایمان را آسان‌تر می‌کند.

دم شیر همچنین باعث کاهش درد زایمان و مانع از سقط جنین می‌شود.

این گیاه دارویی می‌تواند به شکل قرص یا چای مصرف شود.

شنبلیله دارای سابقه‌ی طولانی در زمینه‌ی القای زایمان طبیعی است. این گیاه در دوران باستان توسط رومی‌ها به عنوان یک گیاه دارویی برای شروع انقباضات استفاده می‌شده‌است.

تحقیق منتشر شده در ژورنال ” Alternative Medicine Review” نشان داد که در آزمایشات حیوانی، شنبلیله باعث تحریک رحم می‌شود.

شنبلیله باعث انقباضات رحم می‌شود و اثرات مفیدی برای القاء زایمان دارد.

چای‌های گیاهی زیادی برای تحریک وضع حمل وجود دارد. نوشیدن چای زیره سبز، چای زنجبیل، چای آویشن، چای ریشه‌ی پنبه، می‌تواند به شروع زایمان کمک کند.

قبل از استفاده از هر چای گیاهی همیشه با ماما یا پزشک‌تان مشورت کنید. پزشک‌تان به شما خواهد گفت که چه موقع باید شروع کنید و چای گیاهی را به چه میزانی بخورید.

۱ قاشق غذاخوری زیره را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. از آن‌جایی که طعم زیره‌ی سبز تلخ است، یک تکه‌ی کوچک سیب‌زمینی خام را برای کم شدن تلخی آن اضافه کنید.

چای را صاف کنید و آن را بنوشید. این چای گیاهی به شروع انقاباضات رحم کمک می‌کند.

چای زنجبیل یک نوشیدنی دارویی است که از قدیم‌الایام استفاده می‌شود. چای زنجبیل را برای القای زایمان طبیعی بنوشید.

شما همچنین می‌توانید کوکی زنجبیلی تند مصرف کنید.

چای آویشن یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گیاهی در میان زنان باردار است.

برگ‌های تازه‌ی آویشن را در آب جوش دم بگذارید تا چای آماده شود. آن را بنوشید تا درد زایمان‌تان شروع شود.

چای ریشه‌ی پنبه را برای القای زایمان طبیعی و افزایش انقباضات در طول زایمان بنوشید.

این چای همچنین تولید شیر را در مادران شیرده افزایش می‌دهد.

چای دارچین به زنان باردار داده می‌شود تا موعد زایمان‌شان جلوتر بیاید.

چای دارچین می‌تواند سریع‌تر گردن رحم را فراخ کند و در نتیجه باعث پاره شدن کیسه آب می‌شود.

باید با افتخار اعلام کنیم که تمام داروهای خانگی ما با دقت مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. با این حال، هنوز هم به شدت توصیه می‌کنیم که قبل از مصرف این داروهای خانگی، حتما با ماما یا پزشک‌تان مشورت کنید.

منبع: homeremedyhacks

برچسب ها homeremedyhacksالقای درد زایمانالقای درد زایمان به صورت طبیعیالقای زایمان طبیعیبارداریدرمان خانگی

متاسفیم. نظرات بسته است.

زایمان در انتهای بارداری یک اجباری است که باید مادر باردار آن را تجربه کند تا جنین داخل رحمش بدنیا بیاید و نوزاد نورسیده شود چه کار کنیم تا درد زایمان شروع شود مهم است که چه کارهایی باید انجام دهیم تا جنین به موقع به دنیا بیاید تا هم جنین و هم مادر در سلامت کامل به سر برند با استفاده از روش های مناسب می توان به موقع درد زایمان را در خانم ایجاد شود و نوزاد به موقع به دنیا بیاید چه کار کنیم تا درد زایمان شروع شود را در پرشین وی بخوانید.

سلام.۳۹ هفته و ۲ روز باردارم.بارداری دومم هست.اولی را طبیعی زایمان کردم ولی هنوز درد های زایمانی واقعی برای این بارداری پیدا نکرده ام.هر از چندگاهی کمردرد و انقباضات رحمی نامنظم دارم.فکر می کنم هنوز سر بچه کاملا داخل لگن نرفته.چکار کنم که دردهای زایمانی شروع شود؟

پاسخ دکتر کتایون برجیس جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی: دوست گرامی پیاده روی ملایم و انجام ورزش های ملایمی که برای دوران بارداری آموزش دیده اید می تواند به شما کمک کند اما بدون مشورت با پزشک تان اقدام دیگری انجام ندهید و تحت نظر باشید تا در صورتی که لازم بود اقدامات و مداخلات درمانی لازم برای شما در نظر گرفته شود.

استفاده از ادویه کاری برای کمک به شروع زایمان طبیعی کاری معمولا برای شروع زایمان طبیعی توصیه می شود، خوردن ادویه های تند ممکن است شکم تان را تحریک کرده و رحم را وادار به عکس العمل کند.

تحریک سرپستان برای شروع زایمان طبیعی زمانی که سرپستان تحریک می شود که به آرامی چرخیده یا مالش داده شود تا شروع انقباضات را ترغیب کند، این در واقع شبیه سازی مکیدن سرپستانک توسط نوزاد است، این کار باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین می شود که شروع انقباضات را سبب می شود.

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه

استفاده از آناناس برای کمک به شروع زایمان طبیعی آناناس حاوی آنزیم بروملائین است که تصور می شود به شل شدن گردن رحم کمک کرده و باعث شروع زایمان طبیعی می شود. خوردن مقادیز زیاد آناناس احتمالا شکم تان را تحریک کرده که به پیش رفتن زایمان کمک می کند.

نی نی ، مامانم

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .



درد زایمان برای بسیاری از خانم ها کابوس وحشتناکی است؛ به همین دلیل بعضی از زنان باردار به عمل سزارین فکر می کنند اما شاید شما از آن دسته خانم ها باشید که زایمان طبیعی راحتی دارند؛ مخصوصا اگر این 8 ویژگی را نداشته باشید.


 

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه


نی نی بی درد آمد!


 

گروهی از دردها به دلیل تغییرات جسمانی مادر ایجاد می شوند و بعضی ها نیز ناشی از عوامل محیطی یا حتی ژنتیکی هستند. اگر جزو مادرانی هستید که از درد زایمان نگرانی دارند, بهتر است با تمام شرایطی که زایمان را سخت و دشوار کرده یا درد مادر را افزایش می دهند, بیشتر آشنا شوید.


 


1- بیش از حد ترس و نگرانی دارید


 

یکی از شرایطی که درد زایمان را افزایش می دهد, ترس و نگرانی مادر است؛ این تنش ها می تواند زایمان را به پدیده وحشتناکی تبدیل کند. در نتیجه براساس میزان نگرانی و تشویشی که در مادر به وجود می آید, احتمال بروز زایمان سخت و دردناک بیشتر و بیشتر می شود. وقتی نسبت به مراحل زایمان آگاهی داشته باشید ترس و نگرانی هایتان هم کمتر می شود و خودتان را برای این روز بزرگ آماده می کنید.


 


2- به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستید


 

احتمال بروز زایمان های سخت و پیچیده و یا تولد دیررس نوزاد در مادران چاق بیشتر است. در نتیجه ممکن است مدت زمان حاملگی آنها طولانی تر شده و سرانجام راهی اتاث سزارین شوند. پژوهش های محققان دانشگاه لیورپول که روی بیش از 30 هزار زن باردار در مدت 4 سال گذشته انجام شده, نشان می دهد از هر 10 مادر مبتلا به چاقی, سه نفر دچار زایمان دیررس می شوند. با این وجود بسیاری از زنان چاق قادر به زایمان طبیعی هستند. چاقی ناشی از بارداری مشکل دیگری برای وضع حمل زنان باردار است. بررسی ها ثابت می کند نیمی از زنانی که هنگام زایمان یا بلافاصله بعد از آن جان شان را از دست داده اند, چاق بوده اند. ضمن اینکه در زنان چاق احتمال انجام عمل سزارین و عفونت های پس از آن و خونریزی یا لخته شدن خون افزایش می یابد.


 


3- زایمانتان در وضعیت مناسب انجام نشود


 

اینکه مادر هنگام زایمان در چه وضعیتی روی تخت خوابیده است در کاهش یا افزایش دردهای زایمان تاثیر دارد. بیشتر افراد تصور می کنند در شرایط زایمان, مادر باید به پشت روی تخت خوابیده باشد اما در چنین شرایطی درد زایمان افزایش می یابد. بنابراین پزشکان زنان باردار را تشویق می کنند کمی قبل از زایمان به آهستگی راه بروند, زانوهای شان را جمع کنند و چمباتمه بزنند. پس درباره این وضعیت ها هم فکر کنید و با پزشکتان حرف بزنید تا بدانید هنگام شروع انقباض های زایمان باید دقیقا درچه وضعیتی باشید. کلید اساسی این است که ماهیچه های کمر و لگن در شرایط آرامی قرار گیرند تا درد زایمان به حداقل برسد.


 


4- درست نفس نکشید!


 

تنفس سریع و کوتاه مادر که به دلیل نگرانی یا ترس ایجاد می شود, اکسیژن رسانی به جنین را کاهش داده و سبب افزایش درد زایمان می شود. بنابراین بهترین کار این است که مادران قبل از شروع دردهای زایمان روش های صحیح تنفس را هماهنگ با انقباض های شکمی یاد بگیرند. تنفس آرام و عمیق برای بیشتر مادران آرامبخش است و به طور طبیعی ماهیچه ها را آرام می کند.


 


5- وضعیت جنین مناسب نباشد


 

رایج ترین مشکل فیزیولوژیکی که ممکن است درد زایمان را چند برابر کند, طرز قرار گرفتن جنین در رحم مادر است. وقتی سر جنین رو به بالاست فشار و درد بیشتری به کمر مادر وارد می شود. در چنین شرایطی انجام زایمان به شکل طبیعی ممکن است اما به دلیل اینکه خطرها و درد زیادی به مادر وارد می شود, بعضی از پزشکان ترجیح می دهند برای تولد نوزاد از عمل سزارین کمک بگیرند. البته در بعضی موارد هم کمی قبل از زایمان سر جنین به سمت پایین برمی گردد تا زایمان طبیعی ممکن شود.


 


6- سیگار می کشید


 

سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر بروز زایمان زودرس را افزایش می دهد. البته سیگار کشیدن مادر فقط به این موضوع ختم نمی شود, بلکه مشکلات دیگری مانند تولد نوزاد کم وزن, پارگی زودرس کیسه آب, جدا شدن جفت و… را به همراه دارد. پزشکان معتقدند هنوز دلیل دقیق تاثیر سیگار روی تولد زودهنگام نوزاد به درستی مشخص نشده است. از نظر تئوری, محققان به این نتیجه رسیده اند که مکانیسمی جریان خون جفت را کاهش می دهد. این مشکل به خاصیت نیکوتین و منواکسید کربن مربوط می شود و خون رسانی را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع منواکسید کربن با همو گلوبین ترکیب شده و می تواند مشکلات دیگری مانند افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون را ایجاد یا از رسیدن جریان خون کافی به جنین ممانعت کند.


 

علاوه بر همه این موارد سیگار کشیدن در مدت بارداری احتمال سقط جنین, محدودیت رشد جنین در داخل رحم مادر, مرگ ناکهانی یا اختلال های بلند مدت رفتاری و روانی را به همراه دارد. حتی گروهی از پژوهش ها نشان می دهند که سیگار کشیدن مادر در طول بارداری خطر بروز آسم و چاقی فرزندش را در دوران کودکی افزایش می دهد.


 


7- مادرتان هم زایمان سختی داشته


 

انقباض های ضعیف رحمی یا بزرگ بودن نوزاد از دلایل بروز این شرایط هستند. گروهی از پژوهش ها نشان می دهند عوامل ژنتیکی در بروز زایمان سخت دخالت دارند و ژن خاصی مسوولیت ایجاد این شرایط را بر عهده دارد. نتایج بررسی ها نشان می دهد احتمال داشتن زایمان سخت در زنانی بیشتر است که مادر یا خواهر آنها نیز هنگام زایمان به این مشکل دچار شده است.


 


8- شانه های جنین در بدن شما گیر کند

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه


 

گاهی اوقات شانه های نوزاد درد مادر را هنگام زایمان افزایش می دهد. این شرایط زمانی پیش می آید که سر کودک در حال بیرون آمده از بدن مادر است ولی شانه های او داخل مجرا گیر می کند. این وضعیت برای مادر و جنین خطرناک است و سبب بروز زایمان سخت می شود.


 


اگر می خواهید زایمان راحتی داشته باشید…


 

تیم پزشکی مناسب انتخاب کنید: قبل از زایمان درباره انتخاب پزشک مناسب, بیمارستان و حتی افرادی که قرار است شما را در اتاق زایمان همراهی کنند خوب فکر کنید. وقتی از شما به خوبی مراقبت شود و اطرافیان در آرامش تان سهم داشته باشند, استرس و نگرانی هایتان کم می شود و با شرایط زایمان بهتر کنار می آیید.


 

درباره وضع حمل اطلاعات مناسبی به دست آورید: می توانید این اطلاعات را از راه شرکت در کلاس های آموزشی, خواندن کتاب, مجلات و وب سایت ها به دست آورید. افراد مطلع خانواده یا دوستان هم می توانند به شما کمک کنند. هرقدر اطلاعات شما در زمینه زایمان و شرایط آن بیشتر باشد, هنگام تولد نوزاد کمتر نگران می شوید.


 

ترس هایتان را به زبان بیاورید: آیا از زایمان و دردهایش می ترسید؟ آیا از آمپول یا بیمارستان وحشت دارید؟ با یک متخصص یا دوست صمیمی صحبت کنید. وقتی احساس تان را بیان می کنید آرام تر می شوید.


 

روش های صحیح تنفس را یاد بگیرید: هنگام زایمان یکی از مهمترین اصولی که به کاهش درد شما کمک می کند درست نفس کشیدن است. بهتر است هنگام شروع دردهای زایمان تنفس عمیق با ریتم آرامی داشته باشید و نفس هایتان را با دردها هماهنگ کنید. اگر می بینید ممکن است آهنگ تنفس را از دست بدهید از همراه یا پرستارتان بخواهید به شما یاد آوری کنند که تنفس تان درست باشد.


 

به چیزهای خوب فکر کنید: به چیزهایی فکر کنید که شما را خوشحال می کنند؛ مانند چهره خوشحال همسرتان, تصویری امید بخش یا آهنگ مورد علاقه تان؛ با این طرز فکرها احساس خوبی سراغ تان می آید و دردتان کمتر می شود. شنیدن موسیقی آرام هم در فرو نشاندن استرس ها تاثیر خوبی دارد. در کنار آن می توانید خودتان را در یک محیط آرام تصور کنید. همه اینها بهانه ای برای آرامش بیشتر هستند.


 

تحرک داشته باشید: تا حد امکان حرکت کنید؛ برای مثال راه بروید و در یک وضعیت ساکن باقی نمانید.



خوب بود

Copyright © 2012 – 2019 NasleMusic.Com, All Rights Reserved

چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه
چه کار کنم درد زایمانم شروع بشه
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *