پنیرک روی زبان نوزاد

دوره مقدماتی php
پنیرک روی زبان نوزاد
پنیرک روی زبان نوزاد

بدن، میزبان چندین باکتری است که برخی از آن ها باعث عفونت می شوند. یکی از این گونه عفونت ها برفک است که ممکن است منجر به لکه های سفیدی در دهان و گاهی در فک و کفل کودک شود و منجر به جوش های زننده ای در جای پوشک می شود. برفک می تواند بر نوزادان در تمام سنین تاثیر بگذارد و اگر درمان نشود، ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

برفک که به عنوان کاندیدیازیس نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که از نوعی مخمر به نام کاندیدا ایجاد می شود.برفک می تواند دهانی (کاندیدیازیس دهانی) یا برفک پوشک (کاندیدیازیس پوست) باشد.

این قارچ معمولاً بر حفره دهانی، از جمله لب ها و قسمت های گلو تاثیر می گذارد اما گاهی اوقات می تواند بر روی پوست، به ویژه در نزدیکی اندام های تناسلی و باسن که گرم و مرطوب است، تاثیر بگذارد، که باعث جوش مخمری می شود و همچنین جوش کاندیدا پوشک یا برفک های زننده نیز نامیده می شود.

کاندیدا آلبیکنس که منجر به عفونت می شود، به طور طبیعی در محیط یافت می شود. در طی زایمان، مادر ممکن است که این مخمر را از طریق مجرای زایمان به بدن نوزاد منتقل کند.

پنیرک روی زبان نوزاد

دوره مقدماتی php

حتی در غیر این صورت، پوست کودک می تواند در معرض قارچ در هوا قرار بگیرد. این قارچ در نهایت به بخش های مختلفی از بدن مانند دهان و دستگاه گوارش گسترش می یابد و به رشد باکتری های خوب یافت شده در بدن ادامه می دهد.

معمولاً، این مخمر هیچ آسیبی ایجاد نمی کند، اما در برخی شرایط زمانی که کودک در معرض مقادیر بیش از حد کاندیدا آلبیکنس (تماس با افراد مبتلا) قرار می گیرد، می تواند منجر به برفک شود.

این هم چنین زمانی اتفاق می افتد که باکتری های خوب و سیستم ایمنی بدن قادر به تنظیم جمعیت کاندیدا موجود نباشند، که منجر به طغیان شوند. بدن ممکن است نتواند رشد این مخمر را به دلایل متعددی کنترل کند.

در بخش ابتدایی این مطلب از برفک دهان نوزاد در نمناک دلایل احتمالی برفک در کودکان آورده شده است:

نوزادان با آنتی بیوتیک ها:

آنتی بیوتیک ها از انواع باکتری ها استفاده می کنند، از جمله آن هایی که قارچ ها را مثل کاندیدا کنترل می کنند. یک نوزاد در مسیر آنتی بیوتیک ممکن است باکتری های مفید کمتری داشته باشد و بیشتر در معرض برفک دهان قرار بگیرد.

مادر شیرده با مصرف آنتی بیوتیک:

حتی اگر مادر شیرده آنتی بیوتیک مصرف کند، کودک مستعد عفونت می شود.

داشتن پوشک خیس برای مدت طولانی:

داشتن یک پوشک کثیف برای مدت طولانی می تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی در ناحیه پوشک را افزایش دهد.

نوزادان نارس:

نوزادان نارس ایمنی رشد نیافته ای دارند و مستعد عفونت هایی مانند برفک می باشند.

کودکانی که از بیماری های سیستم ایمنی رنج می برند:

کودکان مبتلا به ویروس اچ آی وی / ایدز، ایمنی کمی دارند و آن ها را در معرض خطر بیشتری از عفونت هایی نظیر برفک قرار می دهد.

کودکان مبتلا به دیابت:

دیابت نوع 1 مادرزادی احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می دهد.

نوزادان با مصرف داروهایی برای سیستم ایمنی:

کودکانی که داروهایی مانند کورتیکواستروئید برای بیماری های خود ایمنی مانند آسم، مستعد برفک مصرف می کنند.

کودکان مبتلا به سرطان:

سرطان و درمان آن به شدت عملکرد سیستم ایمنی را مختل می کنند و در نتیجه، جمعیت مخمر کنترل نشده می شود.

مادر با عفونت قارچی مزمن:

اگر مادر برفک مزمن داشته باشد، ممکن است به طور مکرر کاندیدای زیادی به نوزاد از طریق تماس پوست در هنگام شیردهی منتقل کند. اگر مادر نوک پستان آلوده ایداشته باشد، نوزاد ممکن است برفک بگیرد.

پنیرک روی زبان نوزاد

سیستم ایمنی در حال رشد کودک ممکن است قادر به مقابله با مواجهه مکرر به برفک است. علامت های برفک در کودکان با نوع کاندیدیازیس که در حال توسعه هستند متفاوت است.

اگر نوزاد شما علائم خارش قارچی را نشان می دهد, او را چک کنید. برفک می تواند در عرض چند روز بدون درمان حل شود. اگر این کار انجام نشد, کودک را به یک پزشک برای تشخیص و درمان ببرید.

بازرسی چشمی:

پزشک می تواند با چک کردن زخم و جوش ها, تشخیص مثبت بدهد.

بررسی میکروسکوپی:

تکه هایی از ضایعات ناشی از برفک پوشک و دهانی برای بررسی جمع آوری می شوند. نمونه های جمع آوری شده برای بررسی رشد مخمر مورد بررسی قرار می گیرند.

بررسی قارچی:

پزشک نمونه ها را به آزمایشگاه منتقل خواهد کرد. این فرآیند ممکن است کمی زمان ببرد, اما می تواند به طور دقیق برفک را تشخیص دهد, به خصوص وقتی که نوزاد از دیگر شرایط دهانی یا پوستی رنج می برد، که تشخیص بصری را مشکل می کند.

این درمان به نوع ترکیبی که نوزاد آسیب می بیند بستگی دارد.

داروهای تجویز شده معمولاً از ترکیباتی مانند کلوتریمازول, نیستاتین, فلوکونازول و ایتراکونازول ساخته می شوند. ترکیباتی مانند ویوله دوژانسین نیز ممکن است تجویز شوند. چنانچه در این بخش از نمناک خواهیم گفت دارو به شکل مایع است و می تواند برای قسمت های آسیب دیده دهان با استفاده از قطره چکان به کار رود.

  • چیکار کنم تا شوهرم برام بمیره
  • نوزاد را بر پشتش بگذارید, مقدار تجویزی دارو را در قطره چکان بریزید و آن را روی قسمت های آسیب دیده دهان و گلو قرار دهید.

    همچنین می توانید از گوش پاک کن استفاده کنید تا در دهان و گلو فرو رود و قسمت هایی از دهان که دسترسی به آن مشکل است را بکار ببرید.

    دارو بلافاصله پس از غذا و یا حداقل ده دقیقه قبل از غذا باید مصرف شود. دارو هنگامی که بلعیده شود خوب نیست, هرچند اگر کودک این کار را بکند, ضرری برایش ندارد. شما می توانید به دنبال روش های دقیقی برای مدیریت چنین داروهایی باشید.

    هنگامی که نوزاد تحت درمان قرار می گیرد, باید مراقبت بهینه ای از نوزاد در خانه انجام دهید. در اینجا نحوه مراقبت و مدیریت برفک در خانه آمده است:

    تغذیه با شیر مادر کمتر از 20 دقیقه در هر بار:

    اولین چالش با برفک دهان, شیردهی می باشد. شما می توانید شیردادن از پستان را تا 20 دقیقه در هر جلسه محدود کنید تا مطمئن شوید که نوزاد شیر می خورد, اما با حداقل ناراحتی.

    با استفاده از قاشق, فنجان و یا سرنگ برای تغذیه نوزاد تلاش کنید:

    اگر کودکتان عمدتاً از شیشه شیر تغذیه می کند, پس از یک قاشق برای تغذیه او استفاده کنید. یک سرنگ تغذیه ای پلاستیکی ممکن است برای تغذیه نوزاد استفاده شود. نوزادان بزرگ تر را می توان برای خوردن شیر و پوره از یک فنجان ترغیب کرد.

    تعویض روی غذاهای مایع:

    نوزادان جوان تر به هر حال در رژیم غذایی شیری هستند. در مورد نوزادان بزرگتر که غذای جامد می خورند, به غذاهای نیمه مایع و فرنی نیاز دارند که غذا خوردن را آسان تر کنند.

    پنیرک روی زبان نوزاد

    استفاده از پستانک را محدود کنید:

    باید از آن اجتناب کرد، زیرا می توانند برفک را تشدید کنند و ممکن است آن را به بخش های مختلف دهان نیز گسترش دهند. حتی اگر مجبور باشید از پستانک استفاده کنید، به عنوان آخرین راه، بعد از هر بار مصرف آن را بشورید و استرلیزه کنید.

    پوشک بچه را چند بار در روز عوض کنید:

    بگذارید هر روز بچه بدون پوشک بماند. هوا دهی مناطق آسیب دیده از پوست می تواند به تسکین این شرایط کمک کند.

    تعویض پوشک به طور مرتب:

    افزایش تعداد تعویض پوشک حتی اگر پوشک به طور کامل آلوده نشده باشد. پوشک می تواند عفونت را نگه دارد و تغییر آن ها باعث کاهش تغذیه و قارچ در اطراف فک می شود.

    گام های بالا نیز به عنوان درمان های خانگی موثر برای برفک در کودکان عمل می کند.

    هنگامی که برفک درمان نشود، دهانی و پوشک باقی بماند، می تواند منجر به مشکلات زیر در نوزادان شود:

    کاندیدا مری:

    مخمر خیلی رشد کرده ممکن است به آرامی به مری سرایت کند و باعث کاندیدا مری شود. این در کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف بسیار رایج است.

    کاندیدا سپسیس:

    جوش های پاره شده پوشکی ممکن است باعث شود که مخمر وارد جریان خون شود و منجر به کاندیدا سپسیسشود که کاندیدیازیس تهاجمی است. مخمر به چند عضو بدن گسترش می یابد که باعث تب و حتی چندین نقص اندام می شود. این شرایط در بین نوزادان نارس و نوزادان با وزن کم بسیار رایج است.

    به قسمت های دیگر بدن پخش می شود:

    کاندیدا ممکن است به قسمت های دیگر بدن مثل لایه های پوست زیر بغل سرایت کند. حتی ممکن است ناخن ها را ترد کند.

    کودکان سالم وقتی درمان به موقعی داشته باشند، به ندرت دچار مشکل می شوند. با این حال، پیش گیری همیشه بهتر از درمان است.

    جلوگیری از برفک در مورد اجتناب از محرک ها است که جمعیت کاندیدا را افزایش می دهد. این چیزی است که شما می توانید برای جلوگیری از برفک دهان و برفک پوشک در کودکان انجام دهید:

    استفاده از آنتی بیوتیک ها فقط در صورت لزوم:

    استفاده از داروها باید محدود باشد و یا باید آخرین راه برای کودک و هم برای مادر باشد. در اغلب موارد، پزشک اطفال ممکن است آنتی بیوتیک تجویز نکند مگر اینکه لازم باشد. با این حال به مادر شیرده توصیه می شود که از استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از انتقال آن ها به نوزاد از طریق شیر مادر جلوگیری کند.

    خشک نگه داشتن پستانک و سری بطری:

    پستانک و سری بطری خشک می تواند از باکتری ها و نیز قارچ ها محافظت کنند. بعد از هر کاربرد، نوک سری بطری و پستانک را در آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

    وسط پا و قسمت پوشک بچه را خشک نگه دارید:

    پوشک بچه را به طور مرتب تعویض کنید بدون اینکه منتظر بمانید تا خیلی کثیف شود. هم چنین قبل از پوشاندن یک پوشک جدید، کفل و اندام تناسلی را با یک پارچه کتان تمیز و خشک تمیز کنید. بگذارید هر روز کودک بدون پوشک بچه بازی کند.

    کودک را از برفک دور نگه دارید:

    برفک مسری است و می تواند از یک فرد به فرد دیگر سرایت کند. بچه رو از افرادی که برفک دارند دور نگه دارید. به بکودکتان چه اجازه ندهد که فردی بابرفک، او را ببوسد و یا او را لمس کند.

    درمان برفک برای مادر حیاتی است:

    اگر مادر از برفک رنج می برد، باید سریعاً درمان شود تا از گسترش آن به نوزاد جلوگیری شود. نوک سینه که با پوست نوزاد تماس مستقیم دارد می تواند حامل این عفونت باشد. اگر درد مزمن و قرمزی اطراف نوک پستان خود را تحمل کنید، آن را نادیده نگیرید. آن را فوراً توسط یک پزشک چک کنید.

    اگر نوزادتان نارس است، از شرایط خود ایمنی رنج می برد، یا ایمنی ضعیفی دارد، پس باید مراقب بهداشتی باشید که در اطراف او است. نظافت کلی در چنین مواردی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

    1. آیا درمان طبیعی برای برفک در کودکان وجود دارد؟

    خیر، هیچ درمان طبیعی برای کودکان مبتلا به برفک وجود ندارد. متخصصان توصیه می کنند که از داروهای گیاهی مانند روغن نارگیل، جوش شیرین و یا هر نوع داروی ضد درمانی دیگر برای درمان برفک در نوزادان استفاده کنید. درمانی که برای برفک وجود دارد، هیچ مدرک علمی معتبری برای اثربخشی آن در درمان کودکان مبتلا به این عفونت ندارد.

    2. آیا می توانم از ماست برای درمان برفک استفاده کنم؟

    احتمالاً. پروبیوتیک هایی نظیر ماست حاوی لاکتوباسیلوس هستند، که باکتری های خوبی هستند و می توانند به مهار کردن جمعیت مخمر کمک کنند. پزشک ممکن است پیشنهاد یا توصیه کند که ماست را به نوزادان بزرگ تر برای آشنا شدن آنها با لاکتوباسیلی ها بدر داخل بدناستفاده شود. مصرف ماست به طور دقیق برفک را درمان نمی کند، بلکه به بهبود میزان بازیابی کمک می کند.

    3. تفاوت بین برفک دهانی و زبان شیری چیست؟

    زمان هایی هست که شما ممکن است به لکه های سفید رنگ روی زبان کودک توجه کنید. اما اگر بتوانید آن را با استفاده از یک پارچه مرطوب پاک کنید، پس فقط باقیمانده شیر و نه برفک. برفک را نمی توان با یک پارچه از بین برد.

    4. آیا برفک می تواند بدون درمان در کودکان باقی بماند؟

    بله، برفک می تواند بدون درمان خودش خوب شود. با این حال، بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اگر مشکوک شوید که نوزادتان برفک دارد تا از خطرش جلوگیری شود. هم چنین کودکان یک سیستم ایمنی توسعه نیافته دارند ،که ممکن است به طور موثر با عفونت قارچی سر و کار نداشته باشد که درمان را اغلب ضروری می کند.

    5. آیا بزرگسالان می توانند از کودکان برفک بگیرند؟

    بله. سرپرستان اصلی کودک در خطر ابتلا به برفک از نوزادان هستند که بیش ترین خطر برای مادر شیرده است.

    6. آیا می توانم نوزادم را که برفک دارد ، شیر بدهم؟

    بله. ولی باید مواظب باشید که به خود برفک تماسی نداشته باشید. همیشه نوک پستان خود را با آب شور یا یک داروی ضد عفونی کننده بعد از هر شیردهی پاک کنید. شما همچنین می توانید یک کرم ضد قارچی به نوک پستان خود به عنوان احتیاط بزنید، اما تنها پس از مشاوره پزشک.

    7. اگر کودک به طور مکرر برفک بگیرد، چه باید کرد؟

    عفونت مداوم برفک می تواند نشانه ایمنی به خطر افتاده یا یک اختلال ایمنی باشد. اگر عفونت نوزاد پس از دو هفته یا بیشتر درمان هم فروکش نکند، کودک را برای تشخیص بیشتر نزد پزشک ببرید. برفک دهان و پوشکی به ندرت خطرناک هستند و با درمان به موقع ناپدید می شود. برفک را می توان با حفظ بهداشت خوب بدور نگه داشت.

    همانطور که کودک کوچک شما بزرگ تر می شود، سیستم ایمنی اش در کنترل جمعیت مخمر مهارت بیشتری پیدا می کند، در نتیجه احتمال عفونت برفک را کاهش می دهد.

     

    برفک دهان که به آن کاندیدیازیس خوراکی نیز گفته می شود شرایطی است که قارچ بر روی لایه دهان جمع می شود. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی در دهان است اما گاهی اوقات می تواند بیش از حد رشد کرده و علائم ایجاد کند .

    برفک دهان باعث ضایعات سفید پوستی ، معمولاً بر روی زبان یا قسمت داخلی لب می شود و گاهی اوقات برفک دهان ممکن است به پشت سقف دهان ، لثه ها یا لوزه ها یا پشت گلو گسترش یابد. برفک دهان به دلیل از بین رفتن باکتری های مفید موجود در دهان ایجاد می شود . در صورت رشد بیش از حد قارچ های کاندیدای موجود در دهان برفک در دهان دیده میشوند.

    اگرچه برفک دهانی می تواند روی هر کسی تأثیر بگذارد اما احتمال آن در نوزادان و افراد مسن که سیستم ایمنی بدن شان کاهش یافته است و در افراد دیگر که دارای سیستم ایمنی ضغیف یا شرایط بیماری خاصی هستند یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند ، بیشتر است .

    برفک دهانی در صورت سالم بودن مشکل جزئی است اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید علائم آن ممکن است شدیدتر و کنترل آن دشوار باشد .

    تشخیص برفک دهان :

    پنیرک روی زبان نوزاد

    تشخیص برفک به محل و مشخص بودن محل تشکیل آن بستگی دارد .

    اگر برفک در مری شما باشد، برای کمک به تشخیص برفک در مری ، پزشک ممکن است همه یا برخی از این موارد را توصیه کند:

    بیوپسی :

    نمونه بافت بر روی یک محیط مخصوص کشت داده می شود تا در تشخیص این که باکتری ها یا قارچ ها در صورت وجود علائم شما را تعیین می کنند ، کشت شود .

    معاینه آندوسکوپی :

    در این روش پزشک شما با استفاده از یک لوله روشن و منعطف با دوربین روی نوک (آندوسکوپ) مری ، معده و قسمت بالای روده کوچک شما (اثنی عشر) را معاینه می کند .

    معاینه بدنی :

    در صورت لزوم یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون خاص ممکن است انجام شود تا در شناسایی هرگونه بیماری اساسی پزشکی که ممکن است باعث برفک مری شود، کمک کند .

    بچه ها و بزرگسالان :

    در ابتدا شما حتی ممکن است متوجه علائم برفک دهان نشوید که علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    1.ضایعات سفید خامه ای بر روی زبان ، گونه های داخلی و گاهی اوقات در پشت سقف دهان؛ لثه ها و لوزه ها وجود دارد

    2.ضایعاتی با ظاهری شبیه به پنیر

    3.قرمزی ، سوزش یا درد که ممکن است آنقدر شدید باشد که باعث مشکل در خوردن یا بلع شود

    4.اگر ضایعات مالیده یا خراشیده شوند ، خونریزی اندکی خواهد داشت

    5.ترک خوردگی و قرمزی در گوشه های دهان

    6.از دست دادن حس چشایی

    7.قرمزی ، سوزش و درد در زیر دندان

    در موارد شدیدتر معمولاً مربوط به سرطان یا سیستم ایمنی ضعیف شده از ایدز، ضایعات ممکن است به سمت پایین در مری پخش شود – لوله عضلانی بلند و عضلانی که از قسمت پشت دهان به معده شما کشیده می شود (مری مدفوع). اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است در بلع دچار مشکل شوید یا احساس کنید که غذا در گلو شما گیر کرده است.

    نوزادان و مادران شیرده:

    علاوه بر ضایعات برجسته سفید دهان نوزادان ممکن است در تغذیه دچار مشکل شوند. آن ها می توانند در دوران شیردهی عفونت را به مادرانشان منتقل کنند و سپس عفونت ممکن است به سینه مادر و دهان کودک منتقل شود.

    زنانی که پستان آن ها به کاندیدا آلوده است ممکن است این علائم را تجربه کنند:

    1.نوک پستان های غیرمعمول قرمز ، حساس ، ترک خورده

    2.پوست براق یا پوسته پوسته بر روی قسمت تیره و مدور اطراف نوک پستان (آرئول)

    3.درد غیرمعمول در دوران شیر دهی یا نوک سینه های دردناک بین تغذیه

    4.درد عمیق در قفسه سینه

    پنیرک روی زبان نوزاد

    چه زمانی به پزشک مراجعه کنید:

    اگر شما یا فرزندتان ضایعات سفید در دهان دارید، به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.برفک در کودکان بزرگتر ، نوجوانان و بزرگسالان شایع نیست و بنابراین اگر برفک رشد کرد به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا نیاز به بررسی بیشتر وضعیت پزشکی دارد یا علت دیگری دارد.

    علت ها:

    به طور معمول سیستم ایمنی بدن شما برای دفع ارگانیسم های مهاجم مضر مانند ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها ، ضمن حفظ تعادل بین میکروب های “خوب” و “بد” که در بدن شما ساکن هستند ، کار می کند اما گاهی اوقات این مکانیسم های محافظ با شکست مواجه می شوند و تعداد قارچ های کاندیدا را افزایش می دهند و باعث می شوند عفونت برفک دهان مهار شود .

    شایع ترین نوع قارچ کاندیدا؛ کاندیدا آلبیکنس است که عوامل متعددی مانند سیستم ایمنی ضعیف می توانند خطر برفکی شدن دهان را افزایش دهند.

    در صورت اعمال هر یک از این موارد ، ممکن است خطر ابتلا به برفک دهان افزایش یابد:

    – سیستم ایمنی ضعیف :

    برفک دهانی به دلیل کاهش ایمنی در شیرخواران و بزرگ ترها بیشتر اتفاق می افتد. برخی از شرایط پزشکی و معالجه می تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند مانند سرطان و درمان های آن ، پیوند عضو و داروهای مورد نیاز برای سرکوب سیستم ایمنی بدن ، و ایدز.

    – دیابت:

  • عکس پروفایل در مورد تسلیت به دوست
  • اگر مبتلا به دیابت درمان نشده اید یا بیماری به خوبی کنترل نشده است ، بزاق شما ممکن است حاوی مقادیر زیادی قند باشد که رشد کاندیدا را بیشتر می کند.

    – عفونت های مخمر واژن :

    عفونت های مخمر واژینال توسط همان قارچ هایی ایجاد می شود که برفک دهان ایجاد می کند که می توانید عفونت را به کودک خود منتقل کنید.

    – داروها :

    داروهایی مانند پردنیزون ، کورتیکواستروئیدهای استنشاقی یا آنتی بیوتیک هایی که تعادل طبیعی میکروارگانیسم ها در بدن شما را مختل می کنند ، می توانند خطر برفک دهان را افزایش دهند.

    – سایر شرایط دهان و دندان:

    داشتن پروتز یا داشتن شرایطی که باعث خشکی دهان می شود می تواند خطر برفک دهان را افزایش دهد.

    عوارض:

    برفک دهانی به ندرت برای کودکان و بزرگسالان سالم مشکل ساز می شود.

    برای افرادی که ایمنی کمتری دارند ، مانند درمان سرطان یا ایدز برفک می تواند جدی تر باشد.

    پنیرک روی زبان نوزاد

    برفک دهانی بدون درمان می تواند منجر به عفونت های کاندیدای سیستماتیک شود.

    اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید ، برفک ممکن است به مری یا سایر قسمت های بدن شما گسترش و انتقال یابد.

    این اقدامات ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به برفک دهانی کمک کند:

    – دهان خود را بشویید :

    اگر نیاز به استفاده از استنشاقی کورتیکواستروئید دارید، حتماً بعد از مصرف دارو دهان خود را با آب بشویید یا دندان های خود را مسواک بزنید.

    _حداقل روزانه دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و روزانه یا به همان اندازه که دندانپزشک شما توصیه می کند نخ دندان استفاده کنید.

    – پروتزهای خود را بررسی کنید :

    شب ها پروتزهای خود را بردارید و اطمینان حاصل کنید که پروتزها مناسب هستند و باعث تحریک نمی شوند. روزانه پروتزهای خود را تمیز کنید که بهترین روش برای تمیز کردن نوع پروتزهای خود را از دندانپزشک تان بخواهید.

    – مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید ، خصوصاً اگر دیابت دارید یا پروتز دارید :از دندانپزشک خود سؤال کنید که چند بار نیاز به ویزیت دارید.

    – بررسی آنچه می خورید :

    سعی کنید مقدار غذاهای حاوی قند را که می خورید محدود کنید که این ممکن است رشد کاندیدا را بیشتر کند.

    – در صورت ابتلا به دیابت ، کنترل قند خون را حفظ کنید :قند خون کنترل شده می تواند میزان قند موجود در بزاق شما را کاهش دهد و رشد کاندیدا را کم کند.

    – خشکی دهان را درمان کنید :

    از پزشک خود در مورد راه های پیشگیری یا درمان خشکی دهان خود سوال کنید.

    هدف از هرگونه درمان برفک دهانی متوقف کردن گسترش سریع قارچ است اما بهترین روش ممکن به سن شما ، سلامت کلی و علت عفونت بستگی دارد. از بین بردن دلایل اساسی در صورت امکان می تواند از پیشرفت و گسترش آن جلوگیری کن د.

    بزرگسالان و کودکان سالم :

    پزشک ممکن است داروی ضد قارچ را توصیه کند که این به اشکال مختلفی از جمله مکمل ها ، قرص ها یا مایعات وجود دارد و اگر این داروهای موضعی مؤثر نباشند ، ممکن است دارو های دیگری توصیه شود .

    نوزادان و مادران شیرده :

    اگر در حال شیردهی هستید و شیرخوار شما برفک دهان دارد ، شما و کودک می توانید عفونت را منتقل کنید. پزشک ممکن است یک داروی ضد قارچ خفیف برای کودک شما و یک کرم ضد قارچ برای سینه شما تجویز کند.

    بزرگسالانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند :

    بیشتر اوقات پزشک داروهای ضد قارچ را توصیه می کند.

    درمان دارویی برفک دهان نوزاد و بزرگسالان:

    برای درمان دارویی برفک دهان پزشکان به مدت ده روز قطره نیستاتین یا کلوتریمازول موضعیرا تجویز می کنند.

    برای درمان برفک دهان در بالغین پزشکان از ترکیبات استروئیدی و فلوکونازول و داروهایی مانند نیستاتین، میکونازول، آموفوتریسین بی استفاده می کنند.

    مصرف محلول دهانشویه نیستاتین از دسته پلی ان ها و یک ترکیب آنتی بیوتیک ضد قارچی تتراماکرولیدی می باشد که مصرف آن 4 بار در روز در درمان برفک دهانی موثر است.

    دهانشویه کلرهگزیدین، نیز که یک دهانشویه آنتی سپتیک است ، یک داروی موضعی ضد باکتری و قارچی کاندیدا است که در درمان برفک دهان موثر است.

    1.نمک

    نمک بهترین درمان برای برفک دهان است که یک محیط غیرقابل مهار برای قارچ ایجاد می کند و علاوه بر این ، نمک کمک می کند که علائم زودتر بهبود یابند.

    ½ تا 1 قاشق چای خوری نمک را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید و غرغره کنید و سپس آن را تف کنید و روزانه چند بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه حاصل شود.

    همچنین می توانید مقداری نمک را روی زبان و قسمت داخلی دهان خود بپاشید و سپس آن را برای چند ثانیه به آرامی با انگشتان خود مالش دهید و بعد کاملاً با آب گرم بشویید ، از این روش درمانی دو بار در روز برای چند روز استفاده کنید.

    2. ماست

    ماست پروبیوتیک حاوی میکروب زنده یا فعال گونه های لاکتوباسیل است که می تواند به درمان برفک کمک کند و همچنین باعث بهبود هضم می شود . برای درمان عفونت مخمر فقط از ماست ساده و بدون شیر استفاده کنید.

    به مدت چند هفته روزانه 2 تا 3 فنجان ماست میل کنید.

    همچنین با انگشت مقداری ماست را روی زبان و داخل دهان مالش دهید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز برای چند روز انجام دهید.

    3. روغن نارگیل

    روغن نارگیل یک درمان مناسب برای مقابله با عفونت دهان است و به از بین بردن مخمر و کاهش ناراحتی های ناشی از برفک کمک می کند.

    در یک مطالعه 2007 در ژورنال مواد غذایی دارویی ، محققان دریافتند که روغن نارگیل در برابر گونه های مختلف کاندیدا فعال است.

    با استفاده از یک تکه پنبه ، روغن نارگیل خالص را روی ناحیه داخلی دهان و زبان خود بمالید و این کار را چند بار در روز به مدت یک هفته انجام دهید.

    هر روز صبح ، روغن کشیدن را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل فوق العاده با معده خالی انجام دهید و آن را به مدت 10 دقیقه در اطراف دهان خود بچرخانید و سپس تف کنید و در آخر دهان تان را با آب گرم بشویید و دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید . این کار را روزانه انجام دهید تا سلامت دهان و دندان خوبی داشته باشد .

    4. سرکه سیب

    سرکه سیب حاوی آنزیم هایی است که می توانند عفونت کاندیدا را کنترل کنند و همچنین سطح pH بدن را برای مبارزه با رشد مخمر ایجادکننده عفونت بازیابی می کند و علاوه بر این ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در برابر کاندیدا دفاع خوبی به بدن شما می دهد.

    طبق یک مطالعه سال 2014 که در ژورنال پروتزها منتشر شده است ، سرکه سیب خواص ضد قارچ در برابر گونه های کاندیدا نشان داد .

    2 قاشق چای خوری سرکه سیب خام و یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و از این محلول برای شستشوی دهان چندین بار در روز استفاده کنید تا متوجه بهبودی شوید .

    همچنین 2 قاشق غذا خوری سرکه سیب خام و کمی عسل خام را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و روزانه 2 بار آن را بنوشید .

    5.روغن درخت چای

    روغن درخت چای برای درمان برفک دهان مؤثر است و خاصیت ضد قارچ فوق العاده آن به کنترل رشد مخمر کمک می کند و باعث بهبودی سریع می شود .

    در مطالعه ای در سال 2004 که در ژورنال آنتی میکروبی شیمی درمانی انجام شده است ، محققان اثرات ضد قارچ روغن درخت چای و اجزای آن را بر روی کاندیدا آلبیکنس بسیار مؤثر دانستند .

    4 یا 5 قطره روغن درخت چای را به 1 لیوان آب گرم اضافه کنید و چند دقیقه از این محلول استفاده کنید و غرغره کنید و از این روش درمانی دو بار در روز تا زمان بهبود عفونت استفاده کنید.

    نکته:به یاد داشته باشید که روغن درخت چای را مصرف نکنید زیرا این امر می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

    6. جوش شیرین

    جوش شیرین یک داروی موثر و ارزان برای عفونت دهان است که می تواند مخمر ایجاد کننده عفونت را از بین ببرد .

    براساس مطالعه سال 2009 که در مجله تحقیقات شفاهی برزیل منتشر شده است ، 5 درصد بی کربنات سدیم در برابر کاندیدا آلبیکنس مؤثر است .

    علاوه بر این با خنثی کردن اسیدها به حفظ سطح مناسب pH در دهان کمک می کند .

    1 تا 2 قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود و برای استفاده از این خمیر روی زبان و ناحیه گونه داخلی از یک تکه پنبه استفاده کنید و چند دقیقه صبر کنید و سپس دهان خود را با آب گرم بشویید و این روش درمانی را 2 یا 3 بار در روز به مدت چند روز دنبال کنید.

    همچنین یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و برای خلاص شدن از این مشکل از این محلول برای شستن دهان روزانه دو بار استفاده کنید.

    7. دارچین

    دارچین یکی دیگر از داروهای خانگی مؤثر برای مقابله با این عفونت مخمر دهان است . خاصیت ضد قارچ قدرتمند آن می تواند رشد کاندیدا آلبیکنس را کنترل کند.

    روزانه 1 تا 2 فنجان چای دارچین بنوشید :برای تهیه چای یک قاشق چای خوری پودر دارچین یا یک تکه کوچک چوب دارچین را به مدت 5 دقیقه در 1 فنجان آب بجوشانید و صاف کنید و بنوشید و همچنین می توانید کمی آب لیمو را در آن اضافه کنید.

    چند قطره روغن دارچین را در 1 قاشق روغن زیتون فوق العاده یا هر حامل رقیق کنید و این روغن را روی لکه های سفید ناشی از برفک دهان بمالید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. این کار را یک بار در روز برای چند روز انجام دهید.

    توجه:زنان باردار باید از مصرف دارچین خودداری کنند.

    8.سیر

    سیر یکی دیگر از اقدامات مؤثر در کاهش عفونت برفک است و خاصیت ضد قارچ آن به از بین بردن مخمر در دهان شما کمک می کند و حتی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود .

    در مطالعه ای در سال 2005 که در مجله آنتی بیوتیک ها و شیمی درمانی انجام شده است ، نتایج امیدوار کننده فعالیت ضد قارچ عصاره سیر تازه در برابر کاندیدا آلبیکنس بود .

    برای مقابله با عفونت به طور مرتب 2 یا 3 حبه سیر خام را به طور مرتب میل کنید و از طرف دیگر ، پس از مشورت با پزشک کپسول یا قرص سیر مصرف کنید .

    همچنین ، روزانه چند بار روغن سیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید .

    9. روغن اورگانو

    روغن اورگانو همچنین در مهار رشد مخمر که باعث برفک دهان می شود ، مؤثر است و براساس یک مطالعه سال 2001 که در بیوشیمی مولکولی و سلولی منتشر شده است ، فعالیت های ضد قارچ روغن پونه کوهی علیه کاندیدا آلبیکنس مؤثر است .

    روغن همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

    2 یا 3 قطره روغن پونه کوهی را در 1 قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی زبان و داخل دهان خود بمالید و آن را به مدت 10 دقیقه نگهدارید و سپس با آب گرم بشویید و دوبار در روز تکرار کنید تا زمانی که بهبود پیدا کنید.

    همچنین می توانید 3 قطره روغن پونه کوهی را به یک لیوان آب اضافه کنید و آن را دو بار در روز برای چند روز در هفته بنوشید.

    گزینه دیگر مصرف کپسول های روغن اورانگانو پس از مشورت با پزشک است.

    10. برگ زیتون

    برگ زیتون دارای خاصیت ضد قارچ قدرتمند است و باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های ایجاد کننده برفک دهان می شود. علاوه بر این حاوی یک ماده فعال به نام اولئوروپئین است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند .

    عصاره برگ زیتون (250 تا 500 میلی گرم) را 3 بار در روز مصرف کنید و برای دوز مناسب شرایط تان با پزشک خود مشورت کنید.

    روزانه چند فنجان چای برگ زیتون بنوشید و برای تهیه این چای ، 1 تا 2 قاشق چای خوری برگ زیتون را به مدت 10 تا 15 دقیقه در یک فنجان آب جوش بریزید و سپس آن را صاف کنید .

    برای درمان برفک دهان از مصرف این غذاها خودداری کنید:

    سایر نکات

    برفک دهان از بیماری های دهانی شایع بین نوزادان است. علت ایجاد این بیماری ، قارچ کاندیدیا آلبیکنز است. پلاک های ناشی از قارچ کاندیدا ممکن است که بر محل پوشک، زیر چانه، دور دهان و … نیز مشاهده شوند. حتی ممکن است از دهان نوزاد به نوک پستان مادر نیز منتقل شده و پستان مادر را نیز درگیر کند که بسیار دردناک و آزار دهنده است. از آنجا که این ضایعات دهانی دردناک هستند، سبب بی قراری و گریه ی نوزاد خصوصاً هنگام شیر خوردن می شوند.

    شیوع این عارضه در نوزادان زیاد است زیرا که سیستم ایمنی آنها هنوز به میزان کافی تکامل نیافته و مقاومت بدن آنها بسیار کم است.

    برفک دهان از بیماری های دهانی شایع بین نوزادان است که ضایعات دهانی دردناک است. علت ایجاد این برفک ها، قارچ کاندیدیا آلبیکنز است. در بدن و دهان انسان به طور طبیعی قارچ ها و باکتری های گوناگونی زندگی می کنند که نوع و میزان آن ها به گونه ای است که نه تنها آسیبی نمی رسانند، بلکه برای بدن مفید نیز هستند که در اصطلاح پزشکی به آنها فلور نرمال دهان می گویند. اگر نوع و میزان این قارچ ها (و همین طور باکتری ها) به گونه ای باشد که سبب ایجاد پاسخ ایمنی از طرف سیستم ایمنی بدن شوند، دیگر فلور نرمال تلقی نشده و یک عامل بیماری زا هستند.

    نشانه های برفک دهان نوزاد ممکن است که در مدت کوتاهی پس از تولد ظاهر شوند. امکان انتقال این برفک ها به دهان نوزاد از طریق پستان های مادر نیز وجود دارد.

    پنیرک روی زبان نوزاد

     

    در حالت طبیعی مقدار کمی از انواع قارچ ها و باکتری ها در دهان نوزاد همانند بزرگسالان زندگی می کند که با سیستم ایمنی تداخلی ندارد. اما وقتی که سیستم ایمنی به هر علتی ضعیف می شود، این قارچ ها تکثیر شده و علائم آنها بروز می کند.

    شیوع این عارضه در نوزادان زیاد است زیرا که سیستم ایمنی آنها هنوز به میزان کافی تکامل نیافته و مقاومت بدن آنها بسیار کم است.

    برفک دهان ممکن است که پس از مصرف آنتی بیوتیک ها بروز کند. زیرا آنتی بیوتیک های تجویز شده ممکن است علاوه بر کشتن باکتری های بیماری زا، باکتری های مفید را نیز از بین ببرند. این باکتری های مفید و یا همان فلور نرمال، جمعیت این قارچ ها را کنترل می کنند. اگر که این باکتری ها از بین بروند، قارچ ها فرصت را مناسب دیده و جمعیتشان افزایش خواهد یافت و علائم بیماری زایی آنها بروز خواهد کرد.

     

    نشانه ها ممکن است که به صورت ناگهانی ظاهر شوند. این نشانه ها شامل:

    اگر این عارضه نادیده گرفته شده و درمان نشود، تعداد و اندازه ی پلاک ها به سرعت افزایش می یابد. با شروع درمان نیز خلاصی از شر پلاک ها ساده نخواهد بود.

    معمولاً وجود آنها در دهان نوزاد بسیار آزاردهنده بوده و مکیدن شیر را برایشان دشوار خواهد کرد.

     

    اگر ذرات سفیدی که مشاهده می کنید تنها بر روی زبان نوزاد است و در هیچ جای دیگری از دهان او وجود ندارد، ممکن است که این ذرات حاصل از باقی ماندن شیر باشد. معمولاً این ذرات را می توان به راحتی با یک وسیله ی تمیز مانند گوش پاک کن از روی زبان پاک کرد. بعلاوه این ذرات برای نوزاد دردناک نیستند.

    اما اگر پلاک های سفید و یا زرد رنگ در سایر بخش های دهان و گلو نیز مشاهده می شوند و نمی توانید آنها را با گوش پاک کن بردارید، احتمالاً برفک دهان است و معمولاً برای نوزاد خصوصاً در هنگام غذا خوردن دردناک هستند. که در این شرایط ممکن است که نوزاد در هنگام شروع به شیر خوردن شروع به گریه و فریاد کند و حتی از مکیدن پستان و شیشه شیر امتناع کند.

     

    در صورت مشاهده ی این پلاک ها و التهابات فرزندتان را نزد پزشک ببرید، پزشک متخصص اطفال با معاینه ی دهان نوزاد ابتلا به برفک دهانی را در او تشخیص خواهد داد. احتمالا پزشک با کمک یک سوآپ نمونه ی کوچکی را از محل مبتلا در دهان برداشته و آن را در زیر میکروسکوپ بررسی کند. درصورت مشاهده ی قارچ کاندیدا، تشخیص قطعی خواهد شد.

    با قطعی شدن تشخیص برفک دهان، پزشک قطره و ژل مناسب برای دهان نوزاد تجویز خواهد کرد. اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه می شود، به منظور جلوگیری از ابتلای مادر و به دنبال آن عود مجدد بیماری در نوزاد، نوک پستان های مادر نیز نیاز به درمان هم زمان دارد.

     

    باتوجه به سن نوزاد، ممکن است که پزشک رویکرد های درمانی متفاوتی داشته باشد. ممکن است پزشک پیشنهاد کند که به رژیم غذایی کودک لاکتوباسیل اضافه کنید این امر سبب می شود که باکتری های مفید جمعیت قارچ ها را کنترل کنند.

    سایر درمان های خانگی مانند مصرف گریپ فروت، روغن نارگیل، سودا نیز ممکن است کمک کننده باشد. در نظر داشته باشید که قبل از انجام هرگونه درمان خانگی و طبیعی حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

     

    اگر مادر باردار در انتهای دوران بارداری و در نزدیکی زایمان به قارچ واژن مبتلا شده است، باید حتماً برای درمان آن با پزشک مشورت کند. علائم این قارچ در واژن شامل، خارش، تورم، قرمزی، ترشحات دلمه دلمه و سفید رنگ می باشد. اگر این عارضه در مادر درمان نشود ممکن اس که در طی زایمان واژینال به نوزاد منتقل گردد و دهان و صورت نوزاد در مدت کوتاهی پس از تولد علائم آن را ظاهر سازد.

    مادرانی که دارای علائم عفونت در نوک پستان های خود هستند و نوزادشان را با شیر خود تغذیه می کنند، حتما هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام نمایند. این علائم شامل، التهاب و دردناک بودن نوک پستان و گاهاً خروج ترشحات عفونی می باشد. این عفونت به راحتی می تواند به دهان نوزاد منتقل شود و با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نوزاد، علائم بسیار شدیدتری را در او ایجاد کند.

    درصورت استفاده از شیشه شیر، حتماً هر بار آن را به درستی بشویید و با آب جوش ضد عفونی کنید. هر چند وقت یکبار شیشه شیرها را به مدت چند دقیقه در آب جوش بجوشانید.

     

     

     

      

    پنیرک روی زبان نوزاد

     

    نویسنده :
    تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

    منبع:

    نی نی پلاس

    سلامت، مراقبت و نگهداری کودکان

    سلامت، مراقبت و نگهداری کودکان

    سلامت، مراقبت و نگهداری کودکان

    سلامت، مراقبت و نگهداری کودکان

    سلامت، مراقبت و نگهداری کودکان

    سلامت، مراقبت و نگهداری کودکان

    سلامت، مراقبت و نگهداری کودکان

  • خواص گياه يولاف
  • این بخش در حال طراحی می باشد

    به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت،چرا دهان نوزاد برفک می زند؟ برف دهان نوزاد چه نشانه ها و البته چه دلایلی دارد؟ درمان برفک دهان نوزاد چگونه است؟

    همه چیز زیر سر یک قارچ است. قارچ کاندیدا آلبیکانس باعث عفونت سطحی مخاطی در دهان نوزادان می شود. مشخصه این بیماری لکه های سفید مروارید رنگ شبیه دلمه است که بر روی زبان، کام، مخاط دهان و گونه دیده می شود. البته باید حواستان باشد که آستر شیر که روی زبان نوزاد می نشیند را با برفک اشتباه نگیرید. برفک دهان نوزاد بسته به نوع و شدت آن می تواند باعث سوزش زبان و دهان و بی قراری کودک و کم شدن علاقه اش به شیرخوردن شود.

    برفک بیشتر با لکه های سفید یا سفید متمایل به زرد بر روی زبان، لب ها، گونه های داخلی، کام برجسته دهان و احتمالاً حتی پشت دهان، نزدیک به دهانه گلو مشاهده می شود.

    لکه ها هنگام شستن با آب پاک نمی شوند، شل نمی شوند یا حرکت نمی کنند.

    قرمزی اطراف لب ها. ممکن است زبان سرخ شود.

    پنیرک روی زبان نوزاد

    درد و بی قراری نوزاد زمان شیر خوردن و سخت گرفتن سینه مادر.

    عفونت قارچی در سینه مادر

    ممکن است نوزاد این عفونت را از مادرش بگیرد. اگر نوک سینه مادر سوزش و خارش و قرمزی دارد که سوزش و درد سینه با خوردن شیر توسط نوزاد به تدریج بدتر می شود ممکن است مادر مبتلا به عفونت قارچی سینه شده باشد که درمان آن باعث کاهش احتمال ابتلای کودک به برفک دهان می شود. مادرانی که دارای علائم عفونت در نوک پستان های خود هستند و نوزادشان را با شیر خود تغذیه می کنند، حتما باید برای درمان آن اقدام کنند. این علائم شامل، التهاب و دردناک بودن نوک پستان و گاهاً خروج ترشحات عفونی است. این عفونت به راحتی می تواند به دهان نوزاد منتقل شود و با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نوزاد، علائم بسیار شدیدتری را در او ایجاد کند.

    سرشیشه و پستانک آلوده

    درصورت استفاده از شیشه شیر، حتماً هر بار آن را به درستی بشویید و با آب جوش ضد عفونی کنید. هر چند وقت یکبار شیشه شیرها را به مدت چند دقیقه در آب جوش بجوشانید.

    آنتی بیوتیک

    آنتی بیوتیک ها به ویژه در سال اول زندگی می توانند باعث برفک عود کننده یا دائمی شوند.

    نقایص ایمنی

    برفک دهان دائمی یا عود کننده که دلیل مشخصی مثل مصرف آنتی بیوتیک ندارد ممکن است به دلیل نقایص سیستم ایمنی نوزاد باشد.

    پزشکان متخصص برای درمان برفک دهان نوزاد از چند روش استفاده می کنند

    قطره نیستاتین

    قطره نیستاتین می تواند به برطرف کردن برفک دهان نوزاد کمک کند. این قطره بهتر است به صورت موضعی با پنبه روی برفک مالیده شود یا مستقیماً قطره قطره روی برفکها چکانده شود. اثر این قطره به صورت موضعی است و پس از ورود به دستگاه گوارش، از راه مدفوع دفع می شود.

    کپسول فلوکونازول

    کپسول فلوکونازول در موارد برفک مقاوم یا مکررتوسط پزشک متخصص اطفال تجویز می شود. در مورادی که مادر نوزاد را با شیر خودش تغذیه می کند به ویژه با توجه به ابتلای همزمان مادر و شیرخوار (سینه مادر و دهان شیرخوار) به عفونت قارچی، درمان همزمان مادر و نوزاد با قطره نیستاتین یا کپسول فلوکونازول توصیه می شود.

    ژل میکونازول

    میکونازل ژلی حاوری داروی ضدبرفک است. این ژل را روی ناحیه آسیب دیده در دهان کودک می مالند. این ژل پس از غذا استفاده می شود. این دارو با کشتن میکروب های کاندیدایی در داخل دهان کودک شما عمل می کند. حواستان باشد این زل را حتما باید پزشک جویز کند. ژل میکونازول را به هیچ عنون برای نوزادان زیر ۴ ماه استفاده نکنید.
    استفاده از پستانک را کم کنید
    بهتر است در این دوران از پستانک یا شیشه شیر استفاده نکنید زیرا ممکن است برفک را تشدید کنند و آن را به بخش های مختلف دهان نیز گسترش دهند.

    اگر مادر باردار در انتهای دوران بارداری و در نزدیکی زایمان به قارچ واژن مبتلا شده است، باید حتماً برای درمان آن با پزشک مشورت کند. علائم این قارچ در واژن شامل، خارش، تورم، قرمزی، ترشحات دلمه دلمه و سفید رنگ است. اگر این عارضه در مادر درمان نشود ممکن اس که در طی زایمان واژینال به نوزاد منتقل شود و دهان و صورت نوزاد در مدت کوتاهی پس از تولد علائم آن را ظاهر کند.

    علت برفک دهان نوزاد چیست؟! همه چیز زیر سر این عفونت های شایع قارچی است که نه فقط کودکان بلکه خانم ها را هم درگیر می‌کند. دهان نوزادان و کودکان ممکن است به دلیل عفونت های قارچی برفک بزند؛ این برفک ها معمولا به صورت لکه های سفید رنگی هستند که روی زبان کودک شکل می‌گیرند که البته با مصرف دارو قابل کنترل و درمان هستند.

    این برفک ها یا عفونت های خاص نه فقط در دهان و فک نوزاد بلکه در پا ها هم ممکن است ایجاد شوند؛ به دلیل استفاده نادرست از پوشک بچه یا رعایت نکردن بهداشت که به آن برفک پوشک می‌گویند؛ البته این بیماری می‌تواند بزرگسالان را هم درگیر کند؛ اگر می‌خواهید درباره این بیماری بیشتر بدانید، مجله دلتا را همراهی کنید.

     

    همانطور که گفتیم، برفک که به عنوان کاندیدیازیس شناخته می‌شود، یک عفونت قارچی است که از نوعی مخمر به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. برفک می‌تواند به صورت دهانی (کاندیدیازیس دهانی) یا برفک پوشک (کاندیدیازیس پوست) باشد.

    پنیرک روی زبان نوزاد

    این عفونت های قارچی چه قسمت هایی از بدن کودک را درگیر می‌کنند؟ این قارچ ها معمولاً بر حفره دهانی، از جمله لب ها و قسمت های گلو تأثیر می‌گذارند اما گاهی اوقات هم روی پوست، به خصوص نزدیکی اندام های تناسلی که مرطوب است، پیدا می‌شوند که باعث جوش های مخمری می‌شوند که به آنها جوش کاندیدای پوشک هم می‌گویند.

    شایع ترین علت برفک دهان نوزاد عفونت ها و بیماری های مختلف هستند. قارچ کاندیدا آلبیکنس که منجر به عفونت می‌شود، به طور طبیعی در محیط وجود دارد. البته طی فرایند زایمان هم ممکن است این عفونت قارچی به نوزاد و کودک انتقال پیدا کند.

    همچنین این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری های خوب و سیستم ایمنی بدن قادر به تنظیم جمعیت کاندیدای موجود نباشند که همین مسئله باعث طغیان قارچ های عفونی می‌شود.

     

    همانطور که گفتیم، بسیاری از بیماری های عفونی ممکن است کودکان را در معرض ابتلا به برفک دهان قرار دهد یا این بیماری را در آنها تشدید کند. خطر ابتلا به این بیماری معمولا گریبان کدام نوزادان را می‌گیرد؟ بیایید تا با هم بیشتر بررسی کنیم:

    نوزادان نارس ایمنی رشد نیافته‌ای دارند و بیشتر از دیگر کودکان مستعد عفونت هایی مانند برفک هستند.

    کودکان مبتلا به ویروس اچ آی وی (ایدز) ایمنی کمتری دارند و قطعا بیشتر از دیگر افراد در معرض عفونت های قارچی از جمله برفک دهان هستند.

    دیابت هم انواع مختلفی دارد که البته دیابت بارداری ممکن است نوزادان را هم درگیر کند. دیابت نوع ۱ مادرزادی احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می‌دهد.

    شاید از اولین تأثیرات شایع سرطان تضعیف عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد؛ این مسئله در نوزادان و کودکان خطر بیشتری دارد؛ چون مقدار و حجم مخمر کنترل نشده در آنها بیشتر می‌شود.

     

    اولین نشانه این بیماری وجود لکه های سفید یا سفید مایل به زرد است که معمولا روی زبان، گونه ها، قرمزی لب ها و زبان، برجستگی کام، پشت دهان و نزدیک دهانه گلو ایجاد می‌شود. این لکه های به راحتی با آب پاک نمی‌شوند و باعث زخم دهان نوزاد می‌شوند؛ چون روی قدرت فک و دهان نوزاد هنگام میک زدن و شیر خوردن تأثیر می‌گذارند. البته در نوع دوم یعنی برفک پوشک هم علائم خاصی وجود دارد:

    اگر نوزاد شما علائم خارش قارچی دارد، بدن او را چک کنید. برفک می‌تواند در عرض چند روز بدون درمان حل شود؛ در غیر این صورت، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

     

    ممکن است بسیاری از نشانه های اولیه این بیماری مشخص باشد اما بهتر است برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه شود.

    پزشک می‌تواند با چک کردن زخم و جوش ها این بیماری را تشخیص دهد.

    تکه هایی از ضایعات ناشی از برفک پوشک و دهانی برای بررسی جمع آوری می‌شوند تا نمونه مخمر آنها بررسی شود.

    در مراحل بعدی، پزشک نمونه ها را به آزمایشگاه منتقل می‌کند. این فرایند ممکن است کمی زمان ببرد اما می‌تواند به طور دقیق برفک ها و نوع آنها را تشخیص دهد؛ به این صورت می‌توان برای درمان آنها اقدام کرد.

    به توصیه بیشتر متخصصان، برای درمان این بیماری در نوزادان و کودکان بهترین راه حل مراجعه به پزشک است؛ اگرچه درمان های خانگی مثل استفاده از روغن های طبیعی و گیاهی مثل روغن نارگیل یا جوش شیرین هم می‌تواند چاره‌ساز باشد. برای درمان برفک نوزاد چه از نوع دهانی و چه پوشک معمولا این راه حل ها پیشنهاد می‌شود:

     

    چگونه می‌توان از برفک در نوزادان و کودکان جلوگیری کرد؟ به راحتی و با این راهکار های ساده:

    نظر شما درباره این بیماری و راهکار های درمانی آن چیست؟ نگرانی مادران باردار یا شیرده بی‌مورد است؛ اگر کودک شما به این بیماری مبتلا شده است؛ این راهکار های ساده را حتما امتحان کنید.

    پنیرک روی زبان نوزاد

    ۲۲ آذر، ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌سایت

  • پروفایل پدر شوهر عزیزم تولدت مبارک
  • توت فرنگی سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ازجمله‌ آن‌ها می‌توان به ویتامین C، …

    آش اوماج یا اوماج آشی از غذا‌های محلی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز است که در پخت آن از عدس و سبزیجات مخصوص استفاده می‌شود. با بخش آشپزی مجله دلتا و آموزش پخت اوماج آشی همراه شوید.

    مجله سلامت دکترتو

    تنظیم و ترجمه: فاطمه افضلی

    هنگامی که عفونت قارچی در دهان یا روی زبان شما رشد می‌کند برفک دهان ایجاد می‌شود که با کاندیدیای دهانی، کاندیدیای دهانی حلقی یا برفک تنها شناخته می‌شود. در واقع قارچ کاندیدیا آلبیکنز موجب برفک دهان می‌شود. به صورت طبیعی، مقدار بسیار کمی از این قارچ در دهان شما زندگی می‌کند، در واقع فلور نرمال دهان شما هستند، بدون اینکه آسیبی به دهان وارد کند.

    برفک دهان یک عفونت خفیف است و به ندرت عوارض ایجاد می‌کند با این وجود برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌تواند خطر ساز باشد.

    به طور کلی وقتی این نوع قارچ به صورت کنترل نشده‌ای رشد می‌کند، می‌تواند عفونت دهانی ایجاد کند. همچنین این بیماری در نوزادان و کودکان نیز دیده می‌شود. دقت داشته باشید عفونت موجب برجستگی‌های سفید رنگ بر روی زبان یا قسمت داخل گونه‌ها می‌شود، که رشد قارچ‌ها با اولین درمان متوقف می‌شود. در نظر داشته باشید برفک دهان یک عفونت خفیف است و به ندرت عوارض ایجاد می‌کند با این وجود برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌تواند خطر ساز باشد.

    پنیرک روی زبان نوزاد

    در مراحل اولیه‌ی برفک دهان ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند، با این وجود با گذشت زمان و رشد مداوم قارچ، هر کدام از علائم زیر ممکن است دیده شود:

    گاهی اوقات برفک دهان در نوزادان موجب علائم زیر می‌شود:

    نوزادانی که برفک دهان دارند در هنگام شیر خوردن ممکن است عفونت را به مادرخود نیز منتقل کنند. در واقع مادر و نوزاد می‌توانند در یک چرخه‌ی انتقال عفونت به یک دیگر گرفتار شوند. از این رو توجه داشته باشید که اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید و سینه هایتان با عفونت قارچی آلوده شده، ممکن است هر کدام از علائم زیر را تجربه کنید:

    برفک دهان هنگامی ایجاد می‌شود که قارچ کاندیدیا شروع به رشد غیر قابل کنترل می‌کند. به صورت طبیعی، سیستم ایمنی از میکروب‌های خوب برای کنترل کاندیدیا آلبیکنز و سایر باکتری های بد استفاده می کند. وقتی این تعادل به هم می خورد باکتری های بد و قارچ شروع به تکثیر شدن می کنند و باعث عفونت می شوند.

    داروها: گاهی سیستم ایمنی بدن به دنبال مصرف برخی دارو‌ها ضعیف می‌شود، زیرا میکروارگانیسم‌های خوبی که برای مقابله با عفونت وجود دارد را کاهش یافته داده، همچنین فرد را مستعد عفونت‌هایی مانند برفک دهان می‌کند.

    شیمی درمانی: از دیگر عوامل آن درمان سرطان، مانند شیمی درمانی و اشعه درمانی را می‌توان نام برد که باعث آسیب به سلول‌های ایمنی بدن می‌شوند و فرد را مستعد عفونت‌ها می کنند.

    سرطان: همچنین بیماری‌هایی مانند ایدز و لوکمی (سرطان خون) نیزبه سیستم ایمنی بدن حمله کرده و فرد را مستعد عفونت هایی متعدد از جمله برفک دهان می‌کنند.

    دیابت: دیابت نیز بیماری دیگری است کهبر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و فرد را مستعد این عفونت می‌کند. اگر دیابت شما کنترل شده نیست ممکن است سطح بالایی از قند در بزاق شما وجود داشته و قارچ از این قند اضافی برای رشد خود در دهان استفاده می‌کند.

    همان قارج‌هایی که موجب این عفونت می‌شوند می‌توانند عفونت‌های قارچی واژن نیز ایجاد کنند. بنابراین در زنان باردار عفونت های قارچی واژن در هنگام زایمان می‌تواند به نوزاد نیز منتقل شود و موجب این عفونت در نوزاد شود.

    همان قارج‌هایی که موجب برفک دهان می‌شوند می‌توانند عفونت‌های قارچی واژن نیز ایجاد کنند. بنابراین در زنان باردار عفونت های قارچی واژن در هنگام زایمان می‌تواند به نوزاد نیز منتقل شود و موجب این عفونت در نوزاد شود.

    کودکان و نوزادان بیش تر از سایر افراد در معرض ابتلا به این عفونت هستند. گرچه ممکن است در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز برفک دهانی دیده شود. در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف و هر کدام از شرایط زیر بیش تر از سایر افراد در معرض خطر هستید:

    لیست دندانپزشکان در شهرهای مختلف:

    دندانپزشکان تهران

    دندانپزشکان شیراز

    دندانپزشکان اصفهان

    دندانپزشکان بندعباس

    دندانپزشکان اهواز

    پزشک گوش و حلق و بینی احتمالا با معاینه‌ی ساده‌ی دهان و زبان شما و دیدن برچستگی‌های سفید رنگ می‌تواند برفک دهان را تشخیص دهد. در برخی موارد نیز گرفتن بیوپسی (نمونه) به تشخیص کمک می‌کند. در نظر داشته باشید که بیوپسی شامل برداشتن قسمت کوچکی از ضایعات برجسته در دهان است، نمونه‌ای که به آزمایشگاه فرستاده می شود، وجود قارچ کاندیدا در نمونه مورد آزمایش قرار می گیرد. ضمنا اگر برفک های دهانی در مری نیز دیده شود، پزشک احتمالا کارهای بیش تری مانند نمونه کشت از گلو یا اندوسکوپی برای تشخیص دقیق انجام خواهد داد.

    درمان‌های متعددی برای برفک دهان وجود دارد که با توجه به سن و وضعیت سلامت فرد متفاوت است. به صورت کلی هدف از درمان جلوگیری از رشد و گسترش قارچ است. با شروع درمان، علائم در عرض چند هفته از بین می‌رود، گرچه این عفونت ممکن است دوباره بازگردد. توجه داشته باشید که درمان کامل غالبا زمانی است که سیستم ایمنی شما سالم باشد و بیماری دیگری نداشته باشید. اگر شما به طور مکرر دچار برفک دهان می‌شوید در عین حال سالم هستید پزشک می تواند شما را از نظر بیماری های زمینه‌ای مورد ارزیابی قرار دهد.

    هرکدام از درمان‌های دارویی زیر می‌تواند برای درمان برفک دهان استفاده شود:

    فلوکونازول: یک داروی ضد قارچ است و برای درمان برفک دهان می‌تواند موثر باشد.

    کلوتریمازول: پزشک ممکن است این قرص مکیدنی را برای شما تجویز کند. این دارو را در دهان گذاشته تا زمانی که کاملا حل شود.

    نیستاتین: یک دهان شوی ضد قارچی است که در کل دهان آن را چرخانده سپس بلعیده می‌شود.

    اینتراکونازول: یک داروی ضد قارچ خوراکی است که در کسانی که به درمان‌های اولیه مقاوم‌اند یا آلوده به عفونت HIV استفاده می‌شود.

    آمفوترسین B: این دارو برای درمان عفونت‌های شدید استفاده می‌شود.

    پنیرک روی زبان نوزاد

    درمان‌های خانگی برفک دهان:

    هنگامی که نوزاد شیر خوار دچار برفک دهان می‌شود باید مادر و نوزاد هر دو درمان شوند تا جلوی انتقال عفونت مجدد به یکدیگر گرفته شود. درمان در این حالت شامل موارد زیر است:

    برای درمان برفک از یک داروی ضد قارچ مانند تربینافین یا کوتریموکسازول برای بچه و یک کرم ضد قارچ برای پستان مادر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: دلایل بوی بدن دهان چیست؟ درمان بوی بد دهان

    برفک دهان به ندرت موجب عوارض در افرادی با سیستم ایمنی سالم می‌شود. افرادی که به دلیل برخی بیماری‌ها یا مصرف بعضی دارو‌ها، سیستم ایمنی شان ضعیف می‌شود، بیش تر از سایر افراد ممکن است دچار عوارض شوند. اگر سیستم ایمنی شما ضعیف است، قارچ ها ممکن است وارد جریان خون شوند و از این طریق در سراسر بدن پخش می شوند و در نهایت باعث درگیری ارگان‌های مختلف بدن مانند مغز، قلب و کبد می شود. کودکانی که دچار برفک دهان هستند ممکن است دچار راش های (دانه های پوستی) شدید پوشک نیز شوند.

    شما می‌توانید با استفاده از روش‌های ساده زیر احتمال ابتلا را کاهش دهید:

    منبع: healthline

  • چگونه برنامه ريزي کنيم براي زندگي
  • وب سایت

    اطلاعات من را در مرورگم جهت ثبت دیدگاه های دیگر ذخیره کن

    آیا در هفتهٔ اول بارداری واقعاً شما باردار محسوب می‌شوید؟ اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن، شایع‌ترین علائم شامل حالت…

    استفاده از روش‌های کمک‌باروری، مرحلۀ بعدی درمان مشکلات باروری پس از انجام اقدامات اولیه برای درمان ناباروری است. روش‌های کمک‌باروری در ایران بسیار…

    پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

    شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع نشانه‌های زایمان تا خارج شدن نوزاد ممکن است نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این نشانه…

    بعد از تولد کودک و زایمان همسرتان، احتمالاً کمی اطرافتان شلوغ است و شاید یکی از اعضای خانوادۀ همسرتان یا نزدیکان شما در کنار همسر شما بماند، اما…

    پنیرک روی زبان نوزاد

    یکی از سؤالات تمام مادران این است که قطرهٔ آهن را از چه سنی باید به کودک داد؟ در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق…

    از شیر گرفتن کودک به این معناست که کودک دیگر از سینۀ مادر شیر نخورد و همۀ مواد غذایی خود را از منابعی غیر از شیر سینۀ مادر دریافت کند. برای از شیر…

    کلسیم یک مادهٔ معدنی حیاتی و مهم برای سلامت و رشد بدن کودکان است. در این مطلب با اهمیت کلسیم و نقش آن در سلامت کودک، مقدار کلسیم مورد نیاز بچه‌ها،…

    هر سنی چالش‌های تربیتی متفاوتی ایجاد می‌کند و این وظیفه‌ٔ والدین است که بدانند چطور باید آن را مدیریت کنند. برای تربیت کودکان با دو موضوع مواجه…

    برای نوزادان کاملاً طبیعی است که پس از تغذیه یا حتی گاهی بدون علت مشخص یا هشداردهنده‌ای استفراغ خفیفی داشته باشند یا بالا بیاورند که به آرامی اتفاق…

    در روزهای اول بعد از تولد بهتر است بدن نوزاد را با یک اسفنج نرم و مرطوب تمیز کنید. صورت و دست‌های او را با کمی آب بشویید و ناحیۀ تناسلی او را پس از…

    کودکان همیشه و همواره بازی کردن را دوست دارند، حتی در دوران نوزادی و وقتی خیلی کوچکند. این موضوع که بدانید و یاد بگیرید چقدر راه برای بازی کردن با…

    قارچ‌ها بخشی طبیعی از دستگاه گوارش همۀ ماست، اما زمانی که رشد بیش از حدی داشته باشد باعث ایجاد عفونت می‌شود. برفک نیز یک عفونت قارچی یا مخمری شایع و بی‌خطر در دهان نوزادان است که می‌تواند در طول شیردهی به نوک سینۀ مادر نیز سرایت کند. در این مطلب می‌توانید با دلایل ایجاد برفک، علائم وجود برفک در مادر و نوزاد برای مراجعه به پزشک و درمان برفک در مادران و نوزادان آشنا شوید.

    مادران در دوران بارداری ممکن است یک عفونت قارچی واژن داشته باشند که از آن آگاه نباشند و گاهی تماس نوزادان هنگام عبور از مجرای زایمان هنگام زایمان طبیعی با این قارچ‌ها ممکن است باعث ایجاد برفک در دهان آنها شود که همیشه هم این اتفاق نمی‌افتد. آنتی‌بیوتیک‌های مصرف‌شده توسط شما پس از تولد نوزاد یا تجویزی توسط پزشک برای خود نوزاد نیز می‌تواند باعث افزایش بروز برفک شود، زیرا آنتی‌بیوتیک به شیر شما نیز راه پیدا می‌کند و باکتری‌های مفید را که کنترل‌کنندۀ قارچ‌هاست می‌کشد. به عنوان مثال، اگر بعد از جراحی سزارین به مادر آنتی‌بیوتیک داده شود، امکان ایجاد یک عفونت قارچی در نوزاد وجود دارد.

    گاهی نیز تعیین علت دقیق برفک می‌تواند مشکل باشد. برخی از زنان و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به قارچ هستند. قارچ‌ها در محیط‌های گرم، مرطوب و شیرین رشد می‌کنند و این دقیقاً همان محیطی است که دهان کودک و نوک سینۀ شما در طول شیردهی فراهم می‌کند. از آنجا که دهان کودک می‌تواند این قارچ و برفک را به شما انتقال دهد، مهم است که همزمان به دنبال درمان خود و نوزادتان باشید. در غیر این صورت، ممکن است شما و نوزاد عفونت را به طور متناوب به یکدیگر منتقل کنید.

    در صورت داشتن علائم برفک لازم است به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم رایج برفک در مادران شیرده عبارت است از:

    بیشتر نوزادان کوچک نیز علائم برفک را نشان می‌دهند، اما نوزادان بزرگ‌تر ممکن است هیچ علامتی نشان ندهند. علائمی که ممکن است در نوزادان بروز کند شامل موارد زیر است:

    اگر گمان می‌کنید دچار برفک هستید، برای تشخیص و درمان با پزشک خود تماس بگیرید. اگر درمان مؤثر باشد، بهبود برفک باید بعد از چند روز اتفاق بیفتد و شما و کودکتان باید به ‌طور همزمان درمان شوید. پزشک ممکن است توصیه کند برای درمان قارچ سینه، یک پماد ضدقارچ به نام نیستاتین به نوک سینۀ خود بزنید تا شما و کودکتان عفونت را مکرراً به هم منتقل نکنید.

    همچنین ممکن است توصیه کند که به مدت یک هفته تا ۱۰ روز، بعد از هر وعده شیردهی، یک پماد ضدقارچ مناسب به نوک سینۀ خود بزنید. اگر پس از این درمان شما هنوز هم درد دارید، شاید یک داروی ضدقارچ قوی‌تر خوراکی برای شما تجویز شود. برای تسکین هر درد عمیقی در سینه، شما می‌توانید با اجازۀ پزشک، هر شش ساعت یک عدد مسکن ایبوپروفن بخورید تا شدت درد کم شود و داروها شروع به تأثیر کند. دست‌های خود را نیز مکرراً و به ویژه پس از تغذیه بشویید. همچنین سینه‌های خود را با تأیید پزشک در معرض کمی آفتاب قرار دهید و اجازه بدهید نوک سینه‌ها در فاصلۀ بین وعده‌های شیردهی‌ هوا بخورد و خودبه‌خود خشک شود.

    برای درمان برفک کودک، متخصص اطفال احتمالاً نیستاتین تجویز خواهد کرد. چند بار در روز و به مدت ۱۰ روز، این دارو را با ابزار همراه دارو یا انگشت تمیز خود روی لکه‌های سفید می‌مالید. داروی نیستاتین را پس از شیردهی برای نوزاد استفاده کنید تا مدت طولانی‌تری در دهان کودک باقی بماند. ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد تا این دارو، عفونت را از بین ببرد.

    در مواردی که به نظر نمی‌رسد این عفونت رو به بهبود باشد، لازم است با پزشک نوزاد تماس بگیرید. برخی از نوزادان مبتلا به برفک، دچار یک عفونت قارچی در اطراف پوشکشان نیز می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک شما می‌تواند یک پماد ضدقارچ برای استفاده در آن ناحیه تجویز کند. شما نیز می‌توانید تمام اسباب‌بازی‌ها، پستانک‌ها و قطعات دستگاه شیردوش را نیز بعد از هر استفاده بشویید و در آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس بگذارید در معرض هوا کاملاً خشک و سرد شود، تا از احتمال ابتلای مجدد شما یا کودکتان جلوگیری شود.

    عفونت قارچی نوع متداولی از عفونت واژن است که زنان و به ویژه زنان باردار به آن دچار می‌شوند. وجود مقدار کمی قارچ و میکروارگانیسم در واژن طبیعی است،…

    ترک خوردن یا خونریزی نوک سینه‌ها در دوران شیردهی یک اتفاق طبیعی نیست و شیردهی نباید با درد همراه باشد. در واقع، درد یک علامت هشداردهنده است که نشان…

    رایج‌ترین دلیل برای پمپ کردن یا دوشیدن شیر مادر، ذخیرۀ آن برای زمانی است که در کنار کودک حضور ندارید. در چنین زمان‌هایی هم نوزادتان باید شیر بخورد…

    تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

    مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

    © بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب در صورت استفاده آنلاین) بلامانع است. کليۀ حقوق اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

    به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، با شنیدن کلمه قارچ، اغلب ما به یاد غذاهای خوشمزه‌ای می‌‌افتیم که تاکنون خورده‌ایم، اما اگر بدانیم قارچ‌ها عامل عفونت‌هایی نظیر برفک دهان یا سوختگی ناحیه پوشک کودکان هستند شاید دیگر هرگز لب به غذاهای حاوی قارچ نزنیم!

    اما صبر کنید! قارچ‌ها عوامل زنده‌‌ای هستند که در محیط زندگی ما به‌ وفور یافت می‌‌شوند و هر جا که محیط برای رشدشان مساعد باشد (محیط‌های گرم و مرطوب مثل دهان یا ناحیه پوشک یا ناحیه چین‌های بدن) شروع به رشد و ایجاد بیماری می‌‌کنند. با کلمه جدید دیگری هم بد نیست آشنا شوید: «کاندیدا». این کلمه ما را یاد انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی می‌‌اندازد، اما در علم پزشکی، کاندیدا نام گونه‌‌ای از قارچ‌هاست که باعث بیماری برفک دهان می‌‌شود.

    علائم برفک دهان

    برفک دهان، یک عفونت سطحی مخاطی است که 2-5 درصد نوزادان طبیعی را گرفتار می‌‌کند. مشخصه این بیماری، لکه‌های سفید مروارید رنگ شبیه دلمه است که بر روی زبان، کام، مخاط دهان و گونه دیده می‌‌شود. باید توجه کنیم که وجود آستر شیر بر روی زبان اغلب نوزادان باعث می‌‌شود والدین آن را با برفک اشتباه بگیرند، اما آستر شیر برخلاف برفک بر روی سطوح داخلی گونه‌ها و لب‌ها و سطح کام دیده نمی‌‌شود. برفک دهان می‌‌تواند باعث سوزش زبان و دهان و در نتیجه بی‌قراری کودک و امتناع وی از شیرخوردن شود.

    علل برفک دهان

    پنیرک روی زبان نوزاد

    هر چند در بسیاری از موارد برفک دهان، علتی برای آن پیدا نمی‌‌شود، اما به نکات زیر باید توجه کرد:

    عدم رعایت بهداشت به ویژه در مورد سرشیشه و پستانک

    وجود عفونت قارچی در سینه مادر: اگر نوک سینه مادر سوزش و خارش و قرمزی دارد که سوزش و درد سینه با خوردن شیر توسط شیرخوار به‌تدریج بدتر می‌‌شود ممکن است مادر مبتلا به عفونت قارچی سینه شده باشد که درمان آن باعث کاهش احتمال ابتلای کودک به برفک دهان می‌‌شود.

    مصرف آنتی بیوتیک‌ها: استفاده از آنتی بیوتیک‌ها به ویژه در سال اول زندگی می‌‌تواند منجر به بیماری برفک عود کننده یا دائمی شود.

    نقایص ایمنی: برفک دهان دائمی یا عود کننده که دلیل مشخصی مثل مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد ممکن است به دلیل نقایص سیستم ایمنی شیرخوار باشد.

    درمان برفک دهان

    قطره نیستاتین: استفاده از قطره نیستاتین به مقدار یک قطره چکان هر 6 ساعت مدت 10 -14 روز منجر به رفع ضایعات برفک دهان می‌‌گردد. باید توجه کرد که این قطره بهتر است به صورت موضعی با پنبه روی ضایعات دهانی مالیده شود یا مستقیماً قطره قطره روی ضایعات چکاند شود، زیرا اثر آن به صورت موضعی بوده و پس از ورود به دستگاه گوارش، از راه مدفوع دفع می‌‌شود.

    کپسول فلوکونازول: در موارد برفک مقاوم یا مکرر، استفاده از کپسول فلوکونازول (برای یک بار فقط)، با تجویز پزشک توصیه می‌‌شود.

    در مورادی که مادر شیرخوار را با شیر خودش تغذیه می‌‌کند به ویژه با توجه به ابتلای همزمان مادر و شیرخوار (سینه مادر و دهان شیرخوار) به عفونت قارچی، درمان همزمان مادر و نوزاد با قطره نیستاتین یا کپسول فلوکونازول توصیه می‌‌شود.

    نکته

    در بسیاری از موارد، شیرخوار، همزمان با برفک دهان، به عفونت قارچی ناحیه پوشک نیز مبتلا است. در این موارد برای درمان عفونت قارچی ناحیه پوشک موارد زیر توصیه می‌‌شود:

    تعویض مکرر پوشک

    دوره‌های کوتاه مدت باز گذاشتن کودک بدون پوشک

    استفاده از داروهای ضد قارچ موضعی مثل نیستاتین، کلوتریمازول و مایکونازول

    در صورت وجود التهاب زیاد، مصرف 1-2- روز پماد هیدروکورتیزون به کاهش التهاب کمک می‌‌کند.

    منبع: زندگی آنلاین

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی – آنا می باشد

    پنیرک روی زبان نوزاد
    پنیرک روی زبان نوزاد
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *